quote:Op donderdag 20 mei 2010 00:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die de evolutie theorie niet als mogelijk zien. Die worden echter op het moment dat ze hun mond over doen ontslagen of iets in die richting.
Conspiracy theory nr 433950442.quote:Op donderdag 20 mei 2010 00:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die de evolutie theorie niet als mogelijk zien. Die worden echter op het moment dat ze hun mond over doen ontslagen of iets in die richting.
Wat een ongelooflijke onzin.quote:Op donderdag 20 mei 2010 00:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die de evolutie theorie niet als mogelijk zien. Die worden echter op het moment dat ze hun mond over doen ontslagen of iets in die richting.
Nee, Burakius. Er zullen vast biologen zijn die de theorie niet aanvaarden, en wellicht zelfs zonder religieuze agenda (ik kom ze nooit tegen, ook niet op internet), maar er heerst in de wetenschap een brede consensus over de aanvaarding van de theorie.quote:Op donderdag 20 mei 2010 00:51 schreef Burakius het volgende:
[..]
Er zijn meer dan genoeg wetenschappers die de evolutie theorie niet als mogelijk zien.
Als het een definitiekwestie is, dan hanteren alle bronnen die stellen dat de moderne biologie aanving vóór The Origin of Species volgens jullie kennelijk een onjuiste definitie. Dat is al te opmerkelijk, aangezien vrijwel alle bronnen dat doen.quote:Op donderdag 20 mei 2010 00:30 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat is vooral een definitiekwestie, lijkt me. De aanvang van de moderne natuurkunde wordt ook vaak in 1900 neergezet, terwijl de algemene relativiteitstheorie pas 16 jaar later kwam en de kwantummechanica pas zo'n 30 jaar later in de vorm werd opgeschreven die we nu kennen. Dat doet niks af aan wat ik eerder zei
De eerste willekeurige bron die ik tegenkom:quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:55 schreef Ribbenburg het volgende:
Als het een definitiekwestie is, dan hanteren alle bronnen die stellen dat de moderne biologie aanving vóór The Origin of Species volgens jullie kennelijk een onjuiste definitie. Dat is al te opmerkelijk, aangezien vrijwel alle bronnen dat doen.
Misschien kunnen we dan beter spreken over "moderne biologie". Net zoals we over de "moderne natuurkunde" spreken. Maar je hamert nu op een definitie, terwijl het me meer om je feitelijke uitspraken ging.quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:55 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Als het een definitiekwestie is, dan hanteren alle bronnen die stellen dat de moderne biologie aanving vóór The Origin of Species volgens jullie kennelijk een onjuiste definitie. Dat is al te opmerkelijk, aangezien vrijwel alle bronnen dat doen.
Het fundament van de moderne biologie kon ook pas gevonden worden door de bevindingen vanaf het begin van de moderne biologie.quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:55 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Als het een definitiekwestie is, dan hanteren alle bronnen die stellen dat de moderne biologie aanving vóór The Origin of Species volgens jullie kennelijk een onjuiste definitie. Dat is al te opmerkelijk, aangezien vrijwel alle bronnen dat doen.
Moet je "Expelled" maar kijken. Zijn pure feiten. dr. Hassanain Rajabali licht het ook toe.quote:Op donderdag 20 mei 2010 09:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, Burakius. Er zullen vast biologen zijn die de theorie niet aanvaarden, en wellicht zelfs zonder religieuze agenda (ik kom ze nooit tegen, ook niet op internet), maar er heerst in de wetenschap een brede consensus over de aanvaarding van de theorie.
Je schetst zo een vertekend beeld van de wetenschap
Wij van wc eend wijzen ..... expelled af. For no good reason. Feit blijft dat die mensen in de situatie's zijn gekomen vanwege hun afwijzing van evolutie of het geloven in ID.quote:
Feit blijft dat er eigenlijk geen noemenswaardige gevallen zijn. Hooguit een stel jankballen die geen 'tenure' krijgen omdat ze geen significante prestatie leveren en dan gaan janken over een 'atheïstische samenzwering' hoewel dat alleen maar aangeeft dat ze een heel bekrompen beeld van religie hebben aangezien evolutie an sich volstrekt niets van doen heeft met (a)theïsme.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 03:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Wij van wc eend wijzen ..... expelled af. For no good reason. Feit blijft dat die mensen in de situatie's zijn gekomen vanwege hun afwijzing van evolutie of het geloven in ID.
quote:
In elk geval goed geraden.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 03:27 schreef Burakius het volgende:
Moet je "Expelled" maar kijken. Zijn pure feiten. dr. Hassanain Rajabali licht het ook toe.
Tussen haakjes?quote:Op donderdag 20 mei 2010 21:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien kunnen we dan beter spreken over "moderne biologie". Net zoals we over de "moderne natuurkunde" spreken.
Ik hamer erop, omdat een bepaalde definitie die volgens vele bronnen onjuist is hier met man en macht verdedigd wordt. Dat is op zijn minst merkwaardig.quote:Maar je hamert nu op een definitie, terwijl het me meer om je feitelijke uitspraken ging.
Welke bronnen bedoel je dan? Daarbij vraag ik me af waarom het voor jou zo belangrijk is dat de moderne biologie begonnen is voor de publicatie van de Origin of Species? Dat is namelijk vrij irrelevant.quote:Op donderdag 20 mei 2010 20:55 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Als het een definitiekwestie is, dan hanteren alle bronnen die stellen dat de moderne biologie aanving vóór The Origin of Species volgens jullie kennelijk een onjuiste definitie. Dat is al te opmerkelijk, aangezien vrijwel alle bronnen dat doen.
Niemand hier zegt dat het begin van de moderne biologie bij Darwin ligt.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 08:16 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Tussen haakjes?![]()
Geef je hier indirect mee aan dat ik gelijk heb en het begin van de moderne biologie helemaal niet zo duidelijk bij Darwin ligt?
[..]
Ik hamer erop, omdat een bepaalde definitie die volgens vele bronnen onjuist is hier met man en macht verdedigd wordt. Dat is op zijn minst merkwaardig.
Deze bron bijvoorbeeld:quote:
quote:Though there is some disagreement among historians of biology about the precise origins, the transition to modern biology appears to have occurred from the late eighteenth century to the early nineteenth century. A confluence of developments brought about this transition. In France naturalists reformed taxonomy and began to recognize the extinction of life forms. This progress resulted from the work of natural historians such as the Compte de Buffon (1707–1788), Georges Cuvier (1769–1832), Étienne Geoffroy de Saint Hilaire (1772–1844), and Jean-Baptiste de Lamarck (1744–1829) at institutions such as the Jardin du Roi. New sciences emerged, including comparative anatomy
and paleontology, areas in which Cuvier is still recognized as the founding father. French anatomists such as Xavier Bichat (1771–1802) and physiologists such as François Magendie (1783–1855), by experimenting on animal systems (sometimes to questionable excess in the case of Magendie), refined and enhanced understanding of fundamental physiological processes, and thereby revolutionized physiological understanding of life. In Germany the insights of natural philosophers such as Johann Wolfgang von Goethe (1749–1832) and Lorenz Oken (1779–1851) began to generate a serious interest in a unified science of life.
Relevant genoeg blijkbaar om uitgebreid te worden weersproken.quote:Daarbij vraag ik me af waarom het voor jou zo belangrijk is dat de moderne biologie begonnen is voor de publicatie van de Origin of Species? Dat is namelijk vrij irrelevant.
Nou ja, hij zorgde er wel voor dat de biologie ipv een beschrijvende, een verklarende wetenschap werd.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 09:12 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Niemand hier zegt dat het begin van de moderne biologie bij Darwin ligt.
Ja, ik denk dat je dat niet zo makkelijk direct kunt zeggen. Net zomin dat je kunt zeggen dat de moderne natuurkunde bij Planck, Einstein of wie dan ook begint. Ontwikkeling is een continu proces.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 08:16 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Tussen haakjes?![]()
Geef je hier indirect mee aan dat ik gelijk heb en het begin van de moderne biologie helemaal niet zo duidelijk bij Darwin ligt?
[..]
Waarmee je de nadruk verlegt van je insinuatie dat de evolutietheorie helemaal niet zo'n cruciale rol speelt in een goed begrip van de (hedendaagse) biologie.quote:Ik hamer erop, omdat een bepaalde definitie die volgens vele bronnen onjuist is hier met man en macht verdedigd wordt. Dat is op zijn minst merkwaardig.
Ja, en ik kan je dezelfde bronnen geven over bijvoorbeeld de wiskunde of natuurkunde. Is dat nu zo belangrijk? Nogmaals, je verlegt de nadruk, wat ik enigszins flauw vindt eerlijk gezegdquote:
Het wordt niet weersproken, de discussie begon met dat jij aangaf dat de Evolutie theorie onbelangrijk was, maar in de huidige Biologie is dat een belachelijke stelling en strookt totaal niet met de werkelijkheid. Dat is het gene wat wordt weersproken!quote:Op vrijdag 21 mei 2010 09:14 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Deze bron bijvoorbeeld:
[..]
[..]
Relevant genoeg blijkbaar om uitgebreid te worden weersproken.
quote:Op vrijdag 21 mei 2010 03:27 schreef Burakius het volgende:
[..]
Moet je "Expelled" maar kijken. Zijn pure feiten. dr. Hassanain Rajabali licht het ook toe.
De vraag is hoeveel aandacht de evolutietheorie dan wel verdient. Hoeveel valt er over te leren voor de scholier? Als het echt zo belangrijk is dan komt het ongetwijfeld meerdere malen terug in de biologielessen, maar om bekend te raken met de basisprincipes van de evolutietheorie is één hoofdstuk echt wel genoeg. Haushofer kwam ook al aan met zijn eigen universitaire studie als voorbeeld, maar je wilt kinderen op een middelbare school toch niet universitaire kennis gaan leren?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 09:49 schreef Semisane het volgende:
En dat daarom dit aspect van de Biologie gewoon weg de aandacht behoort te krijgen in de klas dat het verdient.
Je snapt m'n voorbeeld niet. Ik noemde later het voorbeeld van het periodieke systeem. Dat systeem heb je strikt genomen niet nodig om scheikunde te begrijpen; je kunt al je reacties doorrekenen door simpelweg aan te nemen dat elementen zus en zo reageren en bepaalde eigenschappen hebben. Het periodieke systeem echter verklaart dit door het in een bepaald perspectief te zetten. Je snapt dan waarom dingen zijn zoals ze zijn.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 13:16 schreef Ribbenburg het volgende:
Haushofer kwam ook al aan met zijn eigen universitaire studie als voorbeeld, maar je wilt kinderen op een middelbare school toch niet universitaire kennis gaan leren?
Ah, men neme een hoge hoed en tovert daar de grote almachtige tovenaar uit. Zomaar ineens uit het niets! Alles verklaard!quote:Op vrijdag 21 mei 2010 13:36 schreef Burakius het volgende:
Beschrijving van een systeem is oké, maar vergeet de maker van het systeem niet.
Vertel me eens wat meer over die maker dan die een heel omslachtig systeem ontwierp waarin 99+% van de soorten uiteindelijk weer kansloos ten onder ging?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 13:36 schreef Burakius het volgende:
Beschrijving van een systeem is oké, maar vergeet de maker van het systeem niet.
Er is geen maker...en nu?quote:Op vrijdag 21 mei 2010 13:36 schreef Burakius het volgende:
Beschrijving van een systeem is oké, maar vergeet de maker van het systeem niet.
Ik zou eigenlijk niet weten hoe je biologie moet geven zonder dat de evolutietheorie daarbij wordt besproken. Al bij de uitleg van soorten ontkom je er niet aan.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 13:27 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je snapt m'n voorbeeld niet. Ik noemde later het voorbeeld van het periodieke systeem. Dat systeem heb je strikt genomen niet nodig om scheikunde te begrijpen; je kunt al je reacties doorrekenen door simpelweg aan te nemen dat elementen zus en zo reageren en bepaalde eigenschappen hebben. Het periodieke systeem echter verklaart dit door het in een bepaald perspectief te zetten. Je snapt dan waarom dingen zijn zoals ze zijn.
Met de evolutietheorie is dat net zo. En op de één of andere manier wil je dit maar niet inzien![]()
Ja, als jij vindt dat middelbare scholieren gewoon hun dingen moeten leren zonder al te veel naar de verklarende factor en het grotere plaatje te kijken (wat ze in de tweede fase bijvoorbeeld briljant hebben gedaan door een grafische rekenmachine te introduceren), dan ben ik het met je eens: dan is de evolutietheorie misschien niet eens zo heel erg belangrijk.
Jij tovert materiaal uit het niets zonder een Almachtige. Jij bent de tovenaar ik de realist.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 13:40 schreef Modus het volgende:
[..]
Ah, men neme een hoge hoed en tovert daar de grote almachtige tovenaar uit. Zomaar ineens uit het niets! Alles verklaard!
En je hebt je nooit afgevraagd waar die grote, inefficiënte Maker vandaan komt? Of krijgen we dan weer dat lulverhaal dat hij er voor altijd al is geweest? In principe roep je er vele vragen mee op ipv dat je ook maar iets verklaart.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
Jij tovert materiaal uit het niets zonder een Almachtige. Jij bent de tovenaar ik de realist.
Een schilderij van Picasso merkt een expert op door hoe het gemaakt is, type verf type canvas etc. Een robot wordt gemaakt door iemand , het heeft een systeem. Je kunt het systeem in de robot bescrhijven, maar degene die het heeft gemaakt wordt vergeten door jullie!
Op eenzelfde manier als dat je scheikunde zou geven zonder periodiek systeem: je neemt aan dat er zo'n 120 elementen zijn, dat ze specifieke eigenschappen hebben, en je pakt er een Binas bij. Vervolgens kun je dingen uitrekenen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:15 schreef Semisane het volgende:
[..]
Ik zou eigenlijk niet weten hoe je biologie moet geven zonder dat de evolutietheorie daarbij wordt besproken. Al bij de uitleg van soorten ontkom je er niet aan.
Ja, en dat wordt zoals ik het nu zie krampachtig vermeden via definitiegezever.quote:Hoe dan ook, het ging me meer om de opmerking "dat de evolutie theorie niet zo'n grote rol speelt", want dat staat natuurlijk de plak grandioos mis.
Tja, ik snap je punt, Ik kan me zelf ook niet herinneren dat ik op school de ins en outs van het periodieke systeem heb moeten leren, maar het werd wel degelijk duidelijk gemaakt dat er zoiets was.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 15:56 schreef Haushofer het volgende:
Op eenzelfde manier als dat je scheikunde zou geven zonder periodiek systeem: je neemt aan dat er zo'n 120 elementen zijn, dat ze specifieke eigenschappen hebben, en je pakt er een Binas bij. Vervolgens kun je dingen uitrekenen.
Het zou idd wel interessant zijn als Ribbenburg uit zou leggen wat hij er mee bedoelde, want het komt nu over als of hij niet echt weet waar hij het over heeft, maar het kan natuurlijk zo zijn dat hij het zo niet bedoelde.quote:Ja, en dat wordt zoals ik het nu zie krampachtig vermeden via definitiegezever.
Je weet dat de zwaartekracht ook slechte word verklaard door een theorie?, dat maakt de theorie echter niet minder waar.quote:Op woensdag 19 mei 2010 17:18 schreef Ribbenburg het volgende:
Dat het de meest aangehangen theorie is, daar kan ik bijkomen. Maar hoe kan het de basis zijn van de moderne biologie? Wetenschappen horen dacht ik niet bij voorbaat uit te gaan van een theorie. Daarmee geef ik geen waardeoordeel over de evolutietheorie, maar wat een kolder dat het de basis zou zijn van de moderne biologie. Zoveel valt er aan kinderen ook niet uit te leggen over de evolutietheorie.
Ik heb inderdaad gezegd dat de theorie niet nodig is, maar dat bedoelde ik niet te zeggen. Wat ik wel wilde zeggen heb ik volgens mij wel duidelijk gemaakt, namelijk dat er over de evolutietheorie niet zo heel veel valt te onderwijzen. Dat is het punt dat ik probeerde te maken. Laat die theorie in de brugklas al vroeg onderwijzen en er kennis mee nemen. Dat moet wel voldoen. Want echt, het verklaard weliswaar veel maar het is eveneens een betrekkelijk eenvoudige theorie.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 16:25 schreef Semisane het volgende:
[..]
Het zou idd wel interessant zijn als Ribbenburg uit zou leggen wat hij er mee bedoelde, want het komt nu over als of hij niet echt weet waar hij het over heeft, maar het kan natuurlijk zo zijn dat hij het zo niet bedoelde.
Darwin's basale concepten waren vrij eenvoudig ja, net als Mendel's genetica. Beiden zijn in de loop der jaren echter dusdanig uitgebreid tot complete vakgebieden die verre van eenvoudig zijn. Ik denk niet dat je het de gemiddelde brugklasser moet aandoen om iets als Nowak's Evolutionary dynamics te lezen.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 18:34 schreef Ribbenburg het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad gezegd dat de theorie niet nodig is, maar dat bedoelde ik niet te zeggen. Wat ik wel wilde zeggen heb ik volgens mij wel duidelijk gemaakt, namelijk dat er over de evolutietheorie niet zo heel veel valt te onderwijzen. Dat is het punt dat ik probeerde te maken. Laat die theorie in de brugklas al vroeg onderwijzen en er kennis mee nemen. Dat moet wel voldoen. Want echt, het verklaard weliswaar veel maar het is eveneens een betrekkelijk eenvoudige theorie.
Laat ik hiier eens wat schrijven...quote:Op vrijdag 21 mei 2010 14:54 schreef Burakius het volgende:
[..]
Jij tovert materiaal uit het niets zonder een Almachtige. Jij bent de tovenaar ik de realist.
Een schilderij van Picasso merkt een expert op door hoe het gemaakt is, type verf type canvas etc. Een robot wordt gemaakt door iemand , het heeft een systeem. Je kunt het systeem in de robot bescrhijven, maar degene die het heeft gemaakt wordt vergeten door jullie!
Speaking of which...quote:Op zondag 18 juli 2010 22:01 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
Laat ik hiier eens wat schrijven...
wel eens van een zelfregulerend systeem gehoord?
[ afbeelding ]
Als je gelooft dat God hier een doel mee heeft, dan zou ik juist zeggen dat God middellijk (nl: via kanker) heeft gehandeld, en niet onmiddellijk. (dubbel d - dubbel l : Zoals het er bij is ingehamerd op de middelbare schoolquote:
Die kende ik nog niet. Maar leuk!quote:
quote:
quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:11 schreef Dwerfion het volgende:
BioLogos verzorgt een aantal posts die ingaan op een (voor mij) wat onbekende New Atheist:Jerry Coyne. De auteur wil een aantal drogredenen laten zien die voorkomen in het boek van Coyne.
Inleiding
Deel 1: Wetenschappelijke ideeen zijn testbaar, religieuze ideeën niet.
Wat is "many" en wie zijn dat? De snaartheoretici die ik ken, en de sfeer die hangt op conferenties over fundamentele natuurkunde, is vooral dat het idee van multiversa metafysica is. In de boeken over quantummechanica die ik ken van "leading scientists" komt het vrijwel nooit serieus naar voren. Misschien mis ik nou net al die "leading scientists", maar ik krijg eerder het idee dat er hier overdreven wordt.quote:In much the same way today we have an animated discussion about multiple universes. Many leading scientists believe in multiple universes.
Blijkbaar vergelijkt Coyne bepaalde geloofsovertuigingen met resultaten van de 'harde wetenschappen'. Daar heeft de schrijver kritiek op. Hij stelt dat er een schaal is van verifieerbaarheid en dat die inderdaad het hoogst is bij de natuurkunde en telkens lager wordt richting de sociale hoek.quote:Op zondag 3 oktober 2010 13:25 schreef Haushofer het volgende:
Verder vind ik het een eigenaardige tekst. Ja, de link tussen wiskundige mogelijkheden en onze realiteit is "mysterieus". Dat is het lastige aan fysica; de zaak kan wiskundig wel kloppend zijn, maar is het ook fysisch? Natuurwetenschappelijke claims zijn niet altijd direct empirisch; dat is het probleem dat de theoretische fysica vooral tegenwoordig ver vooruit loopt op onze technische mogelijkheden om die theorieën te testen. De meeste wetenschappers zullen zich hier wel van bewust zijn, lijkt me. Maar wat hij nou precies probeert te zeggen over dit in verband met "religieuze claims" is me niet helemaal duidelijk; dat de claim dat "natuurwetenschappelijke theorieën altijd falsifieerbaar zijn" genuanceerd kan worden? Niet bepaald een groot inzicht, lijkt me.
Die laatste zin is al hoogst discutabel, maar welk punt wil de schrijver nu maken? Dat sommige religieuze dogma's dus ook min of meer empirisch te toetsen zijn, zoals theorieën in de economie of de psychologie empirisch te toetsen zijn? Zo ja, welke dogma's dan?quote:The first straw man I want to examine is Coyne’s strong assertion that scientific ideas are empirical and testable and religious ideas are not. I would be the first to admit that this is largely true. Ideas from the hard sciences—physics, chemistry, biochemistry—are solidly empirical in ways that ideas from religion can never be. But then ideas from the hard sciences are empirical in ways that ideas from sociology and economics can never be. The degree to which a body of knowledge is empirically grounded ranges broadly as one passes from physics, thru chemistry and biology, into the social sciences.
En om dan aan te tonen dat zelfs bij natuurkunde er wel es uitspraken worden gedaan die niet (binnen afzienbare tijd) geverifieerd kunnen worden veinst hij een consensus.quote:Op zondag 3 oktober 2010 19:55 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Blijkbaar vergelijkt Coyne bepaalde geloofsovertuigingen met resultaten van de 'harde wetenschappen'. Daar heeft de schrijver kritiek op. Hij stelt dat er een schaal is van verifieerbaarheid en dat die inderdaad het hoogst is bij de natuurkunde en telkens lager wordt richting de sociale hoek.
The straw man argument comes into play when we take the simplest settled truths of the hard sciences and contrast them with the ambiguous and unsettled “truths” of other fields, or the less settled claims of the hard sciences, or the claims of fields for which “settled truths” would not be expected. Science itself has many ambiguous and unsettled “truths.” This is not to say that religious truths are thus now on the same playing field with scientific truths. Science purchases its great success by choosing easy problems and thus will always provide a clearer model for thinking than, say theology, or literary criticism, or sociology, or aesthetics. And religious claims, being predominantly moral and metaphysical, are fundamentally different to begin with.quote:Op zondag 3 oktober 2010 21:48 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Die laatste zin is al hoogst discutabel, maar welk punt wil de schrijver nu maken? Dat sommige religieuze dogma's dus ook min of meer empirisch te toetsen zijn, zoals theorieën in de economie of de psychologie empirisch te toetsen zijn? Zo ja, welke dogma's dan?
Of er wel of geen concensus is, valt toch helemaal buiten het punt dat de schrijver wil maken? Zelfs het hele punt of er in de natuurkunde niet-verifieerbare uitspraken worden gedaan valt buiten zijn punt. Hij bevestigt toch juist dat natuurkunde het meest exacte en verifieerbare wetenschappelijke onderzoeksgebied is?quote:Op maandag 4 oktober 2010 09:03 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En om dan aan te tonen dat zelfs bij natuurkunde er wel es uitspraken worden gedaan die niet (binnen afzienbare tijd) geverifieerd kunnen worden veinst hij een consensus.
Natuurlijk. Maar ontkent Coyne dat dan?quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:42 schreef Dwerfion het volgende:
Sommige zaken zijn in principe wel te toetsen. Zoals in de apostolische geloofsbelijdenis over Jezus staat: " Die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven,"
Dan snap ik niet zijn punt niet helemaal, geloof ik. Waarom begint hij dan over meerdere universa te praten en claimt hij dat dit algemeen gedachtengoed is?quote:Op maandag 4 oktober 2010 11:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Of er wel of geen concensus is, valt toch helemaal buiten het punt dat de schrijver wil maken? Zelfs het hele punt of er in de natuurkunde niet-verifieerbare uitspraken worden gedaan valt buiten zijn punt. Hij bevestigt toch juist dat natuurkunde het meest exacte en verifieerbare wetenschappelijke onderzoeksgebied is?
Waarom is dat "zwak"?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 01:33 schreef Muta het volgende:
Omdat het zwart maken of belachelijk maken van geloof averechts werkt, heb ik de vraag bedacht voor iemand die zegt te geloven;
waarom geloof je?
mijn verwachting is dat het antwoord hier, neerkomt op het volgende;
hoop.
Dus mijn conclusie zou zijn, dus gelovige, je geeft toe dat je zwak bent.
En met zwak bedoel ik dus, hoop hebben in het beter worden van vervelende dingen.
Dat noem jij "niks"?quote:Want hoop is niks, het geeft je alleen een reden om niet op te geven.
Dat is mijn verwachting eigenlijk niet. Los van het probleem dat onduidelijk is wat bedoeld wordt met "wat geloof je?" - want: waarin moet je dan geloven? - lijkt mij dat je eerder een antwoord zal krijgen dat neerkomt op 'omdat het waar is'.quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 01:33 schreef Muta het volgende:
Omdat het zwart maken of belachelijk maken van geloof averechts werkt, heb ik de vraag bedacht voor iemand die zegt te geloven;
waarom geloof je?
mijn verwachting is dat het antwoord hier, neerkomt op het volgende;
hoop.
Vind je niet dat dat ook een beetje zwak is? Ik snap best waarom mensen bepaalde dingen geloven.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 02:46 schreef Muta het volgende:
ik kan er gewoon niet mee leven dat mensen ECHT geloven dat het waar is.... ik kan het gewoon niet begrijpen dat mensen zo blind kunen zijn....
ik weiger te erkennen dat er mensen zijn die zo dom/eigenwijs/hoe je het noemen wilt zijn
nee dat is wiskundequote:Op maandag 4 oktober 2010 11:12 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Of er wel of geen concensus is, valt toch helemaal buiten het punt dat de schrijver wil maken? Zelfs het hele punt of er in de natuurkunde niet-verifieerbare uitspraken worden gedaan valt buiten zijn punt. Hij bevestigt toch juist dat natuurkunde het meest exacte en verifieerbare wetenschappelijke onderzoeksgebied is?
Wiskunde is niet informatief, en dus ook geen wetenschap in de zin van natuurkunde, scheikunde, etc.quote:
dit is wat ik wilde horen, tuurlijk begrijp ik waarom mensen geloven. Omdat ze dat gewoon fijn vinden, mij best.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 03:06 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Vind je niet dat dat ook een beetje zwak is? Ik snap best waarom mensen bepaalde dingen geloven.
Tsja, dat is wat je wil horen, maar is het ook zo? Geloven de meeste christenen, om maar iets te noemen, dat Jezus de zoon van God is omdat ze dat fijn vinden, of omdat ze geloven dat dat echt zo is? Ik denk het laatste.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:58 schreef Muta het volgende:
dit is wat ik wilde horen, tuurlijk begrijp ik waarom mensen geloven. Omdat ze dat gewoon fijn vinden, mij best.
Maar diep in hun hart vinden ze het geloven belangrijker dan de onzin waar het op gebaseerd is. Zolang ze dat weten vind ik het best.
Ik denk het eerste.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:08 schreef Gaspedaal het volgende:
[..]
Tsja, dat is wat je wil horen, maar is het ook zo? Geloven de meeste christenen, om maar iets te noemen, dat Jezus de zoon van God is omdat ze dat fijn vinden, of omdat ze geloven dat dat echt zo is? Ik denk het laatste.
Jij gelooft zeker niet in spelling.quote:Ik geloof niet in sprookjes, ik ga mijn tijd niet verspillen aan het bidden of wensen om dingen beter te krijgen. Ik vind het een zwakte als je hier wel in geloofd, of zelfs al doet. Serieus, waarom zou je hard op zeggen in de kerk, oh lieve god wilt u aub ....
leuk zo: niet reageren op de inhoud maar wel op de vormfout...quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:35 schreef Higher_ het volgende:
[..]
Jij gelooft zeker niet in spelling.
je bedoelt natuurlijk te zeggen dat wiskunde geen natuurwetenschap is, inderdaad.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 12:02 schreef Dwerfion het volgende:
[..]
Wiskunde is niet informatief, en dus ook geen wetenschap in de zin van natuurkunde, scheikunde, etc.
Nee, het hangt van je definitie van "wiskunde" en "wetenschap" af. Zie bijvoorbeeld deze link. Dat wiskunde geen natuurwetenschap is lijkt me nogal duidelijk, hoewel snaartheorie dan weer een bijzondere mix is tussen pure wiskunde en iets waarvan geclaimd wordt dat het met "onze wereld" overeen komt. Het zou zomaar kunnen zijn dat we over 100 jaar heel anders tegen wiskunde aan kijkenquote:Op zondag 10 oktober 2010 00:29 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
je bedoelt natuurlijk te zeggen dat wiskunde geen natuurwetenschap is, inderdaad.
en het hangt ook van de definitie van "definitie" afquote:Op zondag 10 oktober 2010 11:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, het hangt van je definitie van "wiskunde" en "wetenschap" af. Zie bijvoorbeeld deze link. Dat wiskunde geen natuurwetenschap is lijkt me nogal duidelijk, hoewel snaartheorie dan weer een bijzondere mix is tussen pure wiskunde en iets waarvan geclaimd wordt dat het met "onze wereld" overeen komt. Het zou zomaar kunnen zijn dat we over 100 jaar heel anders tegen wiskunde aan kijken
Ik denk dat het in veel gevallen naïef is om te denken dat ze dit beseffen. Daarmee onderschat je de naïviteit van het geloof.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:58 schreef Muta het volgende:
[..]
dit is wat ik wilde horen, tuurlijk begrijp ik waarom mensen geloven. Omdat ze dat gewoon fijn vinden, mij best.
Maar diep in hun hart vinden ze het geloven belangrijker dan de onzin waar het op gebaseerd is. Zolang ze dat weten vind ik het best.
quote:Op zondag 13 februari 2011 23:09 schreef PiRANiA het volgende:
Jeetje, dat ik als atheïst dit topic niet kende.
Dat is vooral een heel sterk argument voor het ongelovige kamp lijkt me. Sterke argumenten vanuit het gelovige kamp... daar moet ik echt even over nadenken. Het kosmologische argument heeft z'n charme, maar houdt geen stand. Wellicht wel het sterkste argument dat ooit uit die hoek is gekomen.quote:Op zondag 6 november 2011 14:53 schreef PiRANiA het volgende:
Discussiëren jullie veel met gelovigen? Wat vinden jullie goede argumenten?
Eén van de betere en meest sprekende is dat geloof erg plaatsgebonden is: de oude grieken geloofden in zeus enzo, moslims in allah, christenen in yaweh.
Dus: afhankelijk van waar en wanneer je geboren wordt geloof je in een andere god...
Ik bedoelde ook argumenten om als atheïst in een discussie te gebruikenquote:Op zondag 6 november 2011 15:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is vooral een heel sterk argument voor het ongelovige kamp lijkt me. Sterke argumenten vanuit het gelovige kamp... daar moet ik echt even over nadenken. Het kosmologische argument heeft z'n charme, maar houdt geen stand. Wellicht wel het sterkste argument dat ooit uit die hoek is gekomen.
Bij aanvang van een debat over geloof heeft de ongelovige niets om te beargumenteren, het is niet zijn standpunt dat ter discussie staat.quote:Op zondag 6 november 2011 15:14 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
Ik bedoelde ook argumenten om als atheïst in een discussie te gebruiken.
De waarom-niet vraag wordt mij vaak gesteld en daar heb ik dan graag een antwoord opquote:Op zondag 6 november 2011 15:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Bij aanvang van een debat over geloof heeft de ongelovige niets om te beargumenteren, het is niet zijn standpunt dat ter discussie staat.Atheisme is geen standpunt op zich, maar een kritische houding t.a.v. de claims die religies doen. Pas nadat die claims zijn gepresenteerd en eventueel beargumenteerd heeft de ongelovige een mogelijkheid om zijn kritiek te presenteren en te onderbouwen.
"The burden of proof is not upon me." - Christopher Hitchens.
"Ridicule is the only weapon that can be used against an unintelligible proposition." Zo'n vraag kun je bijna alleen maar beantwoorden met "waarom geen smurfen op Pluto? Waarom geen spaghettimonster?"quote:Op zondag 6 november 2011 15:29 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
De waarom-niet vraag wordt mij vaak gesteld en daar heb ik dan graag een antwoord op.
Met name de vraag hoe tijd en plaats van geboorte voor hen bepalen wat wel of niet waar is is een heel sterke.quote:Op zondag 6 november 2011 15:29 schreef PiRANiA het volgende:
Daarna vraag ik aan hun waarom ze wel in één god geloven. En waarom ze niet in welke andere god dan ook geloven (zeus enzo).
The missing links of life and humankind vind ik ook wel aardig. Experimenteel/archeologisch nog niet wetenschappelijk aangetoond, dus daar kunnen we niet mee aankomen. Slechts dat we geloven dat we het nog wel voor mekaar krijgen.quote:Op zondag 6 november 2011 15:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is vooral een heel sterk argument voor het ongelovige kamp lijkt me. Sterke argumenten vanuit het gelovige kamp... daar moet ik echt even over nadenken. Het kosmologische argument heeft z'n charme, maar houdt geen stand. Wellicht wel het sterkste argument dat ooit uit die hoek is gekomen.
Tja, ik vind dat nooit zo'n sterk argument. Het riekt enorm naar een soort van "God-of-Gaps" standpunt.quote:Op zondag 6 november 2011 18:36 schreef Gray het volgende:
[..]
The missing links of life and humankind vind ik ook wel aardig. Experimenteel/archeologisch nog niet wetenschappelijk aangetoond, dus daar kunnen we niet mee aankomen. Slechts dat we geloven dat we het nog wel voor mekaar krijgen.
Mensen vertellen elkaar liever dat ze het verkeerd hebben dan dat er een oprechte interesse is naar iemands beweegredenen om bepaalde geloofsovertuigingen te hebben, vrees ik.quote:Op woensdag 9 november 2011 09:48 schreef Semisane het volgende:
Wat ik veel interessanter vind zijn de wat persoonlijkere gesprekken waarin je er achter komt hoe geloof het leven beïnvloed van iemand anders of juist het gebrek aan geloof en de hang naar wetenschap bij mij. Best leerzaam...en je leert dan ook nog eens wat over jezelf. (vooral dat je over het algemeen niet zo heel erg veel verschilt van elkaar.)
Alhoewel het soms wellicht anders overkomt, ben ik ook oprecht benieuwd naar de geloofsredenen. Maar dan wel in de zin van dat ik gewoon geen fluit begrijp van waarom mensen zulke 'logica' aanhouden en dat uitgelegd wil zien.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:21 schreef Haushofer het volgende:
Mensen vertellen elkaar liever dat ze het verkeerd hebben dan dat er een oprechte interesse is naar iemands beweegredenen om bepaalde geloofsovertuigingen te hebben, vrees ik.
Maar ik ben het helemaal met je eens
Welke atheïstische presentator? Ik zie alleen maar een seculier christelijke presentator.quote:Op zondag 6 november 2011 14:36 schreef Gray het volgende:
Heeft iemand deze wel eens gezien? Verhitte discussie tussen een atheïstische presentator en een christelijke vrouw over een oproep van Rick Perry richting de natie om gezamenlijk te bidden om de crisis op te lossen:
Tja...op een forum gaat het al snel naar een discussie zonder einde en daar doe ik ook wel aan mee, maar goed zo'n forum-discussie is niet echt te vergelijken met een gewoon 1 op 1 gesprek. om maar te zwijgen van het soort van tv discussies zoals hierboven.quote:Op woensdag 9 november 2011 10:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Mensen vertellen elkaar liever dat ze het verkeerd hebben dan dat er een oprechte interesse is naar iemands beweegredenen om bepaalde geloofsovertuigingen te hebben, vrees ik.
Maar ik ben het helemaal met je eens
Maar kom je daardoor ook dichterbij elkaar qua standpunten?quote:Op woensdag 9 november 2011 11:16 schreef Semisane het volgende:
Tja...op een forum gaat het al snel naar een discussie zonder einde en daar doe ik ook wel aan mee, maar goed zo'n forum-discussie is niet echt te vergelijken met een gewoon 1 op 1 gesprek. om maar te zwijgen van het soort van tv discussies zoals hierboven.
Mijn ervaring is dat zulke gesprekken toch een stuk interessanter zijn mbt diepgang.
Moet dat per sé?quote:Op woensdag 9 november 2011 12:20 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar kom je daardoor ook dichterbij elkaar qua standpunten?
Je kan er inzicht mee krijgen waarom bepaalde mensen die standpunten innemen en waarom ze zo belangrijk voor hun zijn.quote:Op woensdag 9 november 2011 12:20 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar kom je daardoor ook dichterbij elkaar qua standpunten?
Waarom?quote:Op woensdag 9 november 2011 13:25 schreef Modus het volgende:
[..]
Ik hoop nog altijd dat KD een keer het licht gaat zien ja..
Wellicht niet, maar meer wederzijds begrip is er meestal wel.quote:Op woensdag 9 november 2011 12:20 schreef Modus het volgende:
[..]
Maar kom je daardoor ook dichterbij elkaar qua standpunten?
Nee, ja, ach, hij doet maar verder. Maar ik word altijd een beetje kriegelig van die hele houding (niet alleen van hem specifiek), al die waarheidsclaims etc. Als je maar lang genoeg doorvraagt vaak ergens wel bereid soort van toe te geven dat ze het niet kunnen bewijzen, maar ondertussen wel menig gelegenheid aangrijpen om allerlei boude beweringen te doen als 'god vindt dit, god zei dat, hij dacht zus en hij voelde zo', dat soort dingen als keiharde feiten in aardse discussies naar voren brengen. Tja.quote:
http://www.lbc.co.uk/chur(...)hey-were-cured-47816quote:Church Tells HIV Patients To Stop Treatment
At least six people have died in Britain after being told they had been healed of HIV and could stop taking their medication, Sky News has discovered.
Ik ben altijd een beetje vatbaar voor aantijgingen van gelovigen die zeggen dat atheïsten ook een evangelische tendens hebben. Daar zit altijd wel een beetje een kern van waarheid in. Ikzelf hoop immers ook dat mijn neef ooit die rationele insteek krijgt, maar dat wil niet zeggen dat ik hem nu niet accepteer en de discussies zijn altijd leuk (vooral achteraf). Toch denk ik dat deze 'evangelische tendens' net wat anders is dan bij sommige geloven, omdat de wetenschap in principe voor iedereen hetzelfde is (een standaardmethode), hoewel velen ook in de wetenschap misbruik maken van hun positie.quote:Op woensdag 9 november 2011 13:25 schreef Modus het volgende:
[..]
Ik hoop nog altijd dat KD een keer het licht gaat zien ja..
Nee , jij snapt er blijkbaar helemaal niets van.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:17 schreef SpecialK het volgende:
Dus iedereen is dom?
Oke. Dank u trollolol.
Ah. Je discussiestijl belooft al veel goeds.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:22 schreef datzegikniet het volgende:
[..]
Nee , jij snapt er blijkbaar helemaal niets van.
Gefeliciteerd. Je bent een atheïst.quote:Niemand weet of er een god is ja of nee, de bewijslast licht uiteraard bij de gelovige.
Wie claimt dat? Daarnaast getuigen jouw posts van zojuist meer van iemand die met kwijl uit z'n bek van alles loopt te schreeuwen betreffende mensen hun filosofische standpunten. Ik vraag mij af of je je dat beseft.quote:Alleen met een kwijlende bek van frustratie zitten te schreeuwen dat god of whatever niet bestaat, getuigd nu ook niet echt van intelligentie.
En nog zo'n ononderbouwd statement. Het lijkt me fijn dat je van dingen een coherente gedachte afmaakt.quote:Daarbij kunnen veel gelovige en atheïsten niet verder denken dan Antropomorfisme.
quote:Op maandag 2 januari 2012 22:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah. Je discussiestijl belooft al veel goeds.
[..] Zegt diegene die mij uitmaakt voor troll.
Gefeliciteerd. Je bent een atheïst.
[..] Ik ben Atheïst noch agnost moeilijk eh?
Wie claimt dat? Daarnaast getuigen jouw posts van zojuist meer van iemand die met kwijl uit z'n bek van alles loopt te schreeuwen betreffende mensen hun filosofische standpunten. Ik vraag mij af of je je dat beseft.
[..]Ik kwijl uit mijn bek? haha nee ik lach hier eerder mee.
En nog zo'n ononderbouwd statement. Het lijkt me fijn dat je van dingen een coherente gedachte afmaakt.
Muziek is voor mij als een god, kun jij daar als rationele Atheïst inkomen? en snap je dat ook?
Hoe quote je eigenlijk telkens een stukje zoals jij dat pas deed?quote:Op maandag 2 januari 2012 22:38 schreef SpecialK het volgende:
Fix je post, man. Dit is niet leesbaar.
Naja, wat ik eigenlijk bedoel is, dat veel rationele atheïsten ernstig over rationaliseren.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:26 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah. Je discussiestijl belooft al veel goeds.
[..]
Gefeliciteerd. Je bent een atheïst.
[..]
Wie claimt dat? Daarnaast getuigen jouw posts van zojuist meer van iemand die met kwijl uit z'n bek van alles loopt te schreeuwen betreffende mensen hun filosofische standpunten. Ik vraag mij af of je je dat beseft.
[..]
En nog zo'n ononderbouwd statement. Het lijkt me fijn dat je van dingen een coherente gedachte afmaakt.
Dit is serieus bedoeld neem ik aan? geen sarcasme enz?quote:Op maandag 2 januari 2012 22:43 schreef SpecialK het volgende:
Maar laat je vooral niks leren door zo'n domme atheist.
Oke. Maar nu pak je een bepaalde reactie op een nogal vaak nietszeggend statement. En die projecteer je op een gehele filosofische subgroep? Vind je dat niet wat oneerlijk? Waarom zijn atheisten en theisten die generaliseren en alles in het simpele trekken wel dom maar jij die precies hetzelfde doet... jij bent prima bezig want je bent immers neutraal.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:43 schreef datzegikniet het volgende:
[..]
Naja, wat ik eigenlijk bedoel is, dat veel rationele atheïsten ernstig over rationaliseren.
Als ik bijvoorbeeld tegen zo,n iemand zeg dat Muziek voor mij iets goddelijks is, krijg ik reacties van: Whaatt? het is maar muziek!!!! Daar is niets goddelijks aan!!!.
Ik denk dat zulke mensen best wel geestelijk kunnen genieten. Alleen kiezen ze voor hun ervaringen niet woorden als "god" en "goddelijk".quote:Dat soort mensen kunnen enkel fysiek genieten, en hebben nog nooit geestelijk genot gevoeld.
Daarbij denken ze dat god enkel en alleen een menselijke gedaante kan zijn.
Een kleine sneer mbt jouw eerste reactie in dit topic.quote:Op maandag 2 januari 2012 22:45 schreef datzegikniet het volgende:
[..]
Dit is serieus bedoeld neem ik aan? geen sarcasme enz?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |