abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_83434224
quote:
Op dinsdag 29 juni 2010 02:15 schreef 2cv het volgende:
Ik kijk ontzettend goed uit met mijn accupolen ! Maar inmiddels is mijn accu al voor de 2e keer in 1 week helemaal leeg. Vandaag zat er nog maar 11,2 volt in. De buurman laadt hem even voor me op en ik overweeg sterk om voor ik op vakantie ga een nieuwe accu te kopen. auto-accu's schijnen het niet fijn te vinden om geheel ontladen te worden.

Maar de bedrading enzo zit er voor 99% in ! Nog even een paar onderdeeltjes vervangen voor beter spul (met lasdoppen maak je geen nette schakeling, de hoofdzekering heb ik er dan ook maar uit getrokken) en een draad naar achteren trekken en klaar is 2cv. Dan kan ik aan de volgende klus beginnen
grote kans op dat je accu gaar is ja

de spanning op de accu is bij een draaiende motor toch wel ergens rond de 14V he?
  † In Memoriam † dinsdag 29 juni 2010 @ 14:23:05 #52
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83442429
Dat ga ik vanmiddag/vanavond even napluizen.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † zondag 4 juli 2010 @ 01:10:07 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83631872
De stand van zaken:

- Poulytrekker die ik eerder van Roel geleend heb blijk ik verkloot te hebben -> Roel gaat op mijn kosten een nieuwe kopen
- Speedysleeve lijkt op voorhand al niet te gaan passen -> andere speedysleeve bestellen
- De haakjes van het tussenlager van de aandrijfas zijn krom -> vervangen
- Het tussenlager van de aandrijfas is versleten -> kijken of ik daar een ander lager omheen kan persen
- De leiding vanaf de drukregelaar onder het blok door kreeg ik niet los omdat ik er niet goed bij kon -> drukregelaar met leiding en al demonteren -> drukregelaar in de bankschroef gezet en met een waterpomptang de wartel zonder verdere schade losgedraaid
- Eerder genoemde leiding is niet zo denderend -> wordt vervangen voor ik naar Frankrijk ga (Sas Klassiekers in Leek heeft naar eigen zeggen leiding op rol dus misschien dat ik daar even heen ga)
- Eerder genoemde drukregelaar lekt -> ringetje vervangen -> ringetjes die ik heb passen niet -> andere drukregelaar roggelen (ik heb er nog 1 geloof ik)
- Slangklem van de retourleiding was zo verrot dat die niet meer los wou -> losgeknipt

Morgen de laatste restjes (= de HD pomp) los halen en de bak van de motor af plukken. HD pomp laat ik vast zitten aan de aanzuigleiding en leg ik in de parafanbak.

Overigens, is het een idee om met een schuifmaat te meten of de krukaskeerring diep genoeg en recht gemonteerd is ? Zo ja: hoe diep moet dat ding precies ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † woensdag 7 juli 2010 @ 18:05:53 #54
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83772839
Vandaag ben ik druk geweest meer weinig echt gedaan. Dus vananvond meer weer verder klussen.

- koppelingshuis aan de binnenkant schoon gemaakt (niet blingbling maar wel beter dan het was),
- speedysleeve gemonteerd
- Koppelingshevelhouderbusje gemodificeerd (kop van een heetgestookt boutje tegen de 'pennetjes' gedrukt en er later ook nog zelftappertjes in gedraaid, het zit als een huis)
- haakjes waarmee het lager van de aandrijfas vast zit warm gestookt en recht gebogen
- aandrijfas weggebracht om het lager te vervangen (lager zit duidelijk speling op).

Vanavond de speedysleeve netjes afdremelen, afbramen, en de keerring (nieuw) monteren. Mijn idee is om tijdens het dremelen de oude keerring er even op te zetten om het 1 en ander tegen vuil te beschermen (keering dan op de helft van de breedte/dikte er in steken zodat ik die er makkelijk weer uit kan halen) en de nieuwe keerring aan de buitenkant licht in te smeren met vloeibare pakking en dan te monteren. Ik druk hem dan niet beer binnen maar laat de voorkant van de keerring vlak lopen met de voorkant van de motor zodat de keerring netjes recht komt te zitten. Dan moet het goed gaan (hoop ik). maar als iemand een betere suggestie heeft dan hoor ik het graag.

Vervolgens kan het vliegwiel + koppelingsset er weer op en kan de bak weer tegen het blok geschroefd worden. Als ik dat zo ver af heb is mijn doel voor vandaag gehaald.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83773025
Wat is een speedysleeve?
Succes vanavond!
pi_83773081
ik zal de ramen en deuren vast preventief sluiten
pi_83773116
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:13 schreef vannelle het volgende:
Wat is een speedysleeve?
Succes vanavond!
Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
  † In Memoriam † woensdag 7 juli 2010 @ 18:30:14 #58
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83773479
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:17 schreef swollywood het volgende:

[..]

Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
Correct. Al kan ik de krukas er ook uit schroeven en met een bepaalde techniek er wat staal op branden (niet lassen!) en het dan weer op de juiste diameter afdraaien. maar dat is 'iets' meer werk en 'iets' duurder.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83773831
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 18:17 schreef swollywood het volgende:

[..]

Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
Kijk, weer wat geleerd. Thanks!
  † In Memoriam † donderdag 8 juli 2010 @ 03:14:15 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83793696
Zo, bak zit er achter. Als dat ding nog lekt word ik gek.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83798986
zal ik er dan even wat zooi onder gooien?
  donderdag 8 juli 2010 @ 11:36:12 #62
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_83799819
Ah dus hier zit dat hok van je
pi_83804392
Respect voor je project hoor, ik heb 2 jaar een Alfa 166 3.0 automaat gereden en daar lag ik ook elke weer onder.
Auto was nog maar 8 jaar oud.
Nieuwprijs 55.000 euro, ik kocht de wagen voor 4000 euro, nuff said

Ik heb nu een oerdegeleijk belastingvrije W124 uit 85 bijna belastingvrij.
De achterdemper is er van de week af gevallen maar voor de rest nog geen problemen gehad

Succes en ik blijf dit volgen
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 21:56:10 #64
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83895983
quote:
Op donderdag 8 juli 2010 11:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
zal ik er dan even wat zooi onder gooien?
Hoeft niet, dat kuthok lekt nog steeds. Vermoedelijk vanaf de olietemperatuursensor. dat is dan wel weer makkelijker te fixxen dan een krukaskeerring.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83897377
Beste 2CV wordt het niet tijd dat iemand met een vrachtauto langs komt met een autolaadkraan met zo een aanbouwdeel
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
als ik zie hoeveel werk je in dat hok stopt.
er zijn toch genoeg bx'en te koop?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 22:31:21 #66
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83897628
Hoe meer werk ik er in steek, hoe minder logischer het wordt om dat ding tot een pakkertje te persen. Een net gerestaureerde auto druk je ook niet naar de sloop.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83897939
las er ooit een einde aan komt dan kun je er aan denken om zo iets op te knappen.
maar die hokken hebben er miljoenen rond gereden dus speciaal of zeldzaam worden ze helaas nooit.
ik had hem allang opgeruimd en er iets anders voor terug gekocht
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 22:43:14 #68
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83898179
an de T-ford hebben er ook miljoenen rond gereden, hoeveel zie je er daar nog van ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83898522
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 22:43 schreef 2cv het volgende:
an de T-ford hebben er ook miljoenen rond gereden, hoeveel zie je er daar nog van ?

gelukkig ook geen meer, wat moet je nou met die ouwe brol.
de vooruitgang is er niet voor niks.
Gang is alles, stilstand is achteruitgang
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 22:54:27 #70
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83898853
Daarom wil ik ook graag rijden met dat ding.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_83899315
Densmee, rijdt jij even weg uit dit topic met je Prius
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_83899504
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_83899575
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
Als hij daar nou lol mee heeft ?
Ik heb ook een oude W124 die er niet uitziet en waar ik lekker aan kan sleutelen en daar heb ik veel lol mee en leer ik veel van
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  † In Memoriam † zaterdag 10 juli 2010 @ 23:35:51 #74
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83900774
quote:
Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
Orginele onderdelen je denkt toch niet serieus dadt die daar beter van wordt ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  zondag 11 juli 2010 @ 11:21:46 #75
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_83909745
Koop gewoon een ambu, daar rijden er hier nog tig van rond
  † In Memoriam † zondag 11 juli 2010 @ 17:25:02 #76
25682 2cv
Niet subtiel
pi_83922843
BX ambu(lance) ? Zo ja: heb je er foto's van ? Met name van de achterkant Er zijn meerdere typen BX ambulances en er zijn soorten bij die lijken van achteren op een Peugeot en dat vind ik er heel erg niet bij passen zeg maar.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  † In Memoriam † maandag 19 juli 2010 @ 23:13:19 #77
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84255858
Het tij is gekeerd, Criezel lijkt niet/nauwelijks meer te lekken ! Tevens zijn de extra 12V pluggen aangesloten en werken ze zoals ik het wil: relaisgeschakeld met een verklikkerlampje.

Nu ben ik bezig met het aansluiten van dubbele ventilatoren voor de radiator (ventilatoren zelf zijn reeds gemonteerd) en het vervangen (en aansluiten) van het gedeelte van het dashboard waar de meters in zitten. Dan heb ik een oliedrukmeter, een koelvloeistoftemperatuurmeter en een olietemperatuurmeter in die kar van mij zitten.

Alleen de aansturing van de ventilatoren levert wat moeilijkheden op: het lijkt wel alsof de temperatuurmeter in de radiator die de enkele ventilator (standaard) aan stuurt 2 massa-aansluitingen heeft !
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 19 juli 2010 @ 23:20:33 #78
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84256249
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:13 schreef 2cv het volgende:
Het tij is gekeerd, Criezel lijkt niet/nauwelijks meer te lekken ! Tevens zijn de extra 12V pluggen aangesloten en werken ze zoals ik het wil: relaisgeschakeld met een verklikkerlampje.

Nu ben ik bezig met het aansluiten van dubbele ventilatoren voor de radiator (ventilatoren zelf zijn reeds gemonteerd) en het vervangen (en aansluiten) van het gedeelte van het dashboard waar de meters in zitten. Dan heb ik een oliedrukmeter, een koelvloeistoftemperatuurmeter en een olietemperatuurmeter in die kar van mij zitten.

Alleen de aansturing van de ventilatoren levert wat moeilijkheden op: het lijkt wel alsof de temperatuurmeter in de radiator die de enkele ventilator (standaard) aan stuurt 2 massa-aansluitingen heeft !
Is het geen wisselcontact ofzo? Hoeveel polen zijn het?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 19 juli 2010 @ 23:21:37 #79
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84256288
3 polen. Maar een wisselcontact kan niet want dan zou de ventilator altijd draaien. Toch ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_84257248
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:21 schreef 2cv het volgende:
3 polen. Maar een wisselcontact kan niet want dan zou de ventilator altijd draaien. Toch ?
laag toerental en een hoog toerental op je ventilator? ?
  maandag 19 juli 2010 @ 23:43:48 #81
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84257253
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:21 schreef 2cv het volgende:
3 polen. Maar een wisselcontact kan niet want dan zou de ventilator altijd draaien. Toch ?
Nee hangt er vanaf.

Wat het denk ik is, is een temperatuurgeregelde rheostaat.
Wat je doet is denk ik het volgende: op 1 pool de massa, op 1 pool +12V, en op 1 pool de + van je fans. Hoe warmer hij wordt, hoe meer volts de rheostaat geeft aan de + van je fans.
Zou dat kunnen?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 19 juli 2010 @ 23:48:54 #82
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84257458
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:43 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

laag toerental en een hoog toerental op je ventilator? ?
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:43 schreef oshiro het volgende:

[..]

Nee hangt er vanaf.

Wat het denk ik is, is een temperatuurgeregelde rheostaat.
Wat je doet is denk ik het volgende: op 1 pool de massa, op 1 pool +12V, en op 1 pool de + van je fans. Hoe warmer hij wordt, hoe meer volts de rheostaat geeft aan de + van je fans.
Zou dat kunnen?
Dat zou toch betekenen dat de fans traploos harder gaan draaien ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 19 juli 2010 @ 23:49:30 #83
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84257483
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:48 schreef 2cv het volgende:

[..]


[..]

Dat zou toch betekenen dat de fans traploos harder gaan draaien ?
Yes, of is hij uit-zacht-hard-geschakeld?

Die Renault had daar wel een debiel schema voor trouwens . Staan foto's van in m'n topic. Had 3 relais, en ik heb er nog een bij gefabriekt...
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † maandag 19 juli 2010 @ 23:58:51 #84
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84257848
Uit-zacht-hard. Ik heb ook wel eens iets geoord over een voorschakelweerstand: een aluminium cilindertje vlak achter de bumperbalk. Die heeft er ook iets mee te maken.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_84257918
je moet je andere hork ook opknappen die heeft geen fan nodig op een radiator
  † In Memoriam † dinsdag 20 juli 2010 @ 00:03:25 #86
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84258083
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 00:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
je moet je andere hork ook opknappen die heeft geen fan nodig op een radiator
Oh ja zeker wel ! Anders gaat die echt kapoet. Maar je hebt gelijk. Wat ik nu doe is vakantievoorbereiding. Daarna ga ik echt verder met de Eend.
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:58 schreef 2cv het volgende:
Uit-zacht-hard. Ik heb ook wel eens iets geoord over een voorschakelweerstand: een aluminium cilindertje vlak achter de bumperbalk. Die heeft er ook iets mee te maken.
Gevonden: dat ding zorgt er voor dat de ventilator op de 'lage' stand kan draaien, dus wat minder hard. Er tussenuit halen = geen lage stand (dus duurt het langer voor de ventilator draait en als die dan draait, draait hij op volle toeren) er tussenuit halen + doorlussen = meteen de hoge stand (dus niks niet rustig draaien maar gelijk blazen als een gek)
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_84258191
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 00:03 schreef 2cv het volgende:

[..]

Oh ja zeker wel ! Anders gaat die echt kapoet. Maar je hebt gelijk. Wat ik nu doe is vakantievoorbereiding. Daarna ga ik echt verder met de Eend.
[..]

Gevonden: dat ding zorgt er voor dat de ventilator op de 'lage' stand kan draaien, dus wat minder hard. Er tussenuit halen = geen lage stand (dus duurt het langer voor de ventilator draait en als die dan draait, draait hij op volle toeren) er tussenuit halen + doorlussen = meteen de hoge stand (dus niks niet rustig draaien maar gelijk blazen als een gek)
ik had de hi/low schakeling er in gelaten.. puur omdat je fan dan ook niet vast kan rotten in de koude winter
  dinsdag 20 juli 2010 @ 00:17:17 #88
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84258592
quote:
Op maandag 19 juli 2010 23:58 schreef 2cv het volgende:
Uit-zacht-hard. Ik heb ook wel eens iets geoord over een voorschakelweerstand: een aluminium cilindertje vlak achter de bumperbalk. Die heeft er ook iets mee te maken.
Dat zou heel goed kunnen. Ik weet nu al precies hoe het werkt.

1
2
3
4
5
6
7
         +----------+     Hoge stand
12V -----|schakelaar|----------------------------------+
         +----------+                                  |
               |          +--------------------+       +-------------------ventilator
               +----------|voorschakelweerstand|-------+
                          +--------------------+
                          Lage stand             
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 20 juli 2010 @ 00:26:40 #89
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84258831
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 00:05 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ik had de hi/low schakeling er in gelaten.. puur omdat je fan dan ook niet vast kan rotten in de koude winter
Maak ik me niet ongerust over Ik wil nu een dubbele ventilator er op omdat ik in la France de bergen in ga, in augustus en m'n BX standaard overbeladen is. Wat er in de winter gebeurt zie ik dan wel weer.
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 00:17 schreef oshiro het volgende:

[..]

Dat zou heel goed kunnen. Ik weet nu al precies hoe het werkt.
[ code verwijderd ]
Ik denk dat ik je schema snap. Als alles koud is laat de schakelaar (regel 2) geen stroom door. Wordt het warmer, dan laat die schakelaar wel stroom door en wel naar de voorschakelweerstand (regel 5). Die voorschakelweerstand is gewoon een weerstand waardoor de ventilator niet voldoende stroom krijgt om op volle toeren te draaien. Wordt het nog warmer dan laat de schakelaar (regel 2) ook stroom door rechtstreeks naar de ventilator waardoor deze op volle toeren draait.

Maar toch snap ik niet waarom ik 2 massastekkers op die schakelaar (regel 2) lijk te hebben. Ik heb dat overigens gemeten door de weerstand te meten tussen de minpool van de accu en de stekkertjes. Bij geen/lage weerstand gaat m'n multimeter piepen. Overigens was bij het meten de motor koud.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 20 juli 2010 @ 00:50:00 #90
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84259395
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 00:26 schreef 2cv het volgende:

[..]

Maak ik me niet ongerust over Ik wil nu een dubbele ventilator er op omdat ik in la France de bergen in ga, in augustus en m'n BX standaard overbeladen is. Wat er in de winter gebeurt zie ik dan wel weer.
[..]

Ik denk dat ik je schema snap. Als alles koud is laat de schakelaar (regel 2) geen stroom door. Wordt het warmer, dan laat die schakelaar wel stroom door en wel naar de voorschakelweerstand (regel 5). Die voorschakelweerstand is gewoon een weerstand waardoor de ventilator niet voldoende stroom krijgt om op volle toeren te draaien. Wordt het nog warmer dan laat de schakelaar (regel 2) ook stroom door rechtstreeks naar de ventilator waardoor deze op volle toeren draait.

Maar toch snap ik niet waarom ik 2 massastekkers op die schakelaar (regel 2) lijk te hebben. Ik heb dat overigens gemeten door de weerstand te meten tussen de minpool van de accu en de stekkertjes. Bij geen/lage weerstand gaat m'n multimeter piepen. Overigens was bij het meten de motor koud.
Denk dat het contact wisselt tussen massa en spanning.

Is het contact overigens massageschakeld of plus-geschakeld?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 20 juli 2010 @ 00:51:28 #91
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84259429
Eh ... Ik snap je niet

Overigens, motor uit = ventilator uit.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 20 juli 2010 @ 00:55:53 #92
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84259517
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 00:51 schreef 2cv het volgende:
Eh ... Ik snap je niet

Overigens, motor uit = ventilator uit.
Dan wordt de + van het contactslot af gehaald, vaak via de zekeringkast.
Maar staat de schakelaar in de+-draad, of in de - draad en gaat de plus direct naar de ventilator?
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 20 juli 2010 @ 00:57:30 #93
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84259547
Dat weet ik niet Morgen even meten.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 20 juli 2010 @ 01:20:00 #94
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84259920
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 00:57 schreef 2cv het volgende:
Dat weet ik niet Morgen even meten.
Aangezien het alu ding bij de bumper ligt denk ik dat de ventilator aan de + hangt, en de schakelaar aan 1 kant aan massa en aan de andere kant via de weerstand aan massa ligt. Die weerstand hoeft maar heel klein te zijn, een paar ohm, maar het vermogen wat ie aan kan moet wel stevig zijn.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 20 juli 2010 @ 12:41:20 #95
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84269860
Ik kan wel gewoon een minpool meten als ik de stekkers van de ventilator er af haal, dus hij is in de plus geschakeld. Of zeg je dat ook ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 20 juli 2010 @ 14:39:02 #96
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84274671
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 12:41 schreef 2cv het volgende:
Ik kan wel gewoon een minpool meten als ik de stekkers van de ventilator er af haal, dus hij is in de plus geschakeld. Of zeg je dat ook ?
Hoe meet jij een minpool?

Zit de schakelaar met z'n ene draad aan massa en met z'n andere draad aan de weerstand en zo aan de massa, en de 3e draad aan de ventilator? Dan is ie massageschakeld.

Het hangt er dus van af of de weerstand aan de massa hangt of aan de plus, en aangezien hij bij de bumper ligt zal ie wel aan de massa liggen daar.
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
  † In Memoriam † dinsdag 20 juli 2010 @ 16:20:49 #97
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84278618
Minpool meet ik door de weerstand te meten vanaf de min van de accy naar een stekkertje. (nagenoeg) geen weerstand = min.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  dinsdag 20 juli 2010 @ 17:17:48 #98
140565 oshiro
I don't fuckin' care
pi_84281084
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 16:20 schreef 2cv het volgende:
Minpool meet ik door de weerstand te meten vanaf de min van de accy naar een stekkertje. (nagenoeg) geen weerstand = min.
Ik snap nog steeds niet hoe je dat nou bedoelt met die ventilator.
Een ventilatormotor heeft een ontzettend lage ohmse weerstand heh. Als ie gaat draaien wordt de inductieve weerstand veel groter.

Dus vertel even waar je nou precies de meetpennen op hebt gezet, want ik snap er niks van .
"Nevertheless sir, like German tourists, the stupid are everywhere." - Arnold J. Rimmer, Red Dwarf || Last.fm
pi_84281190
maak een filmpje :d
  † In Memoriam † dinsdag 20 juli 2010 @ 18:27:25 #100
25682 2cv
Niet subtiel
pi_84283502
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 17:17 schreef oshiro het volgende:

[..]

Ik snap nog steeds niet hoe je dat nou bedoelt met die ventilator.
Een ventilatormotor heeft een ontzettend lage ohmse weerstand heh. Als ie gaat draaien wordt de inductieve weerstand veel groter.

Dus vertel even waar je nou precies de meetpennen op hebt gezet, want ik snap er niks van .
Op de stekkertjes die op de sensor zitten die in de radiator zit. En op de minpool van de accu.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')