Klopt, maar die kosten moet je wel eerst zelf maken en voorschieten. En ik heb geen idee hoe rijk de buurman is, maar het terugkrijgen zal ook wel niet heel makkelijk zijn.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:29 schreef SemperFii het volgende:
Als je de rechtzaak wint moet meneer de buurman toch voor alle kosten opdraaien? Ook die door jou zijn gemaakt..
Neen, je kunt als tegen-eis stellen: "De eiser veroordelen tot het betalen van de proceskosten".quote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:29 schreef SemperFii het volgende:
Als je de rechtzaak wint moet meneer de buurman toch voor alle kosten opdraaien? Ook die door jou zijn gemaakt..
Ik heb mij laten vertellen dat het maken van foto's van iemand op zijn eigen erf altijd inbreuk maakt op het recht van de persoonlijke levensfeer, een onderdeel van het privacy artikel van de grondwet. Diegene wist alleen het vaag te vertellen en wist er verder niets over.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:33 schreef klusfoobje het volgende:
Fotograferen mag dan vanaf eigen erf worden gedaan, maar volgens mij is dat helemala niet relevant. Het gaat erom wat hij fotografeert.
Even voor de beeldvorming, als je vrouw poedelnaakt ligt te zonnen, maakt hij duidelijke inbreuk op jullie privacy als hij daar foto's van maakt. Of hij nu op eigen terrein staat of niet.
Nee. Het zijn civiele zaken.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 13:16 schreef Daeron het volgende:
Valt dit niet onder het doen van valse aangiftes?
quote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:42 schreef klusfoobje het volgende:
je bent aan het bouwen...
je weet dat dakpannen raar kunnen vallen ? Ja meneer de agent, een windvlaag, ik begrijp het ook niet
Nouja... Kalm. Ik ben behoorlijk opgefokt maar ben wel zo nuchter om het goed te bekijken. En vooral geen foute stappen te nemen.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 13:06 schreef Boris_Karloff het volgende:
Wat een verhaal. Onvoorstelbaar hoe kallm jij op mij overkomt. Ik had was vrienden op hem afgestuurd.
Wees blij dat de gemeente aan jouw kant staat, procederen tegen de gemeente, dat is pas ellende die pas begint als je procedures wint.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:21 schreef Updraft het volgende:
Beste Fok!kers,
Verder wil ik mij niet verlagen tot zijn niveau met allerlei 'terugpesterijtjes'. Ik wil weten wat de wettelijke mogelijkheden zijn om deze kwal aan te pakken.
Alvast hartelijk bedankt!
Het probleem is dat je verplicht bent om te verschijnen voor de rechtbank. Bij geen verschijning of verdediging wordt het vonnis gewezen in voordeel van de eiser. Je bent dus bij iedere rechtzaak van deze kwal verplicht om een verdediging te voeren, anders 'wint' de buurman.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 14:23 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Wees blij dat de gemeente aan jouw kant staat, procederen tegen de gemeente, dat is pas ellende die pas begint als je procedures wint.
Het beste wat je denk ik kan doen is het gewoon ondergaan en zorgen dat je er niet meer tijd mee kwijt bent dan nodig, en vooral het je niet je dagen laten vergallen. Je de hele dag op zitten vreten over hoe irritant hij is heeft geen zin. Zet het van je af.
Ik weet niet of je bij dat soort procedures vergoeding van je buurman kunt krijgen voor je advocaatkosten wanneer hij in het ongelijk gesteld wordt. Maar het beste zou zijn als je het uit handen kon geven en dan af en toe een brief krijgt met de stand van zaken. En misschien kun je het afwimpelen van handhavers standaardiseren met een overzichtje van al zijn acties. Verder is het verboden om valse aangiftes te doen, is het verboden om stukken die tot bewijs van enig feit moeten dienen te vervalsen, en mag je waarschijnlijk niet alles zomaar fotograferen.
Maar ik zou me afvragen of je gelukkig wordt van de strijd aangaan, of dat je die beter langs je heen kunt laten gaan.
Jij hoeft er zelf toch niet bij te zijn? En hij moet dan toch ook jouw advocaat betalen omdat hij verliest? Dan zou ik proberen met je advocaat te regelen dat hij de stukken krijgt en dat hij het gewoon afhandelt en jouw daarover slechts informeert. Dan heb jij er verder nauwelijks last van. Als je buurman lawaai maakt doe je ook het raam dicht. Dat is mijn tip, hou het zoveel mogelijk buiten de deur, laat het je humeur zo min mogelijk verpesten. Zo'n advocaat trekt 's avonds ook de deur van zijn kantoor achter zich dicht, die loopt ook niet hele dagen gefrustreerd te wezen van rechtszaken. Neem daar een voorbeeld aan, als jij de deur van zijn kantoor achter je dichttrekt, moet je het ook van je afzetten.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 23:30 schreef Updraft het volgende:
[..]
Het probleem is dat je verplicht bent om te verschijnen voor de rechtbank. Bij geen verschijning of verdediging wordt het vonnis gewezen in voordeel van de eiser. Je bent dus bij iedere rechtzaak van deze kwal verplicht om een verdediging te voeren, anders 'wint' de buurman.
Nu vind ik die gang van zaken echt van der zotte. Ik moet nu elke keer een advocaat inschakelen om die verdediging te voeren. Ookal is hij min of meer kansloos.
Probeer dan te zorgen dat jij er geen last van hebt. bij handhaving zitten ook vast redelijke mensen. Bel ze op, leg het probleem uit en probeer afspraken te maken zodat het je minder tijd vraagt.quote:Het probleem met deze 'kwal' is dat hij geen aangiftes doet. Hij belt handhaving bijvoorbeeld dat er illegaal bomen zijn gekapt. Die komen langs, constateren dat er bomen zijn gekapt en komen verhaal halen. Je laat netjes de kapvergunningen zien (godzijdank heeft hij die aanvraag van die vergunning nooit gezien in het stadssuffertje) en de afdeling Handhaving gaat weer weg.
Ondertussen komt de afdeling handhaving nog meer eens in de drie weken 'ter sier' om te laten zien dat ze nog wat doen als publieke dienst, maar actie ondernemen ze toch niet meer. Ze komen geen eens verhaal meer halen, ze gaan alleen even bij die man langs om al zijn gezeik aan te horen en gaan vervolgens weer weg.
De politie belt hij vaak voor dezelfde feiten, die doorverwijzen naar handhaving van de gemeente. Maar omdat die hem niet meer serieus nemen, belt hij steeds de politie die ook tureluur van hem wordt.
Zo hadden we vandaag overigens weer iemand van bouw & woningtoezicht op de stoep, want de buurman vond het ongeoorloofd dat we grond aan het verplaatsen en verdelen waren op het eigen terrein. Halfuurtje later was de beste man weer weg (binnen de gemeente weet elke ambtenaar wie die kwal is) en stond de buurman weer zeer kwaad te kijken.
Informeer die bedrijven even dat je een gek als buurman hebt die verder niet gevaarlijk is, en zij kunnen zich daar op instellen en hem negeren.quote:Toen ging hij maar weer foto's maken van mij, kentekens van het grondverzetbedrijf, de personeelsleden van dat bedrijf etc... Toen ik hem vorderde om te stoppen met het maken van foto's, liep hij weg om vervolgens vanaf een andere plek weer verder te gaan. Inwendig sta je op zo'n moment op het punt om in de VS een sniperrifle te kopen en die kwal eerst zijn camera uit zijn poten te schieten, maar vandaag liet ik het maar weer even zo.
Die verdienen ook gewoon aan dat soort mensen, en er zitten een hoop sneue krabbelaars tussen die blij zijn met elke client.quote:Een advocaat die elke keer in deze zaken meegaat is toch ook niet meer goed? Dan heb je toch ook een bord voor je kop, het ethisch besef van een pinda en moet je toch minstens zo gestoord zijn? Dat de orde van advocaten dit soort advocaten nog haar beroep laat uitvoeren...
Je moet je wel realiseren dat jij je ook zelf het leven zuur laat maken. Toegegeven, hij doet een goede poging, maar of je het leven laat vergallen heb je nog steeds grotendeels in eigen hand. Jij wil dat het probleem verdwijnt, maar het probleem zit in het hoofd van die man en dat zal niet verdwijnen zonder bekwaam psychiater.quote:Mijn advocaat zegt overigens dat via een civiele procedure het recht op nemen van de foto's kan ontnomen worden alsmede de eis tot inbeslagname van alle opslagmedia. Maar zelfs wanneer wij in het gelijk worden gesteld, zal dit zeer moeilijk te handhaven en uit te voeren zijn.
Het is gewoon zo frustrerend dat deze man zijn gang kan gaan en dat het Nederlandse recht kennelijk geen oplossingen heeft voor dergelijke idioot zieke mensen. Mijn buurman is psychisch gewoon geestelijk volledig ziek en verpest en heeft alleen nog maar plezier in zijn leven als hij andere mensen het leven zuur kan maken, bah.
Nou, ik denk dat als je aan de rechter laat zien dat dit inmiddels de 3e of 4e keer is, hij inderdaad ook inziet dat het rechtsmisbruik is.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 09:39 schreef blup het volgende:
Of rechtsmisbruik, dat is precies wat hij doet.. Rechters voelen daar ook wel eens wat voor?
Dit zou ik niet doen. Als buurman daar lucht van krijgt spant ie een extra zaak aan wegens smaad en laster, dat wordt leukquote:Op zaterdag 29 mei 2010 10:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[knip]
[..]
Probeer dan te zorgen dat jij er geen last van hebt. bij handhaving zitten ook vast redelijke mensen. Bel ze op, leg het probleem uit en probeer afspraken te maken zodat het je minder tijd vraagt.
[..]
Informeer die bedrijven even dat je een gek als buurman hebt die verder niet gevaarlijk is, en zij kunnen zich daar op instellen en hem negeren.
[knip]
Het kan wel.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 10:14 schreef klusfoobje het volgende:
Een rechter kan het wel begrijpen misschien, maar iemand het recht ontzeggen om aangifte te doen, bezwaar te maken of te procederen....
Ik geloof niet dat je dat gaat lukken.
Je weet dat je buurman bij voorbaat kansloos is en dat alle feiten die zijn vastgesteld tegen hem werken.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:21 schreef Updraft het volgende:
Het is toch van de zotte dat ik elke keer een advocaat moet inschakelen om mijzelf te verdedigen omdat hij niets te doen heeft en er alleen maar op uit is om te irriteren en pesten? Kennelijk schept hij zijn genoegen erin om zijn financiële middelen te verpesten aan dit soort zaken. Ik heb hier echter geen zin in.
Ja, maar tegen die tijd zit hij wel in een bejaardentehuis mag ik hopen.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 11:17 schreef MouseOver het volgende:
Vreselijke situatie. Ik zou hoop putten uit het feit dat hij iig over een paar jaar in z'n kist ligt. Maar helaas is 72 nog net wat jong om dat af te wachten..
Ik heb medelijden met het tehuis waar meneer inkomt, mocht dit gebeurenquote:Op zaterdag 29 mei 2010 11:36 schreef teknomist het volgende:
[..]
Ja, maar tegen die tijd zit hij wel in een bejaardentehuis mag ik hopen.
Droevig dat dat tegenwoordig al 'onwijs knap' moet heten.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:25 schreef Pien85 het volgende:
TS, ik vind 't echt onwijs knap dat je hier zo rustig onder kunt blijven
Nee hoor. Ook bij afwezigheid van de gedaagde zal de rechter moeten onderzoeken of de vordering niet onrechtmatig of ongegrond is. De buurman zal zijn vordering dus met bewijs moeten ondersteunen.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 23:30 schreef Updraft het volgende:
[..]
Het probleem is dat je verplicht bent om te verschijnen voor de rechtbank. Bij geen verschijning of verdediging wordt het vonnis gewezen in voordeel van de eiser. Je bent dus bij iedere rechtzaak van deze kwal verplicht om een verdediging te voeren, anders 'wint' de buurman.
Dat is heel simpel. Als ik het goed begrijp heeft de buurman een koophuis. Mocht ie dus niet jullie kosten betalen, dan laat je daar simpelweg beslag op leggen. Doe je dat en betaald ie dan nog niet dan is het probleem ook opgelost: dan wordt het pand dus executoriaal verkocht en kan ie fijn iemand anders lastig vallenquote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:33 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Klopt, maar die kosten moet je wel eerst zelf maken en voorschieten. En ik heb geen idee hoe rijk de buurman is, maar het terugkrijgen zal ook wel niet heel makkelijk zijn.
Die buurman is wel een eikel overigens
Ja, gezellig met meneer babbelen over zn impotentie en zn gebrek aan sex. Dat zal een heel gezellig gesprek wordenquote:Op zaterdag 29 mei 2010 01:21 schreef Fe2O3 het volgende:
En dan optie 4, het klinkt gek, maar samen eens een kopje koffie, biertje of wtf die gast dan ook drinkt, drinken. En eens overleggen wat nu het probleem is. Heb je vast nog niet overwogen, maar probeer het eens, ga de dialoog aan. Wat zit hem dwars?
Dat sowieso niet, je kunt proceskosten verhalen op de verliezer, maar de advocaatkosten vallen daar niet onder hoor.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 10:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Jij hoeft er zelf toch niet bij te zijn? En hij moet dan toch ook jouw advocaat betalen omdat hij verliest? Dan zou ik proberen met je advocaat te regelen dat hij de stukken krijgt en dat hij het gewoon afhandelt en jouw daarover slechts informeert. Dan heb jij er verder nauwelijks last van. Als je buurman lawaai maakt doe je ook het raam dicht. Dat is mijn tip, hou het zoveel mogelijk buiten de deur, laat het je humeur zo min mogelijk verpesten. Zo'n advocaat trekt 's avonds ook de deur van zijn kantoor achter zich dicht, die loopt ook niet hele dagen gefrustreerd te wezen van rechtszaken. Neem daar een voorbeeld aan, als jij de deur van zijn kantoor achter je dichttrekt, moet je het ook van je afzetten.
[..]
Hier ben ik niet zo zeker van... verhaal is zeker wel mogelijk. De vraag is alleen in hoeverre de tegenpartij hiertoe veroordeeld wordt. Maar ga er maar vanuit dat je nooit alle kosten vergoedt krijgt.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 17:49 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat sowieso niet, je kunt proceskosten verhalen op de verliezer, maar de advocaatkosten vallen daar niet onder hoor.
Nou, aangezien ik zelf in een zelfde soort welles-nietes rechtzaak betrokken ben; ik weet het wel zeker, er is geen mogelijkheid om de advocaatkosten te verhalen, enkel de proceskosten.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 19:21 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Hier ben ik niet zo zeker van... verhaal is zeker wel mogelijk. De vraag is alleen in hoeverre de tegenpartij hiertoe veroordeeld wordt. Maar ga er maar vanuit dat je nooit alle kosten vergoedt krijgt.
Kan die dan niet een schadevergoeding eisen ofzo? Dan kan dat misschien die advocaat dekken?quote:Op zaterdag 29 mei 2010 17:49 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Dat sowieso niet, je kunt proceskosten verhalen op de verliezer, maar de advocaatkosten vallen daar niet onder hoor.
Dat weet ik niet, ik ben geen jurist verderquote:Op zaterdag 29 mei 2010 19:29 schreef Green1 het volgende:
[..]
Kan die dan niet een schadevergoeding eisen ofzo? Dan kan dat misschien die advocaat dekken?
quote:Op zaterdag 29 mei 2010 16:43 schreef OxygeneFRL het volgende:
Misschien stomme vraag hoor maar weet je advocaat niet hoe je beetje kan tegenwerken door idd bij elk verlies van hem een schadevergoeding te eisen voor kosten en tijd?
De waarheid ligt in het midden.quote:Op zaterdag 29 mei 2010 17:49 schreef silliegirl het volgende:
[..]
Jij vindt dit wel grappig, dat TS tijd, geld en moeite kwijt is?quote:Op zaterdag 29 mei 2010 20:58 schreef slashdotter3 het volgende:
tvp voor over 10 jaar want ik denk dat TS tegen die tijd nog steeds last heeft van die buurman
Had je maar een knokploeg moeten sturen
Smaad (laster is een vorm van smaad) lijkt me niet echt van toepassing:quote:Op zaterdag 29 mei 2010 16:33 schreef Inlognaam het volgende:
...
Ik moet denken aan 'misbruik van recht' en wellicht een civiele zaak wegens laster (valse beschuldigingen jegens de diverse instanties over jullie. Geen idee of dat mogelijk is,
...
Zoiets bedoelde ik ook. Je moet hem laten voelen dat elke keer als hij wat gaat ondernemen dat dit gevolgen voor zijn beurs kan betekenen. Bovenop standaard proceskosten.quote:Op zondag 30 mei 2010 12:08 schreef twoarmedman het volgende:
Kun je geen schadevergoeding eisen van de buurman, voor de tijd die je hieraan kwijt bent?
Dus advocaatkosten moet je maar zelf betalen? Waar slaat dat op?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:33 schreef Updraft het volgende:
[..]
Neen, je kunt als tegen-eis stellen: "De eiser veroordelen tot het betalen van de proceskosten".
Hiermee eis je dat de 'eiser' bij ongelijk de proceskosten moet betalen. Dit is het vast recht en de kosten van de rechtbank. Dit zijn meestal geen schokkend hoge kosten, maximaal iets van ¤500.
leuke uitzending hierover. Misschien voor TS goed om te kijken:quote:Op zaterdag 29 mei 2010 10:37 schreef Zuigstengel het volgende:
Er zijn er meer http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
http://www.nieuwsbladdeba(...)uren-beu.517313.news
Volgens mij heb je al de juiste tactiek gekozen, niet reageren en dossier opbouwen voor als er weer een zaak begint. Wel een heel vervelend verhaal en knap dat je het zo volhoudt!quote:Op zaterdag 29 mei 2010 16:01 schreef Updraft het volgende:
Thee drinken met de buurman is niet mogelijk.
Wij hebben al verschillende pogingen ondernomen om in overleg te gaan. Zelfs een optie tot 'meditation' heeft hij afgeslagen.
Het probleem is ook dat wij best bereid zijn om in overleg te treden, de buurman weigert echter elke handreiking.
Overigens is het zo dat de gemeente ons wel degelijk als 'slachtoffer' ziet, dat is het probleem niet. Daarom komt de gemeente niet of zelden meer. En als ze al komen, komen ze niet meer langs bij ons. Puur uit formaliteit en het vervullen van hun publieke taak komen ze zijn gezeur nog even aanhoren.
Wij hebben overigens bij de nu lopende rechtzaak een 'eis in reconventie'. Hierin zit o.a. dat de buurman het betreffende stuk grond niet meer mag betreden op straffe van een dwangsom en dat de proceskosten voor hem zijn. Het was echter niet mogelijk hem te eisen tot het betalen van de gemaakte advocaatkosten.
Het rustig blijven is overigens ook een soort van 'terugpesten'. De buurman hoopt natuurlijk dat jij uit je slof schiet, dan heeft hij ook weer pret. Dat is hem nogtans nog niet gelukt en dat irriteert hem duidelijk.
Vals beschuldigen lijkt me toch onrechtmatig. Meneer neemt contact over 'm op met politie, gemeenteinstanties, enz en keer op keer met leugentjes. Dat lijkt me voldoende 'ruchtbaarheid geven'. Alsof TS het leuk vind dat er elke keer politie of weer iemand van de gemeente op de stoep staat. Nu weet de hele buurt van de buurman, maar zou dat niet het geval zijn, dan zou het mooi roddels kunnen opleveren over hoe crimineel TS misschien wel niet is.quote:Op zondag 30 mei 2010 11:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Smaad (laster is een vorm van smaad) lijkt me niet echt van toepassing:
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Het lijkt me niet dat je iemands eer of goede naam aanrandt door hem te beschuldigen van het vergunningsloos plaatsen van een uitbouw of kappen van een boom. Ook het "kennelijke doel daaraan ruchtbaarheid te geven" gaat niet op, lijkt me.
Oooh nee..quote:Op zondag 30 mei 2010 15:01 schreef JoRuZ het volgende:
[..]
leuke uitzending hierover. Misschien voor TS goed om te kijken:
http://trosregelrecht.nl/dossier/43/Bezwaarmakers+in+Elspeet (iets naar beneden scrollen voor uitzending)
Klopt maar vals beschuldigen levert niet automatisch het strafbare feit "smaad" op.quote:Op zondag 30 mei 2010 15:55 schreef Inlognaam het volgende:
Vals beschuldigen lijkt me toch onrechtmatig.
Neen.quote:Meneer neemt contact over 'm op met politie, gemeenteinstanties, enz en keer op keer met leugentjes. Dat lijkt me voldoende 'ruchtbaarheid geven'.
Zijn die bewuste roddels door de buurman in de wereld gezet? Nee? Dan kan de buurman daar niet voor vervolgd worden.quote:Alsof TS het leuk vind dat er elke keer politie of weer iemand van de gemeente op de stoep staat. Nu weet de hele buurt van de buurman, maar zou dat niet het geval zijn, dan zou het mooi roddels kunnen opleveren over hoe crimineel TS misschien wel niet is.
Deze klachten waren blijkbaar wel gegrond.quote:Op zondag 30 mei 2010 15:01 schreef JoRuZ het volgende:
[..]
leuke uitzending hierover. Misschien voor TS goed om te kijken:
http://trosregelrecht.nl/dossier/43/Bezwaarmakers+in+Elspeet (iets naar beneden scrollen voor uitzending)
Niet alles.quote:Op zondag 30 mei 2010 18:45 schreef Cahir het volgende:
[..]
Deze klachten waren blijkbaar wel gegrond.
Wellicht, maar we hadden het over smaad en laster. Ik zit eerder te denken aan art. 268 Sr:quote:Op zondag 30 mei 2010 15:55 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Vals beschuldigen lijkt me toch onrechtmatig. Meneer neemt contact over 'm op met politie, gemeenteinstanties, enz en keer op keer met leugentjes. Dat lijkt me voldoende 'ruchtbaarheid geven'. Alsof TS het leuk vind dat er elke keer politie of weer iemand van de gemeente op de stoep staat. Nu weet de hele buurt van de buurman, maar zou dat niet het geval zijn, dan zou het mooi roddels kunnen opleveren over hoe crimineel TS misschien wel niet is.
Die man heeft helemaal niets. Boodschappen doet hij 5km verderop omdat hij hier in de buurt met de nek aangekeken wordt en in het verenigingsleven hoeft hij al helemaal niet te verschijnen.quote:Op zondag 30 mei 2010 19:00 schreef Peter het volgende:
Hebben jullie dezelfde huisarts? Misschien kun je je zorgen over de geestelijke gezondheid van de buurman eens met hem bespreken?
Het is FOK!, niet Fokquote:
Daar moest ik ook aan denken. 3:13 BW biedt daar misschien mogelijkheden toe:quote:Op maandag 31 mei 2010 10:06 schreef Updraft het volgende:
En verder zal ik met mijn advocaat gaan bespreken of wij 'misbruik van het recht' ten laste kunnen leggen.
En zou het niet mogelijk zijn voor toekomstige gevallen een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten?quote:Artikel 13
1.Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruik t.
2.Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruik t door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3.Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt.
Een rechter spreekt recht. In het civiel recht kan een rechter dat alleen als er een eis is. Wat gaat TS precies eisen volgens jou?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:13 schreef essence het volgende:
En toch blijf ik erbij om zelf met heel je dossier naar de rechter te stappen. Nogmaals ik ben geen jurist en weet niet of er draagvlak voor is, maar iedere nuchtere rechter moet je hiermee toch kunnen helpen.
Dat zou dan alleen schadevergoeding op grond van onrechtmatige daad kunnen zijn (met misbruik van procesbevoegheid op grond van art 3:13 BW als de maatschappelijk onzorgvuldige daad, die vervolgens ook toerekenbaar is). Een verbod op verdere acties vorderen lijkt me lastiger, zo scheutig zijn ze in Nederland niet met anti-suit-injunctions.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een rechter spreekt recht. In het civiel recht kan een rechter dat alleen als er een eis is. Wat gaat TS precies eisen volgens jou?
De rol van de buurvrouw? Uhm... Middelvinger opsteken als je langsloopt, tegen haar man staan schreeuwen als ik in de buurt van de erfgrens kom... Als ik op het 'betwiste' stuk grond kom, dan begint ze te blazen en te vorderen dat ik van 'haar' grond afga. Omdat het tegendeel nog niet bewezen is, maar de buurman de grond wel heeft 'betwist' middels de nu lopende bodemprocedure, mag je er wel lopen maar geen activiteiten op de grond uitvoeren zoals het stevig reorganiseren (staat nu veel onkruid). Ik negeer haar altijd gewoon maar en dan belt ze de politie en gaat ze haar man halen die dan snel aangerend komt met zijn camera om dat weer vast te leggen. Snap niet wat hij met die foto's moet, aangezien in de vorige rechtzaak is bepaald dat ik er gewoon mag lopen maar geen activiteiten mag ondernemen indien hij een bodemprocedure aanhanging zou maken.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:53 schreef lezzer het volgende:
Als je goede contacten bij de gemeente hebt krijg je misschien wel een vergunning voor een schutting van 4 meter hoog
Wat is de rol van de buurvrouw eigenlijk?
Oh, en wat een kutsituatie zeg. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik dat niet hoef mee te maken.
Schrijf ze nog éénmaal aan en stel daarbij een fatale termijn. Laat ie die verlopen, dan laat de Black&Decker maar aanrukkenquote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
We hebben hem al 3 maal gesommeerd die takken weg te halen. Zijn advocaat heeft tweemaal een ontvangstbewijs gestuurd met de belofte het te bespreken maar ze reageren niet.
Nu kun je toch gewoon zelf de kettingzaag pakken en alle taken die boven jouw grond hangen eraf zagen op de erfgrens?
Volgens mij mag je dat inderdaad afzagen, nadat je hem (eventueel schriftelijk) verzocht hebt, dit te snoeien.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
Die k*t boom van hem (laag model maar zeer breed) neemt nu ca. 1/3 van onze oprijlaan in. We hebben hem al 3 maal gesommeerd die takken weg te halen. Zijn advocaat heeft tweemaal een ontvangstbewijs gestuurd met de belofte het te bespreken maar ze reageren niet.
Nu kun je toch gewoon zelf de kettingzaag pakken en alle taken die boven jouw grond hangen eraf zagen op de erfgrens?
Liever zou ik natuurlijk 's nachts die hele boom omrossen, maar laten we het maar even netjes houden.
Ongetwijfeld zal Handhaving wel weer opgetrommeld worden, maar met die twee ontvangstbewijzen sta je toch sterk genoeg?
Is het heggetje niet mandelig?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:29 schreef Gia het volgende:
Bij onze buren staat voor de deur een laag hegje, dat overal gesnoeid is, behalve tussen onze huizen. Hierdoor begint het onderhand op wildgroei te lijken. Piekt alle kanten in. Als mijn man het van de zomer op zijn heupen krijgt en buurman er nog niets aan gedaan heeft, gaan we gewoon snoeien. Hij snoeit onze clematis, die over de schutting groeit ook zonder toestemming te vragen.
Een klacht indienen? Bij wie dan?quote:Doen we niet moeilijk over. Buurman misschien wel, maar laat hem maar een klacht indienen.
Oh man, ik zou echt heel de dag rondjes gaan rennen op dat stukje grondquote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
[..]
De rol van de buurvrouw? Uhm... Middelvinger opsteken als je langsloopt, tegen haar man staan schreeuwen als ik in de buurt van de erfgrens kom... Als ik op het 'betwiste' stuk grond kom, dan begint ze te blazen en te vorderen dat ik van 'haar' grond afga. Omdat het tegendeel nog niet bewezen is, maar de buurman de grond wel heeft 'betwist' middels de nu lopende bodemprocedure, mag je er wel lopen maar geen activiteiten op de grond uitvoeren zoals het stevig reorganiseren (staat nu veel onkruid). Ik negeer haar altijd gewoon maar en dan belt ze de politie en gaat ze haar man halen die dan snel aangerend komt met zijn camera om dat weer vast te leggen. Snap niet wat hij met die foto's moet, aangezien in de vorige rechtzaak is bepaald dat ik er gewoon mag lopen maar geen activiteiten mag ondernemen indien hij een bodemprocedure aanhanging zou maken.
Kun je niet per ongeluk een grote fles onkruidverdelger leeg laten lopen bij die boom?quote:Ik denk niet dat de gemeente een vergunning voor 4m afgeeft. Dat zou ze denk ik zo'n 5 nieuwe procedures opleveren en ik denk dat ze dan nog wel twee ambtenaren á 2fte kunnen inhuren om hem buiten de deur te houden en af te wimpelen.
Overigens: een derde vraag. Hij heeft *zeer* irritant allemaal struikgewas / bomen op zijn grond tegen de schutting aanstaan. Aangezien de schutting maar +/- 80cm hoog is, groeit alles er makkelijk overheen. Die k*t boom van hem (laag model maar zeer breed) neemt nu ca. 1/3 van onze oprijlaan in. We hebben hem al 3 maal gesommeerd die takken weg te halen. Zijn advocaat heeft tweemaal een ontvangstbewijs gestuurd met de belofte het te bespreken maar ze reageren niet.
Liever zou ik natuurlijk 's nachts die hele boom omrossen, maar laten we het maar even netjes houden.
Ongetwijfeld zal Handhaving wel weer opgetrommeld worden, maar met die twee ontvangstbewijzen sta je toch sterk genoeg?
Stuur nog een brief dat je vordert dat de boom gesnoeid wordt. Doet hij dat niet dan laat je de boom snoeien door de plaatselijke hovenier op zijn kosten.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
Overigens: een derde vraag. Hij heeft *zeer* irritant allemaal struikgewas / bomen op zijn grond tegen de schutting aanstaan. Aangezien de schutting maar +/- 80cm hoog is, groeit alles er makkelijk overheen. Die k*t boom van hem (laag model maar zeer breed) neemt nu ca. 1/3 van onze oprijlaan in. We hebben hem al 3 maal gesommeerd die takken weg te halen. Zijn advocaat heeft tweemaal een ontvangstbewijs gestuurd met de belofte het te bespreken maar ze reageren niet.
Nee, hebben ze keurig (opgemeten) precies op eigen grond staan. Het hart van elk struikje staat dus op hun grond, maar de takken aan onze kant boven onze grond. Nou vinden we dat niet erg, want het zijn mooie heggetjes, maar een beetje onderhoud mag toch wel, niet?quote:
Gemeente? Je mag officieel niet zonder meer aan andermans groen snijden. Je moet ze eerst de kans geven, dit op jouw verzoek, zelf te doen.quote:Een klacht indienen? Bij wie dan?
Gemeente = bestuursrecht, een heggetje wel/niet snoeien = civielrecht (burenrecht).quote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:17 schreef Gia het volgende:
Gemeente? Je mag officieel niet zonder meer aan andermans groen snijden. Je moet ze eerst de kans geven, dit op jouw verzoek, zelf te doen.
Ja, en dan heeft TS weer een rechtzaak aan te spannen om dat weer verhaald te krijgen. Die zal ongetwijfeld namelijk de hovenier moeten betalen voor zn werkzaamheden en deze kosten moeten voorschieten.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Stuur nog een brief dat je vordert dat de boom gesnoeid wordt. Doet hij dat niet dan laat je de boom snoeien door de plaatselijke hovenier op zijn kosten.
Tuinstoel + koelbox bier. En dan puur genieten.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
[..]
De rol van de buurvrouw? Uhm... Middelvinger opsteken als je langsloopt, tegen haar man staan schreeuwen als ik in de buurt van de erfgrens kom... Als ik op het 'betwiste' stuk grond kom, dan begint ze te blazen en te vorderen dat ik van 'haar' grond afga. Omdat het tegendeel nog niet bewezen is, maar de buurman de grond wel heeft 'betwist' middels de nu lopende bodemprocedure, mag je er wel lopen maar geen activiteiten op de grond uitvoeren zoals het stevig reorganiseren (staat nu veel onkruid). Ik negeer haar altijd gewoon maar en dan belt ze de politie en gaat ze haar man halen die dan snel aangerend komt met zijn camera om dat weer vast te leggen. Snap niet wat hij met die foto's moet, aangezien in de vorige rechtzaak is bepaald dat ik er gewoon mag lopen maar geen activiteiten mag ondernemen indien hij een bodemprocedure aanhanging zou maken.
Alberto die de tuin van de buurman van TS komt checken.quote:
Dit helemaal. En daarnaast zou je even met je advocaat kunnen overleggen of je een schadevergoeding kunt eisen. Volgens mij leidt misbruik van recht tot een "tot schadevergoeding verplichtende onrechtmatige daad". Dit moet je wel even met een advocaat overleggen want ik ben eerstejaars student en dus bij lange na geen autoriteit op dit gebied.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:34 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat zou dan alleen schadevergoeding op grond van onrechtmatige daad kunnen zijn (met misbruik van procesbevoegheid op grond van art 3:13 BW als de maatschappelijk onzorgvuldige daad, die vervolgens ook toerekenbaar is). Een verbod op verdere acties vorderen lijkt me lastiger, zo scheutig zijn ze in Nederland niet met anti-suit-injunctions.
Ik zou als TS sowieso niet op deze manier een geding starten. Kan hij beter in reconventie doen als de buurman hem weer eens dagvaardt.
Ik zou sommeren dat de boom gesnoeid wordt en vervolgens een in gebreke stelling sturen. En daarna de heggeschaar pakken en het deel dat overhangt zelf wegsnoeien. Juridisch gezien mag dat gewoon trouwens, het deel dat op jouw erf hangt is van jou. Omdat het om een heg gaat (en niet bijvoorbeeld een garage) levert het je buurman geen onredelijke nadeel op.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:52 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ja, en dan heeft TS weer een rechtzaak aan te spannen om dat weer verhaald te krijgen. Die zal ongetwijfeld namelijk de hovenier moeten betalen voor zn werkzaamheden en deze kosten moeten voorschieten.
Heeft de campingzender geen interesse om hier een mooie soap van te maken?
Nou nee.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 22:27 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Juridisch gezien mag dat gewoon trouwens, het deel dat op jouw erf hangt is van jou.
Beetje onduidelijk antwoord. Bedoel je dat we gewoon straffeloos de heggetjes schaar erin kunnen zetten?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Gemeente = bestuursrecht, een heggetje wel/niet snoeien = civielrecht (burenrecht).
Gemeente zegt dus ""
Nee, dat zeg ik niet. Maar de remedie is niet een klacht indienen bij een instituut die buiten het conflict staat. Anders gezegd, de gemeente is helemaal geen partij. Zo onduidelijk is dat toch niet?!quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Beetje onduidelijk antwoord. Bedoel je dat we gewoon straffeloos de heggetjes schaar erin kunnen zetten?
Owwww, maar wij zijn ook niet van plan om een klacht in te dienen, maar waarschijnlijk de buurtjes, nadat wij ongevraagd hun heggetje aan onze kant gesnoeid hebben.quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Maar de remedie is niet een klacht indienen bij een instituut die buiten het conflict staat. Anders gezegd, de gemeente is helemaal geen partij. Zo onduidelijk is dat toch niet?!
Heb ik dat beweerd?quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Owwww, maar wij zijn ook niet van plan om een klacht in te dienen,
Ja, dat zei je al. En mijn wedervraag ken je al.quote:maar waarschijnlijk de buurtjes, nadat wij ongevraagd hun heggetje aan onze kant gesnoeid hebben.
quote:Op woensdag 2 juni 2010 15:50 schreef iamredleader het volgende:
Ik heb veel bewondering voor het geduld van TS. Was zelf allang met de Black&Decker aan de slag gegaan, en dan niet alleen op de boom van de buurman
Gewoon een pak zout werkt ook hoor, desnoods even oplossen in een emmer water...quote:Op woensdag 2 juni 2010 17:04 schreef Zolena het volgende:
[..]Goeie berg plantenverdelger in die struik...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |