Allles liever dan 'The Rock' ,quote:Op maandag 18 januari 2010 13:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik vind hier best mooie dingen tussen staan. Wat heb je liever, zo'n 'the Rock' of een 13 in dozijn betonplaten bouwesel, zoals er al zoveel staan?
quote:Op maandag 18 januari 2010 00:32 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Hehe, wat een topic is dit toch ook. Een serieuze kanshebber in Tilburg:
[ afbeelding ]
Allejezus.quote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
Het TMG Congres & "Party" centre in Almere:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
Dat lijkt op zo'n modern Outletcentre, gemaakt van bordkarton, en papiermache.quote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
De architect zal wel uitgeschoten zijn met zijn potlood. Schandalig toch dat dat tijdens het hele bouwproces bij niemand opkwam en dat ze die muren niet gewoon (immers gek genoeg) recht hebben gebouwd?quote:Op maandag 18 januari 2010 20:11 schreef eigendeegcookie het volgende:
[..]
Allles liever dan 'The Rock' ,
wat staat dat toch schlemielig , zo'n bibberige , scheve , mislukte moet-toch-kunnen-vertoning....
wat staan die andere 13 betonplatenbouwsels er dan opeens rustig en solide naast!
Er staan veel mooie gebouwen in dit topic, een aantal matige gebouwen, en een paar saaie gebouwen, maar deze kan ik ook niet anders dan lelijk noemen. Hier is zelfs k_man het mee eens denk ikquote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
Ok, het topic kan dicht!quote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
Ik ben wel voor gedurfde architectuur, maar laten we niet vergeten dat het Amsterdamse Anton Pieckdecor door bijna iedereen als heel mooi of in ieder geval heel prettig om in te zijn wordt ervaren. En dat is niet omdat het allemaal zulke briljante 17e eeuwse architecten waren, laten we wel wezen, een klokgevel is natuurlijk een eersteklas gedrocht, op zich.quote:Op maandag 18 januari 2010 13:22 schreef Z het volgende:
[..]
Ik ook hoor. Ik heb het idee dat voor al 'neo' dingen bij de mensen in de smaak vallen en zo wordt bijvoorbeeld het centrum van Amsterdam langzaam een soort van Anton Pieck 'dorp'. Er gebeurd weinig spannends. Ik vind bijvoorbeeld het ING kantoor langs de A10 ook niet het mooiste gebouw maar in ieder geval wat anders.
Volledig. Een esthetische misdaad. Kan de plaatselijke welstandscommissie svp gefusilleerd worden?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:07 schreef Automatic_Rock het volgende:
Er staan veel mooie gebouwen in dit topic, een aantal matige gebouwen, en een paar saaie gebouwen, maar deze kan ik ook niet anders dan lelijk noemen. Hier is zelfs k_man het mee eens denk ik
In het centrum van Amsterdam is eigenlijk hetzelfde aan de hand als wat ik eerder zei over Venetië en wat zich voordoet in zo ongeveer elke stad van betekenis. Als je er nu doorheen loopt zie je een charmant, gezellig, oud Anton Pieckachtig centrum. Dat komt op de leek wellicht over als een coherent geheel (want allemaal 'oud'), maar is het allerminst. Gedurende de loop van de geschiedenis is het continu aan verandering onderhevig geweest: er zijn gebouwen gesloopt en er zijn gebouwen voor terug gekomen, gebouwd in de stijl van destijds. Het is een mix van 17e, 18e, 19e en (begin) 20e eeuw en iedereen vindt dat prima. Maar waag het niet om er iets hedendaags tussen te zetten! Dan is het opeens te modern, niet passend in de historische context en meer van dat soort argumenten. Terwijl uiteindelijk, over 200 jaar, iedereen weer zal denken dat het zo'n mooi oud centrum is (maar waag het niet om er iets 23e-eeuws naast te bouwen!).quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik ben wel voor gedurfde architectuur, maar laten we niet vergeten dat het Amsterdamse Anton Pieckdecor door bijna iedereen als heel mooi of in ieder geval heel prettig om in te zijn wordt ervaren. En dat is niet omdat het allemaal zulke briljante 17e eeuwse architecten waren, laten we wel wezen, een klokgevel is natuurlijk een eersteklas gedrocht, op zich.
Eerste echte lelijke gebouw dat voorbijkomt.quote:Op maandag 18 januari 2010 19:29 schreef Little_Acorn het volgende:
[ afbeelding ]
Wat een gedrocht!
Dat ben ik helemaal met je eens, maar zet er dan ook daadwerkelijk wat tussen. Iets wat in al zijn eigenheid en en eigentijdsheid wel onderdeel is van het geheel. Als je dan een straat hebt met allemaal rijkgeschakeerde chaos, met allemaal verticale lijnen en diffuse kleur en structuur (oude baksteen) dan moet je daar geen strakke horizontale glazen vlakken neer gaan pleuren op een heel andere schaal, want dan staat het er niet tussen maar springt het eruit, en niet door zijn schoonheid.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:51 schreef k_man het volgende:
[..]
In het centrum van Amsterdam is eigenlijk hetzelfde aan de hand als wat ik eerder zei over Venetië en wat zich voordoet in zo ongeveer elke stad van betekenis. Als je er nu doorheen loopt zie je een charmant, gezellig, oud Anton Pieckachtig centrum. Dat komt op de leek wellicht over als een coherent geheel (want allemaal 'oud'), maar is het allerminst. Gedurende de loop van de geschiedenis is het continu aan verandering onderhevig geweest: er zijn gebouwen gesloopt en er zijn gebouwen voor terug gekomen, gebouwd in de stijl van destijds. Het is een mix van 17e, 18e, 19e en (begin) 20e eeuw en iedereen vindt dat prima. Maar waag het niet om er iets hedendaags tussen te zetten! Dan is het opeens te modern, niet passend in de historische context en meer van dat soort argumenten. Terwijl uiteindelijk, over 200 jaar, iedereen weer zal denken dat het zo'n mooi oud centrum is (maar waag het niet om er iets 23e-eeuws naast te bouwen!).
Precies wat ik bedoel, een leuk straatje in al zijn rommeligheid, en dan ineens zo'n wit gebouw, met strakke horizontale vlakken. Als je de straat zou willen tekenen, zou je uren bezig zijn met elke strekkende 20 meter, tot dat gebouw, dan ben je met een lineaal in 5 lijnen klaar voor 60 meter in één keer.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:55 schreef Z het volgende:
Chaos, dat in mooi verwoord. Daarom is bijvoorbeeld de Bellamystraat leuk (inclusief klokgevels). Het nieuwe gebouw wat ze aan het einde van de straat hebben neergezet is alleen misplaatst.
Vind ik nog wel wat hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 09:57 schreef Gwywen het volgende:
Zo hee, net even twee delen droefmakende gebouwen langs zien komen... ik vraag me echt af wat er door de mensen heen gaat die dit ontwerpen/goedkeuren. Zouden ze nou echt denken dat ons land er mooier van wordt of zo?
Hier nog een bescheiden bijdrage van mijn kant, het ROC in Almelo
[ afbeelding ]
Een zeugma? Hoe bedoel je dat?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 10:28 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En dat ING gebouw, het is dan een aandachttrekker voor het bedrijf vanuit de lucht of de snelweg, en behalve dat het ook gewoon qua vorm en materiaal lelijk is en op een zeugma is gebaseerd, als je nou naast zo'n T-balkstaketsel staat dat het gevaarte draagt, denk je dan 'wat ben ik in een prettige omgeving'? Die charme kun je onder menig viaduct of verhoogde spoorweg in een achterstandswijk van elke metropool ook vinden. Het maakt geen contact met zijn directe omgeving, met de begane grond.
Het is een schoen!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:38 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Een zeugma? Hoe bedoel je dat?
Verder wel met je eens, maar om een andere reden. Als groot fan van de architectuur van de Zuid-as houd ik wel van dat grootse, beetje kille. Vind die enorme gebouwen prachtig. Maar dat strijkijzer van de ING past er gewoon totaal niet tussen en dat vind ik echt een denkfout.
Het is me wel eens opgevallen dat als je over plannen van architecten leest, bij een referendum erover bijvoorbeeld, dat ze dan bepaalde aspecten benoemen met overdrachtelijke begrippen, en die begrippen dan weer verbinden met andere begrippen en zo tot een 'overtuigend' verband komen, terwijl het verband er wel taalkundig is maar niet bouwkundig. Het is moeilijk om een praktisch voorbeeld te geven en er precies de vinger op te leggen, maar bij het ING-gebouw vermoed ik iets rond het woord 'dynamiek' en de organisatie. Of misschien zelfs wel transparantie. Haal het woord, met verschillende betekenissen afhankelijk van de context, er tussenuit en het verband is er niet. Het verband is er alleen door de taal.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 12:38 schreef Thomas B. het volgende:
Een zeugma? Hoe bedoel je dat?
In de juiste omgeving kan dat ook prima werken. Ik vind bijvoorbeel La Defense in Parijs daar een goed voorbeeld van.quote:Verder wel met je eens, maar om een andere reden. Als groot fan van de architectuur van de Zuid-as houd ik wel van dat grootse, beetje kille. Vind die enorme gebouwen prachtig.
Ook dat, maar het past ook nergens, het is op zichzelf ook een gedrocht.quote:Maar dat strijkijzer van de ING past er gewoon totaal niet tussen en dat vind ik echt een denkfout.
Het staat er echt. Midden in een oud stuikje vervallen centrum. Foei lelijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Z het volgende:
Is dat nou in een foto getekend of staat het er echt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |