abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:27:08 #184
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_87415887
Ik heb nog wel een leuke cadeausuggestie.

(ooit bijna gekocht op een boekenmarkt trouwens, maar ik vond het voor een noviteit toch net iets te duur.)
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_87418128
We zijn over! *O* .
pi_87418227
Gefeliciteerd. Je kunt nu zeker wel een verschoninkje gebruiken? Het klamme zweet staat vast nog op je rug.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-10-2010 14:33:37 ]
pi_87418264
Een borrel. Dat kunnen we wel gebruiken.
  maandag 11 oktober 2010 @ 14:37:22 #188
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_87418373
Nou, van harte, hoor! Het is toch wel een heug'lijk feit, zo op de maandagmiddag.
  maandag 11 oktober 2010 @ 16:55:52 #189
246584 Ensaf
IK DACHT HET NIET.
pi_87423376
:@
¿sɐʍ puǝǝ uǝǝ ʞı sןɐ uǝzǝן ʞoo ʇɥɔıɹǝq ʇıp ǝɾ noZ
pi_87425281
Ensaf?
pi_87429118
Pots, het duurde even voor ik een grotere versie te pakken had.

Ter vergelijk, de oude versie:

quote:
Wat hetzelfde bleef zijn bijvoorbeeld de richtingwijzer naar de twee wegen, de poorten naar de beide wegen, het kruis op de smalle weg en het eindpunt van de wegen: de hel en de hemel.

De personen zijn vervangen door hedendaagse types. Zo is de landloper rechts op de voorgrond vervangen door twee mensen: een vrouw in klederdracht en een moslima. De berouwvolle man op het bankje is getatoeëerd. In plaats van een rijtuig met paard rijdt een brommer de brede weg op. Het bordeel vlak na de ingang is zo te zien een pand in Amsterdam.

Sommige afbeeldingen zijn fors veranderd. Het bord met ”Welkom” boven de brede weg is vervangen door een afbeelding van het gouden kalf. De huizen van barmhartigheid op de smalle weg zijn nu een gevangenis, die aan de kant van de brede weg overgaat in een schouwburg, met op de daken camera’s die alles registreren. Mensen worden via roltrappen naar de hel gevoerd. Van de hemel zijn alleen de muren, in de vorm van honingraten, afgebeeld. De leeuw op de weg naar de hemel is een Tyrannosaurus rex geworden.

Helemaal nieuw zijn een beeldscherm met daarop het gezicht van een jonge vrouw, een auto met een afbeelding die sterk doet denken aan de Staatsloterij en een vol supermarktkarretje dat symbool staat voor de genotscultuur en het gemaksdenken. Anders is ook een afbeelding van het Pantheon met op het dak een grote zwarte spin die staat voor het world wide web. Mensen dansen op muziek van een dj. Uit speakers komen de woorden „doom, doom, doom.” Een vijver in het midden toont links een wegzinkende kerk en rechts een bron – van levend water.

De Wit wijst erop dat op de plaat van links naar rechts de trits ellende, verlossing en dankbaarheid is uitgebeeld. Deze slaat niet alleen op de persoonlijke verlossing, maar ook op die van de hele schepping, die komt vanuit Sion. Het symbool daarvan is het molentje. „Door de Heilige Geest blaast deze de helse walmen weg, waardoor het zicht op het nieuwe Jeruzalem behouden blijft.”
http://www.refdag.nl/nieu(...)e_brede_weg_1_503905
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87429289
Kortom, er staat ons nog héél wat te wachten.
pi_87429668
Mooi hoor, veel van geleerd! 'Elke dag open.'
anonieme razernist
  maandag 11 oktober 2010 @ 19:38:43 #194
246584 Ensaf
IK DACHT HET NIET.
pi_87429831
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 17:45 schreef Gellius het volgende:
Ensaf?
Jazeker!
¿sɐʍ puǝǝ uǝǝ ʞı sןɐ uǝzǝן ʞoo ʇɥɔıɹǝq ʇıp ǝɾ noZ
  maandag 11 oktober 2010 @ 19:43:57 #195
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87430125
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 19:23 schreef sigme het volgende:
Pots, het duurde even voor ik een grotere versie te pakken had.
[ afbeelding ]

Ter vergelijk, de oude versie:
[ afbeelding ]
[..]

http://www.refdag.nl/nieu(...)e_brede_weg_1_503905
Ik zou eerst lekker onder het gouden kalf doorlopen en lekker wat zuipen en gokken. En dan als het zuur begint te worden, daar helemaal bovenaan, snel over dat lage hekje klimmen. Dat is een koud kunstje!
8-)
The End Times are wild
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:10:59 #196
241481 herzberg
100% plastic
pi_87431348
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik zou eerst lekker onder het gouden kalf doorlopen en lekker wat zuipen en gokken. En dan als het zuur begint te worden, daar helemaal bovenaan, snel over dat lage hekje klimmen. Dat is een koud kunstje!
8-)
jij hebt bunyan's pilgrim's progress niet gelezen
they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:18:26 #197
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87431690
Dat klopt.
The End Times are wild
pi_87432046
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

8-)
Paap!
Vervloekte paap!

Aflaten en heiligen en biechten, breeeeeeeeeeeede weg, allemaal brede weg! Afzien zult gij! Zweet des aanschijns! Niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad!
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87432612
Ik zou het smalle pad nemen.

En dan aan het eind Gods keel doorsnijden
pi_87432653
Ja, dat zal 'Em leren.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:41:52 #201
241481 herzberg
100% plastic
pi_87432816
zo te zien heeft jezus de benen genomen.
they give birth astride of a grave, the light gleams an instant, then it's night once more
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:44:03 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87432921
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Paap!
Vervloekte paap!

Aflaten en heiligen en biechten, breeeeeeeeeeeede weg, allemaal brede weg! Afzien zult gij! Zweet des aanschijns! Niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad!
Ik heb het nog even opgezocht en vond toen dit:
quote:
Wat op de nieuwe plaat ook anders is, is dat iemand op het laatste moment van de verkeerde, brede weg kan afwijken door een opening in een hek. De smalle weg is nog te bereiken, maar slechts via een smal bruggetje
http://www.creatie.info/c(...)uwarder-courant.html

Dus uiteindelijk maakt het dan nog ook nog eens helemaal niks uit. Of je nu het eerste deel over dat zure paadje wandelt of lekker chillt op de kermis. Via het bruggetje kom je op dezelfde bestemming uit. :)
The End Times are wild
pi_87433128
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb het nog even opgezocht en vond toen dit:
[..]

http://www.creatie.info/c(...)uwarder-courant.html

Dus uiteindelijk maakt het dan nog ook nog eens helemaal niks uit. Of je nu het eerste deel over dat zure paadje wandelt of lekker chillt op de kermis. Via het bruggetje kom je op dezelfde bestemming uit. :)
Op de oude poster zijn er meer bruggetjes, en ook een gat in het hek..
Je moet niet denken dat je, omdat je op het juiste pad bent, je niet meer kan dwalen! Je kan maarzo pardoes alsnog linksaf slaan, richting Vloek en Hel.

En gewoon tegen het verkeer in lopen, echt, dat moet een katholiek zijn.
pi_87433163
Bij de katholieken zit de Hel in de kelder was het niet? Warme dampen stegen eruit op, als ik het me goed herinner.
pi_87433268
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:
Mijn moeder, die extreem christelijk is, zegt tegenwoordig dat ik hoe dan ook in de hemel kom. Ze heeft haar cognitieve dissonantie, zoals zoveel christenen, overwonnen door de bijbel maar te negeren. Het komt in ieder geval wel meer in de buurt van een almachtige vergevingsgezinde God, maar het brengt ook de enige bron van het hele christendom een beetje in discrediet.
pi_87433339
quote:
Er staat ook een plaatje in van aarde, hemel en hel. De aarde staat afgebeeld als een soort kerkgebouw, in de hemel zitten in de wolken alle kindertjes blij op kinderkrukjes in een grote cirkel rond God. In de hel is het uiteraard gloeiend heet en worden de kindertjes (die niet -goed- gebiecht hebben) geprikt door akelige duivels met grote vorken. De weg naar de hel is een wenteltrap die afgesloten wordt met een grote dikke deur.
Toen ik vroeger iedere zondag met mijn ouders naar de kerk ging was daar een hete-luchtverwarming in de vloer ingebouwd. Uit de vloer kwam dus hete lucht. Ik heb heel lang, toch zeker tot mijn achtste, gedacht dat onder onze kerk de hel was, en dat die hete lucht daar vandaan kwam. Dit vanwege die afbeelding in het communieboek.
pi_87433357
Loodje!
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:53:10 #208
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87433365
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Op de oude poster zijn er meer bruggetjes, en ook een gat in het hek..
Je moet niet denken dat je, omdat je op het juiste pad bent, je niet meer kan dwalen! Je kan maarzo pardoes alsnog linksaf slaan, richting Vloek en Hel.

En gewoon tegen het verkeer in lopen, echt, dat moet een katholiek zijn.
Ok, ik dacht juist dat het een truuc was om toch in de hemel te komen.

En je moet natuurlijk echt een griffo zijn om de hele tijd over het zure pad te lopen en op het laatste moment de verkeerde afslag te nemen.

Het is wel grappig hoe verschillend mensen zo'n plaat interpreteren. Ik dacht echt dat die doorgangen gemaakt waren om mensen die toch nog het goede pad op wilden een kans te geven. En dacht er niet aan dat er ook daar nog rechtvaardigen de mist in zouden kunnen gaan!

En hier het plaatje waar je om vroeg:
The End Times are wild
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:54:33 #209
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87433422
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:53 schreef Gellius het volgende:
Loodje!
Gellius!

Ik minacht je nog steeds niet.
The End Times are wild
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:55:22 #210
241481 herzberg
100% plastic
pi_87433447
op de oude plaat staan bij het tweede bruggetje twee mannetjes. onder de rechtste staat luc. 16:26
quote:
En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.
ik denk dat de bruggetjes valse hoop voorstellen, en niet redding op het laatste moment.
pi_87433495
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:54 schreef LXIV het volgende:

[..]

Gellius!

Ik minacht je nog steeds niet.
Dat zou ook wat wezen, zeg.
pi_87433521
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:51 schreef beeer het volgende:

[..]

Mijn moeder, die extreem christelijk is, zegt tegenwoordig dat ik hoe dan ook in de hemel kom. Ze heeft haar cognitieve dissonantie, zoals zoveel christenen, overwonnen door de bijbel maar te negeren. Het komt in ieder geval wel meer in de buurt van een almachtige vergevingsgezinde God, maar het brengt ook de enige bron van het hele christendom een beetje in discrediet.
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:57:29 #213
241481 herzberg
100% plastic
pi_87433537
maar wat luc 15:20 onder het linker mannetje doet snap ik niet
  maandag 11 oktober 2010 @ 20:58:25 #214
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87433581
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:55 schreef herzberg het volgende:
op de oude plaat staan bij het tweede bruggetje twee mannetjes. onder de rechtste staat luc. 16:26
[..]

ik denk dat de bruggetjes valse hoop voorstellen, en niet redding op het laatste moment.
Nee, dat kan niet. Er is altijd nog de mogelijkheid tot redding. Denk aan de parabel van het verloren schaap!

Dus al heb je je hele leven lang gezopen, gesnoven, geneukt met allerlei loslopende vrouwen, gevochten, gevloekt en ga zo maar door, maar nét voordat je de laatste adem uitblaast bekeer je je en vraag je om vergeving, dan ben je 'tjoep', meteen weer aan de goede kant. (Dat moet wel oprecht zijn uiteraard)
The End Times are wild
pi_87433879
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet. Er is altijd nog de mogelijkheid tot redding. Denk aan de parabel van het verloren schaap!

Dus al heb je je hele leven lang gezopen, gesnoven, geneukt met allerlei loslopende vrouwen, gevochten, gevloekt en ga zo maar door, maar nét voordat je de laatste adem uitblaast bekeer je je en vraag je om vergeving, dan ben je 'tjoep', meteen weer aan de goede kant. (Dat moet wel oprecht zijn uiteraard)
't Zou een mooie boel wezen! Je kan nooit rekenen op vergiffenis, je bent een verdoolde zondaar, ook als je berouw hebt. Zelfs als je niet zondigt, want, zie onderschrift.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:06:11 #216
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_87433933
Oef, wat een zegen om goddeloos te zijn opgevoed. Het enige kwaad waar wij voor werden gewaarschuwd, waren vreemde mannen met snoepjes.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_87433982
quote:
Juist. Paar weesgegroetjes en hoppa.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:10:01 #218
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_87434140
Dat katholieke geloof is ook net zoveel waard als het goud op de kermis.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:10:07 #219
241481 herzberg
100% plastic
pi_87434152
quote:

[..]

en een van de misdadigers die naast jezus stierf.

maar volgens bunyan mag je ook niet over een muurtje klimmen. ik denk dat je terug moet lopen naar het begin om je te bekeren.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:11:50 #220
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87434241
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:05 schreef sigme het volgende:

[..]

't Zou een mooie boel wezen! Je kan nooit rekenen op vergiffenis, je bent een verdoolde zondaar, ook als je berouw hebt. Zelfs als je niet zondigt, want, zie onderschrift.
Dat is dan een essentieel verschil in opvatting tussen het Katholicisme en de protestanten, want bij ons is het nooit te laat voor redding. En als je het dus een beetje goed timed krijg je het beste van beide werelden.

quote:
Er is geen enkele zonde, hoe zwaar ook, of de heilige Kerk kan haar vergeven. "Er is niemand zo slecht of misdadig dat hem niet de zekere hoop op vergeving voorgehouden moet worden, mits hij maar oprecht berouw heeft". 2 Christus, die gestorven is voor alle mensen, wil dat in zijn Kerk de poorten van de vergeving altijd openstaan voor wie opstaat uit de zonde. 3
quote:
ie zal in deze strijd met de neiging tot het kwaad zo sterk en waakzaam zijn dat hij iedere wonde van de zonde zou kunnen vermijden? 'Het was dus noodzakelijk dat de kerk de macht had, ook op een andere wijze dan door het sacrament van het doopsel zonden te vergeven. Daarom zijn haar de sleutels van het koninkrijk der hemelen toevertrouwd, waardoor aan ieder die berouw heeft, de zonden vergeven kunnen worden, tot op zijn laatste levensdag'.
http://www.stvitus.nl/kkk(...)pe=KKK&ThemaID=16086

Dus wat je ook doet, je kunt er op het allerlaatste moment altijd nog onderuit. Voor slechts rond de 75 euro (afhankelijk van het Bisdom).
The End Times are wild
pi_87434457
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:10 schreef Ringo het volgende:
Dat katholieke geloof is ook net zoveel waard als het goud op de kermis.
Zie kijk, ondanks gebrek aan opvoeding is dat niet moeilijk te zien!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:22:46 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87434772
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:16 schreef sigme het volgende:

[..]

Zie kijk, ondanks gebrek aan opvoeding is dat niet moeilijk te zien!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En toch grijpt het je aan, anders post je hier geen plaatjes van de smalle en de brede weg.

Verder is het uiteraard gemakkelijk om grappig te doen over het katholieke geloof, waar het zo ontzettend gemakkelijk is om vergeving te krijgen en in de hemel te komen. En waarin niet alleen het klatergoud als metafoor voor dient, maar dat ook in de praktijk volop gebruik maakt van klatergoud en gipsen beeldjes.

Maar wanneer je jezelf er werkelijk in verdiept zul je zien dat alles wat daar verteld wordt wel volledig waar is. En dat het geloof er is ter ondersteuning van de mensen op aarde en niet om ze bang te maken.

Lees hiervoor anders het onvolprezen 'Moeder en Zoon' van Reve.
The End Times are wild
pi_87434964
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

En toch grijpt het je aan, anders post je hier geen plaatjes van de smalle en de brede weg.

Verder is het uiteraard gemakkelijk om grappig te doen over het katholieke geloof, waar het zo ontzettend gemakkelijk is om vergeving te krijgen en in de hemel te komen. En waarin niet alleen het klatergoud als metafoor voor dient, maar dat ook in de praktijk volop gebruik maakt van klatergoud en gipsen beeldjes.

Maar wanneer je jezelf er werkelijk in verdiept zul je zien dat alles wat daar verteld wordt wel volledig waar is. En dat het geloof er is ter ondersteuning van de mensen op aarde en niet om ze bang te maken.

Lees hiervoor anders het onvolprezen 'Moeder en Zoon' van Reve.
Het is erg fascinerend: geloof. En ik spot er wel mee, maar heb er geen hekel aan, en daarmee misschien wel meer waardering ervoor dan veel (voormalig) gelovigen.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:29:06 #224
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87435104
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:26 schreef sigme het volgende:

[..]

Het is erg fascinerend: geloof. En ik spot er wel mee, maar heb er geen hekel aan, en daarmee misschien wel meer waardering ervoor dan veel (voormalig) gelovigen.
Maar waarom fascineert het je dan zo? Als antropologisch/sociaal verschijnsel? Of vanuit je eigen levensvragen?
The End Times are wild
pi_87436150
Daar ga ik een nachtje over slapen ;).
:W
pi_87436473
Daar hoef je toch geen nachtje voor te slapen? Er is zoveel moois aan religie: de nadruk op verbondenheid en naastenliefde, de mystiek van de liturgie, de eeuwigheid van de traditie... genoeg redenen voor fascinatie.
  maandag 11 oktober 2010 @ 21:59:54 #227
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_87436856
Dat heb ik nou met het fascisme. :).
  maandag 11 oktober 2010 @ 22:16:53 #228
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_87439380
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:59 schreef Ringo het volgende:
Dat heb ik nou met het fascisme. :).
Als dat in jouw ogen fascistisch is, dan zie ik er des te meer mooie dingen in.
pi_87446818
Het nachtje erover slapen was voornamelijk omdat ik naar bed ging.

Religie (en fascisme) vind ik voornamelijk boeiend als organiserend principe. En als tegenwicht voor doorgeschoten ratio.
pi_87446837
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 21:53 schreef zodiakk het volgende:
Daar hoef je toch geen nachtje voor te slapen? Er is zoveel moois aan religie: de nadruk op verbondenheid en naastenliefde, de mystiek van de liturgie, de eeuwigheid van de traditie... genoeg redenen voor fascinatie.
Omdat het mooi is, is het fascinerend?
pi_87446991
Overigens vind ik religie ook fascinerend hoor. Omdat het zo'n grote stempel drukt en heeft gedrukt op de mensheid en de geschiedenis. Omdat het daarom ook iets zegt over hoe mensen zijn; hun behoeften, hun zwakheden, maar ook hun kracht. Het positieve en het negatieve. De ontwikkelingen van het begin naar het nu. Etc.

Dat geldt ook voor mij persoonlijk: ik heb er zowel positieve als negatieve dingen van meegekregen.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:22:21 #233
11923 I.R.Baboon
pi_87447055
Shit, was er eindelijk een interessant gesprek in TTK, zat ik te slempen in de kroeg.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:24:17 #234
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87447078
Daar kun je toch ook interessante gesprekken houden?
The End Times are wild
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:31:25 #235
11923 I.R.Baboon
pi_87447145
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 08:24 schreef LXIV het volgende:
Daar kun je toch ook interessante gesprekken houden?
Ja, maar daar kan ik de dag daarna niemand meer mee imponeren.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 10:28:40 #236
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_87449432
Ik krijg steeds meer waardering voor religie en geloof.
( En steeds minder waardering voor hen die het niet weten te waarderen. )
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_87449656
Wat bedoel je met 'waardering voor geloof'?
Aldus.
pi_87449663
Krijg je zin om je hard aan Jezus te geven?
pi_87449713
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 07:59 schreef mane het volgende:

[..]

Omdat het mooi is, is het fascinerend?
In dit geval gaan mooi en fascinerend samen op.
pi_87451419
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 10:28 schreef DO2 het volgende:
Ik krijg steeds meer waardering voor religie en geloof.
( En steeds minder waardering voor hen die het niet weten te waarderen. )
Ik begrijp eigenlijk niet precies hoe je religie of geloof in het algemeen kunt waarderen, of niet kunt waarderen. Het ene geloof is het andere niet. Daarnaast kun je er op zoveel verschillende manieren naar kijken: wetenschappelijk (als iets sociologisch, historisch, psychologisch, etc.), filosofisch, ethisch, kunsthistorisch. Of gevoelsmatig, persoonlijk. Objectief, subjectief.

Objectief gezien vind ik geloof interessant, subjectief gezien ook, maar er komen allerlei tegenstrijdige gevoelens bij kijken, en dat heeft niet alleen met mijn persoonlijke ervaringen te maken. Volgens mij kun je geloof/religie niet eenzijdig positief of negatief noemen. Er zitten teveel kanten aan het verhaal en je hebt zoveel soorten geloven en gelovigen. Eén blik op de geschiedenis zegt wel genoeg. Praten met mensen die ervaring hebben met geloof/religie zegt ook genoeg denk ik. Waar de één dankbaar is voor zijn gelovige opvoeding, zal de ander er vooral onder geleden hebben. Weer een ander staat er neutraal tegenover. Allemaal hebben ze een legitiem verhaal.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:37:31 #241
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_87453124
Ik heb het over de essentie.
Dus wanneer je religie of geloof beschouwt als een voortdurend zoeken ( naar de zin van het leven of het leven an sich ) waarbij je je louter laat leiden door loyaliteit, barmhartigheid, dankbaarheid... Het (willen) weten met het hart.

Zoiets.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:10:58 #242
241481 herzberg
100% plastic
pi_87454087
dat zoeken is vooral een reactie op (post)moderne multiphrenia. dat zou ik niet tot de essentie van religie willen maken. het is eerder de essentie van zweefteverij.
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:20:32 #243
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_87454393
Wat is volgens jou dan wel de essentie van religie, herzberg?
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:25:23 #244
241481 herzberg
100% plastic
pi_87454604
ik denk niet dat religie een essentie heeft. 'religie' is in de eerste plaats een predicaat dat te pas en te onpas op bepaalde praktijken/houdingen wordt geplakt. of iets gecategoriseerd wordt als religie zal eerder in termen van family resemblance worden bepaald.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')