abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_82357107
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:50 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Jodendom is een geloof, joden zijn een ras als je daar van kunt spreken.

Ik ben wel erg voor dit soort onderzoeken. Maar ze zijn heel lang niet gedaan vanwege de lading op het onderwerp. Zodra je kunt stellen dat rassen verschillen, dan kun je ook stellen dat één ras inferieur is op een ander superieur ras. (zit je heel dicht tegen nazi ideologie).

Ikzelf snap nog maar heel weinig van hoe de mens is ontstaan. Ik heb erg veel moeite met de meervoudige out-of-africa theorie.
Waarom precies? En wat vind jij een beter verhaal?
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_82370155
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:39 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dus Turken zijn meer Arabisch dan Marokkanen.
Nee. Er is een groot verschil tussen J1 (Semitisch) en J2 (Neolithisch). Geen idee waarom er op dat plaatje geen onderscheid wordt gemaakt tussen die twee haplogroepen, maar Turken hebben niet meer dan 10% Semitisch bloed. De rest is Neolithisch/Anatolisch.
pi_82370244
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:21 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Nee. Er is een groot verschil tussen J1 (Semitisch) en J2 (Neolithisch). Geen idee waarom er op dat plaatje geen onderscheid wordt gemaakt tussen die twee haplogroepen, maar Turken hebben niet meer dan 10% Semitisch bloed. De rest is Neolithisch/Anatolisch.
En hoeveel semitisch bloed hebben Marokkanen?
Allah Al Watan Al Malik
pi_82370266
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 01:57 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Die vraag kun je niet zo maar beantwoorden.
Het kan zijn dat onder de huidige Turkse bevolking meer Arabieren wonen dan onder de huidige Marokkaanse bevolking.
Maar ook dat de huidige Turk meer Arabische genen heeft dan de huidige Marokkaan.
Lastig, dit soort onderzoeken.
In Turkije wonen idem dito veel Arabieren (ongeveer 1-2 miljoen?), veelal verTurkste Arabieren, dat wel. Maar dat plaatje klopt niet helemaal. Turken hebben vooral Neolithisch/Anatolisch bloed (haplogroep J2), dat is niet hetzelfde als Semitisch (J1). Het percentage Semitisch bloed in Turkije is niet meer dan 10%.

Overigens hebben de Arabieren in Turkije niet meer Semitisch bloed dan de gemiddelde Turk. Ook rond de 10% (net zoals Libanezen en Syriërs).
pi_82370318
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:24 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

En hoeveel semitisch bloed hebben Marokkanen?
Bedoel je de Arabische Marokkanen of de Berbers? Van de Arabische Marokkanen weet ik het niet maar de Berbers hebben bijna geen Semitisch bloed..
pi_82370347
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:27 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Bedoel je de Arabische Marokkanen of de Berbers? Van de Arabische Marokkanen weet ik het niet maar de Berbers hebben bijna geen Semitisch bloed..
Dat onderscheid is amper te maken natuurlijk, gezien de etnische mix. Maar dat zou dus kunnen betekenen dat wat ik eerder zei nog waar zou kunnen zijn. Wellicht hebben Turken meer Semitisch bloed dan Marokkanen.
Allah Al Watan Al Malik
pi_82370476
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:28 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Dat onderscheid is amper te maken natuurlijk, gezien de etnische mix. Maar dat zou dus kunnen betekenen dat wat ik eerder zei nog waar zou kunnen zijn. Wellicht hebben Turken meer Semitisch bloed dan Marokkanen.
Is dat zo? Want als ik eerlijk moet zeggen zie ik vaak wel het verschil tussen Marokkaanse Berbers en Arabieren. Maar heel groot zal het verschil vast niet zijn.

Ja, dat zou heel goed kunnen. Het zou ook kunnen dat Turken Berber bloed met zich dragen omdat er vroeger veel Noord-Afrikanen naar Turkije zijn gemigreerd (en dan bedoel ik de Turken uit het zuiden van Turkije). Ik ken genoeg Turken uit de streek waar ik vandaan kom die Noord-Afrikaanse roots hebben.
pi_82370514
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:34 schreef Bortecinem het volgende:
Is dat zo? Want als ik eerlijk moet zeggen zie ik vaak wel het verschil tussen Marokkaanse Berbers en Arabieren. Maar heel groot zal het verschil vast niet zijn.
Wij Marokkanen hebben er anders zelf behoorlijk wat problemen mee. Maar misschien heb jij wel een scherp oog voor details .
quote:
Ja, dat zou heel goed kunnen. Het zou ook kunnen dat Turken Berber bloed met zich dragen omdat er vroeger veel Noord-Afrikanen naar Turkije zijn gemigreerd (en dan bedoel ik de Turken uit het zuiden van Turkije). Ik ken genoeg Turken uit de streek waar ik vandaan kom die Noord-Afrikaanse roots hebben.
Dat wist ik niet.
Allah Al Watan Al Malik
pi_82370626
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:35 schreef Mutant01 het volgende:

[..]

Wij Marokkanen hebben er anders zelf behoorlijk wat problemen mee. Maar misschien heb jij wel een scherp oog voor details .
[..]

Dat wist ik niet.
Ik probeer de afkomst van een Marokkaan altijd van te voren in te schatten. En in 80% van de gevallen heb ik het goed.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 18:40:53 #60
283712 Basboussa
Tuo neito noita on
pi_82372160
Ne ne placha az,veche niamam glas
niamam nishto az na tozi sviat.
Amali dayman kan ya baladi Enni argaelek ya baladi
Wafdal dayman gambek alatoul
pi_82372377
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 22:00 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
Het Jodendom is toch een geloof? Niet een ras?
Zeker wel. Joden (met een hoofdletter) zijn een volk, terwijl joden (met kleine letter) een geloofsgroep zijn.
pi_82373753
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 17:27 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Voor de Arabieren voet in Marokko hadden gezet woonde er een aantal Joodse stammen naast de berbers, de Joden zullen ook wel met de eeuwen in de berbers en later Arabieren op gegaan zijn.
pi_82373822
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:43 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Voor de Arabieren voet in Marokko hadden gezet woonde er een aantal Joodse stammen naast de berbers, de Joden zullen ook wel met de eeuwen in de berbers en later Arabieren op gegaan zijn.
Dus? Wat wil je nou zeggen?
pi_82373873
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:46 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Dus? Wat wil je nou zeggen?
Dat het mij zou verbazen als berbers bijna geen semitisch bloed hadden, of de Joodse stammen bestonden voornamelijk uit bekeerde berbers, dat kan ook natuurlijk.
pi_82374048
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:48 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Dat het mij zou verbazen als berbers bijna geen semitisch bloed hadden, of de Joodse stammen bestonden voornamelijk uit bekeerde berbers, dat kan ook natuurlijk.
Want Joden zijn/waren 100% Semitisch?

Ik zag laatst een aflevering van de Joodse omroep over Tunesische Joden, de zagen er niet anders uit dan de gemiddelde Noord-Afrikaan. Dus het lijkt me waarschijnlijker dat die Joden gewoon bekeerde Berbers waren. Of ze waren met zo weinig dat ze bijna geen impact hebben gehad op de huidige genenpool van de Berbers.

mtDNA van de Berbers uit Marokko en Egypte
pi_82374093
quote:
Op vrijdag 4 juni 2010 15:50 schreef DeBassist het volgende:
ik las joodse gnoom
Ik las "Joran genoom onderzoek".
pi_82375310
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 19:55 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

Want Joden zijn/waren 100% Semitisch?

Ik zag laatst een aflevering van de Joodse omroep over Tunesische Joden, de zagen er niet anders uit dan de gemiddelde Noord-Afrikaan. Dus het lijkt me waarschijnlijker dat die Joden gewoon bekeerde Berbers waren. Of ze waren met zo weinig dat ze bijna geen impact hebben gehad op de huidige genenpool van de Berbers.

mtDNA van de Berbers uit Marokko en Egypte
Ik ben blond, ik heb blauwgrijze ogen, mijn vader was toen hij jong was blond met groene ogen, verder in de familie zie je veel donkere takken van Joodse afkomst, sommige van m'n neven en m'n oom hadden dit vroeger ook, dus tsja het is wel een beetje inmenging van 'ander bloed' etc etc.
Maar goed.
pi_82375564
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:37 schreef DeParo het volgende:

[..]

Ik ben blond, ik heb blauwgrijze ogen, mijn vader was toen hij jong was blond met groene ogen, verder in de familie zie je veel donkere takken van Joodse afkomst, sommige van m'n neven en m'n oom hadden dit vroeger ook, dus tsja het is wel een beetje inmenging van 'ander bloed' etc etc.
Maar goed.
West-Europese Joden zijn in feite gewoon Europeanen met een beetje Semitisch/Joods bloed.

De meesten Oost-Europese Joden daarentegen zijn nazaten van de Khazaren (Turkse Joden, hadden ooit een groot Turks-Joods Rijk in Oost-Europa).

Vandaag de dag spreekt maar een handjevol van de Oost-Europese Joden de oud Turks-Khazaarse taal. Zij worden de Karaim Turken genoemd.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 20:52:04 #69
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_82375667
Wat de Turken betreft verwacht ik dat er veel Grieks bloed in zit, met name de Turken met een zeer Europees uiterlijk. Aan de andere kant: ik werkte ooit samen met een Turk die vaak voor Chinees werd aangezien.

Noordafrikanen hebben vermenging met zuid-europees bloed, joods bloed en scandinavisch bloed (google maar eens op 'vandalen').
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_82375693
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:47 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

West-Europese Joden zijn in feite gewoon Europeanen met een beetje Semitisch/Joods bloed.

De meesten Oost-Europese Joden daarentegen zijn nazaten van de Khazaren (Turkse Joden, hadden ooit een groot Turks-Joods Rijk in Oost-Europa).

Vandaag de dag spreekt maar een handjevol van de Oost-Europese Joden de oud Turks-Khazaarse taal. Zij worden de Karaim Turken genoemd.
De Joodse tak in mijn familie stamt vanaf de 15e/16e eeuw uit Oost-Europa, dan gaat het via de naam Cohen, en het is niet vooral wat jij beschrijft maar inderdaad groepen stammen af van die en dan weer die.
Maar uiteindelijk is het weer moeilijk na te gaan, bepaalde invloeden zijn natuurlijk duidelijk uit West-Europa, andere invloeden zijn weer duidelijk meer Joods maar goed net hoe je het bekijkt natuurlijk.
  zaterdag 5 juni 2010 @ 20:54:59 #71
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_82375727
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:47 schreef Bortecinem het volgende:

[..]

De invloed van het turks-khazaarse gebeuren op de joodse genoom staat heel erg ter discussie.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_82375775
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:52 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wat de Turken betreft verwacht ik dat er veel Grieks bloed in zit, met name de Turken met een zeer Europees uiterlijk. Aan de andere kant: ik werkte ooit samen met een Turk die vaak voor Chinees werd aangezien.

Noordafrikanen hebben vermenging met zuid-europees bloed, joods bloed en scandinavisch bloed (google maar eens op 'vandalen').
Wat bedoel je met een zeer Europees uiterlijk? Blond haar en blauwe ogen?
pi_82376057
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:54 schreef EdvandeBerg het volgende:

[..]

De invloed van het turks-khazaarse gebeuren op de joodse genoom staat heel erg ter discussie.
Waar zijn de Khazaren heen - op die 100 Karaims in Litouwen na? Zijn ze zomaar van de aardbodem verdwenen? Hoe kan het dat de Oost-Europese Joden vandaag de dag qua uiterlijk veel op de Oost-Europese Turkse volkeren zoals de Tataren en de Karaims lijken en maar weinig gemeen hebben qua DNA met hun Semitische broeders in het Midden-Oosten?

Roseanne Bar, een Oost-Europese Jood. Ze had in mjin ogen zo een Tataar kunnen zijn.
pi_82376134
quote:
Op zaterdag 5 juni 2010 20:53 schreef DeParo het volgende:

[..]

De Joodse tak in mijn familie stamt vanaf de 15e/16e eeuw uit Oost-Europa, dan gaat het via de naam Cohen, en het is niet vooral wat jij beschrijft maar inderdaad groepen stammen af van die en dan weer die.
Maar uiteindelijk is het weer moeilijk na te gaan, bepaalde invloeden zijn natuurlijk duidelijk uit West-Europa, andere invloeden zijn weer duidelijk meer Joods maar goed net hoe je het bekijkt natuurlijk.
Sorry, ik bedoelde niet dat alle Oost-Europese Joden per definitie afstammen van de Khazaren, maar dat ze waarschijnlijk deels afstammen van de Khazaren of tenminste invloeden hebben.
pi_82376204
Roseanne Bar zou ook Armeens, Grieks of Libanees kunnen zijn als ik haar zo zie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')