Leuk, zo'n ervaring. Die zenuwen horen er in het begin bij. Waarschijnlijk is daardoor ook je stemgeluid meer monotoon en gespannen?quote:Op dinsdag 20 april 2010 14:35 schreef Gamefan24 het volgende:
Heb gelijk maar weer voorgesteld om volgende week een les geven aan een 2 VMBO-KGT klas (±20 man). Ik heb der zin in, maar hoop dat ik dan van te voren niet zo zenuwachtig ben.
He bedankt voor je reactie!quote:Op dinsdag 20 april 2010 22:05 schreef mane het volgende:
Felicitaties voor de mensen met baan/ vaste aanstelling!
[..]
Leuk, zo'n ervaring. Die zenuwen horen er in het begin bij. Waarschijnlijk is daardoor ook je stemgeluid meer monotoon en gespannen?
Is het wat lesopzet betreft niet een idee om het iets meer af te wisselen? Dus: beginnen met een uitleg van een kwartier/tien minuten. Dan de leerlingen een opdracht geven en de laatste tien minuten/kwartier weer een klassikale bespreking waarmee je de les ook afsluit? Ik kan me voorstellen dat zoiets bij een 2 VMBO-KGT klas wel goed werkt. Vooraf dan de leerlingen ook kenbaar maken dat dit de planning voor de les is. Veel leerlingen vinden het prettig te weten wat ze kunnen verwachten.
Ik heb vandaag voor het eerst een les van mijn stagiair gezien. Die had aan het einde van de les een vuurrode kleur van de opwinding en de spanning. .
die gaat op het mededelingenbord.quote:
Hier ook. Ook wij krimpen, weinig aanmeldingen voor aankomend jaar. Onze vakgroep blijft nog wel gespaard (door vertrek collega 2011) maar andere vakgroepen (wiskunde, nederlands) krijgen het zwaar (gedwongen ontslagen).quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Op onze school beginnen de gevolgen van de leerlingenkrimp langzaam duidelijk te worden. Ben er toch niet helemaal gerust op. Je weet maar nooit wat ze allemaal gaan bedenken... Had ik dat 10 jaar geleden geweten, was ik misschien toch maar niet het onderwijs ingegaan.. - ondanks de enormel voldoening die ik er elke dag opnieuw weer uit haal..
quote:Op dinsdag 27 april 2010 21:12 schreef ShadyLane het volgende:
Ik ben gevraagd mentor te worden van 5 VWO en dat wil ik heel graag, want je neemt ze dan mee naar de zesde en ik droom er al jaren van om de praatjes te mogen houden bij de diploma-uitreiking . Ben mentor geweest van de tweede, de derde, de vierde maar dit lijkt me toch echt het leukst en het best bij me passen (niet alleen om die praatjes hoor ).
Hippos en kwakz0r, gefeliciteerd en Gamefan veel succes!
Dat is typisch een gevalletje: "Het boek is heilig". Hij of zij snapt waarschijnlijk niet dat de leerlingen van 1 taaldorp méér leren dan een lesje uit dat boek.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:26 schreef Razztwizzle het volgende:
Sectiegenoot 1: "Nu krijg je het boek niet uit hè, zou je dat nou wel doen?"
Van mij zouden ze weleens mogen experimenteren met een constructie waarin leraren verplicht van 9 tot 5 op school aanwezig moeten zijn. Goed, dat kost mij ook die keren dat ik vanwege mooi weer wat eerder naar huis ga, maar de voordelen zijn dat mensen zich minder makkelijk kunnen drukken, het beroep hopelijk wat serieuzer wordt genomen, overuren beter zichtbaar gemaakt kunnen worden en de school zal moeten zorgen voor fatsoenlijke werkplekken. En ik denk dat het de man-vrouwverhouding ook wat recht kan trekken.quote:Op dinsdag 4 mei 2010 16:26 schreef Razztwizzle het volgende:
Sectiegenoot 1: "Ja, ik kan echt maar tot 13u hoor, dan moet ik echt weg, sorry" (terwijl ze normaal tot 16u werkt op die dag)
Sectiegenoot 2: "Ik had er eigenlijk op gerekend die week vrij te zijn.. heb je me echt nodig?"
Sectegenoot 3: "Tja, het is wel een beetje een gedoe hè? Ik geef liever les, eigenlijk."
Sectiegenoot 1: "Nu krijg je het boek niet uit hè, zou je dat nou wel doen?"
En dit alles doordat de Taaldorpen in een activiteitenweek vol werkweken vielen, waardoor tradititegetrouw iedereen die niet meegaat op werkweek heel veel vrij heeft. Ja, en dit jaar niet, omdat we dit organiseerden, sorry dames, maar helaas - je hebt niet een week extra vakantie.
Halloquote:Op woensdag 5 mei 2010 00:30 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Collega's!
Ik meld mij ook weer eens.
Haha ja dat heb je dan goed gedaan Hebben ze in ieder geval teruggedacht aan de lesquote:Op zondag 9 mei 2010 21:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Gewoon lekker uitproberen en zien hoe het uitpakt. Altijd een kick als een 'eigen' les goed aanslaat bij de leerlingen. Laatst had ik een les over Alice Cooper gedaan. De dag erna kwamen leerlingen: "Mijn vader had nog een LP van Alice Cooper in de kast". Dan weet ik dat ze het er thuis over hebben gehad en dat het toch ergens een indruk heeft achtergelaten
Succes met de les!
Hear hear, en geen oude vastlopende rotcomputers, één docentenprinter en stoelen waar je na een kwartier al een houten kont van hebt. En heel misschien ook meer dan twee kopieerapparaten?quote:Op woensdag 5 mei 2010 00:24 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Van mij zouden ze weleens mogen experimenteren met een constructie waarin leraren verplicht van 9 tot 5 op school aanwezig moeten zijn. Goed, dat kost mij ook die keren dat ik vanwege mooi weer wat eerder naar huis ga, maar de voordelen zijn dat mensen zich minder makkelijk kunnen drukken, het beroep hopelijk wat serieuzer wordt genomen, overuren beter zichtbaar gemaakt kunnen worden en de school zal moeten zorgen voor fatsoenlijke werkplekken. En ik denk dat het de man-vrouwverhouding ook wat recht kan trekken.
Bij ons presteert een collega die om de hoek woont het om overlegafspraken te blokkeren met een "nee om drie uur kan ik niet hoor, want ik ben om tien over twee al uit" en zitten we regelmatig aan het eind van vergaderingen met een handjevol mensen, omdat de rest een of andere reden heeft om eerder weg te moeten (goed goed, dit laatste is jaloezie van mijn kant, ik zou ook dolgraag een excuus hebben om m'n snor te drukken bij zinloos overleg ).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |