abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 31 januari 2010 @ 03:15:18 #101
271876 copilco
Elvis is dead
pi_77469817
quote:
Op zondag 31 januari 2010 03:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een verschil tussen El Salvador en Griekenland is dat Griekenland Euro's uit kan geven en El Salvador kan geen Dollars uitgeven. Echter dat verschil wordt grotendeels teniet gedaan doordat in het 'bestuur' van de ECB alle Europese ministers van Europa samen komen en daarbij nog de nationale centrale bankiers en de Europese centrale bankiers. Een individueel land heeft dus weinig macht, er is op zijn minst een brede coalitie nodig wil je iets kunnen bereiken. Zaken als devaluatie en inflatie spelen dus geen rol in mijn ogen.

De enige reden die ik kan bedenken waarom de situatie in Griekenland schadelijk is voor de Euro is politieke instabiliteit en dat is meteen ook het grootste gevaar van de Euro. De Euro is een munt waarin vele landen samenwerken, als die samenwerking ophoudt door politieke krachten dan is dat ook het einde van de Euro. Ik denk niet dat de situatie in Griekenland veel invloed heeft op de hardheid van de Euro. Anders wordt het natuurlijk als er echt politieke wrijving gaat ontstaan, bijvoorbeeld over de vraag of Griekenland gesteund moet worden om niet failliet te gaan.
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
  Moderator zondag 31 januari 2010 @ 03:16:54 #102
236264 crew  capricia
pi_77469829
quote:
Op zondag 31 januari 2010 03:11 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Een verschil tussen El Salvador en Griekenland is dat Griekenland Euro's uit kan geven en El Salvador kan geen Dollars uitgeven. Echter dat verschil wordt grotendeels teniet gedaan doordat in het 'bestuur' van de ECB alle Europese ministers van Europa samen komen en daarbij nog de nationale centrale bankiers en de Europese centrale bankiers. Een individueel land heeft dus weinig macht, er is op zijn minst een brede coalitie nodig wil je iets kunnen bereiken. Zaken als devaluatie en inflatie spelen dus geen rol in mijn ogen.

De enige reden die ik kan bedenken waarom de situatie in Griekenland schadelijk is voor de Euro is politieke instabiliteit en dat is meteen ook het grootste gevaar van de Euro. De Euro is een munt waarin vele landen samenwerken, als die samenwerking ophoudt door politieke krachten dan is dat ook het einde van de Euro. Ik denk niet dat de situatie in Griekenland veel invloed heeft op de hardheid van de Euro. Anders wordt het natuurlijk als er echt politieke wrijving gaat ontstaan, bijvoorbeeld over de vraag of Griekenland gesteund moet worden om niet failliet te gaan.
Ik ben het wel met je eens om te zien hoe relatief zaken zijn. Maar punt blijft dat de EUR/USD koers wel reageert op wat er in Griekenland gebeurt. In zoverre is het wel reeel schadelijk voor de Euro-landen. Al gaat het allen maar om overwachtingen en zwarte scenario's. Ze worden wel ingecalculeerd in de EUR/ Dollar koers.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_77469881
quote:
Op zondag 31 januari 2010 03:16 schreef capricia het volgende:
Maar punt blijft dat de EUR/USD koers wel reageert op wat er in Griekenland gebeurt.
Is dat zo? Zijn er geen andere oorzaken aan te wijzen? Zoals bijvoorbeeld aantrekkende groei in de VS. Om maar wat te noemen. Het is denk ik heel lastig om politieke gebeurtenissen direct terug te kunnen vinden in koersen. Natuurlijk heeft het wel direct invloed, maar de vraag is of je dat ook als zodanig kunt herkennen.
quote:
In zoverre is het wel reeel schadelijk voor de Euro-landen. Al gaat het allen maar om overwachtingen en zwarte scenario's. Ze worden wel ingecalculeerd in de EUR/ Dollar koers.
De markt probeert natuurlijk een risico inschatting te maken, wat is het risico op politieke instabiliteit en wat is het risico van politieke instabiliteit. Politieke instabiliteit is het enige wat ik, vanuit de economische theorie, kan bedenken als gevolgen van de Griekse situatie op de Euro.
pi_77470592
Denn dank der Währungsunion sind die Löhne insbesondere in Südeuropa im Laufe der Jahre kräftig gestiegen. Das allein wäre ein Erfolg, wenn nicht gleichzeitig die Produktivitätszuwächse in den Ländern so mickerig wären.

Die sogenannten Lohnsstückkosten, eine aussagekräftige Größe zur Bewertung der Wettbewerbsfähigkeit eines Landes, sind in den PIGS-Staaten im Vergleich zu Deutschland oder Frankreich viel zu hoch. Gäbe es den Euro nicht, könnten die Griechen ihre Landeswährung, die Drachme, einfach abwerten. Sie könnten so ihre Waren günstiger auf dem Weltmarkt anbieten und müssten die Konkurrenz anderer Exportnationen nicht fürchten.

http://www.handelsblatt.c(...)ionsgefahr;2520780;2

Wat Nigel Farage ook al zei, 1 jaar geleden.
  zondag 31 januari 2010 @ 13:02:57 #105
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
  zondag 31 januari 2010 @ 14:48:21 #106
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77477824
Kees de Kort, BNR, vrijdag 29-01-2010

Kees de Kort: "het is niet toevallig dat Grieken in het middelpunt van de belangstelling zijn komen te staan. Het begint er op te lijken dat de grote boefjes van het schoolplein, door het koeieneren van het kleinste jongetje van de klas, zelf proberen buiten schot te blijven."

Schitterend, en scherp van hem!
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_77479754
A Greek [Default/Bailout]: Flowcharting The Dominoes
http://www.zerohedge.com/(...)lowcharting-dominoes
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
pi_77480805
De invloed van de Griekse problemen op de koers van de EUR/USD zijn indirect lijkt me. De Griekse economie is vrij klein en daarmee niet zo relevant. Maar als Griekenland op wat voor manier dan ook 'valt' of outgebaild wordt zal men al snel denken: wie volgt? En dat worden dan de rest van de PIGS, Ierland en wellicht ook NL als de huizen bubble daar ooit klapt.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_77483158
quote:
Op zaterdag 30 januari 2010 20:03 schreef Deprater het volgende:

[..]

DE ECB zal nu de rente moeten verhogen.

De USA ook trouwens, want de groei in 4 kw 2009 was 5,7% of ze moeten weer een republikein nemen dat is de beste manier om de groei uit de economie te halen
ECB verlaagt in de toekomst haar rente om de deflatie te bestrijden.
pi_77483212
quote:
Op zondag 31 januari 2010 03:16 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik ben het wel met je eens om te zien hoe relatief zaken zijn. Maar punt blijft dat de EUR/USD koers wel reageert op wat er in Griekenland gebeurt. In zoverre is het wel reeel schadelijk voor de Euro-landen. Al gaat het allen maar om overwachtingen en zwarte scenario's. Ze worden wel ingecalculeerd in de EUR/ Dollar koers.
onzin, net alsof het probleem Griekenland niet eerder bekend was.
  zondag 31 januari 2010 @ 18:01:43 #111
179598 Deprater
pi_77483230
quote:
Op zondag 31 januari 2010 17:58 schreef Vandergeld het volgende:

[..]

ECB verlaagt in de toekomst haar rente om de deflatie te bestrijden.
O en wie gaat de EU dan met als onderpand die degenereerende valuta uitlenen tegen een NOG lagere rente ?? JIJ ???
Of denk je dat de Chinezen last hebben van hersenverweking??

Ik denk dat de rente binnenkort fors omhoog zal moeten
pi_77506605
Griekenland 6,78%
Portugal 4,39
Spanje 4,10
Italie 4,11

NL 3,40

posted for history
pi_77506665
Bij de invoering was de ¤/$ 1,18

dus dat verhaal over een lage euro is nog lang niet aan de orde
  maandag 1 februari 2010 @ 11:38:58 #114
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_77506857
quote:
Op maandag 1 februari 2010 11:29 schreef RechtseRukker het volgende:
Griekenland 6,78%
Portugal 4,39
Spanje 4,10
Italie 4,11

NL 3,40

posted for history
En Duitsland? (+ een linkje... )
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_77585170
quote:
Op maandag 1 februari 2010 11:38 schreef Goverman het volgende:

[..]

En Duitsland? (+ een linkje... )
http://markets.ft.com/markets/bonds.asp
3,23 momenteel
pi_77585200
Duitsland en Nederland uit de euro om Europa te redden?

Is het denkbaar dat Duitsland en Nederland binnenkort uit de Euro zullen stappen in een stoutmoedige poging om Europa te redden?

http://www.rtl.nl/%28/fin(...)europa_te_redden.xml

Daar begint het al...
pi_77619220
Griekenland 6,73%
Portugal 4,68
Spanje 4,14
Italie 4,08

NL 3,44
D 3,23

daar gaat Portugal
pi_77619223
De sneeuwbal is gaan rollen...
For great justice!
pi_77619297
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 07:50 schreef Q. het volgende:
De sneeuwbal is gaan rollen...
idd, is niet meer te houden.

Maar het beleid van de EU is ook knudde, als ze nu zeggen dat elk land zeker geholpen wordt, dan loopt de rente niet zo zwaar op, want dat veroorzaakt die vicieuze cirkel
pi_77623951
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 07:59 schreef RechtseRukker het volgende:
Maar het beleid van de EU is ook knudde, als ze nu zeggen dat elk land zeker geholpen wordt, dan loopt de rente niet zo zwaar op, want dat veroorzaakt die vicieuze cirkel
Slecht gedrag moet niet beloond worden, de landen met de problemen zelf moeten maar flink gaan bezuinigen. Ierland is dit nu ook aan het doen, de economische gevolgen zijn hevig, maar een land die deze weg kiest is er uiteindelijk sneller bovenop dan een land die het eindeloos probeerd uit te stellen. Als de EU echt bij gaat springen is het een kwestie van tijd voor deze uit zijn voegen springt en niet meer verder kan in de huidige vorm.
pi_77626358
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 11:46 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Slecht gedrag moet niet beloond worden, de landen met de problemen zelf moeten maar flink gaan bezuinigen. Ierland is dit nu ook aan het doen, de economische gevolgen zijn hevig, maar een land die deze weg kiest is er uiteindelijk sneller bovenop dan een land die het eindeloos probeerd uit te stellen. Als de EU echt bij gaat springen is het een kwestie van tijd voor deze uit zijn voegen springt en niet meer verder kan in de huidige vorm.
Normaal wel, maar het is nu te laat voor die 'stoere' taal uit de EU, zo maken ze allerlei reddingsoperaties alleen maar duurder.
Laat ze is de hand in eigen boezen steken, ze hebben de Grieken zelf toegelaten.
  donderdag 4 februari 2010 @ 13:02:20 #122
179598 Deprater
pi_77626821
Portugal löst Investorenpanik aus

Erst beschäftigte Griechenland den Kapitalmarkt. Doch inzwischen fragen sich die Investoren: Wer ist der nächste Pleitekandidat? In den Fokus rückt Portugal, das seine Anleihen kaum mehr loskriegt. Die Börsen und der Euro fallen.

http://www.ftd.de/finanze(...)ik-aus/50069782.html
pi_77628446
Nou ik zie hier veel sombere reacties, moet ik mijn euro's op de bank gaan inruilen voor de dollar of pond? Of flink wat goud gaan inkopen, maar die behoorlijk duur aan het worden is?
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_77628857
Europa is een zinkend schip. Als het mogelijk was ging ik naar Amerika verhuizen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')