Weer iemand die gaat zakkenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:43 schreef hemelsblauw het volgende:
Hoe herken je de verschillen tussen kosten opbrengensten en inkomsten en uitgaven?
Ik geef het opquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:43 schreef hemelsblauw het volgende:
Hoe herken je de verschillen tussen kosten opbrengensten en inkomsten en uitgaven?
lekker droog.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:42 schreef LimboFan het volgende:
Ach mensen, we gaan het toch allemaal niet halen![]()
Maar niet getreurd, volgend jaar geven ze de zelfde cursus
Nee maar, hoe kun je nou falen voor dit vak, het is alleen formules invullen die er nota bene nog naast staan ook...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:45 schreef Florence. het volgende:
[..]
lekker droog.
ik ga voor minstens een 5! en ik was niet van plan om volgend jaar op dezelfde cursus te verschijnen
Door de bronnen niet te lezenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:46 schreef LimboFan het volgende:
[..]
Nee maar, hoe kun je nou falen voor dit vak, het is alleen formules invullen die er nota bene nog naast staan ook...
jaa dat is ook vaak wel zo, maar weet je..quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:46 schreef LimboFan het volgende:
[..]
Nee maar, hoe kun je nou falen voor dit vak, het is alleen formules invullen die er nota bene nog naast staan ook...
Ja interessant.... daarvoor zit je niet op het vwoquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef Florence. het volgende:
[..]
jaa dat is ook vaak wel zo, maar weet je..
ik lees vaak nét niet goed genoeg of denk iets te moeilijk na.
en als ik heel eerlijk ben vind ik ook niet zo heel interessant allemaal.
Dat klopt al beter jaquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef hemelsblauw het volgende:
Ik denk dat ik maar gewoon blijven denken dat kosten en opbrengsten het eigen vermogen veranderen.
Geen idee of dit klopt.
En inkomsten en uitgaven zijn geldstromen op een moment.
Dit is vast fout?
Op zich niks, maar ik hoop dat je het ook in de praktijk kan onderscheidenquote:
Jupquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:33 schreef leRomein het volgende:
Klopt dit?
Ontvangsten/uitgaven: (incl btw)
saldo: verandering LA
- liquiditeitsrekening/-begroting
- overzicht van ontvangsten/uitgaven
Opbrengsten/kosten: (excl btw)
saldo (nettowinst): verandering EV
-resultatenrekening/-begroting
-exploitatierekening/-begroting
-winst-en-verliesrekening
-staat van baten en lasten
Gewoon even een vraagje he..quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:55 schreef hemelsblauw het volgende:
Kan ik niet overal het woordje kosten achter plakken.
Bijvoorbeeld: aflossingskosten. Nee dat ken ik niet, dus dat zijn geen kosten.
Afschrijfingskosten, ja die ken ik wel, dus dat zijn wel kosten.
?
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:56 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[quote]Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef hemelsblauw het volgende:
Ik denk dat ik maar gewoon blijven denken dat kosten en opbrengsten het eigen vermogen veranderen.
Geen idee of dit klopt.
Dit is vast fout?
[/quote
Inkomsten en uitgaven zijn idd geldstromen.
Stel jij koopt een machine van 100 euro
Die machine gaat 10 jaar mee.
Aan het begin heb jij dus een uitgave van 100 euro.
Maar omdat die 10 jaar mee gaat, zijn de kosten 10 euro per jaar.
Die 10 euro komt op de resultaten, de 100 op de liquiditeit
Ja, er zit een kern van waarheid inquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:55 schreef hemelsblauw het volgende:
Kan ik niet overal het woordje kosten achter plakken.
Bijvoorbeeld: aflossingskosten. Nee dat ken ik niet, dus dat zijn geen kosten.
Afschrijfingskosten, ja die ken ik wel, dus dat zijn wel kosten.
?
quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:56 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[quote]Op dinsdag 18 mei 2010 10:48 schreef hemelsblauw het volgende:
Geen idee of dit klopt.
Dit is vast fout?
[/quote
Inkomsten en uitgaven zijn idd geldstromen.
Stel jij koopt een machine van 100 euro
Die machine gaat 10 jaar mee.
Aan het begin heb jij dus een uitgave van 100 euro.
Maar omdat die 10 jaar mee gaat, zijn de kosten 10 euro per jaar.
Die 10 euro komt op de resultaten, de 100 op de liquiditeit
Ehh?quote:
En dan is het vaak ook nog beide (kosten + uitgave)quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Ja, er zit een kern van waarheid in
MAar interest kan ook een uitgave zijn he.
Afschrijving.quote:
Ja ik bedoel afschrijvingquote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:58 schreef Piles het volgende:
[..]
Ehh?
[..]
En dan is het vaak ook nog beide (kosten + uitgave)
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave? en een kostending.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Ja, er zit een kern van waarheid in
MAar interest kan ook een uitgave zijn he.
Want dat staat in mijn schoolschriftje.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:59 schreef hemelsblauw het volgende:
[..]
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave? en een kostending.
Als jij in de winkel ene pot jam koopt, is dat een uitgave.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:59 schreef hemelsblauw het volgende:
[..]
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave? en een kostending.
Ja, als je het moet betalen is het een uitgave.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:59 schreef hemelsblauw het volgende:
Als je het moet betalen? dan is het een uitgave?
Hoeft niet, kan soms wel.quote:en een kostending.
Noem het BTW of omzetbelasting, anders raken mensen nog in de warquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:00 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Als jij in de winkel ene pot jam koopt, is dat een uitgave.
Over die uitgave betaal je ook belasting, daarom is liquiditeit altijd met belasting
Ja want het is geen kosten omdat het je niets kost? Je gaat er niet van achteruit? de balans blijft gelijk, ev veranderd niet, aan beide kanten is het dan gelijk.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:00 schreef Vaatwasafwasmiddel het volgende:
[..]
Als jij in de winkel ene pot jam koopt, is dat een uitgave.
Over die uitgave betaal je ook belasting, daarom is liquiditeit altijd met belasting
Nee, het zijn ook kosten hč.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:01 schreef hemelsblauw het volgende:
[..]
Ja want het is geen kosten omdat het je niets kost? Je gaat er niet van achteruit? de balans blijft gelijk, ev veranderd niet, aan beide kanten is het dan gelijk.
?
Ik weet niet hoe ik het meer moet uitleggen...quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:01 schreef hemelsblauw het volgende:
[..]
Ja want het is geen kosten omdat het je niets kost? Je gaat er niet van achteruit? de balans blijft gelijk, ev veranderd niet, aan beide kanten is het dan gelijk.
?
nee, nooit van gehoord.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:02 schreef Piles het volgende:
Jullie hebben niet geleerd over journaalposten zeker trouwens? Dat maakt boekhouden zoveel makkelijker
journaalposten? daar heeft mijn m&o leraar of mijn boek nog nooooooit iets over gezegd.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:02 schreef Piles het volgende:
Jullie hebben niet geleerd over journaalposten zeker trouwens? Dat maakt boekhouden zoveel makkelijker
Wij hebben in de 5e een module boekhouden gedaan, nou dat ben ik allemaal snel weer vergetenquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:02 schreef Piles het volgende:
Nee, kan goed hoor, wij kregen het ook niet met M&O. Er ging een wereld voor me op toen ik op het HBO écht leerde boekhouden. Zoveel makkelijker dat het gepruts bij M&Oquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:03 schreef Florence. het volgende:
[..]
journaalposten? daar heeft mijn m&o leraar of mijn boek nog nooooooit iets over gezegd.
maar mijn leraar is ook gewoon ruk.
IKKE!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 10:57 schreef Florence. het volgende:
Lieve mede m&o'ers van het vwo.
we gaan strakjes gewoon lekker zitten, goed lezen, logisch nadenken, we nemen de tijd, eten een koekje & zoeken naar theorie antwoorden in onze geliefde GR's.
dan komt het vast wel goed.
who's with me?
ik heb het idee dat als je hiermee iets gaat doen op het hbo of op de uni, dat je alles opnieuw leert maar dan op de goede manier.quote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:05 schreef Piles het volgende:
[..]
Nee, kan goed hoor, wij kregen het ook niet met M&O. Er ging een wereld voor me op toen ik op het HBO écht leerde boekhouden. Zoveel makkelijker dat het gepruts bij M&O
Ik zal het proberenquote:
quote:uitgaven: datgene wat je daadwerkelijk betaald.
Je kunt globaal uitaven doen voor:
* teruggave eigen of vreemd vermogen
* investeringen in duurzame activa
* inkoop van voorraden
* lonen, verzekeringspremies, rente enzovoort.
Uitgaven kunnen heel goed samenvallen met het nemen van kosten maar het nemen van de kosten kan heel goed op een later moment.
De uitgaven wegen inkopen blijken ook uit het saldo van de inkoop en de toe- of afname van het bijbehorende leverancierskrediet (onder crediteuren). Immers als je een deel op rekening koopt zal de post crediteuren met evenveel toenemen. Als je extra oude rekeningen betaalt, zal de post crediteuren afnemen.
In principe kan elk soort uitgave zo gevonden worden, omdat tegenover elke aankoop, investering of teruggave van eigen of vreemd vermogen of een afname van het kas/banksaldo staat en/of een toename van een of ander krediet.
quote:kosten: datgene van je verbruik of afschrijving wat je onder de naam kosten aan het lopende bedrijfsgebeuren toegerekend. KOSTEN NEEM JE! Pas dan bestaan ze.
Omdat het nemen van de kosten i.t.t. het uitgeven van geld een subjectieve gebeurtenis is is het mogelijk om door het vroeger of later nemen van de kosten het jaarresultaat behoorlijk positief of negatief bij te kleuren.
Dat is ook de reden dat de fiscus, de overheid, aan het nemen van kosten haar eigen eisen en regels stelt ten behoeve van het fiscale jaarverslag
Maar ook volgens algemeen geaccepteerde auditing en accounting standaards, volgens welke de registeraccountant signeren, kan niet zomaar alles en moet de informatie in ieder geval duidelijk de methode van waardering en afschrijving en van winstbeoordeling en dergelijke. in hun commerciële verslag meedelen
quote:ontvangsten: dit is wat daadwerkelijk aan je betaald wordt
ontvangsten kunnen heel goed samenvallen met het realiseren van omzet/verkoop namelijk bij contante verkoop, maar het realiseren van omzet kan heel goed op een later moment hebben plaatsgevonden door verkoop op rekening. Of ook op een eerder moment door vooruitbetaling (eventueel zelfs op een geblokkerde rekening), terwijl de productie nog moet plaatsvinden.
De ontvangsten wegens omzet blijken ook uit het saldo van de omzet en de toe- of afname van het leverancierscrediet (onder crediteuren). Immers als je een deel op rekening koopt zal de post crediteuren met evenveel toenemen. Als je extra oude rekeningen betaalt, zal de post crediteuren afnemen.
In zijn algemeenheid geldt de saldomethode ook voor ontvangsten wegens andere balansposten. Immers of de kas neemt toe of de te ontvangen schulden.
quote:opbrengsten: datgene van je verkoopt of wat je onder de naam omzet aan het lopende bedrijfsgebeuren toegerekend. OPBRENGSTEN REALISEER JE. Op de verkoopdatum of contractuele opleverdatum bestaan ze.
Omdat het realiseren van opbrengsten een subjectieve of een contractuele gebeurtenis is is het mogelijk om door het meer of minder uitstellen van de realisatie het jaarresultaat behoorlijk positief of negatief bij te kleuren.
Dat is ook de reden dat de fiscus, de overheid, aan het nemen van kosten haar eigen eisen en regels stelt ten behoeve van het fiscale jaarverslag
Maar ook volgens algemeen geaccepteerde auditing en accounting standaards, volgens welke de registeraccountant signeren, kan niet zomaar alles en moet de informatie in ieder geval duidelijk de methothode van waardering en afschrijving en van winstbeoordeling e.d. in hun commerciele verslag meedelen.
Kloptquote:Op dinsdag 18 mei 2010 11:06 schreef Florence. het volgende:
[..]
ik heb het idee dat als je hiermee iets gaat doen op het hbo of op de uni, dat je alles opnieuw leert maar dan op de goede manier.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |