abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77629125
Iets met regen en drup enzo.
pi_77629156
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:13 schreef erik666 het volgende:
Europa is een zinkend schip. Als het mogelijk was ging ik naar Amerika verhuizen.
En wie garandeerd mij dat dat geen zinkend schip is?

Ik maak mij enigzins zorgen over het gegeven dat de kritiek op de Euro nou juist voornamelijk van Angelsaksische kranten (UK en VS) komt, dit terwijl de schulden in die landen werkelijk angstwekkend fenominaal groter is.

Ik doe de volgende voorspelling: bij een komende crisis is de pond van de UK werkelijk de klos.
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  donderdag 4 februari 2010 @ 14:21:58 #128
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77629182
tvptje
The more debt, the better
pi_77630922
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 14:21 schreef Demophon het volgende:
En wie garandeerd mij dat dat geen zinkend schip is?

Ik maak mij enigzins zorgen over het gegeven dat de kritiek op de Euro nou juist voornamelijk van Angelsaksische kranten (UK en VS) komt, dit terwijl de schulden in die landen werkelijk angstwekkend fenominaal groter is.

Ik doe de volgende voorspelling: bij een komende crisis is de pond van de UK werkelijk de klos.
Eens. De problemen bij de PIGS zijn aanwezig maar in vergelijking met de UK en de VS verwaarloosbaar. Men leid alleen de aandacht af van hun eigen problemen en het is een kwestie van tijd dat de boomerang terugkomt gevlogen. Let maar op de Amerikaanse staten die gaan over een tijdje nog voor groot nieuws zorgen.
pi_77677718
Machen die Krisenländer den Euro kaputt?
+++ Euro auf dem tiefsten Stand seit Mai 2009 +++ BILD.de zeigt, wie schlimm es um die Pleitestaaten steht

http://www.bild.de/BILD/p(...)-spanien-irland.html
  vrijdag 5 februari 2010 @ 18:28:27 #131
179598 Deprater
werken fijn, niks doen beter
pi_77678163
Griekenland 6,66...
  vrijdag 5 februari 2010 @ 19:08:44 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77679011
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:28 schreef Deprater het volgende:
Nederland is de basisrente nu ook 3,37%
http://markets.ft.com/markets/bonds.asp
Ik ben benieuwd hoe die Nederlandse staatsobligaties stand gaan houden als de Amerikaanse huizenmarkt verder inzakt. De Nederlandse staat is namelijk garant gaan staan voor $22 miljard aan rommelhypotheken (80% van de $28 miljard ING rommelhypotheek portefeuille).
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 5 februari 2010 @ 22:35:42 #134
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77687433
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 15:08 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Eens. De problemen bij de PIGS zijn aanwezig maar in vergelijking met de UK en de VS verwaarloosbaar. Men leid alleen de aandacht af van hun eigen problemen en het is een kwestie van tijd dat de boomerang terugkomt gevlogen. Let maar op de Amerikaanse staten die gaan over een tijdje nog voor groot nieuws zorgen.
Totally agree. Had 'em al ergens anders geplaatst, maar zet hem hier nog een keer:

Ter info: De economie (in GDP) van California is (vrijwel) net zo groot als de economieën van Griekenland, Spanje en Portugal bijelkaar!! En California is eigenlijk al technisch failliet, dus waar spreken we nou over!

[ Bericht 0% gewijzigd door Demophon op 05-02-2010 22:48:36 ]
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
pi_77689214
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 22:35 schreef Demophon het volgende:
Ter info: De economie (in GDP) van California is (vrijwel) net zo groot als de economieën van Griekenland, Spanje en Portugal bijelkaar!! En California is eigenlijk al technisch failliet, dus waar spreken we nou over!
Mooi filmpje van Peter Schiff, ik waardeer zijn visie altijd.Daarbij is californie niet de enige staat die in problemen zit die griekenland ver overstijgen, hier een tabel van een half jaartje terug (ondertussen is de situatie verergerd):

Het is een kwestie van tijd dat deze crisis uit de teerput gehaald zal worden, alleen zullen de gevolgen erdoor tot de macht zoveel zijn in vergelijking met griekenland.
pi_77695145
Dat is idd zo vaak wordt bij de debt van de US niet die van de staten zelf meegerekend
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_77703548
The Spanish Tragedy
http://krugman.blogs.nytimes.com/2010/02/05/the-spanish-tragedy/

Roubini From Davos calls Spain Bigger a Problem for EU Than Greece
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  zaterdag 6 februari 2010 @ 16:11:49 #138
141482 Q.
JurassiQ
pi_77705112
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 19:08 schreef SeLang het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd hoe die Nederlandse staatsobligaties stand gaan houden als de Amerikaanse huizenmarkt verder inzakt. De Nederlandse staat is namelijk garant gaan staan voor $22 miljard aan rommelhypotheken (80% van de $28 miljard ING rommelhypotheek portefeuille).
Oh, en het gaat zo goed met ING. .
For great justice!
pi_77705192
hoe kan opeens dat Griekenland deze problemen heeft, wat is er de afgelopen maanden veranderd die grote tekorten waren toch jarenlang al?
Thugh life.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 16:21:07 #140
133785 Demophon
Exactemundo!
pi_77705365
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 16:14 schreef Baltazar69 het volgende:
hoe kan opeens dat Griekenland deze problemen heeft, wat is er de afgelopen maanden veranderd die grote tekorten waren toch jarenlang al?
Tuurlijk was dit allang bekend, het is wel een probleem maar verre niet van dat formaat van schulden wat er in de USA bestaat. De schulden zijn daar echt stupide hoog. Het is ook niet zo verwonderlijk dat deze berichten over Griekenland voornamelijk uit Amerika en de UK komen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Demophon op 06-02-2010 16:27:46 ]
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:26:41 #141
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77716565
Nu bij Nova over de Euro.

of straks de herhaling kijken

De hoogleraar (whats his name) voorspelt het einde van de euro.
Hetgeen bewezen en beklonken moest worden.
pi_77716736
Klamer De enige hoogleraar economie die niet aan de economische faculteit van de EUR verbonden is.
pi_77716848
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit gestook tegen de euro alleen maar tot doel heeft om de dollar sterker te maken en er zo voor te zorgen, dat amerika zijn staatsschuld kan blijven slijten zonder dat de FED zijn drukpers nog verder hoeft aan te zwengelen.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:37:01 #144
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77716874
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:35 schreef dvr het volgende:
Ik ben er inmiddels van overtuigd dat dit gestook tegen de euro alleen maar tot doel heeft om de dollar sterker te maken en er zo voor te zorgen, dat amerika zijn staatsschuld kan blijven slijten zonder dat de FED zijn drukpers nog verder hoeft aan te zwengelen.
Waarom?

Dit is toch ook goed voor de Europese exporten?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 februari 2010 @ 22:46:31 #145
862 Arcee
Look closer
pi_77717108
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:26 schreef Q.E.D. het volgende:
Nu bij Nova over de Euro.
Ja, interessant. Het einde van de euro is nabij, aldus Klamer.

Klonk best aannemelijk, dat rijkere landen op een gegeven moment geen zin meer hebben voor de armere te betalen.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_77717203
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:37 schreef Q.E.D. het volgende:

Waarom?
Om de reden die ik aangaf - het is erg slecht voor de dollar en Amerika als ze maar ongelimiteerd geld blijven drukken. Als ze van buitenlandse investeerders kunnen lenen levert dat minder inflatiegevaar op. Bovendien heeft Geithner dat zelf precies zo gezegd dus ik zuig het ook niet uit mijn duim:
http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=20601083&sid=axlMH1Xs3s10
quote:
Dit is toch ook goed voor de Europese exporten?
Ja, en slecht voor de Amerikaanse handelsbalans en Amerikaanse werkgelegenheid, maar blijkbaar hebben ze vertrouwen in de 'groei' die inmiddels aangewakkerd is, en realiseren ze zich dat Bernanke de geldpers echt een tandje lager wil zetten. Een bijkomend voordeel is dat ook de olieprijs in dollars zakt.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:56:59 #147
267150 Q.E.D.
qat erat ad vundum
pi_77717393
Ik begrijp dit niet. Als de euro goedkoper wordt en de dollar duurder, dan stijgt de olieprijs voor ons.
De Amerikaanse importen uit Europa worden ook minder duur. En meer mensen zullen Amerikaanse staatsobligaties willen kopen.

Dus het is voor Europa en Amerika goed. Of praat ik nu onzin?
pi_77717586
het is duidelijk dat de markten toch niet zo efficiënt zijn. Om de minste geruchten en stemmingmakerij zakken er al markten in elkaar.

Het is waar dat opgeteld de schulden van alle EU landen ongeveer gelijk zijn aan die van de VS. Maar alle schulden van eurozone landen opgeteld lange na niet, dit terwijl de economie gelijk is in omvang van die van de VS. Daar komt nog bij dat alle intra-eurozone schulden niet meegerekend mogen worden. De werkelijke schulden liggen in Europa dus veel lager dan die in de VS. En wanneer we toch lidstaten gaan vergelijken van de EU, kunnen we deze mooi vergelijken met de staten van de VS. Wederom laat deze situatie zien dat de VS in een veel ernstigere situatie zit. Het verschil is alleen dat de VS makkelijker de geldprint machine aan kan zetten en dat de dollar momenteel een wereldmunt is.

Ik begin de Angelsaksische media ook zat te worden, en met name the WSJ, het anti-Europa spat ervan af. de NYtimes als tegenhanger is toch al wel wat positiever maar deze krant kan ik nou niet echt objectief noemen. Over de Britse kranten kunnen we zwijgen want die lijden allemaal aan het 'Little Englander' syndroom.

wat ik wil zeggen is dat de situatie met de euro constant negatiever is afgebeeld in de media dan wat de werkelijkheid is. En omdat vooral de Engelstalige media dit doet heerst er een probleem dat dit een self fulfilling prophecy kan worden. De gebruikelijke voertaal in de financiële wereld is namelijk Engels en gedomineerd door Engelstalige media.

Om een een stabiele munt te hebben moet er ook een stabiele politieke omgeving zijn, en op dit vlak is Europa nog niet ver genoeg gegaan. Verder ben ik ook van mening dat een land als Griekenland nooit bij de euro had mogen komen, zelfde gaat op voor veel andere mediterrane landen.

Ik had gehoopt dat na het ingaan van het Lissabon verdrag zaken op monetair- en veiligheidsbeleid wat meer vooruitgang zouden boeken, tot nu toe heb ik hier te weinig van gemerkt. Ik blijf hopen.
pi_77717649
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:56 schreef Q.E.D. het volgende:
Ik begrijp dit niet. Als de euro goedkoper wordt en de dollar duurder, dan stijgt de olieprijs voor ons.
De Amerikaanse importen uit Europa worden ook minder duur. En meer mensen zullen Amerikaanse staatsobligaties willen kopen.

Dus het is voor Europa en Amerika goed. Of praat ik nu onzin?
gedeeltelijk. Ondanks dat Bernanke pleit voor een sterke dollar ligt de werkelijkheid toch anders. Amerika is gebaat bij een zwakke dollar, want het enige goede voor de VS op lange termijn is hun handelstekort weg werken, en dat lukt niet bij een sterke dollar
  Moderator zaterdag 6 februari 2010 @ 23:14:02 #150
236264 crew  capricia
pi_77717907
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 23:05 schreef Apogist het volgende:

[..]

gedeeltelijk. Ondanks dat Bernanke pleit voor een sterke dollar ligt de werkelijkheid toch anders. Amerika is gebaat bij een zwakke dollar, want het enige goede voor de VS op lange termijn is hun handelstekort weg werken, en dat lukt niet bij een sterke dollar
Interessant om te lezen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')