abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82331757
quote:
une 3, 2010 — (BRONX, NY) — Using sophisticated genetic analysis, scientists at Albert Einstein College of Medicine of Yeshiva University and New York University School of Medicine have published a study indicating that Jews are a widely dispersed people with a common ancestry. Jews from different regions of the world were found to share many genetic traits that are distinct from other groups and that date back to ancient times.

The study also provides the first detailed genetic maps of the major Jewish subpopulations, a resource that can be used to study the genetic origins of disease. The findings appear in the June 3 online issue of the American Journal of Human Genetics.

“This study provides new genomic information that can benefit not only those of Jewish ancestry, but the population at large,” said co-author Edward Burns, M.D., executive dean and professor of pathology and of medicine at Einstein. “By providing a comprehensive genetic fingerprint of various Jewish subpopulations, it can help us understand genetic links to heart disease, cancer, diabetes and other common diseases.”

To better understand the ways in which current Jewish groups are related, Dr. Burns and his colleagues, including principal investigator Harry Ostrer, M.D., professor of pediatrics, pathology and medicine at NYU, performed a genome-wide analysis of the three major groups formed by the Diasporas (the scattering of Jews into Europe, and throughout the Middle East): Eastern European Ashkenazim; Italian, Greek, and Turkish Sephardim; and Iranian, Iraqi, and Syrian Mizrahim Jews.

A total of 237 participants were recruited from Jewish communities in the metropolitan New York region, Seattle, Athens, Rome and Israel. Subjects were included only if all four grandparents came from the same Jewish community. The results were compared with a genetic analysis of 418 people from non-Jewish groups around the world.

The researchers found that Jews from the major Diaspora groups formed a distinct population cluster, albeit one that is closely related to European and Middle Eastern non-Jewish populations. Each of the Diaspora groups also formed its own cluster within the larger Jewish cluster. Further, each group demonstrated Middle-Eastern ancestry and varying degrees of mixing with surrounding populations. The genetic analysis showed that the two major groups, Middle Eastern Jews and European Jews, diverged from each other approximately 2,500 years ago.

“The study supports the idea of a Jewish people linked by a shared genetic history,” said Dr. Ostrer of NYU. “Yet the admixture with European people explains why so many European and Syrian Jews have blue eyes and blond hair.”
“The goal of the study was to determine a genomic baseline,” said lead author Gil Atzmon, Ph.D., assistant professor of medicine and of genetics at Einstein. “With this established, we’ll be able to more easily identify genes associated with complex disorders like diabetes that are determined by multiple variants across the genome. Armed with this information, we will be better positioned to treat patients.”

Other investigators who participated in the study include Bernice Morrow, Ph.D., at Einstein; and Eitan Friedman, M.D., Ph.D., at Tel-Aviv University; Li Hao, Christopher Velez, Alexander Pearlman, Ph.D., and Carole Oddoux, Ph.D., at NYU; and Itsik Pe’er, Ph.D., and Pier Francesco Palamara at Columbia University.

The study, “Abraham's Children in the Genome Era: Major Jewish Diaspora Populations Comprise Distinct Genetic Clusters with Shared Middle Eastern Ancestry,” was supported by the Lewis and Rachel Rudin Foundation, the Iranian-American Jewish Foundation, the United States-Israel Binational Science Foundation and private donors.
bron: http://www.einstein.yu.edu/home/news.asp?id=509 & cnn
Dus joden van 7 verschillende groepen hebben redelijk veel gemeen en men gebruikt zulke conclusies om historische claims/feiten te verifiëren: het afstammen van Israel.
pi_82331844
En Nederlanders delen veel genen met de Germaanse stammen van weleer.

Shocker!

Wat is het punt van dit topic?
Knowledge is power, use it wisely.
TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
pi_82332044
Ik zal het maar posten bij wetenschap/filosofie..
pi_82332177
Als je nog verder terug gaat en kijkt naar het mitochondriaal DNA, dan zie je dat we allemaal verwantschap hebben met negers in Afrika...

Dus?
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:49:15 #5
117098 Hathor
Effe niet
pi_82332224
I'm a monkey and god is a spaghettimonster.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:50:14 #6
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82332265
ik las joodse gnoom
TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:50:45 #7
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82332292
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:37 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

bron: http://www.einstein.yu.edu/home/news.asp?id=509 & cnn
Dus joden van 7 verschillende groepen hebben redelijk veel gemeen en men gebruikt zulke conclusies om historische claims/feiten te verifiëren: het afstammen van Israel.
Gezien religie, cultuur, genetische gegevens en historische feiten daar allemaal op wijzen lijkt me dat een correcte theorie.

Maar jij hebt natuurlijk onweerlegbare bewijzen dat er helemaal niets van klopt.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:52:24 #8
117098 Hathor
Effe niet
pi_82332348
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:50 schreef DeBassist het volgende:
ik las joodse gnoom
Nieuwe characterclass in WoW.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:52:42 #9
283230 DeBassist
met een hoofdletter B
pi_82332364
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:52 schreef Hathor het volgende:

[..]

TOT: Als moderator kijk je goed naar de users: heb je te maken met een troll, een kutkloon of een racist?
Iemand die zeker NIET in dit rijtje hoort is DeBassist! :D
naatje_1: DeBassist, die ken je wel met een hoofdletter B en een harde L
pi_82332428
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:39 schreef Amos_ het volgende:
En Nederlanders delen veel genen met de Germaanse stammen van weleer.

Shocker!

Wat is het punt van dit topic?
Ik zou verwachten dat joden in Israel het niet leuk zouden vinden als zulke onderzoeken worden verricht. Israel is een joodse staat en met zulke onderzoeken kun je je afvragen hoe ver ' joodse staat' eigenlijk waar is.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:54:56 #11
303848 KoffieMetMelk
Nee, geen suiker alstublieft
pi_82332472
Volgens de bijbel/koran zijn Joden en moslims familie van elkaar. Das lullig.
pi_82332535
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:54 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Ik zou verwachten dat joden in Israel het niet leuk zouden vinden als zulke onderzoeken worden verricht. Israel is een joodse staat en met zulke onderzoeken kun je je afvragen hoe ver ' joodse staat' eigenlijk waar is.
En Amerika wordt gezien als een Christelijk land.

Wat voor punt wil je maken?
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:57:27 #13
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82332553
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:54 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Dat onderzoek toont toch duidelijk aan dat ze aan elkaar verwant zijn? Alleen Jodenhaters zoals jij komen met dit soort bizarre theorieen.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 15:58:05 #14
303848 KoffieMetMelk
pi_82332582
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:56 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Snap ik ook niet. Denk meer in de hoek van "ijzer smeden als het heet is" omtrent de Israël discussie. Besmeuren.
pi_82332645
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dat onderzoek toont toch duidelijk aan dat ze aan elkaar verwant zijn? Alleen Jodenhaters zoals jij komen met dit soort bizarre theorieen.
ben helemaal geen jodenhater. Ik ben juist benieuwd naar reactie van joden op dit onderzoek.
pi_82332666
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:59 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

ben helemaal geen jodenhater. Ik ben juist benieuwd naar reactie van joden op dit onderzoek.
Wat voor reactie moet er komen dan? En wat voor reactie verwacht je?

Als je heel ver teruggaat zijn we allemaal familie van elkaar, geevolueerd uit de primaten.
pi_82332689
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:56 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Er is een enorm verschil: bij joden is je afkomst een deel van je geloof/identiteit. Dat heb je niet bij christendom/islam.
pi_82332745
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:00 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Er is een enorm verschil: bij joden is je afkomst een deel van je geloof/identiteit. Dat heb je niet bij christendom/islam.
Oh nee?

Als je als jongen in een islamitisch/christelijk gezin wordt geboren zul je toch echt in 99% van de gevallen ook gedoopt/besneden worden.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 16:02:24 #19
303848 KoffieMetMelk
pi_82332761
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:00 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

En die conclusie haal je uit het genoom of uit de verschillende marketing van religies?
pi_82333202
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:02 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Oh nee?

Als je als jongen in een islamitisch/christelijk gezin wordt geboren zul je toch echt in 99% van de gevallen ook gedoopt/besneden worden.
Dus erfelijk?
pi_82333273
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:13 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Dus erfelijk?
Wat bedoel je? Je bent niet echt duidelijk
pi_82334464
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:54 schreef KoffieMetMelk het volgende:
Weet je wie dan ook dit DNA heeft
Jezus Christus .
pi_82334575
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:00 schreef Amos_ het volgende:

Als je heel ver teruggaat zijn we allemaal familie van elkaar, geevolueerd uit de primaten.
Evolutie theorie dat kan toch niet bij de meeste geloven.
pi_82334646
quote:
En volgens de wetenschap zijn we allemaal familie van elkaar. Sterker, volgens de bijbel ook. Althans, we zijn toch allemaal voortgekomen uit Adam en Eva?
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_82334901
Mensen zonder een redelijke dosis genen van de Neanderthalers lijken te falen in het leven.
pi_82335154
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:59 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Oh ok. Ik zal het even vragen aan de joden.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_82335216
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:54 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Oh ok. Ik zal het even vragen aan de joden.
Om 17.00 uur sluiten de beurzen, dus dan hebben ze tijd voor een verklaring!
pi_82335474
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:56 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Om 17.00 uur sluiten de beurzen, dus dan hebben ze tijd voor een verklaring!
Het is 17:01. Niet echt punctueel van de joden, zeg.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_82335639
Blijf het toch altijd apart vinden dat sommige Christenen volhouden dat alles en iedereen uit Adam en Eva is voortgekomen gezien de volgende passage uit Geneis:

14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’

Wie moeten die iedereen dan zijn? Ze zijn toch maar met zn 3'en? Adam, Eva, Kain en Abel (die is er dan niet meer)?
  vrijdag 4 juni 2010 @ 17:08:10 #30
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82335729
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 17:05 schreef FreedonNadd het volgende:
Blijf het toch altijd apart vinden dat sommige Christenen volhouden dat alles en iedereen uit Adam en Eva is voortgekomen gezien de volgende passage uit Geneis:

14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’

Wie moeten die iedereen dan zijn? Ze zijn toch maar met zn 3'en? Adam, Eva, Kain en Abel (die is er dan niet meer)?
En een paar regels verder gaat Kain met zijn vrouw ten oosten van Eden wonen. Waar zijn vrouw vandaan komt wordt ook niet echt uitgelegd.
pi_82344720
quote:
Nee, kinderen van Ismael en Isaak zijn familie van elkaar, dus Israeliers en Arabieren zijn ' familie' van elkaar. De overgrote meerderheid van moslims zijn geen Arabieren.
  † In Memoriam † vrijdag 4 juni 2010 @ 21:14:30 #32
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_82344864
Als DNA onderzoek er eerder was geweest hadden de nazi's het zonder twijfel ook gebruikt om aan te tonen dat alle Arische volken een unieke afkomst hadden.
pi_82345090
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:14 schreef NorthernStar het volgende:
Als DNA onderzoek er eerder was geweest hadden de nazi's het zonder twijfel ook gebruikt om aan te tonen dat alle Arische volken een unieke afkomst hadden.
En daarmee wil je zeggen... ?
pi_82345094
quote:
Ja, dat zou kunnen. Ik snap niet waarom sommige mensen hier dit gevoelig vinden. Voor Arabieren is er al een vergelijkbare studie gedaan. Een andere studie ging kijken naar de spreiding van mensen met ' arabische' genen in het midden oosten, Noord Afrika en delen van Europa/Azie:

Over zulke onderzoeken heb ik zelfs een Israelische bron gevonden:
http://www.haaretz.com/ne(...)arab-genome-1.254599
pi_82345183
en dat in Saudie!
  † In Memoriam † vrijdag 4 juni 2010 @ 21:37:47 #36
21290 NorthernStar
Insurgent
pi_82345912
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:20 schreef Amos_ het volgende:

[..]

En daarmee wil je zeggen... ?
Dat ideologie ipv wetenschap wellicht de drijfveer is hier?
pi_82346920
Het Jodendom is toch een geloof? Niet een ras?
pi_82349039
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:20 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Ja, dat zou kunnen. Ik snap niet waarom sommige mensen hier dit gevoelig vinden. Voor Arabieren is er al een vergelijkbare studie gedaan. Een andere studie ging kijken naar de spreiding van mensen met ' arabische' genen in het midden oosten, Noord Afrika en delen van Europa/Azie:
[ afbeelding ]

Dus Turken zijn meer Arabisch dan Marokkanen.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 4 juni 2010 @ 22:47:46 #39
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_82349474
quote:

[..]

[ afbeelding ]

Ik ben benieuwd wat een dergelijke studie over het joodse genoom in diezelfde landen is. Zullen ze daar in S-A en omliggende lande goed balen dat ze aardig wat joods DNA in hun donder hebben
Scratch a liberal and you will find a fascist
  vrijdag 4 juni 2010 @ 22:50:21 #40
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82349611
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Jodendom is een geloof, joden zijn een ras als je daar van kunt spreken.

Ik ben wel erg voor dit soort onderzoeken. Maar ze zijn heel lang niet gedaan vanwege de lading op het onderwerp. Zodra je kunt stellen dat rassen verschillen, dan kun je ook stellen dat één ras inferieur is op een ander superieur ras. (zit je heel dicht tegen nazi ideologie).

Ikzelf snap nog maar heel weinig van hoe de mens is ontstaan. Ik heb erg veel moeite met de meervoudige out-of-africa theorie.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 22:52:23 #41
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_82349735
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Denk het wel. maar voor de oer arabier, moeten we daarvoor niet naar irak?
Sumieren?
pi_82352516
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:37 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Dat jij een racist bent, kom op zeg,
wat ben je voor een gladiool als je zoiets durft te stellen.

Dan kan je bepaalde zaken niet meer uit elkaar houden.

Dan ben je net zo erg als al die mensen die hun haat jegens Israel afreageren op alle Joodse mensen.
  vrijdag 4 juni 2010 @ 23:55:55 #43
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_82352691
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:10 schreef Optimistic1 het volgende:

[..]

Nee, kinderen van Ismael en Isaak zijn familie van elkaar, dus Israeliers en Arabieren zijn ' familie' van elkaar. De overgrote meerderheid van moslims zijn geen Arabieren.
Aangezien na de zondvloed alle mensen afstammen van de zonen van Noach (die broers waren), zijn alle mensen familie van elkaar. Ook de niet-Arabische moslims zijn dus familie van jou en mij. Als je ervoor kiest de Bijbel te geloven, natuurlijk.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_82355402
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 17:01 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Het is 17:01. Niet echt punctueel van de joden, zeg.
Het was dan ook een zware dag op de beurzen
http://www.geenstijl.nl/m(...)nderuit_olie_do.html
pi_82355651
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 16:02 schreef Amos_ het volgende:

[..]

Oh nee?

Andersom!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_82355756
quote:

[..]

Die vraag kun je niet zo maar beantwoorden.
Het kan zijn dat onder de huidige Turkse bevolking meer Arabieren wonen dan onder de huidige Marokkaanse bevolking.
Maar ook dat de huidige Turk meer Arabische genen heeft dan de huidige Marokkaan.
Lastig, dit soort onderzoeken.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_82355823
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 01:32 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Het was dan ook een zware dag op de beurzen
http://www.geenstijl.nl/m(...)nderuit_olie_do.html
Ik hoop toch niet dat je je belangrijkste informatie van Geenstijl haalt .
pi_82355883
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 02:03 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik hoop toch niet dat je je belangrijkste informatie van Geenstijl haalt .
Welnee
pi_82355964
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 02:07 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Welnee
.
pi_82356118
tvp want ik ga nu echt die lange openingstekst niet meer doorlezen
pi_82357107
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:50 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Ik ben wel erg voor dit soort onderzoeken. Maar ze zijn heel lang niet gedaan vanwege de lading op het onderwerp. Zodra je kunt stellen dat rassen verschillen, dan kun je ook stellen dat één ras inferieur is op een ander superieur ras. (zit je heel dicht tegen nazi ideologie).

Ikzelf snap nog maar heel weinig van hoe de mens is ontstaan. Ik heb erg veel moeite met de meervoudige out-of-africa theorie.
Waarom precies? En wat vind jij een beter verhaal?
pi_82370155
quote:

[..]

Nee. Er is een groot verschil tussen J1 (Semitisch) en J2 (Neolithisch). Geen idee waarom er op dat plaatje geen onderscheid wordt gemaakt tussen die twee haplogroepen, maar Turken hebben niet meer dan 10% Semitisch bloed. De rest is Neolithisch/Anatolisch.
pi_82370244
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:21 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Nee. Er is een groot verschil tussen J1 (Semitisch) en J2 (Neolithisch). Geen idee waarom er op dat plaatje geen onderscheid wordt gemaakt tussen die twee haplogroepen, maar Turken hebben niet meer dan 10% Semitisch bloed. De rest is Neolithisch/Anatolisch.
En hoeveel semitisch bloed hebben Marokkanen?
Allah Al Watan Al Malik
pi_82370266
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 01:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Die vraag kun je niet zo maar beantwoorden.
Het kan zijn dat onder de huidige Turkse bevolking meer Arabieren wonen dan onder de huidige Marokkaanse bevolking.
Maar ook dat de huidige Turk meer Arabische genen heeft dan de huidige Marokkaan.
Lastig, dit soort onderzoeken.
In Turkije wonen idem dito veel Arabieren (ongeveer 1-2 miljoen?), veelal verTurkste Arabieren, dat wel. Maar dat plaatje klopt niet helemaal. Turken hebben vooral Neolithisch/Anatolisch bloed (haplogroep J2), dat is niet hetzelfde als Semitisch (J1). Het percentage Semitisch bloed in Turkije is niet meer dan 10%.

Overigens hebben de Arabieren in Turkije niet meer Semitisch bloed dan de gemiddelde Turk. Ook rond de 10% (net zoals Libanezen en Syriërs).
pi_82370318
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En hoeveel semitisch bloed hebben Marokkanen?
Bedoel je de Arabische Marokkanen of de Berbers? Van de Arabische Marokkanen weet ik het niet maar de Berbers hebben bijna geen Semitisch bloed..
pi_82370347
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:27 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Bedoel je de Arabische Marokkanen of de Berbers? Van de Arabische Marokkanen weet ik het niet maar de Berbers hebben bijna geen Semitisch bloed..
Dat onderscheid is amper te maken natuurlijk, gezien de etnische mix. Maar dat zou dus kunnen betekenen dat wat ik eerder zei nog waar zou kunnen zijn. Wellicht hebben Turken meer Semitisch bloed dan Marokkanen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_82370476
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat onderscheid is amper te maken natuurlijk, gezien de etnische mix. Maar dat zou dus kunnen betekenen dat wat ik eerder zei nog waar zou kunnen zijn. Wellicht hebben Turken meer Semitisch bloed dan Marokkanen.
Is dat zo? Want als ik eerlijk moet zeggen zie ik vaak wel het verschil tussen Marokkaanse Berbers en Arabieren. Maar heel groot zal het verschil vast niet zijn.

Ja, dat zou heel goed kunnen. Het zou ook kunnen dat Turken Berber bloed met zich dragen omdat er vroeger veel Noord-Afrikanen naar Turkije zijn gemigreerd (en dan bedoel ik de Turken uit het zuiden van Turkije). Ik ken genoeg Turken uit de streek waar ik vandaan kom die Noord-Afrikaanse roots hebben.
pi_82370514
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:34 schreef Bortecinem het volgende:
Is dat zo? Want als ik eerlijk moet zeggen zie ik vaak wel het verschil tussen Marokkaanse Berbers en Arabieren. Maar heel groot zal het verschil vast niet zijn.
Wij Marokkanen hebben er anders zelf behoorlijk wat problemen mee. Maar misschien heb jij wel een scherp oog voor details .
quote:
Ja, dat zou heel goed kunnen. Het zou ook kunnen dat Turken Berber bloed met zich dragen omdat er vroeger veel Noord-Afrikanen naar Turkije zijn gemigreerd (en dan bedoel ik de Turken uit het zuiden van Turkije). Ik ken genoeg Turken uit de streek waar ik vandaan kom die Noord-Afrikaanse roots hebben.
Dat wist ik niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_82370626
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wij Marokkanen hebben er anders zelf behoorlijk wat problemen mee. Maar misschien heb jij wel een scherp oog voor details .
[..]

Dat wist ik niet.
Ik probeer de afkomst van een Marokkaan altijd van te voren in te schatten. En in 80% van de gevallen heb ik het goed.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 18:40:53 #60
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_82372160
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_82372377
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Zeker wel. Joden (met een hoofdletter) zijn een volk, terwijl joden (met kleine letter) een geloofsgroep zijn.
pi_82373753
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:27 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Voor de Arabieren voet in Marokko hadden gezet woonde er een aantal Joodse stammen naast de berbers, de Joden zullen ook wel met de eeuwen in de berbers en later Arabieren op gegaan zijn.
pi_82373822
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:43 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Voor de Arabieren voet in Marokko hadden gezet woonde er een aantal Joodse stammen naast de berbers, de Joden zullen ook wel met de eeuwen in de berbers en later Arabieren op gegaan zijn.
Dus? Wat wil je nou zeggen?
pi_82373873
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:46 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Dus? Wat wil je nou zeggen?
Dat het mij zou verbazen als berbers bijna geen semitisch bloed hadden, of de Joodse stammen bestonden voornamelijk uit bekeerde berbers, dat kan ook natuurlijk.
pi_82374048
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:48 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat het mij zou verbazen als berbers bijna geen semitisch bloed hadden, of de Joodse stammen bestonden voornamelijk uit bekeerde berbers, dat kan ook natuurlijk.
Want Joden zijn/waren 100% Semitisch?

Ik zag laatst een aflevering van de Joodse omroep over Tunesische Joden, de zagen er niet anders uit dan de gemiddelde Noord-Afrikaan. Dus het lijkt me waarschijnlijker dat die Joden gewoon bekeerde Berbers waren. Of ze waren met zo weinig dat ze bijna geen impact hebben gehad op de huidige genenpool van de Berbers.

mtDNA van de Berbers uit Marokko en Egypte
pi_82374093
quote:
ik las joodse gnoom
Ik las "Joran genoom onderzoek".
pi_82375310
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:55 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Want Joden zijn/waren 100% Semitisch?

Ik zag laatst een aflevering van de Joodse omroep over Tunesische Joden, de zagen er niet anders uit dan de gemiddelde Noord-Afrikaan. Dus het lijkt me waarschijnlijker dat die Joden gewoon bekeerde Berbers waren. Of ze waren met zo weinig dat ze bijna geen impact hebben gehad op de huidige genenpool van de Berbers.

mtDNA van de Berbers uit Marokko en Egypte
Ik ben blond, ik heb blauwgrijze ogen, mijn vader was toen hij jong was blond met groene ogen, verder in de familie zie je veel donkere takken van Joodse afkomst, sommige van m'n neven en m'n oom hadden dit vroeger ook, dus tsja het is wel een beetje inmenging van 'ander bloed' etc etc.
Maar goed.
pi_82375564
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ben blond, ik heb blauwgrijze ogen, mijn vader was toen hij jong was blond met groene ogen, verder in de familie zie je veel donkere takken van Joodse afkomst, sommige van m'n neven en m'n oom hadden dit vroeger ook, dus tsja het is wel een beetje inmenging van 'ander bloed' etc etc.
Maar goed.
West-Europese Joden zijn in feite gewoon Europeanen met een beetje Semitisch/Joods bloed.

De meesten Oost-Europese Joden daarentegen zijn nazaten van de Khazaren (Turkse Joden, hadden ooit een groot Turks-Joods Rijk in Oost-Europa).

Vandaag de dag spreekt maar een handjevol van de Oost-Europese Joden de oud Turks-Khazaarse taal. Zij worden de Karaim Turken genoemd.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 20:52:04 #69
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_82375667
Wat de Turken betreft verwacht ik dat er veel Grieks bloed in zit, met name de Turken met een zeer Europees uiterlijk. Aan de andere kant: ik werkte ooit samen met een Turk die vaak voor Chinees werd aangezien.

Noordafrikanen hebben vermenging met zuid-europees bloed, joods bloed en scandinavisch bloed (google maar eens op 'vandalen').
pi_82375693
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:47 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

West-Europese Joden zijn in feite gewoon Europeanen met een beetje Semitisch/Joods bloed.

De meesten Oost-Europese Joden daarentegen zijn nazaten van de Khazaren (Turkse Joden, hadden ooit een groot Turks-Joods Rijk in Oost-Europa).

Vandaag de dag spreekt maar een handjevol van de Oost-Europese Joden de oud Turks-Khazaarse taal. Zij worden de Karaim Turken genoemd.
De Joodse tak in mijn familie stamt vanaf de 15e/16e eeuw uit Oost-Europa, dan gaat het via de naam Cohen, en het is niet vooral wat jij beschrijft maar inderdaad groepen stammen af van die en dan weer die.
Maar uiteindelijk is het weer moeilijk na te gaan, bepaalde invloeden zijn natuurlijk duidelijk uit West-Europa, andere invloeden zijn weer duidelijk meer Joods maar goed net hoe je het bekijkt natuurlijk.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 20:54:59 #71
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_82375727
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:47 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

De invloed van het turks-khazaarse gebeuren op de joodse genoom staat heel erg ter discussie.
pi_82375775
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:52 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wat de Turken betreft verwacht ik dat er veel Grieks bloed in zit, met name de Turken met een zeer Europees uiterlijk. Aan de andere kant: ik werkte ooit samen met een Turk die vaak voor Chinees werd aangezien.

Noordafrikanen hebben vermenging met zuid-europees bloed, joods bloed en scandinavisch bloed (google maar eens op 'vandalen').
Wat bedoel je met een zeer Europees uiterlijk? Blond haar en blauwe ogen?
pi_82376057
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:54 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

De invloed van het turks-khazaarse gebeuren op de joodse genoom staat heel erg ter discussie.
Waar zijn de Khazaren heen - op die 100 Karaims in Litouwen na? Zijn ze zomaar van de aardbodem verdwenen? Hoe kan het dat de Oost-Europese Joden vandaag de dag qua uiterlijk veel op de Oost-Europese Turkse volkeren zoals de Tataren en de Karaims lijken en maar weinig gemeen hebben qua DNA met hun Semitische broeders in het Midden-Oosten?

Roseanne Bar, een Oost-Europese Jood. Ze had in mjin ogen zo een Tataar kunnen zijn.
pi_82376134
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:53 schreef DeParo het volgende:

[..]

De Joodse tak in mijn familie stamt vanaf de 15e/16e eeuw uit Oost-Europa, dan gaat het via de naam Cohen, en het is niet vooral wat jij beschrijft maar inderdaad groepen stammen af van die en dan weer die.
Maar uiteindelijk is het weer moeilijk na te gaan, bepaalde invloeden zijn natuurlijk duidelijk uit West-Europa, andere invloeden zijn weer duidelijk meer Joods maar goed net hoe je het bekijkt natuurlijk.
Sorry, ik bedoelde niet dat alle Oost-Europese Joden per definitie afstammen van de Khazaren, maar dat ze waarschijnlijk deels afstammen van de Khazaren of tenminste invloeden hebben.
pi_82376204
Roseanne Bar zou ook Armeens, Grieks of Libanees kunnen zijn als ik haar zo zie.
pi_82376342
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:12 schreef WammesWaggel het volgende:
Roseanne Bar zou ook Armeens, Grieks of Libanees kunnen zijn als ik haar zo zie.
Zij heeft overduidelijk een klein beetje Aziatische bloed in zich, en dat zie je wel terug in haar gezicht. Maar ik heb tot nu toe nog nooit een Griek, Armeen noch Libanees gespot die een EuroAziatisch uiterlijk had.

pi_82376609
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:17 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Zij heeft overduidelijk een klein beetje Aziatische bloed in zich, en dat zie je wel terug in haar gezicht. Maar ik heb tot nu toe nog nooit een Griek, Armeen noch Libanees gespot die een EuroAziatisch uiterlijk had.

[ afbeelding ]
Op deze foto zie ik die Aziatische invloed inderdaad, op die eerdere niet.
Ze lijkt ook wel op een deel eskimo op deze foto

Eigenlijk zijn dikke, oudere mensen met meerdere plastische ingrepen achter de rug in die zin niet zo geschikt om om een dergelijke manier te peilen.
pi_82376675
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:25 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Op deze foto zie ik die Aziatische invloed inderdaad, op die eerdere niet.
Eigenlijk zijn dikke, oudere mensen met meerdere plastische ingrepen achter de rug in die zin niet zo geschikt om om een dergelijke manier te peilen.

Anyway, ik zie ze ook terug op de eerste foto maar vooral op TV. Het valt me juist tegen dat je die Aziatische invloeden op foto's minder snel ziet. Kijk voor de lol maar eens een keer naar een aflevering van Roseanne.
pi_82376792
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:28 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Anyway, ik zie ze ook terug op de eerste foto maar vooral op TV. Het valt me juist tegen dat je die Aziatische invloeden op foto's minder snel ziet. Kijk voor de lol maar eens een keer naar een aflevering van Roseanne.
Van die hangende oogleden zie je wel vaker bij dikke en oudere mensen, ik zie er dan niet meteen een Aziatische invloed in.

