Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer....quote::
Op vrijdag 26 maart 2010 13:14 schreef Viking84 het volgende:
En wederom een topervaring! Ik postte twee weken geleden al dat het zo goed ging met m'n lastige klas. Vandaag had ik ze weer en wéér ging het goed! Ik heb de onruststoker na de les aangesproken om te zeggen dat ik vind dat hij heel goed meedoet en dat ik dat prettig vind. En toen zei hij: ik vind de lessen ook veel beter dan eerder. Veel betere uitleg, meer structuur.
Vond het erg leuk om te horen dat hij niet toevallig in een goeie bui was .
Ik had slechte cijfersslechte cijfers uit te delen en dat heb ik aan het einde van de les gedaan om te voorkomen dat de les in de soep zou lopen door mopperende leerlingen. Bleek een goed idee te zijn geweest: ze hebben tien minuten kunnen protesteren en toen moesten ze door naar de volgende les. En de [b]twee jongens met een onvoldoende[\b] hebben zelfs helemaal niet geprotesteerd.
Nu ben ik alleen een klein beetje bang dat ze zo boos zijn over de cijfers dat ze volgende keer gaan lopen kutten . Maar dat zal wel niet.
Fyi: ik geef les op het voortgezet speciaal onderwijs en in deze klas zitten 9 leerlingen .quote:Op maandag 29 maart 2010 21:20 schreef kevertje53 het volgende:
Laatste post uit vorige deel (kan iemand deze centraal maken - geen idee hoe dat moet)
[..]
Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer....
Ja dat is ook weer waar. Je kunt het natuurlijk altijd ter sprake brengen en kijken hoe ze reageren. Vaak valt er wel over te onderhandelenquote:Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
Vooral je trede binnen de schaal is belangrijk voor je salaris. De laagste trede binnen LC verdient beduidend minder dan de hoogste binnen LB....quote:Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
Ik zou het tijdens een eerste gesprek, als je jàren van ervaring worden doorgenomen, ter sprake brengen. En dan even kijken hoe ze reageren. Ik zou, mochten ze moeilijk gaan kijken, benadrukken hoeveel ervaring je hebt en hoeveel je dus te bieden hebt. Je hebt alleen maar goede referenties en je zal een aanwinst zijn voor die school. Laat ze dat maar een beetje, subtiel uiteraard, merken. Als ze naar zo iemand op zoek zijn, dan is het geen probleem. Als ze niet naar zo iemand op zoek zijn, dan is die school ook geen goede keuze voor jou. .quote:Op woensdag 7 april 2010 08:57 schreef ShadyLane het volgende:
Geen idee Friek, ik had er zelfs nog nooit van gehoord..!
Ik wil even jullie mening vragen over het volgende: ik heb een vacature gezien waar specifiek bij staat "LB". Zelf zit ik momenteel in LC en die schaal wil ik uiteraard houden. Toch wil ik reageren. Is het dan handig om dat LC-verhaal meteen te vermelden? Een van mijn collega's heeft dat gedaan, die heeft zijn nieuwe school gewoon opgebeld en gevraagd: "ik zit in LD, heeft het zin dat ik solliciteer?" en het antwoord was ja. Een ander zegt weer dat je eerst moet zorgen aangenomen te worden en dan pas over geld gaan praten. Maar dat geldt misschien alleen voor die vacatures waar geen salaris bij staat. Waar het wel duidelijk vermeld staat is het wellicht ook weer raar om helemaal het gesprekkencircus aan te gaan terwijl je duidelijk had kunnen lezen wat ze te bieden (zeggen te) hebben. Wat vinden jullie?
50 uur is echt niks. 5 weken van 10 uur en je bent klaar. Volgens mij valt dat prima op te brengen, ook al ben je niet meer zo gemotiveerd.quote:Op maandag 12 april 2010 19:37 schreef susannetilburg het volgende:
Nogmaals een vraag die ik een tijdje geleden ook al stelde.
Ik ben er na 3,5 jaar lerarenopleiding achter dat ik niet het onderwijs in wil. De motivatie is er niet. Probleem is dat ik nu bijna alle vakinhoudelijke onderdelen van mijn studie klaar heb en alleen nog mijn afsluitende stage heb staan. Dit zijn 50 uur vanaf september.
Is het 'fair' om als niet-gemotiveerde docent voor een klas te gaan staan? (Ik denk van niet..)
Zijn er andere mogelijkheden, alternatieve ideeën voor stages?
Hoe vind ik uberhaupt een stage voor VIJFTIG uur?
Dat weet ik. Helaas weten scholen dat ookquote:Op dinsdag 13 april 2010 10:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
50 uur is echt niks. 5 weken van 10 uur en je bent klaar. Volgens mij valt dat prima op te brengen, ook al ben je niet meer zo gemotiveerd.
Wat wil je eigenlijk gaan doen als je klaar bent? Wel iets in het onderwijsveld of wil je iets totaal anders doen?
Heeft jouw opleidingsinstituut geen contacten? En is een afsluitende stage van 50 uur gebruikelijk bij jullie op school? Indien ja: dan zou er toch wel iets mogelijk moeten zijn?quote:Op dinsdag 13 april 2010 18:32 schreef susannetilburg het volgende:
[..]
Dat weet ik. Helaas weten scholen dat ook
Vijf weken x tien uur is bijna niets.
Ik wil niet het onderwijs in. Misschien ooit, als ik later groot ben.. maar nu niet.
Dit wordt moeilijk omdat dit aanbod nog even binnenskamers moest blijven.quote:Op dinsdag 13 april 2010 22:29 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zou dit even met wat mensen op je school overleggen.
Da's wel lekker!quote:Op dinsdag 13 april 2010 21:47 schreef Da_Ripper het volgende:
Na het behalen van mijn diploma afgelopen zomer heb ik eerst 10 weken als vervangend docent gewerkt waarna ik een nieuwe betrekking vond, ook ter vervanging. Na een maand of twee werd mij medegedeeld dat de uren omgezet waren naar reguliere (de docente die ik verving kwam niet meer terug - ). Dit gaf me de garantie van iig 25 lesuur p/w tot het einde van het schooljaar.
Fulltime baan is 25, met uitloop naar 27 lesuren per week. Maar hier moeten ze je officieel voor vragen. Maar 32? Is dat niet een beetje veel van het goeie? Hoe wordt dit verrekend?quote:Door uitval van een andere docent kreeg ik nogmaals 2 klassen erbij waardoor ik nu vanaf de voorjaarsvakantie op 32 uur in de week zit - , achteraf toch best veel werk maar het lukt.
Klinkt goed.quote:Nu kreeg ik vorige week te horen dat ze mij een jaarcontract gaan aanbieden voor zeker 4 maar hoogstwaarschijnlijk 5 dagen in de week .
Ik ben in mijn tweede jaar mentor geworden. Dat heb ik 8 jaar gedaan. Hele leuke, leerzame, maar ook zware ervaring. Maar ik merk ook, nu ik géén mentor meer ben, kan ik net zoveel betekenen voor leerlingen als daarvoor. Leerlingen komen nu net zo goed naar me toe met problemen, waar ik ze mee kan helpen. Ik hoef me nu tenminste niet meer bezig te houden met handelingsplannen, oudergesprekken, en noem het maar op.quote:Het aantal aanmeldingen voor volgend jaar is boven verwachting hoog. Zo hoog zelfs dat er een extra klasje met LWOO'ers bijkomt en ze hebben mij gevraagd of ik misschien interesse heb om mentor hiervan te worden.
Dus hier mijn vraag; * is het wijs dat ik dit nu al doe?
Tijdens de opleiding heb ik hierover nagedacht en het lijkt mij een hele leuke uitdaging om meer voor een leerling te kunnen betekenen dan alleen docent en ben ook enorm gevleid met dit (snelle) aanbod.
Maar ik had me wel voorgenomen om me eerst een paar jaar bezig te houden met doceren voordat ik deze stap wilde gaan zetten.
Een mentoraat is een taak. Die wordt dan verrekend in je taakbelasting.quote:* Scheelt het in de salaris?
Nu wil ik niet te negatief klinken, maar directies denken aan "poppetjes" en "plaatsen vullen". Zij hebben nu een plaats open (mentoraat LWOO), en jij bent het poppetje. Poppetje wordt op het plekje gezet. Plekje gevuld. Klaar. Zo denken directies.quote:* Waarom willen ze mij als mentor hebben? Bestaat de kans dat ze mij als afvoerputje/dumpplaats zien?
Och, aan de ene kant zou ik ook zeggen: "Laat het gewoon op je af komen, en gewoon doen!". Maar laat je niet naaien!quote:Ik neig naar een ja omdat ik meer antwoorden heb op "waarom wel?" als op "waarom niet?", maar heb graag de mening/kijk van anderen.
Ah, jammer. Ik studeer op dit moment namelijk filosofie en ik wilde vragen of het mogelijk is om daarmee ook in het buitenland les te geven. Lijkt me wel lastig, aangezien het natuurlijk voor veel scholen een 'luxevak' blijft, waar de exacte vakken en de talen toch het belangrijkst blijven. Sowieso wil ik naast filosofie ook nog m'n lesbevoegdheid voor andere vakken halen.quote:Op woensdag 7 april 2010 18:35 schreef Hippos het volgende:
Ik ken het BITEP wel, ik zat in Utrecht maar in de andere mentorgroep. Dus ik weet heel globaal wel hoe het in elkaar zit, maar echt specifiek kan ik geen antwoord op je vraag geven.
Wat houdt dat in dan, PAL zijn? Je zit erbij in de klas en als de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, ondersteun jij de leraar bij de individuele begeleiding, zoiets?quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ah, jammer. Ik studeer op dit moment namelijk filosofie en ik wilde vragen of het mogelijk is om daarmee ook in het buitenland les te geven. Lijkt me wel lastig, aangezien het natuurlijk voor veel scholen een 'luxevak' blijft, waar de exacte vakken en de talen toch het belangrijkst blijven. Sowieso wil ik naast filosofie ook nog m'n lesbevoegdheid voor andere vakken halen.
Overigens ben ik op dit moment PAL (Persoonlijk Assistent voor Leraren). Hopelijk volgend schooljaar weer, alleen dan met zo'n geniaal onderwijs CAO.
Ongeveer dit:quote:Op zondag 18 april 2010 09:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat houdt dat in dan, PAL zijn? Je zit erbij in de klas en als de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, ondersteun jij de leraar bij de individuele begeleiding, zoiets?
Ja ik vind het afstandsleren wel lekker eigenlijk. Ik had vooraf het idee dat alleen volwassenen of luie studenten zoiets kozen en vroeg mijzelf af of het wel een goede keuze zou zijn. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en toch voor deze studie gekozen. Het bevalt mij allemaal erg goed!quote:Op zondag 18 april 2010 12:45 schreef Spiegelei het volgende:
@ Gamefan24: Ik lurk al een poosje mee in dit topic. Ik doe ook de lerarenopleiding via Windesheim-LOI maar dan voor geschiedenis. Ik heb als extra moeilijkheid dat deze opleiding en het vooruitzicht van een baan in het onderwijs voor mij een carierreswitch is. Ik werk nu in de juridische sector en ben dat compleet beu. Het vervelende is dat ik het inkomen niet compleet kan missen (wel gedeeltelijk, daarom ben ik ook parttime gaan werken) en dus mijn aandacht erg moet splitsen tussen privé, werk en studie + stage.
Daar komt bij dat ik door familieomstandigheden nu al wat achterstand heb opgelopen waardoor mijn orienterende stage is uitgesteld. Erg jammer en erg vervelend, maar alles gaat nu redelijk dus ik ga er weer voor de volle 100% voor.
Hoe bevalt jou het afstandsleren? en waarom heb jij daarvoor gekozen? Persoonlijk had ik liever "gewoon" gestudeerd of anderd parttime met contactdagen/-uren. Helaas is dat logistiek voor mij niet mogelijk. Al met al gaat het plannen en leren wel goed. Jammergenoeg alleen nog geen stage gelopen dus.
quote:Op dinsdag 20 april 2010 08:52 schreef Spiegelei het volgende:
Gefeliciteerd Hippos en ik duim voor je Kwakz0r!
Ik ben benieuwd naar hoe het gaat Gamefan!
ik heb heel breed gesolliciteerd. gewoon op alles. nou ja, ik heb 13 brieven verstuurd in de afgelopen 3 weken. n.a.v. die brieven voor vier gesprekken uitgenodigd. maar bij school 2 wist ik het meteen: hier wil ik werkenquote:Op dinsdag 20 april 2010 11:48 schreef Naamah het volgende:
Hoe kiezen jullie nou de scholen waar je solliciteert? Hoe krijg je een beetje een beeld van wat voor soort school het is? Of hoop je dat dat tijdens een sollicitatiegesprek wel duidelijk zal worden?
Ik kom voor mijn werk (nee, nog niet als docent, voorlichting geven over universiteit) op heel veel scholen en ik merk zulke enorme verschillen tussen scholen, qua sfeer (open of gesloten), leerlingen (brutaal, mondig, gezellig, stil), georganiseerdheid (alles voor elkaar of echt grote puinhopen en onduidelijkheid). Ik weet inmiddels vrij goed op wat voor soort school ik graag zou willen werken en wat bij mij past en ik weet ook op wat voor school ik nooit terecht zou willen komen, maar hoe kom je er achter hoe een school is als je alleen een advertentie voor een vacature ziet?
quote:IK HEB EEN BAAN
gesprek was meer mij overtuigen om voor hen te kiezen dan andersom - er zijn nog wat onzekerheden over de precieze samenstelling en grootte en soort van aanstelling, maar er is me verzekerd dat ze er alles aan doen om me de uren te bieden in de toekomst die ik wil. de halve baan vervanging vanaf september is er sowieso. dus ik neem het kleine risico, en ik ga ervoor: ik ga werken bij de school die mijn hart gestolen heeft!
het kan best dat ik scholen laat lopen die me secundair meer te bieden hebben, maar ik wil zo graag hier werken, heb er nu al zo'n zin in. en rete spannend is t ook nog eens, dat wel. ik krijg nu binnenkort een voorstel voor aanstelling enzo, maar de baan is van mij
Leuk, zo'n ervaring. Die zenuwen horen er in het begin bij. Waarschijnlijk is daardoor ook je stemgeluid meer monotoon en gespannen?quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:35 schreef Gamefan24 het volgende:
Heb gelijk maar weer voorgesteld om volgende week een les geven aan een 2 VMBO-KGT klas (±20 man). Ik heb der zin in, maar hoop dat ik dan van te voren niet zo zenuwachtig ben.
He bedankt voor je reactie!quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:05 schreef mane het volgende:
Felicitaties voor de mensen met baan/ vaste aanstelling!
[..]
Leuk, zo'n ervaring. Die zenuwen horen er in het begin bij. Waarschijnlijk is daardoor ook je stemgeluid meer monotoon en gespannen?
Is het wat lesopzet betreft niet een idee om het iets meer af te wisselen? Dus: beginnen met een uitleg van een kwartier/tien minuten. Dan de leerlingen een opdracht geven en de laatste tien minuten/kwartier weer een klassikale bespreking waarmee je de les ook afsluit? Ik kan me voorstellen dat zoiets bij een 2 VMBO-KGT klas wel goed werkt. Vooraf dan de leerlingen ook kenbaar maken dat dit de planning voor de les is. Veel leerlingen vinden het prettig te weten wat ze kunnen verwachten.
Ik heb vandaag voor het eerst een les van mijn stagiair gezien. Die had aan het einde van de les een vuurrode kleur van de opwinding en de spanning. .
die gaat op het mededelingenbord.quote:
Hier ook. Ook wij krimpen, weinig aanmeldingen voor aankomend jaar. Onze vakgroep blijft nog wel gespaard (door vertrek collega 2011) maar andere vakgroepen (wiskunde, nederlands) krijgen het zwaar (gedwongen ontslagen).quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Op onze school beginnen de gevolgen van de leerlingenkrimp langzaam duidelijk te worden. Ben er toch niet helemaal gerust op. Je weet maar nooit wat ze allemaal gaan bedenken... Had ik dat 10 jaar geleden geweten, was ik misschien toch maar niet het onderwijs ingegaan.. - ondanks de enormel voldoening die ik er elke dag opnieuw weer uit haal..
quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:12 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben gevraagd mentor te worden van 5 VWO en dat wil ik heel graag, want je neemt ze dan mee naar de zesde en ik droom er al jaren van om de praatjes te mogen houden bij de diploma-uitreiking . Ben mentor geweest van de tweede, de derde, de vierde maar dit lijkt me toch echt het leukst en het best bij me passen (niet alleen om die praatjes hoor ).
Hippos en kwakz0r, gefeliciteerd en Gamefan veel succes!
Dat is typisch een gevalletje: "Het boek is heilig". Hij of zij snapt waarschijnlijk niet dat de leerlingen van 1 taaldorp méér leren dan een lesje uit dat boek.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:26 schreef Razztwizzle het volgende:
Sectiegenoot 1: "Nu krijg je het boek niet uit hè, zou je dat nou wel doen?"
Van mij zouden ze weleens mogen experimenteren met een constructie waarin leraren verplicht van 9 tot 5 op school aanwezig moeten zijn. Goed, dat kost mij ook die keren dat ik vanwege mooi weer wat eerder naar huis ga, maar de voordelen zijn dat mensen zich minder makkelijk kunnen drukken, het beroep hopelijk wat serieuzer wordt genomen, overuren beter zichtbaar gemaakt kunnen worden en de school zal moeten zorgen voor fatsoenlijke werkplekken. En ik denk dat het de man-vrouwverhouding ook wat recht kan trekken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:26 schreef Razztwizzle het volgende:
Sectiegenoot 1: "Ja, ik kan echt maar tot 13u hoor, dan moet ik echt weg, sorry" (terwijl ze normaal tot 16u werkt op die dag)
Sectiegenoot 2: "Ik had er eigenlijk op gerekend die week vrij te zijn.. heb je me echt nodig?"
Sectegenoot 3: "Tja, het is wel een beetje een gedoe hè? Ik geef liever les, eigenlijk."
Sectiegenoot 1: "Nu krijg je het boek niet uit hè, zou je dat nou wel doen?"
En dit alles doordat de Taaldorpen in een activiteitenweek vol werkweken vielen, waardoor tradititegetrouw iedereen die niet meegaat op werkweek heel veel vrij heeft. Ja, en dit jaar niet, omdat we dit organiseerden, sorry dames, maar helaas - je hebt niet een week extra vakantie.
Halloquote:Op woensdag 5 mei 2010 00:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Collega's!
Ik meld mij ook weer eens.
Haha ja dat heb je dan goed gedaan Hebben ze in ieder geval teruggedacht aan de lesquote:Op zondag 9 mei 2010 21:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gewoon lekker uitproberen en zien hoe het uitpakt. Altijd een kick als een 'eigen' les goed aanslaat bij de leerlingen. Laatst had ik een les over Alice Cooper gedaan. De dag erna kwamen leerlingen: "Mijn vader had nog een LP van Alice Cooper in de kast". Dan weet ik dat ze het er thuis over hebben gehad en dat het toch ergens een indruk heeft achtergelaten
Succes met de les!
Hear hear, en geen oude vastlopende rotcomputers, één docentenprinter en stoelen waar je na een kwartier al een houten kont van hebt. En heel misschien ook meer dan twee kopieerapparaten?quote:Op woensdag 5 mei 2010 00:24 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Van mij zouden ze weleens mogen experimenteren met een constructie waarin leraren verplicht van 9 tot 5 op school aanwezig moeten zijn. Goed, dat kost mij ook die keren dat ik vanwege mooi weer wat eerder naar huis ga, maar de voordelen zijn dat mensen zich minder makkelijk kunnen drukken, het beroep hopelijk wat serieuzer wordt genomen, overuren beter zichtbaar gemaakt kunnen worden en de school zal moeten zorgen voor fatsoenlijke werkplekken. En ik denk dat het de man-vrouwverhouding ook wat recht kan trekken.
Bij ons presteert een collega die om de hoek woont het om overlegafspraken te blokkeren met een "nee om drie uur kan ik niet hoor, want ik ben om tien over twee al uit" en zitten we regelmatig aan het eind van vergaderingen met een handjevol mensen, omdat de rest een of andere reden heeft om eerder weg te moeten (goed goed, dit laatste is jaloezie van mijn kant, ik zou ook dolgraag een excuus hebben om m'n snor te drukken bij zinloos overleg ).
Leuk Heb je specifiek op één school een stage aangevraagd, of gaat het om meerdere scholen? En onderbouw/bovenbouw/geen idee? Wat lijkt je leuk? Nederlands ging je geven toch?quote:Op maandag 10 mei 2010 15:52 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ik heb zojuist het aanvraagformulier voor een stageplaats ingevuld en verzonden. Spannend!
Het onderwijscentrum van de universiteit gaat op zoek naar een stageplaats aan de hand van voorkeuren die je op moet geven (regio, openbaar/christelijk) en je vak, wat in mijn geval inderdaad Nederlands is. Dus het is voor mij een verrassing waar ik terecht ga komen!quote:Op maandag 10 mei 2010 15:54 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Leuk Heb je specifiek op één school een stage aangevraagd, of gaat het om meerdere scholen? En onderbouw/bovenbouw/geen idee? Wat lijkt je leuk? Nederlands ging je geven toch?
/vragenkanon
Spannend!quote:Op maandag 10 mei 2010 15:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Het onderwijscentrum van de universiteit gaat op zoek naar een stageplaats aan de hand van voorkeuren die je op moet geven (regio, openbaar/christelijk) en je vak, wat in mijn geval inderdaad Nederlands is. Dus het is voor mij een verrassing waar ik terecht ga komen!
Ik mis ook het feit dat gedragsproblemen en -stoornissen veel vaker voorkomen bij jongens dan bij meisjes, wat ook een oorzaak van afstroom kan zijn.quote:Op woensdag 12 mei 2010 20:13 schreef ShadyLane het volgende:
Meningen?
Er zijn goede punten naar voren gekomen, heb er wel bij een paar opmerkingen:quote:
Zal wel de aard van het beestje zijn, denk ik.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos het volgende:
Alle punten zie ik ook deels terug. Het valt me in mijn 4V klas op hoe slordig de meeste jongens werken, de meest keurige schriften vind ik altijd terug bij de meiden
Ja, ben ik het wel mee eens.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos ook:
]ik merk ook vaak aan mijn leerlingen dat ze een 'normale' klassikale uitleg heerlijk vinden. Recht toe, recht aan en gewoon opgaven maken. Neemt niet weg dat experimenteren en van het normale pad afwijken altijd goed is.
Dat is wel een vervelende situatie, zeker als collega's beginnen 'te lopen'. Bij ons is de directie momenteel bezig met de formatie, geloof ik.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos:
Ik weet officieel nog steeds niet hoeveel uur ik krijg volgend jaar...dat begint me nu echt te irriteren, en andere collega's ook. Die gaan nu zelfs maar solliciteren op andere scholen omdat bij onze school nog maar weinig duidelijk is.
Ach, da's geweldig. Ik had dit jaar een géweldige groep examenkandidaten. Zal ze echt gaan missen.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:13 schreef Hippos ook nog:
Maar zoals ik hoorde (viavia) krijg ik volgend jaar zo goed als zeker een 4M klas...dat zou mijn eerste eindexamenklas worden
Ik zou het idd ook incidenteel doen. Ik had laatst voor de grap een zak Celebrations meegenomen. Dus ik zeg: "Nou, we gaan het huiswerk even nakijken. Wie het goede antwoord heeft, krijgt een snoepje". Hahaha, de motivatie steeg opeens tot het toppunt. Zelfs de meest ongemotiveerde slak ging eens rechtop zitten.quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:55 schreef Gamefan24 het volgende:
3) Competitie-element is erg leuk verzonnen! Dit kun je zeker af en toe doen. Het is wel de vraag hoe vaak je dit kan doen. Doe je dit te vaak, zullen leerlingen dan niet alleen maar mee willen doen als ze een mars kunnen winnen? Je kan misschien ook trakteren als de hele klas aan een bepaalde eis voldoet..
Dat geldt voor élke leerling. Het begint al met enthousiasme. Wees enthousiast wat je die leerlingen wil vertellen. Als je het gaat vertellen als een verlepte krop sla van 3 weken oud, moet je ook niet rekenen op enige welwillendheid uit de klas. Ik ga geregeld de technische afdelingen in om te kijken waar de jongens mee bezig zijn. Vinden ze leuk.quote:Ik denk dat je jongens ook kan motiveren door het soms over dingen te hebben die zij leuk vinden. Niet te vaak, dan benadeel je de meisjes weer. Je moet jouw vak zo kunnen brengen, zodat ook jongens het interessant vinden. Er moet iets te vinden zijn, waardoor leerlingen (het liefst uit zichzelf) meer moeite willen doen voor het vak..
Het gaat er 100% om hoe je iets brengt. Ik heb altijd een heleboel extra werkbladen bij de hand. Als een leerling snel klaar met het werk is en ik geef hem/haar zo'n blad met de mededeling 'dit is best lastig maar ik weet zeker dat je het kunt, probeer het maar eens', dan wordt er altijd met veel ijver en plezier aan gewerkt. Als een leerling zijn/haar boeken is vergeten en ik geef zo'n zelfde blad met de mededeling 'jij gaat nu voor straf dit maken', wordt het altijd als een vervelend werkje beschouwd.quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:27 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Dat geldt voor élke leerling. Het begint al met enthousiasme. Wees enthousiast wat je die leerlingen wil vertellen. Als je het gaat vertellen als een verlepte krop sla van 3 weken oud, moet je ook niet rekenen op enige welwillendheid uit de klas. Ik ga geregeld de technische afdelingen in om te kijken waar de jongens mee bezig zijn. Vinden ze leuk.
quote:Op woensdag 12 mei 2010 22:33 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Het gaat er 100% om hoe je iets brengt. Ik heb altijd een heleboel extra werkbladen bij de hand. Als een leerling snel klaar met het werk is en ik geef hem/haar zo'n blad met de mededeling 'dit is best lastig maar ik weet zeker dat je het kunt, probeer het maar eens', dan wordt er altijd met veel ijver en plezier aan gewerkt. Als een leerling zijn/haar boeken is vergeten en ik geef zo'n zelfde blad met de mededeling 'jij gaat nu voor straf dit maken', wordt het altijd als een vervelend werkje beschouwd.
Nee, zo ervaren ze dat volgens mij niet. Het niet meenemen van boeken leidt tot straf, dat is de boodschap en zo ervaren ze dat ook.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik vind dat altijd interessant
"Jij gaat nu voor straf dit maken" - en dan geef je ze werk van jouw vak. Dus jouw vak komt overeen met straf.
Ben ik niet met je eens; Nederlands en Engels zijn voor alle niveaus verplichte examenvakken...quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:34 schreef kwakz0r het volgende:
talen liggen me iets te vaak in het verdomhoekje, alsof ze pertinent onnuttig zijn...
maar waarom dan meteen de suggestie om de extra talen te vervangen door nóg een algemeen science/onderzoeksvak? taalvaardigehid duits en frans is ook erg belangrijk, en het leren van meerdere talen is ook goed voor de ontwikkeling van je intelligentie en denkvermogen. ik durf te stellen dat je vaardigheden meer opschieten met het leren van een taal, dan met een algemeen kennisvak - want echt de wetenschappelijke diepte in zal een algemeen sciencevak niet gaan. het lijkt in die zin dan meer op geschiedenis of maatschappijleer dan op natuurkunde of scheikunde.quote:Op woensdag 12 mei 2010 23:51 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens; Nederlands en Engels zijn voor alle niveaus verplichte examenvakken...
er wordt vooral makkelijker over gedaan. ik denk dat er een hoger niveau bereikt zou kunnen worden als de houding rond moderne vreemde talen ambitieuzer zou zijn. het is al snel goed, een beetje babbelen, etc. terwijl kinderen zeker op het vwo echt wel meer zouden kunnen leren. stampen en grammatica pompen is echter uit den boze, terwijl in de exacte vakken het aanleren van basiskennis en formules als iets normaals wordt gezien.quote:Op donderdag 13 mei 2010 00:21 schreef ShadyLane het volgende:
Makkelijker vind ik wel, maatschappelijk minder relevant zeker niet.
dat laatste lijkt me een slecht idee. jonge leerlingen zijn nog helemaal niet toe aan keuzes maken op die manier. een brede basis is belangrijk wat ,mij betreft, ook in vakken waarvan leerlingen niet direct het nut inzien...quote:Ik ben na afloop van het debat even naar diegene toegelopen die dat van dat Frans en Duits opperde (en die verder een prima verhaal had overigens) om toch even aan te stippen dat dat 'talige' niet per se samenhangt met 'talen'. Als probleem wordt bijv. vaak gezien dat wiskunde, natuurkunde enzo veel taliger zijn geworden, met verhaaltjessommen enzo. Dat staat los van de taalvakken. Daarnaast geven wij onze taalvakken Latijn & Grieks blijkbaar op een dusdanig jongens-aansprekende manier dat ik in m'n vierde klas nu 19 jongens heb en 10 meisjes.
Dus tja. Je kunt elk vak zo jongens- of meisjesachtig geven als je wilt, denk ik.
Hij was het daarmee wel eens en gaf aan dat hij dat van dat Frans en Duits had aangedragen omdat het hem sowieso een goed idee lijkt om een minder star onderbouwprogramma te hebben, meer keuzemogelijkheden, meer maatwerk.
gefeliciteerd! de arbeidsvoorwaarden moeten wij nog gaan bespreken. kan pas als echt precies de klassen duidelijk zijn en het team waar ik in kom (ze hebben secties en dan nog teams, vwo/havo/mavo/brugklas. ws. kom ik in t vwo team. daarin zit dan je direkt leidinggevende waarmee je functioneringsgesprekken hebt, en bij mij hopelijk ook de begeleider op school die nog gevonden moet worden...)quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:32 schreef Razztwizzle het volgende:
Fijn zeg Kwak, vooral de afwisseling boven/onderbouw vind ik fijn .
Om daar even op door te gaan, ik ben bevorderd naar LC per volgend jaar . Volgende week gesprek daarover, over m'n POP enzo. Ben best benieuwd wat ze verwachten, eigenlijk. Het grootste vraagpunt voor mij is of er nu wordt verwacht dat ik per volgend jaar alleen nog maar bovenbouwklassen zal hebben, i.v.m. die functiemix Ik begrijp daar nog erg weinig van eigenlijk , dus dat wil ik wel graag even uitgelegd krijgen.
Helemaal mee eens!quote:Op dinsdag 18 mei 2010 17:33 schreef kwakz0r het volgende:
ik chargeer uiteraard maar wat mij betreft zou er uit de eindtermen veel meer ambitie mogen spreken. het is wel erg pragmatisch ipv perfectionistisch nu...
Ik had in het begin ook veel feedback gekregen over mijn stemgebruik. variatie komt vanzelf als je de stof lekker onder controle hebt en als de rest ook een beetje geautomatiseerd begint te raken.quote:Op donderdag 20 mei 2010 12:07 schreef Gamefan24 het volgende:
Heey gefeliciteerd Nederland is weer een bekwaam docent rijker
Nouja mijn orienterende stage zit erop: beoordelingsgesprek verliep goed, enige minpuntje is mijn stemgebruik en stemvariatie. De rest van de gesdragsindicatoren heb ik op of boven niveau
Maar het allerleukste was de school: zij vroeg of ik asjeblieft volgend jaar terug wil komen om weer stage te lopen Ik heb iets wat ze graag nog een jaartje bij hun op school willen hebben...
Ik vind het een prima idee. Ik hou mijn hart vast voor de eerste speeldag van oranje. Ik ben benieuwd hoe mijn klas het 8ste uur (dan is de wedstrijd net afgelopen) is.quote:Op donderdag 20 mei 2010 16:20 schreef Razztwizzle het volgende:
Gefeliciteerd!
Bij ons op school gaan ze op de maandag van de 1e WK wedstrijd van Nederland een 40-minutenrooster draaien zodat de hele school 's middags samen de wedstrijd kan kijken . Leuk, vind ik . Al ben ik dan vrij, maar misschien ga ik nog wel even op school langs voor de gezelligheid.
En natuurlijk weer een boel grumpy sputterende collega's, want ja, je zou eens 5 minuten korter les moeten geven op die dag, pffff.
Proficiat!quote:Op donderdag 20 mei 2010 09:44 schreef kipptje het volgende:
heb vandaag om half 8 (!!!!) 's ochtends een mail binnen gekregen waarin staat dat ik de docentenopleiding heb gehaald!!
Vandag vandaag ben ik dus officieel een HBO docent!!
Och, denk niet dat je dan nog veel moet verwachten, hahahaha..quote:Op donderdag 20 mei 2010 18:59 schreef Hippos het volgende:
Ik vind het een prima idee. Ik hou mijn hart vast voor de eerste speeldag van oranje. Ik ben benieuwd hoe mijn klas het 8ste uur (dan is de wedstrijd net afgelopen) is.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 20 mei 2010 09:44 schreef kipptje het volgende:
heb vandaag om half 8 (!!!!) 's ochtends een mail binnen gekregen waarin staat dat ik de docentenopleiding heb gehaald!!
Vandag vandaag ben ik dus officieel een HBO docent!!
Toch ga ik zoeits echt nooit meer doen. Dat wachten op de uitslag is slecht voor je hart
Ik snap niet waarom een 6 "laag" is "voor een vak als Engels", ik snap niet waarom "een 7 in VWO termen eigenlijk een 6 is" en ik snap niet dat paps gelooft dat er echt maar 5 zevens waren . Er waren precies 8 onvoldoendes op 26 leerlingen, en die van zijn zoon was er eentje van. Tja. Dat gebeurt.quote:Mevrouw Razztwizzle,
Volgens mijn informatie wordt er op <naam van mijn school> geen onderscheid gemaakt tussen VWO cijfers en HAVO cijfers (zoals bijvoorbeeld op het <naam andere school in de buurt>)
Je moet na klas 1 gemiddeld een 7 staan, wil je door kunnen gaan naar het VWO. Daaruit zou je kunnen afleiden dat de cijfers eigenlijk op HAVO niveau worden gegeven en dat een 7 dus in VWO termen eigenlijk een 6 is.
De laatste toets Engels kende (naar mijn informatie) circa 5 zevens. De rest van de score was lager. Dat betekent dus in VWO termen dat eigenlijk het hoogste cijfer een 6 is geweest. Dat is voor een vak als Engels toch wel laag (tenminste, dat vind ik).
Overweging: Misschien de normering klassikaal iets aan passen?
Niet emotioneel gaan reageren, gewoon inderdaad vertellen hoe de vork in de steel zit. Eventueel met CC'tje naar mentor/teamleider.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 09:12 schreef Hippos het volgende:
Ik zou 'm gewoon terugmailen en daar klip en klaar jou visie op het geheel vertellen. Wat een zeikerd...
Ik las vandaag over een andere optie: een school liet de lessen beginnen om 7:50 uur, zodat de leerlingen om (wat zal 't zijn geweest?) 13:00 uur klaar waren, en daarna konden ze de voetbalwedstrijd kijken. Een andere school nam de voetbalwedstrijd op, en liet deze ná de lessen op een groot scherm in de aula zien.quote:Op vrijdag 28 mei 2010 10:21 schreef ShadyLane het volgende:
Wij zijn trouwens hevig aan het lobbyen voor Nederland-Japan op een groot scherm in de aula. Ik denk dat het wel gaat lukken. Lijkt me een perfecte activiteit voor de laatste lesdag. Binnenkort maar eens even wat oranje-items aanschaffen .
Dank je!quote:Op vrijdag 28 mei 2010 15:07 schreef ShadyLane het volgende:
Sterkte, Baba. Dat er maar veel meerkeuzevragen tussen mogen zitten .
Welkom in ons nederige topicjequote:Op vrijdag 28 mei 2010 15:45 schreef Wegwijzer het volgende:
Hallo iedereen!
Laat het allemaal maar op je af komen, maar zorg dat je voor je zelf duidelijk hebt wat je wél en niet accepteert in de klas. Zeker de eerste lessen. Het is m.i. echt niet nodig om als een afgetrapte kampbeul alle regels te gaan brullen, maar zorg wel dat je consequent bent. Doe wat je zegt. Wees enthousiast, en zorg dat je snel de namen kent (klassenplattegrondje maken). Och, en als je nog tips nodig hebt, vraag je het hier maarquote:Ik heb al een baan gevonden voor 12 lesuren, wat dus direct mijn stageplaats is. Ik zal hier in de toekomst meepraten over het reilen en zeilen! Hebben jullie nog tips die een startende docent echt moet weten?
Ok ik zal ze onthouden Ben van plan om hier regelmatig te gaan posten te zijner tijd!quote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dank je!
[..]
Welkom in ons nederige topicje
[..]
Laat het allemaal maar op je af komen, maar zorg dat je voor je zelf duidelijk hebt wat je wél en niet accepteert in de klas. Zeker de eerste lessen. Het is m.i. echt niet nodig om als een afgetrapte kampbeul alle regels te gaan brullen, maar zorg wel dat je consequent bent. Doe wat je zegt. Wees enthousiast, en zorg dat je snel de namen kent (klassenplattegrondje maken). Och, en als je nog tips nodig hebt, vraag je het hier maar
Soms vind ik het jammer dat dit topic geen inhoudsopgave heeft. We hebben in de loop der jaren immers al heel veel interessante dingen besproken. Toch?
een brief in het eindexamen, nee, dan snap ik dat je 't niet leuk vindt! Dat hebben wij in de SE's gelukkig allemaal al afgerond, eindexamen VWO is alleen lezen, gelukkig. 't Is niet al te best gemaakt in mijn klas, gemiddeld maar 28,5 punt van de 53 .quote:Op zaterdag 29 mei 2010 14:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, ik vind het niet leuk. Heb iets van 90 werken, waarbij de leerlingen ook een brief moeten schrijven. Wat mij betreft mogen al die examens digitaal. Een druk op de knop en het is nagekeken - zonder tweede correctie. Vorig jaar belde iemand me om 9 uur op zondagmorgen. Niks beters te doen of zo?
Ik weet niet, maar zou het misschien er iets mee te maken kunnen hebben dat leerlingen tegenwoordig zo hoog mogelijk ingeschaald worden ("erg zwakke VWO, ach, probeer het toch maar"), en uiteindelijk bij het examen toch "door de mand" vallen? Of zouden de examens dit jaar gewoon weer wat moeilijker zijn?quote:Op maandag 31 mei 2010 18:47 schreef Hippos het volgende:
Ik hoor dat het bij ons, qua vakken, ook matig is gemaakt. Natuurkunde, scheikunde, biologie, engels...allemaal matig.
Eer? Mwah, het zal gewoon hard nodig zijn Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Het is weer een hele nieuwe ervaring - kan ook erg leuk zijn!quote:Nog niets gehoord van aantal uren klassen volgend jaar, maar naar alle waarschijnlijk wel mentor van 4V kindjes volgend jaar. Vandaag het vriendelijke doch dringende verzoek gehad. Hele eer
Ja, leuk dat ze het vragen maar linksom of rechtersom, er moeten poppetjes worden ingevuldquote:Op maandag 31 mei 2010 20:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ik weet niet, maar zou het misschien er iets mee te maken kunnen hebben dat leerlingen tegenwoordig zo hoog mogelijk ingeschaald worden ("erg zwakke VWO, ach, probeer het toch maar"), en uiteindelijk bij het examen toch "door de mand" vallen? Of zouden de examens dit jaar gewoon weer wat moeilijker zijn?
[..]
Eer? Mwah, het zal gewoon hard nodig zijn Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Het is weer een hele nieuwe ervaring - kan ook erg leuk zijn!
Ik heb een digibord in mijn lokaal en wij beschikken per 2 lokalen over 6 computers. De kosten vallen reuze mee. Het fijne van de ict-toepassingen van Stepping Stones is dat je ze als verrijking, verdieping en/of herhaling kunt inzetten. De opdrachten zijn zo helder van opzet, dat ook basisleerlingen ermee uit de voeten kunnen.quote:Op maandag 31 mei 2010 22:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Och weet je... klinkt allemaal heel leuk en interessant altijd, maar daarna ga ik me afvragen: hoe veel van deze multimediale extravaganza's ga je ook daadwerkelijk in de les gebruiken? (Reserveren computerlokaal? Leerlingen moeten betalen voor de e-packs, etc) En ik vraag me altijd kritisch af: hébben de leerlingen er ook daadwerkelijk wat aan, of ziet het er alleen maar leuk en flitsend uit?
Hey Hippos, dat kwalificatiesysteem (dat inderdaad idioot is) kwam me zo bekend voor, dat ik efkes op je profiel heb geklikt om te zien in welke omgeving je zit. Werk jij toevallig (ook) op een Penta-school? AM, BP, JvL?quote:Op maandag 31 mei 2010 20:33 schreef Hippos het volgende:
[..]
Ja, leuk dat ze het vragen maar linksom of rechtersom, er moeten poppetjes worden ingevuld
Over dat determinatie, daar heb je helemaal gelijk. We zien helaas teveel leerlingen op het verkeerde niveau terechtkomen. Ik zie dat in grote mate in 4H en hier en daar ook in 4V. Bovendien hebben we jarenlang een kwalificatiesysteem gehad dat ook niet echt deugde (volgend jaar weer terug naar oude systeem) maar triest is nu wel dat onze school zo zwak scoort dat gezien dat resultaten van de laatste 3 jaren we grote kans hebben echt in de rode zone van de inspectie te komen...
Maar onze school is al hard bezig om die determinatie een te pakken; en misschien waren de examens dit jaar ook een tandje lastiger, maar als ik het zo hoor om me heen kan dat uiteraard niet de enige reden zijn
De BP Maar dat systeem gaat overboord gelukkigquote:Op dinsdag 1 juni 2010 11:47 schreef Jentin het volgende:
[..]
Hey Hippos, dat kwalificatiesysteem (dat inderdaad idioot is) kwam me zo bekend voor, dat ik efkes op je profiel heb geklikt om te zien in welke omgeving je zit. Werk jij toevallig (ook) op een Penta-school? AM, BP, JvL?
Vroeger (volgens mij pré 1998) was het zo dat je twee bevoegdheden kon halen. Tegenwoordig kan dat niet meer (tenminste, bij mijn weten). Anders had ik er ook nog wel een tweede bevoegdheid bij haald.quote:Op maandag 31 mei 2010 23:17 schreef Droogstoppel het volgende:
Ik vroeg me alleen af of het mogelijk/doenlijk is (en of mensen ervaring hebben met) het volgen van twee vakrichtingen. Ik zat te denken aan sowieso Nederlands met geschiedenis (liefst maatschappijleer maar dat biedt de hbo-instelling niet aan).
Na het behalen van mijn BeD-Engels heb ik nog gekeken naar een bevoegdheid Geschiedenis, maar dit zou me 2 jaar extra kosten. Maar goed, dit was tijdens het afstuderen (vervolg-studie-info-avond). Ik weet niet hoe het zit wanneer je aan het begin van de opleiding staat.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vroeger (volgens mij pré 1998) was het zo dat je twee bevoegdheden kon halen. Tegenwoordig kan dat niet meer (tenminste, bij mijn weten). Anders had ik er ook nog wel een tweede bevoegdheid bij haald.
mijn moeder zit bij de AOB, ik ben van plan ook lid te worden in augustus als ik begin. het is de algemene bond, en de grootste. groot betekent vaak vooral dat er veel expertise en aanbod in huis is, en omdat er lokale afdelingen zijn is de afstand naar de bond toch niet zo erg groot. er is ook nog een christelijke bond geloof ik.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:47 schreef Da_Ripper het volgende:
[..]
Na het behalen van mijn BeD-Engels heb ik nog gekeken naar een bevoegdheid Geschiedenis, maar dit zou me 2 jaar extra kosten. Maar goed, dit was tijdens het afstuderen (vervolg-studie-info-avond). Ik weet niet hoe het zit wanneer je aan het begin van de opleiding staat.
Potverdilleme, wat is het toch lekker rustig zonder die 4e jaars
Ik had zelf nog even een vraagje; bij ons is de inzetbaarheid (voormalig taakbeleid) van '10-'11 bekend gemaakt en werkelijk waar iedereen loopt te mopperen. Nu begin ik dus net en heb daarom geen flauw benul van wat al die cijfertjes nu beteken - maar dit schijnt niet zo veel te verschillen bij de andere docenten
We schijnen nog een info-middag te krijgen om dit alles toe te lichten want de coördinatoren die het gemaakt hebben worden om de minuut aan de mouw getrokken om het toe te lichten.
Maar goed, ik vroeg me dus af of je niet iemand onafhankelijk ernaar kunt laten kijken (MR of vakbond) vandaar ook mijn vraag; is het verstandig om me aan te melden bij een vakbond?
Zijn de docenten hier lid van een vakbond?
Zo ja, welke en waarom deze? - Het AOB werd genoemd door mijn collega's omdat dit schijnbaar de grootste is van NL.
Ja inderdaad. Ik mis ze wel een beetje, hoor. Maar ben nog te druk bezig met examens en tweede correctie shit.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:47 schreef Da_Ripper het volgende:
Potverdilleme, wat is het toch lekker rustig zonder die 4e jaars
Het taakbeleid.... daar is meer kapot mee gemaakt dan dat ze ooit nog kunnen herstellen. Iedereen wijst tegenwoordig maar naar het taakbeleid. "Begeleiding excursie? Maar daar krijg ik geen uren voor!", "Even een klasje opvangen? Staat dat in mijn taakbelasting?". Er is nog nooit iemand geweest die mij mijn taakbelasting heeft kunnen uitleggen zodat ik het ook daadwerkelijk *snapte*. Gegoochel met cijfertjes, dat is het. Wie bepaalt dat een mentoraat VMBO 2 pak 'em beet 20 uur behelst? Wie heeft bepaald dat een sectievoorzitterschap 40 uur is - en waar is dat op gebaseerd? Wat een onzin allemaal. En het leuke is: mensen die zich het hele jaar van achter tot voren uit de naad werken, staan op de taakbelasting nog altijd in de min. Dan valt echt mijn gebit uit.quote:Ik had zelf nog even een vraagje; bij ons is de inzetbaarheid (voormalig taakbeleid) van '10-'11 bekend gemaakt en werkelijk waar iedereen loopt te mopperen. Nu begin ik dus net en heb daarom geen flauw benul van wat al die cijfertjes nu beteken - maar dit schijnt niet zo veel te verschillen bij de andere docenten
Ik ben al jaren lid van de Onderwijsbond van CNV. Destijds voorlichting over gehad op de lerarenopleiding en toen meteen lid geworden. Ben er wel tevreden over.quote:Zijn de docenten hier lid van een vakbond?Zo ja, welke en waarom deze? - Het AOB werd genoemd door mijn collega's omdat dit schijnbaar de grootste is van NL.
Tuurlijk, is gezelligquote:Op dinsdag 1 juni 2010 17:59 schreef ShadyLane het volgende:maar wellicht kunnen we met een stel collega's wat regelen.
Ze móeten wel . Denk je dat je nog fatsoenlijk les kunt geven als Nederland moet spelen? .quote:Op dinsdag 1 juni 2010 18:52 schreef Gamefan24 het volgende:
En mooi ook dat zoveel scholen rekening houden met het WK 2010
Wat grappig, daar heb ik tot vorig jaar ook eventjes (2,5 jaar) gewerkt (Sterker nog: ik heb er zelf op school gezeten ) Werkte daar twee jaar in combinatie met AM, maar kon vanaf dit jaar helemaal de overstap naar AM maken (24 lesuur), dus dat heb ik meteen gedaan.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 16:26 schreef Hippos het volgende:
[..]
De BP Maar dat systeem gaat overboord gelukkig
Herkenning van die opvanguren, ik gruwel er ook van. Het moet, soms is het leuk maar vaak werkt het niet echt. Ik geef sinds januari 2009 les op de BP, eerst als stagiair en nu gewoon in dienst. En als alles goed ben ik daar nog wel even te vinden.quote:Op dinsdag 1 juni 2010 19:23 schreef Jentin het volgende:
[..]
Wat grappig, daar heb ik tot vorig jaar ook eventjes (2,5 jaar) gewerkt (Sterker nog: ik heb er zelf op school gezeten ) Werkte daar twee jaar in combinatie met AM, maar kon vanaf dit jaar helemaal de overstap naar AM maken (24 lesuur), dus dat heb ik meteen gedaan.
En inderdaad: gelukkig gaat dat systeem weg, want het werkt totaal niet. Ik ben dit jaar mentor van 24 havo4-leerlingen en ik loop al het hele jaar aan alle kanten tegen dat stomme idee aan .
Over die taakmodellen: ik snap er helemaal niks van en niemand krijgt het me fatsoenlijk uitgelegd. Dat zou natuurlijk meer over mij kunnen zeggen dan over het taakmodel . Ik hou me er dus ook niet zo mee bezig: zolang ik alles kan bolwerken gaat het wat mij betreft goed. Ik moet zeggen dat ik het op mijn school echt prima heb: naast lesgeven en m'n mentoraat word ik niet echt lastiggevallen met klusjes die uren op moeten vullen ofzo. Alleen die opvanguren hè.. Is het bij jullie ook de bedoeling dat je les gaat geven in het vak dat de klas op dat moment eigenlijk had moeten hebben? Altijd leuk, een docente Nederlands die scheikunde geeft aan een wildvreemde 4T
Eén uur in de week heb ik een vast toezichtsuur in het rooster. Bij ons in de afspraak dat de eigenlijke docent dan werk neer legt, zodat de leerlingen vrij zelfstandig door kunnen werken. Echt les geven hoef je dan niet, maar ik heb ook wel eens lesjes Nederlands, geschiedenis, aardrijkskunde en economie gedraaid. Scheikunde vind ik wat riskanter. Volgens mij zou ik het lokaal dan reduceren tot een diepe kuil in de grond..quote:Op dinsdag 1 juni 2010 19:23 schreef Jentin het volgende:
Alleen die opvanguren hè.. Is het bij jullie ook de bedoeling dat je les gaat geven in het vak dat de klas op dat moment eigenlijk had moeten hebben? Altijd leuk, een docente Nederlands die scheikunde geeft aan een wildvreemde 4T
35 uur voor het begeleiden van een werkweek? Zoow... Mijn 'beloning' was .. uhm... een bedankje tussen de soep en de boterhammen door.quote:En de taken daar snap ik inderdaad ook geen kont van. Ik doe een Taaldorp voor 10 uur ( 10 uur, stelletje grapjassen...) een mentoraat voor 90 uur (komt in de buurt) en ga nog mee op werkweek volgend jaar voor 35 uur.
Jeumig! OK, ik ga gauw m'n POP invullen, wil wel blijven werken op mijn fijne school .quote:Op dinsdag 1 juni 2010 20:19 schreef Baba-O-Riley het volgende:
35 uur voor het begeleiden van een werkweek? Zoow... Mijn 'beloning' was .. uhm... een bedankje tussen de soep en de boterhammen door.
quote:Op dinsdag 1 juni 2010 23:24 schreef Gamefan24 het volgende:
Vorige week mijn portfolio op de bus gedaan, vandaag het resultaat al: een 7 voor mijn orienterende stage!
Ben er wel tevreden mee, maar ik had het toch hoger ingeschat Naja, je kan niet alles hebben..
Maar een 7 is goed genoeg, levert mij weer een bult studiepunten op
Studiepunten zijn toch altijd fijnquote:Op dinsdag 1 juni 2010 23:24 schreef Gamefan24 het volgende:
Vorige week mijn portfolio op de bus gedaan, vandaag het resultaat al: een 7 voor mijn orienterende stage!
Ben er wel tevreden mee, maar ik had het toch hoger ingeschat Naja, je kan niet alles hebben..
Maar een 7 is goed genoeg, levert mij weer een bult studiepunten op
Nederlands. Op zo'n samenvatting kun je natuurlijk helemaal los gaan . Ze had werkelijk diepe taalkundige analyses losgelaten op iedere komma-die-ook-een-punt-had-kunnen-moeten-zijn en daar moesten dan ook overal punten voor geschrapt worden. Ze keek ook niet verder dan het correctiemodel en alles wat er niet letterlijk op leek, klopte niet. Het waren heel ongezellige gesprekken in ieder geval.quote:
Oh help... Als ik met zo'n tweede corrector aan de lijn hang, probeer ik me altijd voor te stellen wat het voor persoon is. Als het zo'n muggenzifter is, dan zet ik ook wel eens mijn hakken in het zand. Sommige mensen kunnen ook óveral een probleem over maken. Eerst kreeg je nog een vergoeding voor de tweede correctie - tegenwoordig is dat ook al niet meer.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 07:59 schreef Jentin het volgende:
Nederlands. Op zo'n samenvatting kun je natuurlijk helemaal los gaan . Ze had werkelijk diepe taalkundige analyses losgelaten op iedere komma-die-ook-een-punt-had-kunnen-moeten-zijn en daar moesten dan ook overal punten voor geschrapt worden. Ze keek ook niet verder dan het correctiemodel en alles wat er niet letterlijk op leek, klopte niet
Kan ik me voorstellen ja.quote:Het waren heel ongezellige gesprekken in ieder geval.
Hahahaquote:Ik hoorde van een collega dat ze ieder jaar bij het invullen van haar nieuwe agenda de naam van een bepaalde tweede corrector in haar agenda noteert met als toevoeging 'Eucalypta'. Vanaf september zo'n beetje hoopt ze dat die naam niet in haar postvak verschijnt .
In de gebieden waar het aantal leerlingen terug aan het lopen is, kun je het vergeten als je geen bevoegdheid/diploma hebt. Dus je hebt een voorsprong op die concurrent.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 14:12 schreef Viking84 het volgende:
omdat ik een concurrent heb met meer ervaring (maar zonder papiertje en dat papiertje laat maar op zich wachten
quote:Op vrijdag 4 juni 2010 17:18 schreef ShadyLane het volgende:
In combinatie met haar voornaam "Beatrijs" heb ik me een levendige voorstelling gemaakt van wat voor het type het was .
Ook een keertje gehad:quote:Verder was ik ooit tweede corrector voor een man die ik alsmaar niet kon bereiken. Hij nam nooit op, had geen antwoordapparaat
Om hoeveel uren gaat het daar? Ik wil nml graag weet wat een docent netto per uur verdient, omdat ik wil berekenen hoeveel uren ik in ieder geval moet werken om rond te kunnen komen.quote:Op vrijdag 4 juni 2010 17:18 schreef ShadyLane het volgende:
http://www.straksvoordeklas.nl/index.php/mijn%20baan/dossier/29
Ok, dank je, dan ga ik dat even doen .quote:Op vrijdag 4 juni 2010 22:57 schreef ShadyLane het volgende:
Dat zijn de brutolonen op basis van een fulltime aanstelling. Als je wilt weten hoeveel je bij een bepaald aantal uren netto op je rekening krijgt bijgeschreven kun je dat aan de administratie vragen. Heb ik ook weleens gedaan, die hebben dat zo voor je uitgerekend. Moet je wel weten in welke schaal je eventueel zou komen en welke trede.
Wij krijgen 2,- per examen dat je in de tweede correctie nakijkt, maar daar zit een maximum aan van 39,41 (er zit vast een gedachte achter dit bedrag) per schoolsoort. Tja, die paar tientjes zijn nooit weg, maar echt zoden aan de dijk zet het ook niet .quote:Op vrijdag 4 juni 2010 17:07 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Eerst kreeg je nog een vergoeding voor de tweede correctie - tegenwoordig is dat ook al niet meer.
Ik ben geen eerstegrader (wel universitair geschoold, maar tweedegraads docent, lang verhaal ).quote:Op zaterdag 5 juni 2010 10:42 schreef Jentin het volgende:
[..]
Wij krijgen 2,- per examen dat je in de tweede correctie nakijkt, maar daar zit een maximum aan van 39,41 (er zit vast een gedachte achter dit bedrag) per schoolsoort. Tja, die paar tientjes zijn nooit weg, maar echt zoden aan de dijk zet het ook niet .
VIking, spannend joh! Zo'n bevoegdheid is echt waardevol hoor, wat Baba ook al zei. Ik werd zo'n beetje als de koningin binnen gehaald op mijn school vanwege mijn eerstegraads bevoegdheid, terwijl ik amper ervaring had (1 stagejaar) en er ook een sollicitant was die al meer dan 10 jaar voor de klas stond.
Netto uurlonen weet ik ook niet. In mijn eerste échte aanstelling gaf ik zo'n 10 uur les, en met LB1 leverde dat me (geloof ik) rond de 700,- netto per maand op. Maar ja, misschien geeft jouw school wel gewoon LC of LD voor een eerstegrader? Dat doen sommige scholen hier in de buurt ook.
Het gebeurt wél hoor.quote:Op zaterdag 5 juni 2010 10:55 schreef Viking84 het volgende:
Ik vind het lastig om in te schatten wat mijn kansen zijn, want ik neem aan dat er na al die jaren ook wel een soort van loyaliteit is ontstaan: die andere jongen heeft daar jarenlang gewerkt (zonder bevoegdheid, hij heeft ook geen vaste baan daar) en kun je het dan maken om hem te vervangen door iemand die een jaar aan de school lesgeeft, maar wél een bevoegdheid en bovendien meer kennis heeft?
He leuk om te horen dat je lerares wil worden! Maak je maar geen zorgen of het wel of niet bij je past.. zolang je het leuk vindt, zit je goed! Soms kan het wel even doorbijten zijn, maar ik geloof heilig dat het zich uiteindelijk allemaal voor je uitbetaalt!quote:Op zaterdag 12 juni 2010 22:23 schreef Lady_Cascade het volgende:
tvp
Wat een geweldig topic is dit, ik vermaak me kostelijk aan jullie verhalen en ervaringen.
Ik heb me zelf een paar weken geleden ingeschreven voor de opleiding Docent Engels 2de graads en kan niet wachten in september te beginnen.
Afgelopen jaar heb ik een andere opleiding gedaan die me uiteindelijk toch niet beviel en daarom heb ik nu gekozen voor een opleiding tot lerares, iets wat ik vroeger eigenlijk al graag wilde maar opzij geschoven had.
Ik hoop maar dat ik de goede keuze heb gemaakt...
Als iemand nog goede tips heeft of leuke ervaringen van jullie opleiding en de jaren daarna hoor ik ze graag!
Ik heb dit jaar 70 uur gekregen voor mijn 3HAVO mentoraat, dat is inclusief 40 mentorlessen van 45 minuten. Wel is het een deelmentoraat, dus had ik maar een halve klas (12 leerlingen). En van de 40 mentorlessen werden er ongeveer 20 door het decanaat ingepikt i.v.m. profielkeuze.quote:Op zondag 13 juni 2010 12:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Even een vraagje aan de docenten in deze topic; met hoeveel uren wordt het mentoraat op jullie school gewaardeerd?
Zo'n 20 leerlingen.quote:Op zondag 13 juni 2010 14:12 schreef Jentin het volgende:
Zo, dat is inderdaad maar weinig . En voor hoeveel leerlingen moet je dan zo'n plan bedenken enz.?
Ben ik ook wel benieuwd naar . Misschien omdat dat meer perspectieven biedt op de arbeidsmarkt?quote:Op zondag 13 juni 2010 12:16 schreef Jentin het volgende:
Leuk, Droogstoppel. Nederlands, schitterend vak. (Al lijkt geschiedenis me ook geweldig om te geven.) Waarom is het uiteindelijk Nederlands geworden en niet geschiedenis of de combinatie?
Ja leuk vind ik het zeker, ik heb er in ieder geval een veel beter gevoel bij dan bij m'n vorige opleiding. Ik studeerde International Hospitality Management op Stenden University in Leeuwarden.quote:He leuk om te horen dat je lerares wil worden! Maak je maar geen zorgen of het wel of niet bij je past.. zolang je het leuk vindt, zit je goed! Soms kan het wel even doorbijten zijn, maar ik geloof heilig dat het zich uiteindelijk allemaal voor je uitbetaalt!
Mag ik vragen waar je deze opleiding gaat volgen? En wat heb je vorig jaar gedaan?
Ik hoop dat je jouw ervaringen ook met ons zult delen
Dat was ik niet . Ik geef Nederlands .quote:Op zondag 13 juni 2010 16:29 schreef Viking84 het volgende:
Wat geef jij eigenlijk, Jentin? Ik las iets over klassieke talen?
quote:Op zondag 13 juni 2010 16:29 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Ben ik ook wel benieuwd naar . Misschien omdat dat meer perspectieven biedt op de arbeidsmarkt?
En Droogstoppel: doel je op een jaar extra stufi ivm je beperking?
O ja, dat gaat absoluut gebeuren! .quote:Op woensdag 16 juni 2010 12:51 schreef ShadyLane het volgende:
Op onze school moeten leerlingen voortaan zelf de boeken reserveren bij de firma die voor onze school de boeken levert. Ze moeten naar een website en daar aangeven in welke klas ze zitten en in de bovenbouw welk vakkenpakket ze hebben.
Nou ben ik misschien te pessimistisch, maar ik zie helemaal voor me hoe straks aan het begin van het schooljaar een massa leerlingen z'n boeken nog niet heeft en op het bericht "die had je zelf moeten reserveren" antwoordt: "huh, moest dat?" of "ja, dat heb ik gisteren gedaan en ik heb de boeken dus nog niet".
echt verschrikkelijk jah. En je blijft er maar achteraan lopen... "Nee meneer, heb nog steeds geen boeken maar wel al besteld, dus tja... ik weet het ook niet"quote:Op woensdag 16 juni 2010 12:51 schreef ShadyLane het volgende:
"huh, moest dat?" of "ja, dat heb ik gisteren gedaan en ik heb de boeken dus nog niet".
Mavo noemen jullie het in de wandelgangen nog zo of is het nog een echte stroming?quote:
Volgens mij heeft het ermee te maken dat er een verschil is tussen vmbo-tl en alle andere leerwegen binnen het vmbo. Alleen tl zou direct aansluiten op het mbo, en de andere richtingen niet. Daarom noemen ze het nu weer mavo om duidelijk te maken dat dat andere perspectieven biedt dan de andere vmbo-richtingen. Een dergelijk verhaal stond in ieder geval gisteren in ons personeelsblaadje. Ik weet niet precies hoet het zit, want ik weet echt he-le-maal niks van alle vmbo- en/of mbo-richtingen, maar hier had het wel mee te maken. Inhoudelijk verandert er inderdaad niets.quote:Op woensdag 16 juni 2010 18:12 schreef Hippos het volgende:
Onze VMBO afdeling (TL) gaat weer Mavo heten. De exacte reden weet ik niet, maar feit is wel dat het gebeurt evenals op onze zusterscholen. Dus volgend jaar gebruiken we weer de naam 'mavo' terwijl aan de inhoud niets anders is dan nu
Basis sluit aan op MBO niveau 2quote:Op woensdag 16 juni 2010 20:17 schreef Jentin het volgende:
Volgens mij heeft het ermee te maken dat er een verschil is tussen vmbo-tl en alle andere leerwegen binnen het vmbo. Alleen tl zou direct aansluiten op het mbo, en de andere richtingen niet
Een kaderleerling kan naar niveau 3, maar een TL-leerling ook. Dus na het VMBO komen deze twee leerlingen in principe gewoon bij elkaar in de klas. Een kaderleerling kan daarna doorstromen naar niveau 4, de TL-leerling net zo goed.quote:Daarom noemen ze het nu weer mavo om duidelijk te maken dat dat andere perspectieven biedt dan de andere vmbo-richtingen.
Ja, dat horen wij ook. Is ook eigenlijk logisch he, want die leerlingen hebben dan al 2 jaar in de afdeling gewerkt.quote:Op woensdag 16 juni 2010 22:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Vanuit het MBO krijgen we trouwens vaak te horen dat kaderleerlingen het beter doen dan TL-leerlingen omdat ze meer praktische ervaring hebben binnen het vakgebied.
Volgens mij was dit het, inderdaad. Maar goed, ik zei al: ik weet echt totaal niets van vmbo en mbo , dus be gentle als ik iets stoms zeg.quote:Op woensdag 16 juni 2010 22:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wel een duidelijk verschil: TL-leerlingen kunnen doorstromen naar HAVO, kaderleerlingen niet.
Dat is dan weer het nadeel van een universitaire opleiding. Dit soort zaken leer je namelijk wel op het HBO. Ik heb me ook flink moeten inlezen toen ik begon, want op de middelbare school had ik me voor het laatst beziggehouden met redekundig ontleden en taalkundig ontleden.quote:Op donderdag 17 juni 2010 11:16 schreef Jentin het volgende:
[..]
Volgens mij was dit het, inderdaad. Maar goed, ik zei al: ik weet echt totaal niets van vmbo en mbo , dus be gentle als ik iets stoms zeg.
Naamah: een beetje inlezen kan nooit kwaad, de boeken die je noemt gebruikten wij ook op het ICLON (da's toch niet zoveel anders dan IVLOS, toch?). Evenwel heb ik echt het allermeest geleerd door gewoon voor de klas te staan. Een lesuur leverde wat dat betreft meer op dan 10 colleges/boeken. Veel plezier in ieder geval, ik hoop dat het je goed zal bevallen.
Ik heb trouwens op het ICLON helemaal niks geleerd over de inhoud van het vak. Zaken als 't Kofschip, redekundig ontleden en drogredenen (ik noem maar wat) zijn totaal niet besproken. Ik had wel graag willen leren hoe je zoiets uitlegt aan een groep. Ik liep er in het begin best wel eens tegen het feit aan dat er een heel groot verschil is tussen iets zélf snappen en het duidelijk overbrengen aan je leerlingen.
Je zult op de lerarenopleiding wel boekentips krijgen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
Goeie tip, Vik! Ik heb wel Prisma Taal staan, ik zal Grammatica er nog even bij halen. De school waar ik stage ga lopen ontwikkelt hun lesmateriaal zelf, ik heb daarvan wat voorbeelden mee naar huis gekregen. Maar ik sta ook open voor tips, boeken over lesgeven en zo!
Wel doen dus! Ik heb er veel aan gehad bij mijn lessen taal- en redekundige ontleding .quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:02 schreef Naamah het volgende:
Die Prisma is een goeie! Ik heb 'm hier wel staan, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan en was ook niet in me opgekomen!
Ik verwacht ook dat er volgend jaar nog wel het eea komt. Had alleen graag het eerste jaar van mijn master ook wat nuttiger willen bestedenquote:Op donderdag 17 juni 2010 16:12 schreef Razztwizzle het volgende:
@ Naamah - Vakdidactiek zou inderdaad wel degelijk een ondewerp moeten zijn op de opleiding, op 't IVLOS werd daar behoorlijk wat aandacht aan besteed (bijv. inductief grammaticaonderwijs, spreekvaardigheid, taalportfolio's, etc.).
ja... ik was vooral verbaasd dat ze zo doen ineens... omdat ze voor die tijd super aardig en toeschietelijk waren. De salarisschaal ben ik idd. wel blij mee, dus dat zie ik maar als compensatie (het is ongeveer wat ik nu ook fulltime verdien, daarop is het gebaseerd denk ik).quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:14 schreef ShadyLane het volgende:
Vervelend kwakz0r. Die mentoraatsmoes van ze slaat nergens op, die 20% minder voor startende docenten gaat over de lestaak, taakuren hebben daar niets mee te maken. Sterker nog, op veel scholen (o.a. de mijne) vallen startende docenten uberhaupt nog niet onder het taakbeleid. Die hoeven dus nul taakuren in te vullen. Het is bij ons ongebruikelijk dat een startende docent in zijn eerste jaar meteen mentor wordt en ik denk dat dat op veel meer scholen zo is, dus dat ze het nu zo draaien alsof jij minder doet omdat je geen mentor wordt is onzin.
Anderzijds is starten in LB5 wel weer tof, anderen doen er 5 jaar over om daar te komen. Dat zou je dus als "compensatie" kunnen zien voor het urenleed.
En inderdaad, gebruik die school een jaartje om je bevoegdheid te kunnen halen, en als gedurende dat jaar blijkt dat ze met nog meer rare fratsen aankomen ga je met je bevoegdheid op zak mooi op een andere school werken.
Nouja, ik gebruikte niet voor niets het woord doorschemeren hè, we moeten 't nog maar zien. Ik vind LC al heel wat voor een derdejaars, en de directie op mijn school heeft soms ook van die malle fratsen danwel kuren wat Kwak nu meemaakt, dus ik houd 't in m'n achterhoofd maar ga nog nergens van uit .quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:19 schreef ShadyLane het volgende:
Wow, Razztwizzle, LD, super! (nouja, nu nog niet maar op termijn dus). Dat is hier in de regio vooralsnog ondenkbaar. Scholen moeten een bepaald percentage van hun personeel in LD hebben maar dat percentage wordt op veel scholen allang gehaald door de voorHOSsers van voor 1985. Zelfs voor een tekortvak als het mijne zit het er niet in: als ze voor minder dan LD geen bevoegd iemand kunnen krijgen nemen ze gewoon een onbevoegde in LB.
In de Randstad liggen de percentages hoger, maar om daar nou voor te gaan verhuizen...:)
Toen waren ze nog bezig je binnen te halen .quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:18 schreef kwakz0r het volgende:
ja... ik was vooral verbaasd dat ze zo doen ineens... omdat ze voor die tijd super aardig en toeschietelijk waren.
Absoluut niet stom! Als je iets moet leren in het onderwijs is het wel om je niet al te erg te laten naaien. Want omdat scholen krap zitten in de financien, krijg je dat ze, zoals je schrijft:quote:ik vind t ook stom dat ik zo op de uren/geld zit te zeuren, maar
Dat is dus op veel scholen het geval. En de tactiek is vaak om jou je een zeur te laten voelen als je simpele dingen vraagt als uren voor bepaalde taken. Bij ons op school vinden ze iedereen die niet als een ware Moeder Teresa een halve baan aan vrijwilligerswerk verricht bovenop de gewone aanstelling een moeilijk type .quote:ze zo onvoordelig mogelijk blijken te zijn met hun uren en taakbeleid
. Jij loopt duidelijk al een paar jaar in het onderwijs mee.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Nouja, ik gebruikte niet voor niets het woord doorschemeren hè, we moeten 't nog maar zien. Ik vind LC al heel wat voor een derdejaars, en de directie op mijn school heeft soms ook van die malle fratsen danwel kuren wat Kwak nu meemaakt, dus ik houd 't in m'n achterhoofd maar ga nog nergens van uit .
Verstandig. En zie dan inderdaad dat hogere salaris maar als goedmakertje. Als je de uren wel had gekregen, maar in LB1, kwam je wellicht per saldo hetzelfde uit.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:27 schreef kwakz0r het volgende:
ik weet alleen niet of ik meteen wil starten als "moeilijk type"... ze moeten me nog wel goed beoordelen voor mijn bevoegdheid
Ter geruststelling: dat het bij mij zo was, wil niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat, toch Wij hadden wel een college dat 'vakdidactiek' heette, maar dat werd niet zo ingevuld als bijvoorbeeld bij Razztwhizzle.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:02 schreef Naamah het volgende:
Daar baal ik inderdaad wel van, dat er helemaal niks van de uiteindelijke lesstof behandeld wordt.. In dat opzicht denk ik echt dat je beter HBO kan doen en als ik achteraf had geweten hoe het zou gaan lopen had ik dat misschien ook wel gedaan. Inderdaad op de middelbare school me voor het laatst bezig gehouden met ontleden en dergelijken en dat is echt al weer een heule tijd geleden!
Die Prisma is een goeie! Ik heb 'm hier wel staan, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan en was ook niet in me opgekomen!
ik wil daarvoor toch nog even wachten tot ik al aan de slag ben, en mijn volledige takenpakket duidelijk is. ik heb dan wat meer ammunitie, en bovendien wil ik dan eerst weten wat de bond er van vindt. dan kan ik het altijd nog dan op de spits drijven. desnoods compenseren ze me maar met extra trekkingsrecht dat ik dan laat uitbetalen ofzo...quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:40 schreef mane het volgende:
Als je op scholen met een zakelijke instelling aankomt en voor jezelf opkomt, dan wordt dat inderdaad vaak gezien als ' moeilijk'. Dat was voor mij ook een grote omschakeling toen ik het onderwijs inging. Het is een kwestie van cultuur. Er zijn wel grote verschillen tussen scholen. Het hangt erg af van de schoolleiding.
Ik zou toch wel terugkomen op die 20%. Dat is zo evident onjuist. Misschien is het ook wel goed je teleurstelling daarbij te verwoorden. Dat je ontzettend veel zin hebt in de baan, maar dat deze manier van doen je doet twijfelen. Het is misschien moeilijk, zeker als je al stress hebt, maar er is altijd wel een excuus te bedenken waarom je niet voor jezelf op zou kunnen komen. Beter is 't dit direct jezelf aan te leren, want als je hier helemaal niets van zegt, blijft het knagen. En je zult het jammer genoeg waarschijnlijk nog wel vaker gaan meemaken. Oefening baart kunst.
Kan best zijn dat ze je onderschatten trouwens, omdat je pas ' net komt kijken' in het onderwijs en je bent misschien veel beter geinformeerd dan ze hadden gedacht.
LB5 kreeg ik ook toen ik overstapte (had toen een paar jaar werkervaring binnen de overheid) en nog onbevoegd was. Dat is, zoals al wordt opgemerkt, prima. Toch heb ik toen nog geprobeerd er meer uit te halen (LB6 of 7), maar dat werd toen ook bepaald niet op prijs gesteld. .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.beter kan ik t echt niet verwoorden, en hierop kreeg ik dus de reactie dat ik "een heel epistel" had gestuurd, en dat ze het niet met me eens waren. dat ik eventueel wel 2 uur minder kon gaan werken, maar dat ze dachten dat dat niet echt praktisch was (dat wil ik ook niet). en toen dat hele verhaal over die taakuren die ik niet doe en iedereen wel...
ze zeiden overigens wel dat het goed was dat ik zo bezig was met de regeltjes en alles precies duidelijk krijgenKwak
Precies. Ik had dit jaar ook een brugklas, en dat is heerlijk, want lekker rustig enzo, maar toch vond ik het minder leuk dan een bovenbouwklas. Wat je zegt, dat kroegidee, dat vind ik ook lekker. Je kan gewoon op een ander niveau met ze praten enzo. Je humor kan ook wat harder, dat vind ik ook fijn. En ik vind het zalig dat je geen gezeur hebt over futiliteiten ('Mevrouw, ik heb alleen maar een groene pen bij me,' 'Ik heb in plaats van 'van der' de afkorting 'v.d.' opgeschreven. Is het nou fout? ?').quote:Op vrijdag 18 juni 2010 19:10 schreef ShadyLane het volgende:
Bovenbouwklassen zijn wel veel meer werk (althans, bij mijn vak is dat zo, maar collega's Nederlands -dat geef jij toch?- hoor ik het ook steevast zeggen), maar ik heb er ook een voorkeur voor. Brugklasjes zijn schattig hoor, maar met die bovenbouwers kun je meer, daar zou je bij wijze van spreken mee in de kroeg kunnen zitten en een leuke tijd hebben. En vakinhoudelijk kun je natuurlijk ook meer met die klassen.
Daar ben ik het wel mee eens ja, daarom vind ik mijn 4VMBO-groepen altijd zo leuk.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 19:21 schreef Jentin het volgende:
Wat je zegt, dat kroegidee, dat vind ik ook lekker. Je kan gewoon op een ander niveau met ze praten enzo. Je humor kan ook wat harder, dat vind ik ook fijn. Ik zit wel 'ns op ze te mopperen, want ze zijn ook stukken mondiger en minder meegaand dan brugklassers, maar toch... Als het goed loopt met zo'n groep, dan is het ook gewoon heel erg leuk .
Ik vind het wel lekker werken met Gymnasiumklassen. Je kan fijn diep op de stof ingaan, en soms zijn ze wat mondiger of betweterig, maar dat ben ik zelf ook dus dat past wel . Liever een betweterige Gymnasiumklas dan een ongeïnteresseerde minder slimme klas. Vind ik dan, persoonlijk.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 18:20 schreef Montresor het volgende:
Zo, veel gelurkt hier en kan na de zomervakantie wellicht ook meedoen. Ik begin dan (waarschijnlijk) met een educatieve minor. Benieuwd wat het wordt, het is namelijk een redelijk hoog aangeschreven gymnasium wat ik zo heb kunnen vinden. Ergens is dat wel een beetje intimiderend vind ik, ik denk dan namelijk al snel dat leerlingen lastiger zullen zijn dan in bijvoorbeeld reguliere vwo/havo/vmbo scholen.
Misschien dat het nergens op slaat natuurlijk, maar ik heb geen flauw idee wat ik kan verwachten van zo een dergelijke school. Heeft iemand anders hier ervaring mee? Ben overigens wel echt heel benieuwd wat het gaat worden, met een beetje geluk na een half jaar een beperkte 2e graad wat wel echt leuk zou zijn.
ik had even helemaal geen zin meer nee. maar t is echt puur de directie en hun halve afspraken ga vrijdag met een collega bespreken voor volgend jaar, en wat lesmateriaal meenemen enzo. heb daar wel zin in.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:06 schreef Razztwizzle het volgende:
Kwak, ik ben zo benieuwd - hoe is 't nou afgelopen op je school? Nog trekkingsrecht gekregen? En qua uren, want daar was ook iets mee? Hoop voor je dat je er nog wel zin in hebt, want 't zou zo zonde zijn als je er nu al tegenop zou zien om te beginnen.
Daar heb je zeker een punt, want alleen maar elleboogjes op tafel en hand onder de kin is zeker niet de leukste houding die je kunt hebben Alleen is het bij jou, vooral in het begin denk ik dan, nooit echt doorgeslagen? Ben gewoon al een klein beetje zenuwachtig als ik eraan denk namelijk Maar misschien dat het wel meevalt, ben echt heel erg nieuwsgierig naar hoe het zal gaan. Hoop dat dat laatste een goed iets is.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 21:56 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Ik vind het wel lekker werken met Gymnasiumklassen. Je kan fijn diep op de stof ingaan, en soms zijn ze wat mondiger of betweterig, maar dat ben ik zelf ook dus dat past wel . Liever een betweterige Gymnasiumklas dan een ongeïnteresseerde minder slimme klas. Vind ik dan, persoonlijk.
Dit komt in het onderwijs wel veel voor en daar moet je je goed op instellen. De uren wijzigen, roosters wijzigen, elke dag zul je geconfronteerd worden met dingen die niet precies gaan zoals jij zou willen (daar zorgen de school en de leerlingen wel voor ).quote:Op dinsdag 22 juni 2010 22:19 schreef kwakz0r het volgende:
ik heb daarnaast ineens niet "een brugklas" en 4 vwo/4havo/5vwo, maar 1 en 2 mavo ingeroosterd gekregen (en wel zoals afgesproken 5 vwo en 4 havo). maar goed. misschien is dat eigenlijk wel leuk en interessant enzo. vind t gewoon eng. en nu ben ik ineens misshcien toch in een ander team daardoor, omdat ik nog maar 1 vwo klas heb..
Jep. Elke dag anders is ons motto toch .quote:Op woensdag 23 juni 2010 14:20 schreef mane het volgende:
[..]
Dit komt in het onderwijs wel veel voor en daar moet je je goed op instellen. De uren wijzigen, roosters wijzigen, elke dag zul je geconfronteerd worden met dingen die niet precies gaan zoals jij zou willen (daar zorgen de school en de leerlingen wel voor ).
ik vind het op zich ook niet zo erg, maar het is gewoon nummer 3.000 in de rij van dingen die niet gaan zoals afgesproken (en het soort klassen dat ik heb is wel van belang voor mijn opleiding, op zich...). ze hebben me gewoon binnengehaald om vervolgens driekwart van de afspraken weer te verbreken. prima. nu weet ik beter voor de volgende keer!quote:Op woensdag 23 juni 2010 14:20 schreef mane het volgende:
[..]
Dit komt in het onderwijs wel veel voor en daar moet je je goed op instellen. De uren wijzigen, roosters wijzigen, elke dag zul je geconfronteerd worden met dingen die niet precies gaan zoals jij zou willen (daar zorgen de school en de leerlingen wel voor ).
Ja! Ik word VWO6 mentor! Leuk en spannend en vooral erg nieuw, maar ik heb er zin in .quote:Op woensdag 23 juni 2010 23:00 schreef Razztwizzle het volgende:
Mijn VWO6 mentoraat is bijna rond, hangt nu nog op één collega ik hoop zo dat 't gaat lukken!
Ja, niet normaal hè. Maar voor sommige vakken (zoals geschiedenis zie je amper vacatures). Afgestudeerde docenten economie schijnen het ook moeilijk te hebben.quote:Op zaterdag 26 juni 2010 11:52 schreef Droogstoppel het volgende:
Gisteren heb ik dus een dagje meegelopen in het onderwijs. Erg inspirerend en veel meer bevestigend in mijn keuze dan een open dag/gesprek met een studiebegeleider/gesprek met een student kan zijn!
Onthutsend hoeveel vacatures (in onderhand alle vakgebieden) er alleen op die scholengemeenschap (VMBO/HAVO/VWO) er al zijn. Dat worden er alleen maar meer. Mooi voor mij maar slecht voor het onderwijs...
Wow op een gegeven moment houdt het inderdaad op, soms kan je ook doordraven! Zo te horen heb je wel zin in wat vrije tijd Ik hoop voor je dat die vakantie dan ook maar snel aan mag breken!quote:Op zondag 27 juni 2010 23:09 schreef ShadyLane het volgende:
Wij hadden er ooit een en die kreeg daarom alleen de kleine bovenbouwgroepjes Grieks. Ging uitstekend. Het enige probleem was dat de leerlingen achteraf zeggen dat ze altijd hardop konden overleggen bij toetsen .
En ik zou niet weten hoe het in een derde klas van 32 leerlingen zou moeten. Maar dat was bij ons dus niet aan de orde, omdat we bij Grieks altijd wel kleine bovenbouwgroepjes hadden.
Bij ons breekt de laatste schoolweek aan: loom met collega's rondhangen tussen de rapportvergaderingen door, diploma-uitreiking, vrijdag afsluiting met wellicht voetbal kijken. Ben al helemaal in een vakantiestemming. Maar verdorie, morgen gesprek met schoolleiding over "de samenwerking binnen de sectie". Een collega doet daar moeilijk over en wil alsmaar rond de tafel voor uitgebreide gesprekken over "hoe het tussen ons gaat". Daar moet je bij m'n andere collega en bij mij niet mee aankomen, zeker niet bij deze temperaturen. Op een gegeven moment zijn wij dus ook opgehouden te reageren op zanikmailtjes. Maar nu krijg ik als sectievoorzitter dus voor de voeten geworpen dat "ik niet open sta voor een gesprek" en dat de samenwerking in gevaar komt als ik niet open sta voor overleg. Ik sta best open voor overleg -als het over het werk gaat en kort en efficient kan- maar niet voor eindeloos gezemel over het schoolbeleid en hoe ze zich buitengesloten voelt omdat ze op dinsdag nog niet te horen heeft gekregen (de afspraak was nota bene dat zij dat samen met de stagiaire zou beslissen en niemand anders had dus nog aan het kiezen van een restaurant gedacht) in welk restaurant die vrijdag het sectie-etentje zal zijn.
Heb in het verleden 2,5 uur met 'r in een lokaal gezeten om dit allemaal aan te horen, vervolgens nog een extra sectievergadering belegd over het onderwerp, om de zoveel tijd weer een lading gezanik over me heen gekregen...het houdt een keer op hoor. Gelukkig heeft de schoolleiding al positief gereageerd op m'n verzoek het vooral kort en to the point te houden.
Als dat gesprek achter de rug is -en het niet tot gevolg heeft dat ik 's avonds nog word opgebeld "om het er nog eens over te hebben"- DAN heb ik vakantie .
voor zover ik weet kan dat in viking's situatie niet zomaar gebeuren. toch vik?quote:Op zondag 27 juni 2010 23:09 schreef ShadyLane het volgende:
Wij hadden er ooit een en die kreeg daarom alleen de kleine bovenbouwgroepjes Grieks. Ging uitstekend. Het enige probleem was dat de leerlingen achteraf zeggen dat ze altijd hardop konden overleggen bij toetsen .
Waarom is dat zo belangrijk voor jou? Je doet net alsof je heel anders bentquote:Op zaterdag 26 juni 2010 12:06 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Waar ik wel benieuwd naar ben: zijn hier mensen met slechthorende collega's? Wat zouden jullie ervan vinden als jullie een slechthorende collega zouden krijgen? Hoe zouden lln erop reageren?
Zie ik ook niet zo snel gebeuren, nee, alleen al omdat ik - dankzij mijn handicap - veel alerter ben en dat overleg dus gewoon zou zien en ook horen.quote:Op maandag 28 juni 2010 00:00 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
voor zover ik weet kan dat in viking's situatie niet zomaar gebeuren. toch vik?
Snap ik, maar je vraagt wat jouw mede-docenten ervan zouden vinden. En dat lijkt me niet zo heel interessant. Als het gaat om het lesgeven in de klas is het natuurlijk wel belangrijk.quote:Op maandag 28 juni 2010 08:26 schreef Viking84 het volgende:
[..]
@RobertoCarlos: ik informeer gewoon naar ervaringen. Het is namelijk toch wel een beperking in de klas en ik wil niet dat het invloed heeft op mijn functioneren als docent.
Hahahahquote:Op maandag 28 juni 2010 21:36 schreef Razztwizzle het volgende:Ik heb een mooie standaardmail die neerkomt op " Nee. En ga weg. "
Ja, hier ben ik het wel mee eens.quote:Op maandag 28 juni 2010 21:38 schreef Razztwizzle het volgende:
@Vik - Ik denk dat het heel erg afhangt van jouw uitstraling als docent of je last kunt krijgen van je handicap of niet. Dus je manier van staan, van spreken, van omgaan met de leerlingen doet zoveel meer dan 100% goed kunnen zien of horen.
.quote:Op maandag 28 juni 2010 21:36 schreef Razztwizzle het volgende:
Ik heb een mooie standaardmail die neerkomt op " Nee. En ga weg. "
En inderdaad. Ik begon me er verdorie net op te verheugen dat we 'n nieuwe collega zouden krijgen die ook eens de organisatie van een excursie op zich neemt en niet pas vijf minuten voor aanvang van de voorlichtingsavond komt opdagen als wij alles al hebben opgebouwd en gefatsoeneerd.quote:Op maandag 28 juni 2010 19:47 schreef ShadyLane het volgende:
collega heeft aangekondigd 'n andere school te gaan zoeken. Maar zo heet zal de soep wel niet gegeten worden
Aanleg is er wel, hij heeft in de 3e en 4e periode alleen maar zevens en achten gehaald. Maar omdat hij in het begin van het jaar zo heeft gelanterfanterd haalt 'ie het nét niet meer op. Dat krijg je als je begint met enen en tweeën.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 15:41 schreef kwakz0r het volgende:
@razz: mijn broertje is om die reden blijven zitten, maar daar is hij alleen maar van opgeknapt... qua sociale positie in de klas. denk dat t echt aan de leerling ligt wat goed is voor ze... dit is wel heel duidelijk een taalprobleem, maar is dat alleen op aanleg of ook op motivatie, etc...
dan zou ik zeggen laten zitten.... als t echt van gelanterfanter komt dan moet een leerling wat mij betreft op de blaren zitten. ik zou evt. wel een gesprek met de ouders aangaan dat er al veel verbetering is, maar niet genoeg om de schade in te halen, maar dat als ie zo blijft werken als nu, hij het volgend jaar gewoon moet kunnen halen... ofzo...quote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:54 schreef Razztwizzle het volgende:
[..]
Aanleg is er wel, hij heeft in de 3e en 4e periode alleen maar zevens en achten gehaald. Maar omdat hij in het begin van het jaar zo heeft gelanterfanterd haalt 'ie het nét niet meer op. Dat krijg je als je begint met enen en tweeën.
Echt lastig, want ik begrijp maar al te goed dat volgens de regels hij gewoon zou moeten blijven zitten. Maar z'n ouders zijn zo enorm aan het pushen dat ik me afvraag of dat wel goed gaat thuis als hij blijft zitten..
Ik snap je redenering hoor, ik denk alleen dat het jaar overdoen terwijl het nu zo goed gaat hem alleen maar enorm demotiveert. Hij heeft aangetoond het te kunnen, z'n toetsen nu gaan echt heel goed, verder staat hij voor z'n profielvakken van volgend jaar allemaal zevens en achten, keurig opgehaald dus. Hij staat te springen om in HAVO4 te laten zien wat 'ie kan, gaat echt voor z'n bétaprofiel, en ik ben dus echt bang dat een tweede keer 3HAVO (alles nog een keer, niet meer bij je vrienden in de klas) zo demotiveert dat 4HAVO daarna helemaal een ramp gaat worden. En dan is de consequentie van school af.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 17:58 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dan zou ik zeggen laten zitten.... als t echt van gelanterfanter komt dan moet een leerling wat mij betreft op de blaren zitten. ik zou evt. wel een gesprek met de ouders aangaan dat er al veel verbetering is, maar niet genoeg om de schade in te halen, maar dat als ie zo blijft werken als nu, hij het volgend jaar gewoon moet kunnen halen... ofzo...
ik ben dan misshcien een beetje streng daarin...
Ja, de vergaderingen zijn volgende week. Toetsweek duurt nog t/m donderdag, maar voor zijn talen maakt dat niets meer uit. Hij kan hoogstens nog wat omhoog bij de rest van de vakken.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:08 schreef ShadyLane het volgende:
De vergadering moet nog komen begrijp ik? Met bovenstaand verhaal zul je best wel wat collega's overtuigen.
Hoe bedoel je dit eigenlijk? Ik was als mentor eigenlijk precies hetzelfde zoals ik ook als vakdocent was. Maar ik besteedde ook wel eens delen van mijn vakles aan mentorzaken, zeker op momenten dat er wat speelde.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 18:17 schreef Razztwizzle het volgende:
ik vind het gewoon erg lastig hoe mijn rol als mentor verschilt van mijn rol als vakdocent. Totáál anders, van communicatie tot pedagogiek aan toe, het is echt niet te vergelijken.
Als een leerling aangeeft moeite te hebben met mijn vak, heb ik altijd wel wat opdrachten achter de hand om deze leerling wat 'bij te spijkeren'. Ik zie niet in waarom je dit niet zou doen op zo'n moment?quote:waar sta je als je als vakdocent leerlingen extra opdrachten etc. weigert
Oh, dat doe ik ook wel, in mijn gewone les mentorzaken aanstippen of bespreken. Ik bedoel puur nu, op dit moment in het schooljaar, op het moment van overgaan/niet overgaan. Ik merk dat ik tegenover leerlingen waar ik geen mentor van ben "strenger" sta opgesteld dan tegenover mijn mentorleerlingen. Als je intensiever met leerlingen omgaat, meer weet van wat er thuis speelt, dan neem (ikzelf tenminste) dat meer mee in mijn beeld van een leerling en nuanceer ik het dus ook meer. En dan vraag ik me af of ik misschien een slappeling ben ten opzichte van mijn mentorleerlingen, of niet empathisch genoeg tegenover niet-mentorleerlingen. Misschien komt het wel doordat ik voor het eerst mentor ben en er eigenlijk nooit zo bij stil heb gestaan.quote:Op dinsdag 29 juni 2010 20:18 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Hoe bedoel je dit eigenlijk? Ik was als mentor eigenlijk precies hetzelfde zoals ik ook als vakdocent was. Maar ik besteedde ook wel eens delen van mijn vakles aan mentorzaken, zeker op momenten dat er wat speelde.
Als een leerling aangeeft moeite te hebben met mijn vak, heb ik altijd wel wat opdrachten achter de hand om deze leerling wat 'bij te spijkeren'. Ik zie niet in waarom je dit niet zou doen op zo'n moment?
quote:Op dinsdag 29 juni 2010 21:40 schreef ShadyLane het volgende:
Dat valt bij ons gelukkig erg mee. Op m'n vorige school zei iemand op de rapportvergadering: "ik ben nog gebeld door de vader van Frits of ik van z'n vijf geen zes kon maken". Docent 2: "hee, ik ben ook gebeld met hetzelfde verzoek". Docent 3: "verrek, ik ook". Docent 4: "jullie ook al?" .
quote:Geachte docent,
voor de overgang van mijn zoon van 4 naar 5 VWO is het van belang dat het cijfer voor uw vak wordt opgehaald naar een voldoende. Er hoeft tenslotte maar 0,05 punt bij om een 6 te staan, dat lijkt mij en de mamma van Frits zo'n klein verschil dat u het natuurlijk vanzelfsprekend met mij eens moet zijn dat dat een kans verdient weggewerkt te worden. Met mijn zoon heb ik overlegd en hij zou dit het liefste doen door een extra opdracht in de vorm van een werkstuk. Graag hoor ik van u waar het werkstuk over moet gaan en wanneer het kan worden ingeleverd. Ook hoor ik graag of het nog gecombineerd kan worden met andere vakken, dat scheelt weer in de workload van Frits die, na - laten we eerlijk zijn - driekwart jaar lanterfanten, nu nog even een peper in zijn reet geduwd krijgt om toch te laten zien dat hij écht wel Gymnasiummateriaal is.
Hoogachtend,
de pappa van Frits.
Ook te bereiken via <insert drie telefoonnummers> en depappavanfrits@duuradvocatenkantoorin'tGooi.nl
Ik snap wat je bedoelt. Is ook wel lastig ja. Ik heb het voordeel dat ik op een redelijk kleine locatie werk, waar ik iedereen ken - ook al ben ik geen mentor. Dus die extra informatie weet ik dus automatisch en neem ik dan ook mee in mijn afwegingen.quote:Ik merk dat ik tegenover leerlingen waar ik geen mentor van ben "strenger" sta opgesteld dan tegenover mijn mentorleerlingen. Als je intensiever met leerlingen omgaat, meer weet van wat er thuis speelt, dan neem (ikzelf tenminste) dat meer mee in mijn beeld van een leerling en nuanceer ik het dus ook meer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |