SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deel 1
Deel 2
Met de Pinxter zou ik een rubber dop van de voorste hoogteregelaar vervangen omdat die lek zou zijn (meende ik eerder gezien te hebben). Dus heb ik Criezel met de wielen op oprijbruggen en blokken gezet. Hiervoor heb ik de krik van de buurman gebruikt want die was wat hoger. Echter, toen Criezel zo'n 30 cm hoger stond bleek dat de rubber dop netjes in orde was. Daarom heb ik de band die om de brandstoftank zit maar vervangen (de oude was helemaal weggerot), de LHM ververst, het hydraulisch systeem doorgespoeld en TSL aan de LHM toegevoegd. Uiteraard ging niets helemaal goed.
- Het boutje van de brandstoftank-band brak af en moest uitgeboord worden. Daarbij gleed de boor weg waardoor het gat half in het boutje en half in de moer (vastgelast aan de binnenkant van een koker) zat. Gelukkig zat er in de buurt een gat (geen roestgat) waar ik wat ringen en een moer doorheen kon doen. Die heb ik voor het monteren op hum plaats gehouden door ze letterlijk aan mijn middelvinger vast te lijmen. Dat gat was n.l. te klein voor 2 vingers. Voor het tegenhouden vna de moer tijdens het aandraaien vna de bout heb ik een oude steeksleutel moeten verbuigen.
- Toen ik de LHM-pot verwijderde, pleurde er een hele plas LHM uit. De octopussen trekken de pot scheef als je hem op tilt. Dat werd dus een waterballet met LHM.
- Toen ik het systeem door wou spoelen moesten de wielen er af. Echter, ik had Criezel eerder met de wielen op blokken gezet zodat ik er goed onder kon komen. Om op die manier de wielen er af te trekken leek mij niet zo veilig. Dus moest Criezel weer naar beneden. Echter, ik had de krik die ik daarvoor van de buurman geleend had weer terug gebracht (het ding zou mij anders toch alleen maar in de weg staan) en die buurman was niet thuis. Uiteindelijk heb ik met veel geklooi, intensief gebruik van de hoogteregeling, een stapel dikke stenen en een krik Criezel toch zonder ongelukken weer op de garagevloer gekregen.
- Toen de wielen er eenmaal af waren kreeg ik 1 ontluchtingsnipel niet los. Niet met de speciale leidingsleutel, niet met een steeksleutel. De laatste oplossing was een op er op. Voordeel was dat ik dan meer grip had, het nadeel was dat ik dan geen slang op het ontluchtingsnippel kon zetten. je raadt het al: dat werd weer een waterballet met LHM.
- Toen ik er (eindelijk) aan toe was de TSL toe te voegen (dat wou ik na het spoelen doen zodat er niets van verloren zou gaan) was ik de folder er van kwijt en wist ik dus niet meer hoeveel ml TSL er in de LHM pot geflikkerd moest worden. Oplossing: de heel inhoud van het flesje (250ml) er in.
Uiteindelijk ben ik 6 uur bezig geweest met dat hok ...
Binnenkort moet overigens de bak er af omdat de krukaskeerring achter het vliegwiel lekt. Mijn plan is om een Speedy Sleeve over de krukas heen te schuiven voor ik de keering (nieuw uiteraard) monteer. De laatste keer dat ik een versnellingsbak uit een BX peuterde was bij Oude Criezel. Toen kon ik een pen die op de versnellingsbak zit en waar de versnallingsbak aan hangt niet los krijgen. Ik heb er toen een griptang op gezet en daarmee geprobeerd de pen los te draaien. resultaat: de bek van de griptang scheurde splinters staal uit de pen maar de pan zelf kwam niet los. Is er een betere/andere methode om die pen los te krijgen ? Hij zit namelijk nogal in de weg bij het demonteren en terug monteren van de bak.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
Houden en repareren natuurlijkquote:
Dat weet ik toch, knuppel! Ik probeerde je wat op te vrolijken.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:59 schreef 2cv het volgende:
Nagenoeg probleemloosKleinigheidjes
Echt, dit is een hel op wielen ! Maar het rijdt fijn en het is ook wel leuk zelf (grote) problemen te verhelpen.
en een remparachute in de koffer?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:17 schreef 2cv het volgende:
Dat zijn idd kleinigheidjes ! Tip: zet er Xantia remmen onder.
Waarom ? Met Xantia-remmen remt het ding beter dan met die BX-troep.quote:
ja maar als de boel verrot isquote:Op woensdag 26 mei 2010 16:55 schreef 2cv het volgende:
[..]
Waarom ? Met Xantia-remmen remt het ding beter dan met die BX-troep.
Das handig als t weer spiegel glad is op de wegquote:Op woensdag 26 mei 2010 18:35 schreef 2cv het volgende:
Ski's onder de BX lassen die het wegdek raken als de BX in de laagste stand staat. Remmen = BX in de laagste stand zetten.
Ik houd er een heel klein beetje van. En ik zal er ook vna houden als ik het ding naar de sloop mag rijden en plat mag walsen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:23 schreef Charged het volgende:
Ondanks al je ellende met je BX hou je toch wel een beetje van dat kreng,niet?
Ik heb dat ook ben onze barrels...ik vervloek ze ter plaatse maar ben ze niet graag kwijt.
dat kan je nu ook al hoorquote:Op donderdag 27 mei 2010 15:42 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik houd er een heel klein beetje van. En ik zal er ook vna houden als ik het ding naar de sloop mag rijden en plat mag walsen.
fietsend?quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:52 schreef 2cv het volgende:
Dat is waar, maar hoe moet ik dan op vakantie ? Lopend ?
Ga je mond spoelen !quote:
Oh, ik ga vantevoren nog wel het 1 en ander repareren hoor.quote:( dat je op vakantie durft met zo`n rammelkar)
okquote:Op donderdag 27 mei 2010 17:54 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ga je mond spoelen !![]()
[..]
Oh, ik ga vantevoren nog wel het 1 en ander repareren hoor.
Als je de baksteun bedoelt die onder de accu vastgeschroefd zit, daar zit precies onder het schroefdraad waar de moer op komt een zeskant op. Dus met een lange dop in de juiste maat draai je die pen er zo uit.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:53 schreef 2cv het volgende:
Toen kon ik een pen die op de versnellingsbak zit en waar de versnallingsbak aan hangt niet los krijgen. Ik heb er toen een griptang op gezet en daarmee geprobeerd de pen los te draaien. resultaat: de bek van de griptang scheurde splinters staal uit de pen maar de pan zelf kwam niet los. Is er een betere/andere methode om die pen los te krijgen ? Hij zit namelijk nogal in de weg bij het demonteren en terug monteren van de bak.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
quote:Op woensdag 2 juni 2010 23:48 schreef 2cv het volgende:
Ik wacht nog op onderdelen. Goede smoes he ?ok.. maar dan nog :pSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik weet nu al dat Criezel 2 je daar geen gelijk in geeftquote:Op woensdag 2 juni 2010 23:54 schreef 2cv het volgende:
Fout, dat heb ik al !
ah dan kan die lekbak mooi in frankrijk stuk gaan?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:07 schreef 2cv het volgende:
Ja, klopt, de eigenaar was bezig om wat stroomdraadjes te installeren en een relais te vervangen. Hij wil met dat gekke ding naar Frankrijk op vakantie () en daarom moeten er extra 12V aansluitingen in komen.
Een relais gebruikt zelf bijna geen stroom (12V delen door spoelweerstand), dus dunne draadjes zijn prima.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:21 schreef 2cv het volgende:
Hier een klein schemaatje hoe ik 2 12V aansluitingen aan wil sluiten:
[ link | afbeelding ]
Schema is klikbaar voor een vergroting.
L = lamp
S = schakelaar
R = relais
P = 12V plug
Z = zekering
A = aarde
ACCU = accu
Het lampje is een speciaal LED lampje met ingebouwde weerstand. Echter, de draadjes die daar aan vast zitten zijn gruwelijk dun. Er gaat alleen de stuurstroom voor het relais + de stroom voor het lampje zelf doorheen, maar kan dat zo allemaal of gaat er (op den duur) een draadje gloeien ?
Vanaf de accu zit er 1 hoofdzekering (15A) in en na de eerste splitsing wordt elk gedeelte van het schema afgezekersd op 7,5 ampčre. Zelf heb ik het idee dat de kans dat de hoofdzekering klapt uiterst klein is, maar ik wil hem er toch tussen zitten, puur voor alle zekerheid/veiligheid. Is dat dan voldoende beveiligd ?
Overigens hebben de relais echt meer aansluitingen dan strikt noodzakelijk. Per relais wel 5 geloof ik, maar de ongebruikte aansluitingen heb ik niet getekend.
Is dit al met al een goed/veilig/handig schema of kan ik het beter anders doen ?
Okeequote:Op zaterdag 26 juni 2010 16:44 schreef 2cv het volgende:
Ik haal de + direct van de accu. Er is mij uitgelegd dat er dan op maximaal 20cm van de accu een zekering moet zitten. In het daschboard splitst de +draad zich en daar wil ik elke 12V plug apart zekeren. Als er iets doorbrandt houd ik altijd 1 plug over + ik weet sneller waar de ellende zit. Zowieso is stroom niet mijn sterkste punt, dus daarom heb ik liever en zekering te veel dan te weinig.
Overigens adviseerde iemand om de lampjes parallel te schakelen aan de spoel van het relais. Dan kan er nooit de volle stroom doorheen en gevoelsmatig lijkt mij dat wel slim.
Overigens, er komt een koelbox aan van 75W/6,25A aan te hangen aan 1 van de pluggen. De andere is voor mijn TomTom. De standaard 12V plug blijft dus gewoon over om een mobieltje op te laden ofzo.
Trouwens, ik heb alles berekend op 10A. 7,5A had ook gekund, maar gewoon voor de zekerheid weetjewel![]()
Met het onderstaande schema heb ik de draaddikte (3mm^2) bepaald. Maar het wordt uiteindelijk 4mm^2 omdat 3mm^2 bijna niet verkrijgbaar was.
Mijn vader deed dat een keer, daarna nooit weerquote:Op maandag 28 juni 2010 20:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zolang je geen steeksleutels op de accu polen legt
niet met die accu?quote:Op maandag 28 juni 2010 20:15 schreef Prowl het volgende:
[..]
Mijn vader deed dat een keer, daarna nooit weer![]()
og, dan is het nog goed afgelopen, bij mij zijn ze al 2x vast gelastquote:Op maandag 28 juni 2010 21:52 schreef Prowl het volgende:
Een steeksleutel op een accu leggen waarna ie tegen de polen komt.
BAM! een vonkenregen en de sleutel lag 4 meter verderop de parkeerplaats
Och, mijn pa legde een keer zijn bril op het luchtfilter, is klaar, gooit motorkap dicht, zoekt zijn bril....quote:Op maandag 28 juni 2010 21:52 schreef Prowl het volgende:
Een steeksleutel op een accu leggen waarna ie tegen de polen komt.
BAM! een vonkenregen en de sleutel lag 4 meter verderop de parkeerplaats
grote kans op dat je accu gaar is jaquote:Op dinsdag 29 juni 2010 02:15 schreef 2cv het volgende:
Ik kijk ontzettend goed uit met mijn accupolen ! Maar inmiddels is mijn accu al voor de 2e keer in 1 week helemaal leeg. Vandaag zat er nog maar 11,2 volt in. De buurman laadt hem even voor me op en ik overweeg sterk om voor ik op vakantie ga een nieuwe accu te kopen. auto-accu's schijnen het niet fijn te vinden om geheel ontladen te worden.
Maar de bedrading enzo zit er voor 99% in ! Nog even een paar onderdeeltjes vervangen voor beter spul (met lasdoppen maak je geen nette schakeling, de hoofdzekering heb ik er dan ook maar uit getrokken) en een draad naar achteren trekken en klaar is 2cv. Dan kan ik aan de volgende klus beginnen
Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:13 schreef vannelle het volgende:
Wat is een speedysleeve?
Succes vanavond!
Correct. Al kan ik de krukas er ook uit schroeven en met een bepaalde techniek er wat staal op branden (niet lassen!) en het dan weer op de juiste diameter afdraaien. maar dat is 'iets' meer werk en 'iets' duurder.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:17 schreef swollywood het volgende:
[..]
Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
Kijk, weer wat geleerd. Thanks!quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:17 schreef swollywood het volgende:
[..]
Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
Hoeft niet, dat kuthok lekt nog steeds. Vermoedelijk vanaf de olietemperatuursensor. dat is dan wel weer makkelijker te fixxen dan een krukaskeerring.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
zal ik er dan even wat zooi onder gooien?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.als ik zie hoeveel werk je in dat hok stopt.
er zijn toch genoeg bx'en te koop?Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
quote:Op zaterdag 10 juli 2010 22:43 schreef 2cv het volgende:
an de T-ford hebben er ook miljoenen rond gereden, hoeveel zie je er daar nog van ?
Als hij daar nou lol mee heeft ?quote:Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
Orginele onderdelenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
Is het geen wisselcontact ofzo? Hoeveel polen zijn het?quote:Op maandag 19 juli 2010 23:13 schreef 2cv het volgende:
Het tij is gekeerd, Criezel lijkt niet/nauwelijks meer te lekken ! Tevens zijn de extra 12V pluggen aangesloten en werken ze zoals ik het wil: relaisgeschakeld met een verklikkerlampje.
Nu ben ik bezig met het aansluiten van dubbele ventilatoren voor de radiator (ventilatoren zelf zijn reeds gemonteerd) en het vervangen (en aansluiten) van het gedeelte van het dashboard waar de meters in zitten. Dan heb ik een oliedrukmeter, een koelvloeistoftemperatuurmeter en een olietemperatuurmeter in die kar van mij zitten.
Alleen de aansturing van de ventilatoren levert wat moeilijkheden op: het lijkt wel alsof de temperatuurmeter in de radiator die de enkele ventilator (standaard) aan stuurt 2 massa-aansluitingen heeft !
laag toerental en een hoog toerental op je ventilator?quote:Op maandag 19 juli 2010 23:21 schreef 2cv het volgende:
3 polen. Maar een wisselcontact kan niet want dan zou de ventilator altijd draaien. Toch ?
Nee hangt er vanaf.quote:Op maandag 19 juli 2010 23:21 schreef 2cv het volgende:
3 polen. Maar een wisselcontact kan niet want dan zou de ventilator altijd draaien. Toch ?
quote:Op maandag 19 juli 2010 23:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
laag toerental en een hoog toerental op je ventilator??
Dat zou toch betekenen dat de fans traploos harder gaan draaien ?quote:Op maandag 19 juli 2010 23:43 schreef oshiro het volgende:
[..]
Nee hangt er vanaf.
Wat het denk ik is, is een temperatuurgeregelde rheostaat.
Wat je doet is denk ik het volgende: op 1 pool de massa, op 1 pool +12V, en op 1 pool de + van je fans. Hoe warmer hij wordt, hoe meer volts de rheostaat geeft aan de + van je fans.
Zou dat kunnen?
Yes, of is hij uit-zacht-hard-geschakeld?quote:Op maandag 19 juli 2010 23:48 schreef 2cv het volgende:
[..]
![]()
[..]
Dat zou toch betekenen dat de fans traploos harder gaan draaien ?
Oh ja zeker wel ! Anders gaat die echt kapoet. Maar je hebt gelijk. Wat ik nu doe is vakantievoorbereiding. Daarna ga ik echt verder met de Eend.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
je moet je andere hork ook opknappendie heeft geen fan nodig op een radiator
Gevonden: dat ding zorgt er voor dat de ventilator op de 'lage' stand kan draaien, dus wat minder hard. Er tussenuit halen = geen lage stand (dus duurt het langer voor de ventilator draait en als die dan draait, draait hij op volle toeren) er tussenuit halen + doorlussen = meteen de hoge stand (dus niks niet rustig draaien maar gelijk blazen als een gek)quote:Op maandag 19 juli 2010 23:58 schreef 2cv het volgende:
Uit-zacht-hard. Ik heb ook wel eens iets geoord over een voorschakelweerstand: een aluminium cilindertje vlak achter de bumperbalk. Die heeft er ook iets mee te maken.
ik had de hi/low schakeling er in gelaten.. puur omdat je fan dan ook niet vast kan rotten in de koude winterquote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:03 schreef 2cv het volgende:
[..]
Oh ja zeker wel ! Anders gaat die echt kapoet. Maar je hebt gelijk. Wat ik nu doe is vakantievoorbereiding. Daarna ga ik echt verder met de Eend.
[..]
Gevonden: dat ding zorgt er voor dat de ventilator op de 'lage' stand kan draaien, dus wat minder hard. Er tussenuit halen = geen lage stand (dus duurt het langer voor de ventilator draait en als die dan draait, draait hij op volle toeren) er tussenuit halen + doorlussen = meteen de hoge stand (dus niks niet rustig draaien maar gelijk blazen als een gek)
Dat zou heel goed kunnen. Ik weet nu al precies hoe het werkt.quote:Op maandag 19 juli 2010 23:58 schreef 2cv het volgende:
Uit-zacht-hard. Ik heb ook wel eens iets geoord over een voorschakelweerstand: een aluminium cilindertje vlak achter de bumperbalk. Die heeft er ook iets mee te maken.
1 2 3 4 5 6 7 | 12V -----|schakelaar|----------------------------------+ +----------+ | | +--------------------+ +-------------------ventilator +----------|voorschakelweerstand|-------+ +--------------------+ Lage stand |
Maak ik me niet ongerust overquote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik had de hi/low schakeling er in gelaten.. puur omdat je fan dan ook niet vast kan rotten in de koude winter
Ik denk dat ik je schema snap. Als alles koud is laat de schakelaar (regel 2) geen stroom door. Wordt het warmer, dan laat die schakelaar wel stroom door en wel naar de voorschakelweerstand (regel 5). Die voorschakelweerstand is gewoon een weerstand waardoor de ventilator niet voldoende stroom krijgt om op volle toeren te draaien. Wordt het nog warmer dan laat de schakelaar (regel 2) ook stroom door rechtstreeks naar de ventilator waardoor deze op volle toeren draait.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:17 schreef oshiro het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen. Ik weet nu al precies hoe het werkt.
[ code verwijderd ]
Denk dat het contact wisselt tussen massa en spanning.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:26 schreef 2cv het volgende:
[..]
Maak ik me niet ongerust overIk wil nu een dubbele ventilator er op omdat ik in la France de bergen in ga, in augustus en m'n BX standaard overbeladen is. Wat er in de winter gebeurt zie ik dan wel weer.
[..]
Ik denk dat ik je schema snap. Als alles koud is laat de schakelaar (regel 2) geen stroom door. Wordt het warmer, dan laat die schakelaar wel stroom door en wel naar de voorschakelweerstand (regel 5). Die voorschakelweerstand is gewoon een weerstand waardoor de ventilator niet voldoende stroom krijgt om op volle toeren te draaien. Wordt het nog warmer dan laat de schakelaar (regel 2) ook stroom door rechtstreeks naar de ventilator waardoor deze op volle toeren draait.
Maar toch snap ik niet waarom ik 2 massastekkers op die schakelaar (regel 2) lijk te hebben. Ik heb dat overigens gemeten door de weerstand te meten tussen de minpool van de accu en de stekkertjes. Bij geen/lage weerstand gaat m'n multimeter piepen. Overigens was bij het meten de motor koud.
Dan wordt de + van het contactslot af gehaald, vaak via de zekeringkast.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:51 schreef 2cv het volgende:
Eh ... Ik snap je niet![]()
Overigens, motor uit = ventilator uit.
Aangezien het alu ding bij de bumper ligt denk ik dat de ventilator aan de + hangt, en de schakelaar aan 1 kant aan massa en aan de andere kant via de weerstand aan massa ligt. Die weerstand hoeft maar heel klein te zijn, een paar ohm, maar het vermogen wat ie aan kan moet wel stevig zijn.quote:
Hoe meet jij een minpool?quote:Op dinsdag 20 juli 2010 12:41 schreef 2cv het volgende:
Ik kan wel gewoon een minpool meten als ik de stekkers van de ventilator er af haal, dus hij is in de plus geschakeld. Of zeg je dat ook ?
Ik snap nog steeds niet hoe je dat nou bedoelt met die ventilator.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 16:20 schreef 2cv het volgende:
Minpool meet ik door de weerstand te meten vanaf de min van de accy naar een stekkertje. (nagenoeg) geen weerstand = min.
Op de stekkertjes die op de sensor zitten die in de radiator zit. En op de minpool van de accu.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:17 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet hoe je dat nou bedoelt met die ventilator.
Een ventilatormotor heeft een ontzettend lage ohmse weerstand heh. Als ie gaat draaien wordt de inductieve weerstand veel groter.
Dus vertel even waar je nou precies de meetpennen op hebt gezet, want ik snap er niks van.
Tijdvertraging inbouwen dmv bv een relais.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 22:37 schreef 2cv het volgende:
Ik heb het al uitgevonden. De dubbele ventilator lijkt nu te werken. Alleen niet als het contact uit staat. Morgen even aan passen misschien.
precies tijd relais!quote:Op dinsdag 20 juli 2010 22:51 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Tijdvertraging inbouwen dmv bv een relais.
Nee, niet via het contactslot aansluiten. Als de temperatuur daalt, gaan de ventilatoren vanzelf uitquote:Op dinsdag 20 juli 2010 22:51 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Tijdvertraging inbouwen dmv bv een relais.
quote:Op dinsdag 20 juli 2010 22:54 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
precies tijd relais!
alleen die zijn teduur voor zo`n oud hork
en dan is het in frankrijk ineens 40+ en slurpen ze je accu droog :pquote:Op dinsdag 20 juli 2010 22:57 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nee, niet via het contactslot aansluiten. Als de temperatuur daalt, gaan de ventilatoren vanzelf uit
[..]
Ja, en dan sta je daar met afgekoelde motor maar onvoldoende stroom om te kunnen starten.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 23:24 schreef 2cv het volgende:
Juist dan moet die ventilator draaien ...
Meestal een graadje of 75 dus daar hoef je je geen zorgen om te maken.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 23:57 schreef classpc het volgende:
Maar welke temperatuur moet 'ie dan zijn voor de ventilatoren uit gaan?
In je radiator zit een voorraadje water, als dat afgekoeld is slaat je fan af. Dan is iig een deel van je water afgekoeld, en da's beter dan niks.quote:Op woensdag 21 juli 2010 15:52 schreef Garbageman het volgende:
Moet je waterpomp dan ook niet doordraaien? Je koelt je radiator mooi af maar de rest van de motor toch niet?
Handel gewoon direct aan de accu (eventueel met zekeringetjequote:Op woensdag 21 juli 2010 16:03 schreef 2cv het volgende:
Ik ga het anders aansluiten. Ga ik nu doen, nu ik het schema enzo nog in mijn hoofd heb. Vanavond meer nieuws.
Heeft ik gedaanquote:Op woensdag 21 juli 2010 16:23 schreef oshiro het volgende:
[..]
Handel gewoon direct aan de accu (eventueel met zekeringetje). Niet direct de fan maar wel de hele rits met schakelaar en weerstand en zo.
Vraag hier je enige echte Ian_Nick avatar aan #4quote:
Dus je hebt de deur nu goed afgehangen? Dan hangt hij weer mooi vertikaal. En past daardoor precies in het gat wat Gandini daarvoor heeft ontworpen.quote:Op zondag 25 juli 2010 01:50 schreef 2cv het volgende:
De bestuurdersdeur sloot niet goed aan op de rest van het plaatwerk. De deur hing wat naar beneden.
quote:Op vrijdag 30 juli 2010 01:47 schreef 2cv het volgende:
hoop dat dat godvergeten rothok dan niet nog meer kuren gaat vertonen want dan douw ik dat ding de pers in. Met draaiende motor, zodat ik hem kan horen gillen en krijsen in z'n doodsstrijd.
Heb je ook een hobby of een vriendinquote:Op zaterdag 31 juli 2010 12:53 schreef 2cv het volgende:
Beide aandrijfassen zijn vrij nieuw, die zouden nog niet stuk moeten zijn. Zometeen maar even kijken ...
je BX verneukt je toch wel :pquote:Op zaterdag 31 juli 2010 13:08 schreef 2cv het volgende:
M'n hobby is m'n BX, verder ben ik lekker vrijgezel. Geen tijd voor vriendinnen
Knoekgeluid bij het rijden in de hoogste stand, knoekgeluid als het stuk schroot op bokken staat en het wiel rondgedraaid wordt, speling op de binnenste homokineet.quote:
2cv welquote:Op zaterdag 31 juli 2010 21:57 schreef Prowl het volgende:
Je mag toch helemaal niet rijden in hoogste stand![]()
Van wie niet ? Zonder gekheid: bij de Mac rijd ik altijd enige meters in de hoogste stand zodat ik wat beter m'n geld af kan geven en m'n vreten naar binnen kan hengelen. Maar dan heeft dat ding geen vering meer (dan ga je letterlijk stuiteren bij elk hobbeltje) dus dat doe je echt niet meer dan een paar meter. Moet kunnen, lijkt mij.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 21:57 schreef Prowl het volgende:
Je mag toch helemaal niet rijden in hoogste stand
als de vering in de hoogste stand staat en je rijdt met een wiel over een hobbel heb je dan geen kans dat je chassis ergens scheurt.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:38 schreef 2cv het volgende:
[..]
Van wie niet ? Zonder gekheid: bij de Mac rijd ik altijd enige meters in de hoogste stand zodat ik wat beter m'n geld af kan geven en m'n vreten naar binnen kan hengelen. Maar dan heeft dat ding geen vering meer (dan ga je letterlijk stuiteren bij elk hobbeltje) dus dat doe je echt niet meer dan een paar meter. Moet kunnen, lijkt mij.
zelf dragende carrosserie bedoel ik dan.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 22:58 schreef 2cv het volgende:
Chassis ? Welk chassis ?
En als er dan iets knapt of breekt is er serieus iets mis. Dat moet dan echt niet mogen. Maar anderzijds: het is niet gezond nee.
Als een auto op die manier scheurt dan is het OF een slechte auto OF het ding is totaal verrot.quote:Op zaterdag 31 juli 2010 23:24 schreef densmee het volgende:
[..]
zelf dragende carrosserie bedoel ik dan.
bij een unimog scheurt het de hele cabine als het torderende scharnier vast gaat zitten.
bij auto's weet ik dat niet.
zelfdragende carrosserie is natuurlijk wel een iets sterker dan een losse cabine op een torderend chassis
Zal wel meevallen; de druk in de leidingen blijft even hoog. Er wordt alleen meer olie in de veerbollen gepompt, dus staat hooguit de stikstof in de bollen wat meer onder druk.quote:Op zondag 1 augustus 2010 02:38 schreef oshiro het volgende:
Idee achter niet rijden in hoogste stand is omdat dan de druk in je systeem zo groot is dat bij een stevige oplawaai al je leidingen onder je wagen vandaan knallen.
Of om een weiland uit te rijden waar iedereen geparkeerd staat (bij een braderie in een klein dorp zonder parkeergelegenheid) en er 6 auto's vast zitten vanwege de diepe kuilenquote:Op zondag 1 augustus 2010 10:59 schreef Garbageman het volgende:
Ik zou de één na hoogste stand gebruiken, die is ook handig om bij modderige parkeerplaatsen weg te komen.
Dit is de officiële reden waarom je niet harder dan stapvoets mag rijden in de hoogste standquote:Op zondag 1 augustus 2010 02:45 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
Zal wel meevallen; de druk in de leidingen blijft even hoog. Er wordt alleen meer olie in de veerbollen gepompt, dus staat hooguit de stikstof in de bollen wat meer onder druk.
Jij had toch 2 nieuwe assen er onder of heb ik niet goed gelezen?quote:Op maandag 2 augustus 2010 10:14 schreef 2cv het volgende:
Vanmiddag kan ik een aandrijfas ophalen voor dat wrak van mij
staat die daar straks met dat barrel ergens in frankrijkquote:Op dinsdag 10 augustus 2010 18:33 schreef patje74 het volgende:
Ja, hij is weggekomen, verder heb ik niets meer van hem vernomen.
Geen bericht = goed bericht!!!
quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 02:11 schreef 2cv het volgende:
24 dagen vakantie, 5714,7km gereden (gemiddeld 238,1 per dag) en maar 1 lekke band gehad onderweg. Die BX van mij is zo slecht nog niet.
en hoeveel diesel heeft die verzopen?quote:Op dinsdag 31 augustus 2010 02:11 schreef 2cv het volgende:
24 dagen vakantie, 5714,7km gereden (gemiddeld 238,1 per dag) en maar 1 lekke band gehad onderweg. Die BX van mij is zo slecht nog niet.
Dat is een lager in het diff neem ik aan ? Hoe check je dat ?quote:
'Mijn' kwikfit-mannetje is zelf BX fan en heeft er serieus verstand van, dus dat zit wel goed. maar mijn hok is recentelijk uitgelijnd dus dat hoeft niet meerquote:Op woensdag 6 oktober 2010 10:17 schreef Garbageman het volgende:
Ik mis mijn BX![]()
Die deed 170+ zonder rare trillingen en geen andere geluiden dan de standaard bx bijgeluiden.
Ik zou inderdaad de banden en de uitlijning maar checken. Ik hoop dat je kwitfit filiaal een goede is, dat ze weten dat je de bx met draaiende motor moet uitlijnen e.d.
[ afbeelding ]
Wrom ?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
ach.
een ZX is ook een ramp met zn achterpoten
ja.. zolang je niks op de achterbank zet of in de kofferbak pleurtquote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:51 schreef 2cv het volgende:
Zat er überhaupt vering in die dingen dan ?
Ik heb wel eens in zo'n hok gereden. Kofferbak en achterbank waren leeg. Maar vering zat er niet inquote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:52 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja.. zolang je niks op de achterbank zet of in de kofferbak pleurt!
mischien ook lamme pootjesquote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:53 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik heb wel eens in zo'n hok gereden. Kofferbak en achterbank waren leeg. Maar vering zat er niet in
Ik zie ze liever als plantenbak.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:53 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mischien ook lamme pootjes
maar goed wij misbruiken de ZX ook.. als vrachtwagen
Dan heb je nu 2 plantenbakken.quote:
Is het een benzine of een diesel ?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:01 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nee dankje de sloper mag hem hebben
neequote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:29 schreef 2cv het volgende:
Moet dat ding op eigen kracht naar de sloop ?
nee was dat maar zoquote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:56 schreef 2cv het volgende:
Oh, ik dacht dat die ZX aan gort was gereden.
die leverd vast niet zoveel meer op als dagwaardequote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:05 schreef 2cv het volgende:
Ik wil die ZX ook wel even naar een andere wereld helpen hoor
Ik moet tegenwoordig 110Km per dag rijden en dan wordt een benzineauto (BX1.6TGI) nogal duur. En de versnellingsbak begon rare geluiden te maken na de vakantie naar zuid duitsland (zie foto) en er moest wat cosmetisch gelast worden (gaten onder ruitesproeiertankjes) Allemaal geen probleem toen ik nog op fietsafstand van mijn werk woonde, toen kon ik lekker knutselen en het ding desnoods drie weken half uitelkaar laten liggen. Nu heb ik een auto écht nķdig. Dus nu heb ik een Xantia 2.1Tdquote:
Hoeveel heb je erin gestoken???quote:Op zondag 10 oktober 2010 20:13 schreef 2cv het volgende:
Gister is dat hok van mij getaxeerd op ¤1500,-Iedereen, inclusief ikzelf, was daar stomverbaasd over. Zelf had ik een waarde van ¤200,- in gedachten.
Overigens zegt die taxatiewaarde niet zo veel: als iemand mijn BX in de prak rijdt (dus buiten mijn schuld) dan kan door middel van een contra-taxatie die ¤1500,- weer onderuit gehaald worden. Maar als de taxatiewaarde dan op ¤750,- gesteld wordt dan valt het me nog mee.
Teveel. Ik heb het niet bijgehouden, maar meer dan me lief is.quote:
Nog niet geprobeerd, ga ik eens proberen. Moet ik wel even een rustig stuk snelweg tegen komenquote:Op zondag 10 oktober 2010 22:55 schreef junkiexp het volgende:
En als je in neutraal door een bocht gaat ?
Komt wel goed daar in Friesland dus.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:58 schreef 2cv het volgende:
[..]
Nog niet geprobeerd, ga ik eens proberen. Moet ik wel even een rustig stuk snelweg tegen komen
je bent naar de wasplaats bij de uhm voormalige? wildhorst gelopen?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:32 schreef 2cv het volgende:
Nee, dan spuit ik het interieur nat via de roestgaten.
Overigens is een halve kilometer lopen met 4 wielen in een kruiwagen best zwaar. En dan moeten ze na het schoon spuiten ook nog eens terug ...
Die tegenover de fietsenwinkel waar eerste de Big Boss zat. Geen idee waar de Wildhorst zit/zat.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:36 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
je bent naar de wasplaats bij de uhm voormalige? wildhorst gelopen?
daar dusquote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:44 schreef 2cv het volgende:
[..]
Die tegenover de fietsenwinkel waar eerste de Big Boss zat. Geen idee waar de Wildhorst zit/zat.
Was het dezequote:Op donderdag 2 december 2010 22:37 schreef 2cv het volgende:laatst wel een leuke meid gespot bij de Citroëndealer. Zij was gekleed in overall
![]()
ik weet mischien straks nog wel een ZX station..quote:Op vrijdag 3 december 2010 00:20 schreef 2cv het volgende:
Mwah ... Ik heb die kut-BX bijna helemaal in orde geschroefd. Als ik de B door een C vervang kan ik weer van voren af aan beginnen.
Liever een wrak van een BX dan een glanzend nieuwe ZX.quote:Op vrijdag 3 december 2010 10:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik weet mischien straks nog wel een ZX station..
daar mankeert iig minder aan dan aan je BX
Geen plannen toe.quote:Op vrijdag 3 december 2010 11:13 schreef piepkuiken21 het volgende:
ga je nog een keer een Meharí restaureren?
Misschien ooitquote:Op zaterdag 4 december 2010 01:30 schreef piepkuiken21 het volgende:
jammer, een van mijn favorietenNog plannen voor een HYbus?
* Ou-Tannu wil een toyota Hilux :pquote:Op zaterdag 4 december 2010 01:32 schreef 2cv het volgende:
[..]
Misschien ooitMaar een Traction Avant staat hoger op mijn lijstje.
Ja, die kan je nog eens laten vallen ofzoquote:Op zaterdag 4 december 2010 12:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
* Ou-Tannu wil een toyota Hilux :p
Zolang het maar geen Hijet isquote:Op zaterdag 4 december 2010 12:26 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
* Ou-Tannu wil een toyota Hilux :p
Vorig jaar schreef je hetzelfdequote:Op vrijdag 3 december 2010 00:20 schreef 2cv het volgende:
Mwah ... Ik heb die kut-BX bijna helemaal in orde geschroefd. Als ik de B door een C vervang kan ik weer van voren af aan beginnen.
Ik wou net zeggen, volgens mij sluit je motorkap niet helemaal lekkerquote:Op dinsdag 14 december 2010 18:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
ah met extra lucht inlaat voor koele lucht zie ik?
daarom "extra lucht inlaat"quote:Op woensdag 15 december 2010 03:07 schreef 2cv het volgende:
Hij sluit prima maar is iets te flexibel
quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |