Kingstown | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:44 |
quote:http://www.telegraaf.nl/b(...)assen_in_fles__.html De schoonmaakkosten van WC's zijn natuurlijk enorm en logisch dat we daarom reizigers in hun broek laten pissen. Geld is belangrijker dan mensen, sinds de privatiseringsgolf. Kan iemand de NS weer terug brengen naar de staat, zodat we weer een beetje normaal met elkaar om kunnen gaan? | |
Christiaan | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:45 |
Dit heeft juist niets met privatisering te maken. De ns is de enige maatschappij die op de hoofdlijnen mag rijden. Als er echt geprivatiseerd was, was er genoeg concurrentie. | |
IHVK | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:46 |
Welkom in | |
Khalein | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:51 |
Al zouden ze in elk treinstel en op elk perron een toilet plaatsen, dan nog zijn die dingen meestal dermate ranzig dan wel defect dat je er nog steeds weinig mee kunt ![]() | |
IHVK | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:52 |
quote:Nja zoveel moet je als man ook niet met een wc. De grote boodschap kun je wel even volhouden en dat andere is zo gedaan. | |
Sachertorte | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:52 |
quote:Eerder welkom in de USSR. Daar reden de treinen ook overvol met slachtoffers van de belastingmaffia, zonder toiletten; in Somalie rijden uberhaupt geen treinen. | |
Kingstown | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:56 |
quote:Voor de privatisering zaten er in elke trein WC's. Nu sturen we het personeel met een plasfles naar hun werk en mogen bejaarden en kinderen in hun broek pissen....en dan heb ik het nog niet over het afschaffen van het eetkarretje wat altijd voorbij kwam....ik hoor Jorritsma nog zeggen, dat we allemaal lekker een croissantje zouden kunnen eten als de privatisering eenmaal een feit was. ![]() | |
detulp050 | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:56 |
quote:In de Sovjetunie was het openbaar vervoer behoorlijk goed. Dus je vergelijking gaat niet op. | |
Verburg_K | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:59 |
quote:Ja dat zag je in Engeland, daar rijden de treinen van verschillende maatschappijen op hetzelfde spoor, en tegen elkaar op ook ![]() http://www.archivesolidai(...)tml?lang=2&obid=1802 | |
Christiaan | zaterdag 9 oktober 2010 @ 09:59 |
quote:Post hoc ergo propter hoc... Je legt verbanden die niets met elkaar te maken hebben. | |
thumbnail | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:01 |
Ze moeten op het NS hoofdkantoor de wc's eens in de vier uur even open doen. Eens kijken of die bonusjagers dan nog zo denken. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:03 |
Er ligt niet eens spoor in Somalië, de enige lijn is in 1940 opgebroken. | |
Klaudias | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:09 |
quote:Hoe wil je dat dan doen ... het recht op bepaalde lijnen veilen of zo? | |
Jahr00n | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:11 |
Als je je behoefte niet een uurtje op kan houden moet je niet met de trein reizen. | |
Elchico___ | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:11 |
quote: ![]() ![]() ![]() ![]() | |
Kingstown | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:13 |
quote:Ongelooflijk hoe een overheid om kan springen met de primaire voorzieningen van burgers. Netto gaat de gewone burger er financiëel en qua voorzieningen hard op achteruit (wat je ook bij de NS ziet) en zijn er een paar investeerders die rijk worden. | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:14 |
quote:Kwoot dan een woordje meer: "zegde toe". | |
Sachertorte | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:14 |
quote:Je bent niet heel erg bekend met de SU als je niet meteen snapt waar ik op doel. Fellow traveler zeker? | |
gebrokenglas | zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:22 |
quote:Da's wel een goeie. En dan moet dat ook een krap benauwd hok zijn met gore strontbesmeurde wc-bril en geen wc-papier! | |
Pannenkoeken | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:03 |
Wat is de blinde kant van een trein? De onderkant? | |
ziggyziggyziggy | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:04 |
quote:De Stavoren-kant. | |
Mwanatabu | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:13 |
Ik ben ook weleens zo'n sprinter uitgesprint op een tussenstation omdat ik het niet meer op kon houden. Voel je je echt ontzettend dom, maar net iets minder dom dan dat je op je 33e met een pan bruine bonen in je onderbroek op je werk aankomt. Trouwens: quote: | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:17 |
Ik vind het geen probleem, het is natuurlijk een service overweging van de NS. Als klanten zich er niet in kunnen vinden lijkt het mij beter dat zij naar een ander vervoersmiddel overstappen. | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:19 |
quote:Ja, zoals de Staat die laatst 1,1 mrd aan dividend ontving van NS. ![]() | |
kawotski | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:20 |
quote:Totdat je de ziekte van Crohn of iets vergelijkbaars hebt.. dan is het OV dus geen optie meer. | |
wikwakka2 | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:20 |
quote:Het is gewoon onzinnig dat ze er niet zijn. Die twee extra zitplaatsen die de NS er voor in de plaats heeft kunnen plaatsen zullen vast veel uitmaken. | |
Mwanatabu | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:21 |
quote:Dat vind ik een beetje een lulreden. Een hoop mensen zijn afhankelijk van de trein, alleen al omdat je op die manier reiskosten beter vergoed krijgt. Dan zou je mensen op hele hoge kosten jagen omdat je als bedrijf te lam bent basale service te bieden. Het is een beetje hetzelfde als dat de enige winkel van het dorp besluit alleen nog maar water en brood te verkopen met het excuus "anders ga je maar ergens anders winkelen". Het alternatief is te duur en ook nog eens ongewenst (meer verkeer en vervuiling). | |
Vader_Aardbei | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:22 |
quote:Ja joh, prachtige redenering. En wat als nou besloten wordt dat toiletten op tankstations moeten verdwijnen, omdat het teveel kost? Zou jij dan in de trein stappen? Dacht het niet. | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:22 |
quote:Exact, het zou natuurlijk een beetje bizar zijn om gigantisch veel kosten te maken voor die paar reizigers met een ziekte waardoor men frequenter naar de WC moet. Het is geen liefdadigheidsclub, en daar ben ik blij om. | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:25 |
quote:Ik denk niet dat het alleen met die twee zitplaatsen te maken heeft. De treinen waar het om gaat kennen een heel open constructie, de trein is ruim en open (sociale veiligheid!). Daar een toilet in opnemen verstoort dat. Bovendien kan ik mij voorstellen dat er aanzienlijk kosten aan het schoonmaken en onderhoud van de toiletten zijn verbonden. Wellicht spelen die redenen ook mee in de overweging van NS. | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:28 |
quote:Dat hangt maar net af van je werkgever. Een goed idee zou zijn, als je werkelijk met dit probleem zit, eens met je werkgever te gaan praten over mogelijkheden om de regeling aan te passen. | |
Zwansen | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:30 |
Bussen hebben toch ook geen wc? Wat is het verschil tussen een sprinter en een bus dan? | |
HaverMoutKoekje | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:31 |
quote:dan heb je in de auto ook een probleem. | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:32 |
quote:Dat lijkt mij onwaarschijnlijk. Allereerst omdat er veel merken zijn die tankfaciliteiten aanbieden. Zij gaan waarschijnlijk niet ineens alle toiletten sluiten. Maar het is gewoon de overweging die een private onderneming maakt, daar moet je niet direct in in willen grijpen, zeker niet via de politiek. Wat wel kan is natuurlijk bij NS gaan klagen. | |
kawotski | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:33 |
quote:Uiteraard, echter het 'beleid' is om iedereen het OV in te krijgen. Als je dan al iets basics als een toilet niet kan aanbieden dan sluit je al heel veel potentiele reizigers uit. Ik ben o.a. om die reden over moeten stappen naar de auto. | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:36 |
quote:Ik zie er dan ook helemaal niks in om iedereen het OV in te jagen. | |
thumbnail | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:38 |
quote:Volgens mij zijn die wc's er omdat men anders overal zijn behoefte gaat doen. | |
thumbnail | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:39 |
quote:Worden de kaartjes dan goedkoper? | |
thumbnail | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:40 |
quote:Buschauffeurs moeten dan ook 4 uur hun behoefte ophouden. Leuk he die marktwerking. | |
Lambiekje | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:53 |
quote:EUSSR | |
Lambiekje | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:54 |
De volgende stap van NS is geen stoelen meer. De ritten zijn zo kort. Nergens voor nodig. | |
Verburg_K | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:57 |
quote:Daar zijn ze bij Ryanair al mee bezig ![]() http://www.viva.nl/2009/07/08/ryan-air-staan-in-het-vliegtuig/ | |
Mwanatabu | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:57 |
quote:Volgens mij bleek ergens vorig jaar dat het gros van de chauffeurs in de regio Arnhem zo weinig pauze en gelegenheid had, dat ze inderdaad tegen de zuilen van het busstation stonden te piesen... | |
Nibb-it | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:57 |
quote:Sprinters zijn er al hoor. ![]() ![]() | |
Lambiekje | zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:57 |
quote:Jij vindt het vast niet erg dat een medereiziger in je blouse/schoot ![]() | |
Injetta | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:06 |
quote:In een documentaire over schoonmakers, kwam naar voren dat de schoonmakers van de trein in hooguit luttele minuten het toilet schoon moeten hebben. Een demonstreerde het. Binnen rennen, razendsnel lapje over fonteintje en bril. Even vlug door de binnenkant en meer tijd was er niet. Ik vind het echt idioot geen toilet in de trein. Zowel voor het personeel als voor de reizigers. Helemaal voor het personeel. Je zal meer de hele dag op zo'n sprinter zitten met een moordend tijdschema. Dan heb je toch geen tijd om ergens op station naar een toilet te gaan? Dat is vaak helemaal ergens ver weg, je moet er geld in gooien etc. Je hoort toch te zorgen dat je personeel naar een toilet kan? | |
Fortune_Cookie | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:07 |
quote: ![]() Ja hoor Fritsie. Heel de wereld bevindt zich in een dusdanig riante positie. Tuurlijk knul. Jij probeert echt alles recht te lullen wat zo krom is als maar kan he? | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:07 |
quote:Dat denk ik niet, echte concurrentie ontbreekt natuurlijk, maar indirect komt het wel terug als NS dividend uitkeert. Het is niet zinvol kosten te maken die je beter kunt voorkomen, nooit. ![]() | |
Lambiekje | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:09 |
quote:In het ziekenhuis wordt het nog sneller geeist . | |
thumbnail | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:13 |
quote:Lekker fris. Maar de aandeelhouders hebben weer winst en dat is het enige waar het tegenwoordig nog om gaat. | |
Verburg_K | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:14 |
quote:en een parlementslid / beleidsambtenaar heeft weer wat steekpenningen van de investeerder | |
thumbnail | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:14 |
quote:Dus de reizigers krijgen minder service voor hetzelfde geld? | |
thumbnail | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:15 |
quote:En of een toekomstige baan. | |
gebrokenglas | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:19 |
quote:Die verwerk je toch in de prijs? ' t is toch al reteduur, kunnen die servicekosten ook nog wel bij. of een kaartje 46 euro kost of 47 euro, dat maakt echt niet meer uit. | |
Zwansen | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:20 |
quote:Welk treinkaartje kost 46 euro? Volgens mij is dat minder dan 1% van alle mogelijke ritten. | |
bushwackerish | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:32 |
quote:Ik moet regelmatig voor mijn werk van arnhem naar maastricht forensen.. zonder korting: 44.40 euro voor een retour... | |
Kingstown | zaterdag 9 oktober 2010 @ 12:57 |
quote:Sinds de privatisering is de service met sprongen achteruit gegaan, maar er zijn altijd mensen die op basis van een (theoretische) ideologie blijven ontkennen. Beetje wat de CPN vroeger deed mbt het communisme....blinde vlek enzo en geloven in heilstaten. Geen WC's, geen verkoop van eten/drinken/geen rookcoupés, maar ondertussen wordt het steeds duurder en is er een zeer kleine toplaag die extreem veel geld verdient....eigen personeel mag aan de plasfles, maar het werkt allemaal zo goed....types die dat allemaal vergoeilijken zouden zelf eens een jaartje niet meer naar de WC moeten gaan en alleen een plasfles gebruiken....eens kijken hoe ze dan praten. Wie het normaal vindt dat een bedrijf zijn eigen personeel en reizigers aan de plasfles zet, die is echt de weg een beetje kwijt. | |
Netherlander | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:03 |
Honderd miljoen euro? Om hoeveel treinen van toiletten te voorzien? 100? 200? Wat voor plees zijn dat en wie installeert die? Mag toch aannemen dat dat voor minder kan. Met een duizend of 50 per trein zou het toch wel een keer klaar moeten zijn denk ik toch... [ Bericht 10% gewijzigd door Netherlander op 09-10-2010 13:10:00 ] | |
Granduppaaaaah | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:08 |
In de periode 1939-1945 hadden ze ook erg economisch treinvervoer misschien moet en ze die wagons weer van stal halen. | |
sitting_elfling | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:08 |
Persoonlijk vind ik dat een plee gewoon in de trein hoort. Als ik nu met de trein ga drink ik bewust in de ochtend niet want anders is er de kans dat ik tijdens een stop de plee moet opzoeken en je de volgende trein mist. Met name voor lange ritten is het irritant. | |
Hathor | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:11 |
Kunnen ze de reizigers dan niet tegmoetkomen of zo? Ik bedoel plassen in een flesje zal nog wel lukken, maar poepen zal toch iets lastiger worden. De hals van een colaflesje is niet breed genoeg. | |
Kingstown | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:13 |
quote:Zelfs voor vrouwen is er een plasfles! ![]() Gezellig met z'n allen op het balkon plasflessen! | |
sitting_elfling | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:15 |
quote:Persoonlijk vond ik het probleem van de WC bij de NS dat hij ook meer leek op een badkamer. Soms zag je er dames in gaan die pas veel later er weer uit kwamen. | |
HaverMoutKoekje | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:20 |
op sommige stations heb je trouwens prettige schone wc's, Arnhem bijvoorbeed, daar betaal ik graag 40 cent voor tijdens het wachten op een overstap. (alleen jammer van die trappen) | |
sitting_elfling | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:21 |
quote:Mja. Maar die dames maken de plee ook na elke 'beurt' schoon. Zo heel gek is dat dus niet ![]() | |
Bolkesteijn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:23 |
quote:Prima, maar dan heb ik het vermoeden dat er wel weer een topic geopend gaat worden. ![]() | |
Hathor | zaterdag 9 oktober 2010 @ 13:29 |
quote:Whehehehe zie je het al voor je? ![]() | |
solyaris | zaterdag 9 oktober 2010 @ 14:10 |
Lekker zittend draaien. Hmmm.![]() | |
Kingstown | zaterdag 9 oktober 2010 @ 14:50 |
quote: ![]() Er zal vast wel een handige ondernemer zijn die flessen gaat ontwikkelen die groot genoeg zijn om in te poepen en dan kan de NS een plas- en een poepbalkon maken, waarbij voor het personeel een apart balkon zal zijn, want de NS zorgt natuurlijk prima voor het eigen personeel. Naar de WC gaan is geen natuurlijk gegeven, maar een gevalletje eigen risico en daar moet de burger maar zelf op inspelen...belachelijk dat ze die verantwoordelijkheid bij anderen neer willen leggen. De wereld wordt er echt een stuk vrolijker en beschaafder van op die manier, maar er kan iig weer geld verdient worden en dat is het belangrijkste! (Heerlijk die religies.) | |
Justinn | zaterdag 9 oktober 2010 @ 15:13 |
quote:Ik heb wel eens een verhaal gehoord over iemand die een miskraam heeft gehad op een toilet in de trein. ![]() Ik snap de beredenering van de NS wel. Het is duur en in het kader van sociale veiligheid ook nog eens risicovol. Daarnaast worde toiletten in treinen te veel gebruik voor zaken waar ze niet voor bedoeld zijn. Echter, ben ik het er wel mee eens dat op ritten van meer dan 30 minuten er zeker toiletten in de treinen zouden moeten zijn. Bij hoge nood is er namelijk geen andere oplossing dan in het openbaar je behoefte te moeten doen. Dat personeel flesjes moet meenemen is schandalig. ![]() | |
Mwanatabu | zaterdag 9 oktober 2010 @ 15:54 |
quote:Een lekkere spuit zetten lijkt me niet haalbaar als je van je aders houdt, neuken lijkt me ook exceptioneel en kotsen is een WC wel voor bedoeld dus waar hebben we het over? Vrouwen die even hun haar doen? Zwartrijders? Lijkt me nog altijd minder voorkomen dan mensen die gewoon even willen plassen. | |
Iwan1976 | zaterdag 9 oktober 2010 @ 16:12 |
Handen wassen na het plassen is er dus ook niet meer bij. Gezellig al die conducteurs die je ov-chipkaart vervolgens beet pakken. ![]() | |
Klaudias | zaterdag 9 oktober 2010 @ 16:41 |
quote:tada: files | |
Klaudias | zaterdag 9 oktober 2010 @ 16:42 |
quote:zeg dat dan | |
ems. | zaterdag 9 oktober 2010 @ 16:48 |
Hebben ze eindelijk een legitieme reden om de prijs te verhogen ![]() | |
kawotski | zaterdag 9 oktober 2010 @ 16:54 |
Als het gaat om toiletten is Nederland al een supersmerig land. Ok, we hebben dan nog net geen gaten in de vloer waar je boven mag hangen zoals in Frankrijk maar ik prefereer toch de Sanifair in Duitsland. 50 cent en die kan je middels een bonnetje weer terugkrijgen als je wat koopt. Dat ze zoiets niet in de treinen verwerken, automatisch reinigende toiletten, we leven in 2010 for god sakes.. | |
Vasilevski | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:03 |
quote:Het is in dit geval een soort van ideologische obsessie voor de Bolkesteijntjes van deze wereld. Dus je kunt niet pissen in de trein? So what? Dan zet je toch gewoon een nieuwe spoorwegmaatschappij op, waarvan al jouw treinen wel gewoon wc's hebben? Als het de mensen echt wat uitmaakt, dan zorgt de vrije markt er vanzelf wel voor dat jouw maatschappij winstgevend wordt. We leven immers in een libertaire heilstaat. | |
Socios | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:14 |
Zeer terechte klacht. Alle treinen dienen te allen tijde te beschikken over fatsoenlijke sanitaire voorzieningen. | |
vergezocht | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:17 |
Misleidende TT. Ze zijn nog niet ver, dat is een van de opties die ze gingen beschouwen. Dat betekent nog niet dat ze alreeds mee zijn begonnen met het plassen in flessen. Leuk aandacht trekkende TT trouwens, TS ![]() | |
Netherlander | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:17 |
quote:"dan zet je toch een nieuwe maatschappij op" Die is de weg kwijt zeg. Beetje te veel gedronken? | |
#ANONIEM | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:22 |
quote:Als je niet snapt dat hij een terecht punt maakt, namelijk het feit dat de NS weliswaar geprivatiseerd is maar nog steeds een monopolie positie bekleed, dan moet je je misschien niet in deze discussie mengen. | |
Netherlander | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:25 |
quote:Hij maakt geen punt, hij zit een eind in het luchtledige te lullen. Dat je een eigen bedrijf kan beginnen is toch geen argument om niet te mogen klagen. Doe eens normaal. ![]() Hoe denk je dat de bank mij aankijkt als ik daar aankom voor een lening x miljard omdat ik ga concurreren met de NS. ![]() ![]() | |
Schnappieter | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:27 |
Syntus treinen hebben al jaren geen wc's. Kan me niet herinneren dat daar ooit problemen mee zijn geweest? | |
#ANONIEM | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:29 |
quote:Je snapt het niet. Je KAN niet eens een spoorwegmaatschappij in Nederland oprichten, want je zit tegen een monopolist aan te harken. Het boeit verder geen reet wat de VVD mentaliteit ermee te maken heeft. Het kan niet. Punt. Finito. Einde. Game Over. | |
Schnappieter | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:30 |
quote:Arriva,Syntus,Veolia? Kan dus wel lijkt me. | |
Socios | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:31 |
Arriva? ![]() Dat bestaat niet meer, is allang overgenomen door Deutsche Bahn. ![]() | |
Netherlander | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:33 |
quote:Ja, tussen schubbekutteveen en een boerderij 2 kilometer verder. Marktaandeel en te verstouwen passagiers zijn nogal anders. ![]() | |
Netherlander | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:33 |
quote:Nou dan zitten we toch op 1 lijn. | |
Schnappieter | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:34 |
quote:Het kan dus wel, tuurlijk is het een moeilijke markt om een eigen bedrijf in te beginnen aangezien het gigantische investeringen vergt. | |
Netherlander | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:36 |
quote:Noem je dit concurreren? Trajectjes waar de NS toch geen droog brood aan kan verdienen? In Engeland heb je concurrentie. Hier heb je gewoon een soort Stalin die af en toe toestaat wat moeilijke traject door derden op te laten pakken. | |
#ANONIEM | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:50 |
quote:True. | |
Fortune_Cookie | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:54 |
quote:Nou, en het Engelse spoor dat is ook écht iets geweldigs ![]() | |
Vasilevski | zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:57 |
quote:Lekker goedkoop ook. 45 pond voor een retourtje buiten de spits van de afstand Groningen-Amsterdam. ![]() | |
Netherlander | zaterdag 9 oktober 2010 @ 18:02 |
quote:Dat is een andere discussie, ik vind de NS alleen ook prima maar dan zonder winstoogmerk (en dus van de staat), maar dat is tenminste echte concurrentie. Er klopt wel meer niet aan Engeland, ga er maar eens eten bijvoorbeeld. Concurrentie hier heb je pas als er een andere transporteur komt die de NS letterlijk de das om kan doen als ze het goed aanpakken. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Een arriva of een veolia gaat echt geen deuk slaan in de jaarcijfers van de NS en dus is er geen concurrentie. En dus is er gewoon geen marktwerking ook al zeggen ze van wel. Het enige verschil met vroeger is dat de NS nu een winstoogmerk heeft en dat de hele pleurbende meer gaat kosten en minder service gaat opleveren. Dat riep half Nederland toen bekend werd dat het ging gebeuren al en het is huubhuub barbatruuc nog waar ook. TNT is precies hetzelfde verhaal. Privatiseren van dat soort staats bedrijven werkt gewoon niet want ze zijn veel te stevig om lekker mee te concurreren. | |
Kingstown | zaterdag 9 oktober 2010 @ 18:10 |
quote:Ik heb de TT gekopiëerd van het originele bericht (zonder het aan te passen) en het gebeurt dus ondertussen al dat conducteurs in flessen plassen, dus echt misleidend zou ik het niet willen noemen. De NS levert de plasflessen niet zelf, maar door gebrek aan sanitair doen de conducteurs dus hun behoefte in een fles....nog netjes btw, dat ze dat doen ipv dat ze ergens gaan wildplassen. | |
Justinn | maandag 11 oktober 2010 @ 13:38 |
quote:Het werkt wel, alleen niet in het voordeel van de reiziger in dit geval. Privatisering heeft dat meestal als gevolg, dus het is niet zo gek dat men dat al riep toen de NS werd geprivatiseerd. Dat betekent echter niet dat privatisering nutteloos is. Twee verschillende dingen. | |
Kingstown | maandag 11 oktober 2010 @ 13:41 |
quote:Privatisering is idd prima voor de werkgever....heel veel vrijheid om personeel te dumpen, service te verminderen en extra winst te maken. Voor de reiziger en werknemer is het een drama. | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2010 @ 13:46 |
Openbaar Vervoer ![]() | |
RabbitHeart | maandag 11 oktober 2010 @ 13:51 |
quote:Als je het op de dag zelf koopt ja. Als je het van te voren via internet koopt kan het vaak veel goedkoper. | |
fs180 | maandag 11 oktober 2010 @ 14:29 |
quote:Tegen zwartrijden werd er jaren geleden verteld; toen de plannen aan werden gekondigd | |
KoosVogels | maandag 11 oktober 2010 @ 14:35 |
quote:Natuurlijk heeft dat wel met privatisering te maken. In het verleden werden tekorten bijgevuld door de overheid. Nu moet de NS haar eigen boontjes doppen en wordt zoveel mogelijk geld bespaard. | |
CyclingGirl | maandag 11 oktober 2010 @ 16:57 |
Je zou maar conducteur zijn en even Desi Bouterse op de boot moeten zetten, dat gaat toch niet in een fles. De meeste toiletten in de trein zijn idd smerig maar wel nodig. | |
vergezocht | maandag 11 oktober 2010 @ 18:34 |
quote:ga jij maar fietsen meid ![]() | |
petertje2 | maandag 11 oktober 2010 @ 18:44 |
Conducteurs zijn zeikerds. ![]() | |
#ANONIEM | maandag 11 oktober 2010 @ 19:10 |
Ik pis altijd gewoon in het prullenbakje. Vooral het prullenbakje in het midden (in de nieuwe treinen) is daar uitermate voor geschikt. Natuurlijk wel als er niemand naast me zit, anders is het een beetje raar. | |
Socios | maandag 11 oktober 2010 @ 19:11 |
quote:Ronduit absurd dat je dat doet. Die treinen beschikken ook nog eens wel over een WC. | |
GewoneMan | maandag 11 oktober 2010 @ 19:28 |
quote:jaja net als de energie markt dat is ook zoveel beter geworden door de concurentie ![]() | |
macca728 | maandag 11 oktober 2010 @ 22:49 |
quote:De toiletten waren smerig omdat het schoonmaakpersoneel de flessen schoonmaakmiddel gewoon ergens leeggooit, zodat ze niets hoeven te doen. Stond in de krant destijds Het is hier wel heel triest gesteld, zeler omdat het argument om de wc's te laten verdwijnen het creeren van extra zitplaatsen was. Nou het scheelt 6 zitplaatsen, tel uit je winst. | |
twaalf | maandag 11 oktober 2010 @ 22:52 |
quote:Dus is de overheid nu minder geld kwijt aan het bijvullen. Win/win. | |
macca728 | maandag 11 oktober 2010 @ 22:52 |
quote:nou 4 dagen in Engeland geweest met de trein,echt nooit meer, continu wisselstoringen, absurd hoge prijzen en stations waar je echt niet wilt komen Maar wel overal toiletten in de trein !!! | |
One_of_the_few | dinsdag 12 oktober 2010 @ 00:36 |
quote:Dit dus. en al die 'het is geen liefdadigheid' opmerkingen vind ik geeneens argumenten. marktwerking is er niet, er is geen alternatief en ik weiger in een land te wonen waar een toiletbezoek als luxe moet worden gezien. Daar is ook niks liberaal aan. Dat is teveel theorie te hebben gehad en weinig praktijkkennis hebben. Ik denk zelfs dat met bovenstaand idee de ns meer omzet zal draaien. Maar tegenwoordig lijkt marktwerking het excuus te zijn om de burger minder te geven voor meer. Terwijl het een maximalisatie van mogelijkheden uit de schaarste middelen zou moeten zijn. Opbouwen kan daarin net zo goed een mogelijkheid zijn dan afbreken. | |
Linkse_Boomknuffelaar | dinsdag 12 oktober 2010 @ 01:45 |
quote:Wat een onzin, ik ben vaak in de Oekraïne geweest (ex-USSR) en elke trein heeft een toilet, de lange afstandstreinen zelfs een toilet per wagon die door de provodsnika (conductrice) schoon wordt gehouden, er is een providnitsnika per wagon! De treinen in de sovjet-unie zijn een van de meest luxe ter wereld, het zijn bijna rijdende huiskamers, in de eerste klasse tref je zelfs een TV aan in je coupe. Thee, koffie, beddegoed, restauratiewagon, vodka, minibar, alles is voorhanden tijdens de reis. ![]() | |
vergezocht | dinsdag 12 oktober 2010 @ 02:27 |
@Linkse-boomknuffelaar, mooi zo, maar wat is het prijskaartje? valt het mee? en is het ook zo royaal bij het stadsvervoer (bus/tram)? ja kan ik kan me voorstellen dat de Russen veel over hebben voor hun treinen ivm het slechte wegennet (en Siberie) | |
vergezocht | dinsdag 12 oktober 2010 @ 02:30 |
En weet iemand hoe het zit met de treinen in Denemarken en de Scandinivische landen? ook smerige toiletten? | |
Linkse_Boomknuffelaar | dinsdag 12 oktober 2010 @ 04:58 |
quote:Uzhgorod - Odessa Glavni kost 200 Hryvna - zonder korting - (circa 19 euro) voor een enkele reis kupejnih vagon (2e klasse slaapcoupe excl linnen wat 5 Hryvna extra kost). Een traject van meer dan 18 uur. Ongeveer 1000 kilometer. Treinreizen in de voormalige sovjet-landen is een feest en ik kan dit iedereen aanraden. Zeker Socios en andere railfanaten hier op FOK!, maar als je geen railfanaat bent, wordt je het zeker, wanneer je in een Russische trein stapt. ![]() | |
popolon | dinsdag 12 oktober 2010 @ 05:11 |
quote:Natuurlijk niet. Dit heeft te maken met het gedrocht van een bedrijf dat de NS is (geworden). Altijd werd het handje vastgehouden door vadertje staat maar moet 't op eigen benen staan faalt het volledig? Ik zou eerder de NS eens onder de loep nemen voordat men begint te piepen dat 'het de schuld van de privatisering' is. Want als jhet een privaat bedrijf is kunnen er geen plees in? Wat een flauwekul zeg. Maar het zegt wel iets over hoeveel mensen en bedrijven in de watten hebben gelegen de afgelopen decennia. Eigen verantwoordelijkheid is ver te zoeken. | |
#ANONIEM | dinsdag 12 oktober 2010 @ 07:04 |
quote:Die zijn of ranzig, of te ver lopen of het is gewoon te druk in de trein... | |
SEMTEX | dinsdag 12 oktober 2010 @ 07:38 |
Laatst nog met zo'n sprinter van Utrecht naar Den Bosch getreind (om 1 uur 's nachts). Ik geloof ook dat die trein er een uur over deed. Ik hoefde gelukkig niet, maar zat wel met een stuk of 50/100 man in de trein... die misschien wel moesten... | |
Kingstown | dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:39 |
quote:De laatste keer dat ik in Denemarken in een trein zat was het sanitair prima, maar dat is al een tijd geleden. Als winstoogmerk je hoofddoel is en je dus elke WC binnen 2 minuten moet hebben schoongemaakt (goedkoop, goedkoop!) , dan wordt het vanzelf een ranzige boel. | |
GeenWijn | dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:41 |
ze moeten luiers uitdelen ![]() | |
eleusis | dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:43 |
![]() | |
Kingstown | dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:46 |
quote:Heb je ook een vertaling of een filmpje met ondertiteling? ![]() | |
petertje2 | dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:48 |
quote:Onzin, de S-bahn rond Kopenhagen, vergelijkbaar met de Nederlandse stoptrein heeft ook geen toiletten. | |
Netherlander | dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:26 |
quote:Privatisering werkt dus niet voor 95% van Nederland. | |
macca728 | dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:51 |
quote:terwijl ze het vb van Engeland hebben, waar de spoorwegen dramatisch zijn na de privatisatie | |
Kingstown | dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:39 |
quote:Moeilijk om dat te vergelijken....persoonlijk vind ik een Regionalzug meer vergelijkbaar met onze stoptreinen....een S-Bahn is meer een stadstrein, die ook veel vaker stopt. Neemt niet weg dat je in een S-Bahn idd ook zomaar 3 kwartier kunt zitten, zonder sanitair, dus in die zin gaat de vergelijking wel op, alleen heb ik geen idee hoe het zit met de toiletten op de stations waar die stopt.....die ontbreken hier dus op een stuk of 100 stations. | |
RabbitHeart | dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:53 |
quote:Hoelang is het geleden dat je in Engeland bent geweest? Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met de treinen in Engeland. Redelijk schoon, overal toiletten en vaak komt er iemand met een karretje langs waar je eten en drinken kunt kopen. Ik heb nog niet zovaak vetraging meegemaakt. Toegegeven, zo ontzettend vaak ga ik niet met de trein maar wel genoeg keer geweest, incl lange afstanden om er wat over te kunnen zeggen ![]() | |
macca728 | dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:14 |
quote:laatste keer van vrijdag tot en met maandag, continu wisselstoringen die al een maand duren volgens een vriendin die daar woont Bijna half uur vertraging gehad traject Three Bridges-St Pancras afgelopen maandag maar wat ik al zei, wel toiletten ja en schoon | |
Aether | maandag 14 maart 2011 @ 15:53 |
| |
Muridae | maandag 14 maart 2011 @ 16:52 |
Lekker. ![]() | |
wikwakka2 | maandag 14 maart 2011 @ 17:01 |
Extra toiletten waar je 2 euro voor mag betalen. En als je geen muntgeld hebt moet je het maar ophouden. | |
Q. | maandag 14 maart 2011 @ 17:05 |
Als je het geluk hebt dat je op één van de stations bent waar ze die dingen neer gaan zetten. | |
Erasmo | maandag 14 maart 2011 @ 17:16 |
En het is natuurlijk gratis om die toiletten daar te bouwen, ben benieuwd hoeveel miljoen de NS daar voor zal lappen ![]() Sowieso, 90 miljoen ![]() ![]() Even gekeken; er rijden 131 van die treinen rond, men neme 1 toilet per trein dan kom je uit op ¤687022,90 per toilet! | |
icecreamfarmer_NL | maandag 14 maart 2011 @ 18:49 |
Idd, voor dat geld kun je een klein station aanleggen dus hoe kan een wc zo duur zijn, voor mijn part schuiven ze een dixie in die trein. ![]() En vaak zijn de wc's op stations (wanneer ze er al zijn) om te janken, hoe moeilijk is het om gewoon schone (gratis) toiletten te realiseren op een station. | |
Refragmental | maandag 14 maart 2011 @ 20:41 |
650.000 euro per trein voor toiletvoorzieningen. Die aannemer kan zich in de handjes wrijven ![]() Als de overheid echt wil bezuinigen schoppen ze per direct één tot twee derde van hun ambternaren op straat. | |
ouderejongere | maandag 14 maart 2011 @ 21:28 |
Beetje dramatiseren dit. Ik ga op mijn werk bijna nooit naar de wc en al helemaal niet voor de grote boodschap. Ik vertrek rond half acht 's ochtends en kom tegen vijven pas weer thuis. Als je binnen een half uur al moet urineren vertoon je de eerste kenmerken van prostaatkanker en is een gang naar de dokter sterk aan te raden. | |
rutger05 | maandag 14 maart 2011 @ 21:38 |
Belachelijk dat er geen eens toiletten in de treinen meer worden ingebouwd om te bezuinigen. In plaats van vooruitgang een steeds verdere achteruitgang in service, maar wel met steeds hogere prijzen. Het is jammer dat we hier in Nederland dat we zoiets in Nederland zo gemakkelijk accepteren. Asociaal tegenover mensen die moeilijk hun urine kunnen ophouden, zoals veel ouderen, zwangeren en kinderen. | |
RemcoDelft | maandag 14 maart 2011 @ 22:25 |
Kan iemand me uitleggen waarom een WC in een trein schroeven net zoveel moet kosten als het bouwen van 5 huizen (excl. de belachelijk hoge grondprjis)? Dat gaat toch helemaal nergens over? Gouden fonteintjes heb ik nooit gezien in een trein... | |
RemcoDelft | maandag 14 maart 2011 @ 22:30 |
Plus 2 ton bonus per WC voor de NS-directeur, zit je nog steeds niet op driekwart miljoen euro voor een pispot... Ik gok eigenlijk dat de NS zo rekent: 1 WC kost 4 zitplaatsen. Dat zijn 4 betalende reizigers, die de NS zo'n 10 euro per uur afzet met een bezetting van zeg 50%. Dat is 20 euro per uur, 16 uur per dag, 365 dagen per jaar. En zo kost een WC opeens wel een miljoen euro. Ware het niet dat de reizigers allang betalen voor de WC, en treinen zonder WC niet goedkoper zijn... | |
truepositive | maandag 14 maart 2011 @ 22:32 |
Proberen ze het echt zo te verkopen? Moet ineens weer denken aan die schroef van 61 euro ![]() | |
RemcoDelft | maandag 14 maart 2011 @ 22:35 |
Maar serieus, dit is een gigantisch probleem in Nederland: de overheid verspilt gruwelijk veel geld, en er lijkt niemand nog maar enige realiteitszin te hebben. WC's van 700.000 euro, maar ook snelwegen van 100.000+ euro per strekkende meter, en hetzelfde voor tramlijntjes Amsterdam-Almere. Blijkbaar is er niet een ambtenaar die nadenkt over de bedragen, terwijl-ie dat ongetwijfeld wel zou doen als-ie thuis een nieuwe deksel op z'n WCpot laat monteren... | |
truepositive | maandag 14 maart 2011 @ 22:40 |
Helemaal met je eens, maar wat doen we er aan? | |
niels0 | maandag 14 maart 2011 @ 23:38 |
Staanplaatsen in vliegtuigen. In Uzbekistan, ik heb het gezien jongens. In Duitsland, waar ik woon heb je een bar in de trein (standaard in intercities, ICE). Ff peuk roken? Zetten we de trein stil, ff samen met de machinist peukie roken op het perron, wat nou rookpaal en een prent krijgen als je 'r meer dan 2 meter vanaf staat (ook meegemaakt). | |
niels0 | maandag 14 maart 2011 @ 23:45 |
Speciaal ingevlogen ![]() | |
niels0 | maandag 14 maart 2011 @ 23:51 |
Krantje laten brengen op een produktieplatform Noordzee of gebak laten rondvliegen. Die dingen gebeuren. Met eigen ogen gezien. Douchen met Spa blauw ook. Voorrijkosten voor een wasmachinemonteur EURO50. Stap maar in de heli heheh. [ Bericht 15% gewijzigd door niels0 op 14-03-2011 23:57:02 ] | |
RemcoDelft | maandag 14 maart 2011 @ 23:57 |
Amateurs! ![]() | |
niels0 | maandag 14 maart 2011 @ 23:59 |
Watjes, geef mij maar een bad met champagne en 2 leuke meiden. | |
Bolkesteijn | dinsdag 15 maart 2011 @ 00:06 |
Zo gek is het natuurlijk niet. Allereerst heeft de minister er als aandeelhouder van NS belang bij dat het dividend zo hoog mogelijk is. Door de kosten erg hoog voor te spiegelen is de kans groot dat er geen WC's komen en aandeelhouder dus een hoger dividend kan krijgen omdat er kosten bespaard worden. Het bedrag kan wat aangedikt zijn, zonder direct onjuist te worden. Daarnaast is het altijd zo dat naderhand iets inbouwen in een ontwerp gewoon heel erg duur is. Er moet een installatie in de trein gebouwd worden om het toiletwater en andere zaken op te vangen. Er moet plek gevonden worden/gemaakt worden in het interieur voor een toilethokje (er gaat dus stoelcapaciteit verloren, en dat levert potentieel een grote kostenpost op). En er komt onderhouden. Het hele ontwerp moet omgegooid worden omdat dit een zeer open type stoptreinen betreft. Ze hebben erg veel ruimte en alle ruimte wordt functioneel gebruikt. Het grootste punt is natuurlijk gewoon dat de Kamer heeft zitten slapen toen het ontwerp van de treinen werd vastgesteld. Maar daar hoor je de stoere Kamerleden van bijvoorbeeld SP natuurlijk niet over. Ik ben in ieder geval blij dat de minister niet aan die onzin mee doet. | |
sitting_elfling | dinsdag 15 maart 2011 @ 00:21 |
Je hoort helemaal niemand over het feit dat ze hebben liggen slapen. Kan daar niet iemand op het matje voor worden geroepen? Kan me niet voorstellen dat elke ambtenaar daar heeft liggen slapen. Ze zien de plannen .. en dat dan niet dat de gedachte naar boven komt; "En de wc's dan?". Ik baal er een beetje van dat ze accepteren dat ze een fout hebben gemaakt maar omdat het nu blijkbaar te duur is het maar niet meer rechtzetten. Dat slaat nergens op want dit is in wezen gewoon discriminatie. Mensen die vaak naar de wc moeten vanwege ziekte, crohn bijvoorbeeld. Moeten nu eenmaal vaak naar de WC... daar kunnen zij verder niks aan doen. | |
HAKIM_1988 | dinsdag 15 maart 2011 @ 00:24 |
In de streekbus zit toch ook geen toilet? Zolang ze die sprinters inzetten op korte trajecten (max. 40 min.) is er toch niets aan de hand? Ps. ik vind het ook een kutbedrijf maar dit is wel het laatste waar ik me druk over maak. | |
sitting_elfling | dinsdag 15 maart 2011 @ 00:38 |
Gast je zegt het zelf al. Bus. ! ![]() | |
Salvad0R | dinsdag 15 maart 2011 @ 00:41 |
Gewoon recht die trein onderzeiken. Dan maar een wildplas boete. | |
sitting_elfling | dinsdag 15 maart 2011 @ 00:47 |
Haha. Zie je het voor je? Die prullenbak klep openen, rits naar beneden en zeiken maar ![]() ![]() | |
truepositive | dinsdag 15 maart 2011 @ 01:01 |
Zo gaat het toch altijd. Oeps foutje, maar jullie moeten wel de pegels ophoesten voor de oplossing jongens! | |
uithangbord | dinsdag 15 maart 2011 @ 08:42 |
260 miljoen winst afgelopen jaar? Dan lijkt een eenmalige investering van 100 mil me geen probleem. Soms zit je tot 1.5 uur in een sprinter, zonder is niet correct. Juist groepen als ouderen en kinderen (die vaak geen andere keus hebben dan het ov) pak je hiermee. Daarnaast kan het natuurlijk ook niet voor het personeel. Die bij heen/terug hun pauze kwijt zijn aan heen en weer rennen naar het toilet. | |
Voorschrift | dinsdag 15 maart 2011 @ 09:35 |
Je zal maar conducteur zijn. Gescheld en geklaag van passagiers, af en toe even wat lekker geweld, kut werktijden, weinig loon, en zeiken in een flesje. ![]() En dan afvragen waarom of niemand geïnteresseerd is in zo'n baan, lozers. | |
raptorix | dinsdag 15 maart 2011 @ 09:37 |
Er zijn zoveel beroepen waar je je behoefte een paar uur op moet houden, daar moet je gewoon rekening mee houden. | |
FransjeVanDusschoten | dinsdag 15 maart 2011 @ 12:47 |
is het technisch gezien niet pas wildplassen wanneer je dit binnen de bebouwde kom doet? (maat van me zit bij de popo en die had het daar over, geen zin na te kijken of het klopt) | |
noutie | dinsdag 15 maart 2011 @ 14:45 |
Als ze nu nette toiletten op ieder station maken, dan vind ik het prima. Gewoon een hokje waar een muntje (20 ct ofzo) in moet. In NL zijn nergens fatsoenlijke openbare toiletten. Dat is elders in europa beter geregeld. NL heeft volgens mij ook de smerigste toileten bij tankstations. | |
Chowi | dinsdag 15 maart 2011 @ 14:54 |
Sorry hoor, maar als je gaat zitten zeiken in je broek in het openbaar als volwassen persoon, heb je gewoon geen fatsoen. Ik vind het rot voor de conducteurs, maar kom op zeg. Ik maak dagelijks gebruik van treinen mét sanitaire voorzieningen, maar doe er nog altijd niet mijn behoefte omdat die dingen gewoon onhygiënisch zijn. We zijn toch gewoon zindelijk met z'n allen? ![]() Hou het dan gewoon even op totdat je thuis bent of op een station waar wel een toilet is. | |
truepositive | dinsdag 15 maart 2011 @ 15:32 |
Mag ik een contractje jongens, ik bouw ze wel voor 5 ton per stuk ![]() | |
Alicey | dinsdag 15 maart 2011 @ 16:28 |
Ook niet die ene keer in het jaar dat je net toevallig hoge nood hebt? | |
sitting_elfling | dinsdag 15 maart 2011 @ 16:34 |
Ben het met je eens maar wat moeten de mensen doen die ziek zijn en daardoor vaker naar de WC moeten? | |
truepositive | dinsdag 15 maart 2011 @ 16:46 |
Waar het om gaat is dat NS eerst foute treinen heeft gekocht, dat niet toe wil geven, vervolgens wordt er een brief gestuurd naar een bepaalde club met vermoedelijke kop 'we willen een offerte die zo belachelijk is dat we makkelijk nee kunnen zeggen'. En wij zitten met de gevolgen? Laat ze die wc's maar lekker uit eigen zak betalen, het is immers hun eigen fout geweest. | |
Sheriam | dinsdag 15 maart 2011 @ 16:52 |
Het verschil tussen bus en trein is dat de bus in de meeste gevallen vrij dichtbij je vertrekpunt weggaat en vrij dichtbij de plaats van bestemming aankomt. In geval van treinen, zeker als het gaat om landelijke gebieden, moet je vaak een behoorlijk end reizen (fietsen, bus-zonder-toilet) voor je op het station bent. En laat dat nu net de stationnetjes zijn waar ook niet altijd een toilet is... Verder is in dit draadje door meerdere mensen gezegd dat 't maar om een heel klein groepje mensen gaat die bijvoorbeeld Crohn hebben en dat daarvoor niet zoveel kosten gemaakt hoeven te worden. Oneens, in de OP worden 'kinderen en ouderen' genoemd, die zijn er best veel. Zwangere vrouwen moeten ook vaker. En ook 'gezonde' volwassenen hebben wel eens een enkele keer hoge nood, even iets verkeerds gegeten of een klein buikvirusje waarvoor je echt niet helemaal thuis hoeft te blijven van je werk. Ik heb toch wel eens in de zoveel jaar dat ik 1 keertje sneller dan gebruikelijk naar het toilet moet lopen -gelukkig nog nooit net op dat moment in een sprinter gezeten!- maar op het totale aantal reizigers kan je er op rekenen dat 't zo nu en dan mis gaat. Dan zullen er mensen zijn die 't in hun broek doen en zelf alle 'schoonmaakkosten' dragen, maar er zullen er ook zijn die er voor kiezen 't in de trein of op het perron te doen, dat moet ook weer schoongemaakt worden, en is intussen veel en veel smeriger en storender voor alle reizigers. Toiletten horen gewoon bij de basis-voorzieningen, die moeten er zijn! | |
truepositive | dinsdag 15 maart 2011 @ 16:59 |
Denk ook dat ze wel iets goedkoper dan 750.000 euro zouden kunnen ![]() | |
Gia | dinsdag 15 maart 2011 @ 17:06 |
Jawel hoor, hier in Helmond hebben we in hartje centrum het openbare toilet met de naam "Rose Garden". Het is een huiskamer (met daarbij twee toiletruimtes), waar je ook even kunt gaan zitten terwijl je wacht op de toiletganger. Ze zijn heel schoon en kosten 50 cent per keer. Voor de dames zijn er 4 gewone en één invalide toilet. Bij de heren.....geen idee. Eens. [ Bericht 0% gewijzigd door Gia op 15-03-2011 17:12:09 ] | |
Gia | dinsdag 15 maart 2011 @ 17:09 |
De meeste volwassenen kunnen dat, inderdaad, maar niet allemaal. Stel je voor dat je afhankelijk bent van de trein om naar je werk te komen en je hebt, vanwege hartklachten, plastabletten. Die behoor je 's ochtends in te nemen en die werken binnen een half uur ongeveer. Je moet dan ieder kwartier zo erg naar de wc dat je dat echt niet op kunt houden. Maar.....jij hebt er geen probleem mee dat die dan partime in de WIA komen? En wat denk je van kinderen? Zijn ze net zindelijk, maar kunnen het nog niet echt heel lang ophouden, moeten ze van jou zeker weer een pamper aan. Wat plassen in de trein.....dat kan niet meer. | |
RemcoDelft | dinsdag 15 maart 2011 @ 17:36 |
Zelfs als het maar een heel klein groepje is, valt dat onder "gehandicapten". En juist voor gehandicapten worden alle treinen aangepast, terwijl er misschien per groot station 1 rolstoeler per dag langskomt. Hetzelfde met stadsbussen: haltes worden enorm verhoogd terwijl daar geen gebruik van gemaakt wordt. NS-wc's zijn zeker 50% van de tijd bezet. | |
Broertie | dinsdag 15 maart 2011 @ 18:04 |
Klopt, als je tegen een boom staat te zeiken binnen de bebouwde kom, krijg je een boete; ga je 15 meter verderop aan de andere kant van het kombord tegen een boom staan, is er niets aan de hand, maaaaaaaarrrrrrrrr..... Ik verzin het niet: het MOET tegen een boom..... ![]() ben nog even op zoek naar de bron.... | |
Eix | dinsdag 15 maart 2011 @ 18:13 |
NS is helemaal vrij om treinen te ontwerpen/te kopen die aan de vigerende regelgeving voldoet. Daar heeft de kamer weinig tegen in te brengen. Daarentegen kan de kamer wel invloed uitoefenen op de regering die het Programma van Eisen opstelt voor de hoofdrailnetconcessie van 2015. NS doet er niet bepaald verstandig aan om treinen te bestellen zonder toilet, als nog niet is vastgesteld dat toiletten in sprinters inderdaad onnodig zijn in de nieuwe HRN 2015 concessie. En men komt er bijna nog mee weg ook. NS gaat natuurlijk net als de andere vervoerbedrijven zoals Veolia of Connexxion voor maximale winst maar weet donders goed dat in de nieuwe concessie toiletten verplicht kunnen worden gesteld. De aankoop van nieuwe treinen zonder toiletten is dan ook niets meer dan een listige zet. Vlug voor 2015 bezuinigen op de bestelling van nieuwe treinen. En dan een gepeperde rekening voor 'extra's' neer te leggen en zo subsidie oid krijgen. De argumenten die NS gebruikt als verweer tegen de inbouw van een toilet vind ik onzin. Ten eerste is die financiële berekening volgens mij gebaseerd op niet alleen de inbouw en materieel kosten (of het word een gouden plee met marmeren wastafel) maar ook met inachtneming van schoonmaakkosten en dergelijke maal de levensduur van het materieel. De treinen die SLT vervangt (mat'64) hebben echter ook schoonmaakkosten. Daarmee is het dus duidelijk een ordinaire bezuinigingskwestie. De 'oplossing' om stations te voorzien van toiletten is onzinnig. In de openbaar vervoer keten is bij een overstap over het algemeen onvoldoende tijd voor een toiletbezoek. De bus missen door een toiletbezoek en bijvoorbeeld een uur wachten vind ik onaanvaardbaar. Het argument dat een sprinter geen toilet nodig heeft vanwege de korte reisduur is tevens onzin, juist vanwege diezelfde ov-ketenreis die mensen maken. Je reist inderdaad vaak maar een kwartier met een sprinter, maar die reis maakt deel uit van een groter geheel. De kwaliteit van dit grote geheel wordt nu uitgehold. Als ieder ov-onderdeel alleen intern gericht werkt en dus bezuinigd dan zul je zien dat het OV algemeen onaantrekkelijker wordt. Uiteindelijk snijdt iedereen daarmee zichzelf in de vingers. Je moet een maatschappelijk optimum vinden tussen de kosten/baten, geen winstmaximalisatie van ieder vervoersbedrijf. Een toilet in de trein vind ik wel een must. Een toilet vormt geen probleem voor de sociale veiligheid in dergelijke moderne treinen. Is de SLT een nieuwe trein voor Nederland: Ja. Maar in Duitsland rijden er broertjes en zusjes mét toilet. En andere fabrikanten bieden ook moderne 'sociaal veilige' treinen aan. Denk aan de Stadler GTW die Veolia in Nederland gebruikt. Met toilet. [ Bericht 0% gewijzigd door Eix op 15-03-2011 19:29:50 ] | |
solyaris | vrijdag 18 maart 2011 @ 14:16 |
Voortaan iedereen verplicht twee pampers mee indien er met de trein wordt gereisd. ![]() | |
TheFreshPrince | vrijdag 18 maart 2011 @ 14:18 |
En al zou het concurrentie opleveren, dan gaat het om concurrentie op prijsniveau (ivm aanbesteding). En dan juist vallen alle voorzieningen weg. Het is gewoon een taak voor de overheid om openbaar vervoert te regelen of er minimaal goede eisen aan te stellen. | |
TheFreshPrince | vrijdag 18 maart 2011 @ 14:20 |
Ouderen, minder validen, mensen met MS, etc hebben juist het openbaar vervoer nodig om zich te verplaatsen. En toevalig hebben die ook vaak problemen om hun behoeften lang in te houden... Voor mij hoeft het ook niet direct (ga sowieso bijna nooit met de trein) maar dit soort voorzieningen waren er en werden gebruikt omdat ze nodig waren en zijn. | |
Klaudias | vrijdag 18 maart 2011 @ 14:21 |
WTF? Als je moet, dan moet je. Heeft niets met fatsoen of het gebrek daar aan te maken. | |
Aether | vrijdag 18 maart 2011 @ 15:43 |
| |
Bolkesteijn | vrijdag 18 maart 2011 @ 15:49 |
Nee, de Staat heeft alle aandelen van NS en dus kan er invloed op dit soort zaken uitgeoefend worden, immers de minister moet verantwoording aan de Kamer afleggen. Als de politiek had gezegd voordat de treinen besteld werden, "denk erom dat er toiletten in de treinen zitten", dan had Bert Meerstadt van hele goede huize moeten komen om een ander besluit er door te krijgen. | |
Hathor | vrijdag 18 maart 2011 @ 16:08 |
Ik maak me meer bezorgd over nummer 2, die prullenbakken zouden wel eens niet groot genoeg kunnen zijn, zeker niet als als je de avond ervoor nog roti hebt gegeten. | |
Aether | vrijdag 18 maart 2011 @ 16:11 |
| |
lyolyrc | vrijdag 18 maart 2011 @ 16:11 |
Ik blijf het toch raar vinden, dat bedrag van 90 miljoen. Iedereen vindt dat een absurd bedrag en de NS-directie heeft het logischerwijs afgewezen. Maar blijkbaar werd er niet onderhandeld over een lager bedrag, totdat het bedrag in de media verscheen, waarna de Tweede Kamer en de bevolking zich ermee begonnen te bemoeien. Ik verdenk de NS-directie ervan dat ze liever niet wil toegeven dat toiletloze SLT's een slecht besluit was. | |
RemcoDelft | vrijdag 18 maart 2011 @ 16:28 |
Aan de andere kant: decennialang subsidie heeft tot het huidige inefficiente, dure en klantonvriendelijke "bedrijf" geleid. Als de overheid dan geen Staats-transportbedrijf meer wil, zou de overheid volledig moeten stoppen met alle subsidie, en daadwerkelijk marktwerking z'n werk laten doen. Maar juist het ontbreken daarvan maakt elke "privatisering" (denk aan NS, nutsbedrijven, post en zorg) een mislukking die alleen maar duurder wordt. |