abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83056122
Borstvoeding deel 72

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
pi_83091378
Over een bijtende Aviva, Harry die twee borsten wil, BJ die het vaak te druk heeft om te kolven op het werk maar Evie wel alweer 6,5 maand voedt, Sindell die elektrisch is gaan kolven en daar resultaat van ziet en Ticootje die eindelijk eens moet baren zodat ze zelf weer kan voeden
pi_83091453
Gisteren 2e werkdag gehad en ik heb zowaar nog meer gekolfd! Ik heb 300cc de vriezer in kunnen schuiven voor a.s. zaterdag Had dit echt niet verwacht, maar ben er superblij mee. Geen idee of vriend gister nog kunstvoeding bij heeft moeten geven, want ze lagen al te slapen toen ik thuiskwam. Vanavond evne overhoren
  maandag 21 juni 2010 @ 12:13:27 #4
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_83092809
wat goed wup!

aviva bijt niet meer! kdenk dat mn cyclus vond dat het tijd was om ongesteld te worden of zo. beetje bizar, zo zonder bloed, maar ach... moet wel ff terugzoeken wanneer de vorige keer was, en anders in mn agenda gaan aankruisen

linda, zijn jullie alweer spruwloos?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_83097639
quote:
Op maandag 21 juni 2010 11:29 schreef WupWup het volgende:
Over een bijtende Aviva, Harry die twee borsten wil, BJ die het vaak te druk heeft om te kolven op het werk maar Evie wel alweer 6,5 maand voedt, Sindell die elektrisch is gaan kolven en daar resultaat van ziet en Ticootje die eindelijk eens moet baren zodat ze zelf weer kan voeden
Nou ze moet eerst nog ff afgebakken worden hoor.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_83099099
Detail

Fijn Davinia! Gewoon plotseling gestopt of heb je d'r zo goed opgevoed?

Linda ik ben ook wel benieuwd!

GWS, hoe is het bij jou eigenlijk?
pi_83099801
Ik kom hier gewoon even melden hoe blij ik ben dat ik nu alweer 8,5 maand bv geef. Alleen nog maar 's ochtends, 's avonds en meestal een keertje 's nachts. Mijn productie blijft zonder te kolven overdag keurig op peil. Heb nog regelmatig ouderwetsche stuwing. En het wordt steeds leuker vind ik. Gewoon omdat Isabeau niet meer zo puur op instinct ligt te drinken, maar meer als mensje. Moeilijk uit te leggen waar hem dat in zit.
pi_83100330
En ik wilde eigenlijk een keer tvpén
en gelijk maar melden dat ik nu al 17 mnd probleemloos voed, maar het nu downsize naar nog maar 1 keer per dag (avond) en als ze ziek is mag ze de hele dag
pi_83100675
Da's al best lang KD! En wil je doorgaan zolang je lijf daar aan meewerkt? Of heb je een eindmoment in gedachten?
pi_83100868
nou mn eindmoment is als ze er zelf niet meer naar vraagt ik word er verder niet slechter van
pi_83103584
Das een flinke tijd KD! Lijkt me heel fijn ook, als het van 2 kanten allemaal prima gaat om het zo te doen!

Hier heeft mevroi sinds kort besloten dat 1 borst voor kleine babies is, regelmatig heeft ze er 2 nodig. Niet elke voeding trouwens. Ze heeft wel wat last van krampjes denken we, zo tegen 6en (overdag én 's nachts) huilt ze meer, wil ze meer drinken en vooral niet in bed liggen. Ook geeft ze regelmatig mondjes melk terug. Kenne we daar nog wat aan doen?
I 21-5-10 ♥ T 1-11-12 ♥ K 4-11-18 ♥
  maandag 21 juni 2010 @ 16:25:55 #12
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_83103783
Krampjes; warme doek op dr buikje leggen.. Dat soort dingen... Helaas hoort het er een beetje bij. Als ze heeeel vaak wilt drinken (clusteren)kun je even overwegen om steeds dezelfde borst te geven en te wisselen na 2 uur ofzo.. Anders krijgt ze alleen de voormelk, die kan de krampjes erger maken, waardoor ze weer wilt drinken en dan weer alleen voormelk.. enz. enz.

Mondjes terug is normaal, zolang er geen hele voedingen uitkomen. Goed laten boeren nog misschien, maar een beetje melk terug is niet erg hoor.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_83114416
quote:
Op maandag 21 juni 2010 12:13 schreef DaviniaHR het volgende:
wat goed wup!

aviva bijt niet meer! kdenk dat mn cyclus vond dat het tijd was om ongesteld te worden of zo. beetje bizar, zo zonder bloed, maar ach... moet wel ff terugzoeken wanneer de vorige keer was, en anders in mn agenda gaan aankruisen

linda, zijn jullie alweer spruwloos?
Wat lief dat je daar aan denkt! Ik heb eigenlijk nergens meer last van, maar ik maak de Daktarin voor Lotte maar op. Kwaad kan het niet, een dagje extra. Met dank aan Twinkly, die ons GV stuurde

Nu ik hier toch ben, even jullie mening: Lotte gaat vanaf 15-7 naar het kdv, dan is ze op 5 dagen na 10 maanden oud. Ze blijft daar van 08:00 - 14:00. Normaal drinkt ze om 12u bij mij. Zouden jullie die voeding kolven, thuis inhalen of lekker laten zitten? Op dit moment heb ik wel het idee dat ze 'm nog nodig heeft. Vaak is ze rond half 12 moe, maar slaapt ze niet als ik haar in bedje leg. Na de voeding van 12u gaat ze wel lekker slapen.
Lotte!
Noah!
  maandag 21 juni 2010 @ 20:16:18 #14
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_83114663
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:12 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Wat lief dat je daar aan denkt! Ik heb eigenlijk nergens meer last van, maar ik maak de Daktarin voor Lotte maar op. Kwaad kan het niet, een dagje extra. Met dank aan Twinkly, die ons GV stuurde

Nu ik hier toch ben, even jullie mening: Lotte gaat vanaf 15-7 naar het kdv, dan is ze op 5 dagen na 10 maanden oud. Ze blijft daar van 08:00 - 14:00. Normaal drinkt ze om 12u bij mij. Zouden jullie die voeding kolven, thuis inhalen of lekker laten zitten? Op dit moment heb ik wel het idee dat ze 'm nog nodig heeft. Vaak is ze rond half 12 moe, maar slaapt ze niet als ik haar in bedje leg. Na de voeding van 12u gaat ze wel lekker slapen.
Ik zou die voeding dan kolven en op kdv laten geven...
Je hebt blijkbaar een lekker ritme en dat hou je op die manier dan in stand...

Hier lijkt het nu beter te gaan dankzij de tips van Tico!
Harry drinkt nu 2 borsten per voeding en laat nu pauzes van 3,5 uur of soms nog langer tussen de voedingen. Hij slaapt meer en beter overdag en ook 's nachts gaat het best aardig. Mijn borsten voelen weer wat voller. Ik ben benieuwd wat het kolven morgen en overmorgen ons brengt.
Dank je tot dusver Tico
pi_83114985
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:16 schreef Asyniur het volgende:

[..]

Ik zou die voeding dan kolven en op kdv laten geven...
Je hebt blijkbaar een lekker ritme en dat hou je op die manier dan in stand...

Hier lijkt het nu beter te gaan dankzij de tips van Tico!
Harry drinkt nu 2 borsten per voeding en laat nu pauzes van 3,5 uur of soms nog langer tussen de voedingen. Hij slaapt meer en beter overdag en ook 's nachts gaat het best aardig. Mijn borsten voelen weer wat voller. Ik ben benieuwd wat het kolven morgen en overmorgen ons brengt.
Dank je tot dusver Tico
Het ritme is inderdaad fijn. Ze zaten er op het KDV alleen niet zo op te wachten geloof ik en ik kolf niet zo veel (laatst toen ik tentamen had, heb ik 3 dagen achter elkaar gekolfd rond 22:00u en had ik 1 flesje van 120ml bij elkaar, wat helemaal opging...). Zoals het er nu naar uit ziet gaat ze 3 dagen naar het KDV, maar ik weet niet wat het met mn productie doet als ik die 3 dagen niet zou voeden 's middags..

Wat fijn dat het bij jullie beter lijkt te gaan Asy!

En Tico, idd maar eens een voor jou. Meer dan eens kom je met erg prettige en handige adviezen
Lotte!
Noah!
pi_83116179
Maar Linda, straks kolf je ipv de livevoeding, dus dat zal ws meer zijn. En oefening baart kunst! Ik zou ook gewoon dit ritme aanhouden. Lente gaat vaak ook pas slapen na een slokje.
  maandag 21 juni 2010 @ 20:48:48 #17
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_83116550
Ik ben een weekje weggeweest en heb lekker vakantie gevierd met mijn schoonfamilie. Ik vermoed dat ik zwanger ben geweest (extreem moe, krampjes, spotting, net zoals toen bij Annicka) maar weet het niet zeker. Ik wilde niet testen tijdens de vakantie, werd (zwaar ) ongesteld tijdens de vakantie (een dag nadat alle klachten opeens weg waren) en de test na de vakantie was negatief.
Het had geen invloed op de bv, denk ik, want Annicka dronk er niet minder om. Of ik was gewoon niet zwanger, dat kan ook nog.

Fijn dat het bij iedereen zo goed gaat.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_83116903
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:42 schreef Ssserpente het volgende:
Maar Linda, straks kolf je ipv de livevoeding, dus dat zal ws meer zijn. En oefening baart kunst! Ik zou ook gewoon dit ritme aanhouden. Lente gaat vaak ook pas slapen na een slokje.
Mja, das waar. Maar gewoon kolven dan... de middagvoeding is wel degene waarbij ze erg weinig drinkt. Heeft Lente nog andere slaapjes, of alleen maar na een voeding? Lotte slaapt namelijk de andere slaapjes wel goed, ze weet dus heel goed wanneer ze krijgt en wanneer niet. Bij mn moeder ging ze ook moeilijk slapen 's middags, ondanks dat ze het flesje met smaak leeggedronken had.

(Ik had trouwens iets meer opbrengt, 150ml, maar we hebben pannenkoekjes gebakken voor Lotte )
Lotte!
Noah!
pi_83117487
KD, wat goed dat je al zo lang voedt!

Linda, heeft het kdv de voorkeur voor een ander soort maaltijd, dat ze er niet op zitten wachten?
Je zou anders ook kunnen overwegen die maaltijd dan te laten zijn wat ze aanbieden en op de andere dagen wel de borst geven. Volgens mij is het niet zo'n gevaar meer voor je productie.
En Lotte zal er wel aan moeten wennen, maar dat zal ze sowieso moeten.
Mijn eigen voorkeur zou wel het kolven zijn en het ritme in stand proberen te houden.

Fijn dat het al beter gaat Asy.

Klinkt wel als een heftige week GWS, maar fijn dat Annika gewoon nog lekker drinkt.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_83117784
quote:
Op maandag 21 juni 2010 20:55 schreef Linda2205 het volgende:

[..]

Mja, das waar. Maar gewoon kolven dan... de middagvoeding is wel degene waarbij ze erg weinig drinkt. Heeft Lente nog andere slaapjes, of alleen maar na een voeding? Lotte slaapt namelijk de andere slaapjes wel goed, ze weet dus heel goed wanneer ze krijgt en wanneer niet. Bij mn moeder ging ze ook moeilijk slapen 's middags, ondanks dat ze het flesje met smaak leeggedronken had.

(Ik had trouwens iets meer opbrengt, 150ml, maar we hebben pannenkoekjes gebakken voor Lotte )
Meestal leg ik 'r voor een slaapje even aan, ongeacht of ze een voeding 'nodig heeft'. 150 is hartstikke goed, toch?

Ik kolf nog maar 80 cc per keer.

Haar (bv-)schema op het kdv is als volgt:

07:00 bv (ik schat zo'n 120 cc)
1200 bv (80 cc)
16:00 bv (80 cc)
19:00 (250 cc pyjamapap).
En dan tussendoor d'r hapjes en boterhammen natuurlijk.

Ik zat me best druk te maken om m'n opbrengst, tot ik me bedacht dat ze op een hele dag zo toch meer dan 500 cc melk binnenkrijgt. Opvallend is wel dat ze op het kdv nog twee keer een flesje sap krijgt terwijl ze dat thuis niet hoeft.

Hoewel, dat kom waarschijnlijk omdat zij meer uit m'n borst krijg dan ikzelf met een kolf, zit ik me net te bedenken.
pi_83119448
Oeke, ze zijn hier gewend kindjes vanaf 1 jaar te krijgen, die krijgen meestal geen flesjes meer natuurlijk. Meer werk dus voor ze... Thuis krijgt ze tussen de middag ook nog een boterham, na de melk. Op het KDV gaat ze warm eten krijgen, rond een uur of 11

Ssserpente, 150 over 3 dagen he Twas sprokkelen Lotte drinkt hier 's ochtends, lang en veel. Met goede TSR, want het komt soms dr neus uit, letterlijk. 's middags een klein beetje, duurt 5-10min en 's avonds links weinig en rechts veel. Overdag bied ik de hele dag water aan en daar drinkt ze wisselend van, tussen de 20-90ml per dag.
Lente drinkt zo te zien ook weinig overdag. Bied je thuis wel nog wat anders aan, of echt alleen BV?
Lotte!
Noah!
pi_83119487
Ik heb gisteren om de 2 uur gekolfd en vandaag om de 4 uur (terug werken) en het lijkt toch een beetje effect te hebben. Waar ik zaterdag nog een opbrengst had van 30cc, had ik gisteren per kolfsessie rond de 20cc en vandaag toch weeral 80cc per sessie. Totale opbrengst voor vandaag: 240cc. Morgen nog eens proberen om een drietal keer te kolven op de dag en dan maar hopen dat het terug een beetje op gang is.
pi_83119884
quote:
Op maandag 21 juni 2010 21:37 schreef Linda2205 het volgende:
Oeke, ze zijn hier gewend kindjes vanaf 1 jaar te krijgen, die krijgen meestal geen flesjes meer natuurlijk. Meer werk dus voor ze... Thuis krijgt ze tussen de middag ook nog een boterham, na de melk. Op het KDV gaat ze warm eten krijgen, rond een uur of 11

Ssserpente, 150 over 3 dagen he Twas sprokkelen Lotte drinkt hier 's ochtends, lang en veel. Met goede TSR, want het komt soms dr neus uit, letterlijk. 's middags een klein beetje, duurt 5-10min en 's avonds links weinig en rechts veel. Overdag bied ik de hele dag water aan en daar drinkt ze wisselend van, tussen de 20-90ml per dag.
Lente drinkt zo te zien ook weinig overdag. Bied je thuis wel nog wat anders aan, of echt alleen BV?
Ow, da's niet echt veel dan idd. Maar je kolft nu dus alleen 's avonds? Dan komt er bij mij ook weinig uit hoor. Dan zit er toch minder in dan 's morgens. Ben benieuwd hoeveel het is als je straks ipv een livevoeding kolft.

Ik bied de hele dag water aan, zowel in een tuit- als rietjesbeker, maar daar drinkt ze nauwelijks van. Ze kan er ook niet zo goed mee overweg en gaat er al snel mee gooien. Maar ik blijf ze geven.

Omdat ik bang was dat ze te weinig vocht binnenkreeg, heb ik ook een paar keer geprobeerd om 'r water uit d'r gewone flesje te geven, maar daar dronk ze nauwelijks van.

Op kdv krijgt ze diksap btw. Wmb prima voor daar, maar thuis krijgt ze dat niet.
pi_83119936
Fijn dat het effect lijkt te hebben, Leo, is je moeite niet voor niets geweest! Sowieso goed dat je toch alweer zo lang doorgaat. Kan me van een tijdje terug herinneren dat je wilde stoppen.
  Moderator maandag 21 juni 2010 @ 21:49:52 #25
5428 crew  miss_sly
pi_83120275
Sserpente, wat voor pyjamapapje geef je, dat je 250 cc geeft? Die ik geef is 160 cc met 3 schepjes poeder.

Senna drinkt overdag ook niet gek veel water, maar wel regelmatig een paar slokken. Ik zet de beker wel zo neer, dat ze hem zelf kan zien en aanwijzen. Dat doet ze dan ook als ze dorst heeft, en tussendoor bied ik de beker nog eens aan.

Het gaat hier best goed met overdag niet meer voeden, alleen 's ochtends en 's avonds. Vandaag had ik een vriendinnetje op bezoek met een baby'tje van 2 maanden. Zij ging zitten voeden en Senna zat heel geinteresseerd toe te kijken Ze meldde zich niet meteen bij me, maar toen het bezoek weg was, was er toch geen houden meer aan
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')