Dat mag ik idd hopen....quote:
En volkomen terecht dat we die niet hebben gehad. Heb je de topictitel wel gelezen?quote:Op maandag 18 januari 2010 00:22 schreef Guanabana het volgende:
Hoezo, wat doe ik nu weer verkeerd?
Ik kaart een gebouw aan dat we nog niet hebben gehad.
blijkbaar wel want hij post een werkelijk foeilelijk gebouw.quote:Op maandag 18 januari 2010 00:29 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En volkomen terecht dat we die niet hebben gehad. Heb je de topictitel wel gelezen?
Ik ben een zij.quote:Op maandag 18 januari 2010 00:32 schreef Symphonic het volgende:
[..]
blijkbaar wel want hij post een werkelijk foeilelijk gebouw.
Vuile gristenquote:Op maandag 18 januari 2010 00:32 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Hehe, wat een topic is dit toch ook. Een serieuze kanshebber in Tilburg:
[ afbeelding ]
Gast, dit is toch ook gewoon lelijk. Ik heb het niet uitgekozen puur omdat het een moskee is. Er zijn zat mooie moskeeën, maar geen enkele daarvan is in Nederland te vinden:quote:
Van mijn part mag héél Rotterdam, tot de laatste baksteen toe aangewezen worden als lelijkste ... van Nederland. Die stad blinkt werkelijk uit in wanstaltig- en misselijkmakendheid, in elk opzicht.quote:Op zaterdag 16 januari 2010 20:05 schreef Scootmobiel het volgende:
Het Unilever-gebouw in Rotterdam vind ik ook altijd weer een staaltje van wansmaak.![]()
[ afbeelding ]
Nooit in Eindhoven geweest JAM?quote:Op maandag 18 januari 2010 01:08 schreef JAM het volgende:
[..]
Van mijn part mag héél Rotterdam, tot de laatste baksteen toe aangewezen worden als lelijkste ... van Nederland. Die stad blinkt werkelijk uit in wanstaltig- en misselijkmakendheid, in elk opzicht.
Van alle lelijkheid in IJmuiden kies je die uit. Ik vind dit een van de mooiere gebouwen in Velsen/IJmuiden.quote:Op maandag 18 januari 2010 00:24 schreef Symphonic het volgende:
[ afbeelding ]
Gemeentehuis velsen, echt een foeilelijk Dudok gebouw.
oeps soryy, maar ik ben het met je eens dat het lelijk is.quote:Op maandag 18 januari 2010 00:36 schreef Guanabana het volgende:
[..]
Ik ben een zij.
Ik zeg toch, ik ben er nog niet over uit of ik het foeilelijk vind. Wel vrij lelijk ja.
het is eigenlijk triest dat je gelijk hebtquote:Op maandag 18 januari 2010 09:03 schreef Z het volgende:
[..]
Van alle lelijkheid in IJmuiden kies je die uit. Ik vind dit een van de mooiere gebouwen in Velsen/IJmuiden.
Inderdaad zeg! Of was het misschien sarcasme à la EnGodZagDatHetGoedWas?quote:Op maandag 18 januari 2010 09:03 schreef Z het volgende:
[..]
Van alle lelijkheid in IJmuiden kies je die uit. Ik vind dit een van de mooiere gebouwen in Velsen/IJmuiden.
Ik vind 'm juist erg mooi.quote:Op zondag 17 januari 2010 23:35 schreef Guanabana het volgende:
Heb deze trouwens nog niet voorbij zien komen:
[ afbeelding ]
Wat vinden jullie hiervan? Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit. In de tijd dat hij gebouwd werd (1927-1929) was het in ieder geval helemaal de shit.
O ja, die is idd gruwelijk!quote:Op vrijdag 15 januari 2010 18:37 schreef 2dope het volgende:
Misschien al voorbij gekomen, dus wellicht ten overvloede:
Groninger museum:
[ afbeelding ]
Ik ook hoor. Ik heb het idee dat voor al 'neo' dingen bij de mensen in de smaak vallen en zo wordt bijvoorbeeld het centrum van Amsterdam langzaam een soort van Anton Pieck 'dorp'. Er gebeurd weinig spannends. Ik vind bijvoorbeeld het ING kantoor langs de A10 ook niet het mooiste gebouw maar in ieder geval wat anders.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik vind hier best mooie dingen tussen staan. Wat heb je liever, zo'n 'the Rock' of een 13 in dozijn betonplaten bouwesel, zoals er al zoveel staan?
Liever iets in een klassiekere stijlquote:Op maandag 18 januari 2010 13:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik vind hier best mooie dingen tussen staan. Wat heb je liever, zo'n 'the Rock' of een 13 in dozijn betonplaten bouwesel, zoals er al zoveel staan?
Dat noemen we ook wel 'kitsch'.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:28 schreef Trashcanman het volgende:
Liever iets in een klassiekere stijl
daar moest ik aan denken toen ik de topictitel lasquote:Op maandag 18 januari 2010 12:40 schreef zatoichi het volgende:
De neude flat in Utrecht; een doorn in het oog van iedere Utrechter:
[ afbeelding ]
Midden tussen de oude gebouwen in het stadscentrum...
quote:
Wanneer hebben ze dit neergezet?quote:Op donderdag 14 januari 2010 15:48 schreef Sm0keZ het volgende:
Dan nonimeer ik toch de stadsschouwburg in Haarlem.
Lelijkheid in de puurste vorm. Zuiverder dan dit ga je het niet krijgen.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 18 januari 2010 12:50 schreef Thomas B. het volgende:
Wil bij deze graag mijn eigen huis nomineren:
[ afbeelding ]
Dat lijkt mij ook niet echt wenselijk. Ik weet niet of je ooit de plannen van de klassieke droomstad van Adolf Hitler/Albert Speer hebt gezien, maar mochten zij het destijds gerealiseerd hebben dan zou het de saaiste en eentonigste plek ter wereld zijn geweest. Mooie en levendige steden zijn over honderden jaren gebouwd. Verschillende bouwstijlen staan gebroederlijk naast elkaar. Als dat niet het geval is dan oogt het al snel kunstmatig, Dubai is daar het levende voorbeeld van.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:28 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Liever iets in een klassiekere stijl
Anti-kraak op het lelijkste bedrijventerrein van Nederlandquote:Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
[..]woon je in een bejaardentehuis?
verdrongenquote:Op maandag 18 januari 2010 14:13 schreef Guanabana het volgende:
Ik heb twee jaar in Utrecht gewoond, maar ik kan die Neude-flat me helemaal niet voor de geest halen.
Ik heb toch het vage vermoeden dat het concept 'oorzaak en gevolg' bij jou niet helemaal tot in de finesses is doorgedrongen.quote:Op donderdag 14 januari 2010 16:27 schreef donthate het volgende:
[..]
Gelredome is ht mooiste stadion van binnen![]()
En an buiten 1van de mooiste van nederland![]()
Maare? k verlaag je nu tot jou niveau het ging om lelijke gebouwen niet van wie welk gebouw is
En ik had 'm nog wel in TTK gezet.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit topic trekt wel een boel proleten zonder noemenswaardige smaakontwikkeling aan zie ik.
Ik ga even overleggen of we jou geen ban kunnen geven.., vanwege niveausabotage of zoietsquote:
He, ik roep al jaren, ook in LPT, dat Amsterdam eigenlijk gewoon een groot 17 eeuws themapark is. En dat de Efteling ook wel leuk is voor een dagje, maar niet om er jaar in jaar uit in te wonen.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:22 schreef Z het volgende:
[..]
Ik ook hoor. Ik heb het idee dat voor al 'neo' dingen bij de mensen in de smaak vallen en zo wordt bijvoorbeeld het centrum van Amsterdam langzaam een soort van Anton Pieck 'dorp'. Er gebeurd weinig spannends. Ik vind bijvoorbeeld het ING kantoor langs de A10 ook niet het mooiste gebouw maar in ieder geval wat anders.
Zo is oi polloi, reactionair en bekrompen. Alleen in staat terug te kijken. Wat niet overeenkomt met het vertrouwde is gek, maar geef ze een schoenendoos met een frontonnetje en wat zuiltjes en ze zijn verkocht.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Dit topic trekt wel een boel proleten zonder noemenswaardige smaakontwikkeling aan zie ik.
Pas geleden heb ik in Madrid een tentoonstelling over Palladio bezocht. Daar werd o.a. uit de doeken gedaan dat er in Venetië veel verzet was toen daar een - door Palladio ontworpen - kerk gebouwd zou gaan worden: te modern, niet passend in de oude stad, verwerpelijke nieuwerwetsheid. De kerk is toch gebouwd. Inmiddels ziet de gemiddelde toerist alleen nog een mooie, oude stad - alleen de kenner merkt het verschil in bouwstijlen, waarin honderden jaren verschil kan zitten - en niemand die zich nog stoort aan die veel te moderne kerk.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Ik heb het idee dat zodra het er ook maar ietsjes anders uitziet, men het gelijk lelijk acht. Dit past natuurlijk perfect in het ''doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'' principe. Maar toch blijft het jammer dat zoveel mensen vernieuwing in de weg staan.
Dat willen conservatieven ook maar niet begrijpen: dat hun eigen normen en waarden eens revolutionair waren.quote:Op maandag 18 januari 2010 15:37 schreef k_man het volgende:
[..]
Pas geleden heb ik in Madrid een tentoonstelling over Palladio bezocht. Daar werd o.a. uit de doeken gedaan dat er in Venetië veel verzet was toen daar een - door Palladio ontworpen - kerk gebouwd zou gaan worden: te modern, niet passend in de oude stad, verwerpelijke nieuwerwetsheid. De kerk is toch gebouwd. Inmiddels ziet de gemiddelde toerist alleen nog een mooie, oude stad - alleen de kenner merkt het verschil in bouwstijlen, waarin honderden jaren verschil kan zitten - en niemand die zich nog stoort aan die veel te moderne kerk.
Whehe, volgens mij beschrijf je nu juist de door mij zo verafschuwde bouwwerken die in de buurt van A Vathorst staanquote:Op maandag 18 januari 2010 13:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat noemen we ook wel 'kitsch'.
Als je het aan de gemiddelde Nederlander over zou laten, zou heel Nederland volstaan met dezelfde kraak-noch-smaak dertien-in-een-dozijn gebouwen. Van die afschuwelijke troep, waarvan nu al zoveel gebouwd wordt, 'want het verkoopt zo lekker'. Van die kitsch waarvan je - als je je ogen een beetje dichtknijpt en het architectonisch besef hebt van een konijn - zou kunnen denken dat het jaren-30-stijl is.
Daar heb je een punt. Maar de nazi's stonden hoe dan ook wel garant voor een stevig potje kitsch, van hun propaganda wordt je nu ook niet bepaald vrolijk, zelfs al zou je aan hun kant staan.quote:Op maandag 18 januari 2010 14:11 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Dat lijkt mij ook niet echt wenselijk. Ik weet niet of je ooit de plannen van de klassieke droomstad van Adolf Hitler/Albert Speer hebt gezien, maar mochten zij het destijds gerealiseerd hebben dan zou het de saaiste en eentonigste plek ter wereld zijn geweest. Mooie en levendige steden zijn over honderden jaren gebouwd. Verschillende bouwstijlen staan gebroederlijk naast elkaar. Als dat niet het geval is dan oogt het al snel kunstmatig, Dubai is daar het levende voorbeeld van.
Allles liever dan 'The Rock' ,quote:Op maandag 18 januari 2010 13:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
quote:Op maandag 18 januari 2010 00:32 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Hehe, wat een topic is dit toch ook. Een serieuze kanshebber in Tilburg:
[ afbeelding ]
Allejezus.quote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
Het TMG Congres & "Party" centre in Almere:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
Dat lijkt op zo'n modern Outletcentre, gemaakt van bordkarton, en papiermache.quote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
De architect zal wel uitgeschoten zijn met zijn potlood. Schandalig toch dat dat tijdens het hele bouwproces bij niemand opkwam en dat ze die muren niet gewoon (immers gek genoeg) recht hebben gebouwd?quote:Op maandag 18 januari 2010 20:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Allles liever dan 'The Rock' ,
wat staat dat toch schlemielig , zo'n bibberige , scheve , mislukte moet-toch-kunnen-vertoning....
wat staan die andere 13 betonplatenbouwsels er dan opeens rustig en solide naast!
Er staan veel mooie gebouwen in dit topic, een aantal matige gebouwen, en een paar saaie gebouwen, maar deze kan ik ook niet anders dan lelijk noemen. Hier is zelfs k_man het mee eens denk ikquote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
Ok, het topic kan dicht!quote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
Ik ben wel voor gedurfde architectuur, maar laten we niet vergeten dat het Amsterdamse Anton Pieckdecor door bijna iedereen als heel mooi of in ieder geval heel prettig om in te zijn wordt ervaren. En dat is niet omdat het allemaal zulke briljante 17e eeuwse architecten waren, laten we wel wezen, een klokgevel is natuurlijk een eersteklas gedrocht, op zich.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:22 schreef Z het volgende:
[..]
Ik ook hoor. Ik heb het idee dat voor al 'neo' dingen bij de mensen in de smaak vallen en zo wordt bijvoorbeeld het centrum van Amsterdam langzaam een soort van Anton Pieck 'dorp'. Er gebeurd weinig spannends. Ik vind bijvoorbeeld het ING kantoor langs de A10 ook niet het mooiste gebouw maar in ieder geval wat anders.
Volledig. Een esthetische misdaad. Kan de plaatselijke welstandscommissie svp gefusilleerd worden?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
Er staan veel mooie gebouwen in dit topic, een aantal matige gebouwen, en een paar saaie gebouwen, maar deze kan ik ook niet anders dan lelijk noemen. Hier is zelfs k_man het mee eens denk ik
In het centrum van Amsterdam is eigenlijk hetzelfde aan de hand als wat ik eerder zei over Venetië en wat zich voordoet in zo ongeveer elke stad van betekenis. Als je er nu doorheen loopt zie je een charmant, gezellig, oud Anton Pieckachtig centrum. Dat komt op de leek wellicht over als een coherent geheel (want allemaal 'oud'), maar is het allerminst. Gedurende de loop van de geschiedenis is het continu aan verandering onderhevig geweest: er zijn gebouwen gesloopt en er zijn gebouwen voor terug gekomen, gebouwd in de stijl van destijds. Het is een mix van 17e, 18e, 19e en (begin) 20e eeuw en iedereen vindt dat prima. Maar waag het niet om er iets hedendaags tussen te zetten! Dan is het opeens te modern, niet passend in de historische context en meer van dat soort argumenten. Terwijl uiteindelijk, over 200 jaar, iedereen weer zal denken dat het zo'n mooi oud centrum is (maar waag het niet om er iets 23e-eeuws naast te bouwen!).quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben wel voor gedurfde architectuur, maar laten we niet vergeten dat het Amsterdamse Anton Pieckdecor door bijna iedereen als heel mooi of in ieder geval heel prettig om in te zijn wordt ervaren. En dat is niet omdat het allemaal zulke briljante 17e eeuwse architecten waren, laten we wel wezen, een klokgevel is natuurlijk een eersteklas gedrocht, op zich.
Eerste echte lelijke gebouw dat voorbijkomt.quote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
Dat ben ik helemaal met je eens, maar zet er dan ook daadwerkelijk wat tussen. Iets wat in al zijn eigenheid en en eigentijdsheid wel onderdeel is van het geheel. Als je dan een straat hebt met allemaal rijkgeschakeerde chaos, met allemaal verticale lijnen en diffuse kleur en structuur (oude baksteen) dan moet je daar geen strakke horizontale glazen vlakken neer gaan pleuren op een heel andere schaal, want dan staat het er niet tussen maar springt het eruit, en niet door zijn schoonheid.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:51 schreef k_man het volgende:
[..]
In het centrum van Amsterdam is eigenlijk hetzelfde aan de hand als wat ik eerder zei over Venetië en wat zich voordoet in zo ongeveer elke stad van betekenis. Als je er nu doorheen loopt zie je een charmant, gezellig, oud Anton Pieckachtig centrum. Dat komt op de leek wellicht over als een coherent geheel (want allemaal 'oud'), maar is het allerminst. Gedurende de loop van de geschiedenis is het continu aan verandering onderhevig geweest: er zijn gebouwen gesloopt en er zijn gebouwen voor terug gekomen, gebouwd in de stijl van destijds. Het is een mix van 17e, 18e, 19e en (begin) 20e eeuw en iedereen vindt dat prima. Maar waag het niet om er iets hedendaags tussen te zetten! Dan is het opeens te modern, niet passend in de historische context en meer van dat soort argumenten. Terwijl uiteindelijk, over 200 jaar, iedereen weer zal denken dat het zo'n mooi oud centrum is (maar waag het niet om er iets 23e-eeuws naast te bouwen!).
Precies wat ik bedoel, een leuk straatje in al zijn rommeligheid, en dan ineens zo'n wit gebouw, met strakke horizontale vlakken. Als je de straat zou willen tekenen, zou je uren bezig zijn met elke strekkende 20 meter, tot dat gebouw, dan ben je met een lineaal in 5 lijnen klaar voor 60 meter in één keer.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:55 schreef Z het volgende:
Chaos, dat in mooi verwoord. Daarom is bijvoorbeeld de Bellamystraat leuk (inclusief klokgevels). Het nieuwe gebouw wat ze aan het einde van de straat hebben neergezet is alleen misplaatst.
Vind ik nog wel wat hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:57 schreef Gwywen het volgende:
Zo hee, net even twee delen droefmakende gebouwen langs zien komen... ik vraag me echt af wat er door de mensen heen gaat die dit ontwerpen/goedkeuren. Zouden ze nou echt denken dat ons land er mooier van wordt of zo?
Hier nog een bescheiden bijdrage van mijn kant, het ROC in Almelo
[ afbeelding ]
Een zeugma? Hoe bedoel je dat?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dat ING gebouw, het is dan een aandachttrekker voor het bedrijf vanuit de lucht of de snelweg, en behalve dat het ook gewoon qua vorm en materiaal lelijk is en op een zeugma is gebaseerd, als je nou naast zo'n T-balkstaketsel staat dat het gevaarte draagt, denk je dan 'wat ben ik in een prettige omgeving'? Die charme kun je onder menig viaduct of verhoogde spoorweg in een achterstandswijk van elke metropool ook vinden. Het maakt geen contact met zijn directe omgeving, met de begane grond.
Het is een schoen!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:38 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Een zeugma? Hoe bedoel je dat?
Verder wel met je eens, maar om een andere reden. Als groot fan van de architectuur van de Zuid-as houd ik wel van dat grootse, beetje kille. Vind die enorme gebouwen prachtig. Maar dat strijkijzer van de ING past er gewoon totaal niet tussen en dat vind ik echt een denkfout.
Het is me wel eens opgevallen dat als je over plannen van architecten leest, bij een referendum erover bijvoorbeeld, dat ze dan bepaalde aspecten benoemen met overdrachtelijke begrippen, en die begrippen dan weer verbinden met andere begrippen en zo tot een 'overtuigend' verband komen, terwijl het verband er wel taalkundig is maar niet bouwkundig. Het is moeilijk om een praktisch voorbeeld te geven en er precies de vinger op te leggen, maar bij het ING-gebouw vermoed ik iets rond het woord 'dynamiek' en de organisatie. Of misschien zelfs wel transparantie. Haal het woord, met verschillende betekenissen afhankelijk van de context, er tussenuit en het verband is er niet. Het verband is er alleen door de taal.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:38 schreef Thomas B. het volgende:
Een zeugma? Hoe bedoel je dat?
In de juiste omgeving kan dat ook prima werken. Ik vind bijvoorbeel La Defense in Parijs daar een goed voorbeeld van.quote:Verder wel met je eens, maar om een andere reden. Als groot fan van de architectuur van de Zuid-as houd ik wel van dat grootse, beetje kille. Vind die enorme gebouwen prachtig.
Ook dat, maar het past ook nergens, het is op zichzelf ook een gedrocht.quote:Maar dat strijkijzer van de ING past er gewoon totaal niet tussen en dat vind ik echt een denkfout.
Het staat er echt. Midden in een oud stuikje vervallen centrum. Foei lelijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Z het volgende:
Is dat nou in een foto getekend of staat het er echt?
Echt vreselijk, bedacht voor mensen die visueel wat minder begaafd zijn. Het hoogtepunt of eerder dieptepunt is nog wel het ''nieuwe'' Pepsi-logo. Dat logo schijnt honderden miljoenen dollars gekost te hebben. Nu is er een klein jaartje terug ook een document uitgelekt. Hierin wordt het logo met de meest bizarre dingen vergeleken. Zo zou het een voortzetting zijn Feng-Shui, de Vitruviusman, de relativiteitstheorie, de aarde et cetera. Daarnaast hebben ze de Pepsi ratio bedacht, dat is de opvolger van de gulden snedequote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is me wel eens opgevallen dat als je over plannen van architecten leest, bij een referendum erover bijvoorbeeld, dat ze dan bepaalde aspecten benoemen met overdrachtelijke begrippen, en die begrippen dan weer verbinden met andere begrippen en zo tot een 'overtuigend' verband komen, terwijl het verband er wel taalkundig is maar niet bouwkundig. Het is moeilijk om een praktisch voorbeeld te geven en er precies de vinger op te leggen, maar bij het ING-gebouw vermoed ik iets rond het woord 'dynamiek' en de organisatie. Of misschien zelfs wel transparantie. Haal het woord, met verschillende betekenissen afhankelijk van de context, er tussenuit en het verband is er niet. Het verband is er alleen door de taal.
Ah op die manier. Zo had ik het niet bekeken, maar ik snap wel wat je bedoelt. Het verwordt eigenlijk tot een soort holle retoriek: veel woorden die hoge ambities en pretenties uit moeten drukken maar in feite weinig inhoud hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is me wel eens opgevallen dat als je over plannen van architecten leest, bij een referendum erover bijvoorbeeld, dat ze dan bepaalde aspecten benoemen met overdrachtelijke begrippen, en die begrippen dan weer verbinden met andere begrippen en zo tot een 'overtuigend' verband komen, terwijl het verband er wel taalkundig is maar niet bouwkundig. Het is moeilijk om een praktisch voorbeeld te geven en er precies de vinger op te leggen, maar bij het ING-gebouw vermoed ik iets rond het woord 'dynamiek' en de organisatie. Of misschien zelfs wel transparantie. Haal het woord, met verschillende betekenissen afhankelijk van de context, er tussenuit en het verband is er niet. Het verband is er alleen door de taal.
[..]
In de juiste omgeving kan dat ook prima werken. Ik vind bijvoorbeel La Defense in Parijs daar een goed voorbeeld van.
[..]
Ook dat, maar het past ook nergens, het is op zichzelf ook een gedrocht.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:45 schreef MariaEtcetera het volgende:
Oe, deze miste ik nog!
Het Agoratheater a.k.a. "De Sinaasappel" te Lelystad![]()
[ afbeelding ]
I know, right!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:41 schreef Qebbel het volgende:
[..]
!!!
Jezus, wat een ware misdaad om zoiets neer te zetten!
http://tinyurl.com/yjc8dnz <- van google maps.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Z het volgende:
Is dat nou in een foto getekend of staat het er echt?
OMGquote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:32 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Hier is het hele document:
http://www.scribd.com/doc(...)king-Design-Strategy
Jong, hip en vernieuwendquote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:44 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
I know, right!![]()
Ik heb ook nog geen énkele inwoner van Lelystad gesproken die het kreng mooi, of zelfs maar leuk vindtWie verzint zoiets. "Jaaa, oranje, dat laat zien dat onze stad niet saai en grijs is, maar jong hip ende vernieuwend, met neon!
"
Dude!
Vooral de kleurencommissie kan zich achter hun oren krabben. Vorm is wel ok vind ik.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:47 schreef dubidub het volgende:
[..]
http://tinyurl.com/yjc8dnz <- van google maps.Wat bezielt een architect, en wat bezielt degene die het heeft goedgekeurd?
Van die Memphis stijl. Ik vind het altijd nog wel wat hebben hoorquote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:03 schreef Z het volgende:
Het Groninger Museum ziet er vooral zo gedateerd uit.
Verschillende tinten zwart? Dus lichtzwart, donkerzwart, knalzwart, etc.?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:07 schreef Roi het volgende:
Als ze al alleen zwart tinten hadden gebruikt was 'ie al veel mooier geweest!
Post-modern is iets heel anders. Dit heet deconstructivisme.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:00 schreef Dastan het volgende:
[ afbeelding ]
Het Groninger Museum. Ik weet dat ik veel mensen voor het hoofd stoot, maar ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Ik vind er niets moois aan, de vorm niet, de kleuren niet, echt niets. Ik moet sowieso niet heel veel van het post-modernistische hebben.
En het deconstructivisme is een stroming binnen het post-modernistische tijdperk.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Post-modern is iets heel anders. Dit heet deconstructivisme.
In het echt komt het wat beter over en vooral van binnen is het best een spectaculair pand. Bovendien staat het in Lelystad. Daar kun je alles neerzetten, zonder dat het conflicteert met de omgeving.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:01 schreef Z het volgende:
Vooral de kleurencommissie kan zich achter hun oren krabben. Vorm is wel ok vind ik.
Bij dit gedeelte van het museum heb ik altijd het idee dat ze de wandbekleding zijn vergeten en ik tegen de isolatie aan kijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:00 schreef Dastan het volgende:
[ afbeelding ]
Het Groninger Museum. Ik weet dat ik veel mensen voor het hoofd stoot, maar ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Ik vind er niets moois aan, de vorm niet, de kleuren niet, echt niets. Ik moet sowieso niet heel veel van het post-modernistische hebben.
Ik ben het niet met jou eensquote:Op zaterdag 16 januari 2010 20:05 schreef Scootmobiel het volgende:
Het Unilever-gebouw in Rotterdam vind ik ook altijd weer een staaltje van wansmaak.![]()
[ afbeelding ]
Ik vind van niet. Sommige mensen vatten zo ongeveer alles onder de noemer post-modern - van antroposofisch, via high-tech, tot deconstructivisme. Dat is me veel te breed en te nietszeggend. Post-modern heeft wat mij betreft betrekking op de cartooneske interpretatie van neoklassiek, die je o.a. ziet bij Bofill.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:09 schreef Dastan het volgende:
[..]
En het deconstructivisme is een stroming binnen het post-modernistische tijdperk.
Wat mij betreft is het post-modernisme een afzetting tegen het modernisme - form follows function. Ik vind dat je dit gebouw, met dat in het achterhoofd, wel mag scharen onder de post-modernistische architectuur. Hier volgt de vorm totaal niet de functie, integendeel.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:16 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Sommige mensen vatten zo ongeveer alles onder de noemer post-modern - van antroposofisch, via high-tech, tot deconstructivisme. Dat is me veel te breed en te nietszeggend. Post-modern heeft wat mij betreft betrekking op de cartooneske interpretatie van neoklassiek, die je o.a. ziet bij Bofill.
Dat komt er dan achteraan of is het gevolg, maar het is een soort presentatietechniek (presentatie neemt een hele prominente plek in op architectenbureau's) waarbij via de taal aansluiting wordt gezocht tussen de kenmerken van het gebouw en de functie. Dat je bijvoorbeeld een bouwtechnisch kenmerk omschrijft als 'open' en dat het daarom dan zo goed past bij de functie omdat de organisatie 'open' moet staan voor het publiek. Dat is 'open' in twee verschillende betekenissen, die elkaar helemaal niet hoeven overlappen. Het kan wel, maar vaak is het verband er alleen maar doordat je daarvoor hetzelfde woord kunt gebruiken. En dan hebben we het alleen nog maar over de presentatie, ernstig wordt het als je op die manier ontwerpbeslissingen gaat nemen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:47 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ah op die manier. Zo had ik het niet bekeken, maar ik snap wel wat je bedoelt. Het verwordt eigenlijk tot een soort holle retoriek: veel woorden die hoge ambities en pretenties uit moeten drukken maar in feite weinig inhoud hebben.
Dat mag.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:15 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Ik ben het niet met jou eens
Ai, dat ding was ik al helemaal vergetenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:45 schreef MariaEtcetera het volgende:
Oe, deze miste ik nog!
Het Agoratheater a.k.a. "De Sinaasappel" te Lelystad![]()
[ afbeelding ]
Absoluut niet mee eens. Frisse, zomerse kleuren, als van een sinaasappel.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:01 schreef Z het volgende:
[..]
Vooral de kleurencommissie kan zich achter hun oren krabben. Vorm is wel ok vind ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |