Nog dingen die uitgelegd moeten worden? Grijp je kans!!quote:Op maandag 17 mei 2010 20:47 schreef kutagh het volgende:
Granaatappel, daar heb ik het helemaal niet over gehad(m.b.t. crediteuren/debiteuren)
Garidas, ik denk haast van wel. Dat is echt zo 100% onderdeel van M&OMaar als je dat 20 keer hebt gedaan in het afgelopen jaar dan moet je het onderhand toch echt wel kunnen en anders gaat het in de rekenmachine zetten niet veel helpen.
Trouwens mensen, een correctie. Ik zat de hele tijd te klooien met de a in de formule voor reeksen, maar het moet gewoon gesplitst zijn. Altijd zelf controleren of je het er 100% mee eens bent, het is JOUW examen. Maar hier dan de (volgens mij correcte versie van de a)
[..]
(Bij Eenmanszaak - Formules - EW en CW, daarnaast ook in Industrie - Formules - NCW en CW, dit kan eigenlijk samengevoegd worden maar omdat het in 2 lesbrieven voorkwam heb ik het beiden gedaan).
Als anderen ook suggesties, toevoegingen en correcties hebben, vooral laten weten!!! Ik kan ze redelijk snel corrigeren als het juist aangeleverd isIk ben morgen sowieso 's ochtends nog thuis, ik beloof dat ik om 11 uur dit nog eens controleer en eventueel een laatste versie upload. Sorry als je morgenochtend Latijn hebt en tussendoor niet even naar huis kan, ik kan er verder ook niks aan doen
Als je me direct wilt bereiken: kutagh[at]kutaghs[.]co[.]cc(@Mods: Hoeft niet weg te halen wat mij betreft, heb meestal toch geen last van de spam
)
quote:Op vrijdag 26 oktober 2007 00:46 schreef Piles het volgende:
Nog wat geheugensteuntjes:
Huur: kosten en uitgaven
Afschrijvingen: alleen kosten
Aflossing op een lening: alleen uitgaven
Verkopen: opbrengsten en inkomsten
Het ontvangen van een lening (de storting): alleen inkomsten
Verkoop op rekening: alleen opbrengsten (inkomsten komen later als het goed is)
En die formule krijgen we toch op een formuleblad als ze daar iets over vragen.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:02 schreef kutagh het volgende:
Perquisite:
((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r ) * x
Dit is de formule die je gebruikt als je een reeks stortingen hebt achter elkaar. Als je bijvoorbeeld elk jaar ¤100 stort op een rekening met 5% rente, en dat 30 keer, kost het veel tijd om het snel uit te rekenen (100*1,05^30+100*1,05^29 enzovoorts). Dit is eigenlijk een verkorte formule voor onder bepaalde omstandigheden. Om hem te snappen moet je hem al talloze keren gebruikt hebben, dat is het nadeel. (En betekenis van a moet je nog even aanpassen, zie ook OP)
Oke bedankt maar wat is dan precies het verschil tussen a en b? En wat zijn de afkortingen CW en EW eigenlijk? contantewaarde en eigenwaarde?quote:Op maandag 17 mei 2010 21:02 schreef kutagh het volgende:
Perquisite:
((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r ) * x
Dit is de formule die je gebruikt als je een reeks stortingen hebt achter elkaar. Als je bijvoorbeeld elk jaar ¤100 stort op een rekening met 5% rente, en dat 30 keer, kost het veel tijd om het snel uit te rekenen (100*1,05^30+100*1,05^29 enzovoorts). Dit is eigenlijk een verkorte formule voor onder bepaalde omstandigheden. Om hem te snappen moet je hem al talloze keren gebruikt hebben, dat is het nadeel. (En betekenis van a moet je nog even aanpassen, zie ook OP)
@Balenciaga: Ligt toch echt aan jou. Als je denkt "Ik weet niet of resultatenrekening inclusief of exclusief BTW is" dan moet je dat gaan opzoeken en in rekenmachine zetten. Voordeel daarvan is dat je het zo alvast even onthoudt en morgen dan misschien niet nodig meer hebt.
Eindwaarde. En die formule komt mij niet bekend voor.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef Perquisite het volgende:
[..]
Oke bedankt maar wat is dan precies het verschil tussen a en b? En wat zijn de afkortingen CW en EW eigenlijk? contantewaarde en eigenwaarde?
Weet iemand trouwens nou wat de formule
K*P*T
--------
100*c
is?
Ja.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef Zwabber_ het volgende:
liquiditeitsbegroten is toch inclusief btw (indien van toepassing) en resultatenbegroting zonder?
Inkoopwaarde omzet / inkopen komt er natuurlijk wel op te staanquote:Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef Balenciaga. het volgende:
Inkopen komen niet op de resultatenbegroting toch? Maar wat komt er dan wel mbt inkopen op deze resultatenbegroting? Want opbrengsten komt er wel te staan..
Dit ben je denk ik vergeten???quote:Op maandag 17 mei 2010 20:58 schreef Perquisite het volgende:
Waar was de formule KPT / 100c ook alweer voor?
En ik snap dit stukje niet precies in je samenvatting:
EW en CW. Algemene formule indien aan 3 voorwaarden is voldoen:
x = gestorte bedrag,
r = de rente in een decimale getal (dus 5 procent rente = 0,05)
a = het aantal perioden vanaf eerste storting tot gevraagde storting (als deze datum voor de reeks stortingen is, is het CW en vul je een negatief getal in)
b = de aantal stortingen
((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r -1 ) * x
Volgens mij echt niet hoor!quote:Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef Zwabber_ het volgende:
liquiditeitsbegroten is toch inclusief btw (indien van toepassing) en resultatenbegroting zonder?
Inkopen behoren tot je lasten eveneens als je verkopen tot je baten behoren wanneer er een afnemers/leverancierskrediet wordt verstrekt. Denk wel aan dat je niet de werkelijke inkopen neemt maar de inkoopwaarde van de omzet!!! vaak wordt dit als percentage van de omzet gegeven.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef Balenciaga. het volgende:
Inkopen komen niet op de resultatenbegroting toch? Maar wat komt er dan wel mbt inkopen op deze resultatenbegroting? Want opbrengsten komt er wel te staan..
Ojaquote:Op maandag 17 mei 2010 21:15 schreef Piles het volgende:
[..]
Inkoopwaarde omzet / inkopen komt er natuurlijk wel op te staan
Je snapt het nietquote:Op maandag 17 mei 2010 21:17 schreef Granaatappel het volgende:
Volgens mij echt niet hoor!
BTW kan teruggevordert worden bij de fiscus, waarom zou je dit dan als uitgave rekenen!!!
Meestal staat er dan bij "De BTW wordt buiten beschouwing gelaten"toch? En anders moet je het neem ik aan gewoon vermelden.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:18 schreef Balenciaga. het volgende:
En moet je te betalen btw eigenlijk altijd op de balans zetten als er bijvoorbeeld een opdracht is waar ook verkopen bij voorkomen etc.. Of als er niet duidelijk naar verwezen wordt gewoon niet doen?
Volgens mij moet je nooit zelf een balans maken in de zin van dat je de posten ook echt zelf moet 'bedenken'... Het is meer zo'n schema invullen geloof ik [HOOP IK!]quote:Op maandag 17 mei 2010 21:18 schreef Balenciaga. het volgende:
[..]
Oja![]()
En moet je te betalen btw eigenlijk altijd op de balans zetten als er bijvoorbeeld een opdracht is waar ook verkopen bij voorkomen etc.. Of als er niet duidelijk naar verwezen wordt gewoon niet doen?
Inkomsten/Uitgaven en baten/lasten, I / U is wanneer het geld binnen komt of eruit gaat terwijl bij B / L het geld over een periode wordt gesmeerd omdat het eigenlijk over een periode schuld/wederschuld gaat. Bijvoorbeeld te betalen huur, als je een huis huurt en er pas 1 dag in zit, de huur is vooraf betaald dan heb je eigenlijk nog 29 (of 30) dagen huur teveel betaald als je er nu uit zou gaan. Dit wordt zo gebruikt om de verloop van de baten en lasten beter in kaart te brengen omdat je anders op een moment een enorme hoeveelheid geld betaalt terwijl dat over een heel jaar is.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef rubecula het volgende:
het verschil tussen inkomsten en uitgaven, baten en lasten, liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting?
Heb je de eerste post ook bekeken?quote:Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef rubecula het volgende:
het verschil tussen inkomsten en uitgaven, baten en lasten, liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting?
Ja is snap het heel goed, je betaalt je BTW aan de crediteur, en die vorder je terug via de Belastingdienst, je leverancier moet namelijk de belasting afdragen aan de fiscus, waarop jij die als afnemer weer terug ontvangt!quote:Op maandag 17 mei 2010 21:20 schreef Piles het volgende:
[..]
Je snapt het niet
De BTW geef je toch echt uit aan je crediteur
Je maakt je uitleg veel ingewikkelder dan nodigquote:Op maandag 17 mei 2010 21:22 schreef kutagh het volgende:
Inkomsten/Uitgaven en baten/lasten, I / U is wanneer het geld binnen komt of eruit gaat terwijl bij B / L het geld over een periode wordt gesmeerd omdat het eigenlijk over een periode schuld/wederschuld gaat. Bijvoorbeeld te betalen huur, als je een huis huurt en er pas 1 dag in zit, de huur is vooraf betaald dan heb je eigenlijk nog 29 (of 30) dagen huur teveel betaald als je er nu uit zou gaan. Dit wordt zo gebruikt om de verloop van de baten en lasten beter in kaart te brengen omdat je anders op een moment een enorme hoeveelheid geld betaalt terwijl dat over een heel jaar is.
Permanentiequote:Op maandag 17 mei 2010 21:25 schreef Piles het volgende:
[..]
Je maakt je uitleg veel ingewikkelder dan nodig
Ik ben de term ff kwijt, maar dit heeft niks met het verschil tussen kosten/uitgaven te maken, maar met toerekenen aan een periode.
Grrrr granaatappel!!!quote:
Als jij iets koopt in een winkel, betaal je de BTW dan wel of niet? Dat is de enige vraag die je moet stellen.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:25 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Ja, je betaalt je BTW aan de crediteur, en die vorder je terug via de Belastingdienst, je leverancier moet namelijk de belasting afdragen aan de fiscus, waarop jij die als afnemer weer terug ontvangt!
Op overzichten etc. nooit BTW opnemen in je uitgaven, tenzij hiervoor een aparte post wordt gevraagd.
Sorry het is me even ontgaan.. Wat ga je nog uploaden?quote:Op maandag 17 mei 2010 20:51 schreef kutagh het volgende:
[..]
Nog dingen die uitgelegd moeten worden? Grijp je kans!!
Dat is zo, maar het had weinig met het verschil tussen kosten/uitgaven te makenquote:Op maandag 17 mei 2010 21:29 schreef kutagh het volgende:
Trouwens Piles: Dit is wat handiger om gewoon zo uit te leggen dan Permemantie te zeggen, want als diegene er ook nooit van gehoord heeft....
Je opbrengsten / kosten toeschrijven aan een periode.quote:
In de mijne gewoon via enter drukken in de uitleg zelf, en in de menu's zal hij de optie Next weergevenquote:Op maandag 17 mei 2010 21:40 schreef Perquisite het volgende:
Heel erg bedankt voor alle hulp! Weet iemand hoe je in zo een GR programma naar boven kan scrollen of kan dat niet?
Liquiditeit is echt met btw hoorquote:Op maandag 17 mei 2010 21:17 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Dit ben je denk ik vergeten???
[..]
Volgens mij echt niet hoor!
BTW kan teruggevordert worden bij de fiscus, waarom zou je dit dan als uitgave rekenen!!!
[..]
Inkopen behoren tot je lasten eveneens als je verkopen tot je baten behoren wanneer er een afnemers/leverancierskrediet wordt verstrekt. Denk wel aan dat je niet de werkelijke inkopen neemt maar de inkoopwaarde van de omzet!!! vaak wordt dit als percentage van de omzet gegeven.
Op je RR zal o.a. bij opbrengsten komen te staan:
Omzet
- Inkoopwaarde omzet
= Brutowinst
merciquote:Op maandag 17 mei 2010 22:02 schreef kutagh het volgende:
Aflossing is een uitgave. De schuld (kosten/lasten) is de hypotheek zelf
jij welquote:Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Asuka het volgende:
Eh, moet je ook de productielevenscyclus weten? o_O;
Ik denk niet dat ze daar naar zullen vragen, maar ik ken het wel. Het hoort bij de examenstof, wie weet is dit net het ene examen waar ze er wel naar vragen.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
merci
Kennen jullie ook al die financiering enz ?
Lumpsumfinanciering etc
Ik ken in ieder geval verschillende manieren om te financieren... Lening, aandelen emissie, obligatie emissie, winst reserves.. Lumpsumfinanciering nooit van gehoord zelf.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
merci
Kennen jullie ook al die financiering enz ?
Lumpsumfinanciering etc
damn thanks. Ik had zelf ook al iets, maar dat is niet zo goed als die van jou.quote:Op maandag 17 mei 2010 21:42 schreef Granaatappel het volgende:
Ik gebruik TI NoteFolio en dan gebruik je gewoon de pijltjes op je GR?
Verder heb ik wel vertrouwen in M&O, sta een 7.9 op m'n SE cijfer.
Studie die ik ga volgen is WO Bedrijfseconomie (= M&O), vind het ook wel leuk om alles op te lossen op zo'n CE etc.
Bij deze mijn formules, alle formules die gegeven zijn in de lesbrieven van LWEO.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FJNLVSIMAKQ3.zip
TI Notefolio is vereist
In de examenbundel zag ik een vraag, waarin de hele cyclus gevraagd werdquote:Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Asuka het volgende:
Eh, moet je ook de productielevenscyclus weten? o_O;
Dat zou ik ook niet weten, moeten we dat wel leren voor dit jaar?quote:Op maandag 17 mei 2010 22:13 schreef .ZilveR. het volgende:
[..]
In de examenbundel zag ik een vraag, waarin de hele cyclus gevraagd werd
Staan alle formules in die er in de lesbrieven van LWEO staan ja, theorie etc. van wat bij vaste activa hoort enzo staat er NIET in, dus alleen formulesquote:Op maandag 17 mei 2010 22:13 schreef ThePianoMan het volgende:
[..]
damn thanks. Ik had zelf ook al iets, maar dat is niet zo goed als die van jou.
Staat daar echt alles in wat je moet weten?
Staat volgens mij SE voor. Maar misschien veronderstellen ze het als algemene kennis:? Want de basis van balans etc is ook SE en dat moet je toch echt wel beheersen...quote:Op maandag 17 mei 2010 22:19 schreef arucard het volgende:
[..]
Dat zou ik ook niet weten, moeten we dat wel leren voor dit jaar?
okee, maar jij hebt het ingedeeld op Eenmanszaak/NV/stichting etc.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:20 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Staan alle formules in die er in de lesbrieven van LWEO staan ja, theorie etc. van wat bij vaste activa hoort enzo staat er NIET in, dus alleen formules
Naar de verhouding van het EV en VV denk ik.quote:Op maandag 17 mei 2010 22:28 schreef ThePianoMan het volgende:
vraagje.
als wordt gevraagd of de solvabiliteit stijgt of daalt na een bepaalde verandering.. waar moet ik dan naar kijken?
Hoeveel heb je er in staan echt?quote:Op maandag 17 mei 2010 22:41 schreef ThePianoMan het volgende:
ik heb 2 soorten aantekeningen voor M&O
maar er is niet meer genoeg geheugen beschikbaar..
Weet iemand of we de productlevenscyclus (wat een woord) moeten kennen voor ons centraal examen? Ik heb hier in de les nl. nog nooit iets over gehad. Ook niet voor schoolexamens..quote:Op maandag 17 mei 2010 22:25 schreef .ZilveR. het volgende:
[..]
Staat volgens mij SE voor. Maar misschien veronderstellen ze het als algemene kennis:? Want de basis van balans etc is ook SE en dat moet je toch echt wel beheersen...
Dit hoort bij lesbrief/onderwerp Marketing en Logistiek en dat hoeven we dus niet te kennen voor morgenquote:Op maandag 17 mei 2010 22:47 schreef CitizenKane het volgende:
[..]
Weet iemand of we de productlevenscyclus (wat een woord) moeten kennen voor ons centraal examen? Ik heb hier in de les nl. nog nooit iets over gehad. Ook niet voor schoolexamens..
Stel je voor dat iemand een goed cijfer haalt, niet gunnen inderdaad !quote:Op maandag 17 mei 2010 22:51 schreef Piles het volgende:
Ik hoop dat ze de GR's bij iedereen gaan resetten
Bedankt voor het antwoordquote:Op maandag 17 mei 2010 22:56 schreef Tommie18 het volgende:
[..]
Dit hoort bij lesbrief/onderwerp Marketing en Logistiek en dat hoeven we dus niet te kennen voor morgen
Inderdaad bedanktquote:
Ik ben ook zenuwachtig :x Maar eh.. ben er ook slecht in :x Het wordt 's morgens even doorlezen voor mij xDquote:Op maandag 17 mei 2010 23:04 schreef CitizenKane het volgende:
[..]
Inderdaad bedankt
Ook al heb ik niets te vrezen, ik begin behoorlijk zenuwachtig te worden opeens. Zal blij zijn als 't er op zit morgen! Gelukkig mogen we (de mensen zonder latijn althans) wel uitslapen. (of 's ochtends alles nog even doorlezen)
ja moet ook zeker nog alles even doorlezen, ben echt bang dat ik iets vergeetquote:Op maandag 17 mei 2010 23:06 schreef Asuka het volgende:
[..]
Ik ben ook zenuwachtig :x Maar eh.. ben er ook slecht in :x Het wordt 's morgens even doorlezen voor mij xD
Uit de syllabus, dat iedereen het even weetquote:Indeling van het examen
Vanaf 2010 zal het centraal examen anders worden gestructureerd dan in de jaren hiervoor.
Het examen bestaat uit open vragen. De vragen zijn verdeeld over:
- één omvangrijke casusopgave
- één kleinere casusopgave
- circa vier kleine opgaven
Een casus is een bron ofz ?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 00:03 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Uit de syllabus, dat iedereen het even weet
Casus is dat je dus een balans/verlies en winst rekening/liq begroting oid moet gaan maken.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 00:04 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Een casus is een bron ofz ?
beterquote:Op dinsdag 18 mei 2010 00:07 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Casus is dat je dus een balans/verlies en winst rekening/liq begroting oid moet gaan maken.
Zolang we niet in tijdnood komen wel jaquote:
Denk het wel, vorig jaar toen ze voor het eerst HAVO nieuwe stijl deden waren de normen ook hoger dan gemiddeld volgens mij, alleen ook meer gezakten.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 00:13 schreef arucard het volgende:
Misschien dat de norm beter uitvalt hierdoor, omdat het voor het eerst op deze manier is.
Vooruit betaalde bedragen?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 08:46 schreef Balenciaga. het volgende:
Ik heb dit al eerder gevraagd maar weet het eigenlijk niet zeker:
Als je de economische voorraad hebt, dus voorinkopen + voorverkopen..
En je moet een balans maken dan zet je de technische voorraad erop.. Maar wat moet je met die voorinkopen+voorverkopen doen?
Is dat gewoon 'nog te ontvangen bedragen' en wat is die andere?
kutquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:17 schreef Balenciaga. het volgende:
Ja helaas wel![]()
Maar wordt de voorraad op een externe balans tegen alleen inkoopprijs gewaardeerd of inkoopprijs+inkoopkosten
Nou, ik weet het eerlijk gezegd ook niet gooed hoor, maar de kans dat het komt is ook zeeeer kleinquote:
Bedrag eindvoorraad= eindvoorraad*inkoopprijsquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:17 schreef Balenciaga. het volgende:
Ja helaas wel![]()
Maar wordt de voorraad op een externe balans tegen alleen inkoopprijs gewaardeerd of inkoopprijs+inkoopkosten
Zou ik niet te hard roepen eigenlijkquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:23 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Nou, ik weet het eerlijk gezegd ook niet gooed hoor, maar de kans dat het komt is ook zeeeer klein
Meestal krijg je die formule er toch bij met IVV enz ?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:25 schreef Balenciaga. het volgende:
[..]
Idd, ik ben het al wel een aantal keren tegengekomen hoor in de vorige examens..
Hefboomeffect: invloed die REV ondergaat van het verschil tussen RTV en IVVquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:27 schreef hemelsblauw het volgende:
Wij hebben hefboom
Ofzo nog nooit gehad in de les
Ja het is eigenlijk best simpelquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:29 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Meestal krijg je die formule er toch bij met IVV enz ?
ja die hoor je te krijgenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:29 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Meestal krijg je die formule er toch bij met IVV enz ?
Ik heb al 2 rekenmachines volquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:30 schreef Balenciaga. het volgende:
[..]
Ja het is eigenlijk best simpel
Ik zou gewoon in je rekenmachine zetten wanneer het hefboomeffect positief en negatief is..
Dan kan er eigenlijk niet veel meer fout gaan.
http://members.fortunecit(...)mules_marketing.htmlquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:32 schreef hemelsblauw het volgende:
Oooh dat, dat is gewoon iets dat logisch is toch.
En docenten gaan geen dingen denken als je met 3 rekenmachines aankomt?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:31 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Ik heb al 2 rekenmachines vol
Dus ik heb er nu 3.
Dus het staat wel in een van de rekenmachines
Ja, waarschijnlijk wel, maar het waren gister 2 jongens van 25 ofzo, en een oude knar.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:40 schreef Zolcon het volgende:
[..]
En docenten gaan geen dingen denken als je met 3 rekenmachines aankomt?
Zelfde hier. Nu bezig met de laatste 2 hoofstukken erin te stoppen. Als je een TI-84 Plus hebt dan moet het er allemaal gewoon in passenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:48 schreef Balenciaga. het volgende:
Hoeveel moet je er wel niet in hebben staan om 1 rekenmachine al helemaal vol te krijgenIk heb zowat heel samengevat er in staan enzo, zou niet weten wat er nog meer in moet.
Ik heb casio, en ik heb via een of programmatje een of andere extreem grote samenvatting erin gekregenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:48 schreef Balenciaga. het volgende:
Hoeveel moet je er wel niet in hebben staan om 1 rekenmachine al helemaal vol te krijgenIk heb zowat heel samengevat er in staan enzo, zou niet weten wat er nog meer in moet.
Als je de afkortingen in mijn samenvatting over hefboomeffect niet begrijpt, moet je eerst Rentabiliteit lezen. Rentabiliteit EV/TV wordt gebruikt om te kijken wat meer oplevert, het eigen vermogen of vreemd vermogen en er wordt een balans gevonden (niet zo'n D/C balans...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:20 schreef Zolcon het volgende:
[..]
kutdat hefboom effect snap ik niet .. zie alleen maar afkortingkjes staan
Preferente aandelen geven tov normale aandelen voorrang mbt winstuitkering, zeggenschap en uitkering bij liquidatiequote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:12 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
Kan iemand misschien even snel een korte uitleg geven over preferente en normale aandelen?
Kan je die is doorsturen?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 09:55 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Ik heb casio, en ik heb via een of programmatje een of andere extreem grote samenvatting erin gekregen![]()
Maar het wordt wel zoeken strax
Ik kan ook niet meer leren nu hoor, ben gewoon lekker aan het chillen (quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:36 schreef Florence. het volgende:
zijn jullie nu nog echt aan het leren?
ik kan dat niet meer hoor, zit een beetje voor me uit te staren..
van mij mag het wel half 2 zijn.
Cup-a-Soup aan het eten/drinken en zometeen even flink hard mn muziek aan op de fietsquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:36 schreef Florence. het volgende:
zijn jullie nu nog echt aan het leren?
ik kan dat niet meer hoor, zit een beetje voor me uit te staren..
van mij mag het wel half 2 zijn.
Natuurlijk moet je dat kunnen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:30 schreef hemelsblauw het volgende:
Maar je moet een resultatenrekening kunnen maken en zo een liquiditeitsding?
Resultatenrekening bevat alle kosten en opbrengsten.quote:En resultatenrekening is zeg maar wat er met je ev veranderd normaal op de balans ofoz.
Inkomsten en uitgaven ja.quote:En die andere zijn dingen die je nu op dit moment moet betalen enz, geld dat nu beweegt.
Nopequote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:39 schreef garidas het volgende:
Ik zit hier ook met dat boek voor mn neus maar neem eigenlijk toch niks meer op. Is er nou eigenlijk een verschil tussen winst/verlies rekening en resultatenrekening?
M&O is te makkelijkquote:
Niemand gaat het halen, het vak is te moeilijk!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:41 schreef Florence. het volgende:
[..]
zin an, zin an..
zo zou ik het niet willen formuleren.
ik ben blij als ik het heb gehad!
dat vraag ik me eigenlijk ook af.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:39 schreef garidas het volgende:
Ik zit hier ook met dat boek voor mn neus maar neem eigenlijk toch niks meer op. Is er nou eigenlijk een verschil tussen winst/verlies rekening en resultatenrekening?
Ja ik ook.. M&O is echt het enige vak waar ik al superlang mee bezig ben om te leren en wat ik écht goed heb voorbereid en waar ik ook echt tegenop ziequote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:41 schreef Florence. het volgende:
[..]
zin an, zin an..
zo zou ik het niet willen formuleren.
ik ben blij als ik het heb gehad!
Zie de tweede post van dit topic...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:41 schreef hemelsblauw het volgende:
Nee ik weet niet zeker dat ik de verschillen nu ken.
Klopt dit?
Kom je lekker laat meequote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:43 schreef hemelsblauw het volgende:
Hoe herken je de verschillen tussen kosten opbrengensten en inkomsten en uitgaven?
Weer iemand die gaat zakkenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:43 schreef hemelsblauw het volgende:
Hoe herken je de verschillen tussen kosten opbrengensten en inkomsten en uitgaven?
Ik geef het opquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:43 schreef hemelsblauw het volgende:
lekker droog.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:42 schreef LimboFan het volgende:
Ach mensen, we gaan het toch allemaal niet halen![]()
Maar niet getreurd, volgend jaar geven ze de zelfde cursus
Nee maar, hoe kun je nou falen voor dit vak, het is alleen formules invullen die er nota bene nog naast staan ook...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:45 schreef Florence. het volgende:
[..]
lekker droog.
ik ga voor minstens een 5! en ik was niet van plan om volgend jaar op dezelfde cursus te verschijnen
Door de bronnen niet te lezenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:46 schreef LimboFan het volgende:
[..]
Nee maar, hoe kun je nou falen voor dit vak, het is alleen formules invullen die er nota bene nog naast staan ook...
jaa dat is ook vaak wel zo, maar weet je..quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:46 schreef LimboFan het volgende:
[..]
Nee maar, hoe kun je nou falen voor dit vak, het is alleen formules invullen die er nota bene nog naast staan ook...
Ja interessant.... daarvoor zit je niet op het vwoquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef Florence. het volgende:
[..]
jaa dat is ook vaak wel zo, maar weet je..
ik lees vaak nét niet goed genoeg of denk iets te moeilijk na.
en als ik heel eerlijk ben vind ik ook niet zo heel interessant allemaal.
Dat klopt al beter jaquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef hemelsblauw het volgende:
Ik denk dat ik maar gewoon blijven denken dat kosten en opbrengsten het eigen vermogen veranderen.
Geen idee of dit klopt.
En inkomsten en uitgaven zijn geldstromen op een moment.
Dit is vast fout?
Op zich niks, maar ik hoop dat je het ook in de praktijk kan onderscheidenquote:
Jupquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:33 schreef leRomein het volgende:
Klopt dit?
Ontvangsten/uitgaven: (incl btw)
saldo: verandering LA
- liquiditeitsrekening/-begroting
- overzicht van ontvangsten/uitgaven
Opbrengsten/kosten: (excl btw)
saldo (nettowinst): verandering EV
-resultatenrekening/-begroting
-exploitatierekening/-begroting
-winst-en-verliesrekening
-staat van baten en lasten
Gewoon even een vraagje he..quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:55 schreef hemelsblauw het volgende:
Kan ik niet overal het woordje kosten achter plakken.
Bijvoorbeeld: aflossingskosten. Nee dat ken ik niet, dus dat zijn geen kosten.
Afschrijfingskosten, ja die ken ik wel, dus dat zijn wel kosten.
?
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:56 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[quote]Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef hemelsblauw het volgende:
Ik denk dat ik maar gewoon blijven denken dat kosten en opbrengsten het eigen vermogen veranderen.
Geen idee of dit klopt.
Dit is vast fout?
[/quote
Inkomsten en uitgaven zijn idd geldstromen.
Stel jij koopt een machine van 100 euro
Die machine gaat 10 jaar mee.
Aan het begin heb jij dus een uitgave van 100 euro.
Maar omdat die 10 jaar mee gaat, zijn de kosten 10 euro per jaar.
Die 10 euro komt op de resultaten, de 100 op de liquiditeit
Ja, er zit een kern van waarheid inquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:55 schreef hemelsblauw het volgende:
Kan ik niet overal het woordje kosten achter plakken.
Bijvoorbeeld: aflossingskosten. Nee dat ken ik niet, dus dat zijn geen kosten.
Afschrijfingskosten, ja die ken ik wel, dus dat zijn wel kosten.
?
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:56 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[quote]Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef hemelsblauw het volgende:
Geen idee of dit klopt.
Dit is vast fout?
[/quote
Inkomsten en uitgaven zijn idd geldstromen.
Stel jij koopt een machine van 100 euro
Die machine gaat 10 jaar mee.
Aan het begin heb jij dus een uitgave van 100 euro.
Maar omdat die 10 jaar mee gaat, zijn de kosten 10 euro per jaar.
Die 10 euro komt op de resultaten, de 100 op de liquiditeit
Ehh?quote:
En dan is het vaak ook nog beide (kosten + uitgave)quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Ja, er zit een kern van waarheid in
MAar interest kan ook een uitgave zijn he.
Afschrijving.quote:
Ja ik bedoel afschrijvingquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:58 schreef Piles het volgende:
[..]
Ehh?
[..]
En dan is het vaak ook nog beide (kosten + uitgave)
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave? en een kostending.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Ja, er zit een kern van waarheid in
MAar interest kan ook een uitgave zijn he.
Want dat staat in mijn schoolschriftje.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:59 schreef hemelsblauw het volgende:
[..]
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave? en een kostending.
Als jij in de winkel ene pot jam koopt, is dat een uitgave.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:59 schreef hemelsblauw het volgende:
[..]
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave? en een kostending.
Ja, als je het moet betalen is het een uitgave.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:59 schreef hemelsblauw het volgende:
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave?
Hoeft niet, kan soms wel.quote:en een kostending.
Noem het BTW of omzetbelasting, anders raken mensen nog in de warquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:00 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Als jij in de winkel ene pot jam koopt, is dat een uitgave.
Over die uitgave betaal je ook belasting, daarom is liquiditeit altijd met belasting
Ja want het is geen kosten omdat het je niets kost? Je gaat er niet van achteruit? de balans blijft gelijk, ev veranderd niet, aan beide kanten is het dan gelijk.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:00 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Als jij in de winkel ene pot jam koopt, is dat een uitgave.
Over die uitgave betaal je ook belasting, daarom is liquiditeit altijd met belasting
Nee, het zijn ook kosten hè.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:01 schreef hemelsblauw het volgende:
[..]
Ja want het is geen kosten omdat het je niets kost? Je gaat er niet van achteruit? de balans blijft gelijk, ev veranderd niet, aan beide kanten is het dan gelijk.
?
Ik weet niet hoe ik het meer moet uitleggen...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:01 schreef hemelsblauw het volgende:
[..]
Ja want het is geen kosten omdat het je niets kost? Je gaat er niet van achteruit? de balans blijft gelijk, ev veranderd niet, aan beide kanten is het dan gelijk.
?
nee, nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:02 schreef Piles het volgende:
Jullie hebben niet geleerd over journaalposten zeker trouwens? Dat maakt boekhouden zoveel makkelijker
journaalposten? daar heeft mijn m&o leraar of mijn boek nog nooooooit iets over gezegd.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:02 schreef Piles het volgende:
Jullie hebben niet geleerd over journaalposten zeker trouwens? Dat maakt boekhouden zoveel makkelijker
Wij hebben in de 5e een module boekhouden gedaan, nou dat ben ik allemaal snel weer vergetenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:02 schreef Piles het volgende:
Nee, kan goed hoor, wij kregen het ook niet met M&O. Er ging een wereld voor me op toen ik op het HBO écht leerde boekhouden. Zoveel makkelijker dat het gepruts bij M&Oquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:03 schreef Florence. het volgende:
[..]
journaalposten? daar heeft mijn m&o leraar of mijn boek nog nooooooit iets over gezegd.
maar mijn leraar is ook gewoon ruk.
IKKE!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Florence. het volgende:
Lieve mede m&o'ers van het vwo.
we gaan strakjes gewoon lekker zitten, goed lezen, logisch nadenken, we nemen de tijd, eten een koekje & zoeken naar theorie antwoorden in onze geliefde GR's.
dan komt het vast wel goed.
who's with me?
ik heb het idee dat als je hiermee iets gaat doen op het hbo of op de uni, dat je alles opnieuw leert maar dan op de goede manier.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:05 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, kan goed hoor, wij kregen het ook niet met M&O. Er ging een wereld voor me op toen ik op het HBO écht leerde boekhouden. Zoveel makkelijker dat het gepruts bij M&O
Ik zal het proberenquote:
quote:uitgaven: datgene wat je daadwerkelijk betaald.
Je kunt globaal uitaven doen voor:
* teruggave eigen of vreemd vermogen
* investeringen in duurzame activa
* inkoop van voorraden
* lonen, verzekeringspremies, rente enzovoort.
Uitgaven kunnen heel goed samenvallen met het nemen van kosten maar het nemen van de kosten kan heel goed op een later moment.
De uitgaven wegen inkopen blijken ook uit het saldo van de inkoop en de toe- of afname van het bijbehorende leverancierskrediet (onder crediteuren). Immers als je een deel op rekening koopt zal de post crediteuren met evenveel toenemen. Als je extra oude rekeningen betaalt, zal de post crediteuren afnemen.
In principe kan elk soort uitgave zo gevonden worden, omdat tegenover elke aankoop, investering of teruggave van eigen of vreemd vermogen of een afname van het kas/banksaldo staat en/of een toename van een of ander krediet.
quote:kosten: datgene van je verbruik of afschrijving wat je onder de naam kosten aan het lopende bedrijfsgebeuren toegerekend. KOSTEN NEEM JE! Pas dan bestaan ze.
Omdat het nemen van de kosten i.t.t. het uitgeven van geld een subjectieve gebeurtenis is is het mogelijk om door het vroeger of later nemen van de kosten het jaarresultaat behoorlijk positief of negatief bij te kleuren.
Dat is ook de reden dat de fiscus, de overheid, aan het nemen van kosten haar eigen eisen en regels stelt ten behoeve van het fiscale jaarverslag
Maar ook volgens algemeen geaccepteerde auditing en accounting standaards, volgens welke de registeraccountant signeren, kan niet zomaar alles en moet de informatie in ieder geval duidelijk de methode van waardering en afschrijving en van winstbeoordeling en dergelijke. in hun commerciële verslag meedelen
quote:ontvangsten: dit is wat daadwerkelijk aan je betaald wordt
ontvangsten kunnen heel goed samenvallen met het realiseren van omzet/verkoop namelijk bij contante verkoop, maar het realiseren van omzet kan heel goed op een later moment hebben plaatsgevonden door verkoop op rekening. Of ook op een eerder moment door vooruitbetaling (eventueel zelfs op een geblokkerde rekening), terwijl de productie nog moet plaatsvinden.
De ontvangsten wegens omzet blijken ook uit het saldo van de omzet en de toe- of afname van het leverancierscrediet (onder crediteuren). Immers als je een deel op rekening koopt zal de post crediteuren met evenveel toenemen. Als je extra oude rekeningen betaalt, zal de post crediteuren afnemen.
In zijn algemeenheid geldt de saldomethode ook voor ontvangsten wegens andere balansposten. Immers of de kas neemt toe of de te ontvangen schulden.
quote:opbrengsten: datgene van je verkoopt of wat je onder de naam omzet aan het lopende bedrijfsgebeuren toegerekend. OPBRENGSTEN REALISEER JE. Op de verkoopdatum of contractuele opleverdatum bestaan ze.
Omdat het realiseren van opbrengsten een subjectieve of een contractuele gebeurtenis is is het mogelijk om door het meer of minder uitstellen van de realisatie het jaarresultaat behoorlijk positief of negatief bij te kleuren.
Dat is ook de reden dat de fiscus, de overheid, aan het nemen van kosten haar eigen eisen en regels stelt ten behoeve van het fiscale jaarverslag
Maar ook volgens algemeen geaccepteerde auditing en accounting standaards, volgens welke de registeraccountant signeren, kan niet zomaar alles en moet de informatie in ieder geval duidelijk de methothode van waardering en afschrijving en van winstbeoordeling e.d. in hun commerciele verslag meedelen.
Kloptquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:06 schreef Florence. het volgende:
[..]
ik heb het idee dat als je hiermee iets gaat doen op het hbo of op de uni, dat je alles opnieuw leert maar dan op de goede manier.
kloptquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:14 schreef Florence. het volgende:
even voor de zekerheid!
jongens, bij examens oefenen kwam ik best vaak vragen over de product levenscyclus tegen.
maar dat hoort toch bij marketing & is dus geen examenonderwerp voor ons (die cyclus)?
Overige baten en lasten, zoals interestkostenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:12 schreef garidas het volgende:
vwo 2005 eerste tijdvak bron 9 staat een winst/verliesrekening met een nettowinst voor belasting van -2.15 mil en een bedrijfsresultaat van -0,57 mil.
Waardoor wordt dit verschil veroorzaakt?????
Aldus wikiquote:Berekening van de winst
Men berekent de winst door eerst het bedrijfsresultaat te berekenen. Dit is het verschil tussen omzet en kosten, waarbij afschrijvingen tot de kosten moeten worden gerekend. Wanneer men dit bedrijfsresultaat corrigeert voor overige baten en lasten, bijvoorbeeld rente, dan verkrijgt men de winst voor aftrek van belasting (fiscale winst). Wanneer men hierover belasting betaalt, dan resulteert de winst na belasting (economische winst).
Is inderdaad geen examenstof, ik kwam ze ook tegen en heb het even gecheckt in het syllabusquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:14 schreef Florence. het volgende:
even voor de zekerheid!
jongens, bij examens oefenen kwam ik best vaak vragen over de product levenscyclus tegen.
maar dat hoort toch bij marketing & is dus geen examenonderwerp voor ons (die cyclus)?
Thx, hoe kon ik dat nou weer over het hoofd zienquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:15 schreef Piles het volgende:
[..]
Overige baten en lasten, zoals interestkosten
[..]
Aldus wiki
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:06 schreef CitizenKane het volgende:
Succes allen! Hopelijk hoeven we na vandaag nooit meer die suffe cartoons van uitgeverij stoffels te zien!
Haha ja inderdaad.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:06 schreef CitizenKane het volgende:
Succes allen! Hopelijk hoeven we na vandaag nooit meer die suffe cartoons van uitgeverij stoffels te zien!
Wow das ook nog vroeg ik ga om 10 over 1quote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:03 schreef Florence. het volgende:
[..]
half 12?
gaat iedereen extra vroeg naar school ofzo. ik vertrek om 5 voor 1 ofzo?
Jaquote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:20 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
Nog snel een keer de vraag omdat een vriend en ik het beide niet meer weten
Aflossingen hoort bij de liquiditeit of niet ???
\quote:
Ja weet ik maar er zit ook een Florence bij mij in de klas dus even vragenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:19 schreef arucard het volgende:
Ja ligt er toch aan hoe dicht je bij je school woont en niet op welke school je zit?
Bij liquiditeit is het inderdaad met belasting, maar alleen de inkomsten/uitgaven waar belasting mee gemoeid is.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:21 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
\
Maar liqwuiditeit is altijd met belasting ,maar over dit doe je geen belasting toch lijkt me?
Oke topiquote:Op dinsdag 18 mei 2010 12:35 schreef leRomein het volgende:
[..]
Bij liquiditeit is het inderdaad met belasting, maar alleen de inkomsten/uitgaven waar belasting mee gemoeid is.
Haha, het was inderdaad vaag o_o;; ..quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:09 schreef ThePianoMan het volgende:
die opgaven op de eerste bladzijden?
Wot de fok, het is toch geen Nederlands toets ofwel![]()
![]()
IK ga in ieder geval klagen.. vraagstelling was me - en 60 anderen - veel te vaag
Zeer mee eens. Vooral die eerste opdracht idd. Als ik het zo terugkijk op het antwoordmodel heb ik de rest overigens wel goed gedaan. Alleen bij die opdracht waar je de brutolasten in een figuur moet tekenen heb ik de lijn te laag getekend (zelfde oorsprong als lijn 1). Dat kost me twee puntenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:09 schreef ThePianoMan het volgende:
die opgaven op de eerste bladzijden?
Wot de fok, het is toch geen Nederlands toets ofwel![]()
![]()
IK ga in ieder geval klagen.. vraagstelling was me - en 60 anderen - veel te vaag
Dan ben ik toch blij met onze leraar, die maakte altijd lange toetsen waardoor nu volgens mij iedereen ruim op tijd klaar was.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:22 schreef hemelsblauw het volgende:
Maar ik vond het wel erg lang, misschien dat ik daar over ga klagen. Er waren mensen in mijn klas die het niet af kregen.
Hij was vrij lang inderdaad. Bij ons heeft iedereen op 5 na (stuk of 60 leerlingen dus) tot het eind nodig gehad. Geen tijd om nog een keer door te kijken ofzo.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:22 schreef hemelsblauw het volgende:
Maar ik vond het wel erg lang, misschien dat ik daar over ga klagen. Er waren mensen in mijn klas die het niet af kregen.
Als je de stof kent, kun je het meestal gewoon maken. Tenzij je met 3 rekenmachines zit en alles op gaat zoeken natuurlijkquote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:22 schreef hemelsblauw het volgende:
Netto contante waarde is toch een vrij standaard iets, staat vast wel ergens in je boek.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:25 schreef garidas het volgende:
De netto contante waarde van de cash-flows, heel mijn klas na afloop: Heb ik fout, geen idee, ja wtf was dat,....
Ik vond hem pittig, ga nu even cijfer proberen te bepalen...
Uiteraard, die had je kunnen verwachtenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:27 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Netto contante waarde is toch een vrij standaard iets, staat vast wel ergens in je boek.
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:26 schreef Piles het volgende:
[..]
Als je de stof kent, kun je het meestal gewoon maken. Tenzij je met 3 rekenmachines zit en alles op gaat zoeken natuurlijk![]()
En kutscholieren die klagen om het klagen!
Die vraag over welk voordeel NCW had ten opzichte van terugverdienperiode had ik precies in mn rekenmachine staan die 2 voordelenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:27 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Netto contante waarde is toch een vrij standaard iets, staat vast wel ergens in je boek.
Was ook in het algemeen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:28 schreef hemelsblauw het volgende:
Ik heb niets in mijn GR opgezocht hoor.
Dat kan, maar dat betekent niet dat je er over moet gaan klagen. Nogmaals: als je de stof (goed) beheerst kan het meestal makkelijk.quote:Het was gewoon echt best wel lang.
Dat laatste als het goed is. Stond ook ergens dat rekenfouten geen fouten zijn, alleen als je foutieve rekenregels en dergelijke gaat toepassen.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:28 schreef MaartenFM het volgende:
Als je trouwens bij vraag 15 de nettowinst verkeerd hebt (door verkeerd opslagpercentage overheadkosten), telt dit dan door bij alle vragen van opgave 3? Of berekent de gene die het nakijkt door met mijn nettowinst?
Serieus, dus als je niet eens de juiste getallen in kan typen op je rekenmachine wordt het toch goed gerekend?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:29 schreef Schnappieter het volgende:
[..]
Dat laatste als het goed is. Stond ook ergens dat rekenfouten geen fouten zijn, alleen als je foutieve rekenregels en dergelijke gaat toepassen.
Klopt, hier door haal ik altijd een voldoende.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:31 schreef Piles het volgende:
[..]
Serieus, dus als je niet eens de juiste getallen in kan typen op je rekenmachine wordt het toch goed gerekend?
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:33 schreef BaasD het volgende:
Als je met een verkeerd (ergens verkeerd gelezen en dus een verkeerd getal) tussen antwoord verder gaat rekenen.. telt dat dan door? in de andere opgaven?
Nee dus, word dan maar een keer fout gerekend.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:33 schreef BaasD het volgende:
Als je met een verkeerd (ergens verkeerd gelezen en dus een verkeerd getal) tussen antwoord verder gaat rekenen.. telt dat dan door? in de andere opgaven?
nee, dat heet een doorrekenfout,quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:33 schreef BaasD het volgende:
Hoeveel punten heb je ongeveer?quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:46 schreef Granaatappel het volgende:
Sta een 7.9 maar had toch graag een 7 of 8 gestaan voor M&O, helaas helaas.
Heb even doorgekeken maar niet geteld, weet m'n antwoorden niet echt meer, ik zie het wel, een 6 op mijn diploma is het sowieso maarja, toch jammer.quote:
ik vond hem te lang en vond iets onduidelijk in een vraag..quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:55 schreef Granaatappel het volgende:
Waar moet je over klagen dan?
Dat er teveel getallen stonden ofzo?
Ik zat helemaal vooraan en ik had 2 tafeltjes tot mijn beschikkingquote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:00 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
en ik dien een klacht in over dat boekje, kolere wat irritant die blaadjes
Ik zat bijna vooraan maar ik had ook 2 tafelsquote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:01 schreef Balenciaga. het volgende:
[..]
Ik zat helemaal vooraan en ik had 2 tafeltjes tot mijn beschikkingDat was wel heerlijk
Klacht 1: te langquote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:08 schreef Zolcon het volgende:
Waarover gaan we klagen vandaag? Aangezien al 2000 mensen dat gedaan hebben binnen anderhalf uur
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 18:09 schreef Mestras het volgende:
[..]
Klacht 1: te lang
Klacht 2: te moeilijk
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |