abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81592560
Hippos, lastig zeg! Misschien moet je duidelijk maken dat als je geen duidelijkheid krijgt, je opstapt? Heeft de school dit überhaupt wel door?

Ik word hier een beetje moe van mijn docentenhandleiding voor m'n methode in VWO4 . De klas is echt heel lastig, ongemotiveerd, en dan staat er in mijn handleiding bij een spreekoefening:

"As a class, students discuss which issues are environmental, which are human and which are both. They then work in pairs, talking about the global issues on the page and report back to the class and say what issue they agreed was most important".

Nah, dat doen die van mij niet hoor zucht. Hopeloos optimisme ook van dat boek .
pi_81593334
Nee, ik krijg het idee dat onze directie het allemaal wel goed vindt. Een collega van mij is druk aan het solliciteren op een andere school en meldde dat bij de bedrijfsvoeder. De reactie was koeltjes en eigenlijk alleszeggend.
Probleem is dat ik het reuze naar mijn zin heb op de school en graag wil blijven, maar een stukje duidelijkheid zou echt heel fijn zijn. Volgens de conrector moet ik binnen 2 weken duidelijkheid hebben, maar ik vraag het me af.
  dinsdag 18 mei 2010 @ 21:25:08 #103
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81596740
Vervelend als je een stelletje ongeïnteresseerde dweilen als directie hebt..
.
pi_81621924
duim even met mij mee mensen!!! heb net mijn portfoliogesprek achter de rug gehad en hopelijk krijg ik straks de uitslag of ik de docentenopleiding (HBO docent) heb gehaald!!!
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  woensdag 19 mei 2010 @ 22:42:16 #105
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81651513
*duim duim duim*

Baba kijkt naar tijdstip

Oei.. uhm.. weet je het al?
.
pi_81651984
beslissing komt kennelijk pas morgen... als ze iedereen hebben gesproken...
Daar gaat mn nachtrust.......
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_81662907
heb vandaag om half 8 (!!!!) 's ochtends een mail binnen gekregen waarin staat dat ik de docentenopleiding heb gehaald!!
Vandag vandaag ben ik dus officieel een HBO docent!!
Toch ga ik zoeits echt nooit meer doen. Dat wachten op de uitslag is slecht voor je hart
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
  donderdag 20 mei 2010 @ 10:28:17 #108
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_81664179
gefeliciteerd kippetje!
Kwak
pi_81667846
Heey gefeliciteerd Nederland is weer een bekwaam docent rijker


Nouja mijn orienterende stage zit erop: beoordelingsgesprek verliep goed, enige minpuntje is mijn stemgebruik en stemvariatie. De rest van de gesdragsindicatoren heb ik op of boven niveau
Maar het allerleukste was de school: zij vroeg of ik asjeblieft volgend jaar terug wil komen om weer stage te lopen Ik heb iets wat ze graag nog een jaartje bij hun op school willen hebben...
pi_81668733
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 12:07 schreef Gamefan24 het volgende:
Heey gefeliciteerd Nederland is weer een bekwaam docent rijker


Nouja mijn orienterende stage zit erop: beoordelingsgesprek verliep goed, enige minpuntje is mijn stemgebruik en stemvariatie. De rest van de gesdragsindicatoren heb ik op of boven niveau
Maar het allerleukste was de school: zij vroeg of ik asjeblieft volgend jaar terug wil komen om weer stage te lopen Ik heb iets wat ze graag nog een jaartje bij hun op school willen hebben...
Ik had in het begin ook veel feedback gekregen over mijn stemgebruik. variatie komt vanzelf als je de stof lekker onder controle hebt en als de rest ook een beetje geautomatiseerd begint te raken.
Lijkt eigenlijk een beetje op auto rijden
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_81678665
Gefeliciteerd!

Bij ons op school gaan ze op de maandag van de 1e WK wedstrijd van Nederland een 40-minutenrooster draaien zodat de hele school 's middags samen de wedstrijd kan kijken . Leuk, vind ik . Al ben ik dan vrij, maar misschien ga ik nog wel even op school langs voor de gezelligheid.

En natuurlijk weer een boel grumpy sputterende collega's, want ja, je zou eens 5 minuten korter les moeten geven op die dag, pffff.
pi_81685563
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 16:20 schreef Razztwizzle het volgende:
Gefeliciteerd!

Bij ons op school gaan ze op de maandag van de 1e WK wedstrijd van Nederland een 40-minutenrooster draaien zodat de hele school 's middags samen de wedstrijd kan kijken . Leuk, vind ik . Al ben ik dan vrij, maar misschien ga ik nog wel even op school langs voor de gezelligheid.

En natuurlijk weer een boel grumpy sputterende collega's, want ja, je zou eens 5 minuten korter les moeten geven op die dag, pffff.
Ik vind het een prima idee. Ik hou mijn hart vast voor de eerste speeldag van oranje. Ik ben benieuwd hoe mijn klas het 8ste uur (dan is de wedstrijd net afgelopen) is.

Vandaag was een leerling uit mijn één van mijn klasjes heerlijk eerlijk: "u mag best nog wel iets strenger zijn hoor." Ik vond en vind haar klas de laatste tijd teveel rumoerig, tijdens de uitleg allemaal braaf luisteren maar het zelfstandig werken gaat moeizaam. Dus daar ga ik de laatste lessen toch nog even aandacht aan besteden...even proberen te verbeteren

Heeft iemand van jullie eigen ervaring met feedback scans? Ik heb tijdens mijn stages VIL lijsten afgenomen en zelf enquêtes afgenomen. Maar nu ik bevoegd ben wil ik zo aan het einde van het jaar toch eigenlijk een feedback krijgen van de klassen. Ik kwam op de site van het Ruud de Moor Centrum een feedbackscan tegen; maar heeft iemand daar ervaring mee of met een andere test? Want ik zit er over te denken om 't toch eens af te nemen, ook voor de eigen ontwikkeling Alhoewel ik nog twijfel of ik het ga doen...

[ Bericht 8% gewijzigd door Hippos op 20-05-2010 19:44:08 ]
  donderdag 20 mei 2010 @ 21:07:40 #113
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81691616
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 09:44 schreef kipptje het volgende:
heb vandaag om half 8 (!!!!) 's ochtends een mail binnen gekregen waarin staat dat ik de docentenopleiding heb gehaald!!
Vandag vandaag ben ik dus officieel een HBO docent!!
Proficiat!
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 18:59 schreef Hippos het volgende:
Ik vind het een prima idee. Ik hou mijn hart vast voor de eerste speeldag van oranje. Ik ben benieuwd hoe mijn klas het 8ste uur (dan is de wedstrijd net afgelopen) is.
Och, denk niet dat je dan nog veel moet verwachten, hahahaha..
Misschien kun je een opdracht om de wedstrijd heen verzinnen?
.
  donderdag 20 mei 2010 @ 21:44:43 #114
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_81693696
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 09:44 schreef kipptje het volgende:
heb vandaag om half 8 (!!!!) 's ochtends een mail binnen gekregen waarin staat dat ik de docentenopleiding heb gehaald!!
Vandag vandaag ben ik dus officieel een HBO docent!!
Toch ga ik zoeits echt nooit meer doen. Dat wachten op de uitslag is slecht voor je hart
Gefeliciteerd!
pi_81695364
Gefeliciteerd kippetje!
pi_81723417
allemaal heel erg bedankt!!!!
Ben nu nog lekker bezig om de laatste studenten van mn stage te beoordelen en over 3 weken ben ik lekker klaar ermee!
Alleen jammer dat ik nog 4 vakken voor mn master moet halen
I never think of the future - it comes soon enough. - Albert Einstein
pi_81992397
Ik krijg net een mail van ouders die graag willen dat ik een toets ophoog, maar ik snap werkelijk niets van deze redenering. Iemand?
quote:
Mevrouw Razztwizzle,

Volgens mijn informatie wordt er op <naam van mijn school> geen onderscheid gemaakt tussen VWO cijfers en HAVO cijfers (zoals bijvoorbeeld op het <naam andere school in de buurt>)

Je moet na klas 1 gemiddeld een 7 staan, wil je door kunnen gaan naar het VWO. Daaruit zou je kunnen afleiden dat de cijfers eigenlijk op HAVO niveau worden gegeven en dat een 7 dus in VWO termen eigenlijk een 6 is.

De laatste toets Engels kende (naar mijn informatie) circa 5 zevens. De rest van de score was lager. Dat betekent dus in VWO termen dat eigenlijk het hoogste cijfer een 6 is geweest. Dat is voor een vak als Engels toch wel laag (tenminste, dat vind ik).

Overweging: Misschien de normering klassikaal iets aan passen?
Ik snap niet waarom een 6 "laag" is "voor een vak als Engels", ik snap niet waarom "een 7 in VWO termen eigenlijk een 6 is" en ik snap niet dat paps gelooft dat er echt maar 5 zevens waren . Er waren precies 8 onvoldoendes op 26 leerlingen, en die van zijn zoon was er eentje van. Tja. Dat gebeurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2010 21:48:10 ]
  donderdag 27 mei 2010 @ 22:41:19 #118
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_81997073
Wat een zeikerd.

Als er een keuze gemaakt moet worden tussen HAVO en VWO, dan zou je toch verwachten dat het op VWO niveau is. De leerlingen die dat niveau niet aan kunnen, vallen er dan vanzelf wel uit.

Dat hij zijn energie maar steekt in wat huiswerkbegeleiding van zijn zoon, in plaats van mailtjes te sturen.

Was getekend,

Baba
.
  vrijdag 28 mei 2010 @ 00:30:34 #119
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_82004653
Lekker zeg, van die ouders die jou gaan vertellen hoe jij als docent je toetsen moet normeren...

Da's het grote voordeel van vmbo-bbl; 99% van de ouders haalt het niet in hun hoofd om een docent aan te spreken op zijn/haar functioneren.

En die ene procent die het wel doet, gebruikt hier helaas meteen een boksbeugel of honkbalknuppel voor...
pi_82009049
Dit kenmerkt wat ik al langer zie: kinderen en ouders klagen steeds vaker ten onrechte in de hoop hun zin te krijgen. Klagen=zin krijgen. Ik heb gisteren ook een aanvaring gehad met een leerling en iets zeg me dat ik maandag ook misschien weer ouders kan gaan bellen Ik zou 'm gewoon terugmailen en daar klip en klaar jou visie op het geheel vertellen. Wat een zeikerd...
pi_82010944
Er gloort hoop aan de horizon: relatief onervaren docenten hebben hier meer mee te maken. In het begin ben je gewoon onbewust wat onzekerder over je normering: je hebt het kneepje niet al jaren in de vingers. Later sta je daar steviger over in je schoenen. Niet dat het dan nooit meer wordt geprobeerd, maar wel minder vaak: mensen die weten dat ze eigenlijk niet in hun recht staan, voelen dat het geen zin heeft het bij jouw vak te proberen en bellen een andere, onervarener collega om daar de vijf op de eindlijst "weg te praten". En als het al toch proberen, kun jij met een sterker verhaal komen dan voorheen.

Wij zijn trouwens hevig aan het lobbyen voor Nederland-Japan op een groot scherm in de aula. Ik denk dat het wel gaat lukken. Lijkt me een perfecte activiteit voor de laatste lesdag. Binnenkort maar eens even wat oranje-items aanschaffen .
  vrijdag 28 mei 2010 @ 15:05:34 #122
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_82022508
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 09:12 schreef Hippos het volgende:
Ik zou 'm gewoon terugmailen en daar klip en klaar jou visie op het geheel vertellen. Wat een zeikerd...
Niet emotioneel gaan reageren, gewoon inderdaad vertellen hoe de vork in de steel zit. Eventueel met CC'tje naar mentor/teamleider.
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 10:21 schreef ShadyLane het volgende:
Wij zijn trouwens hevig aan het lobbyen voor Nederland-Japan op een groot scherm in de aula. Ik denk dat het wel gaat lukken. Lijkt me een perfecte activiteit voor de laatste lesdag. Binnenkort maar eens even wat oranje-items aanschaffen .
Ik las vandaag over een andere optie: een school liet de lessen beginnen om 7:50 uur, zodat de leerlingen om (wat zal 't zijn geweest?) 13:00 uur klaar waren, en daarna konden ze de voetbalwedstrijd kijken. Een andere school nam de voetbalwedstrijd op, en liet deze ná de lessen op een groot scherm in de aula zien.

Ook nog mensen bezig met het feest dat Nakijken Van Examens heet? Pff... wat een pokkewerk... Dat vind ik altijd het minst leuke van het hele schooljaar. Nog maar 80 stuks te gaan (en daarna weer tweede correctie).
.
pi_82022580
Ik ben een jaartje examenklas-vrij. Wat een rust!
Sterkte, Baba. Dat er maar veel meerkeuzevragen tussen mogen zitten .
  vrijdag 28 mei 2010 @ 15:45:17 #124
304974 Wegwijzer
Wijst de weg!
pi_82024253
Hallo iedereen!

Vanaf komend schooljaar zal ik starten als docent Economie en M&O op een HAVO/VWO school. Ik haal dit schooljaar mijn Masterdiploma. Ik zal gedurende hety volgende schooljaar een éénjarige Masteropleiding volgen waardoor ik na dat jaar eerstegraads bevoegd ben. Ik heb al een baan gevonden voor 12 lesuren, wat dus direct mijn stageplaats is. Ik zal hier in de toekomst meepraten over het reilen en zeilen! Hebben jullie nog tips die een startende docent echt moet weten?
  vrijdag 28 mei 2010 @ 16:08:42 #125
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_82025291
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:07 schreef ShadyLane het volgende:
Sterkte, Baba. Dat er maar veel meerkeuzevragen tussen mogen zitten .
Dank je!
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 15:45 schreef Wegwijzer het volgende:
Hallo iedereen!
Welkom in ons nederige topicje
quote:
Ik heb al een baan gevonden voor 12 lesuren, wat dus direct mijn stageplaats is. Ik zal hier in de toekomst meepraten over het reilen en zeilen! Hebben jullie nog tips die een startende docent echt moet weten?
Laat het allemaal maar op je af komen, maar zorg dat je voor je zelf duidelijk hebt wat je wél en niet accepteert in de klas. Zeker de eerste lessen. Het is m.i. echt niet nodig om als een afgetrapte kampbeul alle regels te gaan brullen, maar zorg wel dat je consequent bent. Doe wat je zegt. Wees enthousiast, en zorg dat je snel de namen kent (klassenplattegrondje maken). Och, en als je nog tips nodig hebt, vraag je het hier maar

Soms vind ik het jammer dat dit topic geen inhoudsopgave heeft. We hebben in de loop der jaren immers al heel veel interessante dingen besproken. Toch?
.
pi_82034789
Ik ben ook examens aan het nakijken, vind het eigenlijk wel leuk! Heb ook maar 18 V6 leerlingen, dus kleine klus. Ik benijd mijn collega geschiedenis met drie examenklassen niet...
  zaterdag 29 mei 2010 @ 14:42:44 #127
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_82060767
Nee, ik vind het niet leuk. Heb iets van 90 werken, waarbij de leerlingen ook een brief moeten schrijven. Wat mij betreft mogen al die examens digitaal. Een druk op de knop en het is nagekeken - zonder tweede correctie. Vorig jaar belde iemand me om 9 uur op zondagmorgen. Niks beters te doen of zo?
.
  zondag 30 mei 2010 @ 18:03:09 #128
304974 Wegwijzer
Wijst de weg!
pi_82108524
quote:
Op vrijdag 28 mei 2010 16:08 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Dank je!
[..]

Welkom in ons nederige topicje
[..]

Laat het allemaal maar op je af komen, maar zorg dat je voor je zelf duidelijk hebt wat je wél en niet accepteert in de klas. Zeker de eerste lessen. Het is m.i. echt niet nodig om als een afgetrapte kampbeul alle regels te gaan brullen, maar zorg wel dat je consequent bent. Doe wat je zegt. Wees enthousiast, en zorg dat je snel de namen kent (klassenplattegrondje maken). Och, en als je nog tips nodig hebt, vraag je het hier maar

Soms vind ik het jammer dat dit topic geen inhoudsopgave heeft. We hebben in de loop der jaren immers al heel veel interessante dingen besproken. Toch?
Ok ik zal ze onthouden Ben van plan om hier regelmatig te gaan posten te zijner tijd!
pi_82138812
quote:
Op zaterdag 29 mei 2010 14:42 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Nee, ik vind het niet leuk. Heb iets van 90 werken, waarbij de leerlingen ook een brief moeten schrijven. Wat mij betreft mogen al die examens digitaal. Een druk op de knop en het is nagekeken - zonder tweede correctie. Vorig jaar belde iemand me om 9 uur op zondagmorgen. Niks beters te doen of zo?
een brief in het eindexamen, nee, dan snap ik dat je 't niet leuk vindt! Dat hebben wij in de SE's gelukkig allemaal al afgerond, eindexamen VWO is alleen lezen, gelukkig. 't Is niet al te best gemaakt in mijn klas, gemiddeld maar 28,5 punt van de 53 .
pi_82155394
Ik hoor dat het bij ons, qua vakken, ook matig is gemaakt. Natuurkunde, scheikunde, biologie, engels...allemaal matig.

Nog niets gehoord van aantal uren klassen volgend jaar, maar naar alle waarschijnlijk wel mentor van 4V kindjes volgend jaar. Heel hard geroepen dat ik eerst een aantal jaren wil wachten en me wil focussen op lesgeven alleen...maar vandaag het vriendelijke doch dringende verzoek gehad. Hele eer, maar ik twijfel nog een beetje...beetje twijfelen of ik niet teveel op me hals haal, er veel te veel tijd in ga stoppen en daardoor verzuip...maar aan de andere kant ook wel weer leuk werk, nou ja, morgen maar knoop doorhakken
  maandag 31 mei 2010 @ 20:09:12 #131
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_82159547
quote:
Op maandag 31 mei 2010 18:47 schreef Hippos het volgende:
Ik hoor dat het bij ons, qua vakken, ook matig is gemaakt. Natuurkunde, scheikunde, biologie, engels...allemaal matig.
Ik weet niet, maar zou het misschien er iets mee te maken kunnen hebben dat leerlingen tegenwoordig zo hoog mogelijk ingeschaald worden ("erg zwakke VWO, ach, probeer het toch maar"), en uiteindelijk bij het examen toch "door de mand" vallen? Of zouden de examens dit jaar gewoon weer wat moeilijker zijn?
quote:
Nog niets gehoord van aantal uren klassen volgend jaar, maar naar alle waarschijnlijk wel mentor van 4V kindjes volgend jaar. Vandaag het vriendelijke doch dringende verzoek gehad. Hele eer
Eer? Mwah, het zal gewoon hard nodig zijn Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Het is weer een hele nieuwe ervaring - kan ook erg leuk zijn!
.
pi_82160929
quote:
Op maandag 31 mei 2010 20:09 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Ik weet niet, maar zou het misschien er iets mee te maken kunnen hebben dat leerlingen tegenwoordig zo hoog mogelijk ingeschaald worden ("erg zwakke VWO, ach, probeer het toch maar"), en uiteindelijk bij het examen toch "door de mand" vallen? Of zouden de examens dit jaar gewoon weer wat moeilijker zijn?
[..]

Eer? Mwah, het zal gewoon hard nodig zijn Ik zou het gewoon proberen als ik jou was. Het is weer een hele nieuwe ervaring - kan ook erg leuk zijn!
Ja, leuk dat ze het vragen maar linksom of rechtersom, er moeten poppetjes worden ingevuld
Over dat determinatie, daar heb je helemaal gelijk. We zien helaas teveel leerlingen op het verkeerde niveau terechtkomen. Ik zie dat in grote mate in 4H en hier en daar ook in 4V. Bovendien hebben we jarenlang een kwalificatiesysteem gehad dat ook niet echt deugde (volgend jaar weer terug naar oude systeem) maar triest is nu wel dat onze school zo zwak scoort dat gezien dat resultaten van de laatste 3 jaren we grote kans hebben echt in de rode zone van de inspectie te komen...
Maar onze school is al hard bezig om die determinatie een te pakken; en misschien waren de examens dit jaar ook een tandje lastiger, maar als ik het zo hoor om me heen kan dat uiteraard niet de enige reden zijn
  maandag 31 mei 2010 @ 21:07:14 #133
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_82163186
Vandaag bij de startcursus van de nieuwe methode (Stepping Stones 4) geweest. Heb echt zin om volgend jaar met deze methode te werken. Veel ict-toepassingen, inclusief kant-en-klare digibordpresentaties. Ben benieuwd!
  maandag 31 mei 2010 @ 22:30:13 #134
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_82168623
Och weet je... klinkt allemaal heel leuk en interessant altijd, maar daarna ga ik me afvragen: hoe veel van deze multimediale extravaganza's ga je ook daadwerkelijk in de les gebruiken? (Reserveren computerlokaal? Leerlingen moeten betalen voor de e-packs, etc) En ik vraag me altijd kritisch af: hébben de leerlingen er ook daadwerkelijk wat aan, of ziet het er alleen maar leuk en flitsend uit?
.
pi_82169497
Houd op over nieuwe methodes het heeft echt oorlog in onze sectie veroorzaakt en uiteindelijk is met een meerderheid van stemmen gekozen voor Challenges 2 en 3 voor 2HAVO/3HAVO. Ik moet het nog zien, vind het een bijzonder slecht gestructureerde methode. Welk ei verzint er nou om op elke bladzijde de opgaven weer met "1" te laten beginnen. Vast iemand die nog nooit huiswerk heeft opgegeven.. "En dan maken jullie voor morgen bladzijde 93 opdracht 1, bladzijde 94 opdracht 1 en 2, bladzijde 95 opdracht 1". Ik zie 't al voor me . Verder heeft 't géén algemeen grammaticaal overzicht en geen woordenlijsten .

Het enige voordeel is dat 't volledig Engelstalig is, wat goed is omdat de leerlingen zo beter worden voorbereid op de Anglia examens die ze in klas 3 doen. En qua spreek/schrijfvaardigheid vind ik ze stukken beter dan wat we hadden (New Interface).

Activeboards hebben wij overigens niet, alleen beamers, maar niet in elk lokaal. Ik doe wel veel PC-opdrachten met ze, vooral om grammatica te oefenen en bepaalde webquests/projecten te doen.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 31-05-2010 22:48:16 ]
  maandag 31 mei 2010 @ 23:17:45 #136
183608 Droogstoppel
Let Bartlet be Bartlet
pi_82171193
Hoi allemaal,

Ik ga na veel omzwervingen in september met groot enthousiasme beginnen aan de lerarenopleiding op het HBO. Ik vroeg me alleen af of het mogelijk/doenlijk is (en of mensen ervaring hebben met) het volgen van twee vakrichtingen. Ik zat te denken aan sowieso Nederlands met geschiedenis (liefst maatschappijleer maar dat biedt de hbo-instelling niet aan).

Is het mogelijk om in 4 jaar twee kwalificaties te halen? Ik ben er (terecht, onterecht?) wat huiverig voor dat ik anders te weinig afwisseling heb namelijk.

Ik moet de opleiding van mezelf wel echt in 4 jaar afmaken want anders wordt het écht krap qua beurs/lening.
  maandag 31 mei 2010 @ 23:21:48 #137
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_82171389
quote:
Op maandag 31 mei 2010 22:30 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Och weet je... klinkt allemaal heel leuk en interessant altijd, maar daarna ga ik me afvragen: hoe veel van deze multimediale extravaganza's ga je ook daadwerkelijk in de les gebruiken? (Reserveren computerlokaal? Leerlingen moeten betalen voor de e-packs, etc) En ik vraag me altijd kritisch af: hébben de leerlingen er ook daadwerkelijk wat aan, of ziet het er alleen maar leuk en flitsend uit?
Ik heb een digibord in mijn lokaal en wij beschikken per 2 lokalen over 6 computers. De kosten vallen reuze mee. Het fijne van de ict-toepassingen van Stepping Stones is dat je ze als verrijking, verdieping en/of herhaling kunt inzetten. De opdrachten zijn zo helder van opzet, dat ook basisleerlingen ermee uit de voeten kunnen.
pi_82182724
quote:
Op maandag 31 mei 2010 20:33 schreef Hippos het volgende:

[..]

Ja, leuk dat ze het vragen maar linksom of rechtersom, er moeten poppetjes worden ingevuld
Over dat determinatie, daar heb je helemaal gelijk. We zien helaas teveel leerlingen op het verkeerde niveau terechtkomen. Ik zie dat in grote mate in 4H en hier en daar ook in 4V. Bovendien hebben we jarenlang een kwalificatiesysteem gehad dat ook niet echt deugde (volgend jaar weer terug naar oude systeem) maar triest is nu wel dat onze school zo zwak scoort dat gezien dat resultaten van de laatste 3 jaren we grote kans hebben echt in de rode zone van de inspectie te komen...
Maar onze school is al hard bezig om die determinatie een te pakken; en misschien waren de examens dit jaar ook een tandje lastiger, maar als ik het zo hoor om me heen kan dat uiteraard niet de enige reden zijn
Hey Hippos, dat kwalificatiesysteem (dat inderdaad idioot is) kwam me zo bekend voor, dat ik efkes op je profiel heb geklikt om te zien in welke omgeving je zit. Werk jij toevallig (ook) op een Penta-school? AM, BP, JvL?
pi_82194785
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 11:47 schreef Jentin het volgende:

[..]

Hey Hippos, dat kwalificatiesysteem (dat inderdaad idioot is) kwam me zo bekend voor, dat ik efkes op je profiel heb geklikt om te zien in welke omgeving je zit. Werk jij toevallig (ook) op een Penta-school? AM, BP, JvL?
De BP Maar dat systeem gaat overboord gelukkig
  dinsdag 1 juni 2010 @ 16:35:59 #140
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_82195247
quote:
Op maandag 31 mei 2010 23:17 schreef Droogstoppel het volgende:
Ik vroeg me alleen af of het mogelijk/doenlijk is (en of mensen ervaring hebben met) het volgen van twee vakrichtingen. Ik zat te denken aan sowieso Nederlands met geschiedenis (liefst maatschappijleer maar dat biedt de hbo-instelling niet aan).
Vroeger (volgens mij pré 1998) was het zo dat je twee bevoegdheden kon halen. Tegenwoordig kan dat niet meer (tenminste, bij mijn weten). Anders had ik er ook nog wel een tweede bevoegdheid bij haald.
.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 16:47:48 #141
20211 Da_Ripper
Follow your bliss
pi_82195839
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:35 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Vroeger (volgens mij pré 1998) was het zo dat je twee bevoegdheden kon halen. Tegenwoordig kan dat niet meer (tenminste, bij mijn weten). Anders had ik er ook nog wel een tweede bevoegdheid bij haald.
Na het behalen van mijn BeD-Engels heb ik nog gekeken naar een bevoegdheid Geschiedenis, maar dit zou me 2 jaar extra kosten. Maar goed, dit was tijdens het afstuderen (vervolg-studie-info-avond). Ik weet niet hoe het zit wanneer je aan het begin van de opleiding staat.

Potverdilleme, wat is het toch lekker rustig zonder die 4e jaars

Ik had zelf nog even een vraagje; bij ons is de inzetbaarheid (voormalig taakbeleid) van '10-'11 bekend gemaakt en werkelijk waar iedereen loopt te mopperen. Nu begin ik dus net en heb daarom geen flauw benul van wat al die cijfertjes nu beteken - maar dit schijnt niet zo veel te verschillen bij de andere docenten
We schijnen nog een info-middag te krijgen om dit alles toe te lichten want de coördinatoren die het gemaakt hebben worden om de minuut aan de mouw getrokken om het toe te lichten.
Maar goed, ik vroeg me dus af of je niet iemand onafhankelijk ernaar kunt laten kijken (MR of vakbond) vandaar ook mijn vraag; is het verstandig om me aan te melden bij een vakbond?

Zijn de docenten hier lid van een vakbond?
Zo ja, welke en waarom deze? - Het AOB werd genoemd door mijn collega's omdat dit schijnbaar de grootste is van NL.
Wat je vindt, ...
  dinsdag 1 juni 2010 @ 17:37:20 #142
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_82197934
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:47 schreef Da_Ripper het volgende:

[..]

Na het behalen van mijn BeD-Engels heb ik nog gekeken naar een bevoegdheid Geschiedenis, maar dit zou me 2 jaar extra kosten. Maar goed, dit was tijdens het afstuderen (vervolg-studie-info-avond). Ik weet niet hoe het zit wanneer je aan het begin van de opleiding staat.

Potverdilleme, wat is het toch lekker rustig zonder die 4e jaars

Ik had zelf nog even een vraagje; bij ons is de inzetbaarheid (voormalig taakbeleid) van '10-'11 bekend gemaakt en werkelijk waar iedereen loopt te mopperen. Nu begin ik dus net en heb daarom geen flauw benul van wat al die cijfertjes nu beteken - maar dit schijnt niet zo veel te verschillen bij de andere docenten
We schijnen nog een info-middag te krijgen om dit alles toe te lichten want de coördinatoren die het gemaakt hebben worden om de minuut aan de mouw getrokken om het toe te lichten.
Maar goed, ik vroeg me dus af of je niet iemand onafhankelijk ernaar kunt laten kijken (MR of vakbond) vandaar ook mijn vraag; is het verstandig om me aan te melden bij een vakbond?

Zijn de docenten hier lid van een vakbond?
Zo ja, welke en waarom deze? - Het AOB werd genoemd door mijn collega's omdat dit schijnbaar de grootste is van NL.
mijn moeder zit bij de AOB, ik ben van plan ook lid te worden in augustus als ik begin. het is de algemene bond, en de grootste. groot betekent vaak vooral dat er veel expertise en aanbod in huis is, en omdat er lokale afdelingen zijn is de afstand naar de bond toch niet zo erg groot. er is ook nog een christelijke bond geloof ik.
Kwak
  dinsdag 1 juni 2010 @ 17:56:46 #143
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_82198813
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:47 schreef Da_Ripper het volgende:
Potverdilleme, wat is het toch lekker rustig zonder die 4e jaars
Ja inderdaad. Ik mis ze wel een beetje, hoor. Maar ben nog te druk bezig met examens en tweede correctie shit.
quote:
Ik had zelf nog even een vraagje; bij ons is de inzetbaarheid (voormalig taakbeleid) van '10-'11 bekend gemaakt en werkelijk waar iedereen loopt te mopperen. Nu begin ik dus net en heb daarom geen flauw benul van wat al die cijfertjes nu beteken - maar dit schijnt niet zo veel te verschillen bij de andere docenten
Het taakbeleid.... daar is meer kapot mee gemaakt dan dat ze ooit nog kunnen herstellen. Iedereen wijst tegenwoordig maar naar het taakbeleid. "Begeleiding excursie? Maar daar krijg ik geen uren voor!", "Even een klasje opvangen? Staat dat in mijn taakbelasting?". Er is nog nooit iemand geweest die mij mijn taakbelasting heeft kunnen uitleggen zodat ik het ook daadwerkelijk *snapte*. Gegoochel met cijfertjes, dat is het. Wie bepaalt dat een mentoraat VMBO 2 pak 'em beet 20 uur behelst? Wie heeft bepaald dat een sectievoorzitterschap 40 uur is - en waar is dat op gebaseerd? Wat een onzin allemaal. En het leuke is: mensen die zich het hele jaar van achter tot voren uit de naad werken, staan op de taakbelasting nog altijd in de min. Dan valt echt mijn gebit uit.
quote:
Zijn de docenten hier lid van een vakbond?Zo ja, welke en waarom deze? - Het AOB werd genoemd door mijn collega's omdat dit schijnbaar de grootste is van NL.
Ik ben al jaren lid van de Onderwijsbond van CNV. Destijds voorlichting over gehad op de lerarenopleiding en toen meteen lid geworden. Ben er wel tevreden over.
.
pi_82198946
En Leraren In Actie natuurlijk . Ik ben een jaar of acht lid geweest van de AOB, maar vond de contributie wel erg hoog in verhouding tot wat ze voor het onderwijs gedaan weten te krijgen.

Daarnet kwam de verlossende mail binnen: op 14 juni krijgen de leerlingen vanaf 13:00 "studieverlof" (de dag erna begint onze repetitieweek ). Kennelijk geen massaal voetbal kijken in de aula op een groot scherm, maar wellicht kunnen we met een stel collega's wat regelen.
  dinsdag 1 juni 2010 @ 18:04:43 #145
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_82199135
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 17:59 schreef ShadyLane het volgende:maar wellicht kunnen we met een stel collega's wat regelen.
Tuurlijk, is gezellig
.
pi_82199334
Klopt, Baba. Het taakbeleid is ingevoerd om de taken evenrediger te verdelen en mensen die de neiging hebben zich over de kop te werken tegen zichzelf te beschermen, maar:

- de getalletjes vertegenwoordigen een papieren werkelijkheid. In de praktijk kost een mentoraat natuurlijk veel meer dan 25 uur.
- veel mensen gaan ver over hun uren heen dus van "voorkomen dat mensen zich over de kop werken" is geen sprake.

Het enige voordeel aan het taakbeleid is dat je mensen die zich structureel drukken kunt aanspreken ("je staat in de min") en hen toch wat taken kunt opleggen. Maar dat kan dan hooguit iets zijn als surveillance, want taken waarvoor inzet vereist is (mentoraat, commissies) raffelen ze dan nog steeds af .
pi_82200504
Wij gaan ook op de WK tour, verkort lesrooster en daarmee vervallen mijn 7de en 8ste lesuur. Dat ze het doen begrijp ik maar aan de andere kom ik erg in de problemen met mijn lessen. Presentaties moeten verzet worden en ik moet even kijken of ik nog antwoorden van een oefentoets (voor toetsweek) op een ander uur kan bespreken...anders doen ze daar maar online. Ik heb anders ook geen idee
pi_82200965
Ik vind dit echt een heel geniaal topic Zoveel verschillende mensen, mensen die net beginnen met het leren om docent te worden en mensen die al een tijd in het vak zitten. Zoveel verhalen, zoveel beleid en zoveel goede ideeen

En mooi ook dat zoveel scholen rekening houden met het WK 2010
  dinsdag 1 juni 2010 @ 18:54:41 #149
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_82201067
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 18:52 schreef Gamefan24 het volgende:

En mooi ook dat zoveel scholen rekening houden met het WK 2010
Ze móeten wel . Denk je dat je nog fatsoenlijk les kunt geven als Nederland moet spelen? .
Niet meer actief op Fok!
pi_82202407
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 16:26 schreef Hippos het volgende:

[..]

De BP Maar dat systeem gaat overboord gelukkig
Wat grappig, daar heb ik tot vorig jaar ook eventjes (2,5 jaar) gewerkt (Sterker nog: ik heb er zelf op school gezeten ) Werkte daar twee jaar in combinatie met AM, maar kon vanaf dit jaar helemaal de overstap naar AM maken (24 lesuur), dus dat heb ik meteen gedaan.
En inderdaad: gelukkig gaat dat systeem weg, want het werkt totaal niet. Ik ben dit jaar mentor van 24 havo4-leerlingen en ik loop al het hele jaar aan alle kanten tegen dat stomme idee aan .

Over die taakmodellen: ik snap er helemaal niks van en niemand krijgt het me fatsoenlijk uitgelegd. Dat zou natuurlijk meer over mij kunnen zeggen dan over het taakmodel . Ik hou me er dus ook niet zo mee bezig: zolang ik alles kan bolwerken gaat het wat mij betreft goed. Ik moet zeggen dat ik het op mijn school echt prima heb: naast lesgeven en m'n mentoraat word ik niet echt lastiggevallen met klusjes die uren op moeten vullen ofzo. Alleen die opvanguren hè.. Is het bij jullie ook de bedoeling dat je les gaat geven in het vak dat de klas op dat moment eigenlijk had moeten hebben? Altijd leuk, een docente Nederlands die scheikunde geeft aan een wildvreemde 4T

[ Bericht 13% gewijzigd door Jentin op 01-06-2010 19:28:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')