abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 december 2009 @ 11:52:12 #1
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75476999

Hier alweer deel 197 in deze succesvolle reeks. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken.

Er zijn een aantal vaak terugkomende vragen over het reizen met de trein. Hierbij de vraag en het antwoord:

- Mag ik met mijn OV-Studentenkaart reizen in internationale (hogesnelheids-)treinen op binnenlandse trajecten?
Met je OV-Studentenkaart mag je in Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor de ICE bedraagt 2 euro, de tarieven van de Fyra kun je hier vinden. In de Thalys is je OV-Studentenkaart niet geldig.


De NS
De NS rijdt tegenwoordig, zoals waarschijnlijk wel bekend is, niet meer overal. Een aantal lijnen is aanbesteed, en aan goederenvervoer doet de NS niet meer. De NS is tegenwoordig opgesplitst in meerdere bedrijven, waarvan NS Reizigers, NS HiSpeed en NS Regio de bekendste zijn. Eerstgenoemde rijdt de binnenlandse NS-treinen, met een paar uitzonderingen. NS HiSpeed rijdt de meeste treinen naar het buitenland. Op dit moment gaat er nog niets met 'HiSpeed' gaat, aangezien de HSL nog niet in gebruik is voor buitenlands vervoer. NS Regio rijdt op een aantal aanbestedingslijnen, zoals Zwolle-Kampen en Apeldoorn-Zutphen.


Goederentreinen
In het goederenvervoer is de NS zoals eerder gezegd niet meer actief. Wel rijden er een aantal andere vervoerders, zoals Railion, ACTS, ERS Railways en nog een stuk of tien meer. In dit topic wordt vooral over reizigerstreinen gepraat, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling.


Internationaal
Regionaal
Arriva: Nieuweschans - Leer
NMBS: Roosendaal - Antwerpen
DB Regio: Enschede - Münster, Heerlen - Aachen en Venlo - Hamm
PEG: Enschede - Dortmund
Syntus: Hengelo-Bentheim (vanaf december 2010)

Overig
Oldenzaal - Bentheim: IC-Berlin (Pimpelexpress) (stopt niet tussen Hengelo en Bentheim)
Zevenaar - Emmerich: ICE International (stopt niet tussen Arnhem en Oberhausen)
Roosendaal - Antwerpen: Thalys & Beneluxtrein


Materieel en vervoerders
Hieronder worden de vervoerders die in Nederland actief zijn besproken, samen met het materieel waarmee men rijdt. We beginnen met de regionale vervoerders.


Arriva is actief in Groningen en Friesland, en ook op MerwedeLingeLijn (Dordrecht-Geldermalsen). Op alle trajecten wordt met Stadler GTW's gereden, door Arriva Spurts gedoopt. In het noorden zijn het de dieselversies. Zij rijden vanaf Leeuwarden op de trajecten naar Harlingen en Stavoren maar ook naar Groningen. Vanaf Groningen wordt gereden naar Roodeschool, Delfzijl, Nieuweschans en vanaf 2011 Veendam. Ook tussen de twee provinciehoofdsteden rijdt Arriva. Op de MerwedeLingeLijn wordt gereden met elektrische Spurts.
Meer informatie over Arriva kun je hier vinden.



Syntus rijdt in het oosten van het land. Het voert de treindienst uit op Tiel-Arnhem, Arnhem-Winterswijk, Winterswijk-Zutphen en Zutphen-Oldenzaal. Op het eerstgenoemde traject wordt met van NS gehuurde DM'90 (Buffels) gereden. Op de andere sporen is het de Lint die de dienst uitmaakt. Daarnaast rijdt men in opdracht van Connexxion op Almelo-Mariënberg, zie hieronder. Alle lijnen waarover gereden wordt, betreffen diesellijnen. Syntus viert momenteel haar tiende verjaardag.



Connexxion heeft de aanbesteding gewonnen op twee trajecten: Almelo-Mariënberg en Ede-Wageningen-Amersfoort. Op het eerstgenoemde traject rijdt Syntus met twee rode Linten, de kleuren van de Twents-concessie waartoe de lijn behoort. Op het andere traject rijdt Connexxion met de Protos. Aangezien er te weinig stellen zijn voor een goede dienstuitvoering wordt daarnaast Plan V 867 ingezet.



Veolia rijdt in het zuiden van het land, op de Maaslijn (Nijmegen-Roermond) en de Heuvellandlijn (Maastricht-Kerkrade). Net als Arriva rijdt men met Stadler GTW's, Veolia heeft deze Velios genoemd. Op de Maaslijn rijdt de dieselversie, op de Heuvellandlijn de elektrische. Daarnaast heeft Veolia twee Buffels gehuurd van NS voor de spitstreinen. De elektrische GTW trekt behoorlijk sneller op dan de dieselversie. Sowieso verschilt het interieur nogal met de GTW-stellen van Arriva. (Met name de drie stoelen naast elkaar aan één kant van de trein).



Naast de treinen rijdt NS ook op 1 traject met trams: de RijnGouweLijn (Gouda-Alphen a/d Rijn) wordt in samenwerking met de HTM gereden met A32-trams. Deze rijden wel op het gewone spoor, alleen de perrons zijn ervoor verlaagd. Vanaf 13 december zullen de trams hier vervangen worden door sprinters. Voorheen reed NS ook met trams de dienst tussen Houten en Houten Castellum. Deze werd onderhouden met een tweedehands trams uit Hannover, op een apart spoortje. Dit omdat er geen ruimte in de dienstregeling was om reguliere stoptreinen hier te laten stoppen. Inmiddels is deze dienst opgeheven, om ruimte te maken voor de spooruitbreiding waarmee er een nieuw station Castellum komt waar de gewone stoptreinen kunnen stoppen. Zolang dit nieuwe station nog niet klaar is zet NS bussen in.



De NS rijden de treinen die niet door de andere vervoerders gereden worden, en dat zijn er nogal wat. Daarvoor heeft de NS een groot aantal treinen tot zijn beschikking. Zowel getrokken treinen in de vorm van een locomotief en rijtuigen als treinstellen. Koplopers, VIRM, SLT, Mat´64, DD-AR en nog wat ander materieel. Hiervoor verwijzen we je graag door de Wikipagina van NS. Daar wordt ook doorgelinkt naar andere verwante onderwerpen die met de trein te maken hebben. Denk aan dienstregelingen en alles wat erbij komt kijken. Alles hierover kun je natuurlijk ook bespreken in dit topic. Niet zelden worden onderwerpen meerdere keren besproken, dus schroom niet om ergens over te beginnen.


NS HiSpeed is de opvolger van NS Internationaal. Het rijdt de intercity naar Berlijn (7x per dag, elke 2 uur), de ICE naar Frankfurt (7x per dag), de intercity naar Brussel (elk uur) en de Thalys naar Parijs (wisselend).
De trein naar Berlijn rijdt in Nederland als gewone intercity, waardoor reizigers naar Enschede moeten overstappen in Hengelo. Hij wordt gereden door een 1700-loc met daarachter negen Duitse IC-rijtuigen.
De Benelux-trein rijdt met een 1100-loc van de NMBS, met daarachter ICRm-rijtuigen in NS HiSpeed-kleurstelling. Achterop zit een stuurstandrijtuig in oude kleurstelling. Een aantal treinen rijdt met een groene NMBS-Traxx. Ooit zal de Benelux over de HSL gaan rijden, maar wanneer precies is afwachten.
De Thalys is, op de nachttreinen na, de enige trein waarmee niet met een normaal binnenlands kaartje mag worden gereisd. Bij de ICE is dit wel toegestaan, maar moet een toeslagkaartje van maar liefst twee euro gekocht worden.
Thalys en Benelux met 'nieuwe' prio-rijtuigen (gepimpt ICRm materieel). Als de HSL ooit echt open gaat zullen deze treinen verhuizen naar de nieuwe hogesnelheidslijn.

De HSL-Zuid
Sinds 7 september rijdt NS Hispeed ieder uur op de HSL-Zuid een pendeldienst tussen Amsterdam en Rotterdam. De reistijd bedraagt 42 minuten, waarvan 26 minuten tussen Rotterdam en Schiphol, en dan nog eens 15 minuten van Schiphol naar Amsterdam Centraal. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra.

Voor Fyra geldt een toeslag van maar liefst ¤ 7,- per rit. Een maandtoeslagkaart kost zelfs ¤ 224, dit is de prijs bovenop een normaal treinkaartje.

Verhalen
Sinds eind 2007 worden er af en toe verhalen geschreven over oude stations of spoorlijnen. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder.
Hoek van Holland Haven - von_Preussen
Kesteren - Dr_Flash
Uithuizen - Socios
Buitenpost - Peterselieman
Newcastle Central Station - bork
IJmondlijn - von_Preussen

Nieuwe verhalen en reiservaringen zijn altijd welkom!

Hieronder een opsomming van interessante (foto)reportages die door diverse topicdiehards gemaakt zijn:

Reis door België, met name op station Binch - Dr_Flash
6834 kilometer InterRail - Igen
Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash
Polen - Zug-Chef
Eerste Klas door Nederland - Ireyon
Harlingen Haven - Socios

Afkortingen
Soms worden in dit topic stations aangegeven met afkortingen, zoals Es voor Enschede en Amr voor Alkmaar. Deze kun je hier opzoeken. Ook worden soms treinseries gebruikt, deze vind je hier. Mocht je er niet uitkomen (en dat geldt ook voor ander jargon) vraag dan gewoon even wat het betekent.

Regels


Verboden voor Achterlijke Terugvind Berichten. Game on!

Het staat iedereen vrij om de OP aan te passen. Dus laat je creativiteit de vrije loop!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 10 december 2009 @ 11:54:08 #2
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75477063
Ja, fout in de TT, TR is al aangemaakt.

Overigens, voor wie zich afvroeg wat er ook weer mis was met de ov-chipkaart: http://webwereld.nl/de-vi(...)-ov-chipsysteem.html
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  Moderator donderdag 10 december 2009 @ 11:54:09 #3
155227 crew  Guppy
dus
pi_75477065
Men of je?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_75477141
quote:
Op donderdag 10 december 2009 11:50 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Speciale actie of zo? Normaal is het alleen bijzonder als er iets mis gaat, lijkt me sterk dat ze dit van te voren aankondigen
Och, het zal eens wat anders zijn (Dit keer zijn ze eens optijd met de informatie en niet dat ze pas omroepen dat de trein 5 minuten vertraging heeft terwijl hij 5 minuten geleden er al had moeten zijn )
Me.. me.. me.. Me too
pi_75477597
Ik ben vandaag met de auto, anders had ik wel langs Schiedam gekomen voor die speciale CTA op het nietbestaande spoor 9.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_75477747
quote:
Op donderdag 10 december 2009 11:54 schreef De_Hertog het volgende:
Ja, fout in de TT, TR is al aangemaakt.

Overigens, voor wie zich afvroeg wat er ook weer mis was met de ov-chipkaart: http://webwereld.nl/de-vi(...)-ov-chipsysteem.html
Daarom heb ik een auto Al wordt dat ook fors duurder met de kmheffing straks
pi_75478020
quote:
Op donderdag 10 december 2009 12:13 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Daarom heb ik een auto Al wordt dat ook fors duurder met de kmheffing straks
Prorail heeft stroom over en wil oplaadtpalen voor auto's gaan neerzetten waar je met je OV-chipkaart kunt betalen
dag
  Redactie Sport donderdag 10 december 2009 @ 12:29:17 #8
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_75478271
Tijd Voor een Plaatje:
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_75478493
pi_75478866
mooie Tren Voto Plaatje
Me.. me.. me.. Me too
pi_75478925
Dankje Flash, al is het raar als dr geen spoor 9 bestaat daar. ;o
pi_75478947
Ik stond trouwens vanmorgen in een sprinter. Veel beter dan DD-AR.
Al was het wel proppen. o.O
pi_75479327
Wat heb ik gemist over de CTA's in Schiedam
So we just called him Fred too
pi_75479376
TT aangepast.
  donderdag 10 december 2009 @ 13:17:00 #15
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75479953
quote:
Op donderdag 10 december 2009 13:00 schreef Anne het volgende:
TT aangepast.
Dank. Nu snel weer weg hier zeker?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75479970
.
pi_75480214
Topic Verlaten Pagina ?
Me.. me.. me.. Me too
  donderdag 10 december 2009 @ 13:26:47 #18
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75480315
quote:
Op donderdag 10 december 2009 13:17 schreef Anne het volgende:
.
Ok jongens, de kust is veilig, kom maar op met de torrent-linkjes en dergelijke.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_75480387
quote:
Op donderdag 10 december 2009 13:26 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Ok jongens, de kust is veilig, kom maar op met de torrent-linkjes en dergelijke.
Als je er nog een paar hebt dan? (Wel met treinen)
Me.. me.. me.. Me too
pi_75480465
quote:
Op donderdag 10 december 2009 12:48 schreef Crientj het volgende:
Dankje Flash, al is het raar als dr geen spoor 9 bestaat daar. ;o
Als je de metrosporen meetelt haal je de 9 denk ik wel
  donderdag 10 december 2009 @ 13:35:42 #21
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_75480586
quote:
Op donderdag 10 december 2009 13:28 schreef STTSJT het volgende:

[..]

Als je er nog een paar hebt dan? (Wel met treinen)
Je bedoelt met linkjes als Siemens.Velaro.D.2009.8.parts.320k-DIMENSION-.torrent? Daar ben ik zelf ook nog naar op zoek.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 10 december 2009 @ 13:35:56 #22
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75480590
4 treinsporen bij Schiedam. Lijkt me niet dat er nog 5 metrosporen liggen?
pi_75481253
quote:
Op donderdag 10 december 2009 13:35 schreef James1988 het volgende:
4 treinsporen bij Schiedam. Lijkt me niet dat er nog 5 metrosporen liggen?
4? zie via google maps er maar 2
Me.. me.. me.. Me too
  donderdag 10 december 2009 @ 14:00:39 #24
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_75481446
Google Maps toont 2 sporen die in de buurt van elkaar liggen in de mapsweergave altijd maar als één.
pi_75481496
Je hebt 2 sporen van de lijn delf -> rotterdam en dan nog 2 sporen vanuit hoek van holland
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')