SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Deel 1
Deel 2
Met de Pinxter zou ik een rubber dop van de voorste hoogteregelaar vervangen omdat die lek zou zijn (meende ik eerder gezien te hebben). Dus heb ik Criezel met de wielen op oprijbruggen en blokken gezet. Hiervoor heb ik de krik van de buurman gebruikt want die was wat hoger. Echter, toen Criezel zo'n 30 cm hoger stond bleek dat de rubber dop netjes in orde was. Daarom heb ik de band die om de brandstoftank zit maar vervangen (de oude was helemaal weggerot), de LHM ververst, het hydraulisch systeem doorgespoeld en TSL aan de LHM toegevoegd. Uiteraard ging niets helemaal goed.
- Het boutje van de brandstoftank-band brak af en moest uitgeboord worden. Daarbij gleed de boor weg waardoor het gat half in het boutje en half in de moer (vastgelast aan de binnenkant van een koker) zat. Gelukkig zat er in de buurt een gat (geen roestgat) waar ik wat ringen en een moer doorheen kon doen. Die heb ik voor het monteren op hum plaats gehouden door ze letterlijk aan mijn middelvinger vast te lijmen. Dat gat was n.l. te klein voor 2 vingers. Voor het tegenhouden vna de moer tijdens het aandraaien vna de bout heb ik een oude steeksleutel moeten verbuigen.
- Toen ik de LHM-pot verwijderde, pleurde er een hele plas LHM uit. De octopussen trekken de pot scheef als je hem op tilt. Dat werd dus een waterballet met LHM.
- Toen ik het systeem door wou spoelen moesten de wielen er af. Echter, ik had Criezel eerder met de wielen op blokken gezet zodat ik er goed onder kon komen. Om op die manier de wielen er af te trekken leek mij niet zo veilig. Dus moest Criezel weer naar beneden. Echter, ik had de krik die ik daarvoor van de buurman geleend had weer terug gebracht (het ding zou mij anders toch alleen maar in de weg staan) en die buurman was niet thuis. Uiteindelijk heb ik met veel geklooi, intensief gebruik van de hoogteregeling, een stapel dikke stenen en een krik Criezel toch zonder ongelukken weer op de garagevloer gekregen.
- Toen de wielen er eenmaal af waren kreeg ik 1 ontluchtingsnipel niet los. Niet met de speciale leidingsleutel, niet met een steeksleutel. De laatste oplossing was een op er op. Voordeel was dat ik dan meer grip had, het nadeel was dat ik dan geen slang op het ontluchtingsnippel kon zetten. je raadt het al: dat werd weer een waterballet met LHM.
- Toen ik er (eindelijk) aan toe was de TSL toe te voegen (dat wou ik na het spoelen doen zodat er niets van verloren zou gaan) was ik de folder er van kwijt en wist ik dus niet meer hoeveel ml TSL er in de LHM pot geflikkerd moest worden. Oplossing: de heel inhoud van het flesje (250ml) er in.
Uiteindelijk ben ik 6 uur bezig geweest met dat hok ...
Binnenkort moet overigens de bak er af omdat de krukaskeerring achter het vliegwiel lekt. Mijn plan is om een Speedy Sleeve over de krukas heen te schuiven voor ik de keering (nieuw uiteraard) monteer. De laatste keer dat ik een versnellingsbak uit een BX peuterde was bij Oude Criezel. Toen kon ik een pen die op de versnellingsbak zit en waar de versnallingsbak aan hangt niet los krijgen. Ik heb er toen een griptang op gezet en daarmee geprobeerd de pen los te draaien. resultaat: de bek van de griptang scheurde splinters staal uit de pen maar de pan zelf kwam niet los. Is er een betere/andere methode om die pen los te krijgen ? Hij zit namelijk nogal in de weg bij het demonteren en terug monteren van de bak.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
Houden en repareren natuurlijkquote:
Dat weet ik toch, knuppel! Ik probeerde je wat op te vrolijken.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:59 schreef 2cv het volgende:
Nagenoeg probleemloosKleinigheidjes
Echt, dit is een hel op wielen ! Maar het rijdt fijn en het is ook wel leuk zelf (grote) problemen te verhelpen.
en een remparachute in de koffer?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 17:17 schreef 2cv het volgende:
Dat zijn idd kleinigheidjes ! Tip: zet er Xantia remmen onder.
Waarom ? Met Xantia-remmen remt het ding beter dan met die BX-troep.quote:
ja maar als de boel verrot isquote:Op woensdag 26 mei 2010 16:55 schreef 2cv het volgende:
[..]
Waarom ? Met Xantia-remmen remt het ding beter dan met die BX-troep.
Das handig als t weer spiegel glad is op de wegquote:Op woensdag 26 mei 2010 18:35 schreef 2cv het volgende:
Ski's onder de BX lassen die het wegdek raken als de BX in de laagste stand staat. Remmen = BX in de laagste stand zetten.
Ik houd er een heel klein beetje van. En ik zal er ook vna houden als ik het ding naar de sloop mag rijden en plat mag walsen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:23 schreef Charged het volgende:
Ondanks al je ellende met je BX hou je toch wel een beetje van dat kreng,niet?
Ik heb dat ook ben onze barrels...ik vervloek ze ter plaatse maar ben ze niet graag kwijt.
dat kan je nu ook al hoorquote:Op donderdag 27 mei 2010 15:42 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ik houd er een heel klein beetje van. En ik zal er ook vna houden als ik het ding naar de sloop mag rijden en plat mag walsen.
fietsend?quote:Op donderdag 27 mei 2010 17:52 schreef 2cv het volgende:
Dat is waar, maar hoe moet ik dan op vakantie ? Lopend ?
Ga je mond spoelen !quote:
Oh, ik ga vantevoren nog wel het 1 en ander repareren hoor.quote:( dat je op vakantie durft met zo`n rammelkar)
okquote:Op donderdag 27 mei 2010 17:54 schreef 2cv het volgende:
[..]
Ga je mond spoelen !![]()
[..]
Oh, ik ga vantevoren nog wel het 1 en ander repareren hoor.
Als je de baksteun bedoelt die onder de accu vastgeschroefd zit, daar zit precies onder het schroefdraad waar de moer op komt een zeskant op. Dus met een lange dop in de juiste maat draai je die pen er zo uit.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 16:53 schreef 2cv het volgende:
Toen kon ik een pen die op de versnellingsbak zit en waar de versnallingsbak aan hangt niet los krijgen. Ik heb er toen een griptang op gezet en daarmee geprobeerd de pen los te draaien. resultaat: de bek van de griptang scheurde splinters staal uit de pen maar de pan zelf kwam niet los. Is er een betere/andere methode om die pen los te krijgen ? Hij zit namelijk nogal in de weg bij het demonteren en terug monteren van de bak.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
quote:Op woensdag 2 juni 2010 23:48 schreef 2cv het volgende:
Ik wacht nog op onderdelen. Goede smoes he ?ok.. maar dan nog :pSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik weet nu al dat Criezel 2 je daar geen gelijk in geeftquote:Op woensdag 2 juni 2010 23:54 schreef 2cv het volgende:
Fout, dat heb ik al !
ah dan kan die lekbak mooi in frankrijk stuk gaan?quote:Op vrijdag 25 juni 2010 01:07 schreef 2cv het volgende:
Ja, klopt, de eigenaar was bezig om wat stroomdraadjes te installeren en een relais te vervangen. Hij wil met dat gekke ding naar Frankrijk op vakantie () en daarom moeten er extra 12V aansluitingen in komen.
Een relais gebruikt zelf bijna geen stroom (12V delen door spoelweerstand), dus dunne draadjes zijn prima.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 14:21 schreef 2cv het volgende:
Hier een klein schemaatje hoe ik 2 12V aansluitingen aan wil sluiten:
[ link | afbeelding ]
Schema is klikbaar voor een vergroting.
L = lamp
S = schakelaar
R = relais
P = 12V plug
Z = zekering
A = aarde
ACCU = accu
Het lampje is een speciaal LED lampje met ingebouwde weerstand. Echter, de draadjes die daar aan vast zitten zijn gruwelijk dun. Er gaat alleen de stuurstroom voor het relais + de stroom voor het lampje zelf doorheen, maar kan dat zo allemaal of gaat er (op den duur) een draadje gloeien ?
Vanaf de accu zit er 1 hoofdzekering (15A) in en na de eerste splitsing wordt elk gedeelte van het schema afgezekersd op 7,5 ampčre. Zelf heb ik het idee dat de kans dat de hoofdzekering klapt uiterst klein is, maar ik wil hem er toch tussen zitten, puur voor alle zekerheid/veiligheid. Is dat dan voldoende beveiligd ?
Overigens hebben de relais echt meer aansluitingen dan strikt noodzakelijk. Per relais wel 5 geloof ik, maar de ongebruikte aansluitingen heb ik niet getekend.
Is dit al met al een goed/veilig/handig schema of kan ik het beter anders doen ?
Okeequote:Op zaterdag 26 juni 2010 16:44 schreef 2cv het volgende:
Ik haal de + direct van de accu. Er is mij uitgelegd dat er dan op maximaal 20cm van de accu een zekering moet zitten. In het daschboard splitst de +draad zich en daar wil ik elke 12V plug apart zekeren. Als er iets doorbrandt houd ik altijd 1 plug over + ik weet sneller waar de ellende zit. Zowieso is stroom niet mijn sterkste punt, dus daarom heb ik liever en zekering te veel dan te weinig.
Overigens adviseerde iemand om de lampjes parallel te schakelen aan de spoel van het relais. Dan kan er nooit de volle stroom doorheen en gevoelsmatig lijkt mij dat wel slim.
Overigens, er komt een koelbox aan van 75W/6,25A aan te hangen aan 1 van de pluggen. De andere is voor mijn TomTom. De standaard 12V plug blijft dus gewoon over om een mobieltje op te laden ofzo.
Trouwens, ik heb alles berekend op 10A. 7,5A had ook gekund, maar gewoon voor de zekerheid weetjewel![]()
Met het onderstaande schema heb ik de draaddikte (3mm^2) bepaald. Maar het wordt uiteindelijk 4mm^2 omdat 3mm^2 bijna niet verkrijgbaar was.
Mijn vader deed dat een keer, daarna nooit weerquote:Op maandag 28 juni 2010 20:13 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
zolang je geen steeksleutels op de accu polen legt
niet met die accu?quote:Op maandag 28 juni 2010 20:15 schreef Prowl het volgende:
[..]
Mijn vader deed dat een keer, daarna nooit weer![]()
og, dan is het nog goed afgelopen, bij mij zijn ze al 2x vast gelastquote:Op maandag 28 juni 2010 21:52 schreef Prowl het volgende:
Een steeksleutel op een accu leggen waarna ie tegen de polen komt.
BAM! een vonkenregen en de sleutel lag 4 meter verderop de parkeerplaats
Och, mijn pa legde een keer zijn bril op het luchtfilter, is klaar, gooit motorkap dicht, zoekt zijn bril....quote:Op maandag 28 juni 2010 21:52 schreef Prowl het volgende:
Een steeksleutel op een accu leggen waarna ie tegen de polen komt.
BAM! een vonkenregen en de sleutel lag 4 meter verderop de parkeerplaats
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |