abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81722581
Borstvoeding deel 71

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_81722590
Nou ja, ik zal er een volgende keer een lading suiker overheen gooien, maar de essentie blijft hetzelfde.
Dus, vervelend dat je er zo weinig uitkreeg Leonieke, ik ken het. Maar zie ook Claudia's bericht: geen man overboord, dus probeer niet (te hard) te stressen. Volgende keer beter!
pi_81722737
Grrr, als ik wist dat het de laatste post was, dan....
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:11 schreef Claudia_x het volgende:
Leonieke, wat bij mij een beetje hielp was om enkelzijdig te kolven en intussen iets afleidends te doen. En ik heb elk streven naar een bepaalde hoeveelheid van me afgezet. Kolfde ik niet genoeg? Dan was er altijd nog een diepvriesvoorraadje of kunstvoeding,

Voor dat ik zover was heb ik me héél gefrustreerd gevoeld. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, om er relaxed onder te blijven.

Heeft iemand trouwens Bevallen in de Bijlmer gelezen in de nieuwste WIJ Jonge Ouders?
Claudia, jij doelt vast op die Ghanese (?) die de eerste 2 weken geen bv gaf omdat de eerste moedermelk onrein was in hun traditie. En daarna wel 2-4 jaar bv gaf.
Apart vond ik. Ik vraag me dan toch af waar zo'n gebruik vandaan komt.
pi_81722934
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:32 schreef oeke het volgende:
[..]

Claudia, jij doelt vast op die Ghanese (?) die de eerste 2 weken geen bv gaf omdat de eerste moedermelk onrein was in hun traditie. En daarna wel 2-4 jaar bv gaf.
Ja! Maf, hè? Maar het gaat ook zo in tegen de borstvoedingsadviezen van tegenwoordig, namelijk om zo snel mogelijk de borstvoeding op gang te laten komen. En juist de allereerste melk is zo belangrijk voor een baby.

Klaarblijkelijk kun je na 2 weken nog een prima productie krijgen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_81722998
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:32 schreef oeke het volgende:
[..]

Ik verbaasde mij er vooral over dat ze daarna nog zo lang borstvoeding kon geven, omdat ik overal lees dat je de eerste tijd zoveel mogelijk aan moet leggen om voldoende prolactine receptoren aan te maken zodat wanneer de baby meer melk nodig heeft je ook meer melk aan kan maken.
Zouden ze dan heel vaak kort kolven? Ik ben er wel nieuwsgierig naar!
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
pi_81723049
Ja, dat heb ik ook gelezen inderdaad. Wat doen ze dan met de stuwing na een dag of 3? Of werkt dat dan weer anders?
pi_81723153
Gek he, terwijl die eerste melk zo gezond is.
Maar je kunt het dan inderdaad weer op gang krijgen door te relacteren.
Ook zo bijzonder vind ik het dat vrouwen die adopteren ook kunnen proberen om toch bv te geven.
En dat dat soms ook gewoon lukt. Wauw!
pi_81723195
leonieke, ik herken jouw "probleem".

Ik kolf uit mijn linkerborst nu meestal zo'n 30 a 40 en rechts 150. In het begin was dat nog minder.
Leah drinkt live ook veel slechter aan de linkerkant.
pi_81723236
En dan staat er gewoon toch weer te weinig info in zo'n stukje. Het roept alleen maar vragen op.
pi_81723392
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:43 schreef oeke het volgende:
En dan staat er gewoon toch weer te weinig info in zo'n stukje. Het roept alleen maar vragen op.
Ja, precies! Het is zo'n ontzettend interessant praktijkvoorbeeld. Denk bijvoorbeeld aan de relevantie voor vrouwen die een keizersnede hebben ondergaan: zelfs als ze het niet zien zitten om in het prille begin borstvoeding te geven dan zou die iets later dus toch nog op gang gebracht kunnen worden?

Ik vergeet voor het gemak maar even de alcohol die de vader aan de baby gaf om de ingewanden te reinigen.
pi_81723472
Dat heb ik ook gelezen dat artikeldingetje! (sowieso een interessante column vind ik).

Ergens anders heb ik ooit gelezen dat vrouwen in Afrika van bepaalde stammen hun kinderen niet op verzoek voeden maar juist heel vaak aanleggen, of het kind er nou om vraagt of niet. Dus eh zeg iedere tien minuten 1 minuut laten drinken ofzoiets.
Misschien dat dat ook wel hiermee te maken heeft?
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81723514
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:43 schreef oeke het volgende:
Nou mail mevrouw Playfair zou ik zeggen! Of hoe ze ook weer heet.
Lijkt me een uitermate aardige en interessante dame. Wie weet, weet ze wel eea van deze 'methode' af.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_81723723
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:49 schreef huuphuup het volgende:
Nou mail mevrouw Playfair zou ik zeggen! Of hoe ze ook weer heet.
Lijkt me een uitermate aardige en interessante dame. Wie weet, weet ze wel eea van deze 'methode' af.
Hm, dat ligt niet echt in mijn karakter om zo iemand dan te mailen.

Maar speculeren ed vind ik dan wel weer leuk.
pi_81723924
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:53 schreef oeke het volgende:

[..]

vrijdag 21 mei 2010 @ 15:59:56 #15
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_81723980
Leo, ik zal even neerkalken hoe ik kolf, mss zit er wat bruikbaars tussen voor je.

Eerst ga ik even een paar glaasjes water drinken, en dan langzaam lopen en hoofd alvast legen. Dan slenter ik naar de kolfruimte, al verder met mijn hoofd bij de komende taak, zullen we maar zeggen. Dus werkgedachtes afbouwen en melkgedachtes opbouwen, zeg maar.
Dit gedachteritueel gaat verder tijdens het in elkaar zetten van de kolf.
Dan kolf aankoppelen en tijdens de eerste stap heel goed kijken of de schelpen wel goed gecentreerd zijn.
En dan oogjes dicht, schouders laag, en dromen maar
“Aviva ligt lekker tegen me aan, helemaal ontspannen, en dan kan ik lekker over haar haartjes aaien, en naar haar gezichtje kijken, en ruiken (moet ik niet echt doen, want dan ruik ik chloorstank van het schoonmaakspul ). Aviva ligt lekker in de tuin te slapen, kijk eens hoe lief.
Wat een schattige armpjes heeft ze toch, met die prachtige spekkies, en die mooie groene oogjes, en die kleine voetjes, en de beenspekkies, en dat mooie buikje, enz.”

In de tussentijd even op afkolfknop drukken ipv tsr-stand (kheb een pisa van medela), en we dromen weer verder.

Score van vandaag: 220cc en 180cc. Werkt prima, dus
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_81724523
haha, Davinia. Top!

Ik heb drie A4 kleurenfoto's van Leah opgehangen aan de muur voor me. Dat helpt. Maar je hoofd leegmaken helpt nog meer en dat lukt me vaak niet...
Oh, en stop ik altijd voortijdig. Een half uur max..

Wat is de tsr-knop? Die heeft een avent niet. De kolf van mij maakt soms veel herrie (klepperdeklepperdeklep) en soms niet
pi_81724789
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 15:53 schreef oeke het volgende:

[..]

ik zou t ook niet gedaan hebben hoor, bende gek, straks mailt ze terug! huu
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:27:14 #18
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_81725293
whehehe,mijn verloskundigepraktijk is niet zo'n fan van de LLL.. Maar goed, ik mag mn foldertjes over mn avonden bij ze neerleggen, graag zelfs, achter de vbn staan ze wel.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_81725308
Momenteel moet ik mijn gedachten wel nog niet verzetten aangezien ik nog thuis ben en Thomas naast me ligt (damn, wat is het verleidelijk om hem op zo'n moment gewoon aan de borst te leggen ) Maar we hebben gisteren nog eens geprobeerd om hem uit een fles te laten drinken en hij maakt er echt een soepje van De mevrouw van Kind&Gezin was hier ook geweest en had ons de tip gegeven om hem vanaf nu enkel nog 's ochtends en 's avonds aan de borst te leggen en hem voor de rest uit de fles te laten drinken. Dus nu moet ik ook wel afkolven.

Dankzij jullie tips is het toch wat beter gegaan. Links heb ik er nu 35 uitgekregen, rechts 110. Bijna 150 dus. Binnen een paar uurtjes nog één keer kolven en dan kan ik hem weer aan de borst leggen vanavond Veel makkelijker en veel leuker ook Zeker aangezien de fles geven momenteel ook nog een strijd is.

(maar het zou wel fijn zijn als hij de volgende fles niet leegdrinkt, kan ik op die manier wat voorraad aanleggen )

En damn, Davinia, wat ben ik jaloers Is die 220cc dan sinds gisterenavond geen borstvoeding meer te geven?
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:32:12 #20
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_81725495
fijn dat je er al meer uit hebt gekregen!

nope, vanochtend gewoon ochtenvoeding gedaan om 7 uur en dan om 11u gaan met die banaan. 80cc aan de kant die ze dan eerst kreeg en 140 uit de half leeg gedronken kant.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_81725524
Ik had laatst een voeding noodgedwongen moeten overslaan (Leah niet hoor ) en toen ik kolfde (thuis, dat scheelt) kreeg ik er zo maar 2 x 180 uit. Ook uit links! Vreemd was dat.
pi_81725550
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:32 schreef DaviniaHR het volgende:
fijn dat je er al meer uit hebt gekregen!

nope, vanochtend gewoon ochtenvoeding gedaan om 7 uur en dan om 11u gaan met die banaan. 80cc aan de kant die ze dan eerst kreeg en 140 uit de half leeg gedronken kant.
²
  Moderator vrijdag 21 mei 2010 @ 16:44:03 #23
5428 crew  miss_sly
pi_81726066
leonieke, eigenlijk vind ik dat een vreemd advies. Niets zo goed voor de produktie als je eigen kind laten drinken. Veel beter dan kolven, dat is meer een noodzakelijk kwaad.

Bij mij ging het links trouwens ook altijd slechter dan rechts, en ook soms echt dramatisch. Maar goed, ik had wel in gedachten wat Wup ook zei: als er niet voldoende is, is er nog in de vrieze of kv, dus ze zal altijd voldoende te drinken krijgen. Geeft een hoop rust in je hoofd, vond ik

En natuurlijkdronk Senna heel slecht uit een flesje, dus van alle gekolfde melk is denk ik minstens de helft uiteindelijk weggespoeld, helaas.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_81726357
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 16:27 schreef leonieke het volgende:

En damn, Davinia, wat ben ik jaloers Is die 220cc dan sinds gisterenavond geen borstvoeding meer te geven?
Laat je niet gek maken door hoeveelheden die anderen rapporteren, hoor! Misschien krijg jij straks ook zo'n mooie kolfproductie, maar ik moest altijd alle beetjes bij elkaar schrapen. Ik kon nooit in 1 sessie een hele voeding bij elkaar kolven, dus als Ivan bijvoorbeeld 2 keer dronk tijdens mijn afwezigheid dan kolfde ik 3 keer.

Ik vind het ook een maf advies. Ik zou wel elke dag een flesje aanbieden, maar daar zou ik het bij laten.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 16:50:51 #25
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_81726412
Over onreine melk gesproken, ik ging googlen, en kwam dus tegen dat het in heel veel culturen 'normaal' is om colostrum (met name) als onrein te beschouwen. Het zou niet goed zijn voor een baby, en in plaats daarvan kregen veel kinderen gewoon water, suikerwater, en zelfs in sommige gevallen koeienurine (onderzoek in Kashmir, India) Het colostrum werd wel gewoon afgekolfd, en na een paar dagen werd er in de meeste gevallen gewoon borstvoeding gegeven.

Interessant.... Geen idee verder van het waarom....
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')