Een goed stuk. De laatste tijd lijkt het of de Wajong een enkel en alleen niksnutten uitkering is. Er mag ook wel eens aandacht besteed worden aan de andere kant.quote:http://extra.volkskrant.n(...)eloos_door_de_mangel
Mijn krant beweert dat de Wajong een uitkering is voor ‘arbeidsongeschikte jongeren’.
De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid JONg Gehandicapten) is een regeling waarop men kan terugvallen als men voor het 18de levensjaar arbeidsongeschikt is door een (aangeboren) handicap of ziekte, of door een ongeval.
Concreet hebben we het dus over Softenonbaby’s, polio, hersenbeschadigingen, taaislijmziekte, schizofrenie, brandwonden, spastici, dwarslaesies, leukemie, verkeersslachtoffers, et cetera.Al dit leed verdwijnt niet bij toverslag als iemand 25 wordt.
Daardoor zitten in de Wajong natuurlijk net zo veel dertigers, veertigers en vijftigers als in een normale dwarsdoorsnede van de bevolking. Zestigers en ouderen komen minder voor. Door de aard der aandoeningen is de levensverwachting van veel Wajong’ers heel wat lager dan gemiddeld.
Vluchtheuvel
Dat het in de agitprop van de VVD nu al een hele tijd de gewoonte is de Wajong af te schilderen als een vluchtheuvel voor zo goed als helemaal gezonde jongeren die een tikkie lamlendig zijn, begrijp ik. De VVD is er voor de winnaars, en de rest moet niet zeuren en vooral zo min mogelijk kosten. Maar dat de media dit nazeggen, begrijp ik niet.
Dat de Wajong de laatste jaren harder groeit dan verwacht, is een direct gevolg van de wijzigingen in de bijstandswet. Sinds gemeenten een financieel belang hebben bij het terugdringen van het aantal bijstandsuitkeringen, is het natuurlijk het goedkoopst om de echt ‘onbemiddelbare’ dossiers over de schutting te gooien bij een andere uitkeringsinstantie.
Afschaffen betekent levenslange bijstand. Op straffe van korting of stopzetting van de bijstandsuitkering, worden betrokkenen gedwongen zich aan te melden voor een Wajong-keuring.
Maar iedereen die op dit moment een Wajong-uitkering ‘geniet’, is gekeurd of herkeurd onder de strenge ‘De Geus’-regels voor arbeidsongeschiktheid. Als iemand een uitkering heeft, mogen we er van uitgaan dat inderdaad sprake is van een serieuze en aantoonbare beperking.
Machteloos
De idee die nu de ronde doet om de regels nog meer aan te scherpen, of de Wajong zelfs af te schaffen, zijn inhumaan en getuigen van minachting. Dit zou betekenen dat mensen die de afgelopen jaren al een onzekere herkeuring tegemoet moesten zien, opnieuw totaal machteloos door de mangel gehaald worden.
Afschaffen betekent levenslange bijstand. Tenminste, als je geen partner hebt, of een huis of klein vermogen hebt geërfd, want dan vervalt elk recht op financiële ondersteuning.
Met de eveneens aangekondigde ingrijpende bezuinigingen op de (AWBZ-)zorg, uitgeklede zorgverzekeringen, grotere eigen bijdragen, lagere zorg- en huurtoeslag en ontkoppeling van de uitkeringen, is men als gehandicapte straks afhankelijk van charitas voor zelfs het meest basale.
Veel arbeidsongeschikte gehandicapten hebben straks geen ander vooruitzicht dan een uitzichtloos marginaal bestaan in de rafelranden van de samenleving. Handicap en ziekte staat straks weer gelijk aan armoede, uitsluiting en vernedering.
De auteur woont inGroningen en is zelf Wajong’er
maar ik ben nog lerendequote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Al die Wajongers die wel op een forum posten snap ik dan weer niks van, blijkbaar kan je met een pc omgaan, dan kan je ook wel terrecht op de arbeidsmarkt.
Eeeeeuh, heb je recht op zon uitkering dan?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:09 schreef Assimilatie het volgende:
ik heb er ook een tijdje over zitten te denken om een wajong uitkering aan te vragen om m'n studie mee te betalen maar dit leek me toch niet zo'n goed idee omdat je dan voor je leven getekent zou kunnen zijn. ik weet het niet zeker maar dat risico durf ik niet te nemen.
Dar heb ik zelf heel hard tegen aan zitten hikken om precies dezelfde reden. Maar toen ik heel erg vastliep had ik geen keuze. Of dat of mijn studie niet afmaken en de bijstand in.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:09 schreef Assimilatie het volgende:
ik heb er ook een tijdje over zitten te denken om een wajong uitkering aan te vragen om m'n studie mee te betalen maar dit leek me toch niet zo'n goed idee omdat je dan voor je leven getekent zou kunnen zijn. ik weet het niet zeker maar dat risico durf ik niet te nemen.
Precies. Ik ken iemand van heeeeeeel dichtbij die nu een paar jaar in de wajong zit. Wel de hele dag MSN'en, schilderen, kleren ontwerpen, naaien, enz. Oh ja, en flink uitgaan in het weekend. En als je dat kunt, dan kun je ook werken. Mensen die rechtop kunnen zitten achter een PC kunnen administratieve dingen of callcenter-werk gaan doen, zo simpel is dat.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Al die Wajongers die wel op een forum posten snap ik dan weer niks van, blijkbaar kan je met een pc omgaan, dan kan je ook wel terrecht op de arbeidsmarkt.
Kun je dan niet, net als wij, gewoon extra stufi aanvragen, eventueel bijlenen, en dit na je studie met een mooie baan afbetalen? Dat heb ik moeten doen, ik had geen familie of ouders waar ik op terug kon vallen, maar mooi niet dat ik dan uitkeringen ga aanvragen. Kom op zeg.quote:
Kunnen werken is niet hetzelfde als een baan kunnen krijgen.. helaas.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Je weet toch niet precies hoeveel uur van de dag ze 'uitgeschakeld' zijn!? Misschien zitten ze 4 uur per dag op de WC, of hebben ze last van hevige depressie en huilbuien en zorgt dat internet en gamen voor afleiding, of whatever!? hoe kun jij dat nou beoordelen hoe erg het met ze is!? Geen baas die dat soort werknemers aanneemt, en mochten ze het verzwijgen en toch een baan krijgen, dan staan ze waarschijnlijk binnen een paar maanden weer op straat ...quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Precies. 100% arbeidsongeschikt betekent niet dat je helemaal niks kunt, maar wel dat je vrijwel 0% kans hebt op de arbeidsmarkt.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:18 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Kunnen werken is niet hetzelfde als een baan kunnen krijgen.. helaas.
Hij zit toch op fokquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:15 schreef Document1 het volgende:
[..]
Eeeeeuh, heb je recht op zon uitkering dan?
niet voor volwassenen onderwijsquote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:17 schreef Redah het volgende:
[..]
Precies. Ik ken iemand van heeeeeeel dichtbij die nu een paar jaar in de wajong zit. Wel de hele dag MSN'en, schilderen, kleren ontwerpen, naaien, enz. Oh ja, en flink uitgaan in het weekend. En als je dat kunt, dan kun je ook werken. Mensen die rechtop kunnen zitten achter een PC kunnen administratieve dingen of callcenter-werk gaan doen, zo simpel is dat.
Maarja, als je dus een zielig verhaaltje bij de instanties ophangt, mag je er zo de wajong in.
[..]
Kun je dan niet, net als wij, gewoon extra stufi aanvragen, eventueel bijlenen, en dit na je studie met een mooie baan afbetalen? Dat heb ik moeten doen, ik had geen familie of ouders waar ik op terug kon vallen, maar mooi niet dat ik dan uitkeringen ga aanvragen. Kom op zeg.
Soms kun je wel studiefinanciering krijgen voor volwassenen onderwijs, maar dan gaat het volgens mij om de opleidingen: VMBO, HAVO, VWO. Ook voor deeltijdwerkers zijn er volgens mij wel mogelijkheden.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:54 schreef Assimilatie het volgende:
[..]
niet voor volwassenen onderwijs
Niet met alles wat iemand kan, kan iemand ook zijn brood verdienen. Ik kan ook lopen, fietsen, zwemmen, schrijven, schaken en koken, maar geen van alle goed genoeg om er iets mee te verdienen. Alhoewel lopen voor veel banen wel een nuttige bijkomende vaardigheid is.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Als je constant zo simpel redeneert, kom je wat mij betreft wel in aanmerking voor een Wajong-uitkering.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Ik wil jou vriendelijk bedanken voor deze tip. Niet voor mezelf maar voor iemand anders die ik ken.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:21 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik val onder de Rutteregeling op het vavo. Ben benieuwd of die nog doorgaat.
Als je kunt posten op een forum, dan kun je ook administratief werk doen achter de computer. Komt op hetzelfde neer, het nadeel is dat je bij het tweede vroeg je bed uit moet, jezelf door de regen en het verkeer heen moet werken, het saaier is en wanneer het mooi weer is moet je ook komen. Maar niet moeilijker of zwaarder.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:40 schreef Dubby het volgende:
[..]
Als je constant zo simpel redeneert, kom je wat mij betreft wel in aanmerking voor een Wajong-uitkering.
Mwah, dat geldt voor een bepaald percentage, maar in veel andere gevallen is het ook een vrij zinloze vergelijking. Denk bijvoorbeeld aan mensen met schizofrenie en het feit dat er totaal geen eisen worden gesteld aan die paar posts die iemand toevallig plaatst op een forum.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kunt posten op een forum, dan kun je ook administratief werk doen achter de computer. Komt op hetzelfde neer, het nadeel is dat je bij het tweede vroeg je bed uit moet, jezelf door de regen en het verkeer heen moet werken, het saaier is en wanneer het mooi weer is moet je ook komen. Maar niet moeilijker of zwaarder.
maar als zo iemand hevige stemmingswisselingen heeft en andere kronkels in zijn of haar geest zal diegene bijna niet worden aangenomen of er valt op momenten bijna of helemaal niet mee te werken.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kunt posten op een forum, dan kun je ook administratief werk doen achter de computer. Komt op hetzelfde neer, het nadeel is dat je bij het tweede vroeg je bed uit moet, jezelf door de regen en het verkeer heen moet werken, het saaier is en wanneer het mooi weer is moet je ook komen. Maar niet moeilijker of zwaarder.
Mooi, dus jij zou Tinoz wel in dienst nemen?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Als je kunt posten op een forum, dan kun je ook administratief werk doen achter de computer. K
Geldt dit ook voor hoogopgeleide wajong'ers?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:41 schreef JellieVrolijk het volgende:
[..]
Ik wil jou vriendelijk bedanken voor deze tip. Niet voor mezelf maar voor iemand anders die ik ken.
Verder ben ik van mening, na het lezen van je vorige post, dat jij alle recht hebt op een Wajong uitkering. Dat kan ook mogelijkheden bieden natuurlijk. dan neemt een werkgever je eerder aan omdat hij of zij dan subsidie kan krijgen. De maatschappij dat ben jij. Daar maak je onderdeel van uit. En die hele maatschappij heeft al decennia lang belastinggeld in potjes gestopt zodat iedereen een goede kans maakt op de arbeidsmarkt. Zodat je dus juist niet lange tijd van de maatschappij "profiteert", maar je steentje bijdraagt. Ga gewoon die uitkering aanvragen en ga dan op gesprek. Weigeren kun je altijd nog. Mijn advies hoor.
Dat weet ik niet. Wellicht zal daar minder subsidie in gestoken worden omdat zij gemakkelijker worden aangenomen zonder subsidie. Hun kansen op werk zijn vermoedelijk groter.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:07 schreef waffles het volgende:
[..]
Geldt dit ook voor hoogopgeleide wajong'ers?
Verklaar nu eens waarom de WAjong zo`n enorme vlucht heeft genomen de afgelopen 15 jaar?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:07 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Een goed stuk. De laatste tijd lijkt het of de Wajong een enkel en alleen niksnutten uitkering is. Er mag ook wel eens aandacht besteed worden aan de andere kant.
DIT JA.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:29 schreef Napalm het volgende:
[..]
Verklaar nu eens waarom de WAjong zo`n enorme vlucht heeft genomen de afgelopen 15 jaar?
Zijn de Nederlandse jongeren opeens zoveel zieker geworden?
Wajong wordt natuurlijk ook niet goed begrepen doordat mensen niet altijd kunnen zien wat iemand met een Wajong nou mankeert aangezien het niets lichamelijks is.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:07 schreef Rubber_Johnny het volgende:
De Wajong (Wet Arbeidsongeschiktheid JONg Gehandicapten) is een regeling waarop men kan terugvallen als men voor het 18de levensjaar arbeidsongeschikt is door een (aangeboren) handicap of ziekte, of door een ongeval.
Concreet hebben we het dus over Softenonbaby’s, polio, hersenbeschadigingen, taaislijmziekte, schizofrenie, brandwonden, spastici, dwarslaesies, leukemie, verkeersslachtoffers, et cetera.Al dit leed verdwijnt niet bij toverslag als iemand 25 wordt
Bronquote:80% van de instromers heeft in 2006 een verstandelijke handicap of een
psychische aandoening. In de periode 2001-2006 is het aandeel instromers met een psychische of verstandelijke beperking toegenomen en dat met een lichamelijke beperking afgenomen.
Volgens mij heeft dit alles te maken met een algehele tendens die zichtbaar is: Waar je vroeger gewoon een schop onder je kont kreeg als je niet luisterde of iets niet goed deed, moet nu overal over 'gepraat' worden en wordt overal een diepere, geestelijke verklaring voor gezocht.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:29 schreef Napalm het volgende:
Verklaar nu eens waarom de WAjong zo`n enorme vlucht heeft genomen de afgelopen 15 jaar?
Verhoging van de leerplicht wellicht, voorheen zat die groep gewoon thuis zonder uitkering of was al aan het werk. Tegenwoordig is het motto dat je minimaal MBO2 moet kunnen doen. Het is zelfs een verplichting, startkwalificatie. Tja, dan schuif je toch een grote groep in een uitkering.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:29 schreef Napalm het volgende:
[..]
Onderzoek CPB uit 2006quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:29 schreef Napalm het volgende:
[..]
Mensen die met een pc kunnen omgaan, kunnen misschien geen prioriteiten stellen, zichzelf of hun omgeving voldoende verzorgen, meer dan 3 uur achter elkaar rechtop zitten, garanderen dat ze een aantal dagen achter elkaar goed genoeg zijn om door te werken, omgaan met mensen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:14 schreef DroogDok het volgende:
Dan is het maar goed dat de Wajong op rechts niet breed wordt gedragen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:15 schreef Mwanatabu het volgende:
Daarnaast zijn er juist veel jongeren (te) hard bezig om onder dit etiketje uit te komen om maar te bewijzen dat ze het zelf ook kunnen, juist door reacties en houding zoals in dit topic.
100% arbeidsongeschikt beteken dat je 0% restcapaciteit hebt om uit arbeid in je inkomen te voorzien. Hoeveel % kans iemand heeft op de arbeidsmarkt is niet relevant. Nadat de keuringsarts zijn bevindingen qua handicap op papier heeft gezet is het aan de arbeidsdeskundige om aan de hand van deze bevindingen in een databank aan banen te bepalen of er tenminste een bepaald aantal banen zijn die de aanvrager zou kunnen uitoefenen. Of er ook momenteel daadwerkelijk vacatures zijn voor die banen is niet relevant. Het is namelijk een theoretische toetsing. De uitkomsten van de arts en de arbeidsdeskundige bepaalt de mate van arbeidsongeschiktheid. 25% of meer en het wordt (een gedeelte) wajong. Zo niet dan wordt het bijstand.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:22 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Precies. 100% arbeidsongeschikt betekent niet dat je helemaal niks kunt, maar wel dat je vrijwel 0% kans hebt op de arbeidsmarkt.
Het eerste gedeelte volg ik en ik ben het met je eens dat je kritisch mag zijn.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:22 schreef LXIV het volgende:
Los van terecht of niet terecht in de Wajong, een sociaal vangnet heeft als eigenschap dat wanneer er teveel mensen in terecht komen het vangnet scheurt. En dan zijn ook de mensen die het vangnet werkelijk nodig hebben de dupe.
Het is dus helemaal geen a-sociaal standpunt om de toegang tot dit vangnet te beperken en kritisch te zijn over wie je toelaat.
Over ADHD, stemmingswisselingen e.d., hoeveel mensen in Afrika of India hebben er last van? Hoeveel mensen konden vroeger vanwege deze ziektes niet werken? Toen de keuze was of werken of gewoon afsterven?
Zo heel veel van die banen zijn er dus niet (anders zouden er een stuk minder werklozen zijn lijkt mij), in heel veel gevallen een opleiding moet hebben die steeds vaker hoger en hoger moet zijn, en het moet natuurlijk ook aantrekkelijk zijn om te werken (minder krijgen door te werken ipv je uitkering is niet aantrekkelijk, wat overigens absoluut geen argument is om deze uitkering dan maar te verlagen)quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Omdat het voor veel instellingen (gemeente, UWV, etc.) beloond worden als ze werklozen uit de kaartenbak weten te werken. Bijvoorbeeld door ze de wajong in te sturen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:29 schreef Napalm het volgende:
[..]
Energie. Nu ik me goed voel kan ik keihard studeren maar een jaar geleden was ik psychotisch nou ja dan komt het er niet van.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:40 schreef sneakypete het volgende:
Dit terwijl hij zich ongetwijfeld niet erg lekker voelt na 10 uur zonder eten en drinken. Wat bepaalt dit verschil anders dan moraliteit??
Waarom is dat erg? Ze hebben er niet om gevraagd niet te kunnen werken. Moeten ze nu uit een soort zondebesef het altijd krap hebben? Omdat 'hardwerkende mensen' ?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:42 schreef Sorella het volgende:
Zet 2 wahjongers bij elkaar en ze hebben meer geld als iemand die bv stratenmaker is en ze hoeven er niets voor te doen.
.
Dat ook jaquote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:51 schreef Picchia het volgende:
Meestal als een regeling wordt ingevoerd gaan mensen er vanuit dat het gelijk volmaakt is, maar met dit soort dingen moet je eigenlijk blijven passen, meten en schuren.
Die zijn hun leven lag ongelukkig/crimineel of hangen dus in het trapgat. Net zoals hier vroeger gebeurde.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:22 schreef LXIV het volgende:
Over ADHD, stemmingswisselingen e.d., hoeveel mensen in Afrika of India hebben er last van? Toen de keuze was of werken of gewoon afsterven?
Zie mijn tweede post in dit topic.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:15 schreef Mwanatabu het volgende:
Daarnaast zijn er juist veel jongeren (te) hard bezig om onder dit etiketje uit te komen om maar te bewijzen dat ze het zelf ook kunnen, juist door reacties en houding zoals in dit topic.
Dat belerende toontje, daar erger ik me aaan.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
hoeveel bedelaars waren er toen of zijn er daar omdat ze geestelijk niet in orde zijnquote:Op donderdag 12 augustus 2010 22:22 schreef LXIV het volgende:
Los van terecht of niet terecht in de Wajong, een sociaal vangnet heeft als eigenschap dat wanneer er teveel mensen in terecht komen het vangnet scheurt. En dan zijn ook de mensen die het vangnet werkelijk nodig hebben de dupe.
Het is dus helemaal geen a-sociaal standpunt om de toegang tot dit vangnet te beperken en kritisch te zijn over wie je toelaat.
Over ADHD, stemmingswisselingen e.d., hoeveel mensen in Afrika of India hebben er last van? Hoeveel mensen konden vroeger vanwege deze ziektes niet werken? Toen de keuze was of werken of gewoon afsterven?
Generaliseren is jou ook niet vreemd.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 11:41 schreef ieniminimuis het volgende:
Wat mij stoort hier is dat jullie denken dat Wajongers mensen zijn die niet willen werken... dit is niet waar.
Ik kan me voorstellen dat als je 100% warbeidsongeschikt bent, en dus weet dat je weinig kans van slagen hebt op de echte arbeidsmarkt, dat je dan weinig zin hebt om te doen alsof ...quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 11:49 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Generaliseren is jou ook niet vreemd.
Er zitten mensen tussen die willen werken en er zitten mensen tussen die dat niet willen. Probleem is dat het bijzonder moeilijk is om de kwaden te treffen zonder dat de goeden dit ook voelen.
Klopt. Wat ook vaak word verward: betaald werk en zinvol zijn in de samenleving.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 13:51 schreef Big-Ern het volgende:
We leven in een idiote samenleving. In een samenleving waarin welvaart nogal eens met welzijn wordt verward. Wanneer komen we weer bij zinnen?
Zeker!quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:07 schreef Arctic_Warrior het volgende:
blij zijn met elke cent die je krijgt. Het is echt niet de norm in de wereld dat mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en niets toevoegen zo goed leven als hier.
quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 11:58 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik kan me voorstellen dat als je 100% warbeidsongeschikt bent, en dus weet dat je weinig kans van slagen hebt op de echte arbeidsmarkt, dat je dan weinig zin hebt om te doen alsof ...
Aan de ene kant moet je dan je tekortkomingen accepteren, en tegelijkertijd moet je doen alsof je toch een miniscuul steentje bij mag dragen aan de maatschappij, terwijl je jou moeite kost, en het de maatschappij waarschijnlijk meer kost dan dat het oplevert (subsidie aan de werkgever, de begeleider(s) van het UWV die er flink aan verdienen, etc etc...)!?
Waarom meedoen aan die poppenkast, terwijl als je even logisch nadenkt, het meer kost dan dat het oplevert.
Als je in de Wajong zit, en je wilt gedeeltelijk werken, dan kun je vrijwilligerswerk enzo doen. Als je je daar niet goed genoeg voor voelt, vanwege de klachten, dan moet je dat ook gewoon lekker niet doen. Heel simpel. Je ziet nu dat we met zijn allen Wajongers aan het werk willen 'helpen' (in de schoenen schuiven), terwijl ik me kan voorstellen dat een groot gedeelte daar totaal niet op zit te wachten... die willen gewoon 'rust' en hun leven op hun manier zo goed mogelijk invullen.
Ik vind dat je jezelf tekort doet.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:00 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik heb er wel eens 10 seconden aan gedacht, omdat ik er dan net m'n medicijnen mee zou kunnen betalen die niet vergoed worden. Dat is zo'n 400 euro per maand en een flinke hap in het benedenmodale inkomen van m'n ouders. Maar als ik het aanvraag voel ik me ook zo geketend, ik wil niet in een uitkering zitten en van de maatschappij 'profiteren'. Ik heb nu ook niks toe te voegen. Ik voel me er ongemakkelijk bij om belastinggeld van de hardwerkende nederlander aan te nemen.
En over dat kunnen werken als je op FOK post, zit wat in. Maar dan blijft alleen ongeschoold thuiswerk over met flexibele werktijden. Wie iets weet mag het zeggen, dat ligt echt niet zo voorhanden. Ben lang zat aan het zoeken geweest, want ik wil wel werken. (Of in mijn geval eerst een fatsoenlijke studie erbij)
Wat voor medicatie heb je dan dat het niet vergoed wordt? Meeste medicatie wordt gewoon vergoed eigenlijk indien je kan bewijzen dat het noodzakelijk is.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:00 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik heb er wel eens 10 seconden aan gedacht, omdat ik er dan net m'n medicijnen mee zou kunnen betalen die niet vergoed worden. Dat is zo'n 400 euro per maand en een flinke hap in het benedenmodale inkomen van m'n ouders. Maar als ik het aanvraag voel ik me ook zo geketend, ik wil niet in een uitkering zitten en van de maatschappij 'profiteren'. Ik heb nu ook niks toe te voegen. Ik voel me er ongemakkelijk bij om belastinggeld van de hardwerkende nederlander aan te nemen.
En over dat kunnen werken als je op FOK post, zit wat in. Maar dan blijft alleen ongeschoold thuiswerk over met flexibele werktijden. Wie iets weet mag het zeggen, dat ligt echt niet zo voorhanden. Ben lang zat aan het zoeken geweest, want ik wil wel werken. (Of in mijn geval eerst een fatsoenlijke studie erbij)
Dat hangt natuurlijk nogal af van waar in het spectrum iemand zich bevindt. De ergste gevallen kunnen niet eens fatsoenlijk voor zichzelf zorgen, laat staan werken.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 20:31 schreef schaal_9 het volgende:
Er is de laatste jaren meer instroom in de Wajong vanwege de bekendheid van de regeling en instroom vanuit de bijstand, zoals hier al eerder vermeld werd.
Ik weet wel een en ander over Wajong en autisme. Ik heb een visie die mijn mede-autistjes in mijn omgeving niet altijd zo waardeerden (ja, die hebben FOK! ook ontdekt)... ik geloof niet dat iemand met autisme echt niet kan werken. Sociale basisvaardigheden zijn aan te leren. Van even onder de mensen zijn word je niet ziek. Wel is het mogelijk dat iemand met autisme overspannen kan raken na veel te zijn overvraagd op het werk.
De VVD wilt de Wajong helemaal niet afschaffen, maar samenvoegen met oa de wet WIJ en niet meer laten uitvoeren door het UWV maar door de gemeente.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:17 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Zeker!
En ik hoop ook dat het zo blijft (al mag het soms best wat strenger). Daarom maakte ik dit topic, de VVD wil de Wajong afschaffen.
Dan krijg je dus weer het probleem dat een of andere gemeentetruus er niets vanaf weet, dat verschillende gemeenten verschillende criteria hanteren, etc etc. Zeer zeer slecht idee. Als je nu al weet dat zeer veel mensen vrij asociaal behandeld worden zodra ze op het gemeentehuis aankloppen voor steun wanneer ze in de problemen zitten, en de grote verschillen tussen gemeentes, dan kun je nu al aanvoelen dat dat gewoon zeer negatief zal uitpakken voor veel mensen met een WAJONG-uitkering, en zou me ook niets verbazen als je dan vervolgens ook weer mensen door het lint ziet gaan op het gemeentehuis. En waarschijnlijk nog terecht ook.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 23:20 schreef StarGazer het volgende:
[..]
De VVD wilt de Wajong helemaal niet afschaffen, maar samenvoegen met oa de wet WIJ en niet meer laten uitvoeren door het UWV maar door de gemeente.
Ja, dat verkrijgen van werk is wel "pijnlijk herkenbaar". Dat werd dus een paar jaar rond het bijstandsniveau (wel een klein deeltijdbaantje). Iedereen om mij heen werkte gewoon. Het gevoel om niet tot de werkende klasse te behoren (en inkomsten mis te lopen), wat ben ik blij dat die tijden voorbij zijn en het echte leven is begonnen... ik vertrouw er ook wel op dat er een duurzame oplossing voor mensen met autisme komt, gezien de hoge Wajong-instroom.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 21:28 schreef Pandorado het volgende:
[..]
Dat hangt natuurlijk nogal af van waar in het spectrum iemand zich bevindt. De ergste gevallen kunnen niet eens fatsoenlijk voor zichzelf zorgen, laat staan werken.
Wat mezelf betreft, ben ik ervan overtuigd dat ik inderdaad kan werken, mits er geen beroep wordt gedaan op flexibiliteit.
Het vinden of verkrijgen van werk, is daarentegen een tamelijk autisme-onvriendelijk traject. Normaal gesproken kan ik met mijn intelligentie best veel compenseren, maar hierop loop ik dus vast. Gelukkig betekent Wajong in mijn geval ook dat ik daarbij geholpen word, zij het dat de raderen wellicht iets sneller zouden mogen draaien.
I stand corrected. Heeft dit nog invloed op de hoogte van de uitkering? Wordt het dan bijstandsniveau?quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 23:20 schreef StarGazer het volgende:
[..]
De VVD wilt de Wajong helemaal niet afschaffen, maar samenvoegen met oa de wet WIJ en niet meer laten uitvoeren door het UWV maar door de gemeente.
Dat is er dus met mij gebeurd.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 20:31 schreef schaal_9 het volgende:
. Van even onder de mensen zijn word je niet ziek. Wel is het mogelijk dat iemand met autisme overspannen kan raken na veel te zijn overvraagd op het werk.
Dat hoop ik dat er met mij gebeurt!quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 20:31 schreef schaal_9 het volgende:Ook heb ik een tijdje in de Wajong-regeling gezeten, maar ben alweer geruime tijd aan de slag. Het is heel goed mogelijk dat ik over enkele jaren uit de regeling stroom. Er is een terugvalrecht dat tot vijf jaar kan duren, maar ik hoop natuurlijk op een stabiele carrière. Met werk ontmoet ik ook heel andere mensen dan toen ik nog in de uitkeringen zat en gaat er een hele wereld open. Wajong kan een brug naar werk zijn, en dat is ook de doelstelling van de nieuwe Wajong-regeling.
Iedereen voegt iets toe, hoe je het ook went of keert. Betaalde arbeid wordt door velen als norm gezien, maar er is natuurlijk veel meer. Is werken voor bijvoorbeeld een zwaar ongezond voedingsbedrijf dan zo'n verrijking? Daar kan je over rede twisten!quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 19:07 schreef Arctic_Warrior het volgende:
Je moet niet zeuren en blij zijn met elke cent die je krijgt. Het is echt niet de norm in de wereld dat mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen en niets toevoegen zo goed leven als hier.
Ik denk dat betaalde arbeid in de toekomst voor mij wel mogelijk is, en dan vind ik het wel je plicht dat na te streven. Want hoe je het ook wendt of keert je kost de maatschappij wel zon 900 euro aan belasting centen elke maand.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:08 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Iedereen voegt iets toe, hoe je het ook went of keert. Betaalde arbeid wordt door velen als norm gezien, maar er is natuurlijk veel meer. Is werken voor bijvoorbeeld een zwaar ongezond voedingsbedrijf dan zo'n verrijking? Daar kan je over rede twisten!
Oh, maar daar ben ik het ook wel mee eens. Als het enigszinds kan moet je gewoon werken voor de kost. Ik wil er alleen mee zeggen dat het leven uit veel meer dingen bestaat dan werken alleen. Er is meer dan geld verdienen en consumeren alleen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:20 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik denk dat betaalde arbeid in de toekomst voor mij wel mogelijk is, en dan vind ik het wel je plicht dat na te streven. Want hoe je het ook wendt of keert je kost de maatschappij wel zon 900 euro aan belasting centen elke maand.
Maar idd zeggen dat je ' niks toevoegt' als je geen betaald werk hebt is ook erg kort door de bocht.
Mijn reet. Een hoop mensen voegen niets doe dan ellende. Criminelen bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:08 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Iedereen voegt iets toe, hoe je het ook went of keert.
Zeker.quote:Betaalde arbeid wordt door velen als norm gezien, maar er is natuurlijk veel meer. Is werken voor bijvoorbeeld een zwaar ongezond voedingsbedrijf dan zo'n verrijking? Daar kan je over rede twisten!
Het kan, maar slim is dat niet. Sowieso is ongezonde voeding een beetje een rare term. Het zijn de hoeveelheden die ongezond zijn... niet de voeding zelf, want anders hadden we het wel gif genoemd. Nietwaar?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:08 schreef Big-Ern het volgende:
Is werken voor bijvoorbeeld een zwaar ongezond voedingsbedrijf dan zo'n verrijking? Daar kan je over rede twisten!
Alcohol is gif en toch consumeren we het behoorlijk veel. Voer van de McD, Burgerking e.d. is gewoon ongezond. Dat heeft niet eens alles met de hoeveelheden te maken, al speelt het wel mee. Dat geef ik toe.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het kan, maar slim is dat niet. Sowieso is ongezonde voeding een beetje een rare term. Het zijn de hoeveelheden die ongezond zijn... niet de voeding zelf, want anders hadden we het wel gif genoemd. Nietwaar?
Niemand drinkt pure alcohol, dus je pakt een verkeerd voorbeeld.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:50 schreef Big-Ern het volgende:
Alcohol is gif en toch consumeren we het behoorlijk veel.
Dat heeft alles met de hoeveelheden te maken en nog veel meer met wat je bestelt (want de gewone salade van McDonalds... ik zou niet weten wat daar mis mee is).quote:Voer van de McD, Burgerking e.d. is gewoon ongezond. Dat heeft niet eens alles met de hoeveelheden te maken, al speelt het wel mee. Dat geef ik toe.
Herkenbaar dit. Ik ben er ook zo één en ik heb overwogen om een Wajong-uitkering aan te vragen. Het is voorlopig nog niet nodig geweest en ik hoop dat het ook nooit zal hoeven. Maar ik heb wel diverse zeer nare ervaringen gehad bij bijbaantjes en bij ieder baantje loop ik opnieuw de kans dat er een reden zal zijn waar ik zelf bar weinig aan kan doen, maar waardoor mijn werkgever me niet wil hebben.quote:Op vrijdag 13 augustus 2010 20:31 schreef schaal_9 het volgende:
Er is de laatste jaren meer instroom in de Wajong vanwege de bekendheid van de regeling en instroom vanuit de bijstand, zoals hier al eerder vermeld werd.
Ik weet wel een en ander over Wajong en autisme. Ik heb een visie die mijn mede-autistjes in mijn omgeving niet altijd zo waardeerden (ja, die hebben FOK! ook ontdekt)... ik geloof niet dat iemand met autisme echt niet kan werken. Sociale basisvaardigheden zijn aan te leren. Van even onder de mensen zijn word je niet ziek. Wel is het mogelijk dat iemand met autisme overspannen kan raken na veel te zijn overvraagd op het werk.
Ik heb geen jeugd om trots op te zijn. Vooral op de basisschool heel erg in mijn eigen wereldje geleefd. Maar daar heb ik van geleerd. Ook heb ik een tijdje in de Wajong-regeling gezeten, maar ben alweer geruime tijd aan de slag. Het is heel goed mogelijk dat ik over enkele jaren uit de regeling stroom. Er is een terugvalrecht dat tot vijf jaar kan duren, maar ik hoop natuurlijk op een stabiele carrière. Met werk ontmoet ik ook heel andere mensen dan toen ik nog in de uitkeringen zat en gaat er een hele wereld open. Wajong kan een brug naar werk zijn, en dat is ook de doelstelling van de nieuwe Wajong-regeling.
alcohol met mate is volgens recente onderzoeken gezonder dan geen alcohol.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:50 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Alcohol is gif en toch consumeren we het behoorlijk veel. Voer van de McD, Burgerking e.d. is gewoon ongezond. Dat heeft niet eens alles met de hoeveelheden te maken, al speelt het wel mee. Dat geef ik toe.
Ik ben prima geïnformeerd op basis van meerdere bronnen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 14:45 schreef Black_Tulip het volgende:
DS4, ik raad je aan om Fast Food Nation te lezen en dan nog eens te zeggen dat McDonald's gezond kan zijn. Dat voedsel deugt niet, op meerdere manieren dan je zou denken.
Welke?quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:06 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ik ben prima geïnformeerd op basis van meerdere bronnen.
Ik zou het niet afdoen als een activistisch boek.quote:Betere info dan een activistisch boek.
Vooruit, de kern van het boek: De bedrijven die het vlees produceren voor McDonald's gaan slecht om met hygiëne waardoor het vlees ziektekiemen bevat die tot de dood kunnen leiden, zeker bij bepaalde bevolkingsgroepen waaronder jonge kinderen.quote:Maar het staat je vrij om mijn argumenten tegen te spreken. Inhoudelijk dan.
Klopt. Maar zelfs arsenicum is niet ongezond (bij de juiste dosering).quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:59 schreef DS4 het volgende:
[..]
Niemand drinkt pure alcohol, dus je pakt een verkeerd voorbeeld.
Het is giftig bij een bepaalde hoeveelheid, dat klopt. Maar dat geldt m.m. voor water.
[..]
Dat heeft alles met de hoeveelheden te maken en nog veel meer met wat je bestelt (want de gewone salade van McDonalds... ik zou niet weten wat daar mis mee is).
Een gewone hamburger bij McDonalds bestaat uit Rundvlees (heel gezond, met diverse zeer wenselijke voedingsstoffen), een stukje augurk (wederom heel gezond, met diverse zeer wenselijke voedingsstoffen), wat uitjes (zie hiervoor... heel gezond, etc.) ketchup (heel gezond, etc) en een broodje die op zich weinig voedingsstoffen bevat, maar toch... niets ongezonds aan.
Het is echt ONZIN om te zeggen dat McDonals ongezond is. Als dagelijks menu is het zonder meer te weinig gevarieerd, te vet, enz. Maar dat is dus een uitspraak over de hoeveelheden.
Ik snap die mensen ook niet. Je kunt veel beter bij IN-N-OUT lunchen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 16:42 schreef LXIV het volgende:
Het is wel zo dat mensen die naar de MacDonalds gaan een ongezond leefpatroon in het algemeen hebben. En bij zo'n Mac ook nog eens veel te veel van alles eten. Je krijgt daar al snel 1/3 liter frisdrank voor je neus. Pure suiker, zeer slecht en zeker iedere dag.
Arbeidsethos bepaalt het verschil. Als dit gemoraliseerd wordt dan is rijkdom en doorzettingsvermogen voortaan een teken van een goed moraal en het gebrek een teken van slecht moraal. Terwijl veel psychische aandoeningen juist een aanslag vormen op het doorzettingsvermogen en wilskracht. Er moet gekeken worden naar vermogen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 21:40 schreef sneakypete het volgende:
Wat bepaalt dit verschil anders dan moraliteit??
Off topic discussie een beetje voortgekomen uit dezen opmerking.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik mis de link tussen gruwelijk lekker fout eten en de Wajong
.
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:08 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Iedereen voegt iets toe, hoe je het ook went of keert. Betaalde arbeid wordt door velen als norm gezien, maar er is natuurlijk veel meer. Is werken voor bijvoorbeeld een zwaar ongezond voedingsbedrijf dan zo'n verrijking? Daar kan je over rede twisten!
quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:46 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het kan, maar slim is dat niet. Sowieso is ongezonde voeding een beetje een rare term. Het zijn de hoeveelheden die ongezond zijn... niet de voeding zelf, want anders hadden we het wel gif genoemd. Nietwaar?
Ik zie dat als volgt voor me:quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Arbeidsethos bepaalt het verschil. Als dit gemoraliseerd wordt dan is rijkdom en doorzettingsvermogen voortaan een teken van een goed moraal en het gebrek een teken van slecht moraal. Terwijl veel psychische aandoeningen juist een aanslag vormen op het doorzettingsvermogen en wilskracht. Er moet gekeken worden naar vermogen.
Dat is best een mooie conclusie. Het moeilijke is alleen om een beetje mee te komen in de maatschappij als je niet werkt (lees: een minimuminkomen hebt). Dan kan het best zijn dat je vrienden naar Spanje op vakantie gaan, terwijl je zelf niet mee kunt wegens geldgebrek.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 13:31 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Oh, maar daar ben ik het ook wel mee eens. Als het enigszinds kan moet je gewoon werken voor de kost. Ik wil er alleen mee zeggen dat het leven uit veel meer dingen bestaat dan werken alleen. Er is meer dan geld verdienen en consumeren alleen.
Ja. Als je 18 bent is 900 euro best veel maar ' een nestje bouwen' lukt er niet echt mee.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:46 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Dat is best een mooie conclusie. Het moeilijke is alleen om een beetje mee te komen in de maatschappij als je niet werkt (lees: een minimuminkomen hebt). Dan kan het best zijn dat je vrienden naar Spanje op vakantie gaan, terwijl je zelf niet mee kunt wegens geldgebrek.
Het is dan vooral frustrerend dat het allemaal zo afgemeten is. En dat veel mensen van mening zijn dat je per definitie flink minder moet hebben dan de allergrootste pechvogels onder de werkende Nederlanders. Bed bad en brood, op vakantie is voor sommigen al een teken dat het ' te veel' is.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 18:46 schreef schaal_9 het volgende:
Het moeilijkste lijkt me als werkgevers de boot afhouden omdat je een beetje anders bent, dus een heel laag inkomen hebben terwijl je weet dat je best meer kunt verdienen.
Dat is dan vast de reden dat bij controles juist dit soort dingen vooral bij shoarmatenten voor komt en ik geen geval ken van een McDonalds...quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 15:33 schreef Black_Tulip het volgende:
Vooruit, de kern van het boek: De bedrijven die het vlees produceren voor McDonald's gaan slecht om met hygiëne waardoor het vlees ziektekiemen bevat die tot de dood kunnen leiden, zeker bij bepaalde bevolkingsgroepen waaronder jonge kinderen.
Ze hebben light (en water!), maar dan kan Lambiekje weer uitleggen dat dat nog erger is. Maar 33cl frisdrank is bepaald niet ongewoon...quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 16:42 schreef LXIV het volgende:
Je krijgt daar al snel 1/3 liter frisdrank voor je neus. Pure suiker, zeer slecht en zeker iedere dag.
Dus is niet het eten ongezond, maar de frequentie. En dat was mijn punt.quote:Af en toe naar de Mac is niet slecht, één keer per maand of zo. Maar de meeste mensen daar komen er wel iedere week, en dat zie je ook aan ze.
Vooral als je met psychiatrische patienten te maken hebt, wel idd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand het idee heeft dat ie wel goed zit voor de rest van z'n leven met iets van 700 of 800 euro per maand...quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:07 schreef Rubber_Johnny het volgende:
En bij al die voorbeelden van neefjes en buurgerjongens die de hele dag lopen te gamen en opscheppen dat ze ' wel goed zitten' bedenk eens.. is dat geen grootspraak van iemand is 'afgekeurd' voor de rest van zijn leven?
Nee. Als je een jaar of 30 bent is relaxt wel anders...quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 22:25 schreef Sessy het volgende:
[..]
Vooral als je met psychiatrische patienten te maken hebt, wel idd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iemand het idee heeft dat ie wel goed zit voor de rest van z'n leven met iets van 700 of 800 euro per maand...
welke meds zijn dat?quote:Op donderdag 12 augustus 2010 19:00 schreef 08gnoT. het volgende:
Daar ben ik het ook mee eens hoor!quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 22:22 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ze hebben light (en water!), maar dan kan Lambiekje weer uitleggen dat dat nog erger is. Maar 33cl frisdrank is bepaald niet ongewoon...
[..]
Dus is niet het eten ongezond, maar de frequentie. En dat was mijn punt.
Verschillende zware laxeermiddelen die niet vergoed worden. Ik heb er extreem veel nodig (40x wat je normaal mag op een dag) en daar heb ik enorm veel last van. Niet alleen darmkrampen en buikpijn, maar ook spierzwakte door een verstoorde electrolytenbalans en leverproblemen. En als gevolg daarvan ook weer een hoop problemen, maar dat wordt me te persoonlijk en was je vraag ook niet echt.quote:
Via de specialist kan je zoiets wel vergoed krijgen of anders via de AWBZ/WMO/Bijzondere bijstand.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 22:47 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Verschillende zware laxeermiddelen die niet vergoed worden. Ik heb er extreem veel nodig (40x wat je normaal mag op een dag) en daar heb ik enorm veel last van. Niet alleen darmkrampen en buikpijn, maar ook spierzwakte door een verstoorde electrolytenbalans en leverproblemen. En als gevolg daarvan ook weer een hoop problemen, maar dat wordt me te persoonlijk en was je vraag ook niet echt.
Ik had een recept maar dat heeft de huisarts verscheurd, want aan zo'n dosis zou ik doodgaan. Ja nou, het is voorgeschreven en anders moeten ze met een alternatief komen. Maar niet verscheuren, want ik heb het toch echt nodig, hoe klote ik het ook vind. Andere medicijnen die ik gebruik worden trouwens wel vergoed.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 22:58 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
Via de specialist kan je zoiets wel vergoed krijgen of anders via de AWBZ/WMO/Bijzondere bijstand.
Je bent niet de enige...quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:07 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik zou zo een heel boekwerk kunnen typen over de zorg en vooral het gebrek eraan en de laksheid ervan, maar ik hou het hier wel bij![]()
Ik dacht meer: wel willen en kunnen werken, maar nergens worden aangenomen. Heel wat mensen met Asperger zijn zo in een uitkering terecht gekomen. Hun loonwaarde ligt waarschijnlijk wel iets beneden het gangbare salaris, maar ze krijgen niet altijd de kans om die loonwaarde waar te maken. Het verschil tussen een uitkering van 900 euro en een inkomen uit passend werk (dat uiteindelijk best kan oplopen tot meer dan 2000 euro netto) is groot.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 21:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ja. Als je 18 bent is 900 euro best veel maar ' een nestje bouwen' lukt er niet echt mee.
[..]
Het is dan vooral frustrerend dat het allemaal zo afgemeten is. En dat veel mensen van mening zijn dat je per definitie flink minder moet hebben dan de allergrootste pechvogels onder de werkende Nederlanders. Bed bad en brood, op vakantie is voor sommigen al een teken dat het ' te veel' is.
Ja we zijn heel goed Nederland voor gehandicapten. En we kunnen iedere euro maar een keer uitgeven (Ik pleit er ook niet voor om het bedrag te verhogen of zo),...
Maar hoe irritant moet het zijn om wel te willen maar niet te kunnen. Dat je daarom voor de rest van je leven moet sappelen...
En dit weigeren mensen te snappen.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:18 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik weiger dit te accepteren. Voorop gesteld wil ik zeggen dat mensen met echte, gegronde klachten zeker geholpen moeten worden. Ik ben niet van 'jij bent de zwakkere dus doei doei', maar als ik in mijn omgeving iemand zie die de hele dag, letterlijk, achter de PC zit... Of schilderijtjes maakt... of kleren naait, om maar 'expressief bezig te zijn'... Dan kan ik daar echt boos om worden.quote:
Toen ik enorm van m'n nek last had (ongelukje) kon ik ook nog kleren naaien, maar niet achter de PC zitten. En in de kledingbranche, overigens, is het dus zo dat je zonder opleiding ueberhaupt niet aan het werk komt, en met opleiding - tsja, twijfelachtig. Bijvoorbeeld he.quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:23 schreef Redah het volgende:
[..]
Ik weiger dit te accepteren. Voorop gesteld wil ik zeggen dat mensen met echte, gegronde klachten zeker geholpen moeten worden. Ik ben niet van 'jij bent de zwakkere dus doei doei', maar als ik in mijn omgeving iemand zie die de hele dag, letterlijk, achter de PC zit... Of schilderijtjes maakt... of kleren naait, om maar 'expressief bezig te zijn'... Dan kan ik daar echt boos om worden.
Dan KUN je werken, en als je echt wil, dan KRIJG je ook werk. Kun je telefoneren? Ja? Kun je achter de PC zitten? Mooi, dan ben je nu callcenter-medewerker, want meer eisen hebben we niet.
Geen baan kunnen krijgen is onzin, dat ligt overal en altijd helemaal aan je zelf, ook buiten het Wajong-verhaal. Er is voor iedereen werk. Dat dat misschien niet de baan is die jij wil, dat is een ander verhaal. Maar je kunt nu eenmaal niet altijd alles krijgen wat je wil.
En dat weigeren veel mensen te snappen.
Ik krijg dan dus geen WAjong, maar ik voel me toch aangesproken in deze. Jij vindt dus dat mensen die zomaar zonder waarschuwing flauwvallen van de pijn, spontaan overgeven door de medicijnen, (en in mijn persoonlijke geval om de haverklap onmiddellijk naar de wc moeten rennen) , en superwazig en afwezig zijn door hevige pijnklachten gewoon volgens een vast schema kunnen gaan werken?quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:23 schreef Redah het volgende:
[..]
Ik weiger dit te accepteren. Voorop gesteld wil ik zeggen dat mensen met echte, gegronde klachten zeker geholpen moeten worden. Ik ben niet van 'jij bent de zwakkere dus doei doei', maar als ik in mijn omgeving iemand zie die de hele dag, letterlijk, achter de PC zit... Of schilderijtjes maakt... of kleren naait, om maar 'expressief bezig te zijn'... Dan kan ik daar echt boos om worden.
Dan KUN je werken, en als je echt wil, dan KRIJG je ook werk. Kun je telefoneren? Ja? Kun je achter de PC zitten? Mooi, dan ben je nu callcenter-medewerker, want meer eisen hebben we niet.
Geen baan kunnen krijgen is onzin, dat ligt overal en altijd helemaal aan je zelf, ook buiten het Wajong-verhaal. Er is voor iedereen werk. Dat dat misschien niet de baan is die jij wil, dat is een ander verhaal. Maar je kunt nu eenmaal niet altijd alles krijgen wat je wil.
Laat ik daar duidelijk over zijn: Nee, dit vind ik dus absoluut niet. Bovenstaand zijn voor mij gegronde klachten. En een werknemer met dit soort klachten zou een bedrijf waarschijnlijk meer kosten dan het oplevert, nog even de emoties van andere werknemers die dit moeten toezien buiten beschouwing gelaten.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:17 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik krijg dan dus geen WAjong, maar ik voel me toch aangesproken in deze. Jij vindt dus dat mensen die zomaar zonder waarschuwing flauwvallen van de pijn, spontaan overgeven door de medicijnen, (en in mijn persoonlijke geval om de haverklap onmiddellijk naar de wc moeten rennen) , en superwazig en afwezig zijn door hevige pijnklachten gewoon volgens een vast schema kunnen gaan werken?
En dat is de juiste instelling. Ik ben echt niet tegen sociale vangnetten, die moeten er gewoon zijn. Punt.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:17 schreef 08gnoT. het volgende:
Ik werk graag voor m'n geld, het maakt me echt niet uit wat ik zou moeten doen maar het moet wel haalbaar zijn. Elke zelfverdiende cent is 1000x meer waard dan een cent verkregen door een uitkering.
Dan zijn we het daar over eens.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:28 schreef Redah het volgende:
[..]
Laat ik daar duidelijk over zijn: Nee, dit vind ik dus absoluut niet. Bovenstaand zijn voor mij gegronde klachten. En een werknemer met dit soort klachten zou een bedrijf waarschijnlijk meer kosten dan het oplevert, nog even de emoties van andere werknemers die dit moeten toezien buiten beschouwing gelaten.
[..]
En dat is de juiste instelling. Ik ben echt niet tegen sociale vangnetten, die moeten er gewoon zijn. Punt.
Tot een paar jaar geleden kende ik de wajon uberhaupt niet, en kon het me vrij weinig interesseren wat daarin gebeurde. Totdat ik een geval van behoorlijk dichtbij mee maakte, waarbij een persoon in de wajong terecht kwam terwijl zij gewoon een schop onder dr kont had moeten hebben. Maar nee, deze persoon kreeg door de lokale instanties een 'borderline' stickertje opgeplakt, en hop, de wajong in. En dan vervolgens wel de hele dag bezig zijn met allerlei andere dingen. Ieder weekend, maar dan ook ieder weekend, tot in de vroege uurtjes uit gaan.
Dat is een heel andere situatie dan jij hierboven schetst. Nogmaals, de vangnetten moeten er zijn voor de mensen die het nodig hebben, alleen denk ik dat het nu gewoon te gemakkelijk wordt gemaakt voor bepaalde groepen mensen. We moeten eens ophouden met iedereen maar dingen aan te praten, af en toe moet je mensen toch echt leren om op eigen benen te staan en voor zichzelf te zorgen. Ik ben blij dat jij dat ook zo ziet.
Mijn vriendin gaat ook ieder weekend uit hoor, maar zit wel degelijk terecht in de Wajong en dat merk je thuis niet eens zozeer want dan zit ze ook achter de computer, wandelt ze wat met de hond of gaat ze tekenen, maar op het werk en tijdens die werkdagen eens te meer en van daaruit voortvloeiend weer de vrije uurtjes/dagen nadat ze gewerkt heeft.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:28 schreef Redah het volgende:
Tot een paar jaar geleden kende ik de wajon uberhaupt niet, en kon het me vrij weinig interesseren wat daarin gebeurde. Totdat ik een geval van behoorlijk dichtbij mee maakte, waarbij een persoon in de wajong terecht kwam terwijl zij gewoon een schop onder dr kont had moeten hebben. Maar nee, deze persoon kreeg door de lokale instanties een 'borderline' stickertje opgeplakt, en hop, de wajong in. En dan vervolgens wel de hele dag bezig zijn met allerlei andere dingen. Ieder weekend, maar dan ook ieder weekend, tot in de vroege uurtjes uit gaan.
We woonden een behoorlijke tijd 24/7op hetzelfde adres, dus ik weet wel e.e.a.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:38 schreef Lastpost het volgende:
Een mening over iemand klaar hebben op basis van de leuke momenten die je van diegene ziet is natuurlijk wel makkelijk, nu weet ik niet in hoeverre je die persoon kent natuurlijk, maar ik zie teveel dat mensen heel simpel redeneren en zeggen "He als ze kan computeren/gamen/muziek luisteren" of wat dan ook, dan kan ze ook wel werken.
Er is voor iedereen werk. Dat is wel heel kort door de bocht! Dan hadden het ministerie van Sociale Zaken en UWV niet eens bestaan. En hadden we een werkloosheid van nul gehad. En vrijwel geen arbeidsmobiliteit. Werkgevers kunnen ook niet altijd mensen aannemen. Al is er voor iedereen werk, kunnen ook de loonkosten betaald worden?quote:Op zondag 15 augustus 2010 00:23 schreef Redah het volgende:
[..]
Dat doen ze vaak al ook hoor, 1tje die ik ken werkt bij een asiel.quote:Op zondag 15 augustus 2010 01:50 schreef Redah het volgende:
Nogmaals, sociale vangnetten horen er te zijn, en als ik het écht nodig zou hebben in de toekomst hoop ik daar ook gebruik van te kunnen maken. Maar ik word gewoon echt boos van het feit dat mensen snel richting deze vangnetten worden gestuurd. En je hoeft van mij echt geen 40 uur per week te werken, maar als het ook maar enigszins kan om iets te doen, dan moet je dat ook doen. Ga desnoods op bezoek bij bejaarden in de uurtjes dat je dat wel kan. Vinden ze nog leuk ook.
Dat bedoel ik ook.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 23:34 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ik dacht meer: wel willen en kunnen werken, maar nergens worden aangenomen.
Nein! Als hij kan schilderen of typen kan hij ook werken!quote:Op zondag 15 augustus 2010 13:49 schreef JoepiePoepie het volgende:
Wat veel (voor)oordelen in dit topic.
Een heel goede vriend van mij zit in de Wajong en komt daar nooit meer uit (tenzij er een wonder gebeurt).
Voor sommige kortzichtige mensen uit de buitenwereld lijkt het misschien ook wel alsof hij van alles kan. Hij schildert *, tekent *, maakt muziek *, maakt en bewerkt filmpjes *, en gaat ook weleens uit!
Maar goed, wat die kortzichtige mensen dan niet weten, is dat hij heel veel medicijnen gebruikt, vaak naar de dokter/ziekenhuizen moet. Regelmatig van medicijnen wisselt, omdat het dan weer niet goed gaat, bijvoorbeeld qua bijwerkingen. Operaties gehad heeft zodat bepaalde lichaamsdelen enigszins functioneren, al heel lang weer geopereerd moet worden, maar dat dat niet kan, omdat de medicijnen z'n botten zwak maken. Hij deze medicijnen moet gebruiken, omdat hij anders sowieso niet overleeft.
Ik hem bijna nooit mee kan nemen voor een dagje weg, omdat het regelmatig voorkomt dat hij op het laatst af moet zeggen, omdat hij dan veel te veel pijn heeft met lopen. Hij om al die redenen sowieso niet op vakantie kan gaan.
Mag hij dan alsjeblieft, op de momenten dat hij zich redelijk tot goed voelt, genieten van bijvoorbeeld zijn eigen positiviteit, creativiteit, en ook uitgaan?
En ja, natuurlijk zullen er ook mensen zijn die misbruik maken van zo'n uitkering, maar er zijn ook te veel vooroordelen (en ik bedoel niet alleen in dit topic, maar ik maak het met hem vaak genoeg ook in real life mee) over mensen die daadwerkelijk ziek zijn en van wie je het ook niet altijd direct ziet, omdat je hem toch leuke dingen ziet doen. Maar het punt is: Men ziet hem alleen maar op de momenten dat hij leuke dingen doet. De momenten dat het erg slecht gaat, zien ze hem niet. Bovendien is hij iemand die zelden klaagt, dus men zal het ook niet snel opmerken dat hij zieker is dan dat hij zich 'voordoet'.
* Hij verdient daar trouwens ook (wit) geld mee, omdat hij gewoon heel goed is in die dingen!
Vorige week trouwens erg slecht nieuws gekregen over z'n ziekte, daarom heb ik bij veel vooroordelen die in dit topic staan, nog extra zoiets van: ''!
En ze gaan wel uit!quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:01 schreef Yi-Long het volgende:
Het 'probleem' is natuurlijk ook een beetje dat je dit soort zieke mensen alleen maar zult zien wanneer het 'goed' met ze gaat...
Dus misschien zaten ze de hele ochtend op de WC, maar 'smiddags zijn ze 'normaal', en dan denk je dat er niets aan de hand is. Daarnaast zullen ze vaak ook niet anderen lastig vallen met 'ik heb pijn', want daar zit toch niemand op te wachten...
... om nog maar te zwijgen over zaken als depressie, want daar hoef je van buitenaf ook weinig van te merken... maar dat betekent niet dat het er niet is.
Juist! De spijker op zn kop. Er mag graag afgegeven worden op de mensen die een uitkering hebben, maar ook zij zijn afhankelijk van bazen die bereid moeten zijn om ze aan te nemen.quote:Op zaterdag 14 augustus 2010 17:54 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik mis de link tussen gruwelijk lekker fout eten en de Wajong
En dat terwijl er zulke goede reacties naar boven komen van mensen in de Wajong of die in de Wajong zouden kunnen zitten door een beperking!
Ik heb iemand in mijn naaste omgeving die zelfstandig uit de Wajong is gekomen. Ook hij is bovengemiddeld intelligent en compenseert daar een hoop mee maar loopt weleens vast op andere dingen. Hij is van mavo-met-de-hakken-over-de-sloot naar HBO gegaan op eigen kracht dus potentie te over.
Een ander heeft sinds een aantal maanden een volwaardige baan nu. Zijn werkgever is op de hoogte van zijn "situatie" en hierdoor blijft hij een beetje uit de wind. En ja, dan heb je een wereldwerknemer natuurlijk.
Het hangt of staat dus allemaal met begrip en medewerking vanuit de omgeving. En dat levert zo enorm veel op aan zelfbeeld, zelfredzaamheid en rendement. Neemt niet weg dat de Wajong gewoon moet blijven als waarvoor het bedoeld is: vangnet voor diegenen voor wie bovenstaand scenario helaas niet reëel is.
Nou ja, aan de andere kant is het ook allemaal zijn eigen schuld natuurlijk. Karma en de kosmos verzocht hebben enzo, je weet wel. *quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:00 schreef MinderMutsig het volgende:
Nein! Als hij kan schilderen of typen kan hij ook werken!![]()
Moet je dan als je ziek bent als 'straf' je hele leven lang op een houtje bijten?quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:45 schreef pisnicht het volgende:
Zolang er mensen zijn die werken en niet op vakantie kunnen gaan vind ik dat het gros van de wajongers veel te makkelijk en te veel geld krijgen.
Dat is dan jouw mening. Gelukkig voor jou heb jij geen slechte hand met kaarten gekregen. Als je als zieke je leven lang op een houtje moet bijten wordt je 'dubbel' gestraft.quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:55 schreef pisnicht het volgende:
Moet je als je "ziek" bent dan maar cadeautjes krijgen? Je moet in je levensbehoefte kunnen voorzien maar veel meer is niet nodig nee.
