abonnement Unibet Coolblue
pi_79723554
Laatste post uit vorige deel (kan iemand deze centraal maken - geen idee hoe dat moet)

quote:
:
Op vrijdag 26 maart 2010 13:14 schreef Viking84 het volgende:
En wederom een topervaring! Ik postte twee weken geleden al dat het zo goed ging met m'n lastige klas. Vandaag had ik ze weer en wéér ging het goed! Ik heb de onruststoker na de les aangesproken om te zeggen dat ik vind dat hij heel goed meedoet en dat ik dat prettig vind. En toen zei hij: ik vind de lessen ook veel beter dan eerder. Veel betere uitleg, meer structuur.

Vond het erg leuk om te horen dat hij niet toevallig in een goeie bui was .

Ik had slechte cijfersslechte cijfers uit te delen en dat heb ik aan het einde van de les gedaan om te voorkomen dat de les in de soep zou lopen door mopperende leerlingen. Bleek een goed idee te zijn geweest: ze hebben tien minuten kunnen protesteren en toen moesten ze door naar de volgende les. En de [b]twee jongens met een onvoldoende[\b] hebben zelfs helemaal niet geprotesteerd.

Nu ben ik alleen een klein beetje bang dat ze zo boos zijn over de cijfers dat ze volgende keer gaan lopen kutten . Maar dat zal wel niet.
Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer....
pi_79725569
tvp
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 08:18:07 #3
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_79735352
quote:
Op maandag 29 maart 2010 21:20 schreef kevertje53 het volgende:
Laatste post uit vorige deel (kan iemand deze centraal maken - geen idee hoe dat moet)


[..]

Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer....
Fyi: ik geef les op het voortgezet speciaal onderwijs en in deze klas zitten 9 leerlingen .

Het gaat mij ook niet om het onderscheid voldoende / onvoldoende of hoeveel leerlingen een onvoldoende hebben. Het gaat er gewoon om dat alle leerlingen er naar mijn mening meer uit hadden kunnen halen.
Niet meer actief op Fok!
pi_79844425
Heeft er hier iemand het U-TEAch (voorheen BITEP) programma bij de UU gevolgd? Zo ja, kan één van jullie me vertellen hoe de aansluiting is om in het buitenland les te geven? Is het daarnaast ook makkelijk als je al een bepaald vak geeft, de bevoegdheid voor een ander vak (zeg, Engels?) ook te halen?
pi_80031971
Geen idee Friek, ik had er zelfs nog nooit van gehoord..!

Ik wil even jullie mening vragen over het volgende: ik heb een vacature gezien waar specifiek bij staat "LB". Zelf zit ik momenteel in LC en die schaal wil ik uiteraard houden. Toch wil ik reageren. Is het dan handig om dat LC-verhaal meteen te vermelden? Een van mijn collega's heeft dat gedaan, die heeft zijn nieuwe school gewoon opgebeld en gevraagd: "ik zit in LD, heeft het zin dat ik solliciteer?" en het antwoord was ja. Een ander zegt weer dat je eerst moet zorgen aangenomen te worden en dan pas over geld gaan praten. Maar dat geldt misschien alleen voor die vacatures waar geen salaris bij staat. Waar het wel duidelijk vermeld staat is het wellicht ook weer raar om helemaal het gesprekkencircus aan te gaan terwijl je duidelijk had kunnen lezen wat ze te bieden (zeggen te) hebben. Wat vinden jullie?

[ Bericht 17% gewijzigd door ShadyLane op 07-04-2010 09:26:32 ]
pi_80052716
Ik ken het BITEP wel, ik zat in Utrecht maar in de andere mentorgroep. Dus ik weet heel globaal wel hoe het in elkaar zit, maar echt specifiek kan ik geen antwoord op je vraag geven.

Over LC/LB. Ik zou gewoon solliciteren en apart daarvan volgt er altijd nog een gesprek over je salaris. Je moet gewoon proberen natuurlijk je LC mee te nemen (kun je trouwens zakken, ik dacht dat dat in het onderwijs niet kon). Ik krijg binnenkort te horen of ik mag blijven en hoop stiekem op een jaarcontract. Maar ik hoop ook wat te stijgen, ik ben eerste graad maar LB1 is wel leuk...maar ik wil nu toch snel wat hoger in de schalen komen

Morgen weer beginnen na toetsweek en paasvakantie en een vrije dag. Nieuwe werkvorm toepassen in mijn klasje (ben benieuwd of dat een beetje loopt) en de hele dag toetsen teruggeven...
Maar ik mopper niet, want vrijdag ben ik altijd
pi_80055944
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
pi_80061375
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
Ja dat is ook weer waar. Je kunt het natuurlijk altijd ter sprake brengen en kijken hoe ze reageren. Vaak valt er wel over te onderhandelen
pi_80065039
quote:
Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
Vooral je trede binnen de schaal is belangrijk voor je salaris. De laagste trede binnen LC verdient beduidend minder dan de hoogste binnen LB....
pi_80087805
quote:
Op woensdag 7 april 2010 08:57 schreef ShadyLane het volgende:
Geen idee Friek, ik had er zelfs nog nooit van gehoord..!

Ik wil even jullie mening vragen over het volgende: ik heb een vacature gezien waar specifiek bij staat "LB". Zelf zit ik momenteel in LC en die schaal wil ik uiteraard houden. Toch wil ik reageren. Is het dan handig om dat LC-verhaal meteen te vermelden? Een van mijn collega's heeft dat gedaan, die heeft zijn nieuwe school gewoon opgebeld en gevraagd: "ik zit in LD, heeft het zin dat ik solliciteer?" en het antwoord was ja. Een ander zegt weer dat je eerst moet zorgen aangenomen te worden en dan pas over geld gaan praten. Maar dat geldt misschien alleen voor die vacatures waar geen salaris bij staat. Waar het wel duidelijk vermeld staat is het wellicht ook weer raar om helemaal het gesprekkencircus aan te gaan terwijl je duidelijk had kunnen lezen wat ze te bieden (zeggen te) hebben. Wat vinden jullie?
Ik zou het tijdens een eerste gesprek, als je jàren van ervaring worden doorgenomen, ter sprake brengen. En dan even kijken hoe ze reageren. Ik zou, mochten ze moeilijk gaan kijken, benadrukken hoeveel ervaring je hebt en hoeveel je dus te bieden hebt. Je hebt alleen maar goede referenties en je zal een aanwinst zijn voor die school. Laat ze dat maar een beetje, subtiel uiteraard, merken. Als ze naar zo iemand op zoek zijn, dan is het geen probleem. Als ze niet naar zo iemand op zoek zijn, dan is die school ook geen goede keuze voor jou. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80114495
Ik had al besloten m'n kaarten meteen op tafel te leggen, wat tactisch gezien misschien niet de beste zet is, maar wel bij mij past. En het dus in de begeleidende mail meteen vermeld, met inderdaad de redenering in je laatste zin in mijn achterhoofd. Ik mag op gesprek komen . Ik kan daar vrij relaxed naartoe gaan, want ik heb al een baan die naast een aantal mindere (beleidskeuzes) ook een stel heel goeie (leerlingen collega's ) kanten heeft.
pi_80237469
Nogmaals een vraag die ik een tijdje geleden ook al stelde.
Ik ben er na 3,5 jaar lerarenopleiding achter dat ik niet het onderwijs in wil. De motivatie is er niet. Probleem is dat ik nu bijna alle vakinhoudelijke onderdelen van mijn studie klaar heb en alleen nog mijn afsluitende stage heb staan. Dit zijn 50 uur vanaf september.

Is het 'fair' om als niet-gemotiveerde docent voor een klas te gaan staan? (Ik denk van niet..)
Zijn er andere mogelijkheden, alternatieve ideeën voor stages?
Hoe vind ik uberhaupt een stage voor VIJFTIG uur?
pi_80237718
Ik zou 'm gewoon doen. Het is zo zonde om 3,5 jaar helemaal weg te gooien zonder er een papiertje aan over te houden. Ook al wil je niet het onderwijs in, je hebt dan in elk geval een HBO-diploma.

Stages kunnen volgens mij zo groot of klein zijn als de opleiding vereist. Waarschijnlijk is er op je opleiding wel een stagecoordinator of stagebureau waar ze je kunnen helpen een plek te vinden?
pi_80237962
Hoe je een stage moet regelen, zullen ze je op de opleiding wel kunnen vertellen. Veel opleidingen hebben samenwerkingsverbanden met scholen in de regio, is het niet?

En je vraag vind ik voor hier een beetje vreemd gesteld. Aan jou is nu de keuze of je een opleiding waarvoor je niet meer gemotiveerd bent, wilt afmaken of niet. Ik kan je niet vertellen wat je moet doen. Het lijkt mij iets om te bespreken met een begeleider/coach/docent. (Het roept voor een buitenstaander nogal wat vragen op. Waarom ben je niet (meer) gemotiveerd? Welke opleiding volg je precies? etc.)

Wat fair is, vind ik niet erg relevant. Als jij besluit dat het toch beter of handiger of wat dan ook is om de studie af te maken en dus die laatste stage te doen, dan neem ik aan dat je jezelf wel de discipline kunt opleggen om het naar behoren te doen. Weet je nu al dat dit heel moeilijk zal worden en voorzie je problemen, dan moet je het misschien niet doen en er in ieder geval van tevoren goed over praten.

Kortom: bespreek dit met mensen van je opleiding.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80238962
SL. Mocht je richting DH willen, kijk dan eens naar de vacatures bij mijn school. Ik denk dat jij je bij ons heel thuis zou voelen. En als 't niks is, kun je altijd nog naar het Rijk (zodiakk ook weer blij).
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80241732
Belangrijk dat je hierover inderdaad praat met je mentor of coach. Wij kunnen allemaal onze meningen geven, maar jij kent alleen jouw situatie en afwegingen. Je moet er denk ik echt serieus met iemand over praten en daarna beslissen.
  dinsdag 13 april 2010 @ 10:44:32 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_80255826
quote:
Op maandag 12 april 2010 19:37 schreef susannetilburg het volgende:
Nogmaals een vraag die ik een tijdje geleden ook al stelde.
Ik ben er na 3,5 jaar lerarenopleiding achter dat ik niet het onderwijs in wil. De motivatie is er niet. Probleem is dat ik nu bijna alle vakinhoudelijke onderdelen van mijn studie klaar heb en alleen nog mijn afsluitende stage heb staan. Dit zijn 50 uur vanaf september.

Is het 'fair' om als niet-gemotiveerde docent voor een klas te gaan staan? (Ik denk van niet..)
Zijn er andere mogelijkheden, alternatieve ideeën voor stages?
Hoe vind ik uberhaupt een stage voor VIJFTIG uur?
50 uur is echt niks. 5 weken van 10 uur en je bent klaar. Volgens mij valt dat prima op te brengen, ook al ben je niet meer zo gemotiveerd.

Wat wil je eigenlijk gaan doen als je klaar bent? Wel iets in het onderwijsveld of wil je iets totaal anders doen?
Niet meer actief op Fok!
pi_80269847
tvp
pi_80273806
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 10:44 schreef Viking84 het volgende:

[..]

50 uur is echt niks. 5 weken van 10 uur en je bent klaar. Volgens mij valt dat prima op te brengen, ook al ben je niet meer zo gemotiveerd.

Wat wil je eigenlijk gaan doen als je klaar bent? Wel iets in het onderwijsveld of wil je iets totaal anders doen?
Dat weet ik. Helaas weten scholen dat ook
Vijf weken x tien uur is bijna niets.

Ik wil niet het onderwijs in. Misschien ooit, als ik later groot ben.. maar nu niet.
  dinsdag 13 april 2010 @ 19:22:47 #20
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_80275633
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 18:32 schreef susannetilburg het volgende:

[..]

Dat weet ik. Helaas weten scholen dat ook
Vijf weken x tien uur is bijna niets.

Ik wil niet het onderwijs in. Misschien ooit, als ik later groot ben.. maar nu niet.
Heeft jouw opleidingsinstituut geen contacten? En is een afsluitende stage van 50 uur gebruikelijk bij jullie op school? Indien ja: dan zou er toch wel iets mogelijk moeten zijn?

Ik vind het wel apart: de laatste stage is toch altijd de LiO-stage en die duurt dan toch het langst van alle stages?
Niet meer actief op Fok!
pi_80276682
Volgens mij moet het geen probleem zijn om een stageplek te vinden. Het schijnt een wijdverbreide gewoonte te zijn om liever een goedkope stagiaire aan te nemen dan iemand met een paar jaar ervaring. Daar kun je je bedenkingen bij hebben, maar zolang je zelf stagiaire bent kun je er je voordeel mee doen.

Ik ben ervan overtuigd dat je, zeker met hulp van je opleiding, die daarin gespecialiseerd is, een plek zult vinden. De vraag is alleen of je 'm wilt vinden, en dat is aan jou om te beslissen .
  dinsdag 13 april 2010 @ 21:47:32 #22
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_80282572
tvp met info & een vraag (voor de mentoren onder jullie);

Na het behalen van mijn diploma afgelopen zomer heb ik eerst 10 weken als vervangend docent gewerkt waarna ik een nieuwe betrekking vond, ook ter vervanging. Na een maand of twee werd mij medegedeeld dat de uren omgezet waren naar reguliere (de docente die ik verving kwam niet meer terug - ). Dit gaf me de garantie van iig 25 lesuur p/w tot het einde van het schooljaar. Door uitval van een andere docent kreeg ik nogmaals 2 klassen erbij waardoor ik nu vanaf de voorjaarsvakantie op 32 uur in de week zit - , achteraf toch best veel werk maar het lukt.

Nu kreeg ik vorige week te horen dat ze mij een jaarcontract gaan aanbieden voor zeker 4 maar hoogstwaarschijnlijk 5 dagen in de week .

Het aantal aanmeldingen voor volgend jaar is boven verwachting hoog. Zo hoog zelfs dat er een extra klasje met LWOO'ers bijkomt en ze hebben mij gevraagd of ik misschien interesse heb om mentor hiervan te worden.

Dus hier mijn vraag; * is het wijs dat ik dit nu al doe?
Tijdens de opleiding heb ik hierover nagedacht en het lijkt mij een hele leuke uitdaging om meer voor een leerling te kunnen betekenen dan alleen docent en ben ook enorm gevleid met dit (snelle) aanbod.
Maar ik had me wel voorgenomen om me eerst een paar jaar bezig te houden met doceren voordat ik deze stap wilde gaan zetten.

Verder, welke vragen zijn wijs om te stellen?
* Scheelt het in de salaris?
* Waarom willen ze mij als mentor hebben? Bestaat de kans dat ze mij als afvoerputje/dumpplaats zien?

Ik neig naar een ja omdat ik meer antwoorden heb op "waarom wel?" als op "waarom niet?", maar heb graag de mening/kijk van anderen.

bvd
Wat je vindt, ...
pi_80285446
Ik zou dit even met wat mensen op je school overleggen. Het verschilt erg per school welke taken onder het mentoraat vallen, en het verschilt ook erg per school hoeveel vergoeding je ervoor krijgt in taakuren (van extra salaris voor een mentoraat heb ik nog nooit gehoord).

Of je als naieve nieuweling "gestrikt" wordt voor een zware klus kun je inschatten door te kijken hoeveel ervaren mensen en hoeveel nieuwelingen een brugklasmentoraat doen. Op de ene school wordt het brugklasmentoraat heel serieus genomen en dus ook goed gefaciliteerd, en dan zullen ook ervaren collega's de klus op zich nemen. Op de andere (de mijne) is het dusdanig buffelen dat veel collega's na een paar jaar zeggen "nu effe niet/nu effe een hogere klas" en er dus eigenlijk alleen maar nieuwe collega's voor een brugklasmentoraat gevonden kunnen worden.

Het is heel nuttig werk om te doen, erg leuk, leerzaam, boeiend, en erg intensief. Je zult ongetwijfeld ooit wel een keer deze taak gaan verrichten, aan jou de beslissing of je er nu meteen voor gaat. Eerst even een paar jaar wennen aan het lesgeven kan een goede strategie zijn, meteen in het diepe springen net zo goed.
  dinsdag 13 april 2010 @ 22:43:40 #24
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_80286346
Thanks, ik zal idd eens bij die coördinator die mij vroeg, navragen hoe snel dat bij andere mentoren is gegaan
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 22:29 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zou dit even met wat mensen op je school overleggen.
Dit wordt moeilijk omdat dit aanbod nog even binnenskamers moest blijven.
Hierdoor wil ik morgen ook vragen waarom ze precies mij willen hebben?
Gaan andere docenten zich gepasseerd voelen of misschien dat zij het mij gaan afraden ...
Wat je vindt, ...
  dinsdag 13 april 2010 @ 23:09:21 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_80287734
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 21:47 schreef Da_Ripper het volgende:
Na het behalen van mijn diploma afgelopen zomer heb ik eerst 10 weken als vervangend docent gewerkt waarna ik een nieuwe betrekking vond, ook ter vervanging. Na een maand of twee werd mij medegedeeld dat de uren omgezet waren naar reguliere (de docente die ik verving kwam niet meer terug - ). Dit gaf me de garantie van iig 25 lesuur p/w tot het einde van het schooljaar.
Da's wel lekker!
quote:
Door uitval van een andere docent kreeg ik nogmaals 2 klassen erbij waardoor ik nu vanaf de voorjaarsvakantie op 32 uur in de week zit - , achteraf toch best veel werk maar het lukt.
Fulltime baan is 25, met uitloop naar 27 lesuren per week. Maar hier moeten ze je officieel voor vragen. Maar 32? Is dat niet een beetje veel van het goeie? Hoe wordt dit verrekend?
quote:
Nu kreeg ik vorige week te horen dat ze mij een jaarcontract gaan aanbieden voor zeker 4 maar hoogstwaarschijnlijk 5 dagen in de week .
Klinkt goed.
quote:
Het aantal aanmeldingen voor volgend jaar is boven verwachting hoog. Zo hoog zelfs dat er een extra klasje met LWOO'ers bijkomt en ze hebben mij gevraagd of ik misschien interesse heb om mentor hiervan te worden.

Dus hier mijn vraag; * is het wijs dat ik dit nu al doe?
Tijdens de opleiding heb ik hierover nagedacht en het lijkt mij een hele leuke uitdaging om meer voor een leerling te kunnen betekenen dan alleen docent en ben ook enorm gevleid met dit (snelle) aanbod.
Maar ik had me wel voorgenomen om me eerst een paar jaar bezig te houden met doceren voordat ik deze stap wilde gaan zetten.
Ik ben in mijn tweede jaar mentor geworden. Dat heb ik 8 jaar gedaan. Hele leuke, leerzame, maar ook zware ervaring. Maar ik merk ook, nu ik géén mentor meer ben, kan ik net zoveel betekenen voor leerlingen als daarvoor. Leerlingen komen nu net zo goed naar me toe met problemen, waar ik ze mee kan helpen. Ik hoef me nu tenminste niet meer bezig te houden met handelingsplannen, oudergesprekken, en noem het maar op.

Dus als ik jou was zou ik het zeker overwegen. Maar: LWOO is wel even andere koek. Dat zullen kleine klasjes zijn, misschien iets van 10 leerlingen, waar dan wel een compleet handelingsplan (met doorlopende leerlijnen op alle gebieden) voor gemaakt moet worden. Die leerlingen zullen op hun niveau - en verslik je daar niet in - begeleid moeten worden. Dat is wel even iets dat je in je achterhoofd moet houden. Als ik de LWOO-mensen op mijn school zie, die hebben daar (met hun 10, 12 leerlingen) best veel werk aan.
quote:
* Scheelt het in de salaris?
Een mentoraat is een taak. Die wordt dan verrekend in je taakbelasting.
quote:
* Waarom willen ze mij als mentor hebben? Bestaat de kans dat ze mij als afvoerputje/dumpplaats zien?
Nu wil ik niet te negatief klinken, maar directies denken aan "poppetjes" en "plaatsen vullen". Zij hebben nu een plaats open (mentoraat LWOO), en jij bent het poppetje. Poppetje wordt op het plekje gezet. Plekje gevuld. Klaar. Zo denken directies.
quote:
Ik neig naar een ja omdat ik meer antwoorden heb op "waarom wel?" als op "waarom niet?", maar heb graag de mening/kijk van anderen.
Och, aan de ene kant zou ik ook zeggen: "Laat het gewoon op je af komen, en gewoon doen!". Maar laat je niet naaien!
.
pi_80287816
Misschien kun je 't heel algemeen aankaarten ("hoe werkt het hier op school eigenlijk met de mentoraten?") bij wat mensen.

Maar het belangrijkste is natuurlijk hoe je er zelf tegenover staat. Urenaantallen, reacties van anderen enz. zijn altijd onbelangrijker dan de vraag of je er zin in hebt en hoe het voor jou voelt om het nu of juist later te doen.
pi_80303651
wat is het soms lachen met leerlingen
Ik zit te werken, komen er opeens 3 leerlingen binnen.
"Meneer, kunt u morgen de les laten uitvallen?"
"Je bedoelt het eerste en tweede uur?" (blokuur)
"Ja."
"Waarom zou ik dat moeten doen?"
"Ja, nou, omdat alle andere lessen uitvallen en we alleen les van u hebben."
"Nou, dat is toch erg mooi. Ben je lekker vroeg klaar, om half elf. Ik zou er heel blij mee zijn."
"Nee, maar het zou nog mooier zijn als u het liet uitvallen, dan zijn we vrij."
"Nee, dames, ik laat het niet uitvallen. Ik zie daar totaal geen reden toe. En anders kom ik in de knel met mijn programma."
"Waarom niet?"
"Nee, dames, einde discussie ik laat het niet uitvallen."
"Ja maar het gaat morgen regenen meneer, dan moeten we door de regen naar school."
"Einde discussie dames, tot morgen."
"Dan laat ik me moeder bellen."
"Dat moet je doen, het is en blijft jouw leven. Dag dames!"

Ergens moest ik er wel om lachen, maar ook weer niet. Want ik kreeg een beetje de zwarte piet toegedeeld.
Nog mooier, kom ik beneden, zie ik een 4T leerling met de roostermaker praten:

"Ja, maar Meneer X( Mijn collega) luistert nooit!"
"Ik vind het niet eerlijk."
"Wat is er aan de hand jongen?"
"Ja, Meneer X wil nooit luisteren en ik moet nu 2 uur wachten op zijn les."
"Prima toch? Je zit toch in het eindexamenjaar, over een maand beginnen de eindexamens. Ik zou lekker daar m'n voordeel mee doen. Examenbundel erbij, samenvattingen maken. Je hebt genoeg te doen in die 2 uur."
"Ja, nee, maar het is niet eerlijk...."

Ik ben maar weggelopen en zag dat de roostermaker 'm uiteindelijk ook wegstuurde...
pi_80319843
ha, ik meld me hier ook maar even!

ik ben direct na mijn afstuderen (engelse taal en cultuur) aan een promotie begonnen. half augustus loopt mijn contract af na 4 jaar en ik wil NIET verder in de wetenschap maar dolgraag voor de klas op een middelbare school

in augustus begin ik met de lerarenopleiding aan het ICLON in Leiden (deeltijd waarschijnlijk, dus 2 jaar) en ik zoek daarbij een betaalde baan (want ik woon alleen en mijn inkomen houdt ook op in augustus. beurs en lening is geen optie ivm te hoog jaarinkomen dit jaar door mn vorige werk). vooralsnog gaat het wel lekker, ik heb nu op 10 sollicitatiebrieven 3 uitnodigingen voor een gesprek meeste vacatures waar ik op reageer zijn eerstegraads of eerste en tweedegraads gemengd, tussen 0,5 en 0,8 fte groot.

vandaag eerste gesprek gehad op een school in den haag, was een leuk gesprek, maar ik vermoed dat ze iemand gaan aannemen met meer ervaring. weet niet zeker of ik helemaal goed uit de verf kwam - ze focusten erg op mn gebrek aan ervaring met middelbare scholieren en dat had ik beter moeten ombuigen naar de relevante ervaringen die ik wel heb als docent op de Uni... maar goed, eerste echte sollicitatiegesprek en t voelde wel positief, en ik was niet nerveus enzo.

morgen een gesprek in amsterdam, en volgende week in delft. ik solliciteer in de hele randstad, als t bereisbaar is vanaf Leiden. moet nog een brief of 8 versturen/mailen deze week...

stiekem vind ik t een hele vermoeiende bedoening, dat solliciteren
Kwak
pi_80332807
Ja, dat is ook heel vermoeiend!

Veel succes.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80336587
Ik meld me ook. . Binnenkort ben ik klaar met m'n MA-scriptie Nederlands, en daarna wil ik de lerarenopleiding gaan doen (eenjarige master na een master). In dat programma volg je een basiscursus tot aan de herfstvakantie, en daarna begin je aan je LiO-stage. Die is waarschijnlijk niet betaald, maar ik kan nog een jaar extra studiefinanciering krijgen.

In Groningen, trouwens.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_80336657
sollicitatie van vandaag was echt heel erg leuk! zo ontzettend veel leuker dan gisteren! het is ook een ontzettend leuke school, en ik hoop echt dat ik er mag gaan werken - veel uitdagingen, en precies alles wat mij zo aanspreekt in het onderwijs. heel erg spannend!

hoi DaD
Kwak
pi_80364821
Heerlijk die 2 kindjes die slaande ruzie hebben om hun Profielwerkstuk... en ik mag het weer oplossen
  donderdag 15 april 2010 @ 22:44:54 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_80365415
Gewoon lekker er tussen springen, in het rond beuken en zeggen: "Niet meer doen he".

Sorry, ben een beetje melig. Neem het vooral niet serieus..

Laatste lessen 4 VMBO gehad vandaag... Kwamen ze met cadeautjes aan zetten en zo, vind ik toch wel altijd heel bijzonder als ze dat doen. Inwendig moet ik dan altijd even een traantje wegpinken.
.
pi_80422335
Hee kijk dit is nou een geniaal topic

Ik zal mij even voorstellen: ik ben Kevin, 20 jaar en ik volg een HBO lerarenopleiding Wiskunde via Windesheim-LOI. (Ja, dat is een afstandsstudie waarbij ik het leren eigenlijk zelfstandig doe, ik af en toe naar Zwolle moet voor verplichte zaterdagen en ik toetsen moet maken). Punt is dat deze studie erg is toegespitst op het stagelopen (Windesheim = theorie, stageschool = praktijk). Ik zit nu in mijn eerste jaar (welke overigens bijna voorbij is) en ik ga dus richting het eind van mijn orienterende stage.

Ik vind het geweldig. Ik heb slechts 1 keer een les verzorgt aan een groep van 6 man. Aankomende dinsdag breid ik dit uit naar 12 man, om vervolgens mijn orienterende stage af te sluiten met tenminste 2 lessen voor een volledige groep. Ik geef de lessen aan een eerstejaars VMBO-T klas en ik vind het echt enorm leuk! Het is zo apart dat ik eerst een bepaald beeld had van het leraarschap en dit tijdens mijn stage toch is aangepast. Het lijkt goed te doen, maar er gebeurt zoveel waar je niet altijd op kan rekenen, dat je soms goed moet kunnen improviseren. Geeneen les is hetzelfde en juist dat spreekt mij ontzettend aan. Ik ben zo blij iets te hebben gevonden, waar ik mijn leven voor wil geven

Zijn er hier mensen die dezelfde opleiding volgen/hebben gevolgd via Windesheim? En voor de echte docenten onder ons de vraag: Blijft die motivatie over het algemeen naarmate de jaren verstrijken, of is het net als verliefdheid: In het begin enorm genieten en daarna minder intens?
pi_80422532
Ik doe het nu een jaar of tien en de lol in de lessen blijft. Ik bemerk bij mezelf wel motivatiedips als het gaat om vergaderingen, studiemiddagen, administratieve rompslomp, ouderavonden, "oh wat is onze school toch leuk"-open avonden enz. Maar met de lessen gebeurt dat niet.

Ja goed, soms loopt er weleens eentje niet zoals je zou willen, maar over het algemeen kom ik op school met een gigantisch ochtendhumeur (omdat ik dat nu eenmaal altijd heb), denk "ah gatver, ik heb he-le-maal geen zin", maar bij het begin van de eerste les zet je die knop om omdat je de klas niet als een sjachrijn in wilt gaan, en binnen tien minuten is je ochtendhumeur verdwenen. Had ik een kantoorbaan gehad, dan zou het sjachrijn dagelijks tot een uur of elf aanhouden, denk ik .

En de groepen zijn nu eenmaal elke keer anders. Als je wilt kun je jaar in, jaar uit op precies dezelfde manier je lesjes afdraaien en dezelfde belegen grappen maken, maar wat er vanuit de klas op jou afkomt is hoe dan ook elke keer verrassend.
pi_80425326
quote:
Op woensdag 7 april 2010 18:35 schreef Hippos het volgende:
Ik ken het BITEP wel, ik zat in Utrecht maar in de andere mentorgroep. Dus ik weet heel globaal wel hoe het in elkaar zit, maar echt specifiek kan ik geen antwoord op je vraag geven.
Ah, jammer. Ik studeer op dit moment namelijk filosofie en ik wilde vragen of het mogelijk is om daarmee ook in het buitenland les te geven. Lijkt me wel lastig, aangezien het natuurlijk voor veel scholen een 'luxevak' blijft, waar de exacte vakken en de talen toch het belangrijkst blijven. Sowieso wil ik naast filosofie ook nog m'n lesbevoegdheid voor andere vakken halen.

Overigens ben ik op dit moment PAL (Persoonlijk Assistent voor Leraren). Hopelijk volgend schooljaar weer, alleen dan met zo'n geniaal onderwijs CAO.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2010 18:44:53 ]
pi_80427566
oh ik was vergeten hier te juichen! de sollicitatie waar ik donderdag zo lyrisch over was resulteerde in een telefoontje vrijdag dat ze graag willen dat ik daar kom werken.

het is nog niet 100% rond, dus ik durf nog niet te zeggen dat ik een baan heb, dat durf ik pas na het gesprek - dat nog niet gepland is.

ik heb dus braaf toch nog maar "reserve" sollicitaties verstuurd zodat ik niet achter het net vis straks, maar ik hoop wel uitsluitsel te hebben voor donderdag - dan staat er namelijk weer een sollicitatiegesprek gepland op een andere school
ik voel me ineens best populair
Kwak
pi_80427630
Ha, mooi, gefeliciteerd! (ik ga er gewoon vanuit dat het doorgaat)
pi_80431878
Gefeliciteerd! Goed gedaan, hopelijk krijg je het daar prima naar je zin
  zondag 18 april 2010 @ 09:55:34 #40
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_80438563
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 18:44 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ah, jammer. Ik studeer op dit moment namelijk filosofie en ik wilde vragen of het mogelijk is om daarmee ook in het buitenland les te geven. Lijkt me wel lastig, aangezien het natuurlijk voor veel scholen een 'luxevak' blijft, waar de exacte vakken en de talen toch het belangrijkst blijven. Sowieso wil ik naast filosofie ook nog m'n lesbevoegdheid voor andere vakken halen.

Overigens ben ik op dit moment PAL (Persoonlijk Assistent voor Leraren). Hopelijk volgend schooljaar weer, alleen dan met zo'n geniaal onderwijs CAO.
Wat houdt dat in dan, PAL zijn? Je zit erbij in de klas en als de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, ondersteun jij de leraar bij de individuele begeleiding, zoiets?
Niet meer actief op Fok!
  zondag 18 april 2010 @ 12:45:39 #41
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_80442199
@ Gamefan24: Ik lurk al een poosje mee in dit topic. Ik doe ook de lerarenopleiding via Windesheim-LOI maar dan voor geschiedenis. Ik heb als extra moeilijkheid dat deze opleiding en het vooruitzicht van een baan in het onderwijs voor mij een carierreswitch is. Ik werk nu in de juridische sector en ben dat compleet beu. Het vervelende is dat ik het inkomen niet compleet kan missen (wel gedeeltelijk, daarom ben ik ook parttime gaan werken) en dus mijn aandacht erg moet splitsen tussen privé, werk en studie + stage.

Daar komt bij dat ik door familieomstandigheden nu al wat achterstand heb opgelopen waardoor mijn orienterende stage is uitgesteld. Erg jammer en erg vervelend, maar alles gaat nu redelijk dus ik ga er weer voor de volle 100% voor.

Hoe bevalt jou het afstandsleren? en waarom heb jij daarvoor gekozen? Persoonlijk had ik liever "gewoon" gestudeerd of anderd parttime met contactdagen/-uren. Helaas is dat logistiek voor mij niet mogelijk. Al met al gaat het plannen en leren wel goed. Jammergenoeg alleen nog geen stage gelopen dus.
klerkje
pi_80443044
quote:
Op zondag 18 april 2010 09:55 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Wat houdt dat in dan, PAL zijn? Je zit erbij in de klas en als de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, ondersteun jij de leraar bij de individuele begeleiding, zoiets?
Ongeveer dit:

- begeleiden van kleine groepjes leerlingen
- huiswerkbegeleiding
- het geven van vakinhoudelijke workshops

En dan voor taal en wiskunde. Enkel de onderbouw en het gehele VMBO trouwens.
pi_80448623
quote:
Op zondag 18 april 2010 12:45 schreef Spiegelei het volgende:
@ Gamefan24: Ik lurk al een poosje mee in dit topic. Ik doe ook de lerarenopleiding via Windesheim-LOI maar dan voor geschiedenis. Ik heb als extra moeilijkheid dat deze opleiding en het vooruitzicht van een baan in het onderwijs voor mij een carierreswitch is. Ik werk nu in de juridische sector en ben dat compleet beu. Het vervelende is dat ik het inkomen niet compleet kan missen (wel gedeeltelijk, daarom ben ik ook parttime gaan werken) en dus mijn aandacht erg moet splitsen tussen privé, werk en studie + stage.

Daar komt bij dat ik door familieomstandigheden nu al wat achterstand heb opgelopen waardoor mijn orienterende stage is uitgesteld. Erg jammer en erg vervelend, maar alles gaat nu redelijk dus ik ga er weer voor de volle 100% voor.

Hoe bevalt jou het afstandsleren? en waarom heb jij daarvoor gekozen? Persoonlijk had ik liever "gewoon" gestudeerd of anderd parttime met contactdagen/-uren. Helaas is dat logistiek voor mij niet mogelijk. Al met al gaat het plannen en leren wel goed. Jammergenoeg alleen nog geen stage gelopen dus.
Ja ik vind het afstandsleren wel lekker eigenlijk. Ik had vooraf het idee dat alleen volwassenen of luie studenten zoiets kozen en vroeg mijzelf af of het wel een goede keuze zou zijn. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en toch voor deze studie gekozen. Het bevalt mij allemaal erg goed!
Ik vind dat de electronische leeromgeving beter had gekund, maar als je eenmaal weet waar en hoe je moet kijken, is het piece of cake. Ik heb vorig jaar een half jaartje aan een universiteit gestudeerd, maar dat was iets te moeilijk. Ik vind dit HBO-niveau eerlijk gezegd weer net iets te makkelijk en daarom gaat het leren mij goed af. Ik woon nog steeds in Enschede (waar ik aan de UT heb gezeten), want daar had ik mijn werk, vrienden en stage gewoon.
Ik vind het ook helemaal niet erg om soms met de trein naar Zwolle te moeten, ik vind het dan net een dagje uit en geniet er ook van. En in de tentamenweken gebruik ik de treinreis als extra leermoment. Als ik via mail of telefoon vragen heb, worden deze best snel beantwoord en daar heb ik dan ook geen problemen mee.

Eerlijk gezegd heb ik nu wel iets meer vrije tijd dan dat ik zou hebben met een "gewone" studie, maar dit vind ik niet erg. Deze studie geeft mij de mogelijkheid om eventueel de studie wat sneller af te ronden en ik ben volgend jaar zeker bereid om een paar vakken extra te doen. Qua studiepunten gaat het ook gesmeerd: ik zit (nog onofficieel, maar voor mij wel zeker) op 20 studiepunten, na mijn stage (stagevakken en SLB) heb ik er 33. Daarnaast heb ik gewoon nog 2 vakken en 1 herkansing. Ik verwacht er eind dit schooljaar tenminste 37 uit 44 te hebben (44, want ik heb mijn stage anders opgebouwd). De BSA van 30 is voor mij nu al geen probleem meer.

Het nadeel van deze vorm van studeren is dat je weinig/geen contact hebt met medestudenten, wel met een handjevol mede-afstandsleerders. Voordeel is dat ik op deze manier de contacten met andere vrienden kan behouden. Deze studie bevalt mij prima en ik ga (ondanks dat ik vaak het verwijt krijg beter een "gewone" lerarenstudie te kunnen volgen) gewoon op deze voet door om over een paar jaar mijn bevoegdheid te hebben behaald.
pi_80488333
Ik mag blijven, krijg een vaste aanstelling (salaris moeten we 't nog even over hebben) en waarschijnlijk iets meer uren. Dus met wat geluk volgend jaar 4Mavo (1 klas), 4Havo en 4VWO (en 4H/5H NLT + profielwerkstukjes 5H)

[ Bericht 4% gewijzigd door Hippos op 19-04-2010 21:46:16 ]
  maandag 19 april 2010 @ 17:44:50 #45
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_80488708
gefeliciteerd hippos!

ik heb morgen het tweede gesprek op "die ene school". spannend! hoop dat t allemaal doorgaat en lukt!
Kwak
pi_80498126
Gefeli Hippos en succes Kwak!

Morgen ga ik lesgeven aan een groepje van 12 personen
  dinsdag 20 april 2010 @ 08:52:15 #47
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_80509029
Gefeliciteerd Hippos en ik duim voor je Kwakz0r!

Ik ben benieuwd naar hoe het gaat Gamefan!
klerkje
pi_80513891
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 08:52 schreef Spiegelei het volgende:
Gefeliciteerd Hippos en ik duim voor je Kwakz0r!

Ik ben benieuwd naar hoe het gaat Gamefan!
pi_80514376
Hoe kiezen jullie nou de scholen waar je solliciteert? Hoe krijg je een beetje een beeld van wat voor soort school het is? Of hoop je dat dat tijdens een sollicitatiegesprek wel duidelijk zal worden?

Ik kom voor mijn werk (nee, nog niet als docent, voorlichting geven over universiteit) op heel veel scholen en ik merk zulke enorme verschillen tussen scholen, qua sfeer (open of gesloten), leerlingen (brutaal, mondig, gezellig, stil), georganiseerdheid (alles voor elkaar of echt grote puinhopen en onduidelijkheid). Ik weet inmiddels vrij goed op wat voor soort school ik graag zou willen werken en wat bij mij past en ik weet ook op wat voor school ik nooit terecht zou willen komen, maar hoe kom je er achter hoe een school is als je alleen een advertentie voor een vacature ziet?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 20 april 2010 @ 14:17:55 #50
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_80520008
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:48 schreef Naamah het volgende:
Hoe kiezen jullie nou de scholen waar je solliciteert? Hoe krijg je een beetje een beeld van wat voor soort school het is? Of hoop je dat dat tijdens een sollicitatiegesprek wel duidelijk zal worden?

Ik kom voor mijn werk (nee, nog niet als docent, voorlichting geven over universiteit) op heel veel scholen en ik merk zulke enorme verschillen tussen scholen, qua sfeer (open of gesloten), leerlingen (brutaal, mondig, gezellig, stil), georganiseerdheid (alles voor elkaar of echt grote puinhopen en onduidelijkheid). Ik weet inmiddels vrij goed op wat voor soort school ik graag zou willen werken en wat bij mij past en ik weet ook op wat voor school ik nooit terecht zou willen komen, maar hoe kom je er achter hoe een school is als je alleen een advertentie voor een vacature ziet?
ik heb heel breed gesolliciteerd. gewoon op alles. nou ja, ik heb 13 brieven verstuurd in de afgelopen 3 weken. n.a.v. die brieven voor vier gesprekken uitgenodigd. maar bij school 2 wist ik het meteen: hier wil ik werken
inmiddels de baan aangeboden gekregen, en ik zeg de laatste twee gesprekken dus af, en stuur geen nieuwe brieven meer rond.

want wat ik eigenlijk kwam vertellen hier is (crosspost)
quote:
IK HEB EEN BAAN

gesprek was meer mij overtuigen om voor hen te kiezen dan andersom - er zijn nog wat onzekerheden over de precieze samenstelling en grootte en soort van aanstelling, maar er is me verzekerd dat ze er alles aan doen om me de uren te bieden in de toekomst die ik wil. de halve baan vervanging vanaf september is er sowieso. dus ik neem het kleine risico, en ik ga ervoor: ik ga werken bij de school die mijn hart gestolen heeft!

het kan best dat ik scholen laat lopen die me secundair meer te bieden hebben, maar ik wil zo graag hier werken, heb er nu al zo'n zin in. en rete spannend is t ook nog eens, dat wel. ik krijg nu binnenkort een voorstel voor aanstelling enzo, maar de baan is van mij
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')