abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 januari 2010 @ 03:15:18 #101
271876 copilco
Elvis is dead
pi_77469817
quote:
Op zondag 31 januari 2010 03:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een verschil tussen El Salvador en Griekenland is dat Griekenland Euro's uit kan geven en El Salvador kan geen Dollars uitgeven. Echter dat verschil wordt grotendeels teniet gedaan doordat in het 'bestuur' van de ECB alle Europese ministers van Europa samen komen en daarbij nog de nationale centrale bankiers en de Europese centrale bankiers. Een individueel land heeft dus weinig macht, er is op zijn minst een brede coalitie nodig wil je iets kunnen bereiken. Zaken als devaluatie en inflatie spelen dus geen rol in mijn ogen.

De enige reden die ik kan bedenken waarom de situatie in Griekenland schadelijk is voor de Euro is politieke instabiliteit en dat is meteen ook het grootste gevaar van de Euro. De Euro is een munt waarin vele landen samenwerken, als die samenwerking ophoudt door politieke krachten dan is dat ook het einde van de Euro. Ik denk niet dat de situatie in Griekenland veel invloed heeft op de hardheid van de Euro. Anders wordt het natuurlijk als er echt politieke wrijving gaat ontstaan, bijvoorbeeld over de vraag of Griekenland gesteund moet worden om niet failliet te gaan.
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
  Moderator zondag 31 januari 2010 @ 03:16:54 #102
236264 crew  capricia
pi_77469829
quote:

[..]

Een verschil tussen El Salvador en Griekenland is dat Griekenland Euro's uit kan geven en El Salvador kan geen Dollars uitgeven. Echter dat verschil wordt grotendeels teniet gedaan doordat in het 'bestuur' van de ECB alle Europese ministers van Europa samen komen en daarbij nog de nationale centrale bankiers en de Europese centrale bankiers. Een individueel land heeft dus weinig macht, er is op zijn minst een brede coalitie nodig wil je iets kunnen bereiken. Zaken als devaluatie en inflatie spelen dus geen rol in mijn ogen.

De enige reden die ik kan bedenken waarom de situatie in Griekenland schadelijk is voor de Euro is politieke instabiliteit en dat is meteen ook het grootste gevaar van de Euro. De Euro is een munt waarin vele landen samenwerken, als die samenwerking ophoudt door politieke krachten dan is dat ook het einde van de Euro. Ik denk niet dat de situatie in Griekenland veel invloed heeft op de hardheid van de Euro. Anders wordt het natuurlijk als er echt politieke wrijving gaat ontstaan, bijvoorbeeld over de vraag of Griekenland gesteund moet worden om niet failliet te gaan.
Ik ben het wel met je eens om te zien hoe relatief zaken zijn. Maar punt blijft dat de EUR/USD koers wel reageert op wat er in Griekenland gebeurt. In zoverre is het wel reeel schadelijk voor de Euro-landen. Al gaat het allen maar om overwachtingen en zwarte scenario's. Ze worden wel ingecalculeerd in de EUR/ Dollar koers.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77469881
quote:
Op zondag 31 januari 2010 03:16 schreef capricia het volgende:
Maar punt blijft dat de EUR/USD koers wel reageert op wat er in Griekenland gebeurt.
Is dat zo? Zijn er geen andere oorzaken aan te wijzen? Zoals bijvoorbeeld aantrekkende groei in de VS. Om maar wat te noemen. Het is denk ik heel lastig om politieke gebeurtenissen direct terug te kunnen vinden in koersen. Natuurlijk heeft het wel direct invloed, maar de vraag is of je dat ook als zodanig kunt herkennen.
quote:
In zoverre is het wel reeel schadelijk voor de Euro-landen. Al gaat het allen maar om overwachtingen en zwarte scenario's. Ze worden wel ingecalculeerd in de EUR/ Dollar koers.
De markt probeert natuurlijk een risico inschatting te maken, wat is het risico op politieke instabiliteit en wat is het risico van politieke instabiliteit. Politieke instabiliteit is het enige wat ik, vanuit de economische theorie, kan bedenken als gevolgen van de Griekse situatie op de Euro.
pi_77470592
Denn dank der Währungsunion sind die Löhne insbesondere in Südeuropa im Laufe der Jahre kräftig gestiegen. Das allein wäre ein Erfolg, wenn nicht gleichzeitig die Produktivitätszuwächse in den Ländern so mickerig wären.

Die sogenannten Lohnsstückkosten, eine aussagekräftige Größe zur Bewertung der Wettbewerbsfähigkeit eines Landes, sind in den PIGS-Staaten im Vergleich zu Deutschland oder Frankreich viel zu hoch. Gäbe es den Euro nicht, könnten die Griechen ihre Landeswährung, die Drachme, einfach abwerten. Sie könnten so ihre Waren günstiger auf dem Weltmarkt anbieten und müssten die Konkurrenz anderer Exportnationen nicht fürchten.

http://www.handelsblatt.c(...)ionsgefahr;2520780;2

Wat Nigel Farage ook al zei, 1 jaar geleden.
  zondag 31 januari 2010 @ 13:02:57 #105
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
  zondag 31 januari 2010 @ 14:48:21 #106
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77477824
Kees de Kort, BNR, vrijdag 29-01-2010

Kees de Kort: "het is niet toevallig dat Grieken in het middelpunt van de belangstelling zijn komen te staan. Het begint er op te lijken dat de grote boefjes van het schoolplein, door het koeieneren van het kleinste jongetje van de klas, zelf proberen buiten schot te blijven."

Schitterend, en scherp van hem!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_77479754
A Greek [Default/Bailout]: Flowcharting The Dominoes
http://www.zerohedge.com/(...)lowcharting-dominoes
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77480805
De invloed van de Griekse problemen op de koers van de EUR/USD zijn indirect lijkt me. De Griekse economie is vrij klein en daarmee niet zo relevant. Maar als Griekenland op wat voor manier dan ook 'valt' of outgebaild wordt zal men al snel denken: wie volgt? En dat worden dan de rest van de PIGS, Ierland en wellicht ook NL als de huizen bubble daar ooit klapt.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_77483158
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 20:03 schreef Deprater het volgende:

[..]

DE ECB zal nu de rente moeten verhogen.

De USA ook trouwens, want de groei in 4 kw 2009 was 5,7% of ze moeten weer een republikein nemen dat is de beste manier om de groei uit de economie te halen
ECB verlaagt in de toekomst haar rente om de deflatie te bestrijden.
pi_77483212
quote:
Op zondag 31 januari 2010 03:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ben het wel met je eens om te zien hoe relatief zaken zijn. Maar punt blijft dat de EUR/USD koers wel reageert op wat er in Griekenland gebeurt. In zoverre is het wel reeel schadelijk voor de Euro-landen. Al gaat het allen maar om overwachtingen en zwarte scenario's. Ze worden wel ingecalculeerd in de EUR/ Dollar koers.
onzin, net alsof het probleem Griekenland niet eerder bekend was.
  zondag 31 januari 2010 @ 18:01:43 #111
179598 Deprater
pi_77483230
quote:
Op zondag 31 januari 2010 17:58 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

ECB verlaagt in de toekomst haar rente om de deflatie te bestrijden.
O en wie gaat de EU dan met als onderpand die degenereerende valuta uitlenen tegen een NOG lagere rente ?? JIJ ???
Of denk je dat de Chinezen last hebben van hersenverweking??

Ik denk dat de rente binnenkort fors omhoog zal moeten
pi_77506605
Griekenland 6,78%
Portugal 4,39
Spanje 4,10
Italie 4,11

NL 3,40

posted for history
pi_77506665
Bij de invoering was de ¤/$ 1,18

dus dat verhaal over een lage euro is nog lang niet aan de orde
  maandag 1 februari 2010 @ 11:38:58 #114
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_77506857
quote:
Op maandag 1 februari 2010 11:29 schreef RechtseRukker het volgende:
Griekenland 6,78%
Portugal 4,39
Spanje 4,10
Italie 4,11

NL 3,40

posted for history
En Duitsland? (+ een linkje... )
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_77585170
quote:
Op maandag 1 februari 2010 11:38 schreef Goverman het volgende:

[..]

En Duitsland? (+ een linkje... )
http://markets.ft.com/markets/bonds.asp
3,23 momenteel
pi_77585200
Duitsland en Nederland uit de euro om Europa te redden?

Is het denkbaar dat Duitsland en Nederland binnenkort uit de Euro zullen stappen in een stoutmoedige poging om Europa te redden?

http://www.rtl.nl/%28/fin(...)europa_te_redden.xml

Daar begint het al...
pi_77619220
Griekenland 6,73%
Portugal 4,68
Spanje 4,14
Italie 4,08

NL 3,44
D 3,23

daar gaat Portugal
pi_77619223
De sneeuwbal is gaan rollen...
For great justice!
pi_77619297
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 07:50 schreef Q. het volgende:
De sneeuwbal is gaan rollen...
idd, is niet meer te houden.

Maar het beleid van de EU is ook knudde, als ze nu zeggen dat elk land zeker geholpen wordt, dan loopt de rente niet zo zwaar op, want dat veroorzaakt die vicieuze cirkel
pi_77623951
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 07:59 schreef RechtseRukker het volgende:
Maar het beleid van de EU is ook knudde, als ze nu zeggen dat elk land zeker geholpen wordt, dan loopt de rente niet zo zwaar op, want dat veroorzaakt die vicieuze cirkel
Slecht gedrag moet niet beloond worden, de landen met de problemen zelf moeten maar flink gaan bezuinigen. Ierland is dit nu ook aan het doen, de economische gevolgen zijn hevig, maar een land die deze weg kiest is er uiteindelijk sneller bovenop dan een land die het eindeloos probeerd uit te stellen. Als de EU echt bij gaat springen is het een kwestie van tijd voor deze uit zijn voegen springt en niet meer verder kan in de huidige vorm.
pi_77626358
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 11:46 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Slecht gedrag moet niet beloond worden, de landen met de problemen zelf moeten maar flink gaan bezuinigen. Ierland is dit nu ook aan het doen, de economische gevolgen zijn hevig, maar een land die deze weg kiest is er uiteindelijk sneller bovenop dan een land die het eindeloos probeerd uit te stellen. Als de EU echt bij gaat springen is het een kwestie van tijd voor deze uit zijn voegen springt en niet meer verder kan in de huidige vorm.
Normaal wel, maar het is nu te laat voor die 'stoere' taal uit de EU, zo maken ze allerlei reddingsoperaties alleen maar duurder.
Laat ze is de hand in eigen boezen steken, ze hebben de Grieken zelf toegelaten.
  donderdag 4 februari 2010 @ 13:02:20 #122
179598 Deprater
pi_77626821
Portugal löst Investorenpanik aus

Erst beschäftigte Griechenland den Kapitalmarkt. Doch inzwischen fragen sich die Investoren: Wer ist der nächste Pleitekandidat? In den Fokus rückt Portugal, das seine Anleihen kaum mehr loskriegt. Die Börsen und der Euro fallen.

http://www.ftd.de/finanze(...)ik-aus/50069782.html
pi_77628446
Nou ik zie hier veel sombere reacties, moet ik mijn euro's op de bank gaan inruilen voor de dollar of pond? Of flink wat goud gaan inkopen, maar die behoorlijk duur aan het worden is?
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_77628857
Europa is een zinkend schip. Als het mogelijk was ging ik naar Amerika verhuizen.
pi_77629125
Iets met regen en drup enzo.
pi_77629156
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:13 schreef erik666 het volgende:
Europa is een zinkend schip. Als het mogelijk was ging ik naar Amerika verhuizen.
En wie garandeerd mij dat dat geen zinkend schip is?

Ik maak mij enigzins zorgen over het gegeven dat de kritiek op de Euro nou juist voornamelijk van Angelsaksische kranten (UK en VS) komt, dit terwijl de schulden in die landen werkelijk angstwekkend fenominaal groter is.

Ik doe de volgende voorspelling: bij een komende crisis is de pond van de UK werkelijk de klos.
  donderdag 4 februari 2010 @ 14:21:58 #128
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77629182
tvptje
The more debt, the better
pi_77630922
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:21 schreef Demophon het volgende:
En wie garandeerd mij dat dat geen zinkend schip is?

Ik maak mij enigzins zorgen over het gegeven dat de kritiek op de Euro nou juist voornamelijk van Angelsaksische kranten (UK en VS) komt, dit terwijl de schulden in die landen werkelijk angstwekkend fenominaal groter is.

Ik doe de volgende voorspelling: bij een komende crisis is de pond van de UK werkelijk de klos.
Eens. De problemen bij de PIGS zijn aanwezig maar in vergelijking met de UK en de VS verwaarloosbaar. Men leid alleen de aandacht af van hun eigen problemen en het is een kwestie van tijd dat de boomerang terugkomt gevlogen. Let maar op de Amerikaanse staten die gaan over een tijdje nog voor groot nieuws zorgen.
pi_77677718
Machen die Krisenländer den Euro kaputt?
+++ Euro auf dem tiefsten Stand seit Mai 2009 +++ BILD.de zeigt, wie schlimm es um die Pleitestaaten steht

http://www.bild.de/BILD/p(...)-spanien-irland.html
  vrijdag 5 februari 2010 @ 18:28:27 #131
179598 Deprater
pi_77678163
Griekenland 6,66...
  vrijdag 5 februari 2010 @ 19:08:44 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77679011
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:28 schreef Deprater het volgende:
Nederland is de basisrente nu ook 3,37%
http://markets.ft.com/markets/bonds.asp
Ik ben benieuwd hoe die Nederlandse staatsobligaties stand gaan houden als de Amerikaanse huizenmarkt verder inzakt. De Nederlandse staat is namelijk garant gaan staan voor $22 miljard aan rommelhypotheken (80% van de $28 miljard ING rommelhypotheek portefeuille).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 22:35:42 #134
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77687433
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:08 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Eens. De problemen bij de PIGS zijn aanwezig maar in vergelijking met de UK en de VS verwaarloosbaar. Men leid alleen de aandacht af van hun eigen problemen en het is een kwestie van tijd dat de boomerang terugkomt gevlogen. Let maar op de Amerikaanse staten die gaan over een tijdje nog voor groot nieuws zorgen.
Totally agree. Had 'em al ergens anders geplaatst, maar zet hem hier nog een keer:

Ter info: De economie (in GDP) van California is (vrijwel) net zo groot als de economieën van Griekenland, Spanje en Portugal bijelkaar!! En California is eigenlijk al technisch failliet, dus waar spreken we nou over!

[ Bericht 0% gewijzigd door Demophon op 05-02-2010 22:48:36 ]
pi_77689214
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:35 schreef Demophon het volgende:
Ter info: De economie (in GDP) van California is (vrijwel) net zo groot als de economieën van Griekenland, Spanje en Portugal bijelkaar!! En California is eigenlijk al technisch failliet, dus waar spreken we nou over!
Mooi filmpje van Peter Schiff, ik waardeer zijn visie altijd.Daarbij is californie niet de enige staat die in problemen zit die griekenland ver overstijgen, hier een tabel van een half jaartje terug (ondertussen is de situatie verergerd):

Het is een kwestie van tijd dat deze crisis uit de teerput gehaald zal worden, alleen zullen de gevolgen erdoor tot de macht zoveel zijn in vergelijking met griekenland.
pi_77695145
Dat is idd zo vaak wordt bij de debt van de US niet die van de staten zelf meegerekend
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_77703548
The Spanish Tragedy
http://krugman.blogs.nytimes.com/2010/02/05/the-spanish-tragedy/

Roubini From Davos calls Spain Bigger a Problem for EU Than Greece
  zaterdag 6 februari 2010 @ 16:11:49 #138
141482 Q.
JurassiQ
pi_77705112
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe die Nederlandse staatsobligaties stand gaan houden als de Amerikaanse huizenmarkt verder inzakt. De Nederlandse staat is namelijk garant gaan staan voor $22 miljard aan rommelhypotheken (80% van de $28 miljard ING rommelhypotheek portefeuille).
Oh, en het gaat zo goed met ING. .
For great justice!
pi_77705192
hoe kan opeens dat Griekenland deze problemen heeft, wat is er de afgelopen maanden veranderd die grote tekorten waren toch jarenlang al?
Thugh life.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 16:21:07 #140
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77705365
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 16:14 schreef Baltazar69 het volgende:
hoe kan opeens dat Griekenland deze problemen heeft, wat is er de afgelopen maanden veranderd die grote tekorten waren toch jarenlang al?
Tuurlijk was dit allang bekend, het is wel een probleem maar verre niet van dat formaat van schulden wat er in de USA bestaat. De schulden zijn daar echt stupide hoog. Het is ook niet zo verwonderlijk dat deze berichten over Griekenland voornamelijk uit Amerika en de UK komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Demophon op 06-02-2010 16:27:46 ]
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:26:41 #141
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77716565
Nu bij Nova over de Euro.

of straks de herhaling kijken

De hoogleraar (whats his name) voorspelt het einde van de euro.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_77716736
Klamer De enige hoogleraar economie die niet aan de economische faculteit van de EUR verbonden is.
pi_77716848
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit gestook tegen de euro alleen maar tot doel heeft om de dollar sterker te maken en er zo voor te zorgen, dat amerika zijn staatsschuld kan blijven slijten zonder dat de FED zijn drukpers nog verder hoeft aan te zwengelen.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:37:01 #144
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77716874
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:35 schreef dvr het volgende:
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit gestook tegen de euro alleen maar tot doel heeft om de dollar sterker te maken en er zo voor te zorgen, dat amerika zijn staatsschuld kan blijven slijten zonder dat de FED zijn drukpers nog verder hoeft aan te zwengelen.
Waarom?

Dit is toch ook goed voor de Europese exporten?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 februari 2010 @ 22:46:31 #145
862 Arcee
Look closer
pi_77717108
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:26 schreef Q.E.D. het volgende:
Nu bij Nova over de Euro.
Ja, interessant. Het einde van de euro is nabij, aldus Klamer.

Klonk best aannemelijk, dat rijkere landen op een gegeven moment geen zin meer hebben voor de armere te betalen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_77717203
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:37 schreef Q.E.D. het volgende:

Waarom?
Om de reden die ik aangaf - het is erg slecht voor de dollar en Amerika als ze maar ongelimiteerd geld blijven drukken. Als ze van buitenlandse investeerders kunnen lenen levert dat minder inflatiegevaar op. Bovendien heeft Geithner dat zelf precies zo gezegd dus ik zuig het ook niet uit mijn duim:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601083&sid=axlMH1Xs3s10
quote:
Dit is toch ook goed voor de Europese exporten?
Ja, en slecht voor de Amerikaanse handelsbalans en Amerikaanse werkgelegenheid, maar blijkbaar hebben ze vertrouwen in de 'groei' die inmiddels aangewakkerd is, en realiseren ze zich dat Bernanke de geldpers echt een tandje lager wil zetten. Een bijkomend voordeel is dat ook de olieprijs in dollars zakt.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:56:59 #147
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77717393
Ik begrijp dit niet. Als de euro goedkoper wordt en de dollar duurder, dan stijgt de olieprijs voor ons.
De Amerikaanse importen uit Europa worden ook minder duur. En meer mensen zullen Amerikaanse staatsobligaties willen kopen.

Dus het is voor Europa en Amerika goed. Of praat ik nu onzin?
pi_77717586
het is duidelijk dat de markten toch niet zo efficiënt zijn. Om de minste geruchten en stemmingmakerij zakken er al markten in elkaar.

Het is waar dat opgeteld de schulden van alle EU landen ongeveer gelijk zijn aan die van de VS. Maar alle schulden van eurozone landen opgeteld lange na niet, dit terwijl de economie gelijk is in omvang van die van de VS. Daar komt nog bij dat alle intra-eurozone schulden niet meegerekend mogen worden. De werkelijke schulden liggen in Europa dus veel lager dan die in de VS. En wanneer we toch lidstaten gaan vergelijken van de EU, kunnen we deze mooi vergelijken met de staten van de VS. Wederom laat deze situatie zien dat de VS in een veel ernstigere situatie zit. Het verschil is alleen dat de VS makkelijker de geldprint machine aan kan zetten en dat de dollar momenteel een wereldmunt is.

Ik begin de Angelsaksische media ook zat te worden, en met name the WSJ, het anti-Europa spat ervan af. de NYtimes als tegenhanger is toch al wel wat positiever maar deze krant kan ik nou niet echt objectief noemen. Over de Britse kranten kunnen we zwijgen want die lijden allemaal aan het 'Little Englander' syndroom.

wat ik wil zeggen is dat de situatie met de euro constant negatiever is afgebeeld in de media dan wat de werkelijkheid is. En omdat vooral de Engelstalige media dit doet heerst er een probleem dat dit een self fulfilling prophecy kan worden. De gebruikelijke voertaal in de financiële wereld is namelijk Engels en gedomineerd door Engelstalige media.

Om een een stabiele munt te hebben moet er ook een stabiele politieke omgeving zijn, en op dit vlak is Europa nog niet ver genoeg gegaan. Verder ben ik ook van mening dat een land als Griekenland nooit bij de euro had mogen komen, zelfde gaat op voor veel andere mediterrane landen.

Ik had gehoopt dat na het ingaan van het Lissabon verdrag zaken op monetair- en veiligheidsbeleid wat meer vooruitgang zouden boeken, tot nu toe heb ik hier te weinig van gemerkt. Ik blijf hopen.
pi_77717649
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:56 schreef Q.E.D. het volgende:
Ik begrijp dit niet. Als de euro goedkoper wordt en de dollar duurder, dan stijgt de olieprijs voor ons.
De Amerikaanse importen uit Europa worden ook minder duur. En meer mensen zullen Amerikaanse staatsobligaties willen kopen.

gedeeltelijk. Ondanks dat Bernanke pleit voor een sterke dollar ligt de werkelijkheid toch anders. Amerika is gebaat bij een zwakke dollar, want het enige goede voor de VS op lange termijn is hun handelstekort weg werken, en dat lukt niet bij een sterke dollar
  Moderator zaterdag 6 februari 2010 @ 23:14:02 #150
236264 crew  capricia
pi_77717907
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 23:05 schreef Apogist het volgende:

[..]

gedeeltelijk. Ondanks dat Bernanke pleit voor een sterke dollar ligt de werkelijkheid toch anders. Amerika is gebaat bij een zwakke dollar, want het enige goede voor de VS op lange termijn is hun handelstekort weg werken, en dat lukt niet bij een sterke dollar
Interessant om te lezen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 februari 2010 @ 23:22:21 #151
179598 Deprater
pi_77718162
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:56 schreef Q.E.D. het volgende:

wat gaat gebeuren is een race in devaluatie, of wel stagflatie
  Moderator zaterdag 6 februari 2010 @ 23:26:23 #152
236264 crew  capricia
pi_77718294
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 23:22 schreef Deprater het volgende:

[..]

Omdat de schuld dan 'minder' wordt?
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 6 februari 2010 @ 23:26:47 #153
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77718304
quote:

[..]

Ken je definities.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 23:47:35 #154
179598 Deprater
pi_77718943
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 23:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Omdat de schuld dan 'minder' wordt?
Ja en de koopkracht van je salaris ook, het is onvermijdelijk, de ECB zal de rente niet willen verhogen, vrees ik
  zondag 7 februari 2010 @ 01:46:40 #155
179598 Deprater
pi_77721823
Europa , Nederland dus, zal het schuldpapier van Griekenland en Portugal en Spanje moeten opkopen.

en Ierland, tegen 6%
pi_77722636
quote:

[..]

Devaluatie (beter gezegd depreciatie) is volstrekt uitgesloten in mijn ogen. Bedenk dat er bij dit soort beslissingen unanimiteit vereist is in het Euro-pact. Zeker de Duitsers zullen er nooit mee akkoord gaan. Daarnaast is stagflatie een combinatie van oplopende inflatie en toenemende werkloosheid, het heeft niet zo zeer iets met devaluatie uit te staan.

Daarnaast is devaluatie alleen mogelijk als er sprake is van een zogenaamde 'peg'. Dat betekent dat er sprake is van een vaste wisselkoers. Bij een devaluatie wordt de wisselkoers waartegen de 'peg' bestaat verlaagd doordat de centrale bank een anders koersdoel gaat hanteren voor zijn marktinterventies om de 'peg' te handhaven. Volgens mij is er met geen enkel land sprake van een Euro-peg, en dus is het zelfs per definitie onmogelijk de Euro te devalueren. Wat wel kan is dat men de koers probeert te laten depreciëren, drijvende wisselkoersen worden dan verlaagd door interventie van de centrale bank.

[ Bericht 16% gewijzigd door Bolkesteijn op 07-02-2010 03:06:45 ]
pi_77723448
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:13 schreef erik666 het volgende:
Op de langere termijn zijn landen als Canada, Australie en enigzins Zweden wellicht in dat opzicht een betere keuze.
  zondag 7 februari 2010 @ 09:01:29 #158
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77723686
quote:
Op zondag 7 februari 2010 02:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
Wat wel kan is dat men de koers probeert te laten depreciëren, drijvende wisselkoersen worden dan verlaagd door interventie van de centrale bank.
Dit gebeurt tegenwoordig nauwelijks meer omdat men heeft geleerd dat 'de markt' het uiteindelijk altijd wint van de centrale bank.
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 09:16:04 #159
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77723748
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 23:03 schreef Apogist het volgende:
het is duidelijk dat de markten toch niet zo efficiënt zijn. Om de minste geruchten en stemmingmakerij zakken er al markten in elkaar.

Het is waar dat opgeteld de schulden van alle EU landen ongeveer gelijk zijn aan die van de VS. Maar alle schulden van eurozone landen opgeteld lange na niet, dit terwijl de economie gelijk is in omvang van die van de VS. Daar komt nog bij dat alle intra-eurozone schulden niet meegerekend mogen worden. De werkelijke schulden liggen in Europa dus veel lager dan die in de VS. En wanneer we toch lidstaten gaan vergelijken van de EU, kunnen we deze mooi vergelijken met de staten van de VS. Wederom laat deze situatie zien dat de VS in een veel ernstigere situatie zit. Het verschil is alleen dat de VS makkelijker de geldprint machine aan kan zetten en dat de dollar momenteel een wereldmunt is.

Ik begin de Angelsaksische media ook zat te worden, en met name the WSJ, het anti-Europa spat ervan af. de NYtimes als tegenhanger is toch al wel wat positiever maar deze krant kan ik nou niet echt objectief noemen. Over de Britse kranten kunnen we zwijgen want die lijden allemaal aan het 'Little Englander' syndroom.

wat ik wil zeggen is dat de situatie met de euro constant negatiever is afgebeeld in de media dan wat de werkelijkheid is. En omdat vooral de Engelstalige media dit doet heerst er een probleem dat dit een self fulfilling prophecy kan worden. De gebruikelijke voertaal in de financiële wereld is namelijk Engels en gedomineerd door Engelstalige media.

Om een een stabiele munt te hebben moet er ook een stabiele politieke omgeving zijn, en op dit vlak is Europa nog niet ver genoeg gegaan. Verder ben ik ook van mening dat een land als Griekenland nooit bij de euro had mogen komen, zelfde gaat op voor veel andere mediterrane landen.

Ik had gehoopt dat na het ingaan van het Lissabon verdrag zaken op monetair- en veiligheidsbeleid wat meer vooruitgang zouden boeken, tot nu toe heb ik hier te weinig van gemerkt. Ik blijf hopen.
Hear hear! Dit argument probeerden piepeloi55 en ik ook al telkens te maken, raar genoeg wordt er op dit forum hieraan stelselmatig aan voorbij gegaan
  zondag 7 februari 2010 @ 09:29:23 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77723832
quote:
De enige reden die ik kan bedenken waarom de situatie in Griekenland schadelijk is voor de Euro is politieke instabiliteit en dat is meteen ook het grootste gevaar van de Euro. De Euro is een munt waarin vele landen samenwerken, als die samenwerking ophoudt door politieke krachten dan is dat ook het einde van de Euro.
Is dat wel zo?

Stel, je hebt een volledig onafhankelijke centrale bank (wat de ECB feitelijk is), waarom boeit het dan wat de politieke situatie is in landen die de munt gebruiken? Zolang de centrale bank daadwerkelijk een onafhankelijke koers blijft volgen heb je gewoon een soort "goudstandaard" en landen die hun overheidsfinancieen niet op orde hebben naaien dan gewoon zichzelf.

Stel, er komt in Griekenland een populist aan de macht die uit de euro stapt en terugkeert naar de drachme. Dan zijn de rapen pas echt gaar in Griekenland want die drachme gaat direct door het putje terwijl alle schulden in euro zijn. Gierende inflatie krijgen ze dan en rentes hoog in de double digits. Maar waarom zou dat slecht zijn voor de euro?
Mijn reisverslagen
pi_77724076
quote:
Op zondag 7 februari 2010 09:29 schreef SeLang het volgende:

[..]

Stel, je hebt een volledig onafhankelijke centrale bank (wat de ECB feitelijk is), waarom boeit het dan wat de politieke situatie is in landen die de munt gebruiken? Zolang de centrale bank daadwerkelijk een onafhankelijke koers blijft volgen heb je gewoon een soort "goudstandaard" en landen die hun overheidsfinancieen niet op orde hebben naaien dan gewoon zichzelf.

Stel, er komt in Griekenland een populist aan de macht die uit de euro stapt en terugkeert naar de drachme. Dan zijn de rapen pas echt gaar in Griekenland want die drachme gaat direct door het putje terwijl alle schulden in euro zijn. Gierende inflatie krijgen ze dan en rentes hoog in de double digits. Maar waarom zou dat slecht zijn voor de euro?
Dit is wel een van de meest optimistische scenario's die je hier schetst.
Er spelen grote problemen die volledig uit de hand kunnen lopen die veel waarschijnlijker zijn.
Ten 1e het feit dat de ECB als onafhankelijke bank griekse treasuries gaat weigeren als onderpand wat een explosie op de rente ten gevolge heeft en het griekse bankenstelsel het onmogelijk zal maken nog leningen door te rollen. Als de grieken steeds gaan staken en het land nog verder in problemen brengen doordat hierdoor belasting inkomsten sterk gaan dalen en er een bailout nodig is door landen die het griekse papier gaan opkopen schept dat een dramatisch precedent. Wie volgt Spanje, Italie?
De markt zal na een bailout op termijn een behoorlijke risico premie inprijzen op de euro. Met als gevolg een stijgende lange termijn rente voor alle eurolanden. Dit laatste scenario acht ik hoogst waarschijnlijk en daar valt geld mee te verdienen. Omdat bij een bailout de markt eerst opgelucht ademhaalt en later pas zich de gevolgen gaat realiseren. Hierop kan je natuurlijk uitstekend anticiperen,
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 7 februari 2010 @ 10:15:12 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77724227
quote:
Op zondag 7 februari 2010 09:58 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Dit is wel een van de meest optimistische scenario's die je hier schetst.
Er spelen grote problemen die volledig uit de hand kunnen lopen die veel waarschijnlijker zijn.
Ten 1e het feit dat de ECB als onafhankelijke bank griekse treasuries gaat weigeren als onderpand wat een explosie op de rente ten gevolge heeft en het griekse bankenstelsel het onmogelijk zal maken nog leningen door te rollen. Als de grieken steeds gaan staken en het land nog verder in problemen brengen doordat hierdoor belasting inkomsten sterk gaan dalen en er een bailout nodig is door landen die het griekse papier gaan opkopen schept dat een dramatisch precedent. Wie volgt Spanje, Italie?
De markt zal na een bailout op termijn een behoorlijke risico premie inprijzen op de euro. Met als gevolg een stijgende lange termijn rente voor alle eurolanden. Dit laatste scenario acht ik hoogst waarschijnlijk en daar valt geld mee te verdienen. Omdat bij een bailout de markt eerst opgelucht ademhaalt en later pas zich de gevolgen gaat realiseren. Hierop kan je natuurlijk uitstekend anticiperen,
Maar waarom is dat slecht voor de euro? Natuurlijk hebben financiele markten op korte termijn een pavlov reactie en verkopen de euro, maar waarom zou dat de euromunt fundamenteel verzwakken? Je kunt zelfs het argument maken dat de euro er stabieler op wordt als de kneusjes de euro verlaten.

Wat betreft eventuele bailouts, ik zie niet waarom Griekenland een bailout zou moeten krijgen. Als je dat doet dan is het einde zoek. Gaan we straks ook Spanje een bailout geven? Of de VS? of Japan? Laat ze maar gewoon hun huishouding op orde brengen, dan daalt hun rente vanzelf weer. Dat is uiteindelijk sowieso de enige uitweg uit deze rotzooi.

En sowieso mag een bailout nooit uit de ECB komen.
Mijn reisverslagen
pi_77724570
quote:
Op zondag 7 februari 2010 10:15 schreef SeLang het volgende:

[..]

Maar waarom is dat slecht voor de euro? Natuurlijk hebben financiele markten op korte termijn een pavlov reactie en verkopen de euro, maar waarom zou dat de euromunt fundamenteel verzwakken? Je kunt zelfs het argument maken dat de euro er stabieler op wordt als de kneusjes de euro verlaten.
Zoals ik al eerder schreef is het verlaten van kneusjes een optimistisch scenario en niet erg waarschijnlijk imo.
quote:
Wat betreft eventuele bailouts, ik zie niet waarom Griekenland een bailout zou moeten krijgen. Als je dat doet dan is het einde zoek. Gaan we straks ook Spanje een bailout geven? Of de VS? of Japan? Laat ze maar gewoon hun huishouding op orde brengen, dan daalt hun rente vanzelf weer. Dat is uiteindelijk sowieso de enige uitweg uit deze rotzooi.
De kans is groot dat ze een bailout krijgen. De griekse bevolking staakt juist omdat ze een bailout willen afdwingen en ik schat in dat ze het voor elkaar gaan krijgen.
Er is onder de griekse bevolking nog het besef, nog de wil zelf de broekriem aan te halen zoals in Ierland wel het geval is. De bailout zal dan komen in de vorm van garantstellingen door andere lidstaten en/of het opkopen van grieks papier door lidstaten.
quote:
En sowieso mag een bailout nooit uit de ECB komen.
Dat is al gebeurt tav de banken, die kunnen namelijk tijdelijk treasuries en ander papier slechter dan AAA als onderpand gebruiken.
Oftewel er is een precedent tav banken en landen kunnen als nog belangrijker gezien worden.
Ga hier dus niet klakkeloos vanuit.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_77725389
quote:
Op zondag 7 februari 2010 10:45 schreef Digi2 het volgende:

De kans is groot dat ze een bailout krijgen. De griekse bevolking staakt juist omdat ze een bailout willen afdwingen en ik schat in dat ze het voor elkaar gaan krijgen.
Er is onder de griekse bevolking nog het besef, nog de wil zelf de broekriem aan te halen zoals in Ierland wel het geval is. De bailout zal dan komen in de vorm van garantstellingen door andere lidstaten en/of het opkopen van grieks papier door lidstaten.
Dat is inderdaad hetgeen voorkomen moet worden. Desnoods laten we Griekenland failliet gaan. Men heeft daar trouwens vrijwel nooit een sluitende begroting kunnen laten zien.

Het belangrijkste is mijns inziens duidelijkheid; zolang het niet duidelijk is wat er precies gaat gebeuren, zullen de markten de meest extreme situatie als uitgangspunt nemen.
  zondag 7 februari 2010 @ 11:46:30 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77725447
quote:
Op zondag 7 februari 2010 10:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Zoals ik al eerder schreef is het verlaten van kneusjes een optimistisch scenario en niet erg waarschijnlijk imo.
Ik verwacht het ook niet hoor. Dat zou de dood van Griekenland zijn
quote:
Ik vrees ook voor een bailout, maar denk dat het een slecht idee is.
Maar een bailout door lidstaten is niet slecht voor de euromunt (wel voor de lidstaten). En stijgende rente is positief en helpt mee aan een uiteindelijke oplossing van het probleem. Landen (en burgers) die zonder sanctie van stijgende rente jarenlang hun schulden konden opbouwen, dat is de belangrijkste oorzaak van deze crisis.
quote:
Dat is al gebeurt tav de banken, die kunnen namelijk tijdelijk treasuries en ander papier slechter dan AAA als onderpand gebruiken.
Oftewel er is een precedent tav banken en landen kunnen als nog belangrijker gezien worden.
Ga hier dus niet klakkeloos vanuit.
Toch is dat niet herzelfde. Die maatregelen dienden om een wereldwijde systeemcrisis te bezweren (niet dat ik het daarmee eens ben, maar dat is een andere discussie). Je kunt dat nog verdedigen door te zeggen dat dat het monetaire stelsel ondermijnde. Maar nu gaat het om een aantal individuele lidstaten die expliciet overeengekomen begrotingsregels met de voeten hebben getreden. Dat is gewoon geen taak voor de centrale bank.

Ik ben wel helemaal met je eens dat je er niet klakkeloos vanuit moet gaan dat een bailout door de ECB nooit gaat gebeuren, maar ik hoop dat de ECB zo verstandig is om dat niet te doen. Het zou een ramp voor de euro zijn als ze dat wel zouden doen, want vanaf dan is de ECB dus niet meer politiek onafhankelijk.

Vooralsnog tonen de problemen in Griekenland imo juist aan dat de euro een goed concept is. Landen met slechte begrotingsdiscipline worden afgestraft met een hoge rente, zoals het hoort. En landen zoals Duitsland die hun huishoudboekje beter op orde hebben genieten van een lage rente. En als zij (de Duitsers) dat huishoudboekje in de war willen sturen door Griekenland een bailout te geven is dat hun eigen beslissing en dragen ze zelf de consequentie (hogere rente, grotere staatsschuld).

Mits de ECB een degelijk en niet-politiek beleid blijft voeren is de euro een soort van flexibele goudstandaard. Precies wat de wereld nu nodig heeft. De huidige problemen zijn een goede testcase waar de ECB zegevierend uit naar boven kan komen als ze niet wijken voor politieke druk.
Mijn reisverslagen
pi_77725691
quote:
Op zondag 7 februari 2010 09:29 schreef SeLang het volgende:
Bedenk wel dat de Euro voort komt uit een verdrag waarbij landen hebben verklaard aan de monetaire unie mee te doen (de EMU). Als er door politieke schermutselingen grote onenigheid is ontstaan in de deelnemende landen over deelname aan dit verdrag dan is het denk ik snel gedaan met de Euro. Wat als Duitsland er uit stapt? Dan zal er ook in Nederland een storm opsteken dat men weer terug wil naar de Gulden, enerzijds omdat Duitsland voor Nederland een monetaire bondgenoot is (we zitten op dezelfde lijn voor wat betreft monetair beleid) en anderzijds omdat het voordeel van de Euro nou juist voort komt uit het grote gebied waarin je ermee kunt betalen. Als het spel eenmaal op de wagen is kan het door dit soort gedachten wel eens snel gaan, zeker als er bailouts gaan komen.

Het is ook een reden waarom ik voorstander ben van de Neuro en Zeuro. Samenwerking gaat het best met partners waar je qua ideeën en gedrag mee op een lijn zit. De culturele samenhang tussen de Noord Europese landen is veel groter dan de samenhang van de Noord Europese landen met de Zuid Europese landen, samenwerking is dan eerder gebaseerd op een verstandshuwelijk dan op echte natuurlijke samenwerking. Wat je beoogt te verkleinen is de kans op politieke schermutselingen, omdat dat de grootste risico's zijn voor een verdrag.
quote:
Op zondag 7 februari 2010 09:01 schreef SeLang het volgende:
Dit gebeurt tegenwoordig nauwelijks meer omdat men heeft geleerd dat 'de markt' het uiteindelijk altijd wint van de centrale bank.
Ja, daar zat ik ook al aan te denken (maar ik ken het beleid van de CB's niet op dit vlak ), meestal is het beinvloeden van markten vrij vruchteloos, zeker als de markt goed liquide en efficient is.
  zondag 7 februari 2010 @ 12:15:59 #167
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77726067
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:57 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Bedenk wel dat de Euro voort komt uit een verdrag waarbij landen hebben verklaard aan de monetaire unie mee te doen (de EMU). Als er door politieke schermutselingen grote onenigheid is ontstaan in de deelnemende landen over deelname aan dit verdrag dan is het denk ik snel gedaan met de Euro. Wat als Duitsland er uit stapt? Dan zal er ook in Nederland een storm opsteken dat men weer terug wil naar de Gulden, enerzijds omdat Duitsland voor Nederland een monetaire bondgenoot is (we zitten op dezelfde lijn voor wat betreft monetair beleid) en anderzijds omdat het voordeel van de Euro nou juist voort komt uit het grote gebied waarin je ermee kunt betalen. Als het spel eenmaal op de wagen is kan het door dit soort gedachten wel eens snel gaan, zeker als er bailouts gaan komen.
Maar als de ECB politiek onafhankelijk blijft (en dus niet meedoet aan bailouts e.d.), WAAROM zou de waarde van de euro dan moeten afhangen van de politiek? Werd goud ook waardeloos toen steeds meer landen de goudstandaard loslieten?
quote:
Ja, daar zat ik ook al aan te denken (maar ik ken het beleid van de CB's niet op dit vlak ), meestal is het beinvloeden van markten vrij vruchteloos, zeker als de markt goed liquide en efficient is.
Voor zover ik weet waren de laatste grote interventies tijdens de valutacrisis van 1992. Grote winnaars waren de speculanten (Soros verdiende $1 miljard op zijn shortposities in de  £). Grote verliezers waren de centrale banken.

Speculanten hebben altijd diepere zakken dan een centrale bank. Dat werd in 1992 pijnlijk duidelijk. Een interventie veroorzaakt eventjes een spike, maar uiteindelijk keert de markt altijd terug naar de fundamentals. Centrale banken branden hun vingers er liever niet meer aan.

[ Bericht 0% gewijzigd door SeLang op 07-02-2010 12:31:24 (typo) ]
Mijn reisverslagen
pi_77726736
quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:15 schreef SeLang het volgende:
Maar als de ECB politiek onafhankelijk blijft (en dus niet meedoet aan bailouts e.d.), WAAROM zou de waarde van de euro dan moeten afhangen van de politiek? Werd goud ook waardeloos toen steeds meer landen de goudstandaard loslieten?
Hoe het zit met de waarde van de Euro weet ik niet, maar daar gaat het stukje ook niet over, het stukje gaan over het bestaan van de Euro. Waarom bestaat de Euro? Omdat 27 landen hebben een samenwerkingsvedrag hebben ondertekend waarin ze afspraken samen te werken op monetair gebied, de EMU. Het is natuurlijk evident dat de grootste ramp wat een verdrag kan overkomen afnemende politieke steun is. En dan kom je vervolgens uit bij de vraag hoe waarschijnlijk het is dat die politieke steun wel eens af kan nemen, ik denk dat als Griekenland een bailout krijgt dat het de politieke steun geen goed zal doen. Politieke steun verdwijnt ook niet ineens maar het is een geleidelijk proces waarbij je je ineens de nieuwe realiteit realiseert.

Goud en fiat-valuta vergelijken vind ik raar. Goud heeft van zichzelf al veel waarde, in een goudstandaard heeft geld waarde omdat het, naast dat het algemeen geaccepteerd wordt als ruilmiddel, een echte onderliggende waarde kent. Bij fiat geld blijft alleen die algemene acceptatie over, als er problemen op dat vlak ontstaat doordat de EMU uit elkaar dreigt te gaan vallen is dat natuurlijk heel erg schadelijk voor de munt.
quote:
Voor zover ik weet waren de laatste grote interventies tijdens de valutacrisis van 1992. Grote winnaars waren de speculanten (Soros verdiende $1 miljard op zijn shortposities in de  £). Grote verliezers waren de centrale banken.

Speculanten hebben altijd diepere zakken dan een centrale bank. Dat werd in 1992 pijnlijk duidelijk. Een interventie veroorzaakt eventjes een spike, maar uiteindelijk keert de markt altijd terug naar de fundamentals. Centrale banken branden hun vingers er liever niet meer aan.
Ik vind dat altijd wel smullen, de markt die dat soort instituten even de les leest.
  zondag 7 februari 2010 @ 12:56:46 #169
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77727052
quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
Goud en fiat-valuta vergelijken vind ik raar. Goud heeft van zichzelf al veel waarde, in een goudstandaard heeft geld waarde omdat het, naast dat het algemeen geaccepteerd wordt als ruilmiddel, een echte onderliggende waarde kent. Bij fiat geld blijft alleen die algemene acceptatie over, als er problemen op dat vlak ontstaat doordat de EMU uit elkaar dreigt te gaan vallen is dat natuurlijk heel erg schadelijk voor de munt.
Zo'n rare vergelijking is het niet. De 'waarde' van goud is ook maar wat de gek ervoor geeft.

Even het volgende gedachtenexperiment: Stel je hebt een compleet onafhankelijk en betrouwbaar instituut dat een beperkte hoeveelheid van een bepaald ruilmiddel uitgeeft dat door iedereen wordt geaccepteerd. Waarom zou dat slechter zijn dan bijvoorbeeld goud?

De meest voor de hand liggende reden is omdat je het betreffende instituut niet vertrouwt. Maar stel nu dat zo'n instituut gedurende een ernstige crisis wordt getest en het blijkt dat het instituut niet meedoet aan bailouts en andere politieke onzin en ondanks alle druk volledig gefocust blijft op behoud van de waarde van haar ruilmiddel? Je begrijpt al waar ik naartoe wil....
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 12:56:51 #170
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77727057
Dat mensen goud als waardevol zien is ook maar iets wat mensen er zelf van maken Er zit geen natuurwet achter dat geld ooit gekoppeld was aan goud.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 7 februari 2010 @ 12:59:49 #171
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77727134
quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:43 schreef Bolkesteijn het volgende:

Ik vind dat altijd wel smullen, de markt die dat soort instituten even de les leest.
Wat een misselijkmakend figuur blijf je toch.

Ik constateer dat jij ook niet vies bent van wat dwang. Want wat jij wilt met een munt en hoe dat uitgevoerd moet worden heeft politieke implicaties. Implicaties die vooral het grootgraaiersgilde goed uit komen.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zondag 7 februari 2010 @ 13:02:37 #172
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77727193
quote:
Op zondag 7 februari 2010 11:46 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik verwacht het ook niet hoor. Dat zou de dood van Griekenland zijn
[..]

Ik vrees ook voor een bailout, maar denk dat het een slecht idee is.
Maar een bailout door lidstaten is niet slecht voor de euromunt (wel voor de lidstaten). En stijgende rente is positief en helpt mee aan een uiteindelijke oplossing van het probleem. Landen (en burgers) die zonder sanctie van stijgende rente jarenlang hun schulden konden opbouwen, dat is de belangrijkste oorzaak van deze crisis.
[..]

Toch is dat niet herzelfde. Die maatregelen dienden om een wereldwijde systeemcrisis te bezweren (niet dat ik het daarmee eens ben, maar dat is een andere discussie). Je kunt dat nog verdedigen door te zeggen dat dat het monetaire stelsel ondermijnde. Maar nu gaat het om een aantal individuele lidstaten die expliciet overeengekomen begrotingsregels met de voeten hebben getreden. Dat is gewoon geen taak voor de centrale bank.

Ik ben wel helemaal met je eens dat je er niet klakkeloos vanuit moet gaan dat een bailout door de ECB nooit gaat gebeuren, maar ik hoop dat de ECB zo verstandig is om dat niet te doen. Het zou een ramp voor de euro zijn als ze dat wel zouden doen, want vanaf dan is de ECB dus niet meer politiek onafhankelijk.

Vooralsnog tonen de problemen in Griekenland imo juist aan dat de euro een goed concept is. Landen met slechte begrotingsdiscipline worden afgestraft met een hoge rente, zoals het hoort. En landen zoals Duitsland die hun huishoudboekje beter op orde hebben genieten van een lage rente. En als zij (de Duitsers) dat huishoudboekje in de war willen sturen door Griekenland een bailout te geven is dat hun eigen beslissing en dragen ze zelf de consequentie (hogere rente, grotere staatsschuld).

Mits de ECB een degelijk en niet-politiek beleid blijft voeren is de euro een soort van flexibele goudstandaard. Precies wat de wereld nu nodig heeft. De huidige problemen zijn een goede testcase waar de ECB zegevierend uit naar boven kan komen als ze niet wijken voor politieke druk.
Landen met een slechte begroting worden toch altijd gestraft met een hogere rente? Dat ligt toch niet aan de euro.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 7 februari 2010 @ 13:03:00 #173
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77727202
quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:59 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat een misselijkmakend figuur blijf je toch.

Ik constateer dat jij ook niet vies bent van wat dwang. Want wat jij wilt met een munt en hoe dat uitgevoerd moet worden heeft politieke implicaties. Implicaties die vooral het grootgraaiersgilde goed uit komen.
Met andere woorden je mag enige zwaktes van Centrale banken en de politiek niet uitbuiten? Dat is wat Soros namelijk tijdens de mother of all short squeezes heeft gedaan.
Never change a winning formula
  zondag 7 februari 2010 @ 13:16:08 #174
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77727544
quote:
Op zondag 7 februari 2010 13:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Landen met een slechte begroting worden toch altijd gestraft met een hogere rente? Dat ligt toch niet aan de euro.
Correct. Wat ik bedoel is dat landen in de eurozone de geldpers niet meer kunnen aanzetten zoals vroeger (wat natuurlijk tot nog veel hogere rente zou leiden), maar je kon vroeger wel overheidstekorten monetariseren ( Zimbabwe scenario). Dus de euro dwingt tot begrotingsdiscipline omdat er geen andere uitweg is dan je huishouding op orde brengen omdat je wordt gestraft met een hoge rente en niet meer de uitweg hebt van tekorten monetariseren.

Met bailouts bied je weer wel een uitweg aan die landen door de pijn weg te schuiven naar andere landen binnen de unie. Gelukkig is er grote politieke verdeeldheid in Europa en dat maakt het moeilijker om zo'n bailout te implementeren (heb jij zin om mee te betalen voor wanbeleid in Griekenland? en daarna misschien Portugal, Spanje, etc?). Zelf zie ik de politieke verdeeldheid binnen de EU dus juist als een voordeel voor de euro en niet als een nadeel zoals kennelijk bijna iedereen op dit moment.
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 13:19:34 #175
179598 Deprater
pi_77727629
Het gevolg zal zijn dat we akkoord gaan met een begrotingstekort van 6% ipv 3% , probleem opgelost, voorlopig

Dan kan Nederland ook weer extra geld lenen voor de zo noodzakelijke oorlogen in de diverse zandbakken
  zondag 7 februari 2010 @ 13:21:22 #176
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77727682
quote:
Op zondag 7 februari 2010 13:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Correct. Wat ik bedoel is dat landen in de eurozone de geldpers niet meer kunnen aanzetten zoals vroeger (wat natuurlijk tot nog veel hogere rente zou leiden), maar je kon vroeger wel overheidstekorten monetariseren ( Zimbabwe scenario). Dus de euro dwingt tot begrotingsdiscipline omdat er geen andere uitweg is dan je huishouding op orde brengen omdat je wordt gestraft met een hoge rente en niet meer de uitweg hebt van tekorten monetariseren.

Met bailouts bied je weer wel een uitweg aan die landen door de pijn weg te schuiven naar andere landen binnen de unie. Gelukkig is er grote politieke verdeeldheid in Europa en dat maakt het moeilijker om zo'n bailout te implementeren (heb jij zin om mee te betalen voor wanbeleid in Griekenland? en daarna misschien Portugal, Spanje, etc?). Zelf zie ik de politieke verdeeldheid binnen de EU dus juist als een voordeel voor de euro en niet als een nadeel zoals kennelijk bijna iedereen op dit moment.
Als het aantal landen met de euro kleiner was geweest lijkt me dit alleen maar sterker voor de Euro. Griekenland, Spanje en Italië hadden nooit mee moeten doen?

Ik zie Spanje ook niet van hun schulden afkomen en zullen in de toekomst altijd een instabiele economie hebben. 1 op de 5 is daar immers continu werkloos en dat al voor meer dan 10 jaar lang
Never change a winning formula
  zondag 7 februari 2010 @ 13:39:02 #177
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_77728179
quote:
Op zondag 7 februari 2010 13:16 schreef SeLang het volgende:

[..]

Enorme tekorten zijn natuurlijk ook aan de orde geweest ten tijde van de grote depressie en tijdens en vlak na de tweede wereldoorlog (tot en met de korea oorlog). Hoe loste men dat toentertijd op?

En wat bedoel je met 'tekorten monetariseren'? Is dat een nederlands woord voor quantative easing?
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 7 februari 2010 @ 14:31:55 #178
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77729531
quote:
Op zondag 7 februari 2010 13:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Enorme tekorten zijn natuurlijk ook aan de orde geweest ten tijde van de grote depressie en tijdens en vlak na de tweede wereldoorlog (tot en met de korea oorlog). Hoe loste men dat toentertijd op?
Tekorten terugbrengen is natuurlijk een kwestie van begrotingsdiscipline. Tijdens een oorlog heb je tijdelijk grote uitgaven maar daarna niet meer. De huidige tekorten zijn echter behoorlijk structureel. Ik ben niet zo op de hoogte van de schuldensituatie in de verschillende EU landen, dus wat ik hieronder schrijf geldt voor de VS.

Schulden zijn van 1946-1955 grotendeels verminderd door inflatie. Als je langlopende schulden aangaat bij een hele lage rente (die vastligt voor al die jaren) dan kun je dat doen. Momenteel is de gemiddelde maturity van de schulden echter een stuk korter dan toen (voor zover ik weet is dat in de VS nu ca 4 jaar, tegen ca 9 jaar in 1946) en dat vermindert die mogelijkheid. Immers, bij aflossing moet je opnieuw geld lenen en als je dan inflatie aan het genereren bent betaal je veel hogere rentes die de inflatie (en mogelijk nog meer inflatie in de toekomst) inprijzen.

Een ander probleem is dat nu >50% van de schuld in handen is van het buitenland (tegen ca 5% in 1946). Aan de ene kant maakt dat het politiek makkelijker om op inflatie aan te sturen. Aan de andere kant kan het buitenland natuurlijk makkelijk stoppen met leningen te verstrekken als je ze 'naait' met oplopende inflatie. Dat wil je niet als je voor >50% van ze afhankelijk hebt en zeker niet als je schulden nog steeds oplopen. Daarom denk ikzelf dat inflatie dit keer geen uitweg kan zijn.
quote:
En wat bedoel je met 'tekorten monetariseren'? Is dat een nederlands woord voor quantative easing?
Quantitative easing met als doel om blijvend overheidstekorten te financieren. Dus de centrale bank koopt treasuries met vers 'geprint' geld. Het kopen en verkopen van treasuries door de centrale bank is normaal monetair beleid om de geldhoeveelheid te sturen, maar als aankopen een permanent karakter krijgen dan financier je je tekorten feitelijk door de geldhoeveelheid te verwateren in plaats van al bestaand geld van iemand te lenen. Dat noem je 'monetariseren' van tekorten.
Mijn reisverslagen
pi_77734392
Bij het invoeren was de euro al gedoemd om te crashen. Dus het laatste Orwelliaanse voordeel van Europa is nu ook als sneeuw voor de zon verdwenen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  Moderator zondag 7 februari 2010 @ 17:16:22 #180
236264 crew  capricia
pi_77734482
quote:
Op zondag 7 februari 2010 17:14 schreef JohnDope het volgende:
Bij het invoeren was de euro al gedoemd om te crashen.
Hij nog niet gecrashed, dus even geduld aub...
Bovendien: Iedere munt is eindig...
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77734527
quote:
Op zondag 7 februari 2010 17:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Hij nog niet gecrashed, dus even geduld aub...
Bovendien: Iedere munt is eindig...
Alleen is de euro wel een 1dagsvlieg
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  Moderator zondag 7 februari 2010 @ 17:18:19 #182
236264 crew  capricia
pi_77734566
Wat voor een oorlog denk je dan aan?
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77734916
De sheeple praten de media berichten weer klakkeloos na, zonder inhoudelijke verstand van zaken te hebben. De euro zal als beste uit de crisis komen en de hele situatie in de PIGS landen geeft eerder kracht van de euro weer dan de zwakte, zoals al is aangegeven in dit topic. Voorwaarde is wel dat de ECB zich onafhankelijk houd en niet laat beinvloeden, zoals ook al aangegeven is en ik zie geen reden waarom dat niet het geval zou zijn. Ondertussen worden de vele malen grotere problemen vergeten in landen als de US en de UK. Deze centrale banken zijn politiek veel makkelijker te beinvloeden en dat zal naar mijn mening in de toekomst ook blijken. De ophef is dan ook niet voor niets hoofdzakelijk vooral van media uit dergelijke landen veroorzaakt.
  zondag 7 februari 2010 @ 17:44:40 #184
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77735436
quote:
Op zondag 7 februari 2010 17:27 schreef piepeloi55 het volgende:
De sheeple praten de media berichten weer klakkeloos na, zonder inhoudelijke verstand van zaken te hebben. De euro zal als beste uit de crisis komen en de hele situatie in de PIGS landen geeft eerder kracht van de euro weer dan de zwakte, zoals al is aangegeven in dit topic. Voorwaarde is wel dat de ECB zich onafhankelijk houd en niet laat beinvloeden, zoals ook al aangegeven is en ik zie geen reden waarom dat niet het geval zou zijn. Ondertussen worden de vele malen grotere problemen vergeten in landen als de US en de UK. Deze centrale banken zijn politiek veel makkelijker te beinvloeden en dat zal naar mijn mening in de toekomst ook blijken. De ophef is dan ook niet voor niets hoofdzakelijk vooral van media uit dergelijke landen veroorzaakt.
Ik ben het grotendeels wel met je eens. Wat niet weg neemt dat de Euro flinke klappen kan krijgen in de nabije toekomst, wat leidt tot enige devaluatie van deze munt. Maar alle valuta in de wereld hebben problemen (uitzonderingen daar na gelaten, zoals de Singaporese dollar). Maar de problemen in Amerika en de UK zijn echt vele vele maten groter, Griekenland is echt peanuts daarbij vergeleken. Als de ECB zijn poot stijf houdt en zich houdt aan zijn eigen regels dan denk ik dat de Euro toch echt als winnaar uit de buis komt. Dit in tegenstelling tot de dollar; ik ben bang wat dat betreft het station al gepasseerd is.
pi_77735514
quote:
Op zondag 7 februari 2010 17:44 schreef Demophon het volgende:
Ik ben het grotendeels wel met je eens. Wat niet weg neemt dat de Euro flinke klappen kan krijgen in de nabije toekomst, wat leidt tot enige devaluatie van deze munt.
Ik ben het al langere tijd met veel dingen met je eens, maar waarom zou de Euro klappen moeten krijgen?
  zondag 7 februari 2010 @ 17:56:06 #186
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77735716
Ik ben wel benieuwd of er nog nieuws komt dit weekend (=vanavond) over eventuele bailouts.

Ow, en ik geloof best dat de euro (tijdelijk) flinke/ enorme klappen kan krijgen, zeker als ook Spanje en evt Italie onder vuur komen te liggen. Maar dat soort spikes zijn niet te vermijden als complete landen failliet gaan. Financiele markten werken nu eenmaal met korte termijn pavlov reacties. De lange termijn toekomst van de euro hangt echter af van de mate waarin de ECB zich onafhankelijk kan blijven opstellen. Dat weten ze zelf dondersgoed daarom verwacht ik dat ze gewoon een degelijke koers blijven varen. En het feit dat er zoveel verdeeldheid is in Europa maakt dat alleen maar makkelijker. ECB
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 18:03:11 #187
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77735945
quote:
Op zondag 7 februari 2010 17:48 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ik ben het al langere tijd met veel dingen met je eens, maar waarom zou de Euro klappen moeten krijgen?
Tja, laat ik het zo zeggen: alle valuta in de wereld kunnen problemen ondervinden aan deze crisis, vrijwel geen enkel land ontkomt eraan. De overheden in de wereld hebben flink de financiële teugels laten vieren, zo is er flink wat rondgestrooid met geld en waren/zijn de geldpersen op hogere snelheid gezet. Alleen, sommige landen hebben het beter gedaan en andere slechter. In de Euro landen valt het relatief gezien nog mee, en de ECB houdt zich redelijk conservatief. Maar de situatie in de Angelsaksische landen als de USA en UK is echt dramatisch. Hiermee kunnen deze landen niet mee doorgaan, dit is financieel gewoon niet duurzaam. Als ze er nog langer mee doorgaan dan moet dat wel leiden tot een meltdown van hun valuta.

Ik snap dan ook niet waarom iedereen van de euro naar de dollar springt
  zondag 7 februari 2010 @ 18:08:58 #188
179598 Deprater
pi_77736102
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:03 schreef Demophon het volgende:

[..]
Omdat men denkt dat de USA de rente zal verhogen, wegens de laatste groeiraming om inflatie daar tegen te gaan.
  zondag 7 februari 2010 @ 18:14:24 #189
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_77736277
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:03 schreef Demophon het volgende:
Maar de situatie in de Angelsaksische landen als de USA en UK is echt dramatisch. Hiermee kunnen deze landen niet mee doorgaan, dit is financieel gewoon niet duurzaam. Als ze er nog langer mee doorgaan dan moet dat wel leiden tot een meltdown van hun valuta.

De VS kruipt toch weer aardig omhoog uit het dal; groei trekt aan. In de EU moet voor een deel de klap nog vallen en ziet 2010 er helemaal niet goed uit.

Wat ik niet snap is waarom de de Nederlandse schuldpapieren nog niet gedumpt worden; hier is ook een groot tekort, de politiek heeft ook geen voorspelbare aanpak ervan, de vergrijzing staat voor de deur en Slochteren raakt leeg..
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zondag 7 februari 2010 @ 18:35:48 #190
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77736921
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:14 schreef Napalm het volgende:

[..]

De VS kruipt toch weer aardig omhoog uit het dal; groei trekt aan. In de EU moet voor een deel de klap nog vallen en ziet 2010 er helemaal niet goed uit.

Wat ik niet snap is waarom de de Nederlandse schuldpapieren nog niet gedumpt worden; hier is ook een groot tekort, de politiek heeft ook geen voorspelbare aanpak ervan, de vergrijzing staat voor de deur en Slochteren raakt leeg..
Daar zet ik toch mijn twijfels voor neer. Er is flink gegoocheld met de groeicijfers door de Amerikaanse overheid en er zijn flink wat kunstgrepen uitgehaald door de bedrijven daar om hun resultaten beter te doen lijken. Bedrijven hebben drastisch gesneden en mensen ontslagen. De overheid heeft op ongekende schaal massa's aan geld in de economie gepompt. Geen wonder dat dit tot enig resultaat leidt. Maar is dit alles werkelijke groei? De omzet van de bedrijven daalt nog steeds en de werkeloosheid in Amerika neemt niet af.

pi_77737270
quote:
G7: Europe must rescue Greece
http://business.timesonli(...)s/article7017820.ece

De Japanners gaan het iniedergeval niet doen, dus allemaal een paar dagen extra per jaar werken en de Grieken kunnen weer verder gaan met consumeren in de zon.
  zondag 7 februari 2010 @ 18:46:37 #192
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77737305

I rest my case

Ik vind de commentaar onderaan het youtube filmpje ook veelzeggend:
quote:
cazyblood3 (1 dag geleden):
A lot of people are very upset about the rapidly increasing U.S. national debt these days and they are demanding a solution. What they dont realize is that there simply is not a solution under the current U.S. financial system. It is now mathematically impossible for the U.S. government to pay off the U.S. national debt. You see, the truth is that the U.S. government now owes more dollars than actually exist.

xaviqaz (1 dag geleden):
There is so much hostily from american and british press against the Euro lately, when the situation of UK and USA is extremely worrying too. Maybe that situation explains the hostility.

[ Bericht 37% gewijzigd door Demophon op 07-02-2010 18:52:14 ]
pi_77737983
quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:56 schreef SeLang het volgende:
Zo'n rare vergelijking is het niet. De 'waarde' van goud is ook maar wat de gek ervoor geeft.
Dat is uiteindelijk met alles het geval. Niks heeft van zichzelf waarde omdat waarde iets is dat pas in combinatie met waardering van dat goed kan ontstaan. Nootjes hebben van zichzelf geen waarde, maar apen vinden ze lekker en dus ontstaat er waarde (aardig zijspoor: zijn de economische theorieën bedacht voor menselijk gedrag toepasbaar of misschien wel beter toepasbaar op een samenleving met dieren?).
quote:
Even het volgende gedachtenexperiment: Stel je hebt een compleet onafhankelijk en betrouwbaar instituut dat een beperkte hoeveelheid van een bepaald ruilmiddel uitgeeft dat door iedereen wordt geaccepteerd. Waarom zou dat slechter zijn dan bijvoorbeeld goud?

De meest voor de hand liggende reden is omdat je het betreffende instituut niet vertrouwt. Maar stel nu dat zo'n instituut gedurende een ernstige crisis wordt getest en het blijkt dat het instituut niet meedoet aan bailouts en andere politieke onzin en ondanks alle druk volledig gefocust blijft op behoud van de waarde van haar ruilmiddel? Je begrijpt al waar ik naartoe wil...
Het instituut van de ECB mag dan politiek onafhankelijk zijn/blijken, het instituut kan wel worden opgeheven als gevolg van politieke ontwikkelingen. Als men besluit de EMU op te heffen is er helemaal geen ECB meer. Bij een fiat valuta heb je dan een groot probleem, want wat gebeurd er in een dergelijke situatie met de algemene acceptatie waar het geld zijn waarde aan ontleent? Ik durf het niet te zeggen, maar de kans is aanwezig dat landen de Euro onwettig betaalmiddel verklaren (om zodoende de nationale CB weer het monetaire monopolie te verschaffen). Bij een met onderliggende waarde gedekte valuta kan dat onmogelijk gebeuren omdat tegenover het geld goederen met waarden liggen (en het ligt niet in de lijn der verwachting dat die ook simultaan in waarde afnemen samen met de ten ondergang van het geld) die tegen het nieuwe betaalmiddel kunnen worden omgeruild.
pi_77738297
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:35 schreef Demophon het volgende:

[..]

Daar zet ik toch mijn twijfels voor neer. Er is flink gegoocheld met de groeicijfers door de Amerikaanse overheid en er zijn flink wat kunstgrepen uitgehaald door de bedrijven daar om hun resultaten beter te doen lijken. Bedrijven hebben drastisch gesneden en mensen ontslagen. De overheid heeft op ongekende schaal massa's aan geld in de economie gepompt. Geen wonder dat dit tot enig resultaat leidt. Maar is dit alles werkelijke groei? De omzet van de bedrijven daalt nog steeds en de werkeloosheid in Amerika neemt niet af.

De revisie van het vorige GDP cijfer was er eentje van -40%. Maar eens afwachten of eenzelfde revisie gaat plaatsvinden op 26-02 voor die 5.7%.

Die vrouw staat trouwens echt stijf van de botox...akelig voorhoofd. Zou niet elke avond naar het nieuws kunnen kijken als zij er zou zitten.
pi_77739476
quote:
Op zondag 7 februari 2010 18:35 schreef Demophon het volgende:

[..]

Productiviteitsgroei, als er geen hele rare dingen gebeuren komt er wel banengroei in 2010
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 7 februari 2010 @ 22:03:43 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77747141
quote:
Super-wealthy investors move billions out of Greece

Investors withdraw up to ¤10bn from Greece as government prepares tax crackdown to cut down deficit

A staggering ¤8bn-¤10bn (£7bn-£8.7bn) may have been taken out of Greece by private investors since it became engulfed by economic turmoil in November.

Under pressure from the European Union and international markets to rein in the nation's ¤300bn debt, socialist prime minister, George Papandreou, announced last week that he would have to enforce tough deficit-cutting measures. But the coming austerity package is leading panicked wealthy Greeks to divert their savings out of the country.

"In the last four to six weeks a lot of money has been moved abroad; I've heard extraordinary figures," analyst, Kostas Panagopoulos said.

"People are moving funds either because they don't trust our banking system, want to avoid what they fear will be taxes on deposits or are simply anxious about the future of our economy."

Traditionally, the country's super-rich, not least ship owners and mercantile elite, have favoured the Swiss bank and off-shore account. But now huge sums are also being spirited away to banks in Cyprus. "Very big transactions are going through Cypriot banks," added Pana­gopoulos. "Greeks feel that Cyprus is not only close, but safe."

In the 29 years since Greece entered what was then the European Community, it has increasingly become divided between the very rich, who live in Hollywood-style opulence in the outer suburbs, and the poor, who are forced to survive on pensions of ¤500 a month.

While a fifth of the population lives beneath the poverty line, some 20% of Greeks are believed to earn more than ¤100,000 annually – even if, according to income tax records, 90% declare salaries of less than ¤30,000 a year.

"Greece has a lot of rich people who are not being taxed properly because there is so much tax evasion," finance minister Giorgos Papaconstantinou, told the Observer. "If you look at the actual numbers, you will see that the number of people declaring over ¤100,000 a year is roughly 15,000," he said. "I don't think that there is anyone in this country who believes there are only 15,000 Greeks earning more than ¤100,000 a year."

The growing flight of funds from Greece has whipped up much resentment among the public. "It's revolting," said one popular radio chat-show host last week. "After pillaging the country, they flee with their ill-gotten gains at the very mention of the word tax."

guardian.co.uk ©
Mijn reisverslagen
  zondag 7 februari 2010 @ 22:05:38 #197
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77747285
quote:
Op zondag 7 februari 2010 22:03 schreef SeLang het volgende:

[..]
Het spreekwoordelijke "gat voor jezelf graven".
  zondag 7 februari 2010 @ 22:09:39 #198
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77747603
quote:
Op zondag 7 februari 2010 22:03 schreef SeLang het volgende:

[..]
guardian.co.uk ©
Grappig, het begint echt opvallend te worden
pi_77748422
quote:
Op zondag 7 februari 2010 22:09 schreef Demophon het volgende:

[..]

Grappig, het begint echt opvallend te worden
Begint frappant te worden, niet dat iemand het wil weten. Enig idee trouwens wie de eigenaar is van the guardian toch niet Mr. Murdoch?
pi_77748923
quote:
Op zondag 7 februari 2010 22:20 schreef piepeloi55 het volgende:
Enig idee trouwens wie de eigenaar is van the guardian toch niet Mr. Murdoch?
Een of andere trust maatschappij, die niet van Murdoch is. http://en.wikipedia.org/wiki/Scott_Trust
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')