abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 augustus 2010 @ 02:39:38 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85561576
TS overigens niet, hoor. Ik werd al zenuwachtig als ik een rolletje moest verwisselen.

Maar een jaar of vijf geleden zei men mij nog dat de 'echte' fotograaf in analoge technieken volhardde. Nu, anno 2010, lijkt me die stelling volledig achterhaald. Ik ken vrijwel niemand meer die géén digitale camera gebruikt.

Of vergis ik mij daarin? Wat zijn (nog altijd) de voordelen van analoog t.o.v. digitaal?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 22-08-2010 11:40:07 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 22 augustus 2010 @ 02:47:52 #2
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_85561699
Misschien dat analoog nog net iets makkelijker te vergroten is zonder kwaliteitsverlies.
Ik had (heb nog steeds) een Practika spiegelreflex camera, maar ik ben ook een jaar of 5 geleden overgestapt op een digitale spiegelreflex camera.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_85562691
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 02:47 schreef EricOscuro het volgende:
...analoog nog net iets makkelijker te vergroten is zonder kwaliteitsverlies.
Vergrote zonder afname in beeldkwaliteit? :') Geen idee waar je dan vandaan hebt hoor, maar de resoluties die we tegenwoordig behalen met de gemiddelde SLR ligt ver boven dat van een analoge afdruk. Ik deed vroeger wel eens een 35mm film opname afdrukken op 40x30 en dat zag er werkelijk niet uit :D Verschillende Fuji en Kodak films gebruikt, maakte geen drol uit. :(

Een 15MP afbeelding op 72dpi zou ruim 1500x1000cm zijn. En dat is dan het origineel, als je de boel een beetje interpoleert kan het nog veel groter.
  zondag 22 augustus 2010 @ 04:40:13 #4
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_85562898
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 04:14 schreef baquelappe het volgende:

[..]

Vergrote zonder afname in beeldkwaliteit? :') Geen idee waar je dan vandaan hebt hoor, maar de resoluties die we tegenwoordig behalen met de gemiddelde SLR ligt ver boven dat van een analoge afdruk. Ik deed vroeger wel eens een 35mm film opname afdrukken op 40x30 en dat zag er werkelijk niet uit :D Verschillende Fuji en Kodak films gebruikt, maakte geen drol uit. :(

Een 15MP afbeelding op 72dpi zou ruim 1500x1000cm zijn. En dat is dan het origineel, als je de boel een beetje interpoleert kan het nog veel groter.
Ik opperde slechts met een "misschien."
Overigens heb je het niet over een 45 x 30 uitvergroting? Dat is een meer gangbare maat.
Mijn 45 x 30 vergrotingen van vroeger zien er allemaal perfect mooi uit en scherp ook. Kan het niet zijn dat je vroeger minder goede apparatuur gebruikte, of dat je toen nog minder bedreven was in het fotograferen?
Het is maar een vraag...

Overigens nog wel een ander voordeel van de oude analoge camera's... Toen namen veel mensen net iets meer tijd voor het nemen van een foto, dan nu. Ik kan me herinneren dat ik toen soms wel 5 minuten nam om een geweldige foto te schieten, terwijl ik nu met de digitale camera hier veel minder tijd voor neem.
Niet dat het ten koste gaat van de foto... vind ik het niets dan wis ik het en doe het daarna opnieuw. Maar tegelijkertijd ben ik ook sneller tevreden omdat ik het (op een piepklein schermpje van de camera) direct kan controleren, zonder de echte details dan te zien.

Dus ja, bij een analoge camera wil je dat het in 1 keer in orde is, en dat haalt de perfectionist naar boven. Dus misschien is de analoge camera juist wel een goede manier om echt goed te leren fotograferen (hoewel de digitale camera qua financiën ook zo z'n voordelen heeft).

Maar dat is mijn mening (met ruim 30 fotografie ervaring).

P.S. nog even deze aanvulling; uitgezonderd natuurtalenten denk ik dat niemand ooit een goede fotograaf wordt, tenzij hij (zij) ooit in de positie heeft verkeerd dat elke genomen geld kost. Dat dwingt iemand in de positie dat hij over elke foto vooraf moet nadenken, elk kader van de foto vooraf in gedachten moet hebben en direct over lichtinval moet nadenken, het lijnenspel etcetera... en allerlei aspecten die er wellicht later uit te filteren zijn via software. Degenen die het moeten hebben van het laatstgenoemde zijn geen fotografen maar digital players. Software engineers die net zo goed anime strips hadden kunnen produceren.
Maar geen van hen verteld de waarheid, of beeld dit uit. Mooi op posters, maar wat is "mooi" waard als het niet authentiek is? :X

[ Bericht 15% gewijzigd door EricOscuro op 22-08-2010 04:54:57 ]
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  zondag 22 augustus 2010 @ 09:50:11 #5
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_85563929
Bij de overstap naar digitaal nog wel een tijd mijn minolta 7000i meegenomen en foto's mee gemaakt. Maar dat is allang verleden tijd en ik ben dan ook volledig over op digitaal.

Wat nooit veranderd is dat is het gebruik van de zoeker om scherp te stellen, veel stabieler dan met gebogen armen de camera voor je uit houden wat tegenwoordig zo ongeveer de standaard houding is.

Vergrotingen van zowel digitaal als analoog zien er goed uit, en net als in de analoge tijd maakt het verschil welk lens je op de camera hebt. Rolletje wilde og wel eens verschil maken, standaard winkelmerk rolletje waren altijd net iets minder dan de Kodak Ultra.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  zondag 22 augustus 2010 @ 09:57:53 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85563976
Ben een dik jaar geleden overgeschakeld van analoog naar digitaal. Ben duizenden fotos verder (jaja dat heb je dan gelijk met digitaal) maar ben nog steeds niet zo goed in controle over het resultaat als bij analoog. Moet denk ik maar het zonesysteem ook maar eens digitaal gaan leren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 11:30:20 #7
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_85565169
ik heb een aantal analoge slr's gebruik zo ook nog af en toe. :)
Ik blijf het toch nostalgisch vinden en het dwingt je om creatiever met je foto's om te gaan.
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_85566010
Ik ben een van die fanaten die nog liever analoog fotografeert. Vooral omdat het je dwingt meer na te denken voordat je een foto neemt, zo leer je het in mijn ogen toch beter dan steeds te kijken naar dat veel te felle schermpje.

@baquelappe: dpi verlagen in een grote print levert enorm kwaliteitsverlies op in de vergroting. Hoewel je dit niet van een afstandje ziet, kun je met goede film een vergroting maken die van dichtbij nog behoorlijk scherp is. De beste Hasselblad back op het moment heeft meen ik zo'n 60 MP, en als ik me niet vergis heeft Ken Rockwell ooit gesteld dat middenformaat film het equivalent van 275 MP kan halen. Het punt met film is dat iedereen het tegenwoordig probeert te digitaliseren met een scanner die niet afdoende is. Of dat je bij een vergroting keihard gewezen wordt op het feit dat de scherpte van je lens te wensen overlaat, waar je geen last van hebt wanneer je het aantal dpi van je print verlaagt.

Helaas is goeie film tegenwoordig een beetje duur aan het worden, dus doe ik de meeste klusjes ook digitaal, maar voor de leuke projectjes pak ik altijd weer m'n analoge body. Hoeveel mensen kunnen nou zeggen dat ze een fatsoenlijke multi-exposure kunnen maken zonder Photoshop?
  zondag 22 augustus 2010 @ 12:39:26 #9
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_85566747
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 04:14 schreef baquelappe het volgende:

[..]

Vergrote zonder afname in beeldkwaliteit? :') Geen idee waar je dan vandaan hebt hoor, maar de resoluties die we tegenwoordig behalen met de gemiddelde SLR ligt ver boven dat van een analoge afdruk.
Dit wil ik even rechtzetten. Goede (35mm) filmrolletjes van 100 ISO kunnen een reolutie halen die gelijk staat aan ongeveer 20 megapixel. Dan heb je het wel over ideale omstandigheden, maar dat digitaal hier ver boven ligt is onzin. Ga je naar midden- of grootformaat dan is analoog nog niet te evenaren.
  zondag 22 augustus 2010 @ 12:51:57 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85567074
Hoe zit dat in de top-end mode- en reclamefotografie? Gebruiken ze daar allemaal digitale Hasselblads, kleiner digitaal spul of is daar de analoge camera nog steeds in zwang?
  zondag 22 augustus 2010 @ 12:54:13 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85567150
Ik begrijp dus dat vooral het afdrukformaat (bv. billboards) het gebruik van analoog nog rechtvaardigt?
pi_85567488
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:54 schreef Ringo het volgende:
Ik begrijp dus dat vooral het afdrukformaat (bv. billboards) het gebruik van analoog nog rechtvaardigt?
Pak een 40MP Leaf en je hoeft niet meer aan analoog te denken. Zelf schiet ik wel nog analoog omdat ik 't effect van film altijd wel leuk vind en omdat 't voor mij de enige manier is om echt groothoek te kunnen schieten
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_85567505
@Ringo: Reclamefotografie is inderdaad een hoop top-end middenformaat. Dat kunnen Hassie's zijn, maar ik heb ook wel eens iemand bezig gezien met een Fuji en daar een of andere digitale back op.
Geen flauw idee of het meer digitaal of analoog is, maar ik gok digitaal aangezien een hoop analoge middenformaat bodies nu voor een paar honderd euro al te krijgen zijn.
pi_85567574
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:39 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Dit wil ik even rechtzetten. Goede (35mm) filmrolletjes van 100 ISO kunnen een reolutie halen die gelijk staat aan ongeveer 20 megapixel. Dan heb je het wel over ideale omstandigheden, maar dat digitaal hier ver boven ligt is onzin. Ga je naar midden- of grootformaat dan is analoog nog niet te evenaren.
Afgelopen week was er een aflevering van de Gadget Show (op Discovery Channel) waarbij ze een 17x5 meter poster gingen maken met een digitale en analoge camera. Ze gebruikten een Nikon F5 (geloof ik) en de D700 - zelfde sensorformaat, zelfde lens, zelfde ISO waarde, etc.

De digitale poster bleek beter van kleur, had meer detail in de schaduwpartijen, en was over het algemeen scherper.

Nou kan je discussieren of een dergelijke test erg verantwoord is, maar het geeft op zich wel een aardig beeld over de kwaliteit natuurlijk :)
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:20:14 #15
45206 Pietverdriet
pi_85567847
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:10 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Afgelopen week was er een aflevering van de Gadget Show (op Discovery Channel) waarbij ze een 17x5 meter poster gingen maken met een digitale en analoge camera. Ze gebruikten een Nikon F5 (geloof ik) en de D700 - zelfde sensorformaat, zelfde lens, zelfde ISO waarde, etc.

De digitale poster bleek beter van kleur, had meer detail in de schaduwpartijen, en was over het algemeen scherper.

Nou kan je discussieren of een dergelijke test erg verantwoord is, maar het geeft op zich wel een aardig beeld over de kwaliteit natuurlijk :)
Alleen als ze beide opnames maken met behulp van het zone systeem, waar je het maximale uit je materiaal haalt.
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:21:13 #16
45206 Pietverdriet
pi_85567864
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:39 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Megapixel zijn niet het belangrijkste.
pi_85567890
Hebben ze bij de Gadget Show ook vermelt wat voor film ze gebruikten? Was dit negatief of dia? Was de gebruikte iso waarde ook de waarde van de film, of was het rolletje gepushed of gepulled?

Dat maakt namelijk wat meer uit dan het feit dat het om een Nikon F5 gaat...
En vergeet niet dat je uit een D700 niet de ruwe data krijgt en uit de F5 wel. Digitale camera's bewerken zelfs als je in RAW schiet de foto al voordat je 'm te zien krijgt.
Ook maakt het uit hoe de film werd vergroot, want dit is echt een kunst (en het is dus geen kunst om contrast en kleur te verneuken)

Het klinkt in elk geval wel interessant, zal eens kijken of ik die aflevering kan vinden.
pi_85568039
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:10 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Was iso400 consumentenfilm, hadden ze ISO100 profilm gebruikt dan zouden de resulaten zeer goed anders kunnen zijn geweest
pi_85568061
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen als ze beide opnames maken met behulp van het zone systeem, waar je het maximale uit je materiaal haalt.
Zou je een keer een korte toelichting kunnen geven op 't zonesysteem, heb de wiki nu al zeker 4 keer gelezen in totaal maar snap 't nogsteeds niet
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:29:38 #20
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85568118
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Megapixel zijn niet het belangrijkste.
Nee, maar voor het maken van echt grote afdrukken heb je wel zeker een minimum aantal megapixels nodig. Aangezien de meeste vakantiefotografen niet groter afdrukken dan A4 (vaak veel kleiner) is de mexapixelrace voor die markt niet meer dan een marketingtool geweest.
pi_85568198
De "grote" LCD op m'n Canon 20D is defect dus ik zie pas thuis hoe de foto's gelukt zijn.
Gebruik hem al 1,5 jaar zo en het geeft eigenlijk geen problemen.

Doet me wel wat denken aan de rolletjes-tijd :P
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:57:30 #22
45206 Pietverdriet
pi_85569025
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:27 schreef zquing het volgende:

[..]

Zou je een keer een korte toelichting kunnen geven op 't zonesysteem, heb de wiki nu al zeker 4 keer gelezen in totaal maar snap 't nogsteeds niet
Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat.
Gaan we eens uit van Zwart Wit film.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet hem 2 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.
Druk nu alle 25 fotos af met die belichtingstijd.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

Op deze manier kom je er achter hoe je het maximale uit je materiaal kan halen.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen.

Goed.
Dit kan echter ook voor digitaal, ook daar kan je dat gaan uitzoeken. Welke opname combinatie de beste resultaten bereikt.

Dit is heel kort door de bocht, het hele systeem is subtieler, en je kan het steeds verder fijnslijpen. Maar dit is het idee. Snap je wat er mee bedoeld wordt en waarom dit de schapen van de bokken scheid?
Ik heb dit helemaal geleerd voor mijn analoge combinatie, en daarom heb ik zo lang gewacht met digitaal gaan. Ik ben na een jaar digitaal fotograferen met een DSLR nog steeds niet zo in controle van het eindresultaat als ik dat bij analoog was met mijn eigen lab.
Ik had echter genoeg van al die smerige chemie in huis en het gedonkerkamer.
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:58:53 #23
45206 Pietverdriet
pi_85569072
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:26 schreef zquing het volgende:

[..]

Was iso400 consumentenfilm, hadden ze ISO100 profilm gebruikt dan zouden de resulaten zeer goed anders kunnen zijn geweest
Ik kan me vaag herinneren de zogenaamde test gezien te hebben en ik vond dat ze het wilde dat het resultaat pro digitaal was.
pi_85569348
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:26 schreef zquing het volgende:

[..]

Ik vroeg me overigens ook af waarom ze ISO400 gebruikten op beide camera's.... lijkt me in beide gevallen de kwaliteit niet ten goede komen?
pi_85569535
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:08 schreef Xcalibur het volgende:

Ik vroeg me overigens ook af waarom ze ISO400 gebruikten op beide camera's.... lijkt me in beide gevallen de kwaliteit niet ten goede komen?
Het dynamisch bereik van digitale camera's schijnt bij ISO 400 hoger te zijn dan bij ISO 100.
pi_85569735
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet hem 2 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen.

Goed.
Dit kan echter ook voor digitaal, ook daar kan je dat gaan uitzoeken. Welke opname combinatie de beste resultaten bereikt.

Dit is heel kort door de bocht, het hele systeem is subtieler, en je kan het steeds verder fijnslijpen. Maar dit is het idee. Snap je wat er mee bedoeld wordt en waarom dit de schapen van de bokken scheid?
Ik heb dit helemaal geleerd voor mijn analoge combinatie, en daarom heb ik zo lang gewacht met digitaal gaan. Ik ben na een jaar digitaal fotograferen met een DSLR nog steeds niet zo in controle van het eindresultaat als ik dat bij analoog was met mijn eigen lab.
Zo da's veel werk. Maar dan leer je wel de perfecte combinatie tussen de variabelen. Misschien toch maar een keer doen wanneer ik eindelijk een goede doka bij elkaar gespaard heb. Zou ik misschien een keer wat foto's kunnen zien die je met dit systeem geschoten heb?
pi_85569763
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:14 schreef Azreal het volgende:

[..]

Het dynamisch bereik van digitale camera's schijnt bij ISO 400 hoger te zijn dan bij ISO 100.
Dat hangt af van de basisISO van de sensor, basisISO heeft altijd de hoogste DR, daarboven en onder wordt eigenlijk gepushed en gepulled
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:41:01 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85572257
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Drogen.

Goed.

Je moet het maar willen. :o. Dat is precies de reden dat ik geen echte fotograaf ben. Ik wil beelden maken. Just as that.
Maar dat ingewikkelde proces is voor digitale fotografie toch niet meer relevant? Je hebt het histogram waar je de mate van belichting kan aflezen en zeker als je in RAW schiet, is er heel veel mogelijk in de nabewerking. Het is een softwareklus geworden.
Wat overblijft, is het scherpe oog waarmee je het verschil moet kunnen zien.
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:45:22 #29
45206 Pietverdriet
pi_85572387
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:41 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je moet het maar willen. :o. Dat is precies de reden dat ik geen echte fotograaf ben. Ik wil beelden maken. Just as that.

Het is techniek. Je hoeft er geen gebruik van te maken, maar als je het wel doet ben je volledig in controle van het resultaat.

quote:
Maar dat ingewikkelde proces is voor digitale fotografie toch niet meer relevant? Je hebt het histogram waar je de mate van belichting kan aflezen en zeker als je in RAW schiet, is er heel veel mogelijk in de nabewerking. Het is een softwareklus geworden.
Wat overblijft, is het scherpe oog waarmee je het verschil moet kunnen zien.
Dan heb je hem nog niet op papier
En wat je wilt weten zijn de contrasteigenschappen van je verschillende objectieven
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:55:35 #30
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85572706
Ik heb een analoge camera gekregen van mijn schoonpapa hihi :D ben zeer benieuwt!

Joyce
19jaar.
pi_85572949
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:55 schreef xjoyce het volgende:
Ik heb een analoge camera gekregen van mijn schoonpapa hihi :D ben zeer benieuwt!
Mooi ding is dat he!
pi_85573527
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 11:30 schreef umberrella het volgende:
ik heb een aantal analoge slr's gebruik zo ook nog af en toe. :)
Ik blijf het toch nostalgisch vinden en het dwingt je om creatiever met je foto's om te gaan.
en wat moeten we daaronder verstaan..
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:10:58 #33
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85574811
@ Azreal, ja zeker een mooi ding! heb er ook een flitser bij gekregen :D Alleen zit er een rolletje in van 10jaar oud zou dat nog goed zijn?

@ Hierboven, met dat creatiever om gaan met foto's? dat merk ik ook wel hoor bij digitaal kan je een foto meteen verwijderen als het niks is en met analoog probeer je toch gewoon in 1x mooie foto's te maken want je kan het niet over doen.
Joyce
19jaar.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:11:48 #34
45206 Pietverdriet
pi_85574839
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:10 schreef xjoyce het volgende:
@ Azreal, ja zeker een mooi ding! heb er ook een flitser bij gekregen :D Alleen zit er een rolletje in van 10jaar oud zou dat nog goed zijn?

@ Hierboven, met dat creatiever om gaan met foto's? dat merk ik ook wel hoor bij digitaal kan je een foto meteen verwijderen als het niks is en met analoog probeer je toch gewoon in 1x mooie foto's te maken want je kan het niet over doen.
Zeker laten ontwikkelen dat rolletje, wie weet wat er op staat.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:13:45 #35
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85574892
Ja er stonden maar 3 foto's op en de rest kan nog gemaakt worden! Maar ik vroeg me af of dat nog goed is als dat al 10jaar in dat fototoestel zit, ga het gewoon laten ontwikkelen als hij vol is en dan zien we vanzelf wel :D
Joyce
19jaar.
pi_85575663
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:10 schreef xjoyce het volgende:
Het hangt erg van het type film af hoeveel het kan hebben. Ik heb zelf bevroren T-max 400 (zwart-wit film van kodak) uit 2002 ofzo en daar zijn nog prima foto's mee te maken. Kleurennegatief schijnt wat minder lang mee te gaan, maar ik heb nog nooit kunnen testen hoe erg het dan echt wordt.

Sowieso is gewoon proberen altijd leuk. Zo is een van mijn hobbies nu het cross-processen van kleurnegatief film. Ideaal om van film die over de datum is af te komen, en je krijgt soms erg mooie resultaten. Alleen moet je het mensen vantevoren wel even vertellen, anders worden ze misschien boos omdat ze opeens blauw zijn geworden :P
pi_85595147
* hydraulix meldt zich

Afgelopen Sziget Festival nog rondgelopen met een Pentacon Praktica LTL. Eigenlijk omdat ik niet mijn dure DSLR mee wil nemen, maar ook omdat ik analoog veel mooier vind. De foto's komen minder 'klinisch' over, het is altijd een verrassing wat het resultaat zal zijn, authentieker gevoel, dwingt je meer om na te denken over hoe je een foto wilt maken. OK het is duurder en lastiger met allemaal rolletjes, maar de resultaten spreken mij zoveel meer aan!
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:17:58 #38
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85626911
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:55 schreef xjoyce het volgende:

[ afbeelding ]
ik gebruik een canon FT uit 1963
heb een canon A1 te koop staan hier op fok [TK] Canon A-1 spiegel reflex
maak foto's met polaroid toestellen
film soms nog op 8mm films heb een hele verzameling film camera's

digitaal heb ik een negatief scanner en een canon ixus500 uit 2002
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:19:49 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85627012
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:13 schreef xjoyce het volgende:
Ja er stonden maar 3 foto's op en de rest kan nog gemaakt worden! Maar ik vroeg me af of dat nog goed is als dat al 10jaar in dat fototoestel zit, ga het gewoon laten ontwikkelen als hij vol is en dan zien we vanzelf wel :D
zolang hij dicht is gebleven kan je er beeld uit krijgen
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 23 augustus 2010 @ 22:42:25 #40
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_85628000
Lomo :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:57:42 #41
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85628695
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:42 schreef Dark_Angelus het volgende:
Lomo :Y
Met een oude Lomo? Die camera's zijn toch niet zo lang geleden opnieuw in productie genomen?
pi_85640041
een van de belangrijkste redenen waarom ik 5 jaar geleden op digitaal ben overgestapt is omdat ik niet voldoende resolutie op analoog kon krijgen. Iso 25 of iso 50 film, sorry hoor maar daar kan ik niks mee. Ik fotografeer bewegende personen en geen architectuur Het grove beeld van een 400ASA film was al ongeschikt voor een goede A4 als je geen grove korrel wilde zien. Nu kan ik een A0 formaat foto afdrukken met een fractie van die korrel op ISO 1600...

"analoge' lenzen gebruik ik nog wel. Vroeger gebruikte ik Olympus OM, onderstaande foto is gemaakt met mijn Olympus Zuiko 50mm f3.5 macro:

dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:36:58 #43
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85640400
Hmm ik weet echt niet wat ik moet fotograferen met mijn analoge camera, die moet je eigenlijk gewoon meenemen als je dagjes weg gaat ofzo ;p
Joyce
19jaar.
pi_85640591
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:36 schreef xjoyce het volgende:
Hmm ik weet echt niet wat ik moet fotograferen met mijn analoge camera, die moet je eigenlijk gewoon meenemen als je dagjes weg gaat ofzo ;p
Hetzelfde als wat je digitaal zou fotograveren?
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:44:20 #45
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85640663
Maar digitaal fotografeer je alles wat je tegenkomt, als je niet uitkijkt. Daar zit zo ontzettend veel bulk bij. Zeker als je enthousiast beginner bent.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:07:41 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85641350
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:42 schreef zquing het volgende:

[..]

Hetzelfde als wat je digitaal zou fotograveren?
dan mag je veel rolletjes wissellen en bij polaroid kost 1 foto al snel 4 euro
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:12:50 #47
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85641506
Ja daarom ;p bij digitaal verwijder je het gewoon maar als ik analoog schiet wil ik wel zeker weten (dat kan natuurlijk nooit) maar enigzins dat het boeiend is wat er op de foto staat.
Joyce
19jaar.
pi_85643511
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:12 schreef xjoyce het volgende:
Ja daarom ;p bij digitaal verwijder je het gewoon maar als ik analoog schiet wil ik wel zeker weten (dat kan natuurlijk nooit) maar enigzins dat het boeiend is wat er op de foto staat.
Laat dat nou de reden zijn dat ik afgelopen keer in de dierentuin wel helemaal 1 foto heb gemaakt met m'n analoge camera :P

Voor mij is het een beetje een stelregel dat als iets er in het echt cool uitziet, er ook een coole foto van te maken is. En als je dan iets cools gevonden hebt is het natuurlijk even nadenken hoe je dat goed op de foto gaat zetten, maar meestal komen daar toch wel leuke resultaten uit.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:24:52 #49
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85649079
haha, ja ik kreeg de camera vorige week en was meteen enthousiast maar heb er nog niks mee gedaan vind het zo zonde om van die onzin foto's te maken. Maarja komt goed!
Joyce
19jaar.
pi_85649181
analoog is het leukste wat er is!
pi_85649198
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:26 schreef bl0emetjE het volgende:
analoog is het leukste wat er is!
Nee bloem. Je bent in de war met anaal. Dit hier gaat over foto's maken.

:P.
pi_85649588
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:24 schreef xjoyce het volgende:
haha, ja ik kreeg de camera vorige week en was meteen enthousiast maar heb er nog niks mee gedaan vind het zo zonde om van die onzin foto's te maken. Maarja komt goed!
Waarom? Het kost misschien iets meer maar 't blijft leuk om soms te doen
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:43:25 #53
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85649878
ja klopt maar waar moet ik foto's van maken dan nu;p van bloementjes? nee! Ik ben inspiratieloos! Heb binnenkort wel een shoot dus dan ga ik gewoon vragen of ze het goed vind dat ik ook wat analoog schiet :D
Joyce
19jaar.
pi_85649978
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 15:27 schreef KingOfMars het volgende:

[..]

Nee bloem. Je bent in de war met anaal. Dit hier gaat over foto's maken.

:P.
mwhehehe :P
boefje!
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 23:38:32 #55
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85670482
*meldt*

Favoriete slachtoffers zijn de K1000:

En de 645:

Alhoewel de laatstgenoemde minder vaak de kast uit komt vanwege de vrij hoge kosten...
  woensdag 25 augustus 2010 @ 20:47:30 #56
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85703471
hmm ik had vanmiddag even gekeken bij het kruidvat hoe duur het is om een rolletje af te laten drukken maar stond dat dat iets van 7euro was en dan moest je ook nog per foto betalen klopt dat? ik dacht dat het wel iets goedkoper was eigenlijk jammeeer
Joyce
19jaar.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 20:55:21 #57
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85703779
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 20:47 schreef xjoyce het volgende:
hmm ik had vanmiddag even gekeken bij het kruidvat hoe duur het is om een rolletje af te laten drukken maar stond dat dat iets van 7euro was en dan moest je ook nog per foto betalen klopt dat? ik dacht dat het wel iets goedkoper was eigenlijk jammeeer
Ontwikkel- en afdrukkosten inderdaad. HEMA had/heeft trouwens een betere reputatie, ook wat digitaal afdrukken betreft. Of een goede fotozaak.
pi_85703981
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 20:55 schreef Ringo het volgende:
Ontwikkel- en afdrukkosten inderdaad. HEMA had/heeft trouwens een betere reputatie, ook wat digitaal afdrukken betreft. Of een goede fotozaak.
De laatste goede fotozaak bij mij in de buurt met redelijke prijzen, kreeg laatst van het lab een brief met prijsverhogingen. Gemiddeld 1 euro per rolletje erbij aan ontwikkelkosten en een beetje pushen of cross-processen kosten 8 euro extra...

Heb nu een rolletje dia en een rolletje Fuji Pro 160C cross als dia bij de Hema ingestuurd. Als dat geen problemen levert stap ik daarop over, want die zijn wel echt goedkoop (nog geen 3 euro voor alleen ontwikkelen!).
pi_85704623
Ik breng mn film altijd naar de hema, voor kleur maakt 't echt niet uit hoe je ontwikkeld
pi_85706051
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:17 schreef zquing het volgende:
Ik breng mn film altijd naar de hema, voor kleur maakt 't echt niet uit hoe je ontwikkeld
Waarom dan altijd die moeilijke verhalen dat de temperatuur exact goed moet zijn en dat je C-41 ontwikkeling bijna niet fatsoenlijk zelf kan doen?

Ok, als je scant maakt het weinig uit, dan kun je daarin compenseren, maar ik hoef ook geen negatieven met krassen erop terug te hebben.
pi_85706099
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 21:44 schreef Azreal het volgende:

[..]

Waarom dan altijd die moeilijke verhalen dat de temperatuur exact goed moet zijn en dat je C-41 ontwikkeling bijna niet fatsoenlijk zelf kan doen?

Ok, als je scant maakt het weinig uit, dan kun je daarin compenseren, maar ik hoef ook geen negatieven met krassen erop terug te hebben.
Dat is allemaal waar, maar bedoelde dat er maar 1 soort ontwikkelaar is. Die dingen gaan allemaal toch in dezelfde machines. Mijn negatieven komen allemaal terug zonder krassen
pi_85712504
Ik weet niet beter en heb eigenlijk gewoon de laatste tijd mijn rolletjes altijd bij de HEMA laten ontwikkelen. Als je daar film koopt zit er tevens een coupon erbij waardoor je de ontwikkelkosten niet hoeft te betalen ^O^
pi_85715098
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 23:55 schreef hydraulix het volgende:
Ik weet niet beter en heb eigenlijk gewoon de laatste tijd mijn rolletjes altijd bij de HEMA laten ontwikkelen. Als je daar film koopt zit er tevens een coupon erbij waardoor je de ontwikkelkosten niet hoeft te betalen ^O^
Van Hema film wordt ik niet zo heel blij, ikk gebruik momenteel voornamelijk kodak ektar en 160VC

In totaal ben ik dan per rolletje ongeveer een 10tje kwijt, daarvoor heb ik het gekocht, ontwikkeld, in een hoesje gestopt en een printje van alle foto's in deze vorm
pi_85716633
Heb (gelukkig?) die cheapo Hema-film alleen voor mijn fisheye van Lomography gebruikt. Moet mij nog helemaal gaan verdiepen in film. Heb onlangs mijn allereerste zwart/wit film laten ontwikkelen via de Hema: Ilford XP2 super (400). Bleek ook dat je voor het ontwikkelen C-41 moet hanteren (las ik achteraf) en dat verzuimde ik neer te kalken op het bestelmapje. Heb het ook pas sinds gisteren ontdekt; HEMA heeft mijn vinkje van zwart/wit negatief doorgekrast en zelf voor kleurnegatief gekozen met C-41. Weer wat bijgeleerd dus :')
Ik was echt meer dan positief verrast en het resultaat mag er wel wezen O+ Stiekem nooit durven hopen dat het er zo uit zou komen te zien (crosspost uit zwart/wit fotografie topic):

Lambiek by hydraulix16aa, on Flickr
Ben hierdoor wel op slag verliefd geworden op (analoog) zwart/wit fotografie

Heb je nog een speciale fotoscanner wat je daarvoor gebruikt zquing? We hebben hier de Canon CanoScan 4400F en ben er nog een beetje mee aan het klooien qua instellingen. Naast film wil ik mij ook meer verdiepen in het inscannen van de negatieven ("hoe krijg je het beste resultaat etc,")

[ Bericht 3% gewijzigd door hydraulix op 26-08-2010 02:44:06 ]
  donderdag 26 augustus 2010 @ 08:25:02 #65
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_85717995
Canon is echt slecht qua scan resultaat. Leuk voor de snelle scan enzo, maar niet topkwaliteit. V700 doet het gewoon vele malen beter, maar voor een meerprijs.

Wat ik wel merk is dat de echte enthousiaste fotografen die digitaal begonnen zijn, toch ook analoog gaan schieten. Ze hebben het geleerd met digitaal en voor het "gevoel" er analoog bij schieten heeft wel iets. Sommigen houden nu eenmaal van romantiek en/of van kloten in de Doka.

Wat ontwikkelen betreft heb ik altijd betere resultaten bij Kruidvat dan bij de Hema. Maar dat lag ook aan de film. Kodak ging meestal naar Hema, Fuji naar t kruidvat. Nu ga ik eigenlijk alleen nog naar de lokale fotoboer voor het ontwikkelen (Foto vd Graaf FTW!).

Wat commercieel betreft. Ja analoog wordt zo nu en dan nog wel gebruikt, maar met de huidige stand van zaken is schieten met digitale achterwanden voor reclame e.d. veel goedkoper en sneller geworden, dus ook daar wordt er nog nawelijks zo gewerkt. Zeker als je het verschil ziet bij Hasselblad. De oudere analoge objectieven op de digitale bodies zien er niet meer uit ten opzichte van de nieuwe objectieven. Die halen het gewoon niet meer in het oplossend vermogen. Vandaar dat Canon bijvoorbeeld nu alleen nog maar Full Frame objectieven maakt waar L-glas in zit (zie de nieuwe lichting objectieven). De APS-C lijn doet het nog wel zonder L overigens.

Wat mij betreft.... ik wil ook weer een analoogje. We hebben geloof ik nog een AE1 staan met 50mm in de kast op de zaak. Misschien toch maar eens meenemen ;)
- "Was Ik Maar Een Dichter, Dan Kon Ik Dichter Bij Jou Zijn!"
- 'ye cannae change the laws of physics'
Licentie:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/nl/
pi_85718786
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 02:37 schreef hydraulix het volgende:
Heb je nog een speciale fotoscanner wat je daarvoor gebruikt zquing? We hebben hier de Canon CanoScan 4400F en ben er nog een beetje mee aan het klooien qua instellingen. Naast film wil ik mij ook meer verdiepen in het inscannen van de negatieven ("hoe krijg je het beste resultaat etc,")
De CanoScan 4400F is wel aardig, alleen moet je zorgen dat je alles aan korrelvermindering, stof- en krasverwijdering even uitzet. Dat kun je zelf in Photoshop veel beter doen en de scans worden er naar mijn mening veel beter van (geen rare blur-artefacten enzo, waardoor mensen geen neus meer hebben ofzo). Nadeel is wel dat de 4400F niet meer dan 8-bits per kanaal kan scannen

Ernaast staat bij mij een Epson V500 Photo. Ook een leuk ding, kan 16-bits per kanaal aan, maar de automatische beeldverbeteringsopties zijn in mijn ogen nog steeds ruk en staan dus uit. Voor middenformaat voldoet deze enigszins, voor kleinbeeld is het nog steeds niet zo scherp als ik het eigenlijk wil hebben.

Helaas zijn trommelscanners zo duur...
pi_85720009
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 02:37 schreef hydraulix het volgende:
Zelf gebruik ik een Umax powerlook 3000 http://shutterbug.com/equ(...)rinters/0300sb_umax/ Niet de nieuwste scanner, maar prima om scans te maken van je hele film in 1 keer, en hij scant tot 3000dpi(maar dan wel alleen een deel van het hele scanoppervlak) Voor vergrotingen moet ik eigenlijk echt nog een keer een doka aanschaffen, maar momenteel gaat dat ook gewoon naar de Hema
pi_85721965
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 10:05 schreef zquing het volgende:
Zelf gebruik ik een Umax powerlook 3000 http://shutterbug.com/equ(...)rinters/0300sb_umax/ Niet de nieuwste scanner, maar prima om scans te maken van je hele film in 1 keer, en hij scant tot 3000dpi(maar dan wel alleen een deel van het hele scanoppervlak) Voor vergrotingen moet ik eigenlijk echt nog een keer een doka aanschaffen, maar momenteel gaat dat ook gewoon naar de Hema
Ziet eruit als een enorm cool ding. Enig idee hoe de Umax presteert ten opzichte van de Nikon Coolscan 9000 ED? Die laatste overweeg ik zelf voor het geval dat ik een keer geld over heb :P
pi_85722151
Ik heb echt geen idee, maar er komen prima scans uit wmb
  donderdag 26 augustus 2010 @ 14:08:50 #70
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85729643
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 08:25 schreef ebeaydojraes het volgende:
Wat mij betreft.... ik wil ook weer een analoogje. We hebben geloof ik nog een AE1 staan met 50mm in de kast op de zaak. Misschien toch maar eens meenemen ;)
Doen, je gaat er toch bewuster van fotograferen wat ook een positief effect heeft of je digitale werk daarna.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 14:14:22 #71
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_85729903
Voordat ik de Canon EOS 500D kocht had ik een Canon EOS RT, maar ik had al jaren een compacte digitaal. Het was spannend om de foto's op te halen.

Alleen had ik een keer dat er wat vuil op de sluiter zat en de helft van de foto's had een zwarte balk. Bij digitaal kan je natuurlijk meteen zien dat er iets fout zit.

Goed van Canon om de lenzen hetzelfde te houden! :)
reset
  donderdag 26 augustus 2010 @ 14:18:02 #72
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85730054
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 14:14 schreef Individual het volgende:
Voordat ik de Canon EOS 500D kocht had ik een Canon EOS RT, maar ik had al jaren een compacte digitaal. Het was spannend om de foto's op te halen.

Alleen had ik een keer dat er wat vuil op de sluiter zat en de helft van de foto's had een zwarte balk. Bij digitaal kan je natuurlijk meteen zien dat er iets fout zit.

Goed van Canon om de lenzen hetzelfde te houden! :)
Canon is een van de weinige merken die recent nog van mount veranderd is, best jammer want ze hadden best leuk glas.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 14:33:05 #73
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_85730699
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 14:18 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Canon is een van de weinige merken die recent nog van mount veranderd is, best jammer want ze hadden best leuk glas.
Alle lenzen van de RT passen ook op de 500D incl de AF.

Wanneer en wat is er veranderd? De RT is alweer zo'n 20 jaar oud en dat gaat prima.
reset
  donderdag 26 augustus 2010 @ 15:45:57 #74
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_85733667
Ik heb het over FD->EF.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 16:49:09 #75
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_85735921
EOS systeem is van 1988 (1987 in Japan). Daarvoor had je idd manueel focus FD objectieven.

Olympus is echt de laatste die radicaal is overgestapt. Weg OM, hallo FT en MFT. Maar daarbij moet je wel nog even iets anders opmerken.
Leuk hoor al die Nikon objectieven en Pentax objectieven van 30 jaar terug, maar ... ze passen wel, alleen zijn totaal niet geschikt op een digitale body. Ze zijn niet goed gecoat, hebben niet het oplossend vermogen om met een hoge resolutie scherm om te gaan en zijn vaak qua Kalibratie ook niet je-van-het. Front en Back focus van heb ik jou daar....
pi_85737303
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 16:49 schreef ebeaydojraes het volgende:
Leuk hoor al die Nikon objectieven en Pentax objectieven van 30 jaar terug, maar ... ze passen wel, alleen zijn totaal niet geschikt op een digitale body. Ze zijn niet goed gecoat, hebben niet het oplossend vermogen om met een hoge resolutie scherm om te gaan en zijn vaak qua Kalibratie ook niet je-van-het. Front en Back focus van heb ik jou daar....
En waarin zie je dat terug? Heb laatst nog foto's gemaakt met m'n Nikkor 85mm f/2 Ai en als ik die op volledige grootte bekijk is de scherpte beter dan wat bijvoorbeeld m'n Nikkor 18-70 IF ED gemiddeld haalt. En van die 2 is de 18-70 degene die niet zwaar bekrast is met vet tussen de diafragmabladen wat ik nog steeds een keer moet laten schoonmaken...
  donderdag 26 augustus 2010 @ 18:11:23 #77
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_85738699
Ga je nu echt een 85mm met een stuk plastic vergelijken? Die niet voor niets uit productie is genomen?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 18:17:08 #78
45206 Pietverdriet
pi_85738891
die Nikkor 18-70 IF ED zou ik echt geen geld aan besteden om het schoon te laten maken. Dat is ie niet waard.
pi_85739446
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:17 schreef Pietverdriet het volgende:
die Nikkor 18-70 IF ED zou ik echt geen geld aan besteden om het schoon te laten maken. Dat is ie niet waard.
Lezen... de 18-70 is als nieuw, de 85mm is zwaar bekrast en moet schoongemaakt worden...
pi_85739684
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:11 schreef ebeaydojraes het volgende:
Ga je nu echt een 85mm met een stuk plastic vergelijken? Die niet voor niets uit productie is genomen?
Je geeft geen antwoord op mijn vraag: hoe zie je vanuit praktisch oogpunt verschil of een foto met een 30 jaar oude of een gloednieuwe nikkor gemaakt is?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 18:55:46 #81
45206 Pietverdriet
pi_85740158
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:44 schreef Azreal het volgende:

[..]

Je geeft geen antwoord op mijn vraag: hoe zie je vanuit praktisch oogpunt verschil of een foto met een 30 jaar oude of een gloednieuwe nikkor gemaakt is?
Ligt aan het objectief. De 50mm 1.4 van Canon is optisch al een jaar of 30 oud, Net als de Nikon 1,4 50mm maar bij 2 a 3 stops dicht verslaan deze de Sigma 50mm 1.4 die van een gloednieuw design is. Laatste is bij volle opening wel beter dan de Canon en de Nikon.
Nikon heeft een nieuwe 50mm 1,4 uit die van een verbeterd ontwerp is, de Sigma doet het nog steeds beter bij volle diaframa opening maar verliest het bij een stop of 2 en meer dicht.
Vaste brandpunt (top) objectieven zijn de laatste 20-30 jaar niet zoveel verbeterd, nergens voor nodig en sowieso al aan de grens van wat mogelijk is. De verschillen vind je vooral in voor welk optimum er wordt gekozen, waar de lens topt zeg maar.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 18:56:46 #82
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_85740190
Ligt eraan met welke sensor de foto gemaakt is. Nieuwere high res sensoren vergen nu eenmaal meer van je glaswerk. maar waar zie je het verschil in terug? o.a. Scherpte, detailering, contrast, vigneterings correctie, GHOSTING (ongewilde reflecties, zeker bij langere sluitertijden).
Met andere woorden: heb je wel eens het verschil gezien tussen een 80-200 een 70-200 VR en een 70-200 VR II?
pi_85741313
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 18:56 schreef ebeaydojraes het volgende:
Met andere woorden: heb je wel eens het verschil gezien tussen een 80-200 een 70-200 VR en een 70-200 VR II?
Nope, heb het niet zo op telezooms. En eerlijk gezegd heb ik er ook geen geld voor.

Maar is het verschil in bijvoorbeeld scherpte en detailering echt te wijden aan het feit dat een nieuwe lens beter is, of dat een nieuwe lens communiceert met de camera zodat deze beter weet hoe met het beeld om te gaan? Ik kan me namelijk niet echt voorstellen dat een lens die op goeie film scherp genoeg was voor een flinke vergroting, opeens niet meer scherp genoeg is voor een sensor omdat die toevallig 24MP heeft.
pi_85741384
Scherpte is voor mij een van de minst belangerijke dingen, wat ik wil is een goede bouwkwaliteit, een lekkere bokeh en contrastrijk. SMC lensen flaren haast niet, de jaren 90 prozooms van nikon krijg ik ook haast niet aan 't flaren, doen ze dat wel dat wil een zonnekap meestal wel heel veel helpen.

Maar 1 ding is zeker, ik ga m'n SMC Takumar 50mm F1.4 voor geen goud weg doen, dan moet ik maar MF gebruiken op zo'n waardeloos focusscreen van een DSLR, maar de resultaten zijn gewoon te lekker

Verder durf ik 35mm film gewoon te vergroten naar 50x75 en ziet 't er nogsteeds goed uit(wel profilm gebruiken)
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:29:20 #85
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_85741438
je ken het je misschien niet voorstellen maar toch is dat echt zo. Zie het verschil maar eens met een Canon 17-40 L op een 5D en op een 5D mark II. Op de 5D ziet ie er nog goed uit, maar op de mark II ga je toch zien dat het een goedkoop kreng is.
En laat ik al helemaal niet beginnen over Hasselblad. De oude objectieven werkten nog goed met 20 en 30mp maar op de nieuwe 40 tot 60mp camera's zie je het verschil wel degelijk.
pi_85741502
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:29 schreef ebeaydojraes het volgende:
je ken het je misschien niet voorstellen maar toch is dat echt zo. Zie het verschil maar eens met een Canon 17-40 L op een 5D en op een 5D mark II. Op de 5D ziet ie er nog goed uit, maar op de mark II ga je toch zien dat het een goedkoop kreng is.
En laat ik al helemaal niet beginnen over Hasselblad. De oude objectieven werkten nog goed met 20 en 30mp maar op de nieuwe 40 tot 60mp camera's zie je het verschil wel degelijk.
Vast wel, maar wat is belangerijker? Het plaatje maken en dat 't een beetje onscherp is of hem niet maken?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 19:35:24 #87
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_85741686
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:30 schreef zquing het volgende:

[..]

Vast wel, maar wat is belangerijker? Het plaatje maken en dat 't een beetje onscherp is of hem niet maken?
daar gaat het niet om. Het gaat erom, wat het verschil is tussen een oude versie objectief en een nieuwe versie. Het verschil tussen een 70-200 VR en een 70-200 VR II op een D700 is groot, maar dat wil niet zeggen dat je met die oude versie geen goede foto's kan maken. De nieuwe kan het alleen beter. Dat is de punt van het verhaal.
pi_85741882
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:35 schreef ebeaydojraes het volgende:

[..]

daar gaat het niet om. Het gaat erom, wat het verschil is tussen een oude versie objectief en een nieuwe versie. Het verschil tussen een 70-200 VR en een 70-200 VR II op een D700 is groot, maar dat wil niet zeggen dat je met die oude versie geen goede foto's kan maken. De nieuwe kan het alleen beter. Dat is de punt van het verhaal.
Die nieuwe maakt voor mij geen betere foto's aangezien ik die niet betalen kan. Maar een 80-200 is beter voor Fullframe dan de VR I aangezien die behoorlijk last had van vignetting.

Maar voor de rest heb je gewoon gelijk, nieuwe objectieven zijn meestal stukken scherper dan de oudere varianten
pi_85742048
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:39 schreef zquing het volgende:

[..]

Die nieuwe maakt voor mij geen betere foto's aangezien ik die niet betalen kan.
Right on. :D. Hehe, dat vergeten mensen wel eens. Een 17-40L een goedkoop kreng noemen... :').
pi_85742384
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 19:29 schreef ebeaydojraes het volgende:
Die Canon is niet echt een 30 jaar oude lens he ;). Maar dat klinkt een beetje als het 18-70 van Nikon verhaal, die voldoet prima bij 6-10 MP, maar bij 24 MP heb je er niet zoveel aan qua scherpte.

Misschien toch maar eens de fotozaak inlopen en vragen of ik m'n 85mm mag testen op een D3x en dan dezelfde foto's maken met een nieuwe 85mm en kijken of er echt verschillen te zien zijn.

Wat de Hassie lenzen betreft hoor ik wel vaker dat die in het algemeen nogal bagger zijn. Ik ben sowieso benieuwd naar het verschil tussen een 80mm die ik nu heb en een 80mm T*.

@zquing: heb m'n zusje ooit een 50x80 print gegeven van een foto op Kodak Gold :P. Het verbaasd me hoe scherp dat nog is.

Lens flares vind ik trouwens, mits goed gebruikt, eigenlijk wel iets toevoegen aan een foto.
pi_86093961
Ik maak nog steeds analoog foto's met mijn LC-A en mijn Holga met 35mm back _O_

Ik heb nog 100 rolletjes fujicolor superia extra 400iso dus daar zal ik nog een tijd mee fotograferen :D
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_86117183
quote:
Op zondag 5 september 2010 17:28 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik maak nog steeds analoog foto's met mijn LC-A en mijn Holga met 35mm back _O_

Ik heb nog 100 rolletjes fujicolor superia extra 400iso dus daar zal ik nog een tijd mee fotograferen :D
Vraagje over de Holga: zijn de foto's daaruit nu altijd zo lekker sfeervol door lichtlekken of omdat de rolletjes gecrossprocessed worden?

Zelf heb ik een probleem met de prijs die aan een lomo hangt, maar heb ergens gelezen dat een Agfa Billy Clack o.i.d. ook prima voldoet. Alleen maakt die van mij prima foto's (met barst in de lens).
pi_86117373
quote:
Op maandag 6 september 2010 09:22 schreef Azreal het volgende:

[..]

Vraagje over de Holga: zijn de foto's daaruit nu altijd zo lekker sfeervol door lichtlekken of omdat de rolletjes gecrossprocessed worden?

Zelf heb ik een probleem met de prijs die aan een lomo hangt, maar heb ergens gelezen dat een Agfa Billy Clack o.i.d. ook prima voldoet. Alleen maakt die van mij prima foto's (met barst in de lens).
Ook door lichtlekken, ik cross process haast nooit want je kan het nergens doen. Ik fotografeer nu vooral met een 35mm back (van superheadz volgens mij).

Koop lomo's online op ebay daar zijn ze veel goedkoper... Kijk dan bijvoorbeeld naar een Smena 8M die zijn heel goedkoop.
pi_86118061
quote:
Op maandag 6 september 2010 09:33 schreef DutchErrorist het volgende:
Ook door lichtlekken, ik cross process haast nooit want je kan het nergens doen. Ik fotografeer nu vooral met een 35mm back (van superheadz volgens mij).
Ik heb laatst een rolletje bij de Hema laten crossen, geen enkel probleem, gewoon goed aangeven op de envelop (en misschien met wat tape op het rolletje zelf). Ik gok dat het dan bij het Kruidvat ook wel kan, voor hun is het een kwestie van het rolletje in de verkeerde bak gooien.

En natuurlijk kan het bij elke fotograaf/fotografiezaak, alleen zijn de prijzen daar een beetje absurd hoog.
pi_86118460
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:07 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ik heb laatst een rolletje bij de Hema laten crossen, geen enkel probleem, gewoon goed aangeven op de envelop (en misschien met wat tape op het rolletje zelf). Ik gok dat het dan bij het Kruidvat ook wel kan, voor hun is het een kwestie van het rolletje in de verkeerde bak gooien.

En natuurlijk kan het bij elke fotograaf/fotografiezaak, alleen zijn de prijzen daar een beetje absurd hoog.
Ook negatieven? Ga namelijk zo 4 fotorolletjes laten ontwikkelen...
pi_86119407
quote:
Op maandag 6 september 2010 10:24 schreef DutchErrorist het volgende:
Ook negatieven? Ga namelijk zo 4 fotorolletjes laten ontwikkelen...
Negatief als dia of dia als negatief, maakt niets uit. Alleen als je negatief als dia laat doen, duurt het wel een week omdat ze niet zoveel dia binnen krijgen. Gewoon op je negatieven aangeven bij dia "alleen ontwikkelen" (of ook afdrukken als je dat wilt) en op de envelop ergens bij je naam ofzo duidelijk met kader eromheen zetten "Als dia (E-6) ontwikkelen!" en een etiket ofzo met "als E-6 ontwikkelen" op je rolletje over de sleuf plakken.

Zolang het goed duidelijk is moet het geen probleem zijn ;).

Succes!
  maandag 6 september 2010 @ 18:58:06 #97
45206 Pietverdriet
pi_86135871
quote:
Op maandag 6 september 2010 09:33 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Koop lomo's online op ebay daar zijn ze veel goedkoper... Kijk dan bijvoorbeeld naar een Smena 8M die zijn heel goedkoop.
Waarom zou je een Lomo kopen als je voor weinig veel betere camera's kan kopen?
pi_86137161
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 02:39 schreef Ringo het volgende:
TS overigens niet, hoor. Ik werd al zenuwachtig als ik een rolletje moest verwisselen.

Maar een jaar of vijf geleden zei men mij nog dat de 'echte' fotograaf in analoge technieken volhardde. Nu, anno 2010, lijkt me die stelling volledig achterhaald. Ik ken vrijwel niemand meer die géén digitale camera gebruikt.

Of vergis ik mij daarin? Wat zijn (nog altijd) de voordelen van analoog t.o.v. digitaal?
Ik gebruik een digitale kamera, maar ook nog m'n analoge OM-2n. De reden variëert:

• soms omdat ik zwart-wit afgedrukt op bariet nog niet digitaal kan evenaren (dat geldt ook, zij het in minder mate, voor zwart-wit op 'normaal' papier').
• soms omdat de OM-2 stukken robuster en kleiner is dan de Alpha 850. Gewoon makkelijk ergens in een jaszak laten slingeren en toch een geweldige kwaliteit foto's maken. En je geen zorgen hoeven maken over zand, vuil, water. Alles is mechanisch en met een schroevendraaier en tang zo te repareren. En als de batterij leeg is: sowhat, gewoon de belichting zelf schatten.
• soms omdat het risico te groot is dat de dure digitale gejat wordt. Ik zie me nog niet zo gauw met de alpha-850 foto's maken op één of andere souq in het Middenoosten of in hartje Charleroi. Als iemand de OM-2 wil jatten, prima, ik koop voor een paar tientjes een nieuwe.
• soms omdat het gewoon gaaf is om met een massief, glimmend stuk staal rond te lopen, in tegenstelling tot een lomp ding met kunststof-lijkende behuizing en allemaal friemelknopjes.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_86145790
quote:
Op maandag 6 september 2010 19:28 schreef stavromulabeta het volgende:
• soms omdat het gewoon gaaf is om met een massief, glimmend stuk staal rond te lopen, in tegenstelling tot een lomp ding met kunststof-lijkende behuizing en allemaal friemelknopjes.
Heb je de OM-2 ooit op een weegschaal durven leggen? Ik kwam laatst tot een mooie 2100 gram met een relatief lichte zoomlens erop :P.
pi_86163616
Ik fotografeer nog altijd analoog. Met een vrij simpele camera (Nikon F65) met vrij simpele objectieven. Het gaat me er meer om dat een foto qua onderwerp, compositie, e.d. goed is dan dat-ie technisch perfect is.

Inmiddels heb ik drie F65 body's, zodat ik op reis een reserve-exemplaar mee kan nemen. Ik heb één keer meegemaakt dat m'n camera het middenin een vakantie begaf en sindsdien heb ik altijd een reserve mee. Het voordeel is dat je een F65 tegenwoordig voor een paar tientjes koopt. Een reseverve DSLR meenemen is ietsje begrotelijker...

Bovendien kan de F65 vrij veel hebben. Woestijnzand, regen, een keertje laten vallen... maakt niet uit. Hij blijft het doen.Het geeft ook niet als je in oorden komt waar je niet regelmatig over een stopcontact kunt beschikken.

Ik laat echter niks eer afdrukken. Ik laat ze ontwikkelen en op CD zetten. Dus ik heb de negatieven en een CD.

Het valt wel op dat het allemaal steeds duurder wordt. Ik kocht eerst 'voordeelpakjes' met drie rolletjes voor een tientje. Tegenwoordig zitten er twee rolletjes in zo'n pakjes, maar de prijs is niet veranderd.

Uiteindelijk zal ik wel overstappen op digitaal, maar ik hik nog een beetje tegen de kosten aan - kost toch duizenden euros om de boel te vervangen - en ik weet er ook te wenig van om nu iets uit te kunnen zoeken.
  FOK!fotograaf dinsdag 7 september 2010 @ 17:35:50 #101
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_86171665
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 14:25 schreef k_man het volgende:
Ik fotografeer nog altijd analoog. Met een vrij simpele camera (Nikon F65) met vrij simpele objectieven. Het gaat me er meer om dat een foto qua onderwerp, compositie, e.d. goed is dan dat-ie technisch perfect is.

Inmiddels heb ik drie F65 body's, zodat ik op reis een reserve-exemplaar mee kan nemen. Ik heb één keer meegemaakt dat m'n camera het middenin een vakantie begaf en sindsdien heb ik altijd een reserve mee. Het voordeel is dat je een F65 tegenwoordig voor een paar tientjes koopt. Een reseverve DSLR meenemen is ietsje begrotelijker...

Bovendien kan de F65 vrij veel hebben. Woestijnzand, regen, een keertje laten vallen... maakt niet uit. Hij blijft het doen.Het geeft ook niet als je in oorden komt waar je niet regelmatig over een stopcontact kunt beschikken.

Ik laat echter niks eer afdrukken. Ik laat ze ontwikkelen en op CD zetten. Dus ik heb de negatieven en een CD.

Het valt wel op dat het allemaal steeds duurder wordt. Ik kocht eerst 'voordeelpakjes' met drie rolletjes voor een tientje. Tegenwoordig zitten er twee rolletjes in zo'n pakjes, maar de prijs is niet veranderd.

Uiteindelijk zal ik wel overstappen op digitaal, maar ik hik nog een beetje tegen de kosten aan - kost toch duizenden euros om de boel te vervangen - en ik weet er ook te wenig van om nu iets uit te kunnen zoeken.
Niet om het analoge af te vallen, maar als je nu met een redelijke basis-set fotografeert ben je geen duizenden euro's kwijt om dat te vervangen voor een digitaal equivalent.

De F65 heb ik trouwens ook nog altijd! Prima ding! :Y
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_86172724
Nou ja, duizenden euro's... Met een fatsoenlijke body + kitlens zit je toch al snel rond of boven de duizend euro. Dan moet er nog een groothoek en een telelens bij. Aan de tweeduizend zit je al heel snel. Dan wil je nog wat geheugenkaartjes en een backupmogelijkheid. Filters bij die nieuwe lenzen. Etc.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2010 18:12:11 ]
pi_86174507
quote:
Op dinsdag 7 september 2010 18:09 schreef k_man het volgende:
Nou ja, duizenden euro's... Met een fatsoenlijke body + kitlens zit je toch al snel rond of boven de duizend euro. Dan moet er nog een groothoek en een telelens bij. Aan de tweeduizend zit je al heel snel. Dan wil je nog wat geheugenkaartjes en een backupmogelijkheid. Filters bij die nieuwe lenzen. Etc.
Maar zoals je zelf al aangeeft vind je andere dingen dan kwaliteit belangrijk, dus je zou ook een digitale body met een groothoek kunnen kopen en voor de rest de lenzen gebruiken die je al hebt. Een D200 is heel erg fatsoenlijk en heb je tussen de 500-700 euro (als het ondertussen niet minder is).

Aan de andere kant vind ik zelf analoog ook een stuk leuker fotograferen dan digitaal ;)
pi_86174992
Ja, for the time being, als dat kan. Ik weet niet hoe goed mijn huidige lenzen zouden samenwerken met een DSLR.
pi_86175352
Ik fotografeer alleen nog maar analoog. Mooie foto's scan ik in en archiveer ik ook digitaal.
De techniek en dat je wat meer tijd neemt voor een foto vind ik wel tof. Verder is het grote voordeel op mn Panasonic TZ-7 dat er natuurlijk andere lenzen op kunnen :)
Toch neem ik die digitale altijd weer mee als backup, terwijl ik hem nooit gebruik.
Elin: What the hell are we doing? We must be out of our damned minds!
Agnes: Yes, I know.
Elin: But we are so fucking cool.
  woensdag 8 september 2010 @ 16:16:42 #106
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_86208139
had echt hele leuke foto's gemaakt, wel 40 ofzo bleek er geen rolletje in te zitten! Balen :(
Joyce
19jaar.
pi_86213614
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:16 schreef xjoyce het volgende:
had echt hele leuke foto's gemaakt, wel 40 ofzo bleek er geen rolletje in te zitten! Balen :(
Ouch! Dat is inderdaad flink balen. Best wel vervelend dat de AE-1 niet zo'n raampje heeft he. Als je 'm open trekt weet je ook niet of er een rolletje in zit.

Van het weekend ga ik m'n polaroid camera eens testen, heb 'm eindelijk aan de praat gekregen :D
pi_86213692
quote:
Op woensdag 8 september 2010 16:16 schreef xjoyce het volgende:
Dat voel je toch als je naar de volgende foto gaat? De winder voelt echt heel anders aan dan
  woensdag 8 september 2010 @ 19:20:46 #109
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_86214439
Heb nog nooit met rolletje gefotografeerd dus ik weet niet wat het verschil is ;p
Joyce
19jaar.
pi_86214926
quote:
Op woensdag 8 september 2010 19:20 schreef xjoyce het volgende:
Heb nog nooit met rolletje gefotografeerd dus ik weet niet wat het verschil is ;p
Moet je maar een keer proberen dan, het verschil met en zonder een rolletje. Wel foto's schieten natuurlijk wanneer je een rolletje gebruikt :P
pi_86390361
Ik schiet heel veel analoog de laatste tijd. Ook speciaal camera's daarvoor aangeschaft:

Binnenkort zal ik eens wat foto's inscannen en op fok zetten

Gebruik deze rolletjes:

maar heb ook deze gekocht, nog niet geprobeerd!
Voorheen Prep2fight/Srgt.Prepper
pi_86392484
Nice ^O^
pi_86395910
Ik heb nog een stuk of 80 Fuji Superia ISO400 hier liggen dus die gebruik ik nog een tijdje :D
  maandag 13 september 2010 @ 20:55:35 #114
45206 Pietverdriet
pi_86396525
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:40 schreef Mr.Spaceman het volgende:

maar heb ook deze gekocht, nog niet geprobeerd!
[ afbeelding ]
Let op, dat is kleurenproces zwart wit film, geen klassieke zw film. Die moet je met het C41 proces ontwikkelen of laten ontwikkelen.
pi_86398214
quote:
Op maandag 13 september 2010 18:40 schreef Mr.Spaceman het volgende:

Gebruik deze rolletjes:

[ afbeelding ]
HP5... Voor mij de film met geilste korrel die er is. Daar kan digitaal niet tegenop, zo'n prachtige, stevige klassieke korrel.

quote:
Op maandag 13 september 2010 20:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Let op, dat is kleurenproces zwart wit film, geen klassieke zw film. Die moet je met het C41 proces ontwikkelen of laten ontwikkelen.
In mijn beleving is C41 thuis geen succes. Laat staan het verkrijgen van de chemie. Maar gelukkig is er nog altijd de Hema (die tegenwoordig trouwens ook mijn echte Z/W mag doen).
  maandag 13 september 2010 @ 21:31:45 #116
45206 Pietverdriet
pi_86398509
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:27 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

In mijn beleving is C41 thuis geen succes. Laat staan het verkrijgen van de chemie. Maar gelukkig is er nog altijd de Hema (die tegenwoordig trouwens ook mijn echte Z/W mag doen).
Klopt, maar wat ik bedoelde dat ie niet deze film in zijn standaard zw ontwikkelaar gooit.
Wel leuk lijkt me trouwens deze film eens door een dia ontwikkelaar te gooien, dat heb ik nooit gedaan, wel moeizaam zelf zwartwit omkeer ontwikkeling gedaan met roodbloedloogzout en zo, smerig giftige troep.
pi_86398799
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Klopt, maar wat ik bedoelde dat ie niet deze film in zijn standaard zw ontwikkelaar gooit.
Wel leuk lijkt me trouwens deze film eens door een dia ontwikkelaar te gooien, dat heb ik nooit gedaan, wel moeizaam zelf zwartwit omkeer ontwikkeling gedaan met roodbloedloogzout en zo, smerig giftige troep.
Roodbloedloogzout heb ik wel eens gebruikt voor een cyanotype-experimentje. Maar dat was bij gebrek aan een 4x5-kamera half gedigitaliseerd: de 'negatieven' heb ik op overheadsheets geprint.
  maandag 13 september 2010 @ 21:43:02 #118
45206 Pietverdriet
pi_86399154
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:36 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Roodbloedloogzout heb ik wel eens gebruikt voor een cyanotype-experimentje. Maar dat was bij gebrek aan een 4x5-kamera half gedigitaliseerd: de 'negatieven' heb ik op overheadsheets geprint.

Heb ooit eens een heel stel dozen grafische lijn film en halftoon film gekregen, 30*40 cm en 15 bij 20 Inch als ik me goed herinner. Camera gebouwd uit een flinke doos en een paar telescoop lenzen, en daar contact afdrukken mee gemaakt. Heb helaas geen idee waar die gebleven zijn, waren prachtige afdrukken op barietpapier, zagen er heel 19e eeuws uit.
pi_86401261
quote:
Op maandag 13 september 2010 21:27 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

HP5... Voor mij de film met geilste korrel die er is. Daar kan digitaal niet tegenop, zo'n prachtige, stevige klassieke korrel.
[..]

HP5 verkies jij dus dik boven de XP2?

Te gek. Ben er ook erg blij mee. Waar koop jij die normaal?
pi_86402799
Om een grappig effect te krijgen heb ik begrepen dat je een dia rolletje als een gewoon rolletje kan laten ontwikkelen. Heb ik dat goed begrepen en weet iemand toevallig of de Hema dat doet?
pi_86407182
quote:
Op maandag 13 september 2010 22:35 schreef Mute_Me het volgende:
Om een grappig effect te krijgen heb ik begrepen dat je een dia rolletje als een gewoon rolletje kan laten ontwikkelen. Heb ik dat goed begrepen en weet iemand toevallig of de Hema dat doet?
Kan ook bij de kruidvat...
pi_86412982
quote:
Op maandag 13 september 2010 22:35 schreef Mute_Me het volgende:
Mensen worden gewoon blauw enzo. En je moet iets overbelichten om het er als dia goed op te krijgen. Als je het dan als negatief scant is het weer overbelicht. Vantevoren bedenken wat je ermee wilt dus.

Zelf vind ik negatief film als dia laten ontwikkelen leuker. Krijg je allerlei rare kleurverlopen afhankelijk van het soort belichting en de hoeveelheid licht :).
pi_86413064
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 10:09 schreef Azreal het volgende:

[..]

Mensen worden gewoon blauw enzo. En je moet iets overbelichten om het er als dia goed op te krijgen. Als je het dan als negatief scant is het weer overbelicht. Vantevoren bedenken wat je ermee wilt dus.

Zelf vind ik negatief film als dia laten ontwikkelen leuker. Krijg je allerlei rare kleurverlopen afhankelijk van het soort belichting en de hoeveelheid licht :).
Volgens mij is het juist andersom :o
pi_86414380
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 10:11 schreef DutchErrorist het volgende:
Volgens mij is het juist andersom :o
Niet in mijn ervaring. Maar ik moet zeggen dat ik met dia cross-processen ook niet heel veel geexperimenteerd heb.

Het lijkt me echter wel enigszins logisch dat het allebei min of meer hetzelfde resultaat geeft binnen de grenzen van het medium dat je gebruikt natuurlijk.
  dinsdag 14 september 2010 @ 20:16:45 #125
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86436281
Kut het iso/sluitertijd knopje op mijn K1000 werkt niet helemaal lekker meer ;(
  dinsdag 14 september 2010 @ 20:19:24 #126
45206 Pietverdriet
pi_86436425
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 20:16 schreef Erasmo het volgende:
Kut het iso/sluitertijd knopje op mijn K1000 werkt niet helemaal lekker meer ;(
Pentax ME Super van mij heeft daar ook last van.
  dinsdag 14 september 2010 @ 20:22:56 #127
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86436595
Er zat al wat langer speling op maar als je nu de sluitertijd versteld gaat de ISO ook vrolijk mee...

Maar eens op zoek gaan naar een reparateur, want dit is echt mijn lievelingscamera -O-
  dinsdag 14 september 2010 @ 20:46:38 #128
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_86437700
Als ik digitaal fotografeer, schiet ik soms wel vier of vijf foto's voordat ik de optimale belichting te pakken heb. Ik neem aan dat je met analoog liever wat zuiniger met je foto's omspringt. Hoe doe je dat dan? Kwestie van gevoel of gebruiken jullie lichtmeters?
pi_86438813
quote:
Op dinsdag 14 september 2010 20:46 schreef Ringo het volgende:
Als ik digitaal fotografeer, schiet ik soms wel vier of vijf foto's voordat ik de optimale belichting te pakken heb. Ik neem aan dat je met analoog liever wat zuiniger met je foto's omspringt. Hoe doe je dat dan? Kwestie van gevoel of gebruiken jullie lichtmeters?
Er zit een handige lichtmeter in m'n camera. Ik heb ondertussen redelijk goed gevoel voor de belichting die nodig is en als dat niet voldoende is schiet ik meestal op negatief omdat je dan gewoon een paar stops speling hebt.

Op dia zit ik meestal ook wel goed, alleen vertrouw ik mezelf daar nog niet 100% mee en is het gewoon te duur.
  dinsdag 14 september 2010 @ 21:22:36 #130
45206 Pietverdriet
pi_86439714
quote:
Lichtmeting, ervaring en het zonesysteem
pi_86451523
Ik heb in die 2 olympus OM systemen een ingebouwd lichtmetertje en die werkt verdomde goed.
pi_86468773
Waar kun je het goedkoopst ee nzwart wit rolletje laten afdrukken??
  woensdag 15 september 2010 @ 18:35:18 #133
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86469302
Hoe wil je het precies af laten drukken?
pi_86475417
quote:
Ik zet mijn LC-A gewoon op de A stand bij diafragma en dan zie ik wel wat er terecht van komt... hij pakt dan zelf wel de goede diafragma en sluitertijd :D Oh en ik maak gewoon veel foto's want een rolletje van 36 kost me toch maar 1.30 per stuk :D (zonder ontwikkelen)
pi_86477833
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:08 schreef DutchErrorist het volgende:
Ik zet mijn LC-A gewoon op de A stand bij diafragma en dan zie ik wel wat er terecht van komt... hij pakt dan zelf wel de goede diafragma en sluitertijd :D Oh en ik maak gewoon veel foto's want een rolletje van 36 kost me toch maar 1.30 per stuk :D (zonder ontwikkelen)
Wat voor film gebruik je? Voor dat geld kan ik bij de blokker wel Kodak Gold 200 halen, maar dan heb je geen 36 frames per rolletje en echt vrolijk van de kwaliteit wordt ik ook niet. Hoewel dat ook een kwestie van smaak is natuurlijk ;).
pi_86479108
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:53 schreef Azreal het volgende:

[..]

Wat voor film gebruik je? Voor dat geld kan ik bij de blokker wel Kodak Gold 200 halen, maar dan heb je geen 36 frames per rolletje en echt vrolijk van de kwaliteit wordt ik ook niet. Hoewel dat ook een kwestie van smaak is natuurlijk ;).
Fuji Superia X-tra ISO400 :D
pi_86481242
Misschien leuk als inspiratie voor wat mensen: Wat voor film gebruik je het liefst? Waarom? En doe je er nog iets speciaals mee?

Zelf ben ik een fan van Fuji Pro 160C cross-processen als dia. Dit probeer ik te combineren met de absoluut afschuwelijke bokeh van de Nikon 43-86mm manual focus zoomlens om zo een foto te maken die volgens alle gangbare standaarden zo slecht is, dat ie eigenlijk best goed uit komt. Tot op heden helaas nog geen resultaat :(.

Verder maak ik graag multi-exposures op Kodak 160NC of 160VC (afhankelijk van huidtint/hoeveelheid make-up van het model).

Op de experimentlijst staan nog Ilford Delta 3200 pushen tot minimaal iso 25600 en wat Fuji Pro 160C en/of Kodak EPR pushen tot soortgelijke zieke iso waarden om een Sarah Moon achtig effect te krijgen (misschien wat EPY voor een aparte blauwe kleurzweem).

Dus, vertel, wat doen jullie allemaal voor rare dingen met je analoge camera :P
pi_86481515
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:02 schreef Azreal het volgende:
Misschien leuk als inspiratie voor wat mensen: Wat voor film gebruik je het liefst? Waarom? En doe je er nog iets speciaals mee?

Zelf ben ik een fan van Fuji Pro 160C cross-processen als dia. Dit probeer ik te combineren met de absoluut afschuwelijke bokeh van de Nikon 43-86mm manual focus zoomlens om zo een foto te maken die volgens alle gangbare standaarden zo slecht is, dat ie eigenlijk best goed uit komt. Tot op heden helaas nog geen resultaat :(.

Verder maak ik graag multi-exposures op Kodak 160NC of 160VC (afhankelijk van huidtint/hoeveelheid make-up van het model).

Op de experimentlijst staan nog Ilford Delta 3200 pushen tot minimaal iso 25600 en wat Fuji Pro 160C en/of Kodak EPR pushen tot soortgelijke zieke iso waarden om een Sarah Moon achtig effect te krijgen (misschien wat EPY voor een aparte blauwe kleurzweem).

Dus, vertel, wat doen jullie allemaal voor rare dingen met je analoge camera :P
Ik heb een ongelovelijk slechte Holga waar ik een Superheadzback op heb zitten zodat ik foto's kan maken die over de sprocketholes lopen... Dat is stiekem wel heel gaaf en vind ik leuk om te doen :D
pi_86490922
quote:
Op woensdag 15 september 2010 18:35 schreef Erasmo het volgende:
Hoe wil je het precies af laten drukken?
Het liefst mat maar ook om te kijken wat ik geschoten heb. Kan daarna altijd met de negatieven naar het fotolab gaan.
pi_86490984
Zag bijde hema dat het 40cent per foto is. Dat is best te doen. Alleen niet mat. Dat is dan weer jammer
pi_86491018
quote:
Op woensdag 15 september 2010 23:02 schreef Azreal het volgende:
Ik gebruik het allerliefst diafilm, vanwege de kleuren en vanwege de scherpte. Nu vooral velvia 50 en provia 100 (35mm). Ik ga binnenkort een MF kopen, waar ik ook provia of velvia mee wil gaan schieten. Op 35mm ga ik dan waarschijnlijk alleen nog Tri-X schieten.
"Faith is making a virtue out of not thinking."
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  donderdag 16 september 2010 @ 11:19:39 #142
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86491531
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:01 schreef Mr.Spaceman het volgende:

[..]

Het liefst mat maar ook om te kijken wat ik geschoten heb. Kan daarna altijd met de negatieven naar het fotolab gaan.
Ik bedoel wat voor papier.
pi_86491987
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:04 schreef infp2009 het volgende:
Ik gebruik het allerliefst diafilm, vanwege de kleuren en vanwege de scherpte. Nu vooral velvia 50 en provia 100 (35mm). Ik ga binnenkort een MF kopen, waar ik ook provia of velvia mee wil gaan schieten. Op 35mm ga ik dan waarschijnlijk alleen nog Tri-X schieten.
Heeft Tri-X eigenlijk meer of minder korrel dan T-max? Heb een paar rolletjes liggen, maar ben er nog niet aan toe gekomen (en de in en om het huis tuinfoto's heb ik het ook wel mee gehad, da's gewoon film verneuken).
  donderdag 16 september 2010 @ 11:33:58 #144
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_86492057
Ga de straat op zou ik zeggen!
pi_86493374
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:33 schreef Erasmo het volgende:
Ga de straat op zou ik zeggen!
Ja, want in een leeg saai dorp valt wat interessants te fotograferen...

Sorry, ik ben klaar met foto's maken om het foto's maken en ga liever een beetje gericht op pad met een goed idee in m'n hoofd.
pi_86496635
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:31 schreef Azreal het volgende:

[..]

Heeft Tri-X eigenlijk meer of minder korrel dan T-max? Heb een paar rolletjes liggen, maar ben er nog niet aan toe gekomen (en de in en om het huis tuinfoto's heb ik het ook wel mee gehad, da's gewoon film verneuken).
Iets meer, volgens mij. Voornaamste verschil is dat tri-x meer contrast heeft.
"Capitalism is a system wherein man exploits man. And communism — is vice versa.”
  donderdag 16 september 2010 @ 14:03:22 #147
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_86496981
quote:
Op donderdag 16 september 2010 12:10 schreef Azreal het volgende:

[..]

Ja, want in een leeg saai dorp valt wat interessants te fotograferen...
Lege saaie dorpen zijn fotogeniek!
pi_86498668
quote:
Op donderdag 16 september 2010 14:03 schreef Ringo het volgende:
Lege saaie dorpen zijn fotogeniek!
Niet als je graag foto's maakt van mensen in studio-omgeving en al een paar rondjes door hetzelfde dorp hebt gehad.

Dan ga ik liever door de stad lopen als het markt is bijvoorbeeld.
  donderdag 16 september 2010 @ 21:05:51 #149
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_86512763
http://www.fujifilm.com/photokina2010/pdf/release/gf670w_e.pdf

lijkit me ook een leuke camera te gaan worden :D
pi_86512890
quote:
Op donderdag 16 september 2010 21:05 schreef ebeaydojraes het volgende:
http://www.fujifilm.com/photokina2010/pdf/release/gf670w_e.pdf

lijkit me ook een leuke camera te gaan worden :D
Ja dahag! Dat is dezelfde camera als vorig jaar met een andere lens :P

Check de review:
http://www.stevehuffphoto(...)medium-format-lives/
  donderdag 16 september 2010 @ 21:09:49 #151
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_86512924
quote:
Op donderdag 16 september 2010 21:08 schreef infp2009 het volgende:

[..]

Ja dahag! Dat is dezelfde camera als vorig jaar met een andere lens :P

Check de review:
http://www.stevehuffphoto(...)medium-format-lives/
http://www.fujifilm.com/photokina2010/list/index.html#h2-9
pi_86513035
quote:
Ja, 55mm ipv 80mm... Wat is je punt?
  donderdag 16 september 2010 @ 21:16:32 #153
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_86513223

geen fold out lens. Ziet er beter uit en, meer wide-angle voor dit soort type camera's is alleen maar een plus.
pi_86513500
Mooi ding, jammer dat ik daar echt de komende tijd geen geld voor ga hebben
  vrijdag 17 september 2010 @ 09:15:26 #155
247356 infp2009
More cowbell!
pi_86526473
quote:
Op donderdag 16 september 2010 21:16 schreef ebeaydojraes het volgende:
[ afbeelding ]

geen fold out lens. Ziet er beter uit en, meer wide-angle voor dit soort type camera's is alleen maar een plus.
Ok, vooruit het verschil is minimaal groter. Hmm, ik heb toch nog steeds liever een mamiya 6.
pi_86866062
Mijn eerste rolletje afgedrukt met mijn nieuwe camera (olympus om-1)

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ze zijn wat klein omdat ik ze thuis moest inscannen.. Op de foto zelf zien ze er een stuk helderder uit.
pi_86868276
quote:
Op zondag 26 september 2010 17:21 schreef Mr.Spaceman het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ze zijn wat klein omdat ik ze thuis moest inscannen.. Op de foto zelf zien ze er een stuk helderder uit.
Goed bezig! Vooral voor foto's zoals die eerste vind ik de OM-1 geweldig. Van te voren instellen en dan lekker onopvallend vanalles en iedereen fotograferen. En dan lekker stoer met extreem contrast afdrukken. :9~ :9~
  maandag 27 september 2010 @ 09:09:22 #158
247356 infp2009
More cowbell!
pi_86890193
quote:
Op zondag 26 september 2010 17:21 schreef Mr.Spaceman het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Lekkor! Hey, is dat Anne Soldaat?
pi_86890593
Thanks
Yep. Da's Anne
  FOK!fotograaf maandag 27 september 2010 @ 11:29:32 #160
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_86893813
@Mr.Spaceman: was het een zw/w-rolletje? of heb je ze zelf overgezet naar z/w?
Vind de tonen namelijk erg fijn!
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_86894140
Was een zwart wit rolletje. Ilford HP5
Absoluut een aanrader :)
pi_86894555
Heeft iemand de Tri X van kodak weleens gebruikt? Hoor ik ook goede verhalen over!
pi_86894587
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:53 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Heeft iemand de Tri X van kodak weleens gebruikt? Hoor ik ook goede verhalen over!
Heb er 2 rolletjes van liggen, maar nog geen tijd gehad om er mee te gaan experimenteren. Het schijnt inderdaad erg mooie film te zijn.

We zullen het wel zien...
  maandag 27 september 2010 @ 16:01:52 #164
247356 infp2009
More cowbell!
pi_86903856
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:53 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Tri-x is DE klassieker. Het mooie is dat het afhankelijk van het licht hoog contrast heeft, of meer grijstinten heeft. Maar geen moeilijke film om onder de knie te krijgen, hoor.
  FOK!fotograaf maandag 27 september 2010 @ 16:45:32 #165
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_86905808
quote:
Op maandag 27 september 2010 11:40 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Was een zwart wit rolletje. Ilford HP5
Absoluut een aanrader :)
Die gebruikte ik in m'n analoge tijd ook ja :Y
Xilantof Flickrt
foto-nerd
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 30 september 2010 @ 20:23:20 #166
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_87035523
Wie van de filmpjesverbranders nog een paar Kodachromes heeft liggen moet zich haasten om er nog een paar mooie plaatjes mee te scoren. Was het vorig jaar dat Kodak de oudgediende onder de diafilms in het vergeetboek schreef, nu wordt ook het K14-proces niet meer ondersteund.
Ook het Amerikaanse lab Dwayne's Photo houdt op met het ontwikkelen van Kodachromes, films die na 30 december nog binnenkomen worden niet meer in behandeling genomen. Kodak in Europa neemt na 30 november geen films meer in behandeling.

Einde van een tijdperk -O-
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_87721778
Net een nieuwe camera opgehaald.

De Yashica-Mat 124G

Morgen testen, ben erg benieuwd!
pi_87736996
Weet iemand of ik het rolletje moet terug draaien bij zo'n camera? Volgens de handleiding moet ik hem er gewoon uithalen maar dan zijn alle foto's toch mislukt??
pi_87737084
120film draai je door en plak je dicht als je klaar bent
pi_87737246
Hoe plak ik dat dicht? Zou je het willen uitleggen? Wil graag morgen paar rolletjes volschieten maar zou het zonde vinden als het allemaal mislukt is..
  woensdag 20 oktober 2010 @ 11:14:24 #171
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_87745623
zit plakstrip op achterkant
komt dus als rolletje vol is tevoorschijn
( en / of voor zekerheid een rolletje plakband meenemen :P )
pi_87746218
Oooh. Good to know. Dankjewel
  woensdag 20 oktober 2010 @ 12:03:22 #173
245601 -gt-
gt10b_bo620 Stella
pi_87747386
heb nog wel ergens een "aangebroken rolletje liggen wat niet volgeschoten is
ff kijken of ik m kan vinden, maak ik wel paar fotootjes
pi_87931454
Mijn collega hier heeft nog een koffer met daarin een Minolta XG-1 inclusief 4 lenzen, een extender en flitser. Samen met wat zonnekappen en filters.
Hij wil die graag wegdoen, omdat dit een erfenis is en hij totaal géén feeling heeft met fotograferen zoals wij hier op FOT doen. Als ik op i-net lees, is het een redelijk goede camera, maar ik heb zelf geen idee.

Weet iemand dit op waarde te schatten? Er zijn foto's van de kit op te posten hier. (op aanvraag) en if needed meer specs.
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:21:34 #175
122997 zquing
Drama Junk
pi_87931914
posten of vertellen welke lenzen erbij zitten
pi_87934603
quote:
1.gif Op maandag 25 oktober 2010 12:21 schreef zquing het volgende:
posten of vertellen welke lenzen erbij zitten
Even een lijstje gemaakt met wat er allemaal bij zit en extra's

Minolta XG-1 Body
Philips P36CTLS Flitser (met wit + rood + blauw + geel omnibounce)
Minolta MD 50mm F1.7 Lens + UV filter
Tokina Doubler Extender
Tokina 25-50mm F4 Lens + UV filter
Tokina 135mm F2.8 Lens + UV filter
Tokina 35-200mm F3.5 - 4.5 Lens + UV filter

De lenzen zitten in een lederen foudraal. Er zitten SillicaGel zakjes in als extra voor vocht vermijden.

Daarnaast zijn er nog 2 losse camara's bij.
Agfa Isomat Rapid C compact
Pentor Flash compact

[ Bericht 0% gewijzigd door HMaster-II op 25-10-2010 14:16:23 (spelfaut) ]
Op zondag 1 maart 2009 16:07 schreef RonaldV het volgende: Jij bent nog niet verzuurd genoeg :{w
Canon 500n | 300D | 30D | 1DmkIII | 24-105mm F/4 L | 70-200mm F/2.8 L | 50mm F/1.8 | 8mm Peleng Fish | 580EX-II | Metz44 | + de rest van de kitlensjes
pi_87934673
Ik ben eigenlijk begonnen met fotografie toen digitaal nog in de kinderschoenen stond, en heb daardoor het analoge tijdperk een beetje overgeslagen. Hier staat nog ergens een HP Photosmart met geheugenkaartjes van 2 en 4 MB *)

Nadat ik later aan de DSLR camera's begon kwam als vanzelf eigenlijk ook de interesse in analoog, omdat het een heel speciaal foto-gevoel geeft. Niet direct kunnen zien of het is gelukt, meer op gevoel schieten etc. Daarom schiet ik nog wel eens met een oude Minolta slr en rangefinders van Olympus (o.a. Trip 35 O+ )
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  maandag 25 oktober 2010 @ 14:08:18 #178
247356 infp2009
More cowbell!
pi_87935372
Het is trouwens een XG-1 ;)
pi_87935670
quote:
14.gif Op maandag 25 oktober 2010 14:08 schreef infp2009 het volgende:
Het is trouwens een XG-1 ;)
Geanpast :|W
pi_87939319
Ik schiet zelf ook met een XG-1, tevens ook mijn eerste analoge camera.
Ervaring met andere camera's heb ik niet, deze voldoet aan mijn wensen. Simpel en gratis.
De kwaliteit hangt volgens mij meer af van je lenzen dan van de body. Ik heb een hele oude carenar F35mm 1:2.8 welke hele 'authentieke' foto's geeft. Laatst heb ik in een 2e handszaak voor een paar euro een Vivitar series 1 70-120mm 1:35 gehaald, hiermee maak ik een stuk helderere foto's.

Het setje op de foto zal denk ik zo'n 50 a 60 euro doen, dat lijkt me een reeel bedrag.
pi_87939379
Als je hem los verkoopt heb ik trouwens interesse in de Minolta MD 50mm F1.7 Lens + UV filter :P
  maandag 25 oktober 2010 @ 15:55:18 #182
247356 infp2009
More cowbell!
pi_87939682
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 15:49 schreef Mute_Me het volgende:
Als je hem los verkoopt heb ik trouwens interesse in de Minolta MD 50mm F1.7 Lens + UV filter :P
Haha, daar had ik ook al aan gedacht! :D Mooie set om mijn voorraadje velvia mee vol te knallen :)
pi_87939969
Eerste rolletje afgedrukt van mijn Yashica mat 124g

Hier wat resultaat:

maandag 25 oktober 2010 @ 16:04:03 #184
247356 infp2009
More cowbell!
pi_87940115
Waarmee gescand?
pi_87940394
Canon CanoScan 5600F
Inmiddels zijn er ook nieuwe en betere scanners van Canon

De Canon CanoScan 9000F kan ook 6x6 negatief scannen!
  maandag 25 oktober 2010 @ 16:13:35 #186
247356 infp2009
More cowbell!
pi_87940606
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 16:09 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Canon CanoScan 5600F
Inmiddels zijn er ook nieuwe en betere scanners van Canon

De Canon CanoScan 9000F kan ook 6x6 negatief scannen!
...dit zijn toch ook 6x6 negatieven...?
pi_87940983
klopt.. alleen heb ik de foto onder de scanner gelegd. Kon helaas niet direct van negatief ingescand worden..
  maandag 25 oktober 2010 @ 16:41:04 #188
247356 infp2009
More cowbell!
pi_87941928
Ah, ok :D
  FOK!fotograaf maandag 25 oktober 2010 @ 16:45:15 #189
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_87942102
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 16:21 schreef Mr.Spaceman het volgende:
klopt.. alleen heb ik de foto onder de scanner gelegd. Kon helaas niet direct van negatief ingescand worden..
Je moet eens kijken of je een negatiefscanner op de kop kan tikken (kan ook in de vorm van een flatbed...)
Das wel de moeite waard :Y

Ik mis in de foto's wat aan contrast btw. Welke rol heb je gebruikt?
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_88015955
Zeker, zijn die dingen een beetje te betalen?

Heb de Tri x 120 gebruikt.
pi_88020386
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:26 schreef Mr.Spaceman het volgende:

Heb de Tri x 120 gebruikt.
Voor een eu of 100 zijn ze volgens mij wel te vinden
pi_88021237
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 11:26 schreef Mr.Spaceman het volgende:
2 jaar geleden heb ik 70 euro betaald voor een CanoScan 4400F (alleen kleinbeeld) en een maand later 240 euro voor een Epson V500 Photo (kleinbeeld en middenformaat).

Maar als ik heel eerlijk ben vind ik beiden niet voldoen en wil ik het liefst iets als zquing z'n semi-trommelscanner. De Epson is op zich wel ok met middenformaat, maar als je de resolutie lekker hoog zet, dan krijg je ook daarbij ruis van de scanner terwijl je de korrel op de film nog lang niet zichtbaar hebt.
pi_88042572
Nog een paar foto's. Snap niet helemaal van het contrast, vind het zelf juist erg mooi!

Waren wel de laatste foto's voor een tijdje. Ben er wel achter dat die camera helemaal mijn ding is!
pi_88044803
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 21:58 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Nog een paar foto's. Snap niet helemaal van het contrast, vind het zelf juist erg mooi!

Ik vind dat harde contrast ook erg gaaf. Maar ik heb in het verleden ook wel eens kritiek gegeven omdat men het te hard vind.
Sommige foto's die ik met een erg hard contrast ontzettend mooi vind, zijn bij een 'normaal' contrast in mijn ogen nauwelijks meer dan een gemiddeld vakantiekiekje. Zeker met zwart-wit vind ik het zonder veel contrast snel grijs-grijs worden.
pi_88046873
Dat is zo maar deze foto's komen bijna zo uit de camera. Heb alleen die met de persoon voor de VW wat meer contrast gegeven!
pi_88108236

1. de film

2. eerste foto met de gevonden Metz mecablitz. (kozijn overbelicht)

3. Dood gefotografeerd onderwerp, maar met het stukje piramide toch leuk.

4. Duiken

5.

6. muziek voor vrede.

7.
pi_88877555
Voor de bezitters van een middenformaat/grootformaat bestaat er nog twee andere wegen:

1) je achterwand ombouwen tot digitaal
2) je negatieven scannen met bv een Epson 700/750

Je komt op waarden die je met een 12/15 Mp camera nooit zult halen;
met een gescand negatief kom ik al gauw aan 9800 x 9800 pix, resulterend in files van 1,5 - 2,5 GB per opname. Dat je zorgvuldig fotografeert spreekt vanzelf.

Het is het andere uiterste, maar je kunt op die manier vrijwel op ieder gewenst formaat afdrukken.
pi_88879732
quote:
1s.gif Op donderdag 18 november 2010 20:46 schreef Kiniwa het volgende:
Voor de bezitters van een middenformaat/grootformaat bestaat er nog twee andere wegen:

1) je achterwand ombouwen tot digitaal
2) je negatieven scannen met bv een Epson 700/750

Je komt op waarden die je met een 12/15 Mp camera nooit zult halen;
met een gescand negatief kom ik al gauw aan 9800 x 9800 pix, resulterend in files van 1,5 - 2,5 GB per opname. Dat je zorgvuldig fotografeert spreekt vanzelf.

Het is het andere uiterste, maar je kunt op die manier vrijwel op ieder gewenst formaat afdrukken.
Ik geloof er niks van dat de Epson V700/750 dusdanig veel beter is ten opzichte van de Epson V500 (die ik hier heb staan) dat dergelijk hoge resoluties bruikbaar zijn. Maar dat neemt inderdaad niet weg dat je met een beetje goede nabewerking er erg fatsoenlijke beelden uit kunt slepen die totaal niet onder doen voor een beetje dSLR.

En met een polaroid back kun je net als bij digitaal vantevoren even mooi je belichting controleren :D.
pi_89276247
  zondag 28 november 2010 @ 22:12:59 #200
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89276479
1 topic om je V&A in te spammen was niet genoeg?
  zondag 28 november 2010 @ 22:14:20 #201
45206 Pietverdriet
pi_89276573
quote:
17s.gif Op zondag 28 november 2010 22:09 schreef DutchErrorist het volgende:
[TK] Lomo LC-A :o :*
150 Euro?
HAHHAHAHHAHAHHA
Voor de helft krijg je een prima Pentax, Canon of Nikon SLR op ebay.
pi_89276603
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 22:12 schreef Erasmo het volgende:
1 topic om je V&A in te spammen was niet genoeg?
Nou ik dacht misschien is er intresse bij mensen die in het lomo topic zitten die nooit in V&A zitten... Ik bedoel er niets ergs mee hoor... Probeer mensen ook maar te helpen (Verdien er zelf niets mee hoor :') ) Ik doe gewoon niet zoveel meer met mijn LC-A.

Nogmaals Sorry.
pi_89276651
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 22:14 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

150 Euro?
HAHHAHAHHAHAHHA
Voor de helft krijg je een prima Pentax, Canon of Nikon SLR op ebay.
Ja dat weet ik ook wel. En voor het tien dubbele koop je een Leica :o
  zondag 28 november 2010 @ 22:17:32 #204
45206 Pietverdriet
pi_89276752
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 22:15 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ja dat weet ik ook wel. En voor het tien dubbele koop je een Leica :o
Alleen is een Pentax, Canon of Nikon SLR een veel betere camera dan die Lomo
pi_89276903
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 22:17 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen is een Pentax, Canon of Nikon SLR een veel betere camera dan die Lomo
Ja we snappen het.
  zondag 28 november 2010 @ 22:22:26 #206
45206 Pietverdriet
pi_89277026
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 22:20 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ja we snappen het.
Juist, 150 euro is een belachelijk voor wat je krijgt.
  zondag 28 november 2010 @ 22:45:59 #207
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_89278606
Ik ben het eigenlijk wel eens met Piet. Waarom zou je voor 150 euro een camera kopen die misschien 1,50 kost om te maken?
Koop dan gewoon een Agfa Clack oid voor 1 euro op de rommelmarkt, dan heb je een echte lomo ipv die fancyschmancy.
  zondag 28 november 2010 @ 23:08:51 #208
122997 zquing
Drama Junk
pi_89279976
Maar, maar, maar een Lomo geeft dat instant art gevoel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_89287000
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 22:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Juist, 150 euro is een belachelijk voor wat je krijgt.
Ik ga niet meer op je in, ik hoop dat je het niet erg vind. Nieuw kosten ze 200 euro, mijn vraagprijs is 150 dus hoe onredelijk je het ook vind het is nog steeds goedkoper dan diegene die ze bij Lomography.com verkopen.
  maandag 29 november 2010 @ 10:24:27 #210
247356 infp2009
More cowbell!
pi_89288817
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 21:58 schreef Mr.Spaceman het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Waren wel de laatste foto's voor een tijdje. Ben er wel achter dat die camera helemaal mijn ding is!
Mooie foto's, Tim! Analoog FTW! En mensen die niet houden van contrast moeten maar HDR-foto's gaan maken... en dan vooral niet aan mij laten zien :P
pi_89288863
Ik schiet ook nog analoog en dat gaat voorlopig nog niet echt veranderen
Sappig !!
  zondag 5 december 2010 @ 19:27:12 #212
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_89559840
Ik heb gisteren een Ricoh Singlex TLS uit 1967 gekocht (voor ¤8,5), met een veel nieuwer objectief. Doordat ik eigenlijk te jong ben (product van de vroege jaren '90) om nog te weten hoe rolletjes te ontwikkelen weet ik niet precies hoe dat in zijn werk gaat. Kan je tegenwoordig ook exclusief op CD laten zetten om later af te drukken? Wat is aan te raden? Is HEMA/Kruitvat een slechte keuze?
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  zondag 5 december 2010 @ 23:32:23 #213
122997 zquing
Drama Junk
pi_89571434
Hema en zelf inscannen. Ontwikkelen en scannen voor een normale prijs ben ik nog niet tegengekomen
  maandag 6 december 2010 @ 01:01:27 #214
211118 klaasdj
Juice by Tappy!
pi_89574641
quote:
1s.gif Op zondag 5 december 2010 23:32 schreef zquing het volgende:
Hema en zelf inscannen. Ontwikkelen en scannen voor een normale prijs ben ik nog niet tegengekomen
Bij de kruitvat kan je gewoon een cd'tje krijgen hoor.. althans, als ik de instructies in de winkel moet geloven. Je moet dan wel gewoon de prints bestellen..
Canada, the promised land!!! Places 2 be: West Michigan, New York State/Long Island (en city),
Washington, DC, Chicago.
American Studies, RuG met minor journalistiek.
  maandag 6 december 2010 @ 01:33:49 #215
122997 zquing
Drama Junk
pi_89575244
Maar dan ben je voor een rolletje ongeveer een 10tje totaal kwijt en dan heb je alleen maar low res scans
pi_90079847
Ik heb sinds vorige week een konica EE-matic deluxe en een canon AV-1, ik ben nog maar een beginner in het analoog fotograferen dus ik weet ook absoluut niet welke filmrolletjes het best gebruikt. Ik zit er niet zo in als er wat korrel is op een foto, dat vind ik wel nostalgisch.
pi_90079938
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 11:29 schreef plpl het volgende:
Ik heb sinds vorige week een konica EE-matic deluxe en een canon AV-1, ik ben nog maar een beginner in het analoog fotograferen dus ik weet ook absoluut niet welke filmrolletjes het best gebruikt. Ik zit er niet zo in als er wat korrel is op een foto, dat vind ik wel nostalgisch.
Ik heb Fujifilm is lekker goedkoop. (2 euro per rolletje oid)
pi_90079977
joehoe :D goedkoop
driewerf hoera
pi_90080382
en als ik vooral 's avonds en binnen met kerstmis enzo wil schieten wat voor een iso-waarde neem je dan het best want dat begrijp ik niet zo goed.
pi_90080623
1600/3200 maar dat is niet goedkoop, 800 is nog wel redelijk goedkoop te doen. Hoewel ISO400 zwart wit is ook goed te doen op 1600 als je zelf ontwikkeld
  zaterdag 18 december 2010 @ 12:16:59 #222
247356 infp2009
More cowbell!
pi_90080982
quote:
17s.gif Op zaterdag 18 december 2010 11:33 schreef DutchErrorist het volgende:

[..]

Ik heb Fujifilm is lekker goedkoop. (2 euro per rolletje oid)
... Maar WAT voor fujifilm? :)
pi_90081692
en met flash? of zou ik dat beter niet doen
pi_90084772
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 12:46 schreef plpl het volgende:
Liever niet, hangt er natuurlijk vanaf van wat je je
pi_90095490
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 12:46 schreef plpl het volgende:
Flits zou ik inderdaad weglaten tenzij je heel erg goed weet waar je mee bezig bent. Leer eerst de camera en de film die je gebruikt goed kennen en ga dan pas denken over flitsen. Tenzij je een berg polaroid en een manuele camera daarvoor hebt, dan kun je de polaroids gebruiken om het licht te testen :P.

quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 12:16 schreef infp2009 het volgende:
... Maar WAT voor fujifilm? :)
Dat is een hele goeie vraag :P.
  zondag 19 december 2010 @ 17:23:35 #226
247356 infp2009
More cowbell!
pi_90130990
Zal gezien de prijs wel superia zijn, maar blijft handig om er bij te zeggen.

Ik schiet trouwens Provia 100F en Velvia 50 voor resp. 2 en 1 euro per rolletje excl ontwikkelen en inramen (door resp. te profiteren van een foutje op een site en verlopen film van marktplaats te kopen). :)
pi_90131163
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:23 schreef infp2009 het volgende:

Ik schiet trouwens Provia 100F en Velvia 50 voor resp. 2 en 1 euro per rolletje excl ontwikkelen en inramen (door resp. te profiteren van een foutje op een site en verlopen film van marktplaats te kopen). :)
Is dat foutje op die site nog beschikbaar? Lijkt me een mooie kans eens met Provia/Velvia te experimenteren zonder film in te vriezen :P.
  zondag 19 december 2010 @ 17:30:33 #228
122997 zquing
Drama Junk
pi_90131305
/ook interesse heeft :P
  zondag 19 december 2010 @ 17:46:14 #229
247356 infp2009
More cowbell!
pi_90132115
Haha, nee werd meteen de dag na mijn bestelling gebeld dat ik geluk had gehad, maar dat ze het meteen aan hadden gepast :')
pi_90134875
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:46 schreef infp2009 het volgende:
Haha, nee werd meteen de dag na mijn bestelling gebeld dat ik geluk had gehad, maar dat ze het meteen aan hadden gepast :')
Damn, jammer. Hoeveel rolletjes heb je zo te pakken gekregen?
pi_90134919
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 17:23 schreef infp2009 het volgende:

Ja volgens mij Superia ISO400, heb nog stuk of 80 roletjes :')
pi_90135137
quote:
17s.gif Op zondag 19 december 2010 18:42 schreef DutchErrorist het volgende:
Ja volgens mij Superia ISO400, heb nog stuk of 80 roletjes :')
Zo heb ik ook nog 50 rolletjes Kodak Gold 200 liggen, maarja, die troep heb ik niet meer aangeraakt sinds ik pro film heb ontdekt. Toch maar weer eens verder gaan met de experimentele projecten :P.
  zondag 19 december 2010 @ 18:56:51 #233
122997 zquing
Drama Junk
pi_90135600
Heb hier ergens ook nog een rolletje of 40 aan bevroren Press800 liggen. Maar sinds ik Portra ken, is dat wat ik gebruik, 160VC O+ en Ektar O+
  zondag 19 december 2010 @ 19:31:41 #234
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_90137212
woensdag effe rolletje iso 3200 wegbrengen :)
  zondag 19 december 2010 @ 19:40:46 #235
247356 infp2009
More cowbell!
pi_90137740
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:41 schreef Azreal het volgende:

[..]

Damn, jammer. Hoeveel rolletjes heb je zo te pakken gekregen?
Valt mee, 10 stuks. Normaal gesproken zou dat 100e kosten, nu maar 20 :)
pi_90185127
Heb een nieuwe camera gekocht.

Een Bronica ETRS

Functioneert erg goed. Eerste rolletjes vandaag weggebracht. Ben benieuwd wat eruit komt.

pi_90189947
quote:
1s.gif Op zondag 19 december 2010 18:56 schreef zquing het volgende:
Heb hier ergens ook nog een rolletje of 40 aan bevroren Press800 liggen. Maar sinds ik Portra ken, is dat wat ik gebruik, 160VC O+ en Ektar O+
Mooi spul is dat he. Maar ik moet echt eens afleren het voor mensen te gebruiken :P.

Wat voor iets is Press800?
pi_90190599
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 18:44 schreef Azreal het volgende:

[..]

Mooi spul is dat he. Maar ik moet echt eens afleren het voor mensen te gebruiken :P.

Wat voor iets is Press800?
Vind 't wel leuk voor mensen, net als Velvia :o

Press800 is eigenlijk de profesionele variant van Superia, niet zulk heel bijzonder spul. Al moet ik zeggen dan Superia 800 ook behoorlijk bruikbare resultaten gegeven heeft
pi_90190620
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 16:59 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Heb een nieuwe camera gekocht.

Een Bronica ETRS

Functioneert erg goed. Eerste rolletjes vandaag weggebracht. Ben benieuwd wat eruit komt.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Die wou ik ook kopen, maar jammergenoeg besloten dat ik het geld momenteel beter kan gebruiken ;(
pi_90343520
Eerste foto's af laten drukken en wooow wat een kwaliteit zeg!
pi_90345314
Vanavond naar Triggerfinger in Paradiso. Neem mn Olympus Om-1 mee met 50mm 1,8 lensje erop en rolletjes van Fuj. Neopan 1600

Ben benieuwd wat er dan uitrolt.
  donderdag 23 december 2010 @ 16:57:06 #242
247356 infp2009
More cowbell!
pi_90349390
Have fun, ik was er gister en was te gek.
pi_90399993
Hier de eerste fotos van de Bronica:

Het was het eind vd dag dus sommige iets te donker.. Moest licht ook meten met een oud metertje..

vrijdag 24 december 2010 @ 21:51:14 #244
247356 infp2009
More cowbell!
pi_90413172
Welke film?
pi_90424046
Portra 160NC 120
pi_90426863
Ziet er goed uit mr. spaceman, vooral die eerste, lekkere tonen.
pi_90430004
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 december 2010 03:25 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Portra 160NC 120
Ik wist wel dat 't kodak was :o Heerlijk vind ik hoe ze blauw doen
pi_90601091
Paar shots van Triggerfinger

woensdag 29 december 2010 @ 21:34:27 #249
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_90601624
hmmm ISO 3200 Ilford ZW... ziet er verdomd lekker uit :)
pi_90601706
Dit zijn nog mijn laatste rolletjes Neopan 1600
Ze gaan er namelijk uit :'(
  woensdag 29 december 2010 @ 21:39:54 #251
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_90601890
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 21:36 schreef Mr.Spaceman het volgende:
http://www.kamera-express(...)namen_kleinbeeld.htm

in amsterdam schijnen er nog een paar te liggen ;)

en in duitsland:
http://www.technikdirekt.(...)an-1600-135-36.html?

[ Bericht 11% gewijzigd door ebeaydojraes op 29-12-2010 21:48:39 ]
  donderdag 30 december 2010 @ 19:12:01 #252
11697 Junkie
VideoFreak :)
pi_90641719
quote:
1s.gif Op woensdag 29 december 2010 21:36 schreef Mr.Spaceman het volgende:
Ik lees net dit:
quote:

Gallery: Kodachrome Is Dead, Long Live Kodachrome
The very last roll of Kodachrome film will be delivered today in Parsons, Kansas. Kodak has slowly phased out the materials needed to make and develop the film. Only a single operation in the world -- Dwayne's Photo in Parsons -- had continued to develop Kodachrome.

First introduced in 1935, the death of the film stock has generated an outpouring of emotion from several generations of photographers, for whom the particular hues generated by Kodachrome define the look of midcentury America.

As much as I love digital cameras and tools that allow you to mimic the old film stocks like Hipstamatic and Instagram, there is just something special about the way Kodachrome captures light. To remind you of what these photos look like, we've assembled a gallery of the best Kodachrome photographs we could find. To point out that Kodachrome could be used for motion pictures, too, we've included a promotional film from the Florida State Archives above. (It's amazing.)

And if I can be permitted one moment of philosophizing before you click through all the beautiful pictures, it's worth reflecting that it took 75 years for the first successful color film to actually exit the market. On the rare occasions when technologies actually die, they go slowly and leave much behind.

Update: This article originally stated that the last roll of Kodachrome would be developed today, but as Erin McCann pointed out, it's actually that the last roll is being delivered today. The last processing machine, the Times notes from Kansas, will be "shut down here to be sold for scrap."
;(

Ik heb sinds kort een Asahi Pentax K1000. Vandaag mn eerste rolletje (36) weggebracht naar de Hema.
Dinsdag kan ik ze ophalen. Ben echt super benieuwd of er wat goeds tussen zit. O-)
Weet iemand of er voor die camera nog een kabel te vinden is voor 't ontspannen? (Weet er even de naam er niet van.)
  donderdag 30 december 2010 @ 19:24:06 #253
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_90642281
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:12 schreef Junkie het volgende:

[..]

Ik lees net dit:

[..]

;(

Ik heb sinds kort een Asahi Pentax K1000. Vandaag mn eerste rolletje (36) weggebracht naar de Hema.
Dinsdag kan ik ze ophalen. Ben echt super benieuwd of er wat goeds tussen zit. O-)
Weet iemand of er voor die camera nog een kabel te vinden is voor 't ontspannen? (Weet er even de naam er niet van.)
Marktplaats, tweedehands winkels.

Gefeliciteerd trouwens, ik heb er ook een en het is de beste camera waarmee ik ooit gewerkt heb.
pi_90642414
quote:
De laatste keer dat ik bij de Camex in Eindhoven was, hadden ze nog gewoon draadontspanners liggen van Hama. En die lijken te passen op wat ik op de foto's zie.
  donderdag 30 december 2010 @ 19:55:15 #255
11697 Junkie
pi_90643656
quote:
1s.gif Op donderdag 30 december 2010 19:24 schreef Erasmo het volgende:
Marktplaats, tweedehands winkels.
Gefeliciteerd trouwens, ik heb er ook een en het is de beste camera waarmee ik ooit gewerkt heb.
Tof, gaaf om te horen. Heb hem voor ongeveer 20 euro op de kop getikt via marktplaats. Was wel weer even wennen met alles instellen. Gelukkig werkte dat lichtmetertje nog.
Nu nog wat leuke lensjes op de kop tikken, heb nu een SMC Pentax F2 50mm die erop zat, maar wil nog iets met wat meer bereik.

En dankjewel voor de tips, ga ik binnenkort dan maar even bij de fotowinkels hier in de buurt langs.
Blijkbaar hebben ze dat nog wel. Zo retro is het dus nog niet. :+
  zondag 9 januari 2011 @ 13:32:10 #256
11697 Junkie
pi_91062885

Heb dit lensje vandeweek binnengekregen. :D
Voor een 10 euro via Marktplaats. *O*
pi_91064375

Ik heb van de week een Minolta XD7 gehaald, als opvolger van een XG1. Deze heeft wat meer functies en er zat een 50mm 1:7 bij. Nog niet zoveel mee gedaan, maar wat opvalt is dat hij veel soepeler en stiller loopt dan die XG1. Volgens mij is het dan ook de basis geweest voor de Leica R4 :)
  woensdag 12 januari 2011 @ 10:50:05 #258
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91202645
quote:

[..]

Ik lees net dit:

[..]

;(

dat is vooral filmrollen voor bijv 8mm film camera's

ik film daar nog mee
pi_91552102
quote:
1s.gif Op zondag 9 januari 2011 14:11 schreef Mute_Me het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb van de week een Minolta XD7 gehaald, als opvolger van een XG1. Deze heeft wat meer functies en er zat een 50mm 1:7 bij. Nog niet zoveel mee gedaan, maar wat opvalt is dat hij veel soepeler en stiller loopt dan die XG1. Volgens mij is het dan ook de basis geweest voor de Leica R4 :)
En nu ook een XD11 gekocht, volgens mij redelijk zeldzaam in Nederland :)
pi_91552165
Ik heb hier nog een Tokina 135mm f/2.8 met volgens mij een Pentax bajonet (schroefdraad met 1 uitstekende pen) iemand intresse?

[ Bericht 2% gewijzigd door DutchErrorist op 19-01-2011 10:49:21 ]
pi_91552956
heb je daar een fototje van?
pi_91552984
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:47 schreef zquing het volgende:
heb je daar een fototje van?
Kan ik voor zorgen geef me een momentje :D

[edit]
Was in de war met merken het is een Tokina niet een Konica.
pi_91553287
wat zou 't trouwens moeten kosten? Veel meer dan een 10tje wil ik er eigenlijk niet voor neerleggen :@
pi_91553381
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2011 10:57 schreef zquing het volgende:
wat zou 't trouwens moeten kosten? Veel meer dan een 10tje wil ik er eigenlijk niet voor neerleggen :@
Ik had 20 staan in het andere topic...

woensdag 19 januari 2011 @ 17:12:22 #265
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91569200
Eergisteren van de ouders van een vriend van me een doos met oude camera's gekregen! :D (Met die doos erbij staat de teller van aantal analoge (reflex)camera's op zo'n 50 denk k :P als iemand nog iets specifieks zoekt heb ik het heel misschien wel :))

Mooiste wat er tussen zat is toch verreweg deze (foto van internet):

Een Welta Perfekta uit ongeveer 1934, een d.m.v. balg inklapbare twee-oogreflex :D
Op een Solex, op een Solex, zit je als een miljonair.
Je hoeft alleen maar op te stappen en dan maar fietsen, zonder trappen.
  woensdag 19 januari 2011 @ 17:19:05 #266
247356 infp2009
More cowbell!
pi_91569523
En gaat daar gewoon 120 film in?
  woensdag 19 januari 2011 @ 17:19:32 #267
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91569542
Jazeker :Y
pi_91580540
Kwijl... Bijzondere camera geloof ik!
...
pi_91584322
Mooie naam voor zo'n perfecte camera ;). Maak je er ook mooie plaatjes mee?
  woensdag 19 januari 2011 @ 21:42:46 #270
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91585306
Erg bijzondere camera, weet niet in hoeverre hij nog werkt, ga er snel een filmpje aan wagen!
pi_91679060
Hallo mensen! Ik wil analoog gaan fotograferen. Afgezien van digitale compactcamera's heb ik geen foto-ervaring. Wat ik wil: vaak zwart-wit maar niet altijd, scherptediepte (wat ik als compactcameraman niet gewend ben) en een mooie korrel.

Is er een bepaalde camera aan of af te raden? Ik heb bv. een Canon A1 op het oog, omdat je daar belichtingstijd en diafragma onafhankelijk van elkaar kan regelen (zo werd mij geadviseerd). Of maakt het bij het zoeken van een camera (op marktplaats) meer uit wat de totale deal aan objectieven e.d. is en moet een body gewoon bepaalde basisfuncties hebben? Voor mij is in ieder geval een lichtmeter onontbeerlijk, lijkt me.

edit: och, en nog iets, een negatievenscanner lijkt me ook handig, als ik zo dit topic doorlees? Morgen ga ik een boek bij de bieb zoeken over ouderwetse fotografie :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 22:52:49 #272
316890 jw-ole-ole
Au revoir Simone...
pi_91684477
quote:
Is er een bepaalde camera aan of af te raden? Ik heb bv. een Canon A1 op het oog, omdat je daar belichtingstijd en diafragma onafhankelijk van elkaar kan regelen (zo werd mij geadviseerd). Of maakt het bij het zoeken van een camera (op marktplaats) meer uit wat de totale deal aan objectieven e.d. is en moet een body gewoon bepaalde basisfuncties hebben? Voor mij is in ieder geval een lichtmeter onontbeerlijk, lijkt me.
Leuk dat je analoog wilt gaan fotograferen! :s)

Bij heel veel camera`s kan je de stuitertijd en het diafragma onafhankelijk van elkaar regelen en hebben ook nog een lichtmeter aan boord. Belangrijker is, wat wil je wel automatisch hebben en wat wil je eraan uitgeven? Hoe meer er automatisch kan, hoe duurder en ook hoe bekender het merk hoe duurder. Dus ja, wat wil je precies? :P
The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein.
pi_91685603
Poeh, die vraag vind ik moeilijk te beantwoorden omdat ik er zo weinig vanaf weet: ik ben gewend dat vrijwel alles (behalve het juiste moment kiezen) automatisch gaat, ik heb geen idee wat er zoal niet-automatisch kan gaan. Scherpstellen, dat wil ik zelf doen. Sluitertijd en diafragma ook. Rolletje terugdraaien (zoiets herinner ik me vaag van vroeger) kan ik gewoon zelf doen. Meer dingen die automatisch zouden kunnen gaan kan ik even niet bedenken, ik hoop de komende tijd met intelligentere dingen te komen :)
  vrijdag 21 januari 2011 @ 23:33:25 #274
316890 jw-ole-ole
Au revoir Simone...
pi_91686633
Soms is het namelijk handig als de camera zelf de juiste sluitertijd kiest. Het kost namelijk eventje de tijd als je zelf aan het sluitertijd wieletje moet gaan draaien tot het streepje van de lichtmeter op de goede plek staat. (Camera`s die dat kunnen heb je al vannaf een paar tientjes.)

Wat ook nog wel zinvol is om in het achterhoofd te houden is of de objectieven ook nog bruikbaar zijn op een Digitale SLR. De objectieven van de Canon A1 passen op geen enkele DSLR zonder verlies van scherpstellen op oneindig. De objectieven van Pentax (K-bajonet) bijvoorbeeld kan je zelfs zonder adapter op de nieuwste DSLR van Pentax ' klikken' en nog gewoon gebruiken.
The definition of insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results. Albert Einstein.
  zaterdag 22 januari 2011 @ 00:19:07 #275
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91689626
quote:
1s.gif Op vrijdag 21 januari 2011 23:33 schreef jw-ole-ole het volgende:
Soms is het namelijk handig als de camera zelf de juiste sluitertijd kiest. Het kost namelijk eventje de tijd als je zelf aan het sluitertijd wieletje moet gaan draaien tot het streepje van de lichtmeter op de goede plek staat. (Camera`s die dat kunnen heb je al vannaf een paar tientjes.)

Wat ook nog wel zinvol is om in het achterhoofd te houden is of de objectieven ook nog bruikbaar zijn op een Digitale SLR. De objectieven van de Canon A1 passen op geen enkele DSLR zonder verlies van scherpstellen op oneindig. De objectieven van Pentax (K-bajonet) bijvoorbeeld kan je zelfs zonder adapter op de nieuwste DSLR van Pentax ' klikken' en nog gewoon gebruiken.
A1 gebruik ik nog ;) en ouder
pi_91953994
Ik gebruik ook een 3 tal A1'tjes.
Gewoon omdat ze alles gewoon goed kunnen, stevig en zwaar zijn!
Als je wil beginnen, kan je met een A1 prima beginnen!
Vooral omdat hij vol auto kan, maar ook alles handmatig kan.

Heb er 1 voor z/w, 1 voor kleur en 1 die alles heeft zoals deze:

Hij word dan wel zwaar maar hij ligt dan perfect in de hand! :Y
(niet te vergelijken met de nieuwe toestellen natuurlijk :P)

Ook zit er een data back op:

Die kan dan de data op je film "drukken" maar heb ik altijd zonde gevonden maar ik kwam het beestje tegen voor weinig.

Verder gebruik ik nog een Konica Minolta 7D met een handje vol glas.
Gebruik ik niet zo heel vaak meer, maar enkel bij feestjes en sport als "het moment" te snel gaat om met de hand alles te doen.

Ik richt me nu meer op het middenformaat (rolfilm 6x6) met mijn Rollei SL66 maar veel tijd hebben we er niet voor.
Snel meer tijd voor maken!

Ik ga deze zomer wel een digicam aanschaffen voor de vakanties en dingen die komen gaan.
Het gemak spreekt me na al die jaren nu wel aan denk ik.
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
  vrijdag 28 januari 2011 @ 09:56:59 #277
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91979302
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:27 schreef ik_jij_en_jou het volgende:

[ afbeelding ]

Ook zit er een data back op:

[ afbeelding ]

Die kan dan de data op je film "drukken" maar heb ik altijd zonde gevonden maar ik kwam het beestje tegen voor weinig.

Verder gebruik ik nog een Konica Minolta 7D met een handje vol glas.
Gebruik ik niet zo heel vaak meer, maar enkel bij feestjes en sport als "het moment" te snel gaat om met de hand alles te doen.

Ik richt me nu meer op het middenformaat (rolfilm 6x6) met mijn Rollei SL66 maar veel tijd hebben we er niet voor.
Snel meer tijd voor maken!

Ik ga deze zomer wel een digicam aanschaffen voor de vakanties en dingen die komen gaan.
Het gemak spreekt me na al die jaren nu wel aan denk ik.
2011 staat er toch niet meer op :P maar ik heb hem niet zo luxe :P
gebruik ook de polaroids nog veel
en me canon FT uit '63
ook heb ik nog div canon 8mm film camera's
  vrijdag 28 januari 2011 @ 10:30:46 #278
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91980237
Ik kreeg ook van iemand laatst twee 8mm filmcamera's met filmcassettes (ongeopend) die als uiterste datum juli '73 hadden. Heeft het nog zin om dat te gebruiken? En kan die film nog ergens ontwikkeld worden? (of hoeft die film niet ontwikkeld te worden? :P)
  vrijdag 28 januari 2011 @ 11:18:36 #279
247356 infp2009
More cowbell!
pi_91981830
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 10:30 schreef Benelli het volgende:
Ik kreeg ook van iemand laatst twee 8mm filmcamera's met filmcassettes (ongeopend) die als uiterste datum juli '73 hadden. Heeft het nog zin om dat te gebruiken? En kan die film nog ergens ontwikkeld worden? (of hoeft die film niet ontwikkeld te worden? :P)
Moet sowieso ontwikkeld worden, en ik geloof dat dat niet meer kan.... Is het toevallig kodachrome?
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:13:17 #280
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91983960
Volgens mij wel.
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:39:03 #281
122997 zquing
Drama Junk
pi_91984837
Als 't Kodachrome is ben je net een maand te laat met ontwikkelen. Dat wordt niet meer gedaan sinds 't nieuwe jaar
  vrijdag 28 januari 2011 @ 12:59:26 #282
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91985560
quote:
je kan nog wel nieuwe film kopen maar die oude is per 30 dec 2010 niet meer te ontwikkelen...
bron: http://www.dwaynesphoto.com/
quote:
Kodachrome Processing has Ended.

The last day to accept any new orders for Kodachrome processing was Thursday, December 30th, 2010. All types of Kodachrome film (including Kodachrome slide and movie film) that was not in our lab by 12:00 noon on December 30th, 2010 cannot be processed.
wat voor film spul heb je? ik verzamel die zooi :P

hier kun je nog films kopen als je camera het af kan (type van vroeger bestaat niet meer)
http://www.super8.nl/frame_prijs_verkoop.htm
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:00:32 #283
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91985604
quote:
ken iemand die wel even ging kijken wat er op de film stond en dus de hele film uit de cassete trok.... weg film
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:21:38 #284
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_91986285
Ik heb een

Elmo 312-XL in perfecte staat

en een Agfa Movex 88 compleet met boekje in zeer goede staat :P

Ik heb niet zoveel met filmcamera's, meer met de fotocamera's :Y
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:41:02 #285
110489 dragonrider
Back to Nature!
pi_91986969
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2011 19:27 schreef ik_jij_en_jou het volgende:

[ afbeelding ]

Ik heb zelf ook zoiets, met die grip of power winder of wat het dan ook mag zijn, maar hoe werkt het en valt dit ook te testen zonder fotorolletje. Er zit een knopje die je in de standen L S H en off kan zetten, even zo uit het hoofd. en dan nog verschillende knopjes om af te drukken en nog een ander raar knopje. Zou je daar iets over kunnen uitleggen?
  vrijdag 28 januari 2011 @ 13:42:12 #286
53151 T42
Pinball Wizard
pi_91987025
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:21 schreef Benelli het volgende:
Ik heb een

Elmo 312-XL in perfecte staat

en een Agfa Movex 88 compleet met boekje in zeer goede staat :P

Ik heb niet zoveel met filmcamera's, meer met de fotocamera's :Y
die agfa is nog dubbel 8 :P
of de elmo geschikt is voor moderne film geen idee, dan moet ik de binne kant zien ;)
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 28 januari 2011 @ 14:40:40 #287
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_91989506
* qltel meld zich..

Ik fotografeer analoog en digitaal. Bij dagelijks gebruik digitaal (met een Pentax K20d) en als ik er zin in heb analoog, met een Pentax auto 110 en/of een Pentax Z20. Ik heb nog wel een aantal andere camera's liggen, maar die worden niet meer gebruikt.

De Pentax Z20 is een normale SLR, het voordeel hiervan is dat alles wat hierop kan ook op mijn K20d werkt.

De Auto 110 is een heel klein cameraatje wat met 110 films werkt..

De camera:

De film:

Dit soort films werden meestal gebruikt in instamatic-camera's en andere "1 knops camera's", de auto 110 is echter een spiegelreflex met verwisselbare lenzen, losse flitsers, winders en dergelijke. De rolletjes zijn de laatste tijd wat lastiger verkrijgbaar, maar ik heb er gelukkig nog een stuk of 20 in de vriezer liggen (met een datum die ver in het verleden ligt)

En de reden: ik fotografeer ook digitaal graag alsof ik analoog fotografeer. Dus niet 100 foto's maken van 1 onderwerp waar de beste uitgekozen wordt, waarna deze nog bijgeknipt en wellicht nog allerlei andere bewerkingen krijgt, maar gewoon 1 foto maken die hopelijk goed is. En als je je foto analoog maakt moet je dus wel. Daarbij is het gewoon lollig om met dit soort cameraatjes te werken.
pi_92002428
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 13:41 schreef dragonrider het volgende:

[..]

Ik heb zelf ook zoiets, met die grip of power winder of wat het dan ook mag zijn, maar hoe werkt het en valt dit ook te testen zonder fotorolletje. Er zit een knopje die je in de standen L S H en off kan zetten, even zo uit het hoofd. en dan nog verschillende knopjes om af te drukken en nog een ander raar knopje. Zou je daar iets over kunnen uitleggen?
PowerWinder of MotorDrive was het idd als ik me kan herinneren.
Die draai knop met SLH staat voor Single - Low - Hi.
Vul de MD met een shitload aan AA batterijen, zet hm op S, druk op de ontspanner en er word 1 foto genomen, film spoelt automatisch en je moet weer op de ontspanner drukken.
De L is dacht ik 3 foto's per/sec en de H zelfs 5 p/s!!
Je moet dan natuurlijk de ontspanner vast houden :+

Maar dat is een raar iets hoor in 4 seconden een filmpje vol hebben :P

Die "rare" witte knop is zeg maar een HiSpeed-knop.
Als de MD op S of L staat, druk dan deze knop in en hij gaat direct op H!
Zo hoef je dus niets te missen als je bang bent dat het te snel gaat.

Ik gebruikte de MD vooral bij rally's op de H stand, maar dat is nu niet leuk meer qua kosten :)
Maar als grip is hij gewoon perfect voor dit toestel!
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
pi_92164089
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
pi_92164373
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen?
Dat is hoe ik het doe. Ontwikkelen laat ik bij de HEMA doen, omdat het daar lekker goedkoop is (nog geen 3 euro). Tenzij het foto's zijn waarvan ik 100% zeker moet weten dat ze goed zijn uiteraard. En dan scan ik ze met een flatbed scanner. Het is niet optimaal, maar met de goede instellingen kun je zo de gemiddelde digitale foto prima evenaren. De scanner was overigens 240 euro, dus als je een paar rolletjes vol hebt geschoten en gescand hebt, dan zit je al snel op een aanvaardbare prijs per foto ;).

Zelf ontwikkelen doe ik alleen met zwart wit, maar dat is alleen goedkoper als je het in grote hoeveelheden doet. De reden waarom ik het zelf doe, is omdat ik de negatieven dan sneller klaar heb.

Dus per rolletje zit je ergens tussen de 8 en 15 euro gok ik (afhankelijk van het type film dat je gebruikt, waar je de film bestelt, waar je laat ontwikkelen, etc).
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:27:49 #291
53151 T42
Pinball Wizard
pi_92210906
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 10:54 schreef vriendelijkevriend het volgende:
Ondertussen heb ik e.e.a. gelezen, maar heb nog een vraag: wat is vandaag de dag een betaalbare manier om een vol rolletje digitaal te krijgen? Laten ontwikkelen en zelf door een goedkope negatiefscanner halen? Of zelf ontwikkelen? Kan iemand ongeveer aangeven wat dat je per rolletje kost?
hema kost d8 ik 2,50 en dan zelf in scannen met 5mp negatiefscanner (kan ook via de hema op cd)
pi_92211005
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:48:33 #293
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92211357
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...

Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
  woensdag 2 februari 2011 @ 09:59:11 #294
150897 ebeaydojraes
Gek Zijn Is Gezond (.nl)
pi_92211625
hmmm. de snelle filmpjes zijn ook steeds moeilijker te verkrijgen ... grrrrrr
pi_92211764
quote:
Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Zou de hema ook kunnen pushprocessen vroeg ik me laatst af. Denk dat ik 't gewoon een keer ga proberen
Hema niet kruidvat wel, gewoon op het zakje zetten.
pi_92211797
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:32 schreef zquing het volgende:
Yep, maar je moet het wel heel duidelijk aangeven op het zakje (zelf plak ik ook altijd een sticker om het rolletje heen, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet gezien hebben). En het kost 1,50 of 2 euro extra per stop.
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 09:48 schreef Benelli het volgende:
Zou er niet op rekenen... Ik moest al enorm moeite doen om een filmpje niet gesneden te hebben, door extra briefjes erop te plakken en erachteraan te bellen enzo...

Als je heel specifieke wensen hebt en je wil het goed laten ontwikkelen, dan zou ik gewoon naar een fotozaak gaan die óf het zelf doen, óf het opsturen naar Fuji. Fuji heeft speciale vakontwikkeling zakjes liggen bij veel fotozaken, daar kan je specifiek je wensen op aangeven.
De Hema stuurt het ook naar Fuji, maar inderdaad, je moet wel moeite doen om te zorgen dat ze netjes met je filmpjes omgaan. Overigens moest de fotozaak hier in de buurt er ook overal opzetten "NB push processen, etc".

Hoeveel kost het trouwens als je het zelf naar Fuji stuurt?
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:07:15 #297
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92211803
Ik vind trouwens dat mijn bij de hema ontwikkelde zwart/wit-films er erg flets uitkomen, mist enorm veel contrast voor mn gevoel in vergelijking met een zelfde type film die ik bij een vaklab laat ontwikkelen bijvoorbeeld.
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:08:03 #298
223565 Benelli
Hallo Dikke Rupsen!
pi_92211825
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
pi_92211970
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 10:08 schreef Benelli het volgende:
Kan best dat Hema het ook naar Fuji stuurt, maar daar is het allemaal lopende band werk zonder enige zorg volgens mij.
Klopt, maar mijn ervaring is dat je bij de fotozaak dezelfde zorg krijgt, voor de dubbele prijs (of meer).
Heb iets te vaak gepushte films met dikke watervlekken erop terug gekregen.
pi_92212324
Volgens mij is dit topic zo goed als vol, dus heb ik even een nieuwe aangemaakt: Wie fotografeert nog analoog? #2
  woensdag 2 februari 2011 @ 10:37:43 #301
247356 infp2009
More cowbell!
pi_92212747
Vol!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')