abonnement Unibet Coolblue
pi_80520715
Vandaag een les gegeven aan 13 man. Vooraf was ik best wel zenuwachtig, omdat ik ditmaal besloten had de les op een andere manier voor te bereiden. (Niet het precies voorbereiden net zoals een presentatie, maar slechts de opgaven voorbereiden en belangrijke onderdelen voor mezelf aankaarten, wat ik dus ook in de les zou gaan vertellen)
Toen ik eenmaal begonnen was, ging het wel lekker eigenlijk Leerlingen deden goed mee, soms te enthousiast, maar volgens mijn coach (die me heeft lopen beoordelen ondertussen) zei ik vaak genoeg wanneer ik vingers wou zien. En dit deden de leerlingen ook

Kwam wel een beetje verkeerd uit met de tijd, heb ik een dik halfuur staan kletsen en hadden de leerlingen maar 5 minuten zelf de tijd om aan de slag te gaan, maar daartegenover staat dan ook weer dat ik de 2 moeilijkste sommen heb behandeld. En het allermooiste was de reactie op het eind: "Oh, nu snap ik het beter!"

Was een mooie les, maar moet nog wel aan mijn stemgebruik werken: Soms wat harder, varierende toonhoogte. Rest ging alles prima Me = happy
Heb gelijk maar weer voorgesteld om volgende week een les geven aan een 2 VMBO-KGT klas (±20 man). Ik heb der zin in, maar hoop dat ik dan van te voren niet zo zenuwachtig ben.
pi_80539734
Felicitaties voor de mensen met baan/ vaste aanstelling!
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 14:35 schreef Gamefan24 het volgende:
Heb gelijk maar weer voorgesteld om volgende week een les geven aan een 2 VMBO-KGT klas (±20 man). Ik heb der zin in, maar hoop dat ik dan van te voren niet zo zenuwachtig ben.
Leuk, zo'n ervaring. Die zenuwen horen er in het begin bij. Waarschijnlijk is daardoor ook je stemgeluid meer monotoon en gespannen?

Is het wat lesopzet betreft niet een idee om het iets meer af te wisselen? Dus: beginnen met een uitleg van een kwartier/tien minuten. Dan de leerlingen een opdracht geven en de laatste tien minuten/kwartier weer een klassikale bespreking waarmee je de les ook afsluit? Ik kan me voorstellen dat zoiets bij een 2 VMBO-KGT klas wel goed werkt. Vooraf dan de leerlingen ook kenbaar maken dat dit de planning voor de les is. Veel leerlingen vinden het prettig te weten wat ze kunnen verwachten.

Ik heb vandaag voor het eerst een les van mijn stagiair gezien. Die had aan het einde van de les een vuurrode kleur van de opwinding en de spanning. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80543761
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 22:05 schreef mane het volgende:
Felicitaties voor de mensen met baan/ vaste aanstelling!
[..]

Leuk, zo'n ervaring. Die zenuwen horen er in het begin bij. Waarschijnlijk is daardoor ook je stemgeluid meer monotoon en gespannen?

Is het wat lesopzet betreft niet een idee om het iets meer af te wisselen? Dus: beginnen met een uitleg van een kwartier/tien minuten. Dan de leerlingen een opdracht geven en de laatste tien minuten/kwartier weer een klassikale bespreking waarmee je de les ook afsluit? Ik kan me voorstellen dat zoiets bij een 2 VMBO-KGT klas wel goed werkt. Vooraf dan de leerlingen ook kenbaar maken dat dit de planning voor de les is. Veel leerlingen vinden het prettig te weten wat ze kunnen verwachten.

Ik heb vandaag voor het eerst een les van mijn stagiair gezien. Die had aan het einde van de les een vuurrode kleur van de opwinding en de spanning. .
He bedankt voor je reactie!

Mijn stem was inderdaad een beetje monotoon en gespannen, maar dit zal na vaak genoeg oefenen wel veranderen denk ik. Wat betreft jouw voorstel: ik vind het een erg nuttige tip, maar er wordt deze les een nieuw onderwerp aan de orde gesteld. Ik ga dan ook 1 of 2 opgaven samendoen en laat ze een gedeelte daarna zelfstandig maken. Het lijkt me wel slim, zoals jij ook zegt, om later een klassikaal moment in te lassen, mede om terug te blikken op de les.

Ben wel benieuwd hoe het is om een stagiair onder je hoede te hebben Die tijd zal voor mij ook nog wel komen denk ik..
pi_80777509
pi_80779706
Koe van een waarheid
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:18:02 #56
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_80779837
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:18 schreef ShadyLane het volgende:
[ afbeelding ]
die gaat op het mededelingenbord.

Ik heb btw ja gezegd en ben dus aankomend jaar mentor van een brugklas. Ik ben me nu al allerlei kennismaking-spelletjes, adviezen, tips, (ouder)gesprekken e.d. aan het voorstellen. Ik heb er echt zin in
Ik heb sowieso zin in het nieuwe jaar maar dit komt voornamelijk omdat ik dit jaar er pas halverwege ingerold ben. Lekker een frisse start, alle klassen vanaf het begin van het jaar meemaken (en mijn bruggertjes dus aan het begin van hun "grote"-school carrière)
Wat je vindt, ...
  dinsdag 27 april 2010 @ 21:00:43 #57
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_80781628
Nou, in elk geval veel succes en plezier. Een aanrader is het boek "Handboek voor elke mentor" van Ivo Mijland en Maya Bakker-de Jong. Op hun website (www.voorelkementor.nl) vind je daarnaast ook nog materiaal.
.
pi_80782174
Ik ben gevraagd mentor te worden van 5 VWO en dat wil ik heel graag, want je neemt ze dan mee naar de zesde en ik droom er al jaren van om de praatjes te mogen houden bij de diploma-uitreiking . Ben mentor geweest van de tweede, de derde, de vierde maar dit lijkt me toch echt het leukst en het best bij me passen (niet alleen om die praatjes hoor ).

Hippos en kwakz0r, gefeliciteerd en Gamefan veel succes!
pi_80782561
Dat klinkt best gaaf, mentor van 5VWO. Dan neem je ze echt 'mee' naar hun eindexamen uiteindelijk Ik geef nu 2 jaar les maar wacht nog even met mentor zijn/worden. Ik wil eerst een paar jaar 'gewoon alleen' lesgeven denk ik. En ik twijfel of het mentoraat echt iets voor me is. Maar goed, misschien komt het vanzelf wel op mijn pad...of niet.

Ik ga deze week en na de meivakantie hopelijk wat meer duidelijkheid krijgen. Een vast contract (wat nog ondertekent moet worden) is leuk, maar ik weet nog niet helemaal precies voor hoeveel uren En het schema wat ik vandaag voorbij zag komen was niet echt waar ik happy van werd, maar dat zou nog gewijzigd worden. Dus deze week maar praatje conrector/bedrijfsvoerder voeren. Ik hou jullie wel op de hoogte. Wat ik wel trouwens moeilijk vind is de salarisschaal e.d. Ik zit nu in LB1 als 1e graads docent, maar ik wil toch wel een beetje groeien. Maar ik vermoed dat ze me gewoon het liefst het LB2 duwen...maar echt happy word ik daar niet van. Het liefst maak ik een iets grotere sprong.
  dinsdag 27 april 2010 @ 21:38:34 #60
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_80783545
Op onze school beginnen de gevolgen van de leerlingenkrimp langzaam duidelijk te worden. Ben er toch niet helemaal gerust op. Je weet maar nooit wat ze allemaal gaan bedenken... Had ik dat 10 jaar geleden geweten, was ik misschien toch maar niet het onderwijs ingegaan.. - ondanks de enormel voldoening die ik er elke dag opnieuw weer uit haal..
.
pi_80783711
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 21:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Op onze school beginnen de gevolgen van de leerlingenkrimp langzaam duidelijk te worden. Ben er toch niet helemaal gerust op. Je weet maar nooit wat ze allemaal gaan bedenken... Had ik dat 10 jaar geleden geweten, was ik misschien toch maar niet het onderwijs ingegaan.. - ondanks de enormel voldoening die ik er elke dag opnieuw weer uit haal..
Hier ook. Ook wij krimpen, weinig aanmeldingen voor aankomend jaar. Onze vakgroep blijft nog wel gespaard (door vertrek collega 2011) maar andere vakgroepen (wiskunde, nederlands) krijgen het zwaar (gedwongen ontslagen).
  dinsdag 27 april 2010 @ 22:09:55 #62
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_80785303
Toch vreemd he, aangezien Nederlands een verplicht vak is... Dan zou je verwachten dat dat vak nog wel redelijk safe zit.
.
pi_80786383
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 21:12 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben gevraagd mentor te worden van 5 VWO en dat wil ik heel graag, want je neemt ze dan mee naar de zesde en ik droom er al jaren van om de praatjes te mogen houden bij de diploma-uitreiking . Ben mentor geweest van de tweede, de derde, de vierde maar dit lijkt me toch echt het leukst en het best bij me passen (niet alleen om die praatjes hoor ).

Hippos en kwakz0r, gefeliciteerd en Gamefan veel succes!

Ooooh vet! Dat lijkt mij ook ontzettend leuk, maar zal voor mij nog lang duren: Eerst nog ruim 3 jaar studeren, dan sowieso 1 of 2 jaar Tweede Graads bevoegd wezen en daarna nog de Eerste Graads bevoegdheid behalen. Dus tegen die tijd begin ik haast al aan mijn dertiger jaren

Nouja vandaag mijn 6e (of kan ik beter 5 en een halfste zeggen) stagedag gehad. Ik ben ongeveer 5 dagen al strontziek en ik had een leuke les voorbereid voor een 2 VMBO-KGT, die ik vandaag zou geven. Vanochtend toch maar besloten om het te gaan proberen:
1e uur was gelukkig uitgevallen, dus ik kon een uurtje langer blijven liggen.
2e uur meegekeken en vragen beantwoord in een 1 VMBO-T/havo klas. Was erg leuk trouwens.
3e uur mijn les gegeven (voor het eerst) aan een 2 VMBO-KGT klas. Heb ze zelf even laten werken en heb wat met hen samen gedaan op het bord. Aan het eind heb ik hen laten opschrijven wat ze goed en niet goed vonden aan mij.
Sowieso vond ik van mijzelf dat ik heeeeel slecht stemgebruik had, maar dat kwam door mijn schorre keel en zeer verstopte neus. De klas merkte dit geeneens op als slecht punt Ze vonden wel dat ik groter op het bord moest tekenen (terecht!) en een paar leerlingen klaagden dat ze niet de mogelijkheid hadden gekregen van mij om over andere dingen (de snelheid van een pingpongballetje) te praten. Naja bordgebruik is inderdaad terecht, daar moet ik heel erg aan wennen.
Na deze les nog wat afspraken gemaakt en volgende keer neem ik de gehele 1 VMBO-T/havo klas. En het leuke is: ik mag zelf een opdracht verzinnen, we gaan dus niet uit het boek werken

Ik heb nog geen idee, ik wil wel iets binnen het huidige thema doen (grafieken), maar ivm vakantie volgende week heb ik nog wel even de tijd om daar over na te denken. En 18-5 is alweer mijn laatste stagedag van dit eerste jaar. Dan ga ik (zonder aanwezigheid van mijn coach) lesgeven aan de 2 bovengenoemde klassen ZONDER COACH. Lijkt me een geweldige afsluiter voor een geweldig eerste stagejaar!
pi_81011964
Jaaaa vakantie . En wat gaat deze tijd van het jaar snel! Nog iets meer dan 2 maanden, dan is 't alweer zomervakantie .

Ik moet even mijn hart luchten over een niet-meewerkende sectie bloed, zweet en tranen gestopt in het organiseren van een Taaldorp Engels voor álle tweede klassen. ALLEMAAL. Dus één dag 3 klassen 2HAVO, één dag 4 klassen 2GYM en één dag 3 klassen 2VWO. 400 leerlingen, collega's die hielpen, moeders die hielpen, kinderen die het Taaldorp bouwden, vier weken voorbereiding in de lessen, en eindresultaat helemaal leuk, fijn, geslaagd, blij. Maar.. dat heeft niet aan onze fijne collega's uit de sectie gelegen...

Sectiegenoot 1: "Ja, ik kan echt maar tot 13u hoor, dan moet ik echt weg, sorry" (terwijl ze normaal tot 16u werkt op die dag)
Sectiegenoot 2: "Ik had er eigenlijk op gerekend die week vrij te zijn.. heb je me echt nodig?"
Sectegenoot 3: "Tja, het is wel een beetje een gedoe hè? Ik geef liever les, eigenlijk."
Sectiegenoot 1: "Nu krijg je het boek niet uit hè, zou je dat nou wel doen?"

En dit alles doordat de Taaldorpen in een activiteitenweek vol werkweken vielen, waardoor tradititegetrouw iedereen die niet meegaat op werkweek heel veel vrij heeft. Ja, en dit jaar niet, omdat we dit organiseerden, sorry dames, maar helaas - je hebt niet een week extra vakantie.

In plaats van goh wat leuk, wat een moeite stoppen jullie er in, we helpen graag mee.

Volgend jaar vraag ik het niet meer, dan laat ik de roostermakers ze gewoon inplannen, kunnen ze er niet meer onderuit. *Grom *

Tot zover dat, verder ben ik weer erg blij met mijn werk en niet meer overspannen en probeer ik minder druk te zijn 's avonds en in het weekend. Kost nog wat moeite, maar gaat al beter .
pi_81012565
Dat is een herkenbaar probleem. Het onderwijs kan ontzettend zwaar en vermoeiend zijn, maar je hebt ook docenten die alleen het hoognodige doen en vooral profiteren van de uren die je zelf kunt invullen en meteen hun snor drukken zodra het kan.

Goed idee om ze volgend jaar gewoon in te roosteren en ze dat ook duidelijk van tevoren te vertellen. Laat ook vooral aan je schoolleiding blijken dat jij degene bent binnen de sectie die dit heeft gedragen. Door bijvoorbeeld een evaluatieverslagje te maken waarin je zet waarom het een succes was en wat er eventueel in de toekomst anders kan/moet. En daar dan alleen jouw naam onder zetten. .
The real is always way ahead of what we can imagine.
  dinsdag 4 mei 2010 @ 23:11:30 #66
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81032647
Ja, inderdaad.

Wel balen dat je sectiegenoten zo reageren, zeg. Ze snappen duidelijk de meerwaarde van zo'n taaldorp niet. Of ze zijn gewoon bang om eens van de platgetreden paden af te wijken en eens te experimenteren met leuke dingen. Of zijn dat van die collega's die langzaam "mentaal gepensioneerd" moeten worden?
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 16:26 schreef Razztwizzle het volgende:
Sectiegenoot 1: "Nu krijg je het boek niet uit hè, zou je dat nou wel doen?"
Dat is typisch een gevalletje: "Het boek is heilig". Hij of zij snapt waarschijnlijk niet dat de leerlingen van 1 taaldorp méér leren dan een lesje uit dat boek.
.
pi_81036285
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 16:26 schreef Razztwizzle het volgende:
Sectiegenoot 1: "Ja, ik kan echt maar tot 13u hoor, dan moet ik echt weg, sorry" (terwijl ze normaal tot 16u werkt op die dag)
Sectiegenoot 2: "Ik had er eigenlijk op gerekend die week vrij te zijn.. heb je me echt nodig?"
Sectegenoot 3: "Tja, het is wel een beetje een gedoe hè? Ik geef liever les, eigenlijk."
Sectiegenoot 1: "Nu krijg je het boek niet uit hè, zou je dat nou wel doen?"

En dit alles doordat de Taaldorpen in een activiteitenweek vol werkweken vielen, waardoor tradititegetrouw iedereen die niet meegaat op werkweek heel veel vrij heeft. Ja, en dit jaar niet, omdat we dit organiseerden, sorry dames, maar helaas - je hebt niet een week extra vakantie.
Van mij zouden ze weleens mogen experimenteren met een constructie waarin leraren verplicht van 9 tot 5 op school aanwezig moeten zijn. Goed, dat kost mij ook die keren dat ik vanwege mooi weer wat eerder naar huis ga, maar de voordelen zijn dat mensen zich minder makkelijk kunnen drukken, het beroep hopelijk wat serieuzer wordt genomen, overuren beter zichtbaar gemaakt kunnen worden en de school zal moeten zorgen voor fatsoenlijke werkplekken. En ik denk dat het de man-vrouwverhouding ook wat recht kan trekken.

Bij ons presteert een collega die om de hoek woont het om overlegafspraken te blokkeren met een "nee om drie uur kan ik niet hoor, want ik ben om tien over twee al uit" en zitten we regelmatig aan het eind van vergaderingen met een handjevol mensen, omdat de rest een of andere reden heeft om eerder weg te moeten (goed goed, dit laatste is jaloezie van mijn kant, ik zou ook dolgraag een excuus hebben om m'n snor te drukken bij zinloos overleg ).
  woensdag 5 mei 2010 @ 00:30:37 #68
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_81036544
Collega's!

Ik meld mij ook weer eens.
pi_81079448
Wat lullig wat ik hierboven lees Doe je zoveel moeite voor het taaldorp (wat inderdaad een bijzonder goed initiatief is) en dan zitten je collega's tegen. Ik zou inderdaad volgend jaar naar de roostermakers gaan en dit gewoon vast laten leggen. Jammer dat het soms op die manier tegen zit
  donderdag 6 mei 2010 @ 14:08:57 #70
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81086355
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 00:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Collega's!
Ik meld mij ook weer eens.
Hallo
.
pi_81222640
Zo aankomende dinsdag eens een eigen ontworpen les toepassen

Er zijn 4 verschillende opdrachten, ik maak groepjes van 6 personen en elk groepje houdt zich bezig met 1 opgave. Per vraag moeten ze eerst zelf nadenken, dan de resultaten vergelijken en vervolgens samen 1 antwoord formuleren.

I.p.v. een uithetboekwerk les eens lekker bezig met deze opgave. Middagje mee bezig geweest, maar wat mij betreft is ie al zeer geslaagd Eens afwachten wat mijn coach er van vindt..
  zondag 9 mei 2010 @ 21:34:05 #72
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81228703
Gewoon lekker uitproberen en zien hoe het uitpakt. Altijd een kick als een 'eigen' les goed aanslaat bij de leerlingen. Laatst had ik een les over Alice Cooper gedaan. De dag erna kwamen leerlingen: "Mijn vader had nog een LP van Alice Cooper in de kast". Dan weet ik dat ze het er thuis over hebben gehad en dat het toch ergens een indruk heeft achtergelaten

Succes met de les!
.
pi_81228888
Ik babbel hier veel te weinig mee en lees ook te weinig hier.
Druk druk druk druk.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_81254977
quote:
Op zondag 9 mei 2010 21:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gewoon lekker uitproberen en zien hoe het uitpakt. Altijd een kick als een 'eigen' les goed aanslaat bij de leerlingen. Laatst had ik een les over Alice Cooper gedaan. De dag erna kwamen leerlingen: "Mijn vader had nog een LP van Alice Cooper in de kast". Dan weet ik dat ze het er thuis over hebben gehad en dat het toch ergens een indruk heeft achtergelaten

Succes met de les!
Haha ja dat heb je dan goed gedaan Hebben ze in ieder geval teruggedacht aan de les
pi_81255792
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 00:24 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Van mij zouden ze weleens mogen experimenteren met een constructie waarin leraren verplicht van 9 tot 5 op school aanwezig moeten zijn. Goed, dat kost mij ook die keren dat ik vanwege mooi weer wat eerder naar huis ga, maar de voordelen zijn dat mensen zich minder makkelijk kunnen drukken, het beroep hopelijk wat serieuzer wordt genomen, overuren beter zichtbaar gemaakt kunnen worden en de school zal moeten zorgen voor fatsoenlijke werkplekken. En ik denk dat het de man-vrouwverhouding ook wat recht kan trekken.

Bij ons presteert een collega die om de hoek woont het om overlegafspraken te blokkeren met een "nee om drie uur kan ik niet hoor, want ik ben om tien over twee al uit" en zitten we regelmatig aan het eind van vergaderingen met een handjevol mensen, omdat de rest een of andere reden heeft om eerder weg te moeten (goed goed, dit laatste is jaloezie van mijn kant, ik zou ook dolgraag een excuus hebben om m'n snor te drukken bij zinloos overleg ).
Hear hear, en geen oude vastlopende rotcomputers, één docentenprinter en stoelen waar je na een kwartier al een houten kont van hebt. En heel misschien ook meer dan twee kopieerapparaten?

Het lijkt nu echt een rotschool en dat is helemaal niet zo, heb hele fijne collega's en echt zin om morgen weer te beginnen. Voor twee daagjes ik houd best wel van deze periode rond de meivakantie .
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')