abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77385974
quote:
'Zorgpremie aanpassen aan leefstijl'
Update: donderdag 28 jan 2010, 18:20

De Raad voor de Volskgezondheid en Zorg (RVZ) gaat minister Klink adviseren om premieverschillen voor de zorgverzekering mogelijk te maken op grond van leefstijl.

Mensen die niet roken zouden in zo'n geval een lagere premie moeten gaan betalen dan rokers. Ook sporten, het managen van de eigen chronische ziekte en het voorkomen van overgewicht zouden redenen moeten worden om een lagere zorgpremie te betalen.

Onderdeel van het advies is ook het verlaging van de nominale premie voor de zorgverzekering verlaagd worden en het verhogen van de inkomensafhankelijke. Dit om te voorkomen dat mensen met lage inkomens, die gemiddeld ongezonder zijn, financieel te zwaar getroffen worden.

Een derde
Rien Meijerink, voorzitter van de RVZ, deed deze aankondiging op de Dag van de Zorgverzekeraars in Scheveningen.

Meer dan een derde van de totale ziektelast in Nederland is volgens cijfers die het RIVM in 2009 publiceerde, rechtstreeks terug te voeren op een ongezonde levensstijl.

Negatieve reacties
Verschillende grote zorgverzekeraars reageerden negatief op de voorstellen van de RVZ.

Zij willen de solidariteit waarop het Nederlandse zorgstelsel gebaseerd is niet aantasten. Bovendien zien ze onoverkomelijke problemen met de uitvoering van de voorstellen.
Wat een belachelijk plan. Het gaat regelrecht tegen datgene in wat Hoogervorst beloofd heeft: we gaan geen amerikaanse toestanden krijgen waar risicogroepen extra uitgeknepen kunnen worden door de zorgverzekeraars. Hiertoe werd een equalization pool in het leven geroepen. Dit soort voorstellen zetten de deur daar naartoe open. Een slippery slope. Als je dingen ingewikkeld variabel gaat maken staat één ding vast: de klant is grosso modo de dupe.

En dit is verdomme alwéér iets waar het grootkapitaal en de overheid het gore lef heeft om steeds meer over je te weten. Straks willen ze nog gaan uit zoeken of je wel veilig vrijt. Mag je meer gaan dokken als je dat niet doet Zie je het al voor je? Een slimme neukmeter in je lichaam. Gaat uit voorzorg piepen.

Donder op met deze zooi.

Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:00:44 #2
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_77386570
quote:
Negatieve reacties
Verschillende grote zorgverzekeraars reageerden negatief op de voorstellen van de RVZ.
Tuurlijk reageren die negatief, ze willen nu geen klanten mislopen.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:24:45 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_77387530
quote:
Mensen die niet roken zouden in zo'n geval een lagere premie moeten gaan betalen dan rokers.
Zoals gewoonlijk worden dit soort dingen verkeerd om verteld, in de praktijk is het:
quote:
Mensen die wel roken zouden in zo'n geval een hogere premie moeten gaan betalen dan niet-rokers.

Net als dat automobilisten die weinig rijden zogenaamd goedkoper uit zullen zijn met de kilometerheffing.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:26:45 #4
144262 thewishmaster
Born and Raised in Amsterdam
pi_77387631
Niks mis met deze maatregelen, waarom zou ik als niet-roker die een normaal BMI heeft elke keer op moeten draaien voor mensen die zich willens en wetens een ongezonde leefstijl aanmeten?
pi_77387687
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat een belachelijk plan. Het gaat regelrecht tegen datgene in wat Hoogervorst beloofd heeft: we gaan geen amerikaanse toestanden krijgen waar risicogroepen extra uitgeknepen kunnen worden door de zorgverzekeraars. Hiertoe werd een equalization pool in het leven geroepen. Dit soort voorstellen zetten de deur daar naartoe open. Een slippery slope. Als je dingen ingewikkeld variabel gaat maken staat één ding vast: de klant is grosso modo de dupe.
Als je niet rookt val je ook niet in een leefstijl-risicogroep. Zoals ik het begrijp bedoelen ze met risicogroepen mensen die ongezond leven en níet chronisch zieken (tenzij veroorzaakt door ongezond leven).
quote:
Een slippery slope.
Die term is ook aardig gedevalueerd omdat het overal bij geroepen wordt.
Op zondag 6 mei 2012 16:24 schreef Tamashii het volgende:
Dat kan niet. Dit stond in de Volkskrant. :'(
pi_77387721
quote:
Ook sporten... zouden redenen moeten worden om een lagere zorgpremie te betalen.
Zou sporten (in sommige gevallen) dan ook tot hogere premies kunnen leiden? Sporten betekend in veel gevallen ook meer blessures e.d., dus om sporten meteen met gezond leven en dus een lagere zorgpremie te verbinden vind ik wel erg ver gaan. Voor niet roken kan ik het me enigzins voorstellen, maar hoe zit het dan met accijnzen op sigaretten? Waarom worden die ook alweer geïnd en gaan die verdwijnen als zo'n plan er komt? Daarnaast vraag ik me af hoe ze te weten willen komen of ik rook, sport, gezond eet, niet te zwaar ben, etc.

Leuk proefballonnetje dus, maar ik zie niet hoe ze dit in de praktijk willen brengen.
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:29:07 #7
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77387744
O dat zal ook wel weer marktwerking zijn, en de verzekeraars maar lachen, het kan hen niet schelen als er volgend jaar maar gemiddeld 10% premie bijkomt
pi_77387812
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:26 schreef thewishmaster het volgende:
Niks mis met deze maatregelen, waarom zou ik als niet-roker die een normaal BMI heeft elke keer op moeten draaien voor mensen die zich willens en wetens een ongezonde leefstijl aanmeten?
Mogen die rokers dan ook minder AOW-premie betalen omdat ze korter leven?

Volgens mij liep deze discussie in december ook al, en daar werd de discussie vrij rap kapot gemaakt toen rapporten boven water kwamen die als conclusie hadden dat ongezond levenden de samenleving uiteindelijk minder geld kosten.

[ Bericht 4% gewijzigd door Shodan op 28-01-2010 19:32:38 (herschrijving) ]
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:30:30 #9
179598 Deprater
pi_77387823
Maar dan moet je als je weinig fietst meer gaan betalen en ouderen die in een invalideauto's rijden de premie te verdubbelen
pi_77387899
quote:
Hoeveel geld is die roker kwijt aan accijnzen op jaarbasis denk je? Over dat BMI valt nog wat te zeggen (althans, in sommige gevallen), maar hoe wil je het in de praktijk brengen? Moet een dokter me elk jaar gaan keuren om mijn BMI vast te stellen, om te kijken of ik niet rook en geen drugs gebruik en moet ik de lidmaatschap van de sportvereniging doorgeven aan mijn ziektekostenverzekering? Lijkt me een behoorlijke bevordering van de bureaucratie.
pi_77387961
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:30 schreef Shodan het volgende:

[..]

Mogen die rokers dan ook minder AOW-premie betalen omdat ze korter leven?
En dat. Net alsof het beter is als iedereen gezond leeft en we zometeen allemaal 100 jaar worden.
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:39:41 #12
144262 thewishmaster
pi_77388289
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:31 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Hoeveel geld is die roker kwijt aan accijnzen op jaarbasis denk je? Over dat BMI valt nog wat te zeggen (althans, in sommige gevallen), maar hoe wil je het in de praktijk brengen? Moet een dokter me elk jaar gaan keuren om mijn BMI vast te stellen, om te kijken of ik niet rook en geen drugs gebruik en moet ik de lidmaatschap van de sportvereniging doorgeven aan mijn ziektekostenverzekering? Lijkt me een behoorlijke bevordering van de bureaucratie.
Door dit soort bezwaren zal dit plan waarschijnlijk ook niets worden, maar het is niet verkeerd om een discussie op te starten.
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:40:20 #13
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_77388319
compleet onmogelijk verhaal weer
Intelligent, but fucked up.
  † In Memoriam † donderdag 28 januari 2010 @ 19:46:45 #14
137949 Disana
pi_77388608
'het managen van de eigen chronische ziekte'

Wat wordt daar in vredesnaam mee bedoeld. Het enige voorbeeld dat ik zo even kan bedenken is tijdig spuiten en een dieet voor suikerzieken?
pi_77388674
Maak jullie geen zorgen over de bureaucratie. In Amerika kan het dus hier, waar we niet moeilijk doen over een bureaucraat meer of minder, ook.

Big Brother. Het grootkapitaal weet straks alles over je. Ooit zullen ze ook in je slaapkamer gaan kijken. Groepen tegen elkaar uit spelen onder het mom van 'waarom moet een ander betalen?'

Één van de zinnigste teksten van MrBadguy ooit zeggen het al: hoe weet je precies of een actie nadelig is? Dat kun je niet weten.

Dat mensen niet zien dat het variabel en afhankelijk maken van allerlei zaken een soort rookgordijn is om neto meer geld binnen te harken... men creeert zo hun eigen legitimatie... snap dat dan.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_77388765
Een hele enge ontwikkeling, Verzekeringsmaatschappijen en de overheid gaan zometeen een nog grotere stempel op je leven drukken.

Productief moet je zijn! Geld moet je opbrengen. Plezier maken en genieten wordt ondergeschikt gemaakt.

Ik dacht dat we in een vrij land leefde, de vrije westerse wereld waarin je alleen vrij bent als je leeft naar de regels van corperaties en de overheid. Waag het niet om het anders te doen want je wordt ten alle tijden gecontrolleerd.

- EPD
- KM Heffing
- Opslag gegevens OV chipkaart
- Internet History
- Slimme meter
- Biometrische gegevens
enz enz enz

pi_77388907
En er is nog iets:

Voor velen is sporten niet te betalen. Het is een bekend probleem dat kinderen ook vanwege financieele redenen niet meer sporten. En op jonge leeftijd niet sporten wreekt zich des te meer op latere leeftijd! Dus meer klachten... dan ook meer premie?

Je naait dit soort figuren dus dubbel... De eerste keer omdat ze het niet kunnen betalen, onderontwikkeld raken en geen vriendjes hebben om mee te spelen... de tweede keer doordat ze moeten lappen...

Ik kan echt om meerdere redenen woedend worden. Het is asociaal, het is bemoeizucht, het is big brother, het is geldklopperij.... aaarrrrrggghhh

Even aan m'n bloeddruk denken hoor, straks komt Klink langs om een extra premie te vragen omdat 'mijn genen + FOK' zorgt voor extra risico op hart en vaatziekten. Moet ik extra gaan dokken. Of ik krijg gevangenisstraf (bij weigering te betalen) óf ik mag niet meer internetten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77388988
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:49 schreef Revolution-NL het volgende:
Een hele enge ontwikkeling, Verzekeringsmaatschappijen en de overheid gaan zometeen een nog grotere stempel op je leven drukken.

Productief moet je zijn! Geld moet je opbrengen. Plezier maken en genieten wordt ondergeschikt gemaakt.
Hé, ik ben het een keer met je eens.

Maar het is niet alleen de overheid. Het is ook google wat inmiddels een heel dossier over je heeft. En ik vertrouw het voor geen cent dat dit niet bij andere bedrijven terecht komt. Zo zullen verzekeraars vast ook aan gegevens komen: die checken even of klant A heeft gezocht op bepaalde zoektermen... daar gaat het naartoe.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 28 januari 2010 @ 19:55:57 #19
144262 thewishmaster
pi_77389069
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Maar het is niet alleen de overheid. Het is ook google wat inmiddels een heel dossier over je heeft. En ik vertrouw het voor geen cent dat dit niet bij andere bedrijven terecht komt. Zo zullen verzekeraars vast ook aan gegevens komen: die checken even of klant A heeft gezocht op bepaalde zoektermen... daar gaat het naartoe.
Het lijkt me echt zwaar om zo´n paranoide leven te lijden. Dat de overheid door het inkijken van persoonlijke informatie en het inleveren van een gedeelte van de privacy terroristische aanslagen weet te voorkomen en misdrijven weet op te lossen is ook wat waard.
pi_77389091
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:52 schreef Klopkoek het volgende:
En er is nog iets:

Voor velen is sporten niet te betalen. Het is een bekend probleem dat kinderen ook vanwege financieele redenen niet meer sporten. En op jonge leeftijd niet sporten wreekt zich des te meer op latere leeftijd! Dus meer klachten... dan ook meer premie?

Je naait dit soort figuren dus dubbel... De eerste keer omdat ze het niet kunnen betalen, onderontwikkeld raken en geen vriendjes hebben om mee te spelen... de tweede keer doordat ze moeten lappen...

Ik kan echt om meerdere redenen woedend worden. Het is asociaal, het is bemoeizucht, het is big brother, het is geldklopperij.... aaarrrrrggghhh

Even aan m'n bloeddruk denken hoor, straks komt Klink langs om een extra premie te vragen omdat 'mijn genen + FOK' zorgt voor extra risico op hart en vaatziekten.
En dan durft Balkenende te spreken over normen en waarden .
Men gaat steeds verder met het criminaliseren van normale burgers.

Ik wens te leven in een vrij land waar we onze medemens in elkaars waarden laten. Leven en laten leven!!
Ik wil niet in een leven waar iedereen naar elkaar kijkt en waar iedereen constant overal op wordt gecontrolleerd. Dat is niet mijn definitie van vrij land
pi_77389229
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:56 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

En dan durft Balkenende te spreken over normen en waarden .
Men gaat steeds verder met het criminaliseren van normale burgers.

Ik wens te leven in een vrij land waar we onze medemens in elkaars waarden laten. Leven en laten leven!!
Ik wil niet in een leven waar iedereen naar elkaar kijkt en waar iedereen constant overal op wordt gecontrolleerd. Dat is niet mijn definitie van vrij land
Het is ook een inkijkje in de reden waarom Obama zo veel moeite heeft om een zorgstelsel op te tuigen in eigen land... daar spelen dit soort problemen nog veel meer. Dat problemen zitten opeengehoopt bij bepaalde groepen die een zware wissel zullen trekken op het systeem. Jammer, dat het hier ook naartoe gaat.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:00:11 #22
42530 Jerruh
I'm rocking one leg!
pi_77389288
quote:
Ik heb een normaal BMI, sport en rook ook... ga bijna nooit naar de dokter en dan moet ik meer gaan betalen alleen omdat ik rook? Er zijn zoveel meer risicogroepen dan het bekende smijtwerk wat te voor de hand ligt... Ik noem juist sporters met hoge blessurekosten, notoire hardrijders, inwoners naast een snelweg of industriegebied etc. En wat met de mensen die bijv. een chronische aandoening hebben en niet kunnen sporten of mensen die een chronische aandoening hebben en willens en wetens daarmee risico lopen (bijv. hartpatient die toch zware inspanning levert). wat dan met bouwvakkers die zware inspanningen (technisch gezien willens en wetens) uitvoeren en een risicogroep voor rugklachten etc vormen?

zeg jij me maar wat er zo goed is aan zo'n maatregel...
put
your
clothes
on!
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:01:50 #23
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_77389367
Ok, en mensen die hardlopen, fietsen, of wat dan ook zonder vereniging, hoe worden die gecontroleerd? Of ze wel of niet daadwerkelijk sporten?

Ik vind het een vreemde maatregel die verregaande bureaucratie tot gevolg zou kunnen hebben.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
pi_77389411
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:00 schreef Jerruh het volgende:

[..]

Ik heb een normaal BMI, sport en rook ook... ga bijna nooit naar de dokter en dan moet ik meer gaan betalen alleen omdat ik rook? Er zijn zoveel meer risicogroepen dan het bekende smijtwerk wat te voor de hand ligt... Ik noem juist sporters met hoge blessurekosten, notoire hardrijders, inwoners naast een snelweg of industriegebied etc. En wat met de mensen die bijv. een chronische aandoening hebben en niet kunnen sporten of mensen die een chronische aandoening hebben en willens en wetens daarmee risico lopen (bijv. hartpatient die toch zware inspanning levert). wat dan met bouwvakkers die zware inspanningen (technisch gezien willens en wetens) uitvoeren en een risicogroep voor rugklachten etc vormen?

zeg jij me maar wat er zo goed is aan zo'n maatregel...
Je haalt inderaad van alles in huis. Tot bouwvakkers aan toe idd die ook maar meer moeten gaan betalen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:02:58 #25
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_77389433
quote:
En er is nog iets:

Ja, en het is op heel veel plekken klinkklare nonsens. De overheidsplek waar ik werk heeft drie verschillende programma's om kinderen gratis te laten sporten. Als er één probleem is dan is het het enorme overschot aan sportfaciliteiten, niet het tekort. (En ja, natuurlijk moeten we in jouw wereld nog meer geld eraan uitgeven, maar als we dan vragen 'waar moet je wel op bezuinigen' dan zal het weer neerkomen op een symbolische belasting van 125% voor mensen die boven de Balkenendenorm verdienen of zoiets belachelijks).

Bovendien zijn er genoeg vormen van beweging die nauwelijks geld kosten.

Maar nee hoor, Klopkoek gaat weer dat paranoide neuzelverhaal uitkramen. Misschien moet je zelf eens wat meer sporten, is goed voor je.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:03:27 #26
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_77389467
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het een goed plan is, maar wel dat Klopkoek z'n snufferd eens moet houden.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:03:37 #27
248844 Bowlingbal
pi_77389474
quote:
Jij bent voor de zorg duurder dan een roker. Dat is een feit. Heb je nu zin om meer te betalen?
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:04:44 #28
144262 thewishmaster
pi_77389533
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:03 schreef Bowlingbal het volgende:

[..]

Jij bent voor de zorg duurder dan een roker. Dat is een feit. Heb je nu zin om meer te betalen?
Jij weet toch niet waar je het over hebt, ik komt twee keer per jaar voor een controle bij de tandarts en verder zien ze mij nooit in de medische wereld, dus ik zie geen reden waarom ik meer zou moeten betalen.
pi_77389663
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:54 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik was ook al verbaast dat we het zomaar een keer eens zijn
Google is wat mij betreft ook een bedrijf wat ik totaal niet vertrouw.

Bedrijven als Google en verzekeringsmaatschappijen icm een betuttelende overheid zijn een dodelijke combinatie voor onze vrije westerse wereld.

Wat mij betreft is een maatschappij waar je iedere seconden op allerlei wijzen gecontroleerd word en waar de overheid en corporaties bepalen wat jij wel en niet mag doen met een bijna 100% pakkans als je de regels overtreed geen vrije samenleving!

Nee dit is geen science fiction maar binnen enkele decennia realiteit.
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:07:45 #30
248844 Bowlingbal
pi_77389683
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:04 schreef thewishmaster het volgende:

[..]

Jij weet toch niet waar je het over hebt, ik komt twee keer per jaar voor een controle bij de tandarts en verder zien ze mij nooit in de medische wereld, dus ik zie geen reden waarom ik meer zou moeten betalen.
Zeg je ook dat het Erasmus niet weet waar ze het over heeft?

http://beta.frontpage.fok(...)-ongezond-leven.html

Ergo, rokers en andere ongezonde mensen kunnen prima zeggen:
'Ik leef ongezond en kost de zorg uiteindelijk minder. Waarom zou ik dan meer moeten betalen?'

Dat valt inhoudelijk niet te weerleggen.
- Donald Love
pi_77390210
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:02 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Ja, en het is op heel veel plekken klinkklare nonsens. De overheidsplek waar ik werk heeft drie verschillende programma's om kinderen gratis te laten sporten. Als er één probleem is dan is het het enorme overschot aan sportfaciliteiten, niet het tekort. (En ja, natuurlijk moeten we in jouw wereld nog meer geld eraan uitgeven, maar als we dan vragen 'waar moet je wel op bezuinigen' dan zal het weer neerkomen op een symbolische belasting van 125% voor mensen die boven de Balkenendenorm verdienen of zoiets belachelijks).

Bovendien zijn er genoeg vormen van beweging die nauwelijks geld kosten.

Maar nee hoor, Klopkoek gaat weer dat paranoide neuzelverhaal uitkramen. Misschien moet je zelf eens wat meer sporten, is goed voor je.
Wie neuzelt hier nou. CDA'ertje. CDA'ers zijn beroepsleugenaars.

Jij werkt in amsterdam. Inderdaad een gemeente waar men daar wél wat aan doet. Dat is die gemeente met een linkse meerderheid he? Maar het is gewoonweg een bekend probleem dat veel kinderen niet meer sporten, vaak ook uit financieele overwegingen (bron: o.a. SCP). Dit soort figuren naai je dus dubbel.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77390243
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:49 schreef Revolution-NL het volgende:
Klopt, we worden geregeerd door loonslavendrijvers.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_77390290
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat het een goed plan is, maar wel dat Klopkoek z'n snufferd eens moet houden.
Donder toch op man. Ik zet gewoon zonder schelden een mening neer. Ik wantrouw jou. Je zit gewoon te loeren op een aanleiding om mij weer een ban te verkopen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:20:20 #34
93643 DumDaDum
We Have Unfinished Business
pi_77390368
Ik heb veel sex. Telt dat ook voor korting?
“I'm not touched but I'm aching to be”
— Heather Nova
| myHiFi | myMusic | Chuck Norris
pi_77390690
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:20 schreef DumDaDum het volgende:
Sex is iets vulgairs en onnodig, voortplanten doen we via een lab, sex en via meditatie
pi_77390829
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:26 schreef Revolution-NL het volgende:
Sex is iets vulgairs en onnodig, voortplanten doen we via een lab, sex en via meditatie
Net als met sport, dat moet ook wijken voor lichaamsbeweging zonder nodeloos spelplezier. Daar krijg je alleen maar blessures van.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:38:32 #37
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_77391366
Lijkt me dat zo'n voorstel alleen zou kunnen slagen met een jaarlijks verplichte medische keuring. Wat meteen de deur open zet naar een premie op maat, heb je ergens een kwaaltje dan betaal je meer, heb je een ziekte dan betaal je de hoofdprijs, heb je niets dan betaal je de basispremie (die natuurlijk ook gewoon jaarlijks blijft stijgen).
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:41:38 #38
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_77391519
mooi, laat maar komen, ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst een snackbar van binnen heb gezien, fiets elke dag 30 km, heb geen auto en rook niet
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  † In Memoriam † donderdag 28 januari 2010 @ 20:43:36 #39
137949 Disana
pi_77391615
Ik heb nog niet gelezen dat Klink volgens het NOS Journaal geen belangstelling heeft.
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:44:03 #40
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_77391636
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:41 schreef Klonk het volgende:
mooi, laat maar komen, ik zou niet weten wanneer ik voor het laatst een snackbar van binnen heb gezien, fiets elke dag 30 km, heb geen auto en rook niet
Wedden dat ze straks een reden verzinnen om ook jouw premie te kunnen verhogen?
DeviantArt
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:45:06 #41
144262 thewishmaster
pi_77391688
We kunnen ons in ieder geval voorbereiden op flinke prijsverhogingen voor zorg, pensioen enz enz in de komende decennia, het pensioenstelsel is ook al niet meer financieel houdbaar.
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:46:39 #42
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_77391776
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:44 schreef Hukkie het volgende:

[..]

vast wel, maar in beginsel is het geen slecht idee om de rokende vette padden onder ons tot een wat gezondere manier van leven te motiveren
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_77391992
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 19:31 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Alles bij elkaar blijft het een lastige kwestie hoor. Ten eerste kun je heel veel dingen niet controleren, ik kan wel opgeven dat ik sport, maar wie komt er controleren of ik echt ga fietsen of niet? Ten tweede is niet alles per se in alle gevallen ongezond. Neem overgewicht - ik zal niet zeggen dat het gezond is, maar het is ook niet per se heel ongezond, en een gezond gewicht betekent niet per se dat je gezond leeft. Iemand met een stabiele BMI die gezond eet (dus misschien net iets te veel, maar wel van gezonde dingen en daardoor z'n vezels, voedingsstoffen etc. binnenkrijgt) is niet ongezonder dan iemand die ongezond eet maar toevallig niet aankomt (iedereen kent er wel een paar, de mensen die alles kunnen eten en leven op saucijzenbroodjes, patat en energiedrankjes). Dus het zegt niet per definitie iets.

En het is ook weer het begin van iets. Want nu begint het met roken, overgewicht, chronische aandoeningen en sport, maar dalijk idd misschien veilig vrijen, slaappatroon, of je wel of geen wijn drinkt en hoeveel, of je iedere dag anderhalve walnoot eet of niet (dat schijnt ook goed te zijn voor hart- en vaten), of je soja gebruikt en hoeveel, hoeveel groente je eet, hoeveel vlees je eet, of je vuurwerk afsteekt of niet, etc.
Sanity is (not) statistical
pi_77392111
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:44 schreef Hukkie het volgende:

[..]

De grootte van zijn lever.
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:56:39 #45
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_77392293
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:46 schreef Klonk het volgende:
vast wel, maar in beginsel is het geen slecht idee om de rokende vette padden onder ons tot een wat gezondere manier van leven te motiveren
Mwa, dat is afhankelijk van welk uitgangspunt je neemt. Als je mensen wilt verplichten om gezond te leven dan heb je gelijk. Wil je de zorgkosten drukken dan niet. Dan zou de premie voor de 'rokende vette padden' juist omlaag moeten zodat ze nog meer sigaretten en vette snacks kunnen kopen, opdat ze nog eerder dood gaan.
DeviantArt
pi_77392316
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wie neuzelt hier nou. CDA'ertje. CDA'ers zijn beroepsleugenaars.

Jij werkt in amsterdam. Inderdaad een gemeente waar men daar wél wat aan doet. Dat is die gemeente met een linkse meerderheid he? Maar het is gewoonweg een bekend probleem dat veel kinderen niet meer sporten, vaak ook uit financieele overwegingen (bron: o.a. SCP). Dit soort figuren naai je dus dubbel.
Voetballen op een grasveld of het schoolplein kost niks hoor. Hardlopen niet, fietsen niet, rolschaatsen niet. En ik ben ook niet van het CDA, dus dat scheelt weer.

Overigens, als de armeren ongezonder leven, naaien ze zichzelf alleen maar. Je bent sowieso nogal dom als je liever geld uitgeeft aan roken dan aan gezond eten of je kinderen, en daar komt het vaak gewoon op neer. Eigen schuld, dikke bult.
pi_77392380
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:20 schreef DumDaDum het volgende:
Ik weet niet hoe het zit met mannen, maar vrouwen die veel seks hebben schijnen dikker te worden. Ooit eens gelezen.
  donderdag 28 januari 2010 @ 20:59:33 #48
179598 Deprater
pi_77392437
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:58 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe het zit met mannen, maar vrouwen die veel seks hebben schijnen dikker te worden. Ooit eens gelezen.
nee, die krijgen dikkere tieten
pi_77392538
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:59 schreef Deprater het volgende:

[..]

nee, die krijgen dikkere tieten
Als je dikker wordt, worden die automatisch ook dikker. Dus jouw antwoord sluit het mijne niet uit.
pi_77393173
quote:
En er is nog iets:

Even aan m'n bloeddruk denken hoor, straks komt Klink langs om een extra premie te vragen omdat 'mijn genen + FOK' zorgt voor extra risico op hart en vaatziekten. Moet ik extra gaan dokken. Of ik krijg gevangenisstraf (bij weigering te betalen) óf ik mag niet meer internetten.
Neem maar alvast een pilletje in, want: Kabinet bezuinigt op zorgtoeslag
pi_77393923
quote:
Mensen die niet roken zouden in zo'n geval een lagere premie moeten gaan betalen dan rokers. Ook sporten, het managen van de eigen chronische ziekte en het voorkomen van overgewicht zouden redenen moeten worden om een lagere zorgpremie te betalen.
Sporten, meer kans op blessures. Managen van een eigen ziekte??? Wtf moet ik me daar bij voorstellen. Voorkomen van overgewicht... is niet heel Nederland daar al mee bezig?
quote:
Onderdeel van het advies is ook het verlaging van de nominale premie voor de zorgverzekering verlaagd worden en het verhogen van de inkomensafhankelijke. Dit om te voorkomen dat mensen met lage inkomens, die gemiddeld ongezonder zijn, financieel te zwaar getroffen worden.
Hebben alle "voorstanders" van dit onzalige plan dit stukje al op jullie in laten werken??? Er staat in simpel Nederlands: "Werkend Nederland gaat per definitie meer betalen"
pi_77394029
en hoe gaan ze controleren dat je daadwerkelijk sport bijv?
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_77394762
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 20:57 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Voetballen op een grasveld of het schoolplein kost niks hoor. Hardlopen niet, fietsen niet, rolschaatsen niet. En ik ben ook niet van het CDA, dus dat scheelt weer.

Overigens, als de armeren ongezonder leven, naaien ze zichzelf alleen maar. Je bent sowieso nogal dom als je liever geld uitgeeft aan roken dan aan gezond eten of je kinderen, en daar komt het vaak gewoon op neer. Eigen schuld, dikke bult.
Nou, nou wat hard weer.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77394830
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:15 schreef Mylene het volgende:

[..]

Neem maar alvast een pilletje in, want: Kabinet bezuinigt op zorgtoeslag
Idioot. Het is ooit ingevoerd om inkomenseffecten te corrigeren.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77394921
Kan die no-claim niet gewoon terug?
pi_77394941
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

Sporten, meer kans op blessures. Managen van een eigen ziekte??? Wtf moet ik me daar bij voorstellen. Voorkomen van overgewicht... is niet heel Nederland daar al mee bezig?
[..]

Hebben alle "voorstanders" van dit onzalige plan dit stukje al op jullie in laten werken??? Er staat in simpel Nederlands: "Werkend Nederland gaat per definitie meer betalen"
Je moet evenwel bedenken dat het nieuwe zorgstelsel voor 3 keer modalen financieel goed uit pakte.

Ik vind het schandalig hoor al die premieverhogingen maarja, ik snap uberhaupt niet waarom de premies tegenwoordig zo hoog zijn. Het ziekenfonds was een stuk goedkoper (en huppa, men gooide er de zorgtoeslag tegenaan).
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77395237
In 2005 betaalde je voor ziekenfonds 32 euro.... Daarna werd het 90 euro... hoe kan het zo snel zijn gestegen?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_77395247
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nou, nou wat hard weer.
Tja, wel hard, maar ook wel waar, toch? Uiteindelijk kun je doen wat je wilt aan voorlichting, stichtingingen, subsidies, etc. maar als mensen liever roken dan sporten, dan is het hun eigen keuze.
pi_77395601
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:33 schreef DarkElf het volgende:
en hoe gaan ze controleren dat je daadwerkelijk sport bijv?
Nu is het lastig te controlleren. Als INDECT door ontwikkeld is niet meer. Kwestie van de een paar databasjes linken, algoritme erop los laten en diegene met ongewenst gedrag eruit filteren.

Welke databases dan? Nou van je bank afschriften / AH Bonuskaart, EPD, Internet history, reis history

http://www.indect-project.eu/
http://singularityhub.com(...)urope-like-its-1984/

De mogelijkheden zijn in de toekomst eindeloos!

Het is toch triest dat mensen zo slecht op de hoogte zijn en zich zo makkelijk voor het karretje van de overheid laten spannen. VERDEEL EN HEERS!
pi_77395736
Ik ben trouwens benieuwt hoelang het nog duurt voordat verzekeringsmaatschappijen toegang krijgen tot het EPD
  donderdag 28 januari 2010 @ 22:20:22 #61
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_77396280
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 21:58 schreef Klopkoek het volgende:
In 2005 betaalde je voor ziekenfonds 32 euro.... Daarna werd het 90 euro... hoe kan het zo snel zijn gestegen?
Het laatste afschrift in guldens wat ik kreeg was nog geen tien jaar geleden fl. 37,50. En in de tussentijd heb ik niet echt heel veel meer zorg nodig gehad, terwijl mijn premie wel zo ongeveer verzevenvoudigd is.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hukkie op 28-01-2010 22:27:03 ]
DeviantArt
  donderdag 28 januari 2010 @ 22:57:09 #62
179598 Deprater
pi_77398004
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:20 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Het laatste afschrift in guldens wat ik kreeg was nog geen tien jaar geleden fl. 37,50. En in de tussentijd heb ik niet echt heel veel meer zorg nodig gehad, terwijl mijn premie wel zo ongeveer verzevenvoudigd is.
Ja dat is marktwerking he?
met een vast percentage en een door het ministerie aangegeven nominale premie

En iedere oud-VVD kamerlid heeft er een zeer goede baan gevonden
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:00:33 #63
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_77398142
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:57 schreef Deprater het volgende:

[..]

Jep, marktwerking. En straks mag ik nog meer betalen omdat ik soms rook en sport tegen mijn principes is, terwijl ik dagelijks meer dan genoeg beweging krijg.
DeviantArt
pi_77398178
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:00 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Jep, marktwerking. En straks mag ik nog meer betalen omdat ik soms rook en sport tegen mijn principes is, terwijl ik dagelijks meer dan genoeg beweging krijg.
De overheid weet wat goed voor je is en daar zal je achterkomen ook
pi_77398207
Wat een slecht plan. Eerst iederen verplichten mee te doen met dit gedrocht van een systeem. En nu wijzen naar bepaalde groepen dat ze het systeem schade toebrengen

donderdag 28 januari 2010 @ 23:04:00 #66
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_77398284
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 18:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En dit is verdomme alwéér iets waar het grootkapitaal en de overheid het gore lef heeft om steeds meer over je te weten. Straks willen ze nog gaan uit zoeken of je wel veilig vrijt. Mag je meer gaan dokken als je dat niet doet Zie je het al voor je? Een slimme neukmeter in je lichaam. Gaat uit voorzorg piepen.

Donder op met deze zooi.

Nou nou wat een goed plan!
Ze zouden mensen die ongezond leven een ster op de jas moeten spelden zeg!!!!!!!!

Mensen die meer dan 1x per week patat vreten bv, of geen groente...eet u niet meer dan een eetlepel groente per dag!!!!!? Wat gaan we nou krijgen?
Plak, hier een ster! Stouterd!

Gvd wie bedenkt zoiets vast van die achterlijke mensen die zg gezond vreten en leven...
nou dat maakt niets uit hoor!
Kanker krijg je ook als je gezond eet!
Sukkels
Snollebolt
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:04:37 #67
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_77398317
Overheidsporno, zuigen totdat iedereen erbij neervalt. Scheelt wel weer een berg in de zorgkosten.
DeviantArt
pi_77399629
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 22:57 schreef Deprater het volgende:

[..]

Bolkestein stelde dit idee voor in de jaren 90. Iedereen stond toen te klappen. Ook de PvdA. Elke partij heeft helaas boter op zijn hoofd gehad in verschillende fasen van het debat.

Zo was D66 toentertijd furieus op Bolkestein:
http://www.volkskrant.nl/(...)nds_meer_dan_gewenst

maaarrrrr stemden ze later gewoon mee (D66 is natuurlijk ook wat meer naar het midden opgeschoven met de loop der tijd).

Grappig is in dat stuk (1995!) al voorspeld werd waar het heen zal gaan:
quote:
Immers, juist als de overheid zich met de afschaffing van het ziekenfonds totaal zou terugtrekken uit de zorgverzekering en alles overlaat aan de markt, voorzie ik de gevreesde tweedeling. Een goede kwalitatieve zorg wordt dan onbetaalbaar voor mensen met een laag inkomen of een hoog gezondheidsrisico.
We zien nu langzamerhand beide gebeuren.
Deuger, Woke & Gutmensch
  donderdag 28 januari 2010 @ 23:51:39 #69
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_77400119
Bezopen plan natuurlijk, uitleg overbodig
pi_77400402
Hoe was de oude situatie, in simpele bewoording.

Ziekenfonds, tot een bepaald inkomen. Was enerzijds een eigen premie en anderzijds vanuit de overheid een geldstroom. Betaalden werkgevers ook een deel mee? En hoe groot waren die delen.

Aan de andere kant had je particulier en dat was gewoon een premie voor de consument en daarmee klaar? Of zat daar ook een verplicht werkgeversdeel in.
pi_77401292
Ik snap niet dat mensen zo dom kunnen zijn en hier in trappen.
Ik was super gezond, Ik heb nooit gerookt, ik eet gezond, ik sport, weigerde teveel te stressen, klom bergen en toen kreeg ik KANKER.

Een kanker die er gewoon zat, een cel die doordraaide en tumor vormde en vervolgens verspreiden in mijn lichaam. Na een lang gevecht is er licht aan de eind van de tunnel en misschien heb ik kans om het te overleven en dit heeft de belasting betalers heel veel gekost.

Dit kan iedereen gebeuren er zijn een heleboel vreselijke ziektes die iedereen kan krijgen zonder dat er een aantoonbare reden voor is. Natuurlijk is roken niet goed en waarschijnlijk veroorzaakt het kanker, maar de wetenschap kan nog steeds niet aantonen dat het of hoe het longkanker kan veroorzaken en dat geld voor een hoop dingen. In de medische wetenschap veel is nog steeds gebaseerd op aannames het is nog lang niet absoluut.

Het lijkt mij verstandig om deze kosten gewoon eerlijk te blijven verdelen en dat iedereen een gelijk deel van de rekening betaald want gezondheid is niet te voorspellen. Ongelukken zijn niet te voorspellen. En we zijn dom als we denken dat we een systeem kunnen verzinnen die alle factors raakt.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 00:48:18 #72
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_77401764
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 00:27 schreef Manifesto het volgende:
Ik snap niet dat mensen zo dom kunnen zijn en hier in trappen.
Ik was super gezond, Ik heb nooit gerookt, ik eet gezond, ik sport, weigerde teveel te stressen, klom bergen en toen kreeg ik KANKER.

Een kanker die er gewoon zat, een cel die doordraaide en tumor vormde en vervolgens verspreiden in mijn lichaam. Na een lang gevecht is er licht aan de eind van de tunnel en misschien heb ik kans om het te overleven en dit heeft de belasting betalers heel veel gekost.

Dit kan iedereen gebeuren er zijn een heleboel vreselijke ziektes die iedereen kan krijgen zonder dat er een aantoonbare reden voor is. Natuurlijk is roken niet goed en waarschijnlijk veroorzaakt het kanker, maar de wetenschap kan nog steeds niet aantonen dat het of hoe het longkanker kan veroorzaken en dat geld voor een hoop dingen. In de medische wetenschap veel is nog steeds gebaseerd op aannames het is nog lang niet absoluut.

Het lijkt mij verstandig om deze kosten gewoon eerlijk te blijven verdelen en dat iedereen een gelijk deel van de rekening betaald want gezondheid is niet te voorspellen. Ongelukken zijn niet te voorspellen. En we zijn dom als we denken dat we een systeem kunnen verzinnen die alle factors raakt.
Lees je mee Klink?
pi_77402007
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 23:02 schreef tjoptjop het volgende:
Wat een slecht plan. Eerst iederen verplichten mee te doen met dit gedrocht van een systeem. En nu wijzen naar bepaalde groepen dat ze het systeem schade toebrengen

Het grappige is juist dat degenen die ongezond leven op de iets langere termijn hun geld juist dubbel en dwars terug verdienen. Juist de ongezonden zouden aangemoedigd moeten worden nog ongezonder te leven. Laat mij maar minder betalen, dan drink en rook ik wel een paar extra in de kroeg.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:13:21 #74
131456 Klummie
Sterker door Strijd
pi_77402292
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 01:00 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Het grappige is juist dat degenen die ongezond leven op de iets langere termijn hun geld juist dubbel en dwars terug verdienen. Juist de ongezonden zouden aangemoedigd moeten worden nog ongezonder te leven. Laat mij maar minder betalen, dan drink en rook ik wel een paar extra in de kroeg.
Post naar mijn hart, biertje?
  vrijdag 29 januari 2010 @ 01:44:21 #75
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_77402805
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 00:48 schreef Klummie het volgende:

[..]

Lees je mee Klink?
mail het naar die slome zak aub!
Gvd wat is dat toch een domme lul
Snollebolt