grote kans op dat je accu gaar is jaquote:Op dinsdag 29 juni 2010 02:15 schreef 2cv het volgende:
Ik kijk ontzettend goed uit met mijn accupolen ! Maar inmiddels is mijn accu al voor de 2e keer in 1 week helemaal leeg. Vandaag zat er nog maar 11,2 volt in. De buurman laadt hem even voor me op en ik overweeg sterk om voor ik op vakantie ga een nieuwe accu te kopen. auto-accu's schijnen het niet fijn te vinden om geheel ontladen te worden.
Maar de bedrading enzo zit er voor 99% in ! Nog even een paar onderdeeltjes vervangen voor beter spul (met lasdoppen maak je geen nette schakeling, de hoofdzekering heb ik er dan ook maar uit getrokken) en een draad naar achteren trekken en klaar is 2cv. Dan kan ik aan de volgende klus beginnen
Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:13 schreef vannelle het volgende:
Wat is een speedysleeve?
Succes vanavond!
Correct. Al kan ik de krukas er ook uit schroeven en met een bepaalde techniek er wat staal op branden (niet lassen!) en het dan weer op de juiste diameter afdraaien. maar dat is 'iets' meer werk en 'iets' duurder.quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:17 schreef swollywood het volgende:
[..]
Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
Kijk, weer wat geleerd. Thanks!quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:17 schreef swollywood het volgende:
[..]
Een speedysleeve is een metalen huls die je om een ingesleten as kunt zetten, waarna je er een nieuwe keerring op kunt zetten. Scheelt je een nieuwe as aanschaffen en monteren.
Hoeft niet, dat kuthok lekt nog steeds. Vermoedelijk vanaf de olietemperatuursensor. dat is dan wel weer makkelijker te fixxen dan een krukaskeerring.quote:Op donderdag 8 juli 2010 11:15 schreef Ou-Tannu het volgende:
zal ik er dan even wat zooi onder gooien?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.als ik zie hoeveel werk je in dat hok stopt.
er zijn toch genoeg bx'en te koop?Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
quote:Op zaterdag 10 juli 2010 22:43 schreef 2cv het volgende:
an de T-ford hebben er ook miljoenen rond gereden, hoeveel zie je er daar nog van ?
Als hij daar nou lol mee heeft ?quote:Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
Orginele onderdelenquote:Op zaterdag 10 juli 2010 23:06 schreef densmee het volgende:
ik vind het allemaal leuk en aardig dat je in bx wilt rijden, maar koop dan een fatsoenlijke voor wat meer geld of zoek een rotte voor niks en trek hem gelijk helemaal uitelkaar en los het op met fatsoenlijke originele onderdelen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
Is het geen wisselcontact ofzo? Hoeveel polen zijn het?quote:Op maandag 19 juli 2010 23:13 schreef 2cv het volgende:
Het tij is gekeerd, Criezel lijkt niet/nauwelijks meer te lekken ! Tevens zijn de extra 12V pluggen aangesloten en werken ze zoals ik het wil: relaisgeschakeld met een verklikkerlampje.
Nu ben ik bezig met het aansluiten van dubbele ventilatoren voor de radiator (ventilatoren zelf zijn reeds gemonteerd) en het vervangen (en aansluiten) van het gedeelte van het dashboard waar de meters in zitten. Dan heb ik een oliedrukmeter, een koelvloeistoftemperatuurmeter en een olietemperatuurmeter in die kar van mij zitten.
Alleen de aansturing van de ventilatoren levert wat moeilijkheden op: het lijkt wel alsof de temperatuurmeter in de radiator die de enkele ventilator (standaard) aan stuurt 2 massa-aansluitingen heeft !
laag toerental en een hoog toerental op je ventilator?quote:Op maandag 19 juli 2010 23:21 schreef 2cv het volgende:
3 polen. Maar een wisselcontact kan niet want dan zou de ventilator altijd draaien. Toch ?
Nee hangt er vanaf.quote:Op maandag 19 juli 2010 23:21 schreef 2cv het volgende:
3 polen. Maar een wisselcontact kan niet want dan zou de ventilator altijd draaien. Toch ?
quote:Op maandag 19 juli 2010 23:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
laag toerental en een hoog toerental op je ventilator??
Dat zou toch betekenen dat de fans traploos harder gaan draaien ?quote:Op maandag 19 juli 2010 23:43 schreef oshiro het volgende:
[..]
Nee hangt er vanaf.
Wat het denk ik is, is een temperatuurgeregelde rheostaat.
Wat je doet is denk ik het volgende: op 1 pool de massa, op 1 pool +12V, en op 1 pool de + van je fans. Hoe warmer hij wordt, hoe meer volts de rheostaat geeft aan de + van je fans.
Zou dat kunnen?
Yes, of is hij uit-zacht-hard-geschakeld?quote:Op maandag 19 juli 2010 23:48 schreef 2cv het volgende:
[..]
![]()
[..]
Dat zou toch betekenen dat de fans traploos harder gaan draaien ?
Oh ja zeker wel ! Anders gaat die echt kapoet. Maar je hebt gelijk. Wat ik nu doe is vakantievoorbereiding. Daarna ga ik echt verder met de Eend.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:00 schreef Ou-Tannu het volgende:
je moet je andere hork ook opknappendie heeft geen fan nodig op een radiator
Gevonden: dat ding zorgt er voor dat de ventilator op de 'lage' stand kan draaien, dus wat minder hard. Er tussenuit halen = geen lage stand (dus duurt het langer voor de ventilator draait en als die dan draait, draait hij op volle toeren) er tussenuit halen + doorlussen = meteen de hoge stand (dus niks niet rustig draaien maar gelijk blazen als een gek)quote:Op maandag 19 juli 2010 23:58 schreef 2cv het volgende:
Uit-zacht-hard. Ik heb ook wel eens iets geoord over een voorschakelweerstand: een aluminium cilindertje vlak achter de bumperbalk. Die heeft er ook iets mee te maken.
ik had de hi/low schakeling er in gelaten.. puur omdat je fan dan ook niet vast kan rotten in de koude winterquote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:03 schreef 2cv het volgende:
[..]
Oh ja zeker wel ! Anders gaat die echt kapoet. Maar je hebt gelijk. Wat ik nu doe is vakantievoorbereiding. Daarna ga ik echt verder met de Eend.
[..]
Gevonden: dat ding zorgt er voor dat de ventilator op de 'lage' stand kan draaien, dus wat minder hard. Er tussenuit halen = geen lage stand (dus duurt het langer voor de ventilator draait en als die dan draait, draait hij op volle toeren) er tussenuit halen + doorlussen = meteen de hoge stand (dus niks niet rustig draaien maar gelijk blazen als een gek)
Dat zou heel goed kunnen. Ik weet nu al precies hoe het werkt.quote:Op maandag 19 juli 2010 23:58 schreef 2cv het volgende:
Uit-zacht-hard. Ik heb ook wel eens iets geoord over een voorschakelweerstand: een aluminium cilindertje vlak achter de bumperbalk. Die heeft er ook iets mee te maken.
1 2 3 4 5 6 7 | 12V -----|schakelaar|----------------------------------+ +----------+ | | +--------------------+ +-------------------ventilator +----------|voorschakelweerstand|-------+ +--------------------+ Lage stand |
Maak ik me niet ongerust overquote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:05 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ik had de hi/low schakeling er in gelaten.. puur omdat je fan dan ook niet vast kan rotten in de koude winter
Ik denk dat ik je schema snap. Als alles koud is laat de schakelaar (regel 2) geen stroom door. Wordt het warmer, dan laat die schakelaar wel stroom door en wel naar de voorschakelweerstand (regel 5). Die voorschakelweerstand is gewoon een weerstand waardoor de ventilator niet voldoende stroom krijgt om op volle toeren te draaien. Wordt het nog warmer dan laat de schakelaar (regel 2) ook stroom door rechtstreeks naar de ventilator waardoor deze op volle toeren draait.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:17 schreef oshiro het volgende:
[..]
Dat zou heel goed kunnen. Ik weet nu al precies hoe het werkt.
[ code verwijderd ]
Denk dat het contact wisselt tussen massa en spanning.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:26 schreef 2cv het volgende:
[..]
Maak ik me niet ongerust overIk wil nu een dubbele ventilator er op omdat ik in la France de bergen in ga, in augustus en m'n BX standaard overbeladen is. Wat er in de winter gebeurt zie ik dan wel weer.
[..]
Ik denk dat ik je schema snap. Als alles koud is laat de schakelaar (regel 2) geen stroom door. Wordt het warmer, dan laat die schakelaar wel stroom door en wel naar de voorschakelweerstand (regel 5). Die voorschakelweerstand is gewoon een weerstand waardoor de ventilator niet voldoende stroom krijgt om op volle toeren te draaien. Wordt het nog warmer dan laat de schakelaar (regel 2) ook stroom door rechtstreeks naar de ventilator waardoor deze op volle toeren draait.
Maar toch snap ik niet waarom ik 2 massastekkers op die schakelaar (regel 2) lijk te hebben. Ik heb dat overigens gemeten door de weerstand te meten tussen de minpool van de accu en de stekkertjes. Bij geen/lage weerstand gaat m'n multimeter piepen. Overigens was bij het meten de motor koud.
Dan wordt de + van het contactslot af gehaald, vaak via de zekeringkast.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 00:51 schreef 2cv het volgende:
Eh ... Ik snap je niet![]()
Overigens, motor uit = ventilator uit.
Aangezien het alu ding bij de bumper ligt denk ik dat de ventilator aan de + hangt, en de schakelaar aan 1 kant aan massa en aan de andere kant via de weerstand aan massa ligt. Die weerstand hoeft maar heel klein te zijn, een paar ohm, maar het vermogen wat ie aan kan moet wel stevig zijn.quote:
Hoe meet jij een minpool?quote:Op dinsdag 20 juli 2010 12:41 schreef 2cv het volgende:
Ik kan wel gewoon een minpool meten als ik de stekkers van de ventilator er af haal, dus hij is in de plus geschakeld. Of zeg je dat ook ?
Ik snap nog steeds niet hoe je dat nou bedoelt met die ventilator.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 16:20 schreef 2cv het volgende:
Minpool meet ik door de weerstand te meten vanaf de min van de accy naar een stekkertje. (nagenoeg) geen weerstand = min.
Op de stekkertjes die op de sensor zitten die in de radiator zit. En op de minpool van de accu.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 17:17 schreef oshiro het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet hoe je dat nou bedoelt met die ventilator.
Een ventilatormotor heeft een ontzettend lage ohmse weerstand heh. Als ie gaat draaien wordt de inductieve weerstand veel groter.
Dus vertel even waar je nou precies de meetpennen op hebt gezet, want ik snap er niks van.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |