abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86061401
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 14:20 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Je blijft geheel in stijl van de manier waarop TS het leven benadert, he? Da's ook zo leuk voor bijvoorbeeld SeaOfLove om dat te lezen, zulke termen.
dat soort opmerkingen doen me erg weinig ;) Wat jij eerder schreef ben ik me terdege van bewust hoor. Heb ook geschreven dat ik weet dat het niet altijd goed hoeft te gaan. Maar het gemak en alle vooroordelen waar sommige mensen hier over spreken stoort me wel. Shoot me, als ik een klein beetje in de verdediging schiet. Wat btw wel bijzonder is aangezien ik al jaren met heel dat syndroom niet bezig ben :P Oh en mijn kind is natuurlijk de leukste, liefste en schattigste O+ vraag maar aan half FOK! die haar ontmoet heeft :P Verder is ze gewoon een gemiddeld kind, net zoals de meeste kinderen met of zonder down.
pi_86061428
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 14:57 schreef nattermann het volgende:
Met alle respect, maar ik moet er niet aan denken om een kind met down op de wereld te zetten. Ofja, mijn vriendin dan.
en wat doet dat er precies toe dan? Ik moet er niet aan denken om een kind weg te laten halen, hoe gehandicapt ook. Ook niet heel relevant voor de ts.

TS: ga eens goed met je vrouw praten en ik hoop dat je ook een wat minder horkerige manier van communiceren kent.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_86061641
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 14:57 schreef nattermann het volgende:
Met alle respect, maar ik moet er niet aan denken om een kind met down op de wereld te zetten. Ofja, mijn vriendin dan.
soms heb je het dus niet voor het kiezen ;) Ik was pas 24 toen ik zwanger was, geen reden voor test. Ik zou werkelijk waar niet weten wat ik had gedaan als ik t wel had geweten. Met wat ik nu weet dan weet ik wel wat ik zou doen :) Ik ben nu al een jaar of drie 32 en net zwanger geweest en ik had geen test zullen doen ookal had ik daar alle recht op :)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 15:24:27 ]
pi_86062058
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 13:59 schreef Klaudias het volgende:

[..]

natuurlijk, maar dan hoef je het niet gelijk te aborteren :')
Nee, je zegt het goed, dat HOEFT niet, maar mensen hebben zelf die keus en die zou je niet moeten afdoen als iets wat je minder mens maakt.
Ik heb twee kinderen, zou ik zwanger raken van een derde en die zou een handicap of meerdere handicaps hebben en ik zou de keus hebben om de zwangerschap te laten beëindigen, dan zou ik die keus zeer zeker overwegen.Ik denk nu dat ik het zou doen, omdat het idd levens verandert, van mij, mijn partner en mijn andere twee kinderen. Zou ik die keus niet maken, zou ik dat óók kunnen zien als egoïstisch en onmenselijk. Het is maar net hoe je ernaar kijkt.
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 14:19 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Mijn kind heeft geen handicap :') die is gewoon volkomen gezond, "alleen maar" allergisch :')
Ik vind alleen niet dat de punten die renesite benoemde niet iets wat van toepassing is op alleen downkindjes.. dat is het ook bij gezonde kindjes vaak.

Ik quotte jou, maar mn reactie was niet perse voor jou bedoeld.
compact en kleverig.
pi_86062169
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 15:11 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

dat soort opmerkingen doen me erg weinig ;) Wat jij eerder schreef ben ik me terdege van bewust hoor. Heb ook geschreven dat ik weet dat het niet altijd goed hoeft te gaan. Maar het gemak en alle vooroordelen waar sommige mensen hier over spreken stoort me wel. Shoot me, als ik een klein beetje in de verdediging schiet. Wat btw wel bijzonder is aangezien ik al jaren met heel dat syndroom niet bezig ben :P Oh en mijn kind is natuurlijk de leukste, liefste en schattigste O+ vraag maar aan half FOK! die haar ontmoet heeft :P Verder is ze gewoon een gemiddeld kind, net zoals de meeste kinderen met of zonder down.
Ik denk dat jij die dingen heel anders leest dan bv ik, wat logisch is.

Ik zie niet zozeer de vooroordelen, maar eerder de 'angst'. Een kind met down KAN gewoon een goed leven hebben, maar het KAN ook verschrikkelijk misgaan en dat risico willen mensen niet nemen. Moet je dat dan onder vooroordelen scharen, of onder 'kansberekening'?
Het risico dat er meer mis is dan met jouw dochter is veel groter bij een kind waarbij dmv een vlokkentest geconstateerd is dat het down heeft, dan bij een kind waarbij dat niet geconstateerd is met een test.
compact en kleverig.
pi_86062623
@janie, nogmaals ik ben me er terdege van bewust dat ik anders kijk dan jullie. Ik heb het ook niet rooskleuriger voorgedaan dan wat het is. Ik weet dat het ook niet goed kan gaan. En ik ben zelfs voor abortus dus, is een keuze die je samen maakt. Ik ben wel tegen het vertekend beeld wat hier wordt gegeven over downsyndroom door sommigen ;)

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 16:00:59 ]
pi_86063097
Het lijkt me heel moeilijk om zo'n kind ter wereld te zetten en ik heb geen idee of ik het zou kunnen.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_86063408
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 16:16 schreef Tamashii het volgende:
Het lijkt me heel moeilijk om zo'n kind ter wereld te zetten en ik heb geen idee of ik het zou kunnen.
dat bedoel ik dus: 'zo'n kind'! Kind is gewoonweg normaal hoor, komt allemaal alleen even wat later dan 'normaal'. Toekomstperspectieven is weer een ander verhaal maar dat zal je nooit kunnen weten van te voren :) Ik ben jullie wel een beetje voor: mijn dochter zal nooit drugs gebruiken, de eerste de beste die mij ooit een mongool die drugs gebruikt toont is welkom. Verkeerde vriendjes zal ik ook geen last van hebben. Ongewenste zwangerschap: streep maar door. Ik zou bijna nog gaan pleiten voor een kind met down :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 16:32:47 ]
pi_86063507
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 16:30 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

dat bedoel ik dus: 'zo'n kind'! Kind is gewoonweg normaal hoor
Oke, en nu ga ik je eens ongelijk geven. Een kind met het syndroom van down is NIET normaal. Als het wel normaal zou zijn, zouden we d'r allemaal wel 1 willen.
pi_86063786
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 16:35 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Oke, en nu ga ik je eens ongelijk geven. Een kind met het syndroom van down is NIET normaal. Als het wel normaal zou zijn, zouden we d'r allemaal wel 1 willen.
zal ik tegen je ingaan: mijn kind functioneert normaal, ze loopt alleen op bepaalde vlakken wat achter. Jammer en helaas, zeker na mijn posts dat je zo moet reageren. Hallo, het is dus niet de einde van de wereld mocht je een kindje met down krijgen :) Als ik hier in OUD en sommige topics lees dan heb ik het maar getroffen :)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 16:48:39 ]
pi_86063855
onwetendheid gecombineerd met een hang naar absolute perfectie.

begrijp me goed; ik kan me best voorstellen dat iemand kiest voor abortus wanneer er een downkindje verwacht wordt. maar echt... ga dan vooraf eerst eens na wat het allemaal precies betekent, inhoudt en wat de gevolgen zijn van leven met down voor alle betrokkenen. dat zie ik hier niet terug. wel heel veel vooroordelen en onwetendheid.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_86064341
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 16:49 schreef simmu het volgende:
onwetendheid gecombineerd met een hang naar absolute perfectie.

begrijp me goed; ik kan me best voorstellen dat iemand kiest voor abortus wanneer er een downkindje verwacht wordt. maar echt... ga dan vooraf eerst eens na wat het allemaal precies betekent, inhoudt en wat de gevolgen zijn van leven met down voor alle betrokkenen. dat zie ik hier niet terug. wel heel veel vooroordelen en onwetendheid.
mee eens is! Met of zonder downkind. De onwetendheid verbaast mij het met meeste. Dit is 2010.... hallo!!! Maargoed, ik weet natuurlijk meer dan anderen :) De eerste woorden van mij toen er een vermoeden van down werd uitgesproken: is haar hart oké?! Ik wist gelukkig dat door mijn opleiding dat down niet zo erg hoefde te zijn maar dat het wel de nodigde problemen zou kunnen opbrengen. En nog zijn die problemen hier, maar niet meer of minder dan van een gezond kind :) En zeker ook niet anders :)
pi_86064619
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 16:46 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

zal ik tegen je ingaan: mijn kind functioneert normaal, ze loopt alleen op bepaalde vlakken wat achter. Jammer en helaas, zeker na mijn posts dat je zo moet reageren. Hallo, het is dus niet de einde van de wereld mocht je een kindje met down krijgen :) Als ik hier in OUD en sommige topics lees dan heb ik het maar getroffen :)
Nogmaals: Het is niet NORMAAL. Dat jouw kind (gelukkig!) normaal kan functioneren, wil niet zeggen dat het normaal IS. En dat het voor JOU niet het eind van de wereld is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Een kind met ADHD (als voorbeeld), is ook niet NORMAAL.

Ik heb helemaal niets tegen mensen met het syndroom van down, en respect voor mensen die er willens en wetens voor kiezen, maar zelf moet ik er niet aan denken. Als ik zie hoeveel mijn ouders zijn verloren door de opvoeding van een gehandicapt kind: No fucking way.

Dat wil natuurlijk weer niet zeggen dat ik, mocht ik onverwacht toch een gehandicapt kind krijgen, daar niet met volle overtuiging en liefde voor zal zorgen. Maar als ik de keus heb: Nee.
pi_86065020
@ SeaOfLove, nu sla je wel een beetje door. Jouw kind met het syndroom van Down heeft er misschien weinig last van maar, geef toe, dat is een uitzondering. Er zijn vreselijk veel kinderen met dit syndroom die echt niet kunnen praten of lopen, die alleen maar kwijlen en die niet op zich zelf kunnen wonen met of zonder begeleiding. Daar moet iemand altijd bij zijn. En met zo'n kind, bedoelde ik echt niks negatiefs, want ik kijk er veel positiever naar dan bijvoorbeeld mijn vriend. Die moet er niet eens aan denken omdat hij zijn leven gelijk in duigen ziet vallen, en die kans is natuurlijk ook vrij groot. Maar ik weet niet of ik dus zo'n kind of het kind met een down syndroom weg zou laten halen, het blijft toch je eigen kindje.
pi_86065250
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 17:35 schreef Tamashii het volgende:
@ SeaOfLove, nu sla je wel een beetje door. Jouw kind met het syndroom van Down heeft er misschien weinig last van maar, geef toe, dat is een uitzondering. Er zijn vreselijk veel kinderen met dit syndroom die echt niet kunnen praten of lopen, die alleen maar kwijlen en die niet op zich zelf kunnen wonen met of zonder begeleiding. Daar moet iemand altijd bij zijn. En met zo'n kind, bedoelde ik echt niks negatiefs, want ik kijk er veel positiever naar dan bijvoorbeeld mijn vriend. Die moet er niet eens aan denken omdat hij zijn leven gelijk in duigen ziet vallen, en die kans is natuurlijk ook vrij groot. Maar ik weet niet of ik dus zo'n kind of het kind met een down syndroom weg zou laten halen, het blijft toch je eigen kindje.
nee, dat is geen uitzondering.

en ja: er zijn idd ook zat downkindjes die echt niet kunnen praten of lopen. er zijn ook downkindjes die gewoon niet kunnen overleven. downkindjes hebben namelijk ook hogere kansen op allerlei fysieke complicaties. en er zijn ook downkindjes die wel meekunnen in de maatschappij. net zoals er niet-downkindjes zijn die niet meekunnen in de maatschappij. het 'voordeel' van down is dat dat tijdens de zwangerschap te herkennen is (net zoals andere genetische ziektes en als je daar naar gaat kijken geloof me dan maar: dan kan is down een fijne diagnose) en dat mensen dan zelf mogen kiezen. zover zijn wij in onmze maatschappij en dat is heel fijn. ik heb niemand hier horen zeggen dat het verwerpelijk is om een downkindje 'weg te laten halen'. ik hoor hier wel mensen zeggen dat het allemaal niet zo zwart wit is. dat je er goed over na moet denken. ik merk dat er veel vooroordelen zijn. tsja. het merendeel van mensen met down is gewoon best gelukkig net als ieder ander. want dat is het ook met down: het doet niks af aan je individuele vermogen om al dan niet gelukkig te worden. ongeacht wat en ongeacht hoe.

wat de oorspronkelijke ts betreft: als het geen troll is, dan is zn wijf sowieso beter af zonder die hork. ongeacht wat er gebeurt.
pi_86065264
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 17:20 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Nogmaals: Het is niet NORMAAL. Dat jouw kind (gelukkig!) normaal kan functioneren, wil niet zeggen dat het normaal IS. En dat het voor JOU niet het eind van de wereld is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen zo is. Een kind met ADHD (als voorbeeld), is ook niet NORMAAL.

Ik heb helemaal niets tegen mensen met het syndroom van down, en respect voor mensen die er willens en wetens voor kiezen, maar zelf moet ik er niet aan denken. Als ik zie hoeveel mijn ouders zijn verloren door de opvoeding van een gehandicapt kind: No fucking way.

Dat wil natuurlijk weer niet zeggen dat ik, mocht ik onverwacht toch een gehandicapt kind krijgen, daar niet met volle overtuiging en liefde voor zal zorgen. Maar als ik de keus heb: Nee.
en wat voor een kind met handicap hadden jouw ouders dan? moet ik nogmaals zeggen dat ik vóór abortus ben als je daar samen toe tot besluit? het is zo erg een persoonlijk iets.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 17:49:06 ]
pi_86065632
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 17:45 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

en wat voor een kind met handicap hadden jouw ouders dan? moet ik nogmaals zeggen dat ik vóór abortus ben als je daar samen toe tot besluit? het is zo erg een persoonlijk iets. Neemt niet weg dat ik geen gevoel kan opbrengen met TS en de manier waar hij of zij het opbrengt. Ik heb zoiets van: vrouw van TS, je kan beter krijgen :)
De ergere vorm van PDD-NOS. Wat dus feitelijk inhoudt dat alle aandacht, energie en tijd die mijn ouders hebben in mijn broertje gestoken wordt. Nog steeds. Mijn broertje is inmiddels een volwassen man, woont met zijn -eveneens gehandicapte- vriendinnetje samen, maar mijn moeder gaat nog elke dag daarheen. Maakt zich al zorgen voor de dagen dat ze dat niet meer kan. Want wat zal er dan van mijn broertje komen? Ik woon niet in de buurt, en om eerlijk te zijn zit ik d'r niet zo op te wachten ook.

Ik houd zielsveel van mijn broertje, maar aan de andere kant haat ik wat hij heeft verschrikkelijk. Want dat heeft niet alleen mijn ouders leven naar de klote geholpen, ook dat van ons (ik heb nog een oudere broer, en 3 jongere zusjes, mijn jongste broertje -en ook jongste van het stel- praten we over ;)). Wat als gevolg had dat toen mijn oudste broer 18 werd en het huis uit ging, mijn oudere zus en ik (16 / 14) met hem meegingen.

Dus onder andere daarom zeg ik: Als IK de keus had, zou ik het laten aborteren. ZEKER omdat ik al een zoon heb, en ik weet dus wat het met broertjes en zusjes kan doen, zo'n gehandicapte in huis.

Niet bij mij aankomen met: Mijn kind is normaal. Nee, toen het geboren werd hoorde je: Een mooi, gezond kindje met het syndroom van down. Aan mijn broertje ZIE je niets. Hij loopt wat horkerig, maar verder is het een perfecte, knappe jongeman aan de buitenkant. Hij is ook niet normaal.
pi_86065836
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 15:35 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Nee, je zegt het goed, dat HOEFT niet, maar mensen hebben zelf die keus en die zou je niet moeten afdoen als iets wat je minder mens maakt.
Natuurlijk zou ieder mens die keuze zelf moeten kunnen maken, maar we kunnen samen wel discussieren of dat een goede keuze is. Verschil tussen een politiek en ethische discussie.
pi_86066055
Naar mijn mening is trouwens een kind een keuze van beide partners. In dit geval vind ik TS ook het volste (morele) recht bezitten om dat kind niet te erkennen, al zal de relatie met zijn vrouw dan definitief voorbij zijn. Het is een situatie waarin er een keuze moet vallen. Weliswaar een goed overdachte keuze, maar niet kiezen is ook al kiezen.

Of je überhaupt kinderen moet laten aborteren die syndroom van Down vind ik wel een lastiger vraagstuk. Het punt is dat je niet alleen een keuze maakt voor jezelf, maar ook impliciet zegt hoe de samenleving in elkaar zou moeten steken en daarbij zouden dan mensen met syndroom van Down een 'vergissing' zijn. De verantwoordelijkheid stopt niet bij de voordeur, maar omvat juist wel meer dan dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 18:12:46 ]
pi_86066057
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 17:57 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

De ergere vorm van PDD-NOS. Wat dus feitelijk inhoudt dat alle aandacht, energie en tijd die mijn ouders hebben in mijn broertje gestoken wordt. Nog steeds. Mijn broertje is inmiddels een volwassen man, woont met zijn -eveneens gehandicapte- vriendinnetje samen, maar mijn moeder gaat nog elke dag daarheen. Maakt zich al zorgen voor de dagen dat ze dat niet meer kan. Want wat zal er dan van mijn broertje komen? Ik woon niet in de buurt, en om eerlijk te zijn zit ik d'r niet zo op te wachten ook.

Ik houd zielsveel van mijn broertje, maar aan de andere kant haat ik wat hij heeft verschrikkelijk. Want dat heeft niet alleen mijn ouders leven naar de klote geholpen, ook dat van ons (ik heb nog een oudere broer, en 3 jongere zusjes, mijn jongste broertje -en ook jongste van het stel- praten we over ;)). Wat als gevolg had dat toen mijn oudste broer 18 werd en het huis uit ging, mijn oudere zus en ik (16 / 14) met hem meegingen.

Dus onder andere daarom zeg ik: Als IK de keus had, zou ik het laten aborteren. ZEKER omdat ik al een zoon heb, en ik weet dus wat het met broertjes en zusjes kan doen, zo'n gehandicapte in huis.

Niet bij mij aankomen met: Mijn kind is normaal. Nee, toen het geboren werd hoorde je: Een mooi, gezond kindje met het syndroom van down. Aan mijn broertje ZIE je niets. Hij loopt wat horkerig, maar verder is het een perfecte, knappe jongeman aan de buitenkant. Hij is ook niet normaal.
bedankt voor deze reply :) ik ben me echt heel erg van bewust dat mijn kind niet zoals die van anderen is. Ze heeft inmiddels een halfzus en 2 stiefzusjes, zij zullen zich nooit voelen zoals jij je voelt. Never nooit niet zullen ze zeggen dat madameke ze beperkt heeft in het leven. Kwestie van opvoeden dus. De om-het-even-zusjes van mijn dame zullen dus ook echt nooit voor die verantwoording staan :)
  zaterdag 4 september 2010 @ 18:13:08 #121
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_86066081
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 17:57 schreef Faithfulness het volgende:

Mijn broer is ook een-broer-van; ik heb klassiek autisme en hyperactiviteit. En ik weet niet of mijn broer onder mijn handicap heeft geleden. Veel aandacht ging en gaat naar mij, maar hij is niet ondergesneeuwd, omdat mijn ouders op tijd voor opvang voor mij hebben besloten. Het heeft ook met je houding als ouders te maken.
Waarom heeft je broer geen begeleiding die elke dag naar zijn huis gaat? Dat je moeder zo'n hulprol heeft op zijn leeftijd lijkt me ook niet erg gewoon. Of staat je broer niet open voor hulp van anderen?

Door dit topic en sommige uitspraken voel ik me gewoon erg schuldig dat ik, en anderen die anders zijn, in leven, en gewenst zijn. Ik weet niet of ik voor een prenataal autisme-onderzoek ben, of niet.
Daar moet ik goed over filosoferen, wat ik daarvan moet denken.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_86066179
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 17:20 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Wat is dan wel NORMAAL volgens jou? Er bestaat geen normaal. En daarom is het ook niet nodig om mensen in hokjes te plaatsen van normaal en niet normaal.

Ik lees met verbazing de reacties in dit topic. Ik volg een pedagogische opleiding dus weet het een en ander over problemen/stoornissen die kinderen kunnen hebben. En het syndroom van down is echt niet het einde van de wereld. Dat mensen het liever niet hebben dat snap ik, ik denk niet dat er mensen zijn die hopen dat ze een kind krijgen met down. Maar als je een kindje krijgt met down hoeft dat niet te betekenen dat je leven voorbij is of dat het kind nooit gelukkig zal worden.

Wat betreft de topicstarter, ik snap dat hij verontwaardigd is dat zijn vrouw is teruggekomen op haar mening. Maar de situatie is nu nou eenmaal zoals hij is en ze moeten proberen er samen uit te komen. En bovenal zou ik me erg goed laten informeren door professionals over de situatie, zodat je weet waar je wel of niet voor kiest. Maar met dit geruzie schiet niemand wat op.
  zaterdag 4 september 2010 @ 18:23:06 #123
314094 kickert
kwak kwok kwik
pi_86066360
ben ik de enige die denkt dat ts een troll is?
pi_86066419
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:12 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

bedankt voor deze reply :) ik ben me echt heel erg van bewust dat mijn kind niet zoals die van anderen is. Ze heeft inmiddels een halfzus en 2 stiefzusjes, zij zullen zich nooit voelen zoals jij je voelt. Never nooit niet zullen ze zeggen dat madameke ze beperkt heeft in het leven. Kwestie van opvoeden dus. De om-het-even-zusjes van mijn dame zullen dus ook echt nooit voor die verantwoording staan :)
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:13 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Mijn broer is ook een-broer-van; ik heb klassiek autisme en hyperactiviteit. En ik weet niet of mijn broer onder mijn handicap heeft geleden. Veel aandacht ging en gaat naar mij, maar hij is niet ondergesneeuwd, omdat mijn ouders op tijd voor opvang voor mij hebben besloten. Het heeft ook met je houding als ouders te maken.
Waarom heeft je broer geen begeleiding die elke dag naar zijn huis gaat? Dat je moeder zo'n hulprol heeft op zijn leeftijd lijkt me ook niet erg gewoon. Of staat je broer niet open voor hulp van anderen?

Door dit topic en sommige uitspraken voel ik me gewoon erg schuldig dat ik, en anderen die anders zijn, in leven, en gewenst zijn. Ik weet niet of ik voor een prenataal autisme-onderzoek ben, of niet.
Daar moet ik goed over filosoferen, wat ik daarvan moet denken.
Ik reageer even op beide posts tegelijk, omdat de reactie nagenoeg hetzelfde zal zijn :s)

Het verschil aan een kind met het down syndroom en aan een kind met PDD-NOS is: Bij de een zie je het, bij de ander niet. Wil je hulp, zul je die bij een kind met het down syndroom veel sneller krijgen dan bij een PDD-NOS'er. Mijn ouders hebben gesmeekt om hulp. Jeugdzorg, medisch kinderdagverblijf, de hele rambam is voorbij gekomen. Het heeft ja-ren moeten duren voordat men eindelijk doorhad dat het "zo niet langer kon" en er "toch wel wat mis was met de jongeman". En tsja, begin 1990 was elk kind een "adhdkind" volgens de ouders als het kind drukker was dan normaal, dus de instanties hadden hun handen ook al vol aan zeikende ouders met kinderen waar niets mis mee was. Of weinig.

En ja, mijn broertje heeft een persoonsgebonden budget, en dus dagelijks begeleiding. Dit is overigens enkel voor zijn vaste ritme. Zo'n opgeleid miepje (hihi) is prijzig, en het hele PGB gaat eraan op. Dus schoonmaken doet mijn moeder daar, dagelijks. En dat is ook nodig, want als mijn broertje in de poep gaat staan, denkt hij er niet aan om eerst z'n schoenen uit te trekken bij de deur, als voorbeeld. Mijn (hoogbejaarde) grootmoeder helpt ook mee, die doet mijn broertjes tuin. Ook een stukje eigenbelang; Mijn broertje woont direct onder mijn grootmoeder. (En tante ernaast, hij zit lekker ingebouwd :P)

Mijn ouders hebben hun stinkende best gedaan ons elke avond, met z'n allen, aan de eettafel te krijgen. Maar wij wilden alleen maar weg-weg-weg. Weg van de drukte thuis, weg van de gekte. En toen mijn broertje uiteindelijk uit huis werd geplaatst, waren wij al zo ver dat we thuis hadden losgelaten en ons eigen boontjes dopten. Ik heb niets dan respect voor mijn ouders hoe ze het aangepakt hebben, het ging niet anders, het was niet anders, maar kan toch zeggen dat ik een heleboel gemist heb.
pi_86066487
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:16 schreef Schaatsfan89 het volgende:

[..]

Wat is dan wel NORMAAL volgens jou? Er bestaat geen normaal. En daarom is het ook niet nodig om mensen in hokjes te plaatsen van normaal en niet normaal.
Normaal: Geen blijvende stoornissen of handicaps. Lijkt me niet zo moeilijk.

In hokjes plaatsen is part of life.

"Die blanke", "Die lange", "die blinde".

Normaal is: Een gezond kind, die lekker puberend volwassen wordt, op zichzelf gaat wonen zonder begeleiding, een baan zoekt, enz enz.
  zaterdag 4 september 2010 @ 18:30:23 #126
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_86066530
Afgezien van het feit dat ik denk dat de originele TS een troll is vind ik het vooral naïef om te denken dat je op voorhand zulke afspraken kunt maken....
Zwanger ben je nou eenmaal anders dan niet-zwanger, en dat is niet omdat we ineens het IQ van een dropstengel krijgen, maar omdat je lichaam alles in het werk stelt om de zwangerschap te beschermen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_86066781
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 13:43 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Maar als zij compleet gezond geboren had kunnen worden, had je dat gedaan.
Ik zou echt niet wensen - dat als ik een kind krijg met syndroom van Down - dat er een magisch pilletje bestond om hem (in jouw termen) 'normaal' te krijgen. Dat is karaktermoord.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 18:42:24 ]
pi_86066912
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:39 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik zou echt niet wensen - dat als ik een kind krijg met syndroom van Down - dat er een magisch pilletje bestond om hem (in jouw termen) 'normaal' te krijgen. Dat is karaktermoord.
Oh ja. Dan moeten schizofrenen ook maar stoppen met hun medicatie. Want dat is karaktermoord.
:')
pi_86066951
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:43 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Oh ja. Dan moeten schizofrenen ook maar stoppen met hun medicatie. Want dat is karaktermoord.
Vind je dat serieus een geldige vergelijking? :{
pi_86067282
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:44 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Vind je dat serieus een geldige vergelijking? :{
Voor mij wel ja. Overigens zeer vreemd dat je je kind dus gehandicapt laat, omdat JIJ het karaktermoord vindt. Wie weet wat jouw gezonde kind voor geweldig karakter heeft, die nu in dat gehandicapte lichaampje zit.

Verder kansloze discussie, helaas bestaat zo'n medicijn niet.
  zaterdag 4 september 2010 @ 18:56:15 #131
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86067314
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:39 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Als er zo'n pil bestond zou ik mijn zusje (geen syndroom van down) zo'n pil dus echt wel gunnen hè.
En hoezo karaktermoord? Misschien zit er wel veel meer in zo'n kind, maar kan het alleen niet tot uiting komen dóór het syndroom.
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_86067598
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:56 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Als er zo'n pil bestond zou ik mijn zusje (geen syndroom van down) zo'n pil dus echt wel gunnen hè.
En hoezo karaktermoord? Misschien zit er wel veel meer in zo'n kind, maar kan het alleen niet tot uiting komen dóór het syndroom.
Waarom zou je haar die pil dan wel gunnen?
  zaterdag 4 september 2010 @ 19:13:06 #133
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86067818
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:05 schreef Stirner het volgende:

[..]

Waarom zou je haar die pil dan wel gunnen?
Omdat zij haar gebreken nou ook niet bepaald fantastisch vindt :'). Zou leuk zijn als je bijvoorbeeld geen vijf of tien minuten nodig hebt om een shirt aan te trekken. Het zou leuk zijn om dingen te kunnen doen die wij als simpel en normaal beschouwen. Het zou leuk zijn om niet constant afhankelijk van anderen te hoeven zijn.

Dat sowieso, tweede is dat de zorg kut is. Bezuinigingen waar zij de dupe van wordt, ongeïnteresseerd personeel ("nee je mag nu niet naar de wc" waardoor ze met een ondergezeken broek thuis komt bijvoorbeeld)

Geef haar die pil maar hoor.

Karaktermoord :') Oh jeetje, het kind zou antwoord kunnen geven op 30x45, noes! Het kind zou dingen kunnen doen wat het kind wil doen maar nu niet kan, noes!
pi_86067888
quote:

[..]

:) Ik ben jullie wel een beetje voor: mijn dochter zal nooit drugs gebruiken, de eerste de beste die mij ooit een mongool die drugs gebruikt toont is welkom.
Je kind gebruikt geen enkele medicijnen? Dat zijn namelijk ook gewoon drugs.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_86067890
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:23 schreef kickert het volgende:
ben ik de enige die denkt dat ts een troll is?
nee

jammer genoeg ben ik er ook zeker van dat een aantal mensen die hier reageren iig geen troll zijn.
pi_86067891
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:13 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Omdat zij haar gebreken nou ook niet bepaald fantastisch vindt :'). Zou leuk zijn als je bijvoorbeeld geen vijf of tien minuten nodig hebt om een shirt aan te trekken. Het zou leuk zijn om dingen te kunnen doen die wij als simpel en normaal beschouwen. Het zou leuk zijn om niet constant afhankelijk van anderen te hoeven zijn.

Dat sowieso, tweede is dat de zorg kut is. Bezuinigingen waar zij de dupe van wordt, ongeïnteresseerd personeel ("nee je mag nu niet naar de wc" waardoor ze met een ondergezeken broek thuis komt bijvoorbeeld)

Geef haar die pil maar hoor.
Dat is goed te begrijpen ja, maar ik vroeg het meer omdat ik niet wist wat haar beperkingen zijn en wat de toegevoegde waarde van een 'pil' zou kunnen zijn.
  † In Memoriam † zaterdag 4 september 2010 @ 19:16:03 #137
7074 moussy
kuttekop
pi_86067898
quote:
Ik ben jullie wel een beetje voor: mijn dochter zal nooit drugs gebruiken, de eerste de beste die mij ooit een mongool die drugs gebruikt toont is welkom. Verkeerde vriendjes zal ik ook geen last van hebben. Ongewenste zwangerschap: streep maar door. Ik zou bijna nog gaan pleiten voor een kind met down :P
Helaas, ook hier kan jij last van krijgen. Iig in de woonvorm waar ik gewerkt heb waren er cliënten die softdrugs gebruikten, verkeerde vriendjes hadden (knuffelmongolen kunnen behoorlijk agressief zijn) alleen de ongewenste zwangerschappen heb ik niet meegemaakt in de tijd dat ik er werkte omdat diegene die sexueel actief waren ook aan de pil waren en sommige gesteriliseerd.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 4 september 2010 @ 19:21:44 #138
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86068037
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:15 schreef Stirner het volgende:

[..]

Dat is goed te begrijpen ja, maar ik vroeg het meer omdat ik niet wist wat haar beperkingen zijn en wat de toegevoegde waarde van een 'pil' zou kunnen zijn.

Och, bij vrijwel elke beperking komt zorg en afhankelijkheid kijken. Sommige mensen met het syndroom van Down kunnen ook bepaalde dingen niet die ze wel willen doen, dingen die te hoog zijn gegrepen en de simpele dingen des levens.

Mijn zusje heeft ook een kleine verstandelijke beperking, en als het alleen die beperking was zou ik haar die pil nog steeds gunnen, want mensen met een verstandelijke beperking weten best dat ze bepaalde dingen niet kunnen en dat is een frustratie. Zij zien ook dat de rest van de wereld dat allemaal wel doet en kan, en zij kunnen het niet.
pi_86068193
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:16 schreef moussy het volgende:

[..]

Helaas, ook hier kan jij last van krijgen. Iig in de woonvorm waar ik gewerkt heb waren er cliënten die softdrugs gebruikten, verkeerde vriendjes hadden (knuffelmongolen kunnen behoorlijk agressief zijn) alleen de ongewenste zwangerschappen heb ik niet meegemaakt in de tijd dat ik er werkte omdat diegene die sexueel actief waren ook aan de pil waren en sommige gesteriliseerd.
Inderdaad. Sowieso is het natuurlijk een beetje raar om deze problemen naar voren te brengen. Veel van de 'normale' kinderen hebben hier ook geen last van hoor, ik neem even mijzelf als voorbeeld, nog nooit zoiets gehad/gedaan.
pi_86068233
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 18:55 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Voor mij wel ja. Overigens zeer vreemd dat je je kind dus gehandicapt laat, omdat JIJ het karaktermoord vindt. Wie weet wat jouw gezonde kind voor geweldig karakter heeft, die nu in dat gehandicapte lichaampje zit.

Verder kansloze discussie, helaas bestaat zo'n medicijn niet.
Dat wat je nu zegt is behoorlijk hypothetisch. Natuurlijk bestaat er een kans dat er een o zo geweldig persoon was ontwikkeld zonder die chromosoomafwijking, maar die kans vind ik irrelevant. Het is zoals het is op zo'n moment. Zo'n afwijking in de genen werkt door in alles van wat iemand tot een persoon maakt: autonomie, persoonlijkheid, noem maar op. Dat anders willen zien is niet meer zozeer alleen een 'gezond' kind willen, maar een compleet ander persoon willen.

Verder vind ik het geen kansloze discussie hoor, vind het wel een leuk gedachte-experiment dat leidt tot discussie. Ik wens mijn (hypothetische) kinderen ook alle gezondheid en geluk toe, maar ik wil wel even zeggen dat je met jouw stellingname zeker niet voor mij spreekt.
pi_86068364
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:28 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat wat je nu zegt is behoorlijk hypothetisch. Natuurlijk bestaat er een kans dat er een o zo geweldig persoon was ontwikkeld zonder die chromosoomafwijking, maar die kans vind ik irrelevant. Het is zoals het is op zo'n moment. Zo'n afwijking in de genen werkt door in alles van wat iemand tot een persoon maakt: autonomie, persoonlijkheid, noem maar op. Dat anders willen zien is niet meer zozeer alleen een 'gezond' kind willen, maar een compleet ander persoon willen.

Verder vind ik het geen kansloze discussie hoor, vind het wel een leuk gedachte-experiment dat leidt tot discussie. Ik wens mijn (hypothetische) kinderen ook alle gezondheid en geluk toe, maar ik wil wel even zeggen dat je met jouw stellingname zeker niet voor mij spreekt.
Dat is dus weer hetzelfde als met schizofrenie. Toegegeven; Dat is de negatieve kant op gebogen, maar dat kan met het syndroom van down net zo goed; heel negatief zijn. En voor zo'n persoonlijkheid zich echt gaat ontwikkelen, en je het VOOR die tijd met een pil kan oplossen... Ik zeg doen! ^O^

Ik zou het beter begrijpen als je al een peuter hebt met het down syndroom, en je er dan voor kiest om "de pil" niet te geven. Je kent die persoonlijkheid al helemaal, houdt van je kind, mongool of niet.
  zaterdag 4 september 2010 @ 19:34:25 #142
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86068405
Een normaal kind verandert toch ook. Kind, puber, volwassen. Alsof je na zo'n pil ineens van happy happy joy joy karakter naar depressieve moordenaar gaat of zo.
pi_86068693
Ik denk regelmatig van "what if". Geen idee waar ik nu dan zou staan. Het leven is gelopen zoals het gelopen is en ik zou me het niet kunnen voorstellen zonder hem.
Maar als ik vooraf de wetenschap en keus had gehad (zonder te weten wat ik nu weet en vooral voel!) dan weet ik bijna 100% zeker dat ik toen gekozen zou hebben voor abortus, omdat ik zelf dus ook een zus van (en dochter van) ben en weet wat het met mijn familie gedaan heeft.

Maar als we toch aan het whatiffen zijn, dan zou ik hem natuurlijk gezond ter wereld hebben gebracht. :P
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_86068776
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:32 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Dat is dus weer hetzelfde als met schizofrenie. Toegegeven; Dat is de negatieve kant op gebogen, maar dat kan met het syndroom van down net zo goed; heel negatief zijn. En voor zo'n persoonlijkheid zich echt gaat ontwikkelen, en je het VOOR die tijd met een pil kan oplossen... Ik zeg doen! ^O^

Ik zou het beter begrijpen als je al een peuter hebt met het down syndroom, en je er dan voor kiest om "de pil" niet te geven. Je kent die persoonlijkheid al helemaal, houdt van je kind, mongool of niet.
Juist, dát is het. De stoornis/afwijking loopt over in de persoonlijkheid. :)
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_86069169
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 19:32 schreef Faithfulness het volgende:

[..]

Het syndroom van Down is een chromosoomafwijking; er is de aanwezigheid van een deel of geheel van een extra 21ste chromosoom. Dit werkt door in cognitieve vaardigheden, fysieke groei en structuur van het gezicht. Schizofrenie is een zware psychische stoornis dat het best gekarakteriseerd kan worden als een desintegratie van het denkproces en emotionele respons. Bij het eerste geval (syndroom van Down) is de situatie permanent, we kunnen niet aan andermans genen sleutelen. Bij de laatste daarentegen niet, schizofrenie kan behandeld worden door medicijnen (antipsychotica). Dat noem ik gewoon appels met peren vergelijken.

Zo'n pil geven zou al bij de geboorte zo'n kind enorm veranderen. Hij ziet er dan ineens anders uit (structuur van gezicht zal veranderen) en hij leert dingen véél sneller. Wat je dan wil is niet echt een gezonder kind dan dat, maar gewoon simpelweg een ander kind. En als je dan geen kind met syndroom van Down wil, pak dan die abortus en probeer nogmaals i.p.v. een magisch pilletje zou ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 20:12:51 ]
pi_86069353
Zo'n pil geven zou een heleboel dingen voorkomen:

Pesten, uithuisplaatsing, levenslange zorg nodig hebben, geen kinderen kunnen (moeten mogen) krijgen.
Het enige nadeel is jouw geweten.
pi_86069735
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:13 schreef Faithfulness het volgende:

Pesten, uithuisplaatsing, levenslange zorg nodig hebben, geen kinderen kunnen (moeten mogen) krijgen.
Het enige nadeel is jouw geweten.
Dat zijn inderdaad de praktische gevolgen die (mogelijk) verholpen kunnen worden door zo'n hypothetische pil. Die gevolgen staan in nauw verwantschap met zijn persoon: als hij een ander persoon was (zonder die afwijking), dan had hij dat niet. Ik vind het gewoon enorm ver gaan om iemand zo drastisch te willen veranderen.

Abortus van foetussen met syndroom van Down vind ik zelf ook wel moreel discutabel. Maar goed, als ik zelf echt geconfronteerd zou worden met het feit dat ik mogelijk een kind krijg met syndroom van Down zou ik het ook een erg lastige keuze vinden. Dan komt mijn geweten met mijn praktische denker in de knoop. Wat ik zou doen durf ik echt geen antwoord op te geven.
pi_86069942
Overigens werd in dit topic ook een beetje geïmpliceerd alsof kinderen met syndroom van Down zielige kinderen zijn. Hun toekomst.. je wordt soms geschilderd dat zulke mensen op hun best wasknijpers in elkaar kunnen zetten. Mijn god, wasknijpers in elkaar zetten! :o

Dat dacht ik zelf eerst ook, totdat ik een keer op zo'n activiteitencentrum kwam met mensen die het hadden. Daar zag ik mensen de hele dag bezig zijn met voorgeprinte dingen tellen en in zakjes stoppen, maar dat druipt absoluut niet van zieligheid. Dat is hún taak. Daar zijn ze trots op. Dat ik zo dacht over wasknijpers maken, was mijn geborneerdheid.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2010 20:42:09 ]
  zaterdag 4 september 2010 @ 20:38:38 #149
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_86069972
Poeh, wat een discussie... Alsof wij voor TS en zijn vrouw kunnen denken. Maar toch heb ik ook wel een mening hierover. Nu ga ik niet doen alsof een kindje met Down persé leuk is, maar ik heb zo'n moeite met een maakbare wereld. "Kindje met handicap past niet in mijn leven, dus haal maar weg" daar gruwel ik van. Het komt op je pad. Zoals mijn kindje Potter syndroom had. Mijn voorwaarde om de zwangerschap uit te zitten en niet te kiezen voor abortus was dat mijn kindje geen lijdensweg had. Mijn voorwaarde om alles er aan te doen na de bevalling was ook dat het geen kasplantje zou worden, was daar sprake van dan mocht iedere behandeling worden gestaakt.

Kennelijk ligt die grens bij iedereen ergens anders. Ik hoop dat als het verhaal van TS echt is dat hij een besluit neemt vanuit het perspectief van het kindje en niet omdat "het" niet in zijn anders zo perfect mogelijke leventje past. Voor mij zou het niet eens een punt van discussie zijn. Kinderen met Down kunnen een waardig bestaan hebben. Natuurlijk bestaat de kans op een heel zware vorm, met veel intensieve zorg, maar dat is helemaal niet zeker, zoals niets zeker is in het leven.
pi_86070400
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:29 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dat zijn inderdaad de praktische gevolgen die (mogelijk) verholpen kunnen worden door zo'n hypothetische pil. Die gevolgen staan in nauw verwantschap met zijn persoon: als hij een ander persoon was (zonder die afwijking), dan had hij dat niet. Ik vind het gewoon enorm ver gaan om iemand zo drastisch te willen veranderen.

Abortus van foetussen met syndroom van Down vind ik zelf ook wel moreel discutabel. Maar goed, als ik zelf echt geconfronteerd zou worden met het feit dat ik mogelijk een kind krijg met syndroom van Down zou ik het ook een erg lastige keuze vinden. Dan komt mijn geweten met mijn praktische denker in de knoop. Wat ik zou doen durf ik echt geen antwoord op te geven.
Het blijkt inderdaad een dilemma. Ik kan nog 100 argumenten opgooien en jij 100 tegenargumenten, eens gaan we het niet worden ;)
  zaterdag 4 september 2010 @ 20:52:36 #151
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86070411
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:38 schreef Tan het volgende:
Poeh, wat een discussie... Alsof wij voor TS en zijn vrouw kunnen denken. Maar toch heb ik ook wel een mening hierover. Nu ga ik niet doen alsof een kindje met Down persé leuk is, maar ik heb zo'n moeite met een maakbare wereld. "Kindje met handicap past niet in mijn leven, dus haal maar weg" daar gruwel ik van. Het komt op je pad. Zoals mijn kindje Potter syndroom had. Mijn voorwaarde om de zwangerschap uit te zitten en niet te kiezen voor abortus was dat mijn kindje geen lijdensweg had. Mijn voorwaarde om alles er aan te doen na de bevalling was ook dat het geen kasplantje zou worden, was daar sprake van dan mocht iedere behandeling worden gestaakt.

Kennelijk ligt die grens bij iedereen ergens anders. Ik hoop dat als het verhaal van TS echt is dat hij een besluit neemt vanuit het perspectief van het kindje en niet omdat "het" niet in zijn anders zo perfect mogelijke leventje past. Voor mij zou het niet eens een punt van discussie zijn. Kinderen met Down kunnen een waardig bestaan hebben. Natuurlijk bestaat de kans op een heel zware vorm, met veel intensieve zorg, maar dat is helemaal niet zeker, zoals niets zeker is in het leven.
Daar noem je ook een reden zeg.
  zaterdag 4 september 2010 @ 21:00:24 #152
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_86070611
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:13 schreef Faithfulness het volgende:

Ja, en toch.....

word ik depressiever van dit soort uitspraken, dan van de dingen die jij noemt, en die ik ALLEMAAL heb meegemaakt of nu meemaak.

Het enige nadeel...
is dat ik mensen die zulke uitspraken doen, geen pil mag geven. Is onethish.

Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_86070712
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:00 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ja, en toch.....

word ik depressiever van dit soort uitspraken, dan van de dingen die jij noemt, en die ik ALLEMAAL heb meegemaakt of nu meemaak.

Het enige nadeel...
is dat ik mensen die zulke uitspraken doen, geen pil mag geven. Is onethish.

Doe niet zo flauw zeg. Geef elkaar gewoon de ruimte om een mening te hebben en speel niet op de man.
pi_86070797
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:03 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Doe niet zo flauw zeg. Geef elkaar gewoon de ruimte om een mening te hebben en speel niet op de man.
uhm, als iemand een pleidooi houdt om bijvoorbeeld mensen met down of autisme een pilletje te geven dat het wegmaakt (uitgaande van het idee dat zo'n ding bestaat) vind ik de mening van iemand met autisme toch best zwaarwegend eigenlijk.

idioot eigenlijk. je mag wel zeggen: "geef die autist een pil, dan is die niet meer autist". da's interessante discussie. als dan een autistisch persoon reageert dat die zulks niet zou waarderen is het "op de man spelen" en "flauw".
pi_86070930
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:06 schreef simmu het volgende:

[..]

idioot eigenlijk. je mag wel zeggen: "geef die autist een pil, dan is die niet meer autist". da's interessante discussie. als dan een autistisch persoon reageert dat die zulks niet zou waarderen is het "op de man spelen" en "flauw".
Kom op, dat is gewoon een persoonlijke aanval. Ik heb Faithfulness nergens echt iemand op persoonlijke wijze zien aanvallen, hoogstens heeft ze een wat gepeperde mening.
  zaterdag 4 september 2010 @ 21:12:24 #156
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_86070961
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:52 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Daar noem je ook een reden zeg.
Mag ik vragen wat je bedoelt?
  zaterdag 4 september 2010 @ 21:14:07 #157
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86071015
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:12 schreef Tan het volgende:

[..]

Mag ik vragen wat je bedoelt?
Ging niet over jouw persoonlijke redenen/verhaal hoor, maar "Kindje met handicap past niet in mijn leven, dus haal maar weg"
pi_86071158
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:11 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Kom op, dat is gewoon een persoonlijke aanval. Ik heb Faithfulness nergens echt iemand op persoonlijke wijze zien aanvallen, hoogstens heeft ze een wat gepeperde mening.
natuurlijk is dat een persoonlijke aanval. autisten een pil toe'wensen' is voor oxy ook een persoonlijke aanval. well duh
  zaterdag 4 september 2010 @ 21:22:29 #159
182666 Harajuku.
C'est magnifique.
pi_86071270
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:18 schreef simmu het volgende:

[..]

natuurlijk is dat een persoonlijke aanval. autisten een pil toe'wensen' is voor oxy ook een persoonlijke aanval. well duh
Faithfulness heeft een mening over mensen met beperkingen, autist is niet eens zo specifiek genoemd, of wel? Faithfulness zegt ook niet dat het moet omdat autisten debiel zijn of whatever, ze geeft haar mening met een reden waarom, algemeen. Net zoals de mensen die hier tegen zijn, in het algemeen, dat wel mogen zeggen.

Komaan zeg, het is een discussie, we spreken over een stelling dan krijg je nu eenmaal voors en tegens, als je daar niet tegen kunt moet je het niet lezen.
pi_86071284
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 15:11 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees en andere posts van jou vind ik mezelf ook wel weer heel star in mijn mening.
Wrs. is het bij mij ook gewoon angst. Het lijkt me heel rot om te horen wanneer je net in verwachting bent dat het kind Down Syndroom heeft. En niemand kan jou dan vertellen hoe erg dat precies zal gaan uitvallen. Tja, als je dan nog iets te kiezen hebt dan zou ik er voor kiezen om het weg te laten halen. Begrijp wel dat jij het vanuit jouw perspectief heel anders ervaart.

Maar ik vind een gezond kind grootbrengen leuk maar af en toe ook heel moeilijk dus ik zie Syndroom van Down alleen maar beren op de weg. Heeft niets met maakbaarheid te maken want zou het me zijn overkomen dan heb je er maar mee te dealen. Maar het van te voren weten en die keuze hebben.
  zaterdag 4 september 2010 @ 21:30:05 #161
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_86071521
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:14 schreef Harajuku. het volgende:

[..]

Ging niet over jouw persoonlijke redenen/verhaal hoor, maar "Kindje met handicap past niet in mijn leven, dus haal maar weg"
Nee, zo vatte ik het ook niet op. Maar ik vatte eigenlijk beetje kort-door-de-bocht samen wat TS schetst. En ik vind dat een vreselijke manier van denken. Er is al zoveel aan te sturen in ons leven, die maakbare wereld die ik al noemde, maar sommige dingen moet je in mijn ogen zijn beloop laten, maar kennelijk is die grens van het aanvaardbare voor iedereen anders.
pi_86071795
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:06 schreef simmu het volgende:

[..]

uhm, als iemand een pleidooi houdt om bijvoorbeeld mensen met down of autisme een pilletje te geven dat het wegmaakt (uitgaande van het idee dat zo'n ding bestaat) vind ik de mening van iemand met autisme toch best zwaarwegend eigenlijk.

Als je die pil geeft aan een baby, merkt hij niets van het verschil. Net zoals we gewoon een baby's voorhuidje eraf knippen zonder te vragen of hij dat wel prettig vindt.
  zaterdag 4 september 2010 @ 22:10:11 #163
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_86072756
Triest zo'n situatie zowel voor de man als voor de vrouw en helemaal voor het kind in wording. Je zult maar moeten leven met de wetenschap dat je vader je had willen laten aborteren omdat je Down hebt.

Persoonlijk zou ik in deze situatie tot abortus overgaan. Ik zou knettergek worden van een kind met Down. Het spijt me als ik met deze opmerking iemand kwets maar alleen de aanblik al... :X Ik sta niet voor mezelf in als ik met zo;n kindje thuis moet zitten. Ik zou de baby dus meteen ter adoptie aanbieden en verhuizen om de rotopmerkingen van mensen die dit onbehoorlijk vinden te ontlopen. :@

Dit wetende ben ik zo laf geweest om de test zelf te weigeren toen mij die werd aangeboden, omdat ik ook weet dat een abortus mij niet in de koude kleren zou gaan zitten. Dat zag ik mezelf eigenlijk óók niet doen. Dus ik heb er maar op gewaagd. Ik heb geboft, geen down maar wel een lichte tik op het autistische vlak. :)

Een vrouw willen dwingen tot abortus is gewoon dom, je relatie is dan sowieso naar de knoppen.

oeps ik zit in OUD te posten, helemaal niet gezien dat dit topic hier staat :o

[ Bericht 6% gewijzigd door deedeetee op 04-09-2010 22:27:05 ]
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_86074554
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 22:10 schreef deedeetee het volgende:
Triest zo'n situatie zowel voor de man als voor de vrouw en helemaal voor het kind in wording. Je zult maar moeten leven met de wetenschap dat je vader je had willen laten aborteren omdat je Down hebt.

Persoonlijk zou ik in deze situatie tot abortus overgaan. Ik zou knettergek worden van een kind met Down. Het spijt me als ik met deze opmerking iemand kwets maar alleen de aanblik al... :X Ik sta niet voor mezelf in als ik met zo;n kindje thuis moet zitten. Ik zou de baby dus meteen ter adoptie aanbieden en verhuizen om de rotopmerkingen van mensen die dit onbehoorlijk vinden te ontlopen. :@

Dit wetende ben ik zo laf geweest om de test zelf te weigeren toen mij die werd aangeboden, omdat ik ook weet dat een abortus mij niet in de koude kleren zou gaan zitten. Dat zag ik mezelf eigenlijk óók niet doen. Dus ik heb er maar op gewaagd. Ik heb geboft, geen down maar wel een lichte tik op het autistische vlak. :)

Een vrouw willen dwingen tot abortus is gewoon dom, je relatie is dan sowieso naar de knoppen.

oeps ik zit in OUD te posten, helemaal niet gezien dat dit topic hier staat :o
En wat nu als de situatie omgedraaid zou zijn? De moeder wil abortus maar de vader niet?

In alle gevallen is de vader gewoon de lul, want zolang je over een ongeborene praat hebje als man geen flikker te zeggen.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  zaterdag 4 september 2010 @ 23:10:33 #165
314094 kickert
kwak kwok kwik
pi_86074684
Even iets over het juridische gedeelte:

Wanneer TS zijn vrouw niet het kind wil aborteren en TS en zijn vrouw uit elkaar gaan, kan zijn vrouw dan alimentatie eisen? Aangezien TS geen downer wil hoeft hij er moreel gezien toch ook niet voor te betalen?
pi_86074869
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 23:10 schreef kickert het volgende:
Even iets over het juridische gedeelte:

Wanneer TS zijn vrouw niet het kind wil aborteren en TS en zijn vrouw uit elkaar gaan, kan zijn vrouw dan alimentatie eisen? Aangezien TS geen downer wil hoeft hij er moreel gezien toch ook niet voor te betalen?
hij is getrouwd dus juridisch moet hij gewoon alimentatie betalen.
het is geen willen. ze hebben beide in bed gelegen dus betalen ze ook beiden voor het kind.
alleen zal ts wel maken dat hij niks verdient en niks hoeft te betalen zoals hij zelf zegt.
maar als moeder kun je vergaan zelfs loonbeslag op ten duur als alle middelen zijn gebruikt.
mama van 3 kids!
pi_86075189
ik zou het raar vinden als je als vrouw verwacht dat een man gaat betalen voor een kind waarvan hij duidelijk heeft aangegeven het niet te willen.

maar goed lastige situatie, ik begrijp beide standpunten.
alleen de manier waarop rd het verwoord is niet de meest geweldige :)
pi_86076089
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 23:26 schreef Sonnetje85 het volgende:
ik zou het raar vinden als je als vrouw verwacht dat een man gaat betalen voor een kind waarvan hij duidelijk heeft aangegeven het niet te willen.

maar goed lastige situatie, ik begrijp beide standpunten.
alleen de manier waarop rd het verwoord is niet de meest geweldige :)
ze wilden toch samen een kind? Wat als het kind zou zijn geboren met een andere handicap dan down en niet aan te tonen was met een vlokkentest en hem die handicap ook niet uitkwam? Blijft btw interessant deze discussie. Ben er niet veel meer mee bezig maar heel soms meng ik me er toch weer in. In een ander topic ging het over de verbetering van beeldvorming over down, ik ben daar zelf niet echt actief in en betrokken bij (dat was ik wel btw). Aan bepaalde reacties hier begrijp ik wel weer dat het nog steeds zeer nodig is.
pi_86076622
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 21:22 schreef Stali het volgende:

[..]

Als ik dit zo lees en andere posts van jou vind ik mezelf ook wel weer heel star in mijn mening.
Wrs. is het bij mij ook gewoon angst. Het lijkt me heel rot om te horen wanneer je net in verwachting bent dat het kind Down Syndroom heeft. En niemand kan jou dan vertellen hoe erg dat precies zal gaan uitvallen. Tja, als je dan nog iets te kiezen hebt dan zou ik er voor kiezen om het weg te laten halen. Begrijp wel dat jij het vanuit jouw perspectief heel anders ervaart.

Maar ik vind een gezond kind grootbrengen leuk maar af en toe ook heel moeilijk dus ik zie Syndroom van Down alleen maar beren op de weg. Heeft niets met maakbaarheid te maken want zou het me zijn overkomen dan heb je er maar mee te dealen. Maar het van te voren weten en die keuze hebben.
stali, je reageert juist heel normaal en begrijpelijk. Ik zou ook niet weten wat ik gedaan zou hebben als ik het van te voren zou weten. Ik weet wel wat ik zou hebben gedaan met van wat ik nu weet :) Het is tegenwoordig zelfs zo dat je je ongeboren kind met down al kan onderzoeken op hartproblemen. Techniek gaat zover! En gelukkig maar. Je kan dan een wel overwogen beslissing nemen en je hebt de tijd om de juiste informatie in te winnen. (ik ga morgen btw even teruglezen, nu weer richting bed wil ik morgen een frisse en fitte mama zijn :P)
  zondag 5 september 2010 @ 00:34:02 #170
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86077436
pff heftig zeg, heb nog niet alles gelezen overigens maar wilde toch even reageren.

Zelf zou ik denk ik geen kind met down op de wereld willen zetten als ik dat zou weten, maar ik weet niet hoe ik zou reageren als ik daadwerkelijk zwanger zou zijn van een kindje met down.
In mijn omgeving ken ik 2 kindjes met down, eentje is redelijk jong overleden wegens problemen, de andere is een "gezonde" jongeman van 25 jaar die werk en in een woongroep woont.

Hoe het kan lopen weet je helaas van te voren niet, maar dat een kindje met down geen volwaardig leven kan hebben hoeft dus niet perse, de kans is alleen wel groter.

Maar daarintegen kan er ook vanalles gebeuren tijdens zwangerschap, bevalling en in het leven waardoor je kind nooit zelfstandig kan zijn.

Wat ik wel denk, je moet je vrouw niet laten vallen hierom, je moet het ook van haar kant proberen te zien, de baby groeit in haar lijf, ze heeft er al een band mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door snakelady op 05-09-2010 02:30:29 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_86077541
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 23:53 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

ze wilden toch samen een kind?
[/quite]

Ja, de afspraak was alleen dat ze in geval van down-sydroom abortus zouden willen.

[quote]
Wat als het kind zou zijn geboren met een andere handicap dan down en niet aan te tonen was met een vlokkentest en hem die handicap ook niet uitkwam?
Dat is een ander verhaal, dan gebeurd er iets waar je geen invloed op hebt. Hier kan je ervoor kiezen abortus te nemen (wat de afspraak was).

quote:
Op zaterdag 4 september 2010 14:27 schreef Deliah het volgende:

[..]

:') . Bij een nieuwe poging is het gewoon een heel ander kind, de vorige was dan niet goed genoeg.
Ik zie niet hoe dat erg is? Ja klopt, het vorige was niet goed genoeg. Is dat perse gelijk weer verwerpelijk? Moeten we elk kind wat je in je buik krijgt maar laten leven? Ongeacht de gevolgen?
Is het niet begrijpelijk dat we als mens zijnde liever kiezen voor een gezond kind dan een ongezond kind?

Is iemand die een adoptiekind wilt een eikel omdat hij/zij geen gehandicapt adoptiekind wilt, maar alleen een gezonde?

Laat mensen er zelf voor kiezen. Ik zou zelf ook geen gehandicapt kind willen (zware handicap natuurlijk). Ik zou het niet kunnen simpelweg. Ik ben te egoïstisch daarvoor.
En geweldig dat kinderen met down-syndroom gelukkig zijn, echt helemaal top. Maar dat maakt niet perse de ouders gelukkig.

quote:
Op zondag 5 september 2010 00:34 schreef snakelady het volgende:
Wat ik wel denk, je moet je vrouw niet laten vallen hierom, je moet het ook van haar kant proberen te zien, de baby groeit in haar lijf, ze heeft er al een band mee.
Ik zou mijn vriendin ook erdoor laten vallen. Ik zou de alimentatie betalen (hoewel ik het een enorm belabberde regeling vind) en dat is dat dan. Je maakt een afspraak, en het *kan* dat de vrouw erin veranderd, maar ik zou daarvoor niet mijn dromen compleet aan diggelen laten slaan.
Nobody knows what's going to happen. And then we film it. That's the whole concept.
pi_86077692
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 23:53 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

ze wilden toch samen een kind? Wat als het kind zou zijn geboren met een andere handicap dan down en niet aan te tonen was met een vlokkentest en hem die handicap ook niet uitkwam? Blijft btw interessant deze discussie. Ben er niet veel meer mee bezig maar heel soms meng ik me er toch weer in. In een ander topic ging het over de verbetering van beeldvorming over down, ik ben daar zelf niet echt actief in en betrokken bij (dat was ik wel btw). Aan bepaalde reacties hier begrijp ik wel weer dat het nog steeds zeer nodig is.
ja maar een kind zonder, tijdens de zwangerschap aanwijsbare, handicap.
risico's kun je nooit uitsluiten, maar als je een vlokkentest laat doen, besproken heb wat je met de uitslag doet en dan wordt opeens besloten tot iets anders. Zonder inspraak van de msn, dan vind k t van de vrouw niet eerlijk dat je dan wel geld gaat eisen...
maar goed dat is de discussie niet.

ik snap de vrouw van ts heel goed hoor.
wij wilden de combinatietest laten doen, dat kwam niet helemaal uit met de timing. toen moest ik beslissen wel of niet (vriend kon er niet bij zijn).
net na de termijnecho, ik had t hartje zien kloppen. ik zat jankend in de auto dat ik die test niet wilde want ik kon mijn kindje toch niet weg laten halen als er iets mis was...
ze had misschien iets beter ns moeten denken wat zo'n test en de uitslag kan betekenen, maar ze zal er ook ingegaan zijn met het idee 'dat gebeurt bij een ander'

maar ik zeg niets nieuws :)
  zondag 5 september 2010 @ 01:27:15 #173
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86078801
quote:
Op zondag 5 september 2010 00:37 schreef Trommeldaris het volgende:

Ik zou mijn vriendin ook erdoor laten vallen. Ik zou de alimentatie betalen (hoewel ik het een enorm belabberde regeling vind) en dat is dat dan. Je maakt een afspraak, en het *kan* dat de vrouw erin veranderd, maar ik zou daarvoor niet mijn dromen compleet aan diggelen laten slaan.
Ik bedoel niet dat hij perse een relatie met haar moet blijven houden, maar haar compleet niet steunen in een toch al moeilijke tijd lijkt me ook niet wenselijk.
Ik neem aan dat TS toch wel contact wil hebben met zijn kind, ook al heeft het down.
Dan is een goede verstandshouding tussen de ouders ook wenselijk.

Wat ik ook merk is dat vele helemaal geen idee hebben hoe een kind met down is, las zelfs als dat ze het verstand houden van een 2 jarige, dat is onzin.

Een kind met down kan heel veel, inplaats van naar de beperkingen kijken zou TS eens naar de mogelijkheden moeten kijken.
Er zijn gewoon medische kinderdagverblijven waardoor ouders net als een kind dat wel gezons is kunnen blijven werken.
Ook zijn er speciale scholen voor kinderen met down, hoewel sommige zelfs zo goed zijn dat ze naar een gewone school kunnen gaan.
Ja, je zal meer tijd in het ziekehuis moeten doorbrengen dan met een gezond kind, het kindje zal misschien operaties nodig hebben, maar dat hoeft ook niet perse.
En ja het kan ook om maar grof te zeggen een kutkind worden, maar die kans heb je sowieso al als je aan kinderen begint, daar staat down hebben buiten.

Nee, je zal geen opa worden,maar neem aan dat je daarvoor geen kinderen wil krijgen?
En zo nog meer toekomstzaken waar je nooit zekerheid op hebt.

Heb ook sterk het idee dat TS en zijn vrouw beide enorm onderschatten wat voor invloed een kind uberhaupt heeft op je leven, of het nu wel of geen down heeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door snakelady op 05-09-2010 01:37:35 ]
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  zondag 5 september 2010 @ 01:34:00 #174
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_86078958
quote:
Op zondag 5 september 2010 00:37 schreef Trommeldaris het volgende:

Ik zie niet hoe dat erg is? Ja klopt, het vorige was niet goed genoeg. Is dat perse gelijk weer verwerpelijk? Moeten we elk kind wat je in je buik krijgt maar laten leven? Ongeacht de gevolgen?
Is het niet begrijpelijk dat we als mens zijnde liever kiezen voor een gezond kind dan een ongezond kind?

Is iemand die een adoptiekind wilt een eikel omdat hij/zij geen gehandicapt adoptiekind wilt, maar alleen een gezonde?

Laat mensen er zelf voor kiezen. Ik zou zelf ook geen gehandicapt kind willen (zware handicap natuurlijk). Ik zou het niet kunnen simpelweg. Ik ben te egoïstisch daarvoor.
En geweldig dat kinderen met down-syndroom gelukkig zijn, echt helemaal top. Maar dat maakt niet perse de ouders gelukkig.
Niemand wil een ongezond kind, maar helaas worden er wel veel ongezond geboren of worden ze ongezond tijdens de bevalling of in hun leven.
Kan je nu al stellig zeggen, ik wil nooit een gehandicapt kind dan moet je niet aan kinderen beginnen, aangezien dat risico er altijd is.
En je kan een kind na de geboorteof na een ongeluk niet laten inslapen omdat het je te veel geld gaat kosten of te veel tijd gaat kosten.
pi_86079048
DAT
we zitten hier met een probleem, of beter gezegd, mijn vrouw zit met een probleem.

Eh wat gaat er fout...de vader spoort blijkbaar al niet helemaal.
Hij denkt dat zijn vrouw alleen maar een probleem heeft omdat ZIJ zwanger is.
Van wie is dus de vraag hier. Blijkbaar gelooft de a.s vader niet dat de zwakke vrucht van zijn genen is oid, maar zulke mannen die zo achterlijk zijn om zo'n stupide opmerking te maken, die noem ik al down down.
Ik vind dat al niet helemaal ok...zeg maar.

Ontopic denk ik, dat ik persoonlijk het kind niet zou laten komen.
Zeker niet met zo'n a.s. vader die onbewust al zeer duidelijk laat merken dat het dus MIJN probleem is tzt.
Ware woorden zijn niet mooi; mooie woorden zijn niet waar
  zondag 5 september 2010 @ 08:17:25 #176
292014 appelfan
Pleegmama <3
pi_86081624
Aan de ene kant kan ik mijnnaamishans wel begrijpen. Zo'n uitslag overvalt je ook en al helemaal als je vrouw een ander plan heeft dan jij. Er zijn genoeg mensen die het vruchtje weg laten halen, bij down syndroom zijn er altijd andere gezondheidsproblemen.
Ik zou zeggen; praat rustig met je vrouw en laat je woede achterwege. Zoek info op om je keuze te beargumenteren en praat niet over ik ik ik.
pi_86081751
quote:
Op zondag 5 september 2010 00:43 schreef Sonnetje85 het volgende:

ze had misschien iets beter ns moeten denken wat zo'n test en de uitslag kan betekenen, maar ze zal er ook ingegaan zijn met het idee 'dat gebeurt bij een ander'
En dat had ze natuurlijk ook vantevoren precies moeten weten, voordat ze zwanger werd en er een 'afspraak' over maakte...

Dit topic is volgens mij een prima bewijs dat de meeste mensen voorafgaand aan een zwangerschap een vrij gebrekkig beeld hebben van de ontwikkeling van een foetus en wat het meedragen van een kindje met je doet. Je kunt een foetus van 12 weken oud bijvoorbeeld geen 'klompje cellen' meer noemen.

Daarbij vind ik het werkelijk idioot dat je tegenwoordig zelfs het recht hebt om terug te komen op de aanschaf van iets materieels (bijvoorbeeld een kledingstuk), maar van gedachten veranderen over zoiets ongelooflijk belangrijks als je kind wordt onfatsoenlijk gevonden. Het verbaast me helemaal als zulke uitspraken van andere ouders komen; zij zouden juist moeten weten hoe weinig je eigenlijk weet voordat je werkelijk ouder wordt, hoe het je wereld op z'n kop kan zetten en hoe je jezelf kunt verrassen op manieren die je tevoren niet kon vermoeden.

Natuurlijk heeft een vrouw het recht om haar mening te wijzigen. Je kunt vantevoren je verwachtingen doorspreken over het krijgen van een kind, hoe je als ouder zult zijn en wat voor beslissingen je zult maken, maar al die gesprekken blijven hypothetisch tot er eenmaal een kind is. Iedereen wéét dat je geen rechten kunt ontlenen aan alle gesprekken die aan een zwangerschap voorafgingen. Je kunt niets meer doen dan een partner zoeken waarmee je denkt dezelfde normen en waarden te delen, maar er zijn geen garanties. Dat weet je als je gaat trouwen en/of besluit een kind te nemen, dat is een risico dat je neemt en je zult de consequenties van die keuze moeten dragen (zoals alimentatie betalen voor een kind dat je liever had laten aborteren).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 5 september 2010 @ 08:56:56 #178
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_86081837
quote:
Op zondag 5 september 2010 08:39 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En dat had ze natuurlijk ook vantevoren precies moeten weten, voordat ze zwanger werd en er een 'afspraak' over maakte...

Dit topic is volgens mij een prima bewijs dat de meeste mensen voorafgaand aan een zwangerschap een vrij gebrekkig beeld hebben van de ontwikkeling van een foetus en wat het meedragen van een kindje met je doet. Je kunt een foetus van 12 weken oud bijvoorbeeld geen 'klompje cellen' meer noemen.

Daarbij vind ik het werkelijk idioot dat je tegenwoordig zelfs het recht hebt om terug te komen op de aanschaf van iets materieels (bijvoorbeeld een kledingstuk), maar van gedachten veranderen over zoiets ongelooflijk belangrijks als je kind wordt onfatsoenlijk gevonden. Het verbaast me helemaal als zulke uitspraken van andere ouders komen; zij zouden juist moeten weten hoe weinig je eigenlijk weet voordat je werkelijk ouder wordt, hoe het je wereld op z'n kop kan zetten en hoe je jezelf kunt verrassen op manieren die je tevoren niet kon vermoeden.

Natuurlijk heeft een vrouw het recht om haar mening te wijzigen. Je kunt vantevoren je verwachtingen doorspreken over het krijgen van een kind, hoe je als ouder zult zijn en wat voor beslissingen je zult maken, maar al die gesprekken blijven hypothetisch tot er eenmaal een kind is. Iedereen wéét dat je geen rechten kunt ontlenen aan alle gesprekken die aan een zwangerschap voorafgingen. Je kunt niets meer doen dan een partner zoeken waarmee je denkt dezelfde normen en waarden te delen, maar er zijn geen garanties. Dat weet je als je gaat trouwen en/of besluit een kind te nemen, dat is een risico dat je neemt en je zult de consequenties van die keuze moeten dragen (zoals alimentatie betalen voor een kind dat je liever had laten aborteren).
Prima hoor, maar als je over zoiets fundamenteels je mening wijzigt dat zou je ook moeten accepteren dat je partner NIET zijn mening wijzigt.
pi_86081978
quote:
Op zondag 5 september 2010 08:56 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Prima hoor, maar als je over zoiets fundamenteels je mening wijzigt dat zou je ook moeten accepteren dat je partner NIET zijn mening wijzigt.
dat bedoel ik dus ook inderdaad
  zondag 5 september 2010 @ 09:39:07 #180
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_86082080
Het is wel een onmogelijke situatie waar TS en zijn vrouw in terecht zijn gekomen. Als ik de vrouw in dit geval was, was ik er snel uit. Zo snel mogelijk uit elkaar gaan en aan TS beloven en vast laten leggen, dat ik hem nooit met zijn kind zal lastigvallen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 5 september 2010 @ 09:43:46 #181
254662 joers1
Calvus Interscriptus
pi_86082105
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 03:31 schreef Stali het volgende:

[..]

Ja, dat is wel wel. Alleen zonder ontwikkeld bewustzijn.

Maar wat zou jij doen?

Ik zal wel een harteloos wijf zijn, maar bij de uitslag van zo'n test zou ik abortus laten plegen.

Is niks harteloos aan vind ik. Ik zou die keuze namelijk heel goed kunnen begrijpen.
Liever één keer met Sneeuwwitje, dan zeven keer met de dwergen.
  zondag 5 september 2010 @ 09:45:42 #182
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_86082122
quote:
Op zondag 5 september 2010 09:39 schreef livelink het volgende:
Het is wel een onmogelijke situatie waar TS en zijn vrouw in terecht zijn gekomen. Als ik de vrouw in dit geval was, was ik er snel uit. Zo snel mogelijk uit elkaar gaan en aan TS beloven en vast laten leggen, dat ik hem nooit met zijn kind zal lastigvallen.
Dat lijkt mij inderdaad de enige oplossing.
pi_86082236
Moeilijk.
Het is vervelend dat je moeilijk je rug kunt keren naar je eigen kind, terwijl je het absoluut niet wil hebben.
pi_86082432
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 20:38 schreef Tan het volgende:
Het komt op je pad.
Dat is dus niet zo, als je ook nog abortus kunt laten plegen. Je kiest sowieso bewust, wat voor keuze je ook maakt.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_86082435
Tieten nu al nummer drie?
pi_86082440
Over teiten gesproken, ook al iets wat ie wss niet zal krijgen. Ik bedoel, het lijkt me dat met een Down-patient de kans op kleinkinderen veul kleiner is dan bij een normaal kind?
pi_86082445
Ik blijf het raar vinden dat je van verschillende mensen niet mag zeggen dat je geen kindje met down zou willen doordat ie beperkingen heeft. Dat is dan bevooroordeeld.

Nou ja, dan maar bevooroordeeld.

De kans DAT je kind meer mankeert dan de gemiddelde niet-downer IS toch gewoon groter? Wat is daar nou weer bevooroordeeld aan? Als mijn kindje zo goed was als sommige van de kindjes waar hierover gepraat wordt en ik de garantie heb dat hem/haar lichamelijk niets mankeert, prima, dan zou ik moeten wennen aan het idee, maar dan zou ik het kunnen. Echter wéét je bij een kind waarbij syndroom van down vastgesteld is tijdens de zwangerschap niet hoe erg het zal zijn en kun je die garantie niet krijgen.
Je wil het risico niet nemen dat er nog veel meer mis blijkt te zijn... Dat vind ik persoonlijk niet bevooroordeeld zijn.

Natuurlijk heb je die garantie ook niet als je zwanger bent van een kind waarbij geconstateerd is dat ie geen down heeft, maar dan is de kans al kleiner dat ie veel mankeert. Het risico dat je neemt is gewoon veel minder groot.

Maar goed, dat is ws ook bevooroordeeld...
compact en kleverig.
  zondag 5 september 2010 @ 10:55:14 #188
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_86083029
quote:
Op zaterdag 4 september 2010 12:33 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Een vergelijkbare situatie, inderdaad......

Daarnaast: leuk dat het vroeger 'zwaarder' was. Dat zegt natuurlijk helemaal niets of het dan nu niet nog steeds zwaar is. Verder gaat iedereen wel heel makkelijk voorbij aan het kind zelf. (*wat zijn ze leuk en vrolijk, he?* )
't Is ook gewoon een k*tsituatie.

Verder snap ik de gevoelens van TS, maar zijn houding kan echt niet. Als hij het allemaal net zo ongenuanceerd tegen zijn vrouw heeft gezegd als hier.... :N
Maar het zou me inderdaad niks verbazen als dit een troll is.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_86083213
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:55 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

't Is ook gewoon een k*tsituatie.

Verder snap ik de gevoelens van TS, maar zijn houding kan echt niet. Als hij het allemaal net zo ongenuanceerd tegen zijn vrouw heeft gezegd als hier.... :N
Maar het zou me inderdaad niks verbazen als dit een troll is.
Ik vind de houding van zijn vrouw onacceptabel, zij dringt hem iets op wat rechtstreeks indruist tegen wat er is afgesproken. Het is m.i. niet moreel onverantwoord om haar met een kleerhanger te bewerken als dat de enige optie is.
  † In Memoriam † zondag 5 september 2010 @ 11:07:22 #190
7074 moussy
kuttekop
pi_86083261
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:05 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik vind de houding van zijn vrouw onacceptabel, zij dringt hem iets op wat rechtstreeks indruist tegen wat er is afgesproken. Het is m.i. niet moreel onverantwoord om haar met een kleerhanger te bewerken als dat de enige optie is.
een breipen en afwasmiddel is dan nog wat schappelijker.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zondag 5 september 2010 @ 11:11:57 #191
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_86083340
quote:
Op zondag 5 september 2010 10:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat is dus niet zo, als je ook nog abortus kunt laten plegen. Je kiest sowieso bewust, wat voor keuze je ook maakt.
Abortus is iets wat wij mensen bedacht hebben, dat heeft niks met je levensweg te maken. Of klink ik nu wel erg zweverig? :{ (Bedoel het niet zo)
pi_86083344
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:05 schreef heiden6 het volgende:

[..]

troll
Roses are grey. Violets are grey. I am a dog.
pi_86083369
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:11 schreef Tan het volgende:

[..]

Abortus is iets wat wij mensen bedacht hebben, dat heeft niks met je levensweg te maken. Of klink ik nu wel erg zweverig? :{ (Bedoel het niet zo)
Ik heb geen idee wat je bedoelt, maar dat je een keus hebt is een feit. Zeggen dat het op je pad komt is ontkenning van de realiteit.
pi_86083388
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:12 schreef Klaudias het volgende:

[..]

troll
Tyf op, kutkloon.
pi_86083402
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:14 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Tyf op, kutkloon.
oh, ik had je post eigenlijk serieus moeten nemen? :')
pi_86083419
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:15 schreef Klaudias het volgende:

[..]

oh, ik had je post eigenlijk serieus moeten nemen? :')
Interesseert me helemaal niets. Je moet gewoon het topic niet vervuilen met je geneuzel.
pi_86083430
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Interesseert me helemaal niets.
wat doe je dan op een forum
pi_86083453
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:16 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Je moet gewoon het topic niet vervuilen met je geneuzel.
rare kleerhangerpraatjes vallen daar niet onder?
pi_86083489
weer bijgelezen, verder niet echt iets toe te voegen, heb wmb al genoeg gezegd en duidelijk gemaakt. Één ding wil ik nog wel kwijt: er is meerdere malen gezegd van 'ik zou het niet kunnen het opvoeden van een kind met down'. Ik denk dus dat je versteld zult staan wat je allemaal kunt, mocht je in zo'n situatie komen. Je zal wel moeten namelijk :) Als je kind op latere leeftijd gehandicapt wordt ga je er ook voor. Met als schrijnend voorbeeld Jelte en zijn ouders, ik denk dat zij het zwaarder hebben dan de gemiddelde ouder met een kind die een extra chromosoompje heeft :)
  zondag 5 september 2010 @ 11:21:44 #200
12765 Tan
 Isilindil Tasardur
pi_86083532
quote:
Op zondag 5 september 2010 11:13 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat je bedoelt, maar dat je een keus hebt is een feit. Zeggen dat het op je pad komt is ontkenning van de realiteit.
Wat ik bedoel is dat je kiest voor een (gezonde graag) zwangerschap, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dat komt op je pad, het overkomt je. Abortus komt niet op je pad dat is een keuze die je maakt.
Het feit dat ik een ziek kindje baarde was ook geen keuze, dat kwam op mijn pad. Dat ik geen abortus wilde was wel een keuze.
Keuzes kun je spijt van krijgen, van dingen die je overkomen niet. En geen abortus willen is natuurlijk ook een keuze, maar wel eentje waarbij je blijft bij hetgeen je is overkomen. In mijn geval heeft het 'geen keuze maken' maar blijven bij wat me is overkomen, me erg geholpen bij het aanvaarden. Abortus is nooit meer terug te draaien. Een kind met Down baren ook niet, maar het is wel iets wat je is overkomen en daar kun je gewoon geen spijt van krijgen in mijn ogen. Maar ik zal wel simpel denken - als ik zo lees hoe sommigen redeneren, daar kan ik met mijn hoofd niet bij - zulks egoïsme.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')