Daar heb je gelijk in.quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:55 schreef pisnicht het volgende:Vooralsnog zijn er in deze samenleving veel te veel mensen die hier gebruik van kunnen maken.
Zo is het leven. Als kerk, familie, vrienden of gulle gevers je willen ondersteunen is dat prima, maar wat mij betreft hoef je van anonieme medeburgers en de overheid niet meer te verwachten dan voedsel en onderdak. En dat is al heel gul internationaal gezien, zoals ik eerder aangaf.quote:Op zondag 15 augustus 2010 16:01 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dat is dan jouw mening. Gelukkig voor jou heb jij geen slechte hand met kaarten gekregen. Als je als zieke je leven lang op een houtje moet bijten wordt je 'dubbel' gestraft.
900 euro is veel als je 18 bent, 900 is een fooi als je 30 bent. Als je full-time werkt en je kan niet op vakantie dan moet je eens even naar je uitgave patroon kijken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:45 schreef pisnicht het volgende:
Zolang er mensen zijn die werken en niet op vakantie kunnen gaan vind ik dat het gros van de wajongers veel te makkelijk en te veel geld krijgen. Alsof je recht hebt op lekker uitgaan en op vakantie gaan...
Er zijn ook genoeg potjes voor werkgevers om mensen met een beperking te compenseren. Daar mag wel eens wat meer aandacht aan worden besteed ipv maar uitkeringen te verstrekken.
quote:Op zondag 15 augustus 2010 16:37 schreef De_Kardinaal het volgende:
[..]
900 euro is veel als je 18 bent, 900 is een fooi als je 30 bent. Als je full-time werkt en je kan niet op vakantie dan moet je eens even naar je uitgave patroon kijken.
Als je gezond bent is het gemakkelijk praten. In de uitkeringshoogte is ook rekening gehouden met onvoorziene uitgaven en de levensstandaard waarop het bijstandsniveau gebaseerd is, is inderdaad hoger dan dat je alleen kunt overleven. Verder vergeten werkenden vaak dat ze zelf ook arbeidsongeschikt kunnen raken.quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:55 schreef pisnicht het volgende:
Moet je als je "ziek" bent dan maar cadeautjes krijgen? Je moet in je levensbehoefte kunnen voorzien maar veel meer is niet nodig nee. Vooralsnog zijn er in deze samenleving veel te veel mensen die hier gebruik van kunnen maken.
Oh ja en ook gezonde mensen krijgen ' cadeautjes' huurtoeslag, zorgtoeslag, HRA... mag dat dan wel?quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:55 schreef pisnicht het volgende:
Moet je als je "ziek" bent dan maar cadeautjes krijgen? Je moet in je levensbehoefte kunnen voorzien maar veel meer is niet nodig nee. Vooralsnog zijn er in deze samenleving veel te veel mensen die hier gebruik van kunnen maken.
Het leven is veel te mooi om zomaar op te geven voor zoiets als ' niet je eigen boontjes kunnen doppen'. Hoe belangrijk is die anonieme belastingbetaler voor jou, dat je voor hem voor de trein wil springen als je ziek wordt?quote:Op zondag 15 augustus 2010 16:36 schreef Arctic_Warrior het volgende:
En medelijden heb ik ook niet, ik heb genoeg tegenslagen gehad in het leven maar dop toch mijn eigen boontjes. Als ik dat niet zou kunnen zou ik niet eens willen leven.
Het gaat niet om die belastingbetaler, het gaat mij om het belang dat ik aan zelfredzaamheid hecht.quote:Op zondag 15 augustus 2010 17:34 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Oh ja en ook gezonde mensen krijgen ' cadeautjes' huurtoeslag, zorgtoeslag, HRA... mag dat dan wel?
[..]
Het leven is veel te mooi om zomaar op te geven voor zoiets als ' niet je eigen boontjes kunnen doppen'. Hoe belangrijk is die anonieme belastingbetaler voor jou, dat je voor hem voor de trein wil springen als je ziek wordt?![]()
Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is wat anders dan een werkeloosheidsuitkering. De regels moeten van mij flink verscherpt worden ja, maar ik vind wel dat iemand die echt niet kán werken, best genoeg mag krijgen om ook eens een boek te kunnen kopen of om een abonnement op een maandblad te nemen. Die mensen worden al zwaar genoeg gestraft door hun ziekte, dan hoeven ze ook niet elk dubbeltje om te moeten draaien en alleen maar euroshopper te kopen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:55 schreef pisnicht het volgende:
Dat belang is groot. Maar voor mij niet groot genoeg om een trein te koppen. Maar goed daarin verschillen we van mening.quote:Op zondag 15 augustus 2010 17:43 schreef Arctic_Warrior het volgende:
[..]
Het gaat niet om die belastingbetaler, het gaat mij om het belang dat ik aan zelfredzaamheid hecht.
Dat dus.quote:Op zondag 15 augustus 2010 17:46 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Een arbeidsongeschiktheidsuitkering is wat anders dan een werkeloosheidsuitkering. De regels moeten van mij flink verscherpt worden ja, maar ik vind wel dat iemand die echt niet kán werken, best genoeg mag krijgen om ook eens een boek te kunnen kopen of om een abonnement op een maandblad te nemen.
heerlijk kortzichtig geredeneerdquote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:08 schreef LXIV het volgende:
De vriendin van een neef van me had ook Wajong. Wegens whiplash.
Had ze een controle afgesproken in week X, kon ze toevallig mee op ski-vakantie in die week. Belt ze de dokter op om te vertellen dat ze een week later op keuring komt want ze gaat skiëen. Met haar whiplash. Dokter: Ok, en veel plezier hoor.
Verder heb ik er nooit iets aan gemerkt. Deed gewoon met alles mee, ging ieder weekeind stappen, ging skaten, noem maar op. Eigenlijk kon ze alles. Behalve werken. Want whiplash. Mag je niet mee spotten. Kei-erg.
Inderdaad zeg, ik ben het helemaal met je eensquote:Op zondag 15 augustus 2010 15:55 schreef pisnicht het volgende:
Oja, die mensen.quote:Op zondag 15 augustus 2010 15:30 schreef JoepiePoepie het volgende:
[..]
Nou ja, aan de andere kant is het ook allemaal zijn eigen schuld natuurlijk. Karma en de kosmos verzocht hebben enzo, je weet wel. *
* Ja, ook dat is in real life weleens tegen hem gezegd.
Dat is internationaal gezien al heel wat, maar dat is geen wonder, aangezien het buitenland o.a. uit een flink aantal derdewereldlanden bestaat, waar een fatsoenlijk vangnet domweg onbetaalbaar zou zijn.quote:Op zondag 15 augustus 2010 16:36 schreef Arctic_Warrior het volgende:
[..]
Zo is het leven. Als kerk, familie, vrienden of gulle gevers je willen ondersteunen is dat prima, maar wat mij betreft hoef je van anonieme medeburgers en de overheid niet meer te verwachten dan voedsel en onderdak. En dat is al heel gul internationaal gezien, zoals ik eerder aangaf.
Fijn voor je. Maar persoonlijk verkies ik dan toch het leven. Sterven kan altijd nog.quote:En medelijden heb ik ook niet, ik heb genoeg tegenslagen gehad in het leven maar dop toch mijn eigen boontjes. Als ik dat niet zou kunnen zou ik niet eens willen leven.
Als je door omstandigheden gewoonweg niet kunt werken, hoe moet je dan je eigen boontjes doppen?quote:Op zondag 15 augustus 2010 16:36 schreef Arctic_Warrior het volgende:
[..]
En medelijden heb ik ook niet, ik heb genoeg tegenslagen gehad in het leven maar dop toch mijn eigen boontjes. Als ik dat niet zou kunnen zou ik niet eens willen leven.
Speelkaarten ? Niet nodig! Weet je wel wat dat ons wel niet kost? De hardwerkende belastingbetaler.quote:Op maandag 16 augustus 2010 11:56 schreef Pandorado het volgende:
Op z'n minst kun je iemand een stapel speelkaarten geven, om iets te doen te hebben.
[..]
Ligt ook sterk aan de situatie. In Nederland hebben we een individualistische samenleving, wat misschiel wel deels wordt veroorzaakt doordat de overheid wel voor ons zorgt in geval van nood. Niet je eigen boontjes kunnen doppen lijkt me ook vervelend als iedereen gewoon werkt, maar dat is nog tot daar aan toe.quote:Op zondag 15 augustus 2010 16:36 schreef Arctic_Warrior het volgende:
[..]
Zo is het leven. Als kerk, familie, vrienden of gulle gevers je willen ondersteunen is dat prima, maar wat mij betreft hoef je van anonieme medeburgers en de overheid niet meer te verwachten dan voedsel en onderdak. En dat is al heel gul internationaal gezien, zoals ik eerder aangaf.
En dat is fijn, ook voor gezonde mensen. Wat als je met alles afhankelijk bent van je familie omdat de overheid weinig geregeld heeft?quote:Op maandag 16 augustus 2010 13:10 schreef schaal_9 het volgende:
[..]
Ligt ook sterk aan de situatie. In Nederland hebben we een individualistische samenleving, wat misschiel wel deels wordt veroorzaakt doordat de overheid wel voor ons zorgt in geval van nood.
Lijkt me onmogelijk, daarom zeg ik toch ook dat ik dan niet zou willen leven?quote:Op maandag 16 augustus 2010 12:05 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Als je door omstandigheden gewoonweg niet kunt werken, hoe moet je dan je eigen boontjes doppen?
Ja, en alsof je familie altijd voor je wil/kan zorgen. In zo'n situatie krijg je dus een legioen aan bedelaars en besmettelijk zieken op straat. Net zoals in de Middeleeuwen, ja, dat is echt iets om naar terug te willen strevenquote:Op maandag 16 augustus 2010 13:18 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
En dat is fijn, ook voor gezonde mensen. Wat als je met alles afhankelijk bent van je familie omdat de overheid weinig geregeld heeft?
Dan kun je een stuk minder eigen keuzes maken. Je wilt je 'vangnet' niet tegen je in het harnas jagen. Denk aan de macht van familie in landen als Italië , Marokko, enz..
Prima natuurlijk, maar er zijn er genoeg in de Wajong die wel kunnen werken maar niet zonder die Wajong/het UWV achter zich met allerlei regelingen, premies en toeslagen voor werkgevers.quote:Op maandag 16 augustus 2010 19:25 schreef Arctic_Warrior het volgende:
[..]
Lijkt me onmogelijk, daarom zeg ik toch ook dat ik dan niet zou willen leven?
Alhoewel de omstandigheden waaronder een persoon gewoonweg niet kan werken nogal subjectief blijken.
Ik heb altijd het idee dat mensen die zulke dingen roepen een hekel hebben aan hun werk en het niet kunnen uitstaan dat zij met hun werk betalen voor mensen die niet werken (voor een baas dan) .quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 12:28 schreef Lastpost het volgende:
Overigens vind ik het prima dat ze wat meer krijgen dan het absoluut minimum, waarom zouden mensen die het een stuk erger hebben als ons niet op vakantie mogen, een concert bezoeken of een hobby uitoefenen die geld kost?
Dat vind ik echt onzinnig en daar mag mijn belastinggeld best heen gaan, dan wordt het in ieder geval goed besteed.
qft.!quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:18 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als jij nou eens je tijd die je hier verdoet aan zielig doen, steekt in het volgen van een paar cursussen.quote:
Ik heb geen idee, maar ik vind het wel altijd lekker makkelijk lullen van mensen die het zelf meer dan prima hebben.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 18:53 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Ik heb altijd het idee dat mensen die zulke dingen roepen een hekel hebben aan hun werk en het niet kunnen uitstaan dat zij met hun werk betalen voor mensen die niet werken (voor een baas dan) .
Waren dat niet dezelfden die roepen dat je 'maar moet sparen voor een buffer' omdat ze al die verzekeringen het liefst teruggedraaid of afgeschaft willen zien?quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 19:24 schreef Lastpost het volgende:
[..]
en moet je vooral niet aankomen met hun eigen vermogen en dat ze eerst maar eens het huis en de dure auto verkopen en daar op teren, "want ik heb al jaren de staat gespekt", ja lekker makkelijk.
Maar ze worden niet zomaar chronisch ziek.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 19:24 schreef Lastpost het volgende:
wanneer ze zelf vanuit het niets chronisch ziek worden,
Helaas. Als ik naar mezelf kijk, heb ik het gevoel dat mensen zonder beperking het in zeker opzicht heel rijk hebben. Na het werk (soms ook overwerken) hebben zij nog volop energie om te besteden aan sport, sociale activiteiten, kinderen en soms vrijwilligerswerk. Ja, voor hun is het leven naar mijn idee behoorlijk maakbaar.quote:Op dinsdag 17 augustus 2010 19:57 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Waren dat niet dezelfden die roepen dat je 'maar moet sparen voor een buffer' omdat ze al die verzekeringen het liefst teruggedraaid of afgeschaft willen zien?
[..]
Maar ze worden niet zomaar chronisch ziek.
Want alles in het leven is maakbaar, een kwestie van planning, en te ondervangen met 'de juiste mentaliteit'.
Klopt ja, daarom is het ook zo jammer dat men die mensen nergens aanneemt. Ze zouden ook echt gewoon moeten stimuleren dat allerlei vrijwilligerorganisaties wat met die mensen zouden doen joh.quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 07:54 schreef Captain_Maximum het volgende:
Het is vooral belangrijk dat ze gestimuleerd worden of hulp krijgen bij het vinden van een bijpassende baan. Ook al is het maar voor een paar uur per week. Zo'n Wajong is dan een mooie aanvulling. Overigens vraag ik me af of het voor mensen met geestelijk problemen wel zo handig is om geen werk te hebben. Een goede dagbesteding kan namelijk ook een positief effect hebben.
De discussie gaat mi niet over mensen zoals jij, die een arbeidsongeschiktheidsuitkering nodig hebben, maar om mensen die hiervan onterecht gebruik maken. Het is met name ook in jouw belang dat er strenge controle is op de toegang tot dit soort voorzieningen, anders zijn ze niet houdbaar.quote:Op maandag 23 augustus 2010 23:16 schreef Rexonium het volgende:
Ik ben 100% afgekeurd en zit in de WAJong omdat ik een bepaalde ziekte heb aan mijn ruggegraat waarvoor geen genezing mogelijk is, of je moet enkele kilo's titanium + 1 jaar revalidatie + nooit meer kunnen bewegen zoals een normaal mens... ik zou mezelf niet omschrijven als een persoon die in het denkbeeld van 'lekker uitkering trekken' past.
Hier in Zeeland is erg weinig voor mensen met fysieke of mentale problemen, op mijn keuringsrapport staat: "geen uitzicht op een opleiding, een baan of andere mogelijkheden" en het zijn van die leugens die het UVW gebruikt op hun website voor reintegratie. Alles is mogelijk, maar op het moment dat je iets wilt gaan doen is er niets toegestaan, heerlijk thuis zitten en beschouwd worden als een minderwaardig persoon door veel rechtse ballen op dit forum.
Ik heb soms zoveel pijn dat ik niet eens kan zitten of liggen en gebruik pijnstillers die twee keer sterker zijn als Morfine maar er zijn geen dagen zonder pijn meer, en het gevoel van twee ruggewervels die tegen elkaar komen wens ik niemand toe, zelfs de ergste mensen niet.
Ik word zo moe van alle mensen die op je neer kijken als een stuk afval zonder te beseffen dat ook zij in mijn plaats hadden komen. Maar één ding is zeker: ik zal niet opgeven! Op het moment ben ik bezig met een tweemansbedrijfje op te zetten.
In het kort: wakker worden en het uitschreeuwen van de pijn in je rug en zo snel mogelijk pijnstillers innemen is een hel, niet het paradijs dat veel mensen denken. Deze post is niet tot iemand specifiek gericht maar dit topic is even een uitlaatklep voor me. Ik kan alleen maar hopen dat meer mensen beseffen dat ze geluk hebben en zonder pijn een goed leven hebben, want 100% afgekeurd zijn is iets wat ik niet wil zijn maar ik kan er niets aan veranderen helaas...
Wees dankbaar voor het feit dat je een vollledig leven kan leiden en besef dat er oplichters zijn, maar dat veel mensen graag wat meer respect nodig hebben in plaats van denigrerende opmerkingen te krijgen. "Behandel mensen zoals je zelf behandeld wilt worden"
-- Peace o/
Natuurlijk gaat het ook over mensen als hij. De essentie van het verhaal is natuurlijk waar leg je de grens tussen geschikt en ongeschikt, in het geval van Rexonium is dat vrij duidelijk. Er zijn ook gevallen waar dat minder duidelijk is, maar die mensen komen in veel gevallen ook niet aan het werk als ze actief naar een baan zoeken. (en voor bijv. 70% afgekeurd zijn)quote:Op maandag 23 augustus 2010 23:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
De discussie gaat mi niet over mensen zoals jij, die een arbeidsongeschiktheidsuitkering nodig hebben, maar om mensen die hiervan onterecht gebruik maken. Het is met name ook in jouw belang dat er strenge controle is op de toegang tot dit soort voorzieningen, anders zijn ze niet houdbaar.
Wat mij betreft worden de uitkeringen voor de werkelijk arbeidsongeschikten verhoogd. Maar geen vangnetje voor iedereen die 'wat moeite met gezag' of 'minder goed met op tijd komen' heeft.
quote:'Wajonger gebaat bij openheid'
Uitgegeven: 24 augustus 2010 10:57 /// Laatst gewijzigd: 24 augustus 2010 12:01
DEN HAAG - Een goede begeleiding en acceptatie door directe collega's op de werkvloer zijn van essentieel belang om de arbeidsdeelname van jonggehandicapten (Wajongers) te verhogen. Openheid over wat zij wel en niet kunnen is eveneens belangrijk.
Dat stelt de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) in het onderzoeksrapport Wajongers op de werkvloer, dat zij dinsdag heeft gepubliceerd. In het kader van het onderzoek zijn 31 bedrijven bezocht. Het is van belang dat medewerkers goed worden voorbereid op de komst van een Wajonger, aldus de RWI. Werken met iemand die van jongs af aan gehandicapt is, is wel even wennen.
Verwachting
Collega's accepteren een Wajonger eerder wanneer zij inzicht hebben in diens mogelijkheden en beperkingen. De raad heeft geen blijken gevonden van weerstand tegen Wajongers in het algemeen. In Nederland krijgen 190.000 jonggehandicapten een Wajong-uitkering. Omdat bij ongewijzigd beleid dat aantal naar verwachting oploopt tot 300.000 in 2040, is inmiddels de Wet Wajong gewijzigd om te stimuleren dat meer Wajongers een baan krijgen.
Het onderzoek van de RWI moet inzicht geven in wat daar nog meer voor nodig is. De RWI heeft het onderzoek uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Sociale Zaken.
Update: Net 2 cijfers binnen, een 8 en een 9!quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Ben nu heel hard aan het studeren. Ik hoop dat een netwerk, een uitstekende cijferlijst, en een aantal andere bijzondere dingen die ik wil doen, (en op mij CV zetten) genoeg zullen zijn om het nadeel van dat ' brandmerk' weg te nemen bij een werkgever.
Maar zeker weten doe ik het niet
Wat dacht je nou zelf, dat als je naar het UWV gaat en zegt . 'Ik kan niet goed op tijd komen' dat ze dan zeggen 'hier heb je 900 euro'? Er moet echt wel meer aan ja mankeren dan alleen 'de verkeerde instelling'.quote:Op maandag 23 augustus 2010 23:55 schreef LXIV het volgende:
Wat mij betreft worden de uitkeringen voor de werkelijk arbeidsongeschikten verhoogd. Maar geen vangnetje voor iedereen die 'wat moeite met gezag' of 'minder goed met op tijd komen' heeft.
Ik vraag me af in hoeverre mensen met 'wat moeite met gezag' of 'minder goed met op tijd komen' daadwerkelijk in aanmerking komen voor een Wajong.quote:Op maandag 23 augustus 2010 23:55 schreef LXIV het volgende:
[..]
De discussie gaat mi niet over mensen zoals jij, die een arbeidsongeschiktheidsuitkering nodig hebben, maar om mensen die hiervan onterecht gebruik maken. Het is met name ook in jouw belang dat er strenge controle is op de toegang tot dit soort voorzieningen, anders zijn ze niet houdbaar.
Het bekt zo makkelijk.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 16:45 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Ik vraag me af in hoeverre mensen met 'wat moeite met gezag' of 'minder goed met op tijd komen' daadwerkelijk in aanmerking komen voor een Wajong.
Je kunt natuurlijk wel moeite hebben met op tijd komen/met gezag ten gevolge van een of andere stoornis, en dan kan het wel gebeuren dat je wordt afgekeurd. Terwijl het wellicht best mogelijk zou zijn te groeien in je functioneren. En dat komt er dan niet zo makkelijk meer van, want echt makkelijk kom je die WaJong niet meer uit. Afgekeurd betekent daarmee vaak afgeschreven en het is jammer als dat eigenlijk niet nodig was geweest.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 16:45 schreef Captain_Maximum het volgende:
Ik vraag me af in hoeverre mensen met 'wat moeite met gezag' of 'minder goed met op tijd komen' daadwerkelijk in aanmerking komen voor een Wajong.
Als je parttime kan werken kun je geen minimumloon verdienen, en wordt het aangevuld met Wajong.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 15:56 schreef Codiac het volgende:
Mensen die in principe prima (iig parttime) kunnen werken, maar omdat ze bijvoorbeeld een kleine autistische storing hebben toch een WAJONG hebben gekregen. Maar ik ken zeker gevallen waar de WAJONG een goede zaak is.
Inderdaad en dat lijkt me prima, die jongens en meiden komen zonder de Wajong waarschijnlijk niet aan een baan, zo wel en vangen niet eens de totale uitkering.quote:Op donderdag 26 augustus 2010 22:08 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als je parttime kan werken kun je geen minimumloon verdienen, en wordt het aangevuld met Wajong.
Snap ik de rest wordt aangevuld. Maar ik ken gevallen die dat wel kunnen, maar dat niet doenquote:Op donderdag 26 augustus 2010 22:08 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Als je parttime kan werken kun je geen minimumloon verdienen, en wordt het aangevuld met Wajong.
Werkgevers die niet willen en slechte begeleiding ervoor. Ik denk dat veel mensen met lichamelijke beperkingen ook gewoon gedeprimeerd zijn en daardoor wat minder ondernemend verder, juist daarom zou er goede begeleiding bij het zoeken naar werk moeten zijn.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 12:30 schreef Codiac het volgende:
[..]
Snap ik de rest wordt aangevuld. Maar ik ken gevallen die dat wel kunnen, maar dat niet doen
Degene die echt zonder (geldige) reden niet aan de slag gaan mogen ze van mij zo weer die uitkering uitschoppen en met terugwerkende kracht laten terugbetalen.quote:Op vrijdag 27 augustus 2010 12:30 schreef Codiac het volgende:
[..]
Snap ik de rest wordt aangevuld. Maar ik ken gevallen die dat wel kunnen, maar dat niet doen
Dat. Terwijl je minder energie hebt moet je extra je best doen om werk te vinden.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 09:23 schreef Sessy het volgende:
[..]
Werkgevers die niet willen en slechte begeleiding ervoor. Ik denk dat veel mensen met lichamelijke beperkingen ook gewoon gedeprimeerd zijn en daardoor wat minder ondernemend verder, juist daarom zou er goede begeleiding bij het zoeken naar werk moeten zijn.
Tsjah, wat is dan onterecht? Volgens mij krijg je zonder medische verklaring van de huisarts/specialist geen Wajong-uitkering.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 11:55 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Degene die echt zonder (geldige) reden niet aan de slag gaan mogen ze van mij zo weer die uitkering uitschoppen en met terugwerkende kracht laten terugbetalen.
Dat slag volk verziekt het echt voor degene die het nodig hebben.
En dat is precies waarom het zo lastig is met deze uitkering.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 18:40 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Tot op de dag van vandaag vraag ik me af of hij nou verwend en lamlendig is en gewoon een enorme kick onder zijn reet had moeten hebben.. Of dat hij écht niet normaal kan doen.
dude... dat je iets kunt betekent niet dat anderen je ook willen hebben. Er is een overschot aan mensen op de arbeidsmarkt, bedrijven nemen mensen in een rolstoel, of die een groot risico op ziek zijn met zich mee brengen gewoon niet aan.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:10 schreef LXIV het volgende:
[..]
Onterecht zou ik het vinden als mijn vriendin hier op de bank zou blijven hangen en d'r hand op houdt terwijl ze met bepaalde aanpassingen op de werkplek prima kan functioneren voor aardig wat uren in de week.quote:Op zaterdag 28 augustus 2010 15:55 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Tsjah, wat is dan onterecht? Volgens mij krijg je zonder medische verklaring van de huisarts/specialist geen Wajong-uitkering.
Ik snap je betoog helemaal en ik ben het er ook volledig mee eens, maar dan ben je nog wel werkgevers nodig die ze in dienst wil nemen. Het moet wel van twee kanten komen en ik denk dat de meeste werkgevers niet op -in hun ogen- risicovolle werknemers aan willen nemen. Ja, misschien met een stuk subsidie, maar we weten allemaal wat er gebeurt als die subsidie wegvalt.quote:Op zondag 29 augustus 2010 11:12 schreef Lastpost het volgende:
[..]
Onterecht zou ik het vinden als mijn vriendin hier op de bank zou blijven hangen en d'r hand op houdt terwijl ze met bepaalde aanpassingen op de werkplek prima kan functioneren voor aardig wat uren in de week.
Jammer dat die zaken niet te controleren zijn, maar ik ken er genoeg die wel degelijk kunnen werken maar het gewoon niet doen omdat ze zo hun geld ook al krijgen.
Totaal de verkeerde insteek vind ik, als je kunt werken moet je dat ook gewoon doen als je ondersteund wordt door het rijk en indirect door de mensen om je heen.
En begrijp me niet verkeerd, al die mensen waar ik op doel hebben daadwerkelijk iets en zitten terecht in de Wajong, niettemin kunnen ze wel degelijk werken, de een een uurtje per dag en een ander prima de gehele dag maar hebben gewoon de verkeerde mentaliteit.
Precies,quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:21 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Je weet toch niet precies hoeveel uur van de dag ze 'uitgeschakeld' zijn!? Misschien zitten ze 4 uur per dag op de WC, of hebben ze last van hevige depressie en huilbuien en zorgt dat internet en gamen voor afleiding, of whatever!? hoe kun jij dat nou beoordelen hoe erg het met ze is!? Geen baas die dat soort werknemers aanneemt, en mochten ze het verzwijgen en toch een baan krijgen, dan staan ze waarschijnlijk binnen een paar maanden weer op straat ...
Jij bent nooit fucking ziek geweest waardoor je niet naar school kon, maar wel nog andere dingen in en rondom de slaapkamer kon doen!?
Sorry, je bent een wereldwerknemer, echt we hadden je graag willen houden..... maar..quote:Op zondag 29 augustus 2010 16:38 schreef Big-Ern het volgende:
, maar we weten allemaal wat er gebeurt als die subsidie wegvalt.
Er zijn veel argumenten te verzinnen voor de WaJong en daar zitten er tussen die ik onderschrijf, maar dit argument is zwak. Uit de tientallen sollicitanten nemen bedrijven de domsten niet aan. Dat je dom bent kun je niet helpen, daar ben je mee geboren. WaJong dan dus? Nee, in hun geval: bijstand.quote:Op zondag 29 augustus 2010 10:51 schreef WJMW het volgende:
dude... dat je iets kunt betekent niet dat anderen je ook willen hebben. Er is een overschot aan mensen op de arbeidsmarkt, bedrijven nemen mensen in een rolstoel, of die een groot risico op ziek zijn met zich mee brengen gewoon niet aan.
Klopt inderdaad, maar ik had het in deze even puur over de kant van de Wajonger die gewoonweg niet wil werken en het wel kan.quote:Op zondag 29 augustus 2010 16:38 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ik snap je betoog helemaal en ik ben het er ook volledig mee eens, maar dan ben je nog wel werkgevers nodig die ze in dienst wil nemen. Het moet wel van twee kanten komen en ik denk dat de meeste werkgevers niet op -in hun ogen- risicovolle werknemers aan willen nemen. Ja, misschien met een stuk subsidie, maar we weten allemaal wat er gebeurt als die subsidie wegvalt.
Wel wajong. Die is er ook voor zwakbegaafden.quote:Op zondag 29 augustus 2010 20:02 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Er zijn veel argumenten te verzinnen voor de WaJong en daar zitten er tussen die ik onderschrijf, maar dit argument is zwak. Uit de tientallen sollicitanten nemen bedrijven de domsten niet aan. Dat je dom bent kun je niet helpen, daar ben je mee geoboren. WaJong dan dus? Nee, in hun geval: bijstand.
Je bedoelt gewoon ' de slechtste sollicitant', de pechvogels....quote:Op zondag 29 augustus 2010 22:19 schreef ShadyLane het volgende:
Dat bedoel ik niet en dat begreep je best
Hoe hard heb je haar onder haar reet geschopt? Wat een ter***wijf.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 20:08 schreef LXIV het volgende:
De vriendin van een neef van me had ook Wajong. Wegens whiplash.
Had ze een controle afgesproken in week X, kon ze toevallig mee op ski-vakantie in die week. Belt ze de dokter op om te vertellen dat ze een week later op keuring komt want ze gaat skiëen. Met haar whiplash. Dokter: Ok, en veel plezier hoor.
Verder heb ik er nooit iets aan gemerkt. Deed gewoon met alles mee, ging ieder weekeind stappen, ging skaten, noem maar op. Eigenlijk kon ze alles. Behalve werken. Want whiplash. Mag je niet mee spotten. Kei-erg.
Idd, als je kunt gaan skieen kun je wel iets doen, al geloof ik best dat ze nog steeds niet urenlang achter een computer kon zitten.quote:Op zondag 29 augustus 2010 23:38 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Hoe hard heb je haar onder haar reet geschopt? Wat een ter***wijf.
Vaak zit je ook in een dusdanige situatie dat je dat risico niet zult durven nemen. Ben je eindelijk na alle check-ups en interviews etc etc voor 100% arbeidsongeschikt bevonden door het UWV, en dan zou je even zelfstandig aan het thuiswerken gaan.quote:Op zondag 29 augustus 2010 16:54 schreef Cobra1 het volgende:
[..]
Precies,
Veel mensen zijn ook kortzichtig.
Thuiswerken zou een optie zijn voor sommigen,
maar ook daar is niet aan te komen.
Heb je gelijk in. Daarom zouden ze er betere regels voor moeten maken die ook nageleefd worden.quote:Op maandag 30 augustus 2010 00:03 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Vaak zit je ook in een dusdanige situatie dat je dat risico niet zult durven nemen. Ben je eindelijk na alle check-ups en interviews etc etc voor 100% arbeidsongeschikt bevonden door het UWV, en dan zou je even zelfstandig aan het thuiswerken gaan.
Ik zou dat nooit doen. Voor je het weet mislukt het thuiswerken, klap je er financieel in een keer op achteruit, en grijpt het UWV die poging van je meteen aan om te kunnen concluderen dat je dus blijkbaar WEL kunt werken (" je ging toch lekker thuiswerken? Dan kun je toch werken? Wat zeur je dan?"), en kun je weer van voren af aan beginnen...
Niet aan beginnen. Nooit doen. Gewoon de situatie accepteren zoals die is, uiteraard wel proberen om van de klachten af te komen, maar niet gaan aanmodderen in de marge om maar aan de buitenwereld te willen bewijzen dat je best heel graag WILT werken. Moet je niet willen.
Ik ken die vrouw niet, en ik weet vrij weinig van whiplash, maar ...quote:Op zondag 29 augustus 2010 23:38 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Hoe hard heb je haar onder haar reet geschopt? Wat een ter***wijf.
Goed die post lezen: "Doet met alles mee" is al dodelijk.quote:Op maandag 30 augustus 2010 00:07 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik ken die vrouw niet, en ik weet vrij weinig van whiplash, maar ...
1: volgens mij kun je ook mee op ski-vakantie, zonder zelf daadwerkelijk te gaan skieen.
2: Het ging over een controle. Mensen die 100% afgekeurd zijn hebben geloof ik geen periodieke conntroles of gesprekken (kan het mis hebben), dus zal ze hoogstwaarschijnlijk gedeeltelijk of tijdelijk afgekeurd zijn, en ik neem aan dat die komende controle daar dus ook wel op zou inhaken. Wie weet heeft ze toen dus zelf al weer aangegeven dat het een stuk beter gaat.
In dat geval neem ik aan dat het UWV er ook wel achter zal komen, en hopelijk dat stuk secreet passend zal straffen als daar aanwijzingen voor zijn.quote:Op maandag 30 augustus 2010 00:09 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Goed die post lezen: "Doet met alles mee" is al dodelijk.
Dus daarmee weet je al wat voor oplichter het is.
Klopt.quote:Op maandag 30 augustus 2010 00:13 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
In dat geval neem ik aan dat het UWV er ook wel achter zal komen, en hopelijk dat stuk secreet passend zal straffen als daar aanwijzingen voor zijn.
Maar goed, je zult altijd blijven zien dat er altijd mensen zijn die misbruik van regelingen of bepaalde situaties willen maken. Helaas. Je kunt alleen maar hopen dat die figuren tegen de lamp lopen en passend gestraft worden.
Tuurlijk, maar ik neem ook aan dat de omgeving van dat meisje haar best zal laten weten dat ze verkeerd bezig is, als ze daadwerkelijk de boel aan het oplichten is.quote:Op maandag 30 augustus 2010 00:24 schreef Wijze_appel het volgende:
[..]
Klopt.
En deze liep tegen de lamp bij haar neefje. Dus vond ik dat neefje in kwestie haar een schop onder de reet moest geven.
En niet alleen met WA Jong is dat een probleem:quote:Op maandag 30 augustus 2010 00:03 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Vaak zit je ook in een dusdanige situatie dat je dat risico niet zult durven nemen. Ben je eindelijk na alle check-ups en interviews etc etc voor 100% arbeidsongeschikt bevonden door het UWV, en dan zou je even zelfstandig aan het thuiswerken gaan.
Concreet gaat het ook over borderliners en andere verwante moderne ziektebeelden.quote:Op donderdag 12 augustus 2010 18:07 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Concreet hebben we het dus over Softenonbaby’s, polio, hersenbeschadigingen, taaislijmziekte, schizofrenie, brandwonden, spastici, dwarslaesies, leukemie, verkeersslachtoffers, et cetera.Al dit leed verdwijnt niet bij toverslag als iemand 25 wordt.
Dat hoeft natuurlijk niet. Er zijn genoeg mensen met een persoonlijkheidsstoornis die gewoon kunnen werken. Omdat ik door mijn therapie maar een paar uurtjes per week werken kan, krijg ik daarnaast wel (tijdelijk) een wajong.quote:Op maandag 30 augustus 2010 12:57 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Concreet gaat het ook over borderliners en andere verwante moderne ziektebeelden.
Ik schreeuw het ook niet over de daken, slechts een paar intimi weten het..quote:Op maandag 30 augustus 2010 01:23 schreef utzalwel het volgende:
Ik ken een Wajonger van 18 jaar, die niemand durft te zeggen dat hij deze uitkering heeft. Juist vanwege de vooroordelen die iedereen heeft en omdat mensen denken dat Wahjongers profiteurs zijn. Ik vind dat ontzettend triest!
Dat bekt niet zo lekker natuurlijk.quote:Op maandag 30 augustus 2010 12:57 schreef Loedertje het volgende:
[..]
Concreet gaat het ook over borderliners en andere verwante moderne ziektebeelden.
Waarom nietquote:Op maandag 30 augustus 2010 13:41 schreef Rubber_Johnny het volgende:
Maar zou jij een BL-er als collega willen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |