Voor de vakantie mijn linker aandrijfas (de korte, bestuurderskant) vervangen omdat die knoekte. Echter, op de eerste dag van de vakantie hoorde ik al dat er toch iets niet helemaal in orde was (wel de blower en radio uit en geconcentreerd luisteren op mooi glad asfalt). Eigenlijk kon ik dat de hele vakantie horen. Later kreeg ik ook rare trillingen bij rechtuit rijden. Soms is de trilling er wel, soms is de trilling er niet. En in snelle, flauwe bochten naar rechts (denk aan een kromming in de snelweg) voel ik een trilling in het stuur. Het lijkt dan net alsof ik over een soort wildrooster rijd, maar dan wel 1 waarvan de spijlen verder uit elkaar liggen dan normaal. Echter, inmiddels is het geluid wat er op duidt dat er iets mis is (blower + radio uit) minder sterk geworden.
Conclusie (

): de rechter aandrijfas (de lange, bijrijderskant) is ook aan poeder.
Voor de zekerheid wou ik dat even controleren, dus heb ik Criezel op assteuntjes gezet en heb ik aan het wiel gedraaid. Zowel met het wiel ingeveerd, uitgeveerd, als in de rijstand (Criezel in de laagste stand en een krik onder de draagarm) en bij maximaal uitsturen in alle standen kan ik niets raars opmerken aan de aandrijfas. Ik voel geen speling, het knoekt niet, alles draait soepel, enzovoorts.
Vervolgens heb ik maar wat rondjes gereden, met volledig insturen en in de rijstand. Natuurlijk zowel linksom als rechtsom. Raampjes open, radio uit, blower uit. Ik hoorde niets raars en voelde ook niets raars in het stuur.
Toch heb ik het idee dat er iets niet goed is. Ik zit te denken aan de volgende opties:
- De rechter aandrijfas heeft een rare slijtage/beschadiging die alleen bij hogere snelheden merkbaar is. Eventueel kan doordat ik er 6000km mee gereden heb een eventuele mechanische weerstand er in (knoeken) weggesleten zijn.
- De linker aandrijfas (nieuw!) is niet helemaal fris (die heb ik niet gecontroleerd toen Criezel op de krik stond en ook bij het rondjes rijden hoorde ik daar niets aan).
- Iets in mijn versnellingsbak/differentieel is niet goed (maar die lekt geen olie, anders zou hij allang leeg zijn en door een gebrek aan olie slecht schakelen)
- Het ligt hem toch aan onbalans in de wielen (om dat uit te sluiten moeten die binnenkort maar eens bij de KwikFit gebalanceerd worden)
- De linker aandrijfas moet inslijten (omdat ik in het begin dat vreemde geluid sterker hoorde dan nu, maar een aandrijfas die in moet slijten vind ik wel ... eh ... heel bijzonder zeg maar)
- Er is een wiellager dood of stervende
- Ik ben gek
- Een andere optie waar ik tot nog toe niet aan gedacht heb
Kunnen jullie met mij meedenken wat het probleem kan zijn ? Om er nou op de gok een nieuwe aandrijfas en/of nieuwe wiellagers in te drukken vind ik wat te gek ...