abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81552141
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:47 schreef kutagh het volgende:
Granaatappel, daar heb ik het helemaal niet over gehad (m.b.t. crediteuren/debiteuren)

Garidas, ik denk haast van wel. Dat is echt zo 100% onderdeel van M&O Maar als je dat 20 keer hebt gedaan in het afgelopen jaar dan moet je het onderhand toch echt wel kunnen en anders gaat het in de rekenmachine zetten niet veel helpen.

Trouwens mensen, een correctie. Ik zat de hele tijd te klooien met de a in de formule voor reeksen, maar het moet gewoon gesplitst zijn. Altijd zelf controleren of je het er 100% mee eens bent, het is JOUW examen. Maar hier dan de (volgens mij correcte versie van de a)
[..]

(Bij Eenmanszaak - Formules - EW en CW, daarnaast ook in Industrie - Formules - NCW en CW, dit kan eigenlijk samengevoegd worden maar omdat het in 2 lesbrieven voorkwam heb ik het beiden gedaan).

Als anderen ook suggesties, toevoegingen en correcties hebben, vooral laten weten!!! Ik kan ze redelijk snel corrigeren als het juist aangeleverd is Ik ben morgen sowieso 's ochtends nog thuis, ik beloof dat ik om 11 uur dit nog eens controleer en eventueel een laatste versie upload. Sorry als je morgenochtend Latijn hebt en tussendoor niet even naar huis kan, ik kan er verder ook niks aan doen

Als je me direct wilt bereiken: kutagh[at]kutaghs[.]co[.]cc (@Mods: Hoeft niet weg te halen wat mij betreft, heb meestal toch geen last van de spam )
Nog dingen die uitgelegd moeten worden? Grijp je kans!!
pi_81552272
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:46 schreef Piles het volgende:
Nog wat geheugensteuntjes:

Huur: kosten en uitgaven
Afschrijvingen: alleen kosten
Aflossing op een lening: alleen uitgaven

Verkopen: opbrengsten en inkomsten
Het ontvangen van een lening (de storting): alleen inkomsten
Verkoop op rekening: alleen opbrengsten (inkomsten komen later als het goed is)
pi_81552556
Waar was de formule KPT / 100c ook alweer voor?
En ik snap dit stukje niet precies in je samenvatting:

EW en CW. Algemene formule indien aan 3 voorwaarden is voldoen:
x = gestorte bedrag,
r = de rente in een decimale getal (dus 5 procent rente = 0,05)
a = het aantal perioden vanaf eerste storting tot gevraagde storting (als deze datum voor de reeks stortingen is, is het CW en vul je een negatief getal in)
b = de aantal stortingen

((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r ) * x
pi_81552558
Zijn er verder nog dingen die ik echt niet moet vergeten in mn rekenmachine te zetten?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:00:59 #5
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81552749
TVP
O)))
pi_81552849
Perquisite:
Dit is de formule die je gebruikt als je een reeks stortingen hebt achter elkaar. Als je bijvoorbeeld elk jaar ¤100 stort op een rekening met 5% rente, en dat 30 keer, kost het veel tijd om het snel uit te rekenen (100*1,05^30+100*1,05^29 enzovoorts). Dit is eigenlijk een verkorte formule voor onder bepaalde omstandigheden. Om hem te snappen moet je hem al talloze keren gebruikt hebben, dat is het nadeel. (En betekenis van a moet je nog even aanpassen, zie ook OP)

@Balenciaga: Ligt toch echt aan jou. Als je denkt "Ik weet niet of resultatenrekening inclusief of exclusief BTW is" dan moet je dat gaan opzoeken en in rekenmachine zetten. Voordeel daarvan is dat je het zo alvast even onthoudt en morgen dan misschien niet nodig meer hebt.
pi_81553006
het verschil tussen inkomsten en uitgaven, baten en lasten, liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting?
"I am what I am because of who we all are" (Ubuntu)
Google Chrome FTW!
  maandag 17 mei 2010 @ 21:05:22 #8
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81553027
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:02 schreef kutagh het volgende:
Perquisite:
Dit is de formule die je gebruikt als je een reeks stortingen hebt achter elkaar. Als je bijvoorbeeld elk jaar ¤100 stort op een rekening met 5% rente, en dat 30 keer, kost het veel tijd om het snel uit te rekenen (100*1,05^30+100*1,05^29 enzovoorts). Dit is eigenlijk een verkorte formule voor onder bepaalde omstandigheden. Om hem te snappen moet je hem al talloze keren gebruikt hebben, dat is het nadeel. (En betekenis van a moet je nog even aanpassen, zie ook OP)
En die formule krijgen we toch op een formuleblad als ze daar iets over vragen.
O)))
pi_81553044
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:02 schreef kutagh het volgende:
Perquisite:

@Balenciaga: Ligt toch echt aan jou. Als je denkt "Ik weet niet of resultatenrekening inclusief of exclusief BTW is" dan moet je dat gaan opzoeken en in rekenmachine zetten. Voordeel daarvan is dat je het zo alvast even onthoudt en morgen dan misschien niet nodig meer hebt.
Oke bedankt maar wat is dan precies het verschil tussen a en b? En wat zijn de afkortingen CW en EW eigenlijk? contantewaarde en eigenwaarde?

Weet iemand trouwens nou wat de formule

K*P*T
--------
100*c

is?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:06:44 #10
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81553107
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Oke bedankt maar wat is dan precies het verschil tussen a en b? En wat zijn de afkortingen CW en EW eigenlijk? contantewaarde en eigenwaarde?

Weet iemand trouwens nou wat de formule

K*P*T
--------
100*c

is?
Eindwaarde. En die formule komt mij niet bekend voor.
O)))
pi_81553239
Zijn er nog last minuut dingen die ik perse moet weten?
JAAAAH JAAAA!!!
  maandag 17 mei 2010 @ 21:11:31 #12
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81553444
liquiditeitsbegroten is toch inclusief btw (indien van toepassing) en resultatenbegroting zonder?
No one rules if no one obeys.
pi_81553486
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef Zwabber_ het volgende:
liquiditeitsbegroten is toch inclusief btw (indien van toepassing) en resultatenbegroting zonder?
Ja.
pi_81553655
Inkopen komen niet op de resultatenbegroting toch? Maar wat komt er dan wel mbt inkopen op deze resultatenbegroting? Want opbrengsten komt er wel te staan..
pi_81553722
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef Balenciaga. het volgende:
Inkopen komen niet op de resultatenbegroting toch? Maar wat komt er dan wel mbt inkopen op deze resultatenbegroting? Want opbrengsten komt er wel te staan..
Inkoopwaarde omzet / inkopen komt er natuurlijk wel op te staan
  maandag 17 mei 2010 @ 21:17:44 #16
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81553896
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:58 schreef Perquisite het volgende:
Waar was de formule KPT / 100c ook alweer voor?
En ik snap dit stukje niet precies in je samenvatting:

EW en CW. Algemene formule indien aan 3 voorwaarden is voldoen:
x = gestorte bedrag,
r = de rente in een decimale getal (dus 5 procent rente = 0,05)
a = het aantal perioden vanaf eerste storting tot gevraagde storting (als deze datum voor de reeks stortingen is, is het CW en vul je een negatief getal in)
b = de aantal stortingen

((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r -1 ) * x
Dit ben je denk ik vergeten???
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef Zwabber_ het volgende:
Volgens mij echt niet hoor!
BTW kan teruggevordert worden bij de fiscus, waarom zou je dit dan als uitgave rekenen!!!
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef Balenciaga. het volgende:
Inkopen behoren tot je lasten eveneens als je verkopen tot je baten behoren wanneer er een afnemers/leverancierskrediet wordt verstrekt. Denk wel aan dat je niet de werkelijke inkopen neemt maar de inkoopwaarde van de omzet!!! vaak wordt dit als percentage van de omzet gegeven.
Op je RR zal o.a. bij opbrengsten komen te staan:

Omzet
- Inkoopwaarde omzet
= Brutowinst
pi_81553929
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:15 schreef Piles het volgende:

[..]

Inkoopwaarde omzet / inkopen komt er natuurlijk wel op te staan
Oja

En moet je te betalen btw eigenlijk altijd op de balans zetten als er bijvoorbeeld een opdracht is waar ook verkopen bij voorkomen etc.. Of als er niet duidelijk naar verwezen wordt gewoon niet doen?
pi_81554036
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:17 schreef Granaatappel het volgende:
BTW kan teruggevordert worden bij de fiscus, waarom zou je dit dan als uitgave rekenen!!!
Je snapt het niet
De BTW geef je toch echt uit aan je crediteur
pi_81554101
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:18 schreef Balenciaga. het volgende:
En moet je te betalen btw eigenlijk altijd op de balans zetten als er bijvoorbeeld een opdracht is waar ook verkopen bij voorkomen etc.. Of als er niet duidelijk naar verwezen wordt gewoon niet doen?
Meestal staat er dan bij "De BTW wordt buiten beschouwing gelaten"toch? En anders moet je het neem ik aan gewoon vermelden.
pi_81554114
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:18 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Oja

Volgens mij moet je nooit zelf een balans maken in de zin van dat je de posten ook echt zelf moet 'bedenken'... Het is meer zo'n schema invullen geloof ik [HOOP IK!]
pi_81554189
Perquiste:
b is de aantal stortingen. In het betreffende voorbeeld dus 30 stortingen, dus (1,05^30)-1
Contante Waarde en EindWaarde, als je dat niet bij M&O hebt gehad....

Arucard, de formule die ik gaf hoeft niet per se te worden gegeven denk ik, aangezien met een ander formule die meer tijd kost ook hetzelfde kan worden gegeven. Ik zet het erin voor het geval dat

K*P*T / 100*c komt mij ook echt niet bekend voor. Kun je niet je docent M&O nog even snel emailen in de hoop dat hij op tijd antwoordt?
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef rubecula het volgende:
het verschil tussen inkomsten en uitgaven, baten en lasten, liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting?
Inkomsten/Uitgaven en baten/lasten, I / U is wanneer het geld binnen komt of eruit gaat terwijl bij B / L het geld over een periode wordt gesmeerd omdat het eigenlijk over een periode schuld/wederschuld gaat. Bijvoorbeeld te betalen huur, als je een huis huurt en er pas 1 dag in zit, de huur is vooraf betaald dan heb je eigenlijk nog 29 (of 30) dagen huur teveel betaald als je er nu uit zou gaan. Dit wordt zo gebruikt om de verloop van de baten en lasten beter in kaart te brengen omdat je anders op een moment een enorme hoeveelheid geld betaalt terwijl dat over een heel jaar is.

Liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting:
Ontvangst/uitgave --> Liquiditeitsbegroting
Opbrengst/Kost --> Resultatenbegroting.
Het kan beiden zijn. Hetzelfde verhaal als verschil tussen I / U en B / L, I / U is liquiditeitsbegroting en B / L is resultatenbegroting

Ze zijn beiden een overzicht van verwachtingen. Zie ook de samengevat waarin voorbeelden staan!

@Granaatappel, nee ik ben de -1 niet vergeten, zie hieronder.

Er staat boven de teller ((1+r )^b) - 1), dus 1 + rente in decimaal getal (5%=0,05). Onder de teller komt 1,05 - 1 = 0,05 = r, oftewel delen door r is makkelijker om te schrijven
pi_81554247
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef rubecula het volgende:
Heb je de eerste post ook bekeken?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:25:05 #23
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81554369
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:20 schreef Piles het volgende:

[..]

Je snapt het niet
De BTW geef je toch echt uit aan je crediteur
Ja is snap het heel goed, je betaalt je BTW aan de crediteur, en die vorder je terug via de Belastingdienst, je leverancier moet namelijk de belasting afdragen aan de fiscus, waarop jij die als afnemer weer terug ontvangt!
Op overzichten etc. nooit BTW opnemen in je uitgaven, tenzij hiervoor een aparte post wordt gevraagd.
pi_81554421
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:22 schreef kutagh het volgende:
Inkomsten/Uitgaven en baten/lasten, I / U is wanneer het geld binnen komt of eruit gaat terwijl bij B / L het geld over een periode wordt gesmeerd omdat het eigenlijk over een periode schuld/wederschuld gaat. Bijvoorbeeld te betalen huur, als je een huis huurt en er pas 1 dag in zit, de huur is vooraf betaald dan heb je eigenlijk nog 29 (of 30) dagen huur teveel betaald als je er nu uit zou gaan. Dit wordt zo gebruikt om de verloop van de baten en lasten beter in kaart te brengen omdat je anders op een moment een enorme hoeveelheid geld betaalt terwijl dat over een heel jaar is.
Je maakt je uitleg veel ingewikkelder dan nodig
Ik ben de term ff kwijt, maar dit heeft niks met het verschil tussen kosten/uitgaven te maken, maar met toerekenen aan een periode.
  maandag 17 mei 2010 @ 21:26:45 #25
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81554474
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:25 schreef Piles het volgende:

[..]

Je maakt je uitleg veel ingewikkelder dan nodig
Ik ben de term ff kwijt, maar dit heeft niks met het verschil tussen kosten/uitgaven te maken, maar met toerekenen aan een periode.
Permanentie
pi_81554488
Piles:
Permenantie?
pi_81554508
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef kutagh het volgende:
Piles:
Permenantie?
Grrrr granaatappel!!!
Edit: Note to self: Niet meer op quote klikken!!!!
Mods, zou wel een welkome aanpassing zijn, dat wijzigen ergens anders staat :p
pi_81554516
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:25 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

Ja, je betaalt je BTW aan de crediteur, en die vorder je terug via de Belastingdienst, je leverancier moet namelijk de belasting afdragen aan de fiscus, waarop jij die als afnemer weer terug ontvangt!
Op overzichten etc. nooit BTW opnemen in je uitgaven, tenzij hiervoor een aparte post wordt gevraagd.
Als jij iets koopt in een winkel, betaal je de BTW dan wel of niet? Dat is de enige vraag die je moet stellen.
Ja, die betaal je: dus komt het bij je uitgaven.
Later in het jaar krijg je BTW terug van de fiscus: op je inkomsten.

Liquiditeitsoverzicht is niks anders dan je bankafschriften
pi_81554527
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:51 schreef kutagh het volgende:

[..]

Nog dingen die uitgelegd moeten worden? Grijp je kans!!
Sorry het is me even ontgaan.. Wat ga je nog uploaden?
pi_81554595
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef Granaatappel het volgende:
Permanentie
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef kutagh het volgende:
Piles:
Permenantie?
Dank u
pi_81554623
ThePianoMan, op het moment niets omdat er nog maar 1 wijziging is (zie laatste post vorige topic, [VWO] Management & Organisatie ) maar als er nog meer wijzigingen en dergelijke zijn ga ik dat wel doen

Trouwens Piles: Dit is wat handiger om gewoon zo uit te leggen dan Permemantie te zeggen, want als diegene er ook nooit van gehoord heeft....
pi_81554774
Oke kan iemand er misschien toch achterkomen als ik zeg dat K = kapitaal, P = percentage en T = termijn, en dan de c = in maanden bv. 12, in jaren 1 en in dagen 365. Snap alleen niet wat je ermee uitrekent
pi_81554849
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:29 schreef kutagh het volgende:
Trouwens Piles: Dit is wat handiger om gewoon zo uit te leggen dan Permemantie te zeggen, want als diegene er ook nooit van gehoord heeft....
Dat is zo, maar het had weinig met het verschil tussen kosten/uitgaven te maken
  maandag 17 mei 2010 @ 21:33:08 #34
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81554881
waarachter komen??
pi_81554906
Kapitaal maal termijn maal percentage... Ik zou echt niet weten wat het zou moeten geven... Waarschijnlijk is het zelfs slechts van toepassing op 1 opgave en moet je er even niet aan denken?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:34:10 #36
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81554942
Wat is permanentie ook alweer?
'wat niet rekt, dat scheurt'
pi_81554956
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:34 schreef BaasD het volgende:
Dat staat hierboven juist
  maandag 17 mei 2010 @ 21:34:48 #38
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81554986
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:34 schreef BaasD het volgende:
Je opbrengsten / kosten toeschrijven aan een periode.
Dit in tegenstelling tot het kasstelsel waar je je ontvangsten en uitgaven aan een moment toeschrijft.

Heb echt het idee dat veel mensen de hoop zijn verloren en maar niks meer doen??
pi_81555081
tis morgen middag pas
  maandag 17 mei 2010 @ 21:36:40 #40
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81555103
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:36 schreef Doks het volgende:
tis morgen middag pas
Ja en wat dacht je van latijn van 9 tot 1 en dan pauze en dan meno
pi_81555126
BaasD, ik zou nog even gaan oefenen met opgaven lezen, om alle info te vinden. Zal je morgen maar weer gebeuren dat je dus iets uitrekent terwijl het al gegeven is......
@Granaatappel/Doks, yup als je nog latijn hebt morgen ben je aan het eind van je latijn En vooral oefenen vlak voor de examen zelf is geen geweldig idee.... Kun je beter een beetje uitslapen

M&O is gewoon een vak waar je een beetje aanleg voor nodig hebt. Heb je die aanleg niet of oefen je echt nooit, zul je nu de hiaten in je kennis merken...
pi_81555347
Heel erg bedankt voor alle hulp! Weet iemand hoe je in zo een GR programma naar boven kan scrollen of kan dat niet?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:42:36 #43
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81555472
Ik gebruik TI NoteFolio en dan gebruik je gewoon de pijltjes op je GR?
Verder heb ik wel vertrouwen in M&O, sta een 7.9 op m'n SE cijfer.
Studie die ik ga volgen is WO Bedrijfseconomie (= M&O), vind het ook wel leuk om alles op te lossen op zo'n CE etc.

Bij deze mijn formules, alle formules die gegeven zijn in de lesbrieven van LWEO.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FJNLVSIMAKQ3.zip

TI Notefolio is vereist
pi_81555809
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:40 schreef Perquisite het volgende:
Heel erg bedankt voor alle hulp! Weet iemand hoe je in zo een GR programma naar boven kan scrollen of kan dat niet?
In de mijne gewoon via enter drukken in de uitleg zelf, en in de menu's zal hij de optie Next weergeven
Notefolio weet ik niet.
pi_81556202
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:17 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

Dit ben je denk ik vergeten???
[..]

[..]

Inkopen behoren tot je lasten eveneens als je verkopen tot je baten behoren wanneer er een afnemers/leverancierskrediet wordt verstrekt. Denk wel aan dat je niet de werkelijke inkopen neemt maar de inkoopwaarde van de omzet!!! vaak wordt dit als percentage van de omzet gegeven.
Op je RR zal o.a. bij opbrengsten komen te staan:

Omzet
- Inkoopwaarde omzet
= Brutowinst

Liquiditeit is echt met btw hoor
Op zondag 23 mei 2010 17:22 schreef kutkabouter het volgende:[/b]
wat zijn jullie echt kankertriest zeg :W ik ben weg hier, trieste kankerautisten
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81556547
Godver, waar moet aflossing nou ?
wat zijn jullie echt kankertriest zeg :W ik ben weg hier, trieste kankerautisten
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81556591
Aflossing is een uitgave. De schuld (kosten/lasten) is de hypotheek zelf
  maandag 17 mei 2010 @ 22:06:16 #48
301839 Asuka
Blablabla
pi_81556839
Eh, moet je ook de productielevenscyclus weten? o_O;
pi_81556845
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:02 schreef kutagh het volgende:
Aflossing is een uitgave. De schuld (kosten/lasten) is de hypotheek zelf
merci

Kennen jullie ook al die financiering enz ?
Lumpsumfinanciering etc
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81556893
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Asuka het volgende:
jij wel
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81556923
Ik heb geen M&O, maar veel succes allen
  maandag 17 mei 2010 @ 22:08:22 #52
303493 CitizenKane
en toch ben ik
pi_81556976
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

merci

Lumpsumfinanciering etc
Ik denk niet dat ze daar naar zullen vragen, maar ik ken het wel. Het hoort bij de examenstof, wie weet is dit net het ene examen waar ze er wel naar vragen.
look out you rock'n'rollers
pi_81557092
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

merci

Lumpsumfinanciering etc
Ik ken in ieder geval verschillende manieren om te financieren... Lening, aandelen emissie, obligatie emissie, winst reserves.. Lumpsumfinanciering nooit van gehoord zelf.
pi_81557203
Ik heb geprobeerd een lijstje te maken met de posten van een balans, misschien dat iemand er nog wat aan heeft. Als er fouten in zitten hoor ik het wel.

Debet = Activa

VA (geïnvesteerde vermogen langer dan 1 jaar vastgelegd)
* materiële ~
- gebouwen, auto's, terreinen etc.

* financiële ~
- leningen u/g
- deelnemingen

* immateriële ~
- goodwill
- vergunningen/concessies/octrooien/patenten
- geactiveerde kosten (bijv R&D)

VLA (geïnvesteerde vermogen komt binnen 1 jaar vrij)
- voorraden
- debiteuren (= verstrekt leverancierskrediet)
- nog te ontvangen bedragen « overlopende / transitorische activa
- vooruitbetaalde bedragen « overlopende / transitorische activa
- te vorderen btw

LA
- kas/bank/giro

---

Credit = Passiva

EV (permanent beschikbaar)
- reserves

LVV (langer dan 1 jaar beschikbaar)
- hypothecaire lening
- onderhandse lening

KVV (korter dan 1 jaar beschikbaar)
- rekening-courantkrediet
- crediteuren (= ontvangen leverancierskrediet)
- ontvangen afnemerskrediet
- vooruit ontvangen bedragen
- nog te betalen bedragen
- te betalen btw
celebrate your money
pi_81557278
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:42 schreef Granaatappel het volgende:
Ik gebruik TI NoteFolio en dan gebruik je gewoon de pijltjes op je GR?
Verder heb ik wel vertrouwen in M&O, sta een 7.9 op m'n SE cijfer.
Studie die ik ga volgen is WO Bedrijfseconomie (= M&O), vind het ook wel leuk om alles op te lossen op zo'n CE etc.

Bij deze mijn formules, alle formules die gegeven zijn in de lesbrieven van LWEO.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FJNLVSIMAKQ3.zip

TI Notefolio is vereist
damn thanks. Ik had zelf ook al iets, maar dat is niet zo goed als die van jou.
Staat daar echt alles in wat je moet weten?
pi_81557294
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Asuka het volgende:
In de examenbundel zag ik een vraag, waarin de hele cyclus gevraagd werd
Ja en dus?
  maandag 17 mei 2010 @ 22:19:04 #57
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81557608
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:13 schreef .ZilveR. het volgende:

[..]

In de examenbundel zag ik een vraag, waarin de hele cyclus gevraagd werd
Dat zou ik ook niet weten, moeten we dat wel leren voor dit jaar?
O)))
  maandag 17 mei 2010 @ 22:20:39 #58
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81557697
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:13 schreef ThePianoMan het volgende:

[..]

damn thanks. Ik had zelf ook al iets, maar dat is niet zo goed als die van jou.
Staat daar echt alles in wat je moet weten?
Staan alle formules in die er in de lesbrieven van LWEO staan ja, theorie etc. van wat bij vaste activa hoort enzo staat er NIET in, dus alleen formules
pi_81557988
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:19 schreef arucard het volgende:

[..]

Dat zou ik ook niet weten, moeten we dat wel leren voor dit jaar?
Staat volgens mij SE voor. Maar misschien veronderstellen ze het als algemene kennis:? Want de basis van balans etc is ook SE en dat moet je toch echt wel beheersen...
Ja en dus?
pi_81558148
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:20 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

Staan alle formules in die er in de lesbrieven van LWEO staan ja, theorie etc. van wat bij vaste activa hoort enzo staat er NIET in, dus alleen formules
okee, maar jij hebt het ingedeeld op Eenmanszaak/NV/stichting etc.

is dat de beste indeling? Eerst afvragen om wat voor soort onderneming het gaat en dan naar je bestand te gaan..?
pi_81558194
vraagje.

als wordt gevraagd of de solvabiliteit stijgt of daalt na een bepaalde verandering.. waar moet ik dan naar kijken?
pi_81558270
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:28 schreef ThePianoMan het volgende:
vraagje.

als wordt gevraagd of de solvabiliteit stijgt of daalt na een bepaalde verandering.. waar moet ik dan naar kijken?
Naar de verhouding van het EV en VV denk ik.
celebrate your money
pi_81558371
-edit- nvm verwijder maar..
700 watt speakertjes jonge lillukke natnek.
pi_81558869
mag je 2 GR's mee?
  maandag 17 mei 2010 @ 22:40:18 #65
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81558910
Waarom zou je dat willen? En het lijkt me dat dat niet mag.
O)))
pi_81559001
ik heb 2 soorten aantekeningen voor M&O

maar er is niet meer genoeg geheugen beschikbaar..
pi_81559263
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:41 schreef ThePianoMan het volgende:
ik heb 2 soorten aantekeningen voor M&O

maar er is niet meer genoeg geheugen beschikbaar..
Hoeveel heb je er in staan echt? Held En neem aan dat het wel mag..., je zou kunnen zeggen als reserve voor als de batterij op is
pi_81559343
Je kan het ook overdrijven met die GR's
  maandag 17 mei 2010 @ 22:47:23 #69
303493 CitizenKane
en toch ben ik
pi_81559345
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:25 schreef .ZilveR. het volgende:

[..]

Staat volgens mij SE voor. Maar misschien veronderstellen ze het als algemene kennis:? Want de basis van balans etc is ook SE en dat moet je toch echt wel beheersen...
Weet iemand of we de productlevenscyclus (wat een woord) moeten kennen voor ons centraal examen? Ik heb hier in de les nl. nog nooit iets over gehad. Ook niet voor schoolexamens..

[ Bericht 0% gewijzigd door CitizenKane op 17-05-2010 22:50:39 (productlevenscyclus) ]
pi_81559481
Ik heb ook 2 volle GR's
Dus ga proberen om er met 3 te zitten, geen grap
-na 4 minuut 25 terug-
  maandag 17 mei 2010 @ 22:51:22 #71
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81559563
wtf Net alsof je tijd hebt om steeds alles op te gaan zoeken.
O)))
pi_81559572
Ik hoop dat ze de GR's bij iedereen gaan resetten
pi_81559849
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:47 schreef CitizenKane het volgende:

[..]

Weet iemand of we de productlevenscyclus (wat een woord) moeten kennen voor ons centraal examen? Ik heb hier in de les nl. nog nooit iets over gehad. Ook niet voor schoolexamens..
Dit hoort bij lesbrief/onderwerp Marketing en Logistiek en dat hoeven we dus niet te kennen voor morgen
pi_81559978
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:51 schreef Piles het volgende:
Ik hoop dat ze de GR's bij iedereen gaan resetten
Stel je voor dat iemand een goed cijfer haalt, niet gunnen inderdaad !
-na 4 minuut 25 terug-
  maandag 17 mei 2010 @ 23:01:33 #75
301839 Asuka
Blablabla
pi_81560143
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:56 schreef Tommie18 het volgende:

[..]

Dit hoort bij lesbrief/onderwerp Marketing en Logistiek en dat hoeven we dus niet te kennen voor morgen
Bedankt voor het antwoord
pi_81560294
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:01 schreef Asuka het volgende:

[..]

Graag gedaan, zat zelf ook al raar te kijken toen ik het in een vorig examen las
  maandag 17 mei 2010 @ 23:04:47 #77
303493 CitizenKane
en toch ben ik
pi_81560302
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:01 schreef Asuka het volgende:

[..]

Inderdaad bedankt

Ook al heb ik niets te vrezen, ik begin behoorlijk zenuwachtig te worden opeens. Zal blij zijn als 't er op zit morgen! Gelukkig mogen we (de mensen zonder latijn althans) wel uitslapen. (of 's ochtends alles nog even doorlezen )
  maandag 17 mei 2010 @ 23:06:44 #78
301839 Asuka
Blablabla
pi_81560425
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:04 schreef CitizenKane het volgende:

[..]

Inderdaad bedankt

Ook al heb ik niets te vrezen, ik begin behoorlijk zenuwachtig te worden opeens. Zal blij zijn als 't er op zit morgen! Gelukkig mogen we (de mensen zonder latijn althans) wel uitslapen. (of 's ochtends alles nog even doorlezen )
Ik ben ook zenuwachtig :x Maar eh.. ben er ook slecht in :x Het wordt 's morgens even doorlezen voor mij xD
pi_81560890
quote:
Op maandag 17 mei 2010 23:06 schreef Asuka het volgende:

[..]

Ik ben ook zenuwachtig :x Maar eh.. ben er ook slecht in :x Het wordt 's morgens even doorlezen voor mij xD
ja moet ook zeker nog alles even doorlezen, ben echt bang dat ik iets vergeet
pi_81561359
Ook ik ga morgenochtend nog even de samenvattingen doornemen
celebrate your money
pi_81563006
quote:
Indeling van het examen
Vanaf 2010 zal het centraal examen anders worden gestructureerd dan in de jaren hiervoor.
Het examen bestaat uit open vragen. De vragen zijn verdeeld over:
- één omvangrijke casusopgave
- één kleinere casusopgave
- circa vier kleine opgaven
Uit de syllabus, dat iedereen het even weet
pi_81563055
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 00:03 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Uit de syllabus, dat iedereen het even weet
Een casus is een bron ofz ?
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81563152
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 00:04 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

Een casus is een bron ofz ?
Casus is dat je dus een balans/verlies en winst rekening/liq begroting oid moet gaan maken.
pi_81563397
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 00:07 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Casus is dat je dus een balans/verlies en winst rekening/liq begroting oid moet gaan maken.
beter
-na 4 minuut 25 terug-
  dinsdag 18 mei 2010 @ 00:13:51 #85
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81563421
Misschien dat de norm beter uitvalt hierdoor, omdat het voor het eerst op deze manier is.
O)))
pi_81563436
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 00:13 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

beter
Zolang we niet in tijdnood komen wel ja Onze leraar waarschuwt ons daar al sinds de 4e voor, zal niet voor niets zijn vrees ik.
pi_81563466
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 00:13 schreef arucard het volgende:
Misschien dat de norm beter uitvalt hierdoor, omdat het voor het eerst op deze manier is.
Denk het wel, vorig jaar toen ze voor het eerst HAVO nieuwe stijl deden waren de normen ook hoger dan gemiddeld volgens mij, alleen ook meer gezakten.
pi_81566867
Neeee ik hoop niet op een resultatenrekening oid Dat heb ik op de 1 of andere manier altijd fout!
pi_81567042
Ik ben best bang voor dit examen.
pi_81567272
shit dan moet ik dat even gaan leren allemaal... zo'n balans is altijd heel veel punten
Op woensdag 24 augustus 2011 16:41 schreef von_Preussen het volgende:
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
pi_81567335
Ik heb dit al eerder gevraagd maar weet het eigenlijk niet zeker:

Als je de economische voorraad hebt, dus voorinkopen + voorverkopen..
En je moet een balans maken dan zet je de technische voorraad erop.. Maar wat moet je met die voorinkopen+voorverkopen doen?

Is dat gewoon 'nog te ontvangen bedragen' en wat is die andere?
pi_81567493
Dalijk om half 2 ga ik dood, vaarwel
Ja en dus?
pi_81567516
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 08:46 schreef Balenciaga. het volgende:
Ik heb dit al eerder gevraagd maar weet het eigenlijk niet zeker:

Als je de economische voorraad hebt, dus voorinkopen + voorverkopen..
En je moet een balans maken dan zet je de technische voorraad erop.. Maar wat moet je met die voorinkopen+voorverkopen doen?

Is dat gewoon 'nog te ontvangen bedragen' en wat is die andere?
Vooruit betaalde bedragen?
pi_81567757
Onthouden:

- Als je brutowinst wil berekenen bij een externe verslaggeving moet je ook de inkoopkosten eraf halen, bij interne verslaggeving neem de de inkoopkosten niet mee, die haal je er later vanaf..
pi_81567871
moeten we het hefboomeffect kennen?
"Ook al deel ik z'n politiek maatschappelijke visie niet, maar ik vind Zolcon een koning. Waarom? Gewoon, omdat hij WO'er is. _O_ "
pi_81567908
Ja helaas wel

Maar wordt de voorraad op een externe balans tegen alleen inkoopprijs gewaardeerd of inkoopprijs+inkoopkosten
pi_81567971
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:17 schreef Balenciaga. het volgende:
Ja helaas wel

Maar wordt de voorraad op een externe balans tegen alleen inkoopprijs gewaardeerd of inkoopprijs+inkoopkosten
kut dat hefboom effect snap ik niet .. zie alleen maar afkortingkjes staan
pi_81567979
Wat zijn anticipatie posten en uitstel posten

Ik weet het
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81567992
Hefboom? Watsss daa
pi_81568020
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:21 schreef hemelsblauw het volgende:
Hefboom? Watsss daa
pi_81568032
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:23 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Nou, ik weet het eerlijk gezegd ook niet gooed hoor, maar de kans dat het komt is ook zeeeer klein
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81568037
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:17 schreef Balenciaga. het volgende:
Ja helaas wel

Bedrag eindvoorraad= eindvoorraad*inkoopprijs
pi_81568080
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:23 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

Nou, ik weet het eerlijk gezegd ook niet gooed hoor, maar de kans dat het komt is ook zeeeer klein
Zou ik niet te hard roepen eigenlijk
pi_81568090
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:25 schreef Piles het volgende:

[..]

Zou ik niet te hard roepen eigenlijk
Idd, ik ben het al wel een aantal keren tegengekomen hoor in de vorige examens..
pi_81568126
Wij hebben hefboom
Ofzo nog nooit gehad in de les
pi_81568185
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:25 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Idd, ik ben het al wel een aantal keren tegengekomen hoor in de vorige examens..
Meestal krijg je die formule er toch bij met IVV enz ?
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81568201
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:27 schreef hemelsblauw het volgende:
Wij hebben hefboom
Ofzo nog nooit gehad in de les
Hefboomeffect: invloed die REV ondergaat van het verschil tussen RTV en IVV
pi_81568213
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:29 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

Ja het is eigenlijk best simpel
Ik zou gewoon in je rekenmachine zetten wanneer het hefboomeffect positief en negatief is..

Dan kan er eigenlijk niet veel meer fout gaan.
pi_81568221
O, ik heb het doorgelzen en snap het weer
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81568230
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:29 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

ja die hoor je te krijgen

Positieve hefboom: REV>RTV
Negatieve hefboom: REV<RTV
pi_81568253
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:30 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Ja het is eigenlijk best simpel
Ik zou gewoon in je rekenmachine zetten wanneer het hefboomeffect positief en negatief is..

Dan kan er eigenlijk niet veel meer fout gaan.
Ik heb al 2 rekenmachines vol
Dus ik heb er nu 3.
Dus het staat wel in een van de rekenmachines
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81568270
Oooh dat, dat is gewoon iets dat logisch is toch.
pi_81568317
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:32 schreef hemelsblauw het volgende:
Oooh dat, dat is gewoon iets dat logisch is toch.
http://members.fortunecit(...)mules_marketing.html
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81568437
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:31 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

Ik heb al 2 rekenmachines vol
Dus ik heb er nu 3.
Dus het staat wel in een van de rekenmachines
En docenten gaan geen dingen denken als je met 3 rekenmachines aankomt?
pi_81568584
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:40 schreef Zolcon het volgende:

[..]

En docenten gaan geen dingen denken als je met 3 rekenmachines aankomt?
Ja, waarschijnlijk wel, maar het waren gister 2 jongens van 25 ofzo, en een oude knar.
Dus ik lach wel lief naar die 2 jongetjes ofzo
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81568635
Hoeveel moet je er wel niet in hebben staan om 1 rekenmachine al helemaal vol te krijgen Ik heb zowat heel samengevat er in staan enzo, zou niet weten wat er nog meer in moet.
pi_81568715
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:48 schreef Balenciaga. het volgende:
Hoeveel moet je er wel niet in hebben staan om 1 rekenmachine al helemaal vol te krijgen Ik heb zowat heel samengevat er in staan enzo, zou niet weten wat er nog meer in moet.
Zelfde hier. Nu bezig met de laatste 2 hoofstukken erin te stoppen. Als je een TI-84 Plus hebt dan moet het er allemaal gewoon in passen
pi_81568836
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:48 schreef Balenciaga. het volgende:
Ik heb casio, en ik heb via een of programmatje een of andere extreem grote samenvatting erin gekregen
Maar het wordt wel zoeken strax
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81568931
Zo alles staat erin!! Nu koffiedrinken en een eitje bakken en dan zometeen nog even wat doorlezen!
pi_81569016
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:20 schreef Zolcon het volgende:

[..]

kut dat hefboom effect snap ik niet .. zie alleen maar afkortingkjes staan
Als je de afkortingen in mijn samenvatting over hefboomeffect niet begrijpt, moet je eerst Rentabiliteit lezen. Rentabiliteit EV/TV wordt gebruikt om te kijken wat meer oplevert, het eigen vermogen of vreemd vermogen en er wordt een balans gevonden (niet zo'n D/C balans... ) tussen het eigen vermogen en vreemd vermogen.
pi_81569021
Neem trouwens wel je woordenboek mee Bij al je vakken. Op havo had ik 2 jaar geleden bij geschiedenis 2 begrippen zo uit het woordenboek overgenomen
pi_81569301
Kan iemand misschien even snel een korte uitleg geven over preferente en normale aandelen ?
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81569486
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:12 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
Kan iemand misschien even snel een korte uitleg geven over preferente en normale aandelen ?
Preferente aandelen geven tov normale aandelen voorrang mbt winstuitkering, zeggenschap en uitkering bij liquidatie
Ja en dus?
pi_81569561
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 09:55 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

Ik heb casio, en ik heb via een of programmatje een of andere extreem grote samenvatting erin gekregen
Maar het wordt wel zoeken strax
Kan je die is doorsturen?
Ik heb ook CASIO, en alles hier wat wordt doorgestuurd is voor de TI.
pi_81569589
Er zijn verschillende soorten preferente aandelen. Ik gok dat ze niet echt aan bod zullen komen, maar goed:
Preferentie m.b.t. uitkering van dividend, als de aandeel 10% preferent op dividend is krijgt de aandeelhouder altijd 10% van de nominale waarde van het aandeel als dividend uitgekeerd. Maar dat is alles wat ze krijgen, in goede of slechte tijden. Dus vooral zekerheid!
Preferentie bij liquidatie van NV: Wat overblijft van het geld na liquidatie van de NV (aflossen van schulden) wordt onder de aandeelhouders verdeeld. Preferentie gaat hier dus voor...
Preferentie m.b.t. zeggenschap: Meer zeggenschap dan bij gewone aandelen.
pi_81569655
ahh zenuwennn.
pi_81569795
Over een uurtje onderweg naar school en dan daar nog wat eten!
pi_81569881
Ja, alles gaat nu uit mijn hoofd.

Maar je moet een resultatenrekening kunnen maken en zo een liquiditeitsding?

En resultatenrekening is zeg maar wat er met je ev veranderd normaal op de balans ofoz.

En die andere zijn dingen die je nu op dit moment moet betalen enz, geld dat nu beweegt.
pi_81569954
Klopt dit?

Ontvangsten/uitgaven: (incl btw)
saldo: verandering LA
- liquiditeitsrekening/-begroting
- overzicht van ontvangsten/uitgaven

Opbrengsten/kosten: (excl btw)
saldo (nettowinst): verandering EV
-resultatenrekening/-begroting
-exploitatierekening/-begroting
-winst-en-verliesrekening
-staat van baten en lasten

[ Bericht 3% gewijzigd door leRomein op 18-05-2010 10:33:58 ( ) ]
celebrate your money
pi_81570073
zijn jullie nu nog echt aan het leren?
ik kan dat niet meer hoor, zit een beetje voor me uit te staren..
van mij mag het wel half 2 zijn.
pi_81570092
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:33 schreef leRomein het volgende:
Klopt dit?
Volgens mij wel ja
pi_81570103
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:36 schreef Florence. het volgende:
Ik kan ook niet meer leren nu hoor, ben gewoon lekker aan het chillen ( ) nu!
pi_81570125
Wie heeft er zin an ?
JAAAAH JAAAA!!!
pi_81570135
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:36 schreef Florence. het volgende:
Cup-a-Soup aan het eten/drinken en zometeen even flink hard mn muziek aan op de fiets
pi_81570139
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:30 schreef hemelsblauw het volgende:
Maar je moet een resultatenrekening kunnen maken en zo een liquiditeitsding?
Natuurlijk moet je dat kunnen.
quote:
En resultatenrekening is zeg maar wat er met je ev veranderd normaal op de balans ofoz.
Resultatenrekening bevat alle kosten en opbrengsten.
quote:
En die andere zijn dingen die je nu op dit moment moet betalen enz, geld dat nu beweegt.
Inkomsten en uitgaven ja.

Weet je zeker dat het verschil weet tussen kosten, opbrengsten, inkomsten en uitgaven. Anders kan het nog wel eens moeilijk worden...
pi_81570182
Ik zit hier ook met dat boek voor mn neus maar neem eigenlijk toch niks meer op. Is er nou eigenlijk een verschil tussen winst/verlies rekening en resultatenrekening?
pi_81570203
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:39 schreef garidas het volgende:
Ik zit hier ook met dat boek voor mn neus maar neem eigenlijk toch niks meer op. Is er nou eigenlijk een verschil tussen winst/verlies rekening en resultatenrekening?
Nope
pi_81570233
Nee ik weet niet zeker dat ik de verschillen nu ken.

Op internet staat dit:

Liquiditeitsbegroting = inkomsten en uitgaven.

AFSCHRIJVING IS GEEN UITGAVE! Dit zijn kosten.

Resultatenbegroting = opbrengsten en kosten.

LET OP!!! AFLOSSING/AFBETALING, WINSTUITKERING, INVESETERING ZIJN GÉÉN KOSTEN (WÉL UITGAVEN!!)

Alleen kosten=
- afschrijving
- inkoop op rekening

Alleen uitgaven=
- investering
- aflossing
- winstuitkering

DE REST HOORT BIJ ALLEBEI!!!

Klopt dit?
pi_81570235
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:37 schreef LimboFan het volgende:
Wie heeft er zin an ?
zin an, zin an..
zo zou ik het niet willen formuleren.
ik ben blij als ik het heb gehad!
pi_81570239
Ik kan dat nooit allemaal opnoemen wat op al die rekeningen etc moet, maar als een opgave zie, dan denk ik dat wel/dat niet
Ja en dus?
  dinsdag 18 mei 2010 @ 10:42:09 #141
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81570262
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:37 schreef LimboFan het volgende:
Wie heeft er zin an ?
IK
pi_81570272
Ach mensen, we gaan het toch allemaal niet halen

Maar niet getreurd, volgend jaar geven ze de zelfde cursus
JAAAAH JAAAA!!!
  dinsdag 18 mei 2010 @ 10:42:47 #143
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81570279
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:42 schreef BaasD het volgende:

[..]

IK
M&O is te makkelijk
Enigste aantekening in mijn GR is GOED LEZEN BAASD
pi_81570291
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:41 schreef Florence. het volgende:

[..]

zin an, zin an..
Niemand gaat het halen, het vak is te moeilijk!
JAAAAH JAAAA!!!
pi_81570293
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:39 schreef garidas het volgende:
dat vraag ik me eigenlijk ook af.
denk het niet?
pi_81570298
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:41 schreef Florence. het volgende:

[..]

zin an, zin an..
Ja ik ook.. M&O is echt het enige vak waar ik al superlang mee bezig ben om te leren en wat ik écht goed heb voorbereid en waar ik ook echt tegenop zie

Als ik het heb gehad ben ik blij Ik ga wel sowieso niet de antwoorden nakijken.
pi_81570307
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:41 schreef hemelsblauw het volgende:
Nee ik weet niet zeker dat ik de verschillen nu ken.

Klopt dit?
Zie de tweede post van dit topic...
En ik vind niet dat het klopt, maar voor de simpelheid van M&O klopt het wellicht wel
pi_81570311
Het is ook niet moeilijk, maar het is zo veeeeeel en ik vergeet altijd goed te lezen. Zie ik de helft van een bron niet ofzo
Ja en dus?
pi_81570316
Hoe herken je de verschillen tussen kosten opbrengensten en inkomsten en uitgaven?
pi_81570336
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:43 schreef hemelsblauw het volgende:
Hoe herken je de verschillen tussen kosten opbrengensten en inkomsten en uitgaven?
Kom je lekker laat mee
pi_81570353
quote:
Weer iemand die gaat zakken
JAAAAH JAAAA!!!
pi_81570354
quote:
Ik geef het op
Dat is les 1 van M&O, als je die mist wordt het niks.
pi_81570380
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:42 schreef LimboFan het volgende:
Ach mensen, we gaan het toch allemaal niet halen

Maar niet getreurd, volgend jaar geven ze de zelfde cursus
lekker droog.
ik ga voor minstens een 5! en ik was niet van plan om volgend jaar op dezelfde cursus te verschijnen
pi_81570424
Weet je wat het ergste is trouwens, dat je 2 jaar zwoegt om dit te halen, dan Bedrijfseconomie gaat doen, en het binnen 2 maanden allemaal geleerd hebt
pi_81570436
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:45 schreef Florence. het volgende:

[..]

lekker droog.
ik ga voor minstens een 5! en ik was niet van plan om volgend jaar op dezelfde cursus te verschijnen
Nee maar, hoe kun je nou falen voor dit vak, het is alleen formules invullen die er nota bene nog naast staan ook...
JAAAAH JAAAA!!!
pi_81570459
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:46 schreef LimboFan het volgende:

[..]

Nee maar, hoe kun je nou falen voor dit vak, het is alleen formules invullen die er nota bene nog naast staan ook...
Door de bronnen niet te lezen
Ja en dus?
pi_81570475
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:47 schreef .ZilveR. het volgende:

[..]

Door de bronnen niet te lezen
Ja maar je hebt 3 uur voor 30 vragen, dat moet toch wel te doen zijn
JAAAAH JAAAA!!!
pi_81570488
Ik denk dat ik maar gewoon blijven denken dat kosten en opbrengsten het eigen vermogen veranderen.

Geen idee of dit klopt.

En inkomsten en uitgaven zijn geldstromen op een moment.

Dit is vast fout?
pi_81570490
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:46 schreef LimboFan het volgende:

[..]

jaa dat is ook vaak wel zo, maar weet je..
ik lees vaak nét niet goed genoeg of denk iets te moeilijk na.
en als ik heel eerlijk ben vind ik ook niet zo heel interessant allemaal.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 10:49:50 #160
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81570518
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:44 schreef LimboFan het volgende:

[..]

Weer iemand die gaat zakken
pi_81570520
Niet als je de bronnen niet leest
Kom op zeg, neem lekker de tijd, pak een kladblok en ga alle feiten uit de bronnen samenvatten (C=100k, V=500k etc) zodat je niet constant zit te zoeken....
pi_81570521
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef Florence. het volgende:

[..]

jaa dat is ook vaak wel zo, maar weet je..
ik lees vaak nét niet goed genoeg of denk iets te moeilijk na.
en als ik heel eerlijk ben vind ik ook niet zo heel interessant allemaal.
Ja interessant.... daarvoor zit je niet op het vwo
JAAAAH JAAAA!!!
pi_81570531
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef hemelsblauw het volgende:
Ik denk dat ik maar gewoon blijven denken dat kosten en opbrengsten het eigen vermogen veranderen.

Geen idee of dit klopt.

Dit is vast fout?
Dat klopt al beter ja
pi_81570637
Wat is er fout aan?
pi_81570662
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:53 schreef hemelsblauw het volgende:
Wat is er fout aan?
Op zich niks, maar ik hoop dat je het ook in de praktijk kan onderscheiden
Aan de definitie heb je niet zoveel
pi_81570669
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:33 schreef leRomein het volgende:
Klopt dit?

Ontvangsten/uitgaven: (incl btw)
saldo: verandering LA
- liquiditeitsrekening/-begroting
- overzicht van ontvangsten/uitgaven

Opbrengsten/kosten: (excl btw)
saldo (nettowinst): verandering EV
-resultatenrekening/-begroting
-exploitatierekening/-begroting
-winst-en-verliesrekening
-staat van baten en lasten
Jup
-na 4 minuut 25 terug-
  dinsdag 18 mei 2010 @ 10:54:27 #167
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81570670
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:53 schreef hemelsblauw het volgende:
Wat is er fout aan?
Jij gaat zo hard falen
pi_81570701
Kan ik niet overal het woordje kosten achter plakken.

Bijvoorbeeld: aflossingskosten. Nee dat ken ik niet, dus dat zijn geen kosten.
Afschrijfingskosten, ja die ken ik wel, dus dat zijn wel kosten.

?
pi_81570724
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:55 schreef hemelsblauw het volgende:

?
Gewoon even een vraagje he..
Maar zijn al deze vragen die je hier in het topic stelt serieus ?
pi_81570740
[quote]Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef hemelsblauw het volgende:

Geen idee of dit klopt.

Dit is vast fout?
[/quote
Inkomsten en uitgaven zijn idd geldstromen.
Stel jij koopt een machine van 100 euro
Die machine gaat 10 jaar mee.
Aan het begin heb jij dus een uitgave van 100 euro.
Maar omdat die 10 jaar mee gaat, zijn de kosten 10 euro per jaar.
Die 10 euro komt op de resultaten, de 100 op de liquiditeit
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81570771
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:56 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

Geen idee of dit klopt.

Dit is vast fout?
[/quote

als aflossing dan weliswaar..
pi_81570779
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:55 schreef hemelsblauw het volgende:

?
Ja, er zit een kern van waarheid in
MAar interest kan ook een uitgave zijn he.
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81570786
Lieve mede m&o'ers van het vwo.
we gaan strakjes gewoon lekker zitten, goed lezen, logisch nadenken, we nemen de tijd, eten een koekje & zoeken naar theorie antwoorden in onze geliefde GR's.
dan komt het vast wel goed.
who's with me?
pi_81570796
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:56 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

Geen idee of dit klopt.

Dit is vast fout?
[/quote

Okeee, hier heb ik wat aan, dankje.

Het is gewoon met die geldstromen over een periode en de andere over een momentooo.
pi_81570807
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Balenciaga. het volgende:
Ehh?
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

En dan is het vaak ook nog beide (kosten + uitgave)
pi_81570809
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Afschrijving.
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81570844
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:58 schreef Piles het volgende:

[..]

Ehh?
[..]

En dan is het vaak ook nog beide (kosten + uitgave)
Ja ik bedoel afschrijving
pi_81570850
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

Als je het moet betalen? dan is het een uitgave? en een kostending.
pi_81570879
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:59 schreef hemelsblauw het volgende:

[..]

Want dat staat in mijn schoolschriftje.
pi_81570898
quote:

[..]

Als jij in de winkel ene pot jam koopt, is dat een uitgave.
Over die uitgave betaal je ook belasting, daarom is liquiditeit altijd met belasting
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81570915
quote:
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave?
Ja, als je het moet betalen is het een uitgave.
quote:
en een kostending.
Hoeft niet, kan soms wel.
pi_81570928
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:00 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

Over die uitgave betaal je ook belasting, daarom is liquiditeit altijd met belasting
Noem het BTW of omzetbelasting, anders raken mensen nog in de war
pi_81570937
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:00 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

Ja want het is geen kosten omdat het je niets kost? Je gaat er niet van achteruit? de balans blijft gelijk, ev veranderd niet, aan beide kanten is het dan gelijk.
?
pi_81570946
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:01 schreef hemelsblauw het volgende:

[..]

Ja want het is geen kosten omdat het je niets kost? Je gaat er niet van achteruit? de balans blijft gelijk, ev veranderd niet, aan beide kanten is het dan gelijk.
?
Nee, het zijn ook kosten hè.
pi_81570976
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:01 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, het zijn ook kosten hè.
Oh, waarom? Omdat het je wel iets kost?
pi_81570979
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:01 schreef hemelsblauw het volgende:

[..]

?
Ik weet niet hoe ik het meer moet uitleggen...
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81570981
Jullie hebben niet geleerd over journaalposten zeker trouwens? Dat maakt boekhouden zoveel makkelijker
pi_81571036
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:02 schreef Piles het volgende:
Jullie hebben niet geleerd over journaalposten zeker trouwens? Dat maakt boekhouden zoveel makkelijker
nee, nooit van gehoord.
pi_81571041
quote:
journaalposten? daar heeft mijn m&o leraar of mijn boek nog nooooooit iets over gezegd.
maar mijn leraar is ook gewoon ruk.
pi_81571047
quote:
Wij hebben in de 5e een module boekhouden gedaan, nou dat ben ik allemaal snel weer vergeten Jezus wat een kutwerk was dat!
pi_81571083
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:03 schreef Florence. het volgende:

[..]

journaalposten? daar heeft mijn m&o leraar of mijn boek nog nooooooit iets over gezegd.
maar mijn leraar is ook gewoon ruk.
Nee, kan goed hoor, wij kregen het ook niet met M&O. Er ging een wereld voor me op toen ik op het HBO écht leerde boekhouden. Zoveel makkelijker dat het gepruts bij M&O
pi_81571085
bij kosten en opbrengsten gaat het om periodes.
pi_81571140
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Florence. het volgende:
Lieve mede m&o'ers van het vwo.
we gaan strakjes gewoon lekker zitten, goed lezen, logisch nadenken, we nemen de tijd, eten een koekje & zoeken naar theorie antwoorden in onze geliefde GR's.
dan komt het vast wel goed.
who's with me?
IKKE!
pi_81571155
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:05 schreef Piles het volgende:

[..]

Nee, kan goed hoor, wij kregen het ook niet met M&O. Er ging een wereld voor me op toen ik op het HBO écht leerde boekhouden. Zoveel makkelijker dat het gepruts bij M&O
ik heb het idee dat als je hiermee iets gaat doen op het hbo of op de uni, dat je alles opnieuw leert maar dan op de goede manier.
pi_81571242
mensen veel succes allemaal
pi_81571355
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:06 schreef Mestras het volgende:

[..]

IKKE!
Ik zal het proberen

Ik maak me de meeste zorgen om van die kleine kuttheorievraagjes
Ja en dus?
  dinsdag 18 mei 2010 @ 11:12:51 #197
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81571416
quote:
uitgaven: datgene wat je daadwerkelijk betaald.
Je kunt globaal uitaven doen voor:
* teruggave eigen of vreemd vermogen
* investeringen in duurzame activa
* inkoop van voorraden
* lonen, verzekeringspremies, rente enzovoort.
Uitgaven kunnen heel goed samenvallen met het nemen van kosten maar het nemen van de kosten kan heel goed op een later moment.
De uitgaven wegen inkopen blijken ook uit het saldo van de inkoop en de toe- of afname van het bijbehorende leverancierskrediet (onder crediteuren). Immers als je een deel op rekening koopt zal de post crediteuren met evenveel toenemen. Als je extra oude rekeningen betaalt, zal de post crediteuren afnemen.

In principe kan elk soort uitgave zo gevonden worden, omdat tegenover elke aankoop, investering of teruggave van eigen of vreemd vermogen of een afname van het kas/banksaldo staat en/of een toename van een of ander krediet.
quote:
kosten: datgene van je verbruik of afschrijving wat je onder de naam kosten aan het lopende bedrijfsgebeuren toegerekend. KOSTEN NEEM JE! Pas dan bestaan ze.
Omdat het nemen van de kosten i.t.t. het uitgeven van geld een subjectieve gebeurtenis is is het mogelijk om door het vroeger of later nemen van de kosten het jaarresultaat behoorlijk positief of negatief bij te kleuren.

Dat is ook de reden dat de fiscus, de overheid, aan het nemen van kosten haar eigen eisen en regels stelt ten behoeve van het fiscale jaarverslag

Maar ook volgens algemeen geaccepteerde auditing en accounting standaards, volgens welke de registeraccountant signeren, kan niet zomaar alles en moet de informatie in ieder geval duidelijk de methode van waardering en afschrijving en van winstbeoordeling en dergelijke. in hun commerciële verslag meedelen
quote:
ontvangsten: dit is wat daadwerkelijk aan je betaald wordt
ontvangsten kunnen heel goed samenvallen met het realiseren van omzet/verkoop namelijk bij contante verkoop, maar het realiseren van omzet kan heel goed op een later moment hebben plaatsgevonden door verkoop op rekening. Of ook op een eerder moment door vooruitbetaling (eventueel zelfs op een geblokkerde rekening), terwijl de productie nog moet plaatsvinden.

De ontvangsten wegens omzet blijken ook uit het saldo van de omzet en de toe- of afname van het leverancierscrediet (onder crediteuren). Immers als je een deel op rekening koopt zal de post crediteuren met evenveel toenemen. Als je extra oude rekeningen betaalt, zal de post crediteuren afnemen.

In zijn algemeenheid geldt de saldomethode ook voor ontvangsten wegens andere balansposten. Immers of de kas neemt toe of de te ontvangen schulden.
quote:
opbrengsten: datgene van je verkoopt of wat je onder de naam omzet aan het lopende bedrijfsgebeuren toegerekend. OPBRENGSTEN REALISEER JE. Op de verkoopdatum of contractuele opleverdatum bestaan ze.
Omdat het realiseren van opbrengsten een subjectieve of een contractuele gebeurtenis is is het mogelijk om door het meer of minder uitstellen van de realisatie het jaarresultaat behoorlijk positief of negatief bij te kleuren.

Dat is ook de reden dat de fiscus, de overheid, aan het nemen van kosten haar eigen eisen en regels stelt ten behoeve van het fiscale jaarverslag

Maar ook volgens algemeen geaccepteerde auditing en accounting standaards, volgens welke de registeraccountant signeren, kan niet zomaar alles en moet de informatie in ieder geval duidelijk de methothode van waardering en afschrijving en van winstbeoordeling e.d. in hun commerciele verslag meedelen.
O)))
pi_81571424
vwo 2005 eerste tijdvak bron 9 staat een winst/verliesrekening met een nettowinst voor belasting van -2.15 mil en een bedrijfsresultaat van -0,57 mil.

Waardoor wordt dit verschil veroorzaakt?????
pi_81571476
duidelijk
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81571500
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:06 schreef Florence. het volgende:

[..]

ik heb het idee dat als je hiermee iets gaat doen op het hbo of op de uni, dat je alles opnieuw leert maar dan op de goede manier.
Klopt
En dan in 2 / 3 maanden ipv 2 jaar
pi_81571508
even voor de zekerheid!
jongens, bij examens oefenen kwam ik best vaak vragen over de product levenscyclus tegen.
maar dat hoort toch bij marketing & is dus geen examenonderwerp voor ons (die cyclus)?
pi_81571534
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:14 schreef Florence. het volgende:
even voor de zekerheid!
jongens, bij examens oefenen kwam ik best vaak vragen over de product levenscyclus tegen.
maar dat hoort toch bij marketing & is dus geen examenonderwerp voor ons (die cyclus)?
klopt
pi_81571554
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:12 schreef garidas het volgende:
vwo 2005 eerste tijdvak bron 9 staat een winst/verliesrekening met een nettowinst voor belasting van -2.15 mil en een bedrijfsresultaat van -0,57 mil.

Waardoor wordt dit verschil veroorzaakt?????
Overige baten en lasten, zoals interestkosten
quote:
Berekening van de winst
Men berekent de winst door eerst het bedrijfsresultaat te berekenen. Dit is het verschil tussen omzet en kosten, waarbij afschrijvingen tot de kosten moeten worden gerekend. Wanneer men dit bedrijfsresultaat corrigeert voor overige baten en lasten, bijvoorbeeld rente, dan verkrijgt men de winst voor aftrek van belasting (fiscale winst). Wanneer men hierover belasting betaalt, dan resulteert de winst na belasting (economische winst).
Aldus wiki
pi_81571563
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:14 schreef Florence. het volgende:
even voor de zekerheid!
Is inderdaad geen examenstof, ik kwam ze ook tegen en heb het even gecheckt in het syllabus
pi_81571613
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:15 schreef Piles het volgende:

[..]

Overige baten en lasten, zoals interestkosten
[..]

Aldus wiki
Thx, hoe kon ik dat nou weer over het hoofd zien
pi_81571737
Succes iedereen!!!
  dinsdag 18 mei 2010 @ 11:20:33 #207
303634 Jaap018
Maatwerk
pi_81571782
Ik wil niet..
pi_81572160
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:20 schreef Jaap018 het volgende:
Ik wil niet..
Ik ook niet, maarja we hebben niet zo bijster veel keus he

SUCCES iedereen
Ja en dus?
pi_81572258
Succes mensen
Ik hoop dat ik jullie nog wat nuttigs heb kunnen leren, en anders tot volgend jaar
pi_81572304
zo even wat knakworsten eten, tas pakken en dan maar eens stilletjes richting gymzaal rijden.

SUCCES ALLEMAAL WE KUNNEN HET!!!
  dinsdag 18 mei 2010 @ 11:35:26 #211
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81572367
Vertrek pas over een uurtje.
O)))
pi_81572382
YES WE CAN
Ja en dus?
pi_81572414
Topic was wel handig, nu maar hopen dat het examen te doen is

[ Bericht 67% gewijzigd door leRomein op 18-05-2010 11:53:58 ]
celebrate your money
pi_81573360
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 11:35 schreef arucard het volgende:
Vertrek pas over een uurtje.
half 12?
gaat iedereen extra vroeg naar school ofzo. ik vertrek om 5 voor 1 ofzo?
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:05:38 #215
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81573436
Ja iets later waarschijnlijk. Half uurtje fietsen en dan ben ik dus sowieso wel op tijd. Tussen half 1 en kwart voor 1 dus. Niet half 12
O)))
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:06:43 #216
303493 CitizenKane
en toch ben ik
pi_81573472
Succes allen! Hopelijk hoeven we na vandaag nooit meer die suffe cartoons van uitgeverij stoffels te zien!

[ Bericht 29% gewijzigd door CitizenKane op 18-05-2010 12:07:01 (-) ]
pi_81573515
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:06 schreef CitizenKane het volgende:
Succes allen! Hopelijk hoeven we na vandaag nooit meer die suffe cartoons van uitgeverij stoffels te zien!
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:09:15 #218
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81573546
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:06 schreef CitizenKane het volgende:
Haha ja inderdaad.

O)))
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:11:51 #219
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81573636
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:09 schreef arucard het volgende:

[..]

Haha ja inderdaad.
[ afbeelding ]

pi_81573920
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:03 schreef Florence. het volgende:

[..]

half 12?
gaat iedereen extra vroeg naar school ofzo. ik vertrek om 5 voor 1 ofzo?
Wow das ook nog vroeg ik ga om 10 over 1

Welke school zit je dan?
  dinsdag 18 mei 2010 @ 12:19:43 #221
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81573964
Ja ligt er toch aan hoe dicht je bij je school woont en niet op welke school je zit?
O)))
pi_81573976
Nog snel een keer de vraag omdat een vriend en ik het beide niet meer weten
Aflossingen hoort bij de liquiditeit of niet ???
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81574036
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:20 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
Nog snel een keer de vraag omdat een vriend en ik het beide niet meer weten
Aflossingen hoort bij de liquiditeit of niet ???
Ja
pi_81574059
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:21 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Ja
\
Maar liqwuiditeit is altijd met belasting ,maar over dit doe je geen belasting toch lijkt me?
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81574330
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:19 schreef arucard het volgende:
Ja ligt er toch aan hoe dicht je bij je school woont en niet op welke school je zit?
Ja weet ik maar er zit ook een Florence bij mij in de klas dus even vragen
pi_81574408
Nog 1 uur
Ik zit al op school
Ja en dus?
pi_81574506
Nou succes allen,
ik ga ook richting school!
pi_81574632
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:21 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:

[..]

\
Maar liqwuiditeit is altijd met belasting ,maar over dit doe je geen belasting toch lijkt me?
Bij liquiditeit is het inderdaad met belasting, maar alleen de inkomsten/uitgaven waar belasting mee gemoeid is.
celebrate your money
pi_81574742
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 12:35 schreef leRomein het volgende:

[..]

Bij liquiditeit is het inderdaad met belasting, maar alleen de inkomsten/uitgaven waar belasting mee gemoeid is.
Oke topi

Succes iedereen !
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81574751
Daar gaan we dan... Blijft toch mijn zwakste vak dit. Spannend.
pi_81582937
Jahoor, gefaald.
Terwijl die voor mijn gevoel totaal niet moeilijk was.
Zelfs bij die laatste vragen, wist ik niet eens het gemiddelde EV te berekenen. Gewoon het jaar ervoor pakken&erna natuurlijk, maar nee, niet aan gedacht.

FAIL.
pi_81583837
Het examen is achter de rug. Ik heb er wel een goed gevoel over, zal straks naar de antwoorden kijken....
En jullie?
pi_81583866
Het ging niet zo super.. Ik zit denk rond de 5,5

Ik heb een 5,8 nodig om een voldoende te staan Ik durf de antwoorden niet te kijken
pi_81583887
Half half hier, over n paar opgaven heb ik n goed gevoel, over 2 echt n kutgevoel
Ja en dus?
pi_81583904
Oh ik heb btw n 4.9 nodig voor n 6
Ja en dus?
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:01:50 #236
303493 CitizenKane
en toch ben ik
pi_81584436
Bij mij ging 't ook niet echt goed, denk ik.. Vooral opdracht 1 (en dan met name opgave 3 en 4) ging bij mij écht niet! Ik heb die opdracht wel 3-4 maal doorgelezen en het drong maar niet tot me door. De rest ging gelukkig redelijk.. er zaten ook hele gemakkelijke vragen tussen. Ik denk dat het uiteindelijk wel zal meevallen:)
pi_81584465
was pittig
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:07:33 #238
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81584642
Ben ik dan de enige die het redelijk makkelijk vond? Alleen die invuloefening (vraag 18 geloof ik) heb ik verknald.
pi_81584703
die opgaven op de eerste bladzijden?

Wot de fok, het is toch geen Nederlands toets ofwel

IK ga in ieder geval klagen.. vraagstelling was me - en 60 anderen - veel te vaag
pi_81584731
18 was inderdaad echt vreemd
Ja en dus?
pi_81584735
Hij was behoorlijk lang en eentonig (heel veel rente). Moest een 4.2 halen... Denk dat het wel gelukt is.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:11:22 #242
301839 Asuka
Blablabla
pi_81584775
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:09 schreef ThePianoMan het volgende:

IK ga in ieder geval klagen.. vraagstelling was me - en 60 anderen - veel te vaag
Haha, het was inderdaad vaag o_o;; ..
Pff, had hele andere dingen verwacht, zoals rechtsvormen, liquiditeitsbegroting, etc.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:12:37 #243
303493 CitizenKane
en toch ben ik
pi_81584835
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:09 schreef ThePianoMan het volgende:

Zeer mee eens. Vooral die eerste opdracht idd. Als ik het zo terugkijk op het antwoordmodel heb ik de rest overigens wel goed gedaan. Alleen bij die opdracht waar je de brutolasten in een figuur moet tekenen heb ik de lijn te laag getekend (zelfde oorsprong als lijn 1). Dat kost me twee punten

Verder ben ik erg lang op opdracht 18 blijven hangen, maar die bleek achteraf vrij simpel te zijn. Ik heb deze nog net op tijd (goed) ingevuld .
pi_81585044
klagen boys, klagen
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:19:19 #246
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81585112
Iemand 4 goed?
pi_81585190
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:19 schreef BaasD het volgende:
Iemand 4 goed?
Yes.
pi_81585195
Het ging wel goed bij mij geloof ik, niet zo erg als verwacht.

Behalve die vragen over neckerman, die waren wat minder.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:22:02 #249
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81585209
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:19 schreef BaasD het volgende:
Iemand 4 goed?
Ja.
pi_81585236
Maar ik vond het wel erg lang, misschien dat ik daar over ga klagen. Er waren mensen in mijn klas die het niet af kregen.
pi_81585283
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:22 schreef hemelsblauw het volgende:
Maar ik vond het wel erg lang, misschien dat ik daar over ga klagen. Er waren mensen in mijn klas die het niet af kregen.
Dan ben ik toch blij met onze leraar, die maakte altijd lange toetsen waardoor nu volgens mij iedereen ruim op tijd klaar was.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:24:24 #252
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81585303
quote:
Hij was vrij lang inderdaad. Bij ons heeft iedereen op 5 na (stuk of 60 leerlingen dus) tot het eind nodig gehad. Geen tijd om nog een keer door te kijken ofzo.
pi_81585361
Ja gelukkig kon je die laatste vragen een beetje snel maken waardoor ik het net haalde.
Toen even op eurotekentjes gecontroleerd en toen afgelopen.
pi_81585363
De netto contante waarde van de cash-flows, heel mijn klas na afloop: Heb ik fout, geen idee, ja wtf was dat,....

Ik vond hem pittig, ga nu even cijfer proberen te bepalen...
pi_81585393
quote:
Als je de stof kent, kun je het meestal gewoon maken. Tenzij je met 3 rekenmachines zit en alles op gaat zoeken natuurlijk

En kutscholieren die klagen om het klagen !
pi_81585415
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:25 schreef garidas het volgende:
De netto contante waarde van de cash-flows, heel mijn klas na afloop: Heb ik fout, geen idee, ja wtf was dat,....

Ik vond hem pittig, ga nu even cijfer proberen te bepalen...
Netto contante waarde is toch een vrij standaard iets, staat vast wel ergens in je boek.
pi_81585427
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:27 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Netto contante waarde is toch een vrij standaard iets, staat vast wel ergens in je boek.
Uiteraard, die had je kunnen verwachten
pi_81585450
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:26 schreef Piles het volgende:

[..]

Als je de stof kent, kun je het meestal gewoon maken. Tenzij je met 3 rekenmachines zit en alles op gaat zoeken natuurlijk

En kutscholieren die klagen om het klagen !

Ik heb niets in mijn GR opgezocht hoor.

Het was gewoon echt best wel lang.
pi_81585457
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:27 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Die vraag over welk voordeel NCW had ten opzichte van terugverdienperiode had ik precies in mn rekenmachine staan die 2 voordelen Letterlijk overgeschreven
pi_81585458
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:27 schreef Piles het volgende:

[..]

Uiteraard, die had je kunnen verwachten
Ik had hem dan ook goed
pi_81585480
Als je trouwens bij vraag 15 de nettowinst verkeerd hebt (door verkeerd opslagpercentage overheadkosten ), telt dit dan door bij alle vragen van opgave 3? Of berekent de gene die het nakijkt door met mijn nettowinst?
pi_81585493
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:28 schreef hemelsblauw het volgende:
Ik heb niets in mijn GR opgezocht hoor.
Was ook in het algemeen.
quote:
Het was gewoon echt best wel lang.
Dat kan, maar dat betekent niet dat je er over moet gaan klagen. Nogmaals: als je de stof (goed) beheerst kan het meestal makkelijk.
pi_81585505
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:28 schreef MaartenFM het volgende:
Als je trouwens bij vraag 15 de nettowinst verkeerd hebt (door verkeerd opslagpercentage overheadkosten ), telt dit dan door bij alle vragen van opgave 3? Of berekent de gene die het nakijkt door met mijn nettowinst?
Dat laatste als het goed is. Stond ook ergens dat rekenfouten geen fouten zijn, alleen als je foutieve rekenregels en dergelijke gaat toepassen.
pi_81585527
Net nagekeken, denk een 5.8. En ik moest een 4.4 halen
pi_81585550
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:29 schreef Schnappieter het volgende:

[..]

Dat laatste als het goed is. Stond ook ergens dat rekenfouten geen fouten zijn, alleen als je foutieve rekenregels en dergelijke gaat toepassen.
Serieus, dus als je niet eens de juiste getallen in kan typen op je rekenmachine wordt het toch goed gerekend?
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:33:29 #266
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81585635
Als je met een verkeerd (ergens verkeerd gelezen en dus een verkeerd getal) tussen antwoord verder gaat rekenen.. telt dat dan door? in de andere opgaven?
pi_81585672
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:31 schreef Piles het volgende:

[..]

Serieus, dus als je niet eens de juiste getallen in kan typen op je rekenmachine wordt het toch goed gerekend?
Klopt, hier door haal ik altijd een voldoende.

Want ik kan om een of andere reden geen getallen lezen.
pi_81585689
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:33 schreef BaasD het volgende:
Als je met een verkeerd (ergens verkeerd gelezen en dus een verkeerd getal) tussen antwoord verder gaat rekenen.. telt dat dan door? in de andere opgaven?

Ze rekenen gewoon met jou fouten mee als het goed is.
pi_81585693
quote:
Nee dus, word dan maar een keer fout gerekend.
pi_81585701
Al bijna 1000 klachten voor m&o
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:35:41 #271
298140 ShiningStar
Ciao a tutti
pi_81585702
quote:
nee, dat heet een doorrekenfout,
dan rekenen ze alleen de eerste opgave met dat getal fout, en als je de rest (met dat foute getal), verder wel goed hebt gedaan, krijg je daar wel punten voor!
pi_81585805
hij was echt moeilijk
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:39:41 #273
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81585850
Zoooooooooooooo lekker vernaaid weer vandaag.
pi_81586048
Ik zit net echt op het randje van wat ik moet halen Ik hoop echt op een hoge norm
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:46:12 #275
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81586100
Sta een 7.9 maar had toch graag een 7 of 8 gestaan voor M&O, helaas helaas.
pi_81586132
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:46 schreef Granaatappel het volgende:
Sta een 7.9 maar had toch graag een 7 of 8 gestaan voor M&O, helaas helaas.
Hoeveel punten heb je ongeveer?
pi_81586234
mijn m&o leraar vond hem zelfs wel pittig en vrij lang!
pi_81586255
45 punten
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:52:57 #279
245707 DSL
Huddie W.
pi_81586348
Welke norm verwachten jullie?
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:53:21 #280
298140 ShiningStar
Ciao a tutti
pi_81586366
zo, ik heb geklaagd bij het LAKS!
pi_81586367
1.3
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:54:16 #282
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81586401
Vond hem maar kut.
O)))
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:55:22 #283
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81586452
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:46 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Hoeveel punten heb je ongeveer?
Heb even doorgekeken maar niet geteld, weet m'n antwoorden niet echt meer, ik zie het wel, een 6 op mijn diploma is het sowieso maarja, toch jammer.
pi_81586454
ik heb ook een klacht ingestuurd
  dinsdag 18 mei 2010 @ 17:55:59 #285
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81586488
Waar moet je over klagen dan?
Dat er teveel getallen stonden ofzo?
pi_81586529
Ik hoop op een norm boven de 1

Dan sta ik voldoende voor m&o
pi_81586539
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 17:55 schreef Granaatappel het volgende:
Waar moet je over klagen dan?
Dat er teveel getallen stonden ofzo?
ik vond hem te lang en vond iets onduidelijk in een vraag..
pi_81586552
Wat een rampen toets, echt waar.

toch 40 punten, maar hij ging zoo slecht
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81586588
En ja, toets was te lang, dus heb niet alles goed kunnen nalezen etc.
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81586599
Ik heb een klacht ingediend dat het te lang was en vrij lastig met degelijke argumenten over tijdgebrek en punten mislopen door het op tijd te maken
pi_81586651
en ik dien een klacht in over dat boekje, kolere wat irritant die blaadjes
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81586658
Makkelijk, rond de 42 punten!
JAAAAH JAAAA!!!
pi_81586660
Bij ons had vrijwel niemand het af... Inmiddels al 1700 klachten. Er doen volgens mij 40 000 vwo'ers examen ( ? ) dus laten we zeggen dat er niet meer dan 18000 m&o hebben. Is toch al bijna 1 op de 10 mensen met een klacht en het blijft voorlopig nog wel omhoog gaan.
pi_81586679
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 18:00 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
en ik dien een klacht in over dat boekje, kolere wat irritant die blaadjes
Ik zat helemaal vooraan en ik had 2 tafeltjes tot mijn beschikking Dat was wel heerlijk
pi_81586762
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 18:01 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Ik zat helemaal vooraan en ik had 2 tafeltjes tot mijn beschikking Dat was wel heerlijk
Ik zat bijna vooraan maar ik had ook 2 tafels . Kerel die naast me zat had maar één tafeltje haha , al die zooi op 1 tafeltje werkt niet lekker
pi_81586772
Ik heb het echt kankerhard verneukt Sommige dingen vond ik wel makkelijk, maar doordat ik te lang bij 1 opgave bleef hangen heb ik ongeveer anderhalve opgave niet.
celebrate your money
pi_81586987
Waarover gaan we klagen vandaag? Aangezien al 2000 mensen dat gedaan hebben binnen anderhalf uur
pi_81586991
MENSEN EVEN KLACHTJE DEPONEREN ALLEN!
pi_81587006
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 18:08 schreef Zolcon het volgende:
Waarover gaan we klagen vandaag? Aangezien al 2000 mensen dat gedaan hebben binnen anderhalf uur
Klacht 1: te lang
Klacht 2: te moeilijk
pi_81587098
En over het boekje...

Wat een chaos
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81587126
quote:
Op dinsdag 18 mei 2010 18:09 schreef Mestras het volgende:

[..]

Klacht 1: te lang
Klacht 2: te moeilijk
celebrate your money
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: