Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer....quote::
Op vrijdag 26 maart 2010 13:14 schreef Viking84 het volgende:
En wederom een topervaring! Ik postte twee weken geleden al dat het zo goed ging met m'n lastige klas. Vandaag had ik ze weer en wéér ging het goed! Ik heb de onruststoker na de les aangesproken om te zeggen dat ik vind dat hij heel goed meedoet en dat ik dat prettig vind. En toen zei hij: ik vind de lessen ook veel beter dan eerder. Veel betere uitleg, meer structuur.
Vond het erg leuk om te horen dat hij niet toevallig in een goeie bui was .
Ik had slechte cijfersslechte cijfers uit te delen en dat heb ik aan het einde van de les gedaan om te voorkomen dat de les in de soep zou lopen door mopperende leerlingen. Bleek een goed idee te zijn geweest: ze hebben tien minuten kunnen protesteren en toen moesten ze door naar de volgende les. En de [b]twee jongens met een onvoldoende[\b] hebben zelfs helemaal niet geprotesteerd.
Nu ben ik alleen een klein beetje bang dat ze zo boos zijn over de cijfers dat ze volgende keer gaan lopen kutten . Maar dat zal wel niet.
Fyi: ik geef les op het voortgezet speciaal onderwijs en in deze klas zitten 9 leerlingen .quote:Op maandag 29 maart 2010 21:20 schreef kevertje53 het volgende:
Laatste post uit vorige deel (kan iemand deze centraal maken - geen idee hoe dat moet)
[..]
Twee onvoldoendes op een klas noem ik geen slechte cijfers. Ik geef wiskunde op HAVO/VWO en twee onvoldoendes op een klas is een resultaat waar ik uiterst tevreden mee ben, want doorgaans zijn het er meer....
Ja dat is ook weer waar. Je kunt het natuurlijk altijd ter sprake brengen en kijken hoe ze reageren. Vaak valt er wel over te onderhandelenquote:Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
Vooral je trede binnen de schaal is belangrijk voor je salaris. De laagste trede binnen LC verdient beduidend minder dan de hoogste binnen LB....quote:Op woensdag 7 april 2010 19:54 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben sowieso niet van plan te zakken in schaal, daarom is het dus wellicht voor beide partijen een verspilling van tijd en moeite als een LC-er solliciteert op een LB-baan en het geld pas in een later stadium ter sprake komt. Maar goed, sollicitatieprocedures kosten per definitie tijd en moeite, dus ach .
Ik zou het tijdens een eerste gesprek, als je jàren van ervaring worden doorgenomen, ter sprake brengen. En dan even kijken hoe ze reageren. Ik zou, mochten ze moeilijk gaan kijken, benadrukken hoeveel ervaring je hebt en hoeveel je dus te bieden hebt. Je hebt alleen maar goede referenties en je zal een aanwinst zijn voor die school. Laat ze dat maar een beetje, subtiel uiteraard, merken. Als ze naar zo iemand op zoek zijn, dan is het geen probleem. Als ze niet naar zo iemand op zoek zijn, dan is die school ook geen goede keuze voor jou. .quote:Op woensdag 7 april 2010 08:57 schreef ShadyLane het volgende:
Geen idee Friek, ik had er zelfs nog nooit van gehoord..!
Ik wil even jullie mening vragen over het volgende: ik heb een vacature gezien waar specifiek bij staat "LB". Zelf zit ik momenteel in LC en die schaal wil ik uiteraard houden. Toch wil ik reageren. Is het dan handig om dat LC-verhaal meteen te vermelden? Een van mijn collega's heeft dat gedaan, die heeft zijn nieuwe school gewoon opgebeld en gevraagd: "ik zit in LD, heeft het zin dat ik solliciteer?" en het antwoord was ja. Een ander zegt weer dat je eerst moet zorgen aangenomen te worden en dan pas over geld gaan praten. Maar dat geldt misschien alleen voor die vacatures waar geen salaris bij staat. Waar het wel duidelijk vermeld staat is het wellicht ook weer raar om helemaal het gesprekkencircus aan te gaan terwijl je duidelijk had kunnen lezen wat ze te bieden (zeggen te) hebben. Wat vinden jullie?
50 uur is echt niks. 5 weken van 10 uur en je bent klaar. Volgens mij valt dat prima op te brengen, ook al ben je niet meer zo gemotiveerd.quote:Op maandag 12 april 2010 19:37 schreef susannetilburg het volgende:
Nogmaals een vraag die ik een tijdje geleden ook al stelde.
Ik ben er na 3,5 jaar lerarenopleiding achter dat ik niet het onderwijs in wil. De motivatie is er niet. Probleem is dat ik nu bijna alle vakinhoudelijke onderdelen van mijn studie klaar heb en alleen nog mijn afsluitende stage heb staan. Dit zijn 50 uur vanaf september.
Is het 'fair' om als niet-gemotiveerde docent voor een klas te gaan staan? (Ik denk van niet..)
Zijn er andere mogelijkheden, alternatieve ideeën voor stages?
Hoe vind ik uberhaupt een stage voor VIJFTIG uur?
Dat weet ik. Helaas weten scholen dat ookquote:Op dinsdag 13 april 2010 10:44 schreef Viking84 het volgende:
[..]
50 uur is echt niks. 5 weken van 10 uur en je bent klaar. Volgens mij valt dat prima op te brengen, ook al ben je niet meer zo gemotiveerd.
Wat wil je eigenlijk gaan doen als je klaar bent? Wel iets in het onderwijsveld of wil je iets totaal anders doen?
Heeft jouw opleidingsinstituut geen contacten? En is een afsluitende stage van 50 uur gebruikelijk bij jullie op school? Indien ja: dan zou er toch wel iets mogelijk moeten zijn?quote:Op dinsdag 13 april 2010 18:32 schreef susannetilburg het volgende:
[..]
Dat weet ik. Helaas weten scholen dat ook
Vijf weken x tien uur is bijna niets.
Ik wil niet het onderwijs in. Misschien ooit, als ik later groot ben.. maar nu niet.
Dit wordt moeilijk omdat dit aanbod nog even binnenskamers moest blijven.quote:Op dinsdag 13 april 2010 22:29 schreef ShadyLane het volgende:
Ik zou dit even met wat mensen op je school overleggen.
Da's wel lekker!quote:Op dinsdag 13 april 2010 21:47 schreef Da_Ripper het volgende:
Na het behalen van mijn diploma afgelopen zomer heb ik eerst 10 weken als vervangend docent gewerkt waarna ik een nieuwe betrekking vond, ook ter vervanging. Na een maand of twee werd mij medegedeeld dat de uren omgezet waren naar reguliere (de docente die ik verving kwam niet meer terug - ). Dit gaf me de garantie van iig 25 lesuur p/w tot het einde van het schooljaar.
Fulltime baan is 25, met uitloop naar 27 lesuren per week. Maar hier moeten ze je officieel voor vragen. Maar 32? Is dat niet een beetje veel van het goeie? Hoe wordt dit verrekend?quote:Door uitval van een andere docent kreeg ik nogmaals 2 klassen erbij waardoor ik nu vanaf de voorjaarsvakantie op 32 uur in de week zit - , achteraf toch best veel werk maar het lukt.
Klinkt goed.quote:Nu kreeg ik vorige week te horen dat ze mij een jaarcontract gaan aanbieden voor zeker 4 maar hoogstwaarschijnlijk 5 dagen in de week .
Ik ben in mijn tweede jaar mentor geworden. Dat heb ik 8 jaar gedaan. Hele leuke, leerzame, maar ook zware ervaring. Maar ik merk ook, nu ik géén mentor meer ben, kan ik net zoveel betekenen voor leerlingen als daarvoor. Leerlingen komen nu net zo goed naar me toe met problemen, waar ik ze mee kan helpen. Ik hoef me nu tenminste niet meer bezig te houden met handelingsplannen, oudergesprekken, en noem het maar op.quote:Het aantal aanmeldingen voor volgend jaar is boven verwachting hoog. Zo hoog zelfs dat er een extra klasje met LWOO'ers bijkomt en ze hebben mij gevraagd of ik misschien interesse heb om mentor hiervan te worden.
Dus hier mijn vraag; * is het wijs dat ik dit nu al doe?
Tijdens de opleiding heb ik hierover nagedacht en het lijkt mij een hele leuke uitdaging om meer voor een leerling te kunnen betekenen dan alleen docent en ben ook enorm gevleid met dit (snelle) aanbod.
Maar ik had me wel voorgenomen om me eerst een paar jaar bezig te houden met doceren voordat ik deze stap wilde gaan zetten.
Een mentoraat is een taak. Die wordt dan verrekend in je taakbelasting.quote:* Scheelt het in de salaris?
Nu wil ik niet te negatief klinken, maar directies denken aan "poppetjes" en "plaatsen vullen". Zij hebben nu een plaats open (mentoraat LWOO), en jij bent het poppetje. Poppetje wordt op het plekje gezet. Plekje gevuld. Klaar. Zo denken directies.quote:* Waarom willen ze mij als mentor hebben? Bestaat de kans dat ze mij als afvoerputje/dumpplaats zien?
Och, aan de ene kant zou ik ook zeggen: "Laat het gewoon op je af komen, en gewoon doen!". Maar laat je niet naaien!quote:Ik neig naar een ja omdat ik meer antwoorden heb op "waarom wel?" als op "waarom niet?", maar heb graag de mening/kijk van anderen.
Ah, jammer. Ik studeer op dit moment namelijk filosofie en ik wilde vragen of het mogelijk is om daarmee ook in het buitenland les te geven. Lijkt me wel lastig, aangezien het natuurlijk voor veel scholen een 'luxevak' blijft, waar de exacte vakken en de talen toch het belangrijkst blijven. Sowieso wil ik naast filosofie ook nog m'n lesbevoegdheid voor andere vakken halen.quote:Op woensdag 7 april 2010 18:35 schreef Hippos het volgende:
Ik ken het BITEP wel, ik zat in Utrecht maar in de andere mentorgroep. Dus ik weet heel globaal wel hoe het in elkaar zit, maar echt specifiek kan ik geen antwoord op je vraag geven.
Wat houdt dat in dan, PAL zijn? Je zit erbij in de klas en als de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, ondersteun jij de leraar bij de individuele begeleiding, zoiets?quote:Op zaterdag 17 april 2010 18:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ah, jammer. Ik studeer op dit moment namelijk filosofie en ik wilde vragen of het mogelijk is om daarmee ook in het buitenland les te geven. Lijkt me wel lastig, aangezien het natuurlijk voor veel scholen een 'luxevak' blijft, waar de exacte vakken en de talen toch het belangrijkst blijven. Sowieso wil ik naast filosofie ook nog m'n lesbevoegdheid voor andere vakken halen.
Overigens ben ik op dit moment PAL (Persoonlijk Assistent voor Leraren). Hopelijk volgend schooljaar weer, alleen dan met zo'n geniaal onderwijs CAO.
Ongeveer dit:quote:Op zondag 18 april 2010 09:55 schreef Viking84 het volgende:
[..]
Wat houdt dat in dan, PAL zijn? Je zit erbij in de klas en als de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, ondersteun jij de leraar bij de individuele begeleiding, zoiets?
Ja ik vind het afstandsleren wel lekker eigenlijk. Ik had vooraf het idee dat alleen volwassenen of luie studenten zoiets kozen en vroeg mijzelf af of het wel een goede keuze zou zijn. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en toch voor deze studie gekozen. Het bevalt mij allemaal erg goed!quote:Op zondag 18 april 2010 12:45 schreef Spiegelei het volgende:
@ Gamefan24: Ik lurk al een poosje mee in dit topic. Ik doe ook de lerarenopleiding via Windesheim-LOI maar dan voor geschiedenis. Ik heb als extra moeilijkheid dat deze opleiding en het vooruitzicht van een baan in het onderwijs voor mij een carierreswitch is. Ik werk nu in de juridische sector en ben dat compleet beu. Het vervelende is dat ik het inkomen niet compleet kan missen (wel gedeeltelijk, daarom ben ik ook parttime gaan werken) en dus mijn aandacht erg moet splitsen tussen privé, werk en studie + stage.
Daar komt bij dat ik door familieomstandigheden nu al wat achterstand heb opgelopen waardoor mijn orienterende stage is uitgesteld. Erg jammer en erg vervelend, maar alles gaat nu redelijk dus ik ga er weer voor de volle 100% voor.
Hoe bevalt jou het afstandsleren? en waarom heb jij daarvoor gekozen? Persoonlijk had ik liever "gewoon" gestudeerd of anderd parttime met contactdagen/-uren. Helaas is dat logistiek voor mij niet mogelijk. Al met al gaat het plannen en leren wel goed. Jammergenoeg alleen nog geen stage gelopen dus.
quote:Op dinsdag 20 april 2010 08:52 schreef Spiegelei het volgende:
Gefeliciteerd Hippos en ik duim voor je Kwakz0r!
Ik ben benieuwd naar hoe het gaat Gamefan!
ik heb heel breed gesolliciteerd. gewoon op alles. nou ja, ik heb 13 brieven verstuurd in de afgelopen 3 weken. n.a.v. die brieven voor vier gesprekken uitgenodigd. maar bij school 2 wist ik het meteen: hier wil ik werkenquote:Op dinsdag 20 april 2010 11:48 schreef Naamah het volgende:
Hoe kiezen jullie nou de scholen waar je solliciteert? Hoe krijg je een beetje een beeld van wat voor soort school het is? Of hoop je dat dat tijdens een sollicitatiegesprek wel duidelijk zal worden?
Ik kom voor mijn werk (nee, nog niet als docent, voorlichting geven over universiteit) op heel veel scholen en ik merk zulke enorme verschillen tussen scholen, qua sfeer (open of gesloten), leerlingen (brutaal, mondig, gezellig, stil), georganiseerdheid (alles voor elkaar of echt grote puinhopen en onduidelijkheid). Ik weet inmiddels vrij goed op wat voor soort school ik graag zou willen werken en wat bij mij past en ik weet ook op wat voor school ik nooit terecht zou willen komen, maar hoe kom je er achter hoe een school is als je alleen een advertentie voor een vacature ziet?
quote:IK HEB EEN BAAN
gesprek was meer mij overtuigen om voor hen te kiezen dan andersom - er zijn nog wat onzekerheden over de precieze samenstelling en grootte en soort van aanstelling, maar er is me verzekerd dat ze er alles aan doen om me de uren te bieden in de toekomst die ik wil. de halve baan vervanging vanaf september is er sowieso. dus ik neem het kleine risico, en ik ga ervoor: ik ga werken bij de school die mijn hart gestolen heeft!
het kan best dat ik scholen laat lopen die me secundair meer te bieden hebben, maar ik wil zo graag hier werken, heb er nu al zo'n zin in. en rete spannend is t ook nog eens, dat wel. ik krijg nu binnenkort een voorstel voor aanstelling enzo, maar de baan is van mij
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |