abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 augustus 2010 @ 02:39:38 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85561576
TS overigens niet, hoor. Ik werd al zenuwachtig als ik een rolletje moest verwisselen.

Maar een jaar of vijf geleden zei men mij nog dat de 'echte' fotograaf in analoge technieken volhardde. Nu, anno 2010, lijkt me die stelling volledig achterhaald. Ik ken vrijwel niemand meer die géén digitale camera gebruikt.

Of vergis ik mij daarin? Wat zijn (nog altijd) de voordelen van analoog t.o.v. digitaal?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ringo op 22-08-2010 11:40:07 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 22 augustus 2010 @ 02:47:52 #2
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_85561699
Misschien dat analoog nog net iets makkelijker te vergroten is zonder kwaliteitsverlies.
Ik had (heb nog steeds) een Practika spiegelreflex camera, maar ik ben ook een jaar of 5 geleden overgestapt op een digitale spiegelreflex camera.
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_85562691
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 02:47 schreef EricOscuro het volgende:
...analoog nog net iets makkelijker te vergroten is zonder kwaliteitsverlies.
Vergrote zonder afname in beeldkwaliteit? :') Geen idee waar je dan vandaan hebt hoor, maar de resoluties die we tegenwoordig behalen met de gemiddelde SLR ligt ver boven dat van een analoge afdruk. Ik deed vroeger wel eens een 35mm film opname afdrukken op 40x30 en dat zag er werkelijk niet uit :D Verschillende Fuji en Kodak films gebruikt, maakte geen drol uit. :(

Een 15MP afbeelding op 72dpi zou ruim 1500x1000cm zijn. En dat is dan het origineel, als je de boel een beetje interpoleert kan het nog veel groter.
  zondag 22 augustus 2010 @ 04:40:13 #4
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_85562898
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 04:14 schreef baquelappe het volgende:

[..]

Vergrote zonder afname in beeldkwaliteit? :') Geen idee waar je dan vandaan hebt hoor, maar de resoluties die we tegenwoordig behalen met de gemiddelde SLR ligt ver boven dat van een analoge afdruk. Ik deed vroeger wel eens een 35mm film opname afdrukken op 40x30 en dat zag er werkelijk niet uit :D Verschillende Fuji en Kodak films gebruikt, maakte geen drol uit. :(

Een 15MP afbeelding op 72dpi zou ruim 1500x1000cm zijn. En dat is dan het origineel, als je de boel een beetje interpoleert kan het nog veel groter.
Ik opperde slechts met een "misschien."
Overigens heb je het niet over een 45 x 30 uitvergroting? Dat is een meer gangbare maat.
Mijn 45 x 30 vergrotingen van vroeger zien er allemaal perfect mooi uit en scherp ook. Kan het niet zijn dat je vroeger minder goede apparatuur gebruikte, of dat je toen nog minder bedreven was in het fotograferen?
Het is maar een vraag...

Overigens nog wel een ander voordeel van de oude analoge camera's... Toen namen veel mensen net iets meer tijd voor het nemen van een foto, dan nu. Ik kan me herinneren dat ik toen soms wel 5 minuten nam om een geweldige foto te schieten, terwijl ik nu met de digitale camera hier veel minder tijd voor neem.
Niet dat het ten koste gaat van de foto... vind ik het niets dan wis ik het en doe het daarna opnieuw. Maar tegelijkertijd ben ik ook sneller tevreden omdat ik het (op een piepklein schermpje van de camera) direct kan controleren, zonder de echte details dan te zien.

Dus ja, bij een analoge camera wil je dat het in 1 keer in orde is, en dat haalt de perfectionist naar boven. Dus misschien is de analoge camera juist wel een goede manier om echt goed te leren fotograferen (hoewel de digitale camera qua financiën ook zo z'n voordelen heeft).

Maar dat is mijn mening (met ruim 30 fotografie ervaring).

P.S. nog even deze aanvulling; uitgezonderd natuurtalenten denk ik dat niemand ooit een goede fotograaf wordt, tenzij hij (zij) ooit in de positie heeft verkeerd dat elke genomen geld kost. Dat dwingt iemand in de positie dat hij over elke foto vooraf moet nadenken, elk kader van de foto vooraf in gedachten moet hebben en direct over lichtinval moet nadenken, het lijnenspel etcetera... en allerlei aspecten die er wellicht later uit te filteren zijn via software. Degenen die het moeten hebben van het laatstgenoemde zijn geen fotografen maar digital players. Software engineers die net zo goed anime strips hadden kunnen produceren.
Maar geen van hen verteld de waarheid, of beeld dit uit. Mooi op posters, maar wat is "mooi" waard als het niet authentiek is? :X

[ Bericht 15% gewijzigd door EricOscuro op 22-08-2010 04:54:57 ]
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
  zondag 22 augustus 2010 @ 09:50:11 #5
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_85563929
Bij de overstap naar digitaal nog wel een tijd mijn minolta 7000i meegenomen en foto's mee gemaakt. Maar dat is allang verleden tijd en ik ben dan ook volledig over op digitaal.

Wat nooit veranderd is dat is het gebruik van de zoeker om scherp te stellen, veel stabieler dan met gebogen armen de camera voor je uit houden wat tegenwoordig zo ongeveer de standaard houding is.

Vergrotingen van zowel digitaal als analoog zien er goed uit, en net als in de analoge tijd maakt het verschil welk lens je op de camera hebt. Rolletje wilde og wel eens verschil maken, standaard winkelmerk rolletje waren altijd net iets minder dan de Kodak Ultra.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  zondag 22 augustus 2010 @ 09:57:53 #6
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85563976
Ben een dik jaar geleden overgeschakeld van analoog naar digitaal. Ben duizenden fotos verder (jaja dat heb je dan gelijk met digitaal) maar ben nog steeds niet zo goed in controle over het resultaat als bij analoog. Moet denk ik maar het zonesysteem ook maar eens digitaal gaan leren.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 11:30:20 #7
109106 umberrella
verraden door mijn illusies
pi_85565169
ik heb een aantal analoge slr's gebruik zo ook nog af en toe. :)
Ik blijf het toch nostalgisch vinden en het dwingt je om creatiever met je foto's om te gaan.
I’ve had enough
Gonna stand up straight
And rebuild my life
Well you gotta have faith
pi_85566010
Ik ben een van die fanaten die nog liever analoog fotografeert. Vooral omdat het je dwingt meer na te denken voordat je een foto neemt, zo leer je het in mijn ogen toch beter dan steeds te kijken naar dat veel te felle schermpje.

@baquelappe: dpi verlagen in een grote print levert enorm kwaliteitsverlies op in de vergroting. Hoewel je dit niet van een afstandje ziet, kun je met goede film een vergroting maken die van dichtbij nog behoorlijk scherp is. De beste Hasselblad back op het moment heeft meen ik zo'n 60 MP, en als ik me niet vergis heeft Ken Rockwell ooit gesteld dat middenformaat film het equivalent van 275 MP kan halen. Het punt met film is dat iedereen het tegenwoordig probeert te digitaliseren met een scanner die niet afdoende is. Of dat je bij een vergroting keihard gewezen wordt op het feit dat de scherpte van je lens te wensen overlaat, waar je geen last van hebt wanneer je het aantal dpi van je print verlaagt.

Helaas is goeie film tegenwoordig een beetje duur aan het worden, dus doe ik de meeste klusjes ook digitaal, maar voor de leuke projectjes pak ik altijd weer m'n analoge body. Hoeveel mensen kunnen nou zeggen dat ze een fatsoenlijke multi-exposure kunnen maken zonder Photoshop?
  zondag 22 augustus 2010 @ 12:39:26 #9
197231 goeiemoggel
De bedrijfsbuffel
pi_85566747
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 04:14 schreef baquelappe het volgende:

[..]

Vergrote zonder afname in beeldkwaliteit? :') Geen idee waar je dan vandaan hebt hoor, maar de resoluties die we tegenwoordig behalen met de gemiddelde SLR ligt ver boven dat van een analoge afdruk.
Dit wil ik even rechtzetten. Goede (35mm) filmrolletjes van 100 ISO kunnen een reolutie halen die gelijk staat aan ongeveer 20 megapixel. Dan heb je het wel over ideale omstandigheden, maar dat digitaal hier ver boven ligt is onzin. Ga je naar midden- of grootformaat dan is analoog nog niet te evenaren.
  zondag 22 augustus 2010 @ 12:51:57 #10
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85567074
Hoe zit dat in de top-end mode- en reclamefotografie? Gebruiken ze daar allemaal digitale Hasselblads, kleiner digitaal spul of is daar de analoge camera nog steeds in zwang?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 22 augustus 2010 @ 12:54:13 #11
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85567150
Ik begrijp dus dat vooral het afdrukformaat (bv. billboards) het gebruik van analoog nog rechtvaardigt?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_85567488
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:54 schreef Ringo het volgende:
Ik begrijp dus dat vooral het afdrukformaat (bv. billboards) het gebruik van analoog nog rechtvaardigt?
Pak een 40MP Leaf en je hoeft niet meer aan analoog te denken. Zelf schiet ik wel nog analoog omdat ik 't effect van film altijd wel leuk vind en omdat 't voor mij de enige manier is om echt groothoek te kunnen schieten
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_85567505
@Ringo: Reclamefotografie is inderdaad een hoop top-end middenformaat. Dat kunnen Hassie's zijn, maar ik heb ook wel eens iemand bezig gezien met een Fuji en daar een of andere digitale back op.
Geen flauw idee of het meer digitaal of analoog is, maar ik gok digitaal aangezien een hoop analoge middenformaat bodies nu voor een paar honderd euro al te krijgen zijn.
pi_85567574
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:39 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Dit wil ik even rechtzetten. Goede (35mm) filmrolletjes van 100 ISO kunnen een reolutie halen die gelijk staat aan ongeveer 20 megapixel. Dan heb je het wel over ideale omstandigheden, maar dat digitaal hier ver boven ligt is onzin. Ga je naar midden- of grootformaat dan is analoog nog niet te evenaren.
Afgelopen week was er een aflevering van de Gadget Show (op Discovery Channel) waarbij ze een 17x5 meter poster gingen maken met een digitale en analoge camera. Ze gebruikten een Nikon F5 (geloof ik) en de D700 - zelfde sensorformaat, zelfde lens, zelfde ISO waarde, etc.

De digitale poster bleek beter van kleur, had meer detail in de schaduwpartijen, en was over het algemeen scherper.

Nou kan je discussieren of een dergelijke test erg verantwoord is, maar het geeft op zich wel een aardig beeld over de kwaliteit natuurlijk :)
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:20:14 #15
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85567847
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:10 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Afgelopen week was er een aflevering van de Gadget Show (op Discovery Channel) waarbij ze een 17x5 meter poster gingen maken met een digitale en analoge camera. Ze gebruikten een Nikon F5 (geloof ik) en de D700 - zelfde sensorformaat, zelfde lens, zelfde ISO waarde, etc.

De digitale poster bleek beter van kleur, had meer detail in de schaduwpartijen, en was over het algemeen scherper.

Nou kan je discussieren of een dergelijke test erg verantwoord is, maar het geeft op zich wel een aardig beeld over de kwaliteit natuurlijk :)
Alleen als ze beide opnames maken met behulp van het zone systeem, waar je het maximale uit je materiaal haalt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:21:13 #16
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85567864
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 12:39 schreef goeiemoggel het volgende:

[..]

Dit wil ik even rechtzetten. Goede (35mm) filmrolletjes van 100 ISO kunnen een reolutie halen die gelijk staat aan ongeveer 20 megapixel. Dan heb je het wel over ideale omstandigheden, maar dat digitaal hier ver boven ligt is onzin. Ga je naar midden- of grootformaat dan is analoog nog niet te evenaren.
Megapixel zijn niet het belangrijkste.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_85567890
Hebben ze bij de Gadget Show ook vermelt wat voor film ze gebruikten? Was dit negatief of dia? Was de gebruikte iso waarde ook de waarde van de film, of was het rolletje gepushed of gepulled?

Dat maakt namelijk wat meer uit dan het feit dat het om een Nikon F5 gaat...
En vergeet niet dat je uit een D700 niet de ruwe data krijgt en uit de F5 wel. Digitale camera's bewerken zelfs als je in RAW schiet de foto al voordat je 'm te zien krijgt.
Ook maakt het uit hoe de film werd vergroot, want dit is echt een kunst (en het is dus geen kunst om contrast en kleur te verneuken)

Het klinkt in elk geval wel interessant, zal eens kijken of ik die aflevering kan vinden.
pi_85568039
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:10 schreef Xcalibur het volgende:

[..]

Afgelopen week was er een aflevering van de Gadget Show (op Discovery Channel) waarbij ze een 17x5 meter poster gingen maken met een digitale en analoge camera. Ze gebruikten een Nikon F5 (geloof ik) en de D700 - zelfde sensorformaat, zelfde lens, zelfde ISO waarde, etc.

Was iso400 consumentenfilm, hadden ze ISO100 profilm gebruikt dan zouden de resulaten zeer goed anders kunnen zijn geweest
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_85568061
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:20 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alleen als ze beide opnames maken met behulp van het zone systeem, waar je het maximale uit je materiaal haalt.
Zou je een keer een korte toelichting kunnen geven op 't zonesysteem, heb de wiki nu al zeker 4 keer gelezen in totaal maar snap 't nogsteeds niet
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:29:38 #20
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85568118
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:21 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Megapixel zijn niet het belangrijkste.
Nee, maar voor het maken van echt grote afdrukken heb je wel zeker een minimum aantal megapixels nodig. Aangezien de meeste vakantiefotografen niet groter afdrukken dan A4 (vaak veel kleiner) is de mexapixelrace voor die markt niet meer dan een marketingtool geweest.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_85568198
De "grote" LCD op m'n Canon 20D is defect dus ik zie pas thuis hoe de foto's gelukt zijn.
Gebruik hem al 1,5 jaar zo en het geeft eigenlijk geen problemen.

Doet me wel wat denken aan de rolletjes-tijd :P
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:57:30 #22
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85569025
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:27 schreef zquing het volgende:

[..]

Zou je een keer een korte toelichting kunnen geven op 't zonesysteem, heb de wiki nu al zeker 4 keer gelezen in totaal maar snap 't nogsteeds niet
Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat.
Gaan we eens uit van Zwart Wit film.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet hem 2 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.
Druk nu alle 25 fotos af met die belichtingstijd.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

Op deze manier kom je er achter hoe je het maximale uit je materiaal kan halen.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen.

Goed.
Dit kan echter ook voor digitaal, ook daar kan je dat gaan uitzoeken. Welke opname combinatie de beste resultaten bereikt.

Dit is heel kort door de bocht, het hele systeem is subtieler, en je kan het steeds verder fijnslijpen. Maar dit is het idee. Snap je wat er mee bedoeld wordt en waarom dit de schapen van de bokken scheid?
Ik heb dit helemaal geleerd voor mijn analoge combinatie, en daarom heb ik zo lang gewacht met digitaal gaan. Ik ben na een jaar digitaal fotograferen met een DSLR nog steeds niet zo in controle van het eindresultaat als ik dat bij analoog was met mijn eigen lab.
Ik had echter genoeg van al die smerige chemie in huis en het gedonkerkamer.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 13:58:53 #23
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85569072
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:26 schreef zquing het volgende:

[..]

Was iso400 consumentenfilm, hadden ze ISO100 profilm gebruikt dan zouden de resulaten zeer goed anders kunnen zijn geweest
Ik kan me vaag herinneren de zogenaamde test gezien te hebben en ik vond dat ze het wilde dat het resultaat pro digitaal was.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_85569348
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:26 schreef zquing het volgende:

[..]

Was iso400 consumentenfilm, hadden ze ISO100 profilm gebruikt dan zouden de resulaten zeer goed anders kunnen zijn geweest
Ik vroeg me overigens ook af waarom ze ISO400 gebruikten op beide camera's.... lijkt me in beide gevallen de kwaliteit niet ten goede komen?
pi_85569535
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:08 schreef Xcalibur het volgende:

Ik vroeg me overigens ook af waarom ze ISO400 gebruikten op beide camera's.... lijkt me in beide gevallen de kwaliteit niet ten goede komen?
Het dynamisch bereik van digitale camera's schijnt bij ISO 400 hoger te zijn dan bij ISO 100.
pi_85569735
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat.
Gaan we eens uit van Zwart Wit film.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet hem 2 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.
Druk nu alle 25 fotos af met die belichtingstijd.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

Op deze manier kom je er achter hoe je het maximale uit je materiaal kan halen.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen.

Goed.
Dit kan echter ook voor digitaal, ook daar kan je dat gaan uitzoeken. Welke opname combinatie de beste resultaten bereikt.

Dit is heel kort door de bocht, het hele systeem is subtieler, en je kan het steeds verder fijnslijpen. Maar dit is het idee. Snap je wat er mee bedoeld wordt en waarom dit de schapen van de bokken scheid?
Ik heb dit helemaal geleerd voor mijn analoge combinatie, en daarom heb ik zo lang gewacht met digitaal gaan. Ik ben na een jaar digitaal fotograferen met een DSLR nog steeds niet zo in controle van het eindresultaat als ik dat bij analoog was met mijn eigen lab.
Ik had echter genoeg van al die smerige chemie in huis en het gedonkerkamer.
Zo da's veel werk. Maar dan leer je wel de perfecte combinatie tussen de variabelen. Misschien toch maar een keer doen wanneer ik eindelijk een goede doka bij elkaar gespaard heb. Zou ik misschien een keer wat foto's kunnen zien die je met dit systeem geschoten heb?
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_85569763
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 14:14 schreef Azreal het volgende:

[..]

Het dynamisch bereik van digitale camera's schijnt bij ISO 400 hoger te zijn dan bij ISO 100.
Dat hangt af van de basisISO van de sensor, basisISO heeft altijd de hoogste DR, daarboven en onder wordt eigenlijk gepushed en gepulled
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:41:01 #28
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85572257
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 13:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Het gaat erom dat je variabelen hebt, film, ontwikkelaar, objectieven etc, allemaal met hun eigen eigenschappen wat bv contrast aangaat.
Gaan we eens uit van Zwart Wit film.
Je zet je 50 mm standaard objectief op je camera, zet hem 2 stops dicht en je doet er een 100 ISO zwart wit film in.

Je meet het licht goed en je maakt 5 opnames, eerste 2 stops onderbelicht, 2e 1 stop onderbelicht, 3e normaal, 4e 1 stop overbelicht, 5e 2 stops overbelicht.

Je draait 1 keer door, en je zet de camera op B, haal objectief van de camera en drukt op de sluiter, je plakt een klein stickertje op de film.

Herhaal dit tot je 5 keer zo een belichting hebt. Doe dit uiteraard niet op een dag wanneer het licht telkens veranderd.

In de doka knip je de film aan 5 stroken. Die ontwikkel je bij absoluut de zelfde temperatuur, en de zelfde agitatie (beweging)
De eerste strook 20% korter dan de voorschriften van de fabrikant, de tweede 10% derde normaal, vierde 10% langer vijfde 20% langer.
Drogen.
Nu neem je voor iedere strook van film het stuk tussen de opnames in en kijkt daar hoe lang je papier moet belichten voor de maximale zwarting op normaal barietpapier.
Druk nu alle 25 fotos af met die belichtingstijd.

Je gaat nu kijken welke van de 25 opnames de maximale contrast omvang heeft. Wolken nog net tekening, hooglichten wit, schaduw partijen ook nog tekening.

dat is dan voor die ene film/objectief/ontwikkelaar/vergroter etc combinatie de beste manier van materiaal verwerken. Een ander objectief vereist dan weer een ijking naar deze methode. Een andere film ook. Dus een 400 ASA film, moet je weer precies zo doortesten.

Op deze manier kom je er achter hoe je het maximale uit je materiaal kan halen.

En dit kan je uiteraard ook doen voor je kleuren en diafilm. Nu doen grote merken van objectiefbouwers hun stinkende best om bij al hun (vastebrandpunt) objectieven hetzelfde contrastomvang te halen.

Goed.
Dit kan echter ook voor digitaal, ook daar kan je dat gaan uitzoeken. Welke opname combinatie de beste resultaten bereikt.

Dit is heel kort door de bocht, het hele systeem is subtieler, en je kan het steeds verder fijnslijpen. Maar dit is het idee. Snap je wat er mee bedoeld wordt en waarom dit de schapen van de bokken scheid?
Ik heb dit helemaal geleerd voor mijn analoge combinatie, en daarom heb ik zo lang gewacht met digitaal gaan. Ik ben na een jaar digitaal fotograferen met een DSLR nog steeds niet zo in controle van het eindresultaat als ik dat bij analoog was met mijn eigen lab.
Ik had echter genoeg van al die smerige chemie in huis en het gedonkerkamer.
Je moet het maar willen. :o. Dat is precies de reden dat ik geen echte fotograaf ben. Ik wil beelden maken. Just as that.
Maar dat ingewikkelde proces is voor digitale fotografie toch niet meer relevant? Je hebt het histogram waar je de mate van belichting kan aflezen en zeker als je in RAW schiet, is er heel veel mogelijk in de nabewerking. Het is een softwareklus geworden.
Wat overblijft, is het scherpe oog waarmee je het verschil moet kunnen zien.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:45:22 #29
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85572387
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:41 schreef Ringo het volgende:

[..]

Je moet het maar willen. :o. Dat is precies de reden dat ik geen echte fotograaf ben. Ik wil beelden maken. Just as that.


Het is techniek. Je hoeft er geen gebruik van te maken, maar als je het wel doet ben je volledig in controle van het resultaat.

quote:
Maar dat ingewikkelde proces is voor digitale fotografie toch niet meer relevant? Je hebt het histogram waar je de mate van belichting kan aflezen en zeker als je in RAW schiet, is er heel veel mogelijk in de nabewerking. Het is een softwareklus geworden.
Wat overblijft, is het scherpe oog waarmee je het verschil moet kunnen zien.
Dan heb je hem nog niet op papier
En wat je wilt weten zijn de contrasteigenschappen van je verschillende objectieven
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 15:55:35 #30
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85572706
Ik heb een analoge camera gekregen van mijn schoonpapa hihi :D ben zeer benieuwt!

Joyce
19jaar.
pi_85572949
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:55 schreef xjoyce het volgende:
Ik heb een analoge camera gekregen van mijn schoonpapa hihi :D ben zeer benieuwt!
Mooi ding is dat he!
pi_85573527
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 11:30 schreef umberrella het volgende:
ik heb een aantal analoge slr's gebruik zo ook nog af en toe. :)
Ik blijf het toch nostalgisch vinden en het dwingt je om creatiever met je foto's om te gaan.
en wat moeten we daaronder verstaan..
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:10:58 #33
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85574811
@ Azreal, ja zeker een mooi ding! heb er ook een flitser bij gekregen :D Alleen zit er een rolletje in van 10jaar oud zou dat nog goed zijn?

@ Hierboven, met dat creatiever om gaan met foto's? dat merk ik ook wel hoor bij digitaal kan je een foto meteen verwijderen als het niks is en met analoog probeer je toch gewoon in 1x mooie foto's te maken want je kan het niet over doen.
Joyce
19jaar.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:11:48 #34
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_85574839
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:10 schreef xjoyce het volgende:
@ Azreal, ja zeker een mooi ding! heb er ook een flitser bij gekregen :D Alleen zit er een rolletje in van 10jaar oud zou dat nog goed zijn?

@ Hierboven, met dat creatiever om gaan met foto's? dat merk ik ook wel hoor bij digitaal kan je een foto meteen verwijderen als het niks is en met analoog probeer je toch gewoon in 1x mooie foto's te maken want je kan het niet over doen.
Zeker laten ontwikkelen dat rolletje, wie weet wat er op staat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 22 augustus 2010 @ 17:13:45 #35
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85574892
Ja er stonden maar 3 foto's op en de rest kan nog gemaakt worden! Maar ik vroeg me af of dat nog goed is als dat al 10jaar in dat fototoestel zit, ga het gewoon laten ontwikkelen als hij vol is en dan zien we vanzelf wel :D
Joyce
19jaar.
pi_85575663
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:10 schreef xjoyce het volgende:
@ Azreal, ja zeker een mooi ding! heb er ook een flitser bij gekregen :D Alleen zit er een rolletje in van 10jaar oud zou dat nog goed zijn?
Het hangt erg van het type film af hoeveel het kan hebben. Ik heb zelf bevroren T-max 400 (zwart-wit film van kodak) uit 2002 ofzo en daar zijn nog prima foto's mee te maken. Kleurennegatief schijnt wat minder lang mee te gaan, maar ik heb nog nooit kunnen testen hoe erg het dan echt wordt.

Sowieso is gewoon proberen altijd leuk. Zo is een van mijn hobbies nu het cross-processen van kleurnegatief film. Ideaal om van film die over de datum is af te komen, en je krijgt soms erg mooie resultaten. Alleen moet je het mensen vantevoren wel even vertellen, anders worden ze misschien boos omdat ze opeens blauw zijn geworden :P
pi_85595147
* hydraulix meldt zich

Afgelopen Sziget Festival nog rondgelopen met een Pentacon Praktica LTL. Eigenlijk omdat ik niet mijn dure DSLR mee wil nemen, maar ook omdat ik analoog veel mooier vind. De foto's komen minder 'klinisch' over, het is altijd een verrassing wat het resultaat zal zijn, authentieker gevoel, dwingt je meer om na te denken over hoe je een foto wilt maken. OK het is duurder en lastiger met allemaal rolletjes, maar de resultaten spreken mij zoveel meer aan!
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:17:58 #38
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85626911
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 15:55 schreef xjoyce het volgende:
Ik heb een analoge camera gekregen van mijn schoonpapa hihi :D ben zeer benieuwt!

[ afbeelding ]
ik gebruik een canon FT uit 1963
heb een canon A1 te koop staan hier op fok [TK] Canon A-1 spiegel reflex
maak foto's met polaroid toestellen
film soms nog op 8mm films heb een hele verzameling film camera's

digitaal heb ik een negatief scanner en een canon ixus500 uit 2002
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:19:49 #39
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85627012
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 17:13 schreef xjoyce het volgende:
Ja er stonden maar 3 foto's op en de rest kan nog gemaakt worden! Maar ik vroeg me af of dat nog goed is als dat al 10jaar in dat fototoestel zit, ga het gewoon laten ontwikkelen als hij vol is en dan zien we vanzelf wel :D
zolang hij dicht is gebleven kan je er beeld uit krijgen
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 23 augustus 2010 @ 22:42:25 #40
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_85628000
Lomo :Y
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  maandag 23 augustus 2010 @ 22:57:42 #41
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85628695
quote:
Op maandag 23 augustus 2010 22:42 schreef Dark_Angelus het volgende:
Lomo :Y
Met een oude Lomo? Die camera's zijn toch niet zo lang geleden opnieuw in productie genomen?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_85640041
een van de belangrijkste redenen waarom ik 5 jaar geleden op digitaal ben overgestapt is omdat ik niet voldoende resolutie op analoog kon krijgen. Iso 25 of iso 50 film, sorry hoor maar daar kan ik niks mee. Ik fotografeer bewegende personen en geen architectuur Het grove beeld van een 400ASA film was al ongeschikt voor een goede A4 als je geen grove korrel wilde zien. Nu kan ik een A0 formaat foto afdrukken met een fractie van die korrel op ISO 1600...

"analoge' lenzen gebruik ik nog wel. Vroeger gebruikte ik Olympus OM, onderstaande foto is gemaakt met mijn Olympus Zuiko 50mm f3.5 macro:

  dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:36:58 #43
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85640400
Hmm ik weet echt niet wat ik moet fotograferen met mijn analoge camera, die moet je eigenlijk gewoon meenemen als je dagjes weg gaat ofzo ;p
Joyce
19jaar.
pi_85640591
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:36 schreef xjoyce het volgende:
Hmm ik weet echt niet wat ik moet fotograferen met mijn analoge camera, die moet je eigenlijk gewoon meenemen als je dagjes weg gaat ofzo ;p
Hetzelfde als wat je digitaal zou fotograveren?
"Those unforgettable days, for them I live"
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 11:44:20 #45
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_85640663
Maar digitaal fotografeer je alles wat je tegenkomt, als je niet uitkijkt. Daar zit zo ontzettend veel bulk bij. Zeker als je enthousiast beginner bent.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:07:41 #46
53151 T42
Pinball Wizard
pi_85641350
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 11:42 schreef zquing het volgende:

[..]

Hetzelfde als wat je digitaal zou fotograveren?
dan mag je veel rolletjes wissellen en bij polaroid kost 1 foto al snel 4 euro
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 12:12:50 #47
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85641506
Ja daarom ;p bij digitaal verwijder je het gewoon maar als ik analoog schiet wil ik wel zeker weten (dat kan natuurlijk nooit) maar enigzins dat het boeiend is wat er op de foto staat.
Joyce
19jaar.
pi_85643511
quote:
Op dinsdag 24 augustus 2010 12:12 schreef xjoyce het volgende:
Ja daarom ;p bij digitaal verwijder je het gewoon maar als ik analoog schiet wil ik wel zeker weten (dat kan natuurlijk nooit) maar enigzins dat het boeiend is wat er op de foto staat.
Laat dat nou de reden zijn dat ik afgelopen keer in de dierentuin wel helemaal 1 foto heb gemaakt met m'n analoge camera :P

Voor mij is het een beetje een stelregel dat als iets er in het echt cool uitziet, er ook een coole foto van te maken is. En als je dan iets cools gevonden hebt is het natuurlijk even nadenken hoe je dat goed op de foto gaat zetten, maar meestal komen daar toch wel leuke resultaten uit.
  dinsdag 24 augustus 2010 @ 15:24:52 #49
285303 xjoyce
Joyce photography
pi_85649079
haha, ja ik kreeg de camera vorige week en was meteen enthousiast maar heb er nog niks mee gedaan vind het zo zonde om van die onzin foto's te maken. Maarja komt goed!
Joyce
19jaar.
pi_85649181
analoog is het leukste wat er is!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')