Ik zou echt niet wensen - dat als ik een kind krijg met syndroom van Down - dat er een magisch pilletje bestond om hem (in jouw termen) 'normaal' te krijgen. Dat is karaktermoord.quote:Op zaterdag 4 september 2010 13:43 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Maar als zij compleet gezond geboren had kunnen worden, had je dat gedaan.
Oh ja. Dan moeten schizofrenen ook maar stoppen met hun medicatie. Want dat is karaktermoord.quote:Op zaterdag 4 september 2010 18:39 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik zou echt niet wensen - dat als ik een kind krijg met syndroom van Down - dat er een magisch pilletje bestond om hem (in jouw termen) 'normaal' te krijgen. Dat is karaktermoord.
Vind je dat serieus een geldige vergelijking?quote:Op zaterdag 4 september 2010 18:43 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Oh ja. Dan moeten schizofrenen ook maar stoppen met hun medicatie. Want dat is karaktermoord.
Voor mij wel ja. Overigens zeer vreemd dat je je kind dus gehandicapt laat, omdat JIJ het karaktermoord vindt. Wie weet wat jouw gezonde kind voor geweldig karakter heeft, die nu in dat gehandicapte lichaampje zit.quote:Op zaterdag 4 september 2010 18:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Vind je dat serieus een geldige vergelijking?
Als er zo'n pil bestond zou ik mijn zusje (geen syndroom van down) zo'n pil dus echt wel gunnen hè.quote:Op zaterdag 4 september 2010 18:39 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik zou echt niet wensen - dat als ik een kind krijg met syndroom van Down - dat er een magisch pilletje bestond om hem (in jouw termen) 'normaal' te krijgen. Dat is karaktermoord.
Waarom zou je haar die pil dan wel gunnen?quote:Op zaterdag 4 september 2010 18:56 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Als er zo'n pil bestond zou ik mijn zusje (geen syndroom van down) zo'n pil dus echt wel gunnen hè.
En hoezo karaktermoord? Misschien zit er wel veel meer in zo'n kind, maar kan het alleen niet tot uiting komen dóór het syndroom.
Omdat zij haar gebreken nou ook niet bepaald fantastisch vindtquote:Op zaterdag 4 september 2010 19:05 schreef Stirner het volgende:
[..]
Waarom zou je haar die pil dan wel gunnen?
Je kind gebruikt geen enkele medicijnen? Dat zijn namelijk ook gewoon drugs.quote:Op zaterdag 4 september 2010 16:30 schreef SeaOfLove het volgende:
[..]Ik ben jullie wel een beetje voor: mijn dochter zal nooit drugs gebruiken, de eerste de beste die mij ooit een mongool die drugs gebruikt toont is welkom.
neequote:Op zaterdag 4 september 2010 18:23 schreef kickert het volgende:
ben ik de enige die denkt dat ts een troll is?
Dat is goed te begrijpen ja, maar ik vroeg het meer omdat ik niet wist wat haar beperkingen zijn en wat de toegevoegde waarde van een 'pil' zou kunnen zijn.quote:Op zaterdag 4 september 2010 19:13 schreef Harajuku. het volgende:
[..]
Omdat zij haar gebreken nou ook niet bepaald fantastisch vindt. Zou leuk zijn als je bijvoorbeeld geen vijf of tien minuten nodig hebt om een shirt aan te trekken. Het zou leuk zijn om dingen te kunnen doen die wij als simpel en normaal beschouwen. Het zou leuk zijn om niet constant afhankelijk van anderen te hoeven zijn.
Dat sowieso, tweede is dat de zorg kut is. Bezuinigingen waar zij de dupe van wordt, ongeïnteresseerd personeel ("nee je mag nu niet naar de wc" waardoor ze met een ondergezeken broek thuis komt bijvoorbeeld)
Geef haar die pil maar hoor.
Helaas, ook hier kan jij last van krijgen. Iig in de woonvorm waar ik gewerkt heb waren er cliënten die softdrugs gebruikten, verkeerde vriendjes hadden (knuffelmongolen kunnen behoorlijk agressief zijn) alleen de ongewenste zwangerschappen heb ik niet meegemaakt in de tijd dat ik er werkte omdat diegene die sexueel actief waren ook aan de pil waren en sommige gesteriliseerd.quote:Op zaterdag 4 september 2010 16:30 schreef SeaOfLove het volgende:
Ik ben jullie wel een beetje voor: mijn dochter zal nooit drugs gebruiken, de eerste de beste die mij ooit een mongool die drugs gebruikt toont is welkom. Verkeerde vriendjes zal ik ook geen last van hebben. Ongewenste zwangerschap: streep maar door. Ik zou bijna nog gaan pleiten voor een kind met down
Och, bij vrijwel elke beperking komt zorg en afhankelijkheid kijken. Sommige mensen met het syndroom van Down kunnen ook bepaalde dingen niet die ze wel willen doen, dingen die te hoog zijn gegrepen en de simpele dingen des levens.quote:Op zaterdag 4 september 2010 19:15 schreef Stirner het volgende:
[..]
Dat is goed te begrijpen ja, maar ik vroeg het meer omdat ik niet wist wat haar beperkingen zijn en wat de toegevoegde waarde van een 'pil' zou kunnen zijn.
Inderdaad. Sowieso is het natuurlijk een beetje raar om deze problemen naar voren te brengen. Veel van de 'normale' kinderen hebben hier ook geen last van hoor, ik neem even mijzelf als voorbeeld, nog nooit zoiets gehad/gedaan.quote:Op zaterdag 4 september 2010 19:16 schreef moussy het volgende:
[..]
Helaas, ook hier kan jij last van krijgen. Iig in de woonvorm waar ik gewerkt heb waren er cliënten die softdrugs gebruikten, verkeerde vriendjes hadden (knuffelmongolen kunnen behoorlijk agressief zijn) alleen de ongewenste zwangerschappen heb ik niet meegemaakt in de tijd dat ik er werkte omdat diegene die sexueel actief waren ook aan de pil waren en sommige gesteriliseerd.
Dat wat je nu zegt is behoorlijk hypothetisch. Natuurlijk bestaat er een kans dat er een o zo geweldig persoon was ontwikkeld zonder die chromosoomafwijking, maar die kans vind ik irrelevant. Het is zoals het is op zo'n moment. Zo'n afwijking in de genen werkt door in alles van wat iemand tot een persoon maakt: autonomie, persoonlijkheid, noem maar op. Dat anders willen zien is niet meer zozeer alleen een 'gezond' kind willen, maar een compleet ander persoon willen.quote:Op zaterdag 4 september 2010 18:55 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Voor mij wel ja. Overigens zeer vreemd dat je je kind dus gehandicapt laat, omdat JIJ het karaktermoord vindt. Wie weet wat jouw gezonde kind voor geweldig karakter heeft, die nu in dat gehandicapte lichaampje zit.
Verder kansloze discussie, helaas bestaat zo'n medicijn niet.
Dat is dus weer hetzelfde als met schizofrenie. Toegegeven; Dat is de negatieve kant op gebogen, maar dat kan met het syndroom van down net zo goed; heel negatief zijn. En voor zo'n persoonlijkheid zich echt gaat ontwikkelen, en je het VOOR die tijd met een pil kan oplossen... Ik zeg doen!quote:Op zaterdag 4 september 2010 19:28 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat wat je nu zegt is behoorlijk hypothetisch. Natuurlijk bestaat er een kans dat er een o zo geweldig persoon was ontwikkeld zonder die chromosoomafwijking, maar die kans vind ik irrelevant. Het is zoals het is op zo'n moment. Zo'n afwijking in de genen werkt door in alles van wat iemand tot een persoon maakt: autonomie, persoonlijkheid, noem maar op. Dat anders willen zien is niet meer zozeer alleen een 'gezond' kind willen, maar een compleet ander persoon willen.
Verder vind ik het geen kansloze discussie hoor, vind het wel een leuk gedachte-experiment dat leidt tot discussie. Ik wens mijn (hypothetische) kinderen ook alle gezondheid en geluk toe, maar ik wil wel even zeggen dat je met jouw stellingname zeker niet voor mij spreekt.
Juist, dát is het. De stoornis/afwijking loopt over in de persoonlijkheid.quote:Op zaterdag 4 september 2010 19:32 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Dat is dus weer hetzelfde als met schizofrenie. Toegegeven; Dat is de negatieve kant op gebogen, maar dat kan met het syndroom van down net zo goed; heel negatief zijn. En voor zo'n persoonlijkheid zich echt gaat ontwikkelen, en je het VOOR die tijd met een pil kan oplossen... Ik zeg doen!![]()
Ik zou het beter begrijpen als je al een peuter hebt met het down syndroom, en je er dan voor kiest om "de pil" niet te geven. Je kent die persoonlijkheid al helemaal, houdt van je kind, mongool of niet.
Het syndroom van Down is een chromosoomafwijking; er is de aanwezigheid van een deel of geheel van een extra 21ste chromosoom. Dit werkt door in cognitieve vaardigheden, fysieke groei en structuur van het gezicht. Schizofrenie is een zware psychische stoornis dat het best gekarakteriseerd kan worden als een desintegratie van het denkproces en emotionele respons. Bij het eerste geval (syndroom van Down) is de situatie permanent, we kunnen niet aan andermans genen sleutelen. Bij de laatste daarentegen niet, schizofrenie kan behandeld worden door medicijnen (antipsychotica). Dat noem ik gewoon appels met peren vergelijken.quote:Op zaterdag 4 september 2010 19:32 schreef Faithfulness het volgende:
[..]
Dat is dus weer hetzelfde als met schizofrenie. Toegegeven; Dat is de negatieve kant op gebogen, maar dat kan met het syndroom van down net zo goed; heel negatief zijn. En voor zo'n persoonlijkheid zich echt gaat ontwikkelen, en je het VOOR die tijd met een pil kan oplossen... Ik zeg doen!![]()
Ik zou het beter begrijpen als je al een peuter hebt met het down syndroom, en je er dan voor kiest om "de pil" niet te geven. Je kent die persoonlijkheid al helemaal, houdt van je kind, mongool of niet.
Dat zijn inderdaad de praktische gevolgen die (mogelijk) verholpen kunnen worden door zo'n hypothetische pil. Die gevolgen staan in nauw verwantschap met zijn persoon: als hij een ander persoon was (zonder die afwijking), dan had hij dat niet. Ik vind het gewoon enorm ver gaan om iemand zo drastisch te willen veranderen.quote:Op zaterdag 4 september 2010 20:13 schreef Faithfulness het volgende:
Zo'n pil geven zou een heleboel dingen voorkomen:
Pesten, uithuisplaatsing, levenslange zorg nodig hebben, geen kinderen kunnen (moeten mogen) krijgen.
Het enige nadeel is jouw geweten.
Het blijkt inderdaad een dilemma. Ik kan nog 100 argumenten opgooien en jij 100 tegenargumenten, eens gaan we het niet wordenquote:Op zaterdag 4 september 2010 20:29 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Dat zijn inderdaad de praktische gevolgen die (mogelijk) verholpen kunnen worden door zo'n hypothetische pil. Die gevolgen staan in nauw verwantschap met zijn persoon: als hij een ander persoon was (zonder die afwijking), dan had hij dat niet. Ik vind het gewoon enorm ver gaan om iemand zo drastisch te willen veranderen.
Abortus van foetussen met syndroom van Down vind ik zelf ook wel moreel discutabel. Maar goed, als ik zelf echt geconfronteerd zou worden met het feit dat ik mogelijk een kind krijg met syndroom van Down zou ik het ook een erg lastige keuze vinden. Dan komt mijn geweten met mijn praktische denker in de knoop. Wat ik zou doen durf ik echt geen antwoord op te geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |