Echt vreselijk, bedacht voor mensen die visueel wat minder begaafd zijn. Het hoogtepunt of eerder dieptepunt is nog wel het ''nieuwe'' Pepsi-logo. Dat logo schijnt honderden miljoenen dollars gekost te hebben. Nu is er een klein jaartje terug ook een document uitgelekt. Hierin wordt het logo met de meest bizarre dingen vergeleken. Zo zou het een voortzetting zijn Feng-Shui, de Vitruviusman, de relativiteitstheorie, de aarde et cetera. Daarnaast hebben ze de Pepsi ratio bedacht, dat is de opvolger van de gulden snedequote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is me wel eens opgevallen dat als je over plannen van architecten leest, bij een referendum erover bijvoorbeeld, dat ze dan bepaalde aspecten benoemen met overdrachtelijke begrippen, en die begrippen dan weer verbinden met andere begrippen en zo tot een 'overtuigend' verband komen, terwijl het verband er wel taalkundig is maar niet bouwkundig. Het is moeilijk om een praktisch voorbeeld te geven en er precies de vinger op te leggen, maar bij het ING-gebouw vermoed ik iets rond het woord 'dynamiek' en de organisatie. Of misschien zelfs wel transparantie. Haal het woord, met verschillende betekenissen afhankelijk van de context, er tussenuit en het verband is er niet. Het verband is er alleen door de taal.
Ah op die manier. Zo had ik het niet bekeken, maar ik snap wel wat je bedoelt. Het verwordt eigenlijk tot een soort holle retoriek: veel woorden die hoge ambities en pretenties uit moeten drukken maar in feite weinig inhoud hebben.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 13:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het is me wel eens opgevallen dat als je over plannen van architecten leest, bij een referendum erover bijvoorbeeld, dat ze dan bepaalde aspecten benoemen met overdrachtelijke begrippen, en die begrippen dan weer verbinden met andere begrippen en zo tot een 'overtuigend' verband komen, terwijl het verband er wel taalkundig is maar niet bouwkundig. Het is moeilijk om een praktisch voorbeeld te geven en er precies de vinger op te leggen, maar bij het ING-gebouw vermoed ik iets rond het woord 'dynamiek' en de organisatie. Of misschien zelfs wel transparantie. Haal het woord, met verschillende betekenissen afhankelijk van de context, er tussenuit en het verband is er niet. Het verband is er alleen door de taal.
[..]
In de juiste omgeving kan dat ook prima werken. Ik vind bijvoorbeel La Defense in Parijs daar een goed voorbeeld van.
[..]
Ook dat, maar het past ook nergens, het is op zichzelf ook een gedrocht.
quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:45 schreef MariaEtcetera het volgende:
Oe, deze miste ik nog!
Het Agoratheater a.k.a. "De Sinaasappel" te Lelystad![]()
[ afbeelding ]
I know, right!quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:41 schreef Qebbel het volgende:
[..]
!!!
Jezus, wat een ware misdaad om zoiets neer te zetten!
http://tinyurl.com/yjc8dnz <- van google maps.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:50 schreef Z het volgende:
Is dat nou in een foto getekend of staat het er echt?
OMGquote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:32 schreef EnGodZagDatHetGoedWas het volgende:
Hier is het hele document:
http://www.scribd.com/doc(...)king-Design-Strategy
Jong, hip en vernieuwendquote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:44 schreef MariaEtcetera het volgende:
[..]
I know, right!![]()
Ik heb ook nog geen énkele inwoner van Lelystad gesproken die het kreng mooi, of zelfs maar leuk vindtWie verzint zoiets. "Jaaa, oranje, dat laat zien dat onze stad niet saai en grijs is, maar jong hip ende vernieuwend, met neon!
"
Dude!
Vooral de kleurencommissie kan zich achter hun oren krabben. Vorm is wel ok vind ik.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 16:47 schreef dubidub het volgende:
[..]
http://tinyurl.com/yjc8dnz <- van google maps.Wat bezielt een architect, en wat bezielt degene die het heeft goedgekeurd?
Van die Memphis stijl. Ik vind het altijd nog wel wat hebben hoorquote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:03 schreef Z het volgende:
Het Groninger Museum ziet er vooral zo gedateerd uit.
Verschillende tinten zwart? Dus lichtzwart, donkerzwart, knalzwart, etc.?quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:07 schreef Roi het volgende:
Als ze al alleen zwart tinten hadden gebruikt was 'ie al veel mooier geweest!
Post-modern is iets heel anders. Dit heet deconstructivisme.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:00 schreef Dastan het volgende:
[ afbeelding ]
Het Groninger Museum. Ik weet dat ik veel mensen voor het hoofd stoot, maar ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Ik vind er niets moois aan, de vorm niet, de kleuren niet, echt niets. Ik moet sowieso niet heel veel van het post-modernistische hebben.
En het deconstructivisme is een stroming binnen het post-modernistische tijdperk.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:08 schreef k_man het volgende:
[..]
Post-modern is iets heel anders. Dit heet deconstructivisme.
In het echt komt het wat beter over en vooral van binnen is het best een spectaculair pand. Bovendien staat het in Lelystad. Daar kun je alles neerzetten, zonder dat het conflicteert met de omgeving.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:01 schreef Z het volgende:
Vooral de kleurencommissie kan zich achter hun oren krabben. Vorm is wel ok vind ik.
Bij dit gedeelte van het museum heb ik altijd het idee dat ze de wandbekleding zijn vergeten en ik tegen de isolatie aan kijk.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:00 schreef Dastan het volgende:
[ afbeelding ]
Het Groninger Museum. Ik weet dat ik veel mensen voor het hoofd stoot, maar ik vind het gewoon een lelijk gebouw. Ik vind er niets moois aan, de vorm niet, de kleuren niet, echt niets. Ik moet sowieso niet heel veel van het post-modernistische hebben.
Ik ben het niet met jou eensquote:Op zaterdag 16 januari 2010 20:05 schreef Scootmobiel het volgende:
Het Unilever-gebouw in Rotterdam vind ik ook altijd weer een staaltje van wansmaak.![]()
[ afbeelding ]
Ik vind van niet. Sommige mensen vatten zo ongeveer alles onder de noemer post-modern - van antroposofisch, via high-tech, tot deconstructivisme. Dat is me veel te breed en te nietszeggend. Post-modern heeft wat mij betreft betrekking op de cartooneske interpretatie van neoklassiek, die je o.a. ziet bij Bofill.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:09 schreef Dastan het volgende:
[..]
En het deconstructivisme is een stroming binnen het post-modernistische tijdperk.
Wat mij betreft is het post-modernisme een afzetting tegen het modernisme - form follows function. Ik vind dat je dit gebouw, met dat in het achterhoofd, wel mag scharen onder de post-modernistische architectuur. Hier volgt de vorm totaal niet de functie, integendeel.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:16 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik vind van niet. Sommige mensen vatten zo ongeveer alles onder de noemer post-modern - van antroposofisch, via high-tech, tot deconstructivisme. Dat is me veel te breed en te nietszeggend. Post-modern heeft wat mij betreft betrekking op de cartooneske interpretatie van neoklassiek, die je o.a. ziet bij Bofill.
Dat komt er dan achteraan of is het gevolg, maar het is een soort presentatietechniek (presentatie neemt een hele prominente plek in op architectenbureau's) waarbij via de taal aansluiting wordt gezocht tussen de kenmerken van het gebouw en de functie. Dat je bijvoorbeeld een bouwtechnisch kenmerk omschrijft als 'open' en dat het daarom dan zo goed past bij de functie omdat de organisatie 'open' moet staan voor het publiek. Dat is 'open' in twee verschillende betekenissen, die elkaar helemaal niet hoeven overlappen. Het kan wel, maar vaak is het verband er alleen maar doordat je daarvoor hetzelfde woord kunt gebruiken. En dan hebben we het alleen nog maar over de presentatie, ernstig wordt het als je op die manier ontwerpbeslissingen gaat nemen.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 15:47 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ah op die manier. Zo had ik het niet bekeken, maar ik snap wel wat je bedoelt. Het verwordt eigenlijk tot een soort holle retoriek: veel woorden die hoge ambities en pretenties uit moeten drukken maar in feite weinig inhoud hebben.
Dat mag.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:15 schreef Kankerkachelsverkopert het volgende:
Ik ben het niet met jou eens
Ai, dat ding was ik al helemaal vergetenquote:Op dinsdag 19 januari 2010 14:45 schreef MariaEtcetera het volgende:
Oe, deze miste ik nog!
Het Agoratheater a.k.a. "De Sinaasappel" te Lelystad![]()
[ afbeelding ]
Absoluut niet mee eens. Frisse, zomerse kleuren, als van een sinaasappel.quote:Op dinsdag 19 januari 2010 17:01 schreef Z het volgende:
[..]
Vooral de kleurencommissie kan zich achter hun oren krabben. Vorm is wel ok vind ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |