quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:26 schreef Oxymoron het volgende:
''even''![]()
''een uurtje''![]()
''zelf spelen''![]()
kunnen veel kinderen met autisme niet. Dus dat is weer teveel onduidelijkheid; dus lege tijd. Mede ook door een gebrek, aan overzicht, teveel keuzes en gebrek aan speel-fantasie.
Ik zou echt Geef me de 5 kopen (ik wil het je ook wel lenen (PM maar), zolang je nog geen bonnen hebt, en op Marktplaats staat het ook vaak). Of eens naar een lezing van Colette gaan. zie www.autistisch-spectrum.nl (Autisme Anders Bekeken).
En, ik wil niet een ''spelbreker van je leven'' zijn,ik zeg dit juist om jullie leven makkelijker te maken:
Bij autisme, in de meeste gevallen, juist wél alles (ook elk detail) ''voorkauwen''!!!!!!!!!!!
Misschien kun je dat aanleren, of er feeling mee krijgen met hulp van Accare?
Een eenmalige cursus is onvoldoende, wil je leren leven met autisme.
Kim, en andere autisten, hebben het nodig (Levensbelang!! letterlijk) om Duidelijkheid te krijgen. Dat kost niks meer dan, tijd en aandacht, en inspanning van de omgeving. En dit zal haar hele leven duren.
Zíj kan zich niet (adequaat) aanpassen aan de Wereld. Dat moet de Wereld doen. Aan haar.
En dat maakt je (kind) gehandicapt.
Dit even vanuit mijn tenen, want Kim en bijv ook Cato en Eva gaan me echt aan het hart.![]()
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:31 schreef Moonah het volgende:
Ingrid, wellicht is het handig als je met Kim samen een planning maakt?
Ik doe dat regelmatig met Thies. Voor elke dag een hokje en in elk hokje tekenen we samen wat er die dag staat te gebeuren (naar de logopedist, naar psz, naar oma, boodschappen whatever). En er zijn ook dagen tussen die leeg zijn, omdat ik nog niet weet wat we dan gaan doen.
Je zou het nog kunnen verfijnen door elke ochtend een dagplanning te maken, ben je meteen lekker een half uurtje met haar samen bezig. Evt kun je er een klok bij tekenen.
Oh, en stel je van dat tekenen niet te veel voor hoor.Als voor jullie samen maar duidelijk is wat je bedoelt.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:34 schreef Moonah het volgende:
Oxy! Je laatste regel is er één die zeker ter harte moet worden genomen door Ingrid en Djeez.... Autisme is een handicap. En daar zul je je als ouders ook erg aan moeten aanpassen. immers, het kind kán dat niet.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:38 schreef _Ingrid_ het volgende:
Oxy
Tis echt een lieverd, maar het is soms zo moeilijk! We doen echt onze best voor Kim om haar te begrijpen en te helpen. Soms is het even te veel. misschien heeft Djeez ook wel pdd-nos ipv adhd, hij wil iig ook getest worden. Misschien is zijn medicatie helemaal niet goed voor hem.
Sorry trui, maar ik was snellerquote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:39 schreef trui het volgende:
het kan ook goed samen voorkomen, ingrid.
Dit is waar alles om draait.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 17:34 schreef Moonah het volgende:
Oxy! Je laatste regel is er één die zeker ter harte moet worden genomen door Ingrid en Djeez.... Autisme is een handicap. En daar zul je je als ouders ook erg aan moeten aanpassen. immers, het kind kán dat niet.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 18:48 schreef lily het volgende:
[..]
Dit is waar alles om draait.
Ik heb heel lang gedacht dat mijn zoon vervelend was. Maar het ligt niet aan hem. Het ligt aan ons.
...
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 18:41 schreef YPPY het volgende:
Djeez, laten we het positief brengen. Jij bent een man van de praktijk. Een stappenplan:
1. zoek een hamer en twee flinke spijkers
2. zoek een touw/stukwaslijn/breiwol/of zoiets
3. wacht tot Kim en Tyler allebei wakker zijn
4. zoek een plek in huis waar jullie vaak komen
5. mep de spijkers een meter van elkaar af in de muur op een hoogte waar Tyler niet bij kan, maar Kim wel
6. span het touw redelijk strak tussen de spijkers
...
Dit hebben wij ookquote:Op vrijdag 16 juli 2010 19:53 schreef Lois het volgende:
Wij hebben een (goedkoop) magneetbord van Ikea/Blokker whatever. Magneetknijpers of losse magneten worden vaak bijgeleverd. Picto's van school en van Sclera.BE uitgeprint, gelamineerd, en die hangen wij dan op het bord met magneetjes.
god, dat weet ik eigenlijk niet eens?quote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:15 schreef YPPY het volgende:
Je zegt het mooi lily, dat het een lange weg is, die altijd duurt. En het is zwaar en niet makkelijk, maar het levert ook zoveel op om die duidelijkheid te hebben, dan kan ook weer zoveel rust teruggeven.
Wat goed dat hij een sova training gaat doen! Volgens de Goldstein methode?
Dat gevoel heb ik ook. Bijv op de dag zelf kijken wat voor weer het is en dan wellicht besluiten naar een dierentuin oid te gaan.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:12 schreef franka het volgende:
Ingrid, ik was ook nooit van de vaste planning. Ik had altijd zoiets van, als ik naar de kinderboerderij wil, wil ik dat gewoon lekker spontaan kunnen doen. Niet alles vast willen leggen. Totdat ik er achter kwam dat elk uitstapje waarvan ik dacht dat het leuk was met de kinderen een drama werd. Daardoor was kindlief over de zeik, maar ik ook, want waarom kon het nou nooit eens gezellig zijn?!
Bij kindlief miste de duideljkheid wat ik van hem verwachte, maar ook, wat is nou gezellig? Dat is zo'n abstract iets. Kindlief had echt geen idee, voor iedereen is gezellig een ander woord met een andere betekenis.
Ik ben gaan kijken wat er nu mis ging. Zoals Oxy zo mooi zegt: vrije tijd is kliertijd.
Dus ben ik een planning gaan maken voor eerst 4 weken.
Per dag iets wat hij leuk vond, b.v. eendjes voeren. Dat kwam dan elke week een keer terug. Liefst op een vaste dag, dus dinsdag was eendjesvoer dag. Heel langzaam had zoonlief door dat we dat op dinsdag deden en verzamelde dan het weekend al wat brood(zorg dat ze niet hun eigen brood gaan uitsparen;)) Kwam oma op dinsdag spontaan op visite? Leuk, maar dan kon ze fijn mee naar de eendjes.
Na een maand kon ik voor mezelf bekijken wat wel werkte en waarvan ik dacht dat het anders moest.
Het is een heel proces, ook om zelf te bedenken dat je dingen MOET om ze bezig te houden. Je moet er voor jezelf ook een structuur in aan leren brengen. Ik heb wel eens verzucht: nou ik wil ook wel eens iets wel of niet. Maar als je merkt dat je kind er zoveel baat bij heeft, er zoveel duidelijkeid voor hem inzit, is het helemaal geen opgave meer.
Bedenk alsjeblieft dat ze het zelf gewoon niet kan, jij bent degene die het voor zal moeten doen.
Ben je mal, een hoop kinderen met een autistische stoornis hebben ook last van hyperactiviteit dus je weet nooit wat je oppikt van elkaarquote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:43 schreef lily het volgende:
...
Ik hoop niet dat het iemand stoort dat ik hier af en toe iets zeg.
...
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 22:12 schreef franka het volgende:
Ingrid, ik was ook nooit van de vaste planning. Ik had altijd zoiets van, als ik naar de kinderboerderij wil, wil ik dat gewoon lekker spontaan kunnen doen. Niet alles vast willen leggen. Totdat ik er achter kwam dat elk uitstapje waarvan ik dacht dat het leuk was met de kinderen een drama werd. Daardoor was kindlief over de zeik, maar ik ook, want waarom kon het nou nooit eens gezellig zijn?!
Bij kindlief miste de duideljkheid wat ik van hem verwachte, maar ook, wat is nou gezellig? Dat is zo'n abstract iets. Kindlief had echt geen idee, voor iedereen is gezellig een ander woord met een andere betekenis.
Ik ben gaan kijken wat er nu mis ging. Zoals Oxy zo mooi zegt: vrije tijd is kliertijd.
Dus ben ik een planning gaan maken voor eerst 4 weken.
Per dag iets wat hij leuk vond, b.v. eendjes voeren. Dat kwam dan elke week een keer terug. Liefst op een vaste dag, dus dinsdag was eendjesvoer dag. Heel langzaam had zoonlief door dat we dat op dinsdag deden en verzamelde dan het weekend al wat brood(zorg dat ze niet hun eigen brood gaan uitsparen;)) Kwam oma op dinsdag spontaan op visite? Leuk, maar dan kon ze fijn mee naar de eendjes.
Na een maand kon ik voor mezelf bekijken wat wel werkte en waarvan ik dacht dat het anders moest.
Het is een heel proces, ook om zelf te bedenken dat je dingen MOET om ze bezig te houden. Je moet er voor jezelf ook een structuur in aan leren brengen. Ik heb wel eens verzucht: nou ik wil ook wel eens iets wel of niet. Maar als je merkt dat je kind er zoveel baat bij heeft, er zoveel duidelijkeid voor hem inzit, is het helemaal geen opgave meer.
Bedenk alsjeblieft dat ze het zelf gewoon niet kan, jij bent degene die het voor zal moeten doen.
Dat is idd een nadeel van een strakke vaste planning. En toch weet je dat hij er baad bij heeft.quote:Elke dag op de minuut hetzelfde en vandaaruit werken. Het zit er nu zo ingebakken bij hem, dat hij zelf al begint te tellen: op de tweede dag dat ik niet naar het ODC ga, komt papa me halen en ga ik naar huis (en film kijken, fietsen, eten, spelen...). Alleen nogal lullig als hij ziek is of zoals laatst niet naar het ODC mocht omdat hij luizen had. Begon-ie te vragen op de tweede dag: "Papa komt zo?"
haha, zo bedoelde ik het natuurlijk nietquote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:53 schreef Lois het volgende:
Ik geloof niet dat iemand zich er aan stoort hoor Lily, ik in ieder geval niet. Er is nl. ook geen minimum grens aan hoe moeilijk het moet zijn voor je hier iets mag zeggenik vind het juist fijn om zoveel mogelijk ervaringen en verhalen te lezen.
ADHD en autisme zijn het resultaat van dezelfde "hersenafwijking". Komen ook veel meer naast elkaar voor dan vroeger werd gedacht. Mijn jongens hebben beiden, waarvan de een meer ADHD-er is en de ander meer autist.quote:Op vrijdag 16 juli 2010 20:43 schreef lily het volgende:
Ik praat hier af en toe mee, omdat vooral de gevoelens van ons als ouders herkenbaar zijn maar onze situatie is minder "moeilijk" als die van anderen in dit topic.
Hoewel ik toch ook vaak gedrag wel herken.
nee inderdaadquote:Op maandag 19 juli 2010 21:45 schreef De_Taartjesfeee het volgende:
Eigenlijk houd ik niet zo van raadspelletjes als het antwoord niet heel snel gegeven wordt
quote:Op maandag 19 juli 2010 21:51 schreef Lois het volgende:
"mijn autistje" zou alleen op blote voeten naar school moeten want dat staat er immers.
Eva is nog steeds heel erg blijtuurlijk ook nog angstig en onrustig maar is daar veel makkelijker in te sturen.
quote:Op maandag 19 juli 2010 21:51 schreef Lois het volgende:
"mijn autistje" zou alleen op blote voeten naar school moeten want dat staat er immers.
Eva is nog steeds heel erg blijtuurlijk ook nog angstig en onrustig maar is daar veel makkelijker in te sturen.
quote:Op maandag 19 juli 2010 22:20 schreef debuurvrouw het volgende:
Van geduld hebben staat er anders geen plaatje bij.dusch....
Ja, dat kan natuurlijk ook. Ik ging er vanuit dat ze deze pictogrammen juist gedownload hadden aangezien we de fout moesten zoeken, en dat er dan door zo'n pictogrammenmaker standaard vanuit werd gegaan dat mama het ochtendritueel doet. Dat stoorde me. Natuurlijk ging het me totaal niet om de rolverdeling van Noli of van wie dan ook. Maar ik word zo langzamerhand steeds minder pictogramminded moet ik zeggenquote:Op maandag 19 juli 2010 20:30 schreef Jojogirl het volgende:
Ik neem eigenlijk aan dat ze dit zelf hebben gemaakt en dat ze dus die rolverdeling zelf zo hebben afgesproken. En qua duidelijkheid kan ik me heel goed voorstellen dat je dat dan aan één specifieke ouder koppelt.
Mag ookquote:
Preciesquote:Op vrijdag 16 juli 2010 19:58 schreef Muks het volgende:
Wij hebben voor een leerling op school (puber met ppd-nos) ook dagritmekaarten gemaakt.
Klein en voor op zijn grote map, zo weet hij precies wat er komt en wat hij mee moet nemen (per vak)
Doordat ook de lessen allemaal redelijk het zelfde verlopen bij mijn vak (helaas niet bij andere vakken) zien we dat hij het dit jaar heel goed heeft gedaan en het zoveel prettiger voor hem is. Ook de andere leerlingen varen er wel bij, VMBO-ers zijn vaak gebaat bij ritme, maar ja dat is ook voor sommige docenten lastig
Lieverd je bent geen slechte moeder, het voelt zo ik weet het maar je bent het echt niet. En ja het blijft 'scheidrechteren ' en ja het kan even duren voordat dat minder wordt of voor jezelf makkelijker. Ik ervaar zelf dat het makkelijker is als je zinnen gebruikt die opgebouwd zijn volgens geef me de 5. Ook voor Tyler geeft dat structuur en houvast. Is het misschien een idee om op het moment dat het misgaat Kim aan tafel te laten 'werken' (bijv. stickers plakken, boekje lezen of puzzeltje maken)?? Boos worden heeft m.i. geen zin (en je voelt jezelf naarder als je een hele dag telkens boos moet worden) en zo geef je Kim even rust en structuur (geen prikkels aan tafel).quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:26 schreef _Ingrid_ het volgende:
Tnx oxy.Ik voel me erg slecht onder, een slechte moeder. Ze heeft het niet bij andere kinderen, alleen bij Tyler.
Ik voel me dan ook schuldig tegenover allebei. Met de komst van Tyler is Kims wereld verstoord. Toen hij mobiel werd het agressieve begonnen. Dat had ze eerder nooit.
En tegenover Tyler dat hij het allemaal te verduren heeft. En vast minder aandacht krijgt. En dat is niet eerlijk.
Lieve lieve schat je bent geen slechte moeder, je bent gewoon een moeder die geconfronteerd wordt met moeilijke omstandigheden. Neem alle hulp aan die je kan, wees dingen voor (voor zover dat kan door je bijvoorbeeld in te lezen en tips uit te proberen), bescherm Tyler EN WEES LIEF VOOR JEZELF!!!quote:Op woensdag 28 juli 2010 15:26 schreef _Ingrid_ het volgende:
Tnx oxy.Ik voel me erg slecht onder, een slechte moeder. Ze heeft het niet bij andere kinderen, alleen bij Tyler.
Ik voel me dan ook schuldig tegenover allebei. Met de komst van Tyler is Kims wereld verstoord. Toen hij mobiel werd het agressieve begonnen. Dat had ze eerder nooit.
En tegenover Tyler dat hij het allemaal te verduren heeft. En vast minder aandacht krijgt. En dat is niet eerlijk.
Misschien helpt de plakkertjes-tip van hierboven, Ingrid? Ik vind het in ieder geval een hele goeie die ik uit ga proberen met Lukas. Voor hem is een verbod namelijk weg zodra het woord uitgesproken en dus weg is, dus een plakker met een rood kruis en boos gezichtje is dan een permanente "NEE" misschien!quote:Op woensdag 28 juli 2010 19:06 schreef Lois het volgende:
...
En alle kindjes gaan op ontdekkingstocht, klimmen in boekenkasten e.d., maar onze kindjes leren het wat langzamer en dus zul je het "NEE!" eindeloos moeten herhalen. Of, om het voor jezelf makkelijker te maken, sommige dingen gewoon verplaatsen/weghalen.
Je kan 100 keer zeggen "dat moet ze maar leren dat ze daar niet aan mag komen" en dat klopt ook, maar in dit geval zal je het wel 1000 keer moeten zeggen voor ze het leert en soms moet je gewoon lief zijn voor jezelf en die boeken tijdelijk even wegstoppen in een doos ofzo zodat je die strijd in ieder geval niet hoeft te voeren.
Lijkt op mijn kamp, waar ik nu nog van bij moet komen! (afgelopen vrijdag, kwam ik terug).quote:Op woensdag 28 juli 2010 21:05 schreef Mwanatabu het volgende:
Dierentuin, pretpark, speeltuin, zwemmen alles zit erin
Hey lekker dingquote:Op woensdag 28 juli 2010 21:20 schreef Sitethief het volgende:
Ik skip zo een beetje door dit topic heen, maar ik vroeg me af hoe ouders met autistische kinderen naar de toekomst kijken. Zie je bijv. hoop voor de toekomst of krijg je niet de gelegenheid verder te kijken dan de dag van vandaag. Dit omdat ik zelf Asperger heb en me probeer te verplaatsen in mijn ouders die twee autistische kinderen hebben (Mij en een van mijn drie zusjes.) Ik heb er nooit echt bij stilgestaan, wel onbewust natuurlijk. Gelukkig, of misschien niet, kwam de diagnose voor mij en mijn zusje pas op latere leeftijd (resp. 16 en 17 jaar).
(En voor mensen die nieuwsgierig zijn naar wat er precies omgaat in het brein van een autist, feel free to pick my brain!)
quote:Restaurant Freud is een leer-werkbedrijf waar mensen met een psychiatrische achtergrond werkervaring opdoen en hun talenten benutten. Door te participeren in de organisatie, verantwoordelijk te zijn voor een goed product, en succesvol te zijn, doen ze weer mee in de maatschappij. Zo komen mensen met een psychiatrische achtergrond uit hun isolement. Ze zijn nodig, ze gebruiken hun talenten en ze krijgen waardering. Dat motiveert.
Ja gemeente vervoer dat ken ik. Dan hebben ze van die busjes of taxi's rondrijden. Wij kregen via de jeugdzorg (de zorgaanbiederquote:Op donderdag 29 juli 2010 11:22 schreef _Ingrid_ het volgende:
Trui ook tnx. Naar de winkel gaan is lastig hier. En alleen met Kim naar de stad ook merkte ik. Maar naar Nienoord, dierentuin en zondag Ter Apel wondere wereld gaat dan meestal juist wel goed.
De orthopedagoog belde net. (ik noem het maar Accare, typt makkelijker)
Kim kan 2 weken van ma-vrij naar dagbesteding, waarbij ze ook dingen leren zoals samen spelen en luisteren ed. Intake gesprek krijgen we zsm. Morgen of maandag proberen ze.
Nu is dat minstens een uur fietsen vanaf hier, ws langer. Dat vinden ze erg lang en niet handig.
Er wordt bij de gemeente na gegaan of er via hun vervoer mogelijk is.
Iemand ervaring mee?
Lukt dat niet, dan zal ik wel moeten fietsen.
Heerlijk voor jullie Ingrid even twee weken wat rust in huis en niet onbelangrijk wat structuur voor Kim dat geeft haar ook meer duidelijkheid en dus rust.quote:Op vrijdag 30 juli 2010 16:06 schreef _Ingrid_ het volgende:
Intake hebben we dus gehad. Kim gaat iig de komende 2 weken naar de dagbehandeling. ma-vrij van 9.00 - 15.00
Ik kreeg net een telefoontje dat onder voorbehoud de taxi is gelukt. Dan wordt ze om 8.30 opgehaald en om 15.00 weer naar huis gebracht.
Tis een aparte constructie, want normaal is het verblijf daar meer in maanden dan weken.
Maar tis gelukt met hun verzekering dat Kim dus in de regeling mee mag.
Als het niet anders kon, ging ik wel fietsen natuurlijk. Maar een uur heen en een uur terug is toch best veel. Dus dat scheelt weer!
Da's denk ik gewoon een reactie op de veranderingen. Toen Lukas voor het eerst naar het KDV ging was het de eerste weken ook Turbo Henkie op wielen, echt bal...quote:Op donderdag 5 augustus 2010 16:46 schreef _Ingrid_ het volgende:
Laat ik zeggen dat ze er nu niet gezelliger op is geworden. Hyper, stuiter, sla, schop zeg maar. En Tyler is heel de dag al bloed chago, leuke dag dus ... not!
Gewoon vriendelijk aankaarten kan altijd denk ik. Of anders stel je een compromis voor van "thuis moet ze altijd eerst een hartige boterham en mag ze dan pas zoet en het lijkt me handig om zo consequent mogelijk te zijn" en dan trek je thuis die lijn ook.quote:En gewoon slecht voor haar gebit, waar ze ook wel vanaf weten.
quote:Op donderdag 19 augustus 2010 21:15 schreef Oxymoron het volgende:
Omhoog, want om 21:30 uur is er bij KRO Blootgewoon een team dat voor het AutismeFonds naakt op de foto gaat.![]()
Zal ook uit uitzending gemist te zien zijn!
Ja, eigenlijk zijn de sva vakanties, waar ik mee ga, voor thuiswonenden bedoeld. Maar ze hebben ook een optie voor mensen, waarvoor dit de enige mogelijkheid is, om zonder ouders, op vakantie te gaan.quote:Op donderdag 19 augustus 2010 23:05 schreef wendytje het volgende:
Oxy, leuk om te lezen dat jij ook een leuke vakantie hebt gehad. Ik wist niet dat dat ook met begeleid wonen kon.....
ohja, dat geloof ik zeker. vandaag was er weer zo'n misverstandje. haar oom kwam op bezoek en daar is ze altijd eerst wat bang voor. na een tijdje gaat 't dan wel weer. vandaag kwamen we erachter dat ze dacht dat hij 'Rare Man' heette, ipv Armand.quote:Op zondag 29 augustus 2010 18:44 schreef Moonah het volgende:
Ach gosh, die Cato, met haar 'mama'...Wat sneu zeg.
Gelukkig heb je het kunnen verduidelijken, wat zal dat een pak van haar hart zijn. maar reken maar dat er vást nog meer misverstanden zijn die je niet doorhebt.
Aaah en dat is ergens heel grappig maar dat arme kind zal er mee gezeten hebben ("Wat eng, die Rare Man mag wéér langskomen. Ik mag m best maar hij heet zo raar...")quote:Op zondag 29 augustus 2010 20:19 schreef trui het volgende:
[..]
ohja, dat geloof ik zeker. vandaag was er weer zo'n misverstandje. haar oom kwam op bezoek en daar is ze altijd eerst wat bang voor. na een tijdje gaat 't dan wel weer. vandaag kwamen we erachter dat ze dacht dat hij 'Rare Man' heette, ipv Armand.
Was/is ze daarom ook een beetje bang voor hem? Dat zou wel weer een hoop verklaren.quote:Op zondag 29 augustus 2010 20:19 schreef trui het volgende:
[..]
ohja, dat geloof ik zeker. vandaag was er weer zo'n misverstandje. haar oom kwam op bezoek en daar is ze altijd eerst wat bang voor. na een tijdje gaat 't dan wel weer. vandaag kwamen we erachter dat ze dacht dat hij 'Rare Man' heette, ipv Armand.
Hier was een goede tip:quote:Op maandag 30 augustus 2010 10:30 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik had nog een vraagje over de picto's.
Hoe hangen jullie die op en waar? En hebben jullie elke dag een andere kleur?
Magnetisch op een magneetbord lijkt me het handigste. Maar dan nog een bord vinden en een handige plek om het op te hangen. De plek die ik wil, is te smal voor de borden die ik heb gezien.
quote:Op vrijdag 16 juli 2010 18:41 schreef YPPY het volgende:
Djeez, laten we het positief brengen. Jij bent een man van de praktijk. Een stappenplan:
1. zoek een hamer en twee flinke spijkers
2. zoek een touw/stukwaslijn/breiwol/of zoiets
3. wacht tot Kim en Tyler allebei wakker zijn
4. zoek een plek in huis waar jullie vaak komen
5. mep de spijkers een meter van elkaar af in de muur op een hoogte waar Tyler niet bij kan, maar Kim wel
6. span het touw redelijk strak tussen de spijkers
7. klaar met deel 1.
In deel 2 ga je picto's maken:
1. ga naar de site die Ingrid al gaf
2. zoek picto's voor 'tanden poetsen', 'wassen', 'plassen', 'wakker worden', ' eten' en 'drinken'
3. sluit de printer aan en print de picto's uit (als het kan op ongeveer A5 of A6 formaat)
4. klaar met deel 2
In deel 3 ga je overleggen hoe je de picto's gebruikt
1. ga met Ingrid even rustig zitten
2. leg de picto's allemaal neer en praat over een goede volgorde voor jullie 's ochtends
3. vraag aan Ingrid of zij deze volgorde ook goed vind
4. zoek wasknijpers
5. hang de picto's op volgorde aan het touw dat je hebt opgehangen
In deel 4 ga je de picto's laten zien aan Kim
1. vertel aan Kim dat je iets speciaals hebt, speciaal voor haar, niet voor Tyler
2. vertel dat ze hier kan zien wat ze gaat doen
3. vertel per picto wat het betekent
4. laat daarna Kim vertellen wat jullie (samen!) net hebben verteld
5. leg uit dat je steeds gaat kijken wat je als volgende gaat doen
6. breng dit in de praktijk
Dit is een heel klein stukje, maar wel iets dat Ingrid elke dag tegenkomt en dat ongetwijfeld niet makkelijk zal zijn. Ik heb inmiddels 10 jaar ervaring (sjees, wat word ik oud) en wat ik heb geleerd:
1. duidelijkheid
2. structuur
3. duidelijkheid
4. voorspelbaarheid
5. duidelijkheid
6. vaste patronen
7. duidelijkheid
8. consequent zijn
9. duidelijkheid
10. vaste afspraken
Echt Djeez, Ingrid is straks vier weken (!!!) de hele dag alleen met twee kinderen. KIM DOET HET NIET EXPRESS. Ze heeft hulp nodig.
Ingrid: als Tyler straks niet kan zien, dan koop je toch een bril voor hem? Als hij uit zijn kleren groeit, koop je toch grotere kleren? Dit is hetzelfde, duidelijkheid is noodzakelijk voor Kim. En dus ook voor jullie.
Nee, er is maar één Wendy hier hoor! As far as I know...quote:Op maandag 30 augustus 2010 09:54 schreef wendytje het volgende:
Ik snap alleen deze opmerking
[..]
niet helemaal. Ze gaan gewoon weer naar dezelfde school.... of is er een andere wendy hier en heb ik iets gemist??????
Ah, ja, dan was het nieslief.quote:Op maandag 30 augustus 2010 21:26 schreef _evenstar_ het volgende:
Was dat niet nieslief of iets dergelijks waarvan de twee uit elkaar gehaald worden?
Ik zag ze idd van Ikea, ze zijn net te breed voor waar ik hem wil, maar muur ernaast kan wel.quote:Op maandag 30 augustus 2010 22:05 schreef Lois het volgende:
Wij hebben een magneetbord van Ikea. Daar smakken we de picto's tegenaan met magneetjes en we hebben ook diverse magneetknijpertjes waar we ze in klemmen en dan op het bord plaatsen.
geeft niks..... meeleven is altijd goed, toch........quote:Op maandag 30 augustus 2010 22:35 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ah, ja, dan was het nieslief.
Sorry hoor Wendy, dat ik je met haar verwarde.
Wat bedoel je met elke dag een andere kleur? Wil je alle dagen in 1 x op het bord hangen?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 10:03 schreef _Ingrid_ het volgende:
[..]
Ik zag ze idd van Ikea, ze zijn net te breed voor waar ik hem wil, maar muur ernaast kan wel.
Het is toch het beste om vol in het zicht te hebben? Of zal dat niet zoveel verschil maken? Als het maar een vaste plek is waar ze het makkelijk kan zien.
Doen jullie ook elke dag andere kleur, net zoals op school? Wordt hier aangeraden.
Jaaah da's hier ook altijd bingo. Kun je Lukas gerust voor uit zijn schema halen. Lampjes all the way!!quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:31 schreef Lois het volgende:
...
Morgen is het kermis hier en ze heeft het al dagen over niets anders, ze wil dolgraag heen en "in de enge dingen". We gaan het beleven morgen
Hoe bedoel je dat? Is dat dan de 1e picto in een kleur en de rest zwart wit? Dat zou bij ons dan de klok zijnquote:Op dinsdag 31 augustus 2010 21:32 schreef Lois het volgende:
De picto's zijn hier gewoon zwart/wit Ingrid, en we hadden daar dan 1 picto bij op gekleurd papier met de dag van de week en bij behorende kleur.
Of voor haar juist rust. Als ik naar school ga dan blijf ik over. De woensdag blijft ze niet over... en dat breekt het ritme in de week sowieso al.quote:Op woensdag 1 september 2010 10:02 schreef _Ingrid_ het volgende:
Overblijven ging goed. Alles op gegeten , tenminste het bakje was leeg.Thuis hoeft ze geen korstjes te eten, daar wel. Nu weten ze dat als het goed is. Volgens mij was dat het probleem.
Verder vind ze het heel leuk. Ze wil elke dag wel heen. Het scheelt ook wel gevlieg, maar elke keer heen is ook wel veel.
Harde of rare geluiden vind Kim ook maar niks. Als Tyler aan de volumeknop draait van de radio vind ze dat echt niet leuk, raakt ze in paniek.
Dat is wat mijn gevoel zei. Ik zou dan alleen naar school gaan als de zon schijnt.quote:Op woensdag 1 september 2010 12:58 schreef Oxymoron het volgende:
Ik vind dat met die kleuren, wel een goed plan, eigenlijk!
Het ziet er duidelijk uit, en de picto's zijn goed van formaat. Je gebruikt dezelfde picto's als ik
En de zon bij de school.. Sclera doet dat denk ik om "overdag" aan te geven.
Maar een autist zou kunnen denken, ik hoef alleen naar school als de zon schijnt. Regen kan dan verzet tegen school betekenen.
Oxy, zou je niet om dit in de toekomst te voorkomen gewoon elk half jaar je ogen laten checken? Dat kan vaak gratisquote:Op donderdag 2 september 2010 16:47 schreef Oxymoron het volgende:
Ik weet niet zo goed waar ik het moet plaatsen, maar hier in dit topic leek me nog het meest passend.
Ok, mijn pijngrens is anders. Maar ik ben vandaag bij de opticien geweest, en het werd weer bevestigd.
Mijn bril is nu +4 en +2, ik heb een lui oog. Maar de laatste weken hoofdpijn.
Vandaag was ik in de stad, met mijn vrijwilligster, en ik wilde een kijkje nemen in de brillenwinkel.
Meteen ogentest gedaan, omdat ik zo'n hoofdpijn had.
Nu blijkt dus mijn bril helemaal niet goed te zijn. Ik 'houd sterkte vast', zoveel dat ik eigenlijk +7 en +3,5 nodig heb.
Mijn ogen zijn dus altijd heel erg gespannen. Wat dan volgt zou normaal lijken op migraine, maar ik ben zo ongewaar van de hoofdpijn, dat het gewoon normaal is geworden.
Pas nu het heel erg is, voel ik het. Dat is eigenlijk met elke pijn zo. Maar de opticien snapte niet dat ik 2 jaar met zo'n slecht passende bril kon lopen zonder kapot te gaan van de pijn.
Ze hebben het trouwens met druppeltjes gemeten. Mijn spieren in mijn voorhoofd en ronde de ogen staan helemaal strak.
Conclusie, nieuw montuur uitgekozen, spaarrekening geplunderden woensdag moet ik proefpassen voor de nieuwe glazen.
Dus, zelfs als je (kind) niet "scheel ziet" van de pijn, regelmatig laten controleren of de bril nog goed is!!
Sorry, nog nooit gereageerd, maar lees veel mee (want: Asperger/ADHD-er in huis)quote:Op maandag 30 augustus 2010 22:33 schreef wendytje het volgende:
Op internet kun je ook strips magneetband bestellen. Kleef aan één kant en magneet aan de andere kant.
hihi, ja soms werkt het wel zo dat prikkels zo overweldigend zijn, dat het weer leuk wordt. Ik heb dat als ik naar Amsterdam ga.quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 22:21 schreef livelink het volgende:
Wat grappig dat een kermis dan toch wel weer leuk is. Dat zou ik nou nooit gedacht hebben met al die drukte, lawaai en chaos.
Nee, nog nergens gemeld.quote:Het hoort hier misschien niet thuis, maar heb je al ergens gemeld hoe het concert was?
Ja, bij mij is 20 jaar geleden MBD geconstateerd. Dat was een verzamelnaam voor wat nu oa ADHD en PDD-NOS is. Ik word al langere tijd geholpen aan ADHD, maar na alles met Kim vraag ik me af ok ik nu niet ook PDD-NOS heb en ik totaal verkeerde medicijnen gebruik nu. Ik sta nu op een lange wachtlijst, op Kims verjaardag (6 december) heb ik de eerste afspraak bij het GGZ.quote:Op zaterdag 4 september 2010 20:21 schreef Oxymoron het volgende:
Heeft ze niet ook adhd? djeez heeft dat toch? Het is erfelijk, dacht ik.
En Eva ook,die is/was ook zo vroeg wakker.
quote:Op maandag 30 augustus 2010 19:57 schreef Moonah het volgende:
[..]
Nee, er is maar één Wendy hier hoor! As far as I know...
Ik ben denk ik een beetje in de war. Het staat me bij dat je ene zoon na de zomervakantie naar een andere school gaat, maar wrs is dat alleen een andere klas.
MELD.quote:Op maandag 30 augustus 2010 21:26 schreef _evenstar_ het volgende:
Was dat niet nieslief of iets dergelijks waarvan de twee uit elkaar gehaald worden?
kwantum of leen bakker al geprobeerd?quote:Op zaterdag 4 september 2010 20:18 schreef _Ingrid_ het volgende:
Grrr, waarom lees ik dit nu pas?! Vandaag de stad in geweest en nergens een magneetbord te vinden.
Nouja, begin oktober gaan we naar Ikea, halen we er dan wel 1 op. Nu kan het op de koelkast.
Gisteren bij mijn ouders ging het niet zo goed. Ze was mega druk /hysterisch.
Vanmorgen ook nog heel druk. Maar vanmiddag gingen Kim en ik naar de stad met mijn zusje en haar vriend. Het ging super goed. Ze luisterde heel goed, was niet heel druk. Ze vond het leuk.
Wel alweer erg vroeg wakker. Tegenwoordig tussen 5.00 en 6.00 al. Niet leuk want ze gaat dan niet meer slapen.
Dat laatste zeiden ze bij mij ook, mijn oudersquote:Op zondag 5 september 2010 09:50 schreef _Ingrid_ het volgende:
.
Oxy, ik weet niet of ze ook adhd heeft. Met dat vermoeden zijn we bij Accare terecht gekomen. Ga het nog wel een keer aankaarten. Al maakt dat verder niet veel uit, ze verandert er niet van natuurlijk.
Terechte vraag, beter even uitzoeken. Het hoeft niet, omdat dezelfde genetische configuratie bij verschillende mensen verschillend kan uitwerken dacht ik. Kijk maar in mijn familie, daar komt van alles voor in verschillende combinaties met overlap, en het is van moederskant zo via de vrouwelijke lijn af te vinken (PDD-NOS), en van vaderskant via de mannelijke (Asperger).quote:Op zaterdag 4 september 2010 20:27 schreef Djeez het volgende:
[..]
Ja, bij mij is 20 jaar geleden MBD geconstateerd. Dat was een verzamelnaam voor wat nu oa ADHD en PDD-NOS is. Ik word al langere tijd geholpen aan ADHD, maar na alles met Kim vraag ik me af ok ik nu niet ook PDD-NOS heb en ik totaal verkeerde medicijnen gebruik nu.
quote:Ik sta nu op een lange wachtlijst, op Kims verjaardag (6 december) heb ik de eerste afspraak bij het GGZ.
En ik heb al een A4-magneetvel van professionele kwaliteit meegekregen van het werk. Was afvalstuk, wordt gebruikt om tijdelijke reclame op auto's aan te brengen, dus loeisterk.
Daar zit ook wat in. Maar medicatie krijg Kim niet. Weet niet vanaf welke leeftijd dat zou kunnen. En hoe we dat binnen zouden moeten krijgen.quote:Op zondag 5 september 2010 11:51 schreef Oxymoron het volgende:
[..]
Dat laatste zeiden ze bij mij ook, mijn ouders. Waarom nog een diagnose, als je er al 1 of meer hebt?!
Nou, omdat het net wel een verschil kan maken! Bij mij is er andere medicatie ingezet, dat heeft mij helemaal positief benaderbaar gemaakt. En er is meer aandacht gekomen voor mijn energie-gebruik, waaronder meer sport, en meer uitraastijd, zodat ik beter kan leven met mijn hyperactive gedrag.
En mijn therapie is beter afgesteld op mijn korte aandachtsboog, en nu kan ik meef opnemen van wat ik moet leren daar. Eerder werd ik helemaal gek van mezelf, heen en weer geslingerd tussen passief zijn en hyper zijn.
En mijn nachten gaan beterhoewel het middel ritalin niet voor elke adhder slaapverwekkend werkt
Je bedoelt in het algemeen of ik in het bijzonder? Want dat zijn twee verschillende dingen. Ik denk niet dat hij beter af zou zijn met etiketje zuiver qua loopbaan. Tot nu toe is hij bijna altijd aan het werk gebleven, alleen mag hij nooit voor vast blijven omdat hij gewoon irritatie oproept qua tempo en handleiding. Maar zet je hem neer als autist, dan blijft hij straks helemaal hangen in van die speciale banen voor een fooi. Heeft hij misschien meer vastigheid, maar niet echt lol ervan...quote:Op zondag 5 september 2010 19:54 schreef simmu het volgende:
mwana, even een heel concrete vraag. hoe ga je als buitenstaander dan wel om met iemand waarbij je asperger vermoedt?
Misschien is er ook nog steeds vooruitgang in zijn gedrag op school en zijn ze daarom zo positief...quote:Op maandag 6 september 2010 11:49 schreef livelink het volgende:
Ik moet het eerst weer even voor mezelf laten betijen. Ik kan niet zo goed meteen handelen als het om Job gaat.
We zullen binnenkort wel een afspraak hebben, in verband met de aanvraag van de rugzak.
En ik ben echt bang dat het vanuit de optiek van de school ook echt heel erg gemeende positieve berichten zijn. Dat zegt al heel veel over de verwachtingen die er waren. Het enige positieve wat ik me kan bedenken is dat hij het uiteindelijk toch min of meer oppikt. Dus kennelijk komt er toch wel wat van de les bij hem binnen.
Oh dat is zo fijn he, als ze dat oppikkenquote:Op zaterdag 11 september 2010 14:41 schreef wendytje het volgende:
Hij is net 5 geworden. Dit is een groepje dat samen gaat spelen en zo dingen leert als: op de beurt wachten, niet winnen, niet aan de beurt komen, vragen stellen, luisteren, e.d.
Mijn oudste heeft hem ook gedaan. Die mag binnenkort het volgende traject in.
dat weet ik niet zeker, maar het zou kunnen dat 't een met het ander te maken heeft.quote:Op maandag 27 september 2010 14:14 schreef _Ingrid_ het volgende:
Sneu dat Cato geplaagd wordt en daarom vaker in haar broek plast. Of lees ik dat verkeerd?
quote:Ik zag een foto voorbij komen en wat is ze al groot en mooi!
Tnx for asking Mwana.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:55 schreef Mwanatabu het volgende:
Hee Moonah, hoe is het trouwens met je kletskopje? Ik was zo blij voor je he toen ik je gewenste update las
Bij ons bij de GGZ juist wel ook voor kindreen van 5-6... oudste kleuters. Het gaat dan heel speels. Spelletjes waarin je leert over jezelf (vies/lekker-spel), maar ook leert om te verliezen, als laatste te zijn e.d. Dingen die "onze" kinderen nu eenmaal niet vanzelf leren....quote:Op woensdag 29 september 2010 18:40 schreef Moonah het volgende:
Sabine, meestal is dat vanaf een jaar of 7/8. Jonger wordt bij ons afgeraden. En zover ik weet gaat het altijd via de school maatschappelijk werkster.
En ik leer ook altijd veel hier, ook in andere topics trouwens.
quote:Op woensdag 29 september 2010 18:54 schreef YPPY het volgende:
...
Een persoonlijk hoogtepuntwas een volwassen man met ASS die ontslagen dreigde te worden omdat hij collega's sloeg en schopte. We hebben hem geleerd "IK BEN BOOS" te zeggen en dan stil te blijven staan. Voor collega's een signaal om heeeel snel de chef te roepen. Zo gaaf als je dan hoort dat iemand al 2 weken niemand geslagen heeft. En hij was een jaar of 40.
...
bedoelen jullie met SOVA een sociale vaardigheids training?quote:Op woensdag 29 september 2010 18:40 schreef Moonah het volgende:
Sabine, meestal is dat vanaf een jaar of 7/8. Jonger wordt bij ons afgeraden. En zover ik weet gaat het altijd via de school maatschappelijk werkster.
En ik leer ook altijd veel hier, ook in andere topics trouwens.
ze noemen het speltherapie, maar het is wel ook een sova training (bij onze ggz dan....)quote:Op woensdag 29 september 2010 20:36 schreef lady-wrb het volgende:
luca heeft met 6 of 7 jaar speltherapie gehad. hij was toen te jong voor sovatraining.
Gedaan!quote:Op zondag 3 oktober 2010 11:13 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Wil je me pmmen met je vraagprijs voor de hele set?
mijn dochter zit ook op boddeart, wat ik van haar begrijp, en van jeugdzorg, leert zij er voornamelijk om haar boosheid te bheersen, op haar beurt te wachten, samen te spelen, moet ze leren de regie ook aan andere kindjes over te laten, kortom om sociaal vaardig te worden. Wat wij als doodnormaal ervaren is voor haar blijkbaar heel moeilijk, en door lesjes, opdrachtjes etc, moeten ze leren om ermee om te gaan. Veel meer weet ik ook niet, zoveel krijg ik ook niet los uit m'n docher ..quote:Op woensdag 13 oktober 2010 09:38 schreef _Ingrid_ het volgende:
Nee, dat was wat anders. Dat was dagopvang waar je ook kunt slapen. Normaal ga je daar alleen heen voor langere tijd incl slapen.
Dit is een soort naschoolse opvang waar ze ook vaardigheden leren en eventueel therapie krijgen.
Jeugdzorg is er ook niet blij mee. Accare moet nu duidelijk uitleggen waarom ze er heen moet eventueel samen met Jeugdzorg.
Terwijl het al was toegezegd.
Ik hem hem gelezen voor school toen, vandaar dat ik hem ken. Voor je zelf is het misschien ook fijn, kun je een beetje begrijpen wat er door hem heen gaat misschienquote:Beschrijving
Christopher is 15 en heeft het syndroom van Asperger, een vorm van autisme. Hij weet veel van wiskunde maar weinig van mensen. Hij houdt van lijstjes, patronen en de waarheid. Hij houdt niet van de kleuren geel en bruin en wil niet aangeraakt worden. Christopher is in zijn eentje nog nooit verder geweest dan het einde van de straat. Maar waneer blijkt dat de hond van de buurvrouw is vermoord, gaat hij op onderzoek uit. Hij begint aan een indrukwekkende reis die zijn veilige bestaan volledig overhoop gooit.
Mark Haddon is illustrator en kinderboekenschrijver. Het wonderlijke voorval met de hond in de nacht is het eerste boek van zijn hand dat in het Nederlands verschijnt. Als scenarioschrijver heeft hij twee keer een Britse 'Oscar' gewonnen. Hij woont in Oxford, Engeland.
quote:Alleen een peuterpuberOp donderdag 21 oktober 2010 20:29 schreef mspoez het volgende:
Hallo again. Zijn er hier ook ouders van pubers met Asperger en lopen die net als ik ook zo hard aan tegen de moeilijkheid dat pubergedrag en stoornis zo op elkaar lijken? Ik word er soms wanhopig van, het versterkt elkaar lijkt het en ik ben een beetje uitgedacht over hoe ik kan reageren.
Kan wel merken dat ik te weinig geslapen heb. Ik wilde dus vragen of de plaats bekend was. Dus niet wanneer, maar waar.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:36 schreef trui het volgende:
sinterklaas vertrekt meestal op 6 december weer he, dus als er al uitgezwaaid wordt zou 't op die dag moeten zijn gok ik.
Dat is een berichtje uit 2009.quote:Op woensdag 10 november 2010 09:42 schreef trui het volgende:
volgens mij gebeurt dat in diverse steden.bijvoorbeeld in Haarlem.
Artikel over mij, en de autisme picto app!quote:Op donderdag 18 november 2010 15:37 schreef debuurvrouw het volgende:
http://www.nrc.nl/digital(...)/article3_image.html
Ik heb de iPadquote:Op donderdag 18 november 2010 22:52 schreef livelink het volgende:
Ik wist wel dat je heel blij was met je I-Pad, maar geen idee dat je het ook hiervoor gebruikt. Hoe zijn ze aan jou gekomen als tester?
Nee, die werkt idd in die branche, maar heeft niets direct met deze app te maken. Hij heeft me wel altijd gestimuleerd in het zoeken en, gebruiken van digitale ondersteuning enz. Maar het scheelt al dat ik er zelf erg in geinteresseerd ben,quote:Op vrijdag 19 november 2010 10:29 schreef trui het volgende:
oxy, cool!! heeft je broer hier trouwens ook nog iets mee van doen? hij werkt toch in die branche?
ASS-wachtlijst bij het WKZ voor Rubenquote:Op maandag 15 november 2010 12:00 schreef trui het volgende:
op de wachtlijst voor wat precies, troel?
quote:Op zondag 21 november 2010 18:21 schreef Oxymoron het volgende:
http://www.psy.nl/meer-ni(...)iatrische-problemen/
Iets voor jullie, Ingrid?
Ja klopt hoor, vinden wij ook. Wij hebben ws volgende week een gesprek met een vertrouwenspersoon van zorgbelang, die gaat over jeugdzorg. Hij kijkt dan mee, alle verslagen gaan mee. Hij heeft het idee dat het niet klopt zoals het nu gaat. Dan kan hij alles lezen wat is gebeurd is en gezegd en zo kijken of het wel volgens de boekjes gaat.quote:Op dinsdag 23 november 2010 22:34 schreef livelink het volgende:
Ik vind dat jullie wel vage signalen krijgen mbt Kim. Het ene moment is er met Kim niks aan de hand en ligt het allemaal aan jullie zelf. En het volgende moment willen ze haar liever op een mkd hebben.
Of zijn dat twee verschillende instanties? Fijn dat ze naar het Boddaert centrum mag. Ik hoop wel dat jullie snel wat duidelijkheid krijgen over alles, want nu is het allemaal toch wel onduidelijk volgens mij.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |