abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74966736
quote:
'Laat BSN-nummer op arm tattoeëren'

Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft burgers gewaarschuwd voor een huis-aan-huis folder die mensen adviseert het burgerservicenummer (BSN) op de linkerarm te laten tatoeëren.

De folder is afkomstig van een organisatie die zich Het Nieuwe Rijk noemt met het logo dat lijkt op het officiele logo van het Rijk. Dat heeft een woordvoerster van het ministerie gemeld.

Volgens de woordvoerster roept de brochure associaties op met de Holocaust. Zij noemde hem in een reactie "smakeloos". De folder meldt dat mensen op vertoon van hun reisdocumenten de tatoeage gratis kunnen laten aanbrengen. De lezer wordt doorverwezen naar de gemeente voor meer informatie.

Bij hoeveel mensen de folder precies in de bus is gevallen is niet bekend. Volgens het ministerie is de brochure voor zover bekend in Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag verspreid.
Prachtig opgezette actie die precies het doel bereikt en mensen even verder laat nadenken over privacy.
Je identiteitsbewijs moet je altijd bij je hebben, dus vandaar de tatoeage die diezelfde symboliek uitdraagt, blijvend - altijd.

Er zijn genoeg figuren bij de overheid die staan te likkebaarden bij het idee dat iedereen zo'n verplichte tatoeage of chip moet. Het ministerie is nu niet blij vanwege de achterliggende gedachte van deze actie.

Wat smakeloos is:
  • De OV-chipkaart die reisgegevens voor zeven jaar opslaat en wél kan worden ingezien door de overheid
  • De vingerafdrukken die je moet inleveren bij aanvraag van een identiteitsbewijs en worden opgeslagen in een database die is in te zien voor oa politie en justitie.
  • Kilometerheffing waarbij elke automobilist verplicht een kastje in z'n auto moet waardoor altijd te zien is waar hij is en is geweest op welk tijdstip, wat ook in te zien is voor de overheid.
    etc.

Deze actie laat precies zien hoe smakeloos dát is.
  •   dinsdag 24 november 2009 @ 16:47:18 #2
    26400 wijsneus
    Radicaal Democraat
    pi_74966809
    Goeie actie inderdaad. Goed uitgevoerd ook.

Hopelijk een wake-up call voor een hoop mensen.
    Siamo Tutti Antifascisti!
    pi_74966818
    Eens! Ludieke actie.
      dinsdag 24 november 2009 @ 16:47:50 #4
    66444 Lord_Vetinari
    Si non confectus non reficiat
    pi_74966819
    Two wrongs don't make a right. Dit kun je ook op een andere manier doen, die geen associaties oproept met Auschwitz. Verwerpelijk.
    De pessimist ziet het duister in de tunnel
    De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
    De realist ziet de trein komen
    De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
    pi_74966831
    Afgelopen weekend precies dezelfde discussie met mijn vriendin gehad.
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:44 schreef OldJeller het volgende:

Wat smakeloos is:
  • De OV-chipkaart die reisgegevens voor zeven jaar opslaat en wél kan worden ingezien door de overheid
  • De vingerafdrukken die je moet inleveren bij aanvraag van een identiteitsbewijs en worden opgeslagen in een database die is in te zien voor oa politie en justitie.
  • Kilometerheffing waarbij elke automobilist verplicht een kastje in z'n auto moet waardoor altijd te zien is waar hij is en is geweest op welk tijdstip, wat ook in te zien is voor de overheid.
    etc.
  • Het gaat inderdaad zover. Goeie samenvatting in de OP. Het wordt steeds gekker in NEderland.
    Never regret anything, beacuse one time it was exaclty what you wanted.
    Op donderdag 29 mei 2014 01:52 schreef Tamashii het volgende:
    Aan Ado vraagt iedereen toestemmming
    pi_74966930
    Er zijn allerlei vormen van privacyschending, maar ik vind het nogal overdreven om het bij je dragen van een legitimatiebewijs tot die categorie te rekenen. Dat je je op gezette momenten moet kunnen legitimeren, is iets compleet anders dan wanneer je gedrag continu wordt gevolgd.
    pi_74966935
    Hypocriete reactie van het ministerie.

De manier waarop de overheid privacy als sneeuw voor de zon doet verdwijnen vind ik smakeloos nota bene 20 jaar na de val van de muur. Stasi reinvented .
    pi_74966937
    Het ministerie van Binnenlandse Zaken betreurt dat deze brief 2 jaar te vroeg afgeleverd is.
      dinsdag 24 november 2009 @ 16:53:43 #9
    136343 BasEnAad
    , die clown en die acrobaat!
    pi_74966979
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:44 schreef OldJeller het volgende:

Je identiteitsbewijs moet je altijd bij je hebben, dus vandaar de tatoeage die diezelfde symboliek uitdraagt, blijvend - altijd.

En daarom is dit een goede actie.
    Het verschil tussen identificatieplicht en een chip of tattoo is helaas niet zo groot. Ik hoop dat dit mensen aan het denken zet.
    pi_74967126
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    Two wrongs don't make a right. Dit kun je ook op een andere manier doen, die geen associaties oproept met Auschwitz. Verwerpelijk.
    de door de overheid verplichtte Ausweis is wat mij betreft associatief zat,

het is zo overduidelijk dat je het bijna niet meer kan zien

nee prima actie, fight fire with fire
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:03:44 #11
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74967334
    Kan me ook wel wat bij deze actie voorstellen.
    There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
    DeviantArt
    pi_74967340
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:
    Weet jij toevallig hoer het NL-paspoort (van de Duitsers, door een nederlander bedacht) er tijdens WO2 uitzag? Precies ja... Met vingerafdruk...

voor de actie

En de reactie van de minister (aanklacht tegen de "organisatie") is imo ook veelzeggend.
    pi_74967351
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:57 schreef KritischeMassa het volgende:

[..]

de door de overheid verplichtte Ausweis is wat mij betreft associatief zat,

het is zo overduidelijk dat je het bijna niet meer kan zien

nee prima actie, fight fire with fire
    Het is misschien duidelijk dat de overheid doorschiet in haar registratiedrang, maar verwijzen naar de holocaust gaat erg ver. Verwijs dan naar Orwell of naar het feit dat we nu meer tappen dan de Stasi.
    pi_74967370
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:04 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Het is misschien duidelijk dat de overheid doorschiet in haar registratiedrang, maar verwijzen naar de holocaust gaat erg ver. Verwijs dan naar Orwell of naar het feit dat we nu meer tappen dan de Stasi.
    In 1984 hadden de mensen ook een tattoo... Volgens mij een streepjescode in de nek, maar hang me er niet aan op.
    pi_74967391
    goede actie!

ik wil hem ook nog in de bus
    't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:05:33 #16
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74967392
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:04 schreef spoor4 het volgende:

[..]

Die associatie wordt gemaakt door de woordvoerster van het ministerie, niet door de folder.
    DeviantArt
    pi_74967394
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:53 schreef BasEnAad het volgende:
    Het verschil tussen identificatieplicht en een chip of tattoo is helaas niet zo groot. Ik hoop dat dit mensen aan het denken zet.
    Ik vind dat verschil levensgroot. Je zou pas een punt hebben wanneer mensen te pas en te onpas, meerdere keren per week door een politieagent worden aangehouden en hun legitimatie moeten laten zien. In alle jaren dat de legitimatieplicht bestaat, heb ik het ding nog nooit hoeven laten zien, los van bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw rijbewijs, openen van een bankrekening, etc.

Het theoretische gevaar van een legitimatieplicht staat in geen enkele verhouding met een chipknip of kilometerheffingskastje, die elke beweging registreren. Overigens is dat ook niet sluitend, want wie zegt dat jij in die auto zit en die OV-chipknip gebruikt?
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:06:57 #18
    276646 -Kadesh-
    The Protectors of the Garden
    pi_74967443
    Geweldige actie! Die smerige hypocrieten daar in Den Haag stellen zelf wel alles in het werk om elke Nederlander 24/7 te kunnen volgen.
    For thirteen generations we have protected it from the unclean
      Moderator dinsdag 24 november 2009 @ 17:07:59 #19
    18653 crew  D.
    pi_74967477
    Hoe luidt de waarschuwing?

Pas op, mensen proberen u te laten inzien dat wij misbruik van uw privacy.
    Laat u vooral niet van de wijs brengen en blijf als makke lammetjes doen wat wij voor u beslissen.
    pi_74967487
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef isogram het volgende:

[..]

Ik vind dat verschil levensgroot. Je zou pas een punt hebben wanneer mensen te pas en te onpas, meerdere keren per week door een politieagent worden aangehouden en hun legitimatie moeten laten zien. In alle jaren dat de legitimatieplicht bestaat, heb ik het ding nog nooit hoeven laten zien, los van bijvoorbeeld het aanvragen van een nieuw rijbewijs, openen van een bankrekening, etc.

Het theoretische gevaar van een legitimatieplicht staat in geen enkele verhouding met een chipknip of kilometerheffingskastje, die elke beweging registreren. Overigens is dat ook niet sluitend, want wie zegt dat jij in die auto zit en die OV-chipknip gebruikt?
    Dat het niet sluitend is, betekent niet dat de overheid het als "niet-sluitend" ziet... Bij het wetsvoorstel (oa hier besproken) wordt er van een omgekeerde bewijslast uit gegaan. Het is namelijk een vermogensdelict op belasting-gebied...
    pi_74967535
    GVD, ik kom net van de tattoo dude terug omdat ik mijn BSN nummer op mn arm heb laten tattoeren. Naar aanleiding van de folder die ik van de week in de bus kreeg.

Maar ik begrijp nu dat het geen echte folder was???

WTF?

Cosmo Bier
    Het doodgaan op het hoogtepunt van je carriere is garantie voor eeuwige roem.
    pi_74967539
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 16:51 schreef isogram het volgende:
    Er zijn allerlei vormen van privacyschending, maar ik vind het nogal overdreven om het bij je dragen van een legitimatiebewijs tot die categorie te rekenen. Dat je je op gezette momenten moet kunnen legitimeren, is iets compleet anders dan wanneer je gedrag continu wordt gevolgd.
    Ik denk dat deze actie privacy in zijn geheel omvat, maar ze hebben nu voor het BSN gekozen, omdat dat je persoonlijke nummer (/kapstok) is waar vele persoonsgegevens aan worden gehangen en wordt gebruikt door de overheid. De tatoeage omdat je je altijd en overal moet kunnen legitimeren, je overal voor moet registreren, de overheid altijd op de hoogte wil zijn van waar, wanneer, hoe.

Deze actie wordt al vrij snel door de meeste mensen met privacy geassocieerd, volgens mij. Derhalve een geslaagde actie.
    pi_74967565
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef Hukkie het volgende:

[..]

Die associatie wordt gemaakt door de woordvoerster van het ministerie, niet door de folder.
    De associatie ligt nogal voor de hand. Juist daarom is de folder zo provocerend.

Ik ben zelf tegen het opslaan van de vingerafdrukken, maar ik weet niet of dit de juiste manier is om het uit te dragen.
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:11:48 #24
    3647 B.R.Oekhoest
    Taalpotpourrist Berend Rinus
    pi_74967588
    De tijd van de Davisterren keren weer terug, lijkt het wel.
    De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
    Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
      dinsdag 24 november 2009 @ 17:12:03 #25
    39952 Hukkie
    Wanna bang heads with me
    pi_74967593
    quote:
    Op dinsdag 24 november 2009 17:05 schreef isogram het volgende:

[..]

Waar het om gaat is dat het net van de vrijheid van de burger steeds strakker wordt aangetrokken, zonder dat mensen daar iets aan kunnen doen bereid zijn om daar iets tegen te doen. De folder had ook kunnen kiezen voor het aanprijzen van chip implantaten, maar dat zal het uiteindelijke doel van de overheid zijn, dus vandaar dat ik deze manier wel ludiek vind.
    DeviantArt
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')