Ik denk dat de analogie van Peter Schiff hierbij wel van toepassing is: op het moment dat je van een wolkenkrabber springt, weet je dat je uiteindelijk op de grond terecht komt. Je kan wel zeggen dat tijdens het vallen alles nog goed gaat, maar zodra je sprong wist je dat het mis zou gaan. Ik zie alleen maar uitstel van executie.quote:
Nou we vallen al twee jaar en ik voel nog nietsquote:Op zondag 23 mei 2010 09:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat de analogie van Peter Schiff hierbij wel van toepassing is: op het moment dat je van een wolkenkrabber springt, weet je dat je uiteindelijk op de grond terecht komt. Je kan wel zeggen dat tijdens het vallen alles nog goed gaat, maar zodra je sprong wist je dat het mis zou gaan. Ik zie alleen maar uitstel van executie.
Ik denk dat Arcee het goed heeft en dat jij nog in de ontkenningsfase zit.quote:Op zondag 23 mei 2010 09:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat de analogie van Peter Schiff hierbij wel van toepassing is: op het moment dat je van een wolkenkrabber springt, weet je dat je uiteindelijk op de grond terecht komt. Je kan wel zeggen dat tijdens het vallen alles nog goed gaat, maar zodra je sprong wist je dat het mis zou gaan. Ik zie alleen maar uitstel van executie.
Ik blijf het toch altijd wat ironisch vinden dat de Duitsers destijds de grootste bek tegen hadden toen er strenge maatregelen tegen budget overtreders werden voorgesteld.quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:03 schreef HiZ het volgende:
Ikzelf vind die hele drive naar de '0' deficits waar de Duitsers nu mee zijn begonnen interessant. Waar moet al dat geld heen als de Europese regeringen niet meer lenen? Gaan we na deze crisis de boom of booms krijgen omdat de rente permanent rond de 1% ligt?
Altijd gevaarlijk om zo van die vergelijkingen zomaar toe te passen. Je zou de economie net zo goed kunnen vergelijken met een basejumper: die gaat ook een tijdje in vrije val, maar trekt op tijd zijn parachute open.quote:Op zondag 23 mei 2010 09:21 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee omdat er biljoenen dollars geprint en geleend zijn en nu doen ze hetzelfde met de euro. Dan duurt het wat langer maar de klap is harder.quote:Op zondag 23 mei 2010 09:37 schreef Bruno25 het volgende:
[..]
Nou we vallen al twee jaar en ik voel nog niets
Er is één verschil: er is geen parachute.quote:Op zondag 23 mei 2010 12:27 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Altijd gevaarlijk om zo van die vergelijkingen zomaar toe te passen. Je zou de economie net zo goed kunnen vergelijken met een basejumper: die gaat ook een tijdje in vrije val, maar trekt op tijd zijn parachute open.
Hij moet alleen zeker zijn dat de parachute werkt natuurlijk.
Die parachute, dat zijn de bailouts voor Griekenland natuurlijk, als je de vergelijking doortrekt. Zorgt voor een zachte landing ipv een crash.quote:
Nee hoor, de bailouts zijn een lege parachute-rugzak (of hoe zo'n ding ook heet) waardoor de vallende het idee heeft dat het wel goed gaat komen maar hij gaat nog steeds net zo hard dood.quote:Op zondag 23 mei 2010 17:43 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Die parachute, dat zijn de bailouts voor Griekenland natuurlijk, als je de vergelijking doortrekt. Zorgt voor een zachte landing ipv een crash.
Als het een lege rugzak is, dan werkt de 'parachute' inderdaad niet nee, maar dat had ik al eerder gezegd. (En het is geen lege rugzak, er zit echt geld in.)quote:Op zondag 23 mei 2010 17:45 schreef Q. het volgende:
[..]
Nee hoor, de bailouts zijn een lege parachute-rugzak (of hoe zo'n ding ook heet) waardoor de vallende het idee heeft dat het wel goed gaat komen maar hij gaat nog steeds net zo hard dood.
Parachutes van ouwe kranten ja. Zodra het regent stort je nog neer.quote:Op zondag 23 mei 2010 17:43 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Die parachute, dat zijn de bailouts voor Griekenland natuurlijk, als je de vergelijking doortrekt. Zorgt voor een zachte landing ipv een crash.
bron: nu.nlquote:'Griekse fiscus kijkt naar vrije beroepen'
Uitgegeven: 23 mei 2010 19:00
Laatst gewijzigd: 23 mei 2010 19:00
ATHENE - De Griekse belastingdienst gaat zich de komende tijd speciaal richten op beroepsvoetballers, advocaten en artiesten om te proberen belastingontduikers op te sporen en meer belastinggeld te innen.
Dat heeft topman Yannis Kapeleris van de Griekse belastingdienst zondag gezegd.
Inspecteurs gaan vooral letten op belastingaangiften waarop een laag bedrag aan inkomsten staat opgegeven, terwijl de leefstijl van de betreffende persoon een fors inkomen suggereert.
Topvoetballers
Griekse kranten meldden eerder dat zeker drieduizend advocaten worden onderzocht en ook verscheidene bekenden zangers en meerdere topvoetballers.
De Griekse National Bank meldde afgelopen week dat de Griekse overheid ieder jaar circa 9 miljard euro aan belastingen misloopt.
Verscheidene andere instanties kwamen eerder ook al op een dergelijke rekensom uit. De Grieken zouden jaarlijks 50 miljard euro aan inkomsten voor de belastingdienst verzwijgen.
De staatssecretaris van Cultuur Antzela Guerekou trad vorige week af nadat bekend werd dat haar echtgenoot, de populaire zanger Tolis Voskopoulos, een belastingschuld had van zo'n 5,5 miljoen euro.
© ANP
Leuke actie maar dat zal een druppel op een gloeiende plaat zijn.quote:Op zondag 23 mei 2010 19:26 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
bron: nu.nl
De Grieken lopen wel te mekkeren dat de schuld helemaal bij hun overheid ligt, of dat alleen de rijken in Griekenland belasting ontduiken, maar de gemiddelde Griek doet net zo hard mee
Het is uberhaupt nog maar de vraag of we van een flatgebouw gesprongen zijn. Misschien zijn we wel zo'n ouderwetsche aandraai motor van zo'n leuke begin 20e eeuwse auto, die eerst een paar keer goed aangedraaid moet worden en soms weer uitvalt alvorens hij echt aanslaat. En zitten we nog in de aandraaifase. De euro is amper 10 jaar oud.quote:
Het is toch bekend dat zelfstandigen de grootste belastingontduikers zijn van iedereen... gewoon omdat ze minder goed gecontroleerd kunnen worden. De gewone arbeider c.q. loonslaaf heeft dat niet. Dat tekent ook de hypocrisie van de VVD eigenlijk.quote:Op zondag 23 mei 2010 19:26 schreef SemperSenseo het volgende:
[..]
bron: nu.nl
De Grieken lopen wel te mekkeren dat de schuld helemaal bij hun overheid ligt, of dat alleen de rijken in Griekenland belasting ontduiken, maar de gemiddelde Griek doet net zo hard mee
P.S.: ben benieuwd hoeveel belastingontduiking er is in Nederland...
en corruptie.quote:Op zondag 23 mei 2010 19:26 schreef SemperSenseo het volgende:
P.S.: ben benieuwd hoeveel belastingontduiking er is in Nederland...
Als de Grieken een kwart van wat er nu wordt ontdoken kunnen ophalen, dan zijn ze uit de problemen.quote:Op zondag 23 mei 2010 19:36 schreef caroline88 het volgende:
[..]
Leuke actie maar dat zal een druppel op een gloeiende plaat zijn.
Je kan beter de links naar de filmpjes op youtube hier neer zetten die je hebt zitten kijken...quote:Op maandag 24 mei 2010 20:27 schreef RobbieD het volgende:
Ik weet het, ik loop een goede kans om als zwartkijker en doemdenker versleten te worden, maar helaas, ik kom er niet onder uit om mijn zorgen alhier te spuien.
Ik denk namelijk dat de situatie in Griekenland gaat leiden tot grote sociale onrust die uiteindelijk overgaat in geweldadige acties in heel het land. Dit zal m.i. op zijn beurt leiden tot gewelddadig ingrijpen van het leger. Het geweld spiraleert en escaleert, een volksopstand, de regering valt, investeerders trekken aan de latten, toerisme dondert in elkaar en nog nooit was Griekenland zo onbestuurbaar en zo goed in staat tot het niet terugbetalen van welke lening dan ook. Heetgebakerde Spanjaarden volgen fluks het Griekse voorbeeld en zelfs koele Ieren staan daarna in brand.
De dagen van de euro zijn geteld - er helpt geen moedertjelief aan. Er wachten ons duistere tijden van hyperinflatie.
Laat je niet wijsmaken met uitspraken als: we hebben te veel belangen in Griekenland om het land failliet te laten gaan.
Vertrouw de euro voor geen cent, zet je spaarcenten om in dollars of edele metalen.
Heel juist, zuidelijke landen zijn vele tientallen jaren gewend om ieder jaar te devalueren en ook ieder jaar loonsverhogingen uit te delen, en nu moeten ze loonsverlagingen uitdelen, nee, dat zal niet gaanquote:Op maandag 24 mei 2010 20:27 schreef RobbieD het volgende:
Ik weet het, ik loop een goede kans om als zwartkijker en doemdenker versleten te worden, maar helaas, ik kom er niet onder uit om mijn zorgen alhier te spuien.
Ik denk namelijk dat de situatie in Griekenland gaat leiden tot grote sociale onrust die uiteindelijk overgaat in geweldadige acties in heel het land. Dit zal m.i. op zijn beurt leiden tot gewelddadig ingrijpen van het leger. Het geweld spiraleert en escaleert, een volksopstand, de regering valt, investeerders trekken aan de latten, toerisme dondert in elkaar en nog nooit was Griekenland zo onbestuurbaar en zo goed in staat tot het niet terugbetalen van welke lening dan ook. Heetgebakerde Spanjaarden volgen fluks het Griekse voorbeeld en zelfs koele Ieren staan daarna in brand.
De dagen van de euro zijn geteld - er helpt geen moedertjelief aan. Er wachten ons duistere tijden van hyperinflatie.
Laat je niet wijsmaken met uitspraken als: we hebben te veel belangen in Griekenland om het land failliet te laten gaan.
Vertrouw de euro voor geen cent, zet je spaarcenten om in dollars of edele metalen.
Wat een kletsika, als de Grieken alleen al het truukje onder de knie krijgen van de verschuldigde belastingen te innen, dan is de hele crisis daar binnen de kortste keren over zonder dat er een demonstratie aan te pas komt.quote:Op maandag 24 mei 2010 20:27 schreef RobbieD het volgende:
Willem, ben jij dat?quote:Op maandag 24 mei 2010 20:27 schreef RobbieD het volgende:
Even een kijkje in de geschiedenis:quote:Op maandag 24 mei 2010 20:27 schreef RobbieD het volgende:
Het zijn allemaal zaken die nog gaan gebeuren. Peak-oil is onvermijdelijk (tenzij je gelooft dat olie op een magische manier door de aarde wordt gefabriceerd, in dat geval geloof je waarschijnlijk ook in Godquote:Op maandag 24 mei 2010 22:26 schreef Igen het volgende:
[..]
Even een kijkje in de geschiedenis:
Olietopic #12 - Prijs per vat rond de 80 dollar
En kregen we een peak-oil? Nee.
De dag dat de dollar viel #15: Geld is overgewaardeerd.
En viel de dollar? Nee.
Huizenmarkt deeltje 51: -51% wordt gehaald. Let maar op!!!!
En is de huizenmarkt 50% ingestort? Nee.
Griekenland, of De Val van de Euro #9
En viel de Euro? ....
De BB&B reeks was daar al heel vroeg mee bezig hoor, in 2006 al. Heel veel economen waren toen nog in holladiejee stemming.quote:Op maandag 24 mei 2010 22:42 schreef Igen het volgende:Hoeveel speculatieve topics werden er volgepost over de risico's binnen de Amerikaanse subprime-markt voordat de kredietcrisis losbarstte? Nul.
Nuquote:Barroso sceptisch over Duitse voorstellen
Uitgegeven: 24 mei 2010 20:42
BERLIJN - Voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie is sceptisch over voorstellen van de Duitse regering om het stabiliteitspact, dat de waarde van de euro op peil moet houden, aan te scherpen.
© ANP
Het is al mogelijk om landen die de begrotingsregels overtreden stemrecht te ontnemen en staatsrechtelijk is het vrijwel onmogelijk om daarin nog verder te gaan, zegt Barroso in een vraaggesprek met de Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Hij wijst er in het vraaggesprek ook op dat geen enkele belangrijke politieke partij in Duitsland aan de burgers heeft uitgelegd hoe groot de voordelen van de euro zijn voor de Duitse economie.
Ik kan zo gauw één topic uit 2006 vinden, en dat is deze:quote:Op maandag 24 mei 2010 23:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De BB&B reeks was daar al heel vroeg mee bezig hoor, in 2006 al. Heel veel economen waren toen nog in holladiejee stemming.
Pfft, daar schreef ik in 2002 al over. Een terreuractie is niet zomaar te voorspellen, maar financieel-economische ontwikkelingen zijn vaak al jaren van te voren aan te wijzen.quote:Op maandag 24 mei 2010 22:42 schreef Igen het volgende:
Hoeveel speculatieve topics werden er volgepost over de risico's binnen de Amerikaanse subprime-markt voordat de kredietcrisis losbarstte? Nul.
quote:Op dinsdag 25 mei 2010 00:40 schreef dvr het volgende:
2004: ¤1 = $1 vandaag ?
"Dan storten de huizen- en aandelenmarkt in en gaan Amerikaanse huishoudens bij bosjes failiet."
Anders gezegd: Iedereen mag zo onverantwoordt bezig zijn wat hij wil maar het vangnet moet groot genoeg zijn om elke vorm van mismanagement op te vangen? Er moet geen mismanagement (mogelijk) zijn! Regels zijn je om je er aan te houden zolang je onderdeel bent van een systeem. En zeker niet om te liegen en bedriegen en toch te doen alsof je je aan de regels houdt.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:32 schreef Outlined het volgende:
Het systeem zou zo moeten werken dat het landen met te grote tekorten kan 'handlen'. Naar een systeem streven waar IEDEREEN zich keurig aan de regels MOET houden, daar geloof ik zo ontzettend NIET in.
Nee. Mis-management kan je niet tegenhouden, zeker niet als je met zoveel bent, er zal er altijd wel eentje prutsen. Echter degenen die mis-managen zouden zelf de klappen moeten vangen en niet de landen die wel goed managen.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:44 schreef Q. het volgende:
[..]
Anders gezegd: Iedereen mag zo onverantwoordt bezig zijn wat hij wil maar het vangnet moet groot genoeg zijn om elke vorm van mismanagement op te vangen? Er moet geen mismanagement (mogelijk) zijn! Regels zijn je om je er aan te houden zolang je onderdeel bent van een systeem. En zeker niet om te liegen en bedriegen en toch te doen alsof je je aan de regels houdt.
Net zoals dat het verkeer hardrijders, door rood rijders en rijders onder invloed aan zou moeten kunnen? Dat gaat ook niet werken.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:32 schreef Outlined het volgende:
Het systeem zou zo moeten werken dat het landen met te grote tekorten kan 'handlen'. Naar een systeem streven waar IEDEREEN zich keurig aan de regels MOET houden, daar geloof ik zo ontzettend NIET in.
Bullshit, natuurlijk wel, gewoon goed controleren en fatsoenlijke sancties afdwingen. En als ze dat niet willen dan flikkeren ze maar op uit de handelszone en mogen ze kijken hoe leuk het is om niet met de rest van Europa handel te mogen voeren.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:46 schreef Outlined het volgende:
[..]
Nee. Mis-management kan je niet tegenhouden, zeker niet als je met zoveel bent, er zal er altijd wel eentje prutsen. Echter degenen die mis-managen zouden zelf de klappen moeten vangen en niet de landen die wel goed managen.
Ja, maar die mogen nu wel klagen en bepalen natuurlijk...quote:Op dinsdag 25 mei 2010 12:15 schreef Outlined het volgende:
eh . . . en wie gaat dat dan afdwingen. Zelfs Fr en D hielden zich er niet aan een anatal jaar terug.
Dat werkt natuurlijk niet. Economie heeft vertrouwen nodig, maar met zulke maatregelen en dreigementen maak je het vertrouwen juist kapot.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 11:55 schreef Q. het volgende:
[..]
Bullshit, natuurlijk wel, gewoon goed controleren en fatsoenlijke sancties afdwingen. En als ze dat niet willen dan flikkeren ze maar op uit de handelszone en mogen ze kijken hoe leuk het is om niet met de rest van Europa handel te mogen voeren.
Had je deze post van dvr nog gezien?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 12:45 schreef Igen het volgende:
Dat werkt natuurlijk niet. Economie heeft vertrouwen nodig, maar met zulke maatregelen en dreigementen maak je het vertrouwen juist kapot.
Ja.quote:
Goed punt.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 00:40 schreef dvr het volgende:
[..]
Pfft, daar schreef ik in 2002 al over. Een terreuractie is niet zomaar te voorspellen, maar financieel-economische ontwikkelingen zijn vaak al jaren van te voren aan te wijzen.
<citaten even weggeknipt>
Ik hoop dat ik het grootste ongelijk van de wereld heb, maar heb toch maar m'n voorzorgsmaatregelen genomen. Weliswaar gebaseerd op mijn amateuristische en niet op studie en analyse gebaseerde inzichten, maar 't geeft me wel een geruster gevoel en meer verliezen dan met mijn beleggingen/spaarcenten in euro's zal ik waarschijnlijk niet.quote:Op maandag 24 mei 2010 21:06 schreef iamcj het volgende:
[..]
Niemand weet wat er gaat gebeuren, maar er heeft altijd iemand ongeveer gelijk.
Heb ik ook gedaanquote:Op dinsdag 25 mei 2010 13:00 schreef RobbieD het volgende:
[..]
Ik hoop dat ik het grootste ongelijk van de wereld heb, maar heb toch maar m'n voorzorgsmaatregelen genomen. Weliswaar gebaseerd op mijn amateuristische en niet op studie en analyse gebaseerde inzichten, maar 't geeft me wel een geruster gevoel en meer verliezen dan met mijn beleggingen/spaarcenten in euro's zal ik waarschijnlijk niet.
quote:digitaLL dinsdag 25 mei 2004 @ 20:43
De euro is een inkomens-niveleringsmaatregel op europese schaal en is bedoeld om kapitaal van rijke naar toekomstige arme landen te pompen. Deze toekomstige arme landen zijn de landen die geen reserves hebben opgebouwd om hun vergrijzing op te vangen. Dit betreft o.a. Duitsland, Frankrijk, Italie. In het boek "Nederland de schatkist van europa" wordt het hele mechanisme uit de doeken gedaan. Tot nu toe klopt het allemaal tot op de letter. Be worried. De begrotingstekorten van deze landen gaan over een aantal jaren 10 tallen %en bedragen. Wat dat voor de euro betekent zal duidelijk zijn, enorme inflatie door de vraag naar kapitaal in combinatie met wantrouwen door de financiele markt(muntzwakte). Het is dan ook geen wonder dat de meeste "spaar" landen" niet de euro hebben ingevoerd en er zich, gezien de gevolgen er ook niet toe geroepen voelen. Alleen een jarenlange sterke europese economische groei in combo met spaarverplichtingen voor deze pensioenlastige landen kunnen Nederland nog voor de poorten van de hel wegslepen.
Slaap zacht o Nederland
quote:UnderWorld dinsdag 25 mei 2004 @ 21:59
Het is meer naief. Het is ondenkbaar dat landen een begrotingstekort van 10% zouden hebben. Nu en in de toekomst! Er bestaat algemene consensus dat de staatsschuld afgelost moet worden, het target is dat de schuld onder de 60% moet zijn. Veel hogere schulden zijn niet te verantwoorden, ook niet voor de bevolking van Duitsland of Frankrijk.
quote:digitaLL woensdag 26 mei 2004 @ 00:02
Van onze pensienvoorziening is 90% gespaard.
Volgens het boek zullen ze steeds meer aanspraak maken onze solidariteit, niet zo zeuren over het stabiliteitspact. Het feit dat we de grootste netto betaler zijn. En zo zullen er ongetwijfeld nieuwe ideetjes gelanceerd worden als de nood steeds hoger wordt. Dit is BTW een leuk topic om jaar na jaar weer terug te zien te updaten en evalueren.
Zeer hoge inflatie hebben we nog niet gezien maar begrotingstekorten van meer dan 10% wel degelijkquote:digitaLL woensdag 9 juni 2004 @ 21:00
Het is geen kwestie van toelaten maar van vertrouwen in een munt. Deze wordt ondermijnt door sterk oplopende tekorten vaak in combo met een slechte economie. We hebben de $ verzwakking gezien afgelopen tijd. Door economische groei in de VS is dat nu gestuit. Echter in bijv Argentinie gebeurde dat niet en daar is idd hyperinfaltie opgetreden. We zien dat landen als Du, It, Fr grote moeite hebben de buikriem aan te halen. In ons land hebben we een andere traditie, als er geen geld is kan je het ook niet uitgeven en wij zijn eerder bereid de buikriem aan te halen.
Tekenend is hoe nl met zijn tekorten omgaat tov landen als Du, It, Fr terwijl wij met onze spaartegoeden er feitelijk veel beter voorstaan. Dat de vergrijzingsgolf komt wordt al jaaaren verkondigd. Ons land is zelfs onder Kok al gaan sparen in een AOW-fonds dus zelfs de AOW is gedeeltelijk gespaard. Du, It, Fr hebben ingrepen veeeel te lang uitgesteld en staan nu eigenlijk met hun kloten voor het blok. De premie-uitgaven drukken nu steeds zwaarder op de loonkosten en het einde ervan is nog niet in zicht. Het zal duidelijk zijn dat juist deze landen eerder dan ons hadden moeten ingrijpen. Het is zo 2010 en zonder een sterke economische groei en sterke reductie van de schulden van die landen is er slechts 1 uitkomst mogelijk imo.
Nee, het is vrijwel uitgesloten dat de crisis toen nog af te wenden was. Hij had op zijn best nog jaren uitgesteld kunnen worden.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 12:55 schreef Igen het volgende:
Waar ik een beetje over zit te twijfelen, is de mate waarin die overwaardering de oorzaak van de problemen was. Een renteverhoging icm. het aflopen van rentevaste periodes van predatory lending-hypotheken prikte de huizenmarktbel door. Dat het om deze reden plotseling fout ging, heeft volgens mij niemand van te voren zien aankomen. Ik zie jou het er in ieder geval niet over hebben.
De vraag is dan: was dit onvermijdelijk dat de bubble op zo'n manier zou knappen? Was het, met de inzichten van toen, niet ook mogelijk geweest dat de bubble langzaam zou leeglopen, ongemerkt in de schaduw van economische groei en inflatie?
Achteraf is het makkelijk quoten. In 1990 zullen er vast doemdenkers geweest zijn die een crisis in '96 en '98 voorspelden op basis van hele goede argumenten. Tegelijkertijd zullen er positivo's geweest zijn die enorme economische vooruitgang voorspelden op basis van net zulke goede argumenten. En er zullen mensen geweest zijn die het instorten van de huizenmarkt in '96 - '96 voorspelden etc etc. D'r is altijd wel een groep die het bij het rechte eind heeft. Het is totaal zinloos om dan in '98 artikelen uit '90 te quoten die het bij het rechte eind hebben gehad.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:23 schreef Digi2 het volgende:
Uit 2004
Wat is er mis met de euro?
Zeer hoge inflatie hebben we nog niet gezien maar begrotingstekorten van meer dan 10% wel degelijk
Goed, maar dit topic gaat over de euro en niet over de Amerikaanse dollar. In hoeverre geldt dit voor Europa?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:30 schreef dvr het volgende:
Rond 2004 stond al vast dat de totale schuldenlasten in met name de Amerikaanse economie al zodanig waren, dat de rente en aflossingen niet meer op te brengen waren uit de opbrengsten van het productieve deel van de economie, die in de voorgaande decennia uitgekleed was door verplaatsing van banen naar ZO-Azië. Amerika importeerde toen al 50% van zijn consumptie, waardoor veel kapitaal en werkgelegenheid voor de eigen economie verloren ging. Door jarenlange lagerentepolitiek en globalisering konden Amerikanen zich helemaal sufconsumeren, grote huizen en auto's kopen en wekelijks hun poedel laten bijknippen, maar ze realiseerden zich niet dat ze daarmee een onverantwoord voorschot op de toekomst namen.
digitaLL is mijn oude usernamequote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:35 schreef Knipoogje het volgende:
[..]
Achteraf is het makkelijk quoten. In 1990 zullen er vast doemdenkers geweest zijn die een crisis in '96 en '98 voorspelden op basis van hele goede argumenten. Tegelijkertijd zullen er positivo's geweest zijn die enorme economische vooruitgang voorspelden op basis van net zulke goede argumenten. En er zullen mensen geweest zijn die het instorten van de huizenmarkt in '96 - '96 voorspelden etc etc. D'r is altijd wel een groep die het bij het rechte eind heeft. Het is totaal zinloos om dan in '98 artikelen uit '90 te quoten die het bij het rechte eind hebben gehad.
quote:digitaLL maandag 30 oktober 2006 @ 21:42
Tja, laatst een docu gezien over de wereldcrisis van 1930 en dat zet je aan't denken.
Hoe kan zoiets gebeuren, terwijl er zoveel signalen op rood stonden.
Negeren en bagataliseren is het antwoord.
Daarom ben ik d'r ook helemaal nix gerust op.
Hoge olieprijs
Veel ernstige conflicten.
Landen met enorme schulden.
Een onroerendgoed bubble.
Ik post dit omdat Igen veronderstelde dat er geen mensen waren die op Fok posten en dingen aan zagen komen. Maar uit posts van mijzelf en dvr blijkt dat er wel degelijk mensen waren die dat deden. Ik denk dat Selang er ook wel wat zou kunnen vinden.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:54 schreef aarsschimmel het volgende:
@Digi
Je had het inderdaad best wel goed. Wat ik alleen niet snap, uit je verhaal lijkt het alsof ze Frankrijk, Duitsland en Italie Nederland in de val hebben gelokt om hun pensioenen te betalen. Maar behalve Nederland blijft er niet veel anders over om te plukken en Nederland is maar een heel klein landje en toch nog wel een kleine economie. Wie zouden er behalve wij nog meer die pensioenen van Du, Fr en It moeten betalen? Polen? Nog steeds niet genoeg. De rest van Europa heeft het ook al zwaar genoeg.
Dan kan Nederland met Polen een monetaire unie vormen
Nuquote:Griekenland eind 2011 uit recessie
Uitgegeven: 25 mei 2010 16:00
ATHENE - Het met schulden overladen Griekenland komt tegen eind 2011, na ,,twee moeilijke jaren'', uit de recessie. Dat heeft de Griekse minister Louka Katseli (Economische Zaken) dinsdag gezegd.
© ANP
De drastische bezuinigingsmaatregelen van de overheid en stappen om economische groei te stimuleren zullen dan hun vruchten afwerpen.
''Het is nu belangrijk om hard te werken zodat we over een paar jaar niet meer praten over het Griekse probleem, maar over het Griekse wonder'', aldus Katseli.
De Griekse economie krimpt dit jaar naar verwachting met 4 procent. Dat maakt het extra moeilijk voor het land om het enorme overheidstekort van 13,6 procent van het bruto binnenlands product (bbp) te verlagen.
Dat lijkt me uitgesloten, zeker nadat NL (tegen die tijd) al aan allerlei noodleningen voor Griekenland etc heeft bijgedragen. Het valt niet aan het Nederlandse volk te verkopen dat zij daarna ook nog eens het product van hun jarenlange spaarzaamheid moeten afdragen aan zuidelijke verkwisters.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 21:20 schreef Digi2 het volgende:
De solidatiteit waar ik aan dacht heeft de vorm van een solidariteitsheffing om de zuideuropese pensioenpotten aan te vullen. De mogelijkheid bestaat nog steeds dat zoiets dergelijks er gaat komen.
Goed punt. Klinkt ook heel logisch.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 20:30 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee, het is vrijwel uitgesloten dat de crisis toen nog af te wenden was. Hij had op zijn best nog jaren uitgesteld kunnen worden.
(...)
Het opvallendst aan de hele crisis is nog wel dat reguliere economen (in politiek en bestuur, maar ook in academische kringen) hem niet zagen aankomen, en dat ze waarschuwingen van mensen die dat wel deden niet serieus namen. Toch is het een heel eenvoudig sommetje: Neem de totale schuldenlasten van een land (privaat en publiek) en bekijk hoe die jaarlijks toenemen. Zet die toename af tegen de groei het bruto nationaal product (waaruit die rente en aflossingen immers voldaan moeten worden). Zodra dat cijfer negatief wordt, draagt het genomen krediet niet meer aan de groei bij, integendeel; het land verarmt dan omdat de 'marginale
productiviteit van krediet' (een begrip dat nieuwe generaties economen hopelijk meer zal zeggen dan de huidige) dan negatief is geworden. In een gezonde economie, die nog volop groeipotentie heeft, levert een geinvesteerde dollar al gauw tien of twintig cent extra winst per jaar op. Maar in een ongezonde economie brengt een investering nog niet eens zijn eigen rentekosten op, zodat je er per saldo op verliest. Als je dan toch doorgaat met geld lenen, steven je lijnrecht op een crisis af.
Erg simplistisch denkwerk. Denk je werkelijk dat de er beter voor staande landen daar akkoord mee gaan, aangezien een dergelijke stap unaniem genomen zou moeten worden? Juist die politieke verdeeldheid is de kracht van toekomstige prijsstabiliteit in de Euro.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:21 schreef dvr het volgende:
Vandaar dat tegen die tijd de betreffende landen gewoon weer, of nog, met veel te hoge schulden zullen zitten, die ze op ons afwentelen door de ECB tot inflatie te dwingen. Zodat we langs die weg alsnog aan hun pensioenen zullen bijdragen![]()
![]()
Is het min of meer niet al een beetje gebeurd met die bail-out?quote:Op dinsdag 25 mei 2010 23:05 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Erg simplistisch denkwerk. Denk je werkelijk dat de er beter voor staande landen daar akkoord mee gaan, aangezien een dergelijke stap unaniem genomen zou moeten worden? Juist die politieke verdeeldheid is de kracht van toekomstige prijsstabiliteit in de Euro.
Hoiquote:Op woensdag 26 mei 2010 09:21 schreef faustkern het volgende:
Verder no worries en ff offtopic; ik begrijp dat er een strike package bestaand uit ongeveer 400 kruisraketten voor NK klaar staat. De verwachting is dat NK ongeveer 50 tot 75 minuten van het verrassingselement gebruik kan maken; daarna is het over-en-uit voor gekke Kim.
De genomen maatregelen van de ECB werken niet inflationair, dus nee. Als Griekenland en/of andere pigs zelf konden beslissen over de waarde van de valuta waren deze allang gedevalueerd, nu kan dat niet meer. Die politieke verdeeldheid binnen een munteenheid (samen met het marktmechanisme uiteraard) zorgt er dus voor dat (individueele) autoriteiten niet de weg van inflatie kunnen bewandelen. Die politieke verdeeldheid is in mijn ogen dus de kracht van de euro inplaats van de zwakte van de euro.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:08 schreef aarsschimmel het volgende:
Is het min of meer niet al een beetje gebeurd met die bail-out?
Ja ik doelde meer op de miljarden die we nu betalen aan Griekenland en het steunfonds. Maar jij had het inderdaad over prijsstabiliteit.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:32 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De genomen maatregelen van de ECB werken niet inflationair, dus nee. Als Griekenland en/of andere pigs zelf konden beslissen over de waarde van de valuta waren deze allang gedevalueerd, nu kan dat niet meer. Die politieke verdeeldheid binnen een munteenheid (samen met het marktmechanisme uiteraard) zorgt er dus voor dat (individueele) autoriteiten niet de weg van inflatie kunnen bewandelen. Die politieke verdeeldheid is in mijn ogen dus de kracht van de euro inplaats van de zwakte van de euro.
Niet dat het verder wat uitmaakt, omdat de markt elk teken dat lijkt op aankomende inflatie hard afstraft ook buiten de Eurzone. Dit maakt de kans op inflatie (al zou men het willen) erg onwaarschijnlijk.
De discussie ging erover hoe bepaalde landen de toekomstige pensioenen zouden financieren. De weg van inflatie lijkt me zeer onwaarschijnlijk en de weg door financiering uit oplopende schulden ook onwaarschijnlijk. Landen worden immers gepushd door de markt om hun begroting in orde te maken en doen ze dat niet, draait dat uit op een default. In beide gevallen zal er geschrapt moeten worden in de pensioenverplichtingen. Dan blijft de optie dat wij mee gaan betalen aan de pensioenen over, maar dat is politiek niet te verkopen. Het word dus vroeg of laat een kille sanering in de pensioenverplichtingen of andere zaken waardoor de pensioenen betaald kunnen blijven worden, hoogstwaarschijnlijk een combi.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:40 schreef aarsschimmel het volgende:
Ja ik doelde meer op de miljarden die we nu betalen aan Griekenland en het steunfonds. Maar jij had het inderdaad over prijsstabiliteit.
Uit dit verhaal lijkt mij het dus best mogelijk dat de rijke landen de EU verlaten als de zuidelijke landen het nog steeds niet lukt om hun financiën op orde krijgen. In een uiterst geval natuurlijk.quote:Op woensdag 26 mei 2010 11:51 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De discussie ging erover hoe bepaalde landen de toekomstige pensioenen zouden financieren. De weg van inflatie lijkt me zeer onwaarschijnlijk en de weg door financiering uit oplopende schulden ook onwaarschijnlijk. Landen worden immers gepushd door de markt om hun begroting in orde te maken en doen ze dat niet, draait dat uit op een default. In beide gevallen zal er geschrapt moeten worden in de pensioenverplichtingen. Dan blijft de optie dat wij mee gaan betalen aan de pensioenen over, maar dat is politiek niet te verkopen. Het word dus vroeg of laat een kille sanering in de pensioenverplichtingen of andere zaken waardoor de pensioenen betaald kunnen blijven worden, hoogstwaarschijnlijk een combi.
Het steunfonds is in feite maar een overbruggingskrediet om in de tussentijd de begroting en de bankbalansen op orde te krijgen. We betalen dus niet direct mee voor de pensioenen met die bail-out, alhoewel die natuurlijk wel in de begroting worden meegenomen.
Kan dat inmiddels al dan? Bij mijn korte zoektocht op internet kwam ik niet verder dan dat er een regeling is die het mogelijk zou maken om de Europese grondwet 'niet van toepassing' te verklaren voor een land, maar dat het daadwerkelijk uittreden van een land nogal moeilijk ligt.quote:Op woensdag 26 mei 2010 12:19 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Uit dit verhaal lijkt mij het dus best mogelijk dat de rijke landen de EU verlaten als de zuidelijke landen het nog steeds niet lukt om hun financiën op orde krijgen. In een uiterst geval natuurlijk.
Nee, dat kan eigenlijk niet. Maar uit Piepelois reactie blijkt dat wij ze niet structureel kunnen/gaan helpen. Wat zou dan een andere oplossing zijn als deze landen het niet redden dan uittreding?quote:Op woensdag 26 mei 2010 12:48 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Kan dat inmiddels al dan? Bij mijn korte zoektocht op internet kwam ik niet verder dan dat er een regeling is die het mogelijk zou maken om de Europese grondwet 'niet van toepassing' te verklaren voor een land, maar dat het daadwerkelijk uittreden van een land nogal moeilijk ligt.
Er is sinds december 2009 een exit-clausule, die het mogelijk maakt dat een land met gegronde redenen (m.a.w., ze redden het niet meer) de EU verlaat, maar die is volgens mij juist voor de zwakke broeders bedoeld, niet voor de sterkere.
Stel het worst case scenario vind plaats en een aantal landen defaulten, waarom zouden de wat sterkere landen de eurozone dan moeten verlaten? Zolang een zwakke munt er niet voor (hoge) inflatie zorgt zie ik, buiten de druk van het volk op politci niet in waarom dat zou moeten gaan gebeuren. Sterker nog de lage eurokoers heeft dan alleen maar zijn voordelen (export).quote:Op woensdag 26 mei 2010 13:03 schreef aarsschimmel het volgende:
Nee, dat kan eigenlijk niet. Maar uit Piepelois reactie blijkt dat wij ze niet structureel kunnen/gaan helpen. Wat zou dan een andere oplossing zijn als deze landen het niet redden dan uittreding?
Ja dat snap ik, maar waarom zouden ze dan de eurozone (moeten) verlaten? Die bailouts/nationalisatie voor het bankwezen moet er zowiezo komen in een dergelijke situatie of je nu de euro als munt hanteerd de mark of een noordelijke euro. Buiten de (ongefundamenteerde) druk op politici door het volk die kan ontstaan zie ik geen reden om de eurozone te verlaten.quote:Op woensdag 26 mei 2010 13:51 schreef Digi2 het volgende:
Een default/herstructurering van bijv Griekenland zal een volgende ronde van bailouts veroorzaken omdat een aantal banken flink zal moeten afboeken en zal omvallen zonder bailout. Dat zal opnieuw aanzienlijke gaten slaan in begrotingen. In noord europese landen zal men dan steeds meer vraagtekens zetten bij de euro. Met name in Duitsland omdat ze daar door een nieuwe grondwet direct moeten gaan bezuinigen om die geslagen gaten te dichten.
Schuldenbremse
Noordeuropese landen willen een harde munt en zo is ze de euro ook verkocht. Als de publieke opinie in noord europa de euro als een zwakke munt gaat beschouwen valt het draagvlak weg. De reden van de recente bailouts was het beschermen van de euro. Als die bailouts alsnog eindigen in defauls is dat mislukt.quote:Op woensdag 26 mei 2010 14:10 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ja dat snap ik, maar waarom zouden ze dan de eurozone (moeten) verlaten? Die bailouts/nationalisatie voor het bankwezen moet er zowiezo komen in een dergelijke situatie of je nu de euro als munt hanteerd de mark of een noordelijke euro. Buiten de (ongefundamenteerde) druk op politici door het volk die kan ontstaan zie ik geen reden om de eurozone te verlaten.
N-tvquote:Mittwoch, 05. Mai 2010
"Wir schützen unsere Währung"Merkel beschwört Europa
von Till Schwarze
Schicksalsstunde im Bundestag: Die Kanzlerin schwingt sich zur Gralshüterin des Euro auf. "Es geht um die Zukunft Europas", rechtfertigt Merkel die Griechenland-Hilfe und ihr Zaudern dabei. Wie einst Helmut Kohl müsse sie die Stabilität des Euro verteidigen. Große Worte, schwere Stunde, am Ende dominiert aber der Wahlkampf in NRW.
Ik bedoelde natuurlijk de private schuld. En ik heb vanochtend heel de Eurostat-database zitten doorspitten en moet concluderen dat er gewoon geen goede gegevens beschikbaar zijn. De schuld-inkomen-ratio voor huishoudens is bijvoorbeeld slechts t/m 2008 aanwezig en bovendien niet compleet. De nettospaarratio is niet verder terug dan 2007 beschikbaar en voor sommige EU-landen zelfs helemaal niet. Enzovoort.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 23:02 schreef Igen het volgende:
[..]
Goed punt. Klinkt ook heel logisch.
<Knip>
Had ik ene mooi grafiekje gemaakt, bedenk ik me ineens dat dat alleen over staatsschuld ging.
Als je die hebt, hoe krijg je dan de publieke schuld erbij? Kijken naar de handelsbalans?
Het hoofddoel van de euro is prijsstabiliteit en zolang die blijft gewaarborgt ondanks een dalende waarde van de euro tenopzichte van andere munten is er niets aan de hand. Het is dan net positief voor de export. Het draagvlak voor de euro an sich valt niet weg, maar het draagvlak om landen en instellingen die er de kantjes vanaf lopen een bail-out te geven en te subsidieren. In de toekomst zou ik het dan ook niet raar vinden als men een land (gedeeltelijk) laat defaulten. De reden waarom men dit tot nog toe niet doet is om niet zozeer om de euro te beschermen maar om te (proberen) voorkomen dat er een nieuwe financiele crisis ontstaat met de nodige bailouts. Puur eigenbelang dus en niet verplicht. Zolang die prijsstabiliteit gehandhaafd blijft, geen reden om uit de euro te stappen.quote:Op woensdag 26 mei 2010 14:32 schreef Digi2 het volgende:
Noordeuropese landen willen een harde munt en zo is ze de euro ook verkocht. Als de publieke opinie in noord europa de euro als een zwakke munt gaat beschouwen valt het draagvlak weg. De reden van de recente bailouts was het beschermen van de euro. Als die bailouts alsnog eindigen in defauls is dat mislukt.
Het voordeel van de export weegt denk ik niet op tegen het nadeel van de import voor de ontwikkelde landen. Ik vraag me echt af of we een sterke munt kunnen hebben met landen waarvan een 1/3 of de helft wordt gezien als bananenrepubliek.quote:Op woensdag 26 mei 2010 15:10 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Het hoofddoel van de euro is prijsstabiliteit en zolang die blijft gewaarborgt ondanks een dalende waarde van de euro tenopzichte van andere munten is er niets aan de hand. Het is dan net positief voor de export. Het draagvlak voor de euro an sich valt niet weg, maar het draagvlak om landen en instellingen die er de kantjes vanaf lopen een bail-out te geven en te subsidieren. In de toekomst zou ik het dan ook niet raar vinden als men een land (gedeeltelijk) laat defaulten. De reden waarom men dit tot nog toe niet doet is om niet zozeer om de euro te beschermen maar om te (proberen) voorkomen dat er een nieuwe financiele crisis ontstaat met de nodige bailouts. Puur eigenbelang dus en niet verplicht. Zolang die prijsstabiliteit gehandhaafd blijft, geen reden om uit de euro te stappen.
Gezien. Daar ligt het probleem. Spanje, Italië, Portugal en Ierland zijn natuurlijk geen bananenrepublieken, ze exporteren immers ieder tal van producten.quote:Op woensdag 26 mei 2010 19:24 schreef aarsschimmel het volgende:
[..]
Het voordeel van de export weegt denk ik niet op tegen het nadeel van de import voor de ontwikkelde landen. Ik vraag me echt af of we een sterke munt kunnen hebben met landen waarvan een 1/3 of de helft wordt gezien als bananenrepubliek.
Ik las vanmorgen een interessant artikel over Europese private sector schuld van Paul De Grauwe, KU Leuven, die nog een aantal bronnen noemt. Misschien kun je daar verder zoeken (en anders is het nog het lezen waard): http://www.voxeu.org/index.php?q=node/5062quote:Op woensdag 26 mei 2010 14:42 schreef Igen het volgende:
Ik bedoelde natuurlijk de private schuld. En ik heb vanochtend heel de Eurostat-database zitten doorspitten en moet concluderen dat er gewoon geen goede gegevens beschikbaar zijn. De schuld-inkomen-ratio voor huishoudens is bijvoorbeeld slechts t/m 2008 aanwezig en bovendien niet compleet.
Jazeker wel. Met krediet doe je immers allerlei uitgaven terwijl het daarvoor benodigde geld nog verdiend moet worden. Jij en degenen die jou dat geld verschaffen, doen dat met bepaalde verwachtingen over de economische ontwikkelingen. In tijden dat huizenprijzen jaarlijks 20% stijgen, de rente op 4% staat en de inflatie en werkloosheid laag zijn, is het gemakkelijk om veel en goedkoop krediet te krijgen. Maar tegen de tijd dat jij het gaat afbetalen is er misschien grote werkloosheid, is de rente hoger, is je (onder)pand 40% minder waard en is er gierende inflatie. De kans dat jij het kan terugbetalen is dan een stuk minder, en het bedrag dat je terugbetaalt kan veel minder waard geworden zijn. Je had dan bijvoorbeeld geld geleend voor een dikke Mercedes, en je betaalt jaren later voor een Opeltje terug (en die Mercedes staat inmiddels ook op de sloop). Er is dan waarde verloren gegaan terwijl er in een gezonde economie juist waarde gecreëerd wordt.quote:Aan de andere kant: Is dat wel zo erg? Een land als geheel genomen kan toch geen voorschot op de toekomst o.i.d. nemen puur met binnenlandse kredieten?
Nou, Van Winden en Eijffinger hebben er dikke publicaties over geschreven die jouw niveau toch wel een beetje overstijgen hoor.quote:
Voor de duidelijkheid, het gaat hier om (voornamelijk) prijsinflatie. Die waarvan we onlangs vaststelden dat hij de afgelopen 12 maanden 2% gestegen is. De ECB bepaalt zelf welk niveau het wenselijk acht, daar komen geen politici aan te pas. En waar het om monetaire inflatie gaat, daar hebben de ECB en de noordelijke politici de afgelopen tijd juist een reuzendraai gemaakt die verdere geldinflatie een stuk waarschijnlijker maakt; het precedent is er nu (en dat de wijze waarop de ECB zwakke obligaties opkoopt niet inflatoir zou zijn kun je wel tien keer blijven herhalen, dat maakt het nog niet waar).quote:Denk je werkelijk dat de er beter voor staande landen daar akkoord mee gaan, aangezien een dergelijke stap unaniem genomen zou moeten worden?
Dat is een hele grote 'als', als we onze olie en grondstoffen in die duurdere munten moeten betalen en als andere landen ons alleen nog tegen hogere rente kapitaal willen verschaffen omdat de munt ontwaardt.quote:Het hoofddoel van de euro is prijsstabiliteit en zolang die blijft gewaarborgt ondanks een dalende waarde van de euro tenopzichte van andere munten is er niets aan de hand.
Dat komt op hetzelfde neer. En het draagvlak voor de euro is al enorm gedaald, niet omdat we dingen om ons heen nu al duurder zien worden maar omdat we zien hoe de munt internationaal al ontwaardt en hoe we door de zuidelijke landen leeggezogen worden; en dat er van onze koopkracht weinig over zal blijven als die situatie blijft bestaan. En zelfs in die zuidelijke landen neemt het draagvlak af, omdat ze met een eigen munt niet zo hard zouden hoeven te bezuinigen. Als de huidige teloorgang nog een jaartje aanhoudt, zal overal in Europa de roep om teruggaan naar de oude munten weerklinken.quote:Het draagvlak voor de euro an sich valt niet weg, maar het draagvlak om landen en instellingen die er de kantjes vanaf lopen een bail-out te geven en te subsidieren.
Het zijn de zorgen om onze toekomstige koopkracht die de poten onder de euro vandaan zagen.quote:Zolang die prijsstabiliteit gehandhaafd blijft, geen reden om uit de euro te stappen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |