abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 november 2009 @ 15:49:05 #1
268409 voice-over
Geeft commentaar op alles
pi_74637285
quote:
ad.nl
12-11-2009

ANTWERPEN - Enkele tientallen Belgen gaan zaterdag protest voeren tegen de intocht van de 'kruisloze' Sinterklaas. De Sint verschijnt in mijter zonder kruis erop omdat kinderen geen religieuze symbolen meer te zien mogen krijgen.

En groep Antwerpenaren is verontwaardigd over de ontheiliging van de Sint en gaat uit protest de straat op. ,,Een echte Sint is een Sint met mijter én kruis'', aldus Marc Belens, een van de protesterende ouders in de Belgische krant Het Nieuwsblad. ,,Als de Sint langskomt, zullen we hem toeroepen dat hij een valse sint is. We zullen waarschijnlijk worden opgepakt en enkele uren in de cel zitten, maar dat houdt ons niet tegen.''

Hoeveel actievoerders de straat op gaan is niet bekend. Zelf hoopt Belens op minstens 50 mensen. ,,We zijn een groep van ongeveer 250 ouders en grootouders en zijn met de actie begonnen toen een kind tegen ons zei dat een sint niet echt was omdat er geen kruis op zijn mijter stond.

Het valt volgens Het Nieuwsblad af te wachten hoe de Sint zelf zal reageren op deze protestacties. Mogelijk komt er een roe aan te pas om de actievoerders tot inkeer te brengen, zo becommentarieert de krant de actie.
Elke dag leveren de Lage Landen beetje bij beetje hun historisch cultuurgoed in

[ Bericht 1% gewijzigd door paddy op 12-11-2009 19:51:44 (gewoon omdat je OP een discussie verknalt) ]
  donderdag 12 november 2009 @ 15:52:31 #2
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_74637431
Sinterklaas zonder normale mijter ? Dat is toch zeker een hoax hé
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 12 november 2009 @ 15:53:30 #3
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74637472
En een mijter is waarom precies geen Katholieke dracht en dus ook een religieus symbool? En de bisschopsstaf, die laat de Sint ook thuis? En Sint stelt verder natuurlijk ook per definitie een Katholieke Bisschop uit Klein-Azië voor.

Dat mensen zoiets niet herkennen als religieus symbool betekent natuurlijk niet dat zoiets het niets. Sinterklaas is simpelweg een religieuze traditie. Die traditie zonder kruis uitvoeren is gewoon stompzinnige symboolpolitiek.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_74637534
Het waren eerder de christenen die de heidense figuur van de witte oude Man die in de wintermaanden op bezoek kwam met zn zwarte knecht (Odin met twee raven en zn witte paard Sleipnir) tot en 'christelijke' heilige figuur omgevormd hebben.....

dat gaat nu eenmaal zo in de geschiedenis .... daarbij, of je een kruisje eraan hangt of niet is verder sowieso hooguit een kwestie van details en invulling en betekent niet zoveel (wat mij betreft zou ik rvoor kiezen sinterklaas gewoon een kruis op zn mijter te geven, tenminste zo ken ik hem, waarbij overigens natuurlijk het kruis an sich in die tijd helemaal geen gewoonlijk symbool was voor christenen, en de Heilige Niclaas van Myra zal die in zijn leven waarschijnlijk nooit als symbool voor het christendom benut hebben, eerder vissen of het PX-teken)
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:53 schreef Iblis het volgende:

Sinterklaas is simpelweg een religieuze traditie.
maar ook een traditie uit voor-christelijke tijden
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_74637591
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:49 schreef voice-over het volgende:
Elke dag leveren de Lage Landen beetje bij beetje hun historisch cultuurgoed in-edit-
Heeft geen fuck met de Islam te maken, maar met alle irritante atheisten die elk religieus symbool zoveel mogelijk verwijderd willen hebben. Bedank die mensen maar ipv af te zeiken op moslims.

[ Bericht 8% gewijzigd door paddy op 12-11-2009 19:54:19 ]
pi_74637621
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:50 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

godverdomme, het zou een prima topic zijn geweest zonder dat kanker gezeik over allah en moslims de hele tijd, kinderachtige zooi.
Inderdaad. Overal wordt de islam bij gehaald. Het begint een beetje kinderachtig te worden.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_74637628
Als hoofddoekjes verboden worden op Belgische scholen, is een kruisloze Sinterklaas nog maar een matig begin. Secularisatie? Prima, maar dan ook hand in eigen boezem. Weg met de vrije zondag, weg met nationale feestdagen die een religieuze achtergrond hebben.
  donderdag 12 november 2009 @ 15:58:13 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74637671
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:54 schreef RM-rf het volgende:
maar ook een traditie uit voor-christelijke tijden
Klopt, maar het is volkomen zinloos m.i. om dit hier te willen scheiden.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  donderdag 12 november 2009 @ 16:01:40 #9
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_74637806
Ik vind het een belachelijke ontwikkeling. Maar om als een groep volwassenen een sinterklaasoptocht te verstoren is ook niet echt hoogstaand...
pi_74637905
Wat ik altijd zo fascinerend vind aan dit soort doorgeslagen politiek correct gedrag, is dat het vaak uit eigen beweging wordt gedaan. Het is niet zo dat groepen moslims moord en brand schreeuwen omdat er een 'geestelijke' met baard en jurk wordt onthaald (dat is namelijk heel herkenbaar voor ze...) , het is vaak zo dat bepaalde mensen bedenken dat het maar beter is om dat kruis weg te halen, want het zou toch maar eens gebeuren dat een moslim daar aanstoot aan neemt.

Ik heb niks met religie en vind Sinterklaas vooral een volksfeest. Maar op de mijter van de Sint hoort een kruis. En dat kruis wijst op de oorsprong van de Sint (de bisschop van Myra). Net zoals bij Sinterklaas ook gewoon zwarte pieten horen, en geen politiek-correcte varianten. De Sint (en de viering ervan) is Nederlands/Vlaams cultuurgoed en moet tegen randdebielen worden beschermd, of het nu extremisten of doorgeslagen politiek-correctelingen zijn.
  donderdag 12 november 2009 @ 16:06:30 #11
257624 telavivnick
hier is het altiojd warm
pi_74637979
te gek voor woorden zoiets .

en voor die genen die anders denken

en voor diegenen die willen zeggen...daar kom je weer??... moet jij zeggen jij woon in israel en moet je kop houde daar kunnen ze helemaal geen sinterklaas .

zo hij bestaat kom in israel (met kruis op mijter)en heet ...

conny juist .
zo he he hebben we het gelukkig niet meer over israel en jode in dit topic

[ Bericht 2% gewijzigd door paddy op 12-11-2009 19:57:25 ]
vredesoverleg whahahahahahahahahahahha
  donderdag 12 november 2009 @ 16:07:02 #12
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_74637998
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:04 schreef isogram het volgende:
Wat ik altijd zo fascinerend vind aan dit soort doorgeslagen politiek correct gedrag, is dat het vaak uit eigen beweging wordt gedaan. Het is niet zo dat groepen moslims moord en brand schreeuwen omdat er een 'geestelijke' met baard en jurk wordt onthaald (dat is namelijk heel herkenbaar voor ze...) , het is vaak zo dat bepaalde mensen bedenken dat het maar beter is om dat kruis weg te halen, want het zou toch maar eens gebeuren dat een moslim daar aanstoot aan neemt.

Ik heb niks met religie en vind Sinterklaas vooral een volksfeest. Maar op de mijter van de Sint hoort een kruis. En dat kruis wijst op de oorsprong van de Sint (de bisschop van Myra). Net zoals bij Sinterklaas ook gewoon zwarte pieten horen, en geen politiek-correcte varianten. De Sint (en de viering ervan) is Nederlands/Vlaams cultuurgoed en moet tegen randdebielen worden beschermd, of het nu extremisten of doorgeslagen politiek-correctelingen zijn.
Helemaal goed verwoord, hoeft niks meer aan toegevoegd te worden.

Topic kan een slotje op.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  donderdag 12 november 2009 @ 16:08:56 #13
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_74638064
Wat akelig politiek correct, al is het een beetje kinderachtig om daarvoor een kinderfeest te gaan verstoren.
pi_74638136
God ja, stel je eens voor zeg dat Sint Nicolaas christelijke symbolen zou dragen. Dat zou toch wel belachelijk zijn.

Was het niet ook al zo dat zwarte piet geen dikke lippen, oorringen en kroeshaar meer mocht hebben vanwege kolonialistische stereotypering?
pi_74638145
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:06 schreef telavivnick het volgende:
te gek voor woorden zoiets .
mischien moeten we een foto mohammet op die mijter zetten ..
wie heeft het hier over de islam? welke bron zegt jou dat het moslims waren die dat kruis eraf wilden? willen de moslims sinterklaas omtoveren tot een moslim-traditie?

't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_74638167
quote:
Op donderdag 12 november 2009 15:58 schreef Iblis het volgende:

[..]

Klopt, maar het is volkomen zinloos m.i. om dit hier te willen scheiden.
ik zie ook geen extra waarde om zulk een kruis als decoratief element dat gewoon bij sinterklaas hoort specifiek weg te halen, maar evenmin is het iets dat een belangrijke waarde zou zijn dat 'erbij hoort'...
en waarover je groot moet protesteren war het ontbreekt:

(overigens , in amsterdam is het bv vervangen door het stadlogo)

Overigens is het wel iets dat heel sterk gedaan wordt in de geschiedenis... de christenen hebben zelf een heidens feest eerst 'ge-kerstend' maar juist doordat nederland al langer sterk protestants was, kon het verworden tot een 'huis- en familieavond die in de eigen woning en niet in de kerk gevierd werd...

bij de oversteek naar amerika kon de nederlandse traditie verworden tot 'Santa Claus' maar ook in amerika enkel door de religieuze symboliek te verwijderen, wat ook daar eenbewuste keuze was van veel puriteinse protestanten
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_74638421
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:01 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vind het een belachelijke ontwikkeling. Maar om als een groep volwassenen een sinterklaasoptocht te verstoren is ook niet echt hoogstaand...
Precies .. arme kinderen die dat mee moeten maken, schreeuwende ouderen die staan te verkondigen dat Sint niet echt is ..
pleased to meet you
  donderdag 12 november 2009 @ 16:21:51 #18
257624 telavivnick
hier is het altiojd warm
pi_74638517
maar ik heb een plaats vervanger nasrallah

zij maken er geen probleem van om een kruis te hebben
vredesoverleg whahahahahahahahahahahha
pi_74638602
Sommige mensen zijn echt geobsedeerd door de Islam, nog meer dan de moslims zelf.
pi_74638706
quote:
Als de Sint langskomt, zullen we hem toeroepen dat hij een valse sint is.
Ik ken de vooroordelen over Belgen, maar dat ze op die leeftijd nog in Sinterklaas geloven...
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  donderdag 12 november 2009 @ 16:32:34 #21
8369 speknek
Another day another slay
pi_74638898
De mijter met alleen een streep komt trouwens nog best vaak voor. Ik vind het gemierenneuk. Beter nog: ik wist zelf niet eens dat Sinterklaas iets met het Christendom van doen had tot laaang nadat ik er niet meer in geloofde.

edit: ik vind het verbieden zelf gemierenneuk, niet de ophef over het verbod.

[ Bericht 16% gewijzigd door speknek op 12-11-2009 16:45:48 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_74639091
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:11 schreef RM-rf het volgende:

[..]

ik zie ook geen extra waarde om zulk een kruis als decoratief element dat gewoon bij sinterklaas hoort specifiek weg te halen, maar evenmin is het iets dat een belangrijke waarde zou zijn dat 'erbij hoort'...
en waarover je groot moet protesteren war het ontbreekt.
Dan ga je voorbij aan de maatschappelijke context waarin dit zich afspeelt. Net nu we midden in een periode zitten dat mensen zich bedreigd voelen door islamisering, op bussen moeten lezen dat God waarschijnlijk niet bestaat en hun cultuur zien verdwijnen in een EU-superstaat, bedenkt iemand dat het wel een goed idee is om het kostuum van Sinterklaas te 'ont-christenen'.

Niet zo verwonderlijk dat dat kwaad bloed zet. 40 jaar geleden had je er misschien mee weggekomen.
  donderdag 12 november 2009 @ 16:40:16 #23
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_74639138
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:32 schreef speknek het volgende:
De mijter met alleen een streep komt trouwens nog best vaak voor. Ik vind het gemierenneuk. Beter nog: ik wist zelf niet eens dat Sinterklaas iets met het Christendom van doen had tot laaang nadat ik er niet meer in geloofde.
Hier heb je gelijk in. Ik denk eigenlijk ook dat het meer de mijter zelf is die het symbool is van een (Christelijke) bisschop dan het kruis.

Bron: Wikimedia Commons. Maker: Osmar Arouck. Licentie: CC-BY-SA.
pi_74639497
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:

.. bedenkt iemand dat het wel een goed idee is om het kostuum van Sinterklaas te 'ont-christenen'.
wie zegt dat dat een bewuste keuze nu opeens zou zijn ...?

enkel een christelijke boe-roepert beweert dat ... maar het gaat er vooral om dat de Sint in Antwerpen al jarenlang een kostuum heeft waar toevallig dat kruis op de mijter ontbreekt:

Sinterklaas in Antwerpen, in voorgaande jaren.
Overigens draagt hij wel een kruis omde hals, dus kan niemand beweren dat het een bewuste keuze was om het tonen van 'kruizen' niet te doen... men koos gewoon voor een mijter die ok bisschoppen veelal dragen en geen echte 'Sinterklaas-mijter' die in de nederlandse traditie zeer gebruikelijk mét kruis is (maar waarop katholieken veel minder invloed hadden, ook veel door protestanten gevierd werd)

Deze fundamentalisten protesteren vooral tegen exact dit kostuum, dat die sint daar al jarenlang draagt, en waar inderdaad een kruis op de mijter ontbreekt (maar de mijter een veel exactere kopie is van de mijters die ook katholieke bisschoppen dragen, de sjieke variant en waar ook een kruis veelal ontbreekt, maar wel een omgekeerde T-vorm veelvoorkomend is, ziet men hieronder, gedragen door en katholieke bisschop van een stadje in Italie)

[ Bericht 5% gewijzigd door RM-rf op 12-11-2009 16:58:44 ]
pi_74639952
quote:
Op donderdag 12 november 2009 16:51 schreef RM-rf het volgende:

[..]

wie zegt dat dat een bewuste keuze nu opeens zou zijn ...?
Dat impliceerde het nieuwsbericht, door te zeggen:

De Sint verschijnt in mijter zonder kruis erop omdat kinderen geen religieuze symbolen meer te zien mogen krijgen.

Maar het wordt zo inderdaad een ander verhaal, ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')