Prachtig opgezette actie die precies het doel bereikt en mensen even verder laat nadenken over privacy.quote:'Laat BSN-nummer op arm tattoeëren'
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft burgers gewaarschuwd voor een huis-aan-huis folder die mensen adviseert het burgerservicenummer (BSN) op de linkerarm te laten tatoeëren.
De folder is afkomstig van een organisatie die zich Het Nieuwe Rijk noemt met het logo dat lijkt op het officiele logo van het Rijk. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie gemeld.
Volgens de woordvoerster roept de brochure associaties op met de Holocaust. Zij noemde hem in een reactie "smakeloos". De folder meldt dat mensen op vertoon van hun reisdocumenten de tatoeage gratis kunnen laten aanbrengen. De lezer wordt doorverwezen naar de gemeente voor meer informatie.
Bij hoeveel mensen de folder precies in de bus is gevallen is niet bekend. Volgens het ministerie is de brochure voor zover bekend in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag verspreid.
Het gaat inderdaad zover. Goeie samenvatting in de OP. Het wordt steeds gekker in NEderland.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:44 schreef OldJeller het volgende:
Wat smakeloos is:De OV-chipkaart die reisgegevens voor zeven jaar opslaat en wél kan worden ingezien door de overheid De vingerafdrukken die je moet inleveren bij aanvraag van een identiteitsbewijs en worden opgeslagen in een database die is in te zien voor oa politie en justitie. Kilometerheffing waarbij elke automobilist verplicht een kastje in z'n auto moet waardoor altijd te zien is waar hij is en is geweest op welk tijdstip, wat ook in te zien is voor de overheid.
etc.
En daarom is dit een goede actie.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:44 schreef OldJeller het volgende:
Je identiteitsbewijs moet je altijd bij je hebben, dus vandaar de tatoeage die diezelfde symboliek uitdraagt, blijvend - altijd.
de door de overheid verplichtte Ausweis is wat mij betreft associatief zat,quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Two wrongs don't make a right. Dit kun je ook op een andere manier doen, die geen associaties oproept met Auschwitz. Verwerpelijk.
Weet jij toevallig hoer het NL-paspoort (van de Duitsers, door een nederlander bedacht) er tijdens WO2 uitzag? Precies ja... Met vingerafdruk...quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Two wrongs don't make a right. Dit kun je ook op een andere manier doen, die geen associaties oproept met Auschwitz. Verwerpelijk.
Het is misschien duidelijk dat de overheid doorschiet in haar registratiedrang, maar verwijzen naar de holocaust gaat erg ver. Verwijs dan naar Orwell of naar het feit dat we nu meer tappen dan de Stasi.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:57 schreef KritischeMassa het volgende:
[..]
de door de overheid verplichtte Ausweis is wat mij betreft associatief zat,
het is zo overduidelijk dat je het bijna niet meer kan zien
nee prima actie, fight fire with fire
In 1984 hadden de mensen ook een tattoo... Volgens mij een streepjescode in de nek, maar hang me er niet aan op.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:04 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Het is misschien duidelijk dat de overheid doorschiet in haar registratiedrang, maar verwijzen naar de holocaust gaat erg ver. Verwijs dan naar Orwell of naar het feit dat we nu meer tappen dan de Stasi.
Die associatie wordt gemaakt door de woordvoerster van het ministerie, niet door de folder.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:04 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Het is misschien duidelijk dat de overheid doorschiet in haar registratiedrang, maar verwijzen naar de holocaust gaat erg ver. Verwijs dan naar Orwell of naar het feit dat we nu meer tappen dan de Stasi.
Ik vind dat verschil levensgroot. Je zou pas een punt hebben wanneer mensen te pas en te onpas, meerdere keren per week door een politieagent worden aangehouden en hun legitimatie moeten laten zien. In alle jaren dat de legitimatieplicht bestaat, heb ik het ding nog nooit hoeven laten zien, los van bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw rijbewijs, openen van een bankrekening, etc.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:53 schreef BasEnAad het volgende:
Het verschil tussen identificatieplicht en een chip of tattoo is helaas niet zo groot. Ik hoop dat dit mensen aan het denken zet.
Dat het niet sluitend is, betekent niet dat de overheid het als "niet-sluitend" ziet... Bij het wetsvoorstel (oa hier besproken) wordt er van een omgekeerde bewijslast uit gegaan. Het is namelijk een vermogensdelict op belasting-gebied...quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik vind dat verschil levensgroot. Je zou pas een punt hebben wanneer mensen te pas en te onpas, meerdere keren per week door een politieagent worden aangehouden en hun legitimatie moeten laten zien. In alle jaren dat de legitimatieplicht bestaat, heb ik het ding nog nooit hoeven laten zien, los van bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw rijbewijs, openen van een bankrekening, etc.
Het theoretische gevaar van een legitimatieplicht staat in geen enkele verhouding met een chipknip of kilometerheffingskastje, die elke beweging registreren. Overigens is dat ook niet sluitend, want wie zegt dat jij in die auto zit en die OV-chipknip gebruikt?
Ik denk dat deze actie privacy in zijn geheel omvat, maar ze hebben nu voor het BSN gekozen, omdat dat je persoonlijke nummer (/kapstok) is waar vele persoonsgegevens aan worden gehangen en wordt gebruikt door de overheid. De tatoeage omdat je je altijd en overal moet kunnen legitimeren, je overal voor moet registreren, de overheid altijd op de hoogte wil zijn van waar, wanneer, hoe.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:51 schreef isogram het volgende:
Er zijn allerlei vormen van privacyschending, maar ik vind het nogal overdreven om het bij je dragen van een legitimatiebewijs tot die categorie te rekenen. Dat je je op gezette momenten moet kunnen legitimeren, is iets compleet anders dan wanneer je gedrag continu wordt gevolgd.
De associatie ligt nogal voor de hand. Juist daarom is de folder zo provocerend.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Die associatie wordt gemaakt door de woordvoerster van het ministerie, niet door de folder.
Waar het om gaat is dat het net van de vrijheid van de burger steeds strakker wordt aangetrokken, zonder dat mensen daar iets aan kunnen doen bereid zijn om daar iets tegen te doen. De folder had ook kunnen kiezen voor het aanprijzen van chip implantaten, maar dat zal het uiteindelijke doel van de overheid zijn, dus vandaar dat ik deze manier wel ludiek vind.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik vind dat verschil levensgroot. Je zou pas een punt hebben wanneer mensen te pas en te onpas, meerdere keren per week door een politieagent worden aangehouden en hun legitimatie moeten laten zien. In alle jaren dat de legitimatieplicht bestaat, heb ik het ding nog nooit hoeven laten zien, los van bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw rijbewijs, openen van een bankrekening, etc.
Het theoretische gevaar van een legitimatieplicht staat in geen enkele verhouding met een chipknip of kilometerheffingskastje, die elke beweging registreren. Overigens is dat ook niet sluitend, want wie zegt dat jij in die auto zit en die OV-chipknip gebruikt?
Die associatie wordt gemaakt door iedereen die hetzij familie in de kampen heeft verloren, hetzij de kampen heeft overleefd en dus zelf met zo'n nummer rondloopt, dan wel door mensen die iets verder in de geschiedenis kijken dan nazi=slecht, Engeland is goed. Iedereen die iets meer afweet van de oorlog dan 'oh ja, dat was tussen Duitsland en Engeland' weet dat de nazi's de nummers op de armen tatoeerden.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Die associatie wordt gemaakt door de woordvoerster van het ministerie, niet door de folder.
Tuurlijk ligt die associatie voor de hand, vandaar dat het ook een prima actie is. Uiteindelijk komt het er op neer dat je gewoon een nummer bent.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:10 schreef spoor4 het volgende:
[..]
De associatie ligt nogal voor de hand. Juist daarom is de folder zo provocerend.
Ik ben zelf tegen het opslaan van de vingerafdrukken, maar ik weet niet of dit de juiste manier is om het uit te dragen.
Dat is uiteraard de nuance in dit verhaal. Punt blijft wel dat onder het mom van 'terrorismebestrijding' iedereen wordt geacht zich te kunnen identificeren middels een door de overheid uitgegeven legitimatie wanneer opsporingsdiensten daar genoeg reden voor hebben.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef isogram het volgende:
[..]
Dat is inderdaad kwalijk. Ik ben dan ook tegen de kilometerheffing, die ik sowieso absurd en verwerpelijk vind, los van de privacyschending. Ik wilde alleen aangeven dat de identificatieplicht in mijn optiek van een compleet andere orde is dan de registratie van vervoersbewegingen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:08 schreef RvLaak het volgende:
Dat het niet sluitend is, betekent niet dat de overheid het als "niet-sluitend" ziet... Bij het wetsvoorstel (oa hier besproken) wordt er van een omgekeerde bewijslast uit gegaan. Het is namelijk een vermogensdelict op belasting-gebied...
quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Het is onzin dat deze actie naar de Holocaust zou moeten verwijzen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:04 schreef spoor4 het volgende:
[..]
Daarnaast is de vingerafdruk iets wat tot voor kort enkel veroordeelde criminelen moesten inleveren.quote:Het persoonsbewijs was ontwikkeld door de Nederlandse ambtenaar Jacobus Lambertus Lentz. In samenwerking met de Duitse bezetter wist Lentz een document te ontwikkelen dat het beste persoonsbewijs van Europa genoemd kon worden.
Het bewijs had op de voorkant een pasfoto. Andere gegevens die het bevatte waren:de vingerafdruk van de betrokkene de woonplaats van de betrokkene de geboortedatum en het geslacht.
Op deze manier werd een vrijwel sluitende maatschappelijke herkenning gerealiseerd. Indien de SS iemand zocht dan was een vrijwel complete opgave beschikbaar. Dat maakte het persoonsbewijs, tezamen met het bijna niet te vervalsen karakter, tot een machtig hulpmiddel.
Het is nogal wrang als nabestaanden of overlevers van de holocaust een dergelijke folder in de bus krijgen. En gezien het CIDI klachten heeft ontvangen is dat mogelijk al gebeurd. Op die manier schiet je je doel voorbij.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:14 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Tuurlijk ligt die associatie voor de hand, vandaar dat het ook een prima actie is. Uiteindelijk komt het er op neer dat je gewoon een nummer bent.
Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar het idee dat al strafbaar bent als je je buiten je huis begeeft, vind ik al behoorlijk ver gaan.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:17 schreef isogram het volgende:
[..]
Dat is inderdaad kwalijk. Ik ben dan ook tegen de kilometerheffing, die ik sowieso absurd en verwerpelijk vind, los van de privacyschending. Ik wilde alleen aangeven dat de identificatieplicht in mijn optiek van een compleet andere orde is dan de registratie van vervoersbewegingen.
Ik vind het een smakeloze actie die ook nog eens zijn doel mist.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:10 schreef OldJeller het volgende:
Ik denk dat deze actie privacy in zijn geheel omvat, maar ze hebben nu voor het BSN gekozen, omdat dat je persoonlijke nummer (/kapstok) is waar vele persoonsgegevens aan worden gehangen en wordt gebruikt door de overheid. De tatoeage omdat je je altijd en overal moet kunnen legitimeren, je overal voor moet registreren, de overheid altijd op de hoogte wil zijn van waar, wanneer, hoe.
Deze actie wordt al vrij snel door de meeste mensen met privacy geassocieerd, volgens mij. Derhalve een geslaagde actie.
En ik zie het probleem daarvan totaal niet in, tenzij opsporingsdiensten er op grote schaal misbruik van zouden maken. Maar mij onnodig staande houden kunnen ze ook al zonder dat het gaat om legitimatie.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:14 schreef waht het volgende:
Dat is uiteraard de nuance in dit verhaal. Punt blijft wel dat onder het mom van 'terrorismebestrijding' iedereen wordt geacht zich te kunnen identificeren middels een door de overheid uitgegeven legitimatie wanneer opsporingsdiensten daar genoeg reden voor hebben.
Verder heb ik mij ook nog nooit 'zo maar' op straat hoeven te identificeren naast het laten zien van een rijbewijs als chauffeur in de auto...
Zie m'n bovenstaande post.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:22 schreef isogram het volgende:
[..]
Ik vind het een smakeloze actie die ook nog eens zijn doel mist.
Gewoon een kwestie van legitimatie op zak hebben, dan is er niks aan de hand. Bovendien is de pakkans extreem klein. De politie zal je niet zomaar om legitimatie vragen, maar op verzoek moet je het kunnen tonen. Ik vind dat de "privacyaantasting" hiervan schromelijk wordt overdreven.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:20 schreef BasEnAad het volgende:
Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar het idee dat al strafbaar bent als je je buiten je huis begeeft, vind ik al behoorlijk ver gaan.
Waarom moet je dat stukje plastic dan precies bij je hebben? Op welke manier wordt de wereld/samenleving daar beter en veiliger van?quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:25 schreef isogram het volgende:
[..]
Gewoon een kwestie van legitimatie op zak hebben, dan is er niks aan de hand. Bovendien is de pakkans extreem klein. De politie zal je niet zomaar om legitimatie vragen, maar op verzoek moet je het kunnen tonen. Ik vind dat de "privacyaantasting" hiervan schromelijk wordt overdreven.
Het heeft totaal geen zin, die hele identificatieplicht. Waarom is het dan ingevoerd? Bovendien is het altijd het woord van de politie boven het mijne.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:25 schreef isogram het volgende:
[..]
Gewoon een kwestie van legitimatie op zak hebben, dan is er niks aan de hand. Bovendien is de pakkans extreem klein. De politie zal je niet zomaar om legitimatie vragen, maar op verzoek moet je het kunnen tonen. Ik vind dat de "privacyaantasting" hiervan schromelijk wordt overdreven.
Wat niet in dank wordt afgenomen, is dat de huisstijl van de overheid wordt misbruikt, waardoor verwarring ontstaat bij de ontvangers. En verder zijn er nu eenmaal minder intelligente mensen die dergelijke teksten serieus nemen en zich daadwerkelijk melden voor een tatoeage, waar dan ook. Ook dat is onwenselijk.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:25 schreef OldJeller het volgende:
Zie m'n bovenstaande post.
Het is enkel dat de overheid wil dat de actie het doel mist, daar focussen ze op.. zodat men niet aan privacy denkt, maar aan "smakeloze actie". Nogmaals: de smakeloze acties komen vanuit de overheid zelf. De actiegroep houdt hen nu enkel een spiegel voor, en dat wordt klaarblijkelijk niet in dank afgenomen.
Wat gek.. zeg.
Je weet dus niet eens het verschil tussen Bezetting en Holocaust?quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:19 schreef OldJeller het volgende:
Het is onzin dat deze actie naar de Holocaust zou moeten verwijzen.
Dat is wat het ministerie doet, en dat zegt genoeg. Ze zouden wat dat betreft de hand in eigen boezem moeten steken. En zoals RvLaak al postte: in WOII moest men de vingerafdruk inleveren.
Om tal van redenen. Bijvoorbeeld om een snelle hulpverlening te bevorderen. Stel dat ze jou ergens bewusteloos aantreffen of dat je door een automobilist van je fiets wordt gereden en zwaargewond naar het ziekenhuis wordt vervoerd. Dan is het toch wel verrekte handig dat er een stukje plastic in je broekzak zit waar je naam op staat, zodat ze je familieleden snel in kennis kunnen stellen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:26 schreef OldJeller het volgende:
Waarom moet je dat stukje plastic dan precies bij je hebben? Op welke manier wordt de wereld/samenleving daar beter en veiliger van?
Daardoor is de actie juist geslaagd, wat waarschijnlijk niet het geval zou zijn geweest als het één of andere flutpamflet was geweest.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:29 schreef isogram het volgende:
[..]
Wat niet in dank wordt afgenomen, is dat de huisstijl van de overheid wordt misbruikt, waardoor verwarring ontstaat bij de ontvangers. En verder zijn er nu eenmaal minder intelligente mensen die dergelijke teksten serieus nemen en zich daadwerkelijk melden voor een tatoeage, waar dan ook. Ook dat is onwenselijk.
Jij begrijpt dus niet eens dat ook tijdens de bezetting dergelijke identiteitsbewijzen mét vingerafdruk de Duitsers enkel hielp en wat dus bijdroeg aan de Holocaust?quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Je weet dus niet eens het verschil tussen Bezetting en Holocaust?
Het is NeDDRlandquote:Op dinsdag 24 november 2009 16:48 schreef Adolecens het volgende:
Afgelopen weekend precies dezelfde discussie met mijn vriendin gehad.![]()
[..]
Het gaat inderdaad zover. Goeie samenvatting in de OP. Het wordt steeds gekker in NEderland.
Ja,vooral als we lekker met zijn allen achter Wilders aan blijven lopen, ja.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:36 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is NeDDRland
En voor de pussies die zeuren over concentratie kampen nog even en we zijn weer zo ver als toen.
Daar hadden de Duitsers de Ausweis helemaal niet voor nodig, dankzij onze Burgerlijke Stand. Bovendien werd het nummer pas aangebracht nadat men bij de kampen was aangekomen. Ik vind de insinuatie dat we in NL dus in een concentratiekamp leven volgens de makers van deze folder, uitermate weerzinwekkend. Of je het nou eens bent met het overheidsbeleid of niet, er zijn grenzen aan hoe je die ontevredenheid uit.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:36 schreef OldJeller het volgende:
Jij begrijpt dus niet eens dat ook tijdens de bezetting dergelijke identiteitsbewijzen mét vingerafdruk de Duitsers enkel hielp en wat dus bijdroeg aan de Holocaust?
Voor de identificatieplicht had men ook altijd wel wat waar in elk geval een naam op stond (bankpasjes, agenda's, brieven, etc. etc.) of waren er gewoon bekenden omheen. En hey, als je dáár zo angstig voor bent, dan zorg je toch dat jij zo'n pasje bij je draagt? Waarom moet iedereen dat dan ook bij zich dragen?quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:35 schreef isogram het volgende:
[..]
Om tal van redenen. Bijvoorbeeld om een snelle hulpverlening te bevorderen. Stel dat ze jou ergens bewusteloos aantreffen of dat je door een automobilist van je fiets wordt gereden en zwaargewond naar het ziekenhuis wordt vervoerd. Dan is het toch wel verrekte handig dat er een stukje plastic in je broekzak zit waar je naam op staat, zodat ze je familieleden snel in kennis kunnen stellen.
Oja, een crimineel, die de wet overtreedt, zorgt wel dat hij altijd - eerlijk als hij is - z'n identiteitsbewijs bij zich heeft.quote:Alleen daarom al is het prima dat je legitimatie op zak hebt. Verder draagt het bij aan een snelle opsporing van criminele feiten. Wanneer je bijvoorbeeld op heterdaad wordt betrapt, is het stukken handiger wanneer de politie meteen weet met wie ze van doen hebben: scheelt een boel tijd.
Dat weet ik niet. Dergelijke beelden zouden niet eens in handen mogen komen van derden en zouden na één dag (als er niets gebeurd is) moeten worden vernietigd. Niemand zou het mogen zien, tenzij er iets heeft plaatsgevonden waarbij het bekijken van zo'n videoband van belang is.quote:De legitimatieplicht heeft meer voordelen dan nadelen. De privacyschending van de legitimatieplicht wordt enorm overdreven en staat in geen enkele vorm met het opslaan van allerhande gegevens, zoals OV-chipkaart, kilometerheffing of camerasystemen die overal hangen. Maar laten we gewoon reëel zijn: zulke camera's, bijvoorbeeld bij een tankstation, worden door de overheid niet gebruikt om je te vertellen dat je de volgende keer een broodje kaas moet bestellen als je iets koopt. Ze worden gebruikt om criminelen, overvallers en wanbetalers op te sporen.
Jawel, het werd ook gebruikt.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:39 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Daar hadden de Duitsers de Ausweis helemaal niet voor nodig, dankzij onze Burgerlijke Stand. Bovendien werd het nummer pas aangebracht nadat men bij de kampen was aangekomen. Ik vind de insinuatie dat we in NL dus in een concentratiekamp leven volgens de makers van deze folder, uitermate weerzinwekkend. Of je het nou eens bent met het overheidsbeleid of niet, er zijn grenzen aan hoe je die ontevredenheid uit.
Ik heb het hier nu nog steeds over de vingerafdruk overigens.quote:Op deze manier werd een vrijwel sluitende maatschappelijke herkenning gerealiseerd. Indien de SS iemand zocht dan was een vrijwel complete opgave beschikbaar. Dat maakte het persoonsbewijs, tezamen met het bijna niet te vervalsen karakter, tot een machtig hulpmiddel.
Voor Joden was het persoonsbewijs ook nog aan de voor- en achterzijde bedrukt met een grote zwarte J. Medio 1941 had SS-obengrüppenführer en politiechef Hanns Rauter verordonneerd dat deze J op het persoonsbewijs van de Joden moest worden aangebracht. Bij de deportaties van Joden naar Polen was dit een belangrijk hulpmiddel om Joden te identificeren
Wat heeft Wilders met zo'n post te maken? Wilders wil maar al te graag alles en iedereen registreren.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja,vooral als we lekker met zijn allen achter Wilders aan blijven lopen, ja.
Kijk eens om je heen. Daar hebben we wilders niet voor nodig hoor.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:37 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja,vooral als we lekker met zijn allen achter Wilders aan blijven lopen, ja.
Vooral die reactie van de overheid is triest. Het nieuwe Rijk beschuldigen van het oprakelen van gevoeligheden en dat de overheid zoiets nooit zal doen...quote:Op dinsdag 24 november 2009 18:20 schreef Brainfish het volgende:
Prachtige actie vind ik dit persoonlijk. Jammer dat veel mensen en de overheid niet om kunnen gaan met protest. Maar ik had dan ook niets anders verwacht nu ik zie dat alle vrijheidsbeperkende wetten er probleemloos doorheen kunnen worden gejaagd door de regering en de Tweede Kamer.
Wel spijtig dat de website zich focust op alleen de vingerafdrukkendatabase. Er zijn nog tig andere systemen van de overheid die ons problemen kunnen bezorgen.
quote:Het Nieuwe Rijk in de media:
Persbericht Het Nieuwe Rijk 24 November 18.00 uur
We hebben begrepen dat staatssecretaris Bijleveld aangifte doet. Naar de mening van Het Nieuwe Rijk is dit volstrekt kansloos, omdat het hier duidelijk een persiflage betreft. Deze reactie laat bovendien zien dat het niet goed gesteld is met de vrijheid van meningsuiting in Nederland. Het feit dat deze folder bestempeld wordt als een uitgave die van de overheid afkomstig kan zijn, bewijst dat het mischien niet zo ver van de werkelijkheid ligt.
We zijn ons er van bewust dat deze actie aan gevoeligheden raakt, maar dit was nodig om een grote publieke discussie te starten. We creeeren nu in Nederland dezelfde voorwaarden en middelen waardoor het eerder al eens helemaal mis heeft kunnen gaan. Gezien de geschiedenis hopen wij juist op sympathie van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. En dat ook zij zich uitspreken tegen de opslag van vingerafdrukken en andere gevoelige persoonlijke informatie. Het aanleggen van dergelijke databases is een vrijwel onomkeerbaar proces en het is onmogelijk om te zeggen wie hier in de toekomst toegang tot zal hebben.
De centrale database is er nog niet, druist in tegen onze grondrechten en het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Bovendien maakt het Nederland niet perse veiliger. Wij vragen de Nederlandse bevolking daarom om via de online petitie onze regering op te roepen deze wet terug te draaien.
quote:Op dinsdag 24 november 2009 19:17 schreef ender_xenocide het volgende:
lol de regering wil zelfs een aanklacht tegen ze indienen
[..]
Mmm..ik was nooit zo dat ik daar over na dacht, maar eigenlijk kijk ik ook niet meer op van iets dergelijks.quote:Op dinsdag 24 november 2009 18:02 schreef BasEnAad het volgende:
Over een paar jaar kunnen we dit topic wel weer kicken denk ik. Maar dan omdat het echt wordt ingevoerd..
Betalen met een 'rijstkorrel' in je armquote:Nieuwe geïnteresseerden kunnen de chip voor 1000 euro laten inplanten. Ze krijgen dan wel een tegoed van 1500 euro, te besteden in de Baja. Het systeem is in de VS uitgebreid getest, waar in verschillende clubs al gebruik wordt gemaakt van het betaalsysteem.
quote:Op dinsdag 24 november 2009 20:56 schreef isogram het volgende:
Ik zou misschien wel getekend hebben, ware het niet dat ze zo'n smakeloze, geldverkwistende actie nodig vonden.
Laat eens zien hier?quote:Op dinsdag 24 november 2009 18:52 schreef isogram het volgende:
Ik heb het vod zelf net ook al in de brievenbus aangetroffen. Een debiele actie is het. En bovendien een hoop weggegooid geld.
Stond er al. Zie link in de OP van OldJeller:quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:15 schreef paddy het volgende:
Laat eens zien hier?
Duurt een eeuwigheid en is voor het topic misschien wel leuk, aangezien jij hem hebtquote:Op dinsdag 24 november 2009 21:18 schreef isogram het volgende:
[..]
Stond er al. Zie link in de OP van OldJeller:
http://www.jaggle.nl/index.php/media/item/folder_het_nieuwe_rijk/
Eh... Ik weet wel zeker dat de kosten voor het circus (ID-plicht, bewaarplicht telecommunicatie, opslaan van je afgelegde routes als onderdeel van rekeningrijden en/of OV-chipkaart) zelf van een paar ordes groter zijn dan de kosten voor die paar foldertjes van vandaag.quote:Op dinsdag 24 november 2009 20:56 schreef isogram het volgende:
Ik zou misschien wel getekend hebben, ware het niet dat ze zo'n smakeloze, geldverkwistende actie nodig vonden.
Echt.quote:Op dinsdag 24 november 2009 17:36 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Het is NeDDRland
En voor de pussies die zeuren over concentratie kampen nog even en we zijn weer zo ver als toen.
Ze hebben expres voor deze manier gekozen, zo te lezen (bekijk de site). Scherp, prikkelend en helaas voor sommige mensen kwetsend.quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:13 schreef paddy het volgende:
Ik snap best dat je actie wil voeren, maar ben het in dit geval met L_V eens
[..]
De actie is zeer terecht, en ook al heb je zo je vraagtekens bij de manier waarop zij deze actie zijn gestart, een digitale handtekening is enkel ten behoeve van jezelf en anderen. Afzijdig blijven omdat je het oneens bent met de referentie naar WOII in dat pamflet (zoals mensen hier zeggen) is enkel jezelf in je vingers snijden m.i..quote:We zijn ons er van bewust dat deze actie aan gevoeligheden raakt, maar dit was nodig om een grote publieke discussie te starten. We creëren nu in Nederland dezelfde voorwaarden en middelen waardoor het eerder al eens helemaal mis heeft kunnen gaan. Gezien de geschiedenis hopen wij juist op sympathie van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog. En dat ook zij zich uitspreken tegen de opslag van vingerafdrukken en andere gevoelige persoonlijke informatie. Het aanleggen van dergelijke databases is een vrijwel onomkeerbaar proces en het is onmogelijk om te zeggen wie hier in de toekomst toegang tot zal hebben.
Yups, met name ook vanwege het volgende:quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:37 schreef LXIV het volgende:
Fucking, fucking, fucking briljante actie. Qua idee en qua uitvoer.
Mijn reactie!! Wat doe je!?quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:37 schreef LXIV het volgende:
Fucking, fucking, fucking briljante actie. Qua idee en qua uitvoer.
Je hoeft je niet overal mee te verenigen en als je de referentie naar concentratiekampen shockerend vindt, zou ik zeker afzijdig blijven en andere wegen kiezen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:34 schreef OldJeller het volgende:
[..]
Afzijdig blijven omdat je het oneens bent met de referentie naar WOII in dat pamflet (zoals mensen hier zeggen) is enkel jezelf in je vingers snijden m.i..
Nou nee, ik vind het een kwestie van principes. Als je alleen maar je punt maken door WOII-vergelijkingen te bedenken (origineelquote:Op dinsdag 24 november 2009 21:34 schreef OldJeller het volgende:
Afzijdig blijven omdat je het oneens bent met de referentie naar WOII in dat pamflet (zoals mensen hier zeggen) is enkel jezelf in je vingers snijden m.i..
Eens.quote:Op dinsdag 24 november 2009 16:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Geldverkwistend? Och, men denkt een goede zaak hiermee te dienen en daar ben ik het wel mee eens. Ben het wel met je eens dat het op het scherpst van de snede is en dat daar over te discussieren valt. Het doel van de actie vind ik zelf belangrijker, maar het blijft subjectief uiteraard.quote:Op dinsdag 24 november 2009 20:56 schreef isogram het volgende:
De vingerafdruk in een identiteitsbewijs is op exact dezelfde wijze te associëren met WOII, de Holocaust maar ook criminaliteit in het algemeen. Horen we daar de overheid over met dergelijke vergelijkingen, horen we daar dezelfde mensen over die nu de Holocaust erbij halen?quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:43 schreef Disana het volgende:
[..]
Je hoeft je niet overal mee te verenigen en als je de referentie naar concentratiekampen shockerend vindt, zou ik zeker afzijdig blijven en andere wegen kiezen.
Zoals ik hierboven zei: hetzelfde geldt voor vingerafdrukken in identiteitsbewijzen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 21:44 schreef freako het volgende:
[..]
Nou nee, ik vind het een kwestie van principes. Als je alleen maar je punt maken door WOII-vergelijkingen te bedenken (origineel), en zelfs al in de gaten hebt dat je mensen daarmee kwetst (maar wel zo laf bent om daarvoor meteen halfhartig je excuses aan te bieden), ben je verkeerd bezig. Echt verkeerd.
De vingerafdruk is met zoveel te associëren, dat is niet vervolgings-specifiek. De tatoeages zijn dat wel, die kun je uitsluitend associëren met het afvoeren van mensen naar concentratiekampen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:09 schreef OldJeller het volgende:
[..]
De vingerafdruk in een identiteitsbewijs is op exact dezelfde wijze te associëren met WOII, de Holocaust maar ook criminaliteit in het algemeen. Horen we daar de overheid over met dergelijke vergelijkingen, horen we daar dezelfde mensen over die nu de Holocaust erbij halen?
Daarnaast: welke andere wegen?
Ja? Dus?quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:09 schreef OldJeller het volgende:
\\
Echter hoor je daar niemand uit de politiek of users die het er nu over hebben die vergelijking met dat verleden maken.
Nee? De vingerafdruk was toentertijd verplicht in persoonsbewijzen ten tijde van de bezetting wat opsporing van personen makkelijker maakte. Jacobus Lentz heeft in samenwerking met de Duitsers voor dit persoonsbewijs gezorgd. Daarnaast is de vingerafdruk geassocieerd met misdadigers.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:12 schreef Disana het volgende:
[..]
De vingerafdruk is met zoveel te associëren, dat is niet vervolgings-specifiek. De tatoeages zijn dat wel, die kun je uitsluitend associëren met het afvoeren van mensen naar concentratiekampen.
Dus waarom begin je er nu wél over, of was je het de vorige keer vergeten?quote:
Hetzelfde als tegen een loodgieter zeggen dat hij een loodgieter is, en dat hij vervolgens je lekkende kraan komt repareren.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:24 schreef OldJeller het volgende:
Wel typerend overigens.. de staatssecretaris spreekt over smakeloosheid en kijkt zelfs of de initiatiefnemers van deze actie strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. En het enige wat ze deden is een spiegel voorhouden.
Het heeft kennelijk een open zenuw geraakt.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:24 schreef OldJeller het volgende:
Wel typerend overigens.. de staatssecretaris spreekt over smakeloosheid en kijkt zelfs of de initiatiefnemers van deze actie strafrechtelijk vervolgd kunnen worden. En het enige wat ze deden is een spiegel voorhouden.
Onder het motto: wen er maar vast aan, als je het niet met ons eens bent kunnen we je in de toekomst voor nog veel meer vervolgenquote:Op dinsdag 24 november 2009 22:24 schreef OldJeller het volgende:
Dat moet je die mensen niet kwalijk nemen maar de makers van de folder. Door hun smakeloze en abjecte keuze voor een vervolgingssymbool is het accent daarop komen te liggen.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:35 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Ik snap trouwens niet dat al die mensen die de tatooage-suggestie niet passend vinden wel struikelen over de 'onsmakelijke verwijzing' naar de holocaust, maar niet over het probleem wat deze mensen onder de aandacht wil brengen, namelijk de overijverige persoonsregistratie - die nu juist een van de factoren is geweest die de holocaust mogelijk heeft gemaakt.
Eh nee, als je hoofdzaken niet van bijzaken kunt onderscheiden is dat compleet aan jezelf te wijten.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:36 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat moet je die mensen niet kwalijk nemen maar de makers van de folder. Door hun smakeloze en abjecte keuze voor een vervolgingssymbool is het accent daarop komen te liggen.
Nee. Als je kiest voor een schokkend beeld voor je campagne, moet je niet raar opkijken dat men daarop het accent legt.quote:Op dinsdag 24 november 2009 22:38 schreef HenryHill het volgende:
[..]
Eh nee, als je hoofdzaken niet van bijzaken kunt onderscheiden is dat compleet aan jezelf te wijten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |