abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74966736
quote:
'Laat BSN-nummer op arm tattoeëren'

Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft burgers gewaarschuwd voor een huis-aan-huis folder die mensen adviseert het burgerservicenummer (BSN) op de linkerarm te laten tatoeëren.

De folder is afkomstig van een organisatie die zich Het Nieuwe Rijk noemt met het logo dat lijkt op het officiele logo van het Rijk. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie gemeld.

Volgens de woordvoerster roept de brochure associaties op met de Holocaust. Zij noemde hem in een reactie "smakeloos". De folder meldt dat mensen op vertoon van hun reisdocumenten de tatoeage gratis kunnen laten aanbrengen. De lezer wordt doorverwezen naar de gemeente voor meer informatie.

Bij hoeveel mensen de folder precies in de bus is gevallen is niet bekend. Volgens het ministerie is de brochure voor zover bekend in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag verspreid.
Prachtig opgezette actie die precies het doel bereikt en mensen even verder laat nadenken over privacy.
Je identiteitsbewijs moet je altijd bij je hebben, dus vandaar de tatoeage die diezelfde symboliek uitdraagt, blijvend - altijd.

Er zijn genoeg figuren bij de overheid die staan te likkebaarden bij het idee dat iedereen zo'n verplichte tatoeage of chip moet. Het ministerie is nu niet blij vanwege de achterliggende gedachte van deze actie.

Wat smakeloos is:
  • De OV-chipkaart die reisgegevens voor zeven jaar opslaat en wél kan worden ingezien door de overheid
  • De vingerafdrukken die je moet inleveren bij aanvraag van een identiteitsbewijs en worden opgeslagen in een database die is in te zien voor oa politie en justitie.
  • Kilometerheffing waarbij elke automobilist verplicht een kastje in z'n auto moet waardoor altijd te zien is waar hij is en is geweest op welk tijdstip, wat ook in te zien is voor de overheid.
    etc.

Deze actie laat precies zien hoe smakeloos dát is.
  •   dinsdag 24 november 2009 @ 16:47:18 #2
    26400 wijsneus
    Radicaal Democraat
    pi_74966809
    Goeie actie inderdaad. Goed uitgevoerd ook.

Hopelijk een wake-up call voor een hoop mensen.
    Siamo Tutti Antifascisti!
    pi_74966818
    Eens! Ludieke actie.
      dinsdag 24 november 2009 @ 16:47:50 #4
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_74966819
    Two wrongs don't make a right. Dit kun je ook op een andere manier doen, die geen associaties oproept met Auschwitz. Verwerpelijk.
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
    pi_74966831
    Afgelopen weekend precies dezelfde discussie met mijn vriendin gehad.
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:44 schreef OldJeller het volgende:

Wat smakeloos is:
  • De OV-chipkaart die reisgegevens voor zeven jaar opslaat en wél kan worden ingezien door de overheid
  • De vingerafdrukken die je moet inleveren bij aanvraag van een identiteitsbewijs en worden opgeslagen in een database die is in te zien voor oa politie en justitie.
  • Kilometerheffing waarbij elke automobilist verplicht een kastje in z'n auto moet waardoor altijd te zien is waar hij is en is geweest op welk tijdstip, wat ook in te zien is voor de overheid.
    etc.
  • Het gaat inderdaad zover. Goeie samenvatting in de OP. Het wordt steeds gekker in NEderland.
    Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
    Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
    Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
    pi_74966930
    Er zijn allerlei vormen van privacyschending, maar ik vind het nogal overdreven om het bij je dragen van een legitimatiebewijs tot die categorie te rekenen. Dat je je op gezette momenten moet kunnen legitimeren, is iets compleet anders dan wanneer je gedrag continu wordt gevolgd.
    pi_74966935
    Hypocriete reactie van het ministerie.

De manier waarop de overheid privacy als sneeuw voor de zon doet verdwijnen vind ik smakeloos nota bene 20 jaar na de val van de muur. Stasi reinvented .
    pi_74966937
    Het ministerie van Binnenlandse Zaken betreurt dat deze brief 2 jaar te vroeg afgeleverd is.
      dinsdag 24 november 2009 @ 16:53:43 #9
    136343 BasEnAad
    , die clown en die acrobaat!
    pi_74966979
    quote:

Je identiteitsbewijs moet je altijd bij je hebben, dus vandaar de tatoeage die diezelfde symboliek uitdraagt, blijvend - altijd.

En daarom is dit een goede actie.
    Het verschil tussen identificatieplicht en een chip of tattoo is helaas niet zo groot. Ik hoop dat dit mensen aan het denken zet.
    pi_74967126
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    Two wrongs don't make a right. Dit kun je ook op een andere manier doen, die geen associaties oproept met Auschwitz. Verwerpelijk.
    de door de overheid verplichtte Ausweis is wat mij betreft associatief zat,

het is zo overduidelijk dat je het bijna niet meer kan zien

nee prima actie, fight fire with fire
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:03:44 #11
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74967334
    Kan me ook wel wat bij deze actie voorstellen.
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
    pi_74967340
    quote:
    Weet jij toevallig hoer het NL-paspoort (van de Duitsers, door een nederlander bedacht) er tijdens WO2 uitzag? Precies ja... Met vingerafdruk...

voor de actie

En de reactie van de minister (aanklacht tegen de "organisatie") is imo ook veelzeggend.
    pi_74967351
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:57 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

de door de overheid verplichtte Ausweis is wat mij betreft associatief zat,

het is zo overduidelijk dat je het bijna niet meer kan zien

nee prima actie, fight fire with fire
    Het is misschien duidelijk dat de overheid doorschiet in haar registratiedrang, maar verwijzen naar de holocaust gaat erg ver. Verwijs dan naar Orwell of naar het feit dat we nu meer tappen dan de Stasi.
    pi_74967370
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:04 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Het is misschien duidelijk dat de overheid doorschiet in haar registratiedrang, maar verwijzen naar de holocaust gaat erg ver. Verwijs dan naar Orwell of naar het feit dat we nu meer tappen dan de Stasi.
    In 1984 hadden de mensen ook een tattoo... Volgens mij een streepjescode in de nek, maar hang me er niet aan op.
    pi_74967391
    goede actie!

ik wil hem ook nog in de bus
    't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:05:33 #16
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74967392
    quote:

[..]

Die associatie wordt gemaakt door de woordvoerster van het ministerie, niet door de folder.
    DeviantArt
    pi_74967394
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:53 schreef BasEnAad het volgende:
    Het verschil tussen identificatieplicht en een chip of tattoo is helaas niet zo groot. Ik hoop dat dit mensen aan het denken zet.
    Ik vind dat verschil levensgroot. Je zou pas een punt hebben wanneer mensen te pas en te onpas, meerdere keren per week door een politieagent worden aangehouden en hun legitimatie moeten laten zien. In alle jaren dat de legitimatieplicht bestaat, heb ik het ding nog nooit hoeven laten zien, los van bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw rijbewijs, openen van een bankrekening, etc.

Het theoretische gevaar van een legitimatieplicht staat in geen enkele verhouding met een chipknip of kilometerheffingskastje, die elke beweging registreren. Overigens is dat ook niet sluitend, want wie zegt dat jij in die auto zit en die OV-chipknip gebruikt?
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:06:57 #18
    276646 -Kadesh-
    The Protectors of the Garden
    pi_74967443
    Geweldige actie! Die smerige hypocrieten daar in Den Haag stellen zelf wel alles in het werk om elke Nederlander 24/7 te kunnen volgen.
    For thirteen generations we have protected it from the unclean
      Moderator dinsdag 24 november 2009 @ 17:07:59 #19
    18653 crew  D.
    pi_74967477
    Hoe luidt de waarschuwing?

Pas op, mensen proberen u te laten inzien dat wij misbruik van uw privacy.
    Laat u vooral niet van de wijs brengen en blijf als makke lammetjes doen wat wij voor u beslissen.
    pi_74967487
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef isogram het volgende:

[..]

Ik vind dat verschil levensgroot. Je zou pas een punt hebben wanneer mensen te pas en te onpas, meerdere keren per week door een politieagent worden aangehouden en hun legitimatie moeten laten zien. In alle jaren dat de legitimatieplicht bestaat, heb ik het ding nog nooit hoeven laten zien, los van bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw rijbewijs, openen van een bankrekening, etc.

Het theoretische gevaar van een legitimatieplicht staat in geen enkele verhouding met een chipknip of kilometerheffingskastje, die elke beweging registreren. Overigens is dat ook niet sluitend, want wie zegt dat jij in die auto zit en die OV-chipknip gebruikt?
    Dat het niet sluitend is, betekent niet dat de overheid het als "niet-sluitend" ziet... Bij het wetsvoorstel (oa hier besproken) wordt er van een omgekeerde bewijslast uit gegaan. Het is namelijk een vermogensdelict op belasting-gebied...
    pi_74967535
    GVD, ik kom net van de tattoo dude terug omdat ik mijn BSN nummer op mn arm heb laten tattoeren. Naar aanleiding van de folder die ik van de week in de bus kreeg.

Maar ik begrijp nu dat het geen echte folder was???

WTF?

Cosmo Bier
    Het doodgaan op het hoogtepunt van je carriere is garantie voor eeuwige roem.
    pi_74967539
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:51 schreef isogram het volgende:
    Er zijn allerlei vormen van privacyschending, maar ik vind het nogal overdreven om het bij je dragen van een legitimatiebewijs tot die categorie te rekenen. Dat je je op gezette momenten moet kunnen legitimeren, is iets compleet anders dan wanneer je gedrag continu wordt gevolgd.
    Ik denk dat deze actie privacy in zijn geheel omvat, maar ze hebben nu voor het BSN gekozen, omdat dat je persoonlijke nummer (/kapstok) is waar vele persoonsgegevens aan worden gehangen en wordt gebruikt door de overheid. De tatoeage omdat je je altijd en overal moet kunnen legitimeren, je overal voor moet registreren, de overheid altijd op de hoogte wil zijn van waar, wanneer, hoe.

Deze actie wordt al vrij snel door de meeste mensen met privacy geassocieerd, volgens mij. Derhalve een geslaagde actie.
    pi_74967565
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Die associatie wordt gemaakt door de woordvoerster van het ministerie, niet door de folder.
    De associatie ligt nogal voor de hand. Juist daarom is de folder zo provocerend.

Ik ben zelf tegen het opslaan van de vingerafdrukken, maar ik weet niet of dit de juiste manier is om het uit te dragen.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:11:48 #24
    3647 B.R.Oekhoest
    Taalpotpourrist Berend Rinus
    pi_74967588
    De tijd van de Davisterren keren weer terug, lijkt het wel.
    De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
    Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:12:03 #25
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74967593
    quote:

[..]

Waar het om gaat is dat het net van de vrijheid van de burger steeds strakker wordt aangetrokken, zonder dat mensen daar iets aan kunnen doen bereid zijn om daar iets tegen te doen. De folder had ook kunnen kiezen voor het aanprijzen van chip implantaten, maar dat zal het uiteindelijke doel van de overheid zijn, dus vandaar dat ik deze manier wel ludiek vind.
    DeviantArt
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:12:59 #26
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_74967623
    Verlate 1 april grap
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:14:10 #27
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74967654
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Die associatie wordt gemaakt door iedereen die hetzij familie in de kampen heeft verloren, hetzij de kampen heeft overleefd en dus zelf met zo'n nummer rondloopt, dan wel door mensen die iets verder in de geschiedenis kijken dan nazi=slecht, Engeland is goed. Iedereen die iets meer afweet van de oorlog dan 'oh ja, dat was tussen Duitsland en Engeland' weet dat de nazi's de nummers op de armen tatoeerden.

Jouw bovenstaande reactie is droevig genoeg. Hij toont aan dat je zelf de link nog niet eens gelegd had.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:14:12 #28
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74967655
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:10 schreef spoor4 het volgende:

[..]

De associatie ligt nogal voor de hand. Juist daarom is de folder zo provocerend.

Ik ben zelf tegen het opslaan van de vingerafdrukken, maar ik weet niet of dit de juiste manier is om het uit te dragen.
    Tuurlijk ligt die associatie voor de hand, vandaar dat het ook een prima actie is. Uiteindelijk komt het er op neer dat je gewoon een nummer bent.
    DeviantArt
    pi_74967668
    quote:

[..]

Dat is uiteraard de nuance in dit verhaal. Punt blijft wel dat onder het mom van 'terrorismebestrijding' iedereen wordt geacht zich te kunnen identificeren middels een door de overheid uitgegeven legitimatie wanneer opsporingsdiensten daar genoeg reden voor hebben.

Verder heb ik mij ook nog nooit 'zo maar' op straat hoeven te identificeren naast het laten zien van een rijbewijs als chauffeur in de auto...
    The problem is not the occupation, but how people deal with it.
    pi_74967712
    Goede actie inderdaad.
    pi_74967760
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:08 schreef RvLaak het volgende:
    Dat het niet sluitend is, betekent niet dat de overheid het als "niet-sluitend" ziet... Bij het wetsvoorstel (oa hier besproken) wordt er van een omgekeerde bewijslast uit gegaan. Het is namelijk een vermogensdelict op belasting-gebied...
    Dat is inderdaad kwalijk. Ik ben dan ook tegen de kilometerheffing, die ik sowieso absurd en verwerpelijk vind, los van de privacyschending. Ik wilde alleen aangeven dat de identificatieplicht in mijn optiek van een compleet andere orde is dan de registratie van vervoersbewegingen.
    pi_74967815
    quote:
    quote:

[..]

Het is onzin dat deze actie naar de Holocaust zou moeten verwijzen.

Dat is wat het ministerie doet, en dat zegt genoeg. Ze zouden wat dat betreft de hand in eigen boezem moeten steken. En zoals RvLaak al postte: in WOII moest men de vingerafdruk inleveren.
    quote:
    Het persoonsbewijs was ontwikkeld door de Nederlandse ambtenaar Jacobus Lambertus Lentz. In samenwerking met de Duitse bezetter wist Lentz een document te ontwikkelen dat het beste persoonsbewijs van Europa genoemd kon worden.

Het bewijs had op de voorkant een pasfoto. Andere gegevens die het bevatte waren:
  • de vingerafdruk van de betrokkene
  • de woonplaats van de betrokkene
  • de geboortedatum en het geslacht.

Op deze manier werd een vrijwel sluitende maatschappelijke herkenning gerealiseerd. Indien de SS iemand zocht dan was een vrijwel complete opgave beschikbaar. Dat maakte het persoonsbewijs, tezamen met het bijna niet te vervalsen karakter, tot een machtig hulpmiddel.
  • Daarnaast is de vingerafdruk iets wat tot voor kort enkel veroordeelde criminelen moesten inleveren.

Maar heb je diezelfde overheid de vergelijking met de Holocaust én criminaliteit zien maken toen ze de verplichte vingerafdrukken voor identiteitsbewijzen invoerden September dit jaar? Of heb jij dat gedaan?
    pi_74967845
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:14 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Tuurlijk ligt die associatie voor de hand, vandaar dat het ook een prima actie is. Uiteindelijk komt het er op neer dat je gewoon een nummer bent.
    Het is nogal wrang als nabestaanden of overlevers van de holocaust een dergelijke folder in de bus krijgen. En gezien het CIDI klachten heeft ontvangen is dat mogelijk al gebeurd. Op die manier schiet je je doel voorbij.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:20:49 #34
    136343 BasEnAad
    pi_74967852
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:17 schreef isogram het volgende:

[..]

Dat is inderdaad kwalijk. Ik ben dan ook tegen de kilometerheffing, die ik sowieso absurd en verwerpelijk vind, los van de privacyschending. Ik wilde alleen aangeven dat de identificatieplicht in mijn optiek van een compleet andere orde is dan de registratie van vervoersbewegingen.
    Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar het idee dat al strafbaar bent als je je buiten je huis begeeft, vind ik al behoorlijk ver gaan.
    pi_74967904
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:10 schreef OldJeller het volgende:
    Ik denk dat deze actie privacy in zijn geheel omvat, maar ze hebben nu voor het BSN gekozen, omdat dat je persoonlijke nummer (/kapstok) is waar vele persoonsgegevens aan worden gehangen en wordt gebruikt door de overheid. De tatoeage omdat je je altijd en overal moet kunnen legitimeren, je overal voor moet registreren, de overheid altijd op de hoogte wil zijn van waar, wanneer, hoe.

Deze actie wordt al vrij snel door de meeste mensen met privacy geassocieerd, volgens mij. Derhalve een geslaagde actie.
    Ik vind het een smakeloze actie die ook nog eens zijn doel mist.
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:14 schreef waht het volgende:
    Dat is uiteraard de nuance in dit verhaal. Punt blijft wel dat onder het mom van 'terrorismebestrijding' iedereen wordt geacht zich te kunnen identificeren middels een door de overheid uitgegeven legitimatie wanneer opsporingsdiensten daar genoeg reden voor hebben.

Verder heb ik mij ook nog nooit 'zo maar' op straat hoeven te identificeren naast het laten zien van een rijbewijs als chauffeur in de auto...
    En ik zie het probleem daarvan totaal niet in, tenzij opsporingsdiensten er op grote schaal misbruik van zouden maken. Maar mij onnodig staande houden kunnen ze ook al zonder dat het gaat om legitimatie.
    pi_74967975
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:22 schreef isogram het volgende:

[..]

Ik vind het een smakeloze actie die ook nog eens zijn doel mist.
    Zie m'n bovenstaande post.
    Het is enkel dat de overheid wil dat de actie het doel mist, daar focussen ze op.. zodat men niet aan privacy denkt, maar aan "smakeloze actie". Nogmaals: de smakeloze acties komen vanuit de overheid zelf. De actiegroep houdt hen nu enkel een spiegel voor, en dat wordt klaarblijkelijk niet in dank afgenomen.
    Wat gek.. zeg.
    pi_74967980
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:20 schreef BasEnAad het volgende:
    Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar het idee dat al strafbaar bent als je je buiten je huis begeeft, vind ik al behoorlijk ver gaan.
    Gewoon een kwestie van legitimatie op zak hebben, dan is er niks aan de hand. Bovendien is de pakkans extreem klein. De politie zal je niet zomaar om legitimatie vragen, maar op verzoek moet je het kunnen tonen. Ik vind dat de "privacyaantasting" hiervan schromelijk wordt overdreven.
    pi_74968007
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:25 schreef isogram het volgende:

[..]

Gewoon een kwestie van legitimatie op zak hebben, dan is er niks aan de hand. Bovendien is de pakkans extreem klein. De politie zal je niet zomaar om legitimatie vragen, maar op verzoek moet je het kunnen tonen. Ik vind dat de "privacyaantasting" hiervan schromelijk wordt overdreven.
    Waarom moet je dat stukje plastic dan precies bij je hebben? Op welke manier wordt de wereld/samenleving daar beter en veiliger van?
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:28:30 #39
    136343 BasEnAad
    pi_74968063
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:25 schreef isogram het volgende:

[..]

Het heeft totaal geen zin, die hele identificatieplicht. Waarom is het dan ingevoerd? Bovendien is het altijd het woord van de politie boven het mijne.
    pi_74968082
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:25 schreef OldJeller het volgende:
    Zie m'n bovenstaande post.
    Het is enkel dat de overheid wil dat de actie het doel mist, daar focussen ze op.. zodat men niet aan privacy denkt, maar aan "smakeloze actie". Nogmaals: de smakeloze acties komen vanuit de overheid zelf. De actiegroep houdt hen nu enkel een spiegel voor, en dat wordt klaarblijkelijk niet in dank afgenomen.
    Wat gek.. zeg.
    Wat niet in dank wordt afgenomen, is dat de huisstijl van de overheid wordt misbruikt, waardoor verwarring ontstaat bij de ontvangers. En verder zijn er nu eenmaal minder intelligente mensen die dergelijke teksten serieus nemen en zich daadwerkelijk melden voor een tatoeage, waar dan ook. Ook dat is onwenselijk.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:30:05 #41
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74968106
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:19 schreef OldJeller het volgende:

Het is onzin dat deze actie naar de Holocaust zou moeten verwijzen.

Dat is wat het ministerie doet, en dat zegt genoeg. Ze zouden wat dat betreft de hand in eigen boezem moeten steken. En zoals RvLaak al postte: in WOII moest men de vingerafdruk inleveren.

Je weet dus niet eens het verschil tussen Bezetting en Holocaust?
    pi_74968251
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:26 schreef OldJeller het volgende:
    Waarom moet je dat stukje plastic dan precies bij je hebben? Op welke manier wordt de wereld/samenleving daar beter en veiliger van?
    Om tal van redenen. Bijvoorbeeld om een snelle hulpverlening te bevorderen. Stel dat ze jou ergens bewusteloos aantreffen of dat je door een automobilist van je fiets wordt gereden en zwaargewond naar het ziekenhuis wordt vervoerd. Dan is het toch wel verrekte handig dat er een stukje plastic in je broekzak zit waar je naam op staat, zodat ze je familieleden snel in kennis kunnen stellen.

Alleen daarom al is het prima dat je legitimatie op zak hebt. Verder draagt het bij aan een snelle opsporing van criminele feiten. Wanneer je bijvoorbeeld op heterdaad wordt betrapt, is het stukken handiger wanneer de politie meteen weet met wie ze van doen hebben: scheelt een boel tijd.

De legitimatieplicht heeft meer voordelen dan nadelen. De privacyschending van de legitimatieplicht wordt enorm overdreven en staat in geen enkele vorm met het opslaan van allerhande gegevens, zoals OV-chipkaart, kilometerheffing of camerasystemen die overal hangen. Maar laten we gewoon reëel zijn: zulke camera's, bijvoorbeeld bij een tankstation, worden door de overheid niet gebruikt om je te vertellen dat je de volgende keer een broodje kaas moet bestellen als je iets koopt. Ze worden gebruikt om criminelen, overvallers en wanbetalers op te sporen.
    pi_74968269
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:29 schreef isogram het volgende:

[..]

Wat niet in dank wordt afgenomen, is dat de huisstijl van de overheid wordt misbruikt, waardoor verwarring ontstaat bij de ontvangers. En verder zijn er nu eenmaal minder intelligente mensen die dergelijke teksten serieus nemen en zich daadwerkelijk melden voor een tatoeage, waar dan ook. Ook dat is onwenselijk.
    Daardoor is de actie juist geslaagd, wat waarschijnlijk niet het geval zou zijn geweest als het één of andere flutpamflet was geweest.
    Vingerafdrukken af moeten staan is net zo absurd als je BSN laten tatoeëren in je arm.

En nee, als iemand naar een tattooshop ging met z'n paspoort in de hand zoals in het foldertje staat, dan werden ze enkel uitgelachen. Maar goed, dan kunnen die mensen ook eens erover nadenken.
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Je weet dus niet eens het verschil tussen Bezetting en Holocaust?
    Jij begrijpt dus niet eens dat ook tijdens de bezetting dergelijke identiteitsbewijzen mét vingerafdruk de Duitsers enkel hielp en wat dus bijdroeg aan de Holocaust?
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:36:29 #44
    126003 Daniel1976
    de omnibus dubitandum
    pi_74968277
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:48 schreef Adolecens het volgende:
    Afgelopen weekend precies dezelfde discussie met mijn vriendin gehad.
    [..]

Het gaat inderdaad zover. Goeie samenvatting in de OP. Het wordt steeds gekker in NEderland.
    Het is NeDDRland

En voor de pussies die zeuren over concentratie kampen nog even en we zijn weer zo ver als toen.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:37:44 #45
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74968299
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:36 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Het is NeDDRland

En voor de pussies die zeuren over concentratie kampen nog even en we zijn weer zo ver als toen.
    Ja,vooral als we lekker met zijn allen achter Wilders aan blijven lopen, ja.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:39:39 #46
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74968335
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:36 schreef OldJeller het volgende:

Jij begrijpt dus niet eens dat ook tijdens de bezetting dergelijke identiteitsbewijzen mét vingerafdruk de Duitsers enkel hielp en wat dus bijdroeg aan de Holocaust?
    Daar hadden de Duitsers de Ausweis helemaal niet voor nodig, dankzij onze Burgerlijke Stand. Bovendien werd het nummer pas aangebracht nadat men bij de kampen was aangekomen. Ik vind de insinuatie dat we in NL dus in een concentratiekamp leven volgens de makers van deze folder, uitermate weerzinwekkend. Of je het nou eens bent met het overheidsbeleid of niet, er zijn grenzen aan hoe je die ontevredenheid uit.
    pi_74968407
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:35 schreef isogram het volgende:

[..]

Om tal van redenen. Bijvoorbeeld om een snelle hulpverlening te bevorderen. Stel dat ze jou ergens bewusteloos aantreffen of dat je door een automobilist van je fiets wordt gereden en zwaargewond naar het ziekenhuis wordt vervoerd. Dan is het toch wel verrekte handig dat er een stukje plastic in je broekzak zit waar je naam op staat, zodat ze je familieleden snel in kennis kunnen stellen.
    Voor de identificatieplicht had men ook altijd wel wat waar in elk geval een naam op stond (bankpasjes, agenda's, brieven, etc. etc.) of waren er gewoon bekenden omheen. En hey, als je dáár zo angstig voor bent, dan zorg je toch dat jij zo'n pasje bij je draagt? Waarom moet iedereen dat dan ook bij zich dragen?
    quote:
    Alleen daarom al is het prima dat je legitimatie op zak hebt. Verder draagt het bij aan een snelle opsporing van criminele feiten. Wanneer je bijvoorbeeld op heterdaad wordt betrapt, is het stukken handiger wanneer de politie meteen weet met wie ze van doen hebben: scheelt een boel tijd.
    Oja, een crimineel, die de wet overtreedt, zorgt wel dat hij altijd - eerlijk als hij is - z'n identiteitsbewijs bij zich heeft.
    Een boel tijd die ze nu kunnen gebruiken om te gaan flitsen achter de bosjes in plaats van hun werk te doen?
    quote:
    De legitimatieplicht heeft meer voordelen dan nadelen. De privacyschending van de legitimatieplicht wordt enorm overdreven en staat in geen enkele vorm met het opslaan van allerhande gegevens, zoals OV-chipkaart, kilometerheffing of camerasystemen die overal hangen. Maar laten we gewoon reëel zijn: zulke camera's, bijvoorbeeld bij een tankstation, worden door de overheid niet gebruikt om je te vertellen dat je de volgende keer een broodje kaas moet bestellen als je iets koopt. Ze worden gebruikt om criminelen, overvallers en wanbetalers op te sporen.
    Dat weet ik niet. Dergelijke beelden zouden niet eens in handen mogen komen van derden en zouden na één dag (als er niets gebeurd is) moeten worden vernietigd. Niemand zou het mogen zien, tenzij er iets heeft plaatsgevonden waarbij het bekijken van zo'n videoband van belang is.
    pi_74968534
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Daar hadden de Duitsers de Ausweis helemaal niet voor nodig, dankzij onze Burgerlijke Stand. Bovendien werd het nummer pas aangebracht nadat men bij de kampen was aangekomen. Ik vind de insinuatie dat we in NL dus in een concentratiekamp leven volgens de makers van deze folder, uitermate weerzinwekkend. Of je het nou eens bent met het overheidsbeleid of niet, er zijn grenzen aan hoe je die ontevredenheid uit.
    Jawel, het werd ook gebruikt.
    quote:
    Op deze manier werd een vrijwel sluitende maatschappelijke herkenning gerealiseerd. Indien de SS iemand zocht dan was een vrijwel complete opgave beschikbaar. Dat maakte het persoonsbewijs, tezamen met het bijna niet te vervalsen karakter, tot een machtig hulpmiddel.

Voor Joden was het persoonsbewijs ook nog aan de voor- en achterzijde bedrukt met een grote zwarte J. Medio 1941 had SS-obengrüppenführer en politiechef Hanns Rauter verordonneerd dat deze J op het persoonsbewijs van de Joden moest worden aangebracht. Bij de deportaties van Joden naar Polen was dit een belangrijk hulpmiddel om Joden te identificeren
    Ik heb het hier nu nog steeds over de vingerafdruk overigens.
    Symbolisch gezien kan een verplicht identiteitsbewijs worden vergeleken met een verplicht teken, of dat nou een streepjescode of 666 op je voorhoofd is, of wat anders.
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Wat heeft Wilders met zo'n post te maken? Wilders wil maar al te graag alles en iedereen registreren.
      dinsdag 24 november 2009 @ 18:00:28 #49
    126003 Daniel1976
    de omnibus dubitandum
    pi_74968673
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Kijk eens om je heen. Daar hebben we wilders niet voor nodig hoor.
    Andere partijen zijn minstens net zo eng
      dinsdag 24 november 2009 @ 18:02:15 #50
    136343 BasEnAad
    pi_74968721
    Over een paar jaar kunnen we dit topic wel weer kicken denk ik. Maar dan omdat het echt wordt ingevoerd..
    pi_74968746
    Goeie actie opzich, alleen hoop ik niet dat het uit de Stormfront hoek afkomstig is. Die mogen geen intelligente acties bedenken!
    Hallon!
    pi_74968801
    Goede actie en dan die reacties van de overheid, alsof zij niet net zo erg bezig zijn.
    know'm sayin?
    word? word.
    pi_74968851
    http://www.hetnieuwerijk.nl/

is de site van de initiatiefnemers en daar staat ook één en ander uitgelegd.
      dinsdag 24 november 2009 @ 18:20:36 #54
    271538 Brainfish
    Vis met borsthaar
    pi_74969119
    Prachtige actie vind ik dit persoonlijk. Jammer dat veel mensen en de overheid niet om kunnen gaan met protest. Maar ik had dan ook niets anders verwacht nu ik zie dat alle vrijheidsbeperkende wetten er probleemloos doorheen kunnen worden gejaagd door de regering en de Tweede Kamer.

Wel spijtig dat de website zich focust op alleen de vingerafdrukkendatabase. Er zijn nog tig andere systemen van de overheid die ons problemen kunnen bezorgen.
    It's fun to lose.
    And to pretend.
      dinsdag 24 november 2009 @ 18:25:21 #55
    136343 BasEnAad
    pi_74969259
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 18:20 schreef Brainfish het volgende:
    Prachtige actie vind ik dit persoonlijk. Jammer dat veel mensen en de overheid niet om kunnen gaan met protest. Maar ik had dan ook niets anders verwacht nu ik zie dat alle vrijheidsbeperkende wetten er probleemloos doorheen kunnen worden gejaagd door de regering en de Tweede Kamer.

Wel spijtig dat de website zich focust op alleen de vingerafdrukkendatabase. Er zijn nog tig andere systemen van de overheid die ons problemen kunnen bezorgen.
    Vooral die reactie van de overheid is triest. Het nieuwe Rijk beschuldigen van het oprakelen van gevoeligheden en dat de overheid zoiets nooit zal doen...
    De overheid is mooi op z'n nummer gezet.
      dinsdag 24 november 2009 @ 18:31:08 #56
    156695 Tism
    Sinds 24, Aug, 2006
    pi_74969440
    Goeie actie inderdaad..
    ....nachtrijder...Nachtzwelgje!
      dinsdag 24 november 2009 @ 18:33:22 #57
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_74969523
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:16 schreef leukvoorlater het volgende:
    Goede actie inderdaad.
    pi_74969605
    Ik heb het vod zelf net ook al in de brievenbus aangetroffen. Een debiele actie is het. En bovendien een hoop weggegooid geld.
    pi_74970433
    lol de regering wil zelfs een aanklacht tegen ze indienen
    quote:
    Het Nieuwe Rijk in de media:
    Persbericht Het Nieuwe Rijk 24 November 18.00 uur

We hebben begrepen dat staatssecretaris Bijleveld aangifte doet. Naar de mening van Het Nieuwe Rijk is dit volstrekt kansloos, omdat het hier duidelijk een persiflage betreft. Deze reactie laat bovendien zien dat het niet goed gesteld is met de vrijheid van meningsuiting in Nederland. Het feit dat deze folder bestempeld wordt als een uitgave die van de overheid afkomstig kan zijn, bewijst dat het mischien niet zo ver van de werkelijkheid ligt.

We zijn ons er van bewust dat deze actie aan gevoeligheden raakt, maar dit was nodig om een grote publieke discussie te starten. We creeeren nu in Nederland dezelfde voorwaarden en middelen waardoor het eerder al eens helemaal mis heeft kunnen gaan. Gezien de geschiedenis hopen wij juist op sympathie van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. En dat ook zij zich uitspreken tegen de opslag van vingerafdrukken en andere gevoelige persoonlijke informatie. Het aanleggen van dergelijke databases is een vrijwel onomkeerbaar proces en het is onmogelijk om te zeggen wie hier in de toekomst toegang tot zal hebben.

De centrale database is er nog niet, druist in tegen onze grondrechten en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Bovendien maakt het Nederland niet perse veiliger. Wij vragen de Nederlandse bevolking daarom om via de online petitie onze regering op te roepen deze wet terug te draaien.
    Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
    Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
      dinsdag 24 november 2009 @ 20:40:26 #60
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_74970538
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 19:17 schreef ender_xenocide het volgende:
    lol de regering wil zelfs een aanklacht tegen ze indienen
    [..]
    pi_74970544
    Grof maar doeltreffend, en grappig
    "It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
      dinsdag 24 november 2009 @ 20:48:49 #62
    21153 RAVW
    Alleen maar feiten
    pi_74970804
    ach dat hele BSN-nummer is al landverradelijk ..
    draai het BSN nou eens om ..... NSB misschien wat toevallig maar hier moet toch over na gedacht worden ..
    "Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
    Dat is geen bescherming meer.
    Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
    pi_74971061
    Prima actie, gelijk mijn handtekening even gezet om de actie te ondersteunen op www.hetnieuwerijk.nl
    pi_74971122
    Ik zou misschien wel getekend hebben, ware het niet dat ze zo'n smakeloze, geldverkwistende actie nodig vonden.
    pi_74971195
    Het is inderdaad een goede actie die het verstand prikkelt .
    pi_74971841
    Ik snap best dat je actie wil voeren, maar ben het in dit geval met L_V eens
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 18:02 schreef BasEnAad het volgende:
    Over een paar jaar kunnen we dit topic wel weer kicken denk ik. Maar dan omdat het echt wordt ingevoerd..
    Mmm..ik was nooit zo dat ik daar over na dacht, maar eigenlijk kijk ik ook niet meer op van iets dergelijks.
    Trouwens in Engeland is de geïmplanteerde identificatie-chip al sinds 2002 bekend. Volgens mij was er op de FP nog een bericht over politie-agenten die ook een identificatie-chip kregen op proef in Engeland.

En las ook al iets over injecteren van een chip die werkte als een betaalmiddel op de FP (bericht van 2004)
    quote:
    Nieuwe geïnteresseerden kunnen de chip voor 1000 euro laten inplanten. Ze krijgen dan wel een tegoed van 1500 euro, te besteden in de Baja. Het systeem is in de VS uitgebreid getest, waar in verschillende clubs al gebruik wordt gemaakt van het betaalsysteem.
    Betalen met een 'rijstkorrel' in je arm

Toen moest ik er echt hartelijk om lachen.

Aan de ene kant vind ik er aandacht aan besteden prima, aan de andere kant vond ik dit ook wel erg confronterend.

Het waren niet alleen joden die deze nummers kregen.
    I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
    User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:15:03 #67
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_74971891
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 20:56 schreef isogram het volgende:
    Ik zou misschien wel getekend hebben, ware het niet dat ze zo'n smakeloze, geldverkwistende actie nodig vonden.
    pi_74971927
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 18:52 schreef isogram het volgende:
    Ik heb het vod zelf net ook al in de brievenbus aangetroffen. Een debiele actie is het. En bovendien een hoop weggegooid geld.
    Laat eens zien hier?
    I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
    pi_74972034
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:15 schreef paddy het volgende:
    Laat eens zien hier?
    Stond er al. Zie link in de OP van OldJeller:
    http://www.jaggle.nl/index.php/media/item/folder_het_nieuwe_rijk/
    pi_74972096
    Initiatiefnemers / steun BN-ers:
    • Annemarie Sprokkereef (professor in de rechten)
    • Bart de Koning (redacteur van HP/De Tijd)
    • Bob Fosko aka Geert Timmers (acteur)
    • Dorien Rose (naaktmodel)
    • Frederique Spigt (zangeres)
    • Gikkels aka Gideon Everduin (rapper)
    • Henk Schiffmacher (tattoo artist)
    • Jeroen van Merwijk (kunstschilder en liedjesschrijver)
    • Karin Spaink (Columniste voor het Parool)
    • Maarten van Roozendaal (zanger en liedjesschrijver)
    • Martin Koolhoven (filmmaker)
    • RotJoch (BNN presentator)
    • Thomas Verbogt (columnist bij De Gelderlander)
    • Titus Muizelaar (acteur)
    • Tom Trago (DJ)
    pi_74972120
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:18 schreef isogram het volgende:

[..]

Stond er al. Zie link in de OP van OldJeller:
    http://www.jaggle.nl/index.php/media/item/folder_het_nieuwe_rijk/
    Duurt een eeuwigheid en is voor het topic misschien wel leuk, aangezien jij hem hebt
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:28:32 #72
    67978 HenryHill
    Fake it 'till you make it
    pi_74972492
    quote:
    Eh... Ik weet wel zeker dat de kosten voor het circus (ID-plicht, bewaarplicht telecommunicatie, opslaan van je afgelegde routes als onderdeel van rekeningrijden en/of OV-chipkaart) zelf van een paar ordes groter zijn dan de kosten voor die paar foldertjes van vandaag.

En bovendien zijn die foldertjes uit eigen zak betaald, dit in tegenstelling tot eerder genoemd circus wat compleet door de belastingbetaler wordt opgehoest
    So this is how liberty dies... with thunderous applause.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:31:14 #73
    68638 Zwansen
    He is so good it is scary...
    pi_74972617
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:36 schreef Daniel1976 het volgende:

[..]

Het is NeDDRland

Echt.

Hoe durf je zoiets te zeggen....
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:32:44 #74
    195169 Enfermera
    I'm k-kinda busy.
    pi_74972690
    Oh? Is de derde wereldoorlog uitgebroken, dat we weer nummers op de armen van mensen gaan tattoeeren?
    I never look back, darling. It distracts from the now.
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:33:55 #75
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_74972745
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:15 schreef paddy het volgende:

[..]

Laat eens zien hier?

pi_74972797
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:13 schreef paddy het volgende:
    Ik snap best dat je actie wil voeren, maar ben het in dit geval met L_V eens

[..]
    Ze hebben expres voor deze manier gekozen, zo te lezen (bekijk de site). Scherp, prikkelend en helaas voor sommige mensen kwetsend.

Van hun site ( hetnieuwerijk.nl )
    quote:
    We zijn ons er van bewust dat deze actie aan gevoeligheden raakt, maar dit was nodig om een grote publieke discussie te starten. We creëren nu in Nederland dezelfde voorwaarden en middelen waardoor het eerder al eens helemaal mis heeft kunnen gaan. Gezien de geschiedenis hopen wij juist op sympathie van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. En dat ook zij zich uitspreken tegen de opslag van vingerafdrukken en andere gevoelige persoonlijke informatie. Het aanleggen van dergelijke databases is een vrijwel onomkeerbaar proces en het is onmogelijk om te zeggen wie hier in de toekomst toegang tot zal hebben.
    De actie is zeer terecht, en ook al heb je zo je vraagtekens bij de manier waarop zij deze actie zijn gestart, een digitale handtekening is enkel ten behoeve van jezelf en anderen. Afzijdig blijven omdat je het oneens bent met de referentie naar WOII in dat pamflet (zoals mensen hier zeggen) is enkel jezelf in je vingers snijden m.i..
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:37:46 #77
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_74972934
    Fucking, fucking, fucking briljante actie. Qua idee en qua uitvoer.
    The End Times are wild
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:39:27 #78
    67978 HenryHill
    pi_74973012
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:37 schreef LXIV het volgende:
    Yups, met name ook vanwege het volgende:

Het feit dat deze folder bestempeld wordt als een uitgave die van de overheid afkomstig kan zijn, bewijst dat het misschien niet zo ver van de werkelijkheid ligt.
    Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
    pi_74973117
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:37 schreef LXIV het volgende:
    Mijn reactie!! Wat doe je!?

Mooie actie inderdaad, dit mag meer en meer gebeuren, ik ben het namelijk kompleet zat hoe de regering denkt allerlei privacy verminderende maatregelen te mogen doorvoeren.
    Jammer echter dat zodra er kritische geluiden komen de regering dreigt met aanklachten e.d, lijkt erop dat de regering liever niet heeft dat het volk aan het denken wordt gezet.
      † In Memoriam † dinsdag 24 november 2009 @ 21:43:48 #80
    137949 Disana
    pi_74973220
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:34 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Afzijdig blijven omdat je het oneens bent met de referentie naar WOII in dat pamflet (zoals mensen hier zeggen) is enkel jezelf in je vingers snijden m.i..
    Je hoeft je niet overal mee te verenigen en als je de referentie naar concentratiekampen shockerend vindt, zou ik zeker afzijdig blijven en andere wegen kiezen.
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:44:47 #81
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_74973268
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:34 schreef OldJeller het volgende:

Afzijdig blijven omdat je het oneens bent met de referentie naar WOII in dat pamflet (zoals mensen hier zeggen) is enkel jezelf in je vingers snijden m.i..
    Nou nee, ik vind het een kwestie van principes. Als je alleen maar je punt maken door WOII-vergelijkingen te bedenken (origineel ), en zelfs al in de gaten hebt dat je mensen daarmee kwetst (maar wel zo laf bent om daarvoor meteen halfhartig je excuses aan te bieden), ben je verkeerd bezig. Echt verkeerd.

Wat is de volgende stap? Hoe onsmakelijk kan het worden? Stichting Varkens in Nood die een spotje maakt met veewagens op weg naar het slachthuis, doorsneden met volgeladen treinen richting Auschwitz?
      dinsdag 24 november 2009 @ 21:45:52 #82
    272427 thingamajig
    tananananananananana
    pi_74973342
    Ben nu niet in Utrecht, maar zal donderdag eens kijken of deze folder in de bus ligt. Heeft iemand ondertussen een scan?

Goede actie FTW
    batman!
    pi_74973475
    Briljante actie, goed uitgevoerd. En meteen ook de petitie getekend.
    pi_74973551
    quote:
    Eens.
    pi_74973724
    quote:
    Geldverkwistend? Och, men denkt een goede zaak hiermee te dienen en daar ben ik het wel mee eens. Ben het wel met je eens dat het op het scherpst van de snede is en dat daar over te discussieren valt. Het doel van de actie vind ik zelf belangrijker, maar het blijft subjectief uiteraard.
    pi_74973858
    Grappig dat dezelfde mensen die vallen over de insinuaties meestal ook diegenen zijn die Wilders voor van alles en nogwat wat duits is uitmaken

Grappig...
    pi_74974472
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:43 schreef Disana het volgende:

[..]

Je hoeft je niet overal mee te verenigen en als je de referentie naar concentratiekampen shockerend vindt, zou ik zeker afzijdig blijven en andere wegen kiezen.
    De vingerafdruk in een identiteitsbewijs is op exact dezelfde wijze te associëren met WOII, de Holocaust maar ook criminaliteit in het algemeen. Horen we daar de overheid over met dergelijke vergelijkingen, horen we daar dezelfde mensen over die nu de Holocaust erbij halen?
    Daarnaast: welke andere wegen?
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 21:44 schreef freako het volgende:

[..]

Nou nee, ik vind het een kwestie van principes. Als je alleen maar je punt maken door WOII-vergelijkingen te bedenken (origineel ), en zelfs al in de gaten hebt dat je mensen daarmee kwetst (maar wel zo laf bent om daarvoor meteen halfhartig je excuses aan te bieden), ben je verkeerd bezig. Echt verkeerd.
    Zoals ik hierboven zei: hetzelfde geldt voor vingerafdrukken in identiteitsbewijzen.
    Echter hoor je daar niemand uit de politiek of users die het er nu over hebben die vergelijking met dat verleden maken.
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:11:35 #88
    279329 GSP
    Pound for pound the greatest.
    pi_74974585
    Dit is toekomstmuziek. Het is niet de vraag of het werkelijkheid gaat worden, maar wanneer.
    I am not impressed by your performance
    pi_74974626
    Geniale actie, hoop dat het mensen eindelijk eens aan het denken zet.
      † In Memoriam † dinsdag 24 november 2009 @ 22:12:32 #90
    137949 Disana
    pi_74974640
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:09 schreef OldJeller het volgende:

[..]

De vingerafdruk in een identiteitsbewijs is op exact dezelfde wijze te associëren met WOII, de Holocaust maar ook criminaliteit in het algemeen. Horen we daar de overheid over met dergelijke vergelijkingen, horen we daar dezelfde mensen over die nu de Holocaust erbij halen?
    Daarnaast: welke andere wegen?

De vingerafdruk is met zoveel te associëren, dat is niet vervolgings-specifiek. De tatoeages zijn dat wel, die kun je uitsluitend associëren met het afvoeren van mensen naar concentratiekampen.

Ik vind het een smakeloos middel om je bezwaren kenbaar te maken en ben een beetje verbaasd dat zoveel jongere mensen het kennelijk helemaal geen probleem vinden de holocaust hierbij te halen.

Verder verbaast het me weer niet dat Spaink hieraan meedoet; die is altijd al van de hyperbolen geweest.
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:15:25 #91
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_74974772
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:09 schreef OldJeller het volgende:
    \\
    Echter hoor je daar niemand uit de politiek of users die het er nu over hebben die vergelijking met dat verleden maken.
    Ja? Dus?

Overigens staan mijn naam en mijn foto ook in mijn paspoort. Is dat ook schending van mijn privacy?
    pi_74975093
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:12 schreef Disana het volgende:

[..]

De vingerafdruk is met zoveel te associëren, dat is niet vervolgings-specifiek. De tatoeages zijn dat wel, die kun je uitsluitend associëren met het afvoeren van mensen naar concentratiekampen.
    Nee? De vingerafdruk was toentertijd verplicht in persoonsbewijzen ten tijde van de bezetting wat opsporing van personen makkelijker maakte. Jacobus Lentz heeft in samenwerking met de Duitsers voor dit persoonsbewijs gezorgd. Daarnaast is de vingerafdruk geassocieerd met misdadigers.
    Tatoeages in polsen, sinds tatoeages als esthetisch middel worden gebruikt is het een redelijk normale zaak geworden om mensen te zien met namen, symbolen of nummers in hun pols, op hun arm of onderarm.
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:15 schreef freako het volgende:

[..]

Ja? Dus?
    Dus waarom begin je er nu wél over, of was je het de vorige keer vergeten?
    Of wist je gewoon niet dat de vingerafdruk toentertijd ook werd gebruikt voor dergelijke doeleinden?
    pi_74975174
    Wel typerend overigens.. de staatssecretaris spreekt over smakeloosheid en kijkt zelfs of de initiatiefnemers van deze actie strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. En het enige wat ze deden is een spiegel voorhouden.
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:25:56 #94
    279329 GSP
    Pound for pound the greatest.
    pi_74975231
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:24 schreef OldJeller het volgende:
    Wel typerend overigens.. de staatssecretaris spreekt over smakeloosheid en kijkt zelfs of de initiatiefnemers van deze actie strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. En het enige wat ze deden is een spiegel voorhouden.
    Hetzelfde als tegen een loodgieter zeggen dat hij een loodgieter is, en dat hij vervolgens je lekkende kraan komt repareren.
    I am not impressed by your performance
    pi_74975490
    quote:
    Het heeft kennelijk een open zenuw geraakt.
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:35:12 #96
    67978 HenryHill
    pi_74975597
    quote:
    Onder het motto: wen er maar vast aan, als je het niet met ons eens bent kunnen we je in de toekomst voor nog veel meer vervolgen

Ik snap trouwens niet dat al die mensen die de tatooage-suggestie niet passend vinden wel struikelen over de 'onsmakelijke verwijzing' naar de holocaust, maar niet over het probleem wat deze mensen onder de aandacht willen brengen, namelijk de overijverige persoonsregistratie - wat nu juist een van de factoren is geweest die de holocaust mogelijk heeft gemaakt.
    pi_74975652
    Ik heb ondertekend. Grappig dat de overheid gelijk strafrechterlijke maatregelen wil.
    Hallon!
      † In Memoriam † dinsdag 24 november 2009 @ 22:36:42 #98
    137949 Disana
    pi_74975663
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:35 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ik snap trouwens niet dat al die mensen die de tatooage-suggestie niet passend vinden wel struikelen over de 'onsmakelijke verwijzing' naar de holocaust, maar niet over het probleem wat deze mensen onder de aandacht wil brengen, namelijk de overijverige persoonsregistratie - die nu juist een van de factoren is geweest die de holocaust mogelijk heeft gemaakt.
    Dat moet je die mensen niet kwalijk nemen maar de makers van de folder. Door hun smakeloze en abjecte keuze voor een vervolgingssymbool is het accent daarop komen te liggen.
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:38:21 #99
    67978 HenryHill
    pi_74975735
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:36 schreef Disana het volgende:

[..]

Dat moet je die mensen niet kwalijk nemen maar de makers van de folder. Door hun smakeloze en abjecte keuze voor een vervolgingssymbool is het accent daarop komen te liggen.
    Eh nee, als je hoofdzaken niet van bijzaken kunt onderscheiden is dat compleet aan jezelf te wijten.
      † In Memoriam † dinsdag 24 november 2009 @ 22:39:08 #100
    137949 Disana
    pi_74975760
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:38 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Eh nee, als je hoofdzaken niet van bijzaken kunt onderscheiden is dat compleet aan jezelf te wijten.
    Nee. Als je kiest voor een schokkend beeld voor je campagne, moet je niet raar opkijken dat men daarop het accent legt.
    pi_74975792
    O god, waarom wordt gelijk het rekeningrijden er weer bijgesleept Wat een dramatische OP zeg
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:41:16 #102
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_74975847
    Ach, het is hetzelfde als toen vanmiddag, hoe heet die Muts Staatssecretaris ook alweer, die in ieder geval, protest maakte tegen het hacken van die CO2-hoax e-mailtjes.

"Hacken is crimineel. Zó willen wij de klimaatdiscussie niet voeren"

Nee, natuurlijk willen jullie de discussie zo niet voeren. Jullie willen ongehinderd gebruik kunnen maken van verdraaide en vervalste gegevens. Daar valt dan voor iemand zonder meetapparatuur weinig tegenin te brengen.
    The End Times are wild
    pi_74975853
    quote:

[..]

Onder het motto: wen er maar vast aan, als je het niet met ons eens bent kunnen we je in de toekomst voor nog veel meer vervolgen

Ik snap trouwens niet dat al die mensen die de tatooage-suggestie niet passend vinden wel struikelen over de 'onsmakelijke verwijzing' naar de holocaust, maar niet over het probleem wat deze mensen onder de aandacht willen brengen, namelijk de overijverige persoonsregistratie - wat nu juist een van de factoren is geweest die de holocaust mogelijk heeft gemaakt.
    Zeggen dat de overijverige persoonsregistratie een factor is geweest van de Holocaust is hetzelfde als zeggen dat zonder treinen de hele Holocaust er nooit was geweest
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:42:44 #104
    129292 LXIV
    Cultuurmoslim
    pi_74975919
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:41 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Zeggen dat de overijverige persoonsregistratie een factor is geweest van de Holocaust is hetzelfde als zeggen dat zonder treinen de hele Holocaust er nooit was geweest
    Die registratie was wel degelijk een factor, want in een land als Nederland, waar die administratie erg goed op orde was, is een veel hoger percentage Joden vernietigd als in landen waar de administratie een puinhoop was.
    The End Times are wild
    pi_74975948
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:32 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Het heeft kennelijk een open zenuw geraakt.
    Ja, ze baalt ervan dat ze niet zelf op het idee is gekomen. "Hmmz, BSN nummer tatoeëren op je pols, wat een goed plan".
    pi_74976000
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:42 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die registratie was wel degelijk een factor, want in een land als Nederland, waar die administratie erg goed op orde was, is een veel hoger percentage Joden vernietigd als in landen waar de administratie een puinhoop was.
    Akkoord, maar de hele relatie tussen die twee legt een accent op iets wat buiten deze hele discussie valt. Hetzelfde als met de treinen; als er niet zo`n goed spoor had gelegen waren er ongetwijfeld ook minder mensen afgevoerd. Wil dat zeggen dat je dit soort dingen moet benadrukken in een discussie 65 jaar later, terwijl het hele punt dat men probeert te maken met deze verregaande vergelijking de plank volledig misslaat? Lijkt me niet. Hou de discussie lekker zuiver, dit soort borrelpraat mag men in de kroeg doen.
      FOK!fotograaf dinsdag 24 november 2009 @ 22:46:11 #107
    145146 Andyy
    pi_74976065
    quote:
    Prachtig opgezette actie die precies het doel bereikt en mensen even verder laat nadenken over privacy.
    Na laten denken?
    Het was gewoon een guerilla marketingactie.
    Ze wouden gewoon publiciteit hebben, en dat hebben ze nu.
    Nu zijn de marketeers blij
    Er zal vast wel een vervolg komen om duidelijk te maken van wat het is
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:46:19 #108
    67978 HenryHill
    pi_74976071
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:39 schreef Scorpie het volgende:
    O god, waarom wordt gelijk het rekeningrijden er weer bijgesleept Wat een dramatische OP zeg
    Omdat men vanaf het invoeren van het rekeningrijden precies vastlegt welke routes jij wanneer hebt afgelegd. Gebrek aan privacy, weet je wel.
    pi_74976074
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:12 schreef Disana het volgende:

[..]

Ik vind het een smakeloos middel om je bezwaren kenbaar te maken en ben een beetje verbaasd dat zoveel jongere mensen het kennelijk helemaal geen probleem vinden de holocaust hierbij te halen.

Verder verbaast het me weer niet dat Spaink hieraan meedoet; die is altijd al van de hyperbolen geweest.
    Ja, mee eens.
    pi_74976089
    quote:

[..]

pi_74976181
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:46 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Omdat men vanaf het invoeren van het rekeningrijden precies vastlegt welke routes jij wanneer hebt afgelegd. Gebrek aan privacy, weet je wel.
    Denk je werkelijk waar dat je anno 2009 nog privacy hebt dan? Ik had je iets hoger ingeschat. Mensen die nu opeens denken 'wakker' te worden door dat hele rekeningrijden komen al vele jaren te laat. Daarnaast is het opnoemen van het hele rijtje in de OP natuurlijk een smakeloze manier om te proberen rekeningrijden in hetzelfde rijtje als de Holocaust te kunnen plaatsen. Smakeloos inderdaad.
    pi_74976272
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Denk je werkelijk waar dat je anno 2009 nog privacy hebt dan? Ik had je iets hoger ingeschat. Mensen die nu opeens denken 'wakker' te worden door dat hele rekeningrijden komen al vele jaren te laat. Daarnaast is het opnoemen van het hele rijtje in de OP natuurlijk een smakeloze manier om te proberen rekeningrijden in hetzelfde rijtje als de Holocaust te kunnen plaatsen. Smakeloos inderdaad.
    De holocaust wordt er enkel bijgehaald om de aandacht af te leiden van het werkelijke doel van de actie. Puur en simpel om deze te diskwalificeren, in plaats van er op in te gaan.

Hetzelfde zie je gebeuren met de anti-wilders mensen. Men zegt dat hij een racist en fascist is en hoeft zo, heel toevallig, niet de issues te bespreken die wilders aankaart.
    pi_74976322
    Helden deze lui! Vast een te harde opzet voor veel mensen maar debielen die alleen naar de actie voerders kijken ipv de boodschap worden toch niet slimmer. Een harde wakker makker voor mensen die op het internet niet verder komen dan hun email en telegraaf.nl.
    pi_74976323
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

De holocaust wordt er enkel bijgehaald om de aandacht af te leiden van het werkelijke doel van de actie. Puur en simpel om deze te diskwalificeren, in plaats van er op in te gaan.
    Heel storend en respectloos als je het mij vraagt.
    quote:
    Hetzelfde zie je gebeuren met de anti-wilders mensen. Men zegt dat hij een racist en fascist is en hoeft zo, heel toevallig, niet de issues te bespreken die wilders aankaart.
    Eens. Wilders wordt niet op inhoud bestreden, puur op persoonlijk vlak. Laag en laf, maar ik ben niet anders gewend van die figuren in Den Haag
      † In Memoriam † dinsdag 24 november 2009 @ 22:52:14 #115
    137949 Disana
    pi_74976334
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:50 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij. De actievoerders hebben zelf met opzet gekozen voor dit beladen beeld, daar is geen vergissing over mogelijk.
      dinsdag 24 november 2009 @ 22:55:09 #116
    67978 HenryHill
    pi_74976445
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:44 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Akkoord, maar de hele relatie tussen die twee legt een accent op iets wat buiten deze hele discussie valt. Hetzelfde als met de treinen; als er niet zo`n goed spoor had gelegen waren er ongetwijfeld ook minder mensen afgevoerd. Wil dat zeggen dat je dit soort dingen moet benadrukken in een discussie 65 jaar later, terwijl het hele punt dat men probeert te maken met deze verregaande vergelijking de plank volledig misslaat? Lijkt me niet. Hou de discussie lekker zuiver, dit soort borrelpraat mag men in de kroeg doen.
    Wat klets je nou man. Je bent letterlijk "akkoord" met de bewering dat een betere administratie ertoe heeft geleid dat er een significante factor meer Joden zijn vernietigd, en nu zet je dezelfde bewering weg als borrelpraat. Als je jezelf tegenspreekt, doe het dan niet in opeenvolgende posts.
    quote:
    Denk je werkelijk waar dat je anno 2009 nog privacy hebt dan? Ik had je iets hoger ingeschat. Mensen die nu opeens denken 'wakker' te worden door dat hele rekeningrijden komen al vele jaren te laat.
    M.a.w.: we zijn toch al de lul, een schepje erbovenop kan ook nog wel? Geen wonder dat we al onze verworvenheden zo hard verliezen.
    pi_74976457
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:52 schreef Disana het volgende:

[..]

Hoe kom je daarbij. De actievoerders hebben zelf met opzet gekozen voor dit beladen beeld, daar is geen vergissing over mogelijk.
    Ontken ik dat dan? Echter refereren zij nergens direct aan de holocaust. Deze relatie wordt echter breed uitgemeten in de pers door de politiek... Puur om, imo, de aandacht weg te halen van het eigenlijke onderwerp van de flyer.

En het werkt heel goed, aangezien door mensen als jij, wij het hier ook enkel daar over hebben.

Zoals de presentator van BNR ook al terecht opmerkte: de vingerafdrukken in het paspoort werden ook verplicht afgenomen door de nazis. De staatssecretaris weigerde echter om daar op in te gaan en deed alsof ze die opmerking niet hoorde.
    pi_74976494
    quote:

[..]

Scholen moeten kinderen les geven over de holocaust zodat het voorkomen kan worden maar als de overheid zichzelf steeds meer macht geeft dan mag je niet denken aan andere perioden wanneer dat gebeurde. Een opmerking over Stalin, Mao of random andere grote regering doet vast minder pijn maar is net zo erg. Het enige waar jullie over kunnen mieten is of de actie een beetje smakelijk is ja of nee.
    pi_74976498
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:55 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Wat klets je nou man. Je bent letterlijk "akkoord" met de bewering dat een betere administratie ertoe heeft geleid dat er een significante factor meer Joden zijn vernietigd, en nu zet je dezelfde bewering weg als borrelpraat. Als je jezelf tegenspreekt, doe het dan niet in opeenvolgende posts.
    Ik zal zo ff het fragment van Bijleveld op BNR online zetten, maar die deed net zo hard haar kop in het zand als scorpie...

Het zou vermakelijk zijn, als het niet zo in en in triest was.
    pi_74976572
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:55 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Kan je niet lezen ofzo? Het akkoord gedeelte slaat op jouw argument over de relatie tussen die 2. Nergens zeg ik dat a) deze bewering onjuist is, b) deze bewering enig recht van bestaan heeft in de huidige discussie en c) dat jij of ik daar een waardeoordeel over moet doen.

Met andere woorden: wat lees je nou man? Ben je zo dom, of doe je maar zo?
    quote:
    M.a.w.: we zijn toch al de lul, een schepje erbovenop kan ook nog wel? Geen wonder dat we al onze verworvenheden zo hard verliezen.
    Ik zie het al. Begrijpend lezen is niet weggelegd voor je. Probeer het nog eens, misschien dat ik daarna genegen ben je het antwoord te geven. Tip: trek vooral geen conclusie, maar lees eerst voordat je blaat. Verder ben je wel schattig

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2009 22:59:23 ]
      dinsdag 24 november 2009 @ 23:00:31 #121
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74976634
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:22 schreef OldJeller het volgende:

Tatoeages in polsen, sinds tatoeages als esthetisch middel worden gebruikt is het een redelijk normale zaak geworden om mensen te zien met namen, symbolen of nummers in hun pols, op hun arm of onderarm.
    Ja, al die mensen die in Auschwitz, Sobibor, Treblinka, Bergen Belsen terechtkwamen kozen er natuurlijk zelf voor bij aankomst een nummer op hun arm te laten zetten. En ze mochten natuurlijk ook zelf het nummer uitzoeken en ze hadden natuurlijk ook de keus om het niet te doen.

Je kan wel blijven doordrammen over die vingerafdrukken, maar feit is en blijft, dat de onderscheidende factor van het hele Duitse kampsysteem nou net die tatoeage was. Die had een betekenis, namelijk: Jij bent nummer zoveel in ons systeem en we gaan je op volgorde uitroeien.

Vingerafdrukken waren, ook voor de oorlog al, gewoon een middel voor identificatie. Er is nooit en te nimmer iemand van een nummer voorzien op zijn arm, puur omdat hij een pakje snoep had gejat uit een winkel. Mensen werden wel van een nummer voorzien omdat ze van een ras / geloof / bevolkingsgroep waren, die een andere groep, die toevallig veel te zeggen had, onwelgevallig waren

Echt, het is droevig gesteld met dit land, als mensen dit soort vergelijkingen goed gaan praten, alleen omdat toevallig de overheid iets doet, wat hen onwelgevallig is.

Voor de goede orde: Ik ben ook tegen rekeningrijden en al helemaal tegen Stasi-kastjes in mijn auto. Maar ik hbeb en hou wel het fatsoen om als ik daar actie tegen zou voeren, rekening te houden met bepaalde gevoelens die nog in de samenleving heersen. Ik ga niet als een dolle stier rare dingen roepen, puur en alleen om mijn eigen punt te maken, ook al schop ik daarmee iedereen die familie in de kampen heeft gehad of zelf in de kampen heeft gezeten, egen alle mogelijke zere benen.

En het treft me, dat het merendeel van de 'goeie actie' roepers mensen zijn, die overal en altijd Wilders lopen op te hemelen, omdat hij 'zo goed luistert naar de samenleving'. Blijkbaar is ook dat redelijk subjectief in jullie groep, want ik kan me niet voorstellen (en ik hoop het ook niet) dat deze actie veel draagvlak heeft onder de bevolking. Zoals al eerderr gezegd: Er zijn grenzen en die zijn hioermee in ruime mate overschreden.
    pi_74976642
    Link naar het stukje met Bijlerveld op BNR vanmiddag is hier te vinden
    pi_74976685
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:00 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ja, al die mensen die in Auschwitz, Sobibor, Treblinka, Bergen Belsen terechtkwamen kozen er natuurlijk zelf voor bij aankomst een nummer op hun arm te laten zetten. En ze mochten natuurlijk ook zelf het nummer uitzoeken en ze hadden natuurlijk ook de keus om het niet te doen.

Je kan wel blijven doordrammen over die vingerafdrukken, maar feit is en blijft, dat de onderscheidende factor van het hele Duitse kampsysteem nou net die tatoeage was. Die had een betekenis, namelijk: Jij bent nummer zoveel in ons systeem en we gaan je op volgorde uitroeien.

Vingerafdrukken waren, ook voor de oorlog al, gewoon een middel voor identificatie. Er is nooit en te nimmer iemand van een nummer voorzien op zijn arm, puur omdat hij een pakje snoep had gejat uit een winkel. Mensen werden wel van een nummer voorzien omdat ze van een ras / geloof / bevolkingsgroep waren, die een andere groep, die toevallig veel te zeggen had, onwelgevallig waren

Echt, het is droevig gesteld met dit land, als mensen dit soort vergelijkingen goed gaan praten, alleen omdat toevallig de overheid iets doet, wat hen onwelgevallig is.

Voor de goede orde: Ik ben ook tegen rekeningrijden en al helemaal tegen Stasi-kastjes in mijn auto. Maar ik hbeb en hou wel het fatsoen om als ik daar actie tegen zou voeren, rekening te houden met bepaalde gevoelens die nog in de samenleving heersen. Ik ga niet als een dolle stier rare dingen roepen, puur en alleen om mijn eigen punt te maken, ook al schop ik daarmee iedereen die familie in de kampen heeft gehad of zelf in de kampen heeft gezeten, egen alle mogelijke zere benen.

En het treft me, dat het merendeel van de 'goeie actie' roepers mensen zijn, die overal en altijd Wilders lopen op te hemelen, omdat hij 'zo goed luistert naar de samenleving'. Blijkbaar is ook dat redelijk subjectief in jullie groep, want ik kan me niet voorstellen (en ik hoop het ook niet) dat deze actie veel draagvlak heeft onder de bevolking. Zoals al eerderr gezegd: Er zijn grenzen en die zijn hioermee in ruime mate overschreden.
      dinsdag 24 november 2009 @ 23:03:21 #124
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74976738
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ontken ik dat dan? Echter refereren zij nergens direct aan de holocaust. Deze relatie wordt echter breed uitgemeten in de pers door de politiek... Puur om, imo, de aandacht weg te halen van het eigenlijke onderwerp van de flyer.

Nee, zak hooi. Omdat het de enige referentie is, die je hierbij KUNT maken. Er is GEEN ander voorbeeld in de geschiedenis te vinden van een systematische uitroeiing door een o0verheid, waarbij mensen een nummer op hun arm gezet kregen. Dat jij (en een heleboel anderen in dit topic) nou het historisch besef van een gedrogeerd eendenkuiken hebben is droevig genoeg. Het is dus aan mensen die wel weten wat er meer dan 3 weken geleden gebeurd is, om hiertegen een geluid te laten horen.
    pi_74976744
    quote:

[..]
    Allemaal leuk & aardig, maar hoe ver laat jij de overheid gaan tot je zelf de parallellen trekt?
      dinsdag 24 november 2009 @ 23:03:59 #126
    67978 HenryHill
    pi_74976760
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:58 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Kan je niet lezen ofzo? Het akkoord gedeelte slaat op jouw argument over de relatie tussen die 2. Nergens zeg ik dat a) deze bewering onjuist is, b) deze bewering enig recht van bestaan heeft in de huidige discussie en c) dat jij of ik daar een waardeoordeel over moet doen.

Met andere woorden: wat lees je nou man? Ben je zo dom, of doe je maar zo?
    [..]

Ik zie het al. Begrijpend lezen is niet weggelegd voor je. Probeer het nog eens, misschien dat ik daarna genegen ben je het antwoord te geven. Tip: trek vooral geen conclusie, maar lees eerst voordat je blaat. Verder ben je wel schattig
    In plaats van alleen maar krampachtig iedereens argumenten te weerleggen met psycho-analytische trucjes: heb je zelf ook nog een mening over het registreren van Jan- en alleman's vingerafdrukken, of kom je hier alleen maar zeiken over de verwijzing naar het rekeningrijden?
    pi_74976857
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef HenryHill het volgende:

[..]

In plaats van alleen maar krampachtig iedereens argumenten te weerleggen met psycho-analytische trucjes: heb je zelf ook nog een mening over het registreren van Jan- en alleman's vingerafdrukken, of kom je hier alleen maar zeiken over de verwijzing naar het rekeningrijden?
    Moet ik werkelijk ingaan op die beschuldigende toon van jou?
    Prima. Ik ben tegen: rekeningrijden, vingerafdrukken, DNA opslag en verdere privacy beperkende maatregelen.
    Maar ik ben nuchter genoeg om in te zien dat alle blinde schapen die zich hierover druk maken al veel te laat zijn. Of dacht je soms dat je anoniem was, hier op Internet? Daar hoor je nooit iemand over, terwijl Internet het perfecte medium is om mensen in de gaten te houden en privacy gevoelige informatie op te pikken.
    pi_74976889
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Prima. Ik ben tegen: rekeningrijden, vingerafdrukken, DNA opslag en verdere privacy beperkende maatregelen.
    Maar ik ben nuchter genoeg om in te zien dat alle blinde schapen die zich hierover druk maken al veel te laat zijn. Of dacht je soms dat je anoniem was, hier op Internet? Daar hoor je nooit iemand over, terwijl Internet het perfecte medium is om mensen in de gaten te houden en privacy gevoelige informatie op te pikken.
    So true!
    pi_74976955
    quote:

[..]

Inderdaad als je tegen de 1884 databases en discriminatie op grond van afkomst ben dan MOET je wel voor Wilders zijn. Net zoals iedereen die tegen Jezus Obama is MOET je wel racistisch zijn. Dat het misschien iets te maken heeft met het uitbreiden van de oorlogen en enge wetten doet er niet toe. Als je het tegenwoordig niet eens bent met de mainstream mening opgedragen door de mannetjes/vrouwtjes op dat rechthoekige ding in je kamer dan ben je GEK en WILDERS stemmer.
      dinsdag 24 november 2009 @ 23:13:54 #130
    67978 HenryHill
    pi_74977099
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Waarom kom je dan niet verder dan het bekritiseren van een dergelijke actie alleen op z'n presentatie, en niet op z'n inhoud? Ik snap dat niet, juist als je tegen al dit soort maatregelen bent zou deze actie op z'n minst je waardering moeten krijgen. Meer dat, dan een oppervlakkige afkeer vanwege de presentatie in ieder geval.

Of heb je het echt serieus al opgegeven met Nederland op dat vlak?
    Ik bedoel, ik denk echt dat we de verkeerde kant op gaan, maar ik denk niet dat dit allemaal onomkeerbaar is. Mits we niet wachten totdat we echt een chip in onze schedel krijgen voordat we onze mond een keer open doen.
      dinsdag 24 november 2009 @ 23:15:44 #131
    37676 freako
    Onverbeterlijke optimist
    pi_74977175
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:22 schreef OldJeller het volgende:

Dus waarom begin je er nu wél over, of was je het de vorige keer vergeten?
    Of wist je gewoon niet dat de vingerafdruk toentertijd ook werd gebruikt voor dergelijke doeleinden?
    Pardon? Ík begin niet over WOII, dat doet actiegroep 'Het Nieuwe Rijk'. Die weten namelijk dondersgoed dat nummers op onderarmen tatoeëren praktijk was in concentratiekampen. En ik geef aan dat ik dit een smakeloze actie vind.

Het Nieuwe Rijk:
    quote:
    "Gezien de geschiedenis hopen wij juist op sympathie van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog"
    Tenzij zíj hier doelen op het gebruik van vingerafdrukken op persoonsbewijzen. Dat betekent dan dat zij nooit eerder van dit tatoeëren gehoord hebben. In dat geval hebben we het hier over historische onbenullen. Maar dát geloof ik niet.
    pi_74977271
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:13 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Waarom kom je dan niet verder dan het bekritiseren van een dergelijke actie alleen op z'n presentatie, en niet op z'n inhoud?
    Omdat ik de actie an sich prima vind, maar de presentatie niet???
    Is dat zo moeilijk te geloven? Een beetje eer aan jezelf houden is er tegenwoordig niet meer bij? Alles moet maar tot in den extreme getrokken worden? De Holocaust moet maar van de plank gehaald worden om een punt te maken? Zie je dan niet in dat dat alleen maar een neerwaartse spiraal betekent?
    quote:
    Ik snap dat niet, juist als je tegen al dit soort maatregelen bent zou deze actie op z'n minst je waardering moeten krijgen. Meer dat, dan een oppervlakkige afkeer vanwege de presentatie in ieder geval.
    Wie zegt dat de actie mijn waardering niet kan krijgen dan? Ik ben het eens met de inhoud, maar schaam me kapot voor het feit dat we 65(!!!) jaar na dato nog steeds de Holocaust moeten gebruiken om bepaalde meningen aan anderen op te dringen. Ik stoor me daar aan; de verharding van zulke discussies kunnen alleen maar een negatieve invloed hebben.
    quote:
    Of heb je het echt serieus al opgegeven met Nederland op dat vlak?
    Wil je het echt weten? Ja. Mensen geven hun privacy en vrijheid al op voor een appel en een ei.
      dinsdag 24 november 2009 @ 23:29:04 #133
    1055 Schanulleke
    Een kop vol zaagsel!
    pi_74977679
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:46 schreef Andyy het volgende:

[..]

Na laten denken?
    Het was gewoon een guerilla marketingactie.
    Ze wouden gewoon publiciteit hebben, en dat hebben ze nu.
    Nu zijn de marketeers blij
    Er zal vast wel een vervolg komen om duidelijk te maken van wat het is
    Het lijkt mij toch eerder een kunstuiting. Zoals in Amsterdam enkele jaren geleden een mailing was waarin mensen werden opgeroepen om illegalen aan te geven.
    Life is what you make it.
    pi_74977824
    Ik vind het statement van deze actie precies passen bij wat het echte rijk aan het creeeren is.

Prachtig. En nu verder naar een groter burgerprotest tegen de regering.
    'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
    'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
    We zullen je nooit, nooit vergeten
    1947-2016
      dinsdag 24 november 2009 @ 23:41:26 #135
    67978 HenryHill
    pi_74978095
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:18 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Omdat ik de actie an sich prima vind, maar de presentatie niet???
    (...)
    Wil je het echt weten? Ja. Mensen geven hun privacy en vrijheid al op voor een appel en een ei.
    Ok, deze campagne had ook anders gekund, agreed.

Maar gegeven dat er inderdaad een folder bestaat die mensen waarschuwt dat hun privacy nog verder op de tocht staat door middel van een getatooeerde pols, wat vind jij dan belangrijker: dat mensen zich nu bewust worden dat ze inderdaad steeds minder privacy overhouden, of dat mensen respectvoller zouden moeten zijn tegenover wat toen gebeurd is?

Ja, het is allebei niet tof. Maar wat is belangrijker?
    pi_74978529
    Goede actie. Zelf geen moeite met het feit dat dit met de holocaust wordt geassocieerd. Het trekt in ieder geval de aandacht. Dat de overheid meteen dreigt met een proces, tekent haar alleen maar.
    pi_74978563
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:52 schreef J0kkebr0k het volgende:
    Goede actie. Zelf geen moeite met het feit dat dit met de holocaust wordt geassocieerd. Het trekt in ieder geval de aandacht. Dat de overheid meteen dreigt met een proces, tekent haar alleen maar.
    Je mag geen kritiek uiten op de overheid natuurijk
    1947-2016
    pi_74978734
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Je mag geen kritiek uiten op de overheid natuurijk
    Ik vond het vooral opvallend dat de diverse media vandaag amper ingingen op de werkelijke boodschap in deze folder. Men benadrukte vooral het feit dat het herinneringen aan de holocaust oproept. Het feit dat we langzaamaan onze privacy verliezen en richting een politiestaat wandelen, wordt gewoon aan voorbij gegaan.

Alle privacy beperkende maatregelen die de overheid neemt, worden onder het mom van veiligheid en gemak voor de burger gepropageerd. Dat 99% van het volk dit niet ziet....

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-11-2009 23:58:16 ]
      † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 00:00:44 #139
    137949 Disana
    pi_74978860
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:55 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Ja, dat probeer je te ontkennen of op zijn minst te bagatelliseren. Terwijl het hele punt van deze ongepaste actie nu juist het vergelijk met de kampen is. Zij zijn het die het verband leggen, niet de media, niet wij, niet de politiek.
      woensdag 25 november 2009 @ 00:03:54 #140
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74979001
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:00 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja, dat probeer je te ontkennen of op zijn minst te bagatelliseren. Terwijl het hele punt van deze ongepaste actie nu juist het vergelijk met de kampen is. Zij zijn het die het verband leggen, niet de media, niet wij, niet de politiek.
    Ongepast of niet, het heeft wel effect. Het was zelfs op het 8 uur journaal. Nu hopen dat het ook nog mensen aan het denken zet.
    DeviantArt
      † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 00:04:41 #141
    137949 Disana
    pi_74979032
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:03 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Ongepast of niet, het heeft wel effect. Het was zelfs op het 8 uur journaal. Nu hopen dat het ook nog mensen aan het denken zet.
    De reacties bestaan enkel uit commentaar op de holocaust-vergelijking. De actie heeft haar doel dus gemist.
      woensdag 25 november 2009 @ 00:06:46 #142
    136343 BasEnAad
    pi_74979115
    Diep triest natuurlijk. De ongepaste actie van Het Nieuwe Rijk, valt in het niet bij de ongepaste acties van de overheid de afgelopen jaren.
      woensdag 25 november 2009 @ 00:07:22 #143
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74979145
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:04 schreef Disana het volgende:

[..]

De reacties bestaan enkel uit commentaar op de holocaust-vergelijking. De actie heeft haar doel dus gemist.
    De reacties in dit topic inderdaad wel ja. Heb nog niet gekeken hoe de reacties buiten fok zijn.
    DeviantArt
      † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 00:09:01 #144
    137949 Disana
    pi_74979199
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:07 schreef Hukkie het volgende:

[..]

De reacties in dit topic inderdaad wel ja. Heb nog niet gekeken hoe de reacties buiten fok zijn.
    Radio en TV, voorzover ik heb geluisterd en gekeken: verontwaardiging over de holocaust-vergelijking.
      woensdag 25 november 2009 @ 00:11:37 #145
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74979280
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:09 schreef Disana het volgende:

[..]

Radio en TV, voorzover ik heb geluisterd en gekeken: verontwaardiging over de holocaust-vergelijking.
    Ah oke, heb vanavond zijdelings het nos journaal bij mn ouders gezien, afwachten hoe het dan verder uitpakt.
    DeviantArt
    pi_74979325
    De folder suggereert alleen dat je bij wijze van proef, gratis, het BSN op de linker onderarm kunt laten tatoeëren. In de oorlog denk ik niet dat dit een vrijwillige keuze was voor de genen die in de kampen werden weggestopt.

Daarnaast... hadden de Duitsers niet al de vingerafdruk in ons paspoort geïntroduceerd?

Natuurlijk zullen sommige, vooral oude mensen, geshockeerd zijn door de folder. Maar ik denk dat het doel in deze de middelen heiligt. 'Het volk' lijkt het allemaal wel best te vinden, maar beseft niet waar het mogelijk naar toe gaat. Al deze beperkende maatregelen draai je niet zomaar terug....

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2009 00:17:54 ]
    pi_74979376
    Waarom ongepast? Moet iemand een iq hebben van meer dan 84 om deze actie te kunnen snappen ofso?
    1947-2016
    pi_74979472
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:04 schreef Disana het volgende:

[..]

Verbaast me niets. Ik had al geen hoge pet op van de media.
      woensdag 25 november 2009 @ 00:16:55 #149
    70081 Lkw
    ²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
    pi_74979484
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:32 schreef Red_85 het volgende:
    Ik vind het statement van deze actie precies passen bij wat het echte rijk aan het creeeren is.

Prachtig. En nu verder naar een groter burgerprotest tegen de regering.
    Waarom dat nou weer? Dit gaat specifiek over de aanleg van een centraal vingerafdrukkenarchief en schending van privacy, het is geen aanzet tot een revolutie of zo.

Een revolutie zou ook verdomd weinig zin hebben. Of verwacht jij van SP of GL een beter beleid?
    Stop the world, I want to get out.
    pi_74979499
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:12 schreef J0kkebr0k het volgende:
    De folder suggereert alleen dat je bij wijze van proef, gratis, het BSN op de linker onderarm te kunnen laten tatoeëren. In de oorlog denk ik niet dat dit een vrijwillige keuze was voor de genen die in de kampen werden weggestopt.

Daarnaast... hadden de Duitsers niet al de vingerafdruk in ons paspoort geïntroduceerd?

Natuurlijk zullen sommige, vooral oude mensen, geshockeerd zijn door de folder. Maar ik denk dat het doel in deze de middelen heiligt.
    Laat die ook maar eens nadenken over waar de overheid mee bezig is. Juist van hun had ik een paar jaar geleden wat willen horen over de id-pflicht. Selectieve verontwaardiging?
    1947-2016
    pi_74979544
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:16 schreef Lkw het volgende:

[..]

Waarom dat nou weer? Dit gaat specifiek over de aanleg van een centraal vingerafdrukkenarchief en schending van privacy, het is geen aanzet tot een revolutie of zo.

Een revolutie zou ook verdomd weinig zin hebben. Of verwacht jij van SP of GL een beter beleid?
    Misschien een beetje overdreven maar ik vind dat we het wel heel makkelijk over ons laten komen wat de regering ons allemaal door de strot heen stuurt.
    1947-2016
      † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 00:20:16 #152
    137949 Disana
    pi_74979593
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:16 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Verbaast me niets. Ik had al geen hoge pet op van de media.
    Jij verwart reactie van en in de media.
    pi_74979596
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:16 schreef Lkw het volgende:

[..]

Bij een revolutie denk ik nou niet meteen aan een regerend SP en/of GL.
      woensdag 25 november 2009 @ 00:20:33 #154
    70081 Lkw
    ²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
    pi_74979599
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:18 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Misschien een beetje overdreven maar ik vind dat we het wel heel makkelijk over ons laten komen wat de regering ons allemaal door de strot heen stuurt.
    O, maar dat ben ik met je eens. Ik vind dit dan ook een briljante actie. Werd helemaal blij toen ik die folder vanmiddag in de bus vond
      woensdag 25 november 2009 @ 00:30:22 #155
    70081 Lkw
    ²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
    pi_74979712
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:20 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Bij een revolutie denk ik nou niet meteen aan een regerend SP en/of GL.
    Je kunt ook denken aan de PVV, maar aangezien degene waar ik op reageerde 'Red' in z'n naam heeft, verwacht ik niet dat daar zijn voorkeur naar uitgaat

Maar misschien zie jij een revolutie nog weer anders? Toch niet met types als Bob Fosko aan het roer hè? Want dan gaat het land pas echt naar verdommenis
    pi_74979828
    quote:
    "Beste mensen, Ik heb zo juist uw petitie ondertekend. Ik ben 71 en heb kort geleden het oude persoonsbewijs van mijn vader teruggevonden. Met zijn vingerafdrukken erop. Mede daardoor kon mijn vader tijdens de oorlog door de moffen worden opgepakt. Hij heeft het kamp ternauwernood overleefd."
    Hierboven dus een quote van 1 van de reacties op de website van 'het nieuwe rijk'. Tuurlijk, de tekst is anoniem geplaatst, maar ik ga er voor het gemak even vanuit dat dit oprecht is.

Zo kan men dus ook tegen de actie aankijken.

Oh.. en hoe ik een revolutie zie? Uh.. vooral anarchie en chaos. Denk ook niet dat we daar op zitten te wachten.
    pi_74979920
    Twee jaar geleden schreef ik er al over in het kader van identiteitsfraude. Sindsdien is de problematiek rond BSN en vingerafdrukken alleen maar prangender geworden. Hier een paar passages van toen:

De laatste jaren is een aantal grote projecten opgezet om geautomatiseerd en betrouwbaar te bepalen wie iemand is (identificatie) en of dat iemand inderdaad degene is die toegang heeft tot een bepaalde voorziening (verificatie). De belangrijkste projecten zijn de invoering van het burgerservicenummer (BSN) en het biometrisch paspoort. Beide lokken felle kritiek uit. Corien Prins, hoogleraar recht en informatisering aan de Universiteit van Tilburg wijst op een paradoxale situatie die hierdoor ontstaan.

Identificatiemiddelen zijn steeds belangrijker voor het verkrijgen van toegang tot diensten en voorzieningen. Overheid en bedrijven willen steeds vaker dat burgers en klanten zich legitimeren. Gelijktijdig is een ontwikkeling gaande naar vereenvoudiging en uniformering van dit soort middelen, zoals het gebruik van één klantnummer voor álle overheidsdiensten. En dat maakt ons juist kwetsbaarder. Want dat ene klantnummer of die paspoort die zoveel mogelijkheden ontsluit, worden veel meer waard voor fraudeurs. De schade die voortkomt uit misbruik zal groter zijn.

Neem het BSN, dat op 26 november jongstleden stilletjes het sofinummer verving. Op basis van dit nummer communiceert de burger met alle overheidsdiensten (en straks mogelijk met enkele bedrijven). De overheidsdiensten gebruiken het om onderling gegevens uit te wisselen. Volgens de regering wordt met dit nummer de kans op administratieve fouten en identiteitsfraude verkleind. Volgens Prins is het BSN juist fraudegevoeliger. ,,Het is net zo betrouwbaar als het sofinummer, alleen kan het bij veel overheidsdiensten worden gebruikt en straks wellicht bij banken en sommige bedrijven. Hierdoor is het moeilijker te beschermen.’’

Bart Jacobs valt haar bij. Door zoveel informatie op één hoop te gooien, wordt de kans op identiteitsfraude volgens hem vergroot. ,,Er treedt een sneeuwbaleffect op. Fouten en misdragingen verspreiden zich, bijvoorbeeld door middel van het BSN, in veel meer overheidsdatabanken. De Nederlandse overheid had er goed aan gedaan om naar het social security number in de VS te kijken. Dat nummer blijkt een grote bron van fraude te zijn.’’ Jacobs doet de BSN-plannen af als ‘id-management for dummies’. ,,Als een student van mij zo’n systeem bedenkt, stuur ik hem weg met een diepe onvoldoende.’’

Ook van het biometrisch paspoort wordt veel verwacht. Daarop worden unieke lichaamseigenschappen opgeslagen zoals een scan van het gelaat en, in de toekomst, vingerafdrukken. Volgens Job de Haas, technisch directeur van Riscure, een Delfst testlaboratorium voor smartcards, is biometrie op zichzelf niet nieuw. ,,De douanier kijkt naar je paspoort en dan naar je lengte, gezicht, kleur van je ogen en neemt vervolgens een beslissing of je er wel of niet op lijkt. Nieuw is dat dit grotendeels geautomatiseerd gebeurt. Het idee is dat je hierdoor identiteitsfraude, maar ook terrorisme, kan tegengaan omdat automatisering tot een kleinere foutmarge zou leiden.’’

Lees hier verder: http://www.denaaktemens.nl/2009/11/24/leve-het-nieuwe-rijk/
    pi_74980062
    TerugVindPolitiek
    pi_74980115
    Ook wel grappig dat men het het Burger Service Nummer noemt. De naam alleen al suggereert dat we dit nummer willen. Dit nummer wordt vast niet alleen voor service doeleinden door de overheid richting de burger gebruikt, vermoed ik.

Neem als voorbeeld het BSN in de zorg. Ik ben wel benieuwd of het BSN na een jaar gebruik, echt heeft bijgedragen aan een betere en efficientere zorg? Ik zie namelijk niet wat daadwerkelijk het voordeel gaat zijn. Okay... wellicht dat de uitwisseling van patiëntgegevens makkelijker wordt omdat men een patiënt in meerdere databases minder foutgevoelig aan elkaar kan matchen dan voorheen. Ik vraag me alleen af of dit echt zoveel voordeel op gaat leveren.

De zorgverzekeraar weet jouw BSN ook. Wie vertelt mij dat een zorgverzekeraar straks geen inzage krijgt in medische dossiers en patiënten op voorhand al kan uitsluiten, reclame op maat kan sturen of weet ik wat nog meer? Als dit al niet gebeurt?

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2009 00:58:12 ]
    pi_74980293
    Ik kan de actie wel waarderen, het is een erg onbehaaglijk idee en het zou mooi zijn als mensen die het niet zo nauw nemen met hun privacy hierdoor aan het denken worden gezet. Sommigen maken kennelijk gelijk de associatie met een concentratiekamp en de Nazi's, ik moet zeggen dat ik die associatie niet maakte toen dit bericht vanmiddag voorbij kwam op de radio (ook al zijn mij de tatoeage praktijken van de Nazi's wel degelijk bekend). Het doet wat mij betreft niks af aan de kracht van de actie, bijna net zo'n krachtig als de vingerafdrukken van Schäuble.

[ Bericht 6% gewijzigd door Bolkesteijn op 25-11-2009 00:59:43 ]
    pi_74980830
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 00:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
    Ik kan de actie wel waarderen, het is een erg onbehaaglijk idee en het zou mooi zijn als mensen die het niet zo nauw nemen met hun privacy hierdoor aan het denken worden gezet. Sommigen maken kennelijk gelijk de associatie met een concentratiekamp en de Nazi's, ik moet zeggen dat ik die associatie niet maakte toen dit bericht vanmiddag voorbij kwam op de radio (ook al zijn mij de tatoeage praktijken van de Nazi's wel degelijk bekend). Het doet wat mij betreft niks af aan de kracht van de actie, bijna net zo'n krachtig als de vingerafdrukken van Schäuble.
    De naam Het Nieuwe Rijk associeerde ik eigenlijk wel meteen met WOII, maar de naam zet wel meteen aan het denken. Een politiestaat zou je ook als Nieuw Rijk kunnen zien. Wellicht zelfs een mondiale politiemacht en 1 wereldregering, zou je als Nieuw Rijk kunnen zien.

De tatoeage daarentegen... dat verband zag ik pas toen men er op diverse nieuwssites over begon. Eigenlijk wel een vergezocht verband, aangezien de folder over een vrijwillig gebaar spreekt.

Vraagje aan de mensen die de actie ongepast vinden: Was het wel goed geweest als de tatoeage een RFID chip was geweest die men gratis onder de huid kon laten implanteren als betaal- en identificatiemiddel?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2009 01:17:57 ]
      † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 01:19:40 #162
    137949 Disana
    pi_74980885
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 01:17 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Vraagje aan de mensen die de actie ongepast vinden: Was het wel goed geweest als de tatoeage een RFID chip was geweest die men gratis onder de huid kon laten implanteren als betaal- en identificatiemiddel?
    Ja, dan was het hooguit een referentie geweest naar science fiction of het chippen van dieren.
    pi_74981078
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 01:19 schreef Disana het volgende:

[..]

Ja, dan was het hooguit een referentie geweest naar science fiction of het chippen van dieren.
    Platte TV's waren tien jaar geleden ook nog science fiction

Maar goed... als dat jouw mening is, dan prima. Ik begrijp het alleen niet goed. Je ziet zelfs dat er mensen zijn die de oorlog hebben meegemaakt of waarvan de ouders het hebben meegemaakt, die achter de actie staan.

Wat je op het nieuws ziet is dan 1 of ander Joods kutje (no offence) met op de achtergrond een I-love-Israel-T-shirt die de actie zeer ongepast vindt. Laat haar maar eens kijken naar de daden van haar mooie Israël, alvorens ze komt azijnzeiken over 1 of andere actiegroep die het volk aan het denken probeert te zetten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2009 01:31:50 ]
    pi_74981163
    Op Vrijbit.nl waren ze er ook al mee bezig:

'Vereniging Vrijbit voegde op 2 augustus 2009 daad bij het woord en deponeerde een klacht over opslag van biometrische gegevens- van iedere burger van 12 jaar en ouder- door de Nederlandse regering, in één centrale paspoortdatabase, en het ter beschikking stellen van deze gegevens aan justitie en inlichtingen en veiligheidsdiensten bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens [EHRM].'

http://www.vrijbit.nl/dos(...)en-nederlandse-staat
    pi_74981190
    TS heeft volkomen gelijk, maar wat doe je eraan?
      † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 01:38:44 #166
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_74981259
    Goed statement.

Natuurlijk gaat men beginnen over hoe ongepast en kwetsend het allemaal wel niet is. Wat moet men anders? Toegeven dat het nemen van vingerafdrukken en biometrische gegevens en iedereen in een database stoppen net zo ziek is?
    pi_74981261
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 01:35 schreef Originele_Naam het volgende:
    Begin maar eens met het ondertekenen van de petitie (zie mijn sig).
    Hoewel ik denk dat de petitie waarschijnlijk geen zin zal hebben. De overheid drukt het er gewoon doorheen, let maar op mijn woorden. En al zou de overheid er vanaf zien, dan zal het wel Europees bepaald gaan worden dat het er komt.
      † In Memoriam † woensdag 25 november 2009 @ 01:48:52 #168
    137949 Disana
    pi_74981452
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 01:30 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Platte TV's waren tien jaar geleden ook nog science fiction

Maar goed... als dat jouw mening is, dan prima. Ik begrijp het alleen niet goed. Je ziet zelfs dat er mensen zijn die de oorlog hebben meegemaakt of waarvan de ouders het hebben meegemaakt, die achter de actie staan.

Wat je op het nieuws ziet is dan 1 of ander Joods kutje (no offence) met op de achtergrond een I-love-Israel-T-shirt die de actie zeer ongepast vindt. Laat haar maar eens kijken naar de daden van haar mooie Israël, alvorens ze komt azijnzeiken over 1 of andere actiegroep die het volk aan het denken probeert te zetten.
    Tja zo'n t-shirt vind ik dan ook weer niet het summum van goede smaak, ik vind Israël niet iets om mee te koop te lopen.

Hoe kan ik het uitleggen. Het is de overdrijving, het refereren aan het zwartste deel van de recente geschiedenis alsof het nu opnieuw voor de deur staat. Ik vind dat de actievoerders de slachtoffers van de deportaties onnodig misbruiken. Overigens hébben mijn ouders de oorlog meegemaakt
    pi_74981752
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 01:35 schreef Originele_Naam het volgende:
    Stemmen op een partij die voor een kleinere overheid is. Onee, die zijn er niet. Ik hoop dat de Piratenpartij goed van de grond komt in Nederland, dan ga ik op ze stemmen.
    pi_74981824
    Er is geen plicht tot het dragen van een identiteitsbewijs.

Als je normaal gedraagt in de openbare ruimte hoef je nooit je ID te laten zien aan de controleurs van de wet.
    Copyright © 2009-2011 Super_Fucker
    pi_74981888
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:39 schreef Scorpie het volgende:
    Moet ik echt aan je uitleggen hoe rekeningrijden privacy zal beïnvloeden?
    quote:

[..]

Denk je werkelijk waar dat je anno 2009 nog privacy hebt dan? Ik had je iets hoger ingeschat. Mensen die nu opeens denken 'wakker' te worden door dat hele rekeningrijden komen al vele jaren te laat.
    Licht dat eens toe.
    Want zonder de OV-chipkaart en zonder rekeningrijden kon/kan men zich anoniem verplaatsen in het openbaar vervoer en in de auto. Straks niet meer. Of doel je op iets NWO/BNW-achtigs.. "het heeft toch geen zin meer, de kaarten zijn geschud" ?
    quote:

[..]

De groep hoopte klaarblijkelijk dat hun actie hiermee furore maakte, en dat is hen ook gelukt.
    Enerzijds vanwege de lay-out van het foldertje, anderzijds vanwege de tatoeage in de binnenkant van de pols die associaties met de Holocaust kan oproepen. Persoonlijk dacht ik - voor hun site/verklaring beschikbaar was - dáár niet direct aan, maar aan BSN -> identiteitsbewijs -> immer legitimatieplicht (vingerafdrukken, privacy, etc) -> symbolisch en satirisch wijzend op dié ontwikkelingen van de laatste jaren.
    Dat ze hebben gekozen om op die manier de actie op te zetten, is hun keuze geweest. Of dat strafbaar is, zullen ze gauw genoeg merken, dunkt mij. Het is treurig dat het zo moest en er mensen gekwetst zijn. Desalniettemin hebben ze mijns inziens er goed aan gedaan deze vingerafdrukkendatabase weer ter discussie te brengen, aangezien het een behoorlijk gedane zaak leek. Iets wat zal gebeuren, en wanneer dat gebeurt ook niet meer zal worden teruggedraaid.

Waarom je Wilders er telkens bij haalt, begrijp ik niet. Dit, en privacy in het algemeen, staat los van links/rechts ed. Dat is beperkend. Uiteindelijk zijn zo'n beetje alle partijen voor inperking ervan en voor meer toezicht op de burgers. De ene partij roept hard voor te zijn, de andere in mindere mate en weer anderen stemmen zwijgend toe. Uiteindelijk staan we allen op een zinkend schip, lijkt het. En toch stiekem hopen dat volksvertegenwoordigers naar het volk luisteren, ofwel hun beroep eens op juiste wijze uitoefenen.
    pi_74981917
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 02:16 schreef Super_Fucker het volgende:
    Er is geen plicht tot het dragen van een identiteitsbewijs.

Als je normaal gedraagt in de openbare ruimte hoef je nooit je ID te laten zien aan de controleurs van de wet.
    Nee hoor, loop eens rond in grote steden waar in bepaalde stadsdelen (oa het centrum) de noodverordening om één of andere reden is afgekondigd. Dan mogen ze je preventief fouilleren en je om je identiteitsbewijs vragen zonder dat je je "vreemd" zou hebben gedragen.
    Hetzelfde geldt voor autorijden en bij een willekeurige controle moeten stoppen waar ze één en ander van je vragen.
    pi_74981959
    Als er ooit rellen uitbreken die deze regering vanwege deze feiten omver wil werpen, dan ben ik de eerste die naar deze rellen toereist, en mee gaat doen.

Ik ben het zo zat. Het discussiëren over dit onderwerp heeft gewoon geen zin. Iedereen is zo mak als een lam, en zo discussiedodend met de opmerking 'Wat heb je te verbergen?'
    Death solves all problems: no man, no problem.
    pi_74981965
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 02:23 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Nee hoor, loop eens rond in grote steden waar in bepaalde stadsdelen (oa het centrum) de noodverordening om één of andere reden is afgekondigd. Dan mogen ze je preventief fouilleren en je om je identiteitsbewijs vragen zonder dat je je "vreemd" zou hebben gedragen.
    Hetzelfde geldt voor autorijden en bij een willekeurige controle moeten stoppen waar ze één en ander van je vragen.
    Het is geen plicht om te wonen in grote steden...
    pi_74981969
    dp

[ Bericht 99% gewijzigd door Super_Fucker op 25-11-2009 02:29:46 ]
    pi_74981975
    Trouwens, welke van de eikels die zeiken over privacy zijn daadwerkelijk lid van Vrijbit?

I know I am. Heb voor meerdere jaren abonnement genomen.
    Death solves all problems: no man, no problem.
    pi_74981991
    Goeie actie en dat van die OV chipcard wist ik niet !
    Jusqu'ici tout va bien...
    pi_74981997
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 02:28 schreef Super_Fucker het volgende:

[..]

Het is geen plicht om te wonen in grote steden...
    Grote steden is nog altijd Nederland, dus het is verplicht in Nederland, ergo je eerdere statement was incorrect.
    pi_74982141
    Voor wat betreft degenen die een parallel trekken met de Holocaust: Is deze actie niet juist bedoeld om te voorkomen dat de gelegenheid wordt gecreëerd dat iets dergelijks zich weer voor kan doen?
    pi_74982162
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 02:57 schreef Nemephis het volgende:
    Voor wat betreft degenen die een parallel trekken met de Holocaust: Is deze actie niet juist bedoeld om te voorkomen dat de gelegenheid wordt gecreëerd dat iets dergelijks zich weer voor kan doen?
    Dat is wel wat ze zeggen in hun persbericht op de site:
    quote:
    We zijn ons er van bewust dat deze actie aan gevoeligheden raakt, maar dit was nodig om een grote publieke discussie te starten. We creëren nu in Nederland dezelfde voorwaarden en middelen waardoor het eerder al eens helemaal mis heeft kunnen gaan. Gezien de geschiedenis hopen wij juist op sympathie van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. En dat ook zij zich uitspreken tegen de opslag van vingerafdrukken en andere gevoelige persoonlijke informatie. Het aanleggen van dergelijke databases is een vrijwel onomkeerbaar proces en het is onmogelijk om te zeggen wie hier in de toekomst toegang tot zal hebben.

De centrale database is er nog niet, druist in tegen onze grondrechten en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Bovendien maakt het Nederland niet perse veiliger. Wij vragen de Nederlandse bevolking daarom om via de online petitie onze regering op te roepen deze wet terug te draaien.
    pi_74982246
    quote:
    ja op die associatie draait die campagne toch?

zoals er campagnes met beelden van ontbrekende ledematen zijn om te waarschuwen tegen vuurwerk
    en vroeger had je zo'n fotoboek van een opgroeiend kind waar in eens alleen maar lege bladzijden volgen, tegen te hard rijden
    pi_74982867
    Het grappige is natuurlijk dat mensen denken dat het een ding is van de huidige regering.

De overheid is al jaren bezig om dit soort dingen door te voeren. Telkens weer een klein initiatief, dat vervolgens niet voldoende door de media belicht wordt. Het resultaat is dat veel mensen het niet eens weten wat er ondertussen allemaal wel niet geregistreerd word, maar ook dat ze er niet echt veel om geven omdat ze niet weten wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn.

En denk je dat het Nederlandse volk de straat op gaat? Ik dacht het niet, daar hebben we de profesionele demonstranten voor te danken. Die hebben gezorgd dat het beeld van een demonstrant het beeld is van een paranoide anarchist, een kansloze kraker, of een marrokaan met een Arrafat-sjaaltje die graag wat ruiten in wil gooien. Dankzij die figuren is demonstreren iets voor "labiele" mensen, en ziet de gewone burger zich liever niet in een soortgelijke rol.

Daarbij is er een ontzettende hoeveelheid apathie. Niemand kan het nog iets schelen. Zolang we maar op vakantie kunnen, zolang we maar kunnen downloaden, zolang we maar tevreden zijn in het hier en nu hoeven we ons niet echt veel zorgen te maken over vijf jaar later.

En dit soort fratsen staan los van het CDA, ze staan los van de PvdA, het is iets van de tijden waarin we leven. De technologie is er, en dus word de technologie toegepast. De overheid, en dat is partij-overstijgend in dit geval, houd zichzelf graag in stand, maar het houdt ook zichzelf graag op de hoogte van nieuwe technologische ontwikkelingen.

Ik betwijfel of de Nederlandse overheid dit soort dingen doorvoert omdat ze een soort van wurggreep op de bevolking willen krijgen. Daar zijn we te Nederlands voor. We doen het omdat het kan, omdat het perfect past in een bureaucratie, omdat het een ideale gelegenheid is om ergens nog wat extra geld uit te kunnen knuipen. De akelige bijzaken zoals privacy-schending zijn juist dat, bijzaken.

Zo ziet de overheid het, zo ziet de bevolking het, en er is geen zelf-respecterende media die het ook als iets anders ziet... want het is van oudsher eigenlijk alleen zo dat het extreem paranoide segment van de bevolking, en de media, moord en brand krijsen... en dat zijn de figuren die al lang en breed voorbij alle redelijkheid zijn.
    Aaah the beauty of digital reproduction.
    Is it alive, or is it Phalanx?
    --- Cameron Hodge ---
      woensdag 25 november 2009 @ 08:28:29 #183
    74065 Burdie
    Cogito ergo Fok!
    pi_74983377
    Bedankt voor dit topic OldJeller!
    Ik heb zojuist getekend.

[ Bericht 31% gewijzigd door Burdie op 25-11-2009 08:34:30 ]
    KuikenGuppy
    pi_74983547
    quote:

[..]

Zeggen dat deze vergelijking walgelijk is maar zelf wel een vergelijking tussen Wilders en concentratiekampen maken (eerder in dit topic). Hoe triest.

Ik snap werkelijk waar niet wat er mis is met deze vergelijking. Moeten we dan echt wachten op het moment dat zo'n folder door de echte overheid in de bus komt voordat we die vergelijking mogen maken? Veel te laat natuurlijk.

Mensen die vallen over de vergelijking doen inderdaad niks anders dan de discussie proberen te diskwalificeren om zodoende niet verder hoeven na te denken.
    pi_74983861
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 02:21 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Moet ik echt aan je uitleggen hoe rekeningrijden privacy zal beïnvloeden?
    Privacy in het verkeer is een hoax. Je blindstaren op zoiets onbenulligs als het rekeningrijden is nogal raar, zeker als je merkt dat TomTom tegenwoordig je mobieltje (!) gebruikt voor verkeersinformatie. En dan roepen dat rekeningrijden je privacy beinvloed Wake up, je bent al veel te laat !
    quote:
    Licht dat eens toe.
    Want zonder de OV-chipkaart en zonder rekeningrijden kon/kan men zich anoniem verplaatsen in het openbaar vervoer en in de auto. Straks niet meer. Of doel je op iets NWO/BNW-achtigs.. "het heeft toch geen zin meer, de kaarten zijn geschud" ?
    Zie hierboven. Je mobiel is genoeg om mensen te kunnen traceren, over 5 a 10 jaar is iedereen binnen een x aantal minuten tot op de meter nauwkeurig te peilen via hun mobiel. En mensen hier maar massaal protesteren tegen de OV-chipkaart en het rekeningrijden
    quote:
    De groep hoopte klaarblijkelijk dat hun actie hiermee furore maakte, en dat is hen ook gelukt.
    Enerzijds vanwege de lay-out van het foldertje, anderzijds vanwege de tatoeage in de binnenkant van de pols die associaties met de Holocaust kan oproepen. Persoonlijk dacht ik - voor hun site/verklaring beschikbaar was - dáár niet direct aan, maar aan BSN -> identiteitsbewijs -> immer legitimatieplicht (vingerafdrukken, privacy, etc) -> symbolisch en satirisch wijzend op dié ontwikkelingen van de laatste jaren.
    Daar ben ik nog niet van overtuigd. We hebben nu dit 1 keer in het nieuws gezien, wedden dat je er voorlopig niks meer van hoort?
    quote:
    Dat ze hebben gekozen om op die manier de actie op te zetten, is hun keuze geweest. Of dat strafbaar is, zullen ze gauw genoeg merken, dunkt mij. Het is treurig dat het zo moest en er mensen gekwetst zijn. Desalniettemin hebben ze mijns inziens er goed aan gedaan deze vingerafdrukkendatabase weer ter discussie te brengen, aangezien het een behoorlijk gedane zaak leek. Iets wat zal gebeuren, en wanneer dat gebeurt ook niet meer zal worden teruggedraaid.
    Ik vind het moreel verwerpelijk om mensen te kwetsen om maar een punt te moeten maken. Zeker als je ervan uit gaat dat de bedenkers van deze campagne nooit in aanraking zijn gekomen met iets wat uberhaupt in de buurt kwam van de Holocaust. Respectloos in mijn opinie.
    quote:
    Waarom je Wilders er telkens bij haalt, begrijp ik niet. Dit, en privacy in het algemeen, staat los van links/rechts ed. Dat is beperkend. Uiteindelijk zijn zo'n beetje alle partijen voor inperking ervan en voor meer toezicht op de burgers. De ene partij roept hard voor te zijn, de andere in mindere mate en weer anderen stemmen zwijgend toe. Uiteindelijk staan we allen op een zinkend schip, lijkt het. En toch stiekem hopen dat volksvertegenwoordigers naar het volk luisteren, ofwel hun beroep eens op juiste wijze uitoefenen.
    Denk je werkelijk dat politici dit soort zaken volledig begrijpen? Ook zij worden gewoon gepiepeld. Leuk, zo`n petitie, maar het maakt geen flikker uit. Linksom of rechtsom, ze kunnen je toch wel traceren.
    pi_74983896
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:41 schreef HenryHill het volgende:

[..]

Ok, deze campagne had ook anders gekund, agreed.

Maar gegeven dat er inderdaad een folder bestaat die mensen waarschuwt dat hun privacy nog verder op de tocht staat door middel van een getatooeerde pols, wat vind jij dan belangrijker: dat mensen zich nu bewust worden dat ze inderdaad steeds minder privacy overhouden, of dat mensen respectvoller zouden moeten zijn tegenover wat toen gebeurd is?

Ja, het is allebei niet tof. Maar wat is belangrijker?
    Om even terug te komen hierop; daar ben ik nog niet over uit.
      woensdag 25 november 2009 @ 09:16:11 #188
    52636 M2theC
    You designed yourself
    pi_74984096
    Zeker mee eens. Dit is een zeer goede actie die mensen juist aan het denken moet zetten over waar ze mee bezig zijn in dit gekke landje. Het op systematische wijze bijhouden van allerlei privézaken, het opnemen van vingerafdrukken en het grote aantal camera`s met gezichts en kenteken herkenning maken er een Big Brother landje van.

Ik kan me voorstellen dat ouderen het niet helemaal begrijpen. Echter, ieder weldenkend mens zou toch moeten inzien dat het steeds gekker aan het worden is.. Daarnaast snap ik niet dat iedereen zo over zich heen laat lopen. Als we nu eens als land in opstand komen tegen alle idiote plannetjes van het kabinet.

Denk eens aan al deze zaken plus het onderstaande wat de laatste tijd is ingevoerd/ ter sprake is gekomen:

- Pensioen leeftijd omhoog naar 67
    - Rekening rijden
    - Afschaffen hypotheek rente
    - Geen fiscaal partnerschap zonder samenlevingscontract e.d.
    - Ov chipkaarten e.d.
    - Het op grote schaal monitoren van GSM gesprekken
    - De hele klimaatgekte waar wij ook lekker aan meedoen

Ik woon nog liever in Duitsland
    There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
      woensdag 25 november 2009 @ 09:37:55 #189
    116015 SicSicSics
    Crushing Cranial Contents!
    pi_74984546
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 09:16 schreef M2theC het volgende:
    Ik woon nog liever in Duitsland
    Was hindert Sie daran?
    Fine, fuck you then!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
      woensdag 25 november 2009 @ 09:42:37 #190
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74984646
    Ik denk dat ik de staatssecretaris maar eens ga mailen dat ik haar aangifte van harte ondersteun
    pi_74984817
    quote:
    Wat smakeloos is:
    etc.

Deze actie laat precies zien hoe smakeloos dát is.
  • Het is ook smakeloos dat het normaal wordt gevonden dat de belastingdienst je bankrekening zomaar mag inzien.
    pi_74984859
    quote:

Zucht...Word je nooit moe van jezelf? Kijk nog even naar het lijstje met initiatiefnemers, stuk voor stuk Wildersstemmers
    When I was a child I had a fever.
    My hands felt just like two balloons.
      woensdag 25 november 2009 @ 09:52:20 #193
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74984880
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 09:51 schreef Homdeck het volgende:

[..]

Zucht...Word je nooit moe van jezelf? Kijk nog even naar het lijstje met initiatiefnemers, stuk voor stuk Wildersstemmers
    My point exactly.
    pi_74984911
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 09:49 schreef Picchia het volgende:

[..]

Het is ook smakeloos dat het normaal wordt gevonden dat de belastingdienst je bankrekening zomaar mag inzien.
    Hoezo? Vind je het ook smakeloos dat ze je jaaropgaaf zien?
    pi_74985663
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    Ik denk dat ik de staatssecretaris maar eens ga mailen dat ik haar aangifte van harte ondersteun
    Dat mag.

Ik heb juist Pauw en Witteman gemailed en gevraagd of ze hier een itempje over gaan doen.
    pi_74985707
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 09:53 schreef Homdeck het volgende:

[..]

Hoezo? Vind je het ook smakeloos dat ze je jaaropgaaf zien?
    Hoezo?

Justitie kan openstaande boetes ook direct van je rekening schrijven. Ook normaal zeker?
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 12:51 schreef Dutchguy het volgende:

[..]

Dat mag.

Ik heb juist Pauw en Witteman gemailed en gevraagd of ze hier een itempje over gaan doen.
    Leuk initiatief, maar ik denk dat 95% van de discussie over de holocaust vergelijking zal gaan.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2009 12:53:44 ]
      woensdag 25 november 2009 @ 13:01:52 #197
    136343 BasEnAad
    pi_74986055
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 09:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    En dan kompleet voorbij gaan aan het doel van deze actie.

Unsuccessful troll is unsuccessful

Nogmaals... waarom walg je van de WO2 vergelijking maar doe je het vervolgens zelf ook richting Wilders?
      woensdag 25 november 2009 @ 13:07:17 #199
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74986127
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 13:04 schreef Refragmental het volgende:

[..]

En dan kompleet voorbij gaan aan het doel van deze actie.

Unsuccessful troll is unsuccessful

Nogmaals... waarom walg je van de WO2 vergelijking maar doe je het vervolgens zelf ook richting Wilders?
    Omdat ik geen verband zie tussen wat de overheid nu doet en de enige reden dat iemand een nummer op zijn arm kreeg, namelijk uitroeiing, maar ik wel verband zie tussen wat Wilders roept en wat de NSDAP riep in de jaren 30.

Duidelijk genoeg voor je?
    pi_74986175
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 13:07 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Omdat ik geen verband zie tussen wat de overheid nu doet en de enige reden dat iemand een nummer op zijn arm kreeg, namelijk uitroeiing, maar ik wel verband zie tussen wat Wilders roept en wat de NSDAP riep in de jaren 30.

Duidelijk genoeg voor je?
    Kortom je bent dus gewoon hypocriet?
    pi_74986191
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 12:52 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Hoezo?

Justitie kan openstaande boetes ook direct van je rekening schrijven. Ook normaal zeker?
    [..]
    En wat heeft dat met de belastingdienst te maken?
    Snap je het zelf nog wel?
    pi_74986227
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 12:52 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Leuk initiatief, maar ik denk dat 95% van de discussie over de holocaust vergelijking zal gaan.
    Eerst maar eens kijken of ze het oppikken. P&W zijn op hun best als er een voor- en een tegenstander aan het woord is. Dan maak ik me over die holocaustvergelijking ook niet zoveel zorgen.
    pi_74986329
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 13:10 schreef Homdeck het volgende:

[..]

En wat heeft dat met de belastingdienst te maken?
    Snap je het zelf nog wel?
    Ik snap het nog, vriend.

Dat heeft zijdelings iets met elkaar te maken. Het zijn allebei overheidsorganen. Die hebben wat mij betreft niets, maar dan ook helemaal niets met mijn bankzaken te maken. Dat is privé! Net zoals wat jij met je vriendin of vrouw in de slaapkamer uitvoert privé is.
      woensdag 25 november 2009 @ 13:17:30 #204
    116015 SicSicSics
    pi_74986415
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 13:14 schreef J0kkebr0k het volgende:
    Ik snap het nog, vriend.

Dat heeft zijdelings iets met elkaar te maken. Het zijn allebei overheidsorganen. Die hebben wat mij betreft niets, maar dan ook helemaal niets met mijn bankzaken te maken. Dat is privé! Net zoals wat jij met je vriendin of vrouw in de slaapkamer uitvoert privé is.
    Niet als je het in de vorm van belastingen bekijkt.

Stel dat je 42% van je vrouw aan de staat moest schenken (of bij een heel lekker wijf 52%) dan zou vadertje staat ook graag willen weten waar ze is en hoe lekker ze is. Logisch toch?
    Fine, fuck you then!
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
      woensdag 25 november 2009 @ 13:19:33 #205
    66444 Lord_Vetinari
    pi_74986479
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 13:09 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Kortom je bent dus gewoon hypocriet?
    Want? Lezen is niet je sterkste punt? Ik zal het uitleggen en proberen woorden van minder dan 3 lettergrepen te gebruiken:

Het aanbrengen van nummers op de onderarm werd alleen gedaan bij mensen, die in vernietigingskampen terechtkwamen. Deze actie is gericht tegen, laat ik het maar even het 1984 gevoel noemen. De overheid wil meer weten van ons. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik ben het niet, maar ik vind het veel en veel te ver gaan om dan een instrument van stal te halen, wat een duidelijke connectie heeft met massavernietiging, genocide en dergelijke, temeer als je dat doet in een quasi-overheidsfolder, die ook nog bij mensen in de bus valt, die zelf misschien nog zo'n nummer op hun arm hebben staan.

Aan de andere kant ben ik in de positie om de uitsprakenvan Wilders te leggen naast teksten uit de begintijd van de NSDAP. De gedachten achter veel van zijn teksten vind ik griezelig veel lijken op de gedachten die ik in de papieren nuit de jaren 20 en 30 lees. Voordat je nou weer gaat chargeren en me woorden in de mond legt die ik niet zeg: Ik beweer nergens, dat we met Wilders definitief op weg zijn naar een nieuwe wereldoorlog of vernietigingskampen. Ik zeg wel, dat de mogelijkheid bestaat dat we op weg zijn naar een maatschappij, die onwelgevalligen misschien niet vermoordt, maar zeker wel deporteert of minimaal als tweederangs burgers gaan beschouwen.

En vergeet niet, dat een massabeweging erg moeilijk in de hand te houden is. Hitler heeft ook jaren plannen gehad om de Joden gewoon Europa uit te bonjouren. Pas toen dat niet lukte, moest hij wel naar de vernietiging grijpen, anders was zijn Rijk heel snel afgelopen geweest. Die kant kan het nu ook op gaan. Wilders kan best van plan zijn na de verkiezingen alles met compromissen te gaan doen en de soep niet zo heet te laten eten als hij wordt opgediend, maar zoals we na de dood van Fortuyn al zagen zijn er nu eenmaal groepen in dit land, die die remmingen niet kennen. En ik kan me best voorstellen, dat die op dat moment gaan denken 'hee, we hebben gewonnen. Dus nu gaan al die buitenlanders eruit en als zij het niet doen, doen wij het wel.'
    pi_74986546
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 13:14 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik snap het nog, vriend.

Dus je vind ook dat ze niet achter geheime buitenlandse bankrekeningen aan mogen zitten? Als Nederland een bankgeheim krijgt, geeft niemand zijn vermogen meer op in de aangifte, waardoor de staat miljarden misloopt wat op zijn beurt weer op één of andere manier gecompenseerd moet gaan worden.. Ik betaal zelf geen vermogenrendementsheffing omdat ik niet veel heb, en ik ben ook niet van plan om de rijkaards te gaan compenseren

maar dit is aardig offtopic geloof ik.
    pi_74991878
    Het feit dat men bij mijn bankgegevens kan, als men zou willen, vindt ik een flinke schending van het recht op privacy ja. Er zou misbruik van gemaakt kunnen worden. Net als het aantal telefoontaps dat justitie jaarlijks uitvoert. Dat het in extreme gevallen moet kunnen, na beoordeling en goedkeuring van een rechter, is dan nog wel ter discussie te stellen ja.

Wie zegt mij, dat men nu niet mijn bankregening doorspit, terwijl ik gewoon een trouwe belastingbetaler ben. Noem me paranoide, maar het idee dat het kan vind ik niet prettig.

Wat is de volgende stap? Dat ze een loper hebben waarmee ze bij jou thuis door je lades komen spitten en in je kasten komen kijken als je niet thuis bent? Misschien ligt daar wel geld namelijk.
      woensdag 25 november 2009 @ 17:37:48 #208
    271538 Brainfish
    Vis met borsthaar
    pi_74994658
    quote:
    Hier kan ik mij ook in vinden inderdaad.

Ik snap best dat er een taboe kan liggen op de Holocaust maar blijkbaar is enige referentie ernaar ook al direct schadelijk. Op die manier kun je geen discussie voeren vind ik. Anti-Wilders personen mogen wel referenties maken naar de NSB/nazi's of Hitler maar als het om een vrijheidsdiscussie gaat, dan mag er niet naar vreselijke, ernstige geschiedenisfeiten gerefereerd worden zoals de Holocaust.

Verwarrend, verwarrend.

Ik ben voor een open en blote discussie zonder taboes, ook al moet je even slikken bij smakeloze dingen. Het is juist onze taak om dat voor ons te nemen om te voorkomen dat de situatie uit de hand gaat lopen voor toekomstige generaties.
    It's fun to lose.
    And to pretend.
      woensdag 25 november 2009 @ 17:50:26 #209
    52636 M2theC
    You designed yourself
    pi_74994986
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 09:37 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Was hindert Sie daran?
    Ik wist dat iemand deze opmerking ging maken. De vraag was alleen wie?

Maar zonder gekkigheid.. In principe ook helemaal niks. Als ze echt het rekeningrijden gaan invoeren in 2012 dan vertrek ik hier. Zat eerst aan Belgie te denken maar daar zijn ze ook zo idioot.

Als ik trouwens naar mijn directe vriendenkring kijk dan is ook echt bijna 95 procent naar het buitenland vertrokken. Is het een trend om in het buitenland te gaan wonen of ligt het aan mij?
    There's a valuable lesson learned, so it evens it up for me. When the grass is cut, the snakes will show.
    pi_74995356
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 07:20 schreef PhalanX het volgende:
    Het grappige is natuurlijk dat mensen denken dat het een ding is van de huidige regering.

De overheid is al jaren bezig om dit soort dingen door te voeren. Telkens weer een klein initiatief, dat vervolgens niet voldoende door de media belicht wordt. Het resultaat is dat veel mensen het niet eens weten wat er ondertussen allemaal wel niet geregistreerd word, maar ook dat ze er niet echt veel om geven omdat ze niet weten wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn.

En denk je dat het Nederlandse volk de straat op gaat? Ik dacht het niet, daar hebben we de profesionele demonstranten voor te danken. Die hebben gezorgd dat het beeld van een demonstrant het beeld is van een paranoide anarchist, een kansloze kraker, of een marrokaan met een Arrafat-sjaaltje die graag wat ruiten in wil gooien. Dankzij die figuren is demonstreren iets voor "labiele" mensen, en ziet de gewone burger zich liever niet in een soortgelijke rol.

Daarbij is er een ontzettende hoeveelheid apathie. Niemand kan het nog iets schelen. Zolang we maar op vakantie kunnen, zolang we maar kunnen downloaden, zolang we maar tevreden zijn in het hier en nu hoeven we ons niet echt veel zorgen te maken over vijf jaar later.

En dit soort fratsen staan los van het CDA, ze staan los van de PvdA, het is iets van de tijden waarin we leven. De technologie is er, en dus word de technologie toegepast. De overheid, en dat is partij-overstijgend in dit geval, houd zichzelf graag in stand, maar het houdt ook zichzelf graag op de hoogte van nieuwe technologische ontwikkelingen.

Ik betwijfel of de Nederlandse overheid dit soort dingen doorvoert omdat ze een soort van wurggreep op de bevolking willen krijgen. Daar zijn we te Nederlands voor. We doen het omdat het kan, omdat het perfect past in een bureaucratie, omdat het een ideale gelegenheid is om ergens nog wat extra geld uit te kunnen knuipen. De akelige bijzaken zoals privacy-schending zijn juist dat, bijzaken.

Zo ziet de overheid het, zo ziet de bevolking het, en er is geen zelf-respecterende media die het ook als iets anders ziet... want het is van oudsher eigenlijk alleen zo dat het extreem paranoide segment van de bevolking, en de media, moord en brand krijsen... en dat zijn de figuren die al lang en breed voorbij alle redelijkheid zijn.
    Klopt. Enige verschil is dat het nu veel duidelijkere vormen aan begint te nemen, en dat meer en meer mensen zich ervan bewust worden.
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 09:03 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Privacy in het verkeer is een hoax. Je blindstaren op zoiets onbenulligs als het rekeningrijden is nogal raar, zeker als je merkt dat TomTom tegenwoordig je mobieltje (!) gebruikt voor verkeersinformatie. En dan roepen dat rekeningrijden je privacy beinvloed Wake up, je bent al veel te laat !
    Onbenulligs? Veel mensen gebruiken de auto om naar werk te gaan en voor zo'n beetje alle andere verplaatsingen die niet te lopen (of te fietsen) zijn. Dus als je precies weet waar iemands auto zich constant bevindt, weet je een hoop van die persoon (en z'n eventuele patroon).
    TomTom heeft niet iedereen en is vrijwillig. Hetzelfde geldt voor de mobiele telefoon. Je vergelijking snijdt dus geen hout.

Ja, zo'n verplicht GPS-kastje waarvan de overheid op elk moment de gegevens van kan inzien, is een inbreuk op privacy en beïnvloedt het zeer zeker. Wat begrijp je niet, Scorpie?
    quote:
    [..]

Zie hierboven. Je mobiel is genoeg om mensen te kunnen traceren, over 5 a 10 jaar is iedereen binnen een x aantal minuten tot op de meter nauwkeurig te peilen via hun mobiel. En mensen hier maar massaal protesteren tegen de OV-chipkaart en het rekeningrijden
    Zie hierboven. Dat is niet verplicht.
    Als rekeningrijden niet verplicht was dan er minder ophef. Maar nee, je krijgt een fikse boete en eventueel een gevangenisstraf tot vier jaar als je niet zo'n kastje hebt, het kastje kapot gaat of je er iets anders mee doet.
    Wat zijn dit voor vergelijkingen?
    quote:
    [..]

Daar ben ik nog niet van overtuigd. We hebben nu dit 1 keer in het nieuws gezien, wedden dat je er voorlopig niks meer van hoort?
    Er zijn een aantal organisaties bezig met juridische stappen. Opslag van vingerafdrukken in een centrale database is vooralsnog strijdig met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dus dat zal zeker wel een staartje krijgen.
    quote:
    [..]

Ik vind het moreel verwerpelijk om mensen te kwetsen om maar een punt te moeten maken. Zeker als je ervan uit gaat dat de bedenkers van deze campagne nooit in aanraking zijn gekomen met iets wat uberhaupt in de buurt kwam van de Holocaust. Respectloos in mijn opinie.
    Dat is goed mogelijk.
    quote:
    [..]

Denk je werkelijk dat politici dit soort zaken volledig begrijpen? Ook zij worden gewoon gepiepeld. Leuk, zo`n petitie, maar het maakt geen flikker uit. Linksom of rechtsom, ze kunnen je toch wel traceren.
    En door wie dan? Nederland is nu de enige in de EU die zo'n centrale database gaat aanleggen. Dit staat momenteel in geen enkele richtlijn.
    Zwijgen en lijdend toekijken, en hen geen strobreed in de weg leggen, vind ik dan nog steeds de slechtste optie, ook al weet je dat er slechts een kleine kans dat er verandering komt. En weet je waarom? De meeste mensen zijn apathisch (zie post van PhalanX).. als er werkelijk een grote groep zou opstaan, en dan echt groot, dan zou dat zeer zeker wel een verschil uitmaken. Dan kan men / de politiek er niet omheen (denk aan massale demonstraties uit het verleden).
    Zonder OV-chip en rekeningrijden een stuk minder.. althans, het is een keus die je maakt. Keus is belangrijk.
    pi_75004761
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 13:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Want? Lezen is niet je sterkste punt? Ik zal het uitleggen en proberen woorden van minder dan 3 lettergrepen te gebruiken:

Het aanbrengen van nummers op de onderarm werd alleen gedaan bij mensen, die in vernietigingskampen terechtkwamen. Deze actie is gericht tegen, laat ik het maar even het 1984 gevoel noemen. De overheid wil meer weten van ons. Daar kun je het mee eens zijn of niet. Ik ben het niet, maar ik vind het veel en veel te ver gaan om dan een instrument van stal te halen, wat een duidelijke connectie heeft met massavernietiging, genocide en dergelijke, temeer als je dat doet in een quasi-overheidsfolder, die ook nog bij mensen in de bus valt, die zelf misschien nog zo'n nummer op hun arm hebben staan.

Aan de andere kant ben ik in de positie om de uitsprakenvan Wilders te leggen naast teksten uit de begintijd van de NSDAP. De gedachten achter veel van zijn teksten vind ik griezelig veel lijken op de gedachten die ik in de papieren nuit de jaren 20 en 30 lees. Voordat je nou weer gaat chargeren en me woorden in de mond legt die ik niet zeg: Ik beweer nergens, dat we met Wilders definitief op weg zijn naar een nieuwe wereldoorlog of vernietigingskampen. Ik zeg wel, dat de mogelijkheid bestaat dat we op weg zijn naar een maatschappij, die onwelgevalligen misschien niet vermoordt, maar zeker wel deporteert of minimaal als tweederangs burgers gaan beschouwen.

En vergeet niet, dat een massabeweging erg moeilijk in de hand te houden is. Hitler heeft ook jaren plannen gehad om de Joden gewoon Europa uit te bonjouren. Pas toen dat niet lukte, moest hij wel naar de vernietiging grijpen, anders was zijn Rijk heel snel afgelopen geweest. Die kant kan het nu ook op gaan. Wilders kan best van plan zijn na de verkiezingen alles met compromissen te gaan doen en de soep niet zo heet te laten eten als hij wordt opgediend, maar zoals we na de dood van Fortuyn al zagen zijn er nu eenmaal groepen in dit land, die die remmingen niet kennen. En ik kan me best voorstellen, dat die op dat moment gaan denken 'hee, we hebben gewonnen. Dus nu gaan al die buitenlanders eruit en als zij het niet doen, doen wij het wel.'
    Dus je mag wel die vergelijkingen richting Wilders maken omdat je denkt dat het bij hem die kant op kan gaan?
    Maar je mag diezelfde vergelijkingen niet richting de overheid maken omdat je denkt dat het daar ook die kant opgaat?

Want alles wat ik nu zie bij de regering met hun inperkingen van privacy en pogingen tot totale controlle doen mij namelijk OOK denken aan de beginjaren van het derde rijk. Waarom zou ik die vergelijking dan niet mogen maken?

Ik blijf het krom vinden dat de hele discussie gediskwalificeerd wordt hierdoor, ik zou het haast moedwillige afleiding van het echte probleem willen noemen van sommigen hier.
    pi_75004853
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 18:04 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Klopt. Enige verschil is dat het nu veel duidelijkere vormen aan begint te nemen, en dat meer en meer mensen zich ervan bewust worden.
    [..]

Onbenulligs? Veel mensen gebruiken de auto om naar werk te gaan en voor zo'n beetje alle andere verplaatsingen die niet te lopen (of te fietsen) zijn. Dus als je precies weet waar iemands auto zich constant bevindt, weet je een hoop van die persoon (en z'n eventuele patroon).
    TomTom heeft niet iedereen en is vrijwillig. Hetzelfde geldt voor de mobiele telefoon. Je vergelijking snijdt dus geen hout.

Ja, zo'n verplicht GPS-kastje waarvan de overheid op elk moment de gegevens van kan inzien, is een inbreuk op privacy en beïnvloedt het zeer zeker. Wat begrijp je niet, Scorpie?
    [..]

Als rekeningrijden niet verplicht was dan er minder ophef. Maar nee, je krijgt een fikse boete en eventueel een gevangenisstraf tot vier jaar als je niet zo'n kastje hebt, het kastje kapot gaat of je er iets anders mee doet.
    [..]

Er zijn een aantal organisaties bezig met juridische stappen. Opslag van vingerafdrukken in een centrale database is vooralsnog strijdig met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens, dus dat zal zeker wel een staartje krijgen.
    [..]

Dat is goed mogelijk.
    [..]

En door wie dan? Nederland is nu de enige in de EU die zo'n centrale database gaat aanleggen. Dit staat momenteel in geen enkele richtlijn.
    Zwijgen en lijdend toekijken, en hen geen strobreed in de weg leggen, vind ik dan nog steeds de slechtste optie, ook al weet je dat er slechts een kleine kans dat er verandering komt. En weet je waarom? De meeste mensen zijn apathisch (zie post van PhalanX).. als er werkelijk een grote groep zou opstaan, en dan echt groot, dan zou dat zeer zeker wel een verschil uitmaken. Dan kan men / de politiek er niet omheen (denk aan massale demonstraties uit het verleden).
    Zonder OV-chip en rekeningrijden een stuk minder.. althans, het is een keus die je maakt. Keus is belangrijk.
    Als ik jou was, zou ik geen energie meer steken in Scorpie... Hij is totaal apathisch vwb privacy en woont waarschijnlijk in een glazen huis...
      woensdag 25 november 2009 @ 22:43:42 #213
    66444 Lord_Vetinari
    pi_75005037
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 22:37 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Dus je mag wel die vergelijkingen richting Wilders maken omdat je denkt dat het bij hem die kant op kan gaan?
    Maar je mag diezelfde vergelijkingen niet richting de overheid maken omdat je denkt dat het daar ook die kant opgaat?

Want alles wat ik nu zie bij de regering met hun inperkingen van privacy en pogingen tot totale controlle doen mij namelijk OOK denken aan de beginjaren van het derde rijk. Waarom zou ik die vergelijking dan niet mogen maken?

Ik blijf het krom vinden dat de hele discussie gediskwalificeerd wordt hierdoor, ik zou het haast moedwillige afleiding van het echte probleem willen noemen van sommigen hier.
    Hmm, blijkbaar toch teveel woorden met meer lettergrepen gebruikt, want je snapt het nog steeds niet.

Lees mijn tekst nog eens door. Ik zeg nergens dat ik het eens ben met die maatregelen. Maar daar tegen ageren op deze manier gaat nergens over. Deze maatregelen hebben niet tot doel om ons te vernietigen. Het aanbrengen van een nummer op een arm had maar 1 doel: Het merken voor vernietiging.

Als ze zo nodig die vergelijking willen maken, hadden ze makkelijk een andere parallel kunnen trekken, die niet rechtstreeks tegen de schenen schoppen van mensen.

Nogmaals: Het aanbrengen van een nummer op de onderarm had NIETS te maken met registratie tbv vervolging. Dat punt was op dat moment al lang gepasseerd. Als je bezwaar hebt tegen de verregaande registratie is dit NIET de vergelijking die je moet trekken.
      woensdag 25 november 2009 @ 22:55:17 #214
    102177 fs180
    ik rem voor katten
    pi_75005529
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 22:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Hmm, blijkbaar toch teveel woorden met meer lettergrepen gebruikt, want je snapt het nog steeds niet.

Lees mijn tekst nog eens door. Ik zeg nergens dat ik het eens ben met die maatregelen. Maar daar tegen ageren op deze manier gaat nergens over. Deze maatregelen hebben niet tot doel om ons te vernietigen. Het aanbrengen van een nummer op een arm had maar 1 doel: Het merken voor vernietiging.

Als ze zo nodig die vergelijking willen maken, hadden ze makkelijk een andere parallel kunnen trekken, die niet rechtstreeks tegen de schenen schoppen van mensen.

Nogmaals: Het aanbrengen van een nummer op de onderarm had NIETS te maken met registratie tbv vervolging. Dat punt was op dat moment al lang gepasseerd. Als je bezwaar hebt tegen de verregaande registratie is dit NIET de vergelijking die je moet trekken.
    subjectief..
      woensdag 25 november 2009 @ 22:58:24 #215
    67978 HenryHill
    pi_75005680
    Nog zo'n "ik ben wel tegen de privacyinbreuk, maar een tatoeage op een onderarm, dat kan echt niet !1!!1".

Serieus, of die hele privacyinbreuk kan je eigenlijk geen snars schelen, of je hebt je prioriteiten verkeerd staan. Want als je denkt dat (mogelijk!) controversiele verwijzingen te zwaar geschut zijn om het privacy-inperkende gedrag van de overheid onder de aandacht te brengen, dan heb je duidelijk niet begrepen welke kant we opgaan.
      † In Memoriam † donderdag 26 november 2009 @ 00:19:52 #216
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_75008260
    quote:

Lees mijn tekst nog eens door. Ik zeg nergens dat ik het eens ben met die maatregelen. Maar daar tegen ageren op deze manier gaat nergens over.
    Juist wel, er is direct veel aandacht én tevens discussie.
    pi_75008995
    quote:

[..]

Ergens ben ik het met je eens dat een smakeloos kantje had, die stunt. Maar hoe had je anders de aandacht van de massa willen trekken?
      † In Memoriam † donderdag 26 november 2009 @ 01:46:36 #218
    21290 NorthernStar
    Insurgent
    pi_75009470
    Ja laten we met zijn allen net doen alsof het heiligschennis is of iets dergelijks. Kom op zeg, dagelijks wordt de hele menselijke geschiedenis, inclusief de gebeurtenissen uit de jaren 40 van de vorige eeuw, gebruikt voor illustratie of een punt te maken. En vaker misbruikt dat gebruikt als het voor politieke doeleinden is.

Al de leiders van Chavez tot Ahmadinejad, die constant met Hitler worden vergeleken, daar hoor je nou nooit van dat mensen er emotionele problemen mee hebben. Als Netanyahu in de VN met nazi-documenten staat te zwaaien om daarmee sancties voor Iran proberen af te dwingen, nee dat is allemaal ok. Dan staan "onze" volksvertegenwoordigers te applaudisseren. War is peace, we weten het. Maar waag het niet om via registratiesystemen uit het verleden te wijzen op de huidige registratiesystemen om iets van bewustwording op gang te brengen. Sacrilège!

Als al die mensen die zo gekwetst zijn zich nu eens druk zouden maken over vandaag in plaats van de vorige eeuw dan kregen we misschien wat gedaan.
    pi_75010053
    quote:

[..]

Dan aan jou dezelfde vraag die Scorpie niet beantwoord heeft... Hoe ver laat jij de overheid dan gaan tot je zelf tot de conclusie komt dat het precies dezelfde kant op gaat als toen?
      † In Memoriam † donderdag 26 november 2009 @ 12:31:22 #220
    13819 Loedertje
    Trotse GILF.
    pi_75016414
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 01:46 schreef NorthernStar het volgende:
    . Maar waag het niet om via registratiesystemen uit het verleden te wijzen op de huidige registratiesystemen om iets van bewustwording op gang te brengen.
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 06:18 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Dan aan jou dezelfde vraag die Scorpie niet beantwoord heeft... Hoe ver laat jij de overheid dan gaan tot je zelf tot de conclusie komt dat het precies dezelfde kant op gaat als toen?
    Aan de andere kant, wat heeft het voor nut om je druk te maken om dit soort dingen terwijl we een prima werkend systeem hebben (Paspoort, gsm, bonuskaart, BSN nummer, NAW gegevens GBA, camerabewaking op straat,DNA-profielen, databanken voor alles wat je maar kunt verzinnen.. )

Ik ondersteun deze actie absoluut hoor maar je eigenlijk maakt *men* zich druk om iets waarvan het terugdraaien allang niet meer mogelijk is. We zijn uitstekend in staat om vrijwel alles vast te leggen.

Zodra je je bewust bent van al deze dingen is het onzinnig om je druk te maken over de vraag *hoe ver laat jij de overheid nog gaan*
    pi_75016835
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 18:04 schreef OldJeller het volgende:

Waar mijn auto staat is lang niet zo interessant als waar ik mij op DAT moment precies bevind. Er zijn meer mobieltjes in Nederland dan dat er inwoners zijn. Doe eens de rekensom, wat is interessanter voor een regering om in te zien? Wat snap je daar niet aan? De dekkingsgraad van mobieltjes is 98%. Dat red je niet met auto`s.
    quote:
    Hell, en mobieltjes hebben dat voordeel niet? Kom op zeg, niet zo blindstaren.
    quote:
    Het boeit geen REET wat er wel of niet verplicht is. Het boeit WEL wat mensen het meeste gebruiken en wat dus ingeburgerd is. Mobieltjes zijn ingeburgerd. Zie je dat nou echt niet, of wil je het niet zien omdat je stokpaardje rekeningrijden lang niet zo interessant is voor de regering (behalve voor het uitmelken van de automobilisten) als het kunnen peilen van mobieltjes?
    quote:
    Ik denk dat ze het geruisloos zullen invoeren en dat we er gewoon met zijn allen instinken.
    quote:
    Ach, dat gaat hier niet gebeuren. Nederlanders hebben het te goed voor zulke dingen.
    pi_75016868
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 06:18 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Pardon? Die vraag heb ik niet voorbij zien komen, doet eens link plaatsen? Daarnaast maak ik mij niet de illusie dat ik ooit in beweging zal komen tegen zoiets als de overheid. Zeker niet als er nog 9 miljoen andere apathische mensen in dit kutlandje het allemaal wel best vinden. Nee, ik zie mezelf eerder emigreren dan opkomen voor zo`n lui kutvolk als de Nederlanders
    pi_75016908
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 12:31 schreef Loedertje het volgende:

[..]

[..]

Aan de andere kant, wat heeft het voor nut om je druk te maken om dit soort dingen terwijl we een prima werkend systeem hebben (Paspoort, gsm, bonuskaart, BSN nummer, NAW gegevens GBA, camerabewaking op straat,DNA-profielen, databanken voor alles wat je maar kunt verzinnen.. )

Ik ondersteun deze actie absoluut hoor maar je eigenlijk maakt *men* zich druk om iets waarvan het terugdraaien allang niet meer mogelijk is. We zijn uitstekend in staat om vrijwel alles vast te leggen.

Zodra je je bewust bent van al deze dingen is het onzinnig om je druk te maken over de vraag *hoe ver laat jij de overheid nog gaan*
    Dat is dan ook mijn betoog: mensen richten de energie op de verkeerde dingen. Maar blijkbaar ben je dan gelijk anti ofzo
    pi_75016927
    Brrrrrrrrrrriljante actie.

Resistance, yes please.
    pi_75018220
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 12:45 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Pardon? Die vraag heb ik niet voorbij zien komen, doet eens link plaatsen?
    Bij deze:
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 23:03 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Allemaal leuk & aardig, maar hoe ver laat jij de overheid gaan tot je zelf de parallellen trekt?
    quote:
    Daarnaast maak ik mij niet de illusie dat ik ooit in beweging zal komen tegen zoiets als de overheid. Zeker niet als er nog 9 miljoen andere apathische mensen in dit kutlandje het allemaal wel best vinden. Nee, ik zie mezelf eerder emigreren dan opkomen voor zo`n lui kutvolk als de Nederlanders
    Waar zou je dan naar toe gaan vraag ik mij af... Er zijn weinig landen die ik ken waar je niet zo veel bespied wordt, of waar het niet ronduit gevaarlijk is.

Daarbij, apathie voedt enkel dit soort acties. Voor WO2 was men in het buitenland (en ws ook in Duitsland zelf) ook volledig apathisch richting de opkomst van Hitler, zie wat daar van kwam.
      donderdag 26 november 2009 @ 13:36:18 #226
    116015 SicSicSics
    pi_75018449
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 13:28 schreef RvLaak het volgende:
    Daarbij, apathie voedt enkel dit soort acties. Voor WO2 was men in het buitenland (en ws ook in Duitsland zelf) ook volledig apathisch richting de opkomst van Hitler, zie wat daar van kwam.
    Dus we mogen nooit meer apathisch zijn?
    Of moeten we enkel selectief apathisch zijn?

En bovendien is het niet onze schuld als we apathisch zijn... "De oplossing moet dan niet in de eerste plaats bij de apathisch reagerende doelgroep worden gezocht, maar bij de organisatie die de apathie opwekt en het vertrouwen moet herstellen." Ik doe er dus nog even niets mee!
    Fine, fuck you then!
    pi_75018489
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 13:36 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Dus we mogen nooit meer apathisch zijn?
    Of moeten we enkel selectief apathisch zijn?

En bovendien is het niet onze schuld als we apathisch zijn... De oplossing moet dan niet in de eerste plaats bij de apathisch reagerende doelgroep worden gezocht, maar bij de organisatie die de apathie opwekt en het vertrouwen moet herstellen. Ik doe er dus nog even niets mee!
    Inderdaad, we mogen nooit meer apathisch zijn. Mensen die niets (willen) ondernemen, mogen van mij ook niet klagen.
      donderdag 26 november 2009 @ 13:39:32 #228
    116015 SicSicSics
    pi_75018525
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 13:37 schreef RvLaak het volgende:
    Inderdaad, we mogen nooit meer apathisch zijn. Mensen die niets (willen) ondernemen, mogen van mij ook niet klagen.
    Ik klaag ook niet.

Net als ieder ander die apathisch is!
    Fine, fuck you then!
    pi_75022356
    Ik moet zo'n folder hebben, dat is een collectors item
      donderdag 26 november 2009 @ 19:49:51 #230
    43624 Martijn_77
    It was a good year
    pi_75030742
    Het is wel een harde actie maar ik denk wel dat die nodig is om Nederland wakker te schudden
    Experience is what you get when you don't get what you wanted
    Take my advice ... I don't use it anyway...
    Een goede Fok! Search
    Een goede Fok! Search
    pi_75041662
    quote:

[..]

Er zijn genoeg figuren bij de overheid die staan te likkebaarden bij het idee dat iedereen zo'n verplichte tatoeage of chip moet. Het ministerie is nu niet blij vanwege de achterliggende gedachte van deze actie.
    Geheel mee eens. Leuke actie.
    Niet dat zij zal helpen, trouwens.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_75041880
    Nou weet ik niet of nazi Duitsland een goede onderliggende verwijzing is, maar ik durf ook wel te roepen dat de regering de laatste tijd dit soort dingen toch wel over zich afroept hoor.
    Eigenlijk vind ik het een erg treffende folder kijkende naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Deze al dan niet negatieve media aandacht is w.m.b. wel mooi meegenomen.
    pi_75042494
    quote:
    Op woensdag 25 november 2009 13:19 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Ik heb de indruk dat je hier meegesleept wordt door ...?
    Vet van mij: dit snap ik niet.
    Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
    Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
    pi_75042695
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 22:39 schreef Disana het volgende:

[..]

Nee. Als je kiest voor een schokkend beeld voor je campagne, moet je niet raar opkijken dat men daarop het accent legt.
    Ik vind het schokkende beeld van deze campagne nog niet half zo schokkend als de privacyschendende maatregelen die de overheid op dit moment in wil voeren en de ongelooflijk achterlijke onverschilligheid van de bevolking hierover.
    Wat moet er in godsnaam nog gebeuren voor het volk wel in beweging komt?
    There is no love sincerer than the love of food.
    pi_75043834
    Idd MinderMutsig

De privacyschendende maatregelen den de ongelofelijk achterlijke onverschilligheid van de bevolking hierover, dat is precies waarom er ooit zo veel mensen konden worden weggevoerd dus die parallel is geen domme sensatie maar gewoon ultra-functioneel, klaar.
    pi_75044537
    quote:
    Op donderdag 26 november 2009 13:28 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Bij deze:
    [..]

[..]

Waar zou je dan naar toe gaan vraag ik mij af... Er zijn weinig landen die ik ken waar je niet zo veel bespied wordt, of waar het niet ronduit gevaarlijk is.

Ik zou dan kiezen voor een wat minder ontwikkeld land, daar kan ik het nog best 30 jaar volhouden zonder al te veel overheids inmenging.
      vrijdag 27 november 2009 @ 09:06:39 #237
    68576 eleusis
    fokked op kidz
    pi_75045025
    Geweldige actie... Jammer dat het niet een jaartje eerder was, dan had er misschien een stokje voor gestoken kunnen worden. Nu is het een feit...
    Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
    pi_75046157
    quote:
    Op vrijdag 27 november 2009 09:06 schreef eleusis het volgende:
    Geweldige actie... Jammer dat het niet een jaartje eerder was, dan had er misschien een stokje voor gestoken kunnen worden. Nu is het een feit...
    Denk het niet, zie de reactie van Bijlerveld, en een paar mensen in dit topic. Men wil het absoluut niet over de inhoud hebben en diskwalificeren de actie dan maar via de verwijzingen naar WO2 (terwijl de overheid, imo, zelf de vergelijkingen over zich afroept...)
    pi_75047213
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 18:52 schreef isogram het volgende:
    Ach het is in ieder geval uit hun eigen zakken betaald. En dat is al meer wat er gezegd kan worden van kilometerheffing e.d.
    Dat is gewoon onze zak.
    pi_75134107
    quote:
    Op vrijdag 27 november 2009 10:33 schreef McKillem het volgende:

[..]

Ach het is in ieder geval uit hun eigen zakken betaald. En dat is al meer wat er gezegd kan worden van kilometerheffing e.d.
    Dat is gewoon onze zak.
    Wie gewönlich
      maandag 30 november 2009 @ 13:49:24 #241
    70081 Lkw
    ²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
    pi_75141595
    quote:
    Op vrijdag 27 november 2009 10:33 schreef McKillem het volgende:

[..]

Dat is gewoon onze zak.
    Het is idd triest dat een schijnbare meerderheid van de mensen niet veel verder komt dan zeiken over 'weggegooid geld' en dommige verwijzingen maken naar WO2. Zo'n passieve bevolking verdient het misschien ook wel dat de overheid een chip onder hun huid ramt en een soort Stasi in het leven roept die ze overal in de gaten houdt.

Waarom hoor ik om me heen ook heel vaak idiote uitspraken als 'ach, ik heb niets te verbergen hoor'? Alsof het daarom gaat. Alsof er niets te beschermen is, namelijk je privacy.

Ik vind het eigenlijk ongelooflijk hoe mak en lui en oppervlakkig veel mensen zijn..
    pi_75141719
    quote:
    Op maandag 30 november 2009 13:49 schreef Lkw het volgende:

[..]

Het is idd triest dat een schijnbare meerderheid van de mensen niet veel verder komt dan zeiken over 'weggegooid geld' en dommige verwijzingen maken naar WO2. Zo'n passieve bevolking verdient het misschien ook wel dat de overheid een chip onder hun huid ramt en een soort Stasi in het leven roept die ze overal in de gaten houdt.
    Ach het moet gewoon een keer fout gaan en zeggen ze een keer dat ze het ook niet geweten hebben en dan is het weer klaar.
    quote:
    Waarom hoor ik om me heen ook heel vaak idiote uitspraken als 'ach, ik heb niets te verbergen hoor'? Alsof het daarom gaat. Alsof er niets te beschermen is, namelijk je privacy.

Ik vind het eigenlijk ongelooflijk hoe mak en lui en oppervlakkig veel mensen zijn..
    En dan zit hem nog niet eens het probleem in het feit dat ze hun eigen privacy door het riool werpen, dat zal me echt een worst wezen. Maar wij moeten daar aan meedoen.
      dinsdag 1 december 2009 @ 18:16:54 #243
    271538 Brainfish
    Vis met borsthaar
    pi_75190117
    quote:
    Op maandag 30 november 2009 13:53 schreef McKillem het volgende:

[..]

Ach het moet gewoon een keer fout gaan en zeggen ze een keer dat ze het ook niet geweten hebben en dan is het weer klaar.
    [..]

En dan zit hem nog niet eens het probleem in het feit dat ze hun eigen privacy door het riool werpen, dat zal me echt een worst wezen. Maar wij moeten daar aan meedoen.

Daar zit ik dus ook mee. Wij moeten allemaal opdraaien voor de naïviteit van sommige mensen. Om te huilen.
    It's fun to lose.
    And to pretend.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')