abonnement Unibet Coolblue
  zondag 3 januari 2010 @ 10:18:31 #1
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76350276
Hierbij een nieuw topic.
Ik ga even proberen, een mooie OP te maken.

Deel 1: (ouders van) kinderen met autisme
Deel 2: (ouders van) kinderen met autisme deel 2
Deel 3: (ouders van) kinderen met autisme deel 3
Deel 4: (Ouders van) kinderen met autisme deel 4
Deel 5: (Ouders van) kinderen met autisme deel 5
Deel 6: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 6
Deel 7: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 7
Deel 8: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 8
Deel 9: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 9
Deel 10: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 10
Deel 11: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 11
Deel 12: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 12
Deel 13: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 13
Deel 14: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 14
Deel 15: (ouders van) jonge kinderen met autisme deel 15

Laatste posts:
quote:
Op zondag 3 januari 2010 09:37 schreef Yvonnetje het volgende:
Ik kom ook even dit topic binnenvallen Heb zelf redelijk wat werkervaring met mensen met autisme.

Naar aanleiding van de discussie rondom 'duidelijkheid vragen' (als ik op huisbezoek ga is de vraag 'wanneer ga je weer weg' binnen 5 minuten gesteld, echt niet asociaal bedoeld zoals Oxymoron al uitlegde) vraag ik me af of Colette de Bruijn bij jullie bekend is? "Geef me de 5" is een boek van haar. Zij probeert je te laten denken als een autist (wat natuurlijk nooit helemaal lukt) en legt o.a. heel duidelijk uit hoe je duidelijkheid moet verschaffen en waarover. Als je dit regelmatig doet, zal je merken dat het inschatten wat de persoon met autisme nodig heeft je een stuk gemakkelijker afgaat!
Oh en excuses trouwens als dit al voorbij is gekomen, ik kwam dit topic toevallig tegen en heb niet alles teruggelezen
En ik schreef toen:
quote:
@ Yvonnetje: waar ik woon (woonvorm/zorgboerderij) werken ze ook (met mij) met Geef me de 5.
Ik heb dat hier, al heel vaak genoemd, als tip. Ook het boek ''De ziekte van onduidelijkheid'', van Evelien Bleeker en Colette de Bruin; hoe het is om met autisme (en een onduidelijke wereld) te leven.


[ Bericht 62% gewijzigd door Oxymoron op 03-01-2010 10:23:34 ]
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zondag 3 januari 2010 @ 10:24:23 #2
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76350357
Hopelijk is het zo goed?!



En Belana: kunnen jullie niet met de moeder/andere verzorgers van Ian bespreken, hoe jullie één vorm van duidelijkheid-geven kunnen aanhouden?

[ Bericht 36% gewijzigd door Oxymoron op 03-01-2010 10:44:16 ]
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_76352178
goeie OP

Naar dat boek ga ik eens op zoek in de bieb, bedankt voor de tip.
Het is dus een boek wat ook geschikt is voor ouders van pubers en jongvolwassenen?
  zondag 3 januari 2010 @ 12:00:05 #4
24188 Belana
kloon van belana
pi_76352452
quote:
Op zondag 3 januari 2010 10:24 schreef Oxymoron het volgende:
Hopelijk is het zo goed?!



En Belana: kunnen jullie niet met de moeder/andere verzorgers van Ian bespreken, hoe jullie één vorm van duidelijkheid-geven kunnen aanhouden?
dat zou wel fijn zijn ja, maar we liggen helaas niet op 1 lijn...
Maar ik denk dat we wel wat hebben aan de tips hier
hand in eigen boezem enzo, en ik ga die boekjes bestellen
stormy waters...
sailin'
  zondag 3 januari 2010 @ 12:25:55 #5
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76353353
Is Geef me de 5 ook goed toepasbaar bij jonge kinderen? Vraagt het niet om een vorm van reflectie op het eigen gedrag dat jonge kinderen nog niet hebben? Ik zal me er eens wat meer in gaan verdiepen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Jubileum moderator zondag 3 januari 2010 @ 14:23:28 #6
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_76357795
Livelink het heeft niets met het begrip van de kinderen zelf te maken maar meer hoe jij, als ouder, met ze omgaat.
Ik kan Oxy alleen maar volgen hierin, ik vind het een ongelooflijk goed en duidelijk boek en het heeft ons heel veel geholpen.
Ik heb het boek al een jaar of 3 en pak het regelmatig weer even erbij om te kijken waar ik de mist in ga.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 3 januari 2010 @ 14:46:06 #7
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76358747
Duidelijk. Dank je wel Lois. Ik zal kijken of ik het boek kan krijgen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 3 januari 2010 @ 21:57:59 #8
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_76377807
Livelink, ik sluit me helemaal aan bij Lois. Hoe je de dingen uitlegt is natuurlijk wel verschillend per leeftijd, maar WAT je allemaal duidelijk dient te maken is heel helder omschreven. Hoe je dat precies doet is per leeftijd maar ook per kind verschillend, vanzelf zal je erachter komen wat voor jouw kind het beste werkt.
Geluk is een richting, geen punt
  maandag 4 januari 2010 @ 00:32:11 #9
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_76385219
quote:
Op zondag 3 januari 2010 14:46 schreef livelink het volgende:
Duidelijk. Dank je wel Lois. Ik zal kijken of ik het boek kan krijgen.
nu ik de prijs gezien heb ga ik dit ook proberen.
in de haak.
pi_76397031
tvp
uit een aspergernest
pi_76402702
tvp
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  maandag 4 januari 2010 @ 16:52:48 #12
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_76403516
quote:
Op maandag 4 januari 2010 00:32 schreef trui het volgende:

[..]

nu ik de prijs gezien heb ga ik dit ook proberen.
I`m not weird. I`m limited edition.
  dinsdag 5 januari 2010 @ 15:35:56 #13
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76440440
'k Heb een tip! Vooral voor Job (Livelink).

Boekje: Benno heeft een goed hart, geschreven door T. Robberecht en P. Goossens, 10,95 euro.
Over een jongen, die niet kwaad en stout wil zijn, maar het wel is.
Vanaf 4 jaar.

Het leek me wel wat voor Job. Omdat jij, Livelink, schrijft dat hij vaak boos en stout is, maar eigenlijk een lieve jongen. Ook voor klasgenoten, en brusjes geschikt.
En de titel is mooi .
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 5 januari 2010 @ 20:23:42 #14
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76453407
Dank je Oxy , wat lief van je.
Ik heb het meteen gereserveerd in de bibliotheek. En "Geef me de 5" heb ik ook maar meteen mee gereserveerd.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_76667871
Zo te zien aan het aantal posts is het rustig overal.
Ik heb "geef me de vijf" geleend van de ambulant begeleider....
En ook de boekjes "Alle katten hebben asperger" en "Alle honden hebben ADHD". Die zijn erg leuk voor oudere broers en zussen of familieleden. To the point, maar niet te moeilijk.

TOG voor de jongste is afgewezen, maar volgende week naar de kinderpsychiater en als hij de medicatie krijgt, heeft hij 2 punten erbij en krijgt hij hem toch.....

En hij moet misschien een bril..... oh jee, dat wordt elke maand een nieuwe bril, zoals hij met zijn spullen omgaat.....

iemand ervaring met brillen bij kleintjes? (met ass en adhd?)

@Lois... ben je al verder? Al medicatie geprobeerd?
uit een aspergernest
  maandag 11 januari 2010 @ 09:55:39 #16
35189 Troel
scherp en bot
pi_76668706
quote:
Op dinsdag 5 januari 2010 15:35 schreef Oxymoron het volgende:
'k Heb een tip! Vooral voor Job (Livelink).

Boekje: Benno heeft een goed hart, geschreven door T. Robberecht en P. Goossens, 10,95 euro.
Over een jongen, die niet kwaad en stout wil zijn, maar het wel is.
Vanaf 4 jaar.

Het leek me wel wat voor Job. Omdat jij, Livelink, schrijft dat hij vaak boos en stout is, maar eigenlijk een lieve jongen. Ook voor klasgenoten, en brusjes geschikt.
En de titel is mooi .
Dat klinkt als een leuk boekje!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_76712282
Oxymoron

Met name jou wil ik ff heel hartelijk bedanken.
Ik werk momenteel op een middelbare school met een aantal kinderen met autisme.
Ik heb bijna al je posts gelezen en er is veel duidelijk geworden voor me.
Danx nogmaals
pi_76718354
Hoeveel informatie en bv. onderzoeksuitslagen delen jullie eigenlijk met school? Is dat echt alles wat betrekking heeft op je kind, of hebben jullie zoiets van niet alle informatie hoeft met school gedeeld te worden? Ik weet dat sommige informatie van belang is voor school, maar naar mijn mening geldt dit niet voor alles. Sommige informatie vind ik erg privé liggen en dat dat dan ergens op school ligt en iedereen dat in kan zien vind ik zelf niet zo'n prettig idee. Hoe gaan jullie hier mee om? Geven jullie zonder nadenken alle informatie, of maken jullie onderscheid tussen wat wel en wat niet van belang is voor school en wat dus uiteindelijk wel en niet wordt doorgespeeld?
  dinsdag 12 januari 2010 @ 13:48:18 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_76718685
Ik weet dat mijn ouders echt niet alles ook naar school hebben gedaan, volgens mij is er een slechts een klein gedeelte richting school gegaan, omdat het de school voornamelijk gaat om het stempeltje an sich.

Maarja, dat is ook alweer zoveel jaar geleden natuurlijk!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 12 januari 2010 @ 14:29:03 #20
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_76720368
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 10:33 schreef -sabine- het volgende:
Oxymoron

Met name jou wil ik ff heel hartelijk bedanken.
Lief!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_76720792
Ik ben zelf ook leerkracht. Misschien maakt het dat voor mij anders.....

Ik geef gewoon het hele verslag aan school. Ook omdat ik weet dat voor school alles belangrijk is. Juist ook hoe een kind thuis is kan school helpen.
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om iets niet te vermelden. Dat is wel je goed recht.
uit een aspergernest
  dinsdag 12 januari 2010 @ 18:02:08 #22
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_76729522
quote:
Op maandag 11 januari 2010 09:12 schreef wendytje het volgende:
En hij moet misschien een bril..... oh jee, dat wordt elke maand een nieuwe bril, zoals hij met zijn spullen omgaat.....

iemand ervaring met brillen bij kleintjes? (met ass en adhd?)

Toevallig werk ik ook nog eens met blinden/slechtzienden en geef regelmatig adviezen voor brilgewenning. Ervaring genoeg dus hier Het is heel wisselend hoe kinderen reageren op een bril; soms verwacht je nauwelijks problemen en blijkt het dragen van een bril een hels karwei te zijn voor een kind. Soms ben je op alles voorbereid en heb je een uitgebreid stappenplan klaarliggen en zet je het kind de bril op en wil hij/zij deze het liefst niet meer afzetten!
Weet je wat de brilsterkte is? Moet de bril de hele dag gedragen gaan worden?
Geluk is een richting, geen punt
  dinsdag 12 januari 2010 @ 19:21:21 #23
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76732914
Ik heb de school het totale verslag gegeven. Daar stonden ook wel zaken in over de thuissituatie, maar ik vind het veel te ingewikkeld om te moeten gaan afwegen wat wel of niet naar school zou moeten.
Ik ga ervan uit dat ze geen misbruik zullen maken van de informatie en dat elk beetje informatie ook wel helpt om Job te helpen. Als je eenmaal in het traject zit ontkom je er niet aan om je bloot te geven is mijn ervaring.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Jubileum moderator dinsdag 12 januari 2010 @ 20:00:47 #24
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_76734923
Ik geef zoveel mogelijik informatie maar niet alles. Bij de diagnose stond de hele medische geschiedenis van Jeroen, mij en onze ouders vermeld, dat gaat ze dan weer niets aan vind ik.

Wendytje, Eva heeft ook al jaren een brilletje. Mijn advies is altijd: krasvaste glazen, niet te duur montuurtje met bij voorkeur flexipootjes (van die scharniertjes die alle kanten op kunnen) en verder maar bidden dat hij heel blijft. Moet eerlijk zeggen dat het aanwennen van de bril geweldig ging bij Eva, ze zag er zoveel meer mee dat ze hem graag ophad, en dat hadden we toch heel wat duisterder voorgesteld
De keren dat de bril is gesneuveld is dat kindjes op het dagverblijf de bril wel erg mooi vonden en hem aftrokken en vrolijk doormidden braken....
Ze heeft lange tijd zo'n koordje erom gehad, zodat hij niet zo makkelijk afkon, en tegenwoordig heeft ze hele kekke hulpstukjes aan de brillepootjes die zorgen dat de bril achter de oortjes vastzit.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_76747077
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 18:02 schreef Yvonnetje het volgende:

[..]

Toevallig werk ik ook nog eens met blinden/slechtzienden en geef regelmatig adviezen voor brilgewenning. Ervaring genoeg dus hier Het is heel wisselend hoe kinderen reageren op een bril; soms verwacht je nauwelijks problemen en blijkt het dragen van een bril een hels karwei te zijn voor een kind. Soms ben je op alles voorbereid en heb je een uitgebreid stappenplan klaarliggen en zet je het kind de bril op en wil hij/zij deze het liefst niet meer afzetten!
Weet je wat de brilsterkte is? Moet de bril de hele dag gedragen gaan worden?
Vandaag de orthoptist gehad en het was minder erg dan de meting die de ggd had gedaan. Gelukkig.... maandag moet hij druppelen en dan naar de oogarts. Allebei de ogen zagen evenveel, ik geloof dat ze zei 5 an de 9?????
We zullen zien....

Krasvast klinkt goed!

Voor de oudste heeft school oordo[[en aanbevolen. Iemand daar al ervaring mee? Ben naar een gehoorwinkel gegaan en die raden aan het audiologisch centrum te bellen voor advies.
Dat gaan we morgen dan maar doen.

En idd Lois, medische informatie over anderen dan het kind zou ik ook weglaten, maar dat stond in de rapporten van mijn kids niet.
uit een aspergernest
  woensdag 13 januari 2010 @ 15:56:09 #26
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_76765656
quote:
Op dinsdag 12 januari 2010 23:49 schreef wendytje het volgende:

[..]

Vandaag de orthoptist gehad en het was minder erg dan de meting die de ggd had gedaan. Gelukkig.... maandag moet hij druppelen en dan naar de oogarts. Allebei de ogen zagen evenveel, ik geloof dat ze zei 5 an de 9?????
We zullen zien....

Krasvast klinkt goed!

Even afwachten dan, want alleen als de ogen gedruppeld zijn krijg je een betrouwbare meting. Zeker bij kinderen verschilt het nogal eens per meting als ze ongedruppeld zijn.

Over het algemeen kijk je in welke situaties de bril het meeste voordeel oplevert voor het kind en biedt je de bril in het begin in deze situaties aan. Het is slim activiteiten te kiezen die het kind al leuk vindt, om zo tot een positieve ervaring te komen.
Werk je ook met picto's o.i.d.? Dan kan het ook werken om duidelijk te zeggen wat de bedoeling is (bril op, puzzelen, bril af) en de bril te koppelen aan een activiteit. Bv: picto van puzzelen + picto van bril.
Een vaste plek om de bril op te bergen is ook handig. Zorg voor een leuke brillenkoker, veel kinderen vinden het interessant en het kan helpen om je kind gelijk te betrekken bij het pakken en netjes opbergen van de bril (leren hier zorgvuldig mee om te gaan).
Geluk is een richting, geen punt
pi_76770387
quote:
Op woensdag 13 januari 2010 15:56 schreef Yvonnetje het volgende:

[..]

Even afwachten dan, want alleen als de ogen gedruppeld zijn krijg je een betrouwbare meting. Zeker bij kinderen verschilt het nogal eens per meting als ze ongedruppeld zijn.

Over het algemeen kijk je in welke situaties de bril het meeste voordeel oplevert voor het kind en biedt je de bril in het begin in deze situaties aan. Het is slim activiteiten te kiezen die het kind al leuk vindt, om zo tot een positieve ervaring te komen.
Werk je ook met picto's o.i.d.? Dan kan het ook werken om duidelijk te zeggen wat de bedoeling is (bril op, puzzelen, bril af) en de bril te koppelen aan een activiteit. Bv: picto van puzzelen + picto van bril.
Een vaste plek om de bril op te bergen is ook handig. Zorg voor een leuke brillenkoker, veel kinderen vinden het interessant en het kan helpen om je kind gelijk te betrekken bij het pakken en netjes opbergen van de bril (leren hier zorgvuldig mee om te gaan).
Goede tips!
Ik heb idd picto's.... ik ga meteen een bril zoeken.
uit een aspergernest
  Jubileum moderator donderdag 14 januari 2010 @ 09:13:42 #28
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_76796543
Vorige week woensdag werden we gebeld door de kinderpsychiater. Ze had met het team behandelende psych's overleg gehad en een besluit genomen.
Ze hebben, in al hun wijsheid, besloten Eva niet (nu) te willen behandelen.

Ze willen graag eerst uitgesloten zien dat er aan het slaapprobleem geen biologische oorzaak vast zit. Ze denken, net als wij, dat dat waarschijnlijk niet het geval is, maar toch moet het eerst worden uitgesloten vinden ze.

Ik was in tranen, en zo vreselijk boos.... Wat ik ook zei of deed maakte geen verschil meer, het besluit is genomen en dat is dat. Ook de ADHD factor kan pas onderzocht worden als wij het slaapcentrum-traject hebben afgerond.

Dus... het heeft een weekje geduurd voor ik dit hardop kon zeggen zonder vreselijk te gaan huilen maar wij zijn nu weer terug bij af. Ik heb inmiddels contact gehad met de kinderarts, die gaat mij ofwel terugbellen of ik vind de doorverwijzing in de bus, en dan gaan we door naar het slaapcentrum.

Alles wat ik niet wilde, omdat ik die procedures te eng en invasief vond voor Eva, moet nu toch gebeuren....

Het feit dat het nu weer maanden gaat duren en dat wij zo'n beetje op onze tandvlees lopen maakt geen enkele indruk, of naja het maakt wel indruk maar maakt geen verschil.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 14 januari 2010 @ 09:15:03 #29
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_76796570
hoe gemeen!
I`m not weird. I`m limited edition.
  donderdag 14 januari 2010 @ 09:16:04 #30
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_76796599
Jeetje Lois...
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_76796647
ow Lois

Wat een gevecht tegen de instanties alleen al..
Alleen dat kost al bergen energie.
pi_76796737
Ow, Lois, wat ontzettend frustrerend, wrang en .
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
  donderdag 14 januari 2010 @ 09:27:59 #33
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_76796858
Lois
Het drukt nog niet half uit wat ik wil zeggen... Onvoorstelbaar, echt...
***
pi_76797415
Oh Lois Heel veel sterkte nu.
Wat houdt dat slaapcentrumtraject precies in?
pi_76797574
Oh jeetje, wat ontzettend frustrerend en ronduit rot! Arme jullie!
Veel sterkte, kop op lieve jullie!
pi_76797657
god, wat kan ik me voorstellen dat je zo moe(s)t huilen. Pfffff, ik hoop dat jullie nog kunnen volhouden

Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  Jubileum moderator donderdag 14 januari 2010 @ 10:04:17 #37
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_76797680
Poemojn ik heb begrepen van de kinderarts dat er nogal wat onderzoeken zijn waarvoor ze opgenomen zou moeten worden. Nou wil ik niet teveel op de zaken vooruit lopen, eerst maar eens kijken wat het slaapcentrum zelf zegt maar ik werd niet blij van de dingen die me verteld zijn.
Sowieso opname vind ik geen geweldig idee, maar ook elk uur bloedprikken voor 24-36 uur lang vind ik niet fantastisch.
Maar goed, laat ik maar gewoon even rustig afwachten, misschien zijn dit wel indianenverhalen en valt het allemaal best wel mee, en misschien gaat dit traject wel gewoon lekker snel. (ik ga gelijk staatsloten kopen want de kans dat ik daar iets win is volgens mij groter dan een snel traject )
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_76797848
Lois Wat rot.
Het lijkt erop dat ze alleen maar bezig zijn met de diagnose en niet met wat het met het meisje erachter doet... (*denkt aan dr.House) Stel dat het wel een combinatie met ADHD is, dan is het misschien veel sneller op te lossen en hoeft ze niet van huis weg en al die handelingen ondergaan... bluh...
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>
  donderdag 14 januari 2010 @ 11:36:51 #39
35189 Troel
scherp en bot
pi_76800405
House

Lois, wat ontzettend *vulhierscheldwoordin*.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_76803062
Lois nu weet ik ook niks meer te zeggen
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_76803572
Ik weet niet eens meer wat ik nu kan typen. Lois en sterkte. En dat is niet genoeg. Ik...... ik duim, bid en hoop voor jullie dat het slaapcentrum inziet wat voor een meisje Eva is. Dat ze haar geen trauma's geven. Dat ze geen onderzoeken krijgt, waarvan achteraf gezegd wordt: oh, dat had eigenlijk niet gehoeven. Dat ze eerst nadenken voordat ze doen. Dat zij tot de conclusie komen dat het omdraaien van de situatie in Eva's belang is. Dat het beter is dat ze eerst ADHD-medicijnen krijgt, om te zien of daar de oorzaak ligt, voordat ze opgenomen moet worden in een omgeving waar ze zich niet thuis voelt. Dat is wat ik jullie gun.
  donderdag 14 januari 2010 @ 13:11:10 #42
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_76803818
Ow Lois, wat vreselijk moeilijk zeg! Sterkte met alles...
pi_76803872
Ah Lois, wat wordt het jullie zo moeilijk gemaakt.. Veel sterkte met alles wat nog komt!
  donderdag 14 januari 2010 @ 13:46:12 #44
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_76805013
Oh meisje verbluffend, steeds, die muren waar je tegenaan loopt. Hij spijt me zo voor jullie.
pi_76805063
Oooh Lois bah wat naar voor jullie
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_76809059
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 11:36 schreef Troel het volgende:
House
dat wel *verslaafd is
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_76811737
@Lois, je zou die mensen toch.
Veel sterkte voor jullie !
  donderdag 14 januari 2010 @ 16:35:38 #48
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_76812143
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 10:11 schreef Twinkly het volgende:
Lois Wat rot.
Het lijkt erop dat ze alleen maar bezig zijn met de diagnose en niet met wat het met het meisje erachter doet... (*denkt aan dr.House) Stel dat het wel een combinatie met ADHD is, dan is het misschien veel sneller op te lossen en hoeft ze niet van huis weg en al die handelingen ondergaan... bluh...
Met alle respect , een beetje betrokkenheid van de arts is zeer zeker gewenst, maar soms moeten artsen ook gewoon hun werk goed doen, en dan liever een arts die van wanten weet al is het met een onorthodoxe aanpak, dan iemand die teveel naar het gevoel luisterd en daardoor wellicht verkeerde keuzes maaakt..
Daarbij is House een sterk karakter die heel doelbewust zo is neergezet, en op een bepaalde manier geprofileerd wordt.

Nu gun ik Lois & co absoluut een subtielere aanpak en er dus wel iets meer naar hen geluisterd wordt.. want t loopt maar door en door en door zo zonder oplossingen , allen maar meer wachten en wachten.
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_76812819
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:35 schreef _evenstar_ het volgende:

[..]

Met alle respect , een beetje betrokkenheid van de arts is zeer zeker gewenst, maar soms moeten artsen ook gewoon hun werk goed doen, en dan liever een arts die van wanten weet al is het met een onorthodoxe aanpak, dan iemand die teveel naar het gevoel luisterd en daardoor wellicht verkeerde keuzes maaakt..
Daarbij is House een sterk karakter die heel doelbewust zo is neergezet, en op een bepaalde manier geprofileerd wordt.

Nu gun ik Lois & co absoluut een subtielere aanpak en er dus wel iets meer naar hen geluisterd wordt.. want t loopt maar door en door en door zo zonder oplossingen , allen maar meer wachten en wachten.

Hoef je niet zo klein te schrijven toch Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar ik zou eerst naar ADHD gekeken hebben omdat dat minder belastend is voor Eva.
En House is een egocentrische eikel
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:05:21 #50
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_76813382
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:51 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Hoef je niet zo klein te schrijven toch Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar ik zou eerst naar ADHD gekeken hebben omdat dat minder belastend is voor Eva.
En House is een egocentrische eikel
medicatie is ook niet alles, dus wellicht eerst dat proberen voor het "volstoppen" met medicijnen...

En House mag dan een egocentrische zak zijn, hij is wel goed ik zou hem wel als dokter willen
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_76813500
Jemig Lois
ik vind het onvoorstelbaar echt. Pff. Sterkte en succes met het traject.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:17:51 #52
35189 Troel
scherp en bot
pi_76813914
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 16:51 schreef Twinkly het volgende:

[..]

Hoef je niet zo klein te schrijven toch Ik ben het helemaal met je eens hoor, maar ik zou eerst naar ADHD gekeken hebben omdat dat minder belastend is voor Eva.
En House is een egocentrische eikel
Maar wel erg goed met autistische kinderen
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 14 januari 2010 @ 17:33:50 #53
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_76814551
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:17 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar wel erg goed met autistische kinderen
'monkey see, monkey do'
pi_76814750
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:17 schreef Troel het volgende:

[..]

Maar wel erg goed met autistische kinderen
die heb ik gemist!
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_76816035
lois..... woorden ontbreken....
is er echt niets aan te doen?
huisarts, psychiater pushen voor een snellere oplossing?
dit is toch te erg voor woorden?
hoe lang kun je iemand zo aan het lijntje houden?
Als dit nu jullie eerste weekje slapeloosheid was... mar dit speelt al veel te lang!
uit een aspergernest
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:26:41 #56
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76818718
Lois, wat is dit een onvoorstelbaar nieuws. Arme Eva, arme jullie. Ik hoop dat deze soap toch nog ergens een positieve wending gaat krijgen. En een beetje snel graag!

Sterkte
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  donderdag 14 januari 2010 @ 19:33:51 #57
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_76818994
Lois wat ongelofelijk gemeen kan het zijn als je ergens zo op hoopt. Bah. Ik kan me levendig voorstellen dat de tranen dan hoog zitten!

Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_76819309
Naaaah Lois dat vind ik wel zo ontzettend hufterig van die dokters, echt! Wat willen ze nu? Ja, het beste voor Eva, maar waar dat eigenlijk voor 100% van afhangt omdat ze zo afhankelijk is, zijn jullie! Als jullie het niet goed trekken, dan is jullie kwaliteit van leven gewoon niet zo goed als hij zou kunnen zijn.

Het lijkt erop dat de dokters besloten hebben dat Eva een (al dan niet lichamelijk) probleem heeft, terwijl de harde werkelijkheid is dat dit niet alleen haar maar het hele gezin treft, wat zeg ik, lamlegt

Ik heb geen idee wat je beter of anders zou kunnen doen om tot dat stelletje botte koppen door te dringen dus ik wens je maar alleen heel veel sterkte...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_76819335
Lois, wat kan ik me goed voorstellen dat de tranen je nader stonden dan het lachen! Ik hoop dat het komende traject snel is en blijkt mee te vallen!
pi_76819632
jeetje Lois, wat K zeg!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_76822088
Kun je geen second opinion krijgen?
  donderdag 14 januari 2010 @ 21:35:46 #62
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_76824664
Lois wat bizar dat er zo weinig naar jullie eigen ervaring/inzichten geluisterd wordt hierin. jullie kennen haar toch als de beste, en je wil ook heus 't beste voor haar. ik hoop toch ook heel hard dat er toch nog iets anders mogelijk is.

wij zouden dinsdag het adviesgesprek hebben over 'Cato' maar sufferd en chaoot die ik ben had ik ook beloofd om precies diezelfde ochtend te helpen in de klas bij het verjaardagsfeest van haar juffen. en dat ontdekte ik 1 dag van te voren he, dat dat op dezelfde dag viel... maarja, ik wist dat dat feest ook erg belangrijk voor haar was, (en bovendien had ik 't beloofd aan de andere klasse-moeders die allebei moesten werken ) dus ik heb 't gesprek bij Virenze maar verzet. dat kon gelukkig, komende dinsdag de herkansing. het feest in de klas was hartstikke leuk en Cato kon haar geluk niet op dat ik er de hele dag bij was, ze kwam me om de haverklap knuffelen en kussen . dus ik heb geen spijt van m'n beslissing. het gaat sowieso wel heel goed de laatste week, ze had gisteren weer haar vriendinnetje te spelen en deed 't zo knap en leuk, dat samen spelen. ik was zeer onder de indruk. daarna is ze dan wel doodop, maar OK.
in de haak.
pi_76824824
Loïs....ik weet gewoon niet wat te zeggen dus maar heel kort : Sterkte en we denken aan jullie !
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  donderdag 14 januari 2010 @ 21:46:48 #64
24188 Belana
kloon van belana
pi_76825246
lois, je hebt het mij niet eens gezegd... ik zit hier met een versufde blik naar de pc te staren en weet gewoonweg niet meer wat ik moet zeggen. In Nederland kun je maar beter niet iets hebben geloof ik.... mijn hemel meisje....
stormy waters...
sailin'
pi_76825470
Jemig Lois, dat meen je niet. Dit is toch niet vol te houden zo. Sterkte.
  vrijdag 15 januari 2010 @ 09:33:41 #66
144006 chacama
Ondernemend!
pi_76840211
Trui, wat goed dat je beslissing zo mooi heeft uitgepakt. Heerlijk om te mogen lezen hoe Cato het ervaren heeft.
pi_76848507
*nieuws*
Autisme kan al bij peuters van twee jaar oud worden vastgesteld. Dat concludeert kinderpsychiater Emma van Daalen in haar promotieonderzoek dat ze uitvoerde aan het UMC Utrecht.
Lees hier meer
  vrijdag 15 januari 2010 @ 19:48:13 #68
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_76864425
Oh nee Lois. Wat een vreselijk klote ontwikkeling. Ik kan die keuze eerlijk gezegd niet begrijpen, ook al lijkt de gedachtengang logisch.

Ik hoop met heel mijn hart dat jij en Jeroen de kracht zullen vinden om door te blijven knokken en ik wens jullie daar heel veel sterkte mee. En als we wat voor jullie kunnen doen, laat je het dan asjeblief asjeblieft asjeblieft weten?!
... ♥ ik mis je ♥
  vrijdag 15 januari 2010 @ 20:08:58 #69
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_76865220
Lois

Ik weet echt helemaal niets te zeggen
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_76867458
Lois
pi_76869161
Ach Lois, wat zwaar allemaal. En geen woorden voor.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  Jubileum moderator zondag 17 januari 2010 @ 22:01:42 #72
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_76942217
Trui wat een dillemma maar ik kan me je keuze heel goed voorstellen! Succes vast voor dinsdag!

Ik vind het ontzettend lief, jullie medeleven, en het helpt, echt!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 17 januari 2010 @ 22:29:20 #73
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_76943675
Oxymoron, ik heb het boek Benno heeft een goed hart zaterdag opgehaald uit de bibliotheek en ik moest het van Job meteen achter elkaar een paar keer voorlezen. Hij laat dan weinig merken, maar het feit dat hij het meteen nog een keer wilde horen, zegt bij hem wel wat.

Dank je wel nog
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_77005574
heeft iemand hier ervaring met risperdal?

net met beide jongens naar de kinderpsychiater geweest.

de oudste krijgt ritalin (alleen voor concntratie op school)
de jongste ritalin en risperdal. Hij heeft ook veel last van woede en onmacht.
uit een aspergernest
pi_77005579
Trui.... nog een goed gesprek gehad op school?
uit een aspergernest
  dinsdag 19 januari 2010 @ 13:21:50 #76
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77007642
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 12:20 schreef wendytje het volgende:
heeft iemand hier ervaring met risperdal?
Ja, . Ik heb jaren Risperdal genomen, begonnen toen ik uit huis ging wonen, kilo's aangekomen, en toch psychotisch geworden.
Op het laatst nam ik 6 mg.

Let op het gewicht van je kinderen!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 19 januari 2010 @ 13:50:25 #77
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77008642
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 12:20 schreef wendytje het volgende:
Trui.... nog een goed gesprek gehad op school?
eh.... hoezo?

vanmiddag gaan we weer naar dat onderzoekscentrum, voor het adviesgesprek op basis van ons vorige bezoek daar. dit keer zonder Cato. ben benieuwd!
in de haak.
pi_77010332
spannend trui! ben benieuwd wat ze zeggen.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:16:29 #79
35189 Troel
scherp en bot
pi_77011630
quote:
Op vrijdag 15 januari 2010 13:25 schreef MevrouwVanDalen het volgende:
*nieuws*
Autisme kan al bij peuters van twee jaar oud worden vastgesteld. Dat concludeert kinderpsychiater Emma van Daalen in haar promotieonderzoek dat ze uitvoerde aan het UMC Utrecht.
Lees hier meer
Volgens mij is dit al langer bekend. Toen ik zwanger was van Ruben heb ik al een keer een krantenartikel hierover gelezen (nouja, over dat het bij twee jaar al kan) en dat ligt hier nog steeds ergens. Maar het kan natuurlijk dat ze toen nog aan het onderzoeken was en dat ze nu de uitslag echt heeft. WIj gaan morgen in ieder geval naar het CB en dan wordt het nog een keer aangekaart.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:41:25 #80
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77012431
Denk je dat Ruben autisme heeft, Troel?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 19 januari 2010 @ 15:44:48 #81
35189 Troel
scherp en bot
pi_77012565
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:41 schreef Oxymoron het volgende:
Denk je dat Ruben autisme heeft, Troel?
Ja, er zijn punten waarin ik veel dingen herken (maar waar ik liever even niet uitgebreid op in ga, zeker omdat het nog om zo'n klein jochie gaat en ik eerst meer zekerheid wil hebben), maar ook speelt in mijn achterhoofd dat het wel erg bijzonder zou zijn als je twee ouders hebt die het allebei hebben, het kind het niet zou hebben
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 19 januari 2010 @ 16:04:33 #82
11682 Moonah
Jolie femme
pi_77013326
Ja, het zou in de lijn der verwachting liggen als Ruben (en dan ook Jochem??) het ook hebben. Ik ben benieuwd Troel.

Lois, wat een gedoe. Is vast een procedure, eerst evt fysieke oorzaken uitsluiten. Maar wat frustrerend dat dan de kwetsbaarheid van Eva uit het oog lijkt te worden verloren.

Trui, ik ben benieuwd wat jullie vervolgtraject wordt. Maar wat fijn dat het de laatste week zo goed gaat met cato. En wat fijn ook dat je haar in de klas hebt kunnen/mogen meemaken.

En MevrouwVanDalen, dank voor het linkje. Ik ga er eens verder op Googlen.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_77013712
Jezus Lois, wat worden jullie al lang aan het lijntje gehouden, maandenlange wachttijden en noem maar op, en nu dit weer, tegenslag na tegenslag.
Wat een klotezooi zeg, zo oneerlijk! Juist medici die jullie achtergrond kennen,horen een beetje te ''weten'' wat dit moet doen met jullie als ouders en voor Eva zelf.
Lees hier altijd mee op de achtergrond, maar weet dat ik jullie zo moedig en dapper vindt en echt de beste ouders die Eva zich maar wensen kan
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 17:39 schreef Twinkly het volgende:

[..]

die heb ik gemist!
Je mag mijn dvdboxen wel lenen, House ik vind hem nog wat aantrekkelijks hebben ook
“I mean, nobody’s scientifically perfect, but Suzie’s about as close to being perfect as any human could possibly be.”
pi_77019420
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:50 schreef trui het volgende:

[..]

eh.... hoezo?

vanmiddag gaan we weer naar dat onderzoekscentrum, voor het adviesgesprek op basis van ons vorige bezoek daar. dit keer zonder Cato. ben benieuwd!
sorry, dacht dat het helpen in het gesprek met school viel... maar het was een ander gesprek...
uit een aspergernest
  dinsdag 19 januari 2010 @ 20:23:04 #85
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77024870
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 15:16 schreef Troel het volgende:

[..]

Volgens mij is dit al langer bekend. Toen ik zwanger was van Ruben heb ik al een keer een krantenartikel hierover gelezen (nouja, over dat het bij twee jaar al kan) en dat ligt hier nog steeds ergens. Maar het kan natuurlijk dat ze toen nog aan het onderzoeken was en dat ze nu de uitslag echt heeft. WIj gaan morgen in ieder geval naar het CB en dan wordt het nog een keer aangekaart.
er was inderdaad al eerder iemand die op een dergelijk onderwerp gepromoveerd is (Claudine Dietz om precies te zijn), in elk geval had zij toen een vragenlijst ontworpen die op 't CB gebruikt kon worden om autisme vroegtijdig te onderkennen. maar misschien is dit hier een verfijning van of een vervolg erop?

in ons gesprek vanmiddag kregen we te horen dat onze Cato met vrij grote zekerheid toch echt wel als klassiek of kern-autist gediagnostiseerd kan worden. dat verraste mij wel, omdat ik daar kennelijk een te stereotype beeld van heb (weer wat geleerd...). ik dacht echt dat 't eerder in de asperger of pdd-nos hoek zou liggen. maar ze voldoet aan genoeg kenmerken uit alle deelgebieden die de DSM ervoor aangeeft, en ik kon 't ook alleen maar eens zijn met de verdere beschrijvingen uit 't rapport, dus OK, klassiek autisme... even laten bezinken weer...! (heb uiteraard nog even een discussie gevoerd over de betrouwbaarheid van zo'n diagnose als 't maar op 1 ochtend en een aantal vragenlijsten gebaseerd is, maar ze hebben me aardig weten te overtuigen dat er in cato's geval toch echt vrij duidelijk is. en in feite maakt het ook niet zo ontzettend veel uit, de aanpak ligt grotendeels allemaal in dezelfde lijn).

vervolgstappen: we gaan 't nu natuurlijk weer met school opnemen, uitzoeken wat zij te bieden hebben aan mogelijke extra begeleiding van Cato. daarnaast gaan we inventariseren wat goede mogelijke scholen zijn in 't 'cluster4'-type zoals dat heet. het is nog niet zeker of ze naar het speciaal onderwijs gaat, maar we gaan die optie in elk geval wel heel serieus onderzoeken en dat traject toch vast opstarten, i.v.m. de vaak moeizame route daarnaartoe. verder krijgen wijzelf als ouders nog wat 'psycho-educatie' zoals dat heet, oftewel een aantal gesprekken met veel informatie over wat 't nou allemaal precies inhoudt en hoe we daar het best mee om kunnen gaan. de methode 'geef me de vijf' werd door hen ook zeer positief bevonden en die ga ik dus toch maar aanschaffen ondanks de prijs.
in de haak.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 20:28:16 #86
68900 Saffier
Tobias en Ylana
pi_77025133
Trui het klinkt alsof je het totale gesprek toch als positief hebt ervaren. Neemt niet weg dat je dit allemaal best even door moet slikken. Fijn dat je wat handvatten hebt gekregen/gaat krijgen.
Hij weet alleen van lekker slapen, en ver daarbuiten lopen schapen.
De zon schijnt op zijn donk're haren, zo blijf ik heel lang naar hem staren.
Wie ben jij in dit leven om je droom op te geven?
Ylana
pi_77025420
Jee Trui, het lijkt mij wel een heftig bericht. Hoe voel je je? Je reactie leest rustig en positief, dat is in ieder geval fijn. Heel veel succes met het vervolgtraject.

En nog even voor Lois: het zit jullie echt niet mee, wat ontzettend naar dat het zo loopt en zo slopend is. Heel veel sterkte.
pi_77025461
Heftige diagnose trui... Nou zit ze gelukkig goed bij jullie als ouders, maar ik kan me voorstellen dat je flink schrikt.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 19 januari 2010 @ 20:55:00 #89
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77026489
Lijkt me inderdaad schrikken Trui. Maar wat een liefde straalt er uit jouw post. Wat super dat jullie er mee aan de slag kunnen. Dat de handvaten geboden worden en dat je zelf niet het wiel hoeft uit te vinden, 'maar enkel' moet gaan leren hoe dat wiel rolt.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:08:20 #90
11682 Moonah
Jolie femme
pi_77027178
Trui, wat heftig.
Goed dat jullie begeleiding krijgen. Nou ja, ik weet eigenlijk niet zo goed wat te schrijven.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:11:52 #91
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_77027373
Heftig, Trui! Maar ook wel fijn dat er nu meer duidelijkheid is. Veel sterkte met alles wat er nu bij komt kijken.

En Lois ook nog heel veel sterkte.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:15:58 #92
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77027607
het is op zich niet per definitie 'erger' dan een van de andere typeringen in het autistisch spectrum, ook binnen dat klassieke type zit nog een enorme variatie. cato is waarschijnlijk wel te typeren als 'hoogfunctionerend autist' bijvoorbeeld. niet dat betekent dat ze hoogbegaafd is, maar in vergelijking de totale groep autisten zijn haar cognitieve capaciteiten wel bovengemiddeld.
in de haak.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:18:56 #93
11682 Moonah
Jolie femme
pi_77027796
Toch gek en typisch dat je denkt dat kernautisme erger is dan PDD-NOS of Asperger oid. En dan 'je' in algemene zin, ik dacht het zelf ook.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:23:46 #94
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77028109
Officieel ''welkom in dit topic! '', trui!
Verder weet ik niet wat ik moet zeggen ; ik hoop dat Cato het ooit ook gaat leren, wat autisme is, en dat ze niet ''gek'' is, maar wel een beperking heeft.
Er zijn nu genoeg boekjes om het aan jonge kinderen uit te leggen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:25:32 #95
11803 Vivi
Computer off. Life on.
pi_77028222
Jeetje Trui, ik heb hier niets meegekregen (klikte op deze topic omdat ik dacht dat Moonah wat over Thieske had gepost), maar wat een heftig nieuws zeg! Maar volgens mij hebben jullie een fantastisch meisje, dus het gaat vast goedkomen, linksom of rechtsom .
Ik adem in en kalmeer. Ik adem uit en glimlach.
pi_77028746
trui, heftig voor jullie en Cato natuurlijk
Sterkte met alle vervolgstappen en ondanks dat ik jullie niet ken denk ik ook dat ze bij jullie (als ouders) wel goed zit.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:34:03 #97
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_77028782
Cato. Met haar afkeer van knopen, haar geweldige taalgebruik. Haar wijze gedachtegang en aanleg voor letters. Ik vind haar zo leuk Trui, juist door al die extra ingewikkeldheden. Een flinke diagnose, maar wel fijn dat het zo vroeg al duidelijk is.
Succes met geef me de vijf en ne dikke high five voor jullie. Op naar een fijne weg in dit alles.
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:34:55 #98
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77028836
dank jullie! dat is ook zo, ze is echt nog altijd onze lieve grappige dochter natuurlijk. dat heb ik de afgelopen weken ook zo goed gemerkt, sinds die 'voorlopige' diagnose, dat hakt er even in maar het verandert in feite niks aan wie ze is en gelukkig ook niet aan hoe we tegen haar aan kijken. hooguit dat we wat meer geduld hebben met haar lastige kanten.

oxy heb je toevallig nog titels van die boekjes voor jonge kinderen? we zitten natuurlijk ook een beetje met de uitleg naar 'willem'. ik heb 't er met hem wel eens over gehad hoor, maar hij vindt het soms ook zo moeilijk dat we andere eisen aan haar stellen dan aan hem. of om haar niet teveel te plagen (want ze is me toch makkelijk op de kast te krijgen...).
in de haak.
pi_77028965
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:33 schreef lily het volgende:
trui, heftig voor jullie en Cato natuurlijk
Sterkte met alle vervolgstappen en ondanks dat ik jullie niet ken denk ik ook dat ze bij jullie (als ouders) wel goed zit.
dat
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:45:31 #100
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77029443
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 21:34 schreef trui het volgende:
oxy heb je toevallig nog titels van die boekjes voor jonge kinderen? we zitten natuurlijk ook een beetje met de uitleg naar 'willem'. ik heb 't er met hem wel eens over gehad hoor, maar hij vindt het soms ook zo moeilijk dat we andere eisen aan haar stellen dan aan hem. of om haar niet teveel te plagen (want ze is me toch makkelijk op de kast te krijgen...).
Je hebt de boeken ''De Wereld van Luuk'', van Martine Delfos (vanaf 4 jaar) en ''Weet je wat autisme is'' van uitgeverij Pica (auteur weet ik zo snel, niet).
Ik denk dat als je met de eerste begint, er wel een gesprek kan komen, waarin je (ook) Willem uitleg kunt geven.
Maar, hee, vergeet Cato zelf niet, wat uitleg betreft! Dat is ook, erg belangrijk, dat ze zich, in een verwarrende, wijde wereld, ook ergens in kan herkennen. Van levensbelang!
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77029560
trui, het valt vast niet mee om zoiets te horen denk ik. Wel fijn dat er duidelijkheid is en jullie Cato goed kunnen begeleiden in wie ze is
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:58:05 #102
24188 Belana
kloon van belana
pi_77030253
trui, mag ik vragen aan wat voor soort dingen je nou merkte dat er iets met Cato was?
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 19 januari 2010 @ 21:59:52 #103
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77030383
oxy dank je wel! en op de uitleg aan haarzelf doelde ik ook zeker hoor! het zal zelfs veel moeilijker zijn om 't aan cato zelf uit te leggen, denk ik. maar daarnaast is 't voor broerlief ook niet zo heel makkelijk, vandaar dat ik dat nog even noemde.
in de haak.
pi_77030492
trui, voor broer heb je brusjesgroepen. Ms iets voor 'later' als hij er wat meer mee bezig is. Met andere kinderen in dezelfde soort situatie.
Je weet me te vinden he, als het een keertje nodig is?
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  dinsdag 19 januari 2010 @ 22:17:18 #106
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77031408
Trui
Je hebt wel snel een diagnose. Het valt vast niet mee, maar uiteindelijk blijft ze natuurlijk gewoon Cato
Wij hebben de aanvraag voor het rugzakje ook via een cluster-4-instantie lopen (hoewel we er sinds de aanvraag nog niks van gehoord hebben). En "Geef me de 5" heb ik inmiddels uit de bibliotheek, ik moet er nog wel aan beginnen
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_77031461
Och Trui dat is een stevige diagnose voor jullie meisje, helemaal als je zelf eigenlijk al van een andere diagnose uit was gegaan. Maar idd wat Lishe zegt, ik sluit me er helemaal bij aan. Jullie lieve meiske, ik vond haar zó leuk en zo lief toen die ene zomerdag en ze is natuurlijk nog steeds datzelfde persoontje. Echt, met jullie als ouders, 'Willem' als broer en een goede begeleiding dr bij komt het helemaal op zn pootjes.
'Cato' heeft een fijn plekje uitgekozen bij jullie.

Veel succes in het verdere traject!
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 19 januari 2010 @ 22:20:37 #108
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77031593
belana, er zijn van heel jongs af aan al dingen geweest die wel wat bijzonder aan haar waren. als baby was ze al moeilijker te troosten en had ze veel moeite zich te ontspannen bij het gaan slapen bijvoorbeeld (nog altijd is dat laatste het geval, ze doet er lang over om in slaap te komen). verder heeft ze een vrij lange periode gehad dat ze in 'citaten' sprak. echt al vanaf dat ze 2 was oid. dan gebruikte dus ze liever stukjes tekst uit boekjes, films, dan dat ze zelf een zin maakte. ze doet dat nog steeds wel af en toe, al kan ze wel steeds beter ook zelf dingen formuleren. maar vorige week nog, dacht ik 'goh wat knap hoe ze dat zegt'. en later realiseerde ik me 'ohja haha dat komt uit die en die film!'. ook is ze heel erg van de herhaling. bij elk poppetje of knuffeltje dat ze heeft horen bepaalde zinnen/woorden en verhaaltjes, en die moeten dan ook elke keer precies hetzelfde gespeeld worden (zelfs als er een jaar tussen zit weet ze nog precies wat dat ene poppetje altijd zegt). die herhaling vindt niet zozeer op een bezwerende manier plaats, maar gewoon omdat ze houdt van steeds hetzelfde. wel is ze ook vaak erg onzeker, en denkt ze dat ze dingen niet kan.
het is niet zo dat ze geen contact maakt, en ze communiceert ook wel, maar vaak wel op een wat onhandige manier. ook is ze vaak moeilijk te bereiken, zit ze in een eigen wereld. je moet dingen vaak wel 3 keer tegen haar zeggen, voor ze ze een keer hoort.
toen ze op school begon was de (vrij grote) klas waar ze in kwam ook echt veel te overweldigend voor haar. al die informatie, al die kinderen, al die regeltjes. ze kon er heel slecht mee overweg. het contact met de andere kinderen verliep toen ook heel stroef en in no time zat ze in een aantal heel vervelende situaties, werd ze door de rest ook als 'vreemd' gezien. gelukkig is dat na de zomervakantie in een nieuwe klas wel een stuk verbeterd.
wat ik als peuter ook wat gek vond was dat haar gedrag heel sterk plaatsgebonden was. als ze in een bepaalde winkel een keer wat vervelend geweest was dan kon je er donder op zeggen dat ze de volgende keer in diezelfde winkel precies hetzelfde vervelende gedrag ging vertonen. sommige winkels ben ik echt gaan mijden daardoor. helaas was dat bijvoorbeeld ook het geval in omgevingen die ik niet zomaar kon vermijden, zoals het zwembad als we daar naartoe gingen voor de zwemles van 'willem'. de allereerste keer werd ze daar ziek, en was ze er verschrikkelijk onhandelbaar. het heeft echt wel een half jaar geduurd voor ze zich daar iets 'normaler' begon te gedragen. en al was ze de rest van de dag in een prima bui, zodra we dan daar kwamen was 't 'boem' weer mis. ik heb daar dus een fijne reputatie opgebouwd als moeder die haar kind maar weer es gillend meezeult.
ik vergeet nu vast nog een heleboel dingen te noemen maar dit is een greep uit de dingen die wel aanwijzingen gaven in deze richting. toch was en is ze daarnaast ook een heel leuk en grappig kind, met haar eigen ideeën, talenten (zeer muzikaal bijvoorbeeld), grapjes en fantasieën. heel gevoelig, heel knuffelig, veel behoefte aan contact, maar ook enorm eigenwijs. een super meisje! maar ook heel kwetsbaar. en die kwetsbaarheid is eigenlijk waar ik me het meest zorgen om maak. hoe gaat zij het redden straks???
in de haak.
  dinsdag 19 januari 2010 @ 23:00:52 #109
24188 Belana
kloon van belana
pi_77033885
dankjewel trui, voor je open antwoord. over jouw mooie meisje!
Ik vroeg het omdat er over Liam nog wel eens opmerkingen worden gemaakt in deze richting, maar ik heb dat gevoel helemaal niet (hij is gewoon druk vind ik, een jongen) dus ik was nieuwsgierig aan wat voor soort dingen je nou kan merken dat er "iets" is.
stormy waters...
sailin'
  dinsdag 19 januari 2010 @ 23:21:27 #110
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77034959
Belana, wat voor een soort opmerkingen worden er dan over Liam gemaakt? Of vind je dat te privé om te posten?
Als ik achteraf terugkijk heb ik toch heel vaak aan de bel getrokken over Job. Al vanaf dat hij een baby was. In mijn geval werd het juist altijd weggewoven door iedereen. Pas op school escaleerde het, maar zelf had ik al veel eerder het gevoel dat er iets niet helemaal klopte.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 20 januari 2010 @ 07:56:09 #111
24188 Belana
kloon van belana
pi_77040856
Over Liam krijg ik vooral veel opmerkingen als: hij is wel druk he, ADHD??? e.d.
Overigens niet van school of juf of BSO, die vinden het gewoon goed gaan met hem, dus ik maak me ook niet echt druk, maar was wel benieuwd wat voor soort dingen nou kunnen opvallen. Ik wil ook geen blinde vlek ontwikkelen
Maar nee, ik denk zelf niet dat er ook maar iets aan de hand is met Liam, hooguit dat het een hele slimme jongen is, maar ook een drukke jongen en kwa gedrag nogal beinvloedbaar door anderen.

Het lijkt me veel frustrerender dat je zelf steeds aan de bel trekt en niet gehoord wordt.
stormy waters...
sailin'
  Jubileum moderator woensdag 20 januari 2010 @ 08:42:51 #112
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_77041303
Och Trui....wat een diagnose Ik wil zoveel zeggen, en tegelijk sta ik even met mijn mond vol tanden. Die kwetsbaarheid herken ik zo en je zorgen daarom.

Ik heb met Iris het boekje "ik wil een vriend met rode schoenen" vaak gelezen en dat heeft bij haar veel begrip gebracht.

Ik wil zoveel zeggen maar zit op kantoor, ik kom hier later deze week wel even op terug, of ik pm je even.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 20 januari 2010 @ 09:10:37 #113
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77041712
trui, 'fijn' dat er duidelijkheid is over wat er met Cato aan de hand is. Jullie redeen het wel...
pi_77041959
Wat jij schrijft over Cato daar herken ik het gedrag van mijn oudste zoon heel erg in, trui. Erg veel overeenkomsten.
Hij heeft toen de diagnose ADHD gekregen (na een aantal sessies bij een kinder- en jeugdpsychiater)

Zijn er toch wel wat raakvlakken blijkbaar tussen autisme en ADHD (maar daar weet Lois wel weer meer van, toch?)

En wat je zegt; het verandert an sich niets, onze zoon is gewoon onze zoon, maar alleen de zorgen om zijn toekomst (redt hij het wel later) wegen vooral zwaar.
  woensdag 20 januari 2010 @ 10:10:32 #115
35189 Troel
scherp en bot
pi_77042908
trui

Ben het helemaal eens met de rest hier: jullie redden het wel. Zoals ik je ken gaat het gewoon helemaal goed komen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_77044037
Trui, al hadden jullie het al verwacht, het lijkt me toch zwaar nieuws. Ik hoop dat jullie ook op school een goede oplossing voor Cato kunnen vinden.
'De wereld van Luuk' lag hier pas in de 50-cent-bak van de bieb, ik kan later deze week evt kijken of ik 'm zie voor jullie, laat maar weten evt.
  woensdag 20 januari 2010 @ 11:04:33 #117
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_77044491
Jeetje Trui, wat een heftige diagnose zeg...
Ik kan me zo goed voorstellen dat je idd gaat denken aan 'hoe zal ze het later gaan doen'.
***
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 20 januari 2010 @ 11:09:34 #118
95752 crew  Chell
Kluns
pi_77044660
@trui: wat heftig die diagnose, maar wat schrijf je mooi over jullie Cato. Echt goed, dat je het zo ziet Probeer ook echt die positieve kanten naar haar en de omgeving te benadrukken, want die zijn er ook gewoon!

@Lily: Er zijn heel veel raakvlakken tussen ADHD en autisme. Het zijn echt twee aan elkaar verwante stoornissen en komen ook heel vaak samen voor. Ik realiseer me zelf ook steeds vaker dat ik echt wel wat autistische trekjes heb (ik heb ADHD).

@Lois: ik had er nog niet eerder op gereageerd, maar jemig...wat een verhaal weer! Ik word zo verdrietig van al die muren waar jullie tegenop lopen! Dat je kind een beperking heeft is 1, maar al die muren, kastjes, onmogelijkheden....die maken het echt 100 keer erger
Het zou toch anders moeten kunnen! Bah!
pi_77048217
Trui
pi_77050632
Trui de rest is al gezegd en daar sluit ik me helemaal bij aan.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  woensdag 20 januari 2010 @ 15:39:52 #121
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77055930
Wow, Cato lijkt op mij!
Ook het citeren: vroeg goed kunnen praten, maar eigenlijk, ''niks zeggen''.
Ik hoop dat ze opgroeit tot wie-ze-is!

En van mij geen , want ik ben autist en het is geen zielige ziekte, het is, gewoon verdomde lastig. Van mij een voor zowel het onderzoeksteam, de ouders, de toekomstige hulp én de diagnose.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77057220
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 15:39 schreef Oxymoron het volgende:
En van mij geen , want ik ben autist en het is geen zielige ziekte
nee, tuurlijk niet, oxy

maar voor een ouder is het wel net weer anders dan als het om jezelf gaat natuurlijk
(de zijn natuurlijk voor trui en haar zorgen voor de toekomst, zeg maar)
  woensdag 20 januari 2010 @ 16:20:34 #123
35189 Troel
scherp en bot
pi_77057634
Alsof een autist niet een zoen kan geven
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  woensdag 20 januari 2010 @ 16:25:25 #124
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77057878
Alsof een autist geen emoticons kan lezen
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  woensdag 20 januari 2010 @ 16:40:31 #125
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_77058552
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:20 schreef Troel het volgende:
Alsof een autist niet een zoen kan geven
Alsof de ene autist de andere moet vertellen hoe je op je best autistisch kan zijn
I`m not weird. I`m limited edition.
  woensdag 20 januari 2010 @ 16:44:32 #126
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_77058744
Nou ik ga hier ook maar even posten (ook namens mijn vrouw). Na een jaar met allemaal onderzoeken is het er dan toch uitgekomen bij ons zoontje.

Wij hebben afgelopen maandag via Fornhese (Almere) te horen gekregen dat onze zoon Jordy (2 jaar en 4 maanden) , autistisch is

Niet wat wij verwachten PDD NOS , maar ASS (Autisme Spectrum Stoornis) volgens de arts de zwaarste vorm. Dit kwam als een klap aan wij gingen er echt vanuit dat hij een milde vorm zou hebben zoals PDD NOS.

Nu moeten wij op 4 febr. terugkomen bij Fornhese en dan wordt alles in gang gezet, via buro Jeugdzorg (zij dienen zeg maar de stempel te zetten) kunnen we alles in gang zetten.

Het advies is in elk geval om hem 5 dagen per week naar Medisch dagverblijf (Triade Boschhuis Almere) te sturen.

We waren er al maanden mee bezig en ons op de uitslag aan het voorbereiden, zijn gedrag is na 1 jaar totaal veranderd. Het viel ons toen al op dat hij anders was dan andere kinderen. Hij praatte nog steeds niet, zijn motoriek is ook niet helemaal in orde.

Begin 2009 zijn we uiteindelijk bij het Audiologisch Centrum terecht gekomen zij hebben wat onderzoeken gedaan. De uitslag was : een ontwikkelingsachterstand van 5 maanden.

Wij hadden toch het vermoedden dat er meer aan de hand was en zijn van de zomer naar Fornhese gegaan in Almere. In de maand november zijn er heel veel testen geweest en oberservaties en nu hebben wij dus de uitslag gekregen.

Jordy gaat nu nog wel naar Pim Pam Pommetje (dagverblijf voor kinderen met een beperking / achterstand 2x een ochtend per week). Maar dit zal dus veranderen in de toekomst.

Wij zijn graag geintresseerd in ervaringen van andere ouders en tips.

Op school zei een moeder vanmorgen weer (die heeft 2 jongens die hetzelfde als Jordy heeft) dat je ze beter niet naar een Medisch Dagverblijf kan sturen. Een PGB (Persoons Gebonden Budget) was beter dan krijg je iemand thuis en wij maken dan het rooster voor diegene.

Wij besloten om eerst maar tot 4 febr. af te wachten en kijken wat de opties allemaal zijn.

Jordy kan momenteel nog steeds niet praten enkel de woordjes : Ja (zegt ie constant) , Nee, en heel soms papa of mama.

HIj begrijpt wel alles elke vraag / opdracht die wij geven voert hij uit (zoals het licht uit doen, een andere DVD erin doen etc).

Af en toe is Jordy net een tijdbom als we naar een winkel gaan of de stad in gaan kan hij zomaar omslaan (driftbui en gaan liggen en zich stijfhouden) volgens de artsen is hij overprikkeld op dat moment.

Dit is al zo vaak gebeurd het afgelopen jaar dat ik hem (de vader dus) niet zo vaak meer mee durf te nemen ergens naar toe. Er is dan echt niets mee te beginnen als hij zo'n "bui" krijgt. Hopelijk gaat dit via alle hulp in de toekomst beter, en krijg ik wellicht tips wat ik hieraan kan doen.

Momenteel kan hij niet zonder de TV hij is helemaal gek van Pieter Post en de Teletubbies

Ikzelf krijg op 4 febr. ook informatie over mijn traject om mezelf te testen (ben nu 29) de artsten etc hebben het vermoedden dat hij het van mij heeft (erfelijk). De psycholoog heeft mij nu een paar keer ontmoet en gesprekken met mij gevoerd. Zij merkte op dat ik ook een soort van ontwikkelingsstoornis heb. Zelf heb ik dit niet in de gaten naar mijn idee gaat alles goed. Maar laat het nu dus wel even testen.

(dit is even kort samengevat ons verhaal over Jordy).

Dit is trouwens een hele handige website : http://www.oudersvanautisten.nl/ wij hebben er veel aan gehad.

[ Bericht 4% gewijzigd door Razor21 op 20-01-2010 16:51:08 ]
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
pi_77061528
quote:
Op dinsdag 19 januari 2010 13:21 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ja, . Ik heb jaren Risperdal genomen, begonnen toen ik uit huis ging wonen, kilo's aangekomen, en toch psychotisch geworden.
Op het laatst nam ik 6 mg.

Let op het gewicht van je kinderen!
Oxy... wat deed het voor jou? Vond jij het ook zo vies?
En je kunt er dus ook weer mee stoppen?
Lees er heftige dingen over op het internet.
Hij krijgt maar 0.2 mg, dus erg weinig denk ik.....
en de ritalin heeft omgekeerde bijwerkingen, dus hopelijk heft dat elkaar op (over dat gewicht enzo).

De juf van de oudste zei: "Net alsof ik zijn rustige tweelingbroer in de klas heb", na de eerste middag.
Bij de jongste nog geen resultaat.....

@Trui.... veel sterkte. En jij zult zeker zelf weten dat een stempel je kind niet veranderd. Het maakt alleen veel duidelijk en geeft hadvatten om ermee om te gaan. Krijg je ouderbegeleiding?
uit een aspergernest
  woensdag 20 januari 2010 @ 18:24:46 #128
11682 Moonah
Jolie femme
pi_77062555
Nou, wat een verhaal Razor. Zeker als de diagnose toch wat koud op je dak komt vallen.
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:44 schreef Razor21 het volgende:
Op school zei een moeder vanmorgen weer (die heeft 2 jongens die hetzelfde als Jordy heeft) dat je ze beter niet naar een Medisch Dagverblijf kan sturen. Een PGB (Persoons Gebonden Budget) was beter dan krijg je iemand thuis en wij maken dan het rooster voor diegene.

Wij besloten om eerst maar tot 4 febr. af te wachten en kijken wat de opties allemaal zijn.

Dat laatste lijkt me heel verstandig! Wat voor het ene kind prettig is, hoeft voor het andere niet het beste te zijn. Succes met alles wat jullie te wachten staat.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 20 januari 2010 @ 18:32:17 #129
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77062778
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 17:55 schreef wendytje het volgende:
Oxy... wat deed het voor jou? Vond jij het ook zo vies?
En je kunt er dus ook weer mee stoppen?
De eerste dag was ik heel sloom, terwijl ik normaal heel druk en springerig ben. Na de eerste inname ben ik op de bank in slaap gevallen.
Wat het positief, deed voor mij, was dat ik dingen wat ''helderder'' zag. Ik weet niet zo goed hoe ik dat uit moet, leggen. (Door die ''heldere blik'' werd ik wel ineens geconfronteerd met mijn, onvermogens, waardoor ik psychotisch werd [overbelasting]).
Verder hielp het me niet. Ik ben ermee gestopt door over te gaan op een ander anti-psychoticum. Ik was destijds, opgenomen op een gesloten afdeling, en toen hebben ze me van de ene op de andere dag, van medicatie laten veranderen, omdat ze het anders ook niet meer, wisten daar.
Vies? Nee, ik deed het altijd in het water dat ik dronk. Ik heb niks van een smaak, gemerkt.

Het kan bij alle mensen, weer anders werken. De ene heeft er baad, bij de andere niet. Omdat er nog geen medicatie is tegen autisme, is het altijd zoeken, wat werkt. Bij mij is de grote omslag pas gekomen, mei 2009 toen ik Concerta/Ritalin ging, gebruiken. Dát helpt mij pas. Dit voorjaar hoop ik alle pillen behalve Concerta af te bouwen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77063609
bedankt!

hij krijgt ook ritalin, maar zo aan de buitenkant zien we er niets van en hij is nog te klein om te vertellen wat er in zijn koppie gebeurt. De oudste geeft op ritalin "rust in het bolletje" aan.

"Maar nu (onder het eten) ben ik wel blij dat mijn asperger er gewoon weer is. Dan ben ik weer mijzelf. Op school is het (de pil) wel fijn, want dan moet ik ook veel denken."
uit een aspergernest
pi_77070516
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 16:44 schreef Razor21 het volgende:
Niet wat wij verwachten PDD NOS , maar ASS (Autisme Spectrum Stoornis) volgens de arts de zwaarste vorm.
ASS duidt op alle vormen van autisme he, van PDD-NOS tot kern-autisme. Is de diagnose kern-autisme?
  woensdag 20 januari 2010 @ 21:46:04 #132
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77072077
Razor21, wat een heftige week voor jullie. Zo'n uitkomst na zo'n lange periode van onderzoek, dat lijkt me niet niks.
Wat is nou de meerwaarde om jou nou ook te testen? Dat is me niet helemaal duidelijk, eigenlijk.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 20 januari 2010 @ 22:12:20 #133
164686 _Bar_
Carpe Diem
pi_77073453
Lois en trui sterkte !
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_77134618
Kent iemand deze film: http://www.dronaenik.nl ?
Lijkt me heel interessant.
Ik heb een blauw snoepje en ik heb een roze snoepje
  vrijdag 22 januari 2010 @ 19:11:15 #135
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_77151379
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 21:46 schreef livelink het volgende:
Razor21, wat een heftige week voor jullie. Zo'n uitkomst na zo'n lange periode van onderzoek, dat lijkt me niet niks.
Wat is nou de meerwaarde om jou nou ook te testen? Dat is me niet helemaal duidelijk, eigenlijk.
Ik wil het nu ook gewoon zeker weten van mezelf ons zoontje moet het hebben van iemand.
Niemand uit onze familie heeft autisme.

Zelf heb ik een paar keer uitgebreid gesproken met de psycholoog en die blijft erbij dat ik ook een soort van onwikkelingsstoornis heb. (zelf vind ik niet athans dat denk ik).

Nu wil ik het gewoon voor mijzelf zeker weten of is dat heel vreemd?
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
  vrijdag 22 januari 2010 @ 20:03:53 #136
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77153489
Nee hoor, niet vreemd. Ik vroeg het me gewoon af. Het zou mijn keuze niet zijn, maar dat zegt verder helemaal niks. Ik ben er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat autisme niet per definitie overgeërfd moet zijn, maar ik moet ook zeggen dat ik dat allemaal niet zeker weet.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  vrijdag 22 januari 2010 @ 20:13:22 #137
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77153874
de oorzaken voor autisme liggen voor 90% op het erfelijk vlak, voor zover men het nu ongeveer in kan schatten. dus zo vreemd is die gedachte niet razor. succes ermee!
in de haak.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 10:49:39 #138
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_77171208
Zijn hier trouwens met kinderen die dezelfde diagnose als Jordy hebben?
Dus de ASS (Autistisch Spectrum Stoornis) wij willen graag in contact komen met deze ouders om ervaringen / tips uit te wisselen. (PM anders even).

Dit is echt een heel nieuw terrein voor ons ben al veel aan het lezen op internet , maar er zijn zoveel sites (dus veel informatie).

Alvast bedankt voor jullie reacties. We houden jullie op de hoogte.
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
pi_77171276
ASS is heel algemeen Razor21, beetje van 'we kunnen het niet specifieker zeggen'.
Bij jullie in de buurt zijn er vast ook wat oudercursussen of oudergroepjes, dat is ook fijn. Krijgen jullie zelf hulp bij het hiermee omgaan? Hoe het voor jullie is? Ik lees dat jullie heel erg zoekende zijn, maar een beetje hulp daarbij is fijn. Te veel informatie tegelijk kan ook belemmerend werken.

Je hebt professionals die je wat kunnen helpen, bijvoorbeeld bij MEE of de steunpunten mantelzorg. Zodat je zelf ook sterk kunt staan in wat er gaat komen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_77171298
alle kinderen hier hebben ass, ass is de verzamelnaam voor alle stoornissen in het autistisch spectrum.


heeft de Mee in jullie buurt geen oudercontactgroepen? Of de riagg?? Dat is hier wel zo.
*poef* nu is het weg
pi_77171299
Razor, ASS is een heel breed begrip. En juist voor ouders van kinderen met autisme is dit topic, dus gewoon hier in de groep gooien hoor
Mijn zoon heeft PDD-NOS, valt ook onder ASS. En ook binnen de diagnose PDD-NOS vind je zó veel verschillende kinderen ... Hoewel er veel overeenkomsten zijn (dus herkenning in een topic als dit) kan ook iedereen weer een andere gebruiksaanwijzing hebben.
Succes met zoeken en laat je niet gek maken. Eerst een definitieve goede diagnose waarin jij je kind herkent!

Ik vind het ook heel goed van je dat je van jezelf wilt weten of en zo ja wat jij hebt.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 11:04:27 #142
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_77171464
Nu snap ik het niet meer bij de uitslag hadden ze het over ASS (zwaarste vorm).
Ze hebben uitgelegd op een begrijpelijk manier voor ons zal het hier kort even proberen uit te leggen :

Neem een horizontale lijn , aan het begin van de lijn heb je spuit 11 (even krom gezegd) midden op de lijn krijg je PDD NOS, stukje rechts daarvan Asperger en helemaal rechts daarvan zit Jordy.

In de toekomst zou hij iets terug kunnen gaan op de lijn dus richting PDD NOS. (indien het goed gaat).

Ik wacht wel even tot 4 febr. dan kunnen we al onze vragen stellen.

Maar als ik hier kijk bij ASS http://www.oudersvanautisten.nl/ass.php dan zou hij dus gewoon autistische stoornis moeten hebben als ik het goed begrijp.

De "problemen" met Jordy zijn volgens de artsen enz. :

- Sociaal contact leggen gaat zeer moeilijk tot niet
- Hij vind het niet prettig om aangeraakt te worden
- Spontane driftbuien vooral als we ergens heen gaan (openbare gelegenheid) waarschijnlijk overprikkeld.
- Nog steeds niet praten enkel de woordjes : ja, nee en af en toe papa.
- Motoriek niet helemaal goed heeft moeite om een vork juist vast te houden of een stift.
- Snel afgeleid kan zijn aandacht niet vasthouden bij 1 ding.
- Kijkt je vaak je niet aan , maar langs je heen zeg maar (in zijn eigen wereld zit hij).

Dit is even kort wat ik er van begreep.

[ Bericht 14% gewijzigd door Razor21 op 23-01-2010 11:10:00 ]
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
pi_77172232
Razor21, ik snap dat je graag het fijne wilt weten, en aan het lijntje (wat overigens geen recht lijntje is) te lezen zitten jullie zeker aan een heftige kant. Zijn de 'problemen' van de artsen ook wat jullie zien? Je hebt nu veel vragen, zet ze op papier, allemaal, echt alles. Neem die mee op 4 februari en stel ze. Als je het antwoord niet begrijpt, vraag het nog eens. Kijk dan wat niet beantwoord is, en vraag waar je met die vragen heen kunt. Er zijn ontelbare varianten en per kind is het ook weer wat anders. Neem geen overhaaste beslissingen, maar vraag wel om duidelijkheid. En als je precies weet hoe het zit, dan kun je ook achter meer mogelijkheden aan.
Waar wonen jullie ergens? Kan ik kijken of er wat in de buurt zit qua oudercontact.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zaterdag 23 januari 2010 @ 12:09:04 #144
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_77172675
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 11:48 schreef YPPY het volgende:
Razor21, ik snap dat je graag het fijne wilt weten, en aan het lijntje (wat overigens geen recht lijntje is) te lezen zitten jullie zeker aan een heftige kant. Zijn de 'problemen' van de artsen ook wat jullie zien? Je hebt nu veel vragen, zet ze op papier, allemaal, echt alles. Neem die mee op 4 februari en stel ze. Als je het antwoord niet begrijpt, vraag het nog eens. Kijk dan wat niet beantwoord is, en vraag waar je met die vragen heen kunt. Er zijn ontelbare varianten en per kind is het ook weer wat anders. Neem geen overhaaste beslissingen, maar vraag wel om duidelijkheid. En als je precies weet hoe het zit, dan kun je ook achter meer mogelijkheden aan.
Waar wonen jullie ergens? Kan ik kijken of er wat in de buurt zit qua oudercontact.
Bedankt voor de reactie we wonen in Almere Stad.
Momenteel gaat alles via Fornhese (die het onderzoek heeft gedaan) in elk geval bedankt voor je reactie.
De problemen die de artsen hebben gezien, zien wij ook dagelijks.
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
  zaterdag 23 januari 2010 @ 13:46:54 #145
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77174913
Vanmiddag bezoek
Het weekend is mijn rustpunt. Niemand die iets van mij of mijn kind hoeft. Zonder de boze buitenwereld hebben we tijd om op adem te komen voordat we weer een week van school en op onze tenen lopen ingaan. Ik wil geen bezoek in het weekend. Weer continue op de hoede zijn of het wel goed gaat met Job, me moeten verontschuldigen voor zijn gedrag wetende dat de uitleg toch niet begrepen wordt. Door mijn stress gaat het sowieso fout met hem. Al lang voordat het bezoek is gearriveerd is het al een drama in huis met veel geschreeuw en gehuil.
Het is een voortdurende discussie tussen mij en mijn vriend. Hij wil wel mensen zien in het weekend, ik niet.
Hij zal wel gelijk hebben, maar ik kan het gewoon nauwelijks opbrengen. Zelfs naar mijn ouders ga ik liever niet. Ik word zo onzeker als ik naar ons gezin kijk door de ogen van anderen. Dat wil ik gewoon liever niet.

Is dit enigszins herkenbaar?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 13:53:48 #146
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77175087
Razor succes 4 februari. Tips die Yppy geeft, zijn super!

Livelink, geen herkenning, maar wel begrip. Ik zou het ook zo voelen. Ik snap het van je vriend ook, maar als moederzijnde voel ik met je mee. Je wilt rust en vooral ook geen stress. Dus van mij een en heel veel sterkte.
pi_77175113
Ik herken het een klein beetje, livelink.

Maar alleen naar mensen toe die ik niet goed ken. Als hij gaat spelen ergens denk ik; als het maar goed gaat of als hij zich maar "gedraagt".
Maar met mijn eigen familie of vrienden heb ik dat niet.

Ik snap je wel maar toch moet je hiervoor uitkijken. Je gaat zo ook leuke dingen uit de weg. Mensen moeten Job nemen zoals hij is. Klaar. En zo niet...nou dan niet. Als jij het maar doet.
Je moet je niet steeds voor hem verontschuldigen want niet iedereen hoeft het te begrijpen.
Volgens mij valt er een last van je schouders als je kunt loslaten wat anderen allemaal vinden of niet vinden.

Accepteer dat het is zoals het is en laat de rest los. Kijk naar je gezin zoals je dat zelf wilt.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 14:06:47 #148
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77175438
Ik weet wel dat je gelijk hebt, Lily. Ik vind het ook echt knap dat je dat kan loslaten. Ik ben mijn hele leven gewoon lekker onopvallend en op de achtergrond aanwezig geweest. Dat beviel mij prima. En door mijn kind lukt me dat gewoon niet meer. Samen met Job ergens onopvallend zijn is onmogelijk
Het maakt het waarschijnlijk extra moeilijk omdat het zo tegen mijn karakter indruist.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zaterdag 23 januari 2010 @ 14:20:18 #149
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77175817
ik snap 't goed hoor livelink, het kost echt veel energie om alles toch maar een beetje op rolletjes te laten verlopen, zeker als je dan ook nog te maken hebt met mensen die hem minder goed kennen. ik vind weekendjes met niks ook 't lekkerst. maar helemaal niks meer afspreken lijkt me wel 't andere uiterste.
in de haak.
pi_77175895
Ik snap het helemaal. Ik vind het ook niet zo makkelijk als ik het opschrijf hoor.
Mijn man kan dat wel. Hij heeft echt "schijt" aan wat anderen allemaal wel of niet vinden en daardoor wordt het voor mij ook steeds makkelijker met de jaren (om gewoon lekker onszelf te zijn, altijd en overal en niet aldoor bezig zijn met wat anderen van ons verwachten).
pi_77176023
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:20 schreef trui het volgende:
...ik vind weekendjes met niks ook 't lekkerst.
Ik ook maar alleen omdat de week al zo druk is (niet vanwege het gedrag van mijn zoon)
  zaterdag 23 januari 2010 @ 14:30:26 #152
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77176114
ja dat speelt hier ook wel mee hoor.
in de haak.
pi_77178590
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:23 schreef lily het volgende:
Hij heeft echt "schijt" aan wat anderen allemaal wel of niet vinden en daardoor wordt het voor mij ook steeds makkelijker met de jaren (om gewoon lekker onszelf te zijn, altijd en overal en niet aldoor bezig zijn met wat anderen van ons verwachten).
Ik denk dat dit erg belangrijk is, aangezien auti-gedrag kan lijken op onopgevoed gedrag. En dat krijg ik/je dan ook regelmatig te horen. Dus (hoe makkelijk het ook klinkt en hoe moeilijk het ook is) gewoon het ene oor in het het andere oor uit...... schijt eraan...... en weten dat jij het goed doet met je kind!
uit een aspergernest
  zaterdag 23 januari 2010 @ 17:08:15 #154
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77180781
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:06 schreef livelink het volgende:
Samen met Job ergens onopvallend zijn is onmogelijk
Ha, ja, dat herken ik .
Toen ik nog thuis woonde, hadden we ook nooit bezoek in het weekend. Of dat bewust was, weet ik niet, maar, mijn ouders werken allebei, en in het weekend gaan we ook al 25 jaar, naar de camping (seizoensplaats). Op de camping gaan mijn ouders wel vaak koffie drinken, bij anderen. Eerst dacht ik: ''koffie drinken? nee, ik ga niet mee, want ik wil geen koffie. '' Maar nu weet ik dat ze ook ander drinken hebben, dus ga ik soms mee. Dat geeft eigenlijk geen problemen. En als ze iets vragen/willen weten, dan geef ik antwoord of vertel zelf iets.
Tegenover onze caravan staat ook een gezin, met een autistische jongen met dezelfde leeftijd. Onze ouders kletsen vaak, terwijl wij lekker in onze, eigen caravans, aan het computeren zijn.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77182166
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:55 schreef wendytje het volgende:

[..]

Ik denk dat dit erg belangrijk is, aangezien auti-gedrag kan lijken op onopgevoed gedrag. En dat krijg ik/je dan ook regelmatig te horen. Dus (hoe makkelijk het ook klinkt en hoe moeilijk het ook is) gewoon het ene oor in het het andere oor uit...... schijt eraan...... en weten dat jij het goed doet met je kind!
Ja, precies
  † In Memoriam † zaterdag 23 januari 2010 @ 18:12:05 #156
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77182744
ik reageer niet eens meer als er van die opmerkingen gemaakt worden van: geef m maar eens aan mij mee, of: bij ons gebeurt dat niet.
of ze zeggen dat mijn kind zich a sociaal gedraagt

ik kan het blijven uitleggen en men begrijpt het toch niet
pi_77184751
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:12 schreef lady-wrb het volgende:
................................................
of ze zeggen dat mijn kind zich a sociaal gedraagt ..........................
a-sociaal = niet sociaal en gedraagt hij zich ook, want hij weet niet wat sociaal wenselijk gedrag is in die situatie........
maar daar kan hij dan weer niks aan doen......
uit een aspergernest
pi_77186911
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:08 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ha, ja, dat herken ik .
Toen ik nog thuis woonde, hadden we ook nooit bezoek in het weekend. Of dat bewust was, weet ik niet, maar, mijn ouders werken allebei, en in het weekend gaan we ook al 25 jaar, naar de camping (seizoensplaats). Op de camping gaan mijn ouders wel vaak koffie drinken, bij anderen. Eerst dacht ik: ''koffie drinken? nee, ik ga niet mee, want ik wil geen koffie. '' Maar nu weet ik dat ze ook ander drinken hebben, dus ga ik soms mee. Dat geeft eigenlijk geen problemen. En als ze iets vragen/willen weten, dan geef ik antwoord of vertel zelf iets.
Tegenover onze caravan staat ook een gezin, met een autistische jongen met dezelfde leeftijd. Onze ouders kletsen vaak, terwijl wij lekker in onze, eigen caravans, aan het computeren zijn.
Haha, en dát herken ik weer
Ik lust geen koffie dus waarom zou ik koffie gaan drinken
En lekker je eigen ding doen - niet met elkaar spelen, maar wel "samen" spelen.
Leuke voorbeelden Oxymoron Heel leerzaam voor alle ouders-van-kinderen-met-autisme.

Bedankt weer!
pi_77186981
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:21 schreef wendytje het volgende:

[..]

a-sociaal = niet sociaal en gedraagt hij zich ook, want hij weet niet wat sociaal wenselijk gedrag is in die situatie........
maar daar kan hij dan weer niks aan doen......
Daarom zou ik het niet asociaal noemen, maar anders-sociaal.
Zij zijn anders geboren en kunnen daar niets aan doen, wij zijn wel bij machte om ons aan te passen
pi_77190346
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 12:09 schreef Razor21 het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie we wonen in Almere Stad.
Momenteel gaat alles via Fornhese (die het onderzoek heeft gedaan) in elk geval bedankt voor je reactie.
De problemen die de artsen hebben gezien, zien wij ook dagelijks.
Je hebt de methode kleine stapjes. Daarbij kun je de ontwikkeling van je kind stimuleren. Je wordt in een groep begeleid, waarbij je met andere ouders in contact komt. (via MEE)

Er is veel meer, maar je veel tegelijk is ook niet handig. Voor oudercontact is dit ook goed: Een oudergespreksgroep voor ouders met een kind met een ASS stoornis.

Als het goed is, wordt beide bij jullie in de buurt gegeven. Er zijn dus mogelijkheden voor irl contact.

Succes alvast voor 4 februari. Gelukkig heb ik zelf zo'n traject nooit meegemaakt, maar het lijkt me niet makkelijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 24 januari 2010 @ 11:36:44 #161
24188 Belana
kloon van belana
pi_77203692
vraagje: ik heb Lois altijd horen zeggen dat autisten niet kunnen liegen (bewust de waarheid verdoezelen) maar ben benieuwd naar andere ervaringen? Ik vraag dit omdat Ian (PDD NOS) wel vaak liegt (echt bewust, zoals laatst: hij zei dat hij zijn huiswerk had gemaakt terwijl dit niet zo was)
stormy waters...
sailin'
pi_77203799
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:36 schreef Belana het volgende:
vraagje: ik heb Lois altijd horen zeggen dat autisten niet kunnen liegen (bewust de waarheid verdoezelen) maar ben benieuwd naar andere ervaringen? Ik vraag dit omdat Ian (PDD NOS) wel vaak liegt (echt bewust, zoals laatst: hij zei dat hij zijn huiswerk had gemaakt terwijl dit niet zo was)
Mwoh, het ligt aan de persoon zelf. Er zijn zoveel soorten autisme als er persoonlijkheden zijn. Ik ken inderdaad autisten die niet kunnen liegen maar ik ken er ook die best gewetenloos dingen verzinnen of verdraaien als het maar in hun straatje past. En dat is dan zo bewust dat als je ze erop aanspreekt, ze al een excuus hebben waarom zij vinden dat ze hadden mogen liegen.

Lukas is dan weer heel apart, als ik hem een ja/nee-vraag stel, zou hij niet kunnen liegen. Maar hij verzon wel een keertje toen hij niet terug wilde naar huis: "Het huis is kapot! BOEM! Lukas kan niet naar huis!" Maar dat zie ik dan als wishful thinking van zijn kant op dat moment
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 11:43:59 #163
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77203857
daar loop ik ook regelmatig tegenaan.
ik blijf er gewoon op hameren dat ik liever heb dat hij gewoon zegt dat hij geen moer gedaan heeft, dan erom 'liegen' .
ik merk gewoon aan de manier waarop hij iets zegt dat het niet waar is.
ik denk dat ze dat bedoelen met niet kunnen liegen.
  zondag 24 januari 2010 @ 11:47:52 #164
24188 Belana
kloon van belana
pi_77203926
dank! ben bang dat ian een beetje in het plaatje past van gewetenloos dingen vertellen omdat het in zijn straatje past dat is namelijk hetgeen ik al zijn leven tegen aan loop, dat hij zo gewetenloos kan zijn. blij om te lezen dat dat erbij kan horen. (niet dat het leuk is trouwens... en ik weet ook niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan...)
stormy waters...
sailin'
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 12:00:09 #165
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77204248
ik had toch wel eens verteld dat luca doodleuk verteld had dat ik hem wel eens schopte en sloeg?
dat vond hij toen erg grappig om te vertellen, zei hij. dat ik er niet om kon lachen, snapte hij totaal niet.
dat is toch wel de ergste leugen waar ik hem op betrapt heb. hij zag het zelf in elk geval niet zo.

[ Bericht 100% gewijzigd door lady-wrb op 24-01-2010 12:07:04 ]
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 12:08:24 #166
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77204450
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:47 schreef Belana het volgende:
dank! ben bang dat ian een beetje in het plaatje past van gewetenloos dingen vertellen omdat het in zijn straatje past dat is namelijk hetgeen ik al zijn leven tegen aan loop, dat hij zo gewetenloos kan zijn. blij om te lezen dat dat erbij kan horen. (niet dat het leuk is trouwens... en ik weet ook niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan...)
maar zie je ook aan hem dat hij niet de waarheid verteld?

als luca tegen mij zegt dat hij zijn huiswerk af heeft, mag hij meteen naar boven om zijn spullen te halen om te overhoren. (ook als ik er geld op in kan zetten dat hij het niet gedaan heeft , dan krijgt hij er meteen een preek bij )
  Jubileum moderator zondag 24 januari 2010 @ 12:25:16 #167
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_77204983
Eva kan niet liegen, die kan niet eens doen alsof, is op zich wel handig en ook erg grappig bij verstoppertje doen bijv: "Eva, waar zou Eva toch zitten?" En dan hoor je vanonder tafel een stemmetje "hierrr!"
Of ze geeft gelijk weg welke kaarten ze heeft met kwartet enzo, het is heel schattig.

Als ze langs de tafel loopt, en daardoor valt een beker om kan ze rustig zeggen dat zij dat niet deed. Dat is geen liegen, ze kan echt gewoon het verband leggen tussen haar langslopen en die omvallende beker.
Ze zegt echt altijd de waarheid, alleen is het soms een auti-waarheid en moet je soms even logisch nadenken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 24 januari 2010 @ 12:29:49 #168
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77205146
Job heb ik tot nog toe nog nooit betrapt op een leugen. Dat maakt het leven soms wel een stuk makkelijker. Zo hoef ik nooit eindeloos proberen te achterhalen wat er gebeurd is als hij iets stouts heeft gedaan. En als Katja zegt dat A gebeurd is en Job zegt dat B gebeurd is, weet ik altijd wie er gelijk heeft.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 24 januari 2010 @ 12:34:09 #169
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77205289
quote:
Op zondag 24 januari 2010 12:25 schreef Lois het volgende:
Eva kan niet liegen, die kan niet eens doen alsof, is op zich wel handig en ook erg grappig bij verstoppertje doen bijv: "Eva, waar zou Eva toch zitten?" En dan hoor je vanonder tafel een stemmetje "hierrr!"
Of ze geeft gelijk weg welke kaarten ze heeft met kwartet enzo, het is heel schattig.

Als ze langs de tafel loopt, en daardoor valt een beker om kan ze rustig zeggen dat zij dat niet deed. Dat is geen liegen, ze kan echt gewoon het verband leggen tussen haar langslopen en die omvallende beker.
Ze zegt echt altijd de waarheid, alleen is het soms een auti-waarheid en moet je soms even logisch nadenken.
Dat was ook bij het kindje van een vroegere vriendin van mij!
Maar die heeft op den duur wel 'leren' liegen. Ik weet even niet meer hoe oud hij toen was maar er was op een gegeven moment zo'n omslagpunt. Asof hij toen het 'trucje' opeens doorhad...
pi_77208264
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:47 schreef Belana het volgende:
dank! ben bang dat ian een beetje in het plaatje past van gewetenloos dingen vertellen omdat het in zijn straatje past dat is namelijk hetgeen ik al zijn leven tegen aan loop, dat hij zo gewetenloos kan zijn. blij om te lezen dat dat erbij kan horen. (niet dat het leuk is trouwens... en ik weet ook niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan...)
Ik denk dat het voor een groot deel echt een kwestie is van de dingen zo verdraaien in hun hoofd dat ze het zich voor zichzelf kunnen rechtvaardigen. Dus in plaats van dat het geweten corrigeert dat ze iets fout doen, corrigeren ze de fout in hun hoofd zo dat het geweten het accepteert. Als Mozes niet naar de berg kan...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 24 januari 2010 @ 14:57:45 #171
11682 Moonah
Jolie femme
pi_77210698
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:56 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor een groot deel echt een kwestie is van de dingen zo verdraaien in hun hoofd dat ze het zich voor zichzelf kunnen rechtvaardigen. Dus in plaats van dat het geweten corrigeert dat ze iets fout doen, corrigeren ze de fout in hun hoofd zo dat het geweten het accepteert. Als Mozes niet naar de berg kan...
Oh, dat leg je 'mooi' uit.
Want hoewel Belana het vast niet zo bedoeld heeft, vond ik 'gewetenloos' zo hard klinken, voor/over een kind. Alsof er echt opzet in het spel is.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_77214679
Gewetenloos klinkt hard ja, maar het is wel een feit, iig voor mijn zoon. Hij kán zich niet voorstellen hoe iets wat hij doet, voor iemand anders voelt. Dat moet hij stapje voor stapje leren. Kan via een SOVA-training, maar tijdens de training wist hij exact hoe het 'hoort' en eenmaal buiten het lokaal was hij weer zichzelf

Niet de waarheid spreken is niet liegen. Ik merk dat als je hem met iets confronteert, er vrijwel altijd een leugen komt, of een smoesje, noem het zoals je wilt. Dan ga ik er later - als hij goed in zijn vel zit en rustig is - nog eens over praten, uitleggen waarom iets niet had gemogen en dan begrijpt hij het wel. En soms beklijft het. Maar nog niet altijd.

* Idril-2 gaat nu de graffiti van zijn slaapkamerraam verwijderen en niet voor het eerst.
De rest van zijn blankhouten meubilair zit er te erg onder om het nog schoon te krijgen.

En Eva toch ...
  dinsdag 26 januari 2010 @ 17:32:50 #173
24188 Belana
kloon van belana
pi_77298834
quote:
Op zondag 24 januari 2010 14:57 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oh, dat leg je 'mooi' uit.
Want hoewel Belana het vast niet zo bedoeld heeft, vond ik 'gewetenloos' zo hard klinken, voor/over een kind. Alsof er echt opzet in het spel is.
nou heel eerlijk moonah, ik snap dat het hard klinkt, maar zo komt het dus wel over.
Ik ben een eerlijk mens, heb niets te verbergen wat dat betreft: ik snap dat het ontzettend moeilijk is voor autisten om "onze"wereld te begrijpen, maar andersom is dat net zo moeilijk, voor mij wel in ieder geval.
Ik heb daar echt heel veel moeite mee en het maakt het niet makkelijker dat ian niet bij ons woont.
Wel zie ik natuurlijk dat ik me waarschijnlijk makkelijker aan hem aan zal kunnen passen dan hij aan mij, en daar ben ik dus naar op zoek. hoe kan ik dat doen.
maar ook ben ik op zoek naar wat er nou wel en wat er nou niet bij zijn PDD NOS hoort. Ik vind het te makkelijk om alles daarop te schuiven, maar misschien zit ik fout daarin hoor, dat kan best.
stormy waters...
sailin'
pi_77443195
Nou dat hebben wij weer. Afgelopen week komt er in eens vanuit het niets een envelop de brievenbus door. Met aanmeldingsformulieren voor de school die op het terein van de dagopvang zit. Blijkt dat de jongens zonder dat wij dat wisten besproken zijn en geschikt bevonden zijn voor 1 dagdeel (!!!!!) per week kleuteronderwijs.

Nou ja op zich leuk dat ze denken dat de heren schoolrijp zijn. Maar Mininiesje 1 kan niet goed omgaan met een onduidelijk rooster en veranderingen. Dus een dagdeel lijkt mij helemaal niks. Ik heb voor hem zoiets van of helemaal of helemaal niet. Voor mininiesje 2 is dat niet zo'n heel groot probleem die doet dat eigenlijk heel goed. Daarnaast zijn ze nog bezig met het ontdekken en uitvogelen van pictogrammen. Ik heb zoiets van eerst zorgen dat dat werkt en daarna komt school pas kijken.

En ik vind dat ze het fatsoen moeten hebben om ouders op de hoogte te stellen van dit soort besprekingen en daarna ouders vertellen wat de uitkomst is. En daarna dat we even mogen komen kijken op die school en kennis mogen maken met de juffen en dan komt pas het hele toelatingsverhaal. Of ben ik nou gek. Nee toch??
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  zaterdag 30 januari 2010 @ 12:04:44 #175
274310 agenda
altijd vol!
pi_77444701
Nee, Nieslief je bent niet gek!

Ik vind ook dat wij als eerste zullen dingen moeten weten, en zeker als ze getest worden. Helaas werkt dit niet altijd zo, maar zou er zeker wat van zeggen.
pi_77445704
Was ik vergeten te vertellen dat ik al gebeld heb. En dat ik een excuus heb gekregen en dat ze de jongens nog niet naar dat schooltje laten gaan. 8 februari hebben we een bespreking en dan zal dat zeker nog aan bod komen.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_77445776
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 11:01 schreef nieslief het volgende:
Nou dat hebben wij weer. Afgelopen week komt er in eens vanuit het niets een envelop de brievenbus door. Met aanmeldingsformulieren voor de school die op het terein van de dagopvang zit. Blijkt dat de jongens zonder dat wij dat wisten besproken zijn en geschikt bevonden zijn voor 1 dagdeel (!!!!!) per week kleuteronderwijs.

Nou ja op zich leuk dat ze denken dat de heren schoolrijp zijn. Maar Mininiesje 1 kan niet goed omgaan met een onduidelijk rooster en veranderingen. Dus een dagdeel lijkt mij helemaal niks. Ik heb voor hem zoiets van of helemaal of helemaal niet. Voor mininiesje 2 is dat niet zo'n heel groot probleem die doet dat eigenlijk heel goed. Daarnaast zijn ze nog bezig met het ontdekken en uitvogelen van pictogrammen. Ik heb zoiets van eerst zorgen dat dat werkt en daarna komt school pas kijken.

En ik vind dat ze het fatsoen moeten hebben om ouders op de hoogte te stellen van dit soort besprekingen en daarna ouders vertellen wat de uitkomst is. En daarna dat we even mogen komen kijken op die school en kennis mogen maken met de juffen en dan komt pas het hele toelatingsverhaal. Of ben ik nou gek. Nee toch??
Dit is echt schandalig! Wij mogen dit op school in ieder geval niet. In heel hoge nood van een leerkracht mogen wij een casus zonder naam bespreken.... maar nooit iets waar voor ouders een consequentie aan zit. Alleen als je voor jezelf als leerkracht wat handreikingen wil........
Ik zou ook boos zijn...

Bij ons gaat het heel goed.... de ritalin doet goed zijn werk en ook de risperdal heeft duidelijk effect. (bijna)Geen paniek/drift buien meer
uit een aspergernest
  Jubileum moderator zaterdag 30 januari 2010 @ 13:10:25 #178
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_77446425
Wat fijn dat de medicijnen zo goed werken Wendy! Het innemen is geen probleem??

Nieslief wat schandalig! Excuus is wel het minste idd, laat ze dit maar eens even haarfijn uitleggen.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_77454044
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 13:10 schreef Lois het volgende:
Wat fijn dat de medicijnen zo goed werken Wendy! Het innemen is geen probleem??
Nee, dit gaat eigenlijk heel goed.... Eerst deed ik het achterop de tong en moesten zij drinken, nu doen ze het al zelf.... Alleen die risperdal smaakt smerig, dus dat gaat in een bekertje met twee slokken drinken.

Het geeft zoveel rust in huis!

Lois Houden jullie het nog een beetje vol... dat tandvlees waar je al even op loopt zal ook wel dun worden....

[ Bericht 4% gewijzigd door wendytje op 01-02-2010 11:48:54 ]
uit een aspergernest
pi_77454758
Oooh fijn Wendytje dat de medicijnen zo goed aanslaan.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  † In Memoriam † maandag 1 februari 2010 @ 16:37:39 #181
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77517205
ik heb van het weekend een heel mooi filmpje zitten kijken.
het heet ivo, een jongen met asperger. ivo komt zelf aan het woord, zijn ouders en ook zijn begeleiders.
ik heb echt verbijsterd zitten kijken. zo herkenbaar.
pi_77521676
quote:
Op maandag 1 februari 2010 16:37 schreef lady-wrb het volgende:
ik heb van het weekend een heel mooi filmpje zitten kijken.
het heet ivo, een jongen met asperger. ivo komt zelf aan het woord, zijn ouders en ook zijn begeleiders.
ik heb echt verbijsterd zitten kijken. zo herkenbaar.
ivo... blond en bril?
dan moet je ook eens op youtube zoeken naar "de zus van einstein" daar speelt hij ook in mee
uit een aspergernest
  † In Memoriam † dinsdag 2 februari 2010 @ 08:40:42 #183
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77540381
heb ik zien staan.
ook ivo de jongen met asperger staat op youtube, maar het origineel is langer. die heb ik gezien. of staat de hele versie wel op youtube?
  † In Memoriam † dinsdag 2 februari 2010 @ 13:05:03 #184
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77547724
ik had gisteren een gesprek met de begeleider van het ggz.
heel grappig ik ging er heen en was van plan iets te zeggen en het eerste onderwerp waar hij mee kwam was precies hetzelfde
namelijk dat hij luca maar eens een keer in het echt moest zien.
hij heeft luca overgenomen van een collega die wegging, maar nu een jaar later kent hij luca alleen maar van de foto die ik in het dossier heb laten doen.
hij begon er meteen over, terwijl ik op de fiets erheen dat bedacht om ter sprake te brengen als eerste
ten tweede had hij het over het gesprek van vorige week op school. hij begreep ook waar mijn aversie tegen de houding van de leraar vandaan kwam. hij zag ook dat de leraar niet echt de ernst van de situatie inzag en er maar makkelijk over deed met zijn : ja hij heeft wel wat autistische trekjes, maar het komt wel goed.
het zal best goedkomen, maar ik werk er thuis te pletter aan, terwijl meester hem maar in zijn sop gaar laat koken met zijn : hij leert het vanzelf
pi_77551092
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 13:05 schreef lady-wrb het volgende:
ik had gisteren een gesprek met de begeleider van het ggz.
heel grappig ik ging er heen en was van plan iets te zeggen en het eerste onderwerp waar hij mee kwam was precies hetzelfde
namelijk dat hij luca maar eens een keer in het echt moest zien.
hij heeft luca overgenomen van een collega die wegging, maar nu een jaar later kent hij luca alleen maar van de foto die ik in het dossier heb laten doen.
hij begon er meteen over, terwijl ik op de fiets erheen dat bedacht om ter sprake te brengen als eerste
ten tweede had hij het over het gesprek van vorige week op school. hij begreep ook waar mijn aversie tegen de houding van de leraar vandaan kwam. hij zag ook dat de leraar niet echt de ernst van de situatie inzag en er maar makkelijk over deed met zijn : ja hij heeft wel wat autistische trekjes, maar het komt wel goed.
het zal best goedkomen, maar ik werk er thuis te pletter aan, terwijl meester hem maar in zijn sop gaar laat koken met zijn : hij leert het vanzelf
Fijn om op één lijn te zitten!
En die leraar.... schop onder de kont!
uit een aspergernest
  dinsdag 2 februari 2010 @ 21:06:03 #186
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77568129
Wij hebben gisteren ook de officiele diagnose gehad. Geen autisme, dus in dit topic horen we niet meer thuis.
Officieel is het nu ODD, wel met kenmerken van autisme en ADHD. School en wij krijgen nu begeleiding in het omgaan hiermee.
ODD was wel het terugkerende verhaal, dus echt heel verbaasd was ik niet. Ze waren eerst bang dat hij misschien depressief zou zijn en dat alles daarop terug te voeren zou zijn. Kinderen kunnen namelijk op heel jonge leeftijd al depressief zijn .
Dat is na extra onderzoek gelukkig uitgesloten. Ik vond het echt een verschrikkelijk idee dat mijn kind depressief zou zijn. Hoewel dat waarschijnlijk te verhelpen zou zijn geweest en met ODD kun je alleen maar leren omgaan. De psychologe zei nog wel bemoedigend tegen ons dat mensen met ODD in hun latere leven vaak heel succesvol worden , maar dat is eigenlijk maar een schrale troost.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 22:20:38 #187
11682 Moonah
Jolie femme
pi_77571976
Phoe, livelink, wat een heftige diagnose. J verandert er natuurlijk niet door, maar jeutje, zo zwart op wit. Wij hebben ook een kind met ODD op school gehad, dat lukte uiteindelijk niet meer.
Ik hoop van harte dat jullie goede begeleiding en handvatten krijgen.
Zijn onderbroekjes worden hier nog steeds gebruikt...

Lady-wrb, wat jammer toch dat die meester zo laconiek doet. Met wat extra inzicht en begeleiding zijnerzijds zou L zo gebaat kunnen zijn...
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_77572741
Wat heftig livelink. Hoe was het voor jullie om deze diagnose te horen? Had je dit verwacht?
  dinsdag 2 februari 2010 @ 23:05:12 #189
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77574227
Het moet allemaal nog even bezinken bij ons. De diagnose verandert weinig aan de problematiek en wij leven er voor mijn gevoel al best lang mee.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  dinsdag 2 februari 2010 @ 23:06:43 #190
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77574321
poeh livelink, da's inderdaad niet niks. en met kenmerken van autisme en ADHD, dat klinkt toch wel complex ook. ik hoop van harte dat jullie met z'n alleen de beste aanpak voor job weten te vinden en (vast te houden). maar wel erg fijn dat is uitgesloten dat zijn problemen door een depressie worden veroorzaakt!

wij hadden vandaag onze eerste bijeenkomst in het kader van de 'psychoeducatie'. aan de ene kant niet echt veel nieuws gehoord, maar aan de andere kant was 't toch goed om er weer even uitgebreid bij stil te staan wat dit nu allemaal precies betekent en inhoudt. en omdat het individueel is is het heel fijn dat je gewoon meteen al je vragen kunt stellen.
in de haak.
  woensdag 3 februari 2010 @ 23:39:21 #191
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77613903
Trui, is het de bedoeling van die psycho-educatie dat Cato daar ook naar toegaat? Of is ze daar nog te jong voor?

Ik vind het zelf overigens heel positief dat er zoveel hulp beschikbaar is als je problemen hebt met je kind. Tuurlijk, ongetwijfeld komen wij ook een keer in de bureaucratische molen terecht, maar als ik nu terugkijk, dan is er eigenlijk vanaf het moment dat we aan de bel hebben getrokken met Job, er iedere keer direct hulp geboden. Het geeft je het gevoel dat je er niet alleen voorstaat. En het is inderdaad fijn als je de mogelijkheid krijgt om vragen te stellen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 3 februari 2010 @ 23:45:27 #192
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77614127
livelink, die psychoeducatie is alleen voor ons. Cato is daar inderdaad nog te jong voor. toen ik vroeg hoe ik een en ander aan haar moest uitleggen was het advies: voorlopig misschien beter nog helemaal niet. beter te wachten tot ze zelf met vragen komt.

en ik ben 't met je eens, het is heel fijn dat er hulp is, en mensen waaraan je je vragen kunt stellen.
in de haak.
  Jubileum moderator donderdag 4 februari 2010 @ 09:32:34 #193
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_77620425
wat een heftige diagnose Livelink maar wel 1 die aansluit bij het beeld wat jij schetst van Job.
Verdorie.... natuurlijk veranderd het niks maar het is vaak wel slikken zo'n etiket.
En over niet meer thuishoren, dat ben ik niet met je eens. Jij hebt ook een uitlaatklep nodig, plus dat dit topic niet zo vast omlijnd is als de titel doet vermoeden. Als je die behoefte hebt, en ons op de hoogte wilt blijven houden lees ik heel graag je verhalen over je zoon en de dingen waar je tegenaan loopt. Oke?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_77621569
Oh, Livelink...ODD Wat is het toch rot allemaal.
Je wilt alleen maar dat je kind gelukkig wordt en dit soort dingen maakt alles zo complex.

Ik herken trouwens (uit je wiki link) 4 punten van de 8 ook in onze zoon (ADHD dus).
  donderdag 4 februari 2010 @ 10:54:05 #195
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_77622419
Vanmiddag gaan wij om 1400 uur weer naar Fornhese en bespreken hoe wij het moeten aanpakken met ons zoontje Jordy (2 jaar en 4 maanden) zie een aantal posts terug.

Ga nu eerst even duidelijk vragen wat hij exact heeft (een naam wil ik weten) ze gaven 2 weken terug aan dat hij de zwaarste vorm van autisme heeft.

Vanmiddag gaan we bespreken of we een medisch dagopvang gaan doen 5 dagen per week of een PGB (Persoons Gebonden Budget) thuis.

Wordt vervolgd.
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
  Jubileum moderator donderdag 4 februari 2010 @ 10:56:08 #196
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_77622470
Succes Razor! Een definitieve diagnose is moeilijk op die leeftijd maar je wilt duidelijkheid natuurlijk, snap ik.
Over je keuzes, misschien kan allebei wel. Jordy een gedeelte thuis, en een deel op een MKD (kun jij bijtanken).
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 4 februari 2010 @ 11:02:34 #197
17882 Razor21
Sinds 2001 op Fok!
pi_77622655
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 10:56 schreef Lois het volgende:
Succes Razor! Een definitieve diagnose is moeilijk op die leeftijd maar je wilt duidelijkheid natuurlijk, snap ik.
Over je keuzes, misschien kan allebei wel. Jordy een gedeelte thuis, en een deel op een MKD (kun jij bijtanken).
Ja bedankt vorige keer hadden ze het erover dat hij ASS (Autisme Spectrum Stoornis) heeft, maar dat is te algemeen. Dus ik wil nu gewoon weten hoe het heet.

Maar wat jij zegt is ook wel een goeie ik weet niet of dat zomaar kan.
Zelf vind ik het niet zo fijn als hier 5 of 7 dagen per week iemand in huis is, maar het zal dan wel wat wennen zijn.
Zo Razor21 misschien kunnen we de conducteurs afluisteren" vervolgens hoor je keihard door die trein GRRGG...Hallo hier ...blalblalb @#$%%@.....en iedereen kijkt dan onze kant op ook mijn kant..
pi_77640885
Sterkte, Razor21!
Hoe moeilijk het ook is allemaal, hoe dichter je bij een diagnose komt, hoe beter jij handvatten kunt krijgen over hoe je met je zoontje om kunt gaan
Maar het blijft
pi_77649054
Ben benieuwd hoe het gesprek van Razor is gegaan.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
pi_77758558
YPPY.... bedankt!
uit een aspergernest
  Jubileum moderator maandag 8 februari 2010 @ 10:11:05 #201
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_77760493
Na 2 weken elke morgen 10 keer bellen eindelijk juiste persoon bij slaapcentrum te spreken gekregen
na stevig aandringen kunnen we volgende week donderdag al terecht voor intake en rondje specialisten

yeah
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_77762438
quote:
Op maandag 8 februari 2010 10:11 schreef Lois het volgende:
Na 2 weken elke morgen 10 keer bellen eindelijk juiste persoon bij slaapcentrum te spreken gekregen
na stevig aandringen kunnen we volgende week donderdag al terecht voor intake en rondje specialisten

yeah
Eindelijk eens wat goed nieuws.....
uit een aspergernest
  maandag 8 februari 2010 @ 11:27:15 #203
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_77762481
Fijn Lois, een kleine beetje goed nieuws! Raar dat het zo lang duurt om ze aan de lijn te krijgen er liggen natuurlijk best wat flauwe grapjes voor de hand
  Jubileum moderator maandag 8 februari 2010 @ 11:35:36 #204
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_77762744
quote:
Op maandag 8 februari 2010 11:27 schreef Gaoxing het volgende:
Fijn Lois, een kleine beetje goed nieuws! Raar dat het zo lang duurt om ze aan de lijn te krijgen er liggen natuurlijk best wat flauwe grapjes voor de hand
Ja die grapjes heb ik ook veelvuldig gemaakt
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  maandag 8 februari 2010 @ 15:26:41 #205
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77770132
Ik wacht op een belangrijke mail...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77770525
Loïs wat fijn ! ! (en zo zie je maar weer, de aanhoude wint)

En Oxy, goed van je dat je zo voor jezelf opkomt !! (en ik hoop dat je snel antwoord krijgt)
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
  † In Memoriam † maandag 8 februari 2010 @ 15:40:23 #207
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77770635
jeetje oxy, dat is echt naar. je bent toch een mondig iemand?
heb je het er ook met je ouders over gehad?
pi_77770791
Oxy, wat slecht! Dat is moeilijk te geloven zeg. Jij bent juist zo slim en je kunt zo goed vertellen hoe het met je gaat. Heb je al met je ouders gesproken of gemaild?

Ik stuur je vanavond een pm terug, daar wil ik even rustig voor gaan zitten en nu moet ik eigenlijk werken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  maandag 8 februari 2010 @ 15:48:35 #209
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77770945
quote:
Op maandag 8 februari 2010 15:44 schreef YPPY het volgende:
Heb je al met je ouders gesproken of gemaild?
Nee, ik kan moeilijk zeggen ''ik heb jullie mails gelezen'', en ik wil eerlijk zijn, en niet liegen, dus ik kan dit niet met hun, bespreken. En tevens, is dit ook een uitgekauwd onderwerp. En ik geloof, dat ik dat ook niet wíl nu.
Huilen man, huilen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77771052
Oxy toch. Kon iemand maar iets doen voor je. Wat zal je het nu moeilijk hebben. Kun je het voor jezelf opschrijven waarom je het zo moeilijk vindt en boos bent?

Naar de begeleiding toe, zou ik zeker zeggen dat je niet wilt dat ze zomaar over jou spreken zonder dat jij dat weet. Je bent verstandig genoeg om te beslissen of je daar bij wilt zijn of niet. Bij jonge kinderen is dat anders. Maar jij bent een vrouw en slim genoeg om daar over na te kunnen denken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  † In Memoriam † maandag 8 februari 2010 @ 15:51:42 #211
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77771065
als je het zo bekijkt, zijn jullie allebei niet helemaal eerlijk geweest.
jij door die mails te lezen en zij door achter je rug over je te praten.
hoewel ik die mails lezen niet zo erg vind, eerlijk gezegd.
  maandag 8 februari 2010 @ 15:57:11 #212
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77771312
Nou ja, ze mogen best, dingen bespreken, maar geen dingen suggereren die fout zijn.

Ik denk dat Yppy ge-edit heeft, want eerst stond er bij haar bericht: dat je niet wilt dat ze zomaar over jou spreken zonder dat jij dat weet bent. Dát is zo moeilijk. Dat ze dingen gespreken, die niet over mij gaan, maar over een ander, lijkt het wel. Even navragen is er niet bij, en nu wil 1 of andere jodokus die ik 3 keer gezien heb, even bepalen ''wat er aan de hand is met Oxy''.

En ik geef natuurlijk, toe, ik had die mails niet moeten lezen, maar in de 1e plaats, hadden ze niet geschreven, mogen worden.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77771590
Tijdje hier niets geschreven doordat we het gewoon megadruk hebben met het eea.
Lois wat fijn dat er nu wat schot in zit,heb ondanks mn afwezigheid regelmatig aan je/jullie gedacht.
Hier is de aanvraag voor APG de deur uit,dus afwachten
Oxy,volgens mij is er inderdaad sprake van toestemming geven door jou ivm je privacy etc.Goed dat je zo voor jezelf opkomt!.
Mr & Mrs M..
* Parents hold their children's hands a while and their hearts forever
pi_77771889
Oxy... sterkte met wachten.... en het gaat idd over jou en zou het dus ook MET jou moeten worden besproken....

hoe kon je bij die mails? ik denk: "ze gingen over jou en jij hebt recht op inzage van je dossier, dus ook recht op inzage van de mails.....
uit een aspergernest
  maandag 8 februari 2010 @ 16:14:34 #215
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77772112
quote:
Op maandag 8 februari 2010 16:10 schreef wendytje het volgende:


hoe kon je bij die mails? ik denk: "ze gingen over jou en jij hebt recht op inzage van je dossier, dus ook recht op inzage van de mails.....
Ik dacht dat ik was ingelogd op mijn eigen hotmail, maar bleek die van mama te zijn. En ik weet dat ik zelf echt fout zit.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77774321
Oxy, ik vind die niet fout zitten van jou. Ik zou ook niet willen dat er over mij gepraat/maild wordt terwijl ik er niks van weet. Dus ik vind je reactie heel logisch
soms moet je iets achter laten om verder te komen, soms moet je heel veel achter je laten om een ander mens te worden
pi_77775960
Jeetje oxy dat is gewoon niet fijn dat ze niet met je praten maar wel over je
Ik begrijp je reactie ook heel goed.
  maandag 8 februari 2010 @ 19:36:42 #218
24188 Belana
kloon van belana
pi_77780681
Oxy, hoewel het misschien moeilijk is, denk ik toch dat het wel belangrijk is dat je met je ouders erover praat. misschien kun je het schrijven aan ze, als je praten erover moeilijk vind?
sterkte ermee!
stormy waters...
sailin'
  maandag 8 februari 2010 @ 22:21:00 #219
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77788804
oxy, wat een rot situatie...
en inhoudelijk, over dat schizofrene, herken je daar zelf ook dingen in?
toevallig heb ik daar de laatste tijd ook het een en ander over gelezen. ken je het nog relatief nieuwe subtype 'MCDD' (Multiple Complex Developmental Disorder)? ik denk bij 'Cato' op sommige punten nl. soms ook dat het misschien meer zoiets is. al hoop ik van harte van niet, want de wereld lijkt me voor iemand met MCDD nog veel beangstigender dan voor 'gewone' autisten.
in de haak.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 07:45:34 #220
35189 Troel
scherp en bot
pi_77796261
Oxy, wat vervelend! Het is nooit leuk als anderen over je mailen, praten of bellen, maar al helemaal niet als ze dingen bespreken die volgens jou niet waar zijn.
Maar als jouw ouders denken dat er misschien iets niet klopt aan de diagnose, dan is het wel logisch dat ze dat ergens kwijt kunnen! Misschien zijn er inderdaad wel nieuwe inzichten en wilden ze eerst meer informatie voordat ze het met jou wilden bespreken, juist om ervoor te zorgen dat ze het dan goed kunnen uitleggen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 9 februari 2010 @ 08:50:08 #221
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_77796878
quote:
Op maandag 8 februari 2010 10:11 schreef Lois het volgende:
Na 2 weken elke morgen 10 keer bellen eindelijk juiste persoon bij slaapcentrum te spreken gekregen
na stevig aandringen kunnen we volgende week donderdag al terecht voor intake en rondje specialisten

yeah
Ik loop enorm achter de feiten aan, maar: Fijn!

*verder leest...
***
  dinsdag 9 februari 2010 @ 08:53:48 #222
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_77796931
Oxy, wat rot zeg!
Ik vind Troel d'r berichtje wel lief. Mss is het idd wel zo bedoeld. Is het mss nog niet leuk, maar ik kan me ook voorstellen dat ze nou niet ongerust of in de war wilden brengen en eerst wat meer info wilden...
***
  dinsdag 9 februari 2010 @ 11:09:06 #223
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77800442
Lois, fijn, eindelijk!

en Oxy, ik wil nog even wat toevoegen aan mijn berichtje van gisteravond: ik hoop uiteraard ook dat 't voor jou niet opgaat, die diagnose. maar ik sluit me ook een beetje aan bij Troel. je ouders kunnen natuurlijk voor zichzelf best informatie inwinnen, als ze dit soort ideeën tegenkomen, voordat ze zulke informatie meteen aan jou voorleggen. daar kan ik me wel iets bij voorstellen. ze bedoelen het vast niet als 'achter je rug om van alles bedisselen over jou', maar het hoort 'gewoon' bij het feit dat zij als mens en als ouders-van-jou ook hun eigen verwerking en gesprekken over dit onderwerp hebben met anderen.
in de haak.
pi_77803016
wat fijn Lois!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 12:43:24 #225
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77803731
Lois, wat een goed nieuws.... eindelijk!

Oxy, sterkte met dit allemaal op een rijtje te krijgen. Er zijn al wijze dingen gezegd. Probeer het duidelijk te krijgen voor jezelf.
  dinsdag 9 februari 2010 @ 13:18:22 #226
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77805140
Kort gezegd, ik moet naar muziekles, maar vandaag is de ''bom'' gebarsten, en we gaan een gesprek houden met alle mensen uit mijn zorgcirckel. Hopelijk nog deze, week, anders zo snel mogelijk, volgende week.
Mijn ouders, en mentor zijn nu op de hoogte.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 9 februari 2010 @ 14:36:30 #227
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77808112
goed zo oxy. althans, het lijkt me beter dat er over gepraat wordt/ gaat worden samen dan dat jij er maar in je eentje over aan 't malen bent. succes! en ook bij de muziekles.
in de haak.
pi_77809405
Ik kom zelden of nooit in dit subfora en al helemaal niet in dit soort topics maar nadat ik
gisteren bij een goede vriend op bezoek was die een autistisch kind had en mijn eigen
ogen kon zien hoeveel energie en moeite het kost met zo een kind de dag door te komen
maar dat het met onvoorwaardelijke liefde elke dag werd gedaan daarbij zichzelf helemaal
wegcijferend,wil ik bij deze alle ouders die in dit topic hiermee te maken hebben een hart
onder de riem steken voor hun tomeloze inzet en onvoorwaardelijke liefde voor hun kind.

Ik weet dat het normaal is om zo voor je kind te zorgen maar toch heb ik na gisteren er meer
begrip en feeling voor gehad en heb besloten hen financieel een handje te helpen zodat het
leven elke maand iets drageljjker wordt.
75 topics = FIN
  dinsdag 9 februari 2010 @ 16:59:50 #229
35189 Troel
scherp en bot
pi_77813685
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 13:18 schreef Oxymoron het volgende:
Kort gezegd, ik moet naar muziekles, maar vandaag is de ''bom'' gebarsten, en we gaan een gesprek houden met alle mensen uit mijn zorgcirckel. Hopelijk nog deze, week, anders zo snel mogelijk, volgende week.
Mijn ouders, en mentor zijn nu op de hoogte.
Jammer dat het op deze manier moest, maar wel fijn voor jou, en je omgeving, dat jullie deze dingen van elkaar weten!


Hier ben ik druk bezig met de juiste stappen te nemen om Ruben te laten onderzoeken. De afgelopen tijd vanuit verschillende hoeken toch weer extra signalen gekregen en dus moet er nu echt actie ondernomen worden. We hebben nog een lange weg te gaan samen en ik wil mezelf niet eerst verkeerde dingen aanleren.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 9 februari 2010 @ 17:11:31 #230
144006 chacama
Ondernemend!
pi_77814090
Oxy, 'fijn' dat het hoge woord er uit is. En dat jullie nu om tafel gaan.

Troel Super dat je het onderkent en 'problemen' voor wilt zijn. Zie hier in mijn directe omgeving helaas iets heel anders, wat nu ten koste gaat van de kleine meid....
pi_77816007
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 15:11 schreef FP128 het volgende:
Ik kom zelden of nooit in dit subfora en al helemaal niet in dit soort topics maar nadat ik
gisteren bij een goede vriend op bezoek was die een autistisch kind had en mijn eigen
ogen kon zien hoeveel energie en moeite het kost met zo een kind de dag door te komen
maar dat het met onvoorwaardelijke liefde elke dag werd gedaan daarbij zichzelf helemaal
wegcijferend,wil ik bij deze alle ouders die in dit topic hiermee te maken hebben een hart
onder de riem steken voor hun tomeloze inzet en onvoorwaardelijke liefde voor hun kind.

Ik weet dat het normaal is om zo voor je kind te zorgen maar toch heb ik na gisteren er meer
begrip en feeling voor gehad en heb besloten hen financieel een handje te helpen zodat het
leven elke maand iets drageljjker wordt.
Hé... verfrissend... meestal krijgen we dingne te horen als: "geef dat kind maar eens een weekje aan mij" of, "wat een aansteller" of, "jeetje moet je voor alles verantwoording afleggen aan je kind"(als je een kind vorbereidt op een nieuwe situatie)
spreid het woord!

Oxy.. ik hoop dat de gesprekken goed verlopen en dat alles helder wordt tussen jou en je verzorgers en ouders.

Troel... succes met de ingeslagen weg. En onthoud: Je kind veranderd niet, je krijgt alleen handvatten.....
uit een aspergernest
pi_77913673
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 15:11 schreef FP128 het volgende:
Ik kom zelden of nooit in dit subfora en al helemaal niet in dit soort topics maar nadat ik
gisteren bij een goede vriend op bezoek was die een autistisch kind had en mijn eigen
ogen kon zien hoeveel energie en moeite het kost met zo een kind de dag door te komen
maar dat het met onvoorwaardelijke liefde elke dag werd gedaan daarbij zichzelf helemaal
wegcijferend,wil ik bij deze alle ouders die in dit topic hiermee te maken hebben een hart
onder de riem steken voor hun tomeloze inzet en onvoorwaardelijke liefde voor hun kind.

Ik weet dat het normaal is om zo voor je kind te zorgen maar toch heb ik na gisteren er meer
begrip en feeling voor gehad en heb besloten hen financieel een handje te helpen zodat het
leven elke maand iets drageljjker wordt.
wat een fijne post

Voor iedereen die het interesseert, er komt een nieuw handboek met diagnoses, het DSM-V wordt dat, en er is een nieuw ziektebeeld in opgenomen waar veel kinderen tegenwoordig last van zouden hebben. Hier een artikeltje.
Zomerkind &lt;3 & Winterkind &lt;3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:13:47 #233
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77958404
Ik heb een serie picto's te koop. Misschien voor iemand, die het wil proberen, bijvoorbeeld.
Ze zijn van Pictomaat. Het pakket van mij kostte 90 euro, nu wil ik ze verkopen voor 20 euro.
Na het weekend, zal ik een lijst maken welke het zijn. Het is voornamelijk geschikt voor wat oudere kinderen of volwassenen, denk ik (spelen, bijv zit er niet bij, maar wel wat blanco klokjes waar, je wijzers op kunt tekeken). Er zitten magneetjes aan de picto's, en ze zitten in een map waar je ze op alfabetische volgorde, in kunt doen.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  zaterdag 13 februari 2010 @ 17:20:18 #234
35189 Troel
scherp en bot
pi_77958642
Ik ben wel benieuwd Oxy!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_77960105
quote:
Op maandag 8 februari 2010 10:11 schreef Lois het volgende:
Na 2 weken elke morgen 10 keer bellen eindelijk juiste persoon bij slaapcentrum te spreken gekregen
na stevig aandringen kunnen we volgende week donderdag al terecht voor intake en rondje specialisten

yeah
YIEHOE! Wat goed van jullie!!!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 14 februari 2010 @ 17:07:31 #236
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77987925
Lijst van picto's, 20 euro excl verzendkosten (6,75 euro). Als je de map niet wilt, dan kan het denk ik wel door de brievenbus, en de kosten zijn dan lager, voor het verzenden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
foto's


De map






Dit zijn de lege klokjes die je met een whiteboardmarker kunt invullen.

[ Bericht 23% gewijzigd door Oxymoron op 14-02-2010 19:29:41 ]
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  maandag 15 februari 2010 @ 07:07:34 #237
66397 tries
ehm.......
pi_78009380
Ik heb hier een tijdje niets van mij laten horen, omdat het eigenlijk nog steeds goed gaat hier. Het VSO heeft inderdaad een ander kind gegeven..
Maar ik heb toch een vraag: gisteren was er gebeld door de chauffeur van de taxi, dat mijn zoon eerder klaar moest staan. Hij moet nu ruim 1,5 uur al weg, voordat school begint.. Nu vind ik dat eigenlijk veel te zot voor woorden. Maar er ligt nu nog wel sneeuw hier, waardoor ik het enigszins kan begrijpen.. maar is dit nu normaal?
Hoe lang zitten jullie kinderen in de taxi om naar school te gaan?
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  Jubileum moderator woensdag 17 februari 2010 @ 08:36:46 #238
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_78088520
Op haar oude school zat Eva gem. 1-1,5 uur per rit in de taxi. Dat was veel te veel en ging dus ook niet goed meer.
Nu zit ze max een half uurtje in de taxi en dat gaat veel beter.


Nog 1 nachtje
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_78089577
Die van mij ong. een half uurtje. Maar ik zou anderhalf uur wel erg veel vinden eigenlijk en ze dan liever zelf weg brengen.

@Lois heb ik wat gemist??? Wat gaat er gebeuren?? Ooooh en feli met je prijs geniet ervan het is je gegund.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  woensdag 17 februari 2010 @ 10:11:51 #240
144006 chacama
Ondernemend!
pi_78090429
YES Lois, nog 1 nachtje en dan eindelijk actie!
  Jubileum moderator woensdag 17 februari 2010 @ 16:38:09 #241
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_78104637
Ik had gewoon nooit moeten juichen

Afspraak morgen is net afgezegd, 1 van de artsen is ziek
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  Hoofdredactie Fotografie woensdag 17 februari 2010 @ 16:45:07 #242
95752 crew  Chell
Kluns
pi_78104930
Ah nee Lois!
  woensdag 17 februari 2010 @ 16:57:18 #243
2177 Gaoxing
(bijna) altijd gelukkig
pi_78105474
Ik kan me haast niet voorstellen dat je niet sterk de neiging hebt om Eva gewoon op te pakken, daar in de wachtkamer te gaan zitten, en er niet weg te gaan voordat je bent geholpen.

Heb je alweer een nieuwe afspraak, of moet je daar eerst weer twee weken voor bellen?
  woensdag 17 februari 2010 @ 16:58:17 #244
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_78105509
Hè?! Nouja zeg.
Dan zoeken ze maar een andere arts? Misschien moet je, zeggen dat je Eva langs komt brengen morgen, en dat ze dan maar zien hoe ze het gaan doen. Maar dat is dan weer niet goed, voor Eva, maar wel voor hun .
Jeetje wat een amateurs
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_78109675
Hoeveel pech kan één gezin hebben?

Hoeveelste keer is dit nu al?

SH*********
uit een aspergernest
  Jubileum moderator woensdag 17 februari 2010 @ 18:54:43 #246
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_78109765
Ze gaan mij bellen voor nieuwe afspraak dus ik bel ze morgenochtend zelf gelijk

het kost weer even moeite om hiervan terug te veren merk ik, het moet even zakken....
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:37:25 #247
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_78111534
Lois
En het vraagt al zoveel van je veerkracht. Sterkte!
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_78111818
voor Lois.
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  woensdag 17 februari 2010 @ 19:49:09 #249
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_78112107
Wel g**** Lois!!!! Het is toch ook niet te geloven hoe het jullie tegen zit hè? Vind het knap dat je nog enigzins de rust kunt bewaren, npu weet ik ook wel dat uit je plaat gaan niet helpt, maar toch...

Dikke knuffel meid!
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
pi_78112707
Lois toch! Vind het echt te belachelijk voor woorden.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  woensdag 17 februari 2010 @ 20:37:39 #251
144006 chacama
Ondernemend!
pi_78114599
*plaatsvervangende ergernis heeft*

Gatverdamme Lois. Dit is echt gewoon niet te geloven. want inderdaad er wordt wat van jullie incaseringsvermogen en flexibiliteit gevraagd. Morgen gelijk bellen inderdaad en ze maar flink de duimschroeven aandraaien.
  woensdag 17 februari 2010 @ 20:44:07 #252
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78114977
wat ontzettend stom zeg lois. ik hoop dat er op zeer korte termijn een nieuwe afspraak komt!
in de haak.
  woensdag 17 februari 2010 @ 22:01:41 #253
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78118988
Lois! Echt, ik weet niet eens wat ik moet zeggen. Dit is gewoon te stom en te van alles...
***
pi_78119287
Ach nee toch, wat ontzettend stom
Hopelijk kun je op zeer korte termijn een afspraak krijgen
pi_78128381
Lois, wat ongeloofelijk K!!
ik hoop dat jullie snel een nieuwe afspraak krijgen!!
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_78132735
Lois , heb je al een nieuwe afspraak op korte termijn? pfff wat kl*te zeg
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_78134753
Weet al iets, Lois?
pi_78136436
Jemig, Lois, wat ontzettend balen!
This life was not for you
though I learned from you
that beauty need only be a whisper
  maandag 22 februari 2010 @ 15:03:44 #259
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_78305113
Lois, heb je nu al iemand te pakken gehad??

* Noli. stapt hier ook voorzichtig binnen. *

W heeft sinds kort een diagnose ADD maar in het verslag van de tests stond ook dat hij trekjes van autisme vertoont. We doen er (voorlopig) niks mee want het lijkt hem niet erg in de weg te zitten.
Er is een notitie van gemaakt in het verslag voor het geval hij er later wel meer last van krijgt. Dan is er iig bekend dat de psychologe het nu al gezien heeft. (scheelt weer wat onderzoekjes, schijnt..)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  maandag 22 februari 2010 @ 22:13:26 #260
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78323229
jeetje Noli. dat maakt het wel nog een tikkeltje ingewikkelder misschien. maar goed dat je er nu alert op kunt zijn. succes!

Lois, ik ben ook benieuwd of je al een nieuwe afspraak hebt weten te maken. ik hoop het!
in de haak.
  maandag 22 februari 2010 @ 22:23:24 #261
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_78323767
Noli, dat is ook niet fijn, zo'n diagnose. Maar ja, als hij er inderdaad zelf nog geen last van heeft, is het in ieder geval nog hanteerbaar. Dus wel ADD als diagnose. Hoe uit de ADD zich bij W.?
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_78325347
Lois is er al een nieuwe afspraak? Wat enorm balen dat het niet doorging.

Noli. wil niet ongeinteresseerd overkomen verder, maar hebben het er telefonisch al over gehad

Zoals sommigen misschien wel weten is Kim nu 5x in dagbehandeling geweest bij Accare.
Vanwege verdenking adhd en vooral de agressieve buien.
Nu zei de leidster dat er meer richting een lichte vorm van autisme gedacht wordt door haar iig.
Vrijdag is de laatste keer en dan 8 maart evaluatiegesprek met haar en de orthopedagoog.
Met waarschijnlijk een voorlopige diagnose.
Maar ik zat me af te vragen of een orthopedagoog wel de diagnose mag stellen. Weet iemand dat toevallig?
  maandag 22 februari 2010 @ 23:09:52 #263
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_78325871
Moet je daar even navragen, Ingrid. Bij het instituut waar wij heen gaan staat aangegeven dat ze bevoegd zijn diagnoses te stellen. Ik ken de algemene regels daarvan niet.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  Jubileum moderator dinsdag 23 februari 2010 @ 07:35:09 #264
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_78331675
Moeilijk Noli, maar wel fijn dat het vast genoteerd staat voor later. Scheelt dan weer een hoop uitleg en onderzoek hoop ik.
ik ben niet zo bekend met ADD, hoe merk je dat? Hoe uit zich dat?

Wij zijn natuurlijk nog niet gebeld voor een nieuwe afspraak en zelf iemand te pakken krijgen gaat helaas net zo moeizaam als de vorige keer
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_78331803
ADD attention deficit disorder, last van concentratiestoornis en allerlei andere zaken
ADHD attention deficit hyperactive disorder, concentratiestoornis met hyperactief gedrag
uit een aspergernest
  Jubileum moderator dinsdag 23 februari 2010 @ 09:06:30 #266
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_78332625
Dank je wel Wendy, ik had zelf ook al zoiets gevonden, ik was meer benieuwd hoe dat bij W. uitte e.d.

11 maart nieuwe afspraak met slaapcentrum
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_78332666
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:06 schreef Lois het volgende:
Dank je wel Wendy, ik had zelf ook al zoiets gevonden, ik was meer benieuwd hoe dat bij W. uitte e.d.

11 maart nieuwe afspraak met slaapcentrum
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 10:21:28 #268
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_78334658
@Lois: ik weet niet of Eva bang is voor een videocamera, maar mischien kun je eens een (of meer) nachten filmen, wat er bij jullie gebeurt.
Dus Eva voor de tv, jullie wakker, etc. Misschien kan dat ook helpen. ?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 23 februari 2010 @ 11:12:22 #269
144006 chacama
Ondernemend!
pi_78336211
Lois, wat goed! Dat is nog redelijk op korte termijn.

Noli, dat is geen fijne diagnose, maar aan de andere kant wel prettig dat je nu weet wat er speelt.

Oxy, goede tip! Dan zien ze meteen waar Eva mee kampt en Lois en manlief ook.
pi_78342134
quote:
Op maandag 22 februari 2010 23:09 schreef livelink het volgende:
Moet je daar even navragen, Ingrid. Bij het instituut waar wij heen gaan staat aangegeven dat ze bevoegd zijn diagnoses te stellen. Ik ken de algemene regels daarvan niet.
Doe ik. Ik dacht dat er misschien algemene regels over waren. Orthopedagoog lijkt mij niet iemand die een diagnose mag stellen. Maar misschien heb ik het mis.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 14:00:16 #271
35189 Troel
scherp en bot
pi_78342621
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 13:49 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Doe ik. Ik dacht dat er misschien algemene regels over waren. Orthopedagoog lijkt mij niet iemand die een diagnose mag stellen. Maar misschien heb ik het mis.
Zowel orthopedagogen als psychologen/psychiaters mogen diagnoses stellen. Psychiaters zijn wel de enigen die medicijnen voor mogen schrijven.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 23 februari 2010 @ 14:03:35 #272
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78342771
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 09:06 schreef Lois het volgende:
Dank je wel Wendy, ik had zelf ook al zoiets gevonden, ik was meer benieuwd hoe dat bij W. uitte e.d.

11 maart nieuwe afspraak met slaapcentrum
Dat is nog wel redelijk te doen qua tijd!
Elke dag langer is te lang natuurlijk, maar toch...
Nog altijd hetzelfde qua slapen?
***
pi_78343072
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:00 schreef Troel het volgende:

[..]

Zowel orthopedagogen als psychologen/psychiaters mogen diagnoses stellen. Psychiaters zijn wel de enigen die medicijnen voor mogen schrijven.
Ok. Dan heb ik dat zeker verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze voornamelijk helpen met problemen in de opvoeding. Soms door bv een kindje met adhd, autisme.
  dinsdag 23 februari 2010 @ 14:21:44 #274
35189 Troel
scherp en bot
pi_78343452
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:12 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Ok. Dan heb ik dat zeker verkeerd begrepen. Ik dacht dat ze voornamelijk helpen met problemen in de opvoeding. Soms door bv een kindje met adhd, autisme.
Dat is een van de vele dingen die ze doen ja
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78358325
Een pedagoog is er vaak voor om je te helpen met de opvoeding. Orthopedagogen zijn hoger opgeleid en doen vaak onderzoeken.

Fijn dat je een nieuwe datum heb Lois, al dus het weer een paar weken.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_78488390
Ze mag idd een diagnose stellen als ze er zelf uitkomt zeg maar. als er niet voldoende info is of ze wet het niet zeker, dan ga je naar de psych toe.
Voor alsnog lijkt het op pdd-nos. Maar 8 maart weten we meer, met het eindgesprek.
Vandaag de laatste keer dagbehandeling bij Accare gehad.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 11:25:52 #277
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_78628567
Oh! *ding dong* Sorry, ik zie nu pas jullie vragen.

Op de site van Balans staat wel een fijne uitleg over het hoe en wat van en bij ADD.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jullie vroegen hoe dit zich uit bij W.
Hij vertoont eigenlijk alle kenmerken wel en is dus ook Alle Dagen Dromerig. Wilyan ís ADD.
In de klas en ook thuis is hij vaak dromerig. Hij kan dan heel passief ergens in een stoel zitten en alleen maar in het niks voor zich uit staren. Als de juf de klas uitlegt wat ze moeten doen 'hoort' W het niet. Hij kan dan rustig naar de juf kijken waardoor het voor de juf lijkt dat hij geluisterd heeft maar tóch heeft hij het niet gehoord.
Thuis klaarmaken om naar school of om naar bed te gaan is alleen maar aansporen en steeds maar wijzen op wat hij moet doen.

De zelfcontrole is ook iets wat al jaren duidelijk is. We zeggen al heel lang: "W reageert in uitersten" Als hij blij is dan springt hij letterlijk in het rond van blijdschap , als hij verdrietig is dan is hij ook niet zomaar te troosten want dan is hij diepDIEPgekwetst en huilt hij vanuit zijn tenen , als hij boos is is hij ook écht kwaad f en ga zo maar door. Bedenk een emotie en stel je daar een meest--theatrale-over-the-top-uiting bij voor en je hebt hoe W het voelt en uit.

W. hecht ook heel erg aan vaste routines en rituelen, kan niet tegen plotselinge veranderingen en word verschrikkelijk boos en verdrietig als hem (in zijn ogen) onrecht aan word gedaan.
Hij is vrij gevoelig en een "grapje" kan bij hem al verkeerd aankomen.
Voorbeeldje:
Laatst was hij met opa op de Wii. W had al een aantal sets gewonnen bij Tennis en toen opa eindelijk een set gewonnen had gaf opa hem een elleboogstootje "Hee, zie! Opa kan er ook wel eentje winnen!" Alleen kwam het stootje schijnbaar iets te hard aan bij W en dat in combinatie met het 'falen' door het verliezen zette hij het op een huilen en was boos . Opa dacht hem wel weer aan het lachen te krijgen door er lacherig op in te gaan en hem wat te dollen.. Mis! Dat werkt op zo'n moment alleen maar averechts en meneer flipte volledig en daar hadden we een compleet gefrustreerd kind.

Dit zijn zo een beetje de grootste lijnen wat ADD bij W betreft. Hij is heus niet heel de dag boos of verdrietig maar hij is het wel vaker en sneller dan een 'gemiddeld' kind.
De dame die de tests met hem deed en het verslag schreef beschreef hem als "een goedzakje".

*zal zo nog wat toepasselijke foto'tjes posten en zijn autistische trekjes*
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_78631375
Hebben meer mensen een brief gehad over de afschaffing van de TOG?
uit een aspergernest
  dinsdag 2 maart 2010 @ 12:49:27 #279
272309 Groofsken
De goeie ouwe zak.
pi_78632060
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 14:00 schreef Troel het volgende:

[..]

Zowel orthopedagogen als psychologen/psychiaters mogen diagnoses stellen. Psychiaters zijn wel de enigen die medicijnen voor mogen schrijven.
Ze moeten wel een GZ-registratie hebben. Ik ben kinder- en jeugdpsycholoog, maar mag officieel geen diagnoses stelen. Daar is nog een fikse kopstudie voor nodig .
pi_78633490
Aha, nou dan merken we het maandag wel. Ben wel heel benieuwd natuurlijk wat de uitkomst is. Of er dan een diagnose is. Ook ivm eventuele pgb aanvraag moet je dat wel hebben.
Ik vroeg me af of jullie dingen herkennen. Zoals nog niet kunnen fietsen, tekenen vnml krassen en nog niet kunnen knippen. Poppen ed moeten precies zo liggen en niet anders anders gaat ze niet slapen.
En het agressieve wat ze soms vnl tegen Tyler heeft. Slaan/schoppen als hij in de weg staat of met haar spel bemoeit. Maar ook zomaar vanuit het andere eind van de kamer loopt ze langs hem en bam daar ligt hij. Gelukkig is het niet elke dag heel erg en gaat het ook wel goed. Maar als het mis gaat, is het goed mis en vaak achter elkaar.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 13:38:44 #281
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_78633921
W echt in afwezige 'droom-stand'. (hij mocht bruidsjonker van zijn oom en tante zijn)


Maar dit is ook erg W..
Gewoon in de trouwzaal bij je kleine zusje op de grond gaan liggen.


De dingetjes die (volgens de psychologe en ons) naar de PDD-NOS trekken.
* "bonken" om in slaap te komen (een soort van zichzelf in slaap wiegen)
* houterige motoriek
* laat gaan praten (pas toen hij 2,5 was begon hij echt duidelijk verstaanbaar te praten)
* heel erg vast houden aan routines en rituelen
* reageert sterk op prikkels (maar dat is ook wel iets wat bij ADD hoort geloof ik)
* heeft geen vriendjes (hij is heel onzeker en wat naief)
* de manier waarop hij boos word (moeilijk uit te leggen, boos met een "dubbele lading".. Hij is boos maar meestal zit daar ook weer wat achter verdriet/angst)
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
pi_78635410
Noli, Kim en W kunnen volgens mij ook wel goed met elkaar overweg. Misschien omdat ze best op elkaar lijken dan.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 15:32:07 #283
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_78638582
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:25 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ik vroeg me af of jullie dingen herkennen. Zoals nog niet kunnen fietsen, tekenen vnml krassen en nog niet kunnen knippen. Poppen ed moeten precies zo liggen en niet anders anders gaat ze niet slapen.
Wat bij veel autisten, opvalt, is een ongelijke ontwikkeling, dat is bij alle kinderen wel zo, maar bij autisme vaak, veel extremer. Bijvoorbeeld wél kunnen praten (in volzinnen) maar niet kunnen lopen. Wel kunnen ''delen'' van spullen, maar geen poppetje kunnen tekenen. Etc etc.

Is een (grote) driewieler niks voor Kim? Dan kan ze, toch meefietsen met kinderen buiten, maar heeft ze niet de angst, eraf te vallen. Ik kon pas fietsen toen ik 9 was.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
  dinsdag 2 maart 2010 @ 15:59:48 #284
274310 agenda
altijd vol!
pi_78639808
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 12:32 schreef wendytje het volgende:
Hebben meer mensen een brief gehad over de afschaffing van de TOG?
Ja, hier ook een brief. Half april meer uitleg. We wachten het maar even af.
pi_78639855
Ohja vergeten te vermelden, ze kan (of wil) niet op een driewieler fietsen. Ze weet dat ze moet trappen,maar sleept zich gewoon voort.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 16:21:09 #286
35189 Troel
scherp en bot
pi_78640740
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 13:38 schreef Noli. het volgende:
* "bonken" om in slaap te komen (een soort van zichzelf in slaap wiegen)
Ik heb serieus nooit beseft dat dat ook onderdeel zou kunnen zijn van...

Zowel Ruben als Jochem doen dat
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  dinsdag 2 maart 2010 @ 16:26:09 #287
255392 De_Taartjesfee
Hoardin' like a hoarder
pi_78640954
Ook kinderen waar verder niets mee aan de hand is doen dat Troel
I`m not weird. I`m limited edition.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 16:35:40 #288
35189 Troel
scherp en bot
pi_78641381
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 16:26 schreef De_Taartjesfee het volgende:
Ook kinderen waar verder niets mee aan de hand is doen dat Troel
Ja, maar dat stadium zijn we bij Ruben natuurlijk al voorbij
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_78644002
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 16:00 schreef _Ingrid_ het volgende:
Ohja vergeten te vermelden, ze kan (of wil) niet op een driewieler fietsen. Ze weet dat ze moet trappen,maar sleept zich gewoon voort.
Jorrit heeft pas leren fietsen op z'n 6e. Tip van een andere ouder: leer hem steppen op een autoped, niet een stepje, maar zo'n ouderwetse met luchtbanden. Dat was de truc die het 'm deed! Hij had dat vrij snel onder de knie en kon toen ook al gauw fietsen. Probeer er een te lenen ofzo, beetje geduld en gaan met die banaan
Het kómt goed, al duurt het soms even; J fietste zes jaar later van Nieuw-West naar de Dam in Amsterdam gelukkig hoorde ik dat pas achteraf
pi_78650693
Ingrid, misschien een loopfiets een idee? Ik weet niet hoor, komt ineens in me op.
Mama van 2 lieve meiden :)
  Jubileum moderator dinsdag 2 maart 2010 @ 20:19:20 #291
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_78651029
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 16:35 schreef Troel het volgende:

[..]

Ja, maar dat stadium zijn we bij Ruben natuurlijk al voorbij
Natuurlijk? Zo duidelijk was me dat niet hoor, sorry. Ik wist wel dat jullie iets vermoeden maar echt heel duidelijk heb je dat niet gemaakt toch?
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_78651389
Autoped/loopfiets is een goed idee. Eens uitzoeken of ik dat ergens kan lenen. Ze heeft wel een
(vreselijk irritante teletubbies) step ooit van mijn tante gehad.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 20:27:04 #293
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_78651518
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:19 schreef Lois het volgende:

[..]

Natuurlijk? Zo duidelijk was me dat niet hoor, sorry. Ik wist wel dat jullie iets vermoeden maar echt heel duidelijk heb je dat niet gemaakt toch?
Volgensmij bedoelt Troel dat Ruben qua leeftijd het stadium voor "gewoon" hoofdbonken al voorbij is.

En nu ik toch een keer post in dit topic in plaats van alleen maar te lurken: dikke knuffel en voor alle ouders hier. Verder voel ik me momenteel niet zo thuis in OUD, omdat Isis zo ontzettend uit de pas loopt met andere kindjes en ik geen slowchatter ben, maar ik lees jullie zorgen, instantiegedoe, indicatiedingessen en andere perikelen hier altijd met veel interesse en bewondering mee en hoop dat ik nog eens net zo wijs word in het hebben van een kindje dat nog net wat bijzonderder is dan de meeste kindjes.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 20:29:45 #294
4177 Jojogirl
Curves in all the right places
pi_78651694
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 20:25 schreef _Ingrid_ het volgende:
Autoped/loopfiets is een goed idee. Eens uitzoeken of ik dat ergens kan lenen. Ze heeft wel een
(vreselijk irritante teletubbies) step ooit van mijn tante gehad.
Heb je al wel eens een gewone fiets geprobeerd Ingrid? Finn heeft hier ook nooit kunnen fietsen op een driewieler, want de meeste van die dingen trappen vreselijk rot, dus wij wilden nog geen gewoon fietsje voor hem hebben. Maar na proberen bij een ander kindje bleek ie op een gewoon fietsje met zijwieltjes het trappen wel door te krijgen.
  dinsdag 2 maart 2010 @ 20:47:19 #295
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_78652733
En een gewoon fietsje met de trappers eraf is ook een loopfiets. Scheelt mss weer geld en dingen aanschaffen.
***
  dinsdag 2 maart 2010 @ 22:48:01 #296
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_78661058
Noli., wat is 't toch een schatje he, die W. van jullie. 't naarst van wat je allemaal vermeldt vind ik toch wel dat hij geen vrienden heeft. je zei dat ie er over 't algemeen geen last van heeft, maar dit lijkt me wel moeilijk voor hem. of ervaart hij 't niet als gemis.

vandaag hadden wij weer zo'n psychoeducatie-afspraak bij Virenze. wel fijn om er dan weer even heel bewust bij stil te staan en goed op een rijtje te zetten wat 't voor Cato (en ons) nou precies inhoudt allemaal. G had inmiddels heel het 'geef me de vijf'boek al uit, ik ben bezig met een ander boek: "Ik ben speciaal." dat een collega voor me te leen had. ook zeker de moeite waard, en voor haar zelf (als ze wat ouder is) lijkt het me ook heel geschikt.
in de haak.
  woensdag 3 maart 2010 @ 07:03:25 #297
66397 tries
ehm.......
pi_78668514
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 12:32 schreef wendytje het volgende:
Hebben meer mensen een brief gehad over de afschaffing van de TOG?
Ja, hier kreeg ik ook de brief.. waarschijnlijk zitten we aan de goede kant een keer.. maar er zullen vele mensen afvallen, ben ik bang voor.
doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!
  woensdag 3 maart 2010 @ 08:15:58 #298
1762 YPPY
Yppiaans
pi_78668979
jojo snap het wel, ook al vind ik het jammer niet meer over jullie te lezen

over de TOG
quote:
Vanaf 1 april 2010 worden de criteria voor de Tegemoetkoming onderhoudskosten thuiswonende gehandicapte kinderen (TOG) aangescherpt.

De tegemoetkoming voor de onderhoudskosten van mensen met thuiswonende gehandicapte kinderen (de TOG), zal dit jaar worden aangescherpt. Alleen ouders van kinderen die tenminste tien uur AWBZ-zorg nodig hebben, houden hun recht op de tegemoetkoming.

De regeling wordt daarmee teruggebracht tot het oorspronkelijke doel: steun aan ouders die een zwaar gehandicapt kind thuis verzorgen. Tegelijk komt er een extra financiële tegemoetkoming voor huishoudens met een ernstig gehandicapt kind waar één van de ouders het (gezins)inkomen verdient. Deze maatregelen staan in een regeling van minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en minister Rouvoet voor Jeugd en Gezin, die vandaag in de Staatscourant is gepubliceerd.

De TOG is in 1997 ingevoerd en in 2000 aangepast. Het aantal TOG-uitkeringen is de laatste jaren vervijfvoudigd. Door onduidelijkheid over de criteria krijgen nu veel meer ouders dan de bedoeling was een tegemoetkoming. In 2000 waren er 13.000 ouders met een TOG-uitkering; inmiddels zijn dit er meer dan 60.000, terwijl aanvankelijk werd verwacht dat er voor 27.000 kinderen een TOG zou worden aangevraagd.

Op Prinsjesdag heeft het kabinet al bekendgemaakt dat de regeling wordt teruggebracht tot het oorspronkelijke doel: steun aan ouders die een zwaar gehandicapt kind thuis verzorgen. Daartoe worden de criteria thans aangescherpt. Om voortaan voor de TOG-uitkering in aanmerking te komen, wordt aangesloten bij de indicatie voor de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ). Ouders hebben recht op die tegemoetkoming als hun kind tenminste tien uur AWBZ-zorg nodig heeft.

Ouders die al een tegemoetkoming hebben, kunnen daar nog tot 1 oktober 2010 op basis van de huidige criteria gebruik van maken. Daarna moeten zij ook aan de nieuwe criteria voldoen. Als zij de TOG hierdoor verliezen, geldt een overgangsregeling. Zij hebben nog een half jaar recht op een halve tegemoetkoming.
Meer info op www.svb.nl
Tien uur awbz zorg krijg je niet zomaar, dus er zullen inderdaad veel mensen opvallen. Wel goed dat er wat extra's komt voor de gezinnen waar een ouder niet gaat werken om voor hun kind te zorgen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_78684741
Juist mensen met awbz zorg hebben vaak genoeg hulp en spaciale aanpassingen e.d. Mensen uit een lichtere catagorie zijn vaak wel meer geld kwijt, maar krijgen niets extra's... juist die mensen hebben wat aan de tog. Bij ons bijvoorbeeld, voor beide kinderen dubbele broeken en jassen nodig, vanwege het constant kruipen of met de handen langs de muren slepen. Nu valt de tog weg en komen al die kosten op mijzelf neer.
uit een aspergernest
pi_78688001
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 15:26 schreef wendytje het volgende:
Juist mensen met awbz zorg hebben vaak genoeg hulp en spaciale aanpassingen e.d. Mensen uit een lichtere catagorie zijn vaak wel meer geld kwijt, maar krijgen niets extra's... juist die mensen hebben wat aan de tog. Bij ons bijvoorbeeld, voor beide kinderen dubbele broeken en jassen nodig, vanwege het constant kruipen of met de handen langs de muren slepen. Nu valt de tog weg en komen al die kosten op mijzelf neer.
Dat dus. En wij komen wel in aanmerking voor de AWBZ zorg maar willen we dat??? De jongens zijn al zo lang op de dagbehandeling moeten we dan ook nog 's middags hulp in huis willen?? Of iemand die met de heren komt knutselen (kan ik zelf ook wel toch??) of met ze naar de kinderboerderij gaat?? En moet ik dan voor beide jongens 10 uur per week iemand hebben dat lukt nooit met maar een uurtje per dag nood.... Tussen thuiskomst en etenstijd dan he!!
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  woensdag 3 maart 2010 @ 17:33:35 #301
20790 Yvonnetje
Mooi hè, alles.....
pi_78690812
Hoorde vandaag op mijn werk dat Colette de Bruijn lezingen gaat geven: "Autisme en Geef me de 5" op diverse plaatsen in Nederland van april tot november dit jaar.
Meer info over de lezingen en aanmelden staat op www.geefmede5.com
Geluk is een richting, geen punt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')