quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 10:28 schreef DO2 het volgende:Ik krijg steeds meer waardering voor religie en geloof.
( En steeds minder waardering voor hen die het niet weten te waarderen. )
Ik begrijp eigenlijk niet precies hoe je religie of geloof
in het algemeen kunt waarderen, of niet kunt waarderen. Het ene geloof is het andere niet. Daarnaast kun je er op zoveel verschillende manieren naar kijken: wetenschappelijk (als iets sociologisch, historisch, psychologisch, etc.), filosofisch, ethisch, kunsthistorisch. Of gevoelsmatig, persoonlijk. Objectief, subjectief.
Objectief gezien vind ik geloof interessant, subjectief gezien ook, maar er komen allerlei tegenstrijdige gevoelens bij kijken, en dat heeft niet alleen met mijn persoonlijke ervaringen te maken. Volgens mij kun je geloof/religie niet eenzijdig positief of negatief noemen. Er zitten teveel kanten aan het verhaal en je hebt zoveel soorten geloven en gelovigen. Eén blik op de geschiedenis zegt wel genoeg. Praten met mensen die ervaring hebben met geloof/religie zegt ook genoeg denk ik. Waar de één dankbaar is voor zijn gelovige opvoeding, zal de ander er vooral onder geleden hebben. Weer een ander staat er neutraal tegenover. Allemaal hebben ze een legitiem verhaal.