Naja ongeveer 30 zetels in de peilingen. Tis maar wat je "een groot gedeelte" noemt.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:41 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Je zou je kunnen afvragen waarom opeens een groot gedeelte van je traditionele achterban geen trek meer in je partij heeft natuurlijk.
En dat komt door de polarisering. Een grote groep stemmers die je over 4 jaar niet meer terug hebt. Die onvrede onder de traditionele achterban neem je niet weg met de hakken in het zand.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Naja ongeveer 30 zetels in de peilingen. Tis maar wat je "een groot gedeelte" noemt.
Parkeertarieven zijn een zaak van de lokale overheid. Ik ken bijvoorbeeld gemeenten waar betaald parkeren helemaal niet voorkomt. Cohen zal daar geen verandering in brengen.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:42 schreef popolon het volgende:
Cohen heeft het, als ik een beetje op de hoogte ben, lang niet gek gedaan in A'dam. En de hoge parkeertarieven aanhalen als tegenargument is wel erg, tja. Natuurlijk zijn de tarieven hoog, er is al geen plek in die stad.
Dat we niet op 1 lijn zitten is steeds duidelijker. Dat Cohen eventueel MP president gaat worden maakt de PVDA absoluut geen andere partij, nog steeds dezelfde doeleinden, idealen etc.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:41 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Met het CDA en de VVD weet je het niet maar nooit. Ik zie deze twee partijen zich nog wel achter de PVV scharen. Althans, indien de PVV een groot aantal zetels haalt.
Overigens is het niet alleen een anti-stem. Ik moet bekennen dat ik Cohen als minister-president geen onprettig vooruitzicht vind.
Oh, ben ik eigenlijk nooit tegengekomen in een beetje stad.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:46 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Parkeertarieven zijn een zaak van de lokale overheid. Ik ken bijvoorbeeld gemeenten waar betaald parkeren helemaal niet voorkomt.
Klopt, maar de PvdA (Cohen) kiest voor een verzoenende aanpak. En dat bevalt mij wel.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:48 schreef DeWaasheid het volgende:
[..]
Dat we niet op 1 lijn zitten is steeds duidelijker. Dat Cohen eventueel MP president gaat worden maakt de PVDA absoluut geen andere partij, nog steeds dezelfde doeleinden, idealen etc.
Een beetje stad zal ook altijd parkeertarieven hanteren. Probleem alleen duidelijk te maken dat de Rijskoverheid niets van doen heeft met parkeertarieven.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:49 schreef popolon het volgende:
[..]
Oh, ben ik eigenlijk nooit tegengekomen in een beetje stad.
Dat weet ik.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:54 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Een beetje stad zal ook altijd parkeertarieven hanteren. Probleem alleen duidelijk te maken dat de Rijskoverheid niets van doen heeft met parkeertarieven.
Alleen jammer dat de wiskunde erachter niet kloptquote:Op zondag 21 maart 2010 18:41 schreef dramatiek het volgende:
[..]
je kijkt niet in de spiegel he makker. Jij houdt toch van simpele links rechts vergelijkingen. Gaat prima met 4 kwadranten
Linkse stammenstrijd.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:07 schreef FunkyHomosapien het volgende:
oja en als Hitler links was, waarom kwam hij dan binnen in linkse partijconferenties, mishandelde de linkse spreker en lieten de storm troopers los op de (linkse) volgelingen? terwijl hij bij rechtse partijconferenties als held ontvangen werd?
quote:Op zondag 21 maart 2010 19:07 schreef MaGNeT het volgende:
Hitler en Cohen vergelijken
En Wilders met Hitler vergelijken is ook onzin.
Hitler wist de mensen wél bijelkaar te brengen.
Politiek is polariseren. Verzoenen is een eufemisme voor het kaltstellen van ongewenste opvattingen.quote:Op zondag 21 maart 2010 19:53 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Klopt, maar de PvdA (Cohen) kiest voor een verzoenende aanpak. En dat bevalt mij wel.
Cohen pakte in Amsterdam problemen aan maar verzoende ook.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:14 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Politiek is polariseren. Verzoenen is een eufemisme voor het kaltstellen van ongewenste opvattingen.
Maar Cohen verzoent helemaal niet. Al die mensen in Almere/Purmerend enz wijst hij af, dat is maar dom autochtoon tuig.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Cohen pakte in Amsterdam problemen aan maar verzoende ook.
Polariseren is iets wat Wilders al jaren doet en dat verzoent niet.
Verzoenen en problemen aanpakken gaat prima samen.
Goed stuk van Martin Sommer.quote:De antenne van Job Cohen is niet gericht op Almere of Purmerend. Terwijl zich buiten de as Haarlem-Nijmegen een stil drama voltrekt.
Over het enthousiasme voor Job Cohen hoeven we ons geen zorgen te maken. Van Jobmania tot profeet, de verwachtingen stijgen razendsnel. Er zijn er die Nederland voor minder hysterisch hebben verklaard. Dat kan dus alleen nog tegenvallen. Mag ik herinneren aan de komst van W. Bos in 2003? Toen zou ‘de dasloze premier’ Nederland weer heel maken.
Intussen is de koning dood, tijd voor een kanttekening bij de nieuwe koning. Eigenlijk heb ik maar één vraag voor Job Cohen. Wat denkt hij te doen met de kiezers in Almere die nu hebben gestemd op de PVV van Wilders? Dat Cohen erg voor binden en verbinden is, neem ik graag aan. Maar hoe denkt hij de afvallige Almeerders weer terug te halen bij de PvdA. Bos was daar duidelijk in: ‘Dit zijn onze mensen.’ Wilders deugt niet, maar wie de breuk in de samenleving wil helen, moet zich afvragen waar het misging. Wat zegt Cohen?
Waarom?
Aan de reacties op de PVV-overwinning in Almere valt tot nu toe vooral het gebrek aan nieuwsgierigheid op. Dat varieert van nooit meer naar Almere of hek eromheen onder vrienden en bekenden. Tot het stuk in de krant van PvdA-wethouder Duivesteijn – ‘er was beleidsconsensus’, geen problemen verder. Gefeliciteerd daarmee. Waarom overweegt ook met Cohen aan het roer maar 1 procent van die PVV-kiezers om de overstap terug te maken?
Het antwoord is simpel. De PvdA heeft die mensen niets te bieden. Almere – of Purmerend, of Nootdorp, of Pijnacker – ligt niet op de ‘linkse diagonaal’ die loopt van Haarlem naar Nijmegen. Daar wordt het geld verdiend en stemt men tegenwoordig progressief. De segregatie heeft doorgezet, in de vorm van gentrification in de oude steden. Men heeft het fijn onder elkaar. Utrecht met als grootste partij GroenLinks is exemplarisch.
Sociale daling
In Almere gaat het daarentegen niet goed. Boven een crisisverhaal in de krant van 15 januari stond ‘Huizenprijs stort niet in’.
Almere ligt niet op de ‘linkse diagonaal’ van Haarlem naar NijmegenDat klopte nationaal gezien – behalve in Almere waar de prijzen vorig najaar met 7,2 procent waren gedaald. Daarna sprak ik de planoloog Gert Middelkoop. Die doet onderzoek naar Almere. Simpel gezegd: de sociale daling waarvoor de middengroepen bang zijn, is in Almere ruimschoots ingezet.
Het zijn niet de vinexwijken maar de zogeheten ‘bloemkoolwijken’ van de jaren tachtig waar zich een stil drama voltrekt. De eerste generatie kopers is weg. De tweede heeft in de dure tijd een huis gekocht – gefinancierd met DSB-achtige hypotheek. Men heeft een lagere beambtenbaan waar wordt geautomatiseerd, of werkt in de industrie die wordt gesaneerd. De kinderen hebben een slechtere opleiding dan de ouders en zitten tot in de twintig – werkloos – thuis. Hier wordt de gebroken belofte van sociale stijging gevoeld. Niet voor niets adverteert de PVV graag met: wij doen wat de PvdA heeft beloofd.
Allerzwaksten
De Partij van de Arbeid is kortweg de belangstelling voor de wereld van de arbeid kwijtgeraakt. Ik hoorde het Kamerlid Spekman op de radio zeggen hoe graag hij straks in de Kamer weer iets wil doen voor de allerzwaksten. De uitkeringsgerechtigden en de allochtonen zijn bij links inderdaad heel wat beter vertegenwoordigd dan de lagere middenklasse – zie daarvoor ook het afglijdende middelbaar beroepsonderwijs. Die brug vanaf Almere met eeuwigdurende file is een mooi beeld – het lukt ze maar niet om aan te komen bij het Nederland waar het wel goed gaat. En het kan de rest niet bar veel schelen.
Wat gaat Cohen doen? Ik ben er niet gerust op. Zijn antenne is niet gericht op Almere of Purmerend. Hij heeft er bij mijn weten eenmaal iets over gezegd, vorig jaar in de Volkskrant. Hij merkte op dat Amsterdammers minder overtrokken reageren op immigranten dan elders het geval is. Hij voegde eraan toe: ‘Veel Amsterdammers uit de lagere middenklasse wonen tegenwoordig in Almere, Zaanstad, Purmerend. In die groep zit, denk ik, de kern van de rancune.’ Begrijpt u die rancune, was de vervolgvraag. ‘Ja, heel goed. Die begrijp ik echt.’ Maar hoe dat zo kwam, en wat eraan moet gebeuren, die vragen bleven achterwege. En nergens heeft Cohen gezegd: dit zijn onze mensen.
Hmm?quote:Op zondag 21 maart 2010 20:23 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Maar Cohen verzoent helemaal niet. Al die mensen in Almere/Purmerend enz wijst hij af, dat is maar dom autochtoon tuig.
[..]
Je doelt op?quote:Op zondag 21 maart 2010 20:26 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Cohen verzoent dus helemaal niet...
Dat is toch duidelijk? Cohen polariseert zeker zoveel als al die anderen. Hij is helemaal geen samenbindend element. Wouter Bos was wat dat betreft heel wat beter, ook een echte rechtse als ondergetekende kon waardering opbrengen voor hem. Bij Cohen heb ik dat niet, die kan wel goed het linker deel van het politieke spectrum samenbrengen, maar de rechtsen helemaal niet.quote:
Waar doel je nu op? Op welk feit? Wat heb ik gemist en waar?quote:Op zondag 21 maart 2010 20:36 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat is toch duidelijk? Cohen polariseert zeker zoveel als al die anderen. Hij is helemaal geen samenbindend element. Wouter Bos was wat dat betreft heel wat beter, ook een echte rechtse als ondergetekende kon waardering opbrengen voor hem. Bij Cohen heb ik dat niet, die kan wel goed het linker deel van het politieke spectrum samenbrengen, maar de rechtsen helemaal niet.
Whatever. Stem lekker Cohen joh, past prima bij je.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Waar doel je nu op? Op welk feit? Wat heb ik gemist en waar?
Ik stem geen PvdA.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:41 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Whatever. Stem lekker Cohen joh, past prima bij je.
Heb je dat stuk van Sommer dan niet gelezen? Die legt uit dat Cohen wel allochtonen kan binden, maar de autochtonen die Amsterdam zijn ontvlucht niet. Dat is toch best belangrijk.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:42 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik stem geen PvdA.
Maar je noemt Almere en Purmerend in combinatie met Cohen, dus ben ik wel benieuwd wat er is.
Oh, dat uit de Volkskrant.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:48 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Heb je dat stuk van Sommer dan niet gelezen? Die legt uit dat Cohen wel allochtonen kan binden, maar de autochtonen die Amsterdam zijn ontvlucht niet. Dat is toch best belangrijk.
Klopt, het is altijd een ingestudeerde stroom van woorden richting zijn opponent en op het antwoord volgt weer een stroom van woorden die niet aansluit op het antwoord.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:54 schreef wallofdolls het volgende:
Trouwens, Wilders en debat in 1 zin is nogal een optimistische verdraaing van de werkelijkheid. Die man heeft nog nooit een conversatie in twee richtingen gehouden.
Ach, net alsof er in de politiek uberhaupt een debat wordt gevoerd (quote:Op zondag 21 maart 2010 20:57 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Klopt, het is altijd een ingestudeerde stroom van woorden richting zijn opponent en op het antwoord volgt weer een stroom van woorden die niet aansluit op het antwoord.
Tja, Wilders is nu eenmaal one-issue met one-liners.quote:Op zondag 21 maart 2010 21:14 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ach, net alsof er in de politiek uberhaupt een debat wordt gevoerd (). Wilders is alleen maar beter in de oneliners dan zijn concurrenten, en dat zint ze niet.
Maar waarom je kritiek zo op Wilders focussen als alle anderen zich er net zo goed schuldig aan maken? Ik snap dat je het niet op Wilders hebt, maar pak hem dan aan op relevante dingen (ideeën bv), niet op dingen die des politieks zijn.quote:Op zondag 21 maart 2010 21:20 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Tja, Wilders is nu eenmaal one-issue met one-liners.
Ideeën heeft hij niet, dus zal ik hem toch ergens op moeten pakken.quote:Op zondag 21 maart 2010 21:25 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Maar waarom je kritiek zo op Wilders focussen als alle anderen zich er net zo goed schuldig aan maken? Ik snap dat je het niet op Wilders hebt, maar pak hem dan aan op relevante dingen (ideeën bv), niet op dingen die des politieks zijn.
Waarom zit je onzin te verkopen? Daar wordt echt niemand wijzer van.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:07 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Linkse stammenstrijd.
De bolsjewieken hebben de mensjewieken ook afgeslacht. Waren de mensjewieken daarom rechts?
De bolsjewieken hebben de mensjewieken afgeslacht, en ze waren allebei links. Waarom zou je die feiten ontkennen Koos?quote:Op zondag 21 maart 2010 22:06 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Waarom zit je onzin te verkopen? Daar wordt echt niemand wijzer van.
Ja, maar er was geen interne stammenstrijd. Hitler verzette zich hevig tegen alles waar extreem-links voor stond.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:12 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
De bolsjewieken hebben de mensjewieken afgeslacht, en ze waren allebei links. Waarom zou je die feiten ontkennen Koos?
ja en de hutu's en de tutsi's hebben elkaar ook afgeslacht. maar dat is mijn punt niet, mijn punt is dat de nazi's als vrienden werden ontvangen bij rechtse partijen.quote:Op zondag 21 maart 2010 20:07 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Linkse stammenstrijd.
De bolsjewieken hebben de mensjewieken ook afgeslacht. Waren de mensjewieken daarom rechts?
Niet waar het economische standpunten betrof (ok, hij was wat minder extreem dan de communisten, meer vergelijkbaar met de hedendaagse PvdA; dit is overigens geen trollpoging, mocht je dat denken).quote:Op zondag 21 maart 2010 22:14 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ja, maar er was geen interne stammenstrijd. Hitler verzette zich hevig tegen alles waar extreem-links voor stond.
Nee nee Funky, is allemaal onderdeel van het linkse complot. Die verwente links-haters vertonen overigens overeenkomsten met mensen zoals David Icke. Er is een globaal links broederschap dat de hele geschiedenis de lijnen uitzet. Blabla.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:15 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
ja en de hutu's en de tutsi's hebben elkaar ook afgeslacht. maar dat is mijn punt niet, mijn punt is dat de nazi's als vrienden werden ontvangen bij rechtse partijen.
Dat is absoluut niet waar, lees bv Kershaw maar eens.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:15 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
ja en de hutu's en de tutsi's hebben elkaar ook afgeslacht. maar dat is mijn punt niet, mijn punt is dat de nazi's als vrienden werden ontvangen bij rechtse partijen.
waar héb je het over man, de nazi's en de communisten hebben elkaar jarenlang de grond ingeslagen, juist omdat ze het totaal oneens waren met elkaar qua politieke punten.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:16 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Niet waar het economische standpunten betrof (ok, hij was wat minder extreem dan de communisten, meer vergelijkbaar met de hedendaagse PvdA; dit is overigens geen trollpoging, mocht je dat denken).
Ik wil niet vervelend doen, maar historici zijn toch echt overeen gekomen dat Hitler een rechtse rakker was. Sorry. En ongewtijfeld heeft hij enkele linkse standpunten. Maar hetgeen waar zijn partij zich onderscheidde van de anderen (dus rassenleer en geweld) waren typische extreem-rechtse kenmerken.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:16 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Niet waar het economische standpunten betrof (ok, hij was wat minder extreem dan de communisten, meer vergelijkbaar met de hedendaagse PvdA; dit is overigens geen trollpoging, mocht je dat denken).
dat is absoluut wel waar, ik zag het vandaag nog in een docu.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:18 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Dat is absoluut niet waar, lees bv Kershaw maar eens.
Och, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar qua inrichting van de maatschappij hebben Hitler en de PvdA redelijk veel gemeen. En daar gaat het me om. Dat je focust op de Holocaust als onderscheidend kenmerk van het Derde Rijk is hartstikke leuk, maar ook een beetje beperkt.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:19 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik wil niet vervelend doen, maar historici zijn toch echt overeen gekomen dat Hitler een rechtse rakker was. Sorry. En ongewtijfeld heeft hij enkele linkse standpunten. Maar hetgeen waar zijn partij zich onderscheidde van de anderen (dus rassenleer en geweld) waren typische extreem-rechtse kenmerken.
Ik focus mij helemaal niet op de holocaust. Antisemitisme en geweldadigheid waren begin jaren twintig al gemeengoed binnen de gelederen van de NSDAP.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:25 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Och, daar zijn de meningen over verdeeld. Maar qua inrichting van de maatschappij hebben Hitler en de PvdA redelijk veel gemeen. En daar gaat het me om. Dat je focust op de Holocaust als onderscheidend kenmerk van het Derde Rijk is hartstikke leuk, maar ook een beetje beperkt.
Denk je dat ik dat niet weet? We hebben het hier over de (economische) inrichting van de maatschappij. Die was in nazi-Duitsland behoorlijk links te noemen.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik focus mij helemaal niet op de holocaust. Antisemitisme en geweldadigheid waren begin jaren twintig al gemeengoed binnen de gelederen van de NSDAP.
Oke, en nu? Dan waren Hitler en NSDAP een extreem-rechts met linkse invloeden. Goed?quote:Op zondag 21 maart 2010 22:29 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Denk je dat ik dat niet weet? We hebben het hier over de (economische) inrichting van de maatschappij. Die was in nazi-Duitsland behoorlijk links te noemen.
Papen en co keken neer op Hitler. Ze dachten hem echter wel te kunnen gebruiken. Dat is natuurlijk heel iets anders dan als vrienden ontvangen.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:20 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
dat is absoluut wel waar, ik zag het vandaag nog in een docu.
Ik zou het eerder houden op links (economisch) met extreem-rechtse invloeden (als je geweld etc zonodig als extreem-rechts wil betitelen). Zoals Clinton ooit zei: 'It's the economy, stupid!'.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:31 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, en nu? Dan waren Hitler en NSDAP een extreem-rechts met linkse invloeden. Goed?
Wat jij wil. Maar ik weet waar extreem-rechts voor staat en ik weet waar Hitler en die enge mannetjes die om hem heen hingen voor stonden. En hun gedachtegoed vertoon enorm veel overeenkomsten met extreem-rechts.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:36 schreef Sachertorte het volgende:
[..]
Ik zou het eerder houden op links (economisch) met extreem-rechtse invloeden (als je geweld etc zonodig als extreem-rechts wil betitelen). Zoals Clinton ooit zei: 'It's the economy, stupid!'.
En extreem-rechts is economisch hartstikke links.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:40 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wat jij wil. Maar ik weet waar extreem-rechts voor staat en ik weet waar Hitler en die enge mannetjes die om hem heen hingen voor stonden. En hun gedachtegoed vertoon enorm veel overeenkomsten met extreem-rechts.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |