abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81552141
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:47 schreef kutagh het volgende:
Granaatappel, daar heb ik het helemaal niet over gehad (m.b.t. crediteuren/debiteuren)

Garidas, ik denk haast van wel. Dat is echt zo 100% onderdeel van M&O Maar als je dat 20 keer hebt gedaan in het afgelopen jaar dan moet je het onderhand toch echt wel kunnen en anders gaat het in de rekenmachine zetten niet veel helpen.

Trouwens mensen, een correctie. Ik zat de hele tijd te klooien met de a in de formule voor reeksen, maar het moet gewoon gesplitst zijn. Altijd zelf controleren of je het er 100% mee eens bent, het is JOUW examen. Maar hier dan de (volgens mij correcte versie van de a)
[..]

(Bij Eenmanszaak - Formules - EW en CW, daarnaast ook in Industrie - Formules - NCW en CW, dit kan eigenlijk samengevoegd worden maar omdat het in 2 lesbrieven voorkwam heb ik het beiden gedaan).

Als anderen ook suggesties, toevoegingen en correcties hebben, vooral laten weten!!! Ik kan ze redelijk snel corrigeren als het juist aangeleverd is Ik ben morgen sowieso 's ochtends nog thuis, ik beloof dat ik om 11 uur dit nog eens controleer en eventueel een laatste versie upload. Sorry als je morgenochtend Latijn hebt en tussendoor niet even naar huis kan, ik kan er verder ook niks aan doen

Als je me direct wilt bereiken: kutagh[at]kutaghs[.]co[.]cc (@Mods: Hoeft niet weg te halen wat mij betreft, heb meestal toch geen last van de spam )
Nog dingen die uitgelegd moeten worden? Grijp je kans!!
pi_81552272
quote:
Op vrijdag 26 oktober 2007 00:46 schreef Piles het volgende:
Nog wat geheugensteuntjes:

Huur: kosten en uitgaven
Afschrijvingen: alleen kosten
Aflossing op een lening: alleen uitgaven

Verkopen: opbrengsten en inkomsten
Het ontvangen van een lening (de storting): alleen inkomsten
Verkoop op rekening: alleen opbrengsten (inkomsten komen later als het goed is)
pi_81552556
Waar was de formule KPT / 100c ook alweer voor?
En ik snap dit stukje niet precies in je samenvatting:

EW en CW. Algemene formule indien aan 3 voorwaarden is voldoen:
x = gestorte bedrag,
r = de rente in een decimale getal (dus 5 procent rente = 0,05)
a = het aantal perioden vanaf eerste storting tot gevraagde storting (als deze datum voor de reeks stortingen is, is het CW en vul je een negatief getal in)
b = de aantal stortingen

((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r ) * x
pi_81552558
Zijn er verder nog dingen die ik echt niet moet vergeten in mn rekenmachine te zetten?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:00:59 #5
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81552749
TVP
O)))
pi_81552849
Perquisite:
Dit is de formule die je gebruikt als je een reeks stortingen hebt achter elkaar. Als je bijvoorbeeld elk jaar ¤100 stort op een rekening met 5% rente, en dat 30 keer, kost het veel tijd om het snel uit te rekenen (100*1,05^30+100*1,05^29 enzovoorts). Dit is eigenlijk een verkorte formule voor onder bepaalde omstandigheden. Om hem te snappen moet je hem al talloze keren gebruikt hebben, dat is het nadeel. (En betekenis van a moet je nog even aanpassen, zie ook OP)

@Balenciaga: Ligt toch echt aan jou. Als je denkt "Ik weet niet of resultatenrekening inclusief of exclusief BTW is" dan moet je dat gaan opzoeken en in rekenmachine zetten. Voordeel daarvan is dat je het zo alvast even onthoudt en morgen dan misschien niet nodig meer hebt.
pi_81553006
het verschil tussen inkomsten en uitgaven, baten en lasten, liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting?
"I am what I am because of who we all are" (Ubuntu)
Google Chrome FTW!
  maandag 17 mei 2010 @ 21:05:22 #8
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81553027
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:02 schreef kutagh het volgende:
Perquisite:
Dit is de formule die je gebruikt als je een reeks stortingen hebt achter elkaar. Als je bijvoorbeeld elk jaar ¤100 stort op een rekening met 5% rente, en dat 30 keer, kost het veel tijd om het snel uit te rekenen (100*1,05^30+100*1,05^29 enzovoorts). Dit is eigenlijk een verkorte formule voor onder bepaalde omstandigheden. Om hem te snappen moet je hem al talloze keren gebruikt hebben, dat is het nadeel. (En betekenis van a moet je nog even aanpassen, zie ook OP)
En die formule krijgen we toch op een formuleblad als ze daar iets over vragen.
O)))
pi_81553044
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:02 schreef kutagh het volgende:
Perquisite:

@Balenciaga: Ligt toch echt aan jou. Als je denkt "Ik weet niet of resultatenrekening inclusief of exclusief BTW is" dan moet je dat gaan opzoeken en in rekenmachine zetten. Voordeel daarvan is dat je het zo alvast even onthoudt en morgen dan misschien niet nodig meer hebt.
Oke bedankt maar wat is dan precies het verschil tussen a en b? En wat zijn de afkortingen CW en EW eigenlijk? contantewaarde en eigenwaarde?

Weet iemand trouwens nou wat de formule

K*P*T
--------
100*c

is?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:06:44 #10
122155 arucard
Amplifier Worship
pi_81553107
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef Perquisite het volgende:

[..]

Oke bedankt maar wat is dan precies het verschil tussen a en b? En wat zijn de afkortingen CW en EW eigenlijk? contantewaarde en eigenwaarde?

Weet iemand trouwens nou wat de formule

K*P*T
--------
100*c

is?
Eindwaarde. En die formule komt mij niet bekend voor.
O)))
pi_81553239
Zijn er nog last minuut dingen die ik perse moet weten?
JAAAAH JAAAA!!!
  maandag 17 mei 2010 @ 21:11:31 #12
295753 Zwabber_
de natte lappen
pi_81553444
liquiditeitsbegroten is toch inclusief btw (indien van toepassing) en resultatenbegroting zonder?
No one rules if no one obeys.
pi_81553486
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef Zwabber_ het volgende:
liquiditeitsbegroten is toch inclusief btw (indien van toepassing) en resultatenbegroting zonder?
Ja.
pi_81553655
Inkopen komen niet op de resultatenbegroting toch? Maar wat komt er dan wel mbt inkopen op deze resultatenbegroting? Want opbrengsten komt er wel te staan..
pi_81553722
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef Balenciaga. het volgende:
Inkopen komen niet op de resultatenbegroting toch? Maar wat komt er dan wel mbt inkopen op deze resultatenbegroting? Want opbrengsten komt er wel te staan..
Inkoopwaarde omzet / inkopen komt er natuurlijk wel op te staan
  maandag 17 mei 2010 @ 21:17:44 #16
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81553896
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:58 schreef Perquisite het volgende:
Waar was de formule KPT / 100c ook alweer voor?
En ik snap dit stukje niet precies in je samenvatting:

EW en CW. Algemene formule indien aan 3 voorwaarden is voldoen:
x = gestorte bedrag,
r = de rente in een decimale getal (dus 5 procent rente = 0,05)
a = het aantal perioden vanaf eerste storting tot gevraagde storting (als deze datum voor de reeks stortingen is, is het CW en vul je een negatief getal in)
b = de aantal stortingen

((1+r) ^ a) * ( (((1+r) ^ b ) - 1 ) / r -1 ) * x
Dit ben je denk ik vergeten???
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:11 schreef Zwabber_ het volgende:
Volgens mij echt niet hoor!
BTW kan teruggevordert worden bij de fiscus, waarom zou je dit dan als uitgave rekenen!!!
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:14 schreef Balenciaga. het volgende:
Inkopen behoren tot je lasten eveneens als je verkopen tot je baten behoren wanneer er een afnemers/leverancierskrediet wordt verstrekt. Denk wel aan dat je niet de werkelijke inkopen neemt maar de inkoopwaarde van de omzet!!! vaak wordt dit als percentage van de omzet gegeven.
Op je RR zal o.a. bij opbrengsten komen te staan:

Omzet
- Inkoopwaarde omzet
= Brutowinst
pi_81553929
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:15 schreef Piles het volgende:

[..]

Inkoopwaarde omzet / inkopen komt er natuurlijk wel op te staan
Oja

En moet je te betalen btw eigenlijk altijd op de balans zetten als er bijvoorbeeld een opdracht is waar ook verkopen bij voorkomen etc.. Of als er niet duidelijk naar verwezen wordt gewoon niet doen?
pi_81554036
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:17 schreef Granaatappel het volgende:
BTW kan teruggevordert worden bij de fiscus, waarom zou je dit dan als uitgave rekenen!!!
Je snapt het niet
De BTW geef je toch echt uit aan je crediteur
pi_81554101
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:18 schreef Balenciaga. het volgende:
En moet je te betalen btw eigenlijk altijd op de balans zetten als er bijvoorbeeld een opdracht is waar ook verkopen bij voorkomen etc.. Of als er niet duidelijk naar verwezen wordt gewoon niet doen?
Meestal staat er dan bij "De BTW wordt buiten beschouwing gelaten"toch? En anders moet je het neem ik aan gewoon vermelden.
pi_81554114
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:18 schreef Balenciaga. het volgende:

[..]

Oja

Volgens mij moet je nooit zelf een balans maken in de zin van dat je de posten ook echt zelf moet 'bedenken'... Het is meer zo'n schema invullen geloof ik [HOOP IK!]
pi_81554189
Perquiste:
b is de aantal stortingen. In het betreffende voorbeeld dus 30 stortingen, dus (1,05^30)-1
Contante Waarde en EindWaarde, als je dat niet bij M&O hebt gehad....

Arucard, de formule die ik gaf hoeft niet per se te worden gegeven denk ik, aangezien met een ander formule die meer tijd kost ook hetzelfde kan worden gegeven. Ik zet het erin voor het geval dat

K*P*T / 100*c komt mij ook echt niet bekend voor. Kun je niet je docent M&O nog even snel emailen in de hoop dat hij op tijd antwoordt?
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef rubecula het volgende:
het verschil tussen inkomsten en uitgaven, baten en lasten, liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting?
Inkomsten/Uitgaven en baten/lasten, I / U is wanneer het geld binnen komt of eruit gaat terwijl bij B / L het geld over een periode wordt gesmeerd omdat het eigenlijk over een periode schuld/wederschuld gaat. Bijvoorbeeld te betalen huur, als je een huis huurt en er pas 1 dag in zit, de huur is vooraf betaald dan heb je eigenlijk nog 29 (of 30) dagen huur teveel betaald als je er nu uit zou gaan. Dit wordt zo gebruikt om de verloop van de baten en lasten beter in kaart te brengen omdat je anders op een moment een enorme hoeveelheid geld betaalt terwijl dat over een heel jaar is.

Liquiditeitsbegroting en resultatenbegroting:
Ontvangst/uitgave --> Liquiditeitsbegroting
Opbrengst/Kost --> Resultatenbegroting.
Het kan beiden zijn. Hetzelfde verhaal als verschil tussen I / U en B / L, I / U is liquiditeitsbegroting en B / L is resultatenbegroting

Ze zijn beiden een overzicht van verwachtingen. Zie ook de samengevat waarin voorbeelden staan!

@Granaatappel, nee ik ben de -1 niet vergeten, zie hieronder.

Er staat boven de teller ((1+r )^b) - 1), dus 1 + rente in decimaal getal (5%=0,05). Onder de teller komt 1,05 - 1 = 0,05 = r, oftewel delen door r is makkelijker om te schrijven
pi_81554247
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:05 schreef rubecula het volgende:
Heb je de eerste post ook bekeken?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:25:05 #23
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81554369
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:20 schreef Piles het volgende:

[..]

Je snapt het niet
De BTW geef je toch echt uit aan je crediteur
Ja is snap het heel goed, je betaalt je BTW aan de crediteur, en die vorder je terug via de Belastingdienst, je leverancier moet namelijk de belasting afdragen aan de fiscus, waarop jij die als afnemer weer terug ontvangt!
Op overzichten etc. nooit BTW opnemen in je uitgaven, tenzij hiervoor een aparte post wordt gevraagd.
pi_81554421
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:22 schreef kutagh het volgende:
Inkomsten/Uitgaven en baten/lasten, I / U is wanneer het geld binnen komt of eruit gaat terwijl bij B / L het geld over een periode wordt gesmeerd omdat het eigenlijk over een periode schuld/wederschuld gaat. Bijvoorbeeld te betalen huur, als je een huis huurt en er pas 1 dag in zit, de huur is vooraf betaald dan heb je eigenlijk nog 29 (of 30) dagen huur teveel betaald als je er nu uit zou gaan. Dit wordt zo gebruikt om de verloop van de baten en lasten beter in kaart te brengen omdat je anders op een moment een enorme hoeveelheid geld betaalt terwijl dat over een heel jaar is.
Je maakt je uitleg veel ingewikkelder dan nodig
Ik ben de term ff kwijt, maar dit heeft niks met het verschil tussen kosten/uitgaven te maken, maar met toerekenen aan een periode.
  maandag 17 mei 2010 @ 21:26:45 #25
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81554474
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:25 schreef Piles het volgende:

[..]

Je maakt je uitleg veel ingewikkelder dan nodig
Ik ben de term ff kwijt, maar dit heeft niks met het verschil tussen kosten/uitgaven te maken, maar met toerekenen aan een periode.
Permanentie
pi_81554488
Piles:
Permenantie?
pi_81554508
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef kutagh het volgende:
Piles:
Permenantie?
Grrrr granaatappel!!!
Edit: Note to self: Niet meer op quote klikken!!!!
Mods, zou wel een welkome aanpassing zijn, dat wijzigen ergens anders staat :p
pi_81554516
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:25 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

Ja, je betaalt je BTW aan de crediteur, en die vorder je terug via de Belastingdienst, je leverancier moet namelijk de belasting afdragen aan de fiscus, waarop jij die als afnemer weer terug ontvangt!
Op overzichten etc. nooit BTW opnemen in je uitgaven, tenzij hiervoor een aparte post wordt gevraagd.
Als jij iets koopt in een winkel, betaal je de BTW dan wel of niet? Dat is de enige vraag die je moet stellen.
Ja, die betaal je: dus komt het bij je uitgaven.
Later in het jaar krijg je BTW terug van de fiscus: op je inkomsten.

Liquiditeitsoverzicht is niks anders dan je bankafschriften
pi_81554527
quote:
Op maandag 17 mei 2010 20:51 schreef kutagh het volgende:

[..]

Nog dingen die uitgelegd moeten worden? Grijp je kans!!
Sorry het is me even ontgaan.. Wat ga je nog uploaden?
pi_81554595
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef Granaatappel het volgende:
Permanentie
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:26 schreef kutagh het volgende:
Piles:
Permenantie?
Dank u
pi_81554623
ThePianoMan, op het moment niets omdat er nog maar 1 wijziging is (zie laatste post vorige topic, [VWO] Management & Organisatie ) maar als er nog meer wijzigingen en dergelijke zijn ga ik dat wel doen

Trouwens Piles: Dit is wat handiger om gewoon zo uit te leggen dan Permemantie te zeggen, want als diegene er ook nooit van gehoord heeft....
pi_81554774
Oke kan iemand er misschien toch achterkomen als ik zeg dat K = kapitaal, P = percentage en T = termijn, en dan de c = in maanden bv. 12, in jaren 1 en in dagen 365. Snap alleen niet wat je ermee uitrekent
pi_81554849
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:29 schreef kutagh het volgende:
Trouwens Piles: Dit is wat handiger om gewoon zo uit te leggen dan Permemantie te zeggen, want als diegene er ook nooit van gehoord heeft....
Dat is zo, maar het had weinig met het verschil tussen kosten/uitgaven te maken
  maandag 17 mei 2010 @ 21:33:08 #34
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81554881
waarachter komen??
pi_81554906
Kapitaal maal termijn maal percentage... Ik zou echt niet weten wat het zou moeten geven... Waarschijnlijk is het zelfs slechts van toepassing op 1 opgave en moet je er even niet aan denken?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:34:10 #36
299486 BaasD
GREED is GOOD!
pi_81554942
Wat is permanentie ook alweer?
'wat niet rekt, dat scheurt'
pi_81554956
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:34 schreef BaasD het volgende:
Dat staat hierboven juist
  maandag 17 mei 2010 @ 21:34:48 #38
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81554986
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:34 schreef BaasD het volgende:
Je opbrengsten / kosten toeschrijven aan een periode.
Dit in tegenstelling tot het kasstelsel waar je je ontvangsten en uitgaven aan een moment toeschrijft.

Heb echt het idee dat veel mensen de hoop zijn verloren en maar niks meer doen??
pi_81555081
tis morgen middag pas
  maandag 17 mei 2010 @ 21:36:40 #40
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81555103
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:36 schreef Doks het volgende:
tis morgen middag pas
Ja en wat dacht je van latijn van 9 tot 1 en dan pauze en dan meno
pi_81555126
BaasD, ik zou nog even gaan oefenen met opgaven lezen, om alle info te vinden. Zal je morgen maar weer gebeuren dat je dus iets uitrekent terwijl het al gegeven is......
@Granaatappel/Doks, yup als je nog latijn hebt morgen ben je aan het eind van je latijn En vooral oefenen vlak voor de examen zelf is geen geweldig idee.... Kun je beter een beetje uitslapen

M&O is gewoon een vak waar je een beetje aanleg voor nodig hebt. Heb je die aanleg niet of oefen je echt nooit, zul je nu de hiaten in je kennis merken...
pi_81555347
Heel erg bedankt voor alle hulp! Weet iemand hoe je in zo een GR programma naar boven kan scrollen of kan dat niet?
  maandag 17 mei 2010 @ 21:42:36 #43
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_81555472
Ik gebruik TI NoteFolio en dan gebruik je gewoon de pijltjes op je GR?
Verder heb ik wel vertrouwen in M&O, sta een 7.9 op m'n SE cijfer.
Studie die ik ga volgen is WO Bedrijfseconomie (= M&O), vind het ook wel leuk om alles op te lossen op zo'n CE etc.

Bij deze mijn formules, alle formules die gegeven zijn in de lesbrieven van LWEO.
http://www.mijnbestand.nl/Bestand-FJNLVSIMAKQ3.zip

TI Notefolio is vereist
pi_81555809
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:40 schreef Perquisite het volgende:
Heel erg bedankt voor alle hulp! Weet iemand hoe je in zo een GR programma naar boven kan scrollen of kan dat niet?
In de mijne gewoon via enter drukken in de uitleg zelf, en in de menu's zal hij de optie Next weergeven
Notefolio weet ik niet.
pi_81556202
quote:
Op maandag 17 mei 2010 21:17 schreef Granaatappel het volgende:

[..]

Dit ben je denk ik vergeten???
[..]

[..]

Inkopen behoren tot je lasten eveneens als je verkopen tot je baten behoren wanneer er een afnemers/leverancierskrediet wordt verstrekt. Denk wel aan dat je niet de werkelijke inkopen neemt maar de inkoopwaarde van de omzet!!! vaak wordt dit als percentage van de omzet gegeven.
Op je RR zal o.a. bij opbrengsten komen te staan:

Omzet
- Inkoopwaarde omzet
= Brutowinst

Liquiditeit is echt met btw hoor
Op zondag 23 mei 2010 17:22 schreef kutkabouter het volgende:[/b]
wat zijn jullie echt kankertriest zeg :W ik ben weg hier, trieste kankerautisten
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81556547
Godver, waar moet aflossing nou ?
wat zijn jullie echt kankertriest zeg :W ik ben weg hier, trieste kankerautisten
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81556591
Aflossing is een uitgave. De schuld (kosten/lasten) is de hypotheek zelf
  maandag 17 mei 2010 @ 22:06:16 #48
301839 Asuka
Blablabla
pi_81556839
Eh, moet je ook de productielevenscyclus weten? o_O;
pi_81556845
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:02 schreef kutagh het volgende:
Aflossing is een uitgave. De schuld (kosten/lasten) is de hypotheek zelf
merci

Kennen jullie ook al die financiering enz ?
Lumpsumfinanciering etc
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81556893
quote:
Op maandag 17 mei 2010 22:06 schreef Asuka het volgende:
Eh, moet je ook de productielevenscyclus weten? o_O;
jij wel
-na 4 minuut 25 terug-
pi_81556923
Ik heb geen M&O, maar veel succes allen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')