http://www.refdag.nl/nieu(...)e_brede_weg_1_503905quote:Wat hetzelfde bleef zijn bijvoorbeeld de richtingwijzer naar de twee wegen, de poorten naar de beide wegen, het kruis op de smalle weg en het eindpunt van de wegen: de hel en de hemel.
De personen zijn vervangen door hedendaagse types. Zo is de landloper rechts op de voorgrond vervangen door twee mensen: een vrouw in klederdracht en een moslima. De berouwvolle man op het bankje is getatoeëerd. In plaats van een rijtuig met paard rijdt een brommer de brede weg op. Het bordeel vlak na de ingang is zo te zien een pand in Amsterdam.
Sommige afbeeldingen zijn fors veranderd. Het bord met ”Welkom” boven de brede weg is vervangen door een afbeelding van het gouden kalf. De huizen van barmhartigheid op de smalle weg zijn nu een gevangenis, die aan de kant van de brede weg overgaat in een schouwburg, met op de daken camera’s die alles registreren. Mensen worden via roltrappen naar de hel gevoerd. Van de hemel zijn alleen de muren, in de vorm van honingraten, afgebeeld. De leeuw op de weg naar de hemel is een Tyrannosaurus rex geworden.
Helemaal nieuw zijn een beeldscherm met daarop het gezicht van een jonge vrouw, een auto met een afbeelding die sterk doet denken aan de Staatsloterij en een vol supermarktkarretje dat symbool staat voor de genotscultuur en het gemaksdenken. Anders is ook een afbeelding van het Pantheon met op het dak een grote zwarte spin die staat voor het world wide web. Mensen dansen op muziek van een dj. Uit speakers komen de woorden „doom, doom, doom.” Een vijver in het midden toont links een wegzinkende kerk en rechts een bron – van levend water.
De Wit wijst erop dat op de plaat van links naar rechts de trits ellende, verlossing en dankbaarheid is uitgebeeld. Deze slaat niet alleen op de persoonlijke verlossing, maar ook op die van de hele schepping, die komt vanuit Sion. Het symbool daarvan is het molentje. „Door de Heilige Geest blaast deze de helse walmen weg, waardoor het zicht op het nieuwe Jeruzalem behouden blijft.”
Ik zou eerst lekker onder het gouden kalf doorlopen en lekker wat zuipen en gokken. En dan als het zuur begint te worden, daar helemaal bovenaan, snel over dat lage hekje klimmen. Dat is een koud kunstje!quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:23 schreef sigme het volgende:
Pots, het duurde even voor ik een grotere versie te pakken had.
[ afbeelding ]
Ter vergelijk, de oude versie:
[ afbeelding ]
[..]
http://www.refdag.nl/nieu(...)e_brede_weg_1_503905
jij hebt bunyan's pilgrim's progress niet gelezenquote:Op maandag 11 oktober 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou eerst lekker onder het gouden kalf doorlopen en lekker wat zuipen en gokken. En dan als het zuur begint te worden, daar helemaal bovenaan, snel over dat lage hekje klimmen. Dat is een koud kunstje!
Paap!quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:43 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik zou eerst lekker onder het gouden kalf doorlopen en lekker wat zuipen en gokken. En dan als het zuur begint te worden, daar helemaal bovenaan, snel over dat lage hekje klimmen. Dat is een koud kunstje!
Ik heb het nog even opgezocht en vond toen dit:quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Paap!
Vervloekte paap!
Aflaten en heiligen en biechten, breeeeeeeeeeeede weg, allemaal brede weg! Afzien zult gij! Zweet des aanschijns! Niet in staat tot enig goed en geneigd tot alle kwaad!
http://www.creatie.info/c(...)uwarder-courant.htmlquote:Wat op de nieuwe plaat ook anders is, is dat iemand op het laatste moment van de verkeerde, brede weg kan afwijken door een opening in een hek. De smalle weg is nog te bereiken, maar slechts via een smal bruggetje
Op de oude poster zijn er meer bruggetjes, en ook een gat in het hek..quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik heb het nog even opgezocht en vond toen dit:
[..]
http://www.creatie.info/c(...)uwarder-courant.html
Dus uiteindelijk maakt het dan nog ook nog eens helemaal niks uit. Of je nu het eerste deel over dat zure paadje wandelt of lekker chillt op de kermis. Via het bruggetje kom je op dezelfde bestemming uit.
Mijn moeder, die extreem christelijk is, zegt tegenwoordig dat ik hoe dan ook in de hemel kom. Ze heeft haar cognitieve dissonantie, zoals zoveel christenen, overwonnen door de bijbel maar te negeren. Het komt in ieder geval wel meer in de buurt van een almachtige vergevingsgezinde God, maar het brengt ook de enige bron van het hele christendom een beetje in discrediet.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:44 schreef LXIV het volgende:
Dus uiteindelijk maakt het dan nog ook nog eens helemaal niks uit. Of je nu het eerste deel over dat zure paadje wandelt of lekker chillt op de kermis. Via het bruggetje kom je op dezelfde bestemming uit.
quote:Er staat ook een plaatje in van aarde, hemel en hel. De aarde staat afgebeeld als een soort kerkgebouw, in de hemel zitten in de wolken alle kindertjes blij op kinderkrukjes in een grote cirkel rond God. In de hel is het uiteraard gloeiend heet en worden de kindertjes (die niet -goed- gebiecht hebben) geprikt door akelige duivels met grote vorken. De weg naar de hel is een wenteltrap die afgesloten wordt met een grote dikke deur.
Toen ik vroeger iedere zondag met mijn ouders naar de kerk ging was daar een hete-luchtverwarming in de vloer ingebouwd. Uit de vloer kwam dus hete lucht. Ik heb heel lang, toch zeker tot mijn achtste, gedacht dat onder onze kerk de hel was, en dat die hete lucht daar vandaan kwam. Dit vanwege die afbeelding in het communieboek.
Ok, ik dacht juist dat het een truuc was om toch in de hemel te komen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Op de oude poster zijn er meer bruggetjes, en ook een gat in het hek..
Je moet niet denken dat je, omdat je op het juiste pad bent, je niet meer kan dwalen! Je kan maarzo pardoes alsnog linksaf slaan, richting Vloek en Hel.
En gewoon tegen het verkeer in lopen, echt, dat moet een katholiek zijn.
ik denk dat de bruggetjes valse hoop voorstellen, en niet redding op het laatste moment.quote:En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.
Dat zou ook wat wezen, zeg.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Gellius!
Ik minacht je nog steeds niet.
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:51 schreef beeer het volgende:
[..]
Mijn moeder, die extreem christelijk is, zegt tegenwoordig dat ik hoe dan ook in de hemel kom. Ze heeft haar cognitieve dissonantie, zoals zoveel christenen, overwonnen door de bijbel maar te negeren. Het komt in ieder geval wel meer in de buurt van een almachtige vergevingsgezinde God, maar het brengt ook de enige bron van het hele christendom een beetje in discrediet.
Nee, dat kan niet. Er is altijd nog de mogelijkheid tot redding. Denk aan de parabel van het verloren schaap!quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:55 schreef herzberg het volgende:
op de oude plaat staan bij het tweede bruggetje twee mannetjes. onder de rechtste staat luc. 16:26
[..]
ik denk dat de bruggetjes valse hoop voorstellen, en niet redding op het laatste moment.
't Zou een mooie boel wezen! Je kan nooit rekenen op vergiffenis, je bent een verdoolde zondaar, ook als je berouw hebt. Zelfs als je niet zondigt, want, zie onderschrift.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Er is altijd nog de mogelijkheid tot redding. Denk aan de parabel van het verloren schaap!
Dus al heb je je hele leven lang gezopen, gesnoven, geneukt met allerlei loslopende vrouwen, gevochten, gevloekt en ga zo maar door, maar nét voordat je de laatste adem uitblaast bekeer je je en vraag je om vergeving, dan ben je 'tjoep', meteen weer aan de goede kant. (Dat moet wel oprecht zijn uiteraard)
Juist. Paar weesgegroetjes en hoppa.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:
Dus al heb je je hele leven lang gezopen, gesnoven, geneukt met allerlei loslopende vrouwen, gevochten, gevloekt en ga zo maar door, maar nét voordat je de laatste adem uitblaast bekeer je je en vraag je om vergeving, dan ben je 'tjoep', meteen weer aan de goede kant. (Dat moet wel oprecht zijn uiteraard)
en een van de misdadigers die naast jezus stierf.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:58 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, dat kan niet. Er is altijd nog de mogelijkheid tot redding. Denk aan de parabel van het verloren schaap!
Dus al heb je je hele leven lang gezopen, gesnoven, geneukt met allerlei loslopende vrouwen, gevochten, gevloekt en ga zo maar door, maar nét voordat je de laatste adem uitblaast bekeer je je en vraag je om vergeving, dan ben je 'tjoep', meteen weer aan de goede kant. (Dat moet wel oprecht zijn uiteraard)
Dat is dan een essentieel verschil in opvatting tussen het Katholicisme en de protestanten, want bij ons is het nooit te laat voor redding. En als je het dus een beetje goed timed krijg je het beste van beide werelden.quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:05 schreef sigme het volgende:
[..]
't Zou een mooie boel wezen! Je kan nooit rekenen op vergiffenis, je bent een verdoolde zondaar, ook als je berouw hebt. Zelfs als je niet zondigt, want, zie onderschrift.
quote:Er is geen enkele zonde, hoe zwaar ook, of de heilige Kerk kan haar vergeven. "Er is niemand zo slecht of misdadig dat hem niet de zekere hoop op vergeving voorgehouden moet worden, mits hij maar oprecht berouw heeft". 2 Christus, die gestorven is voor alle mensen, wil dat in zijn Kerk de poorten van de vergeving altijd openstaan voor wie opstaat uit de zonde. 3
http://www.stvitus.nl/kkk(...)pe=KKK&ThemaID=16086quote:ie zal in deze strijd met de neiging tot het kwaad zo sterk en waakzaam zijn dat hij iedere wonde van de zonde zou kunnen vermijden? 'Het was dus noodzakelijk dat de kerk de macht had, ook op een andere wijze dan door het sacrament van het doopsel zonden te vergeven. Daarom zijn haar de sleutels van het koninkrijk der hemelen toevertrouwd, waardoor aan ieder die berouw heeft, de zonden vergeven kunnen worden, tot op zijn laatste levensdag'.
Zie kijk, ondanks gebrek aan opvoeding is dat niet moeilijk te zien!quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:10 schreef Ringo het volgende:
Dat katholieke geloof is ook net zoveel waard als het goud op de kermis.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:16 schreef sigme het volgende:
[..]
Zie kijk, ondanks gebrek aan opvoeding is dat niet moeilijk te zien!En toch grijpt het je aan, anders post je hier geen plaatjes van de smalle en de brede weg.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Verder is het uiteraard gemakkelijk om grappig te doen over het katholieke geloof, waar het zo ontzettend gemakkelijk is om vergeving te krijgen en in de hemel te komen. En waarin niet alleen het klatergoud als metafoor voor dient, maar dat ook in de praktijk volop gebruik maakt van klatergoud en gipsen beeldjes.
Maar wanneer je jezelf er werkelijk in verdiept zul je zien dat alles wat daar verteld wordt wel volledig waar is. En dat het geloof er is ter ondersteuning van de mensen op aarde en niet om ze bang te maken.
Lees hiervoor anders het onvolprezen 'Moeder en Zoon' van Reve.The End Times are wild
Het is erg fascinerend: geloof. En ik spot er wel mee, maar heb er geen hekel aan, en daarmee misschien wel meer waardering ervoor dan veel (voormalig) gelovigen.quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:22 schreef LXIV het volgende:
[..]
En toch grijpt het je aan, anders post je hier geen plaatjes van de smalle en de brede weg.
Verder is het uiteraard gemakkelijk om grappig te doen over het katholieke geloof, waar het zo ontzettend gemakkelijk is om vergeving te krijgen en in de hemel te komen. En waarin niet alleen het klatergoud als metafoor voor dient, maar dat ook in de praktijk volop gebruik maakt van klatergoud en gipsen beeldjes.
Maar wanneer je jezelf er werkelijk in verdiept zul je zien dat alles wat daar verteld wordt wel volledig waar is. En dat het geloof er is ter ondersteuning van de mensen op aarde en niet om ze bang te maken.
Lees hiervoor anders het onvolprezen 'Moeder en Zoon' van Reve.
Maar waarom fascineert het je dan zo? Als antropologisch/sociaal verschijnsel? Of vanuit je eigen levensvragen?quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:26 schreef sigme het volgende:
[..]
Het is erg fascinerend: geloof. En ik spot er wel mee, maar heb er geen hekel aan, en daarmee misschien wel meer waardering ervoor dan veel (voormalig) gelovigen.
Omdat het mooi is, is het fascinerend?quote:Op maandag 11 oktober 2010 21:53 schreef zodiakk het volgende:
Daar hoef je toch geen nachtje voor te slapen? Er is zoveel moois aan religie: de nadruk op verbondenheid en naastenliefde, de mystiek van de liturgie, de eeuwigheid van de traditie... genoeg redenen voor fascinatie.
Ja, maar daar kan ik de dag daarna niemand meer mee imponeren.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:24 schreef LXIV het volgende:
Daar kun je toch ook interessante gesprekken houden?
In dit geval gaan mooi en fascinerend samen op.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 07:59 schreef mane het volgende:
[..]
Omdat het mooi is, is het fascinerend?
Ik begrijp eigenlijk niet precies hoe je religie of geloof in het algemeen kunt waarderen, of niet kunt waarderen. Het ene geloof is het andere niet. Daarnaast kun je er op zoveel verschillende manieren naar kijken: wetenschappelijk (als iets sociologisch, historisch, psychologisch, etc.), filosofisch, ethisch, kunsthistorisch. Of gevoelsmatig, persoonlijk. Objectief, subjectief.quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 10:28 schreef DO2 het volgende:
Ik krijg steeds meer waardering voor religie en geloof.
( En steeds minder waardering voor hen die het niet weten te waarderen. )
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |