Elke dag leveren de Lage Landen beetje bij beetje hun historisch cultuurgoed inquote:ad.nl
12-11-2009
ANTWERPEN - Enkele tientallen Belgen gaan zaterdag protest voeren tegen de intocht van de 'kruisloze' Sinterklaas. De Sint verschijnt in mijter zonder kruis erop omdat kinderen geen religieuze symbolen meer te zien mogen krijgen.
En groep Antwerpenaren is verontwaardigd over de ontheiliging van de Sint en gaat uit protest de straat op. ,,Een echte Sint is een Sint met mijter én kruis'', aldus Marc Belens, een van de protesterende ouders in de Belgische krant Het Nieuwsblad. ,,Als de Sint langskomt, zullen we hem toeroepen dat hij een valse sint is. We zullen waarschijnlijk worden opgepakt en enkele uren in de cel zitten, maar dat houdt ons niet tegen.''
Hoeveel actievoerders de straat op gaan is niet bekend. Zelf hoopt Belens op minstens 50 mensen. ,,We zijn een groep van ongeveer 250 ouders en grootouders en zijn met de actie begonnen toen een kind tegen ons zei dat een sint niet echt was omdat er geen kruis op zijn mijter stond.
Het valt volgens Het Nieuwsblad af te wachten hoe de Sint zelf zal reageren op deze protestacties. Mogelijk komt er een roe aan te pas om de actievoerders tot inkeer te brengen, zo becommentarieert de krant de actie.
maar ook een traditie uit voor-christelijke tijdenquote:Op donderdag 12 november 2009 15:53 schreef Iblis het volgende:
Sinterklaas is simpelweg een religieuze traditie.
Heeft geen fuck met de Islam te maken, maar met alle irritante atheisten die elk religieus symbool zoveel mogelijk verwijderd willen hebben. Bedank die mensen maar ipv af te zeiken op moslims.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:49 schreef voice-over het volgende:
Elke dag leveren de Lage Landen beetje bij beetje hun historisch cultuurgoed in-edit-
Inderdaad. Overal wordt de islam bij gehaald. Het begint een beetje kinderachtig te worden.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:50 schreef FunkyHomosapien het volgende:
[..]
godverdomme, het zou een prima topic zijn geweest zonder dat kanker gezeik over allah en moslims de hele tijd, kinderachtige zooi.
Klopt, maar het is volkomen zinloos m.i. om dit hier te willen scheiden.quote:Op donderdag 12 november 2009 15:54 schreef RM-rf het volgende:
maar ook een traditie uit voor-christelijke tijden
Helemaal goed verwoord, hoeft niks meer aan toegevoegd te worden.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:04 schreef isogram het volgende:
Wat ik altijd zo fascinerend vind aan dit soort doorgeslagen politiek correct gedrag, is dat het vaak uit eigen beweging wordt gedaan. Het is niet zo dat groepen moslims moord en brand schreeuwen omdat er een 'geestelijke' met baard en jurk wordt onthaald (dat is namelijk heel herkenbaar voor ze...) , het is vaak zo dat bepaalde mensen bedenken dat het maar beter is om dat kruis weg te halen, want het zou toch maar eens gebeuren dat een moslim daar aanstoot aan neemt.
Ik heb niks met religie en vind Sinterklaas vooral een volksfeest. Maar op de mijter van de Sint hoort een kruis. En dat kruis wijst op de oorsprong van de Sint (de bisschop van Myra). Net zoals bij Sinterklaas ook gewoon zwarte pieten horen, en geen politiek-correcte varianten. De Sint (en de viering ervan) is Nederlands/Vlaams cultuurgoed en moet tegen randdebielen worden beschermd, of het nu extremisten of doorgeslagen politiek-correctelingen zijn.
wie heeft het hier over de islam? welke bron zegt jou dat het moslims waren die dat kruis eraf wilden? willen de moslims sinterklaas omtoveren tot een moslim-traditie?quote:Op donderdag 12 november 2009 16:06 schreef telavivnick het volgende:
te gek voor woorden zoiets .
mischien moeten we een foto mohammet op die mijter zetten ..
ik zie ook geen extra waarde om zulk een kruis als decoratief element dat gewoon bij sinterklaas hoort specifiek weg te halen, maar evenmin is het iets dat een belangrijke waarde zou zijn dat 'erbij hoort'...quote:Op donderdag 12 november 2009 15:58 schreef Iblis het volgende:
[..]
Klopt, maar het is volkomen zinloos m.i. om dit hier te willen scheiden.
Precies .. arme kinderen die dat mee moeten maken, schreeuwende ouderen die staan te verkondigen dat Sint niet echt is ..quote:Op donderdag 12 november 2009 16:01 schreef Hephaistos. het volgende:
Ik vind het een belachelijke ontwikkeling. Maar om als een groep volwassenen een sinterklaasoptocht te verstoren is ook niet echt hoogstaand...
Ik ken de vooroordelen over Belgen, maar dat ze op die leeftijd nog in Sinterklaas geloven...quote:Als de Sint langskomt, zullen we hem toeroepen dat hij een valse sint is.
Dan ga je voorbij aan de maatschappelijke context waarin dit zich afspeelt. Net nu we midden in een periode zitten dat mensen zich bedreigd voelen door islamisering, op bussen moeten lezen dat God waarschijnlijk niet bestaat en hun cultuur zien verdwijnen in een EU-superstaat, bedenkt iemand dat het wel een goed idee is om het kostuum van Sinterklaas te 'ont-christenen'.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:11 schreef RM-rf het volgende:
[..]
ik zie ook geen extra waarde om zulk een kruis als decoratief element dat gewoon bij sinterklaas hoort specifiek weg te halen, maar evenmin is het iets dat een belangrijke waarde zou zijn dat 'erbij hoort'...
en waarover je groot moet protesteren war het ontbreekt.
Hier heb je gelijk in. Ik denk eigenlijk ook dat het meer de mijter zelf is die het symbool is van een (Christelijke) bisschop dan het kruis.quote:Op donderdag 12 november 2009 16:32 schreef speknek het volgende:
De mijter met alleen een streep komt trouwens nog best vaak voor. Ik vind het gemierenneuk. Beter nog: ik wist zelf niet eens dat Sinterklaas iets met het Christendom van doen had tot laaang nadat ik er niet meer in geloofde.
quote:Op donderdag 12 november 2009 16:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
.. bedenkt iemand dat het wel een goed idee is om het kostuum van Sinterklaas te 'ont-christenen'.
Dat impliceerde het nieuwsbericht, door te zeggen:quote:Op donderdag 12 november 2009 16:51 schreef RM-rf het volgende:
[..]wie zegt dat dat een bewuste keuze nu opeens zou zijn ...?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |