abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 20 mei 2010 @ 01:58:55 #1
159093 bascross
Get to the chopper!
  donderdag 20 mei 2010 @ 01:59:04 #2
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_81659898

Bedankt Hans.
pi_81660064
tvp
pi_81660737
tvp
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 20 mei 2010 @ 07:22:52 #5
862 Arcee
Look closer
pi_81660780
Goed topic.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_81661016
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 01:53 schreef WammesWaggel het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Nu doet Duitsland het relatief redelijk maar ook weer niet zo goed, wmbt blaast Merkel in die zin wat hoog van de toren.
Wss doet ze dat om het parlement en het volk te overtuigen in te stemmen met de bail-out voor Griekenland & het 750miljard potje voor de volgende landen

Nederland doet het trouwens best OK in dat lijstje, maar ik neem aan dat dit puur de schuldpositie van de overheid is en niet die van het volk?
  donderdag 20 mei 2010 @ 07:59:36 #7
298713 SemperSenseo
Een geniale ramp
pi_81661075
Stukje van de hoofdredactie, waar ik het helemaal mee eens ben! Wat betreft de Euro hebben vele anti-Euro Nederlanders een een nogal 'dorpse' houding en wereldbeeld

BNR audio: Corsicaanse euro
quote:
v/d Hoofdredactie Iedere donderdag rond 6:10, 7:40 en 9:10 uur.

Uitzending van donderdag 20 mei - Corsicaanse euro

Wist u dat er dagelijks nog aanslagen zijn op Corsica, gepleegd door separatisten die niet bij Frankrijk willen horen? Onze BNR-correspondent vertelde me dit toen ik hem twee weken geleden in Parijs bezocht, op weg voor een korte vakantie naar het eiland. De aanslagen richten zich veelal op het tweede huisje of de auto van de gehate Parijzenaars. Je vraagt je af wat die separatisten bezielt, want zelfstandig is het eilandje totaal kansloos. Toerisme en geitenkaas: dat is het wel zo’n beetje. De rest vult Parijs aan.

Het is deze dagen niet eenvoudig om voor Europa te pleiten, maar er zijn grote overeenkomsten tussen Corsicaanse separatisten en Nederlandse eurosceptici. Want ook wij zijn als we ons zouden terugtrekken achter de dijken economisch volstrekt kansloos. De eurocrisis van dit moment doet daar niets aan af. Nog geen anderhalf jaar geleden was het bonton om te roepen dat de kredietcrisis nog veel diepere wonden had geslagen als we allemaal onze eigen munt hadden gehad. Dat we nu in de problemen zitten met de euro komt niet door een overschot, maar juist door een tekort aan Europa. Als we niet bereid zijn autonomie in te leveren voor sterke Europese instituten die Griekse frauderende regeringen en zwaar speculerende hedgefunds op de korrel kunnen nemen, zullen we blijvend geconfronteerd worden met onrust en ellende zoals die de laatste weken de kop opsteekt.

“Jede Konsequenz fürt zum Teufel,” dacht Maarten Luther ooit. Hij heeft ongelijk, want als we zeven jaar geleden wat consequenter waren geweest hadden we nu niet met onze munt voor de poorten van de hel gestaan. In 2003 spande Duitsland met Frankrijk samen om een EU-boete te ontlopen voor de zoveelste overschrijding van het eigen begrotingstekort. Dat momentum, waar ex-minister Zalm zich nog zo druk over maakte, blijkt nu cruciaal. Waar zou Griekenland zich nog druk om maken als de grote jongens overal mee wegkomen?

En ook nu speelt Duitland de hoofdrol. Iedereen rolt sinds gisteren, en terecht, over Merkel die het niet kon laten om een zeer domme uitspraak te doen over de toestand van de euro. Tijdens een monetaire crisis kun je soms beter even je mond kunt houden. Maar ja, politici, zo weten we sinds vorige week, zwijgen pas als ze meezogen worden in de massahysterie van een vliegtuigongeluk.

Was het overigens een slecht teken dat ik afgelopen week terugrijdend uit Corsica ineens weer douaniers bij de grens met België zag staan?
Lijkt mij trouwens een rare gewaarwording als je in de toekomst tegen je kleinkind moet zeggen dat er een munt was (genoemd "de Euro") waarmee je door heel Europa kon betalen en daarbuiten! Waarop zij vervolgens zegt: "wow, ik moet tegenwoordig bij de grens van Holland en Brabant mijn Hollandse dukaten omruilen naar Brabantse florijnen". Terug naar de middeleeuwen!

[ Bericht 3% gewijzigd door SemperSenseo op 20-05-2010 08:09:58 ]
"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein (1879 - 1955)
"A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool." - William Shakespeare (1564 - 1616)
  donderdag 20 mei 2010 @ 11:05:47 #8
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81665522
ag ja, maar er is een verschil tussen enorme samenwerking en met zijn allen 1 munt.
shoarma is lekker
  donderdag 20 mei 2010 @ 11:25:10 #9
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81666213
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 07:59 schreef SemperSenseo het volgende:

Lijkt mij trouwens een rare gewaarwording als je in de toekomst tegen je kleinkind moet zeggen dat er een munt was (genoemd "de Euro") waarmee je door heel Europa kon betalen en daarbuiten! Waarop zij vervolgens zegt: "wow, ik moet tegenwoordig bij de grens van Holland en Brabant mijn Hollandse dukaten omruilen naar Brabantse florijnen". Terug naar de middeleeuwen!
Nee joh, goudstukken voor berenvellen...
pi_81670963
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 07:59 schreef SemperSenseo het volgende:
Stukje van de hoofdredactie, waar ik het helemaal mee eens ben! Wat betreft de Euro hebben vele anti-Euro Nederlanders een een nogal 'dorpse' houding en wereldbeeld

BNR audio: Corsicaanse euro
[..]
Waarom zitten de Scandinavische landen die niet in de Euro zitten dan niet echt in de problemen. Noorwegen heeft olie maar dat gaat niet op voor Zweden en Denemarken.
pi_81679511
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:34 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Waarom zitten de Scandinavische landen die niet in de Euro zitten dan niet echt in de problemen. Noorwegen heeft olie maar dat gaat niet op voor Zweden en Denemarken.
Ja, en Denemarken heeft gewoon de Deense Euro, alleen noemen ze 'm anders.
pi_81679631
We zeiken wel over de Euro, maar kijk eens hoe snel de commodityvalutas (waaronder de australische/candese dollar en braziliaanse real die velen als veilig beschouwen) leeglopen zodra er wat lucht uit de bubbel ontsnapt.
pi_81679783
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 13:34 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Daarvoor zijn allerlei mogelijke redenen te bedenken. Misschien hebben ze wel minder buitenlandse exposure dan Nederland (of IJsland). Of misschien profiteren ze als free rider wel degelijk mee van het bestaan van de euro.

Het zegt in ieder geval niet direct dat Nederland en/of Europa zonder de euro beter / net zo goed af zouden zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-05-2010 16:45:40 ]
pi_81680583
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:45 schreef Igen het volgende:
Of misschien profiteren ze als free rider wel degelijk mee van het bestaan van de euro.
Dat is geen free rider situatie, van een free rider situatie is alleen sprake als er buiten het prijsmechanisme om geprofiteerd wordt van iets. Bijvoorbeeld kijken naar vuurwerk dat de buurman heeft gekocht, dan is de kijker een free rider indien hij niet meebetaald aan het vuurwerk. Bij handelsactiviteiten die een groter volume bereiken dankzij de Euro is het verkrijgen van dat voordeel gewoon in het prijsmechanisme ingebouwd, namelijk door de productie van goederen waar bepaalde kosten aan verbonden zijn.
pi_81684767
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 17:01 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Dat is geen free rider situatie, van een free rider situatie is alleen sprake als er buiten het prijsmechanisme om geprofiteerd wordt van iets. Bijvoorbeeld kijken naar vuurwerk dat de buurman heeft gekocht, dan is de kijker een free rider indien hij niet meebetaald aan het vuurwerk. Bij handelsactiviteiten die een groter volume bereiken dankzij de Euro is het verkrijgen van dat voordeel gewoon in het prijsmechanisme ingebouwd, namelijk door de productie van goederen waar bepaalde kosten aan verbonden zijn.
Ik doelde dan ook niet algemeen op toegenomen handel, maar meer bijvoorbeeld op een situatie dat Zweedse en Deense bedrijven, die in landen als Griekenland geïnvesteerd hebben, nu meeprofiteren van het reddingsplan zonder dat de Zweedse of Deense overheid daaraan meebetalen.

Om eens een analogie te maken: Stel je voor dat Nederland niet in de EU/Euro had gezeten, en IJsland wel. Dan was de hele Icesave-affaire waarschijnlijk heel anders gelopen, ten gunste van Nederland.
  donderdag 20 mei 2010 @ 19:21:15 #16
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_81686489
Na de dip van 18/19 mei doet de euro het best OK trouwens. Ik denk (hoop) dat we de bodem gezien hebben.

Vooral t.o.v. de Noorse Kroon (pas geweest, dus heeft momenteel mijn interesse) presteert de euro bijzonder goed momenteel: 2,5% erbij vandaag.
pi_81686861
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:40 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik doelde dan ook niet algemeen op toegenomen handel, maar meer bijvoorbeeld op een situatie dat Zweedse en Deense bedrijven, die in landen als Griekenland geïnvesteerd hebben, nu meeprofiteren van het reddingsplan zonder dat de Zweedse of Deense overheid daaraan meebetalen.

Om eens een analogie te maken: Stel je voor dat Nederland niet in de EU/Euro had gezeten, en IJsland wel. Dan was de hele Icesave-affaire waarschijnlijk heel anders gelopen, ten gunste van Nederland.
Ik denk dat dat effect verwaarloosbaar is, net zoals dat plan maar even opluchting gaf op de financiele markten maar nu nauwlijks nog een rol van betekenis meer speelt.
pi_81686966
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Daarvoor zijn allerlei mogelijke redenen te bedenken. Misschien hebben ze wel minder buitenlandse exposure dan Nederland (of IJsland). Of misschien profiteren ze als free rider wel degelijk mee van het bestaan van de euro.
Buitenlandse exposure is inderdaad volgens mij de sleutel hier. Zo is de Belgische staatsschuld (die vrij hoog is) volgens mij voor minstens vijftig procent in handen van de eigen burgers (obligaties). Dat werpt wel een heel ander licht op de situatie natuurlijk.

Maar de échte interessante vraag is natuurlijk: wat is in een Europese Unie nog "buitenlands"? Ik denk dat de meeste schulden die Griekenland heeft, uitstaan bij andere Europese landen en banken uit die landen. Dan krijg je dus een politieke vraag: hoe kan het dat daardoor de euro in gevaar komt?

(Wat ik overigens ook wel wil relativeren, aangezien de euro het nog steeds 'beter' doet dan de dollar.)
pi_81688489
Ikzelf vind die hele drive naar de '0' deficits waar de Duitsers nu mee zijn begonnen interessant. Waar moet al dat geld heen als de Europese regeringen niet meer lenen? Gaan we na deze crisis de boom of booms krijgen omdat de rente permanent rond de 1% ligt?
pi_81691256
Dus eigenlijk moet ik gewoon naar Luxemburg verhuizen. Daar zit je het best!
Profiel opgeheven.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 00:05:24 #21
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_81701573
-

[ Bericht 99% gewijzigd door aarsschimmel op 21-05-2010 00:06:54 ]
shoarma is lekker
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:49:18 #22
60067 faustkern
Mundus vult decipi, ergo decip
pi_81708069
Geen directe relatie met Griekenland maar wel met de val van de Euro. De Italiaanse minister van Financien heeft een noodpakket met bezuigingsmaatregelen voorgesteld. Hij wil graag dit jaar nog 24 miljard euro op de lopende begroting snijden. De ministerraad en Berlusconi zien dat anders, zei vinden de voorgestelde maatregelen te extreem.

Het argument van Tremonti is dat hij vandaag (!) een bespreking heeft met het Duitse ministerie van Financien en het alleen aan Italie is om de Duitsers te overtuigen waarom men niet uit de Euro moet stappen. De Duitsers voelen zich geisoleerd in Europa en door nu een gebaar te maken naar Duitsland kan men hopelijjk het vertrouwen weer enigszins herstellen en de as Rome-Berlijn te versterken naar de bekoeling in de relatie. Tremonti heeft al aangekondigd te vertrekken als de ministerraad de situatie wederom bagatelliseert en niet bereid is de maatregelen door te voeren.
Geplaatst door gelly op zondag 8 februari 2004 17:23: Flikker dan ook op met je suggestieve gelul mietje. Kijk, daar is nog een hoekje. Kruip er maar in en ga jezelf enorm zielig voelen in je zelfaangenomen slachtofferrol.
  vrijdag 21 mei 2010 @ 09:59:37 #23
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_81708350
^^ bron??
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_81709076
quote:
US Senate votes no on IMF aid to troubled nations

WASHINGTON, May 17 (Reuters) - The United States would oppose International Monetary Fund bailout packages to countries that are not likely to repay them under a measure passed by the U.S. Senate on Monday.
(...)
The United States is the IMF's largest contributor and has veto power to block decisions, although has never used it. The United States' stake in the IMF is roughly worth $54 billion in subscriptions.
bron

Geen IMF geld voor griekenland?
pi_81709139
quote:
Op vrijdag 21 mei 2010 10:22 schreef QFX23 het volgende:

[..]

bron

Geen IMF geld voor griekenland?
Griekenland valt daar ook onder... dit gaat de beurzen naar beneden drukken
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: