Zoiets bedoelde ik ook. Je moet hem laten voelen dat elke keer als hij wat gaat ondernemen dat dit gevolgen voor zijn beurs kan betekenen. Bovenop standaard proceskosten.quote:Op zondag 30 mei 2010 12:08 schreef twoarmedman het volgende:
Kun je geen schadevergoeding eisen van de buurman, voor de tijd die je hieraan kwijt bent?
Dus advocaatkosten moet je maar zelf betalen? Waar slaat dat op?quote:Op vrijdag 28 mei 2010 12:33 schreef Updraft het volgende:
[..]
Neen, je kunt als tegen-eis stellen: "De eiser veroordelen tot het betalen van de proceskosten".
Hiermee eis je dat de 'eiser' bij ongelijk de proceskosten moet betalen. Dit is het vast recht en de kosten van de rechtbank. Dit zijn meestal geen schokkend hoge kosten, maximaal iets van ¤500.
leuke uitzending hierover. Misschien voor TS goed om te kijken:quote:Op zaterdag 29 mei 2010 10:37 schreef Zuigstengel het volgende:
Er zijn er meer http://www.telegraaf.nl/b(...)_.html?sn=binnenland
http://www.nieuwsbladdeba(...)uren-beu.517313.news
Volgens mij heb je al de juiste tactiek gekozen, niet reageren en dossier opbouwen voor als er weer een zaak begint. Wel een heel vervelend verhaal en knap dat je het zo volhoudt!quote:Op zaterdag 29 mei 2010 16:01 schreef Updraft het volgende:
Thee drinken met de buurman is niet mogelijk.
Wij hebben al verschillende pogingen ondernomen om in overleg te gaan. Zelfs een optie tot 'meditation' heeft hij afgeslagen.
Het probleem is ook dat wij best bereid zijn om in overleg te treden, de buurman weigert echter elke handreiking.
Overigens is het zo dat de gemeente ons wel degelijk als 'slachtoffer' ziet, dat is het probleem niet. Daarom komt de gemeente niet of zelden meer. En als ze al komen, komen ze niet meer langs bij ons. Puur uit formaliteit en het vervullen van hun publieke taak komen ze zijn gezeur nog even aanhoren.
Wij hebben overigens bij de nu lopende rechtzaak een 'eis in reconventie'. Hierin zit o.a. dat de buurman het betreffende stuk grond niet meer mag betreden op straffe van een dwangsom en dat de proceskosten voor hem zijn. Het was echter niet mogelijk hem te eisen tot het betalen van de gemaakte advocaatkosten.
Het rustig blijven is overigens ook een soort van 'terugpesten'. De buurman hoopt natuurlijk dat jij uit je slof schiet, dan heeft hij ook weer pret. Dat is hem nogtans nog niet gelukt en dat irriteert hem duidelijk.
Vals beschuldigen lijkt me toch onrechtmatig. Meneer neemt contact over 'm op met politie, gemeenteinstanties, enz en keer op keer met leugentjes. Dat lijkt me voldoende 'ruchtbaarheid geven'. Alsof TS het leuk vind dat er elke keer politie of weer iemand van de gemeente op de stoep staat. Nu weet de hele buurt van de buurman, maar zou dat niet het geval zijn, dan zou het mooi roddels kunnen opleveren over hoe crimineel TS misschien wel niet is.quote:Op zondag 30 mei 2010 11:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Smaad (laster is een vorm van smaad) lijkt me niet echt van toepassing:
Hij die opzettelijk iemands eer of goede naam aanrandt, door telastlegging van een bepaald feit, met het kennelijke doel om daaraan ruchtbaarheid te geven, wordt, als schuldig aan smaad, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Het lijkt me niet dat je iemands eer of goede naam aanrandt door hem te beschuldigen van het vergunningsloos plaatsen van een uitbouw of kappen van een boom. Ook het "kennelijke doel daaraan ruchtbaarheid te geven" gaat niet op, lijkt me.
Oooh nee..quote:Op zondag 30 mei 2010 15:01 schreef JoRuZ het volgende:
[..]
leuke uitzending hierover. Misschien voor TS goed om te kijken:
http://trosregelrecht.nl/dossier/43/Bezwaarmakers+in+Elspeet (iets naar beneden scrollen voor uitzending)
Klopt maar vals beschuldigen levert niet automatisch het strafbare feit "smaad" op.quote:Op zondag 30 mei 2010 15:55 schreef Inlognaam het volgende:
Vals beschuldigen lijkt me toch onrechtmatig.
Neen.quote:Meneer neemt contact over 'm op met politie, gemeenteinstanties, enz en keer op keer met leugentjes. Dat lijkt me voldoende 'ruchtbaarheid geven'.
Zijn die bewuste roddels door de buurman in de wereld gezet? Nee? Dan kan de buurman daar niet voor vervolgd worden.quote:Alsof TS het leuk vind dat er elke keer politie of weer iemand van de gemeente op de stoep staat. Nu weet de hele buurt van de buurman, maar zou dat niet het geval zijn, dan zou het mooi roddels kunnen opleveren over hoe crimineel TS misschien wel niet is.
Deze klachten waren blijkbaar wel gegrond.quote:Op zondag 30 mei 2010 15:01 schreef JoRuZ het volgende:
[..]
leuke uitzending hierover. Misschien voor TS goed om te kijken:
http://trosregelrecht.nl/dossier/43/Bezwaarmakers+in+Elspeet (iets naar beneden scrollen voor uitzending)
Niet alles.quote:Op zondag 30 mei 2010 18:45 schreef Cahir het volgende:
[..]
Deze klachten waren blijkbaar wel gegrond.
Wellicht, maar we hadden het over smaad en laster. Ik zit eerder te denken aan art. 268 Sr:quote:Op zondag 30 mei 2010 15:55 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Vals beschuldigen lijkt me toch onrechtmatig. Meneer neemt contact over 'm op met politie, gemeenteinstanties, enz en keer op keer met leugentjes. Dat lijkt me voldoende 'ruchtbaarheid geven'. Alsof TS het leuk vind dat er elke keer politie of weer iemand van de gemeente op de stoep staat. Nu weet de hele buurt van de buurman, maar zou dat niet het geval zijn, dan zou het mooi roddels kunnen opleveren over hoe crimineel TS misschien wel niet is.
Die man heeft helemaal niets. Boodschappen doet hij 5km verderop omdat hij hier in de buurt met de nek aangekeken wordt en in het verenigingsleven hoeft hij al helemaal niet te verschijnen.quote:Op zondag 30 mei 2010 19:00 schreef Peter het volgende:
Hebben jullie dezelfde huisarts? Misschien kun je je zorgen over de geestelijke gezondheid van de buurman eens met hem bespreken?
Het is FOK!, niet Fokquote:
Daar moest ik ook aan denken. 3:13 BW biedt daar misschien mogelijkheden toe:quote:Op maandag 31 mei 2010 10:06 schreef Updraft het volgende:
En verder zal ik met mijn advocaat gaan bespreken of wij 'misbruik van het recht' ten laste kunnen leggen.
En zou het niet mogelijk zijn voor toekomstige gevallen een rechtsbijstandsverzekering af te sluiten?quote:Artikel 13
1.Degene aan wie een bevoegdheid toekomt, kan haar niet inroepen, voor zover hij haar misbruik t.
2.Een bevoegdheid kan onder meer worden misbruik t door haar uit te oefenen met geen ander doel dan een ander te schaden of met een ander doel dan waarvoor zij is verleend of in geval men, in aanmerking nemende de onevenredigheid tussen het belang bij de uitoefening en het belang dat daardoor wordt geschaad, naar redelijkheid niet tot die uitoefening had kunnen komen.
3.Uit de aard van een bevoegdheid kan voortvloeien dat zij niet kan worden misbruikt.
Een rechter spreekt recht. In het civiel recht kan een rechter dat alleen als er een eis is. Wat gaat TS precies eisen volgens jou?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:13 schreef essence het volgende:
En toch blijf ik erbij om zelf met heel je dossier naar de rechter te stappen. Nogmaals ik ben geen jurist en weet niet of er draagvlak voor is, maar iedere nuchtere rechter moet je hiermee toch kunnen helpen.
Dat zou dan alleen schadevergoeding op grond van onrechtmatige daad kunnen zijn (met misbruik van procesbevoegheid op grond van art 3:13 BW als de maatschappelijk onzorgvuldige daad, die vervolgens ook toerekenbaar is). Een verbod op verdere acties vorderen lijkt me lastiger, zo scheutig zijn ze in Nederland niet met anti-suit-injunctions.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:23 schreef Alicey het volgende:
[..]
Een rechter spreekt recht. In het civiel recht kan een rechter dat alleen als er een eis is. Wat gaat TS precies eisen volgens jou?
De rol van de buurvrouw? Uhm... Middelvinger opsteken als je langsloopt, tegen haar man staan schreeuwen als ik in de buurt van de erfgrens kom... Als ik op het 'betwiste' stuk grond kom, dan begint ze te blazen en te vorderen dat ik van 'haar' grond afga. Omdat het tegendeel nog niet bewezen is, maar de buurman de grond wel heeft 'betwist' middels de nu lopende bodemprocedure, mag je er wel lopen maar geen activiteiten op de grond uitvoeren zoals het stevig reorganiseren (staat nu veel onkruid). Ik negeer haar altijd gewoon maar en dan belt ze de politie en gaat ze haar man halen die dan snel aangerend komt met zijn camera om dat weer vast te leggen. Snap niet wat hij met die foto's moet, aangezien in de vorige rechtzaak is bepaald dat ik er gewoon mag lopen maar geen activiteiten mag ondernemen indien hij een bodemprocedure aanhanging zou maken.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:53 schreef lezzer het volgende:
Als je goede contacten bij de gemeente hebt krijg je misschien wel een vergunning voor een schutting van 4 meter hoog
Wat is de rol van de buurvrouw eigenlijk?
Oh, en wat een kutsituatie zeg. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik dat niet hoef mee te maken.
Schrijf ze nog éénmaal aan en stel daarbij een fatale termijn. Laat ie die verlopen, dan laat de Black&Decker maar aanrukkenquote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
We hebben hem al 3 maal gesommeerd die takken weg te halen. Zijn advocaat heeft tweemaal een ontvangstbewijs gestuurd met de belofte het te bespreken maar ze reageren niet.
Nu kun je toch gewoon zelf de kettingzaag pakken en alle taken die boven jouw grond hangen eraf zagen op de erfgrens?
Volgens mij mag je dat inderdaad afzagen, nadat je hem (eventueel schriftelijk) verzocht hebt, dit te snoeien.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
Die k*t boom van hem (laag model maar zeer breed) neemt nu ca. 1/3 van onze oprijlaan in. We hebben hem al 3 maal gesommeerd die takken weg te halen. Zijn advocaat heeft tweemaal een ontvangstbewijs gestuurd met de belofte het te bespreken maar ze reageren niet.
Nu kun je toch gewoon zelf de kettingzaag pakken en alle taken die boven jouw grond hangen eraf zagen op de erfgrens?
Liever zou ik natuurlijk 's nachts die hele boom omrossen, maar laten we het maar even netjes houden.
Ongetwijfeld zal Handhaving wel weer opgetrommeld worden, maar met die twee ontvangstbewijzen sta je toch sterk genoeg?
Is het heggetje niet mandelig?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:29 schreef Gia het volgende:
Bij onze buren staat voor de deur een laag hegje, dat overal gesnoeid is, behalve tussen onze huizen. Hierdoor begint het onderhand op wildgroei te lijken. Piekt alle kanten in. Als mijn man het van de zomer op zijn heupen krijgt en buurman er nog niets aan gedaan heeft, gaan we gewoon snoeien. Hij snoeit onze clematis, die over de schutting groeit ook zonder toestemming te vragen.
Een klacht indienen? Bij wie dan?quote:Doen we niet moeilijk over. Buurman misschien wel, maar laat hem maar een klacht indienen.
Oh man, ik zou echt heel de dag rondjes gaan rennen op dat stukje grondquote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
[..]
De rol van de buurvrouw? Uhm... Middelvinger opsteken als je langsloopt, tegen haar man staan schreeuwen als ik in de buurt van de erfgrens kom... Als ik op het 'betwiste' stuk grond kom, dan begint ze te blazen en te vorderen dat ik van 'haar' grond afga. Omdat het tegendeel nog niet bewezen is, maar de buurman de grond wel heeft 'betwist' middels de nu lopende bodemprocedure, mag je er wel lopen maar geen activiteiten op de grond uitvoeren zoals het stevig reorganiseren (staat nu veel onkruid). Ik negeer haar altijd gewoon maar en dan belt ze de politie en gaat ze haar man halen die dan snel aangerend komt met zijn camera om dat weer vast te leggen. Snap niet wat hij met die foto's moet, aangezien in de vorige rechtzaak is bepaald dat ik er gewoon mag lopen maar geen activiteiten mag ondernemen indien hij een bodemprocedure aanhanging zou maken.
Kun je niet per ongeluk een grote fles onkruidverdelger leeg laten lopen bij die boom?quote:Ik denk niet dat de gemeente een vergunning voor 4m afgeeft. Dat zou ze denk ik zo'n 5 nieuwe procedures opleveren en ik denk dat ze dan nog wel twee ambtenaren á 2fte kunnen inhuren om hem buiten de deur te houden en af te wimpelen.
Overigens: een derde vraag. Hij heeft *zeer* irritant allemaal struikgewas / bomen op zijn grond tegen de schutting aanstaan. Aangezien de schutting maar +/- 80cm hoog is, groeit alles er makkelijk overheen. Die k*t boom van hem (laag model maar zeer breed) neemt nu ca. 1/3 van onze oprijlaan in. We hebben hem al 3 maal gesommeerd die takken weg te halen. Zijn advocaat heeft tweemaal een ontvangstbewijs gestuurd met de belofte het te bespreken maar ze reageren niet.
Liever zou ik natuurlijk 's nachts die hele boom omrossen, maar laten we het maar even netjes houden.
Ongetwijfeld zal Handhaving wel weer opgetrommeld worden, maar met die twee ontvangstbewijzen sta je toch sterk genoeg?
Stuur nog een brief dat je vordert dat de boom gesnoeid wordt. Doet hij dat niet dan laat je de boom snoeien door de plaatselijke hovenier op zijn kosten.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
Overigens: een derde vraag. Hij heeft *zeer* irritant allemaal struikgewas / bomen op zijn grond tegen de schutting aanstaan. Aangezien de schutting maar +/- 80cm hoog is, groeit alles er makkelijk overheen. Die k*t boom van hem (laag model maar zeer breed) neemt nu ca. 1/3 van onze oprijlaan in. We hebben hem al 3 maal gesommeerd die takken weg te halen. Zijn advocaat heeft tweemaal een ontvangstbewijs gestuurd met de belofte het te bespreken maar ze reageren niet.
Nee, hebben ze keurig (opgemeten) precies op eigen grond staan. Het hart van elk struikje staat dus op hun grond, maar de takken aan onze kant boven onze grond. Nou vinden we dat niet erg, want het zijn mooie heggetjes, maar een beetje onderhoud mag toch wel, niet?quote:
Gemeente? Je mag officieel niet zonder meer aan andermans groen snijden. Je moet ze eerst de kans geven, dit op jouw verzoek, zelf te doen.quote:Een klacht indienen? Bij wie dan?
Gemeente = bestuursrecht, een heggetje wel/niet snoeien = civielrecht (burenrecht).quote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:17 schreef Gia het volgende:
Gemeente? Je mag officieel niet zonder meer aan andermans groen snijden. Je moet ze eerst de kans geven, dit op jouw verzoek, zelf te doen.
Ja, en dan heeft TS weer een rechtzaak aan te spannen om dat weer verhaald te krijgen. Die zal ongetwijfeld namelijk de hovenier moeten betalen voor zn werkzaamheden en deze kosten moeten voorschieten.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:40 schreef sanger het volgende:
[..]
Stuur nog een brief dat je vordert dat de boom gesnoeid wordt. Doet hij dat niet dan laat je de boom snoeien door de plaatselijke hovenier op zijn kosten.
Tuinstoel + koelbox bier. En dan puur genieten.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:10 schreef Updraft het volgende:
[..]
De rol van de buurvrouw? Uhm... Middelvinger opsteken als je langsloopt, tegen haar man staan schreeuwen als ik in de buurt van de erfgrens kom... Als ik op het 'betwiste' stuk grond kom, dan begint ze te blazen en te vorderen dat ik van 'haar' grond afga. Omdat het tegendeel nog niet bewezen is, maar de buurman de grond wel heeft 'betwist' middels de nu lopende bodemprocedure, mag je er wel lopen maar geen activiteiten op de grond uitvoeren zoals het stevig reorganiseren (staat nu veel onkruid). Ik negeer haar altijd gewoon maar en dan belt ze de politie en gaat ze haar man halen die dan snel aangerend komt met zijn camera om dat weer vast te leggen. Snap niet wat hij met die foto's moet, aangezien in de vorige rechtzaak is bepaald dat ik er gewoon mag lopen maar geen activiteiten mag ondernemen indien hij een bodemprocedure aanhanging zou maken.
Alberto die de tuin van de buurman van TS komt checken.quote:
Dit helemaal. En daarnaast zou je even met je advocaat kunnen overleggen of je een schadevergoeding kunt eisen. Volgens mij leidt misbruik van recht tot een "tot schadevergoeding verplichtende onrechtmatige daad". Dit moet je wel even met een advocaat overleggen want ik ben eerstejaars student en dus bij lange na geen autoriteit op dit gebied.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 14:34 schreef Pool het volgende:
[..]
Dat zou dan alleen schadevergoeding op grond van onrechtmatige daad kunnen zijn (met misbruik van procesbevoegheid op grond van art 3:13 BW als de maatschappelijk onzorgvuldige daad, die vervolgens ook toerekenbaar is). Een verbod op verdere acties vorderen lijkt me lastiger, zo scheutig zijn ze in Nederland niet met anti-suit-injunctions.
Ik zou als TS sowieso niet op deze manier een geding starten. Kan hij beter in reconventie doen als de buurman hem weer eens dagvaardt.
Ik zou sommeren dat de boom gesnoeid wordt en vervolgens een in gebreke stelling sturen. En daarna de heggeschaar pakken en het deel dat overhangt zelf wegsnoeien. Juridisch gezien mag dat gewoon trouwens, het deel dat op jouw erf hangt is van jou. Omdat het om een heg gaat (en niet bijvoorbeeld een garage) levert het je buurman geen onredelijke nadeel op.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:52 schreef Inlognaam het volgende:
[..]
Ja, en dan heeft TS weer een rechtzaak aan te spannen om dat weer verhaald te krijgen. Die zal ongetwijfeld namelijk de hovenier moeten betalen voor zn werkzaamheden en deze kosten moeten voorschieten.
Heeft de campingzender geen interesse om hier een mooie soap van te maken?
Nou nee.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 22:27 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Juridisch gezien mag dat gewoon trouwens, het deel dat op jouw erf hangt is van jou.
Beetje onduidelijk antwoord. Bedoel je dat we gewoon straffeloos de heggetjes schaar erin kunnen zetten?quote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Gemeente = bestuursrecht, een heggetje wel/niet snoeien = civielrecht (burenrecht).
Gemeente zegt dus ""
Nee, dat zeg ik niet. Maar de remedie is niet een klacht indienen bij een instituut die buiten het conflict staat. Anders gezegd, de gemeente is helemaal geen partij. Zo onduidelijk is dat toch niet?!quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:07 schreef Gia het volgende:
[..]
Beetje onduidelijk antwoord. Bedoel je dat we gewoon straffeloos de heggetjes schaar erin kunnen zetten?
Owwww, maar wij zijn ook niet van plan om een klacht in te dienen, maar waarschijnlijk de buurtjes, nadat wij ongevraagd hun heggetje aan onze kant gesnoeid hebben.quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:12 schreef r_one het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Maar de remedie is niet een klacht indienen bij een instituut die buiten het conflict staat. Anders gezegd, de gemeente is helemaal geen partij. Zo onduidelijk is dat toch niet?!
Heb ik dat beweerd?quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:30 schreef Gia het volgende:
[..]
Owwww, maar wij zijn ook niet van plan om een klacht in te dienen,
Ja, dat zei je al. En mijn wedervraag ken je al.quote:maar waarschijnlijk de buurtjes, nadat wij ongevraagd hun heggetje aan onze kant gesnoeid hebben.
quote:Op woensdag 2 juni 2010 15:50 schreef iamredleader het volgende:
Ik heb veel bewondering voor het geduld van TS. Was zelf allang met de Black&Decker aan de slag gegaan, en dan niet alleen op de boom van de buurman
Gewoon een pak zout werkt ook hoor, desnoods even oplossen in een emmer water...quote:Op woensdag 2 juni 2010 17:04 schreef Zolena het volgende:
[..]Goeie berg plantenverdelger in die struik...
Ik ook, vind het knap....quote:Op woensdag 2 juni 2010 17:28 schreef Pandora73 het volgende:
[..]
Gewoon een pak zout werkt ook hoor, desnoods even oplossen in een emmer water...![]()
Maar goed, TS wil zich niet tot dat niveau verlagen en daar heb ik wel heel veel respect voor.
Egnie.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |