http://www.telegraaf.nl/b(...)imijter__.html?p=2,2quote:Ergernis over multicultimijter
DEN HAAG - De mijter van Sinterklaas is heilig. Dat stelt het CDA, dat ontstemd is dat er gemeentebesturen zijn die van het religieuze kruis op het hoofddeksel van de goedheilig man af willen.
Tot onvrede van de regeringspartij verschijnt Sint-Nicolaas in Amsterdam al enkele jaren zonder kruis omdat de bevolkingssamenstelling 'multi-etnisch is' en de kindervriend een 'universele figuur' moet zijn.
Het CDA wil dat de PvdA-ministers Ter Horst (Binnenlandse Zaken) en Plasterk (Cultuur) 'opkomen voor behoud van een typisch Nederlands feest als sinterklaas, inclusief alle symbolen en verwijzingen die daar bij horen'. "Er is geen enkele reden om de christelijke herkomst van Sint-Nicolaas angstvallig te verbergen", aldus CDA-Kamerlid Koppejan. "Wij vinden het prima dat er in de Nederlandse samenleving etnische groepen bij zijn gekomen met eigen feesten, gebruiken en religies, maar dat mag niet betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen feesten verloochend wordt."
Mij aan kruisspinnen en ik ben bang voor spinnen.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:45 schreef Martin73 het volgende:
Kruis moet weg. Doet me denken aan de kruisvaarders.
De intocht van sinterklaas is op zaterdag. Niemand krijgt er vrij voor. De gelovige komt niet aan je vrije dagen. Kinderen vinden het leuk en horen later (wanneer het hoort dat Sint toch misschien niet echt bestaat) Dat het een soort van gedenkfeest is omdat de man heel veel goede werken deed.quote:Het sinterklaasfeest wordt al zeer lang gevierd. Nicolaas werd na zijn dood heilig verklaard door de kerk. Een heilige is iemand die zoveel heeft gedaan voor andere mensen dat de Kerk hem een eretitel heilige heeft gegeven. Sinterklaas is dus van oorsprong een katholiek feest.
Tweehonderd jaar na de dood van Nicolaas ontstonden er verhalen over hem. Die verhalen maakten van Nicolaas iemand die alles wist, kon en zag. Mensen zeiden dat Nicolaas al van bij zijn geboorte een wonderkind was. Vb: toen zijn moeder hem voor het eerst in bad deed, ging hij uit zichzelf rechtop in het teiltje staan.
Later ontstonden er verhalen waarin Sint-Nicolaas schippers redden die op zee in nood verkeerden. Ook zou hij onschuldige uit de gevangenis hebben gehaald.
Hoe werd het gebruik ingepast in onze traditie?
Door de eeuwen heen veranderde het sinterklaasfeest steeds. In de veertiende eeuw was het vooral een feest voor arme mensen en scholieren. Op 6 december kregen de armen wat brood. De scholieren hadden vrij en kregen geld om feest te vieren.
Zoals ik eerder al zei, niemand hoeft het te vieren hoor. Kies je gewoon helemaal zelf voor. En zelfs de manier van vieren beslis je zelfquote:Op woensdag 18 november 2009 09:57 schreef NBT het volgende:
Lekker boeiend wat op die mijter staat, beter tieftie weer op naar turkije.....ofzo.... Spanje, kan mij het schelen, die ouwe vent moet dat pak uit doen en de pet erbij neergooien... (in dit geval de mijter dan..)
Zie hier een bisschop die zich aangepast heeft. Multiculti of gewoon kennis van de bisschopstraditiequote:Op woensdag 18 november 2009 09:54 schreef LXIV het volgende:
[b]Sinterklaas ís nu eenmaal een bisschop, en die hebben nu eenmaal een kruis op hun mijter. Of de PVDA en de moslims dat nu leuk vinden of niet.
Als repsect voor culturen zo belangrijk voor hen is, waarom geldt dit dan niet voor onze Nederlandse cultuur? Ik geloof toch zeker dat de mensen die hier van oorsprong woonden het recht hebben hun eigen cultuur te behouden. Eigenlijk is al het te idioot voor woorden dat ze überhaubt al met het voorstel komen om dit af te schaffen!
knip
quote:Op woensdag 18 november 2009 09:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dit gejank komt zeker van de zelfde personen die graag regenboogpieten zien![]()
Flikker toch een tering end op.
quote:Op woensdag 18 november 2009 10:48 schreef Karina het volgende:
Wat een gezeik weer zeg, is het niet de Zwarte Pieten dan is het wel Sinterklaas, waar maiken mensen zich in godsnaam druk over? Jezus.
Dit vond ik wel een treffende post van LXIV.quote:Op donderdag 12 november 2009 17:07 schreef LXIV het volgende:
Het zijn allemaal maar mini-stapjes. Niet zoveel aan de hand, denk je iedere keer. Wat maakt dat éne kruis op die éne dag nu uit?
Maar iedere dag vind er ergens in Europa weer zo'n stapje plaats. En welhaast ongemerkt, zonder dat het direct pijn doet, wordt het restant van de Avondlandse cultuur stukje bij beetje opgeruimd. Tot Europa verworden is tot een amorfe, naamloze, massa van volgmensen. Zonder eigen onderscheidbare identiteit, achtergrond of taal. Daar moet dan het nieuwe, Europese, eenheidsvolk uit gesmeed worden.
Dat is het plan.
De enige die hier wil schoppen is toch wel degene die perse geen kruis wil in dit geval. Ik wil dus eigenlijk nog een post van Iblis aanhalen.quote:Op woensdag 18 november 2009 10:17 schreef voyeur het volgende:
[..]
Zie hier een bisschop die zich aangepast heeft. Multiculti of gewoon kennis van de bisschopstraditie
[ afbeelding ]
Andere zeer traditionele bisschop, namelijk de paus [ afbeelding ] Ook de schuld van de PVDA?
Wat een onkunde in dit topic. Als er maar geschopt mag worden en de feiten worden onder tafel geveegd.
En dan nog het stukje uit de OPquote:Op woensdag 18 november 2009 10:39 schreef Iblis het volgende:
[..]
Het CDA doet nu ook mee aan de hype, maar desondanks blijft, zoals Paddy zegt, de Sint natuurlijk – zijn naam zegt het al – een heilige. Zijn attributen zijn ook die van een bisschop: Mijter, bisschopsstaf, bisschopsring, tabbaard: aan alles is te zien dat hij een bisschop is.
Goed, misschien dat velen niet al die symbolen herkennen, maar ze zijn er wel. En daarom is het enigszins stupide (in mijn ogen) om alleen over het kruis te vallen.
En waarom zou het geen universeelfiguur zijn met kruis? Omdat een kruis aan christenen doet denken? Hoelang mag hij zijn traditionele kleding nog aan houden? Die ook maar aanpassen? Is ook aardig op de katholieke bisschop klederdracht gericht.quote:omdat de bevolkingssamenstelling 'multi-etnisch is' en de kindervriend een 'universele figuur' moet zijn.
Laat me raden, in de Dordtse biblebelt?quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb sinterklaas vaak genoeg gezien zonder kruis, maar met bijvoorbeeld 1 baan, ook 20 jaar terug. Dat dit uit piëteit met de moslims zou zijn, bijvoorbeeld, is schromelijk overdreven.
Inderdaad. Daarbij...quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb sinterklaas vaak genoeg gezien zonder kruis, maar met bijvoorbeeld 1 baan, ook 20 jaar terug. Dat dit uit piëteit met de moslims zou zijn, bijvoorbeeld, is schromelijk overdreven.
Sowieso vreemd dat dit nog nieuws is als het zelfs in de hoofdstad al jaren zo is.quote:Tot onvrede van de regeringspartij verschijnt Sint-Nicolaas in Amsterdam al enkele jaren zonder kruis
Meer met verbitterde protestanten destijds.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Het gaat niet eens alleen om moslims. Het gaat erom bewust een geloofs iets uit te willen sluiten. Ik heb al eerder aangegeven hoe zot dat overkomt.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Waar heb jij de laatste jaren rond 5 december ondergedoken gezeten?quote:Op woensdag 18 november 2009 10:59 schreef JohnLocke het volgende:
maar de tientallen blanke mensen erom heen die in blackface rondrennen, dat maakt niet uit?
Als je je even in de materie verdiept, zul je merken dat het die lading helemaal niet heeft.quote:Op woensdag 18 november 2009 10:59 schreef JohnLocke het volgende:
Dus het kruis is ongepast maar de tientallen blanke mensen erom heen die in blackface rondrennen, dat maakt niet uit?
Ook in Brabant, volgens mij zijn er gewoon heel veel soorten mijters...quote:Op woensdag 18 november 2009 11:02 schreef yvonne het volgende:
[..]
Laat me raden, in de Dordtse biblebelt?
Tientallen om Sinterklaas zelf, landelijk zullen het inderdaad tienduizenden zijn.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:05 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Waar heb jij de laatste jaren rond 5 december ondergedoken gezeten?
Het bestaat al zeker twee decennia zo en is dus echt niet iets van de laatste tijd. ik heb de indruk dat hoogstens vaker voor de kruisloze variant gekozen wordt nu.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:04 schreef paddy het volgende:
[..]
Het is dus echt wel bewust gedaan hoor.
Denk zelfs dat de moslims hier helemaal niet om vragen. De meeste kinderen vieren vrolijk mee, al dan niet met kruis op de mijter. Het is dus weer een selecte groep (meestal de witte autochtoon) die het kruis niet wil omdat het teveel refereert naar de christelijke achtergrond (hoe achterlijk gedacht ook, want de hele klederdracht van Sint refereert naar het katholieke feest)quote:Op woensdag 18 november 2009 11:00 schreef ThE_ED het volgende:
Haha, doe niet zo naief. Natuurlijk heeft het die lading wel. Misschien niet voor de kinderen en de gemiddelde Nederlander, maar iedereen die een beetje bekend is met die traditie en de achtergronden ziet in hoe ontzettend fout zwarte piet eigenlijk is.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:09 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Als je je even in de materie verdiept, zul je merken dat het die lading helemaal niet heeft.
Het is dan ook een Nederlands/Belgisch feest. Een veel Anglosaksischer idee als Blackface er bij betrekken is ook een loopje nemen met de werkelijkheid, maar dat is iets voor een ander topic.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Haha, doe niet zo naief. Natuurlijk heeft het die lading wel. Misschien niet voor de kinderen en de gemiddelde Nederlander, maar iedereen die een beetje bekend is met die traditie en de achtergronden ziet in hoe ontzettend fout zwarte piet eigenlijk is.
Waarom dan wel om die reden het kruis weg willen laten?quote:Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef ThE_ED het volgende:
Bovendien, waar hebben we het over, een bisschop in vol ornaat met staf en mijter (die overigens ook bij echte bisschoppen niet altijd een krijs draagt) is toch sowieso overduidelijk een symbool uit de Katholieke overlevering? Denk dat een kruis meer of minder niet echt uitmaakt.
Nederland is voor een groot deel ook van Anglosaksische komaf, en de link met blackface is overduidelijk, echt niet vergezocht ofzo.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:13 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Het is dan ook een Nederlands/Belgisch feest. Een veel Anglosaksischer idee als Blackface er bij betrekken is ook een loopje nemen met de werkelijkheid, maar dat is iets voor een ander topic.
Voor de oorlog had de sint zelfs maar één piet.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Haha, doe niet zo naief. Natuurlijk heeft het die lading wel. Misschien niet voor de kinderen en de gemiddelde Nederlander, maar iedereen die een beetje bekend is met die traditie en de achtergronden ziet in hoe ontzettend fout zwarte piet eigenlijk is.
Ik lees trouwens nergens over zwarte slaven hebben. Geen idee wie die erbij verzonnen heeft. Ik vond de pieten juist veel liever dan Sinterklaas vroegerquote:Op woensdag 18 november 2009 11:12 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Nederland is totaal niet van Anglosakische komaf. Blackface is niet ver gezocht nee, maar wil nog niet zeggen dat het is zo is.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:16 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Nederland is voor een groot deel ook van Anglosaksische komaf, en de link met blackface is overduidelijk, echt niet vergezocht ofzo.
Volgens mij is het dus geen "weglaten" maar een "altijd zo geweescht".quote:Op woensdag 18 november 2009 11:15 schreef paddy het volgende:
[..]
Waarom dan wel om die reden het kruis weg willen laten?
quote:Op woensdag 18 november 2009 11:17 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik lees trouwens nergens over zwarte slaven hebben. Geen idee wie die erbij verzonnen heeft. Ik vond de pieten juist veel liever dan Sinterklaas vroeger
quote:Veel mensen vragen zich af wie die Zwarte Pieten nu zijn? Daar zijn de meningen over verdeeld. De een zegt dat het Moren zijn. Moren waren de vroegere bewoners van Turkije en ze hebben een tijdje in Spanje geleefd.
De ander zegt dat de Zwarte Pieten schoorsteenvegers zijn. Door al het roet in de schoorsteen zijn ze zo zwart geworden. En dat zou natuurlijk ook verklaren waarom Zwarte Pieten zo goed op het dak kunnen klimmen en door schoorstenen kunnen kruipen.
Lees een geschiedenisboek.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:17 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Nederland is totaal niet van Anglosakische komaf.
Zelf áls die link er direct ligt, wat ik betwijfel, dan is de inhoud ervan erg veranderd tov de lading die men er bijvoorbeeld in de VS aan geeft. Deze mensen reageren dan ook meestal vrij geschokt omdat ze de Zwarte Piet zijn vanuit de eigen cultuur waar een blanke met een zwart gezicht een heel andere lading heeft dan hier.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:16 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Nederland is voor een groot deel ook van Anglosaksische komaf, en de link met blackface is overduidelijk, echt niet vergezocht ofzo.
Zie avatar.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:20 schreef shouta het volgende:
[..]
JohnLocke, de verlichtingsfilosoof of de John Locke uit Lost?
Ik snap deze reactie niet, maar waar ik dus op doelde was dat het de laatste jaren al een paar keer een punt van aandacht is geweest... Bijvoorbeeld:quote:Op woensdag 18 november 2009 11:10 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Tientallen om Sinterklaas zelf, landelijk zullen het inderdaad tienduizenden zijn.
quote:Zwarte Piet ligt enorm gevoelig
Door: Marcel van Engelen
Gepubliceerd: zondag 31 augustus 2008 23:22
Update: zondag 31 augustus 2008 23:22
De ludieke mars tegen Zwarte Piet is gezwicht voor bedreigingen.
Als een kunstenaar of een politicus de islam aanvalt en daarna bedreigd wordt, leidt dat doorgaans tot grote verontwaardiging. Maar nu het Van Abbemuseum in Eindhoven zich gedwongen voelde een mars tegen de traditie van Zwarte Piet – een performance die aansluit bij de expositie Be(com)ing Dutch – af te gelasten na een hausse aan verwensingen is het opvallend stil.
‘Dat toont de overmacht van rechts’, zegt Harry Westerink van Doorbraak, een organisatie met zo’n dertig leden die merendeels stammen uit de kraak- en antiracismebeweging en eerder protesten hielden tegen Rita Verdonk en Geert Wilders. ‘Links zit in het defensief, de laatste weken meer dan ooit. Partijen als de PvdA of GroenLinks zijn te bescheten hier ophef over te maken. Terwijl het toch gaat om de vrijheid van meningsuiting.’
Doorbraak ondersteunde het project van de kunstenaressen Annette Krausse en Petra Bauer, afkomstig uit Duitsland en Zweden. Westerink zat donderdagavond bij het gesprek met de gemeente Eindhoven en het Van Abbemuseum, waar ze te horen kregen dat de ‘ludieke optocht’ met muziek en posters afgeblazen moest worden.
‘Het museum is gezwicht voor nationalistische en racistische dreiging’, zegt Westerink. De ‘bloemlezing’ van reacties die Doorbraak op internet (www.doorbraak.eu) heeft gezet, liegt er niet om (‘Links tuig. Sterf!’). Nadat media als GeenStijl en De Telegraaf tamtam maakten over de mars tegen Zwarte Piet, stroomde de woede binnen.
Het museum zelf zegt ‘zeer geschokt’ te zijn door ‘het extreme negativisme en dreigend geweld’. Het project zou onder deze omstandigheden niks meer met kunst te maken hebben.
Een pogromsfeer? Zijn het niet gewoon wat malloten die wat roepen?
Westerink: ‘Natuurlijk moet je uitkijken met die vergelijking, maar men wil dat wij sterven, men wil ons afmaken. We ontvangen wel eens vaker een vervelende reactie, maar dit was een ongekende golf, en niet uit een klein rechts-extreem hoekje. Mensen hangen kennelijk nogal aan de traditie van Zwarte Piet. Zo van: we hebben al zo weinig eigen cultuur en dan pakken ze ons dit ook nog af. Vreemd, want we hebben musea, muziekstijlen, jeugdcultuur. Dit blijkt heel veel pijn te doen.’
Wat is het bezwaar tegen Zwarte Piet?
‘Het is een reproductie van oude, koloniale beelden. Het is geen Italiaanse schoorsteenveger, zoals sommigen beweren. Zwarte Piet is overduidelijk een neger, met kroeshaar, dikke lippen, ringen in de oren en kleding waarin hij eerder lijkt op een huisslaaf dan een schoorsteenveger. Hij wordt ook ontmenselijkt: alle Zwarte Pieten hebben dezelfde naam, Piet, en allemaal hebben ze één taakje. Zwarte Piet is dommig en een knecht van de witte Sinterklaas, die een heilige is. In de loop der jaren zijn de scherpste randjes er weliswaar afgehaald, maar de essentie blijft hetzelfde.’
Historici zijn het niet eens over de oorsprong van Zwarte Piet.
‘Welke versie ook juist is, het beeld blijft hetzelfde: hij is een zwarte knecht. Het valt niet te ontkennen. De kunstenaars komen uit het buitenland en zouden onze traditie niet begrijpen. Maar zij hebben juist een frisse blik. Ze waren stomverbaasd dat dit fenomeen nog altijd bestond in Nederland. Ze hebben zich er grondig in verdiept, maar bleven het racistisch vinden.’
Wat nu?
‘Het Van Abbemuseum en de kunstenaars organiseren een openbaar debat. Wij denken zelf na over een alternatieve demonstratie. Ook in Surinaamse en Antilliaanse kringen bestaan plannen, vooral rond 5 december. Deze afgelasting laat in elk geval goed zien wat nu in Nederland mogelijk is en vooral wat niet.’
http://www.meertens.knaw.(...)ten/sinterklaas.htmlquote:Zestiende- en zeventiende eeuw
Na de reformatie verbood de gereformeerde kerk de kerkelijke viering van dit rooms-katholieke heiligenfeest. De pogingen van predikanten en stadsbesturen om ook het feest op straat en thuis tegen te gaan (wegens wanordelijkheid en verkwisting) hadden weinig effect, zo blijkt uit diverse verbodsbepalingen. Als reden voor het voortbestaan van het feest is door onderzoekers wel aangevoerd dat de overheid niet al te streng optrad omdat ze om economische redenen belang had bij rust. Ook is de mogelijkheid genoemd dat het feest al te zeer een plaats had in het relatief vroeg ontwikkelde huiselijk leven van de stedelingen in de Republiek om het nog te kunnen bestrijden (De Jager).
Ahzo, ja ik snap dat het gevoelig ligt. Ik zou er verder ook niet tegen protesteren ofzo, behalve dat ik er zelf niet aan meedoe.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:22 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik snap deze reactie niet, maar waar ik dus op doelde was dat het de laatste jaren al een paar keer een punt van aandacht is geweest... Bijvoorbeeld:
[..]
In dat verhaal worden Geenstijl- en Telegraaflezers neergezet als racisten.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:22 schreef Sjaakz het volgende:
[..]
Ik snap deze reactie niet, maar waar ik dus op doelde was dat het de laatste jaren al een paar keer een punt van aandacht is geweest... Bijvoorbeeld:
[..]
Dit dekt de lading aardig goed, de allochtonen en de PvdA die hier over klagen zouden eens een paar corrigerende klappen moeten krijgen. Al dan niet met een roe.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:43 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Dit gejank komt zeker van de zelfde personen die graag regenboogpieten zien![]()
Flikker toch een tering end op.
Die lui zijn de hele reden van de problemen nu, het zijn vaak erg socialistische figuren die een zielige groep nodig hebben, zodat ze voor ze kunnen zorgen zodat ze zich erg zociaal voelen, het eindresultaat is er niet naar.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:29 schreef tho_Omas het volgende:
Waarschijnlijk heeft geen enkele allochtoon hier moeite mee, maar zit er weer een zwetende "Will" met klotsend okselhaar en een baby aan haar tepels te mijmeren hoe dit jaar een wit voetje te halen. Sommige mensen zijn zo xenofoob dat ze het liefst hun hele leven vrijwillig op de knieëen gaan voor allochtonen, ook al vragen die daar helemaal niet om.
Wat je zegt is politiek-correct volledig juist, maar verder volslagen onzin.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:16 schreef JohnLocke het volgende:
[..]
Het lullige is dat bepaalde mensen uit de blanke autochtone meerderheid dit soort dinen zeggen. Ze zijn op een of andere ziekelijke manier ang voor wat voor vom van discriminatie dan ook.quote:Op woensdag 18 november 2009 09:38 schreef Soohr het volgende:
Ik hoorde dit ook op het nieuws vanmorgen en zat enkele ogenblikken in onbegrip.
Welke oetlul bedenkt dit en nog erger,
welke oetlul zegt dit hardop!!!!!
Blijf van onze sint af.
Yep, daar leg je de vinger op de zere plek. Je kunt je dan ook afvragen wie de werkelijke xenofoben zijn. Voor bepaalde mensen staat het "niet geven van een voorkeursbehandeling" gelijk aan racisme. Vandaar dat ze die mensen zoveel mogelijk het hof willen maken, het liefst door te schoppen tegen alles wat Nederlands is. "Kijk mij, allochtonen van Nederland!" Pure angst, wat ik je brom.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:31 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Die lui zijn de hele reden van de problemen nu, het zijn vaak erg socialistische figuren die een zielige groep nodig hebben, zodat ze voor ze kunnen zorgen zodat ze zich erg zociaal voelen, het eindresultaat is er niet naar.
Zoals al eerder gezegd, hun denken dat ze voor de moslims moeten denken.
Als al die allochtonen gewoon als iedere andere nederlander zou behandelt worden en niet als de eeuwige zielige groep, dan hadden we nu zowel voor de autochtonen als allochtonen in een heel ander nederland geleefd dan we nu doen.
Vind ik dus NET zo belachelijkquote:Op woensdag 18 november 2009 11:23 schreef RM-rf het volgende:
Alsjeblieft geén overheidsregeltjes of een claim van gristenfundi's dat kennelijk iedereen sinterklaas moet vieren, zoals zij in hun geloof vastgeroest zitten.
Alsof zij te bepalen hebben hoe anderen sinterklaas te vieren hebben...Alhoewel nederland een lange traditie kent van bemoeienis en verboden door ggristenen van het sinterklaasfeest .. juist omdat ze kennelijk niet konden hebben dat iedereen het viert op hun eigen manier ...
Laat de manier waarop sinterklaas gevierd wordt gewoon geregeld worden door degene die de viering betaald en organiseert ....
Als het CDA kennelijk wil dat er een kruis op de mijter staat, laat ze dan de kosten van die viering overnemen van de organisatie die dat nu betaald (meestal de middenstand)...
Overigens, het waren juist bv de Gerefeormeerden sterk tegen de viering van Sint Nicolaas en kende nederland een lange geschiedenis van 'verboden' van de viering van dit feest... juist geinitieerd door gelovigen:
[..]
http://www.meertens.knaw.(...)ten/sinterklaas.html
wat vind je belachelijk?quote:
quote:Op woensdag 18 november 2009 11:41 schreef Sapstengel het volgende:
Waarom zou het kruis weg moeten? Multicultureel lijkt me juist dat elke cultuur aanwezig is in het land, niet dat elke cultuur weggestopt moet worden omdat het misschien anders is dan de anderen en die er aanstoot aan nemen.
Daar lijkt het wel op idd.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:37 schreef tho_Omas het volgende:
[..]
Yep, daar leg je de vinger op de zere plek. Je kunt je dan ook afvragen wie de werkelijke xenofoben zijn. Voor bepaalde mensen staat het "niet geven van een voorkeursbehandeling" gelijk aan racisme. Vandaar dat ze die mensen zoveel mogelijk het hof willen maken, het liefst door te schoppen tegen alles wat Nederlands is. "Kijk mij, allochtonen van Nederland!" Pure angst, wat ik je brom.
Wel dusquote:Op woensdag 18 november 2009 11:56 schreef deedeetee het volgende:
De protestanten vielen er toch ook niet over dat de sint in een van oorsprong katholiek kostuum rondloopt ?
Dat is wel zo. Vroeger. geschiedenis etc. in tegenwoordige tijd al jaren niet meer.quote:Op woensdag 18 november 2009 11:56 schreef deedeetee het volgende:
Ik vind het zo ziekelijk kleinzielig om erover te vallen wat er op die mijter staat
De protestanten vielen er toch ook niet over dat de sint in een van oorsprong katholiek kostuum rondloopt ?
Je moet toch echt een akelig treurige zielepoot zijn om hierover moeilijk te gaan doen
quote:Op woensdag 18 november 2009 12:12 schreef RensWisse het volgende:
Deze Alle problemen worden gemaakt door volwassenen die er weer iets politieks van moeten maken!
quote:De protestantse Sinterklaas
24-jun-2005 | 1624 x gelezen
De Reformatie (zestiende eeuw) bracht grote veranderingen in de Nederlanden. Katholieke kerken werden protestants, en katholieke feesten werden verboden, het Sint Nicolaasfeest niet uitgezonderd.
Het Sint Nicolaasfeest in 1685. Rond een tafel lopen kinderen met hun cadeaus. Links zit een meisje met een pop, daarachter een huilende jongen die een roe heeft gekregen.
Het Sint Nicolaasfeest was tot de zestiende eeuw helemaal een katholiek feest. Naast missen in kerken, Sint Nicolaasmarkten op de pleinen en Sint Nicolaasprocessies door de straten, was 'Sint Nicolaasavond' (de avond voor de sterfdag van bisschop Nicolaas op 6 december) ook thuis te vieren.
Eind zestiende eeuw, kreeg de Sint het moeilijk in het openbaar. In Noord-West Europa won het protestantisme het van het katholicisme, en werd het Sint Nicolaasfeest verboden. In Duitsland en Engeland stierf de Sint Nicolaasverering daarom uit. Ook in de Nederlanden probeerden protestanten St. Nicolaasvieringen te verbieden: heiligen bestonden niet in protestantse ogen en bisschoppen deden teveel aan de katholieke kerk denken.
In steden en dorpen verbood het bestuur 'al dat roepen, schreeuwen en bidden tot Nicolaus' dat kinderen deden, zoals een protestant uit Leiden schreef. Bijna overal werd het verboden Sinterklaas af te beelden op bijvoorbeeld speculaaspoppen, of om Sinterklaasliedjes te zingen. In Tiel werd het in 1618 zelfs verboden je schoentje te zetten!
Al snel kwam er onrust over zoveel protestantse ijver. In Amsterdam kwam in 1663 de jeugd in opstand: zij eisten het Sinterklaasfeest terug. Uiteindelijk ging het stadsbestuur akkoord, zolang het maar binnenshuis gebeurde.
Vandaar dat het Sinterklaasfeest ook nu geen openbaar religieus feest meer is met allerlei optochten in en rond de kerk, maar een familiefeest, thuis. Als je het feest nog steeds als religieus en katholiek wilde zien, moest je dat voortaan zelf weten: zolang anderen er maar geen last van hadden.
Euh, het was dus niet de CDA die besloot dat het kruis niet meer wenselijk was en dus vervangen werdDus focus je even op het onderwerpquote:Op woensdag 18 november 2009 11:46 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat vind je belachelijk?
dat de griffo-gristenen vroeger allemaal verboden uitvaardigden om sinterklaasviering te verbieden?
tja, dat is nu eenmaal traditioneel overheidsgedrag... regeltjes, regeltjes regeltjes...
en altijd is er weer een domme groep binnen het volk die aanlopen achter populisten die eerst hard gaan lopen te jammeren dat 'iets een groot probleem' is en dan voorstellen dat om dat vermeende probleem op te losen, er onmiddelijk meer regeltjes ingesteld moeten worden, waarmee men voroal wil betalen wat anderen moeten doen met hun eigen geld.
Waarbij overigens weinig door lijken te hebben dat er nu géén vaste 'regeltjes' bestaan voor een sinterklaasviering ... het CDA lijkt dat nu juist hier voor te stellen... om de Overheid te laten bepalen hoe burgers wel of niet sinterklaas mogen vieren ... dat is natuurlijk pas Belachelijk.
Ik weet niet welke richting je het nu wil sturen, maar daar gaat het nu niet over. Het is dus aan een gemeente of een feest gevierd wordt of niet qua kostenplaatje, maar daar gaat het hier niet om, al is de poging tot het omdraaien naar een algemene discussie wel slim.quote:bv de organisator van de sintereklaas intocht in Amsterdam is een private stichting: De Stichting Sinterklaas Intocht ... en die heeft een tijdje terug nog de noodklok geluid vanwege de kosten ervan, waarna de Overheid zn hand op de knip hield, maar bedrijven bereid waren te sponsoren (UPC, Villa ArenA en de Sponsor Bingo Loterij) ....
Ik heb toen de katholieke kerk niet gehoord dat die ook bereid waren mee te betalen aan de intocht van 'hun heilige', en evenmin het CDA populistische kreten horen slaken dat ze zeker wilde stellen dat hun heilige een nette 'christelijke' intocht moest kunnen houden....
Nieuwe Nederlandersquote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
De huidige politiek pakt de allchtonen-problematiek verkeert aan, dat moge duidelijk zijn. Echter, wat Wilders voor ogen heeft, dat is ook geen juiste aanpak. Nieuwe Nederlanders moeten niet worden ontzien en ook niet worden voorgetrokken maar eenzelfde behandeling krijgen als iedere inwoner van dit land. Dat zou de integratie pas echt bevorderen.
Ik gebruik graag synoniemen, Whiskey. Anders wordt de tekst zo saai.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nieuwe Nederlanders
Allochtonen!
Allochtone Nederlanders dekt de (meestal) lading beter. Ik ben namelijk geen "nieuwe" Nederlander, Nederlander was ik al vanaf mijn geboorte.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:24 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Nieuwe Nederlanders
Allochtonen!
Me dunkt, echter het synoniem Nieuwe Nederlander zou uit den boze moeten zijn. Gister Van der Laan ook bij Pauw en Witteman, worden de Nederlanders ook een andere naam aangespeld met "oude" Nederlanders.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik gebruik graag synoniemen, Whiskey. Anders wordt de tekst zo saai.
Precies, de nieuwe term slaat derhalve ook nergens op. "oude Nederlanders" lijkt net op een derderangs oldtimer die je aan de kant dient te schuiven.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:28 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Allochtone Nederlanders dekt de (meestal) lading beter. Ik ben namelijk geen "nieuwe" Nederlander, Nederlander was ik al vanaf mijn geboorte.
Ik geloof niet dat Sinterklaas ooit heeft aangegeven een nieuwe Nederlander te willen worden. Voor hem geldt dus ook geen integratieplicht. Hij is hier gewoon als toerist.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef KoosVogels het volgende:
De huidige politiek pakt de allchtonen-problematiek verkeert aan, dat moge duidelijk zijn. Echter, wat Wilders voor ogen heeft, dat is ook geen juiste aanpak. Nieuwe Nederlanders moeten niet worden ontzien en ook niet worden voorgetrokken maar eenzelfde behandeling krijgen als iedere inwoner van dit land. Dat zou de integratie pas echt bevorderen.
Sinds gisteren mogen we van Eberhard geen 'allochtonen' meer zeggen, maar wordt het 'nieuwe nederlanders'quote:Op woensdag 18 november 2009 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik gebruik graag synoniemen, Whiskey. Anders wordt de tekst zo saai.
Ik lees dat overigens nergens terug? Waar heb je dat vandaan?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef paddy het volgende:
[..]
Euh, het was de PVDA die besloot dat het kruis niet meer wenselink was en dus vervangen werd
Ja, en wij zijn makkelijk even snel gedegradeerd tot "oude" Nederlanders.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:32 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Sinds gisteren mogen we van Eberhard geen 'allochtonen' meer zeggen, maar wordt het 'nieuwe nederlanders'
Dit gezeik aan de vooravond van Sinterklaas maakt geloof ik juist onderdeel uit van die traditie.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:34 schreef CartWOman het volgende:
Eerst de Zwarte Pieten, nu de mijter... ieder jaar is er wel wát.![]()
Laat de nederlandse tradities toch voor wat ze zijn.
Zo, die even op zijn Nederlandsquote:Sinterklaas, goed heilig man!
Trek je beste tabberd an,
Rijd er meê naar Amsterdam,
Van Amsterdam naar Spanje,
Appeltjes van Oranje,
Pruimpjes van de bomen;
Sinterklaas zal komen.
Tweede tekst durf ik niet meer te posten, want daar staat iets over knechten in, en voor we het weten gaan we terug in de oudheid en waar de slavernij vandaan komtquote:Zie ginds komt de stoomboot
uit Spanje weer aan.
Hij brengt ons Sint Nicolaas
ik zie hem al staan.
Hoe huppelt zijn paardje
het dek op en neer,
hoe waaien de wimpels
al heen en al weer.
Oke, jezus! Dan gebruik ik voortaan enkel allochtonenquote:Op woensdag 18 november 2009 12:28 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Me dunkt, echter het synoniem Nieuwe Nederlander zou uit den boze moeten zijn. Gister Van der Laan ook bij Pauw en Witteman, worden de Nederlanders ook een andere naam aangespeld met "oude" Nederlanders.
![]()
Het zijn gewoon allochtonen, en wij zijn Nederlanders. Zo moeilijk is het niet.
Ik ben u dankbaar.quote:Op woensdag 18 november 2009 12:39 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Oke, jezus! Dan gebruik ik voortaan enkel allochtonen
Wààr haal je dat soor beweringen vandaan ....?quote:Op woensdag 18 november 2009 12:23 schreef paddy het volgende:
[..]
Euh, het was de PVDA die besloot dat het kruis niet meer wenselink was en dus vervangen werd, en dat de CDA dit dus belachelijk vond. Dus focus je even op het onderwerp
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |