abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83056122
Borstvoeding deel 72

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
pi_83091378
Over een bijtende Aviva, Harry die twee borsten wil, BJ die het vaak te druk heeft om te kolven op het werk maar Evie wel alweer 6,5 maand voedt, Sindell die elektrisch is gaan kolven en daar resultaat van ziet en Ticootje die eindelijk eens moet baren zodat ze zelf weer kan voeden
pi_83091453
Gisteren 2e werkdag gehad en ik heb zowaar nog meer gekolfd! Ik heb 300cc de vriezer in kunnen schuiven voor a.s. zaterdag Had dit echt niet verwacht, maar ben er superblij mee. Geen idee of vriend gister nog kunstvoeding bij heeft moeten geven, want ze lagen al te slapen toen ik thuiskwam. Vanavond evne overhoren
  maandag 21 juni 2010 @ 12:13:27 #4
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83092809
wat goed wup!

aviva bijt niet meer! kdenk dat mn cyclus vond dat het tijd was om ongesteld te worden of zo. beetje bizar, zo zonder bloed, maar ach... moet wel ff terugzoeken wanneer de vorige keer was, en anders in mn agenda gaan aankruisen

linda, zijn jullie alweer spruwloos?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_83097639
quote:
Op maandag 21 juni 2010 11:29 schreef WupWup het volgende:
Over een bijtende Aviva, Harry die twee borsten wil, BJ die het vaak te druk heeft om te kolven op het werk maar Evie wel alweer 6,5 maand voedt, Sindell die elektrisch is gaan kolven en daar resultaat van ziet en Ticootje die eindelijk eens moet baren zodat ze zelf weer kan voeden
Nou ze moet eerst nog ff afgebakken worden hoor.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_83099099
Detail

Fijn Davinia! Gewoon plotseling gestopt of heb je d'r zo goed opgevoed?

Linda ik ben ook wel benieuwd!

GWS, hoe is het bij jou eigenlijk?
pi_83099801
Ik kom hier gewoon even melden hoe blij ik ben dat ik nu alweer 8,5 maand bv geef. Alleen nog maar 's ochtends, 's avonds en meestal een keertje 's nachts. Mijn productie blijft zonder te kolven overdag keurig op peil. Heb nog regelmatig ouderwetsche stuwing. En het wordt steeds leuker vind ik. Gewoon omdat Isabeau niet meer zo puur op instinct ligt te drinken, maar meer als mensje. Moeilijk uit te leggen waar hem dat in zit.
pi_83100330
En ik wilde eigenlijk een keer tvpén
en gelijk maar melden dat ik nu al 17 mnd probleemloos voed, maar het nu downsize naar nog maar 1 keer per dag (avond) en als ze ziek is mag ze de hele dag
pi_83100675
Da's al best lang KD! En wil je doorgaan zolang je lijf daar aan meewerkt? Of heb je een eindmoment in gedachten?
pi_83100868
nou mn eindmoment is als ze er zelf niet meer naar vraagt ik word er verder niet slechter van
pi_83103584
Das een flinke tijd KD! Lijkt me heel fijn ook, als het van 2 kanten allemaal prima gaat om het zo te doen!

Hier heeft mevroi sinds kort besloten dat 1 borst voor kleine babies is, regelmatig heeft ze er 2 nodig. Niet elke voeding trouwens. Ze heeft wel wat last van krampjes denken we, zo tegen 6en (overdag én 's nachts) huilt ze meer, wil ze meer drinken en vooral niet in bed liggen. Ook geeft ze regelmatig mondjes melk terug. Kenne we daar nog wat aan doen?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 21 juni 2010 @ 16:25:55 #12
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83103783
Krampjes; warme doek op dr buikje leggen.. Dat soort dingen... Helaas hoort het er een beetje bij. Als ze heeeel vaak wilt drinken (clusteren)kun je even overwegen om steeds dezelfde borst te geven en te wisselen na 2 uur ofzo.. Anders krijgt ze alleen de voormelk, die kan de krampjes erger maken, waardoor ze weer wilt drinken en dan weer alleen voormelk.. enz. enz.

Mondjes terug is normaal, zolang er geen hele voedingen uitkomen. Goed laten boeren nog misschien, maar een beetje melk terug is niet erg hoor.
pi_83114416
quote:
Op maandag 21 juni 2010 12:13 schreef DaviniaHR het volgende:
wat goed wup!

aviva bijt niet meer! kdenk dat mn cyclus vond dat het tijd was om ongesteld te worden of zo. beetje bizar, zo zonder bloed, maar ach... moet wel ff terugzoeken wanneer de vorige keer was, en anders in mn agenda gaan aankruisen

linda, zijn jullie alweer spruwloos?
Wat lief dat je daar aan denkt! Ik heb eigenlijk nergens meer last van, maar ik maak de Daktarin voor Lotte maar op. Kwaad kan het niet, een dagje extra. Met dank aan Twinkly, die ons GV stuurde

Nu ik hier toch ben, even jullie mening: Lotte gaat vanaf 15-7 naar het kdv, dan is ze op 5 dagen na 10 maanden oud. Ze blijft daar van 08:00 - 14:00. Normaal drinkt ze om 12u bij mij. Zouden jullie die voeding kolven, thuis inhalen of lekker laten zitten? Op dit moment heb ik wel het idee dat ze 'm nog nodig heeft. Vaak is ze rond half 12 moe, maar slaapt ze niet als ik haar in bedje leg. Na de voeding van 12u gaat ze wel lekker slapen.
Lotte!
Noah!
  maandag 21 juni 2010 @ 20:16:18 #14
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83114663
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:12 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Wat lief dat je daar aan denkt! Ik heb eigenlijk nergens meer last van, maar ik maak de Daktarin voor Lotte maar op. Kwaad kan het niet, een dagje extra. Met dank aan Twinkly, die ons GV stuurde

Nu ik hier toch ben, even jullie mening: Lotte gaat vanaf 15-7 naar het kdv, dan is ze op 5 dagen na 10 maanden oud. Ze blijft daar van 08:00 - 14:00. Normaal drinkt ze om 12u bij mij. Zouden jullie die voeding kolven, thuis inhalen of lekker laten zitten? Op dit moment heb ik wel het idee dat ze 'm nog nodig heeft. Vaak is ze rond half 12 moe, maar slaapt ze niet als ik haar in bedje leg. Na de voeding van 12u gaat ze wel lekker slapen.
Ik zou die voeding dan kolven en op kdv laten geven...
Je hebt blijkbaar een lekker ritme en dat hou je op die manier dan in stand...

Hier lijkt het nu beter te gaan dankzij de tips van Tico!
Harry drinkt nu 2 borsten per voeding en laat nu pauzes van 3,5 uur of soms nog langer tussen de voedingen. Hij slaapt meer en beter overdag en ook 's nachts gaat het best aardig. Mijn borsten voelen weer wat voller. Ik ben benieuwd wat het kolven morgen en overmorgen ons brengt.
Dank je tot dusver Tico
pi_83114985
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:16 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Ik zou die voeding dan kolven en op kdv laten geven...
Je hebt blijkbaar een lekker ritme en dat hou je op die manier dan in stand...

Hier lijkt het nu beter te gaan dankzij de tips van Tico!
Harry drinkt nu 2 borsten per voeding en laat nu pauzes van 3,5 uur of soms nog langer tussen de voedingen. Hij slaapt meer en beter overdag en ook 's nachts gaat het best aardig. Mijn borsten voelen weer wat voller. Ik ben benieuwd wat het kolven morgen en overmorgen ons brengt.
Dank je tot dusver Tico
Het ritme is inderdaad fijn. Ze zaten er op het KDV alleen niet zo op te wachten geloof ik en ik kolf niet zo veel (laatst toen ik tentamen had, heb ik 3 dagen achter elkaar gekolfd rond 22:00u en had ik 1 flesje van 120ml bij elkaar, wat helemaal opging...). Zoals het er nu naar uit ziet gaat ze 3 dagen naar het KDV, maar ik weet niet wat het met mn productie doet als ik die 3 dagen niet zou voeden 's middags..

Wat fijn dat het bij jullie beter lijkt te gaan Asy!

En Tico, idd maar eens een voor jou. Meer dan eens kom je met erg prettige en handige adviezen
Lotte!
Noah!
pi_83116179
Maar Linda, straks kolf je ipv de livevoeding, dus dat zal ws meer zijn. En oefening baart kunst! Ik zou ook gewoon dit ritme aanhouden. Lente gaat vaak ook pas slapen na een slokje.
  maandag 21 juni 2010 @ 20:48:48 #17
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_83116550
Ik ben een weekje weggeweest en heb lekker vakantie gevierd met mijn schoonfamilie. Ik vermoed dat ik zwanger ben geweest (extreem moe, krampjes, spotting, net zoals toen bij Annicka) maar weet het niet zeker. Ik wilde niet testen tijdens de vakantie, werd (zwaar ) ongesteld tijdens de vakantie (een dag nadat alle klachten opeens weg waren) en de test na de vakantie was negatief.
Het had geen invloed op de bv, denk ik, want Annicka dronk er niet minder om. Of ik was gewoon niet zwanger, dat kan ook nog.

Fijn dat het bij iedereen zo goed gaat.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_83116903
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:42 schreef Ssserpente het volgende:
Maar Linda, straks kolf je ipv de livevoeding, dus dat zal ws meer zijn. En oefening baart kunst! Ik zou ook gewoon dit ritme aanhouden. Lente gaat vaak ook pas slapen na een slokje.
Mja, das waar. Maar gewoon kolven dan... de middagvoeding is wel degene waarbij ze erg weinig drinkt. Heeft Lente nog andere slaapjes, of alleen maar na een voeding? Lotte slaapt namelijk de andere slaapjes wel goed, ze weet dus heel goed wanneer ze krijgt en wanneer niet. Bij mn moeder ging ze ook moeilijk slapen 's middags, ondanks dat ze het flesje met smaak leeggedronken had.

(Ik had trouwens iets meer opbrengt, 150ml, maar we hebben pannenkoekjes gebakken voor Lotte )
Lotte!
Noah!
pi_83117487
KD, wat goed dat je al zo lang voedt!

Linda, heeft het kdv de voorkeur voor een ander soort maaltijd, dat ze er niet op zitten wachten?
Je zou anders ook kunnen overwegen die maaltijd dan te laten zijn wat ze aanbieden en op de andere dagen wel de borst geven. Volgens mij is het niet zo'n gevaar meer voor je productie.
En Lotte zal er wel aan moeten wennen, maar dat zal ze sowieso moeten.
Mijn eigen voorkeur zou wel het kolven zijn en het ritme in stand proberen te houden.

Fijn dat het al beter gaat Asy.

Klinkt wel als een heftige week GWS, maar fijn dat Annika gewoon nog lekker drinkt.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_83117784
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:55 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Mja, das waar. Maar gewoon kolven dan... de middagvoeding is wel degene waarbij ze erg weinig drinkt. Heeft Lente nog andere slaapjes, of alleen maar na een voeding? Lotte slaapt namelijk de andere slaapjes wel goed, ze weet dus heel goed wanneer ze krijgt en wanneer niet. Bij mn moeder ging ze ook moeilijk slapen 's middags, ondanks dat ze het flesje met smaak leeggedronken had.

(Ik had trouwens iets meer opbrengt, 150ml, maar we hebben pannenkoekjes gebakken voor Lotte )
Meestal leg ik 'r voor een slaapje even aan, ongeacht of ze een voeding 'nodig heeft'. 150 is hartstikke goed, toch?

Ik kolf nog maar 80 cc per keer.

Haar (bv-)schema op het kdv is als volgt:

07:00 bv (ik schat zo'n 120 cc)
1200 bv (80 cc)
16:00 bv (80 cc)
19:00 (250 cc pyjamapap).
En dan tussendoor d'r hapjes en boterhammen natuurlijk.

Ik zat me best druk te maken om m'n opbrengst, tot ik me bedacht dat ze op een hele dag zo toch meer dan 500 cc melk binnenkrijgt. Opvallend is wel dat ze op het kdv nog twee keer een flesje sap krijgt terwijl ze dat thuis niet hoeft.

Hoewel, dat kom waarschijnlijk omdat zij meer uit m'n borst krijg dan ikzelf met een kolf, zit ik me net te bedenken.
pi_83119448
Oeke, ze zijn hier gewend kindjes vanaf 1 jaar te krijgen, die krijgen meestal geen flesjes meer natuurlijk. Meer werk dus voor ze... Thuis krijgt ze tussen de middag ook nog een boterham, na de melk. Op het KDV gaat ze warm eten krijgen, rond een uur of 11

Ssserpente, 150 over 3 dagen he Twas sprokkelen Lotte drinkt hier 's ochtends, lang en veel. Met goede TSR, want het komt soms dr neus uit, letterlijk. 's middags een klein beetje, duurt 5-10min en 's avonds links weinig en rechts veel. Overdag bied ik de hele dag water aan en daar drinkt ze wisselend van, tussen de 20-90ml per dag.
Lente drinkt zo te zien ook weinig overdag. Bied je thuis wel nog wat anders aan, of echt alleen BV?
Lotte!
Noah!
pi_83119487
Ik heb gisteren om de 2 uur gekolfd en vandaag om de 4 uur (terug werken) en het lijkt toch een beetje effect te hebben. Waar ik zaterdag nog een opbrengst had van 30cc, had ik gisteren per kolfsessie rond de 20cc en vandaag toch weeral 80cc per sessie. Totale opbrengst voor vandaag: 240cc. Morgen nog eens proberen om een drietal keer te kolven op de dag en dan maar hopen dat het terug een beetje op gang is.
pi_83119884
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:37 schreef Linda2205 het volgende:
Oeke, ze zijn hier gewend kindjes vanaf 1 jaar te krijgen, die krijgen meestal geen flesjes meer natuurlijk. Meer werk dus voor ze... Thuis krijgt ze tussen de middag ook nog een boterham, na de melk. Op het KDV gaat ze warm eten krijgen, rond een uur of 11

Ssserpente, 150 over 3 dagen he Twas sprokkelen Lotte drinkt hier 's ochtends, lang en veel. Met goede TSR, want het komt soms dr neus uit, letterlijk. 's middags een klein beetje, duurt 5-10min en 's avonds links weinig en rechts veel. Overdag bied ik de hele dag water aan en daar drinkt ze wisselend van, tussen de 20-90ml per dag.
Lente drinkt zo te zien ook weinig overdag. Bied je thuis wel nog wat anders aan, of echt alleen BV?
Ow, da's niet echt veel dan idd. Maar je kolft nu dus alleen 's avonds? Dan komt er bij mij ook weinig uit hoor. Dan zit er toch minder in dan 's morgens. Ben benieuwd hoeveel het is als je straks ipv een livevoeding kolft.

Ik bied de hele dag water aan, zowel in een tuit- als rietjesbeker, maar daar drinkt ze nauwelijks van. Ze kan er ook niet zo goed mee overweg en gaat er al snel mee gooien. Maar ik blijf ze geven.

Omdat ik bang was dat ze te weinig vocht binnenkreeg, heb ik ook een paar keer geprobeerd om 'r water uit d'r gewone flesje te geven, maar daar dronk ze nauwelijks van.

Op kdv krijgt ze diksap btw. Wmb prima voor daar, maar thuis krijgt ze dat niet.
pi_83119936
Fijn dat het effect lijkt te hebben, Leo, is je moeite niet voor niets geweest! Sowieso goed dat je toch alweer zo lang doorgaat. Kan me van een tijdje terug herinneren dat je wilde stoppen.
  Moderator maandag 21 juni 2010 @ 21:49:52 #25
5428 crew  miss_sly
pi_83120275
Sserpente, wat voor pyjamapapje geef je, dat je 250 cc geeft? Die ik geef is 160 cc met 3 schepjes poeder.

Senna drinkt overdag ook niet gek veel water, maar wel regelmatig een paar slokken. Ik zet de beker wel zo neer, dat ze hem zelf kan zien en aanwijzen. Dat doet ze dan ook als ze dorst heeft, en tussendoor bied ik de beker nog eens aan.

Het gaat hier best goed met overdag niet meer voeden, alleen 's ochtends en 's avonds. Vandaag had ik een vriendinnetje op bezoek met een baby'tje van 2 maanden. Zij ging zitten voeden en Senna zat heel geinteresseerd toe te kijken Ze meldde zich niet meteen bij me, maar toen het bezoek weg was, was er toch geen houden meer aan
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_83120343
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:44 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Ow, da's niet echt veel dan idd. Maar je kolft nu dus alleen 's avonds? Dan komt er bij mij ook weinig uit hoor. Dan zit er toch minder in dan 's morgens. Ben benieuwd hoeveel het is als je straks ipv een livevoeding kolft.

Ik bied de hele dag water aan, zowel in een tuit- als rietjesbeker, maar daar drinkt ze nauwelijks van. Ze kan er ook niet zo goed mee overweg en gaat er al snel mee gooien. Maar ik blijf ze geven.

Omdat ik bang was dat ze te weinig vocht binnenkreeg, heb ik ook een paar keer geprobeerd om 'r water uit d'r gewone flesje te geven, maar daar dronk ze nauwelijks van.

Op kdv krijgt ze diksap btw. Wmb prima voor daar, maar thuis krijgt ze dat niet.
Ja, omdat ze overdag niet heel veel drinkt, wilde ik niet tussendoor kolven zeg maar. Daarom extra, 's avonds. Maar daar ben ik nu ook weer mee gestopt, was alleen voor het tentamen.

Lotte kreeg idd ook water uit een tuitbeker, maar de dag voor mn tentamen uit een flesje om te oefenen. Dat ben ik blijven doen, omdat ik het wel fijn vond om te weten wat ze binnen krijgt. Binnenkort maar weer naar een andere beker, nu weet ik ongeveer hoeveel ze drinkt.

Sap hoeft van mij ook niet zo nodig. Ik las laatst trouwens iets dat het goed is om baby's water te laten drinken, dan drinken ze het als volwassenen ook makkelijker.

Leo, ik duim voor je dat de stijgende lijn blijft!
Lotte!
Noah!
pi_83120590
Hoeveel drinkt Lotte aan water tussendoor dan?
pi_83120644
Tussen de 20-90ml, verschilt per dag
Lotte!
Noah!
pi_83120783
Ooh, da's ook niet zo heel veel dus. Was al een beetje bang dat Lente te weinig drinkt. Maar goed, dan zou ze ook wel vaker bv willen natuurlijk.
pi_83121151
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:45 schreef Ssserpente het volgende:
Fijn dat het effect lijkt te hebben, Leo, is je moeite niet voor niets geweest! Sowieso goed dat je toch alweer zo lang doorgaat. Kan me van een tijdje terug herinneren dat je wilde stoppen.
Ik heb voor mezelf beslist dat elke bv-voeding er eentje extra is, maar dat ik me niet meer druk wil maken als er één wegvalt. 2 bv-voedingen per dag halen we nog (met uitzondering van een paar dagen deze week toen ik echt bijna niets meer gekolfd kreeg). Ik merk wel dat het vlug achteruit gaat als het te druk is op het werk en ik niet voldoende tijd heb om te kolven. Het is wel jammer dat ik komend weekend maar één dag vrij ben en dat het door de deliberaties deze week gigantisch druk is. Maar ik probeer morgen ook nog om de 4 uur te kolven.

Het is jammer dat Thomas niet meer live bij mij wil drinken (behalve 's ochtends) maar ook daar heb ik me bij neergelegd
Ik had nooit gedacht dat ik zo lang bv ging geven. Mijn initiële plan was om op 3 mei af te bouwen en op 17 mei volledig gestopt te zijn. Ondertussen zijn we 21 juni en krijgt hij nog borstvoeding
De termijnen die hier gemeld worden, zal ik nooit halen En ik moet bekennen dat het soms wat steekt als ik lees hoe het bij veel van jullie loopt, maar ik ben ook op kv grootgebracht, dus dat komt ook wel goed

En idd, Linda, nu hopen dat de stijgende lijn blijft Of dat ik per dag weer rond de 200cc kan afkolven
pi_83121526
Och leo, niet laten steken hoor! Zoals Sorbo het zegt, zo ervaar ik het bijvoorbeeld helemaal niet. Ik geef het nog uit gemak, omdat ik geen zin heb om nu nog over te stappen op flesjes. Maar Lotte drinkt alles behalve rustig. Ze begint weer te bijten sinds een paar dagen, ze heeft zoveel kracht dat ze zich van me afdrukt tijdens het drinken, wat resulteert in alleen maar een tepel in dr mond. Ik moet dr echt in een houdgreep nemen. Het drinken ansich vindt ze fijn, ze lacht altijd nadat ze gedronken heeft en begint te kletsen. Maar ze ligt geen seconde stil en das echt lastig. Wat dat betreft mis ik dat hele kleine ukkie, die ongestoord en rustig bij je lag te drinken.
Lotte!
Noah!
pi_83121588
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:57 schreef Ssserpente het volgende:
Ooh, da's ook niet zo heel veel dus. Was al een beetje bang dat Lente te weinig drinkt. Maar goed, dan zou ze ook wel vaker bv willen natuurlijk.
Ja, dat had ik ook. Maar ze duwt zelf vaak het water weg, als ik het voor d'r neus houd. Soms denk ik wel eens dat ze van sap meer zou drinken, maar ik wil het dr niet aanwennen en dat ze straks helemaal geen water meer hoeft.
Lotte!
Noah!
pi_83121966
Same here, Linda. Daarom krijgt ze hier van mij ook alleen water. Ach, ze laten het echt wel merken zodra ze dorst hebben.
pi_83124544
250cc, wat veel inderdaad! Heerlijk dat het voor jullie werkt though.

Linda, super dat de spruw over is! Dat gefriemel en loslaten vind ik ook irritant. Regelmatig voed ik d'r gelijk als ze wakker wordt, op bed dus. Liggend drinkt ze een heel stuk rustiger en kan ze zich niet half naar de vloer storten met d'r gefriemel en geworstel

Miss grappig hè dat ze dat zo goed doorhebben. Ik heb het andersom meegemaakt: ging Emma (3 mndn) voeden, terwijl haar nichtje van 11 maanden ondertussen de fles kreeg van haar vader. Nichtje had 10 mndn bv gehad, dus net een maandje niet meer. Toen ze zag dat ik m'n shirt losmaakte en Emma wilde aanleggen, werd ze helemaal enthousiast, wilde geen fles meer en probeerde bij ons te komen
  maandag 21 juni 2010 @ 23:44:26 #35
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83126533
Evie drinkt ook voor de nacht een pyamapapje en ik maak ook gewoon iets meer dan op de verpakking staat... meestal drinkt ze ongeveer 200-220 ml.
En verder is het eigenlijk altijd een beetje gissen hoeveel ze dan op een dag drinkt.. de dagen dat ik werk; krijgt ze in elk geval minimaal 400 ml moedermelk uit de fles, en dus dat pyamapapje en meestal 1-2 rondes aan de borst... dus lijkt me ruim voldoende?
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
pi_83133209
quote:
Op maandag 21 juni 2010 16:25 schreef Ticootje het volgende:
Krampjes; warme doek op dr buikje leggen.. Dat soort dingen... Helaas hoort het er een beetje bij. Als ze heeeel vaak wilt drinken (clusteren)kun je even overwegen om steeds dezelfde borst te geven en te wisselen na 2 uur ofzo.. Anders krijgt ze alleen de voormelk, die kan de krampjes erger maken, waardoor ze weer wilt drinken en dan weer alleen voormelk.. enz. enz.

Mondjes terug is normaal, zolang er geen hele voedingen uitkomen. Goed laten boeren nog misschien, maar een beetje melk terug is niet erg hoor.
Clusteren, check. Gisteren heeft ze om het half uur gedronken van 18.00 tot 23.00 Dan biedt ik inderdaad zo'n 2/3 uur lang dezelfde borst aan. Vervolgens heeft ze vannacht wel fantastisch geslapen, van 11 tot 5! En toen om kwart voor 9 weer wakker. Dat zijn betere tijden zeg.
Dank voor je tips Tico!

MissSly, moest lachen om je verhaal van Senna die zo enthousiast aan de borst wilde!
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  dinsdag 22 juni 2010 @ 16:04:56 #37
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83147558
Borstvoeding
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_83150455
Jij vindt het een geil idee om bij je moeder aan d'r tiet te hangen..? Aardig ziek.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 16:50:12 #39
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83150614
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:47 schreef Ssserpente het volgende:
Jij vindt het een geil idee om bij je moeder aan d'r tiet te hangen..? Aardig ziek.
Nee tuurlijk niet
  Moderator dinsdag 22 juni 2010 @ 16:51:59 #40
5428 crew  miss_sly
pi_83150728
Je wil gewoon een beetje moedermelk?
  dinsdag 22 juni 2010 @ 16:54:02 #41
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83150853
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:51 schreef miss_sly het volgende:
Je wil gewoon een beetje moedermelk?
Als je hebt..

Nee, ik kwam me eigenlijk een beetje inlezen over borstvoeding en andere ouderschapszaken. Toen kwam ik op het idee om "borstvoeding " te typen.
  Moderator dinsdag 22 juni 2010 @ 16:58:38 #42
5428 crew  miss_sly
pi_83151167
Je wordt papa? Dan kun je live proeven binnenkort

geil, seks en borstvoeding hebben namelijk bitter weinig met elkaar te maken
  dinsdag 22 juni 2010 @ 16:59:42 #43
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83151238
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:58 schreef miss_sly het volgende:
Je wordt papa? Dan kun je live proeven binnenkort

Wel hoor. Het hormoon dat vrijkomt als je klaarkomt is hetzelfde dat zorgt voor een toeschietreflex. Dat is precies de reden dat je borsten kunnen gaan lekken tijdens sex.

Oh en verder wordt er niet met eten gespeeld.
  Moderator dinsdag 22 juni 2010 @ 17:01:41 #44
5428 crew  miss_sly
pi_83151352
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:59 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Wel hoor. Het hormoon dat vrijkomt als je klaarkomt is hetzelfde dat zorgt voor een toeschietreflex. Dat is precies de reden dat je borsten kunnen gaan lekken tijdens sex.

Nou, op mij heeft het allesbehalve een opwindend effect.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:03:37 #45
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83151443
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:59 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Precies de waarheid

Maar ik word nog lang geen vader maar tijdens een gesprek met twee jonge moeders laatst kwam ik erachter dat ik er nog maar bar weinig vanaf weet. En ooit zal ik er toch wel aan moeten geloven
  Moderator dinsdag 22 juni 2010 @ 17:04:57 #46
5428 crew  miss_sly
pi_83151517
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:03 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Precies de waarheid

Maar ik word nog lang geen vader maar tijdens een gesprek met twee jonge moeders laatst kwam ik erachter dat ik er nog maar bar weinig vanaf weet. En ooit zal ik er toch wel aan moeten geloven
Je moet niets, lijkt me.
En jij hoeft al helemaal niet aan de bv te geloven, dat doet dan de moeder van je kind.

Maar tegen die tijd info over hoe en wat kan zeker geen kwaad.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:09:58 #47
12913 GreatWhiteSilence
pi_83151732
Nou ja, de steun van de vader is wel heel handig, daar staat of valt de bv soms mee.
Dus heel goed dat jij je er nu al in verdiept, Id_do_her.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:10:26 #48
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83151768
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Je moet niets, lijkt me.
En jij hoeft al helemaal niet aan de bv te geloven, dat doet dan de moeder van je kind.

Maar tegen die tijd info over hoe en wat kan zeker geen kwaad.
Daarom ben ik dus nu hier. En een (klein) kind hebben classificeer ik op dit moment als "eraan geloven".
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:12:00 #49
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83151866
En als man zie ik de aanwezigheid, toewijding en betrokkenheid van een vader(figuur) als een noodzakelijk onderdeel van een goede opvoeding.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 17:14:01 #50
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83151985
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 17:09 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Nou ja, de steun van de vader is wel heel handig, daar staat of valt de bv soms mee.
Dus heel goed dat jij je er nu al in verdiept, Id_do_her.
Dank je! Beter nu verdiepen dan later voor verassingen komen te staan.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 18:38:31 #51
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83155635
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 16:58 schreef miss_sly het volgende:
ikzeg maar even niks

En kolven ging vandaag super!!
pi_83155975
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 18:38 schreef Asyniur het volgende:

[..]

ikzeg maar even niks

En kolven ging vandaag super!!
Hoezo? Jij vingert tijdens het kolven?

[ Bericht 3% gewijzigd door Ssserpente op 22-06-2010 18:52:17 ]
  dinsdag 22 juni 2010 @ 19:24:18 #53
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83157663
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 18:46 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Hoezo? Jij vingert tijdens het kolven?
ssst
pi_83158090
Wel handig, als je daar een tsr van krijgt.
pi_83158110
Waarom zie ik altijd alles meteen voor me?!
  dinsdag 22 juni 2010 @ 19:40:41 #56
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83158524
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 19:33 schreef Sorbootje het volgende:
Waarom zie ik altijd alles meteen voor me?!
Ik heb ook nog een dubbele kolf dus beide handen vrij
  dinsdag 22 juni 2010 @ 21:10:00 #57
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83163421
Ik moest lachen! Het had mijn opmerking kunnen zijn!
pi_83164738
Dames toch....

Nou ik hou Laura nu echt niet meer bij met kolven. Had 230 cc bv meegegeven voor een middagje kdv.....heeft ze allemaal opgedronken inclusief 90 cc kunstvoeding. En ik heb een goede 110 gekolfd
(zelfs met neusspray, die heb ik nog even gescoord gisteren)
Ik probeer het maar los te laten en zoveel mogelijk bv te geven. Het is gewoon onmogelijk om alles te kunnen kolven blijkbaar.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 21:36:51 #59
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83164845
Sindell, is ze ook niet gewoon tevreden met 230? Ik bedoel misschien gaat er wel meer in omdat ze het toch aanbieden, maar vraagt ze daar ook echt om?
pi_83165163
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:36 schreef Ticootje het volgende:
Sindell, is ze ook niet gewoon tevreden met 230? Ik bedoel misschien gaat er wel meer in omdat ze het toch aanbieden, maar vraagt ze daar ook echt om?
Volgens haar wel, ze bleef maar op de speen sabbelen. En na het extra beetje was ze wel tevreden. Tja ik ben daar niet bij verder, ik vertrouw wel op hun oordeel.
  dinsdag 22 juni 2010 @ 21:43:21 #61
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83165279
Nou ja, wat niet lukt lukt niet. T is ook niet het einde van de wereld als ze een beetje moeten aanvullen.
pi_83165959
Nee dat is ook het punt niet, als Laura tevreden is ben ik dat ook.
Alleen volledig kolven gaat niet meer lukken ben ik bang, ik doe mijn best en dan komen we vast wel een heel eind
pi_83187894
JAAAAA ik kon maar niet op het woord komen, maar het is lactose... In voormelk zit verhoudingsgewijs veel lactose en dat veroorzaakt krampjes.. Ik was echt al 2 dagen aan het graven in mn wattenhoofd.

Zo...
pi_83187936
quote:
Op dinsdag 22 juni 2010 21:53 schreef sindell het volgende:
Nee dat is ook het punt niet, als Laura tevreden is ben ik dat ook.
Alleen volledig kolven gaat niet meer lukken ben ik bang, ik doe mijn best en dan komen we vast wel een heel eind
Misschien wel, misschien niet. Voor het zelfde geld kolf je volgende week opeens 200cc... Of niet.. Gelukkig kun je je er goed bij neerleggen, om er nu heel erg van te stressen is namelijk ook niet echt goed.
pi_83190334
Nou wat er wel gebeurd is dat ik vrijdags hier in het kolfhok zit, een half uurtje heb, en er dan bijna niks uit komt. Dan zit ik me dus wel op te winden.... dat zal ook nooit goed zijn. Vandaag ben ik tussen de middag naar huis geweest om te voeden, ze leek tevreden te zijn na een kwartier per kant drinken...
Morgen en vrijdag 2 keer kolven op de dag, ben benieuwd. Ik wil in ieder geval het half jaar halen, dat duurt nog anderhalve maand...
  woensdag 23 juni 2010 @ 16:37:07 #66
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83198365
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:24 schreef Ticootje het volgende:
JAAAAA ik kon maar niet op het woord komen, maar het is lactose... In voormelk zit verhoudingsgewijs veel lactose en dat veroorzaakt krampjes.. Ik was echt al 2 dagen aan het graven in mn wattenhoofd.

Zo...
bedoel je niet colostrum? ik dacht jusit dat colostrum relatief weinig lactose bevatte. maar ik kan er goed naast zitten hoor, heb nu geen tijd om het op te zoeken.
in de haak.
pi_83198634
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:37 schreef trui het volgende:

[..]

bedoel je niet colostrum? ik dacht jusit dat colostrum relatief weinig lactose bevatte. maar ik kan er goed naast zitten hoor, heb nu geen tijd om het op te zoeken.
Als ik colostrum bedoelde had ik dat wel geschreven... Nee ik heb het over voormelk en achtermelk...
pi_83198820
Colostrum staat volgens mij los van wat Tico bedoelt. Bij een normaal voedingsbeleid is er geen sprake van voor en achtermelk maar als je wat langer tussen de voedingen laat dan slibt er wat vet aan de wanden van de kanaaltjes.
Vergelijk het met afgekolfde melk die in de koelkast staat, dan krijg je ook zo'n scheiding.

In dat geval is er vaak wel sprake van de eerste paar slokken melk die relatief weinig vet (dat heeft zich immer vastgehecht aan de wanden) en veel suiker bevatten. Daarna volgt dan de melk die het meegespoelde vet mee neemt en daardoor dus in verhouding meer vet bevat.

Dit kan bijvoorbeeld voorkomen bij mensen die veel tijd laten tussen de voedingen of bij vrouwen die zo'n enorme melkproductie hebben dat de kindjes vooral "voorraadmelk" drinken en er weinig doorstroom is, om het simpel te zeggen.
Vandaar dat blokvoeden weer goed kan werken dan

/theorie

[ Bericht 0% gewijzigd door owlet op 23-06-2010 16:55:39 (typo) ]
pi_83198989
pi_83206742
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 12:24 schreef Ticootje het volgende:

Zo...
  donderdag 24 juni 2010 @ 00:33:02 #71
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83226257
quote:
Op woensdag 23 juni 2010 16:42 schreef Ticootje het volgende:

Als ik colostrum bedoelde had ik dat wel geschreven... Nee ik heb het over voormelk en achtermelk...
sorry hoor! ik las ook veel te gehaast, dacht dat je het had over de eerste bv, ipv 'voormelk'. never mind!
in de haak.
  donderdag 24 juni 2010 @ 08:47:32 #72
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83230167
* Asyniur sluit zich aan bij voormelk theorie
btw een teveel aan melklactose hoeft niet tot krampjes te leiden. Harry had veel symptomen (groene poep, schuim op poep, veel windjes, onrustige baby tel ik niet mee want hij is gewoon wiebelig en friemelig van zichzelf ) behalve de krampjes.

Ik heb echt goed gekolfd al zeg ik het zelf. De 1e keer 130cc en de 2e keer dan iets meer dan 100cc.
Harry heeft echter 2 dagen al wat melk laten staan, zowel bij opa en oma als bij papa. Maar goed dat haalt hij dan bij mama wel weer in...
Harry is een nog tevredener baby geworden die meer tijd tussen de voedingen laat en hij slaapt alweer 2 nachten door met maar 1 nachtvoeding!

Ik ga hem straks even wegen op het CB om te kijken of je al dit goeds ook terug ziet in zijn gewicht
pi_83230280
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 08:47 schreef Asyniur het volgende:
* Asyniur sluit zich aan bij voormelk theorie
btw een teveel aan melklactose hoeft niet tot krampjes te leiden. Harry had veel symptomen (groene poep, schuim op poep, veel windjes, onrustige baby tel ik niet mee want hij is gewoon wiebelig en friemelig van zichzelf ) behalve de krampjes.

Ik heb echt goed gekolfd al zeg ik het zelf. De 1e keer 130cc en de 2e keer dan iets meer dan 100cc.
Harry heeft echter 2 dagen al wat melk laten staan, zowel bij opa en oma als bij papa. Maar goed dat haalt hij dan bij mama wel weer in...
Harry is een nog tevredener baby geworden die meer tijd tussen de voedingen laat en hij slaapt alweer 2 nachten door met maar 1 nachtvoeding!

Ik ga hem straks even wegen op het CB om te kijken of je al dit goeds ook terug ziet in zijn gewicht
Super!
  donderdag 24 juni 2010 @ 08:56:22 #74
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83230359
Hoe werkt kolven eigenlijk?
pi_83230488
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 08:56 schreef Id_do_her het volgende:
Hoe werkt kolven eigenlijk?
Dat is eigenlijk een beetje te vergelijken met hoe men melk aftapt bij koeien...
  donderdag 24 juni 2010 @ 10:00:32 #76
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83231976
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 09:02 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk een beetje te vergelijken met hoe men melk aftapt bij koeien...
Ja dat snap ik wel, maar vrouwen zijn geen koeien, dus hang je er een zelf meegenome melkmachine aan vast of hoe?
pi_83232151
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 10:00 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ja dat snap ik wel, maar vrouwen zijn geen koeien, dus hang je er een zelf meegenome melkmachine aan vast of hoe?
Ja, je neemt een kolf mee naar je werk en daarmee kolf je dan dus je borsten af. Je zou het ook met de hand kunnen doen, maar dat is toch een stukkie lastiger en moet je echt even voor gaan zitten.

Borstkolven heb je in de prijscategorie van 20 euro tot 500 euro. Er is dus een ruime keuze uit kolven die je met de hand moet bedienen tot kolven die geheel automatisch gaan, die je ook nog eens handsfree kun gebruiken en het zuigritme van een kindje nabootsen..
  donderdag 24 juni 2010 @ 10:10:04 #78
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83232299
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 10:06 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja, je neemt een kolf mee naar je werk en daarmee kolf je dan dus je borsten af. Je zou het ook met de hand kunnen doen, maar dat is toch een stukkie lastiger en moet je echt even voor gaan zitten.

Borstkolven heb je in de prijscategorie van 20 euro tot 500 euro. Er is dus een ruime keuze uit kolven die je met de hand moet bedienen tot kolven die geheel automatisch gaan, die je ook nog eens handsfree kun gebruiken en het zuigritme van een kindje nabootsen..
Ok, ik begreep niet echt veel van kolven. Is het noodzakelijk?
  donderdag 24 juni 2010 @ 10:14:03 #79
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83232440
het is gewoon een soort pomp die je erop zet. hij zuigt als 't ware vacuum en als 't goed is komt er dan melk uit. valt nog lang niet altijd mee, want 't is toch echt wel een verschil met een echte baby-aan-de-borst. maar het is wel reuze grappig vond ik om gewoon te ZIEN dat je gewoon een heus melkfabriekje in je lijf hebt zitten.

en noodzakelijk: als je niet altijd 'live' kunt voeden (bijvoorbeeld als je werkt of eens een dagje/avondje weg wil) en je kind toch graag borstvoeding wil geven, dan is het wel noodzakelijk inderdaad.
in de haak.
pi_83232553
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 10:10 schreef Id_do_her het volgende:

[..]

Ok, ik begreep niet echt veel van kolven. Is het noodzakelijk?
Nee hoor, op het moment dat je weer aan het werk gaat zou je ook de voedingen die je dus niet kunt geven met kunstvoeding kunnen vervangen. Dan moet je dat wel in je verlof al beginnen met afbouwen. De meeste moeders moeten rond 3 a 4 maanden weer aan de slag, de melkproductie is dan toch nog niet zo heel stabiel dat je dan steeds een dag zonder voedingen geven kan.. Je melkproductie zal waarschijnlijk wel afnemen waardoor je dan dus ook als je thuis bent niet meer genoeg melk hebt voor je kindje en dus moet gaan bijvoeden met kunstvoeding.

Er zijn toch zat vrouwen die graag langer borstvoeding blijven geven dan die 3 a 4 maanden of zelfs de 6 maanden. De WHO raadt vrouwen aan om tenminste hun kinderen 2 jaar van moedermelk te voorzien, ook hier in het westen. Moedermelk is speciaal afgestemd op de behoefte van een kindje en zit vol met antistoffen. Moedermelk voor een pasgeborene is anders dan melk voor een 2 jarige peuter.

Kindjes die borstvoeding krijgen zijn over het algemeen genomen minder vaak ziek en als ze ziek zijn is dat vaak minder ernstig... Borstvoeding heeft gewoon een hoop voordelen voor je kindje, maar als borstvoeding niet mogelijk is dan is flessenvoeding een prima alternatief. (en gelukkig is fv hier ook nog veilig, dat kun je niet zeggen in ontwikkelingslanden, fv moet je namelijk aanmaken met water.)
  donderdag 24 juni 2010 @ 12:35:29 #81
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83238124
5340g
280g aangekomen in 14 dagen
  donderdag 24 juni 2010 @ 12:38:30 #82
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_83238226
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 10:17 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Nee hoor, op het moment dat je weer aan het werk gaat zou je ook de voedingen die je dus niet kunt geven met kunstvoeding kunnen vervangen. Dan moet je dat wel in je verlof al beginnen met afbouwen. De meeste moeders moeten rond 3 a 4 maanden weer aan de slag, de melkproductie is dan toch nog niet zo heel stabiel dat je dan steeds een dag zonder voedingen geven kan.. Je melkproductie zal waarschijnlijk wel afnemen waardoor je dan dus ook als je thuis bent niet meer genoeg melk hebt voor je kindje en dus moet gaan bijvoeden met kunstvoeding.

Er zijn toch zat vrouwen die graag langer borstvoeding blijven geven dan die 3 a 4 maanden of zelfs de 6 maanden. De WHO raadt vrouwen aan om tenminste hun kinderen 2 jaar van moedermelk te voorzien, ook hier in het westen. Moedermelk is speciaal afgestemd op de behoefte van een kindje en zit vol met antistoffen. Moedermelk voor een pasgeborene is anders dan melk voor een 2 jarige peuter.

Kindjes die borstvoeding krijgen zijn over het algemeen genomen minder vaak ziek en als ze ziek zijn is dat vaak minder ernstig... Borstvoeding heeft gewoon een hoop voordelen voor je kindje, maar als borstvoeding niet mogelijk is dan is flessenvoeding een prima alternatief. (en gelukkig is fv hier ook nog veilig, dat kun je niet zeggen in ontwikkelingslanden, fv moet je namelijk aanmaken met water.)
Hm ok, ik begreep er eerst dus niks van, bij kolven dacht ik hier aan:

pi_83239520
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 12:35 schreef Asyniur het volgende:
5340g
Dat is heel netjes...
pi_83244402
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 12:35 schreef Asyniur het volgende:
5340g
pi_83245377
Ik heb net de huisarts gebeld en ik word er morgen over teruggebeld, maar ben even nieuwsgierig of iemand hier er iets zinnigs over te zeggen heeft.
Ik heb hooikoorts2 en gebruik normaal levocabastine oogdruppels en neusspray. In de zwangerschap mocht dit niet en toen heb ik me moeten redden met het vrij verkrijgbare cromoglicinezuur. Dat hielp maar weinig helaas. Nu wil ik dus graag wat sterkers hebben, maar wát? Volgens Hale is levocabastine L2 en het allerliefst gebruik ik natuurlijk een L1-product. Wat gebruiken jullie of kunnen jullie me aanraden?
pi_83245667
L2 zou ik gewoon gebruiken... Je gebruikt het toch niet het hele jaar door elke dag...
pi_83247026
Thanks. Ik overweeg het inderdaad wel, precies om wat je zegt. Maar stel nou dat er een L1-mogelijkheid is.... Dan liever dat natuurlijk.
pi_83247096
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:07 schreef WupWup het volgende:
Thanks. Ik overweeg het inderdaad wel, precies om wat je zegt. Maar stel nou dat er een L1-mogelijkheid is.... Dan liever dat natuurlijk.
Dat moet je dus aan je huisarts vragen, of de apotheker.. En dan niet de muts achter de balie, maar dus echt de apotheker.
pi_83247300
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:33 schreef WupWup het volgende:
Ik heb net de huisarts gebeld en ik word er morgen over teruggebeld, maar ben even nieuwsgierig of iemand hier er iets zinnigs over te zeggen heeft.

Bedankt voor je input!
pi_83247364
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 16:13 schreef WupWup het volgende:

[..]

Bedankt voor je input!
Oh ja je had de huisarts al gebeld... Lezen is niet bepaald mijn sterkste punt..
  donderdag 24 juni 2010 @ 16:28:55 #91
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83248082
quote:
Op donderdag 24 juni 2010 15:33 schreef WupWup het volgende:
Ik heb hooikoorts2 en gebruik normaal levocabastine oogdruppels en neusspray. In de zwangerschap mocht dit niet en toen heb ik me moeten redden met het vrij verkrijgbare cromoglicinezuur. Dat hielp maar weinig helaas. Nu wil ik dus graag wat sterkers hebben, maar wát? Volgens Hale is levocabastine L2 en het allerliefst gebruik ik natuurlijk een L1-product. Wat gebruiken jullie of kunnen jullie me aanraden?
Ik gebruik ook Livocab oogdruppels en neusspray. Ik heb dit jaar voor het eerst veel last van hooikoorts en kreeg dit voorgeschreven. De dokter zei dat er veel mogelijkheden zijn met medicijnen, maar toen ik aangaf dat ik borstvoeding gaf, werden dat er heel wat minder. Maar ik gaf op dat moment nog maar 1 voeding per dag.
Bij de oogdruppels staat in de bijsluiter dat het kan met borstvoeding, bij de neusspray dat het in overleg met arts kan.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 16:35:57 #92
5428 crew  miss_sly
pi_83248429
Hier ook even spammen, want ik vind het zo fijn dat het zo goed gaat. En dat ik dit voor een groot deel voor elkaar heb gekregen, met mijn melk

donderdag 24 juni 2010 @ 17:28:40 #93
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83250950
Wow, wat een mooie curves, miss!
  donderdag 24 juni 2010 @ 18:06:05 #94
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83253145
Senna, wat ga je goed meid!
pi_83254146
Wauw! Ziet er goed uit

Laura gaat het niet redden op mijn melk alleen helaas. Vandaag weer in totaal 180 cc gekolfd, echt te weinig voor haar overdag. De rest gaat dus aangevuld worden met kv, het is niet anders.
pi_83257147
Hee das goed nieuws Grijs, dank je! Dan kan ik in ieder geval de oogdruppels gebruiken. Ben blij dat ik het nog even heb nagevraagd hier

Mooie curve miss! Dat is zeker iets om trots op te zijn!

sindell balen zeg. Maar ja, meer dan je best kun je eenmaal niet doen. 180cc borstvoeding scheelt wel weer 180cc kunstvoeding!
  donderdag 24 juni 2010 @ 20:18:35 #97
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83258296
sindell, jammer joh! Maar ook van kv worden kindertjes groot
  Moderator donderdag 24 juni 2010 @ 20:24:41 #98
5428 crew  miss_sly
pi_83258532
sindell, heel jammer, zeker als je het wel graag wil, maar kv is gelukkig een heel goed alternatief

En eerlijk is eerlijk: als Senna wel uit de fles had willen drinken als ik was werken, had ik het ws ook niet gehaald met mijn kolfopbrengst. Maar ze dronk heel slecht en haalde het dan 's avonds en 's nachts weer in. Ze hoefde ook geen kv, ze wilde alleen maar live bij mij drinken.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 09:29:21 #99
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83273422
sindell, ga je helemaal over op kv, of ga je overdag aanvullen met kv?

en toen hadden we weer bijna bal hier Even puntsgewijs melkblaar op een uitgang. pijnlijke verstopping. kolven. blaar opengepeuterd. nog 10cc met de hand gekolfd (uit de verstopte kanalen na kolven...). en weer soepel

(ik dacht dat de blaar lek was, anders had ik wel eerst gepeuterd en toen gekolfd. mar na kolven was het nog steeds gevoelig en niet helemaal soepel, dus toen peuterpeuter *plons*
  vrijdag 25 juni 2010 @ 09:54:34 #100
18860 sindell
Seriously
pi_83274199
Zo te horen gaat het net goed Davinia... het is ook wat Heb bewondering voor je doorzettingsvermogen.

Ik ga wel door tot een half jaar en wat ik dan te weinig kolf krijgt ze aangevuld met kv. Op dagen dat ik thuis ben hangt ze dus de hele dag aan de borst
Vannacht wilde ze weer om 3.30.... 1 borst...vervolgens om half 7 de andere borst....kolf ik 20 cc uit de eerste weer... (met spray he?)

Vriendlief vraagt zich ook af waarom ik er nog mee doorga geloof ik. Heel irritant af en toe, die ziet liever dat ik ermee stop lijkt het wel...
pi_83275385
Dat lijkt me ook heel irritant als je vriend aan de andere kant lijkt te staan. Helpt het als hij de 101 redenen om borstvoeding te geven leest?

Goed opgelost Davinia!
pi_83277272
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 09:54 schreef sindell het volgende:
Vriendlief vraagt zich ook af waarom ik er nog mee doorga geloof ik. Heel irritant af en toe, die ziet liever dat ik ermee stop lijkt het wel...
toch hebben mannen dit wel vaker blijkbaar, zeker als het even niet lekker loopt
die van mij zegt het niet maar volgens mij denkt hij het wel (is het niet genoeg geweest zo)

even een vraagje: mag je nu wel of niet je haren verven tijden de bv periode?
pi_83277450
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:12 schreef lily het volgende:

[..]

toch hebben mannen dit wel vaker blijkbaar, zeker als het even niet lekker loopt
die van mij zegt het niet maar volgens mij denkt hij het wel (is het niet genoeg geweest zo)

even een vraagje: mag je nu wel of niet je haren verven tijden de bv periode?
ja hoor, waarom niet?
In de zwangerschap kan de kleur nog wel eens anders uitpakken dan de bedoeling was of minder goed pakken, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat dat tijdens de borstvoedingsperiode ook nog zo is.
pi_83277524
Oja, nou vergeet ik het weer te typen.. goed voor de postcount zo
Huisarts heeft teruggebeld en heeft besloten dat ik tóch Livocab mag gebruiken! Jeuj, want dat helpt tenminste
pi_83277601
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 11:17 schreef WupWup het volgende:
ja hoor, waarom niet?
weet ik veel, je mag wel meer niet, het had zomaar gekund
  vrijdag 25 juni 2010 @ 11:24:34 #106
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83277787
Fijn, wup!

lily, kolf je nog overdag? of ben je al gestopt?
ben wel benieuwd hoe het je vergaat dan. Aangezien wij ook op 4 voedingen zitten op werkdagen en zo...
Al kolf ik wel erg goed, dus dat is weer anders, maar toch.
pi_83277890
Nou, ik kolf hoe het uitkomt. Ik heb het al wat losser gelaten.

Dus soms gewoon twee keer, soms 1 keer en gisteren was ik dus de kolf vergeten en heb ik niet gekolfd. Het gaat nog steeds goed maar ik ben dan ook nog niet helemaal gestopt.
Leah krijgt nu wel flesvoeding op de dagen dat ik werk (overdag) zodat de stress van; "ik moet" ervan af is.
  vrijdag 25 juni 2010 @ 16:36:34 #108
95408 Incantrix
0118 999 88199 9119 725....
pi_83291664
Pfff, Davinia, WTF? Bluh, je zou er toch.. Nouja, niet eens, volgens mij wordt je er héél gelaten van als je wéér zo'n feestelijkheid ontdekt

erop! (Eh, nouja, niet letterlijk dáárop dan maar he? )

En Lily, fijn he, als het móeten eraf is? I hear 'ya!

Ik geniet ook zó van mijn nieuw verworven vrijheden! De ochtend- en avondvoeding gaan nog steeds erg goed en vandaag heb ik voor het eerst de tweede ochtendvoeding niet gegeven. Nu voel ik wel stuwing hoor, maar niet té erg. Dit is de laatste voeding die ik af wil bouwen en zodoende hoef ik, zodra ik weer ga werken dinsdag, niet meer te kolven op mijn werk! Ik merk dat ik de overgebleven voedingen veel relaxed-er ben en dat ik dan véél meer kan hebben dan toen ik nog volledige bv gaf. Als Stef nu onrustig drinkt en me bij een voeding telkens pijn doet kan ik er echt niet meer mee zitten, terwijl ik vlak voor ik ging afbouwen toch met enige regelmaat zo gefrustreerd raakte dat ik de tranen in mijn ogen had staan. Ik ben helemaal happy en Stef vind de kv ook prima. Die twee voedingen per dag ga ik gewoon lekker nog in ere houden, want nu zijn die voedingsmomenten weer precies zoals ik ze in het begin ook ervoer: dierbare contactmomenten, intimiteit met je kind, liefdevol, rust..
3!
pi_83292492
sounds good, Incantrix
pi_83320513
Hallo dames,

Ben ik weer even met een vraag: sinds kort geef ik ok liggend voeding. Dat gaat op zich goed, het kleine mannetje (4 weken) ligt er tijdens en na het drinken heel relaxed bij echter spuugt hij best vaak daarna. Dit is ook bij zittend voeden het geval maar bij zittend voeden is het maar een beetje, echt een mondje zeg maar.

Bij liggend voeden is het wel een stuk meer, een flinke sloot.

Enig idee hoe dit kan? Krijgt hij mss meer of te veel melk zo binnen? Hij lijkt er zelf totaal geen last van te hebben alleen schiet mams natuurlijk weer in de stress.

Hoop dat jullie en antwoord hebben.

Bedankt weer!
  zaterdag 26 juni 2010 @ 17:31:35 #111
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83330106
Als hij er zelf geen last van heeft en ook gewoon zn lijntje blijft volgen, hoef je je nergens zorgen om te maken..
pi_83335373
Dank je Ticootje.

Ik snap alleen niet waarom hij met liggend voeden zo veel spuugt (veel in de zin van hoeveelheid). Met zittend voeden is het duidelijk minder of helemaal niet.

Iemand een verklaring/oplossing?
  zaterdag 26 juni 2010 @ 20:24:37 #113
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83335473
Misschien omdat de voeding liggend makkelijker terugstroomt. Bij zitten of rechtop zakt de melk gewoon naar beneden, liggend niet.
  zaterdag 26 juni 2010 @ 20:26:52 #114
12913 GreatWhiteSilence
pi_83335551
Misschien komt dit doordat het maagklepje wellicht nog niet goed (af)sluit? Wellicht hou je je zoontje net iets schuiner als je zittend voedt, waardoor de melk minder makkelijk terugvloeit richting de slokdarm?
pi_83350581
quote:
Op zaterdag 26 juni 2010 20:26 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Misschien komt dit doordat het maagklepje wellicht nog niet goed (af)sluit? Wellicht hou je je zoontje net iets schuiner als je zittend voedt, waardoor de melk minder makkelijk terugvloeit richting de slokdarm?
Dat dus. Bij een baby is het maagklepje nog niet volgroeid. Bij sommige kinderen uit zich dat in reflux (terugstromen van maagzuur de slokdarm in) en anderen spugen wat makkelijk. Een mondje terug is trouwens ook een teken dat het kind goed is afgetankt
  maandag 28 juni 2010 @ 13:18:55 #116
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83396977
quote:
Op vrijdag 25 juni 2010 16:36 schreef Incantrix het volgende:
Pfff, Davinia, WTF? Bluh, je zou er toch.. Nouja, niet eens, volgens mij wordt je er héél gelaten van als je wéér zo'n feestelijkheid ontdekt

erop! (Eh, nouja, niet letterlijk dáárop dan maar he? )
mmm, lekker , dank je

ach ja, madam wordt ouder, gaat onrustiger drinken, en ik blijf dus gevoelig voor vanalles.
ik vind het vooral balen dat dit geëmmer het trauma op de tepels, en daarmee de Raynauds in stand houdt. wel pijnloos, maar toch iedere keer die ontkleuring. best wel irritant.
maar mss voelt ze mijn onrust (niet bvgerelateerd trouwens) ook wel, en gaat daardoor ook onrustig drinken. kweenie. tzal wel goedkomen. of niet. boeit niet. ik ben blij dat ik nog steeds voed.

wel heel fijn dat je nu weer zo'n rust in de bv hebt gekregen!
hoe oud is stef nu? een maand of 8? en je geeft 2 voedingen per dag? geen nachtvoedingen?
pi_83397233
Ik heb vorige week alleen donderdag gewerkt maar toen was ik mijn kolf vergeten en heb dus de hele dag niet gekolft.
Vandaag wilde ik beginnen met 1 keer per (werk)dag maar het ging ontzettend slecht.

60 ml in een half uur

Ondanks dat ik helemaal wil stoppen met kolven word ik hier toch onzeker van want ik wil wel blijven voeden thuis.
  maandag 28 juni 2010 @ 15:07:34 #118
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83401934
Mijn schoonzusje zit te denken aan relaktatie. Ze was gestopt met de borstvoeding, maar vindt dat eigenlijk wel erg jammer. Ook wilde haar zoontje vanmorgen bij haar drinken (de borst was toevallig meer in de buurt dan de fles op dat moment). Ze is tijdens de kraamtijd gestopt, nadat ze heel veel last van kloven had en het kolven, aanleggen en flesjes geven haar teveel werd (nu zo'n 6 weken geleden).
Ze twijfelt nog wel, maar ik heb haar gezegd dat ze in elk geval informatie kan inwinnen bij een laktatiekundige. Dat wilde ze al doen, maar ze kreeg vanmorgen geen gehoor. Ben heel benieuwd of het nog gaat en of ze het nog gaat proberen.
  maandag 28 juni 2010 @ 15:14:43 #119
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83402245
Grijs, ze zal de melkproductie misschien wel op gang krijgen. Maar die stimulatie van de borsten is in het begin zo belangrijk om een goede productie te krijgen voor later..

Vrouwen kunnen ook relacteren voor een adoptiekindje... Misschien met domperion om de productie wat te ondersteunen. Ze zal inderdaad een laktatiekundige om hulp moeten vragen.

Volgens mij is het wel vrij zwaar...
pi_83405371
Grijs wat bijzonder! Het is inderdaad vrij intensief wat Tico al aangeeft. De kans bestaat dat ze altijd zal moeten bijvoeden met kunstvoeding, maar misschien behoort ze wel tot de gelukkigen die alsnog een volledige productie kunnen krijgen. Momenteel loopt er een topic bij 'de buren' over relacteren, zij gaat het zonder medicatie proberen. Heel veel succes voor je schoonzusje, ik hoop dat ze een goede lactatiekundige treft met ervaring met relacteren!
  maandag 28 juni 2010 @ 20:10:44 #121
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83413809
Davinia, wat een gedoe. Het gaat niet bepaald van een leien dakje bij jou...

lily Hopelijk kun je toch je productie in stand houden

Grijs, wat bijzonder. Hopelijk gaat het lukken...

Harry heeft vandaag alle flessen geweigerd. Hopelijk een eenmalige actie, anders moet ik live gaan voeden.
Stelde iemand op mijn werk nog voor om hem ORS te geven. Uhm hoe? Hij weigert de fles...
nog even buiten beschouwing gelaten dat bv een prima ORS is
  dinsdag 29 juni 2010 @ 20:21:42 #122
18860 sindell
Seriously
pi_83458867
Hoe gaat het met de flessen nu Asy? Pakt hij ze alweer wat beter? Of moet je echt live blijven voeden?

Ik wordt ongesteld dat verklaart natuurlijk wel de afnemende productie, maar al 3/4 weken van te voren? Ik probeer nu gewoon zoveel mogelijk te kolven, zodoende sprokkel ik toch wel weer een voeding bij elkaar op een dag
  woensdag 30 juni 2010 @ 18:57:42 #123
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83501282
Harry weigert uit de fles te drinken afgelopen 3 dagen dus ik ga tussen de middag 1x naar huis om live te voeden. 's Nachts slaapt hij best lang door (6,5-7 uur) daarna maak ik hem toch maar wakker omdat 1. ik ploftieten heb en 2. ik anders bang ben dat Harry op een dag te weinig voeding/vocht binnen krijgt omdat hij overdag nauwelijks drinkt...

sindell, ik had ook zo'n flinke dip toen ik ongesteld werd. Ow en wat helpt (tip van Tico) is op de dagen dat je thuis bent je kind heel vaak aanleggen. Dat krikt je productie behoorlijk op. Ik legde Harry elke 2 uur aan en na een paar dagen had ik weer een fatsoenlijke productie
  woensdag 30 juni 2010 @ 22:40:57 #124
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83512365
Irritant zijn die dips! Bij m'n ongesteldheid had ik er niet echt last van, maar na een bo viel de ontstoken borst gewoon bijna droog. Dat was ook wel handig, na het abces heb ik 1 borst gewoon even een tijd niet gebruikt.
  woensdag 30 juni 2010 @ 22:44:12 #125
18860 sindell
Seriously
pi_83512514
Dat doe ik dus ook, maar dat leek niet echt te helpen....
Maar nu met de warmte komt ze 's nachts weer een keertje want dan heeft ze natuurlijk dorst

Maar....de kolfproductie was vandaag alweer beter! Dus ik hoop op een stijgende lijn
(ze drinkt echter ook meer, omdat ze dorst heeft, laat haar af en toe ook maar wat water slobberen)
pi_83512679
Ik zit te dubben...

Lente is niet zo dol op brood. En nu heb ik ergens op een voedingsschema van het cb gelezen dat ze rond deze leeftijd twee graanmaaltijden per dag moeten eten. Dus ofwel twee boterhammen, of één boterham en een keer pap.

Lente is al geen spekkie en ze krijgt met moeite één boterham per dag weg.

Haar schema is als volgt:

07.00: borstvoeding
09.00: 1/2 boterham
hiertussen nog ergens borstvoeding
12.00: 1/2 boterham
15.00: fruit
16.00: borstvoeding
18.00: avondeten (sinds kort met toetje (yoghurt) om zo de avondpap te laten vervallen.
19.00: 250 cc pyjamapap

Omdat ze dus zo weinig brood eet (en eigenlijk eet ze sowieso weing), zat ik te denken om 'r 's morgens pap ipv borstvoedingte geven. Maar da's weer érg onhandig voor m'n productie. De laatste borstvoeding is namelijk al om 16.00 uur. Als ik de ochtendvoeding dat ook nog oversla...

Wat denken jullie? Lekker doorgaan zo, of zou er een goed moment zijn om een papfles in te voeren? Is pap uberhaupt een goed idee? Ikzelf ben namelijk eigenlijk helemaal niet zo papperig...

[ Bericht 0% gewijzigd door Ssserpente op 30-06-2010 22:57:48 ]
  woensdag 30 juni 2010 @ 22:49:17 #127
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83512749
Je melk past zich aan aan de warmte. Water verstoord wel je aanbod, ookal voelen je borsten leeg, dat hoeven ze zeker niet te zijn.
pi_83512913
Sserpente, de pyjamapap is toch pap? Granen?
Ik zou lekker doorgaan, ze gaat vanzelf meer brood eten.
Ko krijgt geen pap en hij eet nu 2 boterhammen per dag, soms zelfs 3. Maar hij begon ook traag met brood.
pi_83512997
is pyjamapap geen pap dan??
Het lijkt me een prima schema!

Pepijn krijgt overmorgen alweer 3 jaar bv. Degene die me dat 3 jaar terug had verteld die had ik flink uitgelachen denk ik.
Pepijn heeft overigens zelf al bedacht wanneer hij gaat stoppen "als er een nieuwe baby uit jou buik komt mama, want dan ben ik grote broer en moet de baby mamadrinken"

Helaas voor hem komt er voorlopig nog geen broertje of zusje
  woensdag 30 juni 2010 @ 22:55:04 #130
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_83513065
Ssserpente, is yoghurt met pap (bambix) erdoor geen optie? Doe ik hier ook, werkt als een tierelier

Btw. Waarom krijg ik sinds kort zo vaak de vraag of de bv niet terugloopt nu mijn flipje 8-9 maand is? Zelfs mijn pa schijnt er verstand van te hebben
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_83513078
Oeh dat wordt nog een paar jaar doorvoeden P_iglet.
Maar wat goed! 3 jaar!
  woensdag 30 juni 2010 @ 22:56:15 #132
190853 RockabeIIa
pi_83513130
Tico, wat bedoel je met verstoren, dat klinkt negatief maar is dat het ook?
pi_83513138
Haha, Pepijn. En al drie jaar. Wauw! Hier vragen mensen me nu al regematig wanneer ik ga stoppen. Ze vinden het maar gek als ik zeg dat ik geen datum in gedachten heb. Ik zie wel. Heb zelfs het idee dat ik nog maar net begonnen ben!

En verrek! Pyjamapap is ook pap natuurlijk! Morgen ff kijken of er granen in zitten.
  woensdag 30 juni 2010 @ 23:03:49 #134
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83513493
quote:
Op woensdag 30 juni 2010 22:56 schreef RockabeIIa het volgende:
Tico, wat bedoel je met verstoren, dat klinkt negatief maar is dat het ook?
het kan negatief zijn als je kindje volledig afhankelijk is van je melk. Als je water geeft dan heeft je kindje dus zijn dorst gelest en z'n maagje gevuld, dan zal hij dat dus niet meer bij jouw drinken. Doe je dat structureel dan zal je productie zich dus aanpassen omdat er minder vraag is, dus er hoeft ook minder melk gemaakt te worden. Maar in water zitten geen voedingsstoffen, dus je kindje heeft er niets aan. Alles anders dan melk is in feite bijvoeden. Dus ook water.
Is je kindje groter en ga je bijvoeden heeft dat natuurlijk ook invloed op je productie. Dat is logisch, langzaam maar zeker zal je kindje meer voedingsstoffen halen uit brood, fruit enz en steeds minder melk nodig hebben.
pi_83513702
Hihi, gekke Sserpente.

Rocka, Ticootje bedoelt volgens mij dat als je productie nog niet stabiel is en je kindje water of iets anders gaat drinken ze minder melk gaat drinken waardoor je productie achteruit gaat.
Terwijl als ze erg veel dorst heeft je haar beter meer kunt laten drinken aan de borst om je productie toe te laten nemen.

Laatst kwam ik een kennisje tegen die het leuk vond dat ik nog voedde, ze zei zelfs dat ze van de bv-maffia was.
Dat vond ik nu eens een leukere reactie dan steeds weer: Voed je nog steeds? Nou, ik zou het niet kunnen hoor. Is het geen tijd om te stoppen?

Edit: scherm te lang open. Ticoos uitleg is way better!
  woensdag 30 juni 2010 @ 23:34:27 #136
190853 RockabeIIa
pi_83514990
Ah zo, ok tnx
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:04:27 #137
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83520583
Pepijn alweer 3 jaar! Wel slimme gedachte van hem. Hij denkt: zo voorlopig hoef ik nog niet van de borst af want die baby duurt nog wel even

Toen ik van de week zei dat ik naar huis ging om Harry te voeden omdat hij de fles weigerde vroeg ook iemand in opperste verbazing: geef jij dan nog bv?
ik: uhm ja, hij is pas 4,5 maand hoor
zij: en hoe lang ga je dat nog doen?
ik: minstens een half jaar alleen bv en daarna totdat hij of ik er geen zin meer in heeft. WHO adviseert tot 2 jaar
volgens mij kreeg ze een rolberoerte
ik heb er even aan toegevoegd dat ik verwachtte dat Harry als hij op zichzelf ging wonen, niet meer naar huis zal komen voor nog een slokje bij mama
  donderdag 1 juli 2010 @ 08:41:48 #138
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83521016
ik wil wel even toevoegen dat ik wel de onzekerheid snap met het warme weer, en ook heel goed snap dat je snel geneigd bent om maar water bij te geven..

artikel van bv.com:

http://www.borstvoeding.c(...)ing-in-de-zomer.html
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:30:50 #139
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83521898
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 08:04 schreef Asyniur het volgende:
Pepijn alweer 3 jaar! Wel slimme gedachte van hem. Hij denkt: zo voorlopig hoef ik nog niet van de borst af want die baby duurt nog wel even

Toen ik van de week zei dat ik naar huis ging om Harry te voeden omdat hij de fles weigerde vroeg ook iemand in opperste verbazing: geef jij dan nog bv?
ik: uhm ja, hij is pas 4,5 maand hoor
zij: en hoe lang ga je dat nog doen?
ik: minstens een half jaar alleen bv en daarna totdat hij of ik er geen zin meer in heeft. WHO adviseert tot 2 jaar
volgens mij kreeg ze een rolberoerte
ik heb er even aan toegevoegd dat ik verwachtte dat Harry als hij op zichzelf ging wonen, niet meer naar huis zal komen voor nog een slokje bij mama
ik heb een vergelijkbaar gesprek gehad me een collega! die dacht ook dat het me 3 mnd wel op zou zijn of zo
pi_83521974
Dat zei m'n schoonmoeder ook idd: "Op een gegeven moment is het op, hè?"
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:34:47 #141
18860 sindell
Seriously
pi_83522004
Ik vind het alleen jammer dat die artikelen er allemaal van uit gaan dat je thuis zit en er de hele dag bent om je kind te voeden. Ik werk bijvoobeeld gewoon en op deze dagen heb ik dus de mogelijkheid niet om de productie op te voeren....

Eigenlijk he...zou je gewoon een half jaar verlof moeten kunnen krijgen, wil je het goed doen....

Schoonma vond ook dat het wel tijd werd om te stoppen... en dan is vriendlief het daar wel mee eens ook nog, want die vindt dat ik de omgeving er teveel mee belast als ik door blijf gaan met borstvoeding. Heel irritant als ik die steun gewoon niet krijg, want hij propt haar vervolgens ook nog vol met kunstvoeding waardoor ze weer de hele nacht slaapt
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:39:37 #142
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83522118
irritant inderdaad. ik zou 't even heel duidelijk zeggen sindell, dat je juist eigenlijk zijn steun hierin heel hard nodig hebt.

asyniur, goedzo! ik heb 't ook tot bijna 2 jaar 'volgehouden' (ging 'vanzelf') bij dochterlief, al had ik dat vooraf niet helemaal zo gepland. maar niks mis mee hoor!
in de haak.
  Moderator donderdag 1 juli 2010 @ 09:40:14 #143
5428 crew  miss_sly
pi_83522138
In hoeverre belast je de omgeving er dan mee die zie ik echt niet zo

Doordat Senna ziek is geweest en nu met die warmte drinkt ze ook weer vrij veel bij me. Het afbouwen naar alleen de ochtend en avond is er eventjes bij ingeschoten. Ik had eigenlijk ook verwacht al gestopt te zijn tegen deze tijd, maar eigenlijk gaat het nog prima, dus waarom dan stoppen? Hoewel ik me dan wel af ga vragen wanneer wel, want het idee van een echt groter kind aan de borst, vind ik toch wat minder (voor mij persoonlijk he, niets gezegd over een ander ). Van de andere kant begin ik me dan ook af te vragen wanneer ik vind dat Senna te groot is, want ze is nu toch ook al geen kleine baby meer. En als ik wacht tot Senna zelf stopt, voed ik dadelijk nog een kleuter, denk ik ')
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:43:06 #144
18860 sindell
Seriously
pi_83522202
Nou omdat hij het veel werk vindt om die voeding op te warmen ofzo. Ja ik volg dat verhaal ook niet helemaal hoor Ja ik ben veel weg, maar niet zoveel dat ik er geen rekening meer mee kan houden. Ik vind dat we hier best goed mee om kunnen gaan, maar zo loopt het alleen maar uit op ruzie
Ik wil gewoon nog niet stoppen en hij doet maar laks overal in. *zucht*
pi_83522244
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:40 schreef miss_sly het volgende:
In hoeverre belast je de omgeving er dan mee die zie ik echt niet zo

Doordat Senna ziek is geweest en nu met die warmte drinkt ze ook weer vrij veel bij me. Het afbouwen naar alleen de ochtend en avond is er eventjes bij ingeschoten. Ik had eigenlijk ook verwacht al gestopt te zijn tegen deze tijd, maar eigenlijk gaat het nog prima, dus waarom dan stoppen? Hoewel ik me dan wel af ga vragen wanneer wel, want het idee van een echt groter kind aan de borst, vind ik toch wat minder (voor mij persoonlijk he, niets gezegd over een ander ). Van de andere kant begin ik me dan ook af te vragen wanneer ik vind dat Senna te groot is, want ze is nu toch ook al geen kleine baby meer. En als ik wacht tot Senna zelf stopt, voed ik dadelijk nog een kleuter, denk ik ')
Ik voel dat net zo, Miss. Een groot kind aan de borst lijkt mij ook wat minder. Maar misschien groei je daar idd wel in en lijkt ze hierdoor langer klein. Nu is ze idd ook al vrij groot eigenlijk, en heb ik er geen enkel probleem mee. Nu lijkt een kind van twee aan de borst me niets, maar mss dat ik het tzt heel anders zie. Daarom zie ik het wel hoe lang ik nog doorga. Stoppen kan altijd nog.
  Moderator donderdag 1 juli 2010 @ 09:44:41 #146
5428 crew  miss_sly
pi_83522254
maar kv moet toch ook opgewarmd? ik zie het verschil niet zo, in dat opzicht dan.
pi_83522303
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:43 schreef sindell het volgende:
Nou omdat hij het veel werk vindt om die voeding op te warmen ofzo. Ja ik volg dat verhaal ook niet helemaal hoor Ja ik ben veel weg, maar niet zoveel dat ik er geen rekening meer mee kan houden. Ik vind dat we hier best goed mee om kunnen gaan, maar zo loopt het alleen maar uit op ruzie
Ik wil gewoon nog niet stoppen en hij doet maar laks overal in. *zucht*
Wat een hork, zeg! Als iemand er ongemak van zou 'moeten' ondervinden ben jij het wel. Het enige wat ie hoeft te doen is een flesje opwarmen! En da's met kunstvoeding niet anders, hoor. Het moet blij zijn dat jij voor het beste gaat!

Dit heeft volgens mij ook niets met ongemak oid te maken. Hij is gewoon jaloers.
pi_83522320
Irritant zeg, mensen die zich bemoeien met hoelang je borstvoeding geeft. Ik antwoord ook hetzelfde als Asyniur en dan nog denken mensen dat hij dan op de basisschool nog drinkt. Uh nee, ik zei toch wanneer hij of IK er genoeg van heeft?

Piglet die oplossing van Pepijn, lief zeg

Grijs wat dapper dat ze wil proberen te relacteren zeg! Heel veel succes van mij voor haar
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  Moderator donderdag 1 juli 2010 @ 09:47:19 #149
5428 crew  miss_sly
pi_83522324
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:44 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Ik voel dat net zo, Miss. Een groot kind aan de borst lijkt mij ook wat minder. Maar misschien groei je daar idd wel in en lijkt ze hierdoor langer klein. Nu is ze idd ook al vrij groot eigenlijk, en heb ik er geen enkel probleem mee. Nu lijkt een kind van twee aan de borst me niets, maar mss dat ik het tzt heel anders zie. Daarom zie ik het wel hoe lang ik nog doorga. Stoppen kan altijd nog.
Ja, dat heb ik dan ook maar besloten. Idd groei je er wel in mee, want nu vind ik Senna ook niets te groot, terwijl als je me dat een jaar geleden had gevraagd, zou ik gezegd hebben dat een kind van bijna 1 ( waar is mijn baby? ) al te groot zou zijn.

Ik voed alleen niet meer in het openbaar, wel alleen maar thuis of bij mijn ouders. Als ik alleen 's ochtends en 's avonds doe, is dat sowieso geen probleem en op dez emanier blijft het een lekker intiem iets van ons saampjes. Schaap vond het geloof ik op een gegeven moment ook wel genoeg, maar is intussen wel bijgedraaid en vindt het ook prima zoals het gaat. Hij ziet er ook de grote voordelen wel van, zoals in slaap kunnen voeden als het echt niet meer anders gaat en er niet uit hoeven voor nachtelijke troost

Ow ja, en zoals nu, als hij weer in het buitenland zit voor zijn werk, en Senna is nogal...euhm...bewerkelijk, dan ben ik blij dat ik haar met bv nog wat kan afleiden of weer blij maken
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:48:11 #150
18860 sindell
Seriously
pi_83522351
Ja maar dat is 20 sec in de magnetron, poeder erbij en klaar.
Die borstvoeding moet dan 10 min in de verwarmer ofzo. Tja ik doe dat nooit, dus dat weet ik niet.... Soms is het dan nog bevroren blabla... Hij vindt het gewoon teveel moeite en vind mij dan egoistisch dat ik door wil gaan zo, want dat is dan belastend voor anderen (Laura zou het niet meer zo nodig hebben)
Sorry voor de klaagmodus hoor zo ineens.....
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:51:40 #151
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83522444
ik had dat ook altijd wel hoor, dat ik het idee van een echte peuter aan de borst niet zo geweldig vond/vind. maar je groeit er inderdaad ook wel in mee, je kijkt vooral ook naar of het nog prettig is voor zowel kind als jezelf. bij ons was 't een belangrijk onderdeel van het naar-bed-gaan-ritueel. en 'sochtends vond ik 't zelf vooral ook erg gezellig. mijn gevoelsmatige grens was bovendien dat het me voor henzelf later niet zo prettig lijkt als ze het zich later nog echt kunnen herinneren. dus ik vond 2 jaar ook wel een mooie grens (al onthouden mensen doorgaans niet zoveel voor hun 4e jaar dus zou je in theorie nog wel even door kunnen gaan).

sindell, tijd voor een ernstig gesprek met je man hierover! echt, dit moet je snel uit de wereld helpen; ik zou me er heel rot over voelen en heel kwaad over maken!
in de haak.
pi_83522455
Egoistisch? Wie is er hier nou egoistisch?
pi_83522491
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:52 schreef Ssserpente het volgende:
Egoistisch? Wie is er hier nou egoistisch?
idd

Trui ik weet nog dat ik kerstballetjes maakte voor in de boom: propjes van vouwblaadjes met behangplaksel. Mijn moeder moest er een touwtje doorheen maken. Ik was toen net 2 want ik ben in december jarig
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:54:02 #154
18860 sindell
Seriously
pi_83522503
Mja.. en op zo'n moment val ik gewoon stil en heb ik me er verder niet druk over gemaakt... zo 's avonds laat, maar nu zit ik me er toch behoorlijk over op te winden eigenlijk.
Ik gooi het vanavond nog een keer voor zijn voeten.
(hij is echt superlief en een geweldige vader, maar volgens mij komt dit gewoon voort uit onwetendheid en laksheid)
  Moderator donderdag 1 juli 2010 @ 09:55:09 #155
5428 crew  miss_sly
pi_83522541
sindell, hij kan ook proberen om het koud/kamertemperatuur te geven. Uit de vriezer op tijd in de koelkast zodat het op tijd ontdooit is en misschien vindt ze het rechtstreeks uit de koelkast wel lekker.

Maar verder moet hij niet zeuren. Het is hartstikke gezond voor je meisje en hij zal in de toekomst nog wel vaker moeite moeten doen voor haar. Dat hoort een beetje bij een kind hebben. En dan zal hij lang niet altijd met 10 minuten klaar zijn.
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:55:12 #156
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83522544
des te meer reden om 't er eens serieus over te hebben. dit soort 'misverstanden' zijn erg vervelend en zeker de moeite waard om heel snel op te helderen.

en haha twinkly, zo zie je maar!
in de haak.
  donderdag 1 juli 2010 @ 09:57:10 #157
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83522609
Vervelend sindell! Ik ben echt heel blij met een partner die mij volledig achter me staat en ook begrijpt waarom ik het zo belangrijk vind.. Ik kan me voorstellen dat als je partner er niet achter staat dat je je behoorlijk machteloos kan voelen...
pi_83522925
Ik weet niet hoe Laura is, maar als Hannah bedenkt dat ze honger heeft dan gaat ze best hard huilen. Ik kan haar dan zo aanleggen, maar als je eerst moedermelk moet opwarmen ben je een kwartier verder. Mijn man vindt het ook erg akelig dat hij dan een kwartier lang het gehuil moet aanhoren. Het is voor hem dan veel handiger om kunstvoeding te geven want dat is in een minuutje klaar. Ik kan me er dus wel wat bij voorstellen.
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:09:02 #159
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83522995
Ik zou toch vragen of mijn man gewoon de melk zo uit de koelkast wilt geven... Veel kindjes drinken de melk ook wel koud, en zeker met dit weer... Jeetje ik weet nog wel toen Jen 5 maanden was dat we in zuid-frankrijk waren, wilde ze echt niet aan de borst, maar koude melk uit de koelkast .
pi_83523233
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 10:06 schreef octopussy het volgende:
Ik weet niet hoe Laura is, maar als Hannah bedenkt dat ze honger heeft dan gaat ze best hard huilen. Ik kan haar dan zo aanleggen, maar als je eerst moedermelk moet opwarmen ben je een kwartier verder. Mijn man vindt het ook erg akelig dat hij dan een kwartier lang het gehuil moet aanhoren. Het is voor hem dan veel handiger om kunstvoeding te geven want dat is in een minuutje klaar. Ik kan me er dus wel wat bij voorstellen.
Dat heeft mijn vriend dus vorige week ook gedaan. En dan niet even een slokje, nee 90cc. Ik was aan de ene kant laaiend, want er stond gewoon nog 140cc bv in de koelkast en dat is m'n bloed, zweet en tranen. Aan de andere kant begrijp ik het wel, vanwege wat jij zegt. Daarom wilde ik dus geen kv in huis hebben 'voor het geval dat' Verder staat ie wel helemaal achter de bv hoor!

Ik las net dat Thomas Hale en Kathleen Kendall een studie gaan doen naar domperidon- en metoclopramide-gebruik. Als je wilt participeren: http://surveys.ttuhsc.edu/wsb.dll/s/60g759

Ook kreeg ik gisteren een e-mail van borstvoeding.com dat zij de site gaan vernieuwen en groeicurves uitbreiden. Ze vragen om donaties. Mocht je je geroepen voelen: http://www.borstvoeding.com/paypal/donatie2010.html
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:24:43 #161
12913 GreatWhiteSilence
pi_83523426
Annicka dronk het inderdaad ook zo uit de koelkast. Annicka drinkt nu geen gekolfde melk meer trouwens, volgens mij denkt ze: "Wie hou je nu voor de gek? Breast is best! "
pi_83523537
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:46 schreef Ssserpente het volgende:

[..]
Dit heeft volgens mij ook niets met ongemak oid te maken. Hij is gewoon jaloers.
Vind je dat nu zelf geen overdreven reactie? Waarom zou hij jaloers moeten zijn?
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:30:01 #163
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83523608
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 10:27 schreef leonieke het volgende:

[..]

Vind je dat nu zelf geen overdreven reactie? Waarom zou hij jaloers moeten zijn?
dat hij niet zo'n moment heeft met zn kind, wellicht?

het is wel heel erg naar als je niet gesteun wordt door je partner
hopelijk trekt hij bij of kunnen jullie een modus vinden waarin het voor jullie beiden prettig is
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:34:16 #164
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83523741
Sorry hoor... Maar als je als vader alleen afhankelijk bent van een band met je kind door het geven van een flesje dan gaat er iets niet helemaal lekker hoor... Papa's kunnen toch ook hun eigen moment hebben met hun kindje, lekker in badje stoppen, lekker knuffen of boertje laten bij papa??

Het is een beetje vreemd om te zeggen dat papa's geen intiem moment kunnen hebben met hun kindje omdat ze geen flesje hoeven te geven...
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:35:38 #165
18860 sindell
Seriously
pi_83523792
Die koude melk gaan we proberen inderdaad, dat vindt hij vast ook wel een idee.

Zelf ga ik vandaag 2x kolven en tussen de middag naar huis om live te voeden, productie opvoeren zullen we!
(hoe meer tegenspraak ik krijg hoe fanatieker ik wordt en dat weet hij ook wel trouwens )
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:36:39 #166
12913 GreatWhiteSilence
pi_83523829
Ik denk ook wel dat het een soort van jaloezie is. ZIJ krijgt haar wel met een paar seconden stil, HIJ niet. Ik merk hetzelfde een beetje bij mijn man, maar dan met de troostborst. Hij geeft haar vaak snel aan mij, maar als je het erover hebt (ik vind dat hij ook eens moet proberen te troosten), dan merk je dat hij het toch vervelend vindt dat ze naar mij wil of niet zo snel getroost is als hij haar probeert te troosten.
pi_83523892
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 10:27 schreef leonieke het volgende:

[..]

Om wat Davinia zegt bijvoorbeeld?

Ik lees hier wel vaker dat mannen op een gegeven moment het lichaam van hun vrouw weer voor zichzelf willen hebben.
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:38:39 #168
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83523898
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 10:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ik denk ook wel dat het een soort van jaloezie is. ZIJ krijgt haar wel met een paar seconden stil, HIJ niet. Ik merk hetzelfde een beetje bij mijn man, maar dan met de troostborst. Hij geeft haar vaak snel aan mij, maar als je het erover hebt(ik vind dat hij ook eens moet proberen te troosten), dan merk je dat hij het toch vervelend vind dat ze naar mij wil of niet zo snel getroost is als hij haar probeert te troosten.
Ja en als ze groter zijn dan legt papa ze misschien makkelijker op bed...

Er zijn genoeg momenten geweest dat ik Jen niet tot bedaren kreeg en hij wel en andersom... Daar hoef je toch niet jaloers om te worden? Het is toch juist fijn dat je kindje dan troost vind bij je partner... De volgende keer ben jij degene waar je kindje troost vindt.
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:41:16 #169
18860 sindell
Seriously
pi_83523986
Nou er zijn ook wel momenten dat ze alleen maar bij hem wil liggen hoor, dan krijg ik haar ook niet rustig. Maar dan moet ze geen honger hebben
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:46:31 #170
12913 GreatWhiteSilence
pi_83524168
Mijn man is een ras-pessimist, die vergeet even voor het gemak dat ik haar 's bijvoorbeeld avonds niet naar bed kan brengen, omdat ze dan aan het keten slaat, bij hem gaat ze wél rustig slapen...
pi_83524595
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:51 schreef trui het volgende:
mijn gevoelsmatige grens was bovendien dat het me voor henzelf later niet zo prettig lijkt als ze het zich later nog echt kunnen herinneren.

Hoezo niet prettig?
  donderdag 1 juli 2010 @ 10:59:29 #172
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83524659
ik weet niet precies, het lijkt me zelf in elk geval helemaal niet fijn om me dat te kunnen herinneren.
in de haak.
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:00:40 #173
12913 GreatWhiteSilence
pi_83524704
Het zou mij juist geweldig lijken als Annicka het zich nog kan herinneren. En dan is het later voor haar hopelijk ook vanzelfsprekend om borstvoeding te gaan geven.
pi_83524774
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 10:30 schreef DaviniaHR het volgende:

[..]

dat hij niet zo'n moment heeft met zn kind, wellicht?

het is wel heel erg naar als je niet gesteun wordt door je partner
hopelijk trekt hij bij of kunnen jullie een modus vinden waarin het voor jullie beiden prettig is
Het zal waarschijnlijk aan mij liggen, maar ik vind een fles geven ook heel intiem, hoor. En zelf vind ik het trouwens ook fijner om in publiek de fles te geven.
Ik kan ook perfect begrijpen dat een partner liever heeft dat je in het openbaar de fles geeft.

Soms wordt er hier toch heel vaak van slechte bedoelingen uitgegaan van partners, vind ik.
pi_83524894
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 10:59 schreef trui het volgende:
ik weet niet precies, het lijkt me zelf in elk geval helemaal niet fijn om me dat te kunnen herinneren.
Mja, ik zou het vooral vreemd vinden dat hij het zich wel kan herinneren dat hij aan de borst dronk, maar niet dat hij het zo prettig vond.
pi_83524987
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:02 schreef leonieke het volgende:

[..]

Het zal waarschijnlijk aan mij liggen, maar ik vind een fles geven ook heel intiem, hoor. En zelf vind ik het trouwens ook fijner om in publiek de fles te geven.
Ik kan ook perfect begrijpen dat een partner liever heeft dat je in het openbaar de fles geeft.

Soms wordt er hier toch heel vaak van slechte bedoelingen uitgegaan van partners, vind ik.
Het zal mijn vriend toch wel een hema rookworst wezen of ik en plein publique de borst geef Je ziet niet eens wat! En dan nog, lekker boeiend. Op het strand zie je vaak nog meer. Leg het hem maar voor en hij zal zeggen dat 'ie het een stuk handiger vindt dat ik de borst geef, dan dat hij moet gaan staan klooien met een flesje, doekje, opwarmen, schoonmaken en weet ik wat nog meer.
Maar goed, ieder z'n ding natuurlijk
pi_83525067
Ja, maar de ene partner is de ander niet natuurlijk Mijn man heeft er ook niet echt last van, maar aangezien ik het zelf minder leuk vind en plein public kan ik me voorstellen dat sommige mannen het ook minder leuk vinden.
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:12:00 #178
18860 sindell
Seriously
pi_83525141
Het gaat er ook niet om dat hij slechte bedoelingen heeft... hij snapt er gewoon niet zoveel van en ik voel me niet echt gesteund, terwijl ik dat wel even nodig heb, vanwege productieproblemen en de worsteling om haar toch zoveel mogelijk borstvoeding te blijven geven. En daar heb ik hem wel bij nodig....
Maar dat moet ik zelf ook duidelijker aangeven denk ik, maar even mijn hart luchten hier is ook wel fijn
pi_83525151
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:02 schreef leonieke het volgende:

[..]

Hoe zou jij de bedoelingen van Sindell d'r lief dan interpreteren?
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:15:37 #180
12913 GreatWhiteSilence
pi_83525271
Hier had mijn man er dus juist wel problemen mee dat ik in het openbaar voedde, ik heb het dan ook niet gedaan. Maar nu heeft hij er geen problemen meer mee, dus tegenwoordig voed ik wel in het openbaar, zeker omdat ik toch handig ben geworden met kleding en voeden e.d. Bij een volgende geen geemmer meer met gekolfde flesjes melk als de bron van die melk ernaast zit...
pi_83525491
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:12 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Hoe zou jij de bedoelingen van Sindell d'r lief dan interpreteren?
Als die van een man die zijn kind niet te veel wou laten krijsen? Ik kan me echt niet voorstellen dat haar lief stond te twijfelen tussen een fles bv en kv en opeens dacht: "hmz... ik zal eens kv geven, gewoon om mijn partner te pesten of te kwetsen ."
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:22:52 #182
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83525570
Kom op nou... Nieuwe papa's hebben toch ook gewoon hun onzekerheden en weten ook heus niet alles. Als verse moeder maak je ook heus eens een foutje, waarom worden papa's dan zo vreselijk hard afgezeken.. Het is ook hun kindje hoor.
Ik denk namelijk niet dat de man van Sindell een flesje geeft omdat hij jaloers is, of om haar bewust dwars te zitten of om een statement te maken. Maar gewoon kind heeft honger en moet zo snel mogelijk melk... Dat is toch logisch? Ik denk ook echt niet dat alle papa's zich helemaal tot in detail gaan inlezen over borstvoeding.
pi_83525623
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:22 schreef Ticootje het volgende:
Kom op nou... Nieuwe papa's hebben toch ook gewoon hun onzekerheden en weten ook heus niet alles. Als verse moeder maak je ook heus eens een foutje, waarom worden papa's dan zo vreselijk hard afgezeken.. Het is ook hun kindje hoor.
Ik denk namelijk niet dat de man van Sindell een flesje geeft omdat hij jaloers is, of om haar bewust dwars te zitten of om een statement te maken. Maar gewoon kind heeft honger en moet zo snel mogelijk melk... Dat is toch logisch? Ik denk ook echt niet dat alle papa's zich helemaal tot in detail gaan inlezen over borstvoeding.
Dat dus
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:31:37 #184
18860 sindell
Seriously
pi_83525924
Maar het komt misschien ook wel een beetje omdat ik radicaal omgeslagen ben in mijn ideeen over borstvoeding het leek me echt maar niks.... hij vindt dat ik nu wel op iemand van de bv maffia lijk
Nou niet echt, maar ik wil gewoon nog even doorgaan, ik verwacht namelijk ook dat Laura op een gegeven moment zelf wel aangeeft dat het mooi is geweest. Zo'n typetje is het wel. En volgens hem hebben we de "afspraak" gemaakt dat ik met een half jaar zou stoppen. Nou dat zie ik dan wel....
  donderdag 1 juli 2010 @ 11:39:28 #185
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83526229
echt vervelend lijkt me, blijf bedenken en benadrukken dat je allebei vooral 't beste wil voor je kind.
in de haak.
pi_83527852
Als ik als partner het gevoel had dat ik wat de voeding betreft niets in te brengen had (en dat vind ik toch spreken uit een uitspraak á la 'ik zie wel wanneer ik stop'), zou ik ook mijn kont tegen de krib gooien. Die reacties van de mannen vind ik echt zo vreemd niet. Ik denk toch dat het heel belangrijk is om, zoals trui ook zegt, er vanuit te blijven gaan dat je allebei het beste met je kind (en je relatie) voor hebt.

Maar ik kwam hier eigenlijk voor wat praktische vraagjes:

-Ik wil graag borstvoeding gaan geven en vind het altijd wel prettig me een beetje in te lezen. Heeft iemand een aanrader voor een goed informatief boek over borstvoeding, of sowieso over voeding tijdens het 1e jaar?

-Het lijkt me handig voor op de babykamer een stoel te hebben waar ik in kan voeden. Wat is dan handig? Hoog of laag, recht of achteroverleunend, met leuningen, zonder leuningen, etc.?

-Is een voedingskussen een must-have?

-Moet ik van tevoren dingen aanschaffen zoals een kolf, of kun je dat beter later doen?
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:24:32 #187
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83528048
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:19 schreef Cantare het volgende:

-Ik wil graag borstvoeding gaan geven en vind het altijd wel prettig me een beetje in te lezen. Heeft iemand een aanrader voor een goed informatief boek over borstvoeding, of sowieso over voeding tijdens het 1e jaar?

-Het lijkt me handig voor op de babykamer een stoel te hebben waar ik in kan voeden. Wat is dan handig? Hoog of laag, recht of achteroverleunend, met leuningen, zonder leuningen, etc.?

-Moet ik van tevoren dingen aanschaffen zoals een kolf, of kun je dat beter later doen?
Leuke boeken zijn: Borstvoeding van Stefan kleintjes of borstvoeding van de LLL. Beiden fijne boeken met goede informatie.

Handig is een stoel waar je goed in zit. Niet onderuitgezakt, maar lekker rechtop zitten, met voldoende steun in de rug. Leuningen vind ik persoonlijk wel fijn.

Voedingskussen zijn zwaar overrated, maar als je er perse 1 wilt kopen moet je dat zeker doen. Een gewoon hoofdkussen is net zo handig

Een kolf kun je nu aanschaffen, maar hoeft niet. Als je in je kraamtijd moet kolven om bijvoorbeeld de productie op gang te brengen omdat je kindje niet bij je kan drinken kun je gewoon een kolf huren bij de thuiszorg.
pi_83528392
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 11:21 schreef leonieke het volgende:

[..]

Als die van een man die zijn kind niet te veel wou laten krijsen? Ik kan me echt niet voorstellen dat haar lief stond te twijfelen tussen een fles bv en kv en opeens dacht: "hmz... ik zal eens kv geven, gewoon om mijn partner te pesten of te kwetsen ."
Als dat de reden zou zijn, zou ik begrip voor m hebben. Maar Sindell geeft aan dat ie vindt dat ze de omgeving er teveel mee belast en dat hij haar egoistisch vindt omdat ze door wil gaan.

Dat is ook het enige waar ik vol onbegrip op reageerde. Je hebt mij ook nergens horen zeggen dat er meerdere of zelfs alle mannen geen steun geven. En dat is wel een beetje het beeld dat nu wordt geschetst.
pi_83528475
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:34 schreef Ssserpente het volgende:
Maar Sindell geeft aan dat ie vindt dat ze de omgeving er teveel mee belast en dat hij haar egoistisch vindt omdat ze door wil gaan.
Dat zou ik ook niet leuk vinden, als mijn man dat zou zeggen, maar ik vraag me af of dat echt het probleem is. Misschien vindt 'ie het lastig onder woorden brengen wat hem precies tegenstaat.

Maar goed, 't is iets tussen Sindell en haar partner natuurlijk, maar het lijkt me gewoon zo rot om om zulke dingen onenigheid te krijgen. Dus sterkte iig!
pi_83528959
quote:
Als ik als partner het gevoel had dat ik wat de voeding betreft niets in te brengen had (en dat vind ik toch spreken uit een uitspraak als 'ik zie wel wanneer ik stop'), zou ik ook mijn kont tegen de krib gooien. Die reacties van de mannen vind ik echt zo vreemd niet.

Het borstvoedingshandboek van de LLL schijnt heel fijn te zijn. Ik heb zelf "Borstvoeding" en "Eten voor de Kleintjes" van Stephan Kleintjes en dat vind ik ook fijne naslagwerken voor als je geen zin hebt om alles op internet op te moeten zoeken. Ik heb een borstvoedingscursus gedaan bij mijn verloskundigenpraktijk, maar die viel erg tegen omdat ik me al uitgebreid ingelezen had op borstvoeding.com. De bv-cursussen van de LLL schijnen een aanrader te zijn en zijn ook nog eens niet duur!
En bekijk filmpjes over aanhappen op youtube zodat je weet hoe dat er uit hoort te zien!

Ik vind een stoel met armleuningen heel vervelend met voeden, Niels ging zich al heel snel afzetten aan de leuningen en ik kan mijn armen niet goed kwijt omdat ik meer mijn mijn ellebogen omlaag voed. Ongeveer hetzelfde had ik met een voedingskussen. Niels lag altijd net niet goed zodat hij niet goed aanhapte en ik had veel hulp nodig om het kussen/de kussens goed te krijgen. Sowieso is het fijn om jezelf aan te leren om te voeden zonder kussens of leuningen omdat je dan overal kunt voeden.
Een borstvoedingskussen is wel super om tussen je benen te leggen in bed als je last hebt van je bekken.

Ik heb last gekregen van extreme stuwing , mijn man is toen een kolf gaan kopen (een handkolf van Medela) en dat was mijn redding Maar je kunt het beste afwachten hoe het allemaal loopt. Als je te weinig voeding hebt in het begin of je kindje drinkt te weinig dat kun je je borsten het beste stimuleren met een gehuurde dubbele electrische kolf.

Je kunt van te voren, als je bijna uitgerekend bent, al een hele simpele voedingsbh van de Hema kopen zodat je in ieder geval iets hebt tijdens de kraamweek. Als je stuwing dan afgenomen is kun je een mooie prettige kopen van Carriwell bijvoorbeeld.
En haal zoogcompressen! Die van Natusan zijn heel fijn maar heel duur, ik vind die van de Hema ook prettig maar je ziet ze door kleding heen, dus alleen gebruiken onder een trui ofzo. Die van de etos zie je minder maar lekken snel door, die van de Kruidvat plakken aan wondjes aan je tepels vast
Als je wat minder lekt (bij mij was dat pas na 5 maanden ofzo?) dan kun je ook wasbare compressen gebruiken, maar die zie je heel erg door kleding heen! Ik gebruik ze voor 's nachts. En ik gebruik simpele BH-tjes zonder naden van de Zeeman om ze op hun plek te houden 's nachts.
pi_83529107
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:49 schreef Twinkly het volgende:

En haal zoogcompressen! Die van Natusan zijn heel fijn maar heel duur, ik vind die van de Hema ook prettig maar je ziet ze door kleding heen, dus alleen gebruiken onder een trui ofzo. Die van de etos zie je minder maar lekken snel door, die van de Kruidvat plakken aan wondjes aan je tepels vast
Als je wat minder lekt (bij mij was dat pas na 5 maanden ofzo?) dan kun je ook wasbare compressen gebruiken, maar die zie je heel erg door kleding heen! Ik gebruik ze voor 's nachts. En ik gebruik simpele BH-tjes zonder naden van de Zeeman om ze op hun plek te houden 's nachts.
Daar zou ik er toch niet te veel van halen. Ik heb ze nooit nodig gehad.
pi_83529146
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:54 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Daar zou ik er toch niet te veel van halen. Ik heb ze nooit nodig gehad.
Wat handig Ik nu nog steeds af en toe. Leuk als je ze vergeet in te doen en ook vergeet om de bel in te drukken tijdens het drinken
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:58:20 #194
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83529230
hier bleef ik ze juist heel lang nodig hebben. ze waren niet aan te slepen!
in de haak.
pi_83529254
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:55 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Wat handig Ik nu nog steeds af en toe. Leuk als je ze vergeet in te doen en ook vergeet om de bel in te drukken tijdens het drinken
Hehe, bij mij blijft het er gewoon inzitten. Onlangs was ik voor de eerste keer van negen uur 'savonds tot de volgende dag elf uur 'savonds zonder de kinderen. Ik had mn kolf wel mee, maar niet gekolft dus. Tegen dat we terug waren borsten van beton, maar geen drupje nat.
  donderdag 1 juli 2010 @ 12:59:24 #196
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83529263
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:30 schreef Cantare het volgende:
Tnx!

He en deze: http://www.bol.com/nl/p/n(...)#product_description ?

[ afbeelding ]
Yep, das ook een leuke!
pi_83529264
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:55 schreef Twinkly het volgende:

[..]

De bel in te drukken? Mis ik iets? Doe ik al bijna 9 maanden iets niet wat ik wel zou moeten doen?

PANIEK!
pi_83529295
Wat minder is, is dat ik de kolf in mn tas heb laten zitten en iemand heeft het ding blijkbaar gestolen. Toen ik ze er een paar dagen later uit wou halen, was ze gewoon verdwenen...
  donderdag 1 juli 2010 @ 13:00:52 #199
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_83529329
gestolen??? bizar!
in de haak.
pi_83529339
Trouwens, zoogkompressen zijn sowieso onmisbaar! Gisteren, tijdens de crematie van mijn tante, had ik geen zakdoekjes bij me, maar wel zoogkompressen! Absorbeerde mijn traantjes prima.
pi_83529429
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 13:00 schreef trui het volgende:
gestolen??? bizar!

Vind ik ook. Wie gaat dat nu meenemen? En het was een gewone handkolf, dus nt eens zoveel geld waard...
  donderdag 1 juli 2010 @ 13:21:07 #202
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83530125
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 09:34 schreef sindell het volgende:
Ik vind het alleen jammer dat die artikelen er allemaal van uit gaan dat je thuis zit en er de hele dag bent om je kind te voeden. Ik werk bijvoobeeld gewoon en op deze dagen heb ik dus de mogelijkheid niet om de productie op te voeren....

Eigenlijk he...zou je gewoon een half jaar verlof moeten kunnen krijgen, wil je het goed doen....

Schoonma vond ook dat het wel tijd werd om te stoppen... en dan is vriendlief het daar wel mee eens ook nog, want die vindt dat ik de omgeving er teveel mee belast als ik door blijf gaan met borstvoeding. Heel irritant als ik die steun gewoon niet krijg, want hij propt haar vervolgens ook nog vol met kunstvoeding waardoor ze weer de hele nacht slaapt
Ik werk ook weer hoor
Ik heb Harry gewoon op de dagen dat ik thuis was toen elke 2 uur aangelegd en na 2 dagen merkte ik echt al duidelijk verbetering in productie
Jammer dat je vriend je daarin niet steunt. M.i. kies je er samen voor en dan beslis je ook samen hoe je verder gaat...

Mijn man staat er gelukkig wel achter al vindt hij het soms wel 'lastig' dat hij moet opwarmen (maar dat moet met kunstvoeding ook). Wat dat betreft heb ik het makkelijker: shirt omhoog en gaan met die banaan
En wij hebben inderdaad geen kunstvoeding in huis dus hij kan ook niet in de verleiding komen.

OW en dat troosten dat heeft mijn man ook. Als Harry huilt, is het meteen: hoppa, ga maar naar mama. Terwijl als ik niet thuis ben, hij het prima zelf oplost. Maar goed, ik ga er geen woorden meer aan vuil maken.

Mijn man vond het in het begin (maar toen had ik nog nooit in het openabaar gevoed ) maar raar dat ik in het openbaar zou voeden. En nu het daadwerkelijk gebeurt, intereresseert het hem werkelijk niks. HIj zegt zelfs tegen anderen: kind moet toch eten? als het ze niet bevalt, dan kijken ze maar een andere kant op
En ik leg Harry overal aan hoor als hij honger of dorst heeft. Mijn man vindt het ook maar wat handig. Hij neemt hem wel als ie klaar is met drinken en 'leert' Harry boeren

Cantare, boeken heb ik nooit gelezen. Ik heb er over gedacht om een stoel te zetten in de babykamer maar in de praktijk voed ik gewoon waar ik op dat moment ben (bed, tuinstoel buiten of bank) en heeft Harry welgeteld 1x op de zijn kamer geslapen. Voedingskussen vind ik persoonlijk wel handig omdat hem zo lekker om je heen kan vouwen. Kolf kun je aanschaffen (of huren) als je hem nodig blijkt te hebben.
Zoogcompressen van natusan zijn idd fijn. Zelf vond ik lilypadz ook heel erg fijn omdat mijn borsten bleven lekken (en dan was je zoogcompres zo snel verzadigd). Ik kon na enkele weken wel slapen zonder bh.

Sorbo

Bel indrukken: andere tepel indrukken als je tsr voelt om melk druppen tegen te gaan (moet ik ook meestal doen, zeker bij lichte stuwing)

En wie jat er nou een (hand)kolf?
  donderdag 1 juli 2010 @ 13:27:12 #203
12913 GreatWhiteSilence
pi_83530382
quote:
Als ik als partner het gevoel had dat ik wat de voeding betreft niets in te brengen had (en dat vind ik toch spreken uit een uitspraak á la 'ik zie wel wanneer ik stop'), zou ik ook mijn kont tegen de krib gooien. Die reacties van de mannen vind ik echt zo vreemd niet. Ik denk toch dat het heel belangrijk is om, zoals trui ook zegt, er vanuit te blijven gaan dat je allebei het beste met je kind (en je relatie) voor hebt.
Tja, HIJ besloot dat er nog niet getrouwd werd/nog geen kinderen kwamen. Alle argumenten ten spijt: daar had ik verder ook niets bij in te brengen. Dus IK besluit dat er nog niet gestopt wordt met de borstvoeding. Nu heb ik er gelukkig geen ruzie over en hopelijk zal ik dat ook niet krijgen, maar zo staan de zaken wel wat mij betreft. Misschien zal een ander het niet eens zijn met die redenering, maar ik wil ook wel eens een veto kunnen uitspreken (ten gunste van mijn dochter.)

Ik heb nooit een voedingskussen gebruikt, wel gekregen, maar ik vond het ding zo onhandig.
Ik heb wel sterke armen nu, al is het behoorlijk vermoeiend om in de madonnahouding te voeden, midden in de nacht.

Mijn gouden tip: leer liggend voeden.
pi_83530917
Ik heb na drie kinderen gevoed te hebben nog nooit 1 zoogcompress gebruikt.
Voedingskussen gebruik ik altijd als ik thuis zittend voed. Geweldig ding

fijn heh, die tegenstrijdige adviezen
pi_83530924
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 12:36 schreef Cantare het volgende:

[..]

Dat zou ik ook niet leuk vinden, als mijn man dat zou zeggen, maar ik vraag me af of dat echt het probleem is. Misschien vindt 'ie het lastig onder woorden brengen wat hem precies tegenstaat.
Tja, wat ie eigenlijk tussen de regels bedoelt, kan ik ook niet raden natuurlijk. Ik kan alleen maar uitgaan van wat hier staat.
quote:
Maar goed, 't is iets tussen Sindell en haar partner natuurlijk, maar het lijkt me gewoon zo rot om om zulke dingen onenigheid te krijgen. Dus sterkte iig!
Haha, het wàs iets tussen Sindell en haar partner, tot ze besloot om het op het grootste forum van Nederland te publiceren. Nu is het iets tussen Sindell, haar partner en de rest van Nederland.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ssserpente op 01-07-2010 14:08:36 ]
pi_83531081
quote:
Serieus? Zou je je kont tegen de krib gooien alleen maar omdat je geen inspraak hebt? Terwijl je weet dat bv het beste is? Ik vind het niet meer normaal dat de vrouw uiteindelijk de regie omtrent bv in handen heeft. Nils staat volledig achter me en vindt ook dat ik bv moet geven zolang ik me daar prettig bij voel. En alleen ik kan op een gegeven moment besluiten om er om welke reden dan ook mee te stoppen.
  donderdag 1 juli 2010 @ 14:07:46 #207
18860 sindell
Seriously
pi_83531945
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 13:42 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

[..]

Haha, het wàs iets tussen Sindell en haar partner, tot ze besloot om het op het grootste forum van Nederland te publiceren. Nu is het iets tussen Sindell, haar partner en de rest van Nederland.
  Moderator donderdag 1 juli 2010 @ 14:18:40 #208
5428 crew  miss_sly
pi_83532354
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 13:46 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Serieus? Zou je je kont tegen de krib gooien alleen maar omdat je geen inspraak hebt? Terwijl je weet dat bv het beste is? Ik vind het niet meer normaal dat de vrouw uiteindelijk de regie omtrent bv in handen heeft. Nils staat volledig achter me en vindt ook dat ik bv moet geven zolang ik me daar prettig bij voel. En alleen ik kan op een gegeven moment besluiten om er om welke reden dan ook mee te stoppen.
Ben ik het helemaal mee eens. Als de partner met goede argumenten zou komen waarom te stoppen (ik kan ze zo niet bedenkenk, maar wie weet), dan is het iets anders. Maar zolang de argumenten niet overtuigend zijn, bepalen mijn kind en ik wanneer er gestopt wordt.
pi_83532652
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 13:46 schreef Ssserpente het volgende:
Ik weet natuurlijk niet hoe het bij anderen werkt, maar ik kan me voorstellen dat als ik man zou zijn ik me wel wat buitengesloten zou kunnen voelen als de vrouw alles omtrent de voeding beslist en doet (of welk onderwerp dan ook, want in mijn ogen is dit meer een communicatieding dan een typisch borstvoedingsding), wat tot gevolg heeft dat je des te meer je eigen plan gaan trekken/gaat protesteren. Nils voelt het blijkbaar anders dan de man van Sindell, jullie hebben een afspraak waar je het beiden over eens bent, en dat is natuurlijk super maar blijkbaar werkt dat (nog) niet bij alle stellen zo, en dat ligt er m.i. niet aan dat de man gewoon een egoïst o.i.d. is.

Anywayz, over mijn andere vragen: veel verschillende meningen over het voedingskussen en de stoel Ik denk dat ik met alles (behalve het boek) nog maar even wacht tot de baby er is, dan zie ik vanzelf wel wat werkt en wat niet. Tnx voor de raad in elk geval!
  donderdag 1 juli 2010 @ 14:42:42 #210
12913 GreatWhiteSilence
pi_83533151
Ow, over de (op)voeding in zijn geheel heeft hij vanzelfsprekend inspraak, maar ik ga over de borstvoeding.
Dat specifieke onderdeel is tussen mij en mijn dochter.
  donderdag 1 juli 2010 @ 14:44:38 #211
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83533212
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 14:42 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ow, over de (op)voeding in zijn geheel heeft hij vanzelfsprekend inspraak, maar ik ga over de borstvoeding.
Dat specifieke onderdeel is tussen mij en mijn dochter.
Jullie dochter...
  donderdag 1 juli 2010 @ 14:53:11 #212
12913 GreatWhiteSilence
pi_83533492
Dus jij hebt het altijd over 'onze dochter', ook als de vader op dat moment niet aanwezig is? Ik in ieder geval niet.
pi_83533676
newbie reageert even: het valt me sowieso vaak op dat veel van jullie het continue over 'mijn kind' hebben ipv 'ons kind'.. het kind is toch niet alleen van de moeder? Of hecht ik nu teveel waarde aan een woord?
freedom is just another word for nothing left to lose
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:00:13 #214
12913 GreatWhiteSilence
pi_83533757
Als je in bijvoorbeeld een speeltuin bent, dan heb je het toch ook niet over 'onze' als je met anderen loopt te praten over de kinderen? Wel als de vader ook lijfelijk aanwezig is, maar volgens mij niet als die er niet is. Het is me nooit opgevallen in ieder geval?
pi_83533805
Nou ik vind het ook wat overdreven hoor. "mijn kind" sluit "ons kind" toch ook helemaal niet uit?
pi_83533825
tja, ik heb het eigenlijk altijd over 'onze' als het gaat over iets wat van ons samen is.. ook al manlief er niet bij is. Dus 'onze auto' en 'ons huisje' en eventueel later ook 'ons kindje' denk ik En wellicht heeft het daarom ook een wat negatieve bijklank voor mij.

Edit: en wellicht wordt het ook wel bevestigd doordat sommige moeders zich bepaalde onderwerpen (in dit geval borstvoeding) zo nadrukkelijk toe-eigenen. Bij borstvoeding kan ik het me wel een beetje voorstellen maar het lijkt me niet altijd makkelijk als man.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:07:05 #217
18860 sindell
Seriously
pi_83533973
Disclaimer: waar "mijn" staat, kan ook "ons" gelezen worden.
opgelost, slotje
pi_83534044
haha, nu al uitgepraat over borstvoeding?
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:12:47 #219
12913 GreatWhiteSilence
pi_83534197
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:07 schreef sindell het volgende:
Disclaimer: waar "mijn" staat, kan ook "ons" gelezen worden.
opgelost, slotje
Goeie opmerking.
Slotje is niet nodig, ik ben nog lang niet uitgepraat over borstvoeding.
  Moderator donderdag 1 juli 2010 @ 15:15:20 #220
5428 crew  miss_sly
pi_83534278
Ik vind het lichtelijk flauw om te vallen over "ons" en "mijn" kind. Ik zeg hierboven ook "mijn" en ik bedoel daar niets bijzonders mee.

Bosrtvoeding is nou net iets wat ook echt alleen tussen moeder en kind is. En aangezien er weinig argumenten zijn waarom je zou stoppen als moeder en/of kind daar nog niet aan toe zijn, vind ik dat er idd op dat gebied door niemand anders iets te beslissen valt.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:20:29 #221
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83534434
En ik vind het lichtelijk irritant dat er vrouwen zijn die blijkbaar denken dat zij alleen kunnen beslissen over een kind en dat een partner al gaat ie op zn kop staan gewoon buiten spel wordt gezet. Dat het nu toevallig over borstvoeding gaat doet er wat mij betreft niet toe.
  donderdag 1 juli 2010 @ 15:26:22 #222
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83534666
Ik vind dat we allebei evenveel inspraak hebben míts allebei goed geïnformeerd!
Mijn man heeft ook wel eens gevraagd waarom wij nog niet beginnen met fruithapjes en dan leg ik dat uit. En sommige dingen worden geveto'd door mij. Waarom? Omdat mijn man zich niet inleest en geen flauw idee heeft wat hij eruit kraamt. Dus ik heb hem gezegd dat als hij net zo ingelezen is als ik over bepaalde zaken en hij kan het beargumenteren dan kunnen we dingen ook anders doen. Tot die tijd is mijn wil wet wat ons kind (zijn voeding) betreft.

en het grappige is dat hij dus tegen anderen dan zegt: nee, die van ons krijgt nog geen fruithap want dat is nog niet goed voor zijn darmen
pi_83535333
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:20 schreef Ticootje het volgende:
En ik vind het lichtelijk irritant dat er vrouwen zijn die blijkbaar denken dat zij alleen kunnen beslissen over een kind en dat een partner al gaat ie op zn kop staan gewoon buiten spel wordt gezet. Dat het nu toevallig over borstvoeding gaat doet er wat mij betreft niet toe.
Precies. Als die partner dat best vindt: niks aan het handje. Mijn man weet ook dat ik me beter ingelezen heb over de verzorging en voeding van een kleintje, en vindt het dan ook prima als ik uitleg hoe ik de dingen het liefst zou willen doen. Maar als die partner het níet prima vindt dat je als moeder het onderwerp bv helemaal naar je toetrekt dan moet je ook niet verbaasd staan te kijken als je er steeds weer aanvaringen over krijgt. Dan kun je " " doen, maar mijn keuze is dat niet. Voor mij geldt dat, hoe waardevol bv ook is, het níet tussen mij en mijn partner in moet komen te staan. Want twee tevreden ouders met een fijne relatie zijn immers ook heel wat waard.
pi_83535663
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 13:21 schreef Asyniur het volgende:

Sorbo

Bel indrukken: andere tepel indrukken als je tsr voelt om melk druppen tegen te gaan (moet ik ook meestal doen, zeker bij lichte stuwing)

Dat helpt?? Ik zit dus echt al 9 maanden te klooien met spuugdoekjes in mijn bh
  donderdag 1 juli 2010 @ 16:00:00 #225
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83535977
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:50 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

echt waar? dat is het hele principe van de lilypadz!
gewoon hard terugduwen bij een tsr. op rechts lek ik dan nog door, links weet ik op die manier droog te houden
pi_83536040
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:42 schreef Cantare het volgende:

[..]

Precies. Als die partner dat best vindt: niks aan het handje. Mijn man weet ook dat ik me beter ingelezen heb over de verzorging en voeding van een kleintje, en vindt het dan ook prima als ik uitleg hoe ik de dingen het liefst zou willen doen. Maar als die partner het níet prima vindt dat je als moeder het onderwerp bv helemaal naar je toetrekt dan moet je ook niet verbaasd staan te kijken als je er steeds weer aanvaringen over krijgt. Dan kun je " " doen, maar mijn keuze is dat niet. Voor mij geldt dat, hoe waardevol bv ook is, het níet tussen mij en mijn partner in moet komen te staan. Want twee tevreden ouders met een fijne relatie zijn immers ook heel wat waard.
Precies, ben ik het helemaal mee eens!
  donderdag 1 juli 2010 @ 16:03:09 #227
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83536087
oh, ik had trouwens vandag iets heel bijzonders bij het kolven. we hadden gister mexicaans gegeten, en ik was aan het kolven, en ik denk 'wat ruik ik nou? ' och, dat is het mewxicaanse eten van gister dat via de melk er weer uitkomt dat is echt de eerste keer dat ik merk dat je eten echt in de melk komt. best grappig, eigenlijk
  donderdag 1 juli 2010 @ 16:07:19 #228
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83536247
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 16:03 schreef DaviniaHR het volgende:
oh, ik had trouwens vandag iets heel bijzonders bij het kolven. we hadden gister mexicaans gegeten, en ik was aan het kolven, en ik denk 'wat ruik ik nou? ' och, dat is het mewxicaanse eten van gister dat via de melk er weer uitkomt dat is echt de eerste keer dat ik merk dat je eten echt in de melk komt. best grappig, eigenlijk
Moet je eens flink knoflook eten en de volgende dag ruikt de kleine uit dr mond..
  donderdag 1 juli 2010 @ 16:37:51 #229
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83537459
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 15:50 schreef Sorbootje het volgende:

[..]

Gewoon met je wijsvinger je tepel indrukken totdat je zoiets hebt van: muah, nu kan het wel (weet niet of jij je tsr voelt, maar ik doe het dus als dat gevoel helemaal is weggeëbt)

En Harry dronk bij mama zojuist gewoon de fles, maar het moet wel gewoon 37 graden zijn en geen pislauwe zooi
  donderdag 1 juli 2010 @ 16:46:14 #230
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83537778
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 16:37 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Gewoon met je wijsvinger je tepel indrukken totdat je zoiets hebt van: muah, nu kan het wel (weet niet of jij je tsr voelt, maar ik doe het dus als dat gevoel helemaal is weggeëbt)

Ik deed dat met de binnenkant van mijn pols .
pi_83539296
Sindell, hoewel de meeste boeken en artikelen er inderdaad vrij makkelijk van uit lijken te gaan dat moeders 24 uur per dag bij hun kind zijn, sluit veel van huis en lang bv geven elkaar niet uit hoor...
Vanaf dat pepijn 8 weken was had ik weer colleges en praktika, en nu fulltime co-schappen, parttimebaan en pepijn regelmatig uit logeren.

Hoe langer je bv geeft, hoe flexibeler en makkelijker het word!

na 3 jaar slaap je zelfs door nachtvoedingen heen
  donderdag 1 juli 2010 @ 20:25:47 #232
62233 Jelief
ikke lief!
pi_83544738
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 16:03 schreef DaviniaHR het volgende:
Oliebollen ruik je ook zo lekker
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  donderdag 1 juli 2010 @ 21:55:01 #233
18860 sindell
Seriously
pi_83548410
quote:
Op donderdag 1 juli 2010 17:25 schreef p_iglet het volgende:
Sindell, hoewel de meeste boeken en artikelen er inderdaad vrij makkelijk van uit lijken te gaan dat moeders 24 uur per dag bij hun kind zijn, sluit veel van huis en lang bv geven elkaar niet uit hoor...
Vanaf dat pepijn 8 weken was had ik weer colleges en praktika, en nu fulltime co-schappen, parttimebaan en pepijn regelmatig uit logeren.

Hoe langer je bv geeft, hoe flexibeler en makkelijker het word!

na 3 jaar slaap je zelfs door nachtvoedingen heen
Mja ik bekijk het ook een beetje vanuit mijn eigen referentiekader hoor, productieproblemen e.d. Ik zie niet hoe ik het op peil had kunnen houden, buiten gewoon thuis te blijven.
Maar vandaag heb ik er even goed aan getrokken en ik had zelfs weer een toeschietreflex uit het niets 2 en een half uur na een voeding. Volgens mij komen we ergens...
  donderdag 1 juli 2010 @ 22:31:10 #234
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83550504
fijn dat het wat beter gaat Sindell

hier is het voedingskussen 1 van de beste aankopen geweest wij gebruiken die echt vaak. En toen Evie kleiner was deed ze dr ook erg vaak dutjes op..
(en o ja, mama sliep dr in de zwangerschap mee).
pi_83551117
Ik heb een groot en een klein voedingskussen. Geen van beide aangekocht, maar geleend van mijn zus en schoonzus.
Het grote kussen had ik tijdens mijn zwangerschap al: zalig om te slapen en gebruiken we ook als Thomas tussen ons ligt te slapen in bed en hij heeft er ook veel in gelegen in de zetel of in zijn park
Het kleine kussen gebruik ik bij de voedingen. Ik vind dat makkelijker omdat de vulling minder bewegingsvrijheid heeft (of: hij is meer gevuld ) En ook in dat kussen ligt Thomas vaak te slapen.

Een kolf heb ik ontleend bij het ziekenfonds.

En ik heb eigenlijk pas in Ikea baby-verzorgingskamer beseft hoe handig zo'n stoel zou geweest zijn, maar dan vond ik het de moeite al niet meer om er één te kopen. En 's nachts dronk Thomas toch altijd al liggend (of moet ik nu weer "drinkt" zeggen? )
pi_83551497
Hier ook een blije voedingskussengebruiker. Lekkere luie stoel, voedingskussen op schoot, boekje erop laten steunen. Heerlijk relaxed

En lekkende tetten... niet te zuinig
Vooral 's nachts. Madam slaapt lekker lang door, maar dat begrijpen m'n borsten nog niet helemaal
Maar ook tijdens het voeden dat de andere tet gaat lekken. Ik ga die deurbeltruc wel proberen!

Vraagje over kolven. Ik wil een voorraadje aan gaan leggen, maar vraag me af hoe ik dat het beste kan doen. Eenmaal per dag tussen twee voedingen doorkolven een aantal dagen achter elkaar? Of kan het vaker per dag? Of raakt het vraag/aanbod geheel dan in de war?
pi_83551659
Ik gebruik ook nog steeds compressen hoor Vorige week vrijdag had ik "prijs" op het werk. Van 's ochtends 8u tot 15u aan een stuk vergaderd. Zit ik na de vergadering nog eventjes in de vergaderzaal en vraagt er iemand hoe het met Thomas gaat. Begin ik aan hem te denken en over hem te vertellen en nog geen minuut later had ik een mooie natte plek op mijn topje. Niet fijn natuurlijk, maar gewoon weggelachen en naar mijn bureau gegaan om te kolven. Kan gebeuren Maar dat was dus met compressen

Sorry, CP, kan je niet helpen ivm je kolf-vraag. Ik heb geen voorraad (en kom ook elke dag melk tekort )
  donderdag 1 juli 2010 @ 22:54:15 #238
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83551752
Cp, in de ochtend heb je vaak meer melk. Dus bij een ochtendvoeding kun je proberen 1 borst te geven en de andere af te kolven.
pi_83551916
Ik heb op de babykamer een ouderwetse schommelstoel staan, maar ik vind de zijleuningen onprettig omdat Hannah zich er tegen afzet. Ik kan niet overweg met het voedingskussen maar die van mij is dan ook vrij dun (van de Hema). Ik denk dat een stevige en goed gevulde voedingskussen misschien wel fijn was geweest. Ik voed nu altijd zonder en train daarbij heel wat spieren

CP, ik probeer voor ik naar bed ga te kolven voor mijn voorraadje. Het duurt dan toch wel weer 5-6 uur voordat de volgende voeding is, dus ik heb dan zeker weer genoeg. Nadeel is dat je productie zich er ook op gaat aanpassen en je stuwing krijgt als je een keertje niet kan kolven.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 09:25:26 #240
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83560544
Vraagje: aviva doet sinds 3 nachten weer aan de nachtvoeding, waarbij ze zich helemaal volklokt. op zich niks mis mee, maar nu drinkt ze s ochtends zo slecht! gaat ze nu dr ritme omdraaien of zo? heeft iemand dit eens gehad?
ik ga iig vannacht als ze weer komt maar 1 borst aanbieden, mss helpt dat ook wel.
pi_83560955
Davinia bedenk je ook dat het echt bijzonder warm is de laatste dagen, dus het is op zich niet zo gek dat ze vaker wil drinken Doen we zelf ook!
  vrijdag 2 juli 2010 @ 10:51:35 #242
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83562846
quote:
Op vrijdag 2 juli 2010 09:46 schreef WupWup het volgende:
Davinia bedenk je ook dat het echt bijzonder warm is de laatste dagen, dus het is op zich niet zo gek dat ze vaker wil drinken Doen we zelf ook!
ja, dat weet ik. ik vind het ook niet erg. en met 6 mnd heb je ook regeldagen, maar toch. mn nachtrust is me heel veel waard

s avonds leg ik haar ook extra aan, ookal vraagt ze niet, vanwege de warmte. en ik heb nu 100cc extra meegegeven aan oma, dus ze krijgt al meer binnen
pi_83565976
Hier vanmorgen wel 35cc gekolfd
Ik probeer het later vandaag nog wel en al is het weinig dan vries ik het toch maar in.

octo, ik geef haar mijn laatste voeding net voor ik naar bed ga, dus blijft er weinig over om te kolven. Ze slaapt anders wel 9 uur of langer door. Zo verkort ik het tot een uur of 6 a 7.
  vrijdag 2 juli 2010 @ 15:02:54 #244
18860 sindell
Seriously
pi_83572139
Te vroeg gejuichd gister, vandaag in 2 kolfbeurten 160 cc
Gek genoeg ging het beter in een of andere stoffige vieze ruimte zonder slot, dan in de netjes ingerichte kolfruimte hier in het gebouw

Zou een LK nog zin hebben? Of heb ik er echt alles aan gedaan? (zelfs 2x gesprayd met die neusspray net...)
  vrijdag 2 juli 2010 @ 16:35:09 #245
62233 Jelief
ikke lief!
pi_83575856
Sindell,het enige watiknogkan kanbedenken,is 'laat het los' . Ik heb in al die jaren gemerkt dat als het niet zo lekker liep metdebven ikmij er druk om maakte het nóg slechter ging. Zodra ik de instelling had 'we doen wat kan en verderkijken we wel hoe het gaat' ging het vaak snel weer beter. Voor kolven moet je écht ontspannen zijn. En dan kan wat werkstress oid wel maar je druk maken over hoeveel je kolft komt je opbrengst meestal niet ten goede. Ik weet dat het onmogelijklijkt om je er niet druk over te maken.
Heb je de mogelijkheid om vaker te kolven? vaker kort levert vaak meer op dan lang kolven.
succes.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_83600215
Wat lastig dat het kolven niet zoveel opbrengt als gehoopt, Sindell. Ik heb alleen geen tips voor je. Hopelijk gaat het toch nog beter.

Ik kwam deze site tegen, terwijl ik op zoek was naar info over hoeveel geld ik nu bespaard had door een jaar lang bv te geven.
De voors van bv staan goed afgezet tegenover kv.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 10:58:34 #247
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83601090
@davinia; ik denk ook dat het te maken heeft met de warmte; Evie slaapt normaal ook de hele nacht door.. vaak zelf het klokje rond; maar die wilde van8 om half vijf ook ineens drinken...
ook flink veel gehad, en toen weer naar bed en zo weer slapen... vind het ook wel prima eigenlijk, krijgt ze in elk geval voldoende vocht binnen met di hittegolf..
pi_83601607
Emma dronk gisteren bij m'n ouders even 300cc weg in 5 uurtjes Dat was gelijk alles wat ik had meegegeven. Gelukkig bleek ze toen ook echt genoeg te hebben gehad, want ze meldde zich pas weer toen ik thuiskwam. Dat was 6 uur na de laatste fles.

Sindell, persoonlijk kan ik het niet zo slecht vinden, 160cc in 2 kolfbeurten. Ik kolfde gisteren 180 in 2 kolfbeurten. Maar misschien hebben we heel andere referentiekaders Ik kolf overigens wel nog een derde keer als ik 8 1/2 uur werk (= bijna 10 uur van huis). Dat doe ik na m'n werktijd of als ik thuiskom. Misschien is dat voor jou ook een optie?
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:05:35 #249
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83608704
sindell, wat bij mij helpt (maar ik heb sowieso een hele goede opbrengst), is om eerst ff een kopje thee (geen koffie!) te doen met collega's. dus ik ga om 11uur kolven, dus om 10:45u doen we een rondje koffie (en ik thee, dus). ff wat kletsen, blabla, en dan naar de kolfruimte. dan ben je nl. al een kwartier 'werkloos' in je gedachte, zeg maar. en ogen dicht, en denken aan je kind

en, oeke, hoeveel heb je bespaard door de bv? tel je dan ook evt. LK consulten en de kosten van je tepelhoedjes mee?
pi_83608792
En een kolf, in mijn geval.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:12:41 #251
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83608878
yeps de kolf alleen al is al 155 euro geweest hier...
maar verder heb ik weinig kosten gehad aan BV.
uh ja zoogcompressen, maar ik kon altijd een hele dag met 1 paar, dus dat valt ook reuze mee..
ik ben dus ook benieuwd Oeke..
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:15:47 #252
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83608962
En flesjes, natuurlijk
En mss een sterilisator...
En het back-uppak kv...

hmmmm, de business case voor bv wordt wel wat dunnetjes zo

naja, bij een tweede heb je al de kolf en de flesjes, dus dat scheelt al een hoop
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:19:41 #253
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83609069
haha nou flesjes had ik veeeeeeel uit ziekenhuis...

en o ja; vergeet die dure BV-bh's niet tjing weer ruim 100 euro
en voedingsshirtjes...(die ik alleen de 1e 2 weken aan heb gehad )
pi_83609123
Gebruiken jullie eigenlijk nog bv-bh's? Ik niet meer, ik wip ze er gewoon uit langs boven.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:28:14 #255
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83609322
yeps ik wel; elke dag; heb 2 zwarte en sinds de bevalling alleen die nog maar gedragen...vind het wel ideaal eigenlijk...
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:43:18 #256
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83609839
Ik gebruik wel nog voedingsbh's.
Moet wel met mijn cupmaat. Ik krijg ze er echt niet zomaar uitgewipt
En mijn voedingsbh's waren ook nog vrij prijzig dus zolang ik bv geef, zal ik wel bv-bh's blijven dragen
wel hoop ik ooit weer in mijn oude bh's te passen
pi_83609900
Ik heb nog steeds een klein b(ee)-tje, dus die wippen wel.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 15:50:02 #258
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83610071
Ik zou ook best wat minder willen hoor Ssserpente... Maar ben nou eenmaal ruim bedeeld
pi_83611348
Oke, ik heb even een berekening gemaakt. Hopelijk compleet...
Ze gaan uit van 1000,- per jaar gewone fv tot 2000,- per jaar aan bijzondere voeding (allergieen ed)

Mijn uitgave lijstje:

consult 80,-
kolf 134,-
bv boek gekregen 0
kolf gehuurd de eerste weken 60
spuitjes 0,60
aventbakjes gekregen 0
flessen 15,-
tepelhoedjes 25,-
bh's van de hema 38,-
bh van Anita 50,-
pak kv geen idee.

totaal 402

Laten we zeggen dat ik best wat vergeten ben dus een totaal van 450,- euro heb uitgegeven.

In dat lijstje berekenen ze ook extra eten voor de moeder: 500 euro. Maar dat weet ik niet hoor.
Tel je dat erbij dan kom je uit op een winst van 50 euro.
Tel je dat er niet bij dan heb je een winst van 550 euro.
Ik ga natuurlijk voor dat laatste.

oja, en als Ko allergisch bleek te zijn dan is de winst 1550 euro.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 16:28:47 #260
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83611523
nice
En wat ga je voor jezelf kopen van die winst?
pi_83612955
De enige kosten die ik gemaakt heb zijn de twee nieuwe voedingsbh's (ik had er ook nog) 20 euro per twee en twee voedings-shirts ook 20 euro per twee.
De kolf en aventbakjes heb ik gekregen (familie kraamcadeau).

40 totaal dus

Ik draag de bh's ook nog steeds hoor
pi_83613271
Hier zal het alleen het eventuele extra eten zijn, en een handkolf van 50 euro.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 17:19:11 #263
12913 GreatWhiteSilence
pi_83613564
consult 0,- (werd vergoed door verzekering)
kolf 235,- (drie stuks in totaal )
bv boek gekregen 5,-(groot deel verdient met Nipo points)
kolf gehuurd de eerste weken 30,-
spuitjes 2,-
aventbakjes 10,-
flessen 15,-
tepelhoedjes 15,-
Extra vitamine's (K en D) 13,- (heb ik stiekem gebruikt om het bedrag mooi te krijgen. )

Totaal 325,-

BH's tel ik niet mee, die zou ik normaal gesproken toch ook gekocht hebben, ook al zouden het dan normale zijn.

Van de winst hebben we een huis gekocht.
pi_83618139
hmmm eens op een rijtje zetten...

boek - al in bezit wegens studie
handkolf - gekregen als promotieproduct (das toch een stuk leuker dan kv-proefpakjes inclusief de consulentes )
dubbele elektrische kolf - 150,-
telefonisch consult lk - gratis via consultatiebureau
zoogcompressen - 10,-
Avent-bekers en deksels - 14,-
4 BH's - 50,- (eigenlijk niet helemaal eerlijk, want als ik geen bv gaf, had ik ook BH's gekocht)

¤ 224,- kom ik op uit
Pak kunstvoeding hebben we pas een paar weken geleden gekocht als backup voor de oppas, dus bij een jaarrekening komt er nog een tientje bij.
Flesjes en spenen hadden we ook moeten kopen bij kunstvoeding.

Van de winst mag ik mooie draagdoeken kopen van mezelf
pi_83619034
Grappig GWS, jouw spuitjes waren veel duurder dan de mijne, maar mijn huurkolf was veel duurder.
Ik heb best veel bedragen gegokt eigenlijk.

Mijn kolf heb ik bijna niet gebruikt, daar had ik met een goedkopere handkolf waarschijnlijk ook kunnen komen.
Maar ik kreeg wel 10% korting omdat ik ook een consult heb gehad bij de verkoopster.
Ik ga ervan uit dat de kolf bij een volgens kindje meer van pas gaat komen.

Van mijn winst heb ik achteraf doeken gekocht en een hoop andere dingen die geen eerste levensbehoefte waren.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 20:50:12 #266
12913 GreatWhiteSilence
pi_83621546
Ik heb dat bedrag voor die spuitjes ook maar gegokt, ik heb ze namelijk niet zelf gekocht. En degene die dat wel heeft gedaan wist dat echt niet meer na anderhalf jaar.

De huurkolf hebben we 10 dagen gehad ofzo, daarna hebben we het teruggebracht omdat het op dat moment goed ging. Een maand later kocht ik mijn eerste (hand)kolf die ik meteen een maand gebruikt heb om voltijd te kolven. Ik heb wel een elektrische, maar ik vind hem persoonlijk niet krachtig genoeg, vandaar dat ik bij mijn handkolf blijf hangen. Later heb ik nog een andere handkolf gekocht, met dat via-systeem.

Misschien moet ik ook maar leuke dingetjes kopen voor mijzelf, ik bespaar immers nog steeds door bv te geven. Geen peutermelk enzo.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:07:57 #267
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83622295
Hmmz...

Alleen de kolf die ik ga aanschaffen is al 300... Dan nog 2 mooie bh's waar ik in totaal zo'n 150 aan kwijt ben (hoop ik). En verder niets...

Handkolf heb ik gekregen, flesjes heb ik gekregen... Dus wat zou ik nog meer kunnen uitgeven aan bv... Ik heb mn borsten al, en straks een kind... Das eigenlijk alles wat ik nodig heb.
pi_83622541
De kolf was ook behoorlijk prijzig (Medela Pump in Style), maar die gaat nu voor de baby weer mee
Destijds had ik wel een bv startersset gekocht van Avent (met handkolf, flesjes en magnetronsterilisator) en nog wat losse flesjes en stickers voor de flesjes.
Inmiddels heb ik via marktplaats een stoomsterilisator gekocht die ik binnenkort hoop te ontvangen
Denk dat het daar wel een beetje ophoudt qua kosten, owja..de zoogcompressen
Eerst had ik dure, daarna snel overgestapt op goedkopere
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:19:08 #269
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83622810
Oh ja zoogkompressen... Ja en ik ben fan van die dure.... Nou ja, as dat alles is.
pi_83622945
Ik was ook fan van die dure, tot ik er achter kwam dat die andere het even goed deden en wel veel in prijs scheelden
Maar toen ik daar achter kwam was ik wel een doos of 4/5 verder gok ik...
  Moderator zaterdag 3 juli 2010 @ 21:23:43 #271
5428 crew  miss_sly
pi_83623003
Het zal niet de moeite zijn om op te sturen denk ik gezien de verzendkostne, maar ik heb hier nog behoorlijk wat zoogcompressen liggen. Volle verpakkingen volgens mij. Ik heb van begin af aan zindelijke borsten gehad, nooit gelekt, dus ze nooit nodig gehad. Dus als iemand interesse heeft...
pi_83623135
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 16:23 schreef oeke het volgende:

oja, en als Ko allergisch bleek te zijn dan is de winst 1550 euro.
mijn zus heeft door de vermoedelijke koemelkallergie van mn nichtje helemaal niets uit hoeven geven aan voeding t eerste jaar...
met flesvoeding. ohw alleen twee flessen heeft ze gekocht
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:38:23 #273
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83623556
medela swing 150
medela pump-in-style 150
3 borstschilden 15
nieuwe slangen 9
avent via bekers 16
vit K 0
vit D 12
lilypadz 10
zoogcompressen 5
4 tommie tippee flessen 20
flessenwarmer 30
consulten LK gratis
fingerfeedset gratis
tepelhoedje gratis
ijsklontjeszakjes 10

subtotaal: 427

7 bv-BH's (waarvan 2 te klein inmiddels) 378
5 voedingstops prenatal 110
2 voedingstops miss etam 10

totaal: 925

[ Bericht 21% gewijzigd door Asyniur op 03-07-2010 21:41:07 ( ) ]
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:47:14 #274
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_83624107
Volgens mij kan ik nu zeggen dat ik gestopt ben met borstvoeding geven, hij heeft nu ongeveer 3 weken niet meer gedronken.
Ik heb het op zijn tempo afgebouwd, dat heeft ongeveer anderhalve maand geduurd. aan de ene kant vind ik het wel jammer maar na ruim 2 jaar voeden mag ik niet klagen (en mijn omgeving ook niet meer )

Maar nu ben ik op zoek gegaan naar nieuwe bh's, wat een ramp. Zelfs de dame uit de winkel wist het even niet meer volgens mij. Heb nu maar een tienerbh-tje gehaald bij de Hema die eigenlijk ook niet goed zit
pi_83624366
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:27 schreef Sonnetje85 het volgende:
mijn zus heeft door de vermoedelijke koemelkallergie van mn nichtje helemaal niets uit hoeven geven aan voeding t eerste jaar...
met flesvoeding. ohw alleen twee flessen heeft ze gekocht
Wordt dat volledig vergoed in de basisverzekering? Anders moet je de aanvullende verzekering natuurlijk ook meetellen!
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:52:01 #276
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_83624568
haha wat grappig al die lijstjes.....

ik denk hier ongeveer:

huur kolf + borstschelp en slang: 20 euro
kolf 155 euro
flesjes (voor afgekolfde melk) 25 euro
voedingsshirtjes 50 euro
2 voedingsbh's 110 euro
lillypads (ongebruikt) 25 euro
borstcompressen 20 euro (??)
bewaarflesjes/doosjes melk 16 euro
KV 20 euro
flessenwarmer 25 euro

totaal 465 euro

en dan soms de laatste maand nog aanvulling met pap enzo... maar dat is bijvoeding he??

en mijn voedingsbh's zijn ook duur Asy, heb hetzelfde probleem en idd ff omhoog ploppen is hier dus ook geen optie...
(75G)
pi_83624641
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:47 schreef krijtlijk het volgende:
Volgens mij kan ik nu zeggen dat ik gestopt ben met borstvoeding geven, hij heeft nu ongeveer 3 weken niet meer gedronken.
Ik heb het op zijn tempo afgebouwd, dat heeft ongeveer anderhalve maand geduurd. aan de ene kant vind ik het wel jammer maar na ruim 2 jaar voeden mag ik niet klagen (en mijn omgeving ook niet meer )

Maar nu ben ik op zoek gegaan naar nieuwe bh's, wat een ramp. Zelfs de dame uit de winkel wist het even niet meer volgens mij. Heb nu maar een tienerbh-tje gehaald bij de Hema die eigenlijk ook niet goed zit
Ja, is het zo erg? Ik vrees er ook voor. Da's voor mij ook een reden om lekker lang door te gaan met bv; dan zijn ze tenminste nog een beetje gevuld. Ik ben echt bang voor lege, slappe theezakjes straks. 's Avonds na de laatste voeding is er al weinig meer van over.
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:55:19 #278
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83624732
Voor Jen had ik een mooie C cup... Tijdens de borstvoeding E. Na de borstvoeding bleef ik toch echt op D hangen, ook wel omdat ik gewoon niet terug op gewicht kwam... Nu zit ik op F.
Maar het werden geen theezakjes hoor na het stoppen. Alleen alles moet ff terugplooien enzo.
pi_83624829
Ik hoop het. Ik ben ook niet echt de dikste, dus heb op m'n borsten ook geen vet zitten.

Ach, anders blijf ik gewoon tot m'n veertigste kolven.
  Moderator zaterdag 3 juli 2010 @ 21:57:48 #280
5428 crew  miss_sly
pi_83624845
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:47 schreef krijtlijk het volgende:

Volgens de eigenaresse van de lingeriezaak waar ik boven woon, moet je ook pas op zoek gana naar nieuwe bh's als je enkele maanden volledig gestopt bent met bv. Ik dacht namelijk ook eens wat leuks nieuws aan te schaffen, maar nu kont het zeker nog niet, en ze raadde aan om dus pas een paar maanden na het stoppen te komen. Zij is overigens ook vrijwilligster geweest bij VBN enzo, dus ze is ook op de hoogte van dingen mbt bv.

Mijn lijstje;

kolf (per saldo) 150
2 bh's 50
1 voedingsshirt 25
aventbekers 30
sterilisator geleend, dus 0
Boek van Kleintjes 30 ?
flesjes een aantal voor ze ergens uit wilde drinken, maar die moet je ook hebben voor fv, toch?
consult LK, vergoed door verzekering, dus 0
vitmaines idd, Asy, goed, dus ook 20

Volgens mij was het dat wel? dus een totaal van 305 euro. Mooie winst, en ik heb niet eens heel veel doeken gekocht. Ik mag een nieuwe, vind ik
pi_83624871
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:49 schreef oeke het volgende:

[..]

Wordt dat volledig vergoed in de basisverzekering? Anders moet je de aanvullende verzekering natuurlijk ook meetellen!
ik heb geen idee hoe ze t voor elkaar gekregen hebben
sowieso hadden ze die aanvullende verzekering al net zoals de bh's dus
pi_83625606
Over theezakjes en zo wil ik nog niet nadenken hoor.

Krijtlijk, wat lang heb je bv gegeven! En wat fijn dat het afbouwen zo relaxed ging. Die bh vind je nog wel.

Sonnetje, ik ging meteen doordenken, waarom krijg je dan eigenlijk niet vergoed vanaf de normale prijs voor kv, want die zou je toch wel kopen Dus 1000,- ipv 2000,-. Nouja, ik heb er verders weinig verstand van.
En mijn voedingsbh's heb ik wel meegeteld als onkosten.
pi_83626038
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 22:13 schreef oeke het volgende:
Sonnetje, ik ging meteen doordenken, waarom krijg je dan eigenlijk niet vergoed vanaf de normale prijs voor kv, want die zou je toch wel kopen Dus 1000,- ipv 2000,-. Nouja, ik heb er verders weinig verstand van.
En mijn voedingsbh's heb ik wel meegeteld als onkosten.
ja geen idee, zou wel eerlijker zijn...ben ikmet je eens!
  zondag 4 juli 2010 @ 09:43:37 #284
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83635453
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:52 schreef Beessie-Jen het volgende:
en mijn voedingsbh's zijn ook duur Asy, heb hetzelfde probleem en idd ff omhoog ploppen is hier dus ook geen optie...
(75G)
Toen ik net bevallen was had ik maat 85H, dus 2 bh's gekocht maar na een paar weken kon ik in maat 75H dus toen heb ik nieuwe gekocht (voor de zwangerschap had ik maat 75F).

Ik ben trouwens mijn voedingskussen vergeten met extra hoes maar die had ik al ver van tevoren gekocht om mee te slapen ivm mijn bekken...
  zondag 4 juli 2010 @ 10:00:35 #285
223594 krijtlijk
beetje bleekjes
pi_83635698
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 21:57 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Volgens de eigenaresse van de lingeriezaak waar ik boven woon, moet je ook pas op zoek gana naar nieuwe bh's als je enkele maanden volledig gestopt bent met bv. Ik dacht namelijk ook eens wat leuks nieuws aan te schaffen, maar nu kont het zeker nog niet, en ze raadde aan om dus pas een paar maanden na het stoppen te komen. Zij is overigens ook vrijwilligster geweest bij VBN enzo, dus ze is ook op de hoogte van dingen mbt bv.

Wil je nu zeggen dat ze nog kleiner kunnen worden?
pi_83635784
Optimist!
  Moderator zondag 4 juli 2010 @ 10:22:47 #287
5428 crew  miss_sly
pi_83636044
Ow, haha, dat wilde ik niet zeggen ofzo hoor

Ik heb niet verder gevraagd, dus weet niet of het om groter, kleiner, whatever gaat, maar dat was iig haar advies.
  zondag 4 juli 2010 @ 10:24:56 #288
12913 GreatWhiteSilence
pi_83636078
Volgens mij kunnen ze juist weer wat groter worden, omdat er ook weer vet gaat zitten na verloop van tijd. Maar dat weet ik niet zeker meer.
pi_83636123
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:24 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Volgens mij kunnen ze juist weer wat groter worden, omdat er ook weer vet gaat zitten na verloop van tijd. Maar dat weet ik niet zeker meer.
Zo is het bij een vriendin van me wel gegaan. Die had B, tijdens de borstvoeding kreeg ze C en na de borstvoeding AA. Nu (anderhalf jaar verder heeft ze weer A). Maar goed, die is ook veel te mager; ze eet ook niet goed.
pi_83637280
Jemig wat zijn jullie allemaal goedkoop uit zeg met borstvoeding.. Nou ja ik heb al maandenlang een dure huurkolf staan hier want met mn eigen kreeg ik er niks meer uit..

Ik baal echt enórm, we hebben denk ik spruw. Timo wil niet meer echt lekker drinken en vanmorgen zag ik witte dingetjes in zn mond, ik dacht eerst dat het een blaartje was maar het zijn er inmiddels meer...
pi_83637568
Ai chan wat balen zeg! Heb je gentiaan violet in huis?

Jongens, bij die berekeningen is het toch niet eerlijk om flesjes en verwarmers en sterilisators mee te tellen. Die heb je bij kunstvoeding ook of zelfs juist nodig!

Asy worden jouw bh's te klein Ik heb er al 2 aan de kant geschoven omdat ze inmiddels te groot zijn. Volgens mij kan ik een winkel gaan beginnen. Heb nu van B t/m E in de kast liggen
pi_83637699
Nee wel nog daktarin van de vorige keer.. maar voordat ik daarmee aan de gang ga ik toch eerst maar even langs de huisarts..
pi_83639014
Hoe vriezen jullie melk dan in? Ik heb volgens mij in maar één lijstje een ijsklontjeszak gezien.

Ik zal maar niet vertellen hoeveel geld wij de afgelopen 7 maanden hebben uitgegeven aan voeding. Ik ben begonnen met borstvoeding, heb er alle nodige investeringen voor gedaan en ben alsnog overgestapt op flesvoeding met alle kosten van dien. En eerlijk gezegd interesseren de kosten me ook niets. Als borstvoeding duurder was dan flesvoeding dan zou het nog mijn 1e keuze zijn.

Ik kijk stiekem alweer uit naar nog een keer borstvoeding geven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 4 juli 2010 @ 12:29:52 #294
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83639249
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:38 schreef WupWup het volgende:
Ai chan wat balen zeg! Heb je gentiaan violet in huis?

Jongens, bij die berekeningen is het toch niet eerlijk om flesjes en verwarmers en sterilisators mee te tellen. Die heb je bij kunstvoeding ook of zelfs juist nodig!

Asy worden jouw bh's te klein Ik heb er al 2 aan de kant geschoven omdat ze inmiddels te groot zijn. Volgens mij kan ik een winkel gaan beginnen. Heb nu van B t/m E in de kast liggen
Nee, ze werden te groot (van 85H naar 75H)
Mijn eigen bh's (van voor de zwangerschap zijn 75F)

Nou ik vind dat je het wel mee moet rekenen want sec bv (zonder kolven etc) dan heb je al die meuk niet nodig

Claudia, mij boeit het ook niet. Ik heb gewoon geïnvesteerd in iets wat ik/wij belangrijk vind/en.
  zondag 4 juli 2010 @ 13:21:19 #295
61183 leonieke
Dan toch?
pi_83641271
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:29 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Nee, ze werden te groot (van 85H naar 75H)
Mijn eigen bh's (van voor de zwangerschap zijn 75F)

Nou ik vind dat je het wel mee moet rekenen want sec bv (zonder kolven etc) dan heb je al die meuk niet nodig

Claudia, mij boeit het ook niet. Ik heb gewoon geïnvesteerd in iets wat ik/wij belangrijk vind/en.
Maar het gaat natuurlijk wel om de winst die je maakt tov kv. Dus echt aanrekenen hoeft niet want met kv moet je ze ook kopen.

Bij mij valt het allemaal wel mee. Verder dan kompressen en bh's kom ik niet als ik de flessen niet meetel. En kv vind ik echt wel duur. Een doos van nr 1 kost hier 15 à 17 euro. Van een nicht van P. hoorde ik dat ze per week gemiddeld 1 doos gebruikte (haar dochter heeft alleen maar kv gehad).
Ow ja, het setje dat bij de kolf hoort, heb ik gekocht, maar dat was maar 10 euro ofzo.

Claudia, melk heb ik hier nog nooit ingevroren. Ik heb er ook gewoon niet genoeg om dat te doen
  zondag 4 juli 2010 @ 13:52:34 #296
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_83642251
Ik heb alleen 1 voedingsbh aangeschaft, ik had er nog een paar van de vorige keer. Verder 2 voedingsshirts gekocht, maar ik had toch shirts nodig, dus die hoef ik niet mee te tellen. Dus de kosten bedroegen dit keer ongeveer 60,= euro voor een bh. En een hele lading chocorozijntjes...
  zondag 4 juli 2010 @ 14:35:06 #297
252405 oeke
Moeke
pi_83643590
quote:
Op zondag 4 juli 2010 12:24 schreef Claudia_x het volgende:
Hoe vriezen jullie melk dan in? Ik heb volgens mij in maar één lijstje een ijsklontjeszak gezien.
Ik had daar aventbakjes voor. Maar ik heb volgens mij maar 3 keer wat ingevroren.
quote:
En eerlijk gezegd interesseren de kosten me ook niets. Als borstvoeding duurder was dan flesvoeding dan zou het nog mijn 1e keuze zijn.
Het lijkt me dat voor niemand in dit topic geld de reden was om bv te geven.
Het boeit mij natuurlijk ook totaal niet.
Ik wil mijn kind datgene geven wat ik het beste voor hem acht.
Maar omdat vaak gezegd wordt dat bv gratis is en kv niet, wilde ik dat weleens aan de kaak stellen. Zoals hier blijkt is het verre van gratis.
Voor de een is het wel iets goedkoper dan voor de ander, maar gratis is het bij niemand.
Wel valt me op dat het bij eerste kinderen duurder is dan bv bij de derde. Maar dat lijkt me logisch.
quote:
Ik kijk stiekem alweer uit naar nog een keer borstvoeding geven.
Leuk! Hopelijk gaat het van een leien dakje!
pi_83645475
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:35 schreef oeke het volgende:

Voor de een is het wel iets goedkoper dan voor de ander, maar gratis is het bij niemand.

Scheelt toch niet veel. 5O euro voor twee kindjes.
pi_83646532
waarom heb je eigenlijk speciale aventbakjes nodig om borstvoeding in te vriezen? Kan dat niet in een gewoon bakje?
  zondag 4 juli 2010 @ 16:33:01 #300
252405 oeke
Moeke
pi_83646864
Natuurlijk kan dat ook in gewone bakjes. Maar je wil niet teveel in 1 bakje doen ivm ontdooien van een voeding. Anders moet je weggooien.
Ik had echt een berg aventbakjes gekregen van een vriendin. Ook een kolf maar die beviel me niet. Die heb ik terug gegeven.

BM, 50 euro is nog steeds niet gratis.
Maar jij bent inderdaad wel een uiterste. Geen boeken, bh's of shirts gekocht?
pi_83646895
ah oke, en daar kan dan exact de goede hoeveelheid in? Dan is het wel handig ja
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')