Duits zou ook nog kunnen
pi_82376918
Joh, ga toch heen. Roseanne Barr heeft overduidelijk Aziatische trekjes in haar gezicht en die zie je vooral goed terug op TV. Dat jij het niet wilt zien is niet mijn probleem.
pi_82376998
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:36 schreef Bortecinem het volgende:
Joh, ga toch heen. Roseanne Barr heeft overduidelijk Aziatische trekjes in haar gezicht en die zie je vooral goed terug op TV. Dat jij het niet wilt zien is niet mijn probleem.
Hmmkay
pi_82377082
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:39 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Hmmkay
  zaterdag 5 juni 2010 @ 22:48:15 #84
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_82379088
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:56 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Wat bedoel je met een zeer Europees uiterlijk? Blond haar en blauwe ogen?
Dat niet eens. Gewoon een nogal 'blank' voorkomen ten opzichte van de soms halve apen die je ook tegenkomt; de donkere gedrongen harige versie met het lage voorhoofd en de unibrow.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 22:55:03 #85
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_82379285
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 21:07 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Waar zijn de Khazaren heen - op die 100 Karaims in Litouwen na? Zijn ze zomaar van de aardbodem verdwenen? Hoe kan het dat de Oost-Europese Joden vandaag de dag qua uiterlijk veel op de Oost-Europese Turkse volkeren zoals de Tataren en de Karaims lijken en maar weinig gemeen hebben qua DNA met hun Semitische broeders in het Midden-Oosten?

[ afbeelding ]

Roseanne Bar, een Oost-Europese Jood. Ze had in mjin ogen zo een Tataar kunnen zijn.
Er zijn afwijkende meningen omtrent de invloed van de khazaren op het joods-genetische plaatje. De ene wetenschapper zegt dat gezien het aantal semitische (oorspronkelijke) joden tov. het aantal khazaren, de genetische invloed van de khazaren opt het oost-europees joodse dna gigantisch zou moeten. De ander zegt dat het khazaren-rijk op een gegeven moment gevallen is en de bevolking opgegaan is in de omringende aziatische (moslim?) buurvolken, en zo dus de overgebleven joden van oost-europese herkomst heul zo veul 'turks' dna niet hebben.
pi_82380645
quote:
Nou, dat zou ook best wel eens kunnen. Als we aannemen dat de gesproken talen over het algemeen overeenkomen met de afstamming, dan zijn alle Indo-Europeanen inderdaad verwant.
Sinds de eeuwen van kolonisaties klopt dat niet meer zonder meer, want voor veel Aziaten en Afrikanen zijn Indo-Europese talen inmiddels moedertaal, maar van Bangladesh tot aan Ierland en van Sri Lanka tot aan Ijsland zal dat nog wel opgaan.
pi_82380769
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:43 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. De joden zijn bij uitstek mensen die zich afzonderen en niet mengen met de lokale bevolking.
pi_82381161
Bij herlezen van de OP vond ik dit een merkwaardig stuk:
quote:
The researchers found that Jews from the major Diaspora groups formed a distinct population cluster, albeit one that is closely related to European and Middle Eastern non-Jewish populations. Each of the Diaspora groups also formed its own cluster within the larger Jewish cluster. Further, each group demonstrated Middle-Eastern ancestry and varying degrees of mixing with surrounding populations. The genetic analysis showed that the two major groups, Middle Eastern Jews and European Jews, diverged from each other approximately 2,500 years ago.
In de eerste plaats wordt geconstateerd dat de joodse populatie wèl aardig mengde met de lokale populatie. Als dat waar is, dan zijn de joden dus amper een eigen volk, maar gewoon een normale geloofsgemeenschap. Dan vervalt dus ook de argumentatie op een eigen land.
In de tweede plaats wordt de scheiding tussen joden uit het Midden-Oosten en Europese joden gelegd op 2.500 jaar geleden. Ik heb zo mijn twijfels bij de geldigheid van die tijdschatting, maar 2.500 jaar geleden is ver voor de gedwongen verspreiding door de Romeinen. Hoe moeten we dat dan zien?
pi_82381260
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 23:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. De joden zijn bij uitstek mensen die zich afzonderen en niet mengen met de lokale bevolking.
Wat ben jij weer een ontwetende nitwit, een dubbele erkenning van jouw gevalletje,
mijn god ga je eens inlezen, als er een volk openstond, was het wel het Joodse Volk.
Weliswaar had je uiteraard zeer orthodoxe gemeenschappen, anderzijds had je ook tijden dat men gewoon apart werd gezet, maar dit is bij lange na niet de meerderheid geweest.
pi_82381337
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 23:43 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Nou als men het nodig acht zijn er altijd wel mensen die zich bekeren tot bv de islam, zoals bv de ouders van onze kameraad.... Ahmadinejad de president van Iran.
Of azzam al-amriki van al-quaida.

http://www.telegraph.co.u(...)ave-Jewish-past.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Adam_Yahiye_Gadahn
pi_82386903
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 22:48 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Dat niet eens. Gewoon een nogal 'blank' voorkomen ten opzichte van de soms halve apen die je ook tegenkomt; de donkere gedrongen harige versie met het lage voorhoofd en de unibrow.
Jeetje, wat een opmerking.

Volgens mij weet jij echt jackshit over wie de oorspronkelijke Turken waren of waar Turken überhaupt vandaan komen.
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 22:55 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

Er zijn afwijkende meningen omtrent de invloed van de khazaren op het joods-genetische plaatje. De ene wetenschapper zegt dat gezien het aantal semitische (oorspronkelijke) joden tov. het aantal khazaren, de genetische invloed van de khazaren opt het oost-europees joodse dna gigantisch zou moeten. De ander zegt dat het khazaren-rijk op een gegeven moment gevallen is en de bevolking opgegaan is in de omringende aziatische (moslim?) buurvolken, en zo dus de overgebleven joden van oost-europese herkomst heul zo veul 'turks' dna niet hebben.
Je lult echt, weet je dat. De Turkse Khazaren zijn helemaal niet (alleen) geassimileerd in de Aziatische buurvolken. Zoals je in het eerder geposte filmpje al kon zien leven de nog paar overgebleven Turkse Joden die hun eigen taal nog spreken in Oost-Europa (Litouwen, Rusland en Oekraine) en niet in Centraal-Azie. Verder weet je jackshit over het 'Turkse DNA' en de Turkse volkeren die in Oost-Europa leven of leefden (zie jouw vorige post). Dus ik vraag me echt af hoe je zo zeker kan zijn dat de Oost-Europese Joden niet of bijna geen Khazaars bloed in zich kunnen hebben. Dat het merendeel van de Joden geen Midden-Oosters/Semitisch uiterlijk heeft is iig een feit.

Hier zie je de verspreiding van de verschillende Turkse volkeren (Volga-Bulgaren-Kipchaks, Pechenogs, Khazaren) tussen 650-850. De Volga-Bulgaren/Kipchacks leven nog steeds in hetzelfde gebied maar worden nu Tataren genoemd. De Pechenogs zijn geassimileerd in Grieken, huidige Turkije-Turken, Hongaren en andere Oost-Europeanen. Maar van de Khazaren is - behalve een paar honderd Karaim-Turken verspreid over Oost-Europa - niks meer over. Frappant hoor.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bortecinem op 06-06-2010 11:13:43 ]
pi_82387051
quote:
Op zondag 6 juni 2010 00:02 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat ben jij weer een ontwetende nitwit, een dubbele erkenning van jouw gevalletje,
mijn god ga je eens inlezen, als er een volk openstond, was het wel het Joodse Volk.
Weliswaar had je uiteraard zeer orthodoxe gemeenschappen, anderzijds had je ook tijden dat men gewoon apart werd gezet, maar dit is bij lange na niet de meerderheid geweest.
Wou ik net zeggen. Waarom denk je dat de Joden vandaag de dag verschillen van de andere Semitische volken? Joden zijn geen aparte wezens die hun uiterlijk kunnen aanpassen aan hun omgeving ofzo hoor.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bortecinem op 06-06-2010 11:04:16 ]
pi_82387194
quote:
A 2001 study by Nebel et al. found Haplogroup R1a chromosomes (called Eu 19 in the paper), which are very frequent in Eastern European populations (54%-60%), at elevated frequency (12.7%) in Ashkenazi Jews. The authors hypothesized that these chromosomes could reflect low-level gene flow into Ashkenazi populations from surrounding Eastern European populations, or, alternatively, that both the Ashkenazi Jews in Haplogroup R1a, and to a greater extent all Eastern European populations in general, might have some partial Khazar ancestry.

A 2005 study by Nebel et al., based on Y chromosome polymorphic markers, showed that Ashkenazi Jews are more closely related to other Jewish and Middle Eastern groups than to their local neighbouring populations in Europe. However, 11.5% of male Ashkenazim were found to belong to Haplogroup R1a1 (R-M17), the dominant Y chromosome haplogroup in Eastern Europeans, suggesting possible gene flow between the two groups. The authors hypothesized that "R-M17 chromosomes in Ashkenazim may represent vestiges of the mysterious Khazars". They concluded "However, if the R-M17 chromosomes in Ashkenazi Jews do indeed represent the vestiges of the mysterious Khazars then, according to our data, this contribution was limited to either a single founder or a few closely related men, and does not exceed ~ 12% of the present-day Ashkenazim.[57]
Joden hebben dus waarschijnlijk wel Khazaar bloed, niet dat we kunnen zeggen dat ze directe afstammelingen zijn van de Khazaren. Maar invloeden zijn er zeker.
pi_82418010
quote:
Op zondag 6 juni 2010 10:57 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Wou ik net zeggen. Waarom denk je dat de Joden vandaag de dag verschillen van de andere Semitische volken? Joden zijn geen aparte wezens die hun uiterlijk kunnen aanpassen aan hun omgeving ofzo hoor.
Wat lees ik dan in je volgende bericht:
quote:
A 2001 study by Nebel et al. found Haplogroup R1a chromosomes (called Eu 19 in the paper), which are very frequent in Eastern European populations (54%-60%), at elevated frequency (12.7%) in Ashkenazi Jews. The authors hypothesized that these chromosomes could reflect low-level gene flow into Ashkenazi populations from surrounding Eastern European populations, or, alternatively, that both the Ashkenazi Jews in Haplogroup R1a, and to a greater extent all Eastern European populations in general, might have some partial Khazar ancestry.

A 2005 study by Nebel et al., based on Y chromosome polymorphic markers, showed that Ashkenazi Jews are more closely related to other Jewish and Middle Eastern groups than to their local neighbouring populations in Europe. However, 11.5% of male Ashkenazim were found to belong to Haplogroup R1a1 (R-M17), the dominant Y chromosome haplogroup in Eastern Europeans, suggesting possible gene flow between the two groups. The authors hypothesized that "R-M17 chromosomes in Ashkenazim may represent vestiges of the mysterious Khazars". They concluded "However, if the R-M17 chromosomes in Ashkenazi Jews do indeed represent the vestiges of the mysterious Khazars then, according to our data, this contribution was limited to either a single founder or a few closely related men, and does not exceed ~ 12% of the present-day Ashkenazim.[57]
Vet van mij.
Low level gene flow en either a single founder of a few closely related men wijst inderdaad op een grondige vermenging van joden met hun omgeving!
Ook dat de Ashkenazi na al die eeuwen diaspora nog steeds meer verwant zijn aan de andere volken uit het Midden-Oosten (welke zouden dat nou kunnen zijn ) dan aan de volken waar ze al die tijd tussen gewoond hebben, wijst op grote openheid van de joodse gemeenschappen t.o.v. hun omgeving.

Je kunt wel gaan lopen schelden, maar misschien moet je eerst gewoon tekst lezen.
pi_82418642
quote:
Op zondag 6 juni 2010 22:00 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Wat lees ik dan in je volgende bericht:
[..]

Vet van mij.
Low level gene flow en either a single founder of a few closely related men wijst inderdaad op een grondige vermenging van joden met hun omgeving!
Ook dat de Ashkenazi na al die eeuwen diaspora nog steeds meer verwant zijn aan de andere volken uit het Midden-Oosten (welke zouden dat nou kunnen zijn ) dan aan de volken waar ze al die tijd tussen gewoond hebben, wijst op grote openheid van de joodse gemeenschappen t.o.v. hun omgeving.

Je kunt wel gaan lopen schelden, maar misschien moet je eerst gewoon tekst lezen.
Ten eerste Kees, het bovenstaande zegt niets over openheid, zie de verklaring opnieuw van Borticinem.

Ten tweede Kees, het bovenstaande zegt niets over redenen, oorzaken etc etc.
Ook al maak je tien verschillende generaties dan kan je nog dezelfde voorouder hebben of dichter in de buurt qua DNA bij die voorouder zitten dan iemand zonder die voorouder lijkt me logisch, nietwaar.

Ten derde Kees, in tijden dat de uitwisseling van genen om het zo maar te zeggen laag was, waren er ook heel andere redenen vaak dan dat de Joodse gemeenschappen gesloten waren, ze werden gesloten gehouden. Ze werden bij elkaar gestopt vaak afgeschermd van de buitenwereld.
Voor al die andere groepen was het vaak een schande om buiten de eigen Kerk om te trouwen.

Dat heeft dan niets tot weinig te maken met dat de Joodse gemeenschappen gesloten waren.
Maar juist de Christelijken vaak tegenover deze groepen, niet alleen Joodse mensen, maar ook bv Moslims.

Na een boek van Nirenberg (Communities of violence: persecution of minorities in the Middle Ages) over verschillende groepen in Spanje zie je maar hoe negatief, discrimerend, en racistisch ze tegenover elkaar stonden in deze tijd.

Opnieuw ga je weer met beweringen rondstrooien, terwijl je er totaal geen verstand van hebt, laat dat aub.
pi_82427013
quote:

[..]

[ afbeelding ]

29% in Griekenland. Iets zegt me dat Turken het daar hebben gebracht héhéhe
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
pi_82427065
quote:

[..]

Mwah, de "turk" is Arabischer dan de "Berber". Dat is niet zo heel raar?
In fact, recent observations and simulations have suggested that a network of cosmic strings stretches across the entire universe.
  † In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 00:59:50 #98
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_82427129
quote:
ik las joodse gnoom

Afbeelding van 'gnoom' bij wikipedia.
  † In Memoriam † maandag 7 juni 2010 @ 01:03:12 #99
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_82427205
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:55 schreef Burakius het volgende:

[..]

Iets zegt me dat het woord anachronisme je niets zegt aangezien Turkije pas sinds 1923 bestaat.
pi_82427270
quote:
Op maandag 7 juni 2010 01:03 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Iets zegt me dat het woord anachronisme je niets zegt aangezien Turkije pas sinds 1923 bestaat.
Iets zegt me dat ik nu kan vals spelen door het te googlen, maar dat ik dat niet ga doen.
pi_82428796
quote:
Op maandag 7 juni 2010 00:55 schreef Burakius het volgende:

[..]

Nee.

Grieken hebben niet meer dan 9% Semitisch bloed. Lees mijn vorige post.
pi_82428963
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:50 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

ook dat is niet waar want joden kunnen tot rassen behoren die zo ver uit elkaar liggen als zwart en wit - als je er weinig van snapt doe er dan ook geen beweringen over

evt 'racisme' geldt dan ook vooral in overdrachtelijke zin, zoals je tegenwoordig racist genoemd kan worden wanneer je oa homo's discrimineert
Jusqu'ici tout va bien...
  maandag 7 juni 2010 @ 13:27:08 #103
132152 Ticker
En de Watskeburt?!
pi_82439080
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 21:37 schreef NorthernStar het volgende:

[..]

Ideologie inderdaad, maar in BNW mogen we het gewoon bij de naam noemen, een agenda.

Lange leve de Khazaren?
- Maybe O.D.B My Long Distance Family -
"Computer says: no.."
"Laat hen gaan, blinden zijn zij, die blinden leiden. Indien een blinde een blinde leidt, zullen zij beiden in een put vallen". (Matteüs 15:14)
pi_82441972
quote:
Op maandag 7 juni 2010 07:29 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Nee.

Grieken hebben niet meer dan 9% Semitisch bloed. Lees mijn vorige post.
Voor onze eigen gezondheid. Reageer jij niet op mij en ik reageer niet op jou.
  maandag 7 juni 2010 @ 17:25:31 #105
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_82451537
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 23:59 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb zo mijn twijfels
Afschuwelijk Anglicisme.
quote:
bij de geldigheid van die tijdschatting, maar 2.500 jaar geleden is ver voor de gedwongen verspreiding door de Romeinen. Hoe moeten we dat dan zien?
Het heeft misschien iets met de Babylonische ballingschap te maken.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_82453059
quote:
Op maandag 7 juni 2010 14:31 schreef Burakius het volgende:

[..]

Voor onze eigen gezondheid. Reageer jij niet op mij en ik reageer niet op jou.
pi_82474672
quote:
Op maandag 7 juni 2010 17:25 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Afschuwelijk Anglicisme.
Had dat enkelvoud moeten zijn?
quote:
[..]

Het heeft misschien iets met de Babylonische ballingschap te maken.
Goed punt, maar dat maakt het niet minder merkwaardig, want Babylonië ligt de andere kant op.
quote:
The genetic analysis showed that the two major groups, Middle Eastern Jews and European Jews, diverged from each other approximately 2,500 years ago.
Of zouden er joden aan die ballingschap ontkomen zijn door naar Europa te gaan?
pi_82475519
quote:
Op maandag 7 juni 2010 23:35 schreef Kees22 het volgende:

[..]

[..]

Goed punt, maar dat maakt het niet minder merkwaardig, want Babylonië ligt de andere kant op.
[..]

Waarschijnlijk waardeer je m'n bijdrage niet, maar door die ballingschappen, zijn er ook veel gevlucht naar de hellenistische werelden van Egypte, West-Turkije, en ook zelfs de Griekse Steden.

Zie bijvoorbeeld de apostel Paulus die veel Joodse gemeenschappen tegenkomt in deze gebieden.

Dergelijke verhalen brengen ook belangrijke informatie mee van hoe de samenleving er toen uitzag.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 00:11:22 #109
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82476473
quote:

[..]

[..]

[..]

Ik denk dat het meer door het Hellenisme komt. De Grieken hadden vanaf zo 500 VC handelskolonieen in het hele Middellandse Zee gebied, inclusief Palestina. Ik denk dat veel Joden gebruik hebben gemaakt van het Griekse netwerk. Verder waren de Hebreeuwen huursoldaten, dus dat kan ook een rol hebben gespeeld.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 00:12:49 #110
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82476543
quote:
Op maandag 7 juni 2010 23:51 schreef DeParo het volgende:

[..]

Waarschijnlijk waardeer je m'n bijdrage niet, maar door die ballingschappen, zijn er ook veel gevlucht naar de hellenistische werelden van Egypte, West-Turkije, en ook zelfs de Griekse Steden.

Zie bijvoorbeeld de apostel Paulus die veel Joodse gemeenschappen tegenkomt in deze gebieden.

Dergelijke verhalen brengen ook belangrijke informatie mee van hoe de samenleving er toen uitzag.
Inderdaad, veel mensen zijn zich niet bewust van hoe groot het Hellenistische "rijk" was, waarschijnlijk omdat het meer een cultureel en economisch rijk was dan een verenigd militair en politiek rijk.
pi_82476561
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 00:11 schreef Viajero het volgende:

[..]

Ik denk dat het meer door het Hellenisme komt. De Grieken hadden vanaf zo 500 VC handelskolonieen in het hele Middellandse Zee gebied, inclusief Palestina. Ik denk dat veel Joden gebruik hebben gemaakt van het Griekse netwerk. Verder waren de Hebreeuwen huursoldaten, dus dat kan ook een rol hebben gespeeld.
Dat klopt inderdaad, mede door die netwerken zijn er veel verspreid geraakt over de wereld, Joodse mensen die in Egypte woonden konden bijvoorbeeld wel Grieks praten maar niet meer Herbreeuws.
Iets wat als zeer kwalijk en slecht werd beschouwd, desalniettemin, zoals ik al zei tevens naar Griekse steden en Turkse kuststeden.
pi_82478481
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 00:11 schreef Viajero het volgende:

[..]

Googelend op Babylonië kwam ik deze kaart tegen, die zoiets afbeeldt.
http://www.verhoevenmarc.be/mesopotamie.jpg
De siteëigenaar is nogal streng christelijk, geloof ik, maar zijn kaart kan gebaseerd zijn op andere bronnen dan de bijbel. Wat ik hier mis is een stroming naar Europa.
Maar er is nog wel wat meer gebeurd in die regio in die tijd. Alexander de Grote, bijvoorbeeld, 2.300 jaar geleden.
Dat zou trouwens betekenen, dat de joden die door de Romeinen verspreid zijn allemaal tot het Midden-Oostentype zouden behoren. Het Europese type heeft zich daar dan al van afgesplitst, namelijk.
Ook raar: je zou verwachten dat de groep die naar Egypte is verhuisd zich later verspreid heeft over Noord-Afrika en eventueel Ethiopië. Maar misschien hebben we die gegevens gemist of is daar nog geen onderzoek naar gedaan.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 01:18:52 #113
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_82478812

De Lemba zou verwant zijn aan Joden uit Jemen, ter land ter boot komt naar U... de Jood
pi_82478889
Oh ja, die stammen zeker af van joden die met Sjeba mee zijn gegaan?
En ergens in India en in Polynesië zouden er ook joodse groepen zitten.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 01:26:05 #115
208510 WammesWaggel
Ciao Matteo
pi_82478949
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, de Joden in India waren voornamelijk afkomstig uit Irak en Iran.
Een oude Joodse populatie in Polynesie zou mij verbazen trouwens.
pi_82479318
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:26 schreef WammesWaggel het volgende:
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, de Joden in India waren voornamelijk afkomstig uit Irak en Iran.
Een oude Joodse populatie in Polynesie zou mij verbazen trouwens.
Net zoals de Parsi in India afkomstig zijn uit Iran.
Mij ook. Maar er schijnt ergens een bevlogen leider te zijn geweest, die geconcludeerd heeft dat ze joods waren. Niet erkend, voorzover ik weet.
Maar het fijne ervan ben ik vergeten.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 09:24:24 #117
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_82482385
Dat is wetenschap:zaken n op een grondige systematische onbevooroordeelde manier aantonen. Prima en interessant.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 09:25:25 #118
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_82482409
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:47 schreef ABombali het volgende:
Als je nog verder terug gaat en kijkt naar het mitochondriaal DNA, dan zie je dat we allemaal verwantschap hebben met negers in Afrika...

Dus?
denk het niet, heel veel jaar geleden waren er in africa echt nog geen negers hoor, die zijn zelf ook het product van evolutie.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 10:50:18 #119
235357 TitusPullo
Sehr feierlich, aber schlicht
pi_82485339
quote:

[..]

Ja.
quote:
[..]

Daar ben ik misschien te haastig aan het gissen geslagen. Ik vatte die passage op als: ''de Joden die nu in Europa wonen'', maar dat blijkt nergens uit. Ik zal het even nakijken.
The crowning attainment of historical study is a historical sense - an intuitive understanding of how things do not happen. - Lewis Namier
pi_82485441
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 10:50 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ja.
[..]

Daar ben ik misschien te haastig aan het gissen geslagen. Ik vatte die passage op als: ''de Joden die nu in Europa wonen'', maar dat blijkt nergens uit. Ik zal het even nakijken.
Als je even verder leest dan zie je dat het antwoord al lang is gegeven.
Hellenistische netwerken, Egypte, Turkse kuststeden, en Griekse steden.
Paulus kwam veel Joodse gemeenschappen daar tegen die er al eeuwen zaten.
In Alexandrie hadden deze groepen, die nog stamde uit de ballingschap tijd, het Herbreeuws verleerd.
  dinsdag 8 juni 2010 @ 11:08:09 #121
111528 Viajero
Who dares wins
pi_82486047
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 01:18 schreef WammesWaggel het volgende:
[ afbeelding ]

De Lemba zou verwant zijn aan Joden uit Jemen, ter land ter boot komt naar U... de Jood
Bizar verhaal inderdaad, ze zouden afstammen van een groep van 7 mannen uit het oostelijk Middelandse Zee gebied die daar zo'n 2000 jaar geleden aankwamen.
pi_82527837
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 11:08 schreef Viajero het volgende:

[..]

Bizar verhaal inderdaad, ze zouden afstammen van een groep van 7 mannen uit het oostelijk Middelandse Zee gebied die daar zo'n 2000 jaar geleden aankwamen.
Uh, en de vrouwen dan? Haalden ze die uit de plaatselijke bevolking, zoals in het begin? Of zijn die niet belangrijk in het verhaal? Zoals in het begin?
pi_82529586
quote:
Op dinsdag 8 juni 2010 10:50 schreef TitusPullo het volgende:

[..]

Ja.
OK, sorry, ik begrijp je ergernis (de eerste ooit ). Maar ik had ook meerdere punten van twijfel, dus vandaar mijn meervoud.
quote:
[..]

Ik ben wel benieuwd, want ik zat natuurlijk ook te gissen.
pi_82529921

Mocht iemand nog tijd over hebben, dit is wel een aardige documantaire over de Lemba welke bestaat uit meerdere delen.
  woensdag 9 juni 2010 @ 09:43:41 #125
165040 PhysicsRules
Mr. DaviniaHR
pi_82536421
quote:

[..]

[..]

[..]

Waarschijnlijk andersom: 2500 jaar geleden zijn veel Joden in de Babylonië terechtgekomen en daar gebleven. Het zijn juist de Joden die in Judea waren gebleven die veel meer met Europa in aanraking kwamen en na de Romeinse ballingschap naar Europa trokken. Het zou natuurlijk in dit kader interessant zijn uit te zoeken of Joden (maar ook Palestijnen) waarvan wordt aangenomen dat hun families al die jaren in Israël zijn gebleven genetisch dichter bij de Europese of de Midden-Oosterse Joden komen. Mijn hypothese is dat ze dichter tegen de Europese tak zitten.
Anti-globalisten aller landen verenigt u!
bron
Mjin eerste AKQ: Algemene Kennis Quiz Deel 547
pi_82536873
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:52 schreef Hathor het volgende:

[..]

* Jewish gnomes get the racial skill "shrewd" which gives them a bonus 10% on all auction house revenue.
* Jewish gnomes start the game with jewelcrafting as a fixed profession.

Ja, insider kennis.
Ik weet het.
pi_82537710
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 09:43 schreef PhysicsRules het volgende:

[..]

Waarschijnlijk andersom: 2500 jaar geleden zijn veel Joden in de Babylonië terechtgekomen en daar gebleven. Het zijn juist de Joden die in Judea waren gebleven die veel meer met Europa in aanraking kwamen en na de Romeinse ballingschap naar Europa trokken. Het zou natuurlijk in dit kader interessant zijn uit te zoeken of Joden (maar ook Palestijnen) waarvan wordt aangenomen dat hun families al die jaren in Israël zijn gebleven genetisch dichter bij de Europese of de Midden-Oosterse Joden komen. Mijn hypothese is dat ze dichter tegen de Europese tak zitten.
Ook mogelijk. Maar hoe is het die joden die in Babylonië gebleven zijn dan verder vergaan?
pi_82647702
quote:
Jews in communities around the globe show more genetic similarities with each other than they do with their non-Jewish neighbors, except in India and Ethiopia.
By Asaf Shtull-Trauring A new study shows that Jews in communities around the globe show more genetic similarities with each other than they do with their non-Jewish neighbors.

The only three exceptions were the Jews of India, Ethiopia, and Georgia, who had more similarity to their host nations than to other Jewish communities.

The international study, led by researchers from Rambam Medical Center in Haifa and the Technion - Israel Institute of Technology, mapped the Jewish genome for the first time. The research encompassed communities representing most of the world's Jewish population.

The study also showed the genetic ties between the Jewish people and other peoples of the Levant: In communities representing 90 percent of the Jewish people worldwide, Jews were more genetically similar to non-Jewish Levantines than their non-Jewish hosts were.

Jewish men celebrate Hanukkah at Manezhnaya square in the center of Moscow December 4, 2007

Photo by: Reuters

The analysis discovered genetic substructures not found in most other Middle Eastern populations.

Researchers from eight countries - Israel, Britain, the United States, Russia, Spain, Estonia, Portugal and Italy - compared 600,000 genetic markers in 114 people from 14 Diaspora Jewish communities and 1,161 people from 69 non-Jewish populations.

Their findings were published yesterday in the journal "Nature" and will be presented today at an international conference of doctors and researchers at Rambam.

"Contemporary Jews comprise an aggregate of ethno-religious communities whose worldwide members identify with each other through various shared religious, historical and cultural traditions," said the introduction to the article, whose lead researchers were Dr. Doron Behar of Rambam and Prof. Richard Villems of the University of Tartu in Estonia. "Historical evidence suggests common origins in the Middle East, followed by migrations."

"Although many genetic studies have shed light on Jewish origins," it noted, no previous study has addressed "genome-wide patterns of variation across the vast geographic span of Jewish Diaspora communities and their respective neighbors."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')