abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77176023
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:20 schreef trui het volgende:
...ik vind weekendjes met niks ook 't lekkerst.
Ik ook maar alleen omdat de week al zo druk is (niet vanwege het gedrag van mijn zoon)
  zaterdag 23 januari 2010 @ 14:30:26 #152
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_77176114
ja dat speelt hier ook wel mee hoor.
in de haak.
pi_77178590
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:23 schreef lily het volgende:
Hij heeft echt "schijt" aan wat anderen allemaal wel of niet vinden en daardoor wordt het voor mij ook steeds makkelijker met de jaren (om gewoon lekker onszelf te zijn, altijd en overal en niet aldoor bezig zijn met wat anderen van ons verwachten).
Ik denk dat dit erg belangrijk is, aangezien auti-gedrag kan lijken op onopgevoed gedrag. En dat krijg ik/je dan ook regelmatig te horen. Dus (hoe makkelijk het ook klinkt en hoe moeilijk het ook is) gewoon het ene oor in het het andere oor uit...... schijt eraan...... en weten dat jij het goed doet met je kind!
uit een aspergernest
  zaterdag 23 januari 2010 @ 17:08:15 #154
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_77180781
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 14:06 schreef livelink het volgende:
Samen met Job ergens onopvallend zijn is onmogelijk
Ha, ja, dat herken ik .
Toen ik nog thuis woonde, hadden we ook nooit bezoek in het weekend. Of dat bewust was, weet ik niet, maar, mijn ouders werken allebei, en in het weekend gaan we ook al 25 jaar, naar de camping (seizoensplaats). Op de camping gaan mijn ouders wel vaak koffie drinken, bij anderen. Eerst dacht ik: ''koffie drinken? nee, ik ga niet mee, want ik wil geen koffie. '' Maar nu weet ik dat ze ook ander drinken hebben, dus ga ik soms mee. Dat geeft eigenlijk geen problemen. En als ze iets vragen/willen weten, dan geef ik antwoord of vertel zelf iets.
Tegenover onze caravan staat ook een gezin, met een autistische jongen met dezelfde leeftijd. Onze ouders kletsen vaak, terwijl wij lekker in onze, eigen caravans, aan het computeren zijn.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_77182166
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 15:55 schreef wendytje het volgende:

[..]

Ik denk dat dit erg belangrijk is, aangezien auti-gedrag kan lijken op onopgevoed gedrag. En dat krijg ik/je dan ook regelmatig te horen. Dus (hoe makkelijk het ook klinkt en hoe moeilijk het ook is) gewoon het ene oor in het het andere oor uit...... schijt eraan...... en weten dat jij het goed doet met je kind!
Ja, precies
  † In Memoriam † zaterdag 23 januari 2010 @ 18:12:05 #156
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77182744
ik reageer niet eens meer als er van die opmerkingen gemaakt worden van: geef m maar eens aan mij mee, of: bij ons gebeurt dat niet.
of ze zeggen dat mijn kind zich a sociaal gedraagt

ik kan het blijven uitleggen en men begrijpt het toch niet
pi_77184751
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 18:12 schreef lady-wrb het volgende:
................................................
of ze zeggen dat mijn kind zich a sociaal gedraagt ..........................
a-sociaal = niet sociaal en gedraagt hij zich ook, want hij weet niet wat sociaal wenselijk gedrag is in die situatie........
maar daar kan hij dan weer niks aan doen......
uit een aspergernest
pi_77186911
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 17:08 schreef Oxymoron het volgende:

[..]

Ha, ja, dat herken ik .
Toen ik nog thuis woonde, hadden we ook nooit bezoek in het weekend. Of dat bewust was, weet ik niet, maar, mijn ouders werken allebei, en in het weekend gaan we ook al 25 jaar, naar de camping (seizoensplaats). Op de camping gaan mijn ouders wel vaak koffie drinken, bij anderen. Eerst dacht ik: ''koffie drinken? nee, ik ga niet mee, want ik wil geen koffie. '' Maar nu weet ik dat ze ook ander drinken hebben, dus ga ik soms mee. Dat geeft eigenlijk geen problemen. En als ze iets vragen/willen weten, dan geef ik antwoord of vertel zelf iets.
Tegenover onze caravan staat ook een gezin, met een autistische jongen met dezelfde leeftijd. Onze ouders kletsen vaak, terwijl wij lekker in onze, eigen caravans, aan het computeren zijn.
Haha, en dát herken ik weer
Ik lust geen koffie dus waarom zou ik koffie gaan drinken
En lekker je eigen ding doen - niet met elkaar spelen, maar wel "samen" spelen.
Leuke voorbeelden Oxymoron Heel leerzaam voor alle ouders-van-kinderen-met-autisme.

Bedankt weer!
pi_77186981
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 19:21 schreef wendytje het volgende:

[..]

a-sociaal = niet sociaal en gedraagt hij zich ook, want hij weet niet wat sociaal wenselijk gedrag is in die situatie........
maar daar kan hij dan weer niks aan doen......
Daarom zou ik het niet asociaal noemen, maar anders-sociaal.
Zij zijn anders geboren en kunnen daar niets aan doen, wij zijn wel bij machte om ons aan te passen
pi_77190346
quote:
Op zaterdag 23 januari 2010 12:09 schreef Razor21 het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie we wonen in Almere Stad.
Momenteel gaat alles via Fornhese (die het onderzoek heeft gedaan) in elk geval bedankt voor je reactie.
De problemen die de artsen hebben gezien, zien wij ook dagelijks.
Je hebt de methode kleine stapjes. Daarbij kun je de ontwikkeling van je kind stimuleren. Je wordt in een groep begeleid, waarbij je met andere ouders in contact komt. (via MEE)

Er is veel meer, maar je veel tegelijk is ook niet handig. Voor oudercontact is dit ook goed: Een oudergespreksgroep voor ouders met een kind met een ASS stoornis.

Als het goed is, wordt beide bij jullie in de buurt gegeven. Er zijn dus mogelijkheden voor irl contact.

Succes alvast voor 4 februari. Gelukkig heb ik zelf zo'n traject nooit meegemaakt, maar het lijkt me niet makkelijk.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  zondag 24 januari 2010 @ 11:36:44 #161
24188 Belana
kloon van belana
pi_77203692
vraagje: ik heb Lois altijd horen zeggen dat autisten niet kunnen liegen (bewust de waarheid verdoezelen) maar ben benieuwd naar andere ervaringen? Ik vraag dit omdat Ian (PDD NOS) wel vaak liegt (echt bewust, zoals laatst: hij zei dat hij zijn huiswerk had gemaakt terwijl dit niet zo was)
stormy waters...
sailin'
pi_77203799
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:36 schreef Belana het volgende:
vraagje: ik heb Lois altijd horen zeggen dat autisten niet kunnen liegen (bewust de waarheid verdoezelen) maar ben benieuwd naar andere ervaringen? Ik vraag dit omdat Ian (PDD NOS) wel vaak liegt (echt bewust, zoals laatst: hij zei dat hij zijn huiswerk had gemaakt terwijl dit niet zo was)
Mwoh, het ligt aan de persoon zelf. Er zijn zoveel soorten autisme als er persoonlijkheden zijn. Ik ken inderdaad autisten die niet kunnen liegen maar ik ken er ook die best gewetenloos dingen verzinnen of verdraaien als het maar in hun straatje past. En dat is dan zo bewust dat als je ze erop aanspreekt, ze al een excuus hebben waarom zij vinden dat ze hadden mogen liegen.

Lukas is dan weer heel apart, als ik hem een ja/nee-vraag stel, zou hij niet kunnen liegen. Maar hij verzon wel een keertje toen hij niet terug wilde naar huis: "Het huis is kapot! BOEM! Lukas kan niet naar huis!" Maar dat zie ik dan als wishful thinking van zijn kant op dat moment
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 11:43:59 #163
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77203857
daar loop ik ook regelmatig tegenaan.
ik blijf er gewoon op hameren dat ik liever heb dat hij gewoon zegt dat hij geen moer gedaan heeft, dan erom 'liegen' .
ik merk gewoon aan de manier waarop hij iets zegt dat het niet waar is.
ik denk dat ze dat bedoelen met niet kunnen liegen.
  zondag 24 januari 2010 @ 11:47:52 #164
24188 Belana
kloon van belana
pi_77203926
dank! ben bang dat ian een beetje in het plaatje past van gewetenloos dingen vertellen omdat het in zijn straatje past dat is namelijk hetgeen ik al zijn leven tegen aan loop, dat hij zo gewetenloos kan zijn. blij om te lezen dat dat erbij kan horen. (niet dat het leuk is trouwens... en ik weet ook niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan...)
stormy waters...
sailin'
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 12:00:09 #165
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77204248
ik had toch wel eens verteld dat luca doodleuk verteld had dat ik hem wel eens schopte en sloeg?
dat vond hij toen erg grappig om te vertellen, zei hij. dat ik er niet om kon lachen, snapte hij totaal niet.
dat is toch wel de ergste leugen waar ik hem op betrapt heb. hij zag het zelf in elk geval niet zo.

[ Bericht 100% gewijzigd door lady-wrb op 24-01-2010 12:07:04 ]
  † In Memoriam † zondag 24 januari 2010 @ 12:08:24 #166
37843 lady-wrb
kortaf
pi_77204450
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:47 schreef Belana het volgende:
dank! ben bang dat ian een beetje in het plaatje past van gewetenloos dingen vertellen omdat het in zijn straatje past dat is namelijk hetgeen ik al zijn leven tegen aan loop, dat hij zo gewetenloos kan zijn. blij om te lezen dat dat erbij kan horen. (niet dat het leuk is trouwens... en ik weet ook niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan...)
maar zie je ook aan hem dat hij niet de waarheid verteld?

als luca tegen mij zegt dat hij zijn huiswerk af heeft, mag hij meteen naar boven om zijn spullen te halen om te overhoren. (ook als ik er geld op in kan zetten dat hij het niet gedaan heeft , dan krijgt hij er meteen een preek bij )
  Jubileum moderator zondag 24 januari 2010 @ 12:25:16 #167
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_77204983
Eva kan niet liegen, die kan niet eens doen alsof, is op zich wel handig en ook erg grappig bij verstoppertje doen bijv: "Eva, waar zou Eva toch zitten?" En dan hoor je vanonder tafel een stemmetje "hierrr!"
Of ze geeft gelijk weg welke kaarten ze heeft met kwartet enzo, het is heel schattig.

Als ze langs de tafel loopt, en daardoor valt een beker om kan ze rustig zeggen dat zij dat niet deed. Dat is geen liegen, ze kan echt gewoon het verband leggen tussen haar langslopen en die omvallende beker.
Ze zegt echt altijd de waarheid, alleen is het soms een auti-waarheid en moet je soms even logisch nadenken.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zondag 24 januari 2010 @ 12:29:49 #168
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_77205146
Job heb ik tot nog toe nog nooit betrapt op een leugen. Dat maakt het leven soms wel een stuk makkelijker. Zo hoef ik nooit eindeloos proberen te achterhalen wat er gebeurd is als hij iets stouts heeft gedaan. En als Katja zegt dat A gebeurd is en Job zegt dat B gebeurd is, weet ik altijd wie er gelijk heeft.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  zondag 24 januari 2010 @ 12:34:09 #169
14811 Asyniur
Nu met 2 jommetjes <3
pi_77205289
quote:
Op zondag 24 januari 2010 12:25 schreef Lois het volgende:
Eva kan niet liegen, die kan niet eens doen alsof, is op zich wel handig en ook erg grappig bij verstoppertje doen bijv: "Eva, waar zou Eva toch zitten?" En dan hoor je vanonder tafel een stemmetje "hierrr!"
Of ze geeft gelijk weg welke kaarten ze heeft met kwartet enzo, het is heel schattig.

Als ze langs de tafel loopt, en daardoor valt een beker om kan ze rustig zeggen dat zij dat niet deed. Dat is geen liegen, ze kan echt gewoon het verband leggen tussen haar langslopen en die omvallende beker.
Ze zegt echt altijd de waarheid, alleen is het soms een auti-waarheid en moet je soms even logisch nadenken.
Dat was ook bij het kindje van een vroegere vriendin van mij!
Maar die heeft op den duur wel 'leren' liegen. Ik weet even niet meer hoe oud hij toen was maar er was op een gegeven moment zo'n omslagpunt. Asof hij toen het 'trucje' opeens doorhad...
pi_77208264
quote:
Op zondag 24 januari 2010 11:47 schreef Belana het volgende:
Ik denk dat het voor een groot deel echt een kwestie is van de dingen zo verdraaien in hun hoofd dat ze het zich voor zichzelf kunnen rechtvaardigen. Dus in plaats van dat het geweten corrigeert dat ze iets fout doen, corrigeren ze de fout in hun hoofd zo dat het geweten het accepteert. Als Mozes niet naar de berg kan...
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 24 januari 2010 @ 14:57:45 #171
11682 Moonah
Jolie femme
pi_77210698
quote:
Op zondag 24 januari 2010 13:56 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ik denk dat het voor een groot deel echt een kwestie is van de dingen zo verdraaien in hun hoofd dat ze het zich voor zichzelf kunnen rechtvaardigen. Dus in plaats van dat het geweten corrigeert dat ze iets fout doen, corrigeren ze de fout in hun hoofd zo dat het geweten het accepteert. Als Mozes niet naar de berg kan...
Oh, dat leg je 'mooi' uit.
Want hoewel Belana het vast niet zo bedoeld heeft, vond ik 'gewetenloos' zo hard klinken, voor/over een kind. Alsof er echt opzet in het spel is.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_77214679
Gewetenloos klinkt hard ja, maar het is wel een feit, iig voor mijn zoon. Hij kán zich niet voorstellen hoe iets wat hij doet, voor iemand anders voelt. Dat moet hij stapje voor stapje leren. Kan via een SOVA-training, maar tijdens de training wist hij exact hoe het 'hoort' en eenmaal buiten het lokaal was hij weer zichzelf

Niet de waarheid spreken is niet liegen. Ik merk dat als je hem met iets confronteert, er vrijwel altijd een leugen komt, of een smoesje, noem het zoals je wilt. Dan ga ik er later - als hij goed in zijn vel zit en rustig is - nog eens over praten, uitleggen waarom iets niet had gemogen en dan begrijpt hij het wel. En soms beklijft het. Maar nog niet altijd.

* Idril-2 gaat nu de graffiti van zijn slaapkamerraam verwijderen en niet voor het eerst.
De rest van zijn blankhouten meubilair zit er te erg onder om het nog schoon te krijgen.

En Eva toch ...
  dinsdag 26 januari 2010 @ 17:32:50 #173
24188 Belana
kloon van belana
pi_77298834
quote:
Op zondag 24 januari 2010 14:57 schreef Moonah het volgende:

[..]

Oh, dat leg je 'mooi' uit.
Want hoewel Belana het vast niet zo bedoeld heeft, vond ik 'gewetenloos' zo hard klinken, voor/over een kind. Alsof er echt opzet in het spel is.
nou heel eerlijk moonah, ik snap dat het hard klinkt, maar zo komt het dus wel over.
Ik ben een eerlijk mens, heb niets te verbergen wat dat betreft: ik snap dat het ontzettend moeilijk is voor autisten om "onze"wereld te begrijpen, maar andersom is dat net zo moeilijk, voor mij wel in ieder geval.
Ik heb daar echt heel veel moeite mee en het maakt het niet makkelijker dat ian niet bij ons woont.
Wel zie ik natuurlijk dat ik me waarschijnlijk makkelijker aan hem aan zal kunnen passen dan hij aan mij, en daar ben ik dus naar op zoek. hoe kan ik dat doen.
maar ook ben ik op zoek naar wat er nou wel en wat er nou niet bij zijn PDD NOS hoort. Ik vind het te makkelijk om alles daarop te schuiven, maar misschien zit ik fout daarin hoor, dat kan best.
stormy waters...
sailin'
pi_77443195
Nou dat hebben wij weer. Afgelopen week komt er in eens vanuit het niets een envelop de brievenbus door. Met aanmeldingsformulieren voor de school die op het terein van de dagopvang zit. Blijkt dat de jongens zonder dat wij dat wisten besproken zijn en geschikt bevonden zijn voor 1 dagdeel (!!!!!) per week kleuteronderwijs.

Nou ja op zich leuk dat ze denken dat de heren schoolrijp zijn. Maar Mininiesje 1 kan niet goed omgaan met een onduidelijk rooster en veranderingen. Dus een dagdeel lijkt mij helemaal niks. Ik heb voor hem zoiets van of helemaal of helemaal niet. Voor mininiesje 2 is dat niet zo'n heel groot probleem die doet dat eigenlijk heel goed. Daarnaast zijn ze nog bezig met het ontdekken en uitvogelen van pictogrammen. Ik heb zoiets van eerst zorgen dat dat werkt en daarna komt school pas kijken.

En ik vind dat ze het fatsoen moeten hebben om ouders op de hoogte te stellen van dit soort besprekingen en daarna ouders vertellen wat de uitkomst is. En daarna dat we even mogen komen kijken op die school en kennis mogen maken met de juffen en dan komt pas het hele toelatingsverhaal. Of ben ik nou gek. Nee toch??
As Admiral Grace Hopper once said, “I believe in having an open mind, but not so open that your brains fall out.”
  zaterdag 30 januari 2010 @ 12:04:44 #175
274310 agenda
altijd vol!
pi_77444701
Nee, Nieslief je bent niet gek!

Ik vind ook dat wij als eerste zullen dingen moeten weten, en zeker als ze getest worden. Helaas werkt dit niet altijd zo, maar zou er zeker wat van zeggen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')