Ik heb van nature geen bakkebaarden en heb ook al jáááren geen sik of baard meer gehad. Soms wil ik weleens met een stoppelbaardje lopen, wat me op kantoor altijd op commentaar van mannelijke collega's komt te staan. Vrouwelijke collega's kijken me echter extra zwoel aan, dus meestal heb ik wel een stoppelbaardje.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:11 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik kan geen echte bakkebaarden laten staan, en ter compensatie heb ik nu een sik (en een poging tot een volledige baard).
En na een aantal maanden ben ik het gepriegel op mijn kin zat, dan scheer ik me weer een paar maanden braaf, en dan wil ik wel weer eens iets anders. Niets is zo veranderlijk als de mens.
*geaccepteerd*quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:18 schreef Ringo het volgende:
Ik heb I.R. Baboon ook maar even een Facebook-uitnodiging gestuurd.
Godsamme, ik krijg ineens zin om weer zo'n ding aan te schaffen.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:22 schreef Z het volgende:
@ DO, zodiakk en bededer. Dit is natuurlijk hèt beste:
En deze mag er ook wezen:
Beide spellen loei moelijk, tussendoor saven was er nog niet bij op de C64.
Ze zien er ook echt bizar moeilijk uit.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:22 schreef Z het volgende:
@ DO, zodiakk en bededer. Dit is natuurlijk hèt beste:
En deze mag er ook wezen:
Beide spellen loei moelijk, tussendoor saven was er nog niet bij op de C64.
Ik ben voor. De jaren 80 staan voor mij gelijk aan dagenlange buitenspeelsessies en af en toe een potje monopoly als het regende. Bert en Ernie. Keek op de Week. De Film van Ome Willem.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 21:55 schreef ShadyLane het volgende:
Kunnen we alsjeblieft weer terug naar de baby's?
Die Roland uit 1988 is ook een behoorlijke stap vooruit, wat een gigantisch ding.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:16 schreef Gellius het volgende:
Check het aantal condensators op die laatste!.
Dat gaat dus primaquote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:26 schreef DO2 het volgende:
Amiga-spellen op de PC spelen is zoiets als 'n potje pool spelen met een snookerkeu, zodiakk.
Dat heeft men mij al die jaren geprobeerd wijs te maken.quote:
Een tekstavontuur, met dit soort commando's:quote:Dracula is in BASIC geschreven, en de sources staan alleen nog maar op een niet meer leesbare 8 inch floppy :-( De executable is een met de destijds populaire microsoft basic compiler (BASCOM) gecompileerde versie. (een antieke voorloper van Visual Basic)
Ik ben hier om bovenstaande tekst te ontkrachten.quote:Op donderdag 30 september 2010 22:38 schreef k_man het volgende:
Ach, uiteindelijk blijven ze toch nooit hangen.
En vroegoude twintigers.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:22 schreef broer het volgende:
Ah, baardjes en oude computergames -- dit moet het topic voor mannelijke dertigers zijn.
Hmm. Wat maakt dat mij?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:22 schreef broer het volgende:
Ah, baardjes en oude computergames -- dit moet het topic voor mannelijke dertigers zijn.
Tof! Iran schijnt echt geweldig te zijn. Maar daar weet k_man vast meer over te zeggen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 17:36 schreef Ringo het volgende:
Zo. Mijn broer zit op de trein naar Teheran.
Gellius, jij stond zeker achter de teerbeminde gekke bekken te trekken.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 23:05 schreef Gellius het volgende:
[ afbeelding ].
"Leave the gun. Take the cannoli."
Het is mogelijk dat op moment van afdrukken Wicher toevallig over de schouder van teerbeminde heen keek. Maar "leave the gun, take the cannoli" is leukerquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 11:31 schreef Gellius het volgende:
Heu nee: ik bediende de camera, zood. Duh.
Ik heb de film gezien voor ik het boek las, en vond de film een beter, maar ik heb geen idee of dat bij omgekeerde volgorde ook het geval is.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 15:08 schreef mane het volgende:
Ik ga vanavond metnaar De Helaasheid der Dingen kijken. Het boek heb ik deze zomer gelezen, dus ik ben wel benieuwd.
Ik ben heel benieuwd hoe die loop in z'n werk gaat.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:12 schreef Gellius het volgende:
Ik denk altijd dat ik de enige ben die dat volgt, en dan blijkt na een tijdje dat vrijwel iedereen die ik ken met religieuze regelmaat de site bezoekt.
Geen idee eigenlijk, Gellius. Voor een paar jaar, wellicht. Het idee, mijn hele leven lasser te zijn, staat me weer wat tegen. Maar ik moet het vak natuurlijk eerst leren.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:17 schreef Gellius het volgende:
't Is een vak, Ringo. Heb je 't in je, vakman zijn?
QFTSFTISBATMBR.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:25 schreef sigme het volgende:
Een mooie rups leggen zodat je de slak er zo af kan kloppen.
Roestige kennis als lasser. Mooi.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:25 schreef sigme het volgende:
Ik vrees dat mijn kennis wat roestig is. Ik vond het wel leuk.
Een mooie rups leggen zodat je de slak er zo af kan kloppen.
De onlangs gepresenteerde nieuwe versie van de brede weg en het smalle pad.quote:
Ha, gezellig met IR en MijnheerTim naar Welling!quote:Op zondag 10 oktober 2010 02:14 schreef I.R.Baboon het volgende:
Vanavond kwam ik in de Amsterdamse horeca een mede-TTK'er, mede-hemelbestormer, medeoud-#filosoof tegen die net als ik op een afstudeerfeestje was (maar wel van iemand anders), en we besloten dat we binnenkort met Gellius de kroeg in gaan duiken.
Dus Gellius, dat je het even weet!
En 't zou de geboortedag van Wicher worden. Toch?quote:
Leuk, IR. Robot Koch is wel een bekende naam, maar ik moet toegeven dat ik niet (meer) zoveel op heb met dit soort elektronische muziek,quote:Op zondag 10 oktober 2010 11:29 schreef I.R.Baboon het volgende:
Hey Zoodje, op absurd toevallige wijze heb ik nu wel elektro gevonden die ik dig. Woensdag had een vriend uit noviteit Salto 1 opstaan. Daar hoorden we een dubliedje van Tommy van Sesamstraat die weer in zijn bed geplast had, en wat tof gesynthesizer. Daarom mailden we de deejays en kregen de stream van 2 uur terug. Daarop kwam ik iets anders tegen wat ik erg tof vond, en daarom luister ik nu naar een album van Robot Koch.
(dus die richting, die bevalt me wel)
Rixt Catharina. Lynn Gaia. Niamh Dean. Hila Noelle.quote:
Ah, oké, dat wist ik niet. Ik dacht: die had vast iets als Trix in gedachten.quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:17 schreef Gellius het volgende:
Nu is Rixt een hele gangbare Friese naam hoor.
Heerlijk, zo'n uitlaatklep.quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:13 schreef ShadyLane het volgende:
Een tijdje terug postte ik hier 'n bericht vol spelfouten van 'n onderwijsassistente die in haar eentje voor de klas werd gezet. Ik kon het inderdaad niet laten daarop te reageren, volgens mij in alle vriendelijkheid gedaan, maar nu zie ik (ongetwijfeld van een andere onderwijsassistente) deze reactie:
"En jij bent leerkracht???
Niet alleen spelling is belangrijk maar ook hoe je sociaal ontwikkeld bent, en eerlijk gezegd vind ik je daar behoorlijk in te kort schiet!
Het is gewoon een feit dat er misbruik gemaakt word van de klassen/ onderwijs assitent en zij worden daar inderdaad zwaar mee onder betaald, en door mensen zoals jij zwaar onder gewaardeerd. De school blijft wel draaien als de onderwijs assitentes aanwezig zijn, kun je van de leerkrachten niet zeggen dus even terug naar je plaats….."
Precies, mijn vaste visboer heet ook gewoon Xanadu Orlando.quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:21 schreef ShadyLane het volgende:
dat krijg je in zo'n metropool als Amsterdam.
Waar is dat in groot formaat?quote:Op zondag 10 oktober 2010 08:31 schreef sigme het volgende:
[..]
De onlangs gepresenteerde nieuwe versie van de brede weg en het smalle pad.
quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:27 schreef Gellius het volgende:
[..]
Precies, mijn vaste visboer heet ook gewoon Xanadu Orlando.
[ afbeelding ].
Ik denk dat ik er ook maar 'n account "Priscilla" ofzo aanmaak en het voor m'n collega-onderwijsassistentes ga opnemen in berichten gelardeerd met d/t- en spatiefouten.quote:
Maar waarom heet zo'n Niamh dan Verdoorn van achteren en niet gewoon Gwentannochhiden'o'chaill ofzo?quote:Op zondag 10 oktober 2010 18:21 schreef ShadyLane het volgende:
Niamh zal wel Iers zijn. En Hila is 'n Israelische naam. Dit zijn gewoon allemaal heel internationaal georienteerde mensen, dat krijg je in zo'n metropool als Amsterdam.
Ik vind dat verdacht hoor, Gellius. Het zit vast anders. Eén keertje naar Ierland geweest, dronken geworden van de whiskey en hupseflups dan komt er zo'n maffe naam uit rollen. Niamh – dat veronderstelt ook een rare hijg op 't end. Daar wordt zo'n kind toch mee gepest?quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:25 schreef Gellius het volgende:
Nederlandse vader hè? Zo moeilijk is dat niet.
Dit is overigens wijze raad.quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:06 schreef I.R.Baboon het volgende:
Ik denk dat het gewoon zweverige types zijn. Mijden!
En dan komen ze natuurlijk al met een draagmandje binnen. Doodeng, inderdaad.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:39 schreef Gellius het volgende:
Nee, die heeft ie allang gehad. Hij sliep er zelfs gewoon doorheen.. Nee, dit is het gevreesde intakegesprek. Eén verkeerd woord en ze nemen je kind in beslag hè? Doodeng.
Je oud-collegae zullen zelden een lievere Gellius meemaken, IR.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:56 schreef I.R.Baboon het volgende:
Beetje lief doen tegen m'n oudcollega's he, Gellius.
O, dus er is nog wél een uitweg?quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:39 schreef Gellius het volgende:
Nee, dit is het gevreesde intakegesprek. Eén verkeerd woord en ze nemen je kind in beslag hè?
Alle entartete literatuur is naar de berging. Ik heb wat blaadjes met frisse, verantwoorde jeugdlectuur klaargelegd.quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:04 schreef Ringo het volgende:
Niet vertellen dat je hem uit Reve voorleest, hoor!
http://www.refdag.nl/nieu(...)e_brede_weg_1_503905quote:Wat hetzelfde bleef zijn bijvoorbeeld de richtingwijzer naar de twee wegen, de poorten naar de beide wegen, het kruis op de smalle weg en het eindpunt van de wegen: de hel en de hemel.
De personen zijn vervangen door hedendaagse types. Zo is de landloper rechts op de voorgrond vervangen door twee mensen: een vrouw in klederdracht en een moslima. De berouwvolle man op het bankje is getatoeëerd. In plaats van een rijtuig met paard rijdt een brommer de brede weg op. Het bordeel vlak na de ingang is zo te zien een pand in Amsterdam.
Sommige afbeeldingen zijn fors veranderd. Het bord met ”Welkom” boven de brede weg is vervangen door een afbeelding van het gouden kalf. De huizen van barmhartigheid op de smalle weg zijn nu een gevangenis, die aan de kant van de brede weg overgaat in een schouwburg, met op de daken camera’s die alles registreren. Mensen worden via roltrappen naar de hel gevoerd. Van de hemel zijn alleen de muren, in de vorm van honingraten, afgebeeld. De leeuw op de weg naar de hemel is een Tyrannosaurus rex geworden.
Helemaal nieuw zijn een beeldscherm met daarop het gezicht van een jonge vrouw, een auto met een afbeelding die sterk doet denken aan de Staatsloterij en een vol supermarktkarretje dat symbool staat voor de genotscultuur en het gemaksdenken. Anders is ook een afbeelding van het Pantheon met op het dak een grote zwarte spin die staat voor het world wide web. Mensen dansen op muziek van een dj. Uit speakers komen de woorden „doom, doom, doom.” Een vijver in het midden toont links een wegzinkende kerk en rechts een bron – van levend water.
De Wit wijst erop dat op de plaat van links naar rechts de trits ellende, verlossing en dankbaarheid is uitgebeeld. Deze slaat niet alleen op de persoonlijke verlossing, maar ook op die van de hele schepping, die komt vanuit Sion. Het symbool daarvan is het molentje. „Door de Heilige Geest blaast deze de helse walmen weg, waardoor het zicht op het nieuwe Jeruzalem behouden blijft.”
Ik zou eerst lekker onder het gouden kalf doorlopen en lekker wat zuipen en gokken. En dan als het zuur begint te worden, daar helemaal bovenaan, snel over dat lage hekje klimmen. Dat is een koud kunstje!quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:23 schreef sigme het volgende:
Pots, het duurde even voor ik een grotere versie te pakken had.
[ afbeelding ]
Ter vergelijk, de oude versie:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.refdag.nl/nieu(...)e_brede_weg_1_503905
jij hebt bunyan's pilgrim's progress niet gelezenquote:Op maandag 11 oktober 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou eerst lekker onder het gouden kalf doorlopen en lekker wat zuipen en gokken. En dan als het zuur begint te worden, daar helemaal bovenaan, snel over dat lage hekje klimmen. Dat is een koud kunstje!
Paap!quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou eerst lekker onder het gouden kalf doorlopen en lekker wat zuipen en gokken. En dan als het zuur begint te worden, daar helemaal bovenaan, snel over dat lage hekje klimmen. Dat is een koud kunstje!
Ik heb het nog even opgezocht en vond toen dit:quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Paap!
Vervloekte paap!
Aflaten en heiligen en biechten, breeeeeeeeeeeede weg, allemaal brede weg! Afzien zult gij! Zweet des aanschijns! Niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad!
http://www.creatie.info/c(...)uwarder-courant.htmlquote:Wat op de nieuwe plaat ook anders is, is dat iemand op het laatste moment van de verkeerde, brede weg kan afwijken door een opening in een hek. De smalle weg is nog te bereiken, maar slechts via een smal bruggetje
Op de oude poster zijn er meer bruggetjes, en ook een gat in het hek..quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb het nog even opgezocht en vond toen dit:
[..]
http://www.creatie.info/c(...)uwarder-courant.html
Dus uiteindelijk maakt het dan nog ook nog eens helemaal niks uit. Of je nu het eerste deel over dat zure paadje wandelt of lekker chillt op de kermis. Via het bruggetje kom je op dezelfde bestemming uit.
Mijn moeder, die extreem christelijk is, zegt tegenwoordig dat ik hoe dan ook in de hemel kom. Ze heeft haar cognitieve dissonantie, zoals zoveel christenen, overwonnen door de bijbel maar te negeren. Het komt in ieder geval wel meer in de buurt van een almachtige vergevingsgezinde God, maar het brengt ook de enige bron van het hele christendom een beetje in discrediet.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:
Dus uiteindelijk maakt het dan nog ook nog eens helemaal niks uit. Of je nu het eerste deel over dat zure paadje wandelt of lekker chillt op de kermis. Via het bruggetje kom je op dezelfde bestemming uit.
quote:Er staat ook een plaatje in van aarde, hemel en hel. De aarde staat afgebeeld als een soort kerkgebouw, in de hemel zitten in de wolken alle kindertjes blij op kinderkrukjes in een grote cirkel rond God. In de hel is het uiteraard gloeiend heet en worden de kindertjes (die niet -goed- gebiecht hebben) geprikt door akelige duivels met grote vorken. De weg naar de hel is een wenteltrap die afgesloten wordt met een grote dikke deur.
Toen ik vroeger iedere zondag met mijn ouders naar de kerk ging was daar een hete-luchtverwarming in de vloer ingebouwd. Uit de vloer kwam dus hete lucht. Ik heb heel lang, toch zeker tot mijn achtste, gedacht dat onder onze kerk de hel was, en dat die hete lucht daar vandaan kwam. Dit vanwege die afbeelding in het communieboek.
Ok, ik dacht juist dat het een truuc was om toch in de hemel te komen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Op de oude poster zijn er meer bruggetjes, en ook een gat in het hek..
Je moet niet denken dat je, omdat je op het juiste pad bent, je niet meer kan dwalen! Je kan maarzo pardoes alsnog linksaf slaan, richting Vloek en Hel.
En gewoon tegen het verkeer in lopen, echt, dat moet een katholiek zijn.
ik denk dat de bruggetjes valse hoop voorstellen, en niet redding op het laatste moment.quote:En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.
Dat zou ook wat wezen, zeg.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gellius!
Ik minacht je nog steeds niet.
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:51 schreef beeer het volgende:
[..]
Mijn moeder, die extreem christelijk is, zegt tegenwoordig dat ik hoe dan ook in de hemel kom. Ze heeft haar cognitieve dissonantie, zoals zoveel christenen, overwonnen door de bijbel maar te negeren. Het komt in ieder geval wel meer in de buurt van een almachtige vergevingsgezinde God, maar het brengt ook de enige bron van het hele christendom een beetje in discrediet.
Nee, dat kan niet. Er is altijd nog de mogelijkheid tot redding. Denk aan de parabel van het verloren schaap!quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:55 schreef herzberg het volgende:
op de oude plaat staan bij het tweede bruggetje twee mannetjes. onder de rechtste staat luc. 16:26
[..]
ik denk dat de bruggetjes valse hoop voorstellen, en niet redding op het laatste moment.
't Zou een mooie boel wezen! Je kan nooit rekenen op vergiffenis, je bent een verdoolde zondaar, ook als je berouw hebt. Zelfs als je niet zondigt, want, zie onderschrift.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Er is altijd nog de mogelijkheid tot redding. Denk aan de parabel van het verloren schaap!
Dus al heb je je hele leven lang gezopen, gesnoven, geneukt met allerlei loslopende vrouwen, gevochten, gevloekt en ga zo maar door, maar nét voordat je de laatste adem uitblaast bekeer je je en vraag je om vergeving, dan ben je 'tjoep', meteen weer aan de goede kant. (Dat moet wel oprecht zijn uiteraard)
Juist. Paar weesgegroetjes en hoppa.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:
Dus al heb je je hele leven lang gezopen, gesnoven, geneukt met allerlei loslopende vrouwen, gevochten, gevloekt en ga zo maar door, maar nét voordat je de laatste adem uitblaast bekeer je je en vraag je om vergeving, dan ben je 'tjoep', meteen weer aan de goede kant. (Dat moet wel oprecht zijn uiteraard)
en een van de misdadigers die naast jezus stierf.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Er is altijd nog de mogelijkheid tot redding. Denk aan de parabel van het verloren schaap!
Dat is dan een essentieel verschil in opvatting tussen het Katholicisme en de protestanten, want bij ons is het nooit te laat voor redding. En als je het dus een beetje goed timed krijg je het beste van beide werelden.quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:05 schreef sigme het volgende:
[..]
't Zou een mooie boel wezen! Je kan nooit rekenen op vergiffenis, je bent een verdoolde zondaar, ook als je berouw hebt. Zelfs als je niet zondigt, want, zie onderschrift.
quote:Er is geen enkele zonde, hoe zwaar ook, of de heilige Kerk kan haar vergeven. "Er is niemand zo slecht of misdadig dat hem niet de zekere hoop op vergeving voorgehouden moet worden, mits hij maar oprecht berouw heeft". 2 Christus, die gestorven is voor alle mensen, wil dat in zijn Kerk de poorten van de vergeving altijd openstaan voor wie opstaat uit de zonde. 3
http://www.stvitus.nl/kkk(...)pe=KKK&ThemaID=16086quote:ie zal in deze strijd met de neiging tot het kwaad zo sterk en waakzaam zijn dat hij iedere wonde van de zonde zou kunnen vermijden? 'Het was dus noodzakelijk dat de kerk de macht had, ook op een andere wijze dan door het sacrament van het doopsel zonden te vergeven. Daarom zijn haar de sleutels van het koninkrijk der hemelen toevertrouwd, waardoor aan ieder die berouw heeft, de zonden vergeven kunnen worden, tot op zijn laatste levensdag'.
Zie kijk, ondanks gebrek aan opvoeding is dat niet moeilijk te zien!quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:10 schreef Ringo het volgende:
Dat katholieke geloof is ook net zoveel waard als het goud op de kermis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Zie kijk, ondanks gebrek aan opvoeding is dat niet moeilijk te zien!En toch grijpt het je aan, anders post je hier geen plaatjes van de smalle en de brede weg.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder is het uiteraard gemakkelijk om grappig te doen over het katholieke geloof, waar het zo ontzettend gemakkelijk is om vergeving te krijgen en in de hemel te komen. En waarin niet alleen het klatergoud als metafoor voor dient, maar dat ook in de praktijk volop gebruik maakt van klatergoud en gipsen beeldjes.
Maar wanneer je jezelf er werkelijk in verdiept zul je zien dat alles wat daar verteld wordt wel volledig waar is. En dat het geloof er is ter ondersteuning van de mensen op aarde en niet om ze bang te maken.
Lees hiervoor anders het onvolprezen 'Moeder en Zoon' van Reve.The End Times are wild
Het is erg fascinerend: geloof. En ik spot er wel mee, maar heb er geen hekel aan, en daarmee misschien wel meer waardering ervoor dan veel (voormalig) gelovigen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
En toch grijpt het je aan, anders post je hier geen plaatjes van de smalle en de brede weg.
Verder is het uiteraard gemakkelijk om grappig te doen over het katholieke geloof, waar het zo ontzettend gemakkelijk is om vergeving te krijgen en in de hemel te komen. En waarin niet alleen het klatergoud als metafoor voor dient, maar dat ook in de praktijk volop gebruik maakt van klatergoud en gipsen beeldjes.
Maar wanneer je jezelf er werkelijk in verdiept zul je zien dat alles wat daar verteld wordt wel volledig waar is. En dat het geloof er is ter ondersteuning van de mensen op aarde en niet om ze bang te maken.
Lees hiervoor anders het onvolprezen 'Moeder en Zoon' van Reve.
Maar waarom fascineert het je dan zo? Als antropologisch/sociaal verschijnsel? Of vanuit je eigen levensvragen?quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is erg fascinerend: geloof. En ik spot er wel mee, maar heb er geen hekel aan, en daarmee misschien wel meer waardering ervoor dan veel (voormalig) gelovigen.
Omdat het mooi is, is het fascinerend?quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:53 schreef zodiakk het volgende:
Daar hoef je toch geen nachtje voor te slapen? Er is zoveel moois aan religie: de nadruk op verbondenheid en naastenliefde, de mystiek van de liturgie, de eeuwigheid van de traditie... genoeg redenen voor fascinatie.
Ja, maar daar kan ik de dag daarna niemand meer mee imponeren.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:24 schreef LXIV het volgende:
Daar kun je toch ook interessante gesprekken houden?
In dit geval gaan mooi en fascinerend samen op.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 07:59 schreef mane het volgende:
[..]
Omdat het mooi is, is het fascinerend?
Ik begrijp eigenlijk niet precies hoe je religie of geloof in het algemeen kunt waarderen, of niet kunt waarderen. Het ene geloof is het andere niet. Daarnaast kun je er op zoveel verschillende manieren naar kijken: wetenschappelijk (als iets sociologisch, historisch, psychologisch, etc.), filosofisch, ethisch, kunsthistorisch. Of gevoelsmatig, persoonlijk. Objectief, subjectief.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:28 schreef DO2 het volgende:
Ik krijg steeds meer waardering voor religie en geloof.
( En steeds minder waardering voor hen die het niet weten te waarderen. )
Het ontstaan van religies wordt ook wel vanuit evolutionair standpunt verklaard (of pogingen daartoe). Historisch gezien kun je het koppelen aan staatsvorming. Uiteindelijk wordt het een doel op zichzelf, krijgt het maatschappelijke betekenis doordat het geloof kennis in huis heeft (zoals in de ME) en bezit en daarmee macht, omdat het eenheid creëert, gelovigen geeft het troost en voor machthebbers en politici is 't een manier om te komen tot politieke macht(suitbreiding). Kortom, zoveel motieven die ten grondslag liggen aan het ontstaan, het voortbestaan en de verspreiding van geloof en religie. Is dat mooi of goed? Het is. En het heeft een nauwelijks te bevatten dynamiek.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:47 schreef Ringo het volgende:
Er is in eerste instantie de religieuze ervaring, die strikt individueel is en nauwelijks te communiceren. Om toch in onze communicatiebehoefte te voorzien, wordt die individuele, ondeelbare ervaring al gauw in een dwangvorm gestopt en van een collectieve betekenis voorzien. Dan wordt religie tot het organiserende principe waar sigme het over heeft.
Toen waren ze wel heel erg bezig met wat het 'ware geloof' inhield. Ze twijfelden weliswaar niet aan het geloof zelf, maar binnen het geloof was er wel degelijk sprake van een zoektocht. Waarbij de kerk uiteindelijk de dogma's wist te bepalen en alle andere gelovigen als 'ketters' werden gezien. Zeker in de vroege middeleeuwen was er weinig eenheid.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 13:52 schreef herzberg het volgende:
ik heb het over religie in het algemeen. in de middeleeuwen zal er niet veel reden zijn geweest om te 'zoeken naar de waarheid' waar jij het over hebt. je gaat pas zoeken als je twijfelt, en twijfel wordt in de hand gewerkt door diversiteit. die diversiteit was er in middeleeuws europa nauwelijks, itt tot postmodern europa.
dit geld niet voor het gepeupel. als zoeken de kern van religie is, waren middeleeuwse boeren niet religieus.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:06 schreef mane het volgende:
[..]
Toen waren ze wel heel erg bezig met wat het 'ware geloof' inhield. Ze twijfelden weliswaar niet aan het geloof zelf, maar binnen het geloof was er wel degelijk sprake van een zoektocht.
ik heb het niet over overleven, ik heb het over het verschil tussen de pre- en postmoderne situatie in de zin van diversiteit in het religieuze landschap. het plebs in de middeleeuwen had geen vier christelijke denominaties in het dorp, net zo min als een moskee, meditatiecentrum, internet en televisie.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:06 schreef DO2 het volgende:
Nu ja, als je druk bezig bent met overleven heb je minder tijd voor twijfel.
En er zijn vast tijden geweest dat er minder werd getwijfeld.
Klopt, dat is de meest objectieve manier om naar religie te kijken, naar religie zoals het is: een sociaal verschijnsel. Maar aan dat sociale verschijnsel ligt uiteindelijk wel ten grondslag: de wil en het vermogen van individuen om zich een werkelijkheid voor te stellen boven (of onder, of naast, of rondom) de werkelijkheid van het nu. Dat maakt voor mij de essentie van religie: het geloof in het andere, het hogere, het nietdirectwaarneembare.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:03 schreef mane het volgende:
[..]
Kortom, zoveel motieven die ten grondslag liggen aan het ontstaan, het voortbestaan en de verspreiding van geloof en religie. Is dat mooi of goed? Het is. En het heeft een nauwelijks te bevatten dynamiek.
Zelfs de meest kleine zaken hebben een nauwelijks te bevatten dynamiek. Dan zou je je nergens een mening over kunnen vormen. In mijn beleving is er niet zoiets als een verschijnsel dat alleen is. Het is in de wereld [Claudia, kun jij tussen het luiers verschonen nog even een Heidegger-quotje plaatsen?].quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:03 schreef mane het volgende:
[..]
Het ontstaan van religies wordt ook wel vanuit evolutionair standpunt verklaard (of pogingen daartoe). Historisch gezien kun je het koppelen aan staatsvorming. Uiteindelijk wordt het een doel op zichzelf, krijgt het maatschappelijke betekenis doordat het geloof kennis in huis heeft (zoals in de ME) en bezit en daarmee macht, omdat het eenheid creëert, gelovigen geeft het troost en voor machthebbers en politici is 't een manier om te komen tot politieke macht(suitbreiding). Kortom, zoveel motieven die ten grondslag liggen aan het ontstaan, het voortbestaan en de verspreiding van geloof en religie. Is dat mooi of goed? Het is. En het heeft een nauwelijks te bevatten dynamiek.
Tuurlijk kun je een mening vormen, dat moet je ook zeker doen. Ik ben zelf ook niet vies van een mening, dat lijkt me duidelijk. Maar een mening vind ik weer wat anders dan ergens wel of geen waardering voor hebben. En een kwalificatie als 'mooi' vind ik toepasbaar op een mooi schilderij of een mooi muziekalbum maar ik kan er weinig mee als het gaat om zo'n complex verschijnsel als religie. Dat zal wellicht de historicus in mij zijn.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 15:12 schreef zodiakk het volgende:
[..]
Zelfs de meest kleine zaken hebben een nauwelijks te bevatten dynamiek. Dan zou je je nergens een mening over kunnen vormen. In mijn beleving is er niet zoiets als een verschijnsel dat alleen is. Het is in de wereld [Claudia, kun jij tussen het luiers verschonen nog even een Heidegger-quotje plaatsen?].
Ik zie zelf geen enkel ontologisch bezwaar tegen het vormen van een oordeel over een verschijnsel dat we misschien niet (kunnen) kennen. We oordelen trouwens constant over zaken waar we de ballen verstand van hebben. Zolang er vrijheid en diversiteit vind ik dat goed en mooi.
Ja, is zo. Al vraag ik me af of die eerste vormen van religieuze beleving niet ook al verweven waren met collectieve gedachten en een collectieve 'cultuur' of visie. Denk aan de Venus van Willendorf of de grotschilderingen. We weten niet zeker wat de betekenis is maar veel deskundigen geloven in een vroegreligieuze uiting. Maar dan is het weer opvallend dat die uitingen op verschillende plekken zijn gevonden, los van elkaar.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 14:42 schreef Ringo het volgende:
Wat "men" in de loop der geschiedenis van al die nietdirectwaarneembare en hoogstpersoonlijke bovenwerelden heeft gebrouwen en welke collectieve maatschappijvisies daar dan weer uit voortgekomen zijn, is in feite een heel andere vraag, die je het best aan sociologen of historici kan overlaten.
quote:‘Luister alstublieft naar me, mijnheer. Er was eens een groot heer die verklaarde dat degene die een bepaalde kostbare ring van hem bezat, zijn erfgenaam zou zijn, en toen hij de dood voelde naderen, liet hij nog twee ringen maken die gelijk waren aan de eerste, omdat hij drie zonen had, en hij gaf ieder van zijn zonen een ring; elke zoon dacht dat hij de erfgenaam was omdat hij de echte ring bezat, maar omdat de ringen zo op elkaar leken, was het niet met zekerheid te zeggen. Zo heeft ook God de Vader verschillende kinderen die hij liefheeft, zoals de christenen, de Turken en de Joden, en hij heeft ze allen de wil gegeven om volgens hun eigen wet te leven, en men weet niet welke de goede is: daarom zei ik dat ik christen wil blijven, omdat ik als christen ben geboren en dat ik Turk zou blijven als ik als Turk was geboren’. ‘Dus u gelooft – wierp de inquisiteur tegen — dat men niet weet welke wet de goede is?’ Menocchio: ‘Ja mijnheer, ik geloof dat iedereen denkt dat zijn geloof het ware is, maar dat niemand weet welk het ware is, maar omdat mijn grootvader, mijn vader en mijn volk christenen waren, wil ik christen blijven en geloven dat dit het ware geloof is’.
Is dat zo? Ik heb mijn Ankersmitkanjer er nooit over gehoord.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 20:52 schreef Gellius het volgende:
Ik heb dat boek. Omdat het zo overtuigend door professor Ankersmit geplugd werd in zijn colleges.
de grote heksenjachten in europa vonden inderdaad pas plaats na 1500. de protestantse 'inquisitie' was daar trouwens een stuk beter in dan de katholieke.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 20:38 schreef sigme het volgende:
Over middeleeuwse (ok, 16e eeuwse) twijfelaars kan ik niet vaak genoeg aanbevelen "De kaas en de wormen" (Carlo Ginzburg) te lezen. Lees dat boek.
cool. domo arigato.quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:23 schreef sigme het volgende:
Pots, het duurde even voor ik een grotere versie te pakken had.
[ afbeelding ]
Ter vergelijk, de oude versie:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.refdag.nl/nieu(...)e_brede_weg_1_503905
In basilicumpesto?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:10 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik was van plan om vandaag te maken voor een dame op bezoek: Pasta met zelfgemaakte basilicumpesto. Wat kan je daar nog meer in stoppen behalve parmezaanse kaas? Niks? :/
Love?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:10 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik was van plan om vandaag te maken voor een dame op bezoek:
Walnoten ipv pijnboompitten?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:10 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik was van plan om vandaag te maken voor een dame op bezoek: Pasta met zelfgemaakte basilicumpesto. Wat kan je daar nog meer in stoppen behalve parmezaanse kaas? Niks? :/
Zal ik zal ik zal ik?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:17 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Plus ik heb het nog nooit eerder gedaan
Dat is waar. Zeker niet als je dan ook nog heel drukdoenerig met een schort om in de keuken gaat hupseflupsen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:22 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Niet alle vrouwen moeten teveel van het gevoelige kokende verse ingredienten homoseksuele mannenimago hebben
En borden gaat 'opmaken'.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:24 schreef Ringo het volgende:
[..]
Dat is waar. Zeker niet als je dan ook nog heel drukdoenerig met een schort om in de keuken gaat hupseflupsen..
Onderwijl neuriënd uit the Sound of Music omdat het bij die muziek nu eenmaal ontzettend lekker kokkerellen is.quote:
Vrouwonvriendelijk? Hoe kom je daar nu bij? Ik ben juist een vertegenwoordiger van feminisme 2.0quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:49 schreef Lienekien het volgende:
Zo, L. Nog steeds zo vrouwonvriendelijk?
Het verband lijkt me toch geen nadere toelichting behoeven?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:55 schreef herzberg het volgende:
heeft munch iets met aulus gellius te maken, of is 'vader TTK gellius' de enige link?
En dan die hoedjes... en die haarspeldjes...quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:40 schreef Z het volgende:
Ik heb me van de week nog verwonderd over de onaantrekkelijkheid van politievrouwen. Zit voor een deel ook in dat uniform natuurlijk
De pasvorm van die uniformen sowieso. Iedere vrouw gaat er daarin uitzien als een paard met tieten.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:57 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
En dan die hoedjes... en die haarspeldjes...
Ik durf het niet te vragen.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 10:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Vrouwonvriendelijk? Hoe kom je daar nu bij? Ik ben juist een vertegenwoordiger van feminisme 2.0
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |