FYI, die hebben we niet. Als er een deel van de economie in de greep van de staat is, dan is het wel het monetaire gebeuren.quote:Op donderdag 1 juli 2010 08:20 schreef Rectum het volgende:
Gelukkig werkt een laissez-faire-economie wel. Dat hebben we de afgelopen jaren wel gezien.
Ik ben serieus geïnteresseerd!quote:Op donderdag 1 juli 2010 07:25 schreef Irian.Jaya het volgende:
Heb je een link naar dat waterverhaal?
Die conferentie ging over water, nu vraag ik me af wat dan het onderwerp is geweest. (interesse wegens mijn studie) Ging het hier over ecologische waterkwaliteit, chemische waterkwaliteit, drinkwater, industriewater en heb je misschien een naam van desbetreffende wetenschapper.quote:Op donderdag 1 juli 2010 07:20 schreef Lyrebird het volgende:
Een tijdje geleden was ik op een conferentie, en kwam daar een wetenschapper tegen die onderzoek deed aan water. Hij hield een prachtig verhaal, en eindigde met de conclusie: het zit zo en zo met dat water, en dat gaat lijnrecht in tegen wat er in jullie middelbareschoolboeken staat.
Ik vermoed dat het gewoon over 'water' ging. De structuureigenschappen van watermoleculen in bulk water. Hoe die zich organiseren enzo.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:35 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Die conferentie ging over water, nu vraag ik me af wat dan het onderwerp is geweest. (interesse wegens mijn studie) Ging het hier over ecologische waterkwaliteit, chemische waterkwaliteit, drinkwater, industriewater en heb je misschien een naam van desbetreffende wetenschapper.
Hydrologie? Inderdaad die was ik nog vergeten, we zullen zien.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:41 schreef Irian.Jaya het volgende:
[..]
Ik vermoed dat het gewoon over 'water' ging. De structuureigenschappen van watermoleculen in bulk water. Hoe die zich organiseren enzo.
Interessant is het feit dat de theoretici van de Oostenrijkse economische school de depressie al aan zagen komen. Ook zijn er bewijzen dat de grote depressie sneller hersteld was zonder overheidsingrepen.quote:Er zijn een aantal gebeurtenissen uit mijn geschiedenislessen die op mijn netvlies gegrift staan. Verrassend genoeg zijn het de linkse speeltjes als Marx, Engels, WO2, de Drooglegging en de Grote Depressie in de VS. Met name die laatste komt ieder decennium als een boemerang terug. Zodra er sprake is van een recessie, roept alles met een links hart dat de overheid geld moet uitgeven ten koste van een hoger tekort, om zo hetzelfde drama als tijdens de Grote Depressie te voorkomen. Voor hen die de afgelopen tijd onder een rotsblok hebben gewoond: tijdens de Grote Depressie werd de Amerikaanse overheid extra zuinig, waardoor er minder geld in omloop kwam, wat desastreus was voor de economie. Sinds die tijd hebben de zogenaamde Keynsianen bedacht dat het juist goed is dat de overheid extra geld uitgeeft, zelfs als dit ten koste gaat van een hoger financieringstekort.
Nee, niet de hydrologie. Eerder de chemie. Gedoe met waterstofbruggen enzo.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:44 schreef TomLievense het volgende:
[..]
Hydrologie? Inderdaad die was ik nog vergeten, we zullen zien.
Nee, hij wil tax cuts en trickle down economics.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:30 schreef Klopkoek het volgende:
Lyrebird wil dus gewoon een soort dictatuur
Een contrasterende theorie ertegenover zetten. Leren ze meteen kritisch denken.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:23 schreef waht het volgende:
Even afgezien van de specifieke leerstof omtrent economie is wat in schoolboeken staat inderdaad redelijk invloedrijk. De vraag is hoe je het zo neutraal mogelijk krijgt.
over dat wetenschappelijke bewijs stond in de VK een verhaaltje:quote:Op donderdag 1 juli 2010 07:20 schreef Lyrebird het volgende:
Er is nu wetenschappelijk bewijs (zo ver je economie als een wetenschap kunt bestempelen; het Nobel-committee vindt van wel), dat Keynsianisme niet werkt. Mensen zijn niet gek en snappen dat de tekorten van vandaag voor Keynsiaans Sinterklazen in de toekomst terugbetaald moeten worden. Dat zorgt voor onrust, zodat mensen zelf gaan sparen en de hand op de knip houden. Gevolg: geen groei. Dit concept staat dus haaks op wat wij in onze geschiedenis- en economielessen hebben geleerd. Een duidelijk praktisch bewijs voor het falen van Keynsianisme is Japan, waar ondanks jaren van extra uitgaven en een hoger tekort er geen groei is te zien. Japan zit ondertussen op een tekort van meer dan 200% van het BNP.
Dat 'bewijs' is dus een kleinood voor vuile rechtsen geworden.quote:In de jaren dertig was het John Maynard Keynes, een duidelijke zielsverwant van Krugman, die hiervoor waarschuwde, maar ook toen hield de Nederlandse regering vast aan een streng begrotingsbeleid en een harde gulden. Ambtenarensalarissen en werkloosheidsuitkeringen gingen ook toen omlaag.
Jan Kees de Jager, demissionair minister van Financiën, verwees vorige week in een interview met de Volkskrant naar Harvardeconoom Alesina, die zou hebben gezegd dat bezuinigen goed is voor de economie. Klopt dat dan niet?
Alle voorstanders van het hakmes zwaaien graag met een onderzoek van Albert Alesina en Slivia Ardagna dat in augustus 2009 verscheen. Deze Amerikaanse onderzoekers hebben het overheidsbeleid in de westerse landen onder de loep genomen tussen 1970 en 2007. ‘Volgens Alesina is dat verhaal van ‘de economie kapot bezuinigen een mythe’, vatte De Jager de onderzoeksresultaten samen. ‘In het jaar dat je bezuinigt heb je natuurlijk schade. Maar die valt in het niet vergeleken met de structurele voordelen.’
Ook Matthijs Bouman, macro-econoom en columnist bij het Financieele Dagblad, gebruikt het onderzoek om zijn definitieve gelijk te halen. ‘De boodschap is duidelijk: wij mogen bezuinigen. Het boek van Keynes kan terug de kast in. Misschien valt de economische groei wat tegen, maar van de angstvisioenen van Krugman hoeven we ons weinig aan te trekken.’
De vraag is hoe bruikbaar het onderzoek is in de huidige crisis, die volgens iedereen uniek is. De enige crisis die zich volgens Krugman nog enigszins met de huidige laat vergelijken, die van de jaren dertig, is niet in het onderzoek verwerkt. Een onderzoek van Miguel Amunia en anderen dat wel naar de jaren dertig kijkt, concludeert juist dat stimuleringsbeleid van de overheid wel werkt en dat bezuinigingen desastreus zijn.
Het is ook bij deze onderzoeken goed om te beseffen dat economie geen exacte wetenschap is – al lijken niet alle economen zich daarbij neer te leggen. Uitkomsten van experimenten variëren in plaats en tijd. Wat het ene moment een goed medicijn is, hoeft dat daarom op het andere moment niet te zijn.
Alesina en Ardagna zijn overigens de eersten om dat te erkennen. Uit hun onderzoek komt bijvoorbeeld naar voren dat een belastingverlaging over het algemeen een betere stimulans is dan een verhoging van de overheidsuitgaven. In hun nawoord vragen beiden zich echter af of dat in de huidige crisis ook zo is. Ze vrezen dat de opbrengst van een belastingverlaging -– zeker in de VS – direct op een spaarrekening zal worden gezet en komen daarom met een verrassende aanbeveling. ‘Gezien de ernst van de crisis is een toename van de werkloosheidsuitkeringen gerechtvaardigd, zowel vanuit het oogpunt van sociale rechtvaardigheid als uit economisch oogpunt. Werklozen zullen hun geld waarschijnlijk niet op een spaarrekening zetten.’
Het lijkt dus raadzaam niet naar definitieve antwoorden te zoeken, maar pragmatisch te zijn en goed op te letten. ‘Er zijn in deze geen zekerheden’, schrijft columnist Martin Wolf.
Net zoals de schoolboeken van Texas worden aangepast?quote:Het wordt tijd dat de schoolboeken aangepast worden. Dat Keynsianisme heeft ondertussen genoeg schade aangericht.
Het is gewoon weer datzelfde conservatieve gezeur over media en de schoolboeken.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, hij wil tax cuts en trickle down economics.
Merkwaardig, ik herinner mijn schoolboeken van meer dan 10 jaar geleden toch echt anders...quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:16 schreef mlg het volgende:
[..]
Interessant is het feit dat de theoretici van de Oostenrijkse economische school de depressie al aan zagen komen. Ook zijn er bewijzen dat de grote depressie sneller hersteld was zonder overheidsingrepen.
Pak maar eens voor de gein een economieboek van vwo. Je leest alleen maar de voordelen van het keyniaanse model en de nadelen van geen overheidsingrepen.
Wou jij dat niet? Ik bedoel, communisme kan alleen maar in een dictatuur.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:30 schreef Klopkoek het volgende:
Lyrebird wil dus gewoon een soort dictatuur
Dit is een van de boeken die hij geschreven heeft: http://www.amazon.com/Water-Cell-Gerald-H-Pollack/dp/1402049269quote:Op donderdag 1 juli 2010 07:25 schreef Irian.Jaya het volgende:
Heb je een link naar dat waterverhaal?
Sinds wanneer is een 'rechts' persoon per definitie een relifundi?quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:37 schreef Klopkoek het volgende:
Net zoals de schoolboeken van Texas worden aangepast?
http://thinkprogress.org/(...)ut-of-its-textbooks/
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rwijs-in-Texas.dhtml
Zie hier de superioriteit van de linksmens. De linksmens pleegt geen censuur en vestigt geen dictatuur.
Mm, opmerkelijk idd en vrij voordehandliggend. Zou er bijna ook nog intrappen ook. Wat is het antwoord van Lyrebird?quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:37 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
over dat wetenschappelijke bewijs stond in de VK een verhaaltje:
[..]
Dat 'bewijs' is dus een kleinood voor vuile rechtsen geworden.
[..]
Net zoals de schoolboeken van Texas worden aangepast?
http://thinkprogress.org/(...)ut-of-its-textbooks/
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)rwijs-in-Texas.dhtml
Zie hier de superioriteit van de linksmens. De linksmens pleegt geen censuur en vestigt geen dictatuur. neen, geheel in lijn met de idealen worden diverse kanten gehoord. Dat geldt voor de media en het onderwijs. Je ziet dat telkens weer terug. Of je nu de Elsevier met de Volkskrant vergelijkt, of Fox met CNBC...
Laat meerdere kanten zien, dat hoort bij een democratie. Laat mensen nadenken, laat mensen discusieeren en hun eigen gedachten op maken. Links is superieur. In plaats van een stofkam door de schoolboeken.
Vanavond zal ik kijken wie de uitgever is en welke editie het is. Ik gok dat mijn economie boek ook zo'n 10 jaar oud is.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:42 schreef kingmob het volgende:
[..]
Merkwaardig, ik herinner mijn schoolboeken van meer dan 10 jaar geleden toch echt anders...
Verder zegt de TS het zelf al, economie is geen (exacte) wetenschap en moet dus niet meer als zodanig onderwezen worden.
Ik denk dat dat maar goed is ook, en zelfs nu is het al een doldrieste puinhoop omdat er steeds geroepen werd om meer vrijheid en minder toezicht.quote:Op donderdag 1 juli 2010 11:22 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
FYI, die hebben we niet. Als er een deel van de economie in de greep van de staat is, dan is het wel het monetaire gebeuren.
Hij wil geen censuur in schoolboeken. Bovendien is die censuur ook schadelijk voor onze economie, maar dat is een andere discussie.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend ook nooit bewezenquote:Op donderdag 1 juli 2010 12:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Idd, maar nu een Nobelprijslaureaat stelt dat tax cuts meer effect hebben dan ontsparingen door de overheid, impliceert dit natuurlijk ook dat trickle down wel werkt. Wat was het ook weer de top 20% van het inkomensgebouw is verantwoordelijk voor >70% van de inkomsten van de overheid door LB? Dus ja, die tax cuts komen alleen maar aan als je het topsegment van het inkomensgebouw tax cuts geeft. Toch?quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:10 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend ook nooit bewezen
Bedankt! Ik neem dat je de editor van het boek bedoelt, Gerald H. Pollack.quote:Op donderdag 1 juli 2010 12:57 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Dit is een van de boeken die hij geschreven heeft: http://www.amazon.com/Water-Cell-Gerald-H-Pollack/dp/1402049269
Bovendien zal het theoretisch gezien juist beter zijn voor de lagere klasse. Bij een volledige liberale economie heb je ook nauwelijks tot geen inflatie en zal de lagere klasse er juist van profiteren. Ook zal tax cuts juist de economie stimuleren volgens de theorie.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:10 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Voor zover mij bekend ook nooit bewezen
Ja, maar waarom is dat negatief? Althans, ik neem aan dat je het negatief inziet.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Idd, maar nu een Nobelprijslaureaat stelt dat tax cuts meer effect hebben dan ontsparingen door de overheid, impliceert dit natuurlijk ook dat trickle down wel werkt. Wat was het ook weer de top 20% van het inkomensgebouw is verantwoordelijk voor >70% van de inkomsten van de overheid door LB? Dus ja, die tax cuts komen alleen maar aan als je het topsegment van het inkomensgebouw tax cuts geeft. Toch?
Ik hecht weinig aan de woorden van Paul Krugman. Zijn Nobelprijs is (helaas dat het zo ver gekomen is) een bewijs van onvermogen. Het is nou ook weer niet zo dat ik Krugman bij het oud vuil neer wil zetten, maar dat zijn versie van de economie een politieke kleur heeft, lijkt me wel duidelijk. Helaas voor hem is het een politieke kleur gelijk aan die nu in het Witte Huis zit, en Obama heeft met zijn 1000 miljard stimulus geen groei veroorzaakt, maar slechts een tekort. Het voorbeeld van Japan, een tekort van 200% van het BNP en 0% groei, heb ik al eerder gegeven.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:00 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Mm, opmerkelijk idd en vrij voordehandliggend. Zou er bijna ook nog intrappen ook. Wat is het antwoord van Lyrebird?
Ik denk niet dat er censuur wordt gepleegd hoor. De kwestie Keynes krijg je vanuit historisch/economisch perspectief opgedist, inclusief de constatering dat de VS pas echt uit het economische slop kwam op het moment dat het lend-lease pact in werking trad in '41, dacht ik. Daarnaast wordt in het onderhavige onderzoek niet een historisch vergelijk getrokken met de Grote Depressie en naweeën; het onderzoek beslaat de periode 1970-2007.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:07 schreef mlg het volgende:
goo
[..]
Hij wil geen censuur in schoolboeken. Bovendien is die censuur ook schadelijk voor onze economie, maar dat is een andere discussie.
Maar daarmee bewijs je het trickle-down effect nog nietquote:Op donderdag 1 juli 2010 13:14 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Idd, maar nu een Nobelprijslaureaat stelt dat tax cuts meer effect hebben dan ontsparingen door de overheid, impliceert dit natuurlijk ook dat trickle down wel werkt. Wat was het ook weer de top 20% van het inkomensgebouw is verantwoordelijk voor >70% van de inkomsten van de overheid door LB? Dus ja, die tax cuts komen alleen maar aan als je het topsegment van het inkomensgebouw tax cuts geeft. Toch?
Geen inflatie is mooi, maar "daar profiteren de lagere klassen van" is daar geen logisch voortvloeisel uit. Daar spelen nog veel meer factoren een rol in.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:17 schreef mlg het volgende:
[..]
Bovendien zal het theoretisch gezien juist beter zijn voor de lagere klasse. Bij een volledige liberale economie heb je ook nauwelijks tot geen inflatie en zal de lagere klasse er juist van profiteren. Ook zal tax cuts juist de economie stimuleren volgens de theorie.
Klopt - hij heeft trouwens zelf ook een boek geschreven.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:14 schreef Irian.Jaya het volgende:
[..]
Bedankt! Ik neem dat je de editor van het boek bedoelt, Gerald H. Pollack.
Nou ja negatief, ik bedoel lijkt me eerder een novum, dat bedoel ik. Impliciet wordt "bewezen" dat trickle down dus wel werkt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:19 schreef mlg het volgende:
[..]
Ja, maar waarom is dat negatief? Althans, ik neem aan dat je het negatief inziet.
Nee dus.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:22 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou ja negatief, ik bedoel lijkt me eerder een novum, dat bedoel ik. Impliciet wordt "bewezen" dat trickle down dus wel werkt.
Een aantal hoofdstukken uit die boeken zullen vast als afzonderlijke artikelen wel te downloaden zijn. Morgen maar eens ff kijken.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:21 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Klopt - hij heeft trouwens zelf ook een boek geschreven.
Ehm, als je m'n OP gelezen hebt, dan zou je snappen dat ik niet op Keynes zit te wachten, en 'm het liefst het ravijn in trap.quote:
Je begrijpt me verkeerd. Volgens het trickel down mechanisme zal de lagere klasse qua inkomens groeien naarmate de hogere klasse in inkomsten stijgt. Nu gebeurt dat welliswaar ook al, maar met een stijgende inflatie neemt de koopkracht nauwelijks toe in de lagere klasse. Bij geen inflatie neemt de koopkracht juist wel toe.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:21 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Maar daarmee bewijs je het trickle-down effect nog nietDaar had ik het over.
Dus verminder gerust de belastingen, maar kom niet met verhalen over een trickle-down effect wat net zo goed niet bewezen is.
Alles wat ik zeg.
[..]
Geen inflatie is mooi, maar "daar profiteren de lagere klassen van" is daar geen logisch voortvloeisel uit.
Jullie lijken wel deur tot deur verkopers
Inderdaad: jij zou hem het liefst uit het collectief bewustzijn willen verwijderen. Of met wat politieke woordjes erdoorheen dat het niet werkt.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:30 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ehm, als je m'n OP gelezen hebt, dan zou je snappen dat ik niet op Keynes zit te wachten, en 'm het liefst het ravijn in trap.
quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:39 schreef mlg het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd. Volgens het trickel down mechanisme zal de lagere klasse qua inkomens groeien naarmate de hogere klasse in inkomsten stijgt. Nu gebeurt dat welliswaar ook al, maar met een stijgende inflatie neemt de koopkracht nauwelijks toe in de lagere klasse. Bij geen inflatie neemt de koopkracht juist wel toe.
Gut, gut, dat 'wetenschappelijke' bewijs wat je post is wel neutraal?quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik hecht weinig aan de woorden van Paul Krugman. Zijn Nobelprijs is (helaas dat het zo ver gekomen is) een bewijs van onvermogen. Het is nou ook weer niet zo dat ik Krugman bij het oud vuil neer wil zetten, maar dat zijn versie van de economie een politieke kleur heeft, lijkt me wel duidelijk. Helaas voor hem is het een politieke kleur gelijk aan die nu in het Witte Huis zit, en Obama heeft met zijn 1000 miljard stimulus geen groei veroorzaakt, maar slechts een tekort. Het voorbeeld van Japan, een tekort van 200% van het BNP en 0% groei, heb ik al eerder gegeven.
Dat de huidige crisis te vergelijken is met die van de jaren 30 snijdt natuurlijk ook geen hout. Er is een gigantische opkomende markt (China, India, Verre Oosten, Zuid-Amerika, Afrika) die nog altijd een enorme groei vertoont, zelfs ondanks de crisis. Dat geeft MI wel aan dat het eigenlijk met de crisis wel meevalt. Dat is overigens geen reden om rustig te gaan slapen, integendeel, het is juist een reden om extra waakzaam te zijn dat de Sinterklazen van deze wereld in Spanje blijven, en geen eenmalige kadootjes uit gaan delen, waar we de komende 100 jaar ieder jaar rente over mogen betalen.
Kijk eens naar de statistieken van de 19e eeuw...quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:17 schreef mlg het volgende:
[..]
Bovendien zal het theoretisch gezien juist beter zijn voor de lagere klasse. Bij een volledige liberale economie heb je ook nauwelijks tot geen inflatie en zal de lagere klasse er juist van profiteren. Ook zal tax cuts juist de economie stimuleren volgens de theorie.
Die jongens van Harvard zou ik nou niet meteen als reliconservatief neer willen zetten. Het hele Witte Huis zit vol met mensen die van Harvard afkomstig zijn.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:41 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Gut, gut, dat 'wetenschappelijke' bewijs wat je post is wel neutraal?
Jouw uitkering stijgt helaas niet, oh wacht, eigenlijk wel, maar helaas is die stijging net zo hoog als de inflatie. Maar dat kun jij niet erg vinden, want dat beleid is opgesteld door je linkse vrienden in Den Haag.quote:
Laat ze mij maar zien. Waarschijnlijk interpreteer je die statistieken weer verkeerd, maar geen zorgen, ik help je er wel uit.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:42 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kijk eens naar de statistieken van de 19e eeuw...
Een broeinest nog welquote:Op donderdag 1 juli 2010 13:45 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die jongens van Harvard zou ik nou niet meteen als reliconservatief neer willen zetten. Het hele Witte Huis zit vol met mensen die van Harvard afkomstig zijn.
Snoevend, in de tijd dat ik - jawel - er zat, ben ik een kerel tegengekomen die rechts was, en die maakte histology slides. Nou waren wij slechts geaffilieerd met die toko, maar toch. Het is een links broeinest.
Maar waar zie jij een persoonlijke aanval in die post?quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is gewoon een persoonlijke aanval en nog een gemene ook
Hoezo? Heb je een uitkering dan?quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:58 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het is gewoon een persoonlijke aanval en nog een gemene ook
Grappig, je ziet de gouden tijd na de oorlog, en vervolgens de semi-hoax rond het millenium probleem... dat waren de groei periodes. We hebben dus inderdaad een flinke oorlog nodig, of een externe 'aanvallende' factor, of een nieuwe hoax...quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:38 schreef Irian.Jaya het volgende:
Het lijkt er inderdaad op dat Keynes theorie een soort van fundamentally flawed is.
Aan de andere kant:
[ afbeelding ]
Keynes gekoppeld aan een all-out trog war zou best eens goed kunnen uitpakken. Maar zover is het gewoon nog niet.
Ja tuurlijk, waarom ben je anders extreemlinks?quote:
Dit zijn normale items in schoolboeken . Deze items links of rechts noemen is onzin..quote:Op donderdag 1 juli 2010 07:20 schreef Lyrebird het volgende:
Er zijn een aantal gebeurtenissen uit mijn geschiedenislessen die op mijn netvlies gegrift staan. Verrassend genoeg zijn het de linkse speeltjes als Marx, Engels, WO2, de Drooglegging en de Grote Depressie in de VS. Met name die laatste komt ieder decennium als een boemerang terug.
Je merkwaardige opvatting over wetenschap steekt weer de kop op.quote:Op donderdag 1 juli 2010 14:37 schreef ethiraseth het volgende:
Haha holy shit. Er is 1 paper geschreven dat in het straatje van Lyrebird valt en hoppa, BEWIJS. Wat een niveau weer zeg.
Weerleg het maar, flappie.quote:Op donderdag 1 juli 2010 14:37 schreef ethiraseth het volgende:
Haha holy shit. Er is 1 paper geschreven dat in het straatje van Lyrebird valt en hoppa, BEWIJS. Wat een niveau weer zeg.
En waarom zou deze ene paper wel dé waarheid zijn? Omdat het in jouw wereldje past zeker?quote:Op donderdag 1 juli 2010 14:47 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Je merkwaardige opvatting over wetenschap steekt weer de kop op.
Lieverd, wetenschap is geen democratie.
Dat hangt er maar net vanaf wat er in dat paper staat. Er zijn papers met denkbeelden en bewijzen daarvoor, die in hun eentje ons hele beeld van de wereld radicaal veranderd hebben.quote:
Sorry, de bewijslast ligt niet bij mij. Bewijs maar dat deze mening de enige juiste is.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:54 schreef Irian.Jaya het volgende:
[..]
Dat hangt er maar net vanaf wat er in dat paper staat. Er zijn papers met denkbeelden en bewijzen daarvoor, die in hun eentje ons hele beeld van de wereld radicaal veranderd hebben.
Bij gama-wetenschappen als economie zijn bewijzen altijd een beetje dubieus of in elk geval een stuk minder hard, maar zo is het nu eenmaal. Als jij denkt dat je het beter weet, weerleg het dan, in plaats van zo dom te blaten.
Weleens van falsificeren gehoord? Het bewijs ligt er, nu is het aan jou om te kijken of je dit bewijs onderuit kunt halen. Jij bent er zo stellig van overtuigd dat het niet deugt, dan heb je daar vast argumenten voor die niet uit je onderbuik komen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 15:55 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Sorry, de bewijslast ligt niet bij mij. Bewijs maar dat deze mening de enige juiste is.
Vast nietquote:Op donderdag 1 juli 2010 15:58 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Weleens van falsificeren gehoord?
Iemand die me een beetje kent, weet dat ik niet geinteresseerd ben in het indoctrineren van jonge kinderhersentjes. Eigenlijk vind ik het veel belangrijker dat we ze eerst leren nadenken, voordat we ze ongenegeerd volstoppen met onze eigen versie van de waarheid. Dat is overigens helemaal niet zo gemakkelijk; ik krijg studenten die al heel lang op school zitten, die heel goed feitjes van buiten kunnen leren, maar nog steeds niet zelf na kunnen denken. Het is maar weinigen gegeven zelfstandig na te denken.quote:Op donderdag 1 juli 2010 14:32 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Dit zijn normale items in schoolboeken . Deze items links of rechts noemen is onzin..
Wat jij wilt dus .. is dat er rechtse schoolboeken komen met jouw rechtse visies op historie.
Dat kan..... dat is niet verboden. Scholen hebben een vrije keuze met die boeken In Nederland controleert de overheid de kwaliteit van het geschiedenisonderwijs niet op rechts of links... maar op de kwaliteit zelf..
Een goed geschiedenisboek van een rechtse bal kan alleen maar goed zijn als de schrijver neutralistisch en zakelijk blijft... hetzelfde geldt voor een rooie rakker als schrijver .
Het uiteindelijk verschil zal niet zo groot zijn tussen de beide opties.. tenzij iemand ideologisch doorslaat ( het is allemaal de schuld van links etcccc)
Keynes is niet de waarheid en de grote oplossing , net zoals marktfetisjme het ook niet is.
Het blijft ook angstig stil. Waarschijnlijk staat 'falsificeren' niet in zijn Prisma woordenboekjequote:
Ik had tot zo'n vijf jaar geleden nog nooit van Friedman en Hayek gehoord. Daar heb ik nooit iets over op school geleerd.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:40 schreef Klopkoek het volgende:
waarom we worden lastiggevallen met friedman en hayek die doodleuk durven te beweren dat de armen beter af zijn met een overheid die enkel de politie en het leger regelt is mij ook niet duidelijk.
het onderwijs is helaas helemaal niet zo links meer. men leert bijv. amper wat over de franse revolutie of de democratie, behalve dat er koppen rolden. kwalijk.
zie het nuance verschil: er moeten dingen bij of worden teruggehaald in plaats wegmoffelen
3 zinnen die zeggen dat je maar snel uit die topic moet verdwijnen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 17:43 schreef Frith het volgende:
Ik dacht dat dit een leuk topic zou zijn, maar de OP is echt een ramp.
Bepaal eerst maar eens waarover je het wilt gaan hebben.
Wat economie betreft: oeverloos gezwam van tovenaars die helaas niet meer in een grot zitten maar er ons mee komen vervelen.
Een lang stuk he?quote:Op donderdag 1 juli 2010 17:43 schreef Frith het volgende:
Ik dacht dat dit een leuk topic zou zijn, maar de OP is echt een ramp.
Met jou wil ik het wel over feiten in onze geschiedenis- en economielessen hebben, die geen feiten blijken te zijn, maar die door jonge hersens wel als feiten worden geaccepteerd, waardoor het verschrikkelijk moeilijk is om ze op latere leeftijd te overtuigen dat hun wereldbeeld niet klopt.quote:Bepaal eerst maar eens waarover je het wilt gaan hebben.
Met als gevolg een dictatuur van enkele grote bedrijvenquote:Op donderdag 1 juli 2010 12:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Er is geen econoom die geen politiek gekleurde visie heeft. Al is het maar omdat de economie bepaald geen exacte wetenschap is. Vind dat als argument om de woorden van Krugman als oud vuil weg te zetten dan ook wel heel erg goedkoop...quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:19 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik hecht weinig aan de woorden van Paul Krugman. Zijn Nobelprijs is (helaas dat het zo ver gekomen is) een bewijs van onvermogen. Het is nou ook weer niet zo dat ik Krugman bij het oud vuil neer wil zetten, maar dat zijn versie van de economie een politieke kleur heeft, lijkt me wel duidelijk. Helaas voor hem is het een politieke kleur gelijk aan die nu in het Witte Huis zit, en Obama heeft met zijn 1000 miljard stimulus geen groei veroorzaakt, maar slechts een tekort. Het voorbeeld van Japan, een tekort van 200% van het BNP en 0% groei, heb ik al eerder gegeven.
Jij ja.... ik kreeg friedman gewoon op de middelbare school.quote:Op donderdag 1 juli 2010 17:42 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Ik had tot zo'n vijf jaar geleden nog nooit van Friedman en Hayek gehoord. Daar heb ik nooit iets over op school geleerd.
Historische persoon ?quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:32 schreef Lyrebird het volgende:
Maar waarom wij met een persoon als Keynes lastig zijn gevallen, is me nog steeds niet helemaal duidelijk.
wrs. een 'echte' liberaal dan?quote:Op donderdag 1 juli 2010 18:52 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Historische persoon ?
Die lange tijd in brede kringen ook als een van de opmerkelijke historische economen van de vorige eeuw werd gezien, wat hij ook was ?
Zo zijn er meer voorbeelden te noemen die voor de een wel en voor de andere niet belangrijk genoeg zijn voor een verschijnen in een geschiedenisboek..
Zelf werd ik op school bedolven onder de Franse revolutie....een hobby van mijn geschiedenisleraar.
Natuurlijk was dat een historisch item die in de boeken moet staan en op school geleerd moet worden, maar hij deed het net een paar lessen te veel. De man was VVD'er..
Bij een universiteit wordt je bij Algemene Economie ook voortdurend bestookt met het IS-LM model. Studenten komen amper in aanraking met andere economische stromingen, van zoals Friedman of Hayek. Vrij eenzijdig in dat opzicht.quote:Op donderdag 1 juli 2010 13:36 schreef Ryon het volgende:
Ah.. Van de macht van schoolboeken naar een ouderwets potje Keynes bashen. En dat allemaal in één OP. Mooi!
Zit veel in wat je zegt... rechtse lieden denken eerder aan veel poen verdienen . Maar ze zijn niet allemaal zo egoistisch.quote:Op donderdag 1 juli 2010 19:14 schreef Gatenkaas het volgende:
Zou je niet eerder concluderen dat rechtse economiestudenten meer geneigd zijn om in het bedrijfsleven te gaan werken - terwijl linkse eerder bij publieke organen terecht komen? In mijn vriendenkring merk ik dat verschil wel degelijk: degenen die PvdA hebben gestemd denken aan een baan bij bijv. de NMa, terwijl degenen die VVD hebben gestemd zich vrij sterk op het bedrijfsleven richten.
Dat er een nog steeds een redelijke groep 'rechtse' economen bij school-instituties gaan werken lijkt me niet onwaarschijnlijk. Ik merk er bij mijn studie echter vrij weinig van. De docent die afgelopen jaar Macro-Economie gaf is bijvoorbeeld een die-hard Keynesiaan(toffe docent overigens). Dat was dan ook wel in de boeken te merken.quote:Op donderdag 1 juli 2010 19:20 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Zit veel in wat je zegt... rechtse lieden denken eerder aan veel poen verdienen . Maar ze zijn niet allemaal zo egoistisch.
Dan nog moet er een grote groep rechtse docenten en schoolbestuurders zijn die die schoolinstuties gaan.
Hangt ook van het cohort en de tijdsgeest af. Dit was vroeger volgens mij minder het geval.quote:Op donderdag 1 juli 2010 19:14 schreef Gatenkaas het volgende:
Zou je niet eerder concluderen dat rechtse economiestudenten meer geneigd zijn om in het bedrijfsleven te gaan werken - terwijl linkse eerder bij publieke organen terecht komen? In mijn vriendenkring merk ik dat verschil wel degelijk: degenen die PvdA hebben gestemd denken aan een baan bij bijv. de NMa, terwijl degenen die VVD hebben gestemd zich vrij sterk op het bedrijfsleven richten.
dat zijn gewoon heterodoxe stromingen.quote:Op donderdag 1 juli 2010 19:06 schreef Gatenkaas het volgende:
[..]
Bij een universiteit wordt je bij Algemene Economie ook voortdurend bestookt met het IS-LM model. Studenten komen amper in aanraking met andere economische stromingen, van zoals Friedman of Hayek. Vrij eenzijdig in dat opzicht.
Hoe kan iemand die weet wat "heterodox" betekent nou een uitkering hebben?quote:Op donderdag 1 juli 2010 19:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
dat zijn gewoon heterodoxe stromingen.
Het gedachtegoed van Friedman(Chigago school) heterodox noemen gaat mijn inziens niet geheel op. Deze stroming is nog steeds vrij populair in de V.S, net zoals het in Europa ook nog enige aanhang heeft. Austrianisme van Hayek is daarentegen natuurlijk wel heterodox, maar om de breedte van het economische spectrum aan te tonen is het vrij nuttig om de tegenhanger van Keynesianisme in enige mate uit te weiden.quote:Op donderdag 1 juli 2010 19:48 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
dat zijn gewoon heterodoxe stromingen.
Het wordt gewoon overdreven.quote:Op donderdag 1 juli 2010 17:52 schreef Irian.Jaya het volgende:
Ik geef toe: ik heb ook altijd gezworen bij Keynes hoor. Omdat ik dat nu eenmaal destijds op school bij Economie I geleerd heb. En voor kleine recessietjes werkt het volgens mij ook gewoon. Maar voor zo'n monster als de huidge crisis? Ik moet het eerlijk gezegd nog maar zien en houd m'n hart vast.
Het probleem van het economisch beleid van Obama is dat ze een verkeerd beeld van de multiplier hebben. De Obama administration gaat uit van een multiplier rond de 1.5, terwijl dit natuurlijk niet in overeenstemming is met de realiteit. Economische cijfers lijken een multiplier tussen de 0 en 0.5 aan te tonen. De excessieve stimuli van Obama zijn daardoor eigenlijk overbodig en zeer schadelijk voor de financiële positie van de overheid op de lange termijn.quote:Op donderdag 1 juli 2010 20:22 schreef justanick het volgende:
[..]
Het beleid dat bijv Obama nu voert is dan ook echt wel het uiterste qua Keynesiaans begroten.
Human action.quote:
Waar doe ik dat?quote:Op donderdag 1 juli 2010 18:41 schreef du_ke het volgende:
Vind dat als argument om de woorden van Krugman als oud vuil weg te zetten dan ook wel heel erg goedkoop...
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |