abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 maart 2010 @ 19:30:56 #1
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_78823761

Nu mét gratis web-support!

Als je vragen hebt over C of C++, dan zit je hier goed met een (hopelijk later grote) kliek guru's.
Beperk je vragen niet tot "hij doet het niet" of "hij geeft een fout" - onze glazen bol is kapot en we willen graag van je weten wát er niet lukt en wélke foutmelding je precies krijgt.

En onthoud: lieve modjes maken dit topic centraal!

Vorige delen:

Geen!

FAQ

Ik wil beginnen met C/C++, wat voor IDE is het beste voor mij?
Dat ligt eraan. Als je alléén voor MS Windows wilt gaan developen, is Visual Studio de beste optie. Deze kun je bovendien als je student bent via Microsoft DreamSpark of MSDN Academic Alliance gratis downloaden. :)
Wil je echter cross-platform (dat wil zeggen: voor b.v. Windows én Linux, of Linux én Mac) gaan developen, dan zijn Dev-C++ en Code::Blocks de beste optie voor C++. Eclipse (ook voor C) en NetBeans zijn ook goede keuzes, alleen zijn deze meer op Java gericht. Een ander IDE, van Nokia's hand, is Qt Creator. Dit IDE maakt gebruik van het Qt-framework, een set van functies, types, variabelen etc. om programmeren makkelijker te maken. Dit framework is cross-platform.

Hoe gebruik ik x/wat houdt y in?
Stop! Voor vragen hoe je bepaalde ingebouwde functies, types of classes gebruikt kun je de C referentie of de C++ referentie gebruiken. Hier staat alles in wat je nodig hebt.

Wat is het verschil tussen C en C++?
C++ is, eenvoudig gezegd, een nieuwere versie van C (vandaar ook de naam, C++ wil zeggen: verhoog de waarde van C met 1). Het biedt onder andere betere klasse-ondersteuning en verschillende nieuwe types, zoals vectors en maps, om er maar een paar te noemen.
Als je wilt beginnen met leren, is C++ beter, want C wordt eigenlijk niet vaak meer gebruikt.

Wat is het Windows SDK?
Het Windows SDK is een set van functies, gemaakt door Microsoft, om het programmeren voor Windows te vereenvoudigen.
Als je ervoor kiest het Windows SDK te gebruiken, houd er dan rekening mee dat je applicatie Windows-only wordt!
Je kunt de laatste versie hier vinden ter download.

Handige links:

Referenties en tutorials:
  • Leer C en/of C++ (engels)
  • Leer programmeren met het Windows SDK (engels)
  • Info over het Windows SDK (engels)

    Deze OP vind je hier.

    [ Bericht 1% gewijzigd door Trollface. op 07-03-2010 13:35:32 ]
  • ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_78826032
    tvp
    Redacted
      Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 6 maart 2010 @ 20:42:24 #3
    8731 crew  Netsplitter
    #jesuisMasi
    pi_78826128
    C# niet?
    OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 20:43:58 #4
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_78826190
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 20:42 schreef Netsplitter het volgende:
    C# niet?
    C# is toch wel fundamenteel anders dan C of C++... w.m.b. kun je die vragen gewoon hier stellen, maar of je antwoord krijgt is een tweede

    Als we wat C#-guru's hebben kan dit C(++/#) voor dummies worden w.m.b.

    [ Bericht 15% gewijzigd door Trollface. op 06-03-2010 20:51:58 ]
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_78827049
    Oh wacht er is een heel dev subfora. Laat maar.

    Lijkt me trouwens niet handig als je die 2 door elkaar haalt. C# is heel anders dan C(++).

    [ Bericht 48% gewijzigd door Fortitude op 06-03-2010 21:14:31 ]
    pi_78827606
    Dat. Je kunt dan beter C# en VB.net samenvatten in een .net-topic.
    pi_78827661
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 20:43 schreef Trollface. het volgende:

    [..]

    C# is toch wel fundamenteel anders dan C of C++... w.m.b. kun je die vragen gewoon hier stellen, maar of je antwoord krijgt is een tweede

    Als we wat C#-guru's hebben kan dit C(++/#) voor dummies worden w.m.b.
    Objective C.
      zaterdag 6 maart 2010 @ 22:36:08 #8
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_78830239
    quote:
    Op zaterdag 6 maart 2010 21:24 schreef Qunix het volgende:

    [..]

    Objective C.
    Als wat mensen hier (gaan) zitten die er verstand van hebben kan dat wat mij betreft toegevoegd worden, C#/VB.NET kan inderdaad beter in een apart topic.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_78841994
    Potentieel interessant topic.

    Een aardige gratis ide, zonder al te veel poespas en bloat, voor windows, inclusief mingw compiler: Link

    Een erg goede en gratis IDE, voor zowel windows/linux, gericht op het ontwikkelen van software met het QT framework (o.a. google earth maakt hier gebruik van)
    QTCreator

    Het QT Framework verlost je van het broddelwerk genaamd "windows api" en is compleet object georienteerd. Een aanrader voor iedereen die serieus portable software wil schrijven.

    Verder, voor iedereen die écht C wil leren, is er maar één boek wat er toe doet: "The C programming language" van Kernighan en Ritchie, de bedenkers van C. Want in tegenstelling tot wat er in de o.p. staat wordt C nog wel veel gebruikt en is het niet de voorganger van C++
      zondag 7 maart 2010 @ 13:32:22 #10
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_78844861
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 11:56 schreef LucasHulshof het volgende:
    Want in tegenstelling tot wat er in de o.p. staat wordt C nog wel veel gebruikt en is het niet de voorganger van C++
    Misschien is voorganger idd wat slecht verwoord, maar volgens mij wordt C niet echt vaak meer gebruikt.

    Dev-C++ stond al in de OP, ik heb QT toegevoegd.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
      zondag 7 maart 2010 @ 13:36:22 #11
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_78845017
    Dikke vette TVP.

    Thanks Trollface.
    Je moeder is een hamster
      zondag 7 maart 2010 @ 13:41:15 #12
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_78845200
    Btw, C++ is toch gewoon next leveL C? Grootste toevoeging van C++ is Object Oriented Programming.
    Dus eigenlijk zou C++/C# niet zo raar zijn voor dit topic tenzij het verschil tussen C++ en C# té groot is.
    Je moeder is een hamster
      zondag 7 maart 2010 @ 13:45:30 #13
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_78845357
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 13:41 schreef Crutch het volgende:
    Btw, C++ is toch gewoon next leveL C? Grootste toevoeging van C++ is Object Oriented Programming.
    Dus eigenlijk zou C++/C# niet zo raar zijn voor dit topic tenzij het verschil tussen C++ en C# té groot is.
    C# is écht fundamenteel anders dan C++, C# is een samengooisel van C++ en Java, en het lijkt daarbij meer op Java imho. Een algemeen .NET-topic is hier handiger voor, denk ik.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_78847173
    Ah zal eens gaan meelezen..

    Programmeer in c++ en c#
    "Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
      zondag 7 maart 2010 @ 14:39:17 #15
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_78847369
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 14:33 schreef progje het volgende:
    Ah zal eens gaan meelezen..

    Programmeer in c++ en c#
    Wat maak je zoal?
    Je moeder is een hamster
    pi_78847441
    tvp
    pi_78847442
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 14:39 schreef Crutch het volgende:

    [..]

    Wat maak je zoal?
    Ik werk aan ons eigen product, waarover ik op FOK verder maar niet zoveel ga vertellen
    De core van dit product is geheel C/C++

    Verder hebben we ook een CMS voor dit product, dit is ontwikkeld in C#
    Verder hebben we natuurlijk een API voor het product, ook geheel C#

    Maar ik werk voornamelijk aan de core (gelukkig)

    Ik vind C# / ASP.Net programmeren nogal uber saai
    "Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
    pi_78848671
    tvp.
    Voor C gebruik ik Pelles C, superlicht en maakt erg kleine executables in Windows.
    Dan nog GTK+ voor de GUI en je kan zo beginnen.
    pi_78864271
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 13:32 schreef Trollface. het volgende:

    [..]

    Misschien is voorganger idd wat slecht verwoord, maar volgens mij wordt C niet echt vaak meer gebruikt.

    Dev-C++ stond al in de OP, ik heb QT toegevoegd.
    Laat de Gordon Ramsay van de Unix wereld (yeah i'm talking about you Linus Torvalds ) het maar niet horen. De Linux kernel bestaat al uit een paar tiental miljoen lijnen C-code.
    pi_78864498
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 21:42 schreef ErictheSwift het volgende:

    [..]

    Laat de Gordon Ramsay van de Unix wereld (yeah i'm talking about you Linus Torvalds [ afbeelding ] ) het maar niet horen. De Linux kernel bestaat al uit een paar tiental miljoen lijnen C-code.
    Ja maar een kernel is ook niet bepaald het meest standaard stuk code.
      zondag 7 maart 2010 @ 21:45:50 #21
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_78864521
    cout << "TVP";
    pi_78865282
    TVP!
    [b]Op donderdag 4 februari 2010 21:52 schreef naatje_1 het volgende:[/b]
    Wukl schrijf je met een L en niet met een I
    Zo, die zit, en die verwachte je nie
    pi_78870254
    1void main() {char _[4](_[(((0[_]=035<<2)+1)[_-0[_]]=0[_]|2)-0[_]]=_[0]-4)-(_[1]-011))[_]=0[_]-1[_]^~1;std::cout<<_;}

      zondag 7 maart 2010 @ 23:42:04 #24
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_78870979
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 23:26 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [ code verwijderd ]

    void main? Echt waar?
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_78877172
    quote:
    Op zondag 7 maart 2010 23:42 schreef Trollface. het volgende:

    [..]

    void main? Echt waar?
      maandag 8 maart 2010 @ 11:03:14 #26
    74548 Jo0Lz
    Lick the box!
    pi_78881090
    Centraal.
    Yes we can! | I didn't fail, it's just postponed success.
    pi_78895001
    Volgens mij zijn er bijna geen dummies in C++, die zijn slim en gaan voor een taal als C#
    pi_78895043
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 16:40 schreef Cruise.Elroy het volgende:
    Volgens mij zijn er bijna geen dummies in C++, die zijn slim en gaan voor een taal als C#
    Onzin, in de wereld van hardcore berekeningen en algoritmen is C(++) ongeevenaard.
    pi_78896307
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 16:41 schreef Intrepidity het volgende:

    [..]

    Onzin, in de wereld van hardcore berekeningen en algoritmen is C(++) ongeevenaard.
    Begrijpend lezen is blijkbaar niet aan iedereen besteed.
    pi_78896331
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 17:12 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [..]

    Begrijpend lezen is blijkbaar niet aan iedereen besteed.
    Dat blijkt ja
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:10:22 #31
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_79065525
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 16:40 schreef Cruise.Elroy het volgende:
    Volgens mij zijn er bijna geen dummies in C++, die zijn slim en gaan voor een taal als C#
    Hoezo is voor C# gaan slim?
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_79065789
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 16:10 schreef Trollface. het volgende:

    [..]

    Hoezo is voor C# gaan slim?
    Volgens mij wordt dat nou juist niet expliciet bedoeld.
    "Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:20:00 #33
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_79065918
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 16:16 schreef progje het volgende:

    [..]

    Volgens mij wordt dat nou juist niet expliciet bedoeld.
    Als je goed leest wel.

    Verklaring:

    Na een n00b geweest te zijn in C++ hebben ze besloten om voor C# te gaan.
    Oftewel; ze zijn nooit verdergegaan in C++
    En dat wordt dan gezien als slimme keuze.
    Je moeder is een hamster
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:21:01 #34
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_79065955
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 16:20 schreef Crutch het volgende:

    [..]

    Als je goed leest wel.

    Verklaring:

    Na een n00b geweest te zijn in C++ hebben ze besloten om voor C# te gaan.
    Oftewel; ze zijn nooit verdergegaan in C++
    En dat wordt dan gezien als slimme keuze.
    Pfffffffffff, C#
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:22:35 #35
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_79066025
    C# is wel makkelijk om het in de vingers te krijgen. Dan kan je altijd nog weer overgaan naar C++/C
    Heel veel groetjes, Catch22
    En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:24:38 #36
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_79066100
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 16:21 schreef Trollface. het volgende:

    [..]

    Pfffffffffff, C#
    Ik ben neutraal daarin. Mocht je namelijk iets Windows-only willen gaan programmeren dat zit je met C# wel wat beter.

    Java FTW!
    Je moeder is een hamster
    pi_79066183
    Ik vind echt dat C# en C++ geen drol met elkaar te maken hebben
    Toen laatst een van mijn C# programmeurs wat C++ mocht gaan doen, had hij bijvoorbeeld toch behoorlijk wat moeite met pointers

    C# kan heel handig zijn voor bijvoorbeeld een website e.d.
    Of een doodsimpele applicatie of zo.

    Maar als je echt power en controle wil moet je gewoon C/C++ gebruiken

    Bij het bedrijf waar ik werk, hebben we ons eigen product, compleet C/C++

    Maar de API, de management suite (web) e.d. zijn allemaal gemaakt in C#
    Omdat daarvoor C# prima geschikt is.
    "Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:39:11 #38
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_79066629
    Ik maak alleen maar webbased sites en applicaties... Dus dan C# ruim voldoende.
    Heel veel groetjes, Catch22
    En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:48:28 #39
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_79067003
    quote:
    Op vrijdag 12 maart 2010 16:39 schreef Catch22- het volgende:
    Ik maak alleen maar webbased sites en applicaties... Dus dan C# ruim voldoende.
    Daar gebruik ik PHP voor.

    Anyways, laten we dit niet in een C++ vs. C#-topic omtoveren, hoewel het wel een interessant onderwerp is natuurlijk.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
      vrijdag 12 maart 2010 @ 16:51:31 #40
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_79067110
    Het heeft beiden zijn voor- en nadelen natuurlijk.


    Ik vind persoonlijk ons gebruikte framework erg fijn, zeker icm VisualStudio
    Heel veel groetjes, Catch22
    En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
    pi_79072129
    Iemand anders die hier Objective-C (Cocoa) doet?
    pi_79085546
    Ik ben zelf gek op C++, het is precies de juiste abstractie waarin ik me thuis voel. Gelukkig gebruiken we in mijn industrie eigenlijk niets anders. C# voor tools zou wel handig zijn denk ik, maar op dit moment ook allemaal nog in C++
      zaterdag 13 maart 2010 @ 18:30:50 #43
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_79103025
    Ik heb een probleem waar ik zelf niet uit kom:

    Ik gebruik een klasse waarbij een functie zit die een callback als volgt neemt:
    1klasse::hookCommand(char*, int(*)());


    Als ik deze aanroep met een functie werkt het gewoon:
    1
    2
    3
    4
    5
    int test() {
    return 5;
    }

    deKlasse.hookCommand("bla", &test);


    Probeer ik deze echter met een klassemethode aan te roepen:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    class Class2 {
    public:
    klasse deKlasse;

    Class2(): {}

    int klasseTest() { 
    return 3;
    }

    void hook() {
    deKlasse.hookCommand("bla", &klasseTest);
    }

    }

    Error: ISO C++ forbids taking the address of an unqualified or parenthesized non-static function to form a pointer to member function. Say `&Class2::klasseTest`.

    Dan probeer ik het zoals de compiler me zegt:
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    class Class2 {
    public:
    klasse deKlasse;

    Class2(): {}

    int klasseTest() { 
    return 3;
    }

    void hook() {
    deKlasse.hookCommand("bla", &Class2::klasseTest);
    }

    }

    No matching function call for klasse::hookCommand(char*, int(Class2::*)());
    Candidates are: klasse::hookCommand(char*, int(*)());


    Weet iemand hoe ik dit kan oplossen zonder de basisklasse aan te passen?
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_79107293
    Een klassemethode is heel iets anders dan een "losse" methode met dezelfde return value en parameters, er wordt namelijk nog een this pointer meegegeven bij de aanroep, anders kan de methode natuurlijk nooit uitvogelen waar hij zijn data vandaan moet halen.

    Het is een fout die bijna iedereen wel een keertje maakt, en het is eigenlijk een denkfout: bedenk dat voor de pointer-logica elke instantie van een klasse zijn eigen functie (methode) heeft, tenzij de functie static is, dan is het gedeeld tussen alle instanties.
    Member-functies/methodes zijn dan ook niet aan te wijzen met een functiepointer.

    twee oplossingen:

    1) maak een abstracte klasse en geef pointers door naar die klasse ipv functiepointers
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    class AbstractClass
    {
     int klasseTest()  = 0;
    }

    class Class2 : public AbstractClass
    {
      public:
      klasse deKlasse;
      Class2(): {}
      int klasseTest()  {return 3;}
    }

    void hook() {
    deKlasse.hookCommand("bla", Abstract_Class_instantie);
    }


    2) maak de funtie static en geef het een pointer naar de instantie mee.
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    class Class2
    {
      public:
      klasse deKlasse;
      Class2(): {}
      static int klasseTest(Class2* pInstance)  {return 3;}
    }
    void hook() {
    deKlasse.hookCommand("bla", Class2::klasseTest(Class_Instantie));
    }


    en als ik je een tip mag geven: maak je voorbeeldcode duidelijker: klasse, DeKlasse, Class2, klasseTest, dat helpt niet echt.

    [ Bericht 31% gewijzigd door Cruise.Elroy op 13-03-2010 20:50:52 ]
      zaterdag 13 maart 2010 @ 21:14:17 #45
    56176 Catch22-
    Ben je Blind?!
    pi_79108490
    Daar verval je snel in als je een Proof of Concept/Testje schrijft maar kheb ook wel ondervonden dat je het gelijk duidelijk moet doen, anders verdwaal je gauw
    Heel veel groetjes, Catch22
    En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
    Met GHB nooit meer nee
    Storneren een optie?
    pi_79109237
    quote:
    Op zaterdag 13 maart 2010 21:14 schreef Catch22- het volgende:
    Daar verval je snel in als je een Proof of Concept/Testje schrijft maar kheb ook wel ondervonden dat je het gelijk duidelijk moet doen, anders verdwaal je gauw
    Vooral omdat er zo ontzettende veel notaties rondzwerven kan ik iig iedereen aanraden om namen te nemen die het (meta)type goed aangeven.
      zondag 28 maart 2010 @ 13:57:52 #47
    280298 Hameren_Yzer
    mept moraalridders
    pi_79668586
    Kent iemand iets zoals getchar() maar dan zonder dat er een enter nodig is
    pi_79672191
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 13:57 schreef Hameren_Yzer het volgende:
    Kent iemand iets zoals getchar() maar dan zonder dat er een enter nodig is
    Het standaard invoersysteem van C++ heeft daar geen standaard oplossing voor.
    Wat je kan proberen zijn de functies _kbhit() en _getch()
    Ze zitten in de header conio.h.

    Dit zijn oude functies uit het DOS/POSIX en worden niet meer goed ondersteund dus let daar wel mee op.
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    int main()
    {

       int pointer = 0;
       char buffer[10]; 
       do
       {
          while(_kbhit()) // toets ingedrukt?
          {
             int key = _getch(); // toets ophalen
             if (key == '\r') // enter gedrukt
             {
                buffer[pointer] = 0;
             }
             else // "normale" toets ingedrukt
             {
                buffer[pointer++] = (char) key;
                std::cout << '*';
             }
          }
       } while(buffer[pointer]);
       std::cout << "\nJe wachtwoord is " << buffer << '\n';

    }
      zondag 28 maart 2010 @ 16:08:03 #49
    118413 Dickbride
    Hilarisch. Nee, echt.
    pi_79672427
    quote:
    Op maandag 8 maart 2010 16:41 schreef Intrepidity het volgende:

    [..]

    Onzin, in de wereld van hardcore berekeningen en algoritmen is C(++) ongeevenaard.
    offtopic: maar daarvoor wordt juist weer FORTRAN gebruikt
    Cheeex with deeeex: hoeiboei! -Sandstorm- schreef: Koop je toch een spiraal, kut. Biogarde schreef: Moet het topic weer open? Foto's van je kut en tieten naar -mailadres weg-
      zondag 18 april 2010 @ 01:25:57 #50
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80435935
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 16:08 schreef Dickbride het volgende:

    [..]

    offtopic: maar daarvoor wordt juist weer FORTRAN gebruikt
    Ja en elke ander C based programeer taal... dus uiteindelijk gewoon allemaal asambly code
    Beware of the Raping Zebra's
    pi_80439044
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 01:25 schreef netolk het volgende:

    [..]

    Ja en elke ander C based programeer taal... dus uiteindelijk gewoon allemaal asambly code
    Er worden in de uithoeken van wetenschappelijk onderzoek vaak nog "rare" talen gebruikt. Fortran is nog steeds populairder dan C(++) in sommige gebieden. De eerste adventure game ADVENT was in Fortran geschreven
      zondag 18 april 2010 @ 12:02:46 #52
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80441222
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 10:25 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [..]

    Er worden in de uithoeken van wetenschappelijk onderzoek vaak nog "rare" talen gebruikt. Fortran is nog steeds populairder dan C(++) in sommige gebieden. De eerste adventure game ADVENT was in Fortran geschreven
    Windows en Mac zijn voor het grootste deel in C en C++ geschreven...
    Beware of the Raping Zebra's
      zondag 18 april 2010 @ 12:05:30 #53
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80441277
    Ik ben nu een beetje aan het klooien met pointers in C++ maar het werkt niet zo als ik zou verwachten..
    dit is de code:

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    #include <iostream>

    struct Test{
       int a;
       Test(){a=0;}
       int get(){return a;}
    };

    struct Test2{
       Test *myPointer;
       
       Test2(Test test){myPointer = &test;}
       int get(){return (*myPointer).a;}
       int get2(){return myPointer->a;}
       ~Test2(){delete myPointer; myPointer = 0;}
    };

    int main(){
       Test myTest;
       Test2 Test2(myTest);
       myTest.a = 9;
       
       std::cout << myTest.get() << '\t' << Test2.get() << '\n';
       std::cout << myTest.a << '\t' << Test2.myPointer->a << '\n';
       
       int a = 3;
       int *b;
       b = &a;
       *b = 8;
       
       std::cout << a << '\t' << *b << '\n';
       
       return 0;
    }

    de output is:
    1
    2
    3
    9       0
    9       9
    8       8



    en ik had nog een vraag waarom kan in de onderstaande code het bovenste wel en het onderste niet? dit zou toch het zelfde moeten zijn?
    1
    2
    std::cout << myTest.a << '\t' << Test2.myPointer->a << '\n';
    std::cout << myTest.a << '\t' << Test2.(*myPointer).a << '\n';

    bij de onderste code geeft ie out of scope error...
    Mvg. netolk
    Beware of the Raping Zebra's
      zondag 18 april 2010 @ 12:10:30 #54
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80441378
    quote:
    Op zondag 28 maart 2010 16:01 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [..]

    Het standaard invoersysteem van C++ heeft daar geen standaard oplossing voor.
    Wat je kan proberen zijn de functies _kbhit() en _getch()
    Ze zitten in de header conio.h.

    Dit zijn oude functies uit het DOS/POSIX en worden niet meer goed ondersteund dus let daar wel mee op.
    [ code verwijderd ]


    je kan denk ik beter zoiets gebruiken:

    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    32
    33
    34
    35
    36
    37
    38
    39
    40
    41
    42
    43
    44
    45
    #include <windows.h>
    char GetKey()
    {
       // get standard console handle
       HANDLE myHandle = ::GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE);

       // read input until a key has been pressed
       INPUT_RECORD myEvent[1];
       DWORD myNumberOfEvents;

       do
       {
          // read input
          ::ReadConsoleInput(myHandle, myEvent, 1, &myNumberOfEvents);
       } while ((myEvent[0].EventType != KEY_EVENT) ||
          (myEvent[0].Event.KeyEvent.bKeyDown != TRUE));

       // return ASCII code
       return myEvent[0].Event.KeyEvent.uChar.AsciiChar;
    }

    /**
     * Waits for a key to be pressed and returns the key's virtual key code.
     *
     * @returns   the virtual key code of the pressed key
     */
    WORD GetVirtualKey()
    {
       // get standard console handle
       HANDLE myHandle = ::GetStdHandle(STD_INPUT_HANDLE);

       // read input until a key has been pressed
       INPUT_RECORD myEvent[1];
       DWORD myNumberOfEvents;

       do
       {
          // read input
          ::ReadConsoleInput(myHandle, myEvent, 1, &myNumberOfEvents);
       } while ((myEvent[0].EventType != KEY_EVENT) ||
          (myEvent[0].Event.KeyEvent.bKeyDown != TRUE));

       // return ASCII code
       return myEvent[0].Event.KeyEvent.wVirtualKeyCode;
    }

    dit werkt dan wel alleen op windows
    Beware of the Raping Zebra's
    pi_80441382
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:02 schreef netolk het volgende:

    [..]

    Windows en Mac zijn voor het grootste deel in C en C++ geschreven...
    Ik neem aan dat je OSX bedoelt.
    Stiekem is OSX in ADA geschreven, maar dat weten veel mensen niet.
    pi_80441404
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:10 schreef netolk het volgende:

    [..]

    je kan denk ik beter zoiets gebruiken:
    [ code verwijderd ]

    dit werkt dan wel alleen op windows
    Behalve dat mijn oplossing maar 1 regel code is. En nog beter portable ook.
      zondag 18 april 2010 @ 12:13:05 #57
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80441430
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:11 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [..]

    Behalve dat mijn oplossing maar 1 regel code is. En nog beter portable ook.
    je zegt zelf dat het niet goed ondersteund word...
    Beware of the Raping Zebra's
    pi_80441433
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:05 schreef netolk het volgende:
    Ik ben nu een beetje aan het klooien met pointers in C++ maar het werkt niet zo als ik zou verwachten..
    dit is de code:
    [ code verwijderd ]

    de output is:
    [ code verwijderd ]

    en ik had nog een vraag waarom kan in de onderstaande code het bovenste wel en het onderste niet? dit zou toch het zelfde moeten zijn?
    [ code verwijderd ]

    bij de onderste code geeft ie out of scope error...
    Mvg. netolk
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    struct Test2{
       Test *myPointer;
       
       Test2(Test test){myPointer = &test;}
       int get(){return (*myPointer).a;}
       int get2(){return myPointer->a;}
       ~Test2(){delete myPointer; myPointer = 0;}
    };


    Je code is niet echt makkelijk te lezen, maar als ik het even snel doorlees:
    In de constructor Test2:Test2() geef je by value een struct mee: myPointer refereert dus naar de tijdelijke parameter Test test.

    Waarschijnlijk wil je hebben:
    1   Test2(Test* test){myPointer = test;}


    of om met references te werken (maar dat zou ik niet doen totdat je pointers echt snapt):
    1   Test2(Test& test){myPointer = &test;}
    pi_80441527
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:13 schreef netolk het volgende:

    [..]

    je zegt zelf dat het niet goed ondersteund word...
    Niet goed, maar beter dan een spagetti aan windows API calls

    edit: het zijn geen api calls. Je hebt dus gelijk
    Mijn code werkt onder *de meeste* windows compilers en waarschijnlijk ook aan de praat te krijgen onder Linux, maar niet makkelijk.
      zondag 18 april 2010 @ 12:19:34 #60
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80441576
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:10 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [..]

    Ik neem aan dat je OSX bedoelt.
    Stiekem is OSX in ADA geschreven, maar dat weten veel mensen niet.
    wel raar dat Appel zelf wel zegt dat het framework bijvoorbeeld voor een groot deel in objective-C is geschreven en andere dingen ook in C/C++ geschreven zijn...
    Beware of the Raping Zebra's
    pi_80441675
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:19 schreef netolk het volgende:

    [..]

    wel raar dat Appel zelf wel zegt dat het framework bijvoorbeeld voor een groot deel in objective-C is geschreven en andere dingen ook in C/C++ geschreven zijn...
    Het was een grapje.
    ADA is een draak van een taal die door de US Department of Defense verplicht was gesteld ergens in de 80 tot aan eind 90s.
      zondag 18 april 2010 @ 12:29:11 #62
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80441803
    11      Test2(Test& test){myPointer = &test;}

    dus als ik het goed begrijp dan refereert test nu aan een Test en myPointer checkt dan dus de locatie van test die dan weer naar de meegegeven Test in de constructor wijst?

    Test voorbeeld;
    Test2 voorbeeld2(voorbeeld);

    myPointer -> test -> voorbeeld

    of klopt dit niet?
    Beware of the Raping Zebra's
      zondag 18 april 2010 @ 12:29:29 #63
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80441816
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:24 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [..]

    Het was een grapje.
    ADA is een draak van een taal die door de US Department of Defense verplicht was gesteld ergens in de 80 tot aan eind 90s.
    dacht al
    Beware of the Raping Zebra's
    pi_80442089
    quote:
    Op zondag 18 april 2010 12:29 schreef netolk het volgende:

    [ code verwijderd ]

    dus als ik het goed begrijp dan refereert test nu aan een Test en myPointer checkt dan dus de locatie van test die dan weer naar de meegegeven Test in de constructor wijst?

    Test voorbeeld;
    Test2 voorbeeld2(voorbeeld);

    myPointer -> test -> voorbeeld

    of klopt dit niet?
    Ongeveer, het gaat gewoon
    myPointer -> voorbeeld

    Als je de locatie van een reference opvraagt krijg je gewoon de locatie terug van het object.
    Een reference is een soort "onzichtbare" pointer, het gedraagt zich gewoon als een object.
      zondag 18 april 2010 @ 12:45:01 #65
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_80442186
    chill, ik wist dat het moest kunnen maar niet zo snel hoe

    bedankt Cruise.Elroy het werkt nu
    Beware of the Raping Zebra's
    pi_80447097
    tvp.
    pi_81213661
    Hallo
    Sinds een tijdje ben ik ook bezig met c++ leren, en de taal bevalt me eigenlijk wel . Ik heb visual c++ van microsoft gedownload en ben nu een beetje bezig met de taal leren. Is dit een goede keus? (Ik hoorde ergens dat c++ dé taal was om te programmeren in windows, of spellen te programmeren, dus het leek me wel ok, maar ik hoorde ergens anders weer dat c# tegenwoordig meer gebruikt is...)
    Finally, someone let me out of my cage
    pi_81214536
    Er is denk ik geen 'dé' taal voor een bepaald platform, dat hangt compleet van het project en de eisen en dergelijke af. Voor spellen is C++ inderdaad veelgebruikt op Windows in combinatie met Direct3D en dergelijke, hoewel C# op dat gebied ook prima werkt. C# wordt dan weer meer gebruikt voor 'gewone' windows-applicaties, webapplicaties (icm ASP.net) en RIA's (icm Silverlight)
    Ik denk over het algemeen dat je met C# een breder pallet aan applicaties kunt bouwen met dezelfe kennis en moeite (een windows-applicatie bouwen gaat met winforms/wpf nou eenmaal sneller als in C++ met de WIn32-API).
    pi_81215333
    quote:
    Op zondag 9 mei 2010 15:36 schreef Intrepidity het volgende:
    Er is denk ik geen 'dé' taal voor een bepaald platform, dat hangt compleet van het project en de eisen en dergelijke af. Voor spellen is C++ inderdaad veelgebruikt op Windows in combinatie met Direct3D en dergelijke, hoewel C# op dat gebied ook prima werkt. C# wordt dan weer meer gebruikt voor 'gewone' windows-applicaties, webapplicaties (icm ASP.net) en RIA's (icm Silverlight)
    Ik denk over het algemeen dat je met C# een breder pallet aan applicaties kunt bouwen met dezelfe kennis en moeite (een windows-applicatie bouwen gaat met winforms/wpf nou eenmaal sneller als in C++ met de WIn32-API).
    dankje voor je reactie
    ik snap de relatie tussen c# en c++ eigenlijk ook niet zo goed. C# is toch een opvolger van c++? MAar hij is wel simpeler en 'minder krachtig' gemaakt?
    Lijken de talen zoveel op elkaar dat je zonder problemen alletwee kan leren?
    Finally, someone let me out of my cage
    pi_81215675
    Nee, C# is geen directe opvolger van C++. C# is als het ware een kruising tussen C++ en Java. Je maakt doorgaans gebruik van het .net framework die al een hele hoop functionaliteit bevat die in je in C++ zelf zou hebben moeten programmeren, of die in ieder geval lastiger te gebruiken was. Dat betekent dat je minder tijd kwijt bent met het opnieuw uitvinden van het wiel, maar aan de andere kant beslist het framework hoe bepaalde dingen opgelost worden, terwijl je daar in C++ meer vrijheid in had.
    Het maken van Windows-applicaties in C++ heb ik een aantal jaar geleden gedaan met de Win32-API, en als je ziet hoe verrot lastig het daarin al is om een simpele treeview (ik noem maar iets) op je scherm te tekenen met handles en long pointers to c strings en weet ik veel wat voor rotte datatypen allemaal dan ben ik toch blij dat ik dat in Visual Studio en C# gewoon doe door een treeview-control naar mijn venster te slepen
    Dat betekent echter wel dat als ik de treeview iets wil laten doen wat niet standaard in het .net-framework zit (hoewel de kans daarop vrij klein is), dat het dan een stuk lastiger wordt.
    De syntax is tot op zekere hoogte vergelijkbaar (een for-loop is een for-loop), maar in C# los je een hele hoop op met het .net framework waar dat in C++ wat lastiger gaat.
    Ik moet wel toegeven dat ik geen ervaring heb met Visual C++ in combinatie met het .net framework, dus ik heb geen idee wat de verschillen zijn tussen C# .net en C++ .net
    Ik weet wel dat ik C++ zonder .net geen prettige bezigheid vond
    pi_81218529
    Windows applicaties maken in C++ is heel veel werk zodra je veel venstertjes etc. gaat maken, dan kan je beter C# oid gebruiken. Voor professionele games is C++ weer "beter" omdat het allemaal nog verder geoptimaliseerd kan worden.

    C++ is een goede taal om te leren omdat je high-level (OOP) semantiek en low-level semantiek in 1 taal hebt zitten, maar het nadeel is dat het daarom nogal overdonderend kan zijn. C# haalt veel kopzorgen voor je weg en geeft je hele mooie tools om venstertjes etc. te bouwen.
      zondag 9 mei 2010 @ 17:52:35 #72
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_81219621
    Windows API i.c.m. C++ is inderdaad niet de beste keuze. Heeft iemand hier ervaring met C++ en GTK voor de GUI?

    Ohja, en de WinAPI/.NET is niet cross-platform natuurlijk, dus OSX- en Linux-gebruikers kunnen er niets mee.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_81224200
    nouja, ik ben toch alleen met de absolute basis van c++ bezig, loopjes die me via pointers en references wat ouput geven (via cout, want ik snap niets van printf ), dus ik denk dat het geen kwaad kan eerst maar eens c++ te leren. Als ik dan daadwerkelijk windows applications wil maken, wat wss nog wel even duurt, ga ik wel weer over c# nadenken. Als de syntax op zich gewoon hetzelfde is lijkt me dat niet zo'n probleem
    Finally, someone let me out of my cage
      zondag 9 mei 2010 @ 20:07:48 #74
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_81224217
    Ik heb net een (misschien buggy) iTunes remote dingetje gemaakt in C# .Net


    M'n eerste werkende programmaatje.
    Je moeder is een hamster
      zondag 9 mei 2010 @ 21:37:46 #75
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_81228927
    Ik zou de sluitknop en het kader eromheen weghalen, je hebt toch al een sluitknop?

    Tevens is er een ander topic voor .NET eigenlijk, toch?
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
      zondag 9 mei 2010 @ 21:44:28 #76
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_81229324
    quote:
    Op zondag 9 mei 2010 21:37 schreef Trollface. het volgende:
    Ik zou de sluitknop en het kader eromheen weghalen, je hebt toch al een sluitknop?

    Tevens is er een ander topic voor .NET eigenlijk, toch?
    I know, maar hier kwam ineens actie.

    Als ik de borderstyle op 'none' zet, fuckt ie de hele layout op. Maar ik ga er wel even mee testen.
    Heeft waarschijnlijk te maken met de grootte van de tekst in de Font property.
    Je moeder is een hamster
    pi_81235067
    quote:
    Op zondag 9 mei 2010 20:07 schreef Crutch het volgende:
    Ik heb net een (misschien buggy) iTunes remote dingetje gemaakt in C# .Net


    M'n eerste werkende programmaatje.
    nice . Ik hoop dat ik over een tijd ook zover ben. Hoeveel werk zit er ongeveer in?
    Finally, someone let me out of my cage
      zondag 9 mei 2010 @ 23:41:20 #78
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_81235356
    4 uurtjes + 10 minuten Photoshop.
    Je moeder is een hamster
    pi_81235439
    Hij crashed wanneer je geen ITunes hebt. Ik zou even een Exception afvangen.
      zondag 9 mei 2010 @ 23:47:36 #80
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_81235672
    quote:
    Op zondag 9 mei 2010 23:43 schreef Fortitude het volgende:
    Hij crashed wanneer je geen ITunes hebt. Ik zou even een Exception afvangen.
    Oh, okay.
    Staat genoteerd.
    Je moeder is een hamster
    pi_81242204
    quote:
    Op zondag 9 mei 2010 23:41 schreef Crutch het volgende:
    4 uurtjes + 10 minuten Photoshop.
    Valt me mee, maar het dan ook niet zon groot dingetje . Doe je trouwens programmeren voor je opleiding of als hobby?
    Finally, someone let me out of my cage
      maandag 10 mei 2010 @ 09:13:56 #82
    118585 Crutch
    Filantroop || Taalzwengel
    pi_81242310
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 09:08 schreef minibeer het volgende:

    [..]

    Valt me mee, maar het dan ook niet zon groot dingetje . Doe je trouwens programmeren voor je opleiding of als hobby?
    Hobby.
    Je moeder is een hamster
    pi_81256760
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 09:13 schreef Crutch het volgende:

    [..]

    Hobby.
    ok .
    klein beginners vraagje. waarom:
    int main()
    {
    ...
    }

    ipv

    void main()
    {
    ...
    }

    Ik heb het tweede nog niet gezien bij voorbeeldcode, terwijl main toch echt nooit wordt gebruikt om een waarde door te geven...
    Finally, someone let me out of my cage
    pi_81256828
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 16:16 schreef minibeer het volgende:

    [..]

    ok .
    klein beginners vraagje. waarom:
    int main()
    {
    ...
    }

    ipv

    void main()
    {
    ...
    }

    Ik heb het tweede nog niet gezien bij voorbeeldcode, terwijl main toch echt nooit wordt gebruikt om een waarde door te geven...
    Conventie. die return-waarde wordt inderdaad bijna nooit gebruikt, maar volgensmij zijn er nog sommige antieke compilers of zelfs OS'en die moeilijk doen als er geen resultaat uit de main komt. Echter nog nooit tegengekomen.
      maandag 10 mei 2010 @ 16:44:59 #85
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_81257849
    Programma's horen een returncode terug te geven om aan te geven of de executie succesvol was. 0 = succesvol, bij elke andere waarde is er een fout opgetreden. Deze returncode wordt echter nog maar zelden gebruikt.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_81258315
    Die return-code kan je in batch files e.d. nog gebruiken om heel simpel wat feedback te krijgen van je apps. Kijk naar IF ERRORLEVEL voor DOS-batchfiles bijv.
    Ik gebruik void main() als het mogelijk is. Ik heb een hekel aan functies die een return-value hebben maar die by design nooit iets nuttigs returnen.
      maandag 10 mei 2010 @ 17:04:55 #87
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_81258625
    int main() hoort toch bij de C/C++-standaard?
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_81267087
    klinkt logisch. Bedankt
    Finally, someone let me out of my cage
      maandag 10 mei 2010 @ 22:04:27 #89
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_81273219
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 17:04 schreef Trollface. het volgende:
    int main() hoort toch bij de C/C++-standaard?
    ja
    Beware of the Raping Zebra's
    pi_81273230
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 17:04 schreef Trollface. het volgende:
    int main() hoort toch bij de C/C++-standaard?
    Klopt. Ik houd er zo m'n eigen regels op na.
      maandag 10 mei 2010 @ 22:07:19 #91
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_81273415
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 22:04 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [..]

    Klopt. Ik houd er zo m'n eigen regels op na.
    wat voor regels dan?

    EDIT:
    niet goed gelezen

    [ Bericht 8% gewijzigd door netolk op 10-05-2010 22:13:52 ]
    Beware of the Raping Zebra's
      maandag 10 mei 2010 @ 22:11:30 #92
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_81273692
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 22:04 schreef Cruise.Elroy het volgende:

    [..]

    Klopt. Ik houd er zo m'n eigen regels op na.
    Dat je programma's dan überhaupt compilen mijn compiler pakt void main() niet.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
      maandag 10 mei 2010 @ 22:13:10 #93
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_81273810
    die van mij idd ook niet maar die compilers van/voor microsoft waarschijnlijk wel
    Beware of the Raping Zebra's
    pi_81273862
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 16:44 schreef Trollface. het volgende:
    Programma's horen een returncode terug te geven om aan te geven of de executie succesvol was. 0 = succesvol, bij elke andere waarde is er een fout opgetreden. Deze returncode wordt echter nog maar zelden gebruikt.
    Return values worden zeer veel gebruikt in linux systemen.
      maandag 10 mei 2010 @ 22:15:30 #95
    254493 Trollface.
    gr rob fruithof, groningencity
    pi_81273956
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 22:13 schreef Thomass het volgende:

    [..]

    Return values worden zeer veel gebruikt in linux systemen.
    Valt ook wel mee hoor, in makefiles nog wel ja.
    ★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
    pi_81283933
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 22:11 schreef Trollface. het volgende:

    [..]

    Dat je programma's dan überhaupt compilen mijn compiler pakt void main() niet.
    Werkt alleen onder VC++ voor C++, en zou gewoon moeten compilen op elke C compiler afaik.
    pi_81305175
    quote:
    Op maandag 10 mei 2010 17:04 schreef Trollface. het volgende:
    int main() hoort toch bij de C/C++-standaard?
    Microsoft wijkt op een aantal punten van de standaard af.
    pi_81307571
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2010 17:40 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Microsoft wijkt op een aantal punten van de standaard af.
    zou het (visual c++) dan eigenlijk een warning/error moeten geven?
    Finally, someone let me out of my cage
    pi_81308187
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2010 18:42 schreef minibeer het volgende:

    [..]

    zou het (visual c++) dan eigenlijk een warning/error moeten geven?
    Geen idee, ik werk niet meer met VC++, maar je kunt overal warnings en errors voor laten geven dus vast ook wel hiervoor. .
      dinsdag 11 mei 2010 @ 23:15:52 #100
    189216 netolk
    maar dan andersom
    pi_81321410
    quote:
    Op dinsdag 11 mei 2010 17:40 schreef thabit het volgende:

    [..]

    Microsoft wijkt op een aantal punten van de standaard af.
    tja dat zijn vaak ook de problemen met source code...
    Beware of the Raping Zebra's
